mmmquote:'Staatssteun voor SNS erg waarschijnlijk'
Nieuwe staatssteun voor SNS Reaal ligt voor de hand, als de grote Nederlandse banken niet meedoen aan een hulpplan voor de bank. Dat zeggen de hoogleraren Harald Benink en Jaap Koelewijn woensdag.
Woensdag kwam het nieuws naar buiten dat Brussel niet akkoord gaat met hulp aan SNS door ING en ABN Amro, omdat deze banken zelf staatssteun hebben ontvangen en daardoor geen overnames mogen doen.
Volgens Benink is met een redding van het noodlijdende SNS al snel 1,5 tot 2 miljard euro gemoeid. ''Dat is een beperkt bedrag, maar het plan waarbij ING, Rabobank en ANB Amro zouden helpen is politiek aantrekkelijker omdat directe staatssteun aan een bank in crisistijd moeilijk is uit te leggen'', aldus Benink.
bron
SNS is gekenmerkt als een systeembank, wat betekent dat ze overeind gehouden zullen worden door de staat.quote:Op donderdag 17 januari 2013 13:02 schreef AlfredJKwak5 het volgende:
Pech voor SNS, laat het maar lekker instorten. Ze hebben zelf geld uitgeleend en uitgegeven dat ze niet hadden. Nu komen de problemen en mogen wij het oplossen, nou vergeet het maar!
quote:Op donderdag 17 januari 2013 13:02 schreef AlfredJKwak5 het volgende:
Pech voor SNS, laat het maar lekker instorten. Ze hebben zelf geld uitgeleend en uitgegeven dat ze niet hadden. Nu komen de problemen en mogen wij het oplossen, nou vergeet het maar!
OK, we zullen het doorgeven.quote:Op donderdag 17 januari 2013 13:02 schreef AlfredJKwak5 het volgende:
Wordt draaideurcrimineel. En beland in het plasma-playstation-michelin-hotel.quote:Op donderdag 17 januari 2013 13:03 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
SNS is gekenmerkt als een systeembank, wat betekent dat ze overeind gehouden zullen worden door de staat.
Ik zou graag een systeemburger worden
Ik vroeg me al af wanneer je bij de PVV ging!quote:Op donderdag 17 januari 2013 13:22 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Wordt draaideurcrimineel. En beland in het plasma-playstation-michelin-hotel.
Maar dat betekent niet dat wij als bevolking geen voorwaarden kunnen stellen aan zo'n redding.quote:
ja zo denken banken en het wordt in extreme toegepast.quote:Op donderdag 17 januari 2013 14:34 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Ja en? Dat is een soort vrijbrief want als het fout gaat komt er toch wel geld?
Ja. Of heb je zin om binnenkort bloembollen te vreten omdat het betalingsverkeer op zijn gat ligt?quote:Op donderdag 17 januari 2013 14:34 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Ja dat is een vrijbrief. Dat deze bank het redden niet waard is maakt geen klote uit. Wij betalen toch wel.quote:Op donderdag 17 januari 2013 14:34 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Er is sinds de crisis helemaal niks veranderd in het bankwezen dus de kans is groot dat we alsnog bloembollen moeten gaan vreten omdat de volgende keer als banken geld nodig hebben van de overheid die overheid ook blut blijkt te zijn.quote:Op donderdag 17 januari 2013 16:12 schreef Nobu het volgende:
[..]
Ja. Of heb je zin om binnenkort bloembollen te vreten omdat het betalingsverkeer op zijn gat ligt?
Ja. Of je het daar nou mee eens bent of niet, een systeembank laten ze niet omvallen de gevolgen die dat met zich zou meebrengen zijn moeilijk in kaart te brengen en kosten de samenleving in de meest gunstige modellen nog veel meer centen.quote:Op donderdag 17 januari 2013 14:34 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Via de politiek worden er ook voorwaarden gesteld aan zo'n redding.quote:Op donderdag 17 januari 2013 14:15 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Maar dat betekent niet dat wij als bevolking geen voorwaarden kunnen stellen aan zo'n redding.
En een bankenbelasting wat ze vervolgens weer gaan doorberekenen aan hun klanten.quote:Op donderdag 17 januari 2013 16:48 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
Via de politiek worden er ook voorwaarden gesteld aan zo'n redding.
De bonus limitatie bijvoorbeeld (die van via een omweg vaak alsnog wordt uitgekeerd hoor)
De gevolgen van het in stand houden van dit zieke systeem gaat in de toekomst voor veel grotere problemen zorgen.quote:Op donderdag 17 januari 2013 16:46 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
Ja. Of je het daar nou mee eens bent of niet, een systeembank laten ze niet omvallen de gevolgen die dat met zich zou meebrengen zijn moeilijk in kaart te brengen en kosten de samenleving in de meest gunstige modellen nog veel meer centen.
quote:Op donderdag 17 januari 2013 17:04 schreef Masyl het volgende:
[..]
De gevolgen van het in stand houden van dit zieke systeem gaat in de toekomst voor veel grotere problemen zorgen.
Die ene ton op de bank heb je ook niet zomaar terug als de boel klapt hoor.quote:Op donderdag 17 januari 2013 17:22 schreef pinine het volgende:
Toevallig ken ik iemand die bij de SNS een spaarrek. van 3 ton heeft dus maar adviseren 2 ton bij een andere bank te parkeren?
Over 3 ton beschikken en dit de afgelopen 2 jaar nog bij SNS hebben staanquote:Op donderdag 17 januari 2013 17:22 schreef pinine het volgende:
Toevallig ken ik iemand die bij de SNS een spaarrek. van 3 ton heeft dus maar adviseren 2 ton bij een andere bank te parkeren?
LMAO. Naïviteit krijgt een nieuwe definitie.quote:Op donderdag 17 januari 2013 14:15 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Maar dat betekent niet dat wij als bevolking geen voorwaarden kunnen stellen aan zo'n redding.
Hmm.... niet echt geruststellend...quote:SNS Bank is onderdeel van SNS REAAL. In de media staan regelmatig berichten over de situatie van SNS REAAL en enkele van haar bedrijfsonderdelen. SNS REAAL heeft naar aanleiding van deze berichtgeving laten weten dat op dit moment verschillende strategische opties worden onderzocht om de financiële positie van het bedrijf te versterken. In deze situatie vraag je je misschien af: is mijn geld veilig bij SNS Bank?
Is mijn spaargeld veilig bij SNS Bank?
Voor een bank is het van belang dat die voldoet aan de wettelijke vereisten voor solvabiliteit en liquiditeit. SNS Bank voldoet aan alle financiële eisen. Bovendien is je spaargeld veilig tot ¤ 100.000 vanwege het depositogarantiestelsel. De Nederlandsche Bank heeft SNS Bank aangemerkt als systeemrelevante bank. In het uiterste geval zou dat kunnen betekenen dat maatregelen worden genomen die de continuïteit garanderen.
Wat is de strategie van SNS REAAL en de verwachtingen daarover voor de komende jaren?
Over de verwachtingen kunnen we op dit moment niets concreets zeggen. Zoals al eerder medegedeeld, bestuderen we een breed scala aan mogelijkheden gericht op versterking en vereenvoudiging van onze kapitaalbasis en strategische herstructureringsscenario’s. In dit stadium worden alle (combinaties van) mogelijkheden nog bekeken en is er over geen van de verschillende mogelijkheden een beslissing genomen.
We verwachten begin 2013 een update te geven.
https://www.snsbank.nl/pa(...)sns-bank-veilig.html
Het is een systeembank. Sommige mensen maken zich graag voor Janmetdekorteachternaam zorgen blijkbaar.quote:Op donderdag 17 januari 2013 18:23 schreef LeTourdeFrance het volgende:
[..]
Hmm.... niet echt geruststellend...
quote:De Nederlandsche Bank heeft SNS Bank aangemerkt als systeemrelevante bank. In het uiterste geval zou dat kunnen betekenen dat maatregelen worden genomen die de continuïteit garanderen.
Wie betaald bepaald, toch?quote:Op donderdag 17 januari 2013 18:05 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
LMAO. Naïviteit krijgt een nieuwe definitie.
En/of rekening is gedekt tot 2 tonquote:Op donderdag 17 januari 2013 17:22 schreef pinine het volgende:
ja, jij hebt je inspraak via de verkiezingen. Over +/-3 jaar (in het ergste geval) mag je weer meebepalen. Tot die tijd mag je meebetalen.quote:
Spaargeld ... verdwijnt als sneeuw voor de zon met de hoge prijs doorvoeringen van enigzins gezond voedsel. En al die belastingen op belastingen. Sparen komt men niet echt meer toe.quote:Op donderdag 17 januari 2013 16:54 schreef DonJames het volgende:
Niet dat TS spaargeld heeft natuurlijk. Dat heeft 'ie allemaal al gedoneerd aan de anti reptilian strike force
Hij is niet zo van beleggen, wat zou verder de beste optie zijn voor dat geld?quote:Op donderdag 17 januari 2013 17:54 schreef Anno2012 het volgende:
[..]
Over 3 ton beschikken en dit de afgelopen 2 jaar nog bij SNS hebben staan
Spreiden over verschillende (betrouwbare) banken zodat je overal onder de ton zit aan geld.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 11:06 schreef pinine het volgende:
[..]
Hij is niet zo van beleggen, wat zou verder de beste optie zijn voor dat geld?
Aandelen kopen van SNS Reaalquote:Op vrijdag 18 januari 2013 11:06 schreef pinine het volgende:
[..]
Hij is niet zo van beleggen, wat zou verder de beste optie zijn voor dat geld?
Aids ook niet. Maar wat doe je eraan?quote:Op vrijdag 18 januari 2013 16:48 schreef BlueRoom het volgende:
systeembanken zouden niet mogen bestaan
Opsplitsen.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 16:58 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Aids ook niet. Maar wat doe je eraan?
Sociale werkplaatsen van 30 miljard met een opperdebiel Gerrit Zalm aan het hoofd voor een 3 x balkenendenorm ook nietquote:Op vrijdag 18 januari 2013 16:48 schreef BlueRoom het volgende:
systeembanken zouden niet mogen bestaan
Echt stemmen doe je met je portemonnee, ben je het niet eens met het beleid van je bank? Verhuis je rekening.quote:Op donderdag 17 januari 2013 20:33 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
ja, jij hebt je inspraak via de verkiezingen. Over +/-3 jaar (in het ergste geval) mag je weer meebepalen. Tot die tijd mag je meebetalen.
Tenzij je echt miljoenen op je rekening hebt zou ik zeggen: Don't botherquote:Op zondag 20 januari 2013 13:08 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Echt stemmen doe je met je portemonnee, ben je het niet eens met het beleid van je bank? Verhuis je rekening.
Bankrunquote:Op zondag 20 januari 2013 13:15 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Tenzij je echt miljoenen op je rekening hebt zou ik zeggen: Don't bother
Dat kan je wel zo zeggen, maar individuele klanten kunnen echt wel een verschil maken als de groep maar groot genoeg is. Neem de soap rondom Ahold en Anders Moberg, dat leverde een massale consumentenstaking op in Nederland waar Albert Heijn echt last van begon te krijgen.quote:Op zondag 20 januari 2013 13:15 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
neenquote:Op zondag 20 januari 2013 13:58 schreef Erasmo het volgende:
Iedere euro die je op de bank hebt lenen ze 10x uit(oid), dus dat is een behoorlijk hefboomeffect als je je geld er met een flinke groep weghaalt.
Dat is het maximum, daarbij maak je de aanname dat ze al dat krediet uit kunnen zetten en tevens genoeg kapitaal hebben om aan de diverse kapitaalratio's te voldoen. Neemt niet weg dat je gelijk hebt met het punt dat dit model van werken het risico van een bankrun sterk vergroot.quote:Op zondag 20 januari 2013 13:58 schreef Erasmo het volgende:
Iedere euro die je op de bank hebt lenen ze 10x uit(oid), dus dat is een behoorlijk hefboomeffect als je je geld er met een flinke groep weghaalt.
en dan nog. De staat staat garant, weet je nog? Dus hoeveel je er ook weghaalt, vadertje staat houdt de boel overeind. Dus werkt het extra contraproductief om daar je geld weg te halen. Dan weet je zeker dat je voor de reddingsactie betaalt, terwijl je geld nu ook veilig staat.quote:Op zondag 20 januari 2013 13:15 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Wanneer SNS failliet zou gaan en het DGS in werking wordt gesteld, zijn het echter de overige banken die in principe voor de kosten opdraaien. Zie: www.dnb.nl/over-dnb/de-co(...)tiestelsel/index.jspquote:Op zondag 20 januari 2013 22:45 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
en dan nog. De staat staat garant, weet je nog? Dus hoeveel je er ook weghaalt, vadertje staat houdt de boel overeind. Dus werkt het extra contraproductief om daar je geld weg te halen. Dan weet je zeker dat je voor de reddingsactie betaalt, terwijl je geld nu ook veilig staat.
Ik denk niet dat je van een faillisement spreekt op het moment dat de bank gered wordt door de overheid en dus een staatsbank wordt. ABN-AMRO ging ook niet failliet. Een echt failissement heeft naast enorme vertrouwens- en imageschade allerlei juridische neteligheden die volgens mij juist voorkomen moeten worden door staatssteun. Ik betwijfel dus of andere banken op zullen draaien bij het omvallen van een systeembank.quote:Op zondag 20 januari 2013 23:07 schreef LeTourdeFrance het volgende:
[..]
Wanneer SNS failliet zou gaan en het DGS in werking wordt gesteld, zijn het echter de overige banken die in principe voor de kosten opdraaien. Zie: www.dnb.nl/over-dnb/de-co(...)tiestelsel/index.jsp
De staat hoort er in elk geval niet voor op te draaien.quote:Op maandag 21 januari 2013 09:13 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je van een faillisement spreekt op het moment dat de bank gered wordt door de overheid en dus een staatsbank wordt. ABN-AMRO ging ook niet failliet. Een echt failissement heeft naast enorme vertrouwens- en imageschade allerlei juridische neteligheden die volgens mij juist voorkomen moeten worden door staatssteun. Ik betwijfel dus of andere banken op zullen draaien bij het omvallen van een systeembank.
lach maar, de belastingbetaler mag er voor opdraaienquote:Op dinsdag 22 januari 2013 21:25 schreef ikweethetookniet het volgende:
FIOD onderzoekt vastgoed SNS
De FIOD doet onderzoek naar mogelijk strafbare feiten bij vastgoedprojecten van SNS-Property Finance, een dochterbedrijf van bank en verzekeraar SNS Reaal. Dat schrijft NRC Handelsblad. De FIOD wil geen enkele mededeling doen over deze zaak. Betrokkenen zeggen tegen de NOS dat het gaat om een oriënterend onderzoek.
Volgens een woordvoerder van SNS richt het onderzoek zich vooral op de vastgoedpartijen waar SNS zaken mee heeft gedaan. "SNS heeft van de FIOD een verzoek om informatie gekregen over (oud)cliënten van SNS Property Finance en werkt volledig mee," aldus de woordvoerder. "SNS heeft eigen interne integriteitsonderzoeken over cliënten op verzoek van de FIOD ter beschikking gesteld."
Misstanden
Volgens de NRC heeft SNS in totaal veertien vastgoedprojecten doorgelicht. In alle gevallen was er sprake van misstanden, variërend van vermoedens van witwassen en valsheid in geschrifte door klanten tot ernstige nalatigheid van bankmedewerkers, schrijft de krant.
http://nos.nl/artikel/464840-fiod-onderzoekt-vastgoed-sns.html
Gaat lekker daar![]()
quote:Reddingsplan voor SNS
Het kabinet werkt koortsachtig aan een reddingsplan voor SNS Reaal. Nationalisatie lijkt een serieuze optie.
In de komende dagen worden maatregelen verwacht om de noodlijdende bank-verzekeraar overeind te houden. Dat melden politieke en financiële bronnen, die zeggen dat een redding van de bank de staat een flinke duit kan gaan kosten. Er wordt gesproken over miljarden euro’s. SNS had al een schuld bij de overheid uitstaan van 850 miljoen wegens eerder verkregen staatssteun ten tijde van de kredietcrisis.
SNS Reaal is de vierde bank van ons land en geldt met 32,5 miljard spaargeld op de balans als een zogeheten ’systeembank’. Dat betekent dat de bank te belangrijk is om failliet te laten gaan. Een onder water staande vastgoedportefeuille hangt als een molensteen om de nek, er staan nog rekeningen open van 2,8 miljard euro.
En diegene die binnen europa altijd zo zat te hameren op de drie % Gerrit Zalmquote:Op woensdag 23 januari 2013 08:40 schreef Masyl het volgende:
Ik vraag me af waar ze dan weer extra gaan bezuinigen om aan de 3% norm te voldoen, Ziektewet maar afschaffen dan?
Incidenteel tegen structureel geld. Men hoeft 'slechts' de rentelasten en een eventuele afschrijving te dekken.quote:Op woensdag 23 januari 2013 08:40 schreef Masyl het volgende:
[..]
Ik vraag me af waar ze dan weer extra gaan bezuinigen om aan de 3% norm te voldoen, Ziektewet maar afschaffen dan?
Nee, want dit soort dingen worden altijd uit de begroting gehouden, omdat het mag.quote:Op woensdag 23 januari 2013 08:40 schreef Masyl het volgende:
[..]
In Ierland was het probleem ook van iets andere omvang...quote:Op woensdag 23 januari 2013 16:32 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Nee, want dit soort dingen worden altijd uit de begroting gehouden, omdat het mag.
in Ierland mag het bv niet vanwege de grondwet, en daarom moesten die enorm bezuinigen, hier hoeft dat niet, dus gebeurd het niet. De staatsschuld neemt gewoon toe. Maar de rente is bijna 0 of negatief momenteel, dus dat boeit niet.
Ja hartstikke leuk maar als jij 10.000 aandelen hebt dan zit je nu gewoon niet lekker.quote:Op donderdag 17 januari 2013 18:55 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Het is een systeembank. Sommige mensen maken zich graag voor Janmetdekorteachternaam zorgen blijkbaar.
Hoe vaak moet het nog gezegd worden dan:
Streven om een van de grote jongens te worden.quote:Op donderdag 24 januari 2013 12:21 schreef BlueRoom het volgende:
waarom hebben ze er ooit voor gekozen dat vastgoedbedrijf over te nemen? Belabberde deal is dat geweest zeg
Zodat je systeembank wordt en dus lekker anderen op kunt laten draaien voor je slechte investeringen. Zie daar de moral hazard die laat zien waarom ook systeembanken niet gered moeten worden. Het enige wat je moet doen is de voor het systeem noodzakelijke elementen veilig stellen, dus het betalingsverkeer en de rekeningen tot bedrag X. Maar daarvoor hoef je niet de hele bank te redden.quote:Op donderdag 24 januari 2013 12:24 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Streven om een van de grote jongens te worden.
Nee, obligaties zijn vreemd vermogen, tenzij het om eeuwigdurende of achtergestelde obligaties gaat. En dan volgens mij ook nog alleen volgens de waarderingsregels voor banken.quote:Op donderdag 24 januari 2013 14:00 schreef machtpen het volgende:
Obligaties zijn ook eigen vermogen.
Als jij recht hebt op dat geld dat de Staat of de Gemeente verliest, wordt je niet opgejaagd hoorquote:Op donderdag 24 januari 2013 14:31 schreef Iwanius het volgende:
En als iemand vindt dat dat verhinderd moet worden, dan komt er een antwoord
dat er geen mogelijkheid is op een juridische basis om dit te doen terwijl als ik
als burger iets doe waardoor de Staat of Gemeente geld door verliest ik tot het
einde wordt opgejaagd met dwangsommen o.i.d.
de DNB had op zo'n ambitieus bankje dan wel wat beter toezicht mogen houdenquote:Op donderdag 24 januari 2013 12:24 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Streven om een van de grote jongens te worden.
Kan iemand me uitleggen wat hier precies de logica achter is?quote:Intussen liet kredietbeoordelaar Fitch al weten dat het mogelijk grote gevolgen heeft voor de kredietstatus van Europese banken, als ook de gewone obligaties van een bank kunnen worden afgestempeld bij een reddingsactie.
Als je geld aan een bank geeft dan kon je er vroeger gerust op zijn dat je je geld terug kreeg, hoe beroerd de banken ook presteerde. Daarom kregen die banken een hoge rating. Het betekende dat Fitch ze als veilig zag. Echter die zekerheid dat je altijd je geld terug krijgt staat op het punt om te verdwijnen -> lagere ratingquote:Op donderdag 24 januari 2013 21:29 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Kan iemand me uitleggen wat hier precies de logica achter is?
Wie zijn wij? De belastingbetalers of de obligatiehouders?quote:Op donderdag 24 januari 2013 21:09 schreef ikweethetookniet het volgende:
SNS-obligatiehouders mogelijk niet gevrijwaard
Het is niet uitgesloten dat ook gewone obligaties worden afgestempeld van SNS als het aankomt op redding van de bank.
Dat bleek donderdag uit antwoorden van minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem tijdens een overleg in de Tweede Kamer.
SNS verkeert in grote financiële problemen. De komende dagen worden maatregelen verwacht die de bank uit het slop moeten trekken.
FitchIntussen liet kredietbeoordelaar Fitch al weten dat het mogelijk grote gevolgen heeft voor de kredietstatus van Europese banken, als ook de gewone obligaties van een bank kunnen worden afgestempeld bij een reddingsactie.
In reactie op vragen van de SP hierover, wilde Dijsselbloem niet ingaan op de specifieke situatie van SNS.
Hij beaamde alleen "in zijn algemeenheid" dat de nieuwe, voor reddingsacties bedoelde Interventiewet, de mogelijkheid biedt om ook bij obligatiehouders af te schrijven.
De minister voegde daar wel aan toe dat Fitch "een aantal denkfouten" maakt in diens redenering over een eventuele steunoperatie voor SNS Reaal.
http://www.nu.nl/economie(...)et-gevrijwaard-.html
En we worden weer genaaid door Dijsselbloem
Het koersverloop is, voor een leek als ik iig, best apart. De koers zakt 8 of 10 procent, of zo, en blijft daar dan de hele dag zo'n beetje op staan. De volgende dag weer hetzelfde. Vreemd dat dat zo per dag als geheel met een groot percentage omlaag gaat.quote:Op donderdag 24 januari 2013 22:04 schreef LXIV het volgende:
De koersen blijven niet voor niets liggen.
Ik heb het over de obligatiekoersen. SNS zelf is een lastig verhaal. Of die nationalisering nu komt op een koers van 1 euro of op een koers van 20 cent, er gaat altijd 90% vanaf of zo! En waarschijnlijk nog meer als de koers lager is. Waarmee het aandeel dus eigenlijk duurder wordt naarmate het verder zakt!quote:Op donderdag 24 januari 2013 22:14 schreef Arcee het volgende:
[..]
Het koersverloop is, voor een leek als ik iig, best apart. De koers zakt 8 of 10 procent, of zo, en blijft daar daar dan de hele dag zo'n beetje op staan. De volgende dag weer hetzelfde. Vreemd dat dat zo per dag als geheel met een groot percentage omlaag gaat.
bron?quote:Op donderdag 24 januari 2013 22:01 schreef arjan1212 het volgende:
er was een gerucht dat fitch dit deed omdat een russiese bank sns wil overnemen
Ah das waar. Maar wel met staatsgarantie.quote:Op donderdag 24 januari 2013 22:57 schreef arjan1212 het volgende:
Dat is trouwens ook een misverstand, de overheid betaald helemaal niets mocht een bank failiet gaan, dat doen de andere banken
Beidequote:Op donderdag 24 januari 2013 22:04 schreef LXIV het volgende:
Wie zijn wij? De belastingbetalers of de obligatiehouders?
Nee, dan treedt het garantiestelsel in werking waardoor - kort gezegd - andere banken ervoor instaan. Anders zou het natuurlijk een veel te grote klap zijn voor de economie. Het geld is ook niet weg he, een bank heeft altijd maar heel weinig direct geld (men leent van andere banken en heeft spaargeld onder zich, maar leent ook weer uit. Het renteverschil is de winst) maar wel veel vorderingen en schulden. Alleen als iedereen opeens zijn spaargeld weghaalt is er niet genoeg om uit te betalen, want immers uitgeleend.quote:Op donderdag 24 januari 2013 23:01 schreef Ziba het volgende:
Wat staat er nou? Gaan ze binnenkort failliet? Dan is toch al het geld van mensen verdwenen ook?
Dat staat nog overal maximaal op de balans inderdaad. Op basis van ofwel prijzen van x jaar geleden of gekapitaliseerde huurtermijnen ofzo, terwijl de huurders wegblijven. Maar die bubbel is gigantisch inderdaad en gaat elke bank raken.quote:Op donderdag 24 januari 2013 23:27 schreef 99.999 het volgende:
Vastgoedgedoe gaat nog heel veel organisaties heel veel pijn doen de komende jaren
Uiteraard. Het punt is echter dat de bank zelf prima draait, maar die vastgoedpot (oud bouwfonds) door en door verrot is. Daar is de overheid niet zo happig op.quote:
Bouwfonds is eigenlijk altijd rot geweestquote:Op donderdag 24 januari 2013 23:30 schreef eriksd het volgende:
[..]
Uiteraard. Het punt is echter dat de bank zelf prima draait, maar die vastgoedpot (oud bouwfonds) door en door verrot is. Daar is de overheid niet zo happig op.
Door mannetjes als jij. Mijn beroep is tenminste eerbaarquote:Op donderdag 24 januari 2013 23:31 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Bouwfonds is eigenlijk altijd rot geweest.
Onzinquote:Op donderdag 24 januari 2013 23:32 schreef eriksd het volgende:
[..]
Door mannetjes als jij. Mijn beroep is tenminste eerbaar
eindelijk eens een echt zinnige reactie over dit onderwerpquote:Op donderdag 24 januari 2013 23:24 schreef eriksd het volgende:
[..]
Nee, dan treedt het garantiestelsel in werking waardoor - kort gezegd - andere banken ervoor instaan. Anders zou het natuurlijk een veel te grote klap zijn voor de economie. Het geld is ook niet weg he, een bank heeft altijd maar heel weinig direct geld (men leent van andere banken en heeft spaargeld onder zich, maar leent ook weer uit. Het renteverschil is de winst) maar wel veel vorderingen en schulden. Alleen als iedereen opeens zijn spaargeld weghaalt is er niet genoeg om uit te betalen, want immers uitgeleend.
Wat hier het probleem is, is de stroppenpot voor vastgoed die steeds kostbaarder wordt.
Bleef het maar bij de bankenquote:Op donderdag 24 januari 2013 23:28 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dat staat nog overal maximaal op de balans inderdaad. Op basis van ofwel prijzen van x jaar geleden of gekapitaliseerde huurtermijnen ofzo, terwijl de huurders wegblijven. Maar die bubbel is gigantisch inderdaad en gaat elke bank raken.
Daar hebben we er anders al genoeg van.quote:Op donderdag 17 januari 2013 13:03 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
Ik zou graag een systeemburger worden
Klopt, wacht maar tot de pensioenfondsen hun zakelijk vastgoed moeten devalueren, daar is de huidige slechte dekkingsgraad peanuts bij.quote:
En gemeenten, woningcorporaties, vele bedrijven etc. Hier gaan we nog veel (te veel) van merken.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 09:13 schreef raptorix het volgende:
[..]
Klopt, wacht maar tot de pensioenfondsen hun zakelijk vastgoed moeten devalueren, daar is de huidige slechte dekkingsgraad peanuts bij.
Punt is dat Nederlandse pensioenfondsen en verzekeraars er een weinig nationale beleggingsvisie op nahouden.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 09:13 schreef raptorix het volgende:
[..]
Klopt, wacht maar tot de pensioenfondsen hun zakelijk vastgoed moeten devalueren, daar is de huidige slechte dekkingsgraad peanuts bij.
Het grote afschrijven moet ooit eens gedaan worden, wel lullig voor de mensen die dachten dat ze geweldige zaken deden maar feitelijk dus de grootste faalhazen op aarde zijn.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 09:25 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En gemeenten, woningcorporaties, vele bedrijven etc. Hier gaan we nog veel (te veel) van merken.
ikweethetooknietquote:Op vrijdag 25 januari 2013 12:41 schreef ikweethetookniet het volgende:
Verlies nemen geldt alle SNS-beleggers
Maar beleggen in vastgoed was toch ALTIJD een goede investeringquote:Op vrijdag 25 januari 2013 12:44 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Punt is dat Nederlandse pensioenfondsen en verzekeraars er een weinig nationale beleggingsvisie op nahouden.
Dat is één van de grootste kritiekpunten van de Nederlandse vastgoedmarkt.
Net als dat aandelen alleen maar omhoog konden, banken niet konden omvallen en obligaties in Griekenland volledig veilig waren. Inderdaad, de nieuwsflash van de afgelopen tien jaar: vastgoed kan in waarde dalen, aandelen kunnen ploffen, banken kunnen omvallen en landen zijn ook niet allemaal veilig. Waar moet het geld dan naartoequote:Op vrijdag 25 januari 2013 12:49 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Maar beleggen in vastgoed was toch ALTIJD een goede investering![]()
Je vraagt je af wat voor een volk dat soort beslissingen neemt
Waar het naartoe moet? Daar waar het momenteel nodig is om de economie te verduurzamen.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 12:55 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Net als dat aandelen alleen maar omhoog konden, banken niet konden omvallen en obligaties in Griekenland volledig veilig waren. Inderdaad, de nieuwsflash van de afgelopen tien jaar: vastgoed kan in waarde dalen, aandelen kunnen ploffen, banken kunnen omvallen en landen zijn ook niet allemaal veilig. Waar moet het geld dan naartoe?
Ik ben misschien iets minder radicaal en ik denk dat zowel aandelen, obligaties als vastgoed haar waarde heeft om een duurzame economie mogelijk te maken, maar op zoiets existentieels kan je natuurlijk van mening verschillen.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 12:59 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Waar het naartoe moet? Daar waar het momenteel nodig is om de economie te verduurzamen.
Het probleem is echter dat er dusdanige zeepbellen en machtstructuren gebouwd zijn dat veel praktische oplossingen die daadwerkelijk de welvaart verbeteren niet in het belang zijn van deze bestaande systemen en structuren.
Soms moet je een systeem helemaal van de grond af aan opnieuw opbouwen om een grote stap voorwaarts te kunnen maken. Dat kan op een geleidelijke manier maar meestal gaat het met een hoop herrie en onrust.
Ooh in andere tijden hebben deze structuren hun nut bewezen maar ik denk dat we in de toekomst hele andere manieren van economische machtsverdeling nodig hebben. De vraag blijft natuurlijk of het ons gaat lukken de tekortkomingen van het huidige systeem te boven te komen.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 13:09 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik ben misschien iets minder radicaal en ik denk dat zowel aandelen, obligaties als vastgoed haar waarde heeft om een duurzame economie mogelijk te maken, maar op zoiets existentieels kan je natuurlijk van mening verschillen.
Vallen daar ook mensen die SNS voor hun laten beleggen onder (deze dus: http://www.snsbank.nl/par(...)leggingsfondsen.html) of geld dat alleen voor mensen die in SNS zelf hebben belegd?quote:Op vrijdag 25 januari 2013 12:41 schreef ikweethetookniet het volgende:
Verlies nemen geldt alle SNS-beleggers
Als het aan minister Dijsselbloem ligt, moeten alle beleggers in SNS Reaal - dus ook gewone obligatiehouders - een verlies nemen bij nationalisatie van de bank-verzekeraar. Dijsselbloem reageerde daarmee op dreiging van kredietbeoordelaar Fitch, die stelt dat financiering van banken duurder wordt als overheden gewone obligatiehouders niet ontzien. Volgens geruchten is het een kwestie van dagen tot de Staat de bank-verzekeraar nationaliseert. Ook zou er gesproken worden met een aantal investeerders, die bereid zijn 1 tot 1,5 mrd euro aan risicodragend kapitaal te injecteren.
(FD, p.1 - Tel, p.23 – VK, p.3)
Vriendjes van vastgoed ondernemers, als er 1 grote corrupte bende is zijn het wel pensioenbaasjes en vastgoed ondernemers.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 12:49 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Maar beleggen in vastgoed was toch ALTIJD een goede investering![]()
Je vraagt je af wat voor een volk dat soort beslissingen neemt
Hadden ze hun geld maar onder een matras moeten wegstoppen?quote:Op vrijdag 25 januari 2013 13:31 schreef BlueRoom het volgende:
ik vind het niet meer dan logisch dat je iedereen, met uitzondering van rek houders tot 100k, volledig laat meebetalen. Dat heet nou eenmaal kredietrisico.
Ik wil zelfs de uitzondering afzwakken: rek houders tot 100k voor 10% laten mee betalen. Gaan die ook eens nadenken.
Met als gevolg dat niemand banken nog vertrouwt en iedereen zijn spaargeld onder z'n matras bewaart. Want waarom zou je dat risico op 10% verlies nemen als je 2% rente krijgt?quote:Op vrijdag 25 januari 2013 13:31 schreef BlueRoom het volgende:
Ik wil zelfs de uitzondering afzwakken: rek houders tot 100k voor 10% laten mee betalen. Gaan die ook eens nadenken.
Laat mensen dat voor hun zelf beslissen, als jij het verstandig vind om in bakstenen te beleggen is dat jou keuze, wil je goud kopen? Prima, alleen hebben we in Nederland een systeem waarbij ik gedwongen word via een maatschappij mijn pensioen te beleggen, het schandalige is ook nog dat ze zeggen: ja maar de gewone man kan dat niet.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 12:59 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Waar het naartoe moet? Daar waar het momenteel nodig is om de economie te verduurzamen.
Het probleem is echter dat er dusdanige zeepbellen en machtstructuren gebouwd zijn dat veel praktische oplossingen die daadwerkelijk de welvaart verbeteren niet in het belang zijn van deze bestaande systemen en structuren.
Soms moet je een systeem helemaal van de grond af aan opnieuw opbouwen om een grote stap voorwaarts te kunnen maken. Dat kan op een geleidelijke manier maar meestal gaat het met een hoop herrie en onrust.
Ja, eigenlijk wel. Je leent je geld uit aan de bank, het is niet dat je het in bewaring geeft ofzo. Rendement = risico, risicovrij rendement kan eigenlijk niet.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 13:43 schreef Aventura het volgende:
Of moet je als spaarder eerst inzage doen in de boeken ofzo?
QFT... de overheid wil overal een vinger tussen de deur hebben want de burger snapt het niet en is niet te vertrouwen met zijn eigen vermogen. Allemaal latent labiel en dus moet big brother er over waken en het is gewoon een toevallige bijkomstigheid dat ze hierdoor lekker kan graaien en inkomensbeleid kan voerenquote:Op vrijdag 25 januari 2013 13:37 schreef raptorix het volgende:
[..]
Laat mensen dat voor hun zelf beslissen, als jij het verstandig vind om in bakstenen te beleggen is dat jou keuze, wil je goud kopen? Prima, alleen hebben we in Nederland een systeem waarbij ik gedwongen word via een maatschappij mijn pensioen te beleggen, het schandalige is ook nog dat ze zeggen: ja maar de gewone man kan dat niet.![]()
![]()
Nog beter zou het zijn als de Nederlandse overheid helemaal geen centjes zou bijdragen, laat de andere banken hun zwakke broeder maar uit de shit trekken.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 13:51 schreef ikweethetookniet het volgende:
'Oplossing SNS Reaal is dichtbij'![]()
ff geduld nog
quote:Op vrijdag 25 januari 2013 13:37 schreef LeTourdeFrance het volgende:
[..]
Met als gevolg dat niemand banken nog vertrouwt en iedereen zijn spaargeld onder z'n matras bewaart. Want waarom zou je dat risico op 10% verlies nemen als je 2% rente krijgt?
slechts 10% jongens, dat is acceptbabel verlies. Of dachten jullie dat je matras veiliger was? Dan heb ik het over brand, inbrekers, etc.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 13:36 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Hadden ze hun geld maar onder een matras moeten wegstoppen?
PM verstop je gewoon onder de grond, rot niet wegquote:Op vrijdag 25 januari 2013 13:53 schreef BlueRoom het volgende:
slechts 10% jongens, dat is acceptbabel verlies. Of dachten jullie dat je matras veiliger was? Dan heb ik het over brand, inbrekers, etc.
Nonsens, ik heb een SNS rekening met een doodgewone spaarrekening eraan vast, ik wil het geld wat ik over heb weg zetten van m'n lopende rekening, dat doe ik niet voor extra rendement.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 13:48 schreef Kowloon het volgende:
Ja, eigenlijk wel. Je leent je geld uit aan de bank, het is niet dat je het in bewaring geeft ofzo. Rendement = risico, risicovrij rendement kan eigenlijk niet.
sns heeft deze klanten terugbetaald tegen 100% ergens in november al..quote:Op vrijdag 25 januari 2013 12:44 schreef ikweethetookniet het volgende:
Redding SNS kan 2500 particulieren groot deel van vermogen kosten
De redding van SNS Reaal kan ongeveer 2500 Nederlanders het grootste deel van hun vermogen kosten. Het gaat om particulieren die in 2003 in totaal 57 miljoen euro hebben geïnvesteerd in 'participatiecertificaten' van SNS Bank. De kans is reëel dat zij in het kader van het reddingsplan worden gedwongen een groot verlies te accepteren. De participatiecertificaten,die speciaal waren gericht op de consumentenmarkt, zijn achtergestelde obligatieleningen. Dit houdt in dat deze schuldeisers bij een faillissement als laatsten aan de beurt zijn om hun geld terug te krijgen. In de praktijk staan bezitters van achtergestelde leningen dan vrijwel altijd met lege handen. In ruil voor het hogere risico kregen de certificaathouders van SNS Bank een aantrekkelijke rente van 5,16 procent.
Maar deze groep kan ook de pineut zijn als SNS Reaal wordt gered. Veel Tweede Kamerleden vinden dat niet alleen de belastingbetaler mag opdraaien voor de redding van SNS Reaal. Zij willen dat aandeelhouders en schuldeisers van de bank-verzekeraar meebetalen. Een aantal economen, onder wie Sweder van Wijnbergen en Jaap Koelewijn, pleit daar ook voor. Op de kredietportefeuille van SNS Reaal moet naar schatting 1,5- tot 2 miljard euro worden afgeschreven. SNS heeft ongeveer 1,8 miljard euro aan achtergestelde leningen op de balans staan, grotendeels verkocht aan professionele beleggers. Als die niet worden afgelost, zijn de benodigde miljarden gevonden en is een tweede ronde staatssteun voor SNS Reaal misschien niet nodig.
De houders van gewone obligaties blijven waarschijnlijk buiten schot omdat zij juridisch goed beschermd zijn, maar de bezitters van achtergestelde obligaties hebben minder rechten. Van Wijnbergen zou het logisch vinden als zij nu de rekening gepresenteerd krijgen en niet de belastingbetaler. Jaap Koelewijn zegt het volledig met Van Wijnbergen eens te zijn.
Geen idee
Het wrange is dat de meeste kopers van de participatiecertificaten niet wisten wat zij kochten. Het consumentenprogramma Tros Radar besteedde vorig jaar aandacht aan hun problemen. In veel gevallen bleek het te gaan om consumenten met weinig verstand van financiën. Zij voeren in 2002 en 2003 blind op een financieel adviseur die hun een fraai rendement met weinig risico in het vooruitzicht stelde. De meesten investeerden tienduizenden euro's, sommigen zelfs tonnen.
Het klachteninstituut Kifid oordeelde later dat SNS Bank de kopers van de certificaten heeft misleid. Zo was de kopers voorgespiegeld dat de lening na tien jaar zou worden afgelost, terwijl SNS Bank daar in werkelijkheid helemaal niet toe verplicht is. SNS Bank heeft daarop het grootste deel van de certificaten vorig jaar toch afgelost. Maar het laatste deel van deze leningen mag de bank pas in juni dit jaar terugbetalen. Tegen die tijd is het reddingsplan al in werking getreden.
Van Wijnbergen: 'Ik heb eerlijk gezegd weinig medelijden met die certificaathouders. Ze kunnen dan wel naïef zijn geweest, maar dat ontslaat hen niet van alle verantwoordelijkheid. Als je zulke mensen altijd maar weer uit de brand helpt, wordt investeren een loterij zonder nieten. Er zullen toch eens mensen met de vingers tussen de deur moeten eindigen. Anders leren ze nooit dat ze beter moeten opletten.'
http://www.volkskrant.nl/(...)eader&utm_medium=RSS
niks mis met een goede default: ik zeg doenquote:Op vrijdag 25 januari 2013 12:44 schreef ikweethetookniet het volgende:
Redding SNS kan 2500 particulieren groot deel van vermogen kosten
De redding van SNS Reaal kan ongeveer 2500 Nederlanders het grootste deel van hun vermogen kosten. Het gaat om particulieren die in 2003 in totaal 57 miljoen euro hebben geïnvesteerd in 'participatiecertificaten' van SNS Bank. De kans is reëel dat zij in het kader van het reddingsplan worden gedwongen een groot verlies te accepteren. De participatiecertificaten,die speciaal waren gericht op de consumentenmarkt, zijn achtergestelde obligatieleningen. Dit houdt in dat deze schuldeisers bij een faillissement als laatsten aan de beurt zijn om hun geld terug te krijgen. In de praktijk staan bezitters van achtergestelde leningen dan vrijwel altijd met lege handen. In ruil voor het hogere risico kregen de certificaathouders van SNS Bank een aantrekkelijke rente van 5,16 procent.
Maar deze groep kan ook de pineut zijn als SNS Reaal wordt gered. Veel Tweede Kamerleden vinden dat niet alleen de belastingbetaler mag opdraaien voor de redding van SNS Reaal. Zij willen dat aandeelhouders en schuldeisers van de bank-verzekeraar meebetalen. Een aantal economen, onder wie Sweder van Wijnbergen en Jaap Koelewijn, pleit daar ook voor. Op de kredietportefeuille van SNS Reaal moet naar schatting 1,5- tot 2 miljard euro worden afgeschreven. SNS heeft ongeveer 1,8 miljard euro aan achtergestelde leningen op de balans staan, grotendeels verkocht aan professionele beleggers. Als die niet worden afgelost, zijn de benodigde miljarden gevonden en is een tweede ronde staatssteun voor SNS Reaal misschien niet nodig.
De houders van gewone obligaties blijven waarschijnlijk buiten schot omdat zij juridisch goed beschermd zijn, maar de bezitters van achtergestelde obligaties hebben minder rechten. Van Wijnbergen zou het logisch vinden als zij nu de rekening gepresenteerd krijgen en niet de belastingbetaler. Jaap Koelewijn zegt het volledig met Van Wijnbergen eens te zijn.
Geen idee
Het wrange is dat de meeste kopers van de participatiecertificaten niet wisten wat zij kochten. Het consumentenprogramma Tros Radar besteedde vorig jaar aandacht aan hun problemen. In veel gevallen bleek het te gaan om consumenten met weinig verstand van financiën. Zij voeren in 2002 en 2003 blind op een financieel adviseur die hun een fraai rendement met weinig risico in het vooruitzicht stelde. De meesten investeerden tienduizenden euro's, sommigen zelfs tonnen.
Het klachteninstituut Kifid oordeelde later dat SNS Bank de kopers van de certificaten heeft misleid. Zo was de kopers voorgespiegeld dat de lening na tien jaar zou worden afgelost, terwijl SNS Bank daar in werkelijkheid helemaal niet toe verplicht is. SNS Bank heeft daarop het grootste deel van de certificaten vorig jaar toch afgelost. Maar het laatste deel van deze leningen mag de bank pas in juni dit jaar terugbetalen. Tegen die tijd is het reddingsplan al in werking getreden.
Van Wijnbergen: 'Ik heb eerlijk gezegd weinig medelijden met die certificaathouders. Ze kunnen dan wel naïef zijn geweest, maar dat ontslaat hen niet van alle verantwoordelijkheid. Als je zulke mensen altijd maar weer uit de brand helpt, wordt investeren een loterij zonder nieten. Er zullen toch eens mensen met de vingers tussen de deur moeten eindigen. Anders leren ze nooit dat ze beter moeten opletten.'
http://www.volkskrant.nl/(...)eader&utm_medium=RSS
quote:Op vrijdag 25 januari 2013 14:00 schreef YuckFou het volgende:
[..]
Nonsens, ik heb een SNS rekening met een doodgewone spaarrekening eraan vast, ik wil het geld wat ik over heb weg zetten van m'n lopende rekening, dat doe ik niet voor extra rendement.
Als ik dan elke keer van bank moet switchen omdat er vanuit ambitie uitbereid of gefuseerd wordt met een partij die grotere risico's neemt ben ik binnen de korste keren zonder spaarrekening, elke bank/verzekeraar is druk met fusies en overnames waardoor het haast onmogelijk is bij te houden wat voor risico's ze nu nemen.
Ik was eigenlijk best happy bij de SNS, ook toen ze met Reaal fuseerden, het samengaan met Bouwfonds heb ik helaas gemist waardoor ik nu ineens geconfronteerd wordt met een bank die op omvallen staat, ik heb begrepen dat het vernieuwde managment toen ineens voor hogere rendementen en meer risico wilde gaan terwijl de oudgedienden bij de SNS nog steeds bankierden vanuit hun (bonds) spaarvisie, rustig aan zonder te veel risico, precies wat ik wil, en dan zou ik nu 10% moeten bijleggen vanwege de strategie van m'n bank, lekker bedacht.
en wat nu? einde van mijn plan? Uiteraard niet: waar een vraag is is een aanbod, als er een enorme vraag is naar vermogensbeheer in de range van 5k - 100k dan komen die er echt wel.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 14:36 schreef arjan1212 het volgende:
Onder vermogensbeheerders heb je juist veel oplichters.
En bij v Lanschot en Meespierson ben je pas welkom vanaf 1 miljoen
Nope, een nieuwe topman is degene die de koers naar de afgrond heeft ingezet:quote:Op vrijdag 25 januari 2013 14:36 schreef BlueRoom het volgende:
![]()
banken die zich gaan gedragen als hedgefunds. Nou ja, de vuile rotzakken van McKinsey zullen ze wel een benchmark hebben voorgelegd waaruit blijkt dat ze onder-presteerden zowel qua prestaties als qua risicoprofiel
Het is echt doodzonde dat juist een van die bankjes die vooral bezig was om een doodgewone consumentenbank te blijven toch ook mee is gegaan in het spel om de grote knikkers, dat doet ze dus nu keihard de das om...quote:De voorloper van de SNS was de eerste spaarbank van Nederland, de Nutsspaarbank (opgericht in 1817). En Reaal was ooit de verzekeringsmaatschappij van de FNV. Tot 2002 was SNS Reaal een sobere maatschappij die zich 100% richtte op de consumentenmarkt. De voorpagina van het Jaarverslag 2001 was nog een toonbeeld van saaiheid. In 2002 kwam Fortis-zakenbankier Van Keulen aan de macht en dat heeft SNS Reaal geweten.
Moest Van Keulen nog toestaan dat in 2003 en 2004 SNS op de voorpagina van het jaarverslag schreef 'retail is een mentaliteit', het jaarverslag van 2005 was kraakhelder. Er moesten 'nieuwe wegen' ingeslagen worden. In 2006 en 2007 heeft hij 'doorgepakt'. Weg met dat saaie consumentenbankieren, groeien moeten we en risico's moeten we niet schuwen. En dus ging SNS Reaal in 2006 naar de beurs en met het opgehaalde geld werd Bouwfonds Property Finance van ABN AMRO gekocht.
bron
De kans dat een bank omvalt is een stuk groter dan de kans dat er een paar honderdduizend huizen tegelijk in brand vliegen/overvallen worden.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 13:53 schreef BlueRoom het volgende:
[..]
[..]
slechts 10% jongens, dat is acceptbabel verlies. Of dachten jullie dat je matras veiliger was? Dan heb ik het over brand, inbrekers, etc.
dacht je dat hij het zelf bedacht heeft? een of andere consultant heeft daar een presentatie lopen geven over hoe het allemaal beter kanquote:Op vrijdag 25 januari 2013 17:53 schreef YuckFou het volgende:
[..]
Nope, een nieuwe topman is degene die de koers naar de afgrond heeft ingezet:
het doet vooral de Nederlandse belastingbetaler keihard de das omquote:[..]
Het is echt doodzonde dat juist een van die bankjes die vooral bezig was om een doodgewone consumentenbank te blijven toch ook mee is gegaan in het spel om de grote knikkers, dat doet ze dus nu keihard de das om...
hij had ook advies in de wind kunnen slaan en bij zijn leest kunnen blijven.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 01:44 schreef BlueRoom het volgende:
[..]
dacht je dat hij het zelf bedacht heeft? een of andere consultant heeft daar een presentatie lopen geven over hoe het allemaal beter kan
[..]
het doet vooral de Nederlandse belastingbetaler keihard de das om
Link naar de uitzending: http://pauwenwitteman.var(...)97069ebbed8e25fed48dquote:Zelfs als SNS Reaal van een faillissement wordt gered, dan zouden 2,5 duizend investeerders hun geld wel eens niet terug kunnen krijgen. Dat schrijft De Volkskrant vandaag.
In 2003 hebben particulieren voor 57 miljoen euro in zogenaamde participatiecertificaten van de SNS Bank geïnvesteerd. De certificaten zijn achtergestelde obligatieleningen, leningen voor op de lange termijn. Bij een faillissement zou dit betekenen dat deze groep als laatste aan de beurt is om hun investering terug te krijgen.
Gesprekken
SNS Reaal voert momenteel met binnen- en buitenlandse investeerders gesprekken over hun problemen.
Jan Hendrix is obligatiehouder en vreest voor zijn belegde geld bij SNS. Daarover is hij vanavond te gast bij Pauw & Witteman.
dat zou hij ongetwijfeld gedaan hebben als hij zijn eigen geld in SNS had zitten, maar dit is weer eens een prachtig voorbeeld van winsten voor het bedrijf, verlies voor de samenleving.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 09:33 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
hij had ook advies in de wind kunnen slaan en bij zijn leest kunnen blijven.
Mooi niet. Het enige wat telt is dat de overheid via het DGS die spaartegoeden tot 100k garandeert. De enige reden dat mensen daar nog spaargeld hebben is juist die overheidsgarantie. Die garantie opeens opheffen zou een vorm van oplichterij zijn.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 13:31 schreef BlueRoom het volgende:
net zoals die garantie opeens zwaar verhogen een paar jaar terug?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 14:19 schreef SeLang het volgende:
[..]
Mooi niet. Het enige wat telt is dat de overheid via het DGS die spaartegoeden tot 100k garandeert. De enige reden dat mensen daar nog spaargeld hebben is juist die overheidsgarantie. Die garantie opeens opheffen zou een vorm van oplichterij zijn.
het is inderdaad een vorm van contractbreuk maar voor in de toekomst zou het het overwegen waard kunnen zijn om die voorwaarden aan te passen. Dat je dus slechts 90% of 80% terug krijgt.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 14:19 schreef SeLang het volgende:
[..]
Mooi niet. Het enige wat telt is dat de overheid via het DGS die spaartegoeden tot 100k garandeert. De enige reden dat mensen daar nog spaargeld hebben is juist die overheidsgarantie. Die garantie opeens opheffen zou een vorm van oplichterij zijn.
meer vrijheid ben ik altijd voorquote:Overigens leidt dat DGS tot oneerlijke concurrentie en ik zou het prima vinden als dat garantiestelsel wordt afgeschaft, maar dan wil ik wel dat de rente ook puur door vraag en aanbod bepaald gaat worden in plaats van omlaag gemanipuleerd door een centrale bank. En dan niet zeuren dat de hypotheekrente dan stijgt naar 10% ofzo want dat is dan de consequentie.
Waarom 80 of 90 procent? Als jij geld in een cafe aan een vriend uitleent om de bon te bepalen, dan is dat toch je eigen wijs/stomheid? Laat mensen het gewoon eens zelf oplossen in plaats van een corrupte overheid als wijze heer te laten fungeren.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 14:26 schreef BlueRoom het volgende:
[..]
het is inderdaad een vorm van contractbreuk maar voor in de toekomst zou het het overwegen waard kunnen zijn om die voorwaarden aan te passen. Dat je dus slechts 90% of 80% terug krijgt.
[..]
meer vrijheid ben ik altijd voor
Wie is daarmee dan opgelicht?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 14:24 schreef 99.999 het volgende:
[..]
net zoals die garantie opeens zwaar verhogen een paar jaar terug?
Het is niet zo dat meteen alle verplichtingen komen te vervallen wanneer er een negatief eigen vermogen zou ontstaan. Dat is natuurlijk de grootste onzin.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 14:29 schreef raptorix het volgende:
[..]
Waarom 80 of 90 procent? Als jij geld in een cafe aan een vriend uitleent om de bon te bepalen, dan is dat toch je eigen wijs/stomheid? Laat mensen het gewoon eens zelf oplossen in plaats van een corrupte overheid als wijze heer te laten fungeren.
rente krijg je als compensatie voor de gelddrukkerij van de overheid, niet voor gelopen risicoquote:Op zaterdag 26 januari 2013 14:28 schreef raptorix het volgende:
Garantiestelsel afschaffen is prima idee, je krijgt namelijk gewoon rente als onderpand op risico, als je dit stelsel afschaft dwing je banken om fatsoenlijk zaken te doen, neem nu hypotheken, daar rekent een bank gewoon je huis als onderpand, laat banken ook maar een onderpand bieden wanneer je geld bij ze stort. Op deze manier krijg je van zelf een gezonde situatie met betrouwbare banken.
Dat is niet waar. Rente zit altijd een failissementsrisico in verwerkt. En dat is bijvoorbeeld het geval bij die achtergestelde SNS leningen die >5% gaven terwijl een bankrekening maar 2% geeft. De bankrekening is niet achtergesteld en valt bovendien onder het Depositogarantiestelsel. Die achtergestelde leningen niet. Vandaar het renteverschil.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 14:34 schreef BlueRoom het volgende:
[..]
rente krijg je als compensatie voor de gelddrukkerij van de overheid, niet voor gelopen risico
(nou ja, dat is een visie die je kan hebben)
Het eigenlijke renteverschil is iets kleiner dan je hier voorrekent. Deze achtergestelde obligaties zijn uitgegeven in 2003. Toentertijd was de rente hoger dan nu. Nederlandse staatsobligaties (10 jaar) uit 2003 hadden toen ook een rente van 4,25%.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 14:36 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat is niet waar. Rente zit altijd een failissementsrisico in verwerkt. En dat is bijvoorbeeld het geval bij die achtergestelde SNS leningen die >5% gaven terwijl een bankrekening maar 2% geeft. De bankrekening is niet achtergesteld en valt bovendien onder het Depositogarantiestelsel. Die achtergestelde leningen niet. Vandaar het renteverschil.
Dat was een of andere fout, eigenlijk waren het geen achtergestelde obligaties. En verder is het natuurlijk niet zo dat alle obligaties meteen niks meer waard zijn, ze moeten gewoon inleveren totdat het EV op nul staat.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 15:03 schreef freako het volgende:
[..]
Het eigenlijke renteverschil is iets kleiner dan je hier voorrekent. Deze achtergestelde obligaties zijn uitgegeven in 2003. Toentertijd was de rente hoger dan nu. Nederlandse staatsobligaties (10 jaar) uit 2003 hadden toen ook een rente van 4,25%.
Ter vergelijking: De achtergestelde obligaties van DSB Bank (10 jaar) uit 2006 hadden een rente van 7,5%. Overigens vielen deze obligaties wel onder het depositogarantiestelsel.
Ah, verkeerd gelezen. Bij DSB betrof het achtergestelde deposito's, geen obligaties.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 15:05 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat was een of andere fout, eigenlijk waren het geen achtergestelde obligaties.
Altijd weer grappig om te lezen dat mensen harde standpunten innemen als het om anderen gaat, maar als ze zelf worden gepakt (bijvoorbeeld door een inkomensafhankelijke zorgpremie) schreeuwen ze moord en brand. Wat een dom tiefusvolk zijn wij toch..quote:Op zaterdag 26 januari 2013 14:29 schreef raptorix het volgende:
[..]
Waarom 80 of 90 procent? Als jij geld in een cafe aan een vriend uitleent om de bon te bepalen, dan is dat toch je eigen wijs/stomheid? Laat mensen het gewoon eens zelf oplossen in plaats van een corrupte overheid als wijze heer te laten fungeren.
Het is net zo goed een aanpassing gedurende de looptijd. Als de garantie plots omhoog kan kan deze ook omlaag.quote:
Daar zal weinig aan veranderen.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 15:51 schreef Iwanius het volgende:
Maar terugkomend op mijn eerdere opmerking.
Als er miljarden in de SNS moeten worden gestoken om te voorkomen dat deze Bank omvalt,hoe zit het dan met het riante salaris van de directie?
Natuurlijk schreeuw ik moord en brand, waarom zou ik meer premie moeten betalen omdat ik meer verdien? Kan je me gewoon even kort en bondig uitleggen waarom jij vind dat iemand die meer verdiend ook meer premie moet betalen? Gewoon met argumenten, dus zonder allerlei emotionele zaken zoals solidariteit erbij te halen.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 15:08 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Altijd weer grappig om te lezen dat mensen harde standpunten innemen als het om anderen gaat, maar als ze zelf worden gepakt (bijvoorbeeld door een inkomensafhankelijke zorgpremie) schreeuwen ze moord en brand. Wat een dom tiefusvolk zijn wij toch..
Dat is toch totaal niet ïn frage?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 15:51 schreef Iwanius het volgende:
Maar terugkomend op mijn eerdere opmerking.
Als er miljarden in de SNS moeten worden gestoken om te voorkomen dat deze Bank omvalt,hoe zit het dan met het riante salaris van de directie?
Ik denk ook niet dat die achtergestelde obligaties gecompenseerd gaan worden, dat zou me vreemd lijken. Die krijgen een haircut, maar natuurlijk niet meer dan nodig is. Anders is het gewoon diefstal.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 20:21 schreef raptorix het volgende:
Als je overigens achtergestelde obligaties gaat compenseren als overheid dan heb je het hele concept van achtergestelde obligaties niet begrepen, dan graag een wettelijke regeling, dan ga ik lekker investeren in Griekenland met ondersteuning van de staat wanneer het fout gaat.
Elke vorm van compensatie door de overheid is diefstal, het gaat om mijn centen.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 20:31 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk ook niet dat die achtergestelde obligaties gecompenseerd gaan worden, dat zou me vreemd lijken. Die krijgen een haircut, maar natuurlijk niet meer dan nodig is. Anders is het gewoon diefstal.
Het gaat niet om het al dan niet compenseren, dat hoeft niet te gebeuren. Maar er mag ook weer niet meer weggenomen worden dan nodig is. Dat is ook diefstal.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 20:32 schreef raptorix het volgende:
[..]
Elke vorm van compensatie door de overheid is diefstal, het gaat om mijn centen.
Men is ingestapt bij de ING en ABN....quote:Op zaterdag 26 januari 2013 20:33 schreef LXIV het volgende:
En tot nu toe heeft de overheid nog geen cent gecompenseerd bij de banken, mind you.
Bij ING, Aegon en SNS waren dat leningen aan die bedrijven, die gewoon terugbetaald moesten worden, met een zeer forse rente. ABN hebben ze overgenomen.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 20:33 schreef raptorix het volgende:
[..]
Men is ingestapt bij de ING en ABN....
Ik ben ook geen voorstander van die inkomensafhankelijke zorgpremie hoor, wil alleen maar aangeven dat mensen vaak hard oordelen als het om anderen gaat, maar als ze zelf dreigen te worden benadeeld dan piepen ze opeens anders.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 20:19 schreef raptorix het volgende:
[..]
Natuurlijk schreeuw ik moord en brand, waarom zou ik meer premie moeten betalen omdat ik meer verdien? Kan je me gewoon even kort en bondig uitleggen waarom jij vind dat iemand die meer verdiend ook meer premie moet betalen? Gewoon met argumenten, dus zonder allerlei emotionele zaken zoals solidariteit erbij te halen.
Ik denk dat er een onderscheid moet worden gemaakt tussen de professionele beleggers, en de particulieren. De laatsten zijn vaak verkeerd voorgelicht en wisten niet eens wat voor product ze kochten. Die groep mag de overheid wel beschermen vind ik, ook al hebben ze er juridisch gezien misschien geen recht op.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 20:31 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk ook niet dat die achtergestelde obligaties gecompenseerd gaan worden, dat zou me vreemd lijken. Die krijgen een haircut, maar natuurlijk niet meer dan nodig is. Anders is het gewoon diefstal.
Me dunkt dat het terug betaald moet worden, het feit dat het goed heeft uitgepakt zegt niets, als jij me een miljoen geeft en ik zet dat Colonne in bij Roulette met winst zegt nog niets of het een slimme beslissing was.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 20:34 schreef LXIV het volgende:
[..]
Bij ING, Aegon en SNS waren dat leningen aan die bedrijven, die gewoon terugbetaald moesten worden, met een zeer forse rente. ABN hebben ze overgenomen.
It's all in the game. We kunnen de rest van Nederland niet laten dokken omdat mensen op de beurs dingen gaan doen waar ze geen verstand van hebben. Bij al die producten kun je opzoeken wat de voorwaarden zijn.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 20:36 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Ik denk dat er een onderscheid moet worden gemaakt tussen de professionele beleggers, en de particulieren. De laatsten zijn vaak verkeerd voorgelicht en wisten niet eens wat voor product ze kochten. Die groep mag de overheid wel beschermen vind ik, ook al hebben ze er juridisch gezien misschien geen recht op.
Daarom moet een staat uberhaupt niet ingrijpen om dit soort onzin te voorkomen, ik ken genoeg bedrijven die in zwaar weer zitten waar de overheid uberhaupt geen poot uitsteekt, en dat soort bedrijven zijn ECHT de dupe van de recessie en niet van een falend topbestuur.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 20:34 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Ik ben ook geen voorstander van die inkomensafhankelijke zorgpremie hoor, wil alleen maar aangeven dat mensen vaak hard oordelen als het om anderen gaat, maar als ze zelf dreigen te worden benadeeld dan piepen ze opeens anders.
Het enige punt is eigenlijk dat die leningen op dat moment niet marktconform waren. In dat opzicht is er sprake van verkapte staatssteun. Maar het zou véél meer gekost hebben om die steun niet gegeven te hebben, dus soit.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 20:37 schreef raptorix het volgende:
[..]
Me dunkt dat het terug betaald moet worden, het feit dat het goed heeft uitgepakt zegt niets, als jij me een miljoen geeft en ik zet dat Colonne in bij Roulette met winst zegt nog niets of het een slimme beslissing was.
Ik respecteer jou kennis zeer, maar in dit geval vind ik het toch moeilijk in te schatten, je kunt achteraf moeilijk bepalen of het een goede beslissing was.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 20:39 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het enige punt is eigenlijk dat die leningen op dat moment niet marktconform waren. In dat opzicht is er sprake van verkapte staatssteun. Maar het zou véél meer gekost hebben om die steun niet gegeven te hebben, dus soit.
Nee, dat is zo. Maar het zou echt veel meer gekost hebben als ze de boel in elkaar hadden laten flikkeren. Qua sociale stabiliteit, welvaart et cetera.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 20:41 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik respecteer jou kennis zeer, maar in dit geval vind ik het toch moeilijk in te schatten, je kunt achteraf moeilijk bepalen of het een goede beslissing was.
Dan hadden ze niet op Cash WC papier moeten vertrouwen, jij hebt toch ook wel goud/wapens mag ik hopen?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 20:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, dat is zo. Maar het zou echt veel meer gekost hebben als ze de boel in elkaar hadden laten flikkeren. Qua sociale stabiliteit, welvaart et cetera.
Of dat geld allemaal terug zou komen, inclusief rente, was toentertijd een gok. Maar er was niemand meer met cash om het anders te doen.
Ik? Nee hoor. Wat moet ik daarmee? De problemen van nu vind ik relatief minimaal. Zelfs tijdens echte grote gebeurtenissen, zoals de tweede Wereldoorlog etc, draaide het systeem gewoon door. De natuurwetten veranderen niet. Zolang de boeren zaaien en maaien is er toch niks aan de hand?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 20:46 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dan hadden ze niet op Cash WC papier moeten vertrouwen, jij hebt toch ook wel goud/wapens mag ik hopen?
You is al zo oud!quote:Op zaterdag 26 januari 2013 20:49 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik? Nee hoor. Wat moet ik daarmee? De problemen van nu vind ik relatief minimaal. Zelfs tijdens echte grote gebeurtenissen, zoals de tweede Wereldoorlog etc, draaide het systeem gewoon door. De natuurwetten veranderen niet. Zolang de boeren zaaien en maaien is er toch niks aan de hand?
In de ergste, allerergste situatie kan ik mij voorstellen dat voedselvoorraden genationaliseerd worden en dat de distributie door het leger gedaan wordt. Maar verder is er geen enkele reden om te denken dat het erger zou kunnen worden.
Ook over dat inleveren van welvaart etc, op welk niveau zitten we nu? Dat van 2002? Was het toen dan zo erg? We kunnen nog 2x de helft inleveren qua welvaart en dan zitten we op het niveau 1970. Die tijd heb ik ook overleefd.
Als je meer dan een ton hebt moet je dat zeker doen ja!quote:Op zaterdag 26 januari 2013 20:52 schreef xenobinol het volgende:
Zo.... vandaag al mijn geld weg gehaald bij SNS, staat nu bij de ABN-AMRO want reeds gebailed
met je bijstandsuitkering gaat dat om zo weinig geld dat het niet uitmaakt waar het staat.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 20:52 schreef xenobinol het volgende:
Zo.... vandaag al mijn geld weg gehaald bij SNS, staat nu bij de ABN-AMRO want reeds gebailed
Dat weet je helemaal niet. Het hele systeem ligt nog steeds aan het infuus en het is totaal onduidelijk wat de definitieve rekening gaat zijn van het buiten werking stellen van marktprincipes, bubbles blazen, manipulatie en de morzal hazard die het veroorzaakt.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 20:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, dat is zo. Maar het zou echt veel meer gekost hebben als ze de boel in elkaar hadden laten flikkeren. Qua sociale stabiliteit, welvaart et cetera.
Dat waren spaarrekeningen. Lopende rekeningen blijven gewoon lopen. Zeker bij de SNSquote:Op zaterdag 26 januari 2013 20:56 schreef xenobinol het volgende:
Nou.... hoe lang hebben die DSB mensen wel niet moeten wachten om volledige toegang tot kun rekening te krijgen? Minstens enkele weken/maanden?
Het valt inderdaad niet te bewijzen hoe iets gelopen zou zijn wanneer etc..quote:Op zaterdag 26 januari 2013 21:02 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat weet je helemaal niet. Het hele systeem ligt nog steeds aan het infuus en het is totaal onduidelijk wat de definitieve rekening gaat zijn van het buiten werking stellen van marktprincipes, bubbles blazen, manipulatie en de morzal hazard die het veroorzaakt.
Politici minimaliseren altijd de politieke kosten en niet de economische kosten. Zelf ben ik van mening dat de economische kosten uiteindelijk juist hoger zullen zijn door die ingrepen maar ik kan dat ook niet bewijzen.
De verborgen kosten daarentegen....quote:Op zaterdag 26 januari 2013 21:05 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het valt inderdaad niet te bewijzen hoe iets gelopen zou zijn wanneer etc..
Maar feitelijk is er gewoon helemaal niks gebeurt sinds 2008. De maatschappij is gewoon doorgelopen, de terrasjes bleven vol zitten en je kunt nog steeds niet zonder te reserveren gaan eten in een fatsoenlijk restaurant op vrijdagavond.
Als je de krant niet gelezen had, dan had je van die crisis niets gezien op straat.
inderdaad. Bangmakerij weer.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 21:04 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat waren spaarrekeningen. Lopende rekeningen blijven gewoon lopen. Zeker bij de SNS
Voor ABN is teveel betaald, dat klopt. Dat geld zien we niet meer volledig terug.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 21:03 schreef arjan1212 het volgende:
er is alleen te veel betaald voor abnamro.
je zegt terug naar het welvaarst nivo van 1970. er zijn ergens op internet grafieken te vinden die zeggen dat iemand met een modaal inkomen in 2013 evenveel koopkracht heeft als in 1974
Ik vind de 'moral hazard' nu veel groter. Er is gewoon een vrijbrief aan de falende financiele sector gegeven waar ze nog steeds gebruik van maken. Het feit dat de restaurants vol zitten heeft mij inziens te maken met het feit dat we 'dansen op een vulkaan' als ik iemand mag quoten. Als het tegenzit en de doemverhalen waarheid blijken, had ik liever een crash gehad om de boel te resetten, dan dat we straks echt weer de houten balken tussen de tramrails moeten halen. Hoewel.. die zijn van beton tegenwoordig.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 21:05 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het valt inderdaad niet te bewijzen hoe iets gelopen zou zijn wanneer etc..
Maar feitelijk is er gewoon helemaal niks gebeurt sinds 2008. De maatschappij is gewoon doorgelopen, de terrasjes bleven vol zitten en je kunt nog steeds niet zonder te reserveren gaan eten in een fatsoenlijk restaurant op vrijdagavond.
Als je de krant niet gelezen had, dan had je van die crisis niets gezien op straat.
Ik heb niets vernomen van SNS dat ze gaan defaulten op gewone bonds. Als ze dat al van plan zijn is het wel zo netjes dat tijdig aan te geven.quote:Op zondag 27 januari 2013 08:13 schreef LXIV het volgende:
Nu zou ik vrijdag eigenlijk rente moeten krijgen van een obligatie van SNS (4.996% SNS Bank 05-35), een gewone obligatie. Maar dat staat nog steeds niet bijgeschreven!
Het zal wel ergens tussen de bank en de broker zweven. Ik maak mij niet echt ongerust hoor!quote:Op zondag 27 januari 2013 08:47 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik heb niets vernomen van SNS dat ze gaan defaulten op gewone bonds. Als ze dat al van plan zijn is het wel zo netjes dat tijdig aan te geven.
Wat was dan die toestand dat ze maximaal maar 250 euro per dag konden pinnen? En ook niet meer bij de elektronische betaalrekening konden?quote:
Bij DSB ging het om een faillissement. Dat zal met SNS niet gebeuren.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 20:56 schreef xenobinol het volgende:
Nou.... hoe lang hebben die DSB mensen wel niet moeten wachten om volledige toegang tot kun rekening te krijgen? Minstens enkele weken/maanden?
Waarom niet? Bankster bailout?quote:Op zondag 27 januari 2013 13:30 schreef nikk het volgende:
[..]
Bij DSB ging het om een faillissement. Dat zal met SNS niet gebeuren.
Dus je kan dan gewoon geld blijven opnemen terwijl de bank failliet is? Nou... mooi toch... kunnen ze dus gewoon failliet gaan zonder vervelende consequenties.quote:Op zondag 27 januari 2013 15:53 schreef 99.999 het volgende:
[..]
systeembank. Dan zorgt men wel dat het betalingsverkeer door kan gaan.
Vervelende consequenties voor die 'banksters' bedoel je? Ja, daar zullen inderdaad geen consequenties voor zijnquote:Op zondag 27 januari 2013 20:01 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dus je kan dan gewoon geld blijven opnemen terwijl de bank failliet is? Nou... mooi toch... kunnen ze dus gewoon failliet gaan zonder vervelende consequenties.
Nee, ze laten SNS niet failliet gaan omdat het een systeembank is. In tegenstelling tot DSB en Van der Hoop.quote:Op zondag 27 januari 2013 20:01 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dus je kan dan gewoon geld blijven opnemen terwijl de bank failliet is? Nou... mooi toch... kunnen ze dus gewoon failliet gaan zonder vervelende consequenties.
quote:SNS Reaal: mogelijk aandelenemissie
` SNS Reaal probeert mede met hulp van
private partijen uit de financiële
problemen te komen.Als er investeerders
zijn gevonden,zal de bank-verzekeraar
veel nieuwe aandelen moeten uitgeven.
Of dit scenario haalbaar is,is nog niet
duidelijk,staat in een persbericht.
In het persbericht zegt SNS Reaal niets
expliciet over een mogelijke overname
van (delen van) het bedrijf door de
Staat.Ook wordt er niet gesproken over
een andere rol van de overheid.
SNS Reaal kwam in grote problemen door
slechte leningen bij de vastgoedtak.Het
bedrijf onderzoekt of deze activiteiten
kunnen worden afgesplitst.
Zoals het hoort dus. Dat er überhaupt naar andere oplossingen wordt gekeken terwijl aandelenmarkten op een f*cking alltime high staan is belachelijk. DIT is het moment om banken te herkapitaliseren met dmv emissies. En dan bedoel ik niet alleen SNS maar gewoon iedereen.quote:SNS Reaal: mogelijk aandelenemissie
Hoe kun je een emissie doen als je marketcqap nog maar 250 miljoen is en je 2 miljard nodig hebt?quote:Op maandag 28 januari 2013 09:15 schreef SeLang het volgende:
[..]
Zoals het hoort dus. Dat er überhaupt naar andere oplossingen wordt gekeken terwijl aandelenmarkten op een f*cking alltime high staan is belachelijk. DIT is het moment om banken te herkapitaliseren met dmv emissies. En dan bedoel ik niet alleen SNS maar gewoon iedereen.
dan moeten mensen wel hun aandelen willen hebben.quote:Op maandag 28 januari 2013 09:15 schreef SeLang het volgende:
[..]
Zoals het hoort dus. Dat er überhaupt naar andere oplossingen wordt gekeken terwijl aandelenmarkten op een f*cking alltime high staan is belachelijk. DIT is het moment om banken te herkapitaliseren met dmv emissies. En dan bedoel ik niet alleen SNS maar gewoon iedereen.
De huidige marketcap boeit niet want de tent is feitelijk failliet. Waar het een toekomstige nieuwe aandeelhouder om gaat is de winst na herkapitalisatie. Als bijvoorbeeld na 2 miljard herkapitalisatie de slechte assets kunnen worden afgeschreven en ze daarna in staat zijn om bijvoorbeeld 400 miljoen winst te draaien dan krijgen de nieuwe aandeelhouders dus aandelen van een winstgevend bedrijf tegen een k/w van 5. Dat is aantrekkelijk. Daar vind je echt wel investeerders voor, zeker in het huidige low-returns klimaat.quote:Op maandag 28 januari 2013 09:27 schreef LXIV het volgende:
[..]
Hoe kun je een emissie doen als je marketcqap nog maar 250 miljoen is en je 2 miljard nodig hebt?
quote:"Obligatiehouders SNS betalen mee"
` Houders van achtergestelde leningen
van SNS Reaal moeten verlies nemen bij
de oplossing waar het bedrijf nu naar
zoekt.Volgens hoogleraar Jaap Koelewijn
bedoelt SNS Reaal dat met de passage
over "transacties met betrekking tot
uitstaande achtergestelde instrumenten"
in het persbericht van vanochtend.
Het gaat om obligaties met een hogere
rente en een hoger risico.Particulieren
hebben voor 57 miljoen euro van zulke
obligaties;institutionele beleggers
voor 1,6 miljard euro.
Volgens Koelewijn is de situatie "nog
erger dan gedacht",omdat SNS spreekt
over "oplopende toekomstige verliezen".
Nee, want de huidige notering is natuurlijk inclusief de enorme verwatering die optreedt bij een emissie. Daarom zegt de marketcap nu weinig (zou zelfs bijna nul kunnen zijn bij extreme verwatering)quote:Op maandag 28 januari 2013 10:02 schreef LXIV het volgende:
Dat impliceert dat er een hogere waarde aan SNS is dan nu de marketcap aangeeft.
Uiteindelijk is dat niet anders dan een gewone emissie. Als de marketcap nu inderdaad 250 miljoen is op basis van de koers van 0,77 euro en ze moeten 2 miljard ophalen dan moet er dus geen 4 euro bij van de huidige aandeelhouders maar ¤6,16.quote:Dan zou je ook een claimemissie kunnen doen waarbij het totale bedrag hoger is dan de koers van het aandeel, dus dat als het ware de beleggers 4 euro inleggen en dat op die manier hun aandeel 6 euro waard wordt. Is dan toch een goede deal, beter dan totale verwatering.
Ik kan geen 4 euro per SNS aandeel wat ik heb bijleggen hoor, geef mij dan maar een tijdelijke verwatering. Ik zou me best in willen schrijven bij een emissie, maar volgens mij valt het allemaal wel mee, op korte termijn klapjes krijgen maar 0.77 cent is voor een SNS gewoon veel te weinig, dus wat je ook inlegt ik zie 't toch wel stijgen op langere termijn.quote:Op maandag 28 januari 2013 10:02 schreef LXIV het volgende:
Dat impliceert dat er een hogere waarde aan SNS is dan nu de marketcap aangeeft. Dan zou je ook een claimemissie kunnen doen waarbij het totale bedrag hoger is dan de koers van het aandeel, dus dat als het ware de beleggers 4 euro inleggen en dat op die manier hun aandeel 6 euro waard wordt. Is dan toch een goede deal, beter dan totale verwatering.
Hoe is het in Godsnaam mogelijk dat de staat een failliete bank een lening/bailout heeft verstrekt die niet preferent is!? De belastingdienst staat toch ook altijd helemaal vooraan in de rij als er een faillissement is? Hoe kan de staat nu achtergesteld zijn ten opzichte van de gewone obligatiehouders!quote:Redding SNS gaat Staat geld kosten
` Als het SNS Reaal lukt om een akkoord
te bereiken met private partijen,zal de
Staat zijn steun aan SNS uit 2008 deels
kwijt zijn.De lening,waarvan een bedrag
van 848 miljoen euro resteert,geldt als
een "achtergesteld instrument" en wordt
waarschijnlijk omgezet in aandelen.
Uit het persbericht dat SNS vanochtend
verspreidde,blijkt dat beleggers met
achtergestelde leningen verlies moeten
nemen.Institutionele beleggers hebben
voor bijna 1,7 miljard euro aan zulke
obligaties in hun bezit.
Particulieren hebben voor 57 miljoen
euro aan achtergestelde obligaties,maar
zij krijgen mogelijk wel alles terug.
Nou dat lijkt me zo zielug voor die kanjerquote:Op maandag 28 januari 2013 13:56 schreef SeLang het volgende:
Kunnen we deze schade op een of andere manier gaan verhalen op Wouter Bos?
quote:Klant: Dhr. LXIV
Alex Zelf Beleggen rekening:
Bericht:
Beste helpdesk,
Ik ben in bezit van 4.996% SNS Bank 05-35, deze zouden 29-1 hun dividend
hebben moeten betalen. Ik zie dit niet terug in de portefeuille of op
rekening. Gezien de toestand bij SNS, is dit wel al opgeboekt?
Mvg LXIV
quote:Geachte heer lxiv,
Hartelijk dank voor uw e-mail.
Wij hebben de coupon nog niet ontvangen. Zodra het bedrag binnen is dan zullen wij deze direct op uw rekening boeken.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Als u nog vragen of opmerkingen heeft, zijn wij u uiteraard graag van dienst. De medewerkers van de Servicedesk zijn bereikbaar op werkdagen van 8:00 uur tot 22:00 uur en op zaterdag van 10:00 uur tot 17:00 uur op telefoonnummer 020 - 521 81 80 of per e-mail op info@alex.nl.
Met vriendelijke groet,
ALEX
Vanavond om 19:00uurquote:Op zondag 27 januari 2013 11:01 schreef arjan1212 het volgende:
Komt er vandaag nog een persconferentie van Jeroentje , Mark en Klaas dat sns-reaal is genationaliseerd of moeten we tot 14 feb wachten?
Zou wel een verrassing zijn als ze aankondigd zo zat van het gedoe rondom de banken te zijn dat ze ingrijpt.quote:Op maandag 28 januari 2013 18:43 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Vanavond om 19:00uur
Bea herself beat that![]()
Nu maar hopen dat ze al haar ministers van financien van vroeger tot en met nu tot in de hel gaat vervolgen en kaalplukken
Huis den Bosch wordt een nood opvangcentrum voor achtergestelde obligatieshouders van SNS!quote:Op maandag 28 januari 2013 19:00 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Zou wel een verrassing zijn als ze aankondigd zo zat van het gedoe rondom de banken te zijn dat ze ingrijpt.
zou een slecht signaal geven aan andere schuldeisers van de bank met als gevolg negatieve impact op SNS (dit is wat ik denk hoor)quote:Op maandag 28 januari 2013 13:56 schreef SeLang het volgende:
[..]
Hoe is het in Godsnaam mogelijk dat de staat een failliete bank een lening/bailout heeft verstrekt die niet preferent is!?
Aquote:Op maandag 28 januari 2013 19:36 schreef BlueRoom het volgende:
[..]
zou een slecht signaal geven aan andere schuldeisers van de bank met als gevolg negatieve impact op SNS (dit is wat ik denk hoor)
Dat moest het tier-1 vermogen opkrikken. Dat doet het alleen maar als het helemaal achtergesteld is. Anders is het een gewone lening, zonder enig effect op het EV van de bank.quote:Op maandag 28 januari 2013 19:36 schreef BlueRoom het volgende:
[..]
zou een slecht signaal geven aan andere schuldeisers van de bank met als gevolg negatieve impact op SNS (dit is wat ik denk hoor)
Dat is toen zo overwogen om paniek te voorkomen.quote:Op maandag 28 januari 2013 19:53 schreef SeLang het volgende:
Ja daarom is het een grof schandaal. Om dat te bereiken had je ook de oorspronkelijke financiers een haircut kunnen geven of een debt to equity conversie kunnen doen en dan als dat nog nodig is zou de staat geld aan de bank kunnen uitlenen, waarbij die lening dan preferent is. Maar dat was dan nieteens nodig geweest want als die tent eenmaal fatsoenlijk is geherkapitaliseerd dan hebben ze geen enkele moeite om geld aan te trekken hoor. Wat er nu gebeurt is natuurlijk de wereld op z'n kop!
Maar dat is onzin imo. Geef de obligatiehouders 100% equity in ruil voor een 30% haircut of wat er ook nodig is om die bank te herkapitaliseren en de rust is hersteld. Daarna is immers het faillisementsrisico geweken.quote:Op maandag 28 januari 2013 19:55 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is toen zo overwogen om paniek te voorkomen.
Op dat moment was een 30% haircut boven de marktwaarde geweest.quote:Op maandag 28 januari 2013 20:03 schreef SeLang het volgende:
[..]
Maar dat is onzin imo. Geef de obligatiehouders 100% equity in ruil voor een 30% haircut of wat er ook nodig is om die bank te herkapitaliseren en de rust is hersteld. Daarna is immers het faillisementsrisico geweken.
Welke marktwaarde? Dat hele extend and pretend is natuurlijk ook een fout geweest. Het beste is gewoon een faillissement. Dat zie je vanzelf wel wat de assets nog opleveren. Maar in zo'n firesale op dat moment was dat wellicht niet veel dus obligatiehouders hadden een flink incentive om een haircut te accepteren in ruil voor equity. Het vreemd vermogen van SNS is/was tientallen miljarden dus met een 30% haircut daarop kun je al gauw een gat van 10 miljard in het eigen vermogen dichten.quote:Op maandag 28 januari 2013 20:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Op dat moment was een 30% haircut boven de marktwaarde geweest.
Dat had zo gekund ja. De marktwaarde was gewoon de koers van die obligaties op de markt. Dat was 50% ofzo. Ruimte genoeg.quote:Op maandag 28 januari 2013 20:23 schreef SeLang het volgende:
[..]
Welke marktwaarde? Dat hele extend and pretend is natuurlijk ook een fout geweest. Het beste is gewoon een faillissement. Dat zie je vanzelf wel wat de assets nog opleveren. Maar in zo'n firesale op dat moment was dat wellicht niet veel dus obligatiehouders hadden een flink incentive om een haircut te accepteren in ruil voor equity. Het vreemd vermogen van SNS is/was tientallen miljarden dus met een 30% haircut daarop kun je al gauw een gat van 10 miljard in het eigen vermogen dichten.
Obligatiehouders zijn dan aandeelhouders geworden en als later was gebleken dat die 10 miljard teveel was en bijv 5 miljard al genoeg was dan kunnen ze met de overgebleven 5 miljard aandelen terugkopen waardoor die weer in waarde stijgen. Of het als superdividend laten uitkeren. Dat geld is dan niet weg he.
Ja, met een 50% haircut dan was de SNS nu rijker geweest dan de Rabobank.quote:Op maandag 28 januari 2013 20:28 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat had zo gekund ja. De marktwaarde was gewoon de koers van die obligaties op de markt. Dat was 50% ofzo. Ruimte genoeg.
Als obligatiehouder loop je toch het risicoquote:'Obligatieplan SNS zorgt voor onrust bij ABP'
AMSTERDAM - De suggestie dat obligatiehouders mogelijk moeten meebetalen aan het redden van SNS Reaal heeft onrust veroorzaakt bij het ABP en zijn pensioenuitvoerder APG.
Foto: ANP
Dat bevestigde een woordvoerder van het APG in reactie op berichtgeving op de website van de Vereniging van Effectenbezitters (VEB).
Onlangs bleek dat de Nederlandse overheid van plan is om bij een redding van het noodlijdende SNS de obligatiehouders te laten meebetalen. Minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem liet toen doorschemeren dat obligatiehouders wat hem betreft niet hoeven te worden ontzien.
Nationalisatie
De APG-woordvoerder gaf aan dat ''als er gesproken wordt over nationalisatie er lampen beginnen te knipperen. Dat gebeurt ook als wordt gesproken over het mee laten betalen van obligatiehouders''.
Als tijdens het spel de regels worden aangepast dan veroorzaakt dat onrust, zo vatte hij het samen. Ook andere ingewijden in de financiële sector bevestigen het ontstane sentiment.
ABP
Het ABP had, op basis van het beleggingsoverzicht van 2011, voor een totaal van 405 miljoen euro aan vastrentende obligaties van SNS in bezit. ''Dat hebben we inmiddels zeer significant afgebouwd'', aldus de zegsman die geen concrete cijfers wilde noemen. Hij sprak van een versnelling in de laatste maanden.
bron: http://www.nu.nl/economie(...)-onrust-bij-abp.html
Je snapt er echt geen kut van hè?quote:Op maandag 28 januari 2013 23:00 schreef erniee het volgende:
[..]
Als obligatiehouder loop je toch het risicoSnap niet dat dit soort gasten altijd uit de wind gehouden worden wanneer het slecht gaat. Zij zijn degene die het risico nemen om in dit soort organisaties te ''investeren''.
Jammere is wel dat het over de pensioenen van heel veel mensen gaat die hier niets aan kunnen doen en hierdoor gestraft worden. Dan kan ik maar een conclusie trekken, er staan verkeerde mannen aan het bewind bij zulke clubs!
in dat geval ik ook niet want ben het met hem eens, dus vertel, wat snappen wij niet.quote:Op maandag 28 januari 2013 23:14 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
Je snapt er echt geen kut van hè?
Geef dan in ieder geval aan waarom ik het niet zou snappen en wat jij er van vindt!quote:Op maandag 28 januari 2013 23:14 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
Je snapt er echt geen kut van hè?
Dat zal we loslopen. De enige die met een strop blijven zitten zijn obligatiehouders.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 09:29 schreef 99.999 het volgende:
Mogelijk ook een strop voor de FNV
http://www.volkskrant.nl/(...)-van-SNS-Reaal.dhtml
Dat zal wel loslopen. Die obligaties noteren op dit moment zo'n 30% hoger dan 3 maanden geleden. De markt gelooft er dus niet in.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 09:47 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Dat zal we loslopen. De enige die met een strop blijven zitten zijn obligatiehouders.
De Belastingdienst gaat toch altijd voor?quote:Op dinsdag 29 januari 2013 11:17 schreef LXIV het volgende:
Hoe is de volgorde van schuldeisers bij SNS eigenlijk?
1) Aandeelhouders
2) De staat
3) Achtergestelde obligaties
4) gewone obligaties
5) spaarders?
Of moeten 2 en 3 gewisseld worden? Of is dat per achtergestelde obligatie anders?
quote:Op dinsdag 29 januari 2013 11:18 schreef freako het volgende:
[..]
De Belastingdienst gaat toch altijd voor?
Het gaat niet om de belastingdienst, maar om de staatssteun die de overheid verstrekt heeft. Is die meer of minder preferent dan de achtergestelde obligaties? Dat is een interessante vraag, want als dat achtergesteld is, dan kan de overheid het eigenlijk niet maken om de achtergestelde obligatiehouders te laten bloeden. Dan stelde die staatssteun niks voor achteraf.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 11:18 schreef freako het volgende:
[..]
De belastingdienst wel. Maar dat is iets anders dan de achtergestelde leningen die de staat aan SNS heeft verstrekt.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 11:18 schreef freako het volgende:
[..]
Het lijkt me dat die in hetzelfde schuitje zitten. Maar dit is een mooie vraag voor Dino....quote:Op dinsdag 29 januari 2013 11:19 schreef LXIV het volgende:
Het gaat niet om de belastingdienst, maar om de staatssteun die de overheid verstrekt heeft. Is die meer of minder preferent dan de achtergestelde obligaties? Dat is een interessante vraag, want als dat achtergesteld is, dan kan de overheid het eigenlijk niet maken om de achtergestelde obligatiehouders te laten bloeden. Dan stelde die staatssteun niks voor achteraf.
Is er geen enkele mate van preferentie aangegeven? Ik heb Dino al gePMdquote:Op dinsdag 29 januari 2013 11:20 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het lijkt me dat die in hetzelfde schuitje zitten. Maar dit is een mooie vraag voor Dino....
Als dat zo is dan moeten die obligatiehouders gewoon hun poot stijf houden en het op een faillissement laten aankomen.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 11:31 schreef LXIV het volgende:
Volgens Dino is de staatssteun gelijkgesteld aan aandelen, dus nog achter de perps. Dat zou betekenen dat het eigendomsrecht en alle afspraken mbt de staatssteun geschonden worden als de overheid obligatiehouders zou laten meebetalen.
Dat wil niet zeggen dat de overheid dit niet zal doen, maar ik durf een klein gokje wel aan. 15000 SNS 11,25 FTW.
En dat gebeurt toch niet. Maar een haircut van 40% is natuurlijk ook gewoon prima.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 12:21 schreef SeLang het volgende:
[..]
Als dat zo is dan moeten die obligatiehouders gewoon hun poot stijf houden en het op een faillissement laten aankomen.
Hebben ze die mogelijkheid uberhaubt wel. de overheid laat dat niet gebeuren en negeert desnoods hun belangen.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 12:21 schreef SeLang het volgende:
[..]
Als dat zo is dan moeten die obligatiehouders gewoon hun poot stijf houden en het op een faillissement laten aankomen.
De staat moet zich aan de wet houden. Het zal niet de eerste keer zijn dat de staat zoiets flikt en dat obligatiehouders later bij de rechtbank alsnog hun gelijk halen en worden gecompenseerd. Er is een hele hedgefund industrie die daar van leeft.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 12:22 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Hebben ze die mogelijkheid uberhaubt wel. de overheid laat dat niet gebeuren en negeert desnoods hun belangen.
Als dat waar is dan staat de minister inderdaad mooi voor lul. Maar ik weet niet of hij op een andere nog leverage heeft om een vrijwillige haircut af te dwingen....quote:Op dinsdag 29 januari 2013 12:30 schreef LXIV het volgende:
Het punt is dat wat Dijsselbloem zij gewoon niet klopte. Hij wilde belastingbetalers niet mee laten betalen. Maar het gaat niet om een nieuwe lening, het gaat om het afbetalen van de oude staatssteun.
Die is toen gegeven met als voorwaarde dat deze steun helemaal achteraan zou staan mocht SNS failliet gaan. Dit om de overige schuldeisers van SNS gerust te stellen (en de financiële markten).
Dan kun je 5 jaar later niet opeens roepen dat deze schuld niet achteraan staat. Dan is het achteraf helemaal geen steun geweest. Dan kunnen ING en AEGON ook gaan roepen dat ze nooit staatssteun ontvangen hebben, aangezien deze met terugwerkende kracht helemaal niet achtergesteld blijkt.
Volgens de regelgeving waar aan hij refereert mag hij ingrijpen als de 'stabiliteit van de financiële sector ernstig in gevaar komt'. Vraag is natuurlijk of dat het geval is als de SNS in de problemen komt. Zo niet, dan mag hij niks.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 12:46 schreef SeLang het volgende:
[..]
Als dat waar is dan staat de minister inderdaad mooi voor lul. Maar ik weet niet of hij op een andere nog leverage heeft om een vrijwillige haircut af te dwingen....
Gelukkig heeft hij al een nieuwe baan als voorzitter van de Eurogroep. Minister van Financiën was toch maar een bijbaantjequote:Op dinsdag 29 januari 2013 12:47 schreef LXIV het volgende:
[..]
Volgens de regelgeving waar aan hij refereert mag hij ingrijpen als de 'stabiliteit van de financiële sector ernstig in gevaar komt'. Vraag is natuurlijk of dat het geval is als de SNS in de problemen komt. Zo niet, dan mag hij niks.
Wel geniaal, het geld voor 5% uitlenen voor een hypotheek ipv bij de ECB stallen voor een kwartje. Scheelt een factor 20 aan inkomsten. Dat ze bij SNS daar zelf niet opgekomen zijn. Duidelijk bewijs van mismanagement.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 13:01 schreef ikweethetookniet het volgende:
En we hebben een koper voor SNS![]()
Student (26) wil graag SNS kopen
Eén bereidwillige koper heeft SNS in elk geval, en dat is de 26-jarige Amsterdamse economiestudent Sibbe Jan Noppert. Vorig jaar voerde hij tot voor de rechter strijd met de Rabobank over het gebruiksrecht van de naam Boerenleen, nu wil hij SNS redden. 'Een schitterende bank, die voor een prikje te koop is', maar die - zo moet hij zelf erkennen - natuurlijk zijn middelen wel ver te boven gaat. 'Helemaal overnemen hoeft ook niet, een kritische massa van de aandelen is genoeg,' klinkt het al wat bescheidener.
Noppert vindt dat SNS slecht wordt geleid en bepleit stevige investeringen in bijvoorbeeld de bouw en hypotheekmarkt om zowel de bank als de Nederlandse economie weer op een hoger plan te brengen. 'Want je kunt beter 5 procent aan hypotheekrente krijgen dan een kwart procent door je geld bij de ECB te stallen.'
Aan rekensommen geen gebrek: als alle 460.000 bouwvakkers ieder 100 euro opzij leggen om hun baan te redden, als 100.000 miljonairs elk een ton storten, als alle boeren hun spaargeld erin stoppen...
Noppert is al langsgegaan bij een aantal superrijken in Nederland van wie hij de naam niet wil noemen. Er zijn er bij die de bank zouden kunnen kopen, maar de oogst is tot nu toe mager. 'Wie zijn schaapjes op het droge heeft, gaat liever geen avonturen aan. Dat is nu precies de houding die maakt dat Nederland niet bij de 180 landen in de wereld zit waar het economisch wél loopt.'
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)raag-SNS-kopen.dhtml
Welke fokker is dit
Wat een kneus.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 13:01 schreef ikweethetookniet het volgende:
En we hebben een koper voor SNS![]()
Student (26) wil graag SNS kopen
Eén bereidwillige koper heeft SNS in elk geval, en dat is de 26-jarige Amsterdamse economiestudent Sibbe Jan Noppert. Vorig jaar voerde hij tot voor de rechter strijd met de Rabobank over het gebruiksrecht van de naam Boerenleen, nu wil hij SNS redden. 'Een schitterende bank, die voor een prikje te koop is', maar die - zo moet hij zelf erkennen - natuurlijk zijn middelen wel ver te boven gaat. 'Helemaal overnemen hoeft ook niet, een kritische massa van de aandelen is genoeg,' klinkt het al wat bescheidener.
Noppert vindt dat SNS slecht wordt geleid en bepleit stevige investeringen in bijvoorbeeld de bouw en hypotheekmarkt om zowel de bank als de Nederlandse economie weer op een hoger plan te brengen. 'Want je kunt beter 5 procent aan hypotheekrente krijgen dan een kwart procent door je geld bij de ECB te stallen.'
Aan rekensommen geen gebrek: als alle 460.000 bouwvakkers ieder 100 euro opzij leggen om hun baan te redden, als 100.000 miljonairs elk een ton storten, als alle boeren hun spaargeld erin stoppen...
Noppert is al langsgegaan bij een aantal superrijken in Nederland van wie hij de naam niet wil noemen. Er zijn er bij die de bank zouden kunnen kopen, maar de oogst is tot nu toe mager. 'Wie zijn schaapjes op het droge heeft, gaat liever geen avonturen aan. Dat is nu precies de houding die maakt dat Nederland niet bij de 180 landen in de wereld zit waar het economisch wél loopt.'
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)raag-SNS-kopen.dhtml
Welke fokker is dit
quote:'Banken gaan toch SNS helpen'
De drie grootbanken ABN Amro, ING en Rabobank, gaan toch geld steken in SNS Reaal. Dat meldt RTLZ op basis van bronnen. De drie banken zouden 400 miljoen euro willen bijdragen door niet rechtstreeks maar via een consortium in de bank te investeren. Voor de redding van de bank en verzekeraar is een kapitaalinjectie van circa 1,5 tot 2 miljard euro nodig.
Spaargeld
Volgens bronnen van de NOS wordt er nog over allerlei scenario's gesproken. Het is voor de hand liggend dat de drie grote banken door de minister van Financiën wel gedwongen worden een bijdrage te leveren. Zij zijn per slot van rekening in het geval van een faillissement van SNS ook veel geld kwijt. De banken draaien namelijk op voor de vergoeding van maximaal 100.000 euro aan spaargeld per SNS-rekeninghouder zoals dat geregeld is in het depositogarantiestelsel. Bij SNS staat ruim 32 miljard euro aan spaargeld uit.
Staatssteun
Twee weken geleden werd duidelijk dat Brussel niet instemt met rechtstreekse investeringen door ABN Amro en ING in SNS Reaal. De beide banken krijgen namelijk zelf staatssteun en mogen hun marktaandeel niet vergroten via overnames of investeringen, zolang ze de steun niet hebben terugbetaald. Voor de Rabobank geldt die belemmering niet, maar de bank zou geen trek hebben om als enige bank op te draaien voor de problemen.
De koers van SNS ging vanmiddag met meer dan 20 procent omhoog naar zo'n 88 cent.
ook bewust voor gekozen voor een spaarrekening boven asn.quote:Op woensdag 30 januari 2013 23:06 schreef arjan1212 het volgende:
de enige echte duurzame bank is triodos
Natuurlijk zitten alle uitgerangeerde politici bij de banksters vanwege bewezen diensten... is heel normaal. Corrupt as hell natuurlijk maar zo werkt het tegenwoordig in de lage landen.quote:Op woensdag 30 januari 2013 23:08 schreef ikweethetookniet het volgende:
Alle vragen van nieuwsuur aan ASN vind je hier![]()
http://nieuwsuur.nl/documenten/vragennieuwsuuraanasn_1.pdf
En wie zit er tegenwoordig in de raad van advies
Femke Halsema![]()
En die gaat het allemaal even uitzoeken en komt er op terug![]()
quote:Op donderdag 31 januari 2013 13:24 schreef xenobinol het volgende:
Natuurlijk zitten alle uitgerangeerde politici bij de banksters vanwege bewezen diensten... is heel normaal. Corrupt as hell natuurlijk maar zo werkt het tegenwoordig in de lage landen.
Ach... zelfs op normale wijze verkregen academische titels zijn geen enkele kwaliteitsgarantie.quote:Op donderdag 31 januari 2013 14:32 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]Daar is Gerrit Zalm
een mooi voorbeeld van
Bijna was hij nog in de run geweest als president van DNB![]()
Nadat ze hem eerst een eredoctoraat hadden gegeven om zijn incompetentie te verbloemen
Nou, ik ben benieuwd.quote:
http://www.rtl.nl/compone(...)ing-dijsselbloem.xmlquote:08:00 uur
Verwacht wordt dat het nieuws over SNS Reaal om 08:15 uur bekend wordt gemaakt op de site van de overheid.
07:52 uur
Bronnen melden aan RTL Z dat het er sterk op lijkt dat SNS Reaal wordt genationaliseerd. De bank wordt niet gered door investeringsmaatschappij CVC. Dat betekent dat er geen private redding komt voor de bank en verzekeraar.
Zo hoort kapitalisme niet te werken idd.quote:Op vrijdag 1 februari 2013 08:33 schreef Wombcat het volgende:
Dat banken niet failliet mogen gaan, omdat het te grote consequenties heeft voor het systeem, toont wel het failliet van het systeem aan.
Eerst lekker risico nemen en bonussen opstrijken en als blijkt dat het teveel risico was, mag de staat de boel redden
Je geeft nu echt een vrijbrief aan banken: "Jongens, doe maar lekker. Als het verkeerd gaat, redden we je wel." Je zou eigenlijk geld terug moeten halen bij de investeerders en de top.quote:Op vrijdag 1 februari 2013 08:36 schreef Masyl het volgende:
[..]
Zo hoort kapitalisme niet te werken idd.
Echt de plank 100% mis. De bestuurders worden ontslagen en de bank wordt genationaliseerd!! Hoe kun je dat nu een vrijbrief noemen? Dan snap je helemaal niet wat er gebeurd!quote:Op vrijdag 1 februari 2013 08:39 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Je geeft nu echt een vrijbrief aan banken: "Jongens, doe maar lekker. Als het verkeerd gaat, redden we je wel." Je zou eigenlijk geld terug moeten halen bij de investeerders en de top.
Nou ja, das natuurlijk wel een relatieve kleine 'straf'.quote:Op vrijdag 1 februari 2013 08:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Echt de plank 100% mis. De bestuurders worden ontslagen en de bank wordt genationaliseerd!! Hoe kun je dat nu een vrijbrief noemen? Dan snap je helemaal niet wat er gebeurd!
Vrijbrief is idd niet het goede woord.quote:Op vrijdag 1 februari 2013 08:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Echt de plank 100% mis. De bestuurders worden ontslagen en de bank wordt genationaliseerd!! Hoe kun je dat nu een vrijbrief noemen? Dan snap je helemaal niet wat er gebeurd!
Een bank is niet hetzelfde als een gewoon bedrijf hoor.quote:Op vrijdag 1 februari 2013 09:00 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Vrijbrief is idd niet het goede woord.
Niettemin moet een bedrijf failliet kunnen gaan en niet gered moeten worden.
Hoe zit het met jouw investeringen? Ik las hierboven dat je aandelen had?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |