Bouwfonds is eigenlijk altijd rot geweestquote:Op donderdag 24 januari 2013 23:30 schreef eriksd het volgende:
[..]
Uiteraard. Het punt is echter dat de bank zelf prima draait, maar die vastgoedpot (oud bouwfonds) door en door verrot is. Daar is de overheid niet zo happig op.
Door mannetjes als jij. Mijn beroep is tenminste eerbaarquote:Op donderdag 24 januari 2013 23:31 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Bouwfonds is eigenlijk altijd rot geweest.
Onzinquote:Op donderdag 24 januari 2013 23:32 schreef eriksd het volgende:
[..]
Door mannetjes als jij. Mijn beroep is tenminste eerbaar
eindelijk eens een echt zinnige reactie over dit onderwerpquote:Op donderdag 24 januari 2013 23:24 schreef eriksd het volgende:
[..]
Nee, dan treedt het garantiestelsel in werking waardoor - kort gezegd - andere banken ervoor instaan. Anders zou het natuurlijk een veel te grote klap zijn voor de economie. Het geld is ook niet weg he, een bank heeft altijd maar heel weinig direct geld (men leent van andere banken en heeft spaargeld onder zich, maar leent ook weer uit. Het renteverschil is de winst) maar wel veel vorderingen en schulden. Alleen als iedereen opeens zijn spaargeld weghaalt is er niet genoeg om uit te betalen, want immers uitgeleend.
Wat hier het probleem is, is de stroppenpot voor vastgoed die steeds kostbaarder wordt.
Bleef het maar bij de bankenquote:Op donderdag 24 januari 2013 23:28 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dat staat nog overal maximaal op de balans inderdaad. Op basis van ofwel prijzen van x jaar geleden of gekapitaliseerde huurtermijnen ofzo, terwijl de huurders wegblijven. Maar die bubbel is gigantisch inderdaad en gaat elke bank raken.
Daar hebben we er anders al genoeg van.quote:Op donderdag 17 januari 2013 13:03 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
Ik zou graag een systeemburger worden
Klopt, wacht maar tot de pensioenfondsen hun zakelijk vastgoed moeten devalueren, daar is de huidige slechte dekkingsgraad peanuts bij.quote:
En gemeenten, woningcorporaties, vele bedrijven etc. Hier gaan we nog veel (te veel) van merken.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 09:13 schreef raptorix het volgende:
[..]
Klopt, wacht maar tot de pensioenfondsen hun zakelijk vastgoed moeten devalueren, daar is de huidige slechte dekkingsgraad peanuts bij.
Punt is dat Nederlandse pensioenfondsen en verzekeraars er een weinig nationale beleggingsvisie op nahouden.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 09:13 schreef raptorix het volgende:
[..]
Klopt, wacht maar tot de pensioenfondsen hun zakelijk vastgoed moeten devalueren, daar is de huidige slechte dekkingsgraad peanuts bij.
Het grote afschrijven moet ooit eens gedaan worden, wel lullig voor de mensen die dachten dat ze geweldige zaken deden maar feitelijk dus de grootste faalhazen op aarde zijn.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 09:25 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En gemeenten, woningcorporaties, vele bedrijven etc. Hier gaan we nog veel (te veel) van merken.
ikweethetooknietquote:Op vrijdag 25 januari 2013 12:41 schreef ikweethetookniet het volgende:
Verlies nemen geldt alle SNS-beleggers
Maar beleggen in vastgoed was toch ALTIJD een goede investeringquote:Op vrijdag 25 januari 2013 12:44 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Punt is dat Nederlandse pensioenfondsen en verzekeraars er een weinig nationale beleggingsvisie op nahouden.
Dat is één van de grootste kritiekpunten van de Nederlandse vastgoedmarkt.
Net als dat aandelen alleen maar omhoog konden, banken niet konden omvallen en obligaties in Griekenland volledig veilig waren. Inderdaad, de nieuwsflash van de afgelopen tien jaar: vastgoed kan in waarde dalen, aandelen kunnen ploffen, banken kunnen omvallen en landen zijn ook niet allemaal veilig. Waar moet het geld dan naartoequote:Op vrijdag 25 januari 2013 12:49 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Maar beleggen in vastgoed was toch ALTIJD een goede investering![]()
Je vraagt je af wat voor een volk dat soort beslissingen neemt
Waar het naartoe moet? Daar waar het momenteel nodig is om de economie te verduurzamen.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 12:55 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Net als dat aandelen alleen maar omhoog konden, banken niet konden omvallen en obligaties in Griekenland volledig veilig waren. Inderdaad, de nieuwsflash van de afgelopen tien jaar: vastgoed kan in waarde dalen, aandelen kunnen ploffen, banken kunnen omvallen en landen zijn ook niet allemaal veilig. Waar moet het geld dan naartoe?
Ik ben misschien iets minder radicaal en ik denk dat zowel aandelen, obligaties als vastgoed haar waarde heeft om een duurzame economie mogelijk te maken, maar op zoiets existentieels kan je natuurlijk van mening verschillen.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 12:59 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Waar het naartoe moet? Daar waar het momenteel nodig is om de economie te verduurzamen.
Het probleem is echter dat er dusdanige zeepbellen en machtstructuren gebouwd zijn dat veel praktische oplossingen die daadwerkelijk de welvaart verbeteren niet in het belang zijn van deze bestaande systemen en structuren.
Soms moet je een systeem helemaal van de grond af aan opnieuw opbouwen om een grote stap voorwaarts te kunnen maken. Dat kan op een geleidelijke manier maar meestal gaat het met een hoop herrie en onrust.
Ooh in andere tijden hebben deze structuren hun nut bewezen maar ik denk dat we in de toekomst hele andere manieren van economische machtsverdeling nodig hebben. De vraag blijft natuurlijk of het ons gaat lukken de tekortkomingen van het huidige systeem te boven te komen.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 13:09 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik ben misschien iets minder radicaal en ik denk dat zowel aandelen, obligaties als vastgoed haar waarde heeft om een duurzame economie mogelijk te maken, maar op zoiets existentieels kan je natuurlijk van mening verschillen.
Vallen daar ook mensen die SNS voor hun laten beleggen onder (deze dus: http://www.snsbank.nl/par(...)leggingsfondsen.html) of geld dat alleen voor mensen die in SNS zelf hebben belegd?quote:Op vrijdag 25 januari 2013 12:41 schreef ikweethetookniet het volgende:
Verlies nemen geldt alle SNS-beleggers
Als het aan minister Dijsselbloem ligt, moeten alle beleggers in SNS Reaal - dus ook gewone obligatiehouders - een verlies nemen bij nationalisatie van de bank-verzekeraar. Dijsselbloem reageerde daarmee op dreiging van kredietbeoordelaar Fitch, die stelt dat financiering van banken duurder wordt als overheden gewone obligatiehouders niet ontzien. Volgens geruchten is het een kwestie van dagen tot de Staat de bank-verzekeraar nationaliseert. Ook zou er gesproken worden met een aantal investeerders, die bereid zijn 1 tot 1,5 mrd euro aan risicodragend kapitaal te injecteren.
(FD, p.1 - Tel, p.23 – VK, p.3)
Vriendjes van vastgoed ondernemers, als er 1 grote corrupte bende is zijn het wel pensioenbaasjes en vastgoed ondernemers.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 12:49 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Maar beleggen in vastgoed was toch ALTIJD een goede investering![]()
Je vraagt je af wat voor een volk dat soort beslissingen neemt
Hadden ze hun geld maar onder een matras moeten wegstoppen?quote:Op vrijdag 25 januari 2013 13:31 schreef BlueRoom het volgende:
ik vind het niet meer dan logisch dat je iedereen, met uitzondering van rek houders tot 100k, volledig laat meebetalen. Dat heet nou eenmaal kredietrisico.
Ik wil zelfs de uitzondering afzwakken: rek houders tot 100k voor 10% laten mee betalen. Gaan die ook eens nadenken.
Met als gevolg dat niemand banken nog vertrouwt en iedereen zijn spaargeld onder z'n matras bewaart. Want waarom zou je dat risico op 10% verlies nemen als je 2% rente krijgt?quote:Op vrijdag 25 januari 2013 13:31 schreef BlueRoom het volgende:
Ik wil zelfs de uitzondering afzwakken: rek houders tot 100k voor 10% laten mee betalen. Gaan die ook eens nadenken.
Laat mensen dat voor hun zelf beslissen, als jij het verstandig vind om in bakstenen te beleggen is dat jou keuze, wil je goud kopen? Prima, alleen hebben we in Nederland een systeem waarbij ik gedwongen word via een maatschappij mijn pensioen te beleggen, het schandalige is ook nog dat ze zeggen: ja maar de gewone man kan dat niet.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 12:59 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Waar het naartoe moet? Daar waar het momenteel nodig is om de economie te verduurzamen.
Het probleem is echter dat er dusdanige zeepbellen en machtstructuren gebouwd zijn dat veel praktische oplossingen die daadwerkelijk de welvaart verbeteren niet in het belang zijn van deze bestaande systemen en structuren.
Soms moet je een systeem helemaal van de grond af aan opnieuw opbouwen om een grote stap voorwaarts te kunnen maken. Dat kan op een geleidelijke manier maar meestal gaat het met een hoop herrie en onrust.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |