Als jij recht hebt op dat geld dat de Staat of de Gemeente verliest, wordt je niet opgejaagd hoorquote:Op donderdag 24 januari 2013 14:31 schreef Iwanius het volgende:
En als iemand vindt dat dat verhinderd moet worden, dan komt er een antwoord
dat er geen mogelijkheid is op een juridische basis om dit te doen terwijl als ik
als burger iets doe waardoor de Staat of Gemeente geld door verliest ik tot het
einde wordt opgejaagd met dwangsommen o.i.d.
de DNB had op zo'n ambitieus bankje dan wel wat beter toezicht mogen houdenquote:Op donderdag 24 januari 2013 12:24 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Streven om een van de grote jongens te worden.
Kan iemand me uitleggen wat hier precies de logica achter is?quote:Intussen liet kredietbeoordelaar Fitch al weten dat het mogelijk grote gevolgen heeft voor de kredietstatus van Europese banken, als ook de gewone obligaties van een bank kunnen worden afgestempeld bij een reddingsactie.
Als je geld aan een bank geeft dan kon je er vroeger gerust op zijn dat je je geld terug kreeg, hoe beroerd de banken ook presteerde. Daarom kregen die banken een hoge rating. Het betekende dat Fitch ze als veilig zag. Echter die zekerheid dat je altijd je geld terug krijgt staat op het punt om te verdwijnen -> lagere ratingquote:Op donderdag 24 januari 2013 21:29 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Kan iemand me uitleggen wat hier precies de logica achter is?
Wie zijn wij? De belastingbetalers of de obligatiehouders?quote:Op donderdag 24 januari 2013 21:09 schreef ikweethetookniet het volgende:
SNS-obligatiehouders mogelijk niet gevrijwaard
Het is niet uitgesloten dat ook gewone obligaties worden afgestempeld van SNS als het aankomt op redding van de bank.
Dat bleek donderdag uit antwoorden van minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem tijdens een overleg in de Tweede Kamer.
SNS verkeert in grote financiële problemen. De komende dagen worden maatregelen verwacht die de bank uit het slop moeten trekken.
FitchIntussen liet kredietbeoordelaar Fitch al weten dat het mogelijk grote gevolgen heeft voor de kredietstatus van Europese banken, als ook de gewone obligaties van een bank kunnen worden afgestempeld bij een reddingsactie.
In reactie op vragen van de SP hierover, wilde Dijsselbloem niet ingaan op de specifieke situatie van SNS.
Hij beaamde alleen "in zijn algemeenheid" dat de nieuwe, voor reddingsacties bedoelde Interventiewet, de mogelijkheid biedt om ook bij obligatiehouders af te schrijven.
De minister voegde daar wel aan toe dat Fitch "een aantal denkfouten" maakt in diens redenering over een eventuele steunoperatie voor SNS Reaal.
http://www.nu.nl/economie(...)et-gevrijwaard-.html
En we worden weer genaaid door Dijsselbloem
Het koersverloop is, voor een leek als ik iig, best apart. De koers zakt 8 of 10 procent, of zo, en blijft daar dan de hele dag zo'n beetje op staan. De volgende dag weer hetzelfde. Vreemd dat dat zo per dag als geheel met een groot percentage omlaag gaat.quote:Op donderdag 24 januari 2013 22:04 schreef LXIV het volgende:
De koersen blijven niet voor niets liggen.
Ik heb het over de obligatiekoersen. SNS zelf is een lastig verhaal. Of die nationalisering nu komt op een koers van 1 euro of op een koers van 20 cent, er gaat altijd 90% vanaf of zo! En waarschijnlijk nog meer als de koers lager is. Waarmee het aandeel dus eigenlijk duurder wordt naarmate het verder zakt!quote:Op donderdag 24 januari 2013 22:14 schreef Arcee het volgende:
[..]
Het koersverloop is, voor een leek als ik iig, best apart. De koers zakt 8 of 10 procent, of zo, en blijft daar daar dan de hele dag zo'n beetje op staan. De volgende dag weer hetzelfde. Vreemd dat dat zo per dag als geheel met een groot percentage omlaag gaat.
bron?quote:Op donderdag 24 januari 2013 22:01 schreef arjan1212 het volgende:
er was een gerucht dat fitch dit deed omdat een russiese bank sns wil overnemen
Ah das waar. Maar wel met staatsgarantie.quote:Op donderdag 24 januari 2013 22:57 schreef arjan1212 het volgende:
Dat is trouwens ook een misverstand, de overheid betaald helemaal niets mocht een bank failiet gaan, dat doen de andere banken
Beidequote:Op donderdag 24 januari 2013 22:04 schreef LXIV het volgende:
Wie zijn wij? De belastingbetalers of de obligatiehouders?
Nee, dan treedt het garantiestelsel in werking waardoor - kort gezegd - andere banken ervoor instaan. Anders zou het natuurlijk een veel te grote klap zijn voor de economie. Het geld is ook niet weg he, een bank heeft altijd maar heel weinig direct geld (men leent van andere banken en heeft spaargeld onder zich, maar leent ook weer uit. Het renteverschil is de winst) maar wel veel vorderingen en schulden. Alleen als iedereen opeens zijn spaargeld weghaalt is er niet genoeg om uit te betalen, want immers uitgeleend.quote:Op donderdag 24 januari 2013 23:01 schreef Ziba het volgende:
Wat staat er nou? Gaan ze binnenkort failliet? Dan is toch al het geld van mensen verdwenen ook?
Dat staat nog overal maximaal op de balans inderdaad. Op basis van ofwel prijzen van x jaar geleden of gekapitaliseerde huurtermijnen ofzo, terwijl de huurders wegblijven. Maar die bubbel is gigantisch inderdaad en gaat elke bank raken.quote:Op donderdag 24 januari 2013 23:27 schreef 99.999 het volgende:
Vastgoedgedoe gaat nog heel veel organisaties heel veel pijn doen de komende jaren
Uiteraard. Het punt is echter dat de bank zelf prima draait, maar die vastgoedpot (oud bouwfonds) door en door verrot is. Daar is de overheid niet zo happig op.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |