mmmquote:'Staatssteun voor SNS erg waarschijnlijk'
Nieuwe staatssteun voor SNS Reaal ligt voor de hand, als de grote Nederlandse banken niet meedoen aan een hulpplan voor de bank. Dat zeggen de hoogleraren Harald Benink en Jaap Koelewijn woensdag.
Woensdag kwam het nieuws naar buiten dat Brussel niet akkoord gaat met hulp aan SNS door ING en ABN Amro, omdat deze banken zelf staatssteun hebben ontvangen en daardoor geen overnames mogen doen.
Volgens Benink is met een redding van het noodlijdende SNS al snel 1,5 tot 2 miljard euro gemoeid. ''Dat is een beperkt bedrag, maar het plan waarbij ING, Rabobank en ANB Amro zouden helpen is politiek aantrekkelijker omdat directe staatssteun aan een bank in crisistijd moeilijk is uit te leggen'', aldus Benink.
bron
SNS is gekenmerkt als een systeembank, wat betekent dat ze overeind gehouden zullen worden door de staat.quote:Op donderdag 17 januari 2013 13:02 schreef AlfredJKwak5 het volgende:
Pech voor SNS, laat het maar lekker instorten. Ze hebben zelf geld uitgeleend en uitgegeven dat ze niet hadden. Nu komen de problemen en mogen wij het oplossen, nou vergeet het maar!
quote:Op donderdag 17 januari 2013 13:02 schreef AlfredJKwak5 het volgende:
Pech voor SNS, laat het maar lekker instorten. Ze hebben zelf geld uitgeleend en uitgegeven dat ze niet hadden. Nu komen de problemen en mogen wij het oplossen, nou vergeet het maar!
OK, we zullen het doorgeven.quote:Op donderdag 17 januari 2013 13:02 schreef AlfredJKwak5 het volgende:
Wordt draaideurcrimineel. En beland in het plasma-playstation-michelin-hotel.quote:Op donderdag 17 januari 2013 13:03 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
SNS is gekenmerkt als een systeembank, wat betekent dat ze overeind gehouden zullen worden door de staat.
Ik zou graag een systeemburger worden
Ik vroeg me al af wanneer je bij de PVV ging!quote:Op donderdag 17 januari 2013 13:22 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Wordt draaideurcrimineel. En beland in het plasma-playstation-michelin-hotel.
Maar dat betekent niet dat wij als bevolking geen voorwaarden kunnen stellen aan zo'n redding.quote:
ja zo denken banken en het wordt in extreme toegepast.quote:Op donderdag 17 januari 2013 14:34 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Ja en? Dat is een soort vrijbrief want als het fout gaat komt er toch wel geld?
Ja. Of heb je zin om binnenkort bloembollen te vreten omdat het betalingsverkeer op zijn gat ligt?quote:Op donderdag 17 januari 2013 14:34 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Ja dat is een vrijbrief. Dat deze bank het redden niet waard is maakt geen klote uit. Wij betalen toch wel.quote:Op donderdag 17 januari 2013 14:34 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Er is sinds de crisis helemaal niks veranderd in het bankwezen dus de kans is groot dat we alsnog bloembollen moeten gaan vreten omdat de volgende keer als banken geld nodig hebben van de overheid die overheid ook blut blijkt te zijn.quote:Op donderdag 17 januari 2013 16:12 schreef Nobu het volgende:
[..]
Ja. Of heb je zin om binnenkort bloembollen te vreten omdat het betalingsverkeer op zijn gat ligt?
Ja. Of je het daar nou mee eens bent of niet, een systeembank laten ze niet omvallen de gevolgen die dat met zich zou meebrengen zijn moeilijk in kaart te brengen en kosten de samenleving in de meest gunstige modellen nog veel meer centen.quote:Op donderdag 17 januari 2013 14:34 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Via de politiek worden er ook voorwaarden gesteld aan zo'n redding.quote:Op donderdag 17 januari 2013 14:15 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Maar dat betekent niet dat wij als bevolking geen voorwaarden kunnen stellen aan zo'n redding.
En een bankenbelasting wat ze vervolgens weer gaan doorberekenen aan hun klanten.quote:Op donderdag 17 januari 2013 16:48 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
Via de politiek worden er ook voorwaarden gesteld aan zo'n redding.
De bonus limitatie bijvoorbeeld (die van via een omweg vaak alsnog wordt uitgekeerd hoor)
De gevolgen van het in stand houden van dit zieke systeem gaat in de toekomst voor veel grotere problemen zorgen.quote:Op donderdag 17 januari 2013 16:46 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
Ja. Of je het daar nou mee eens bent of niet, een systeembank laten ze niet omvallen de gevolgen die dat met zich zou meebrengen zijn moeilijk in kaart te brengen en kosten de samenleving in de meest gunstige modellen nog veel meer centen.
quote:Op donderdag 17 januari 2013 17:04 schreef Masyl het volgende:
[..]
De gevolgen van het in stand houden van dit zieke systeem gaat in de toekomst voor veel grotere problemen zorgen.
Die ene ton op de bank heb je ook niet zomaar terug als de boel klapt hoor.quote:Op donderdag 17 januari 2013 17:22 schreef pinine het volgende:
Toevallig ken ik iemand die bij de SNS een spaarrek. van 3 ton heeft dus maar adviseren 2 ton bij een andere bank te parkeren?
Over 3 ton beschikken en dit de afgelopen 2 jaar nog bij SNS hebben staanquote:Op donderdag 17 januari 2013 17:22 schreef pinine het volgende:
Toevallig ken ik iemand die bij de SNS een spaarrek. van 3 ton heeft dus maar adviseren 2 ton bij een andere bank te parkeren?
LMAO. Naïviteit krijgt een nieuwe definitie.quote:Op donderdag 17 januari 2013 14:15 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Maar dat betekent niet dat wij als bevolking geen voorwaarden kunnen stellen aan zo'n redding.
Hmm.... niet echt geruststellend...quote:SNS Bank is onderdeel van SNS REAAL. In de media staan regelmatig berichten over de situatie van SNS REAAL en enkele van haar bedrijfsonderdelen. SNS REAAL heeft naar aanleiding van deze berichtgeving laten weten dat op dit moment verschillende strategische opties worden onderzocht om de financiële positie van het bedrijf te versterken. In deze situatie vraag je je misschien af: is mijn geld veilig bij SNS Bank?
Is mijn spaargeld veilig bij SNS Bank?
Voor een bank is het van belang dat die voldoet aan de wettelijke vereisten voor solvabiliteit en liquiditeit. SNS Bank voldoet aan alle financiële eisen. Bovendien is je spaargeld veilig tot ¤ 100.000 vanwege het depositogarantiestelsel. De Nederlandsche Bank heeft SNS Bank aangemerkt als systeemrelevante bank. In het uiterste geval zou dat kunnen betekenen dat maatregelen worden genomen die de continuïteit garanderen.
Wat is de strategie van SNS REAAL en de verwachtingen daarover voor de komende jaren?
Over de verwachtingen kunnen we op dit moment niets concreets zeggen. Zoals al eerder medegedeeld, bestuderen we een breed scala aan mogelijkheden gericht op versterking en vereenvoudiging van onze kapitaalbasis en strategische herstructureringsscenario’s. In dit stadium worden alle (combinaties van) mogelijkheden nog bekeken en is er over geen van de verschillende mogelijkheden een beslissing genomen.
We verwachten begin 2013 een update te geven.
https://www.snsbank.nl/pa(...)sns-bank-veilig.html
Het is een systeembank. Sommige mensen maken zich graag voor Janmetdekorteachternaam zorgen blijkbaar.quote:Op donderdag 17 januari 2013 18:23 schreef LeTourdeFrance het volgende:
[..]
Hmm.... niet echt geruststellend...
quote:De Nederlandsche Bank heeft SNS Bank aangemerkt als systeemrelevante bank. In het uiterste geval zou dat kunnen betekenen dat maatregelen worden genomen die de continuïteit garanderen.
Wie betaald bepaald, toch?quote:Op donderdag 17 januari 2013 18:05 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
LMAO. Naïviteit krijgt een nieuwe definitie.
En/of rekening is gedekt tot 2 tonquote:Op donderdag 17 januari 2013 17:22 schreef pinine het volgende:
ja, jij hebt je inspraak via de verkiezingen. Over +/-3 jaar (in het ergste geval) mag je weer meebepalen. Tot die tijd mag je meebetalen.quote:
Spaargeld ... verdwijnt als sneeuw voor de zon met de hoge prijs doorvoeringen van enigzins gezond voedsel. En al die belastingen op belastingen. Sparen komt men niet echt meer toe.quote:Op donderdag 17 januari 2013 16:54 schreef DonJames het volgende:
Niet dat TS spaargeld heeft natuurlijk. Dat heeft 'ie allemaal al gedoneerd aan de anti reptilian strike force
Hij is niet zo van beleggen, wat zou verder de beste optie zijn voor dat geld?quote:Op donderdag 17 januari 2013 17:54 schreef Anno2012 het volgende:
[..]
Over 3 ton beschikken en dit de afgelopen 2 jaar nog bij SNS hebben staan
Spreiden over verschillende (betrouwbare) banken zodat je overal onder de ton zit aan geld.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 11:06 schreef pinine het volgende:
[..]
Hij is niet zo van beleggen, wat zou verder de beste optie zijn voor dat geld?
Aandelen kopen van SNS Reaalquote:Op vrijdag 18 januari 2013 11:06 schreef pinine het volgende:
[..]
Hij is niet zo van beleggen, wat zou verder de beste optie zijn voor dat geld?
Aids ook niet. Maar wat doe je eraan?quote:Op vrijdag 18 januari 2013 16:48 schreef BlueRoom het volgende:
systeembanken zouden niet mogen bestaan
Opsplitsen.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 16:58 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Aids ook niet. Maar wat doe je eraan?
Sociale werkplaatsen van 30 miljard met een opperdebiel Gerrit Zalm aan het hoofd voor een 3 x balkenendenorm ook nietquote:Op vrijdag 18 januari 2013 16:48 schreef BlueRoom het volgende:
systeembanken zouden niet mogen bestaan
Echt stemmen doe je met je portemonnee, ben je het niet eens met het beleid van je bank? Verhuis je rekening.quote:Op donderdag 17 januari 2013 20:33 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
ja, jij hebt je inspraak via de verkiezingen. Over +/-3 jaar (in het ergste geval) mag je weer meebepalen. Tot die tijd mag je meebetalen.
Tenzij je echt miljoenen op je rekening hebt zou ik zeggen: Don't botherquote:Op zondag 20 januari 2013 13:08 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Echt stemmen doe je met je portemonnee, ben je het niet eens met het beleid van je bank? Verhuis je rekening.
Bankrunquote:Op zondag 20 januari 2013 13:15 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Tenzij je echt miljoenen op je rekening hebt zou ik zeggen: Don't bother
Dat kan je wel zo zeggen, maar individuele klanten kunnen echt wel een verschil maken als de groep maar groot genoeg is. Neem de soap rondom Ahold en Anders Moberg, dat leverde een massale consumentenstaking op in Nederland waar Albert Heijn echt last van begon te krijgen.quote:Op zondag 20 januari 2013 13:15 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
neenquote:Op zondag 20 januari 2013 13:58 schreef Erasmo het volgende:
Iedere euro die je op de bank hebt lenen ze 10x uit(oid), dus dat is een behoorlijk hefboomeffect als je je geld er met een flinke groep weghaalt.
Dat is het maximum, daarbij maak je de aanname dat ze al dat krediet uit kunnen zetten en tevens genoeg kapitaal hebben om aan de diverse kapitaalratio's te voldoen. Neemt niet weg dat je gelijk hebt met het punt dat dit model van werken het risico van een bankrun sterk vergroot.quote:Op zondag 20 januari 2013 13:58 schreef Erasmo het volgende:
Iedere euro die je op de bank hebt lenen ze 10x uit(oid), dus dat is een behoorlijk hefboomeffect als je je geld er met een flinke groep weghaalt.
en dan nog. De staat staat garant, weet je nog? Dus hoeveel je er ook weghaalt, vadertje staat houdt de boel overeind. Dus werkt het extra contraproductief om daar je geld weg te halen. Dan weet je zeker dat je voor de reddingsactie betaalt, terwijl je geld nu ook veilig staat.quote:Op zondag 20 januari 2013 13:15 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Wanneer SNS failliet zou gaan en het DGS in werking wordt gesteld, zijn het echter de overige banken die in principe voor de kosten opdraaien. Zie: www.dnb.nl/over-dnb/de-co(...)tiestelsel/index.jspquote:Op zondag 20 januari 2013 22:45 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
en dan nog. De staat staat garant, weet je nog? Dus hoeveel je er ook weghaalt, vadertje staat houdt de boel overeind. Dus werkt het extra contraproductief om daar je geld weg te halen. Dan weet je zeker dat je voor de reddingsactie betaalt, terwijl je geld nu ook veilig staat.
Ik denk niet dat je van een faillisement spreekt op het moment dat de bank gered wordt door de overheid en dus een staatsbank wordt. ABN-AMRO ging ook niet failliet. Een echt failissement heeft naast enorme vertrouwens- en imageschade allerlei juridische neteligheden die volgens mij juist voorkomen moeten worden door staatssteun. Ik betwijfel dus of andere banken op zullen draaien bij het omvallen van een systeembank.quote:Op zondag 20 januari 2013 23:07 schreef LeTourdeFrance het volgende:
[..]
Wanneer SNS failliet zou gaan en het DGS in werking wordt gesteld, zijn het echter de overige banken die in principe voor de kosten opdraaien. Zie: www.dnb.nl/over-dnb/de-co(...)tiestelsel/index.jsp
De staat hoort er in elk geval niet voor op te draaien.quote:Op maandag 21 januari 2013 09:13 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je van een faillisement spreekt op het moment dat de bank gered wordt door de overheid en dus een staatsbank wordt. ABN-AMRO ging ook niet failliet. Een echt failissement heeft naast enorme vertrouwens- en imageschade allerlei juridische neteligheden die volgens mij juist voorkomen moeten worden door staatssteun. Ik betwijfel dus of andere banken op zullen draaien bij het omvallen van een systeembank.
lach maar, de belastingbetaler mag er voor opdraaienquote:Op dinsdag 22 januari 2013 21:25 schreef ikweethetookniet het volgende:
FIOD onderzoekt vastgoed SNS
De FIOD doet onderzoek naar mogelijk strafbare feiten bij vastgoedprojecten van SNS-Property Finance, een dochterbedrijf van bank en verzekeraar SNS Reaal. Dat schrijft NRC Handelsblad. De FIOD wil geen enkele mededeling doen over deze zaak. Betrokkenen zeggen tegen de NOS dat het gaat om een oriënterend onderzoek.
Volgens een woordvoerder van SNS richt het onderzoek zich vooral op de vastgoedpartijen waar SNS zaken mee heeft gedaan. "SNS heeft van de FIOD een verzoek om informatie gekregen over (oud)cliënten van SNS Property Finance en werkt volledig mee," aldus de woordvoerder. "SNS heeft eigen interne integriteitsonderzoeken over cliënten op verzoek van de FIOD ter beschikking gesteld."
Misstanden
Volgens de NRC heeft SNS in totaal veertien vastgoedprojecten doorgelicht. In alle gevallen was er sprake van misstanden, variërend van vermoedens van witwassen en valsheid in geschrifte door klanten tot ernstige nalatigheid van bankmedewerkers, schrijft de krant.
http://nos.nl/artikel/464840-fiod-onderzoekt-vastgoed-sns.html
Gaat lekker daar![]()
quote:Reddingsplan voor SNS
Het kabinet werkt koortsachtig aan een reddingsplan voor SNS Reaal. Nationalisatie lijkt een serieuze optie.
In de komende dagen worden maatregelen verwacht om de noodlijdende bank-verzekeraar overeind te houden. Dat melden politieke en financiële bronnen, die zeggen dat een redding van de bank de staat een flinke duit kan gaan kosten. Er wordt gesproken over miljarden euro’s. SNS had al een schuld bij de overheid uitstaan van 850 miljoen wegens eerder verkregen staatssteun ten tijde van de kredietcrisis.
SNS Reaal is de vierde bank van ons land en geldt met 32,5 miljard spaargeld op de balans als een zogeheten ’systeembank’. Dat betekent dat de bank te belangrijk is om failliet te laten gaan. Een onder water staande vastgoedportefeuille hangt als een molensteen om de nek, er staan nog rekeningen open van 2,8 miljard euro.
En diegene die binnen europa altijd zo zat te hameren op de drie % Gerrit Zalmquote:Op woensdag 23 januari 2013 08:40 schreef Masyl het volgende:
Ik vraag me af waar ze dan weer extra gaan bezuinigen om aan de 3% norm te voldoen, Ziektewet maar afschaffen dan?
Incidenteel tegen structureel geld. Men hoeft 'slechts' de rentelasten en een eventuele afschrijving te dekken.quote:Op woensdag 23 januari 2013 08:40 schreef Masyl het volgende:
[..]
Ik vraag me af waar ze dan weer extra gaan bezuinigen om aan de 3% norm te voldoen, Ziektewet maar afschaffen dan?
Nee, want dit soort dingen worden altijd uit de begroting gehouden, omdat het mag.quote:Op woensdag 23 januari 2013 08:40 schreef Masyl het volgende:
[..]
In Ierland was het probleem ook van iets andere omvang...quote:Op woensdag 23 januari 2013 16:32 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Nee, want dit soort dingen worden altijd uit de begroting gehouden, omdat het mag.
in Ierland mag het bv niet vanwege de grondwet, en daarom moesten die enorm bezuinigen, hier hoeft dat niet, dus gebeurd het niet. De staatsschuld neemt gewoon toe. Maar de rente is bijna 0 of negatief momenteel, dus dat boeit niet.
Ja hartstikke leuk maar als jij 10.000 aandelen hebt dan zit je nu gewoon niet lekker.quote:Op donderdag 17 januari 2013 18:55 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Het is een systeembank. Sommige mensen maken zich graag voor Janmetdekorteachternaam zorgen blijkbaar.
Hoe vaak moet het nog gezegd worden dan:
Streven om een van de grote jongens te worden.quote:Op donderdag 24 januari 2013 12:21 schreef BlueRoom het volgende:
waarom hebben ze er ooit voor gekozen dat vastgoedbedrijf over te nemen? Belabberde deal is dat geweest zeg
Zodat je systeembank wordt en dus lekker anderen op kunt laten draaien voor je slechte investeringen. Zie daar de moral hazard die laat zien waarom ook systeembanken niet gered moeten worden. Het enige wat je moet doen is de voor het systeem noodzakelijke elementen veilig stellen, dus het betalingsverkeer en de rekeningen tot bedrag X. Maar daarvoor hoef je niet de hele bank te redden.quote:Op donderdag 24 januari 2013 12:24 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Streven om een van de grote jongens te worden.
Nee, obligaties zijn vreemd vermogen, tenzij het om eeuwigdurende of achtergestelde obligaties gaat. En dan volgens mij ook nog alleen volgens de waarderingsregels voor banken.quote:Op donderdag 24 januari 2013 14:00 schreef machtpen het volgende:
Obligaties zijn ook eigen vermogen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |