abonnement Unibet Coolblue
pi_120072235
game on.
.
pi_120077776
De kortst lopende renteperiode die we krijgen kunnen, zonder daadwerkelijk over te sluiten (want die kosten halen we er niet uit), is 1 jaar. Helaas geen variabele maandrente, dus.

Blomke wat zou jij doen?
Definitely not CIA
pi_120078382
Weet wel aan wie je het vraagt, hè? :')
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  zaterdag 8 december 2012 @ 17:31:57 #4
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_120078930
Blomke adviseert waarschijnlijk weer liever via PM/DM, dan kunnen mensen hem niet meer op zijn fouten wijzen. Neem het in dat geval alsjeblieft niet al te serieus.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_120079271
Of hij adviseert je nu iets (banksparen, bijvoorbeeld), want dat is namelijk nu het summum. Weet dan wel dat 'ie binnen een half jaar ineens aflossingsvrij als de heilige graal ziet. Er zit niet echt iets standvastigs in. (maar dat zal ergens wel in het gebrek aan kennis en zelfvertrouwen liggen)
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_120079325
Lol.
Maar ons idee om het zo kort mogelijk en zo goedkoop mogelijk te laten financieren, lijkt jullie ook wel wat?
Definitely not CIA
  zaterdag 8 december 2012 @ 17:49:07 #7
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_120079465
Hangt een beetje van je situatie af. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die ervoor kiezen, ik kan me ook goed voorstellen dat mensen de rente graag 10 of 20 jaar vast hebben staan.

Hoe groot is het probleem als je volgend jaar een aanzienlijk hogere rente krijgt?

Zo goedkoop mogelijk is goedkoop op korte termijn, of dat op lange termijn zo is moet blijken.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_120079555
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 16:51 schreef capricia het volgende:
De kortst lopende renteperiode die we krijgen kunnen, zonder daadwerkelijk over te sluiten (want die kosten halen we er niet uit), is 1 jaar. Helaas geen variabele maandrente, dus.

Blomke wat zou jij doen?
> 5 jaar vastzetten.

quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 20:32 schreef capricia het volgende:
Maar waarom zou ik mijn aflossingsvrije hyp om willen zetten naar een spaarhyp?
Dat moet je ook niet willen. Ik heb nooit de lol van een spaarhypotheek ingezien. Van banksparen kan ik me nog enige voordelen voorstellen......

[ Bericht 33% gewijzigd door blomke op 08-12-2012 17:56:53 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_120079647
quote:
7s.gif Op zaterdag 8 december 2012 17:49 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Hangt een beetje van je situatie af. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die ervoor kiezen, ik kan me ook goed voorstellen dat mensen de rente graag 10 of 20 jaar vast hebben staan.

Hoe groot is het probleem als je volgend jaar een aanzienlijk hogere rente krijgt?

Zo goedkoop mogelijk is goedkoop op korte termijn, of dat op lange termijn zo is moet blijken.
punt is dat er ook redelijk wat spaargeld tegenover staat.
Mocht de rente erg stijgen kunnen we altijd nog wat aflossen.
En door het zo goedkoop mogelijk te financieren kunnen we al het uitgespaarde geld weer reserveren.
Definitely not CIA
  zaterdag 8 december 2012 @ 17:56:53 #10
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_120079708
Maar hoeveel mag je, zonder vervelende boetes, aflossen? Daar moet je natuurlijk ook rekening mee houden.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_120079756
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 17:56 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Maar hoeveel mag je, zonder vervelende boetes, aflossen? Daar moet je natuurlijk ook rekening mee houden.
als de rente 1 jaar vast staat, mag je ieder jaar 100% aflossen. :7
Definitely not CIA
  zaterdag 8 december 2012 @ 18:01:11 #12
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_120079815
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 december 2012 17:58 schreef capricia het volgende:

[..]

als de rente 1 jaar vast staat, mag je ieder jaar 100% aflossen. :7
Dan zal voor jullie geval het risico van stijgende rente beperkt zijn, afhankelijk van de verhouding lening/spaargeld, en is een korte termijn (en daarmee lage rente) waarschijnlijk geen slecht idee.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_120079837
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 december 2012 17:54 schreef capricia het volgende:

punt is dat er ook redelijk wat spaargeld tegenover staat.
Mocht de rente erg stijgen kunnen we altijd nog wat aflossen.
En door het zo goedkoop mogelijk te financieren kunnen we al het uitgespaarde geld weer reserveren.
Punt is dat dat spaargeld ook meer gaat renderen bij hogere rente. Het is dus een kwestie van rekenwerk. Helaas kan niemand duidelijk aangeven wat de rente in de toekomst gaat doen. Enige wat je op basis van Bayes theorema kunt bedenken, is dat de kans op een rentestijging groter is dan de kans op een rentedaling. De grootte van die kansen, moet je echter proefondervindelijk vaststellen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_120088595
Dat de rente gaat stijgen is inderdaad groter dan dat ie zal dalen. Maar het verschil tussen 1 en 20 jaar vast is zeker wel 1,5 a 2%. De 1 jaars rente moet dus eerst nog boven dit verschil uitstijgen om daadwerkelijk duurder uit te pakken.

Dan nog is vaak verstandiger om het voordeel wat je nu hebt door voor een korte periode te gaan gewoon te sparen, mocht het dan mis gaan heb je tenminste wat achter de hand. Voordeel is dat je dit spaargeld ook kan gebruiken voor andere calamiteiten, zoals werkloosheid, arbeidsongeschikt, of een nieuwe wasmachine ipv stijgende rente alleen.

Het komt meestal op hetzelfde neer, als jij een eventueele rentestijging kan hebben, zowel financieel als voor een goede nachtrust moet je gewoon voor goedkoop gaan.
.
pi_120089258
Ik dacht zelf ook dat als de rente gaat stijgen, ik de hyp altijd nog vast kan zetten voor langer dan 1 jaar.
Maar eigenlijk zie ik het nut er niet van om zekerheid te kopen als we het risico zelf wel kunnen dragen.
Je betaalt fors meer voor het langer vastzetten.
Ook is de HRA niet echt meer belangrijk met een lage rente.. :)

Dus we gaan voor goedkoop, is het plan voorlopig.
Definitely not CIA
pi_120089311
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 22:03 schreef Fer het volgende:
Het komt meestal op hetzelfde neer, als jij een eventueele rentestijging kan hebben, zowel financieel als voor een goede nachtrust moet je gewoon voor goedkoop gaan.
Neen, je moet voorkómen, dat je de dupe wordt van een rentestijging. Althans, de kans zo laag mogelijk maken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_120089436
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 22:22 schreef blomke het volgende:

[..]

Neen, je moet voorkómen, dat je de dupe wordt van een rentestijging. Althans, de kans zo laag mogelijk maken.
daar betaal je dan ook flink voor, als je dat risico af wil dekken.
Definitely not CIA
pi_120089440
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 22:20 schreef capricia het volgende:
Ik dacht zelf ook dat als de rente gaat stijgen, ik de hyp altijd nog vast kan zetten voor langer dan 1 jaar.
Maar eigenlijk zie ik het nut er niet van om zekerheid te kopen als we het risico zelf wel kunnen dragen.
Je betaalt fors meer voor het langer vastzetten.
Het gaat analoog aan aandelen: mensen kopen bij stijgende koersen en verkopen niet meer bij dalende koersen, wachten op een koersstijging die niet meer komt. Bij de huizen prijzen zie je ook zoiets.

Analogie: gaat de hypotheekrente eenmal stijgen, dan wachten mensen tot ie gaat dalen. Terwijl ie gewoon blijft doorstijgen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_120089480
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 december 2012 22:24 schreef capricia het volgende:

daar betaal je dan ook flink voor, als je dat risico af wil dekken.
Wij hebben dat 5 jaar afgedekt met 3,5%
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_120089499
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 22:24 schreef blomke het volgende:

[..]

Het gaat analoog aan aandelen: mensen kopen bij stijgende koersen en verkopen niet meer bij dalende koersen, wachten op een koersstijging die niet meer komt. Bij de huizen prijzen zie je ook zoiets.

Analogie: gaat de hypotheekrente eenmal stijgen, dan wachten mensen tot ie gaat dalen. Terwijl ie gewoon blijft doorstijgen.
dan kan ik altijd een stuk aflossen. :)
Definitely not CIA
pi_120089674
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 22:25 schreef blomke het volgende:

[..]

Wij hebben dat 5 jaar afgedekt met 3,5%
dat is netjes!
Definitely not CIA
pi_120089801
Het klopt dat zodra je pas bij een stijging op langer zal vastzetten je niet de lage rente pakt die je een jaar ervoor kon hebben. Maar we weten nou eenmaal niet of de rente volgend jaar zal stijgen of over 10 jaar.
.
pi_120090514
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 22:32 schreef Fer het volgende:
Het klopt dat zodra je pas bij een stijging op langer zal vastzetten je niet de lage rente pakt die je een jaar ervoor kon hebben. Maar we weten nou eenmaal niet of de rente volgend jaar zal stijgen of over 10 jaar.
ik heb zelf de indruk dat zolang die crisis hier is, de ECB zal willen blijven stimuleren. En dus de rente laag zal houden.
Ook heb ik op tv een documentaire gezien waarin naar voren kwam dan de HR in NL hoog is, ivm gebrek aan concurentie. Dit kwam door de staatssteun aan onze banken, waardoor ze niet mogen stunten met tarieven.
Zodra die steun terug betaald is, zal er weer meer concurentie komen...hoop ik.. :)
Definitely not CIA
pi_120090635
Waarom zijn er eigenlijk mensen die hun hypotheek nog willen omzetten naar een spaarhypotheek voor eind van het jaar? Ik heb een aflossingsvrije beleggingshypotheek waardoor ik dankzij het niet sparen en niet aflossen veel meer kan sparen dan ik ooit met een andere soort hypotheek zou kunnen doen. En ik zou wel gek zijn om te gaan aflossen (hoe graag de regering ook wil dat je dit gaat doen) Dan heb je wel minder schuld, maar per saldo houd je er dus veel minder aan over. Op spaargeld vang je geen drol aan rente momenteel.....
Doe maar gek, de rest van Nederland doet al gewoon genoeg
pi_120091893
Omdat ze bang zijn voor die 1,2% van Box 3. Tegen de tijd dat je 200000 gespaard hebt kan het er best inhakken.
.
pi_120092148
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 23:18 schreef Fer het volgende:
Omdat ze bang zijn voor die 1,2% van Box 3. Tegen de tijd dat je 200000 gespaard hebt kan het er best inhakken.
vind het raar dat mensen daar bang voor zijn.
Gewoon lekker aflossingsvrij houden en iedere keer dat je boven die vrijstelling komt een stukje aflossen. Dat houdt je flexibel, en gericht op aflossen...
Maar dat zijn my 2 cents.. :D
Definitely not CIA
pi_120092252
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 december 2012 23:25 schreef capricia het volgende:

[..]

vind het raar dat mensen daar bang voor zijn.
Gewoon lekker aflossingsvrij houden en iedere keer dat je boven die vrijstelling komt een stukje aflossen. Dat houdt je flexibel, en gericht op aflossen...
Maar dat zijn my 2 cents.. :D
Het hakt er natuurlijk wel flink in. Hoe je het ook bekijkt, het blijft veel geld.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 8 december 2012 @ 23:30:03 #28
862 Arcee
Look closer
pi_120092364
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 december 2012 23:25 schreef capricia het volgende:
vind het raar dat mensen daar bang voor zijn.
Gewoon lekker aflossingsvrij houden en iedere keer dat je boven die vrijstelling komt een stukje aflossen. Dat houdt je flexibel, en gericht op aflossen...
Maar dat zijn my 2 cents.. :D
Dan ben je alleen flexibel met maximaal (circa) 20.000 euro. In plaats van de ruim 100.000 bijvoorbeeld die er uiteindelijk in kan zitten. Beetje vreemd om dan het flexibel zijn van 'slechts' 20.000 euro ineens veel belangrijker te vinden. :)
pi_120092410
Een belegging/spaartegoed stijgt natuurlijk sneller zodra het bedrag hoog is. Als je iedere keer bij de vrijstelling aflost heb je kans dat je uiteindelijk meer kosten aan aflossen hebt. Daarintegen betaal je minder rente.
.
pi_120092767
En reken maar eens uit wat bijvoorbeeld 10 of 20k aflossen je oplevert per maand, zeker icm het mislopen van renteaftrek valt het gewoon tegen.
.
pi_120093277
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 23:38 schreef Fer het volgende:
En reken maar eens uit wat bijvoorbeeld 10 of 20k aflossen je oplevert per maand, zeker icm het mislopen van renteaftrek valt het gewoon tegen.
dat is de reden dat we volledig aflossen gewoon niet zinvol vinden.
Definitely not CIA
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 8 december 2012 @ 23:54:14 #32
862 Arcee
Look closer
pi_120093419
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 december 2012 23:51 schreef capricia het volgende:
dat is de reden dat we volledig aflossen gewoon niet zinvol vinden.
Dus dit:

quote:
1s.gif Op zaterdag 8 december 2012 23:25 schreef capricia het volgende:
Gewoon lekker aflossingsvrij houden en iedere keer dat je boven die vrijstelling komt een stukje aflossen. Dat houdt je flexibel, en gericht op aflossen...
Was eigenlijk onzin?
pi_120093542
Zolang het op de bank staat kun je de rente aftrekken en dit voordeel vaak hoger dan die 1,2% box3 belasting.

En in de basis is dat het hele probleem van de hypotheekaftrek, we willen allemaal niet meer aflossen hierom. Maar dat hadden ze bij het verstrekken van de eerste spaarhypotheek ook kunnen inzien. Maar ja Lubbers, Kok en Balkenende staken hun kop liever in het zand.
.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 9 december 2012 @ 00:09:02 #34
862 Arcee
Look closer
pi_120094071
Als je je aflospolis in box 1 plaatst heb je zelfs het nadeel van die 1.2% HRA niet meer.

En idd, aflossen zou de norm moeten zijn.
  Moderator zondag 9 december 2012 @ 00:20:48 #35
236264 crew  capricia
pi_120094548
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 23:54 schreef Arcee het volgende:

[..]

Dus dit:

[..]

Was eigenlijk onzin?
Niet echt. Dat ligt er aan in welke fase je zit. En met zn tweeen heb je natuurlijk meer vrijstelling dan alleen. Zo hebben wij wel een groot gedeelte van onze hyp afgelost.
Maar nu vragen we ons af wat het voordeel is van verder aflossen.
Definitely not CIA
  Moderator zondag 9 december 2012 @ 00:25:28 #36
236264 crew  capricia
pi_120094718
Ik zie eigenlijk geen reden om de hypotheek volledig af te lossen.
Definitely not CIA
pi_120094830
Die is er niet, het goedkoopste is inderdaad de spaarhypotheek. Je krijgt meer rente dan op een gewone spaarrekening en geen 1,2% heffing.

Nadeel zijn de regels waar je aan moet voldoen, dus ook blijven sparen als het financieel minder gaat.

Je kunt trouwens je geld ook investeren in bijvoorbeeld zonnepanelen, die renderen 10-15%.
.
  zondag 9 december 2012 @ 00:31:23 #38
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_120094955
Banksparen kan hetzelfde rentevoordeel hebben en is volgens mij flexibeler dan een spaarhypotheek, omdat je ook gemakkelijk extra kunt inleggen als dat uitkomt. En dat kun je dus achterwege laten als het niet uitkomt.
The love you take is equal to the love you make.
pi_120095086
Dat extra inleggen kan bij een spaarhypotheek ook wel, overigens. Een bankspaarrekening is hierin niet flexibeler. Gelukkig kun je je spaarhypotheekverzekering nog wel in box 3 laten staan. :)
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  zondag 9 december 2012 @ 00:40:57 #40
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_120095269
quote:
14s.gif Op zondag 9 december 2012 00:34 schreef Five_Horizons het volgende:
Dat extra inleggen kan bij een spaarhypotheek ook wel, overigens. Een bankspaarrekening is hierin niet flexibeler. Gelukkig kun je je spaarhypotheekverzekering nog wel in box 3 laten staan. :)
Kun je ook de spaarhypotheek hebben voor slechts een deel van je totale hypotheek, dus flexibel zijn in het sparen voor een groter eindbedrag?
The love you take is equal to the love you make.
pi_120095284
Wat ik wel afvraag:

Mijn hypotheek is opgesplitst in 1/2 aflossingsvrij en een 1/2 beleggingshypotheek. Stel nu dat over 20 jaar blijkt dat de belegging meer heeft opgelevert dan de 1/2 hypotheekschuld die hij zou moeten aflossen. Wordt ik dan al belast in box1 of gebeurt dit pas als het bedrag de totale hypotheek (dus aflossingsvrij+beleggings bij elkaar) te boven gaat.

Puur hypothetisch
.
pi_120095338
Uiteraard :). Wel ben je natuurlijk (als je deze toch in box 1 zet) gebonden aan een bandbreedte qua premies. Als 'ie in box 3 staat, heb je daar geen last van. (daarin is bijvoorbeeld de bankspaarrekening infkexibeler)
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_120095377
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 00:41 schreef Fer het volgende:
Wat ik wel afvraag:

Mijn hypotheek is opgesplitst in 1/2 aflossingsvrij en een 1/2 beleggingshypotheek. Stel nu dat over 20 jaar blijkt dat de belegging meer heeft opgelevert dan de 1/2 hypotheekschuld die hij zou moeten aflossen. Wordt ik dan al belast in box1 of gebeurt dit pas als het bedrag de totale hypotheek (dus aflossingsvrij+beleggings bij elkaar) te boven gaat.

Puur hypothetisch
Als de polis in box 1 staat, wordt deze pas belast als hij de eigenwoningschuld te boven gaat.(dus de hele hypotheek)
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  zondag 9 december 2012 @ 00:46:33 #44
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_120095428
quote:
14s.gif Op zondag 9 december 2012 00:44 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Als de polis in box 1 staat, wordt deze pas belast als hij de eigenwoningschuld te boven gaat.(dus de hele hypotheek)
En er is een max aan het vrijstellingsbedrag?
The love you take is equal to the love you make.
pi_120095450
quote:
1s.gif Op zondag 9 december 2012 00:46 schreef Lienekien het volgende:

[..]

En er is een max aan het vrijstellingsbedrag?
Welke vrijstelling bedoel je? In box 3 of in box 1?
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_120095559
quote:
14s.gif Op zondag 9 december 2012 00:44 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Als de polis in box 1 staat, wordt deze pas belast als hij de eigenwoningschuld te boven gaat.(dus de hele hypotheek)
Mooi, dus ik kan als ik dat nodig acht, mijn inleg verhogen (en beleggingsprofiel verlagen) om toch te proberen meer dan de 1/2 hypotheekschuld af te lossen. Zonder dat ik voor 1 April mijn aflossingvrije deel moet omzetten.
.
  zondag 9 december 2012 @ 00:51:31 #47
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_120095560
quote:
14s.gif Op zondag 9 december 2012 00:47 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Welke vrijstelling bedoel je? In box 3 of in box 1?
1.
The love you take is equal to the love you make.
pi_120095614
quote:
1s.gif Op zondag 9 december 2012 00:51 schreef Lienekien het volgende:

[..]

1.
Die is maximaal 154000 per persoon, maar maximaal de eigenwoningschuld (als de polis minimaal 20 jaar heeft gelopen; geldt ook voor de BEW/SEW).
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  zondag 9 december 2012 @ 00:54:14 #49
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_120095632
quote:
14s.gif Op zondag 9 december 2012 00:53 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Die is maximaal 154000 per persoon, maar maximaal de eigenwoningschuld (als de polis minimaal 20 jaar heeft gelopen; geldt ook voor de BEW/SEW).
Just checking. Heb ik het toch goed begrepen. :7
The love you take is equal to the love you make.
pi_120095660
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 00:51 schreef Fer het volgende:

[..]

Mooi, dus ik kan als ik dat nodig acht, mijn inleg verhogen (en beleggingsprofiel verlagen) om toch te proberen meer dan de 1/2 hypotheekschuld af te lossen. Zonder dat ik voor 1 April mijn aflossingvrije deel moet omzetten.
Dat kan sowieso, maar hou rekening met de bandbreedte-regel (als de polis in box 1 staat; dat is me niet duidelijk). De hoogste jaarpremie mag hoogstens 10x de laagste jaarpremie bedragen.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_120095668
Five_H werkte toch in de branche, wordt het nu niet saaier nu je alleen nog maar annuiteiten kan verkopen?

Stiekem is het 100% belegging, 1/2 box1, 1/2 box3, maar die laatste weet de bank niet. Ik kan nu alles omzetten naar 100% box 1, maar zo te zien hoeft het niet perse.
.
pi_120095744
Nou, verkopen van financiële producten heb ik alweer lange tijd achter me gelaten. ;)

Qua financiële dienstverlening maak ik momenteel alleen examenvragen, eigenlijk. :P
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  Moderator zondag 9 december 2012 @ 01:31:51 #53
236264 crew  capricia
pi_120096712
quote:
14s.gif Op zondag 9 december 2012 00:34 schreef Five_Horizons het volgende:
Dat extra inleggen kan bij een spaarhypotheek ook wel, overigens. Een bankspaarrekening is hierin niet flexibeler. Gelukkig kun je je spaarhypotheekverzekering nog wel in box 3 laten staan. :)
Dus ik zou in een spaarhypotheek eenmalig 50.000 euro of zo in kunnen leggen, en dan evenveel rente ontvangen als wat ik betaal?

Zit ik natuurlijk wel weer vast aan de fiscale voorwaarden dat het minimaal zoveel jaar moet staan enzo...
Ik kan het dan dus niet over 18 jaar voor de studie van mijn kind gebruiken?
Definitely not CIA
pi_120096808
Volgens minister blok
quote:
in beginsel geldt dat op 31 december 2012 bestaande KEW’s onder
het overgangsrecht vallen. Voor producten met een gegarandeerd kapitaal geldt dat
het gegarandeerde kapitaal niet mag worden verhoogden voor producten zonder
gegarandeerd kapitaal geldt dat de contractueel overeengekomen inleg niet mag
worden verhoogd, tenzij de verhoging van de inleg rechtstreeks voortvloeit uit de op
31 december 2012 geldende overeenkomst. Ook de looptijd van de KEW mag niet
worden verlengd. Binnen deze randvoorwaarden mogen KEW’s na 31 december 2012
worden omgezet (bijvoorbeeld van BEW naar SEW, BEW naar kapitaalverzekering
eigen woning of van kapitaalverzekering eigen woning naar SEW), zonder dat de
vrijstelling in box 1 verloren gaat.


[ Bericht 4% gewijzigd door Fer op 09-12-2012 10:28:32 ]
.
  zondag 9 december 2012 @ 01:36:34 #55
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_120096827
quote:
1s.gif Op zondag 9 december 2012 01:31 schreef capricia het volgende:

[..]

Dus ik zou in een spaarhypotheek eenmalig 50.000 euro of zo in kunnen leggen, en dan evenveel rente ontvangen als wat ik betaal?

Zit ik natuurlijk wel weer vast aan de fiscale voorwaarden dat het minimaal zoveel jaar moet staan enzo...
Ik kan het dan dus niet over 18 jaar voor de studie van mijn kind gebruiken?

Nee op het eerste, want je zit ws met een bandbreedte. Nee op het tweede, je mag er alleen hypotheek mee aflossen.
The love you take is equal to the love you make.
  zondag 9 december 2012 @ 01:37:58 #56
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_120096861
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 01:35 schreef Fer het volgende:

[..]

Wat is je bron/de tekst loopt wat vreemd.
The love you take is equal to the love you make.
  Moderator zondag 9 december 2012 @ 02:09:59 #57
236264 crew  capricia
pi_120097615
quote:
1s.gif Op zondag 9 december 2012 01:36 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Nee op het eerste, want je zit ws met een bandbreedte. Nee op het tweede, je mag er alleen hypotheek mee aflossen.
okay, thanks.
Dan blijft een aflossingsvrije hypotheek de beste optie voor ons.
Definitely not CIA
pi_120099634
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 00:25 schreef capricia het volgende:
Ik zie eigenlijk geen reden om de hypotheek volledig af te lossen.
+1

Waarom zou je je huis 100% afbetaald willen hebben. Dan lig je je hele leven dus krom om je hypotheek af te lossen en dan leg je op een gegeven moment je hoofd neer en gaan je nabestaanden er met alle poet vandoor.

Beetje egoistisch zijn mag ook wel, past wel in het huidige tijdsbeeld van een individualistische maatschappij.

Met een huis van bv. ¤ 300.000,- zijn de nabestaanden ook echt wel blij met ¤ 200.000,- erfenis (dus ¤ 100.000,- lekker aflossingsvrij laten).

Daarnaast heb je over het algemeen grote kans op een erfenis van je ouders (die nog minder egoistisch waren), dus waarom dat niet alvast een beetje inplannen en dat deel sowieso aflossingsvriij houden. Daar hoor ik ook zelden of nooit iemand over op de hypotheek fora. :)
pi_120100029
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 22:50 schreef Samson het volgende:
Ik heb een aflossingsvrije beleggingshypotheek
Die mag je mij eens uitleggen.
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 22:50 schreef Samson het volgende:

waardoor ik dankzij het niet sparen en niet aflossen veel meer kan sparen dan ik ooit met een andere soort hypotheek zou kunnen doen. En ik zou wel gek zijn om te gaan aflossen (hoe graag de regering ook wil dat je dit gaat doen) Dan heb je wel minder schuld, maar per saldo houd je er dus veel minder aan over. Op spaargeld vang je geen drol aan rente momenteel.....
Idem: dat snap ik qua bedoeling ook niet
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_120100063
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 08:01 schreef Moogwai10 het volgende:

[..]

+1

Waarom zou je je huis 100% afbetaald willen hebben. Dan lig je je hele leven dus krom om je hypotheek af te lossen en dan leg je op een gegeven moment je hoofd neer en gaan je nabestaanden er met alle poet vandoor.

Beetje egoistisch zijn mag ook wel, past wel in het huidige tijdsbeeld van een individualistische maatschappij.

Met een huis van bv. ¤ 300.000,- zijn de nabestaanden ook echt wel blij met ¤ 200.000,- erfenis (dus ¤ 100.000,- lekker aflossingsvrij laten).
Zit wat in, maar houd wel rekening met het feit dat per hypotheek, na 30 jaar HRA die laatste vervalt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_120100263
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 09:16 schreef blomke het volgende:

[..]

Die mag je mij eens uitleggen.

[..]

Idem: dat snap ik qua bedoeling ook niet
Wat begrijp je hier dan niet aan? Op een beleggingshypotheek los je niet af, dat bedoel ik met aflossingsvrije beleggingshypotheek en dat andere verhaal is toch redelijk duidelijk lijkt me? Bij de reactie hieronder begrijp je het ineens wel (dat aflossen weinig zinvol is voor jezelf)
Doe maar gek, de rest van Nederland doet al gewoon genoeg
pi_120100271
Het heeft allemaal met de persoonlijke situatie te maken. Je moet gewoon inschatten wat er over 30 jaar gebeurt. Ben je nu 30 is het aannemelijk dat je nog steeds werkt dan en zelfs met een jaarlijkse verhoging van 1% verdien je toch wat meer dan nu. Heb je ouders van over de 70 met een afbetaald koophuis is het aannemelijk dat zijn inmiddels het loodje gelegd hebben en erf je hun kapitaal (tenzij je moeder 115 wordt ofzo). En zo zijn er zat zaken die een eventuele restschuld minder ernstig maken.

Maar verdien je nu bakken geld en weet je zeker dat je dat op je 50e niet meer kan, beurshandelaar bijv. Ben je al 50 en heb je niet zo goed pensioen. Jonge of niet niet zo kapitaalkrachtige ouders of heel veel broers/zussen dan wil je misschien wel alles aflossen.

Of misschien wil je later een boot kopen, wereldreis maken, vakantiehuisje kopen, kinderen een dure studie mogelijk maken. Ook dan geeft een afbetaald huis een hoop financiele vrijheid.

Persoonlijk los ik niet zoveel af, maar de nieuwe HRA regels zullen de komende jaren wel invloed hebben op de huizenprijzen. De verwachting dat mijn huis over ooit nog met 10% per jaar zal stijgen acht ik klein, alhoewel de kans dat er over 10 jaar nog een goede economische periode met hoge inflatie komt ik wel aanemelijk acht.

Misschien moet ik toch nog van de 1 April wet gebruik maken om wat meer af te lossen. Dan misschien kan ik ook een boot of buitenhuis kopen.
.
pi_120100325
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 09:45 schreef Samson het volgende:

[..]

Wat begrijp je hier dan niet aan? Op een beleggingshypotheek los je niet af, dat bedoel ik met aflossingsvrije beleggingshypotheek en dat andere verhaal is toch redelijk duidelijk lijkt me? Bij de reactie hieronder begrijp je het ineens wel (dat aflossen weinig zinvol is voor jezelf)
Dan is het geen aflossingsvrije hypotheek, maar los je (iets) af met de opbrengst uit beleggingen.

Dat andere punt: je lost niets af, maar met sparen win je ook hoegenaamd niets. Wat wil je daarmee zeggen of adviseren? Niet aflossen & wel sparen? Niet aflossen & niet sparen? Niet sparen om wel mee af te lossen?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_120100355
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 09:50 schreef blomke het volgende:

[..]

Dan is het geen aflossingsvrije hypotheek, maar los je (iets) af met de opbrengst uit beleggingen.

Dat andere punt: je lost niets af, maar met sparen win je ook hoegenaamd niets. Wat wil je daarmee zeggen of adviseren? Niet aflossen & wel sparen? Niet aflossen & niet sparen? Niet sparen om wel mee af te lossen?
Praat geen poep, ook ik ben ooit begonnen met een 100% aflossingsvrije hypotheek en daarnaast een storting op een open beleggingsrekening. Deze rekening is niet gekoppeld en valt niet in box1. Dit mag je geen beleggingshypotheek noemen.

Bij oversluiten de lening omgezet in 50% aflossingsvrij en 50% BEW, waarbij ik maandelijks inleg op de BEW en daarnaast nog steeds de oude belegging heb aangehouden.

Dit heb ik gedaan omdat de beleggingen wat minder gingen dan verwacht (die plaat hebben we eerder gehoord ;-)) de BEW inmiddels mogelijk was gemaakt en ik ook wel wat meer kon missen in de maand.

Inmiddels sluit de mogelijkheid op 1 april 2013 om mijn BEW te verhogen door bijvoorbeeld de losse belegging hierin te pompen. Zie text hierboven van Stef Blok. De belegging tikt inmiddels tegen de box3 vrijstelling aan en met het huidige klimaat ben ik wel bereid iets meer in te leggen.

Ik kan de BEW omzetten in een SEW (banksparen) maar ik ben nog steeds overtuigd dat ik op de lange termijn meer rendement haal met de BEW.

Ik kan de belegging ook aflossen op de hypotheek en zo in aanmerking komen voor NHG en lagere rentes betalen.

Optie 3: Tijdelijk de inleg van de SEW laten verhogen met een factor 10 (om binnen de bandbreedte te blijven) en na 1 April 2013 weer verlagen.

[ Bericht 17% gewijzigd door Fer op 09-12-2012 10:30:56 ]
.
  zondag 9 december 2012 @ 10:47:50 #65
115121 Arizona
The Grand Canyon State
pi_120101006
Ik heb ook een hypotheekvraag.

Wij hebben ons huis te koop staan voor 179k. Verkopen met een restschuld. Deze vangen we op met eigen geld en het geld uit het beleggingsdeel van de hypotheek. Tevens kunnen we een klein deel meefinancieren in een nieuwe hypotheek.

We hebben een nieuw huis op het oog. Vraagprijs voor dit huis is 279k. We mogen het kopen voor 264k en dat is al een scherpe prijs vergeleken bij vergelijkbare woningen. Maar we hebben gezegd dat we eerst ons eigen huis verkopen.

Op basis van bovenstaande cijfers hebben we een berekening laten maken bij de hypotheekadviseur. Financieren is geen probleem. We hebben een hypotheek van 278k nodig en dat kan. Meer kan ook wel.

Nu wil die verkoper snel van zijn huis af. Hij zegt nu dat we het huis voor 254k kunnen kopen. Maar dan ook echt kopen, dus zonder voorbehoud verkoop eigen woning. Insteek is dan, dat wij onze vraagprijs kunnen verlagen en zo sneller van ons huis af kunnen zijn.

Echter: dan neemt onze restschuld nog verder toe, ipv 30k is de restschuld van 40k.

We hebben dan in feite nog steeds 278k aan hypotheek nodig voor het nieuwe huis. Voor de aankoop van exact hetzelfde huis, dus hetzelfde onderpand. Echter, omdat de koopprijs lager ligt en banken maar 106% financieren van de koopprijs en niet van de taxatiewaarde, zouden we wellicht dus dan niet de benodigde hypotheek krijgen.

Uiteraard nemen we komende week contact op met de hypotheekadviseur. Maar ik was wel benieuwd of iemand ervaring heeft met een vergelijkbare situatie, en welke mogelijkheden er eventueel kunnen zijn?

Als het niet kan, dan doen we het uiteraard niet. Dan laten we de situatie zoals hij nu is, dus gekocht onder voorbehoud van verkoop eigen woning. Maar het zou ook jammer zijn als er wel mogelijkheden zijn en we deze 'kans' laten lopen.
I'm gonna love you 'til the heavens stop the rain
I'm gonna love you 'til the stars fall from the sky
For you and I
pi_120101018
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 09:53 schreef Fer het volgende:

[..]

Inmiddels sluit de mogelijkheid op 1 april 2013 om mijn BEW te verhogen door bijvoorbeeld de losse belegging hierin te pompen. Zie text hierboven van Stef Blok. De belegging tikt inmiddels tegen de box3 vrijstelling aan en met het huidige klimaat ben ik wel bereid iets meer in te leggen.

Ik heb niet al je posts gelezen, maar ik begreep dat je nu 10 jaar bezig bent met die BEW ??? Ik weet ook niet wat je hypotheekschuld is, maar als je nu tegen de ¤21.000,- kapitaalopbouw hebt, wil je daar dan nog mee doorgaan? Nog afgezien van mogelijke verdere dalingen van de aandelenkoersen?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_120101055
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 10:47 schreef MaLo het volgende:
Ik heb ook een hypotheekvraag.

Wij hebben ons huis te koop staan voor 179k. Verkopen met een restschuld. Deze vangen we op met eigen geld en het geld uit het beleggingsdeel van de hypotheek. Tevens kunnen we een klein deel meefinancieren in een nieuwe hypotheek.

Heb je dit van de hypotheeknemer(s) vernomen?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 9 december 2012 @ 10:51:59 #68
115121 Arizona
The Grand Canyon State
pi_120101073
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 10:51 schreef blomke het volgende:

[..]

Heb je dit van de hypotheeknemer(s) vernomen?
Ja.
I'm gonna love you 'til the heavens stop the rain
I'm gonna love you 'til the stars fall from the sky
For you and I
pi_120101102
Leg die nieuwe constructie (40 k ipv 30 k) dan ook voor aan diezelfde hypotheeknemer(s). Hoe weet je trouwens de taxatiewaarde van dat andere huis?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 9 december 2012 @ 11:01:27 #70
115121 Arizona
The Grand Canyon State
pi_120101228
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 10:53 schreef blomke het volgende:
Leg die nieuwe constructie (40 k ipv 30 k) dan ook voor aan diezelfde hypotheeknemer(s). Hoe weet je trouwens de taxatiewaarde van dat andere huis?
Ik weet waarvoor eenzelfde type huis, maar dan zonder uitbouw, in de straat erachter vorig jaar verkocht is. Deze prijs ligt daar ver onder. Ik vraag de WOZ waarde wel op bij de verkopende makelaar, dat zal een goed idee geven voor de taxatiewaarde en dat zal de hypotheeknemer ook vast willen weten :).
I'm gonna love you 'til the heavens stop the rain
I'm gonna love you 'til the stars fall from the sky
For you and I
pi_120101229
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 10:48 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik heb niet al je posts gelezen, maar ik begreep dat je nu 10 jaar bezig bent met die BEW ??? Ik weet ook niet wat je hypotheekschuld is, maar als je nu tegen de ¤21.000,- kapitaalopbouw hebt, wil je daar dan nog mee doorgaan? Nog afgezien van mogelijke verdere dalingen van de aandelenkoersen?
Zucht. Al tien jaar een BEW? Dat kan niet eens. Hou nou gewoon eens op met het gebruiken van termen waar je geen verstand van hebt en mensen op het verkeerde been te zetten.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_120103813
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 09:50 schreef blomke het volgende:

[..]

Dan is het geen aflossingsvrije hypotheek, maar los je (iets) af met de opbrengst uit beleggingen.

Dat andere punt: je lost niets af, maar met sparen win je ook hoegenaamd niets. Wat wil je daarmee zeggen of adviseren? Niet aflossen & wel sparen? Niet aflossen & niet sparen? Niet sparen om wel mee af te lossen?
Laat maar, jij wil gewoon moeilijk doen om het moeilijk doen en je snapt het heus wel. Flauw hoor dit.
Doe maar gek, de rest van Nederland doet al gewoon genoeg
pi_120104985
Ik begrijp die 2 uitspraken niet en dan vraag ik om uitleg. Is dat flauw?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_120107630
quote:
14s.gif Op zondag 9 december 2012 11:01 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Zucht. Al tien jaar een BEW? Dat kan niet eens. Hou nou gewoon eens op met het gebruiken van termen waar je geen verstand van hebt en mensen op het verkeerde been te zetten.
Thx.. scheelt weer uitleggen

Maar goed sparen of doorgaan met beleggen altijd een vraagstuk, bij iedere omzetting van de hypotheek. Feit is dat afgelopen 10 jaar mijn beleggingen meer hebben opgeleverd dan een spaarrekening gedaan zou hebben. Verder geloof ik ook nog dat een korte renteperiode icm beleggen mij meer zal opleveren dan sparen.

Echter ben ik er vanuit gegaan dat ik mocht het toch minder gaan ik tussentijds wat meer kan inleggen als ik wilde en kon. Maar door het verbod om je BEW te verhogen (in box1) moet ik daar NU al een keuze in maken.
.
pi_120149888
Na een analyse van mijn SEW blijkt dat mijn hypotheek een te lange looptijd hebben. Ik had in mijn vorige huis al 6.5 jaar HRA gehad en toch is de looptijd van de nieuwe hypotheek en SEW op 25 jaar gezet. Dit levert 1.5 jaar hypotheek zonder HRA op, of een SEW die enkele tienduizenden euros te weinig bevat op datum van aflossing.

Dit heb ik aan mijn bank gemeld met de vraag welke bewegingsvrijheid we na 1 januari 2013 nog hebben, met betrekking tot verhoging maandinleg of incidentele extra stortingen. Volgens de bank hebben we tot 1 april 2013 om dit duidelijk te krijgen, als ik echter de quote van Fer hierboven lees (de bron ervan), dan lijkt het me dat aanpassingen aan een bestaande KEW niet meer na 31 december 2012 gedaan mogen worden. Wie heeft gelijk?
pi_120152057
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 15:01 schreef Coelho het volgende:
Na een analyse van mijn SEW blijkt dat mijn hypotheek een te lange looptijd hebben. Ik had in mijn vorige huis al 6.5 jaar HRA gehad en toch is de looptijd van de nieuwe hypotheek en SEW op 25 jaar gezet. Dit levert 1.5 jaar hypotheek zonder HRA op, of een SEW die enkele tienduizenden euros te weinig bevat op datum van aflossing.

Dit heb ik aan mijn bank gemeld met de vraag welke bewegingsvrijheid we na 1 januari 2013 nog hebben, met betrekking tot verhoging maandinleg of incidentele extra stortingen. Volgens de bank hebben we tot 1 april 2013 om dit duidelijk te krijgen, als ik echter de quote van Fer hierboven lees (de bron ervan), dan lijkt het me dat aanpassingen aan een bestaande KEW niet meer na 31 december 2012 gedaan mogen worden. Wie heeft gelijk?
Je hebt mazzel dat De Jager een tijdje terug (november 2009) heeft besloten dat KEW/SEW/BEW een box-3-hypotheek mag aflossen, anders had je in box 1 mogen afrekenen. (goede inventarisatie van de bank...pfft...)

Voor zover ik het lees, kun je bestaande polissen niet aanpassen (hooguit verlagen) na 1 januari.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_120152641
quote:
14s.gif Op maandag 10 december 2012 15:54 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Je hebt mazzel dat De Jager een tijdje terug (november 2009) heeft besloten dat KEW/SEW/BEW een box-3-hypotheek mag aflossen, anders had je in box 1 mogen afrekenen. (goede inventarisatie van de bank...pfft...)

Voor zover ik het lees, kun je bestaande polissen niet aanpassen (hooguit verlagen) na 1 januari.
Wanneer is een hypotheek box 3 dan?
pi_120152736
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 16:07 schreef Coelho het volgende:

[..]

Wanneer is een hypotheek box 3 dan?
Of als je het geld niet besteed hebt aan de aankoop/verbetering van de eerste eigen woning of wanneer je bijvoorbeeld de 30 jaar voorbij bent (en dus geen HRA meer hebt). Dan verhuist de hypotheek van box 1 naar box 3.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_120153121
quote:
1s.gif Op zondag 9 december 2012 02:09 schreef capricia het volgende:

Dan blijft een aflossingsvrije hypotheek de beste optie voor ons.
Dat is bijzaak. Het belangrijkste is dat je hier z.s.m. vertrekt. Verhuur je hut - desnoods aan een groepje Polen - en wees blij met elke cent die je er maandelijks voor vangt. Je gaat het dit leven niet meer meemaken dat NL een ommekeer beleeft in economisch en moreel opzicht. De pleiterik maken in dit pauperland waar de belasting-en overheidsbandieten je geld afpakken en het uitschot op elke hoek van de straat drugs verkoopt en mensen lastig valt. Als je het niet voor jezelf doet, doe het dan voor je kinderen.

Good Luck.

Tips: Belgie, Wales, Nieuw Zeeland, VS (Alaska of Hawaii) , Japan.
pi_120156562
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 15:01 schreef Coelho het volgende:
Na een analyse van mijn SEW blijkt dat mijn hypotheek een te lange looptijd hebben. Ik had in mijn vorige huis al 6.5 jaar HRA gehad en toch is de looptijd van de nieuwe hypotheek en SEW op 25 jaar gezet. Dit levert 1.5 jaar hypotheek zonder HRA op, of een SEW die enkele tienduizenden euros te weinig bevat op datum van aflossing.

Dit heb ik aan mijn bank gemeld met de vraag welke bewegingsvrijheid we na 1 januari 2013 nog hebben, met betrekking tot verhoging maandinleg of incidentele extra stortingen. Volgens de bank hebben we tot 1 april 2013 om dit duidelijk te krijgen, als ik echter de quote van Fer hierboven lees (de bron ervan), dan lijkt het me dat aanpassingen aan een bestaande KEW niet meer na 31 december 2012 gedaan mogen worden. Wie heeft gelijk?
Volgens de antwoorden van Stef Blok aan de kamer mogen alle spaarconstructies tot 1 April aangepast of opnieuw geopend worden. Mits je op 31-12-2012 een bestaande hypotheek hebt.
.
pi_120162281
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 17:50 schreef Fer het volgende:

[..]

Volgens de antwoorden van Stef Blok aan de kamer mogen alle spaarconstructies tot 1 April aangepast of opnieuw geopend worden. Mits je op 31-12-2012 een bestaande hypotheek hebt.
Dat staat er niet (tenzij ik het gemist heb doordat ik op m'n mobiel zoek). Expliciet staat wel aangegeven dat er na 1 januari niet mag worden verhoogd of verlengd en dat bestaande polissen mogen worden omgezet.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_120162990
quote:
Zie overigens ook je eigen quote. (ik krijg dit niet teruggevonden in de brief, overigens.)
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_120164399
quote:
De leden van de fractie van de VVD constateren dat de Vereniging Eigen Huis (VEH)
zorgen heeft geuit over de korte tijd die belastingplichtigen hebben om een
bestaande aflossingsvrije hypotheek om te zetten ineen (bank)spaarhypotheek.
Deze leden vragen of voor deze groep, net als voor de groep die een op 31
december 2012 bestaande kapitaalverzekering wil omzetten in een KEW, een
overgangsperiode tot 1 april 2013 op zijn plaats zou zijn. Ook de leden van de fractie
van de PVV vragen hiernaar. Deze leden willen voorts weten hoeveel
belastingplichtigen met een aflossingsvrije hypotheek het voornemen hebben om
over te stappen naar een (bank)spaarhypotheek. Ten slotte is over dit onderwerp
tijdens de APB een motie ingediend door het lid vande Eerste Kamer der Staten-Generaal de heer Kuiper van de fractie van de ChristenUnie.
5
Deze motie is mede
ondertekend door leden van de fracties van het CDA,de SP, D66 en 50PLUS.
In de derde nota van wijziging
6
is een overgangstermijn tot 1 april 2013 opgenomen
voor de belastingplichtigen die op 31 december 2012een eigen woning en een
eigenwoningschuld hebben en daarnaast beschikken over een niet aan de eigen
woning gekoppelde kapitaalverzekering. Deze groep kan die kapitaalverzekering tot
1 april 2013 omzetten in een KEW. Omdat voor die groep al is voorzien in een
overgangstermijn is het kabinet met de leden van defracties van de VVD en de PVV
alsmede met de ondertekenaars van de eerder genoemde motie Kuiper van mening
dat ook voor de omzetting van bijvoorbeeld een bestaande aflossingsvrije hypotheek
in een (bank)spaarhypotheek een overgangstermijn tot 1 april 2013 billijk is. Ook
deze groep, waarvan de omvang onbekend is, krijgt hierdoor nog tot 1 april 2013 de
mogelijkheid om een in box 1 vrijgestelde KEW tot stand te brengen
waarvan
contractueel wordt bepaald dat het kapitaal wordt aangewend voor de aflossing van
een (op 31 december 2012) bestaande eigenwoningschuld.
Bron
.
pi_120164944
Wat is een goede site om te kijken hoeveel je maandelijks kwijt bent voor een bedrag van 289.000? En 399.999e?

Heb twee mooie huizen gezien. Het eerste huis staat al vier jaar te koop. Het bedrag is pas 1 keer verlaagd. Is er iets te zeggen over het eerste bod? Het is nog niet concreet hoor maar wat is tegenwoordig normaal. 5% onder de vraagprijs of 10%?
pi_120164948
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 20:32 schreef Fer het volgende:

[..]

Bron

Ja, daar staat dat een verzekering kan worden omgezet. Daar staat niets over het verhogen van het eindkapitaal. :)

Dat is nu net waar die discussie over gaat. :)
Je kunt een bestaande polis omzetten in KEW, maar een bestaande Kew/SEW niet verhogen/verlengen.

[ Bericht 68% gewijzigd door Five_Horizons op 10-12-2012 20:46:07 ]
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_120165026
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 20:40 schreef stoeltafel het volgende:
Wat is een goede site om te kijken hoeveel je maandelijks kwijt bent voor een bedrag van 289.000? En 399.999e?

Heb twee mooie huizen gezien. Het eerste huis staat al vier jaar te koop. Het bedrag is pas 1 keer verlaagd. Is er iets te zeggen over het eerste bod? Het is nog niet concreet hoor maar wat is tegenwoordig normaal. 5% onder de vraagprijs of 10%?
Er is niet één goede site, omdat dat afhankelijk is van jouw wensen en omstandigheden.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_120165352
Hmmm duidelijk. Gisteren al beetje gekeken. Hypotheek van 400k kom ik ongeveer uit op 1600 euro netto maandlasten. Gaat hem niet worden.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 10 december 2012 @ 20:48:12 #88
862 Arcee
Look closer
pi_120165553
Op zich vind ik het eigenlijk niet logisch dat mensen met een aflossingsvrije hypotheek nu snel een aflospolis gaan aanschaffen. Je mag immers zonder verdere nadelen je aflossingsvrije hypotheek gewoon houden en alle redenen waarvoor je 'm ooit aangeschaft hebt staan nog overeind.
pi_120165755
Als bijvoorbeeld voor mijzelf spreek:

Toendertijd kon ik niet zoveel aflossen, nu wel.

Tevens de zullen de huidige economie EN het afschaffen van de HRA invloed hebben op de huizenprijzen. Dit geld ook voor de pensioenen.
.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 10 december 2012 @ 20:53:44 #90
862 Arcee
Look closer
pi_120165916
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 20:51 schreef Fer het volgende:
Toendertijd kon ik niet zoveel aflossen, nu wel.
Dat kun je toch met dat geld aflossen? Daar hoef je niet apart een aflospolis voor af te sluiten. Tenzij die op zich voordelen biedt, maar dat lijkt niet de motivatie te zijn voor mensen.
pi_120166312
Moeten we nou nog steeds voorrekenen dat een spaarhypotheek + hra goedkoper is uiteindelijk dan aflossen. Daarom schaffen we de hra hierop nu af. Zeker als aflossen je niet in een lager rentetarief stopt.
.
pi_120168097
Heb na enig aandringen vanavond nog telefonisch contact met de medewerker van de bank gehad die over mijn hypotheek gaat. Ik neem het zekere voor het onzekere, ga nog voor 31 december 2012 mijn huidige KEW aanpassen zodat mijn looptijd voor de hypotheek en KEW met 1.5 jaar ingekort wordt. Daar staat uiteraard wel een verhoging van het maandelijkse termijnbedrag tegenover, maar dit leek me wel het veiligste om te doen.
pi_120175910
Vraagje aan de kenners.

Dit huis is in 2009 opgeleverd http://www.funda.nl/koop/(...)beurtvaartstraat-35/
Het huis staat te koop sinds 1 januari 2010

Vraag me af of het überhaupt ooit verkocht is. De prijs is nog nooit verlaagd, apart. Als een huis al zo lang te koop staat wat is dan een realistisch bod? Is het raadzaam om een makelaar in te schakelen bij het kopen van een huis? Wat zijn jullie ervaringen?
  dinsdag 11 december 2012 @ 07:47:18 #94
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_120179192
quote:
14s.gif Op maandag 10 december 2012 16:09 schreef Five_Horizons het volgende:
Of als je het geld niet besteed hebt aan de aankoop/verbetering van de eerste eigen woning of wanneer je bijvoorbeeld de 30 jaar voorbij bent (en dus geen HRA meer hebt). Dan verhuist de hypotheek van box 1 naar box 3.
Het vetgedrukte deel doet mij vermoeden dat recht op HRA bepaalt of je de hypotheek als een box-1 mag behandelen.

Maar, dat is toch niet zo?

Mijn situatie: ik heb, vóór aankoop van mijn huidige huis, 2 jaar een andere koopwoning gehad, met gebruikmaking van HRA. Looptijd van mijn nieuwe hypotheek is 30 jaar; maar ik heb na 28 jaar géén recht meer op HRA. Dan betaal ik de laatste 2 jaar toch gewoon iets meer netto, maar mag op einde looptijd toch nog steeds het kapitaal volgens box-1 vrijstellingen gebruiken voor aflossen van de eigenwoningschuld?
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_120179212
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 07:47 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Het vetgedrukte deel doet mij vermoeden dat recht op HRA bepaalt of je de hypotheek als een box-1 mag behandelen.

Maar, dat is toch niet zo?

Mijn situatie: ik heb, vóór aankoop van mijn huidige huis, 2 jaar een andere koopwoning gehad, met gebruikmaking van HRA. Looptijd van mijn nieuwe hypotheek is 30 jaar; maar ik heb na 28 jaar géén recht meer op HRA. Dan betaal ik de laatste 2 jaar toch gewoon iets meer netto, maar mag op einde looptijd toch nog steeds het kapitaal volgens box-1 vrijstellingen gebruiken voor aflossen van de eigenwoningschuld?
Dat wás wel degelijk zo.

quote:
14s.gif Op maandag 10 december 2012 15:54 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Je hebt mazzel dat De Jager een tijdje terug (november 2009) heeft besloten dat KEW/SEW/BEW een box-3-hypotheek mag aflossen, anders had je in box 1 mogen afrekenen. (goede inventarisatie van de bank...pfft...)

Voor zover ik het lees, kun je bestaande polissen niet aanpassen (hooguit verlagen) na 1 januari.
Voor die tijd had je simpelweg een probleem, alleen was het nog niet tot uiting gekomen, aangezien er nogal weinig KEW regulier uitkeerden voor 2009.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  dinsdag 11 december 2012 @ 07:55:18 #96
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_120179251
OK, dus als ik het goed begrijp: na 28 jaar verhuist eigenlijk (in mijn geval) de hypotheek van box 1 naar box 3 (omdat het recht op HRA vervalt), maar op einde looptijd mag ik hem, vanwege het door De Jager bepaalde, toch met de box-1 vrijstelling aflossen met het opgebouwde kapitaal in de SEW (ca. 3 ton maximaal voor een echtpaar)?
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_120179257
Klopt.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  dinsdag 11 december 2012 @ 08:01:35 #98
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_120179296
Dank voor de verduidelijking ^O^
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_120194871
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 00:07 schreef stoeltafel het volgende:
Vraagje aan de kenners.

Dit huis is in 2009 opgeleverd http://www.funda.nl/koop/(...)beurtvaartstraat-35/
Het huis staat te koop sinds 1 januari 2010

Vraag me af of het überhaupt ooit verkocht is. De prijs is nog nooit verlaagd, apart. Als een huis al zo lang te koop staat wat is dan een realistisch bod?
Gezien de ligging (Apeldoorn), de de woon- en perceelopp. en de afwerking, vind ik een eindbod ergens tussen de 1,5 en 2 ton ¤'s heel reëel.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 11 december 2012 @ 17:41:47 #100
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_120197434
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 16:25 schreef blomke het volgende:

[..]

Gezien de ligging (Apeldoorn), de de woon- en perceelopp. en de afwerking, vind ik een eindbod ergens tussen de 1,5 en 2 ton ¤'s heel reëel.
Volgens mij is het een woning die als onderdeel van een plan is meegebouwd door de aannemer. Die ga je van z'n levensdagen niet 30-40% onder de vraagprijs meekrijgen.
pi_120199696
quote:
14s.gif Op maandag 10 december 2012 20:40 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ja, daar staat dat een verzekering kan worden omgezet. Daar staat niets over het verhogen van het eindkapitaal. :)

Dat is nu net waar die discussie over gaat. :)
Je kunt een bestaande polis omzetten in KEW, maar een bestaande Kew/SEW niet verhogen/verlengen.
Als ik het goed lees, bestaat er een regeling om een box3 polis om te zetten naar KEW. Daarnaast bestaat er ook een regeling om een aflossingvrije hypotheek om te zetten in een spaar/beleghypotheek.

Dus als je bijvoorbeeld 50% aflossingsvrij hebt en 50% (bank)sparen, mag je een KEW afsluiten voor het aflossingsvrije deel. Wat in de praktijk neerkomt om het verhogen van het bestaande spaardeel.

Trouwens ik kan hiervoor BEW openen bij Brand New Day voordeel is dat deze dan niet verpand is aan de hypotheek en ze zeggen lagere kosten. Ben alleen niet zeker of de BND fondsen net zo goed presteren als bijvoorbeeld bekende fondsen van ING,BNP ed.
.
pi_120212666
Nee, je kunt je bestaande spaardeel echt niet verhogen. Je kunt er uiteraard wel eentje naast sluiten, maar dat is vaak minder gunstig.(en is natuurlijk niet hetzelfde)
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_120248564
Vandaag even gefrustreerd door de hypotheekverstrekker. De vrouw en ik willen al een tijdje een huis kopen maar doordat meerdere malen onze banen waren verdwenen door faillissementen nooit de kans gekregen. Een tijdje geleden kreeg ik echter een baan met een contract bij mijn bedrijf. En net zagen we ook ons droomhuis te koop staan. 1 + 1 = 2 dachten we. Ons laten inlichten bij verschillende banken/hypotheekverstrekkers. Omdat we nog van het aflossingsvrije gedeelte willen gebruik maken, moesten we wel alles op tijd indienen. Dat was geen probleem en de gekozen hypotheekverstrekker ging het allemaal regelen. Hij stuurt gegevens op en enige tijd later kwam de offerte terug. Tekenen en opsturen. Krijgen we vandaag te horen dat de offerte is afgekeurd door 2 te oude contracten. Wat bleek: de hypotheekverstrekker heeft een oud exemplaar gebruikt van het detacheringscontract van de vrouw. Hij zegt echter dat hij nooit een nieuwere variant heeft ontvangen (terwijl hij zelf de nieuwste versie heeft gekopieerd). In het koopcontract hebben we echter laten opnemen dat we voor de 18e nog onderuit kunnen zonder boete als de hypotheek niet doorgaat. Nu lees ik allerlei doemverhalen dat vaak de hypotheek pas enkele dagen voordat de koopakte helemaal geregeld is. Zijn dit "een paar rotte appels" of gebeurd dit vaker? We zaten sowieso al actief er achter aan maar hebben andere mensen ervaring met zulke situaties.
We are young but getting old before our time
We'll leave the T.V. and the radio behind
Don't you wonder what we'll find
Steppin out tonight
pi_120250558
Vaak zat meegemaakt dat de hypotheek pas rond was een dag voor passeren, helaas. Vaak zit dat in kleine dingen, waar je soms niet eens aan dacht...
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_120251008
quote:
14s.gif Op woensdag 12 december 2012 22:51 schreef Five_Horizons het volgende:
Vaak zat meegemaakt dat de hypotheek pas rond was een dag voor passeren, helaas. Vaak zit dat in kleine dingen, waar je soms niet eens aan dacht...
Daar was ik al bang voor. Aan de ene kant zijn we niet echt bang dat het zal afketsen. Aan de andere kant gaan we serieuze kosten maken als we over de 18e gaan. En het zou zonde zijn als ik duizenden euro's moet betalen en dan zonder huis kom te zitten. Het hoort allemaal bij het spelletje "Huizen kopen". We gaan maar een kaarsje branden voor geluk...
We are young but getting old before our time
We'll leave the T.V. and the radio behind
Don't you wonder what we'll find
Steppin out tonight
pi_120254250
Je kan dus tot 1 januari een bank hypotheek afsluiten. Waarom mag dit niet meer van de overheid? Te veel voordeel of te veel risico?

Ga het niet redden vooe 1 januari. Ga me dit straks duizenden euros schelen of valt het wel mee?
pi_120254401
Nee, je moet het koopcontract vóór 1 januari getekend hebben, de hypotheek met oude regels mag dan ook nog rond komen in 2013.
pi_120254437
Oke dat gaat niet meer lukken. Hoord net van vrienden dat het erg jammer is. Spaarhypotheek is veruit het beste omdat je dan lekker rente pakt. Dat zeiden ze. Weet er zelf nog te weinig vanaf.
pi_120272641
Yup een spaarhypotheek is goedkoper dan annuiteiten, doordat je veel meer hypotheekrente mag aftrekken over de hele rit genomen.

Maar verwacht hierdoor nog wel daling in de huizenprijzen, starter kunnen nu weer iets minder lenen, dat heeft invloed op de markt.
.
pi_120281897
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 16:41 schreef Fer het volgende:
Yup een spaarhypotheek is goedkoper dan annuiteiten, doordat je veel meer hypotheekrente mag aftrekken over de hele rit genomen.
Hoe weet je dat nou zonder concrete berekening.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_120281978
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 22:16 schreef chansadres het volgende:
Vandaag even gefrustreerd door de hypotheekverstrekker. De vrouw en ik willen al een tijdje een huis kopen maar doordat meerdere malen onze banen waren verdwenen door faillissementen nooit de kans gekregen. Een tijdje geleden kreeg ik echter een baan met een contract bij mijn bedrijf. En net zagen we ook ons droomhuis te koop staan. 1 + 1 = 2 dachten we. Ons laten inlichten bij verschillende banken/hypotheekverstrekkers. Omdat we nog van het aflossingsvrije gedeelte willen gebruik maken, moesten we wel alles op tijd indienen. Dat was geen probleem en de gekozen hypotheekverstrekker ging het allemaal regelen. Hij stuurt gegevens op en enige tijd later kwam de offerte terug. Tekenen en opsturen. Krijgen we vandaag te horen dat de offerte is afgekeurd door 2 te oude contracten. Wat bleek: de hypotheekverstrekker heeft een oud exemplaar gebruikt van het detacheringscontract van de vrouw. Hij zegt echter dat hij nooit een nieuwere variant heeft ontvangen (terwijl hij zelf de nieuwste versie heeft gekopieerd). In het koopcontract hebben we echter laten opnemen dat we voor de 18e nog onderuit kunnen zonder boete als de hypotheek niet doorgaat. Nu lees ik allerlei doemverhalen dat vaak de hypotheek pas enkele dagen voordat de koopakte helemaal geregeld is. Zijn dit "een paar rotte appels" of gebeurd dit vaker? We zaten sowieso al actief er achter aan maar hebben andere mensen ervaring met zulke situaties.
Dit is policy van die hypotheekverstrekker. Op het moment dat jij in de rats c.q. tijdnood zit, weten zij iets er door te duwen wat hen geld oplevert. En zit jij met de gebakken peren.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_120282110
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 20:43 schreef blomke het volgende:

[..]

Hoe weet je dat nou zonder concrete berekening.
Kan het wiskundig samenvatten met een formule zonder feitelijke getallen, maar daar heb ik geen zin in. Tevens met feit dat we de dagen van de spaarhypotheek aan het aftellen zijn zou dit binnen 3 weken nutteloze kennis zijn.
.
pi_120282173
Doe mij de formule maar.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_120282286
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 20:45 schreef blomke het volgende:

[..]

Dit is policy van die hypotheekverstrekker. Op het moment dat jij in de rats c.q. tijdnood zit, weten zij iets er door te duwen wat hen geld oplevert. En zit jij met de gebakken peren.
Nou ja, behalve dat duurt het gewoon lang en lijkt het of ze het in deze tijden allemaal nog veel beter controleren. Vroeger was alles beter :o
pi_120282568
Anuitair: Kosten = RenteLening + Aflossing - RenteAftrek

Spaar: Kosten = Rentelening + inleg - Renteaftrek - RenteSpaardeel

Die RenteSpaardeel is in %% net zo hoog als de RenteLening.

Dus op moment dat je x aflost, betaal je bij Anuitair minder RenteLening. Bij Spaar krijg je vanaf dat moment rente over diezelfde x. Dat bedrag is hetzelfde.

Over het hele traject genomen betaal je altijd dezelfde bedragen aan rente + aflossing OF rente + inleg. Alleen nu komt het voordeel van de spaarhypotheek, je mag 30 jaar lang de RenteLening aftrekken van de belasting. En deze blijft bij een spaarhypotheek 30 jaar lang maximaal.
.
pi_120282707
http://www.berekenhet.nl/(...)kspaarhypotheek.html

Voorbeeld met:

Hypotheek 250.000
Bankspaarrente 6%
Annuiteitenrente 5,8%
Looptijd 30 jaar
WOZ 250.000
Bruto inkomen 50.000

1
2
3
4
5
6
7
                        Bankspaar               Annuiteit
Bruto lasten              539.150                 528.078     
Hypotheekrenteaftrek      170.100                  98.296    
Netto lasten            ¤ 369.050               ¤ 429.782     
 
Gemiddelde maandlast ¹    ¤ 1.025                 ¤ 1.194     
Duurder ²                                           ¤ 169


[ Bericht 42% gewijzigd door Coelho op 13-12-2012 21:09:05 ]
pi_120283180
In feite los je bij een Spaarhypotheek net zo hard af, alleen door wat boekhoudkundige trucs kun je meer rente aftrekken (en de banken meer verdienen).

Eigenlijk moeten we blij zijn dat deze belachelijke belastingontduiking wordt afgeschaft, hoewel het natuurlijk een pijnlijke maatregel is. Hier zijn alleen de rijken, rijke babyboomers en banken beter van geworden.

Hopelijk kruipen de prijzen van koopwoning en vrije huurwoningen wat dichter naar elkaar toe en ontstaat er wat meer flexibiliteit.

Kijken ook of over 10, 15 jaar hypotheekadviseurs of belastinginvullers voorbij komen die NIET de vraag stellen: Had u op 31 December 2012 nu WEL of GEEN eigenwoningschuld?
.
pi_120284619
Er is 1 probleem met een spaarhypotheek: je zet jezelf voor 30 jaar vast in een bepaalde formule. En met een overheid die gewoon de spelregels tijdens de looptijd verandert, zou ik daar niet zo happig op zijn.
Definitely not CIA
pi_120285132
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 21:41 schreef capricia het volgende:
Er is 1 probleem met een spaarhypotheek: je zet jezelf voor 30 jaar vast in een bepaalde formule. En met een overheid die gewoon de spelregels tijdens de looptijd verandert, zou ik daar niet zo happig op zijn.
Volgens mij heeft de overheid zowel bij beperking van 2001 als bij de huidige beperking het erg netjes gedaan zonder al teveel in te hakken op bestaande overeenkomsten. Het zijn de banken en verzekeraars die de afgelopen 30 jaar hun zakken schaamteloos gevuld hebben met premies en wazige constructies.

Nu het echter lastig wordt om te geld te lenen op de geldmarkt moet hun heilige melkkoetje maar naar het slachthuis.
.
pi_120286927
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 20:58 schreef Fer het volgende:
Anuitair: Kosten = RenteLening + Aflossing - RenteAftrek

Spaar: Kosten = Rentelening + inleg - Renteaftrek - RenteSpaardeel

Die RenteSpaardeel is in %% net zo hoog als de RenteLening.

Dus op moment dat je x aflost, betaal je bij Anuitair minder RenteLening. Bij Spaar krijg je vanaf dat moment rente over diezelfde x. Dat bedrag is hetzelfde.

Over het hele traject genomen betaal je altijd dezelfde bedragen aan rente + aflossing OF rente + inleg. Alleen nu komt het voordeel van de spaarhypotheek, je mag 30 jaar lang de RenteLening aftrekken van de belasting. En deze blijft bij een spaarhypotheek 30 jaar lang maximaal.
Ik geloof je graag, maar hoe zit het met de premie die je betaalt om het risico bij overlijden, af te dekken? Die staat er niet tussen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_120288786
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 22:33 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik geloof je graag, maar hoe zit het met de premie die je betaalt om het risico bij overlijden, af te dekken? Die staat er niet tussen.
Die is toch niet afhankelijk van je hypotheek? Dat is gewoon een dekking om degene die overblijft wat beter achter te laten zodat je na het wegvallen van een partner toch in het huis kunt blijven wonen.
pi_120291571
In november bij de notaris gezeten om de hypotheek over te sluiten van een spaarhypotheek (Obvion) naar een Bankspaar hypotheek (Centraal beheer). Qua maandlasten toch een leuke besparing.

Om de spaarpolis fiscaal geruisloos over te zetten naar de nieuwe verzekeringsmaatschappij.
Wat een tijdrovende aangelegenheid.

De oude geld lener moet nog een "reprocessie verklaring" afgeven naar de verzekeringsmaatschappij, en dat zou zo maar 2 maanden kunnen duren :(
Dan moet de oude verzekeringsmaatschappij nog een pak papier papier hebben, aan de telefoon gehad, ze wilde graag de originele.... Niet dus.. Maar ik mag de documenten ook per e-mail versturen :')

Dus nog net op tijd over gesloten, maar niet een actie die je elk jaar wil doen.
pi_120291587


[ Bericht 100% gewijzigd door HarryP op 14-12-2012 00:27:15 ]
pi_120297789
Ook een vraagje.

De situatie:
Hyposchuld 300.000 (aflossings vrij, waarvan 30.000 "gedekt" in belegging en 60.000 in een spaarverz.)
dus na 30 jr is er met beetje geluk 90K om af te lossen.

kan ik nu NA 1 april 2013 gewoon nog bij de bank aankloppen voor een extra BANKSPAAR-product zodat ik extra ga aflossen (boven die 90K die er al op zit).

Voor de duidelijkheid ik heb nu nog geen BANKSPAAR product voo rmijn hypotheek (alleen beleggingsverz en spaarverz.)..... dus ik wil NA 1 april 2013 er misschien eentje afsluiten erbij/ernaast.

Kan dat dan nog? of moet daarvoor hyoptheek ook opengebroken worden, waardoor het dus fisc. ongunstiger wordt?
  vrijdag 14 december 2012 @ 11:21:48 #125
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_120297942
Nee, dat moet je voor 1 april doen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_120298969
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 december 2012 11:21 schreef Lienekien het volgende:
Nee, dat moet je voor 1 april doen.
Omdat dat bankspaar product dan aan mijn hypotheek moet worden gekoppelt?
Mhhh, dan ben ik waarschijnlijk ook weer extra admin.kosten kwijt omdat administratief te regelen bij mijn hypotheek verstrekker...(was met wijziging van lev verz ook al0

Volgens mij kan ik dan betre gebruik maken van de mogelijkheid 20% per jaar boetevrij af te lossen bij mijn hypotheek en een gewone spaar-rekening volsparen tot de 40K en dan dat gebruiken als extra aflossing...
  vrijdag 14 december 2012 @ 12:04:14 #127
62913 Blik
The one and Only!
pi_120299138
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 22:33 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik geloof je graag, maar hoe zit het met de premie die je betaalt om het risico bij overlijden, af te dekken? Die staat er niet tussen.
Real-life voorbeeld, wij betalen met z'n 2-en 24 euro per maand aan ORV om 150.000 af te dekken. Verschil is dan nog steeds 145 euro per maand
  vrijdag 14 december 2012 @ 12:13:50 #128
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_120299411
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 11:58 schreef tinny het volgende:

[..]

Omdat dat bankspaar product dan aan mijn hypotheek moet worden gekoppelt?
Mhhh, dan ben ik waarschijnlijk ook weer extra admin.kosten kwijt omdat administratief te regelen bij mijn hypotheek verstrekker...(was met wijziging van lev verz ook al0

Volgens mij kan ik dan betre gebruik maken van de mogelijkheid 20% per jaar boetevrij af te lossen bij mijn hypotheek en een gewone spaar-rekening volsparen tot de 40K en dan dat gebruiken als extra aflossing...
Volgens mij is er uitstel tot 1 april en is het daarna finito. Daarna kun je dus geen bankspaarrekening meer aan je hypotheek koppelen en daarmee profiteren van de belastingvoordelen.
The love you take is equal to the love you make.
  vrijdag 14 december 2012 @ 12:30:04 #129
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_120299937
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 12:04 schreef Blik het volgende:

[..]

Real-life voorbeeld, wij betalen met z'n 2-en 24 euro per maand aan ORV om 150.000 af te dekken. Verschil is dan nog steeds 145 euro per maand
En als je bij de annuiteitenhypotheek gewoon een levensverzekering sluit, is het verschil weer groter. Overigens kun je dan een ORV met annuitair dalend kapitaal kiezen, dat is wat voordeliger. Bij een spaarvariant kan dat ook, de schuld neemt immers gedurende de looptijd ook af, dus kan het verzekerd kapitaal ook afnemen.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_120302775
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 11:58 schreef tinny het volgende:

[..]

Omdat dat bankspaar product dan aan mijn hypotheek moet worden gekoppelt?
Mhhh, dan ben ik waarschijnlijk ook weer extra admin.kosten kwijt omdat administratief te regelen bij mijn hypotheek verstrekker...(was met wijziging van lev verz ook al0

Volgens mij kan ik dan betre gebruik maken van de mogelijkheid 20% per jaar boetevrij af te lossen bij mijn hypotheek en een gewone spaar-rekening volsparen tot de 40K en dan dat gebruiken als extra aflossing...
Er hoeft niets gekoppeld te worden. Het is een kwestie van het openen van een bankspaarrekening of verzekering die voldoet aan de KEW-regels. Je hoeft in principe niets te laten weten aan je verstrekker.

Bedankt Vereniging Eigen Huis voor deze dramatische berichtgeving...
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  vrijdag 14 december 2012 @ 14:12:46 #131
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_120302847
quote:
14s.gif Op vrijdag 14 december 2012 14:10 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Er hoeft niets gekoppeld te worden. Het is een kwestie van het openen van een bankspaarrekening of verzekering die voldoet aan de KEW-regels. Je hoeft in principe niets te laten weten aan je verstrekker.

Bedankt Vereniging Eigen Huis voor deze dramatische berichtgeving...
Maar kan het nou nog wel of niet meer na 1 april, ervan uitgaande dat je het zou willen om het belastingvoordeel dat er nu mee verbonden is?
The love you take is equal to the love you make.
pi_120302917
Het kan niet meer na 1 april.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  vrijdag 14 december 2012 @ 14:19:49 #133
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_120303127
Akkoord.
The love you take is equal to the love you make.
  vrijdag 14 december 2012 @ 15:49:04 #134
341750 Piperidine
Is een baas(e).
pi_120306474
Ik heb een brief gehad van de notaris dat de hypotheekofferte en de koopovereenkomst ontvangen zijn. Nu staat er in de brief dat de ondertekening van de akte alleen kan doorgaan als de hypotheekstukken binnen zijn. Ik ben niet helemaal thuis in dit wereldje, maar daar wordt dus wat anders mee bedoeld dan de hypotheekofferte?

Mocht dit anders zijn, hoe lang duurt het normaal gesproken dat de notaris de hypotheekstukken binnen heeft na wel al de hypotheekofferte ontvangen te hebben?
  vrijdag 14 december 2012 @ 16:06:07 #135
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_120307151
De bank maakt, met de getekende offerte en de benodigde documenten daarbij, de hypotheekstukken op en stuurt die naar de notaris.

Houd het wel in de gaten. We hebben nog wel een paar keer met de bank en de notaris gebeld om te checken dat het goed liep en op tijd in orde was.
The love you take is equal to the love you make.
pi_120309599
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 23:14 schreef Coelho het volgende:

Die is toch niet afhankelijk van je hypotheek? Dat is gewoon een dekking om degene die overblijft wat beter achter te laten zodat je na het wegvallen van een partner toch in het huis kunt blijven wonen.
Maar een deel van de inleg, wordt wel gebruikt om dat overlijdensrisico af te dekken. I.e. lang niet alle premie komt ten goede aan de kapitaalbouw om aan einde looptijd, de schuld af te lossen.

Da's 'n punt bij een spaarhypotheek; de ondoorzichtige premie-opbouw.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 14 december 2012 @ 17:44:27 #137
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_120310623
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 17:18 schreef blomke het volgende:

Maar een deel van de inleg, wordt wel gebruikt om dat overlijdensrisico af te dekken. I.e. lang niet alle premie komt ten goede aan de kapitaalbouw om aan einde looptijd, de schuld af te lossen.

Da's 'n punt bij een spaarhypotheek; de ondoorzichtige premie-opbouw.
Dat ben ik niet met je eens. Waarschijnlijk ligt dat aan de bank.Ik heb gewoon 3 transacties per maand: Ik betaal een vast bedrag hypotheekrente, een vast bedrag spaar ik op mijn opbouwrekening en ik betaal een vast bedrag aan ORV (en ook nog een inleg in een arbeidsongeschiktheidsverzekering, maar dat is een eigen keuze). Elke Euro die naar mijn opbouwrekening gestort wordt, zie ik bijgeschreven worden, ik krijg elke maand mijn rente uitbetaald, niks ondoorzichtigs aan.

Waarom zou je bij een annuiteit niet kiezen voor een ORV terwijl je daar bij een spaarhypotheek wel voor kiest? Als jij je risico wilt afdekken is dat toch linksom of rechtsom even duur?
Of bedoel je dat de ORV door jouw bank verplicht wordt of zo bij een spaarhypotheek en dat jij bij een annuiteit zelf mag kiezen?
  vrijdag 14 december 2012 @ 17:45:25 #138
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_120310652
quote ipv edit....
pi_120314204
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 17:44 schreef Coelho het volgende:

[..]

Dat ben ik niet met je eens. Waarschijnlijk ligt dat aan de bank.Ik heb gewoon 3 transacties per maand: Ik betaal een vast bedrag hypotheekrente, een vast bedrag spaar ik op mijn opbouwrekening en ik betaal een vast bedrag aan ORV (en ook nog een inleg in een arbeidsongeschiktheidsverzekering, maar dat is een eigen keuze). Elke Euro die naar mijn opbouwrekening gestort wordt, zie ik bijgeschreven worden, ik krijg elke maand mijn rente uitbetaald, niks ondoorzichtigs aan.
Maar heb jij dan een bankspaarhypotheek of een spaarhypotheek?

quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 17:44 schreef Coelho het volgende:
Waarom zou je bij een annuiteit niet kiezen voor een ORV terwijl je daar bij een spaarhypotheek wel voor kiest? Als jij je risico wilt afdekken is dat toch linksom of rechtsom even duur?
Of bedoel je dat de ORV door jouw bank verplicht wordt of zo bij een spaarhypotheek en dat jij bij een annuiteit zelf mag kiezen?
Ik dacht dat een spaarhypotheek altijd iets van een verzekeringselement (risico voor de verzekeringsmaatschappij) moest hebben en dat dat in de premie wordt verdisconteerd. Maar wellicht zijn er dus spaarhypotheken die die component niet hebben. Die heb ik dan over het hoofd gezien.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 14 december 2012 @ 19:47:04 #140
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_120315002
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 19:29 schreef blomke het volgende:

[..]

Maar heb jij dan een bankspaarhypotheek of een spaarhypotheek?

[..]

Ik dacht dat een spaarhypotheek altijd iets van een verzekeringselement (risico voor de verzekeringsmaatschappij) moest hebben en dat dat in de premie wordt verdisconteerd. Maar wellicht zijn er dus spaarhypotheken die die component niet hebben. Die heb ik dan over het hoofd gezien.
Ik heb het idee dat een deel van de spraakverwarring aan mijn kant ligt. Ik heb inderdaad een bankspaarhypotheek en dat blijkt een wezenlijk ander product te zijn dan een spaarhypotheek. Ik was in de veronderstelling dat dat hetzelfde was.
pi_120316439
quote:
14s.gif Op vrijdag 14 december 2012 14:10 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Er hoeft niets gekoppeld te worden. Het is een kwestie van het openen van een bankspaarrekening of verzekering die voldoet aan de KEW-regels. Je hoeft in principe niets te laten weten aan je verstrekker.

Bedankt Vereniging Eigen Huis voor deze dramatische berichtgeving...
Maar dan krijg je niet dezelfde rente als op je betaalt aan de verstrekker, dan ken je beter beleggen in bijvoorbeeld wereld fondsen ofzo.

quote:
1s.gif Op vrijdag 14 december 2012 14:12 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Maar kan het nou nog wel of niet meer na 1 april, ervan uitgaande dat je het zou willen om het belastingvoordeel dat er nu mee verbonden is?
Je kunt nog wel sparen of beleggen maar je zal op termijn vermogensbelasting (1,2%) gaan betalen. Omdat je echter nog altijd renteaftrek geniet op je aflossingsvrije leningdeel zul je echt moeten uitrekenen of het goedkoper is om af te lossen of even door te gaan met sparen/beleggen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 19:29 schreef blomke het volgende:

[..]

Maar heb jij dan een bankspaarhypotheek of een spaarhypotheek?

[..]

Ik dacht dat een spaarhypotheek altijd iets van een verzekeringselement (risico voor de verzekeringsmaatschappij) moest hebben en dat dat in de premie wordt verdisconteerd. Maar wellicht zijn er dus spaarhypotheken die die component niet hebben. Die heb ik dan over het hoofd gezien.
En ik wist niet dat er nog mensen enigsinds dachten aan een klassieke spaarhypotheek. Ik beperkte me puur tot de belastingtechnische berekening, uitgaande dat mensen een beschaafde orv/orv-deel betalen.
.
pi_120319674
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 20:16 schreef Fer het volgende:

En ik wist niet dat er nog mensen enigsinds dachten aan een klassieke spaarhypotheek. Ik beperkte me puur tot de belastingtechnische berekening, uitgaande dat mensen een beschaafde orv/orv-deel betalen.
Die mensen zijn er genoeg. Ik dacht dat de klassieke spaarhypotheek, al vanaf 1986 tot op heden on worden afgesloten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_120319714
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 20:16 schreef Fer het volgende:

[..]

Maar dan krijg je niet dezelfde rente als op je betaalt aan de verstrekker, dan ken je beter beleggen in bijvoorbeeld wereld fondsen ofzo.

Dan krijg je het box 3 verhaal/probleem.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_120319846
quote:
14s.gif Op vrijdag 14 december 2012 14:10 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Er hoeft niets gekoppeld te worden. Het is een kwestie van het openen van een bankspaarrekening of verzekering die voldoet aan de KEW-regels. Je hoeft in principe niets te laten weten aan je verstrekker.

Bedankt Vereniging Eigen Huis voor deze dramatische berichtgeving...
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 21:13 schreef blomke het volgende:

[..]

Dan krijg je het box 3 verhaal/probleem.
Nee, dat krijg je niet. Als je zoals hierboven beschreven doet valt het gewoon onder Box 1.
.
pi_120319910
Ik bedoelde: als je zelf gaat beleggen/investeren/sparen zonder aan de eisen die gelden bij een SEW/BEW, te voldoen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_120320652
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 21:17 schreef blomke het volgende:
Ik bedoelde: als je zelf gaat beleggen/investeren/sparen zonder aan de eisen die gelden bij een SEW/BEW, te voldoen.
Ja maar IK bedoelde dat niet.

Bijvoorbeeld deze mogelijkheid van ABN Amro Uitgestelde Hypotheekaflossing:

Sparen levert slechts 2,3% op. De kans dat beleggen over 20 jaar genomen slechter dan dit doet is minimaal. Het verhaal is natuurlijk anders bij een gekoppelde spaarrekening icm, bijvoorbeeld 10 of 20 jaar vaste rente. Dan krijg je al gauw 5%.
.
pi_120320800
Ik snap wat je bedoelt. Bedankt voor die link!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_120321904
Een bankspaarrekening kan niet eens in box 3. Deze staat per definitie in box 1.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  Moderator vrijdag 14 december 2012 @ 22:37:58 #149
236264 crew  capricia
pi_120324528
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 17:18 schreef blomke het volgende:

[..]

Maar een deel van de inleg, wordt wel gebruikt om dat overlijdensrisico af te dekken. I.e. lang niet alle premie komt ten goede aan de kapitaalbouw om aan einde looptijd, de schuld af te lossen.

Da's 'n punt bij een spaarhypotheek; de ondoorzichtige premie-opbouw.
dat dus.
Vind het zo vreemd dat je bij een spaarhypotheek dit soort verzekeringen af moet sluiten en bij aflossingsvrij niet...kan iemand dat verklaren?
Sws lijkt zo'n verzekering mij onzin als je spaargedeelte een redelijk bedrag bevat. De bank loopt dan toch geen risico meer?
Definitely not CIA
  Moderator vrijdag 14 december 2012 @ 22:48:14 #150
236264 crew  capricia
pi_120325205
Kleine update over ons: we hebben inmiddels een gesprek gehad met de ING (huidige hypotheek verstrekken).
We zijn voornemens een extra stukje af te lossen op onze aflossingsvrije hypotheek. Houden we 100.000 euro hyp over.
De ING geeft ons dan een extra rente korting. Daardoor komen we op 3,35% voor een jaar vast. Betekent 290 euro bruto per maand en dat is ong. 190 euro per maand netto.

Zelf vind ik het toch wel heel fijn dat onze schuld steeds minder wordt. Zijn we ook niet zo afhankelijk van de HRA en rente%.
Ben daarom erg blij met de aflossingsvrije hypotheek: stiekem dus al veel afgelost, ipv een of ander spaar-depot.
Definitely not CIA
pi_120325446
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 december 2012 22:37 schreef capricia het volgende:

[..]

dat dus.
Vind het zo vreemd dat je bij een spaarhypotheek dit soort verzekeringen af moet sluiten en bij aflossingsvrij niet...kan iemand dat verklaren?
Sws lijkt zo'n verzekering mij onzin als je spaargedeelte een redelijk bedrag bevat. De bank loopt dan toch geen risico meer?
Zodat ze de lening en de verzekering als losse investeringsproducten kunnen verhandelen op de geldmarkt en zo meer aan jouw hypotheek kunnen verdienen. Verdiep je maar in hoe de crisis is ontstaan.

Maar je kan in principe ook een losse orv afsluiten bij een goedkopere partij. Ik heb bijvoorbeeld een kopie van mijn bestaande orv kunnen opsturen toen was de kous af.

Over dat aflossen:

Mag ik er dan vanuit gaan dat je momenteel veel meer verdient dan je maandelijks uitgeeft? Als dit nu zo is en er een kans bestaat dat je dit later minder wordt, bijvoorbeeld een lager inkomen of meer uitgaven, dan is vroeg aflossen helemaal niet zo gek.

[ Bericht 11% gewijzigd door Fer op 14-12-2012 22:57:48 ]
.
  Moderator vrijdag 14 december 2012 @ 23:09:37 #152
236264 crew  capricia
pi_120326499
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 22:52 schreef Fer het volgende:

[..]

Zodat ze de lening en de verzekering als losse investeringsproducten kunnen verhandelen op de geldmarkt en zo meer aan jouw hypotheek kunnen verdienen. Verdiep je maar in hoe de crisis is ontstaan.

Maar je kan in principe ook een losse orv afsluiten bij een goedkopere partij. Ik heb bijvoorbeeld een kopie van mijn bestaande orv kunnen opsturen toen was de kous af.

Over dat aflossen:

Mag ik er dan vanuit gaan dat je momenteel veel meer verdient dan je maandelijks uitgeeft? Als dit nu zo is en er een kans bestaat dat je dit later minder wordt, bijvoorbeeld een lager inkomen of meer uitgaven, dan is vroeg aflossen helemaal niet zo gek.
ik begrijp dat ze producten willen verkopen. Maar wat ik niet snap is een ORV zo ongeveer verplicht is bij een spaar.hyp, maar helemaal niet ter sprake komt bij een afloss.vrije.hyp. Vreemd toch?

Over het aflossen: ik weet dat een maximale HRA voordeliger is. Maar ik vind het een heel fijn gevoel om het wel of niet aflossen in mijn eigen hand te houden. De bank verplicht mij tot niets. In jaren dat het goed gaat lossen we wat meer af, en in andere jaren wat minder. Maar in ieder geval wordt de schuld steeds minder, en dus zijn we minder afhankelijk van Den Haag en banken en rente.
Om eerlijk te zijn, ik denk wel eens: spaarhypotheken zijn voor mensen die zelf de discipline niet op kunnen brengen. :)
Definitely not CIA
pi_120328114
Een spaarhypotheek is eigenlijk een universal-life product, maar dan met zekerheid. Het is geen kwestie van ter sprake komen of niet, maar simpelweg onderdeel van het product.

Een ORV staat los van welke hypotheekvorm dan ook, maar hangt samen met een integraal advies: dat gaat over bijvoorbeeld inkomen bij overlijden, werkloosheid en leven bij afloop van de hypotheek.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_120333185
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 december 2012 23:09 schreef capricia het volgende:

ik begrijp dat ze producten willen verkopen. Maar wat ik niet snap is een ORV zo ongeveer verplicht is bij een spaar.hyp, maar helemaal niet ter sprake komt bij een afloss.vrije.hyp. Vreemd toch?
Een spaarhypotheek (dus met met KEW) is een verzekeringsproduct. Volgens wetgeving moet zo'n product een financieel risico hebben voor de verzekeringsmaatschappij. Bijv. dat ze uitkeren bij overlijden. Daar voor zit die ¤-component (voor overlijden) in de premie verdisconteerd.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 15-12-2012 09:34:55 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_120333272
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 19:47 schreef Coelho het volgende:
Ik heb inderdaad een bankspaarhypotheek en dat blijkt een wezenlijk ander product te zijn dan een spaarhypotheek. Ik was in de veronderstelling dat dat hetzelfde was.
Gefeliciteerd.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_120333292
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 december 2012 22:48 schreef capricia het volgende:
Kleine update over ons: we hebben inmiddels een gesprek gehad met de ING (huidige hypotheek verstrekken).
We zijn voornemens een extra stukje af te lossen op onze aflossingsvrije hypotheek. Houden we 100.000 euro hyp over.
De ING geeft ons dan een extra rente korting. Daardoor komen we op 3,35% voor een jaar vast. Betekent 290 euro bruto per maand en dat is ong. 190 euro per maand netto.

Zelf vind ik het toch wel heel fijn dat onze schuld steeds minder wordt. Zijn we ook niet zo afhankelijk van de HRA en rente%.
Ben daarom erg blij met de aflossingsvrije hypotheek: stiekem dus al veel afgelost, ipv een of ander spaar-depot.
Slim! Overigens vind ik die ING-aanbieding niet erg scherp. Wij hebben ING: 5 jaar vast, 3,58%.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_120333386
Als ik een huis koop in 2013 van 150.000 en zelf over 50.000 beschik . Is het dan verstandiger 100.000 hypotheek te nemen of gewoon 150.000?
:]
pi_120333709
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2012 09:52 schreef wootahH het volgende:
Als ik een huis koop in 2013 van 150.000 en zelf over 50.000 beschik . Is het dan verstandiger 100.000 hypotheek te nemen of gewoon 150.000?
Je zult moeten uitrekenen wat het extra lenen jouw netto kost.

50000 extra lenen kost bij 4% rente, 2000 per jaar bruto. Zit je vervolgens in de 42% tarief, betaal je netto 1160 per jaar rente.

50000 op de bank laten staan bij 2,3% rente, levert 1150 op, je betaalt echter (als je geen partner hebt) over 30000 1,2% vermogensbelasting, 360¤. Dus netto levert het slechts 790¤ op.

Dus in dit geval is je geld bewaren duurder. Maar leen je bijvoorbeeld slechts 20000 extra, dan heb je geen last van de vermogensbelasting en kom je in dit voorbeeld al bijna break-even uit. Betaal je 52% belasting of leen je tegen een lager rentetarief komt het al bijna jouw kant op.

Vergeet echter niet, het bedrag wat je extra leent zal ook annuitair afgelost moeten worden. Daarintegen hoef je met 20k nog op de bank wat minder te sparen.

Dus rekenen en nog rekenen.
.
pi_120333753
quote:
Slim! Overigens vind ik die ING-aanbieding niet erg scherp. Wij hebben ING: 5 jaar vast, 3,58%.
En je hebt altijd baas boven baas, zit sinds kort bij de Rabobank voor 5 jaar vast met 3,3% en dat is zelfs nog zonder NHG. *O*
pi_120335421
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2012 10:28 schreef Moogwai10 het volgende:

[..]

En je hebt altijd baas boven baas, zit sinds kort bij de Rabobank voor 5 jaar vast met 3,3% en dat is zelfs nog zonder NHG. *O*
En wat kost je ORV?
.
  zaterdag 15 december 2012 @ 12:15:07 #161
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_120335627
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 december 2012 23:09 schreef capricia het volgende:

[..]

ik begrijp dat ze producten willen verkopen. Maar wat ik niet snap is een ORV zo ongeveer verplicht is bij een spaar.hyp, maar helemaal niet ter sprake komt bij een afloss.vrije.hyp. Vreemd toch?
De constatering dat bij een aflossingsvrije hypotheek geen ORV ter sprake komt is vooral vreemd. En in veel gevallen ook niet waar.

En dat een KEW bij een spaarhypotheek gesloten wordt; het is nogal inherent aan het product spaarhypotheek waarbij in een KEW gespaard wordt voor de aflossing. KEW, kapitaalverzekering eigen woning. En onderdeel van de KEW is de dekking bij overlijden. Naar mate er meer gespaard is, is de premie lager (vergelijk het maar met een annuitair dalende ORV).
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
  zaterdag 15 december 2012 @ 12:23:33 #162
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_120335822
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2012 09:52 schreef wootahH het volgende:
Als ik een huis koop in 2013 van 150.000 en zelf over 50.000 beschik . Is het dan verstandiger 100.000 hypotheek te nemen of gewoon 150.000?
Los van wat Fer terecht al zegt, moet je je ook afvragen of het in deze tijd wel verstandig is om 'maximaal' te gaan lenen. Het levert je wellicht fiscale voordelen op, maar weeg dat financiele voordeel ook af tegen de risico's die je loopt met een maximale lening om je nek, in deze tijd van dalende huizenprijzen... werkloosheid, ziekte of echtscheiding, het kan echt iedereen overkomen.

Het is maar net wat je meer waard is - grotere fiscale aftrek, of meer zekerheid dat je niet in een problematische situatie kunt komen door een eventuele restschuld bij gedwongen verkoop? Ikzelf zou in ieder geval in deze tijd never-nooit maximaal gaan lenen. Is natuurlijk een keuze die niet iedereen zal aanspreken, maar "wie zijn schulden verkleint, verarmt nooit". ;)
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
  zaterdag 15 december 2012 @ 12:26:24 #163
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_120335879
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2012 12:23 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Los van wat Fer terecht al zegt, moet je je ook afvragen of het in deze tijd wel verstandig is om 'maximaal' te gaan lenen. Het levert je wellicht fiscale voordelen op, maar weeg dat financiele voordeel ook af tegen de risico's die je loopt met een maximale lening om je nek, in deze tijd van dalende huizenprijzen... werkloosheid, ziekte of echtscheiding, het kan echt iedereen overkomen.

Het is maar net wat je meer waard is - grotere fiscale aftrek, of meer zekerheid dat je niet in een problematische situatie kunt komen door een eventuele restschuld bij gedwongen verkoop? Ikzelf zou in ieder geval in deze tijd never-nooit maximaal gaan lenen. Is natuurlijk een keuze die niet iedereen zal aanspreken, maar "wie zijn schulden verkleint, verarmt nooit". ;)
Om dezelfde redenen die jij noemt (werkloosheid, etc.) is het juist ook weer aan te raden om niet al je geld in je huis te stoppen, want dan kun je er niet bij voor die noodgevallen.
The love you take is equal to the love you make.
  zaterdag 15 december 2012 @ 12:43:17 #164
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_120336248
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 december 2012 12:26 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Om dezelfde redenen die jij noemt (werkloosheid, etc.) is het juist ook weer aan te raden om niet al je geld in je huis te stoppen, want dan kun je er niet bij voor die noodgevallen.
Klopt. Het is en blijft een rekensom en een kwestie van het afwegen van risico's.
Het lijkt me dan ook zeker niet slim om AL je spaargeld in je huis te stoppen - zorg uiteraard altijd nog voor een buffer aan spaargeld, en dan denk ik aan een bedrag ter hoogte van ongeveer 20K, dus net onder de VRH.

Mijn punt is dat je helemaal blind staren op de fiscale voordelen ook niet het slimste is wat je kunt doen. ;)
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_120336270
Update van mijn situatie:

Hypotheek is rond en goedgekeurd door de bank. Het probleem zat hem dus inderdaad in 2 contracten die waren verlopen. Wat dus echt de schuld was van onze adviseur want hij had 2 versie's van onze contracten. Later zei hij dat hij ze nooit heeft ontvangen terwijl we hem de kopieën hebben zien maken (met onze eigen ogen!). We hebben er ons maar bij neergelegd dat we daar nooit gelijk in krijgen. De hypotheek is op tijd geregeld en alles heeft 500 euro minder gekost dan gebudgetteerd.
We are young but getting old before our time
We'll leave the T.V. and the radio behind
Don't you wonder what we'll find
Steppin out tonight
  zaterdag 15 december 2012 @ 12:53:59 #166
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_120336491
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2012 12:43 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Klopt. Het is en blijft een rekensom en een kwestie van het afwegen van risico's.
Het lijkt me dan ook zeker niet slim om AL je spaargeld in je huis te stoppen - zorg uiteraard altijd nog voor een buffer aan spaargeld, en dan denk ik aan een bedrag ter hoogte van ongeveer 20K, dus net onder de VRH.

Mijn punt is dat je helemaal blind staren op de fiscale voordelen ook niet het slimste is wat je kunt doen. ;)
Het is maar de vraag of betreffende user met 150.000 aan zijn max zit. En ik zou me niet blindstaren op de VRH-grens. Het kan ook verstandig zijn om toch meer achter de hand te houden. Wij hebben bijvoorbeeld een oud huis en dat zou ons nog kunnen verrassen qua onderhoud. Van de VRH raken we niet overstuur, om het zo maar te zeggen.
The love you take is equal to the love you make.
  zaterdag 15 december 2012 @ 12:54:37 #167
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_120336508
quote:
14s.gif Op zaterdag 15 december 2012 12:44 schreef chansadres het volgende:
Update van mijn situatie:

Hypotheek is rond en goedgekeurd door de bank. Het probleem zat hem dus inderdaad in 2 contracten die waren verlopen. Wat dus echt de schuld was van onze adviseur want hij had 2 versie's van onze contracten. Later zei hij dat hij ze nooit heeft ontvangen terwijl we hem de kopieën hebben zien maken (met onze eigen ogen!). We hebben er ons maar bij neergelegd dat we daar nooit gelijk in krijgen. De hypotheek is op tijd geregeld en alles heeft 500 euro minder gekost dan gebudgetteerd.
Gefeliciteerd. :)
The love you take is equal to the love you make.
pi_120338765
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2012 12:04 schreef Fer het volgende:

[..]

En wat kost je ORV?
Niets, heb geen ORV. *O* *O*
pi_120339033
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 december 2012 12:53 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Het is maar de vraag of betreffende user met 150.000 aan zijn max zit. En ik zou me niet blindstaren op de VRH-grens. Het kan ook verstandig zijn om toch meer achter de hand te houden. Wij hebben bijvoorbeeld een oud huis en dat zou ons nog kunnen verrassen qua onderhoud. Van de VRH raken we niet overstuur, om het zo maar te zeggen.
150k is niet de max nee. Ik was vooral benieuwd of het verstandig is o.b.v. de nieuwe regels gelijk een zo laag mogelijke hypotheek te nemen of juist een groot deel achter de hand te houden. Als ik het zo hoor is dus tussen 10-20k achter de hand houden wel verstandig. Is het wel mogelijk met de nieuwe regels jaarlijks extra af te lossen?
:]
  zaterdag 15 december 2012 @ 15:32:04 #170
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_120340989
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 december 2012 14:20 schreef wootahH het volgende:

[..]

150k is niet de max nee. Ik was vooral benieuwd of het verstandig is o.b.v. de nieuwe regels gelijk een zo laag mogelijke hypotheek te nemen of juist een groot deel achter de hand te houden. Als ik het zo hoor is dus tussen 10-20k achter de hand houden wel verstandig. Is het wel mogelijk met de nieuwe regels jaarlijks extra af te lossen?
Ik zou eigenlijk niet weten waarom niet. Let er dan wel op bij het afsluiten van je hypotheek of dat boetevrij kan.
The love you take is equal to the love you make.
pi_120340998
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 december 2012 14:20 schreef wootahH het volgende:

[..]

Is het wel mogelijk met de nieuwe regels jaarlijks extra af te lossen?
Tuurlijk is het mogelijk, je bank zal dat je nieuwe maandbedrag moeten uitrekenen. Dus misschien dat er kosten aan gaan zitten. Hangt dus af wat er in voorwaarden staat. Vaak mag je 10% boetevrij aflossen.

Voordeel is wel direct lagere maandlasten.

Als je trouwens een fiscaal partner hebt mag je 40k sparen.
.
  zaterdag 15 december 2012 @ 15:34:18 #172
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_120341048
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2012 15:32 schreef Fer het volgende:

[..]

Tuurlijk is het mogelijk, je bank zal dat je nieuwe maandbedrag moeten uitrekenen. Dus misschien dat er kosten aan gaan zitten. Hangt dus af wat er in voorwaarden staat. Vaak mag je 10% boetevrij aflossen.

Voordeel is wel direct lagere maandlasten.

Als je trouwens een fiscaal partner hebt mag je 40k sparen.
Als je een fiscaal partner hebt mag je samen 40k sparen zonder dat je daar vermogensrendementsheffing over hoeft te betalen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_120341111
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 december 2012 15:34 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Als je een fiscaal partner hebt mag je samen 40k sparen zonder dat je daar vermogensrendementsheffing over hoeft te betalen.
Precies, jij legt het iets duidelijker uit :)
.
pi_120344706
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2012 12:15 schreef Angel_of_Dth het volgende:

De constatering dat bij een aflossingsvrije hypotheek geen ORV ter sprake komt is vooral vreemd. En in veel gevallen ook niet waar.
Je bedoelt aanvullende (ORV-)eis(en) vanuit de NHG?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_120345076
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2012 12:23 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Los van wat Fer terecht al zegt, moet je je ook afvragen of het in deze tijd wel verstandig is om 'maximaal' te gaan lenen. Het levert je wellicht fiscale voordelen op, maar weeg dat financiele voordeel ook af tegen de risico's die je loopt met een maximale lening om je nek, in deze tijd van dalende huizenprijzen... werkloosheid, ziekte of echtscheiding, het kan echt iedereen overkomen.

Het is maar net wat je meer waard is - grotere fiscale aftrek, of meer zekerheid dat je niet in een problematische situatie kunt komen door een eventuele restschuld bij gedwongen verkoop? Ikzelf zou in ieder geval in deze tijd never-nooit maximaal gaan lenen. Is natuurlijk een keuze die niet iedereen zal aanspreken, maar "wie zijn schulden verkleint, verarmt nooit". ;)
Als je in het voorbeeld, 150K leent, houd je dus 50K reserve achter de hand. Even aangenomen dat je de zelfdiscipline hebt om dat te reserveren, kan je dat weer aanwenden om bij verrkoop een eventuele restschuld op te vangen.

Moet je wel van de "zuinige generatie" zijn natuurlijk.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_120345109
quote:
14s.gif Op zaterdag 15 december 2012 12:44 schreef chansadres het volgende:
Het probleem zat hem dus inderdaad in 2 contracten die waren verlopen. Wat dus echt de schuld was van onze adviseur want hij had 2 versie's van onze contracten. Later zei hij dat hij ze nooit heeft ontvangen terwijl we hem de kopieën hebben zien maken (met onze eigen ogen!). We hebben er ons maar bij neergelegd dat we daar nooit gelijk in krijgen.
Wat vind je nu van hypotheekadviseurs?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_120345297
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2012 17:47 schreef blomke het volgende:

[..]

Wat vind je nu van hypotheekadviseurs?
Nu vind ik hetzelfde als eerder. Het zijn maar gewoon verkopers. Dit maal geen auto's maar ze zitten er zeker niet voor een fijn gevoel. Maar door de krappe tijd die we hadden, hebben we wel besloten er eentje te nemen. En ik moet gewoon zeggen: ze hebben zeker geleverd qua tijden. We waren namelijk al bij banken rondgewandeld en daar is het een crimi om er tussen te komen. Als we alles zelf hadden bekeken en gehandeld,was het iets goedkoper uitgevallen (in ieder geval de adviseurkosten en dergelijke). Maar dan was het denk ik niet op tijd in orde geweest.
We are young but getting old before our time
We'll leave the T.V. and the radio behind
Don't you wonder what we'll find
Steppin out tonight
pi_120345395
Alsof elke adviseur slecht werk levert, omdat deze een fout maakt. :')

Onze plaatselijke troll is er weer, hoor :')
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_120345516
quote:
14s.gif Op zaterdag 15 december 2012 17:57 schreef Five_Horizons het volgende:
Alsof elke adviseur slecht werk levert, omdat deze een fout maakt. :')

Onze plaatselijke troll is er weer, hoor :')
En een fout is daarnaast menselijk. Dat kan gebeuren en is direct opgelost. Het ging puur om het feit dat hij niet kon toegeven dat hij een fout had gemaakt.
We are young but getting old before our time
We'll leave the T.V. and the radio behind
Don't you wonder what we'll find
Steppin out tonight
pi_120345605
Dat zegt nog steeds niets over elke adviseur. :)

Het 'troll' was overigens bedoeld voor de zelfbenoemd expert boven je die door niemand meer serieus wordt genomen ;).
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_120346535
Aangezien je het gros van de mensen het hele hypothekenverhaal 100x kan uitleggen op 100 verschillende manieren en ze het eind van rit nog niet snappen, laat staan ermee kunnen rekenen, zijn er voldoende mensen die een goede adviseur nodig hebben.
.
  zaterdag 15 december 2012 @ 19:11:59 #182
66186 foetre
Wielren en Hardloop addict
pi_120347665
Wij zitten ook nog met wat vragen over onze spaarhypotheek.

In 2008 hebben we deze hypotheek afgesloten bij de hypotheker.
Maar ik vraag me af of dit wel echt een spaarhypotheek is waarbij je de gehele hypotheek aan het einde van de looptijd kan aflossen.En in welke box valt deze "spaarhypotheek"

We hebben een UCB Excellence Hybride spaarhypotheek deze is gekoppeld aan een kapitaalverzekering.
Nu hebben we in 5 jaar een saldo "gespaard" via die kapitaalverzekering wat als het zo doorgaat maar de helft af kan lossen.Het rare van het overzicht is dat er een waardeoverzicht per beleggingsfonds(Hypotheek rente fonds 100%) bij staat.Ík dacht toch echt dat we een spaarhypotheek hadden.

Moet ik gaan denken om het geheel ergens anders af te gaan sluiten om een echte spaarhypotheek af te sluiten waar ik wel 100% zekerheid heb of maak ik me zorgen om niks?
  zaterdag 15 december 2012 @ 19:45:40 #183
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_120348718
Het Hypotheekrentefonds geeft aan dat het inderdaad een spaarhypotheek is. De waardeontwikkeling is niet lineair, dus de eerste 5 jaar zul je inderdaad minder sparen dan de komende jaren. Dat komt door samengestelde interest, provisiekosten e.d. die in de eerste jaren worden ingehouden en een hogere risicopremie als je nog maar weinig kapitaal hebt opgebouwd (het risico is immers hoger).
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
  zaterdag 15 december 2012 @ 20:00:34 #184
66186 foetre
Wielren en Hardloop addict
pi_120349222
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2012 19:45 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Het Hypotheekrentefonds geeft aan dat het inderdaad een spaarhypotheek is. De waardeontwikkeling is niet lineair, dus de eerste 5 jaar zul je inderdaad minder sparen dan de komende jaren. Dat komt door samengestelde interest, provisiekosten e.d. die in de eerste jaren worden ingehouden en een hogere risicopremie als je nog maar weinig kapitaal hebt opgebouwd (het risico is immers hoger).
Ok bedankt,En in welke box valt dit?
  zaterdag 15 december 2012 @ 20:14:56 #185
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_120349716
Dat kan zowel box 1 als 3 zijn, op je polis staat dat vast wel aangegeven.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
  zaterdag 15 december 2012 @ 20:46:56 #186
66186 foetre
Wielren en Hardloop addict
pi_120350889
Yep gevonden box 1 , bedankt!

Dan ben ik klaar voor 2013
  zondag 16 december 2012 @ 13:18:38 #187
66186 foetre
Wielren en Hardloop addict
pi_120370078
Nu had ik nog een vraag over de spaarhypotheek en een inkomensbescherming polis.

Stel je hebt een 100% spaarhypotheek van 300.000 en je hebt aardig was spaarcenten met je partner +40.000 en je lost elke jaar 10.000 af en na 15 jaar heb je 150.000 afgelost en je KEW is ook 150.000 waard.
Word je hypotheek dan automatisch helemaal afgelost of blijft die polis gewoon nog 15 jaar doorlopen waardoor je polis dus meer waard word als je hypotheek?

De inkomensbeschermingspolis heeft een looptijd van 180 maanden(in 1 keer betaald) en na die 180 maanden zou die overgaan in een maandelijkse betaling voor nog eens 180 maanden.Kan ik deze polis ook stopzetten?Of ben ik het verplicht om die 30 jaar te blijven houden.
Ik schat namelijk dat ik hem na die 180 maanden niet meer nodig heb.
pi_120371535
Na 15 jaar zit er nog geen 150000 in je spaarpot, dat zal over het algemeen bij 21 jaar zijn. Dat is niet zo erg want je KEW zal minimaal 20 jaar moeten doorlopen. Na die 20 jaar kun je eventueel je hele hypotheek aflossen, mits er geen andere beperkende voorwaarden zijn van de bank, bijvoorbeeld als op dat moment je rentevaste periode nog niet afgelopen is.

In de voorwaarden van de polis zal wel staan of je die na 15 jaar mag stopzetten of niet.
.
  zondag 16 december 2012 @ 18:15:41 #189
66186 foetre
Wielren en Hardloop addict
pi_120382476
Ik kan het in de polisvoorwaarden niet vinden .Ik ga wel even bij de hypotheker langs even vragen wat hij ervan zegt.
pi_120388327
Dat van die 15 jaar staat niet in je voorwaarden, omdat dat namelijk een fiscale voorwaarde is, behorende bij de KEW. Het is gewoon niet slim om zover af te lossen dat je fiscaal mag afrekenen over je polis, omdat de hypotheek lager is. (fijn, zo'n KEW :') )
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  zondag 16 december 2012 @ 20:42:34 #191
66186 foetre
Wielren en Hardloop addict
pi_120389153
Dus op een spaarrekening voor 2 procent zetten is je advies?
pi_120391517
Sinds wanneer zitten er fiscale beperkingen aan een inkomensbeschermingspolis? Lijkt me meer als koopsom in de lening meegenomen.
.
pi_120397289
Ik dacht dat je het over de KEW had.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_120428429
Ik houd niet zo van koopsompolissen die meegefinancieerd worden in de hypotheek. Ze zorgen ervoor dat de lening veel hoger wordt dan de waarde van de woning en als je omrekend wat je nou eigenlijk betaald rente over die koopsom wordt je blij.
.
  maandag 17 december 2012 @ 19:30:02 #195
66186 foetre
Wielren en Hardloop addict
pi_120428599
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2012 19:27 schreef Fer het volgende:
Ik houd niet zo van koopsompolissen die meegefinancieerd worden in de hypotheek. Ze zorgen ervoor dat de lening veel hoger wordt dan de waarde van de woning en als je omrekend wat je nou eigenlijk betaald rente over die koopsom wordt je blij.
Daarom hebben wij dat gelukkig cash betaald
  maandag 17 december 2012 @ 20:47:10 #196
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_120432383
Stel ik ga naar de hypotheker en ik krijg een hypotheek bij een geldverstrekker waar ik nog nooit van gehoord heb. En over 5 jaar gaat die geldverstrekker failliet. Wat dan? Twijfel tussen rabobank en hypotheker. Alleen vind ik Rabobank wat meer te vertrouwen omdat het een grote naam is. Is dat terecht of kan ik de hypotheker ook vertrouwen met minder grote geldverstrekkers?
"I tried to believe that there is a God, who created each of us in His own image and likeness, loves us very much, and keeps a close eye on things. I really tried to believe that, but I gotta tell you, the longer you live, the more you look around, the more you realize, something is fucked up." - George Carlin.
  maandag 17 december 2012 @ 20:52:43 #197
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_120432690
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2012 20:47 schreef Fopje het volgende:
Stel ik ga naar de hypotheker en ik krijg een hypotheek bij een geldverstrekker waar ik nog nooit van gehoord heb. En over 5 jaar gaat die geldverstrekker failliet. Wat dan? Twijfel tussen rabobank en hypotheker. Alleen vind ik Rabobank wat meer te vertrouwen omdat het een grote naam is. Is dat terecht of kan ik de hypotheker ook vertrouwen met minder grote geldverstrekkers?
Is het niet zo dat jij uiteindelijk wel of niet je krabbel zet? Je kunt toch zien waar de hypotheker mee komt en als het inderdaad een bank is die je niet vertrouwt dan doe je het toch niet?
  maandag 17 december 2012 @ 20:58:27 #198
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_120433079
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2012 20:52 schreef Coelho het volgende:

[..]

Is het niet zo dat jij uiteindelijk wel of niet je krabbel zet? Je kunt toch zien waar de hypotheker mee komt en als het inderdaad een bank is die je niet vertrouwt dan doe je het toch niet?
Het gaat mij er meer om dat dat allemaal kleinere geldverstrekkers zijn en dat die misschien sneller failliet gaan. En wat dan? Word ik dan mijn huis uitgeschopt?
"I tried to believe that there is a God, who created each of us in His own image and likeness, loves us very much, and keeps a close eye on things. I really tried to believe that, but I gotta tell you, the longer you live, the more you look around, the more you realize, something is fucked up." - George Carlin.
  maandag 17 december 2012 @ 21:05:24 #199
66186 foetre
Wielren en Hardloop addict
pi_120433598
Nee hypotheek zal wel overgenomen worden door andere verstrekker
pi_120433749
Zo;n onbekende geldverstrekker is vaak onderdeel van een groot banken-consortium dus soms wel groter dan de Rabo. Maar mochten ze failliet gaan, niet getreurd, de nieuwe eigenaar zal zich snel genoeg melden om de geld-inning over te nemen.

Rabobanken zijn in principe allemaal onafhankelijke bankjes, daar kan net zo goed een rotte appel tussen zitten als bij de Hypotheker.
.
  maandag 17 december 2012 @ 21:17:12 #201
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_120434310
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2012 21:07 schreef Fer het volgende:
Zo;n onbekende geldverstrekker is vaak onderdeel van een groot banken-consortium dus soms wel groter dan de Rabo. Maar mochten ze failliet gaan, niet getreurd, de nieuwe eigenaar zal zich snel genoeg melden om de geld-inning over te nemen.

Rabobanken zijn in principe allemaal onafhankelijke bankjes, daar kan net zo goed een rotte appel tussen zitten als bij de Hypotheker.
Oke bedankt :)

En ik snap er nu helemaal geen zak meer van.

De hypotheker en Rabobank zeiden allebei tegen me in een eerste adviesgesprek dat als je in 2012 nog een koopovereenkomst sluit, dat je dan nog gewoon een spaarhypotheek kan openen in 2013. Nu gaat dat waarschijnlijk lukken, zie ik op internet opeens allemaal gelul dat je ook nog een hypotheekofferte in 2012 moet laten tekenen. En de Rabobank en de hypotheker hebben daar dit jaar geen tijd meer voor. Wat is deze?
"I tried to believe that there is a God, who created each of us in His own image and likeness, loves us very much, and keeps a close eye on things. I really tried to believe that, but I gotta tell you, the longer you live, the more you look around, the more you realize, something is fucked up." - George Carlin.
pi_120434600
Volgens mij geld voor jouw dit.

quote:
3) belastingplichtigen die op 31 december 2012 beschikken over een
onherroepelijke schriftelijke koopovereenkomst of een koop-aannemingsovereenkomst die leiden tot een verwerving van de eigen
woning in 2013.
 In deze uitzonderingsgevallen kan ook renteaftrek over een niet-aflossingslening
bestaan die in 2013 tot stand is gekomen.
.
pi_120449984
Klopt. De koop moet onherroepelijk zijn.

Nadeel, je kan dan dus ook geen voorwaarde hebben als "onder voorbehoud van financien" in je voorlopig koopcontract.
pi_120450247
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2012 09:13 schreef Brad het volgende:
Klopt. De koop moet onherroepelijk zijn.

Nadeel, je kan dan dus ook geen voorwaarde hebben als "onder voorbehoud van financien" in je voorlopig koopcontract.
Nee hoor, "gebruikelijke bedingen" doen niets af aan de onheroeppelijkheid. Staat ook in de heirvboven gelinkte publicatie.
clown hat-curly hair-smiley face
pi_120454191
Net gesprek gehad met de hyptoheekadviseur. Redelijk duidelijk. Jammer dat er nu maar 1 hypotheek mogelijk is. Een spaarhypotheek is 15.000e goedkoper over 30 jaar verdeeld.
  dinsdag 18 december 2012 @ 12:21:53 #206
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_120455245
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2012 11:46 schreef stoeltafel het volgende:
Net gesprek gehad met de hyptoheekadviseur. Redelijk duidelijk. Jammer dat er nu maar 1 hypotheek mogelijk is. Een spaarhypotheek is 15.000e goedkoper over 30 jaar verdeeld.
Bij mij gaat het 30000 schelen bij een.spaarhypotheek. Rabobank net gebeld, heb een hypotheek offerte dit jaar nodig anders geen spaarhypotheek. Koopovereenkomst is dus niet genoeg helaas. ;(
"I tried to believe that there is a God, who created each of us in His own image and likeness, loves us very much, and keeps a close eye on things. I really tried to believe that, but I gotta tell you, the longer you live, the more you look around, the more you realize, something is fucked up." - George Carlin.
pi_120455346
Je kunt toch alvast een KEW afsluiten en deze later laten omzetten? (als je dat wilt)
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  dinsdag 18 december 2012 @ 12:29:25 #208
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_120455482
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 december 2012 12:24 schreef Five_Horizons het volgende:
Je kunt toch alvast een KEW afsluiten en deze later laten omzetten? (als je dat wilt)
Wat is een kew?
"I tried to believe that there is a God, who created each of us in His own image and likeness, loves us very much, and keeps a close eye on things. I really tried to believe that, but I gotta tell you, the longer you live, the more you look around, the more you realize, something is fucked up." - George Carlin.
pi_120455634
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 december 2012 12:21 schreef Fopje het volgende:

[..]

Bij mij gaat het 30000 schelen bij een.spaarhypotheek. Rabobank net gebeld, heb een hypotheek offerte dit jaar nodig anders geen spaarhypotheek. Koopovereenkomst is dus niet genoeg helaas. ;(
Tja 10/15K over 30 jaar valt nog wel mee.
pi_120455681
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 december 2012 12:29 schreef Fopje het volgende:

[..]

Wat is een kew?
Een Kapitaalverzekering Eigen Woning.

Ik besef net dat die truc niet werkt, omdat je een starter bent en net een nieuwe woning gaat kopen. Never mind...
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  dinsdag 18 december 2012 @ 12:41:03 #211
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_120455830
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2012 12:34 schreef stoeltafel het volgende:

[..]

Tja 10/15K over 30 jaar valt nog wel mee.
Tja dat wel, maar zou toch lekker zijn als je dat kan besparen :P
"I tried to believe that there is a God, who created each of us in His own image and likeness, loves us very much, and keeps a close eye on things. I really tried to believe that, but I gotta tell you, the longer you live, the more you look around, the more you realize, something is fucked up." - George Carlin.
pi_120468204
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 december 2012 12:21 schreef Fopje het volgende:

[..]

Rabobank net gebeld, heb een hypotheek offerte dit jaar nodig anders geen spaarhypotheek.
Zoek een andere hypotheekverstrekker, dit is niet wat onze overheid ons verteld. Zo niet, een bod op de woning van 30k lager doen, die prijzen gaan in 2013 toch wel omlaag door de nieuwe regels.

En zoek een notaris die niet vrij is in de kerstvakantie.

Offtopique: K*t-Rabo

[ Bericht 3% gewijzigd door Fer op 18-12-2012 18:14:29 ]
.
  dinsdag 18 december 2012 @ 19:36:41 #213
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_120471873
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2012 18:08 schreef Fer het volgende:

[..]

Zoek een andere hypotheekverstrekker, dit is niet wat onze overheid ons verteld. Zo niet, een bod op de woning van 30k lager doen, die prijzen gaan in 2013 toch wel omlaag door de nieuwe regels.

En zoek een notaris die niet vrij is in de kerstvakantie.

Offtopique: K*t-Rabo
De hypotheker wilt ook een hypotheekofferte dit jaar nog, maar die kan daar waarschijnlijk dit jaar nog aan komen.

Koopovereenkomst wordt waarschijnlijk volgende week donderdag getekend. Shit.. dit wordt of NET wel of NET niet _O- Zou ons 36.000 euro schelen.
"I tried to believe that there is a God, who created each of us in His own image and likeness, loves us very much, and keeps a close eye on things. I really tried to believe that, but I gotta tell you, the longer you live, the more you look around, the more you realize, something is fucked up." - George Carlin.
pi_120472023
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2012 18:08 schreef Fer het volgende:

[..]

Zoek een andere hypotheekverstrekker, dit is niet wat onze overheid ons verteld. Zo niet, een bod op de woning van 30k lager doen, die prijzen gaan in 2013 toch wel omlaag door de nieuwe regels.

En zoek een notaris die niet vrij is in de kerstvakantie.

Offtopique: K*t-Rabo
Waarom denk je dat de prijzen dalen door de nieuwe hypotheek regeling?
  dinsdag 18 december 2012 @ 19:45:42 #215
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_120472405
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2012 12:34 schreef stoeltafel het volgende:

[..]

Tja 10/15K over 30 jaar valt nog wel mee.
Priceless...
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_120478659
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 december 2012 19:39 schreef stoeltafel het volgende:

[..]

Waarom denk je dat de prijzen dalen door de nieuwe hypotheek regeling?
Annuitair aflossen betekent hogere maandlasten, met als gevolg dat mensen minder mogen lenen, met als gevolg lagere prijzen voor starterswoningen.
.
pi_120494363
Goed nieuws !

quote:
Hypotheken mogelijk minder streng

DEN HAAG -
De nieuwe, strenge hypotheekregels worden mogelijk versoepeld. Het kabinet gaat onderzoeken of dat mogelijk is.

Dat bleek tijdens een debat in de Eerste Kamer, meldt de NOS. Vanaf 1 januari moeten nieuwe huizenkopers meteen beginnen met het aflossen van hun hele hypotheek. Een meerderheid van de Eerste Kamer vreest dat potentiële huizenkopers dan worden afgeschrikt door de hogere woonlasten.
Een meerderheid wil daarom dat huizenbezitters slechts de helft van hun hypotheek verplicht moeten aflossen. Zo zou de woningmarkt gestimuleerd moeten worden.

Minister Blok (Wonen) gaat de versoepeling nu onderzoeken. In afwachting van de uitkomsten van het onderzoek worden de strenge regels voor nieuwe hypotheken op 1 januari wel gewoon van kracht.
  woensdag 19 december 2012 @ 08:02:53 #218
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_120496116
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 december 2012 12:21 schreef Fopje het volgende:
Rabobank net gebeld, heb een hypotheek offerte dit jaar nodig anders geen spaarhypotheek. Koopovereenkomst is dus niet genoeg helaas. ;(
Hebben ze ook uitgelegd waarom?
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  woensdag 19 december 2012 @ 15:11:55 #219
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_120509174
Godverdomme man, snap er geen zak meer van. Nu belt Rabobank ons zelf op om te vermelden dat we toch geen hypotheekofferte nodig hebben dit jaar. Wat een prutszooi.
"I tried to believe that there is a God, who created each of us in His own image and likeness, loves us very much, and keeps a close eye on things. I really tried to believe that, but I gotta tell you, the longer you live, the more you look around, the more you realize, something is fucked up." - George Carlin.
pi_120509503
Heeft iemand hier een model koopovereenkomst beschikbaar? een template
pi_120516074
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2012 15:19 schreef NDAsilenced het volgende:
Heeft iemand hier een model koopovereenkomst beschikbaar? een template
Bij VEH maar dan moet je wel lid zijn.
.
pi_120523764
Ik heb een vraag over de nieuwe hypotheekregels.
Een hypotheek die 8 jaar geleden is afgesloten met 1/3 deel aflossingsvrij hoef je onder de nieuwe regels toch niet aan te passen?
Het is een hypotheek met 2/3 spaarhypotheek en 1/3 aflosvrij.

Hier staat dat je maximaal nog 50% aflossingsvrij vanaf 1 augustus 2011 mag hebben.
Aangezien deze hypotheek daarvoor al afgesloten is en maar 1/3 aflosvrij is lijkt het mij niet nodig om nog over te gaan sluiten.

Concreet: mag deze hypotheek gewoon in deze vorm blijven bestaan en blijft de hypotheekrenteaftrek hetzelfde?
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_120524133
Beiden:ja. (behalve dat de hoogte van de hoogste schijf langzaam wordt afgebouwd, maar dat geldt voor iedereen)
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_120524474
Thanks. Ik vraag me alleen af of oversluiten wellicht toch gunstiger is, of in ieder geval een stukje extra zekerheid inbouwen door een langere rentevaste periode te adviseren.
De hypotheek zit nu op de helft van de looptijd van 15 jaar maar wel tegen een hele knappe rente van 4%.
Het is niet voor mezelf maar voor een collega, volgens mij is ie niet beter af door over te gaan sluiten.

Persoonlijk zou ik de resterende helft van de looptijd gebruiken om het aflosvrije deel toch zoveel mogelijk in te lossen omdat je dan bij het oversluiten een betere onderhandelingspositie hebt.

Hoe zie jij dat?
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_120530022
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 december 2012 19:36 schreef Fopje het volgende:

[..]

De hypotheker wilt ook een hypotheekofferte dit jaar nog, maar die kan daar waarschijnlijk dit jaar nog aan komen.

Koopovereenkomst wordt waarschijnlijk volgende week donderdag getekend. Shit.. dit wordt of NET wel of NET niet _O- Zou ons 36.000 euro schelen.
Ik ken de specifieke situatie natuurlijk niet, maar dat lijkt me wel veel.
Heb je de berekening gekregen?
Ben je bekend met de voorwaarden voor (bank)sparen, en wanneer dit gunstig is voor je?
Bv. bij een SEW (bankspaarproduct) ontstaat het belastingvoordeel in box 1 pas na 15 jaar, waarbij je geld stort op een rekening dat verpand is aan de bank.
  woensdag 19 december 2012 @ 22:31:26 #226
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_120530119
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2012 22:30 schreef batb het volgende:

[..]

Ik ken de specifieke situatie natuurlijk niet, maar dat lijkt me wel veel.
Heb je de berekening gekregen?
Ben je bekend met de voorwaarden voor (banks)paren, en wanneer dit gunstig is voor je?
Bv. bij een SEW (bankspaarproduct) ontstaat het belastingvoordeel in box 1 pas na 15 jaar, waarbij je geld stort op een rekening dat verpand is aan de bank.
Nee, ik ga gewoon in het diepe springen. Het laatste waar ik zin in heb is om alles uit te pluizen. _O-
"I tried to believe that there is a God, who created each of us in His own image and likeness, loves us very much, and keeps a close eye on things. I really tried to believe that, but I gotta tell you, the longer you live, the more you look around, the more you realize, something is fucked up." - George Carlin.
pi_120532285
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2012 22:30 schreef batb het volgende:

[..]

Ik ken de specifieke situatie natuurlijk niet, maar dat lijkt me wel veel.
Heb je de berekening gekregen?
Ben je bekend met de voorwaarden voor (bank)sparen, en wanneer dit gunstig is voor je?
Bv. bij een SEW (bankspaarproduct) ontstaat het belastingvoordeel in box 1 pas na 15 jaar, waarbij je geld stort op een rekening dat verpand is aan de bank.
Dat laatste is natuurlijk niet helemaal correct:,nu lijk je te zeggen dat een SEW pas na 15 jaar in box 1 komt en tot die tijd in box 3 zit.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_120547731
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 december 2012 19:36 schreef Fopje het volgende:

[..]

De hypotheker wilt ook een hypotheekofferte dit jaar nog, maar die kan daar waarschijnlijk dit jaar nog aan komen.

Koopovereenkomst wordt waarschijnlijk volgende week donderdag getekend. Shit.. dit wordt of NET wel of NET niet _O- Zou ons 36.000 euro schelen.
Ik zit in precies dezelfde situatie :D

Zoals ik het begrijp moet de voorlopige koopakte getekend zijn en de 3 dagen verstreken zijn dat je onder de koop uit kan. Dus dat is op het randje *O*

Maar veel hypotheekverstrekkers nemen geen aanvragen meer aan omdat het anders niet meer te redden is binnen dit jaar. Ik vind het nu lastig om een keuze te maken in een hypotheekaanbieding. Ook omdat ik denk dat de verstrekkers de rente kunstmatig hoog houden doordat er nog een aanloop is in aanvragen door de huidige regeling en in 2012 de rente nog verder zal zakken om dan weer klanten over de streep te trekken. Ik twijfel hierdoor om een zo kort mogelijk lopende hypotheek te nemen en daarna vast te zetten als de boel nog verder gezakt is.
  donderdag 20 december 2012 @ 12:48:20 #229
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_120547870
Wat bedoel je met een kortlopende hypotheek?
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 20 december 2012 @ 12:53:36 #230
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_120548023
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 12:43 schreef DSS24 het volgende:

[..]

Ik zit in precies dezelfde situatie :D

Zoals ik het begrijp moet de voorlopige koopakte getekend zijn en de 3 dagen verstreken zijn dat je onder de koop uit kan. Dus dat is op het randje *O*

Maar veel hypotheekverstrekkers nemen geen aanvragen meer aan omdat het anders niet meer te redden is binnen dit jaar. Ik vind het nu lastig om een keuze te maken in een hypotheekaanbieding. Ook omdat ik denk dat de verstrekkers de rente kunstmatig hoog houden doordat er nog een aanloop is in aanvragen door de huidige regeling en in 2012 de rente nog verder zal zakrken om dan weer klanten over de streep te trekken. Ik twijfel hierdoor om een zo kort mogelijk lopende hypotheek te nemen en daarna vast te zetten als de boel nog verder gezakt is.
Dat is een goed idee ja. Wij wilde het voor 10 jaar vastzetten. Misschien vestandiger om het wat korter te doen.

Wij kopen een woning van woongoed en die tekenen op donderdag. Als ik op vrijdag teken, is dat net aan want je moet 3 dagen voor het einde van het jaar tekenen ivm bedenktijd. Maar van die 3 dagen mogen er geen 2 in het weekend vallen maar dat is nu wel het geval ;(
"I tried to believe that there is a God, who created each of us in His own image and likeness, loves us very much, and keeps a close eye on things. I really tried to believe that, but I gotta tell you, the longer you live, the more you look around, the more you realize, something is fucked up." - George Carlin.
pi_120548772
quote:
1s.gif Op donderdag 20 december 2012 12:53 schreef Fopje het volgende:

[..]

Dat is een goed idee ja. Wij wilde het voor 10 jaar vastzetten. Misschien vestandiger om het wat korter te doen.

Wij kopen een woning van woongoed en die tekenen op donderdag. Als ik op vrijdag teken, is dat net aan want je moet 3 dagen voor het einde van het jaar tekenen ivm bedenktijd. Maar van die 3 dagen mogen er geen 2 in het weekend vallen maar dat is nu wel het geval ;(
Daar verschillen de meningen ook over, volgens mij mag je ook gewoon nog op 31 december tekenen en valt die 3 dagen wachttijd onder de 'gebruikelijke bedingen'. Hoe dan ook, wij gaan maandag tekenen en zitten hoe dan ook nog net goed.
pi_120549030
quote:
1s.gif Op donderdag 20 december 2012 12:53 schreef Fopje het volgende:

[..]

Dat is een goed idee ja. Wij wilde het voor 10 jaar vastzetten. Misschien vestandiger om het wat korter te doen.

Wij kopen een woning van woongoed en die tekenen op donderdag. Als ik op vrijdag teken, is dat net aan want je moet 3 dagen voor het einde van het jaar tekenen ivm bedenktijd. Maar van die 3 dagen mogen er geen 2 in het weekend vallen maar dat is nu wel het geval ;(
Op vrijdag 28 december tekenen zou inderdaad een probleem zijn. De bedenktijd van 3 dagen gaat in op 24:00 van die dag dat je het contract ziet/tekent. Dus dan zou de bedenktijd aflopen op 2 januari 2013

Als je op donderdag 27 december tekent is het definitief op 31 december.
pi_120549087
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 13:19 schreef Dr..Evil het volgende:

[..]

Daar verschillen de meningen ook over, volgens mij mag je ook gewoon nog op 31 december tekenen en valt die 3 dagen wachttijd onder de 'gebruikelijke bedingen'. Hoe dan ook, wij gaan maandag tekenen en zitten hoe dan ook nog net goed.
Die 3 dagen bedenktijd valt niet onder de "gebruikelijke bedingen". Het valt onder de bedenktijd en dat is niet eens opgenomen in het contract. Voor consumenten wordt het voorlopig koopcontract pas bindend na die bedenktijd.
pi_120549240
Op de site van VEH staat duidelijk:

Er is sprake van een gekochte woning in 2012 als u uiterlijk 31 december 2012 een koopovereenkomst bent aangegaan. Die koopovereenkomst mag de gebruikelijke bedingen bevatten zoals een financieringsvoorbehoud en de 3 dagen bedenktijd. Deze bedingen hoeven op 31 december 2012 nog niet verstreken te zijn. Sluit u vervolgens in 2013 een lening af, dan wordt deze lening aangemerkt als een bestaande lening. De lening moet uiterlijk voor 1 januari 2014 zijn afgesloten.
pi_120549370
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 13:32 schreef Dr..Evil het volgende:
Op de site van VEH staat duidelijk:

Er is sprake van een gekochte woning in 2012 als u uiterlijk 31 december 2012 een koopovereenkomst bent aangegaan. Die koopovereenkomst mag de gebruikelijke bedingen bevatten zoals een financieringsvoorbehoud en de 3 dagen bedenktijd. Deze bedingen hoeven op 31 december 2012 nog niet verstreken te zijn. Sluit u vervolgens in 2013 een lening af, dan wordt deze lening aangemerkt als een bestaande lening. De lening moet uiterlijk voor 1 januari 2014 zijn afgesloten.
Dus het enige probleem is dat de hypotheekverstrekkers moeten meewerken en niet 31 december als deadline moeten zien, wat de meeste dus wel doen.
pi_120551668
quote:
14s.gif Op woensdag 19 december 2012 23:06 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dat laatste is natuurlijk niet helemaal correct:,nu lijk je te zeggen dat een SEW pas na 15 jaar in box 1 komt en tot die tijd in box 3 zit.
Ik heb het toch helemaal niet over box 3???
Wat ik bedoel is dat je minimaal 15 jaar moet inleggen, anders komt de evt uitkering gewoon in box 1 zonder vrijstelling en moet je loonbelasting betalen over het rente deel.
De vraag is dan of het dan nog steeds zo voordelig is.
pi_120552315
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 13:32 schreef Dr..Evil het volgende:
Op de site van VEH staat duidelijk:

Er is sprake van een gekochte woning in 2012 als u uiterlijk 31 december 2012 een koopovereenkomst bent aangegaan. Die koopovereenkomst mag de gebruikelijke bedingen bevatten zoals een financieringsvoorbehoud en de 3 dagen bedenktijd. Deze bedingen hoeven op 31 december 2012 nog niet verstreken te zijn. Sluit u vervolgens in 2013 een lening af, dan wordt deze lening aangemerkt als een bestaande lening. De lening moet uiterlijk voor 1 januari 2014 zijn afgesloten.
Dan snap ik niet wat er verstaan wordt met: "Belangrijk hierbij is dat er uiterlijk 31 december 2012 tussen koper en verkoper een onherroepelijke koopovereenkomst is getekend"
pi_120552799
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 14:35 schreef batb het volgende:

[..]

Ik heb het toch helemaal niet over box 3???
Wat ik bedoel is dat je minimaal 15 jaar moet inleggen, anders komt de evt uitkering gewoon in box 1 zonder vrijstelling en moet je loonbelasting betalen over het rente deel.
De vraag is dan of het dan nog steeds zo voordelig is.
Je hebt het erover dat de polis dan pas in box 1 zit, maar dat is niet zo. Verder zijn er twee vrijstellingen: na 15 en 20 jaar, waar het meestal pas relevant wordt als er 20 jaar premie is betaald.

Verder ontstaat er vanaf dag 1 belastingvoordeel: de polis bevindt zich in box 1, waardoor er geen vermogensrendementsheffing verschuldigd is.(wat in box 3 wel zo is).
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_120570730
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2012 21:01 schreef fedsingularity het volgende:
1. De hypotheek zit nu op de helft van de looptijd van 15 jaar maar wel tegen een hele knappe rente van 4%.
Het is niet voor mezelf maar voor een collega, volgens mij is ie niet beter af door over te gaan sluiten.

2. Persoonlijk zou ik de resterende helft van de looptijd gebruiken om het aflosvrije deel toch zoveel mogelijk in te lossen omdat je dan bij het oversluiten een betere onderhandelingspositie hebt.

Hoe zie jij dat?
1. Gezien de bijkomde kosten (afsluiten, notaris) en de vigerende rente's voor 7 - 10 jaars RVP-en, lijkt dat niet raadzaam nee. Misschien een tijd wachten.
2. Kan. Je kan ook sparen in box 3 en t.z.t. het opgebouwde kapitaal gebruiken voor aflossing/betere onderhandelingspositie. Hoe wel dat laatste natuurlijk maar gissen is.

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 20-12-2012 21:41:04 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_120570958
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 12:43 schreef DSS24 het volgende:
Ik twijfel hierdoor om een zo kort mogelijk lopende hypotheek te nemen en daarna vast te zetten als de boel nog verder gezakt is.
Da's een risico. Gaat de rente onverhoopt stijgen, dan is de reactie vaak: "ik wacht tot ie weer gaat dalen". Terwijl die rente rustig verder stijgt.

Vergeet niet dat in Zuid Europa, de rentes juist aan het dalen zijn. "Wie oren heeft, die hore"
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_120571461
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 21:38 schreef blomke het volgende:

[..]

Da's een risico. Gaat de rente onverhoopt stijgen, dan is de reactie vaak: "ik wacht tot ie weer gaat dalen". Terwijl die rente rustig verder stijgt.

Vergeet niet dat in Zuid Europa, de rentes juist aan het dalen zijn. "Wie oren heeft, die hore"
Ik zou geen moeite hebben met een variabele rente te nemen MITS ik voldoende achter de hand had om een forse stijging op te kunnen vangen. Maar mijn ouders hebben bijvoorbeeld een variabele rente (nu iets van 1,5% ofzo) die maximaal naar 5% kan gaan. Nou, dan zou ik die nu ook nog wel kunnen hebben, zonder noemenswaardige buffer.
pi_120572322
quote:
14s.gif Op donderdag 20 december 2012 15:07 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Je hebt het erover dat de polis dan pas in box 1 zit, maar dat is niet zo. Verder zijn er twee vrijstellingen: na 15 en 20 jaar, waar het meestal pas relevant wordt als er 20 jaar premie is betaald.

Verder ontstaat er vanaf dag 1 belastingvoordeel: de polis bevindt zich in box 1, waardoor er geen vermogensrendementsheffing verschuldigd is.(wat in box 3 wel zo is).
gast ik had het in mijn specifieke verhaal over SEW, dat zit per definitie in box 1, waar the f*ck heb ik het over box 3???
pi_120574413
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 14:52 schreef Brad het volgende:

[..]

Dan snap ik niet wat er verstaan wordt met: "Belangrijk hierbij is dat er uiterlijk 31 december 2012 tussen koper en verkoper een onherroepelijke koopovereenkomst is getekend"
Het wordt pas echt een probleem als je op 2 januari de woning weer afzegt en vervolgens denkt deze koopovereenkomst van 3 dagen te gebruiken om je recht op een spaarhypotheek te claimen.

Een kortlopende rente is geen probleem als jij bijvoorbeeld de huidige 10 jaarsrente gewoon zou kunnen betalen. De variabele rente moet best flink wat stijgen om significant boven de huidige 10 jaarsrente te komen.

Probleemgevallen zijn alleen mensen die bijvoorbeeld de 10 jaarsrente niet kunnen betalen, en daarom maar variabel nemen. Die hebben dan geen speelruimte meer als de rente een beetje stijgt.

Buiten dat, de economische ellende zal de komende 3 jaar wel aanhouden en de centrale banken dwingen de rente laag te houden.
.
pi_120574689
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 21:57 schreef batb het volgende:

[..]

gast ik had het in mijn specifieke verhaal over SEW, dat zit per definitie in box 1, waar the f*ck heb ik het over box 3???
:')

Ga je mij dit uitleggen? :D Jij zegt dat het fiscale voordeel pas na 15 jaar gaat spelen. Dat is simpelweg niet zo. De term box 3 is in dezen simpelweg relevant. Maar hou gewoon vol. :*
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  donderdag 20 december 2012 @ 22:40:36 #245
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_120574988
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 21:57 schreef batb het volgende:

[..]

gast ik had het in mijn specifieke verhaal over SEW, dat zit per definitie in box 1, waar the f*ck heb ik het over box 3???
Als jij denkt dat de vrijgestelde uitkering het voordeel is van de SEW, heb je het niet begrepen. Opname van een normale rekening is net zo min belast. Het feit dat je geen vermogenrendementsheffing betaalt over het saldo is het voordeel.

Vandaar dat mensen al snel aan box 3 denken als iemand het over de voordelen van een SEW/KEW/BEW heeft.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_120575128
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2012 21:01 schreef fedsingularity het volgende:
Thanks. Ik vraag me alleen af of oversluiten wellicht toch gunstiger is, of in ieder geval een stukje extra zekerheid inbouwen door een langere rentevaste periode te adviseren.
De hypotheek zit nu op de helft van de looptijd van 15 jaar maar wel tegen een hele knappe rente van 4%.
Het is niet voor mezelf maar voor een collega, volgens mij is ie niet beter af door over te gaan sluiten.

Persoonlijk zou ik de resterende helft van de looptijd gebruiken om het aflosvrije deel toch zoveel mogelijk in te lossen omdat je dan bij het oversluiten een betere onderhandelingspositie hebt.

Hoe zie jij dat?
Even afgezien van het feit dat dit toch wel richting persoonlijk advies gaat (wat op basis van deze situatie nauwelijks te geven is): je zult moeten gaan rekenen of je de kosten van oversluiten gaat terugverdienen. Ik waag dat te betwijfelen...
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  vrijdag 21 december 2012 @ 16:02:46 #247
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_120600818
We gaan volgende week vrijdag tekenen *O* ff hypotheek regelen en klaar.

Je kan in 2013 gewoon een hypotheek regelen, je valt dan alleen in de oude regels van het NHG. ( kan je 105% ipv 106% lenen en dergelijke ) Maar je kan dan wel gewoon bankspaarhypotheek afsluiten in 2013.
"I tried to believe that there is a God, who created each of us in His own image and likeness, loves us very much, and keeps a close eye on things. I really tried to believe that, but I gotta tell you, the longer you live, the more you look around, the more you realize, something is fucked up." - George Carlin.
pi_120609414
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 december 2012 16:02 schreef Fopje het volgende:
We gaan volgende week vrijdag tekenen *O* ff hypotheek regelen en klaar.

Je kan in 2013 gewoon een hypotheek regelen, je valt dan alleen in de oude regels van het NHG. ( kan je 105% ipv 106% lenen en dergelijke ) Maar je kan dan wel gewoon bankspaarhypotheek afsluiten in 2013.
Gelukkig dat je banken alsnog konden bevestigen wat we hier al zeiden tegen je, internet advies moet je natuurlijk altijd verifiëren ergens anders. Hoe goed we het soms ook lijken te weten.

Maar toch komt er nu weer een dilemma. 5 jaar vast kost minder dan 4% momenteel, 10 jaar is een hele % duurder en 15 of 20 jaar zelfs 2 % erbij. Maar lekker sparen met 3,6% kost je ook het nodige inleg per maand.
.
pi_120617736
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 december 2012 20:01 schreef Fer het volgende:

Gelukkig dat je banken alsnog konden bevestigen wat we hier al zeiden tegen je, internet advies moet je natuurlijk altijd verifiëren ergens anders. Hoe goed we het soms ook lijken te weten.
Da's ook mijn ervaring. Zit je bij een hypotheeknemer aann tafel, zijn er hele andere dingen mogelijk. Ook lagere rente-%'s dan op het Internetsite staan gepubliceerd.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 21 december 2012 @ 23:00:09 #250
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_120618467
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 december 2012 22:42 schreef blomke het volgende:

[..]

Da's ook mijn ervaring. Zit je bij een hypotheeknemer aann tafel, zijn er hele andere dingen mogelijk. Ook lagere rente-%'s dan op het Internetsite staan gepubliceerd.
Fuck duh.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_120621373
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 december 2012 22:42 schreef blomke het volgende:

[..]

Da's ook mijn ervaring. Zit je bij een hypotheeknemer aann tafel, zijn er hele andere dingen mogelijk. Ook lagere rente-%'s dan op het Internetsite staan gepubliceerd.
Die zijn meestal niet te vertrouwen hoor.
.
pi_120626959
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 december 2012 00:04 schreef Fer het volgende:

[..]

Die zijn meestal niet te vertrouwen hoor.
Wie niet? De rente-%'s of de hypotheeknemer(s)? Overigens wel prettig, lagere rente dan op de site staat (stond).

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 22-12-2012 09:18:03 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_120627200
Vaak zijn die kortingen slechts voor de duur van je renteperiode. Daarna wordt je bijna verplicht te vertrekken omdat de nieuwe rente aanbieding gewoon asociaal hoog is.

En hypothekerts die zowiezo met een onbekende constructie die je nergens nog gezien of gehoord hebt komen moeten ook goed bestudeerd worden. Das vaak ook nattigheid.
.
pi_120627736
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 december 2012 20:01 schreef Fer het volgende:

[..]

Gelukkig dat je banken alsnog konden bevestigen wat we hier al zeiden tegen je, internet advies moet je natuurlijk altijd verifiëren ergens anders. Hoe goed we het soms ook lijken te weten.

Maar toch komt er nu weer een dilemma. 5 jaar vast kost minder dan 4% momenteel, 10 jaar is een hele % duurder en 15 of 20 jaar zelfs 2 % erbij. Maar lekker sparen met 3,6% kost je ook het nodige inleg per maand.
Ja dat is bij ons ook de afweging. Toch gekozen voor 5 jaar vast, inleg is dan relatief hoog, maar dan is het ook gunstiger om over 10 jaar een hogere rente te betalen. Ik hoop dan ook in de hoogste belastingschijf te vallen, dus dat maakt dat nog iets gunstiger, al wordt dat afgebouwd.
pi_120629721
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 december 2012 09:38 schreef Fer het volgende:
Vaak zijn die kortingen slechts voor de duur van je renteperiode. Daarna wordt je bijna verplicht te vertrekken omdat de nieuwe rente aanbieding gewoon asociaal hoog is.
Dat klopt, maar diverse banken hebben ook aangegeven van het 2-sporen beleid af te stappen of zijn daar allang vanaf gestapt.

Maar inderdaad, je moet goed de kortingstabel bestuderen om te kijken welke kortingen eenmalig zijn en onder welke voorwaarden bij verlenging die korting blijft gelden (de befaamde verhuisregeling bijv.)
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_121188627
Hier maar eens mee gaan lezen.

Wellicht binnenkort orienteren op een hypothecaire lening. Ben dan wel gebonden aan annuitair, kijken hoe dat precies uitwerkt voor het te lenen bedrag.

Weet verder nog niet zo heel goed welke kant ik op moet, (particulier) huren of kopen. Helemaal aangezien ik 'vast' zit aan annuitair.
pi_121189390
De huizenprijzen kelderen nog, dus huren is puur winst.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_121189456
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 13:38 schreef blomke het volgende:
De huizenprijzen kelderen nog, dus huren is puur winst.
En dat blijft gokken.

Om nou elke maand ¤ 1.000 huur weg te brengen is ook zoiets.
pi_121189480
Dat klopt. In die zin is het opvolgen van (hypotheek)advies, ook zinloos.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_121189502
Er staat nergens dat ik concreet (hypotheek) advies ga opvolgen. Ik ga mij gewoon orienteren. Ik weet uberhaupt niet eens hoeveel ik kan lenen :')
pi_121189513
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 13:40 schreef Maharbal het volgende:

Om nou elke maand ¤ 1.000 huur weg te brengen is ook zoiets.
Dalen de huizenprijzen 7% per jaar, breng je maandelijks > 1000¤ weg voor een 13 in een dozijn tussenwoning.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_121189530
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 13:42 schreef Maharbal het volgende:
Er staat nergens dat ik concreet (hypotheek) advies ga opvolgen.
Ik doelde ook op mijn advies.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_121189547
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 13:42 schreef blomke het volgende:

[..]

Dalen de huizenprijzen 7% per jaar, breng je maandelijks > 1000¤ weg voor een 13 in een dozijn tussenwoning.
Ja, en vervang je riedeltje eens door 'stijgen'. Het blijft roulette. Enfin, als ik een simpel antwoord wilde in de vorm van 'De prijzen kunnen dalen of stijgen', dan had ik daarom gevraagd captain obvious ;).

Ik ga me gewoon inlezen.
pi_121189583
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 13:44 schreef Maharbal het volgende:

Ik ga me gewoon inlezen.
Slim! Houd ons s.v.p. op de hoogte!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 5 januari 2013 @ 14:54:19 #265
62913 Blik
The one and Only!
pi_121191706
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 13:38 schreef blomke het volgende:
De huizenprijzen kelderen nog, dus huren is puur winst.
Ook als je huur hoger is dan de kosten van een koopwoning?
  zaterdag 5 januari 2013 @ 14:57:37 #266
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_121191821
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 14:54 schreef Blik het volgende:

[..]

Ook als je huur hoger is dan de kosten van een koopwoning?
Als jij een huis koopt voor 350.000 euro, jaar daarop is hetzelfde huis van je buren voor 310.000 weggegaan, en dit jaar gaat het huis een straat verder maar hetzelfde huis voor 275.000 weg, denk je dan niet dat je beter had kunnen huren?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_121192238
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 14:57 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als jij een huis koopt voor 350.000 euro, jaar daarop is hetzelfde huis van je buren voor 310.000 weggegaan, en dit jaar gaat het huis een straat verder maar hetzelfde huis voor 275.000 weg, denk je dan niet dat je beter had kunnen huren?
Als jij een huis koopt voor 350.000, jaar daarop is hetzelfde huis van je buren voor 390.000 weggegaan, en dit jaar gaat het huis een straat verder maar hetzelfde huis voor 425.000 weg, denk je dan niet dat het goed was om te kopen?

Met andere woorden: roulette.
pi_121192479
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 14:54 schreef Blik het volgende:
Ook als je huur hoger is dan de kosten van een koopwoning?
Tel alle kosten van een 13-in-een-dozijn-koopwoning ¤235.000,- , incl. marktwaardedaling, eens bij elkaar op...
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_121193202
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 13:38 schreef blomke het volgende:
De huizenprijzen kelderen nog, dus huren is puur winst.
Doet me denken aan mijn vriendin, komt ze thuis met 3 paar schoenen: "de derde paar was gratis, dus heb ik 1 paar winst :D".

Het ligt aan de situatie, als je nu al weet dat je 30 jaar in een bepaald huis gaat wonen doe je er verstandig aan om te kopen ipv 30 jaar lang huur te betalen. Maar als je denkt dat je met 5 jaar weer weg wilt, dan kan huren weer voordeliger zijn (is wat anders dan winst natuurlijk). Paar jaartjes geleden maakte het niet zoveel uit, omdat de prijzen toch wel omhoog gingen, maar nu is het andere koek...
Dat de huizenprijzen in de straat met 7% per jaar dalen wil niet zeggen dat je 7% per jaar verliest, zolang je niet verkoopt is er niets aan de hand.
pi_121193395
Ook als je niet weet dat je er 30 jaar gaat wonen, spelen er natuurlijk andere factoren mee. Je hebt bijvoorbeeld weer veel meer keuze bij koopwoningen, particuliere huurders worden geconfronteerd met (idiote) inkomenseisen waardoor je keuze nog meer wordt beperkt etc. Het is dus lang niet slechts de rekensom van wat is goedkoper als ik binnen 5 jaar verhuis. Wat is uberhaupt haalbaar?

Ik kan wel in een particuliere (krot)huurwoning gaan zitten voor ¤ 700 in Amsterdam, maar daar moet je ook maar net zin in hebben.

Het hangt dus ook nog eens af van je eisen, naast de vraag wat uberhaupt mogelijk is.
pi_121193401
Als je een woning waar je je net zo prettig in voelt kan huren tegen (op langere termijn) dezelfde kosten, waarom niet.

Als je leuke woning kan kopen voor een goede prijs (net de mogelijke waardedaling, die het komende 1 a 2 jaar zeer waarschijnlijk is in het starters segment) moet je dat ook gewoon doen.

Een keus maken moet iedere voor zichzelf doen, je moet alleen rekening houden met ALLE factoren. Waardedaling is slechts een van de factoren.
.
pi_121193433
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 15:46 schreef Fer het volgende:
Als je een woning waar je je net zo prettig in voelt kan huren tegen (op langere termijn) dezelfde kosten, waarom niet.

Als je leuke woning kan kopen voor een goede prijs (net de mogelijke waardedaling, die het komende 1 a 2 jaar zeer waarschijnlijk is in het starters segment) moet je dat ook gewoon doen.

Een keus maken moet iedere voor zichzelf doen, je moet alleen rekening houden met ALLE factoren. Waardedaling is slechts een van de factoren.
^O^ bijna tegelijkertijd

Even voor mijn beeldvorming: wat wordt eigenlijk verstaan onder het starterssegment?
pi_121193521
Volgens mij onder de 2 ton, woningen met 2 slaapkamers, behalve penthousen en a-locaties.

Het zijn mensen die hun eerste woning kopen, zoals jij, die dus minder kunnen lenen en dus ook minder kunnen betalen voor hun woning.
.
  zaterdag 5 januari 2013 @ 15:52:19 #274
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_121193641
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 15:09 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Als jij een huis koopt voor 350.000, jaar daarop is hetzelfde huis van je buren voor 390.000 weggegaan, en dit jaar gaat het huis een straat verder maar hetzelfde huis voor 425.000 weg, denk je dan niet dat het goed was om te kopen?

Met andere woorden: roulette.
Neen, bij roulette is het random, bij de huizenprijzen heb je trends
Dat is echter niet wat er gebeurd in de markt, huizenprijzen dalen en zullen nog wel even blijven dalen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_121194074
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 15:52 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Neen, bij roulette is het random, bij de huizenprijzen heb je trends
Dat is echter niet wat er gebeurd in de markt, huizenprijzen dalen en zullen nog wel even blijven dalen
Uiteraard heb je trends, maar op dit moment zeggen dat ze weer veel verder gaan dalen lijkt op roulette. Er zijn alweer banken die verwachten dat de daling niet doorzet. Er blijft dus altijd een gokelement aanwezig.
pi_121195129
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 15:45 schreef Maharbal het volgende:
Ook als je niet weet dat je er 30 jaar gaat wonen, spelen er natuurlijk andere factoren mee. Je hebt bijvoorbeeld weer veel meer keuze bij koopwoningen, particuliere huurders worden geconfronteerd met (idiote) inkomenseisen waardoor je keuze nog meer wordt beperkt etc. Het is dus lang niet slechts de rekensom van wat is goedkoper als ik binnen 5 jaar verhuis. Wat is uberhaupt haalbaar?

Ik kan wel in een particuliere (krot)huurwoning gaan zitten voor ¤ 700 in Amsterdam, maar daar moet je ook maar net zin in hebben.

Het hangt dus ook nog eens af van je eisen, naast de vraag wat uberhaupt mogelijk is.
Als ik dit zo lees, ben ik erg benieuwd naar jouw wensen/eisen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_121195195
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 16:33 schreef blomke het volgende:

[..]

Als ik dit zo lees, ben ik erg benieuwd naar jouw wensen/eisen.
Mijn eisen zijn niet verschrikkelijk hoog, maar in combinatie met het goede salaris dat ik verdien ook niet verschrikkelijk laag. Daarbij komt natuurlijk dat Amsterdam sowieso duur is.
pi_121195252
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 16:35 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Mijn eisen zijn niet verschrikkelijk hoog, maar in combinatie met het goede salaris dat ik verdien ook niet verschrikkelijk laag.
Nou, ja zeg, duidelijk, daar komen we verder mee :? .
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_121195283
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 16:37 schreef blomke het volgende:

[..]

Nou, ja zeg, duidelijk, daar komen we verder mee :? .
Waar wil je verder in kunnen komen? Ik heb nergens advies gevraagd aan mensen om mij te helpen in mijn zoektocht naar woonruimte ;)
  zaterdag 5 januari 2013 @ 16:58:08 #280
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_121195984
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 16:04 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Uiteraard heb je trends, maar op dit moment zeggen dat ze weer veel verder gaan dalen lijkt op roulette. Er zijn alweer banken die verwachten dat de daling niet doorzet. Er blijft dus altijd een gokelement aanwezig.
Stijgen zullen ze zeker niet, het komend jaar.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_121196037
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 16:58 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Stijgen zullen ze zeker niet, het komend jaar.
Daar ben ik het wel mee eens. Maar de daling kan in ieder geval stagneren.
  zaterdag 5 januari 2013 @ 17:00:10 #282
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_121196062
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 16:59 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Daar ben ik het wel mee eens. Maar de daling kan in ieder geval stagneren.
Wachten met kopen dus
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_121199957
Mijn huis staat op dit moment onder water. :(

Ik heb op dit moment een bankspaarhypotheek, waarbij ik door middel van extra stortingen probeer om zoveel als mogelijk het saldo op de bankspaarrekening te "upgraden". :)

Ik heb ergens gelezen dat extra stortingen vanaf 1-4 niet meer toegestaan zijn.

Zelf heb ik ook een SEW en probeer ik ook elk jaar een extra storting te doen, voor zover als mogelijk. Even een relevante quote van onze minister:

quote:
quote:
Voor producten met een gegarandeerd kapitaal geldt dat het gegarandeerde kapitaal niet mag worden verhoogd en voor producten zonder gegarandeerd kapitaal geldt dat de contractueel overeengekomen inleg niet mag worden verhoogd, tenzij de verhoging van de inleg rechtstreeks voortvloeit uit de op 31 december 2012 geldende overeenkomst.
Als ik het goed interpreteer:
- extra stortingen bij een BEW zijn na 1-4-2013 niet meer toegestaan.
- extra stortingen bij een SEW zijn na 1-4-2013 wel nog toegestaan, mits het doelkapitaal hetzelfde blijft (en de maandelijkse inleg dus wordt verlaagd door de extra storting)

Klopt mijn redenatie? Is er al concrete informatie hoe moet worden omgegaan met extra stortingen in de SEW?

[ Bericht 2% gewijzigd door TweakersOnly op 05-01-2013 18:50:56 ]
pi_121200704
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 18:37 schreef TweakersOnly het volgende:
Mijn huis staat op dit moment onder water. :(

Ik heb op dit moment een bankspaarhypotheek, waarbij ik door middel van extra stortingen probeer om zoveel als mogelijk het saldo op de bankspaarrekening te "upgraden". :)

Ik heb ergens gelezen dat extra stortingen vanaf 1-4 niet meer toegestaan zijn.

Zelf heb ik ook een SEW en probeer ik ook elk jaar een extra storting te doen, voor zover als mogelijk. Even een relevante quote van onze minister:

[..]

[..]

Als ik het goed interpreteer:
- extra stortingen bij een BEW zijn na 1-4-2013 niet meer toegestaan.
- extra stortingen bij een SEW zijn na 1-4-2013 wel nog toegestaan, mits het doelkapitaal hetzelfde blijft (en de maandelijkse inleg dus wordt verlaagd door de extra storting)

Klopt mijn redenatie? Is er al concrete informatie hoe moet worden omgegaan met extra stortingen in de SEW?
Wat ik er vanaf weet, betekent dit alleen dat het doelkapitaal wat bij elkaar gespaard wordt (bijv. 157.000) niet verhoogd mag worden. Je zou dus wel extra kunnen storten, maar dan moet je maandelijkse inleg naar beneden, om nog steeds op het zelfde doelkapitaal uit te komen.
Met andere woorden, extra inleggen blijft een goede manier om je maandpremie te verlagen.

Ik denk dus dat je redenatie klopt, maar ik ben geen expert hierin.
  zaterdag 5 januari 2013 @ 18:54:22 #285
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_121200715
Uit dat stukje tekst concludeer ik hetzelfde. En dan lijkt me dat er met extra stortingen op je SEW in de nieuwe regelgeving hetzelfde wordt omgegaan als in de oude regels.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_121215551
Hoe snel wordt dezer dagen een offerte geleverd door de banken?
Moet ik rekening houden met enkele dagen of is het meer in weken?

Ik ben benieuwd of de Rabobank inderdaad zonder problemen nog de SEW hypotheek gaat geven. Ik voldoe aan de voorwaarden, dus zou geen probleem moeten zijn.

[ Bericht 38% gewijzigd door dyna18 op 06-01-2013 00:38:21 ]
  zondag 6 januari 2013 @ 01:13:59 #287
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_121217102
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 18:54 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Wat ik er vanaf weet, betekent dit alleen dat het doelkapitaal wat bij elkaar gespaard wordt (bijv. 157.000) niet verhoogd mag worden. Je zou dus wel extra kunnen storten, maar dan moet je maandelijkse inleg naar beneden, om nog steeds op het zelfde doelkapitaal uit te komen.
Met andere woorden, extra inleggen blijft een goede manier om je maandpremie te verlagen.

Ik denk dus dat je redenatie klopt, maar ik ben geen expert hierin.
Oh, dit heb ik gemist. Ik ben al een tijd aan het googlen, maar het staat eigenlijk nergens duidelijk. Behalve in de "brief aan de eerste kamer" zoals hierboven genoemd, maar verder kan ik het niet vinden. Weet iemand exact hoe dit zit?

Mijn situatie: Ik heb een aflossingsvrije hypo met een gekoppelde bankspaarrekening tot de helft van het hypotheekbedrag. Ik heb altijd het idee gehad dat ik in de bankspaarrekening bij konden storten zodat het eindbedrag hoger zou worden. Dit is dus vanaf 1 april niet meer het geval?

Ik moet dus binnen een paar maanden beslissen wat het eindbedrag gaat worden?
If you can't beat them, join them.
pi_121221799
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 01:13 schreef 44pje het volgende:

[..]

Oh, dit heb ik gemist. Ik ben al een tijd aan het googlen, maar het staat eigenlijk nergens duidelijk. Behalve in de "brief aan de eerste kamer" zoals hierboven genoemd, maar verder kan ik het niet vinden. Weet iemand exact hoe dit zit?

Mijn situatie: Ik heb een aflossingsvrije hypo met een gekoppelde bankspaarrekening tot de helft van het hypotheekbedrag. Ik heb altijd het idee gehad dat ik in de bankspaarrekening bij konden storten zodat het eindbedrag hoger zou worden. Dit is dus vanaf 1 april niet meer het geval?

Ik moet dus binnen een paar maanden beslissen wat het eindbedrag gaat worden?
Precies, dat dilemma had ik ook. Zeker omdat ik een BEW heb, en pas over een aantal jaren kan inzien hoeveel er afgelost gaat worden. Ik heb inmiddels besloten dat ik nog steeds weinig waarde hecht aan hoeveel ik aflos over 20 jaar. Spaar gewoon wat extra op een losse rekening en los af als dat gunstig zal zijn.
.
  zondag 6 januari 2013 @ 13:36:11 #289
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_121226254
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 10:56 schreef Fer het volgende:

[..]

Precies, dat dilemma had ik ook. Zeker omdat ik een BEW heb, en pas over een aantal jaren kan inzien hoeveel er afgelost gaat worden. Ik heb inmiddels besloten dat ik nog steeds weinig waarde hecht aan hoeveel ik aflos over 20 jaar. Spaar gewoon wat extra op een losse rekening en los af als dat gunstig zal zijn.
Dat is dus precies het punt, ik heb juist een SEW afgesloten met 50% aflossing (sparen) omdat ik dan in de toekomst box3 vermogen naar box1 kan verplaatsen dmv bijstorten in de bankspaarrekening. Die 50% sparen kon dan, afhankelijk van hoeveel ik in de toekomst bijstort, oplopen naar max 100%.

Nu moet ik dus ineens besluiten wat ik de komende 29 jaar ga doen:

1) 100% aflossen? Dan wordt per direct mijn aflossingsbedrag verdubbeld.
2) 75% aflossen? Mag dat wel? Er staat dat je je gedeeltelijk aflossingsvrije hypo om mag zetten, indien de uitkering vóór de deze verhoging nog niet voorzag in de aflossing van het gehele schuldbedrag.
3) 50% laten? Wellicht komt door rentestijgingen het eindbedrag hoger uit dan het nu beoogde bedrag. Wat dan? Het beoogde bedrag mag niet verhoogd worden volgens de nieuwe regels.
If you can't beat them, join them.
  zondag 6 januari 2013 @ 13:52:13 #290
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_121226903
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 18:54 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Wat ik er vanaf weet, betekent dit alleen dat het doelkapitaal wat bij elkaar gespaard wordt (bijv. 157.000) niet verhoogd mag worden. Je zou dus wel extra kunnen storten, maar dan moet je maandelijkse inleg naar beneden, om nog steeds op het zelfde doelkapitaal uit te komen.
Met andere woorden, extra inleggen blijft een goede manier om je maandpremie te verlagen.

Ik denk dus dat je redenatie klopt, maar ik ben geen expert hierin.
In het geciteerde stukje tekst staat: tenzij de verhoging van de inleg rechtstreeks voortvloeit uit de op 31 december 2012 geldende overeenkomst.

Mijn redenatie is: heb je een hypotheekovereenkomst waarin is bepaald dat je tussentijds extra in kunt leggen, dan kan dat straks ook nog.
The love you take is equal to the love you make.
pi_121228345
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 13:52 schreef Lienekien het volgende:

[..]

In het geciteerde stukje tekst staat: tenzij de verhoging van de inleg rechtstreeks voortvloeit uit de op 31 december 2012 geldende overeenkomst.

Mijn redenatie is: heb je een hypotheekovereenkomst waarin is bepaald dat je tussentijds extra in kunt leggen, dan kan dat straks ook nog.
Volgens mij word de regel, bij een KEW/SEW, geldt dat het eindbedrag niet opgehoogd mag worden. Extra stortingen of hogere rentes zullen leiden tot een lager maandbedrag.

Bij een BEW mag het contractueel afgesproken maandbedrag niet verhoogd worden. Das best rottig omdat ik nu een lage inleg heb icm agressieve inkoop. Als ik in de toekomst meer wil inleggen, bijv icm met een defensievere inkoop mag dit dus niet.

Daarom liever aflossen als er teveel box3 belasting komt. Maar momenteel wacht ik daarmee, ik wil namelijk wel een lagere rentetarief als ik iets aflos. Ben alleen bang dat een lagere EW roet in het eten gaat gooien.
.
  zondag 6 januari 2013 @ 14:36:34 #292
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_121228523
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 14:32 schreef Fer het volgende:

[..]

Volgens mij word de regel, bij een KEW/SEW, geldt dat het eindbedrag niet opgehoogd mag worden. Extra stortingen of hogere rentes zullen leiden tot een lager maandbedrag.

Bij een BEW mag het contractueel afgesproken maandbedrag niet verhoogd worden. Das best rottig omdat ik nu een lage inleg heb icm agressieve inkoop. Als ik in de toekomst meer wil inleggen, bijv icm met een defensievere inkoop mag dit dus niet.

Daarom liever aflossen als er teveel box3 belasting komt. Maar momenteel wacht ik daarmee, ik wil namelijk wel een lagere rentetarief als ik iets aflos. Ben alleen bang dat een lagere EW roet in het eten gaat gooien.
Maar geldt dat ook voor bestaande hypotheken, dus van voor 1-1-2013? Dat is volgens mij de vraag.
The love you take is equal to the love you make.
pi_121228768
Voor alle tot 1-4-2013 afgesloten KEW (dus ook SEW/BEW). We hebben iets meer nadenk tijd gegeven.

Hierna is dus het aanpassen of nieuw afsluiten van een KEW niet meer mogelijk, tenminste niet meer binnen box1.
.
  zondag 6 januari 2013 @ 14:45:38 #294
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_121228953
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 14:42 schreef Fer het volgende:
Voor alle tot 1-4-2013 afgesloten KEW (dus ook SEW/BEW). We hebben iets meer nadenk tijd gegeven.

Hierna is dus het aanpassen of nieuw afsluiten van een KEW niet meer mogelijk, tenminste niet meer binnen box1.
Waar kan ik dat nalezen?
The love you take is equal to the love you make.
  zondag 6 januari 2013 @ 14:49:03 #295
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_121229097
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 14:32 schreef Fer het volgende:

[..]

Volgens mij word de regel, bij een KEW/SEW, geldt dat het eindbedrag niet opgehoogd mag worden. Extra stortingen of hogere rentes zullen leiden tot een lager maandbedrag.
[...]
Ik heb een flinke eerste inleg gedaan, dus wegens de 1:10 regel kan mijn maandbedrag niet veel verder omlaag. Een extra storting leidt dan automatisch tot een hoger (verwacht) eindbedrag. Wat gebeurt er dan?
If you can't beat them, join them.
  zondag 6 januari 2013 @ 14:53:03 #296
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_121229272
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 14:32 schreef Fer het volgende:

[..]

Volgens mij word de regel, bij een KEW/SEW, geldt dat het eindbedrag niet opgehoogd mag worden. Extra stortingen of hogere rentes zullen leiden tot een lager maandbedrag.

Bij een BEW mag het contractueel afgesproken maandbedrag niet verhoogd worden. Das best rottig omdat ik nu een lage inleg heb icm agressieve inkoop. Als ik in de toekomst meer wil inleggen, bijv icm met een defensievere inkoop mag dit dus niet.

Daarom liever aflossen als er teveel box3 belasting komt. Maar momenteel wacht ik daarmee, ik wil namelijk wel een lagere rentetarief als ik iets aflos. Ben alleen bang dat een lagere EW roet in het eten gaat gooien.
Ik kan die regel alleen vinden voor als je een bestaande SEW oversluit of een ander huis koopt.
The love you take is equal to the love you make.
pi_121229383
quote:
1s.gif Op zondag 6 januari 2013 14:45 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Waar kan ik dat nalezen?
http://www.rijksoverheid.(...)astingplan-2013.html

quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 14:49 schreef 44pje het volgende:

[..]

Ik heb een flinke eerste inleg gedaan, dus wegens de 1:10 regel kan mijn maandbedrag niet veel verder omlaag. Een extra storting leidt dan automatisch tot een hoger (verwacht) eindbedrag. Wat gebeurt er dan?
Denk dat het afhangt van wat de bank doet.

Als ze je maandbedrag toch verlagen voldoe je niet meer aan de 1 op 10 regel en kan de belastingdienst bij uitkering het opgebouwde vermogen, verminderd met de inleg, gaan belasting met 52%. Oppassen dus.

Passen ze het maandbedrag niet aan, zal het extra gestorte bedrag en het vermogen dat het opbouwt onder box3 vallen en ben je 1,2% schuldig hierover. Minder schadelijk, veel succes voor de ambtenaar die dit mag narekenen.
.
  zondag 6 januari 2013 @ 15:00:24 #298
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_121229546
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 14:56 schreef Fer het volgende:

[..]

http://www.rijksoverheid.(...)astingplan-2013.html

[..]

Denk dat het afhangt van wat de bank doet.

Als ze je maandbedrag toch verlagen voldoe je niet meer aan de 1 op 10 regel en kan de belastingdienst bij uitkering het opgebouwde vermogen, verminderd met de inleg, gaan belasting met 52%. Oppassen dus.

Passen ze het maandbedrag niet aan, zal het extra gestorte bedrag en het vermogen dat het opbouwt onder box3 vallen en ben je 1,2% schuldig hierover. Minder schadelijk, veel succes voor de ambtenaar die dit mag narekenen.
Waar lees ik dat het voor een bestaande SEW geldt?
The love you take is equal to the love you make.
  zondag 6 januari 2013 @ 15:49:21 #299
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_121230011
Ik heb inmiddels de info gevonden op de site van onze bank. We gaan maar eens even een afspraak maken.
The love you take is equal to the love you make.
pi_121231219
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 14:56 schreef Fer het volgende:

[..]

http://www.rijksoverheid.(...)astingplan-2013.html

[..]

Denk dat het afhangt van wat de bank doet.

Als ze je maandbedrag toch verlagen voldoe je niet meer aan de 1 op 10 regel en kan de belastingdienst bij uitkering het opgebouwde vermogen, verminderd met de inleg, gaan belasting met 52%. Oppassen dus.

Passen ze het maandbedrag niet aan, zal het extra gestorte bedrag en het vermogen dat het opbouwt onder box3 vallen en ben je 1,2% schuldig hierover. Minder schadelijk, veel succes voor de ambtenaar die dit mag narekenen.
Vermogen op een bankspaarrekening in box 3. Knap.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_121231515
quote:
7s.gif Op zondag 6 januari 2013 15:49 schreef Lienekien het volgende:
Ik heb inmiddels de info gevonden op de site van onze bank. We gaan maar eens even een afspraak maken.
kun je een linkje geven? Wellicht voor meer mensen interessant.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')