vind het raar dat mensen daar bang voor zijn.quote:Op zaterdag 8 december 2012 23:18 schreef Fer het volgende:
Omdat ze bang zijn voor die 1,2% van Box 3. Tegen de tijd dat je 200000 gespaard hebt kan het er best inhakken.
Het hakt er natuurlijk wel flink in. Hoe je het ook bekijkt, het blijft veel geld.quote:Op zaterdag 8 december 2012 23:25 schreef capricia het volgende:
[..]
vind het raar dat mensen daar bang voor zijn.
Gewoon lekker aflossingsvrij houden en iedere keer dat je boven die vrijstelling komt een stukje aflossen. Dat houdt je flexibel, en gericht op aflossen...
Maar dat zijn my 2 cents..![]()
Dan ben je alleen flexibel met maximaal (circa) 20.000 euro. In plaats van de ruim 100.000 bijvoorbeeld die er uiteindelijk in kan zitten. Beetje vreemd om dan het flexibel zijn van 'slechts' 20.000 euro ineens veel belangrijker te vinden.quote:Op zaterdag 8 december 2012 23:25 schreef capricia het volgende:
vind het raar dat mensen daar bang voor zijn.
Gewoon lekker aflossingsvrij houden en iedere keer dat je boven die vrijstelling komt een stukje aflossen. Dat houdt je flexibel, en gericht op aflossen...
Maar dat zijn my 2 cents..![]()
dat is de reden dat we volledig aflossen gewoon niet zinvol vinden.quote:Op zaterdag 8 december 2012 23:38 schreef Fer het volgende:
En reken maar eens uit wat bijvoorbeeld 10 of 20k aflossen je oplevert per maand, zeker icm het mislopen van renteaftrek valt het gewoon tegen.
Dus dit:quote:Op zaterdag 8 december 2012 23:51 schreef capricia het volgende:
dat is de reden dat we volledig aflossen gewoon niet zinvol vinden.
Was eigenlijk onzin?quote:Op zaterdag 8 december 2012 23:25 schreef capricia het volgende:
Niet echt. Dat ligt er aan in welke fase je zit. En met zn tweeen heb je natuurlijk meer vrijstelling dan alleen. Zo hebben wij wel een groot gedeelte van onze hyp afgelost.quote:
Kun je ook de spaarhypotheek hebben voor slechts een deel van je totale hypotheek, dus flexibel zijn in het sparen voor een groter eindbedrag?quote:Op zondag 9 december 2012 00:34 schreef Five_Horizons het volgende:
Dat extra inleggen kan bij een spaarhypotheek ook wel, overigens. Een bankspaarrekening is hierin niet flexibeler. Gelukkig kun je je spaarhypotheekverzekering nog wel in box 3 laten staan.
Als de polis in box 1 staat, wordt deze pas belast als hij de eigenwoningschuld te boven gaat.(dus de hele hypotheek)quote:Op zondag 9 december 2012 00:41 schreef Fer het volgende:
Wat ik wel afvraag:
Mijn hypotheek is opgesplitst in 1/2 aflossingsvrij en een 1/2 beleggingshypotheek. Stel nu dat over 20 jaar blijkt dat de belegging meer heeft opgelevert dan de 1/2 hypotheekschuld die hij zou moeten aflossen. Wordt ik dan al belast in box1 of gebeurt dit pas als het bedrag de totale hypotheek (dus aflossingsvrij+beleggings bij elkaar) te boven gaat.
Puur hypothetisch
En er is een max aan het vrijstellingsbedrag?quote:Op zondag 9 december 2012 00:44 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Als de polis in box 1 staat, wordt deze pas belast als hij de eigenwoningschuld te boven gaat.(dus de hele hypotheek)
Welke vrijstelling bedoel je? In box 3 of in box 1?quote:Op zondag 9 december 2012 00:46 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En er is een max aan het vrijstellingsbedrag?
Mooi, dus ik kan als ik dat nodig acht, mijn inleg verhogen (en beleggingsprofiel verlagen) om toch te proberen meer dan de 1/2 hypotheekschuld af te lossen. Zonder dat ik voor 1 April mijn aflossingvrije deel moet omzetten.quote:Op zondag 9 december 2012 00:44 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Als de polis in box 1 staat, wordt deze pas belast als hij de eigenwoningschuld te boven gaat.(dus de hele hypotheek)
1.quote:Op zondag 9 december 2012 00:47 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Welke vrijstelling bedoel je? In box 3 of in box 1?
Die is maximaal 154000 per persoon, maar maximaal de eigenwoningschuld (als de polis minimaal 20 jaar heeft gelopen; geldt ook voor de BEW/SEW).quote:
Just checking. Heb ik het toch goed begrepen.quote:Op zondag 9 december 2012 00:53 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Die is maximaal 154000 per persoon, maar maximaal de eigenwoningschuld (als de polis minimaal 20 jaar heeft gelopen; geldt ook voor de BEW/SEW).
Dat kan sowieso, maar hou rekening met de bandbreedte-regel (als de polis in box 1 staat; dat is me niet duidelijk). De hoogste jaarpremie mag hoogstens 10x de laagste jaarpremie bedragen.quote:Op zondag 9 december 2012 00:51 schreef Fer het volgende:
[..]
Mooi, dus ik kan als ik dat nodig acht, mijn inleg verhogen (en beleggingsprofiel verlagen) om toch te proberen meer dan de 1/2 hypotheekschuld af te lossen. Zonder dat ik voor 1 April mijn aflossingvrije deel moet omzetten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |