> 5 jaar vastzetten.quote:Op zaterdag 8 december 2012 16:51 schreef capricia het volgende:
De kortst lopende renteperiode die we krijgen kunnen, zonder daadwerkelijk over te sluiten (want die kosten halen we er niet uit), is 1 jaar. Helaas geen variabele maandrente, dus.
Blomke wat zou jij doen?
Dat moet je ook niet willen. Ik heb nooit de lol van een spaarhypotheek ingezien. Van banksparen kan ik me nog enige voordelen voorstellen......quote:Op vrijdag 7 december 2012 20:32 schreef capricia het volgende:
Maar waarom zou ik mijn aflossingsvrije hyp om willen zetten naar een spaarhyp?
punt is dat er ook redelijk wat spaargeld tegenover staat.quote:Op zaterdag 8 december 2012 17:49 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Hangt een beetje van je situatie af. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die ervoor kiezen, ik kan me ook goed voorstellen dat mensen de rente graag 10 of 20 jaar vast hebben staan.
Hoe groot is het probleem als je volgend jaar een aanzienlijk hogere rente krijgt?
Zo goedkoop mogelijk is goedkoop op korte termijn, of dat op lange termijn zo is moet blijken.
als de rente 1 jaar vast staat, mag je ieder jaar 100% aflossen.quote:Op zaterdag 8 december 2012 17:56 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Maar hoeveel mag je, zonder vervelende boetes, aflossen? Daar moet je natuurlijk ook rekening mee houden.
Dan zal voor jullie geval het risico van stijgende rente beperkt zijn, afhankelijk van de verhouding lening/spaargeld, en is een korte termijn (en daarmee lage rente) waarschijnlijk geen slecht idee.quote:Op zaterdag 8 december 2012 17:58 schreef capricia het volgende:
[..]
als de rente 1 jaar vast staat, mag je ieder jaar 100% aflossen.
Punt is dat dat spaargeld ook meer gaat renderen bij hogere rente. Het is dus een kwestie van rekenwerk. Helaas kan niemand duidelijk aangeven wat de rente in de toekomst gaat doen. Enige wat je op basis van Bayes theorema kunt bedenken, is dat de kans op een rentestijging groter is dan de kans op een rentedaling. De grootte van die kansen, moet je echter proefondervindelijk vaststellen.quote:Op zaterdag 8 december 2012 17:54 schreef capricia het volgende:
punt is dat er ook redelijk wat spaargeld tegenover staat.
Mocht de rente erg stijgen kunnen we altijd nog wat aflossen.
En door het zo goedkoop mogelijk te financieren kunnen we al het uitgespaarde geld weer reserveren.
Neen, je moet voorkómen, dat je de dupe wordt van een rentestijging. Althans, de kans zo laag mogelijk maken.quote:Op zaterdag 8 december 2012 22:03 schreef Fer het volgende:
Het komt meestal op hetzelfde neer, als jij een eventueele rentestijging kan hebben, zowel financieel als voor een goede nachtrust moet je gewoon voor goedkoop gaan.
daar betaal je dan ook flink voor, als je dat risico af wil dekken.quote:Op zaterdag 8 december 2012 22:22 schreef blomke het volgende:
[..]
Neen, je moet voorkómen, dat je de dupe wordt van een rentestijging. Althans, de kans zo laag mogelijk maken.
Het gaat analoog aan aandelen: mensen kopen bij stijgende koersen en verkopen niet meer bij dalende koersen, wachten op een koersstijging die niet meer komt. Bij de huizen prijzen zie je ook zoiets.quote:Op zaterdag 8 december 2012 22:20 schreef capricia het volgende:
Ik dacht zelf ook dat als de rente gaat stijgen, ik de hyp altijd nog vast kan zetten voor langer dan 1 jaar.
Maar eigenlijk zie ik het nut er niet van om zekerheid te kopen als we het risico zelf wel kunnen dragen.
Je betaalt fors meer voor het langer vastzetten.
Wij hebben dat 5 jaar afgedekt met 3,5%quote:Op zaterdag 8 december 2012 22:24 schreef capricia het volgende:
daar betaal je dan ook flink voor, als je dat risico af wil dekken.
dan kan ik altijd een stuk aflossen.quote:Op zaterdag 8 december 2012 22:24 schreef blomke het volgende:
[..]
Het gaat analoog aan aandelen: mensen kopen bij stijgende koersen en verkopen niet meer bij dalende koersen, wachten op een koersstijging die niet meer komt. Bij de huizen prijzen zie je ook zoiets.
Analogie: gaat de hypotheekrente eenmal stijgen, dan wachten mensen tot ie gaat dalen. Terwijl ie gewoon blijft doorstijgen.
dat is netjes!quote:Op zaterdag 8 december 2012 22:25 schreef blomke het volgende:
[..]
Wij hebben dat 5 jaar afgedekt met 3,5%
ik heb zelf de indruk dat zolang die crisis hier is, de ECB zal willen blijven stimuleren. En dus de rente laag zal houden.quote:Op zaterdag 8 december 2012 22:32 schreef Fer het volgende:
Het klopt dat zodra je pas bij een stijging op langer zal vastzetten je niet de lage rente pakt die je een jaar ervoor kon hebben. Maar we weten nou eenmaal niet of de rente volgend jaar zal stijgen of over 10 jaar.
vind het raar dat mensen daar bang voor zijn.quote:Op zaterdag 8 december 2012 23:18 schreef Fer het volgende:
Omdat ze bang zijn voor die 1,2% van Box 3. Tegen de tijd dat je 200000 gespaard hebt kan het er best inhakken.
Het hakt er natuurlijk wel flink in. Hoe je het ook bekijkt, het blijft veel geld.quote:Op zaterdag 8 december 2012 23:25 schreef capricia het volgende:
[..]
vind het raar dat mensen daar bang voor zijn.
Gewoon lekker aflossingsvrij houden en iedere keer dat je boven die vrijstelling komt een stukje aflossen. Dat houdt je flexibel, en gericht op aflossen...
Maar dat zijn my 2 cents..![]()
Dan ben je alleen flexibel met maximaal (circa) 20.000 euro. In plaats van de ruim 100.000 bijvoorbeeld die er uiteindelijk in kan zitten. Beetje vreemd om dan het flexibel zijn van 'slechts' 20.000 euro ineens veel belangrijker te vinden.quote:Op zaterdag 8 december 2012 23:25 schreef capricia het volgende:
vind het raar dat mensen daar bang voor zijn.
Gewoon lekker aflossingsvrij houden en iedere keer dat je boven die vrijstelling komt een stukje aflossen. Dat houdt je flexibel, en gericht op aflossen...
Maar dat zijn my 2 cents..![]()
dat is de reden dat we volledig aflossen gewoon niet zinvol vinden.quote:Op zaterdag 8 december 2012 23:38 schreef Fer het volgende:
En reken maar eens uit wat bijvoorbeeld 10 of 20k aflossen je oplevert per maand, zeker icm het mislopen van renteaftrek valt het gewoon tegen.
Dus dit:quote:Op zaterdag 8 december 2012 23:51 schreef capricia het volgende:
dat is de reden dat we volledig aflossen gewoon niet zinvol vinden.
Was eigenlijk onzin?quote:Op zaterdag 8 december 2012 23:25 schreef capricia het volgende:
Niet echt. Dat ligt er aan in welke fase je zit. En met zn tweeen heb je natuurlijk meer vrijstelling dan alleen. Zo hebben wij wel een groot gedeelte van onze hyp afgelost.quote:
Kun je ook de spaarhypotheek hebben voor slechts een deel van je totale hypotheek, dus flexibel zijn in het sparen voor een groter eindbedrag?quote:Op zondag 9 december 2012 00:34 schreef Five_Horizons het volgende:
Dat extra inleggen kan bij een spaarhypotheek ook wel, overigens. Een bankspaarrekening is hierin niet flexibeler. Gelukkig kun je je spaarhypotheekverzekering nog wel in box 3 laten staan.
Als de polis in box 1 staat, wordt deze pas belast als hij de eigenwoningschuld te boven gaat.(dus de hele hypotheek)quote:Op zondag 9 december 2012 00:41 schreef Fer het volgende:
Wat ik wel afvraag:
Mijn hypotheek is opgesplitst in 1/2 aflossingsvrij en een 1/2 beleggingshypotheek. Stel nu dat over 20 jaar blijkt dat de belegging meer heeft opgelevert dan de 1/2 hypotheekschuld die hij zou moeten aflossen. Wordt ik dan al belast in box1 of gebeurt dit pas als het bedrag de totale hypotheek (dus aflossingsvrij+beleggings bij elkaar) te boven gaat.
Puur hypothetisch
En er is een max aan het vrijstellingsbedrag?quote:Op zondag 9 december 2012 00:44 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Als de polis in box 1 staat, wordt deze pas belast als hij de eigenwoningschuld te boven gaat.(dus de hele hypotheek)
Welke vrijstelling bedoel je? In box 3 of in box 1?quote:Op zondag 9 december 2012 00:46 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En er is een max aan het vrijstellingsbedrag?
Mooi, dus ik kan als ik dat nodig acht, mijn inleg verhogen (en beleggingsprofiel verlagen) om toch te proberen meer dan de 1/2 hypotheekschuld af te lossen. Zonder dat ik voor 1 April mijn aflossingvrije deel moet omzetten.quote:Op zondag 9 december 2012 00:44 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Als de polis in box 1 staat, wordt deze pas belast als hij de eigenwoningschuld te boven gaat.(dus de hele hypotheek)
1.quote:Op zondag 9 december 2012 00:47 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Welke vrijstelling bedoel je? In box 3 of in box 1?
Die is maximaal 154000 per persoon, maar maximaal de eigenwoningschuld (als de polis minimaal 20 jaar heeft gelopen; geldt ook voor de BEW/SEW).quote:
Just checking. Heb ik het toch goed begrepen.quote:Op zondag 9 december 2012 00:53 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Die is maximaal 154000 per persoon, maar maximaal de eigenwoningschuld (als de polis minimaal 20 jaar heeft gelopen; geldt ook voor de BEW/SEW).
Dat kan sowieso, maar hou rekening met de bandbreedte-regel (als de polis in box 1 staat; dat is me niet duidelijk). De hoogste jaarpremie mag hoogstens 10x de laagste jaarpremie bedragen.quote:Op zondag 9 december 2012 00:51 schreef Fer het volgende:
[..]
Mooi, dus ik kan als ik dat nodig acht, mijn inleg verhogen (en beleggingsprofiel verlagen) om toch te proberen meer dan de 1/2 hypotheekschuld af te lossen. Zonder dat ik voor 1 April mijn aflossingvrije deel moet omzetten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |