abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_120072235
game on.
.
pi_120077776
De kortst lopende renteperiode die we krijgen kunnen, zonder daadwerkelijk over te sluiten (want die kosten halen we er niet uit), is 1 jaar. Helaas geen variabele maandrente, dus.

Blomke wat zou jij doen?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_120078382
Weet wel aan wie je het vraagt, hè? :')
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  zaterdag 8 december 2012 @ 17:31:57 #4
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_120078930
Blomke adviseert waarschijnlijk weer liever via PM/DM, dan kunnen mensen hem niet meer op zijn fouten wijzen. Neem het in dat geval alsjeblieft niet al te serieus.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_120079271
Of hij adviseert je nu iets (banksparen, bijvoorbeeld), want dat is namelijk nu het summum. Weet dan wel dat 'ie binnen een half jaar ineens aflossingsvrij als de heilige graal ziet. Er zit niet echt iets standvastigs in. (maar dat zal ergens wel in het gebrek aan kennis en zelfvertrouwen liggen)
pi_120079325
Lol.
Maar ons idee om het zo kort mogelijk en zo goedkoop mogelijk te laten financieren, lijkt jullie ook wel wat?
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 8 december 2012 @ 17:49:07 #7
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_120079465
Hangt een beetje van je situatie af. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die ervoor kiezen, ik kan me ook goed voorstellen dat mensen de rente graag 10 of 20 jaar vast hebben staan.

Hoe groot is het probleem als je volgend jaar een aanzienlijk hogere rente krijgt?

Zo goedkoop mogelijk is goedkoop op korte termijn, of dat op lange termijn zo is moet blijken.
pi_120079555
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 16:51 schreef capricia het volgende:
De kortst lopende renteperiode die we krijgen kunnen, zonder daadwerkelijk over te sluiten (want die kosten halen we er niet uit), is 1 jaar. Helaas geen variabele maandrente, dus.

Blomke wat zou jij doen?
> 5 jaar vastzetten.

quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 20:32 schreef capricia het volgende:
Maar waarom zou ik mijn aflossingsvrije hyp om willen zetten naar een spaarhyp?
Dat moet je ook niet willen. Ik heb nooit de lol van een spaarhypotheek ingezien. Van banksparen kan ik me nog enige voordelen voorstellen......

[ Bericht 33% gewijzigd door blomke op 08-12-2012 17:56:53 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_120079647
quote:
7s.gif Op zaterdag 8 december 2012 17:49 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Hangt een beetje van je situatie af. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die ervoor kiezen, ik kan me ook goed voorstellen dat mensen de rente graag 10 of 20 jaar vast hebben staan.

Hoe groot is het probleem als je volgend jaar een aanzienlijk hogere rente krijgt?

Zo goedkoop mogelijk is goedkoop op korte termijn, of dat op lange termijn zo is moet blijken.
punt is dat er ook redelijk wat spaargeld tegenover staat.
Mocht de rente erg stijgen kunnen we altijd nog wat aflossen.
En door het zo goedkoop mogelijk te financieren kunnen we al het uitgespaarde geld weer reserveren.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 8 december 2012 @ 17:56:53 #10
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_120079708
Maar hoeveel mag je, zonder vervelende boetes, aflossen? Daar moet je natuurlijk ook rekening mee houden.
pi_120079756
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 17:56 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Maar hoeveel mag je, zonder vervelende boetes, aflossen? Daar moet je natuurlijk ook rekening mee houden.
als de rente 1 jaar vast staat, mag je ieder jaar 100% aflossen. :7
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 8 december 2012 @ 18:01:11 #12
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_120079815
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 december 2012 17:58 schreef capricia het volgende:

[..]

als de rente 1 jaar vast staat, mag je ieder jaar 100% aflossen. :7
Dan zal voor jullie geval het risico van stijgende rente beperkt zijn, afhankelijk van de verhouding lening/spaargeld, en is een korte termijn (en daarmee lage rente) waarschijnlijk geen slecht idee.
pi_120079837
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 december 2012 17:54 schreef capricia het volgende:

punt is dat er ook redelijk wat spaargeld tegenover staat.
Mocht de rente erg stijgen kunnen we altijd nog wat aflossen.
En door het zo goedkoop mogelijk te financieren kunnen we al het uitgespaarde geld weer reserveren.
Punt is dat dat spaargeld ook meer gaat renderen bij hogere rente. Het is dus een kwestie van rekenwerk. Helaas kan niemand duidelijk aangeven wat de rente in de toekomst gaat doen. Enige wat je op basis van Bayes theorema kunt bedenken, is dat de kans op een rentestijging groter is dan de kans op een rentedaling. De grootte van die kansen, moet je echter proefondervindelijk vaststellen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_120088595
Dat de rente gaat stijgen is inderdaad groter dan dat ie zal dalen. Maar het verschil tussen 1 en 20 jaar vast is zeker wel 1,5 a 2%. De 1 jaars rente moet dus eerst nog boven dit verschil uitstijgen om daadwerkelijk duurder uit te pakken.

Dan nog is vaak verstandiger om het voordeel wat je nu hebt door voor een korte periode te gaan gewoon te sparen, mocht het dan mis gaan heb je tenminste wat achter de hand. Voordeel is dat je dit spaargeld ook kan gebruiken voor andere calamiteiten, zoals werkloosheid, arbeidsongeschikt, of een nieuwe wasmachine ipv stijgende rente alleen.

Het komt meestal op hetzelfde neer, als jij een eventueele rentestijging kan hebben, zowel financieel als voor een goede nachtrust moet je gewoon voor goedkoop gaan.
.
pi_120089258
Ik dacht zelf ook dat als de rente gaat stijgen, ik de hyp altijd nog vast kan zetten voor langer dan 1 jaar.
Maar eigenlijk zie ik het nut er niet van om zekerheid te kopen als we het risico zelf wel kunnen dragen.
Je betaalt fors meer voor het langer vastzetten.
Ook is de HRA niet echt meer belangrijk met een lage rente.. :)

Dus we gaan voor goedkoop, is het plan voorlopig.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_120089311
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 22:03 schreef Fer het volgende:
Het komt meestal op hetzelfde neer, als jij een eventueele rentestijging kan hebben, zowel financieel als voor een goede nachtrust moet je gewoon voor goedkoop gaan.
Neen, je moet voorkómen, dat je de dupe wordt van een rentestijging. Althans, de kans zo laag mogelijk maken.
pi_120089436
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 22:22 schreef blomke het volgende:

[..]

Neen, je moet voorkómen, dat je de dupe wordt van een rentestijging. Althans, de kans zo laag mogelijk maken.
daar betaal je dan ook flink voor, als je dat risico af wil dekken.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_120089440
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 22:20 schreef capricia het volgende:
Ik dacht zelf ook dat als de rente gaat stijgen, ik de hyp altijd nog vast kan zetten voor langer dan 1 jaar.
Maar eigenlijk zie ik het nut er niet van om zekerheid te kopen als we het risico zelf wel kunnen dragen.
Je betaalt fors meer voor het langer vastzetten.
Het gaat analoog aan aandelen: mensen kopen bij stijgende koersen en verkopen niet meer bij dalende koersen, wachten op een koersstijging die niet meer komt. Bij de huizen prijzen zie je ook zoiets.

Analogie: gaat de hypotheekrente eenmal stijgen, dan wachten mensen tot ie gaat dalen. Terwijl ie gewoon blijft doorstijgen.
pi_120089480
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 december 2012 22:24 schreef capricia het volgende:

daar betaal je dan ook flink voor, als je dat risico af wil dekken.
Wij hebben dat 5 jaar afgedekt met 3,5%
pi_120089499
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 22:24 schreef blomke het volgende:

[..]

Het gaat analoog aan aandelen: mensen kopen bij stijgende koersen en verkopen niet meer bij dalende koersen, wachten op een koersstijging die niet meer komt. Bij de huizen prijzen zie je ook zoiets.

Analogie: gaat de hypotheekrente eenmal stijgen, dan wachten mensen tot ie gaat dalen. Terwijl ie gewoon blijft doorstijgen.
dan kan ik altijd een stuk aflossen. :)
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_120089674
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 22:25 schreef blomke het volgende:

[..]

Wij hebben dat 5 jaar afgedekt met 3,5%
dat is netjes!
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_120089801
Het klopt dat zodra je pas bij een stijging op langer zal vastzetten je niet de lage rente pakt die je een jaar ervoor kon hebben. Maar we weten nou eenmaal niet of de rente volgend jaar zal stijgen of over 10 jaar.
.
pi_120090514
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 22:32 schreef Fer het volgende:
Het klopt dat zodra je pas bij een stijging op langer zal vastzetten je niet de lage rente pakt die je een jaar ervoor kon hebben. Maar we weten nou eenmaal niet of de rente volgend jaar zal stijgen of over 10 jaar.
ik heb zelf de indruk dat zolang die crisis hier is, de ECB zal willen blijven stimuleren. En dus de rente laag zal houden.
Ook heb ik op tv een documentaire gezien waarin naar voren kwam dan de HR in NL hoog is, ivm gebrek aan concurentie. Dit kwam door de staatssteun aan onze banken, waardoor ze niet mogen stunten met tarieven.
Zodra die steun terug betaald is, zal er weer meer concurentie komen...hoop ik.. :)
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_120090635
Waarom zijn er eigenlijk mensen die hun hypotheek nog willen omzetten naar een spaarhypotheek voor eind van het jaar? Ik heb een aflossingsvrije beleggingshypotheek waardoor ik dankzij het niet sparen en niet aflossen veel meer kan sparen dan ik ooit met een andere soort hypotheek zou kunnen doen. En ik zou wel gek zijn om te gaan aflossen (hoe graag de regering ook wil dat je dit gaat doen) Dan heb je wel minder schuld, maar per saldo houd je er dus veel minder aan over. Op spaargeld vang je geen drol aan rente momenteel.....
Doe maar gek, de rest van Nederland doet al gewoon genoeg
pi_120091893
Omdat ze bang zijn voor die 1,2% van Box 3. Tegen de tijd dat je 200000 gespaard hebt kan het er best inhakken.
.
pi_120092148
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 23:18 schreef Fer het volgende:
Omdat ze bang zijn voor die 1,2% van Box 3. Tegen de tijd dat je 200000 gespaard hebt kan het er best inhakken.
vind het raar dat mensen daar bang voor zijn.
Gewoon lekker aflossingsvrij houden en iedere keer dat je boven die vrijstelling komt een stukje aflossen. Dat houdt je flexibel, en gericht op aflossen...
Maar dat zijn my 2 cents.. :D
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_120092252
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 december 2012 23:25 schreef capricia het volgende:

[..]

Gewoon lekker aflossingsvrij houden en iedere keer dat je boven die vrijstelling komt een stukje aflossen. Dat houdt je flexibel, en gericht op aflossen...
Het hakt er natuurlijk wel flink in. Hoe je het ook bekijkt, het blijft veel geld.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 8 december 2012 @ 23:30:03 #28
862 Arcee
Look closer
pi_120092364
quote:
Dan ben je alleen flexibel met maximaal (circa) 20.000 euro. In plaats van de ruim 100.000 bijvoorbeeld die er uiteindelijk in kan zitten. Beetje vreemd om dan het flexibel zijn van 'slechts' 20.000 euro ineens veel belangrijker te vinden. :)
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_120092410
Een belegging/spaartegoed stijgt natuurlijk sneller zodra het bedrag hoog is. Als je iedere keer bij de vrijstelling aflost heb je kans dat je uiteindelijk meer kosten aan aflossen hebt. Daarintegen betaal je minder rente.
.
pi_120092767
En reken maar eens uit wat bijvoorbeeld 10 of 20k aflossen je oplevert per maand, zeker icm het mislopen van renteaftrek valt het gewoon tegen.
.
pi_120093277
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 23:38 schreef Fer het volgende:
En reken maar eens uit wat bijvoorbeeld 10 of 20k aflossen je oplevert per maand, zeker icm het mislopen van renteaftrek valt het gewoon tegen.
dat is de reden dat we volledig aflossen gewoon niet zinvol vinden.
There is a name for it:
We call them Poor"
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 8 december 2012 @ 23:54:14 #32
862 Arcee
Look closer
pi_120093419
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 december 2012 23:51 schreef capricia het volgende:
dat is de reden dat we volledig aflossen gewoon niet zinvol vinden.
Dus dit:

quote:
Was eigenlijk onzin?
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_120093542
Zolang het op de bank staat kun je de rente aftrekken en dit voordeel vaak hoger dan die 1,2% box3 belasting.

En in de basis is dat het hele probleem van de hypotheekaftrek, we willen allemaal niet meer aflossen hierom. Maar dat hadden ze bij het verstrekken van de eerste spaarhypotheek ook kunnen inzien. Maar ja Lubbers, Kok en Balkenende staken hun kop liever in het zand.
.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 9 december 2012 @ 00:09:02 #34
862 Arcee
Look closer
pi_120094071
Als je je aflospolis in box 1 plaatst heb je zelfs het nadeel van die 1.2% HRA niet meer.

En idd, aflossen zou de norm moeten zijn.
  Moderator zondag 9 december 2012 @ 00:20:48 #35
236264 crew  capricia
pi_120094548
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 23:54 schreef Arcee het volgende:

[..]

Dus dit:

[..]

Was eigenlijk onzin?
Niet echt. Dat ligt er aan in welke fase je zit. En met zn tweeen heb je natuurlijk meer vrijstelling dan alleen. Zo hebben wij wel een groot gedeelte van onze hyp afgelost.
Maar nu vragen we ons af wat het voordeel is van verder aflossen.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator zondag 9 december 2012 @ 00:25:28 #36
236264 crew  capricia
pi_120094718
Ik zie eigenlijk geen reden om de hypotheek volledig af te lossen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_120094830
Die is er niet, het goedkoopste is inderdaad de spaarhypotheek. Je krijgt meer rente dan op een gewone spaarrekening en geen 1,2% heffing.

Nadeel zijn de regels waar je aan moet voldoen, dus ook blijven sparen als het financieel minder gaat.

Je kunt trouwens je geld ook investeren in bijvoorbeeld zonnepanelen, die renderen 10-15%.
.
  zondag 9 december 2012 @ 00:31:23 #38
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_120094955
Banksparen kan hetzelfde rentevoordeel hebben en is volgens mij flexibeler dan een spaarhypotheek, omdat je ook gemakkelijk extra kunt inleggen als dat uitkomt. En dat kun je dus achterwege laten als het niet uitkomt.
The love you take is equal to the love you make.
pi_120095086
Dat extra inleggen kan bij een spaarhypotheek ook wel, overigens. Een bankspaarrekening is hierin niet flexibeler. Gelukkig kun je je spaarhypotheekverzekering nog wel in box 3 laten staan. :)
  zondag 9 december 2012 @ 00:40:57 #40
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_120095269
quote:
14s.gif Op zondag 9 december 2012 00:34 schreef Five_Horizons het volgende:
Dat extra inleggen kan bij een spaarhypotheek ook wel, overigens. Een bankspaarrekening is hierin niet flexibeler. Gelukkig kun je je spaarhypotheekverzekering nog wel in box 3 laten staan. :)
Kun je ook de spaarhypotheek hebben voor slechts een deel van je totale hypotheek, dus flexibel zijn in het sparen voor een groter eindbedrag?
pi_120095284
Wat ik wel afvraag:

Mijn hypotheek is opgesplitst in 1/2 aflossingsvrij en een 1/2 beleggingshypotheek. Stel nu dat over 20 jaar blijkt dat de belegging meer heeft opgelevert dan de 1/2 hypotheekschuld die hij zou moeten aflossen. Wordt ik dan al belast in box1 of gebeurt dit pas als het bedrag de totale hypotheek (dus aflossingsvrij+beleggings bij elkaar) te boven gaat.

Puur hypothetisch
.
pi_120095338
Uiteraard :). Wel ben je natuurlijk (als je deze toch in box 1 zet) gebonden aan een bandbreedte qua premies. Als 'ie in box 3 staat, heb je daar geen last van. (daarin is bijvoorbeeld de bankspaarrekening infkexibeler)
pi_120095377
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 00:41 schreef Fer het volgende:
Wat ik wel afvraag:

Mijn hypotheek is opgesplitst in 1/2 aflossingsvrij en een 1/2 beleggingshypotheek. Stel nu dat over 20 jaar blijkt dat de belegging meer heeft opgelevert dan de 1/2 hypotheekschuld die hij zou moeten aflossen. Wordt ik dan al belast in box1 of gebeurt dit pas als het bedrag de totale hypotheek (dus aflossingsvrij+beleggings bij elkaar) te boven gaat.

Puur hypothetisch
Als de polis in box 1 staat, wordt deze pas belast als hij de eigenwoningschuld te boven gaat.(dus de hele hypotheek)
  zondag 9 december 2012 @ 00:46:33 #44
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_120095428
quote:
14s.gif Op zondag 9 december 2012 00:44 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Als de polis in box 1 staat, wordt deze pas belast als hij de eigenwoningschuld te boven gaat.(dus de hele hypotheek)
En er is een max aan het vrijstellingsbedrag?
pi_120095450
quote:
1s.gif Op zondag 9 december 2012 00:46 schreef Lienekien het volgende:

[..]

En er is een max aan het vrijstellingsbedrag?
Welke vrijstelling bedoel je? In box 3 of in box 1?
pi_120095559
quote:
14s.gif Op zondag 9 december 2012 00:44 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Mooi, dus ik kan als ik dat nodig acht, mijn inleg verhogen (en beleggingsprofiel verlagen) om toch te proberen meer dan de 1/2 hypotheekschuld af te lossen. Zonder dat ik voor 1 April mijn aflossingvrije deel moet omzetten.
.
  zondag 9 december 2012 @ 00:51:31 #47
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_120095560
quote:
14s.gif Op zondag 9 december 2012 00:47 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Welke vrijstelling bedoel je? In box 3 of in box 1?
1.
pi_120095614
quote:
1s.gif Op zondag 9 december 2012 00:51 schreef Lienekien het volgende:

[..]

1.
Die is maximaal 154000 per persoon, maar maximaal de eigenwoningschuld (als de polis minimaal 20 jaar heeft gelopen; geldt ook voor de BEW/SEW).
  zondag 9 december 2012 @ 00:54:14 #49
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_120095632
quote:
14s.gif Op zondag 9 december 2012 00:53 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Die is maximaal 154000 per persoon, maar maximaal de eigenwoningschuld (als de polis minimaal 20 jaar heeft gelopen; geldt ook voor de BEW/SEW).
Just checking. Heb ik het toch goed begrepen. :7
pi_120095660
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 00:51 schreef Fer het volgende:

[..]

Mooi, dus ik kan als ik dat nodig acht, mijn inleg verhogen (en beleggingsprofiel verlagen) om toch te proberen meer dan de 1/2 hypotheekschuld af te lossen. Zonder dat ik voor 1 April mijn aflossingvrije deel moet omzetten.
Dat kan sowieso, maar hou rekening met de bandbreedte-regel (als de polis in box 1 staat; dat is me niet duidelijk). De hoogste jaarpremie mag hoogstens 10x de laagste jaarpremie bedragen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')