Je hebt mazzel dat De Jager een tijdje terug (november 2009) heeft besloten dat KEW/SEW/BEW een box-3-hypotheek mag aflossen, anders had je in box 1 mogen afrekenen. (goede inventarisatie van de bank...pfft...)quote:Op maandag 10 december 2012 15:01 schreef Coelho het volgende:
Na een analyse van mijn SEW blijkt dat mijn hypotheek een te lange looptijd hebben. Ik had in mijn vorige huis al 6.5 jaar HRA gehad en toch is de looptijd van de nieuwe hypotheek en SEW op 25 jaar gezet. Dit levert 1.5 jaar hypotheek zonder HRA op, of een SEW die enkele tienduizenden euros te weinig bevat op datum van aflossing.
Dit heb ik aan mijn bank gemeld met de vraag welke bewegingsvrijheid we na 1 januari 2013 nog hebben, met betrekking tot verhoging maandinleg of incidentele extra stortingen. Volgens de bank hebben we tot 1 april 2013 om dit duidelijk te krijgen, als ik echter de quote van Fer hierboven lees (de bron ervan), dan lijkt het me dat aanpassingen aan een bestaande KEW niet meer na 31 december 2012 gedaan mogen worden. Wie heeft gelijk?
Wanneer is een hypotheek box 3 dan?quote:Op maandag 10 december 2012 15:54 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Je hebt mazzel dat De Jager een tijdje terug (november 2009) heeft besloten dat KEW/SEW/BEW een box-3-hypotheek mag aflossen, anders had je in box 1 mogen afrekenen. (goede inventarisatie van de bank...pfft...)
Voor zover ik het lees, kun je bestaande polissen niet aanpassen (hooguit verlagen) na 1 januari.
Of als je het geld niet besteed hebt aan de aankoop/verbetering van de eerste eigen woning of wanneer je bijvoorbeeld de 30 jaar voorbij bent (en dus geen HRA meer hebt). Dan verhuist de hypotheek van box 1 naar box 3.quote:Op maandag 10 december 2012 16:07 schreef Coelho het volgende:
[..]
Wanneer is een hypotheek box 3 dan?
Dat is bijzaak. Het belangrijkste is dat je hier z.s.m. vertrekt. Verhuur je hut - desnoods aan een groepje Polen - en wees blij met elke cent die je er maandelijks voor vangt. Je gaat het dit leven niet meer meemaken dat NL een ommekeer beleeft in economisch en moreel opzicht. De pleiterik maken in dit pauperland waar de belasting-en overheidsbandieten je geld afpakken en het uitschot op elke hoek van de straat drugs verkoopt en mensen lastig valt. Als je het niet voor jezelf doet, doe het dan voor je kinderen.quote:Op zondag 9 december 2012 02:09 schreef capricia het volgende:
Dan blijft een aflossingsvrije hypotheek de beste optie voor ons.
Volgens de antwoorden van Stef Blok aan de kamer mogen alle spaarconstructies tot 1 April aangepast of opnieuw geopend worden. Mits je op 31-12-2012 een bestaande hypotheek hebt.quote:Op maandag 10 december 2012 15:01 schreef Coelho het volgende:
Na een analyse van mijn SEW blijkt dat mijn hypotheek een te lange looptijd hebben. Ik had in mijn vorige huis al 6.5 jaar HRA gehad en toch is de looptijd van de nieuwe hypotheek en SEW op 25 jaar gezet. Dit levert 1.5 jaar hypotheek zonder HRA op, of een SEW die enkele tienduizenden euros te weinig bevat op datum van aflossing.
Dit heb ik aan mijn bank gemeld met de vraag welke bewegingsvrijheid we na 1 januari 2013 nog hebben, met betrekking tot verhoging maandinleg of incidentele extra stortingen. Volgens de bank hebben we tot 1 april 2013 om dit duidelijk te krijgen, als ik echter de quote van Fer hierboven lees (de bron ervan), dan lijkt het me dat aanpassingen aan een bestaande KEW niet meer na 31 december 2012 gedaan mogen worden. Wie heeft gelijk?
Dat staat er niet (tenzij ik het gemist heb doordat ik op m'n mobiel zoek). Expliciet staat wel aangegeven dat er na 1 januari niet mag worden verhoogd of verlengd en dat bestaande polissen mogen worden omgezet.quote:Op maandag 10 december 2012 17:50 schreef Fer het volgende:
[..]
Volgens de antwoorden van Stef Blok aan de kamer mogen alle spaarconstructies tot 1 April aangepast of opnieuw geopend worden. Mits je op 31-12-2012 een bestaande hypotheek hebt.
Zie overigens ook je eigen quote. (ik krijg dit niet teruggevonden in de brief, overigens.)quote:
Bronquote:De leden van de fractie van de VVD constateren dat de Vereniging Eigen Huis (VEH)
zorgen heeft geuit over de korte tijd die belastingplichtigen hebben om een
bestaande aflossingsvrije hypotheek om te zetten ineen (bank)spaarhypotheek.
Deze leden vragen of voor deze groep, net als voor de groep die een op 31
december 2012 bestaande kapitaalverzekering wil omzetten in een KEW, een
overgangsperiode tot 1 april 2013 op zijn plaats zou zijn. Ook de leden van de fractie
van de PVV vragen hiernaar. Deze leden willen voorts weten hoeveel
belastingplichtigen met een aflossingsvrije hypotheek het voornemen hebben om
over te stappen naar een (bank)spaarhypotheek. Ten slotte is over dit onderwerp
tijdens de APB een motie ingediend door het lid vande Eerste Kamer der Staten-Generaal de heer Kuiper van de fractie van de ChristenUnie.
5
Deze motie is mede
ondertekend door leden van de fracties van het CDA,de SP, D66 en 50PLUS.
In de derde nota van wijziging
6
is een overgangstermijn tot 1 april 2013 opgenomen
voor de belastingplichtigen die op 31 december 2012een eigen woning en een
eigenwoningschuld hebben en daarnaast beschikken over een niet aan de eigen
woning gekoppelde kapitaalverzekering. Deze groep kan die kapitaalverzekering tot
1 april 2013 omzetten in een KEW. Omdat voor die groep al is voorzien in een
overgangstermijn is het kabinet met de leden van defracties van de VVD en de PVV
alsmede met de ondertekenaars van de eerder genoemde motie Kuiper van mening
dat ook voor de omzetting van bijvoorbeeld een bestaande aflossingsvrije hypotheek
in een (bank)spaarhypotheek een overgangstermijn tot 1 april 2013 billijk is. Ook
deze groep, waarvan de omvang onbekend is, krijgt hierdoor nog tot 1 april 2013 de
mogelijkheid om een in box 1 vrijgestelde KEW tot stand te brengen waarvan
contractueel wordt bepaald dat het kapitaal wordt aangewend voor de aflossing van
een (op 31 december 2012) bestaande eigenwoningschuld.
Ja, daar staat dat een verzekering kan worden omgezet. Daar staat niets over het verhogen van het eindkapitaal.quote:
Er is niet één goede site, omdat dat afhankelijk is van jouw wensen en omstandigheden.quote:Op maandag 10 december 2012 20:40 schreef stoeltafel het volgende:
Wat is een goede site om te kijken hoeveel je maandelijks kwijt bent voor een bedrag van 289.000? En 399.999e?
Heb twee mooie huizen gezien. Het eerste huis staat al vier jaar te koop. Het bedrag is pas 1 keer verlaagd. Is er iets te zeggen over het eerste bod? Het is nog niet concreet hoor maar wat is tegenwoordig normaal. 5% onder de vraagprijs of 10%?
Dat kun je toch met dat geld aflossen? Daar hoef je niet apart een aflospolis voor af te sluiten. Tenzij die op zich voordelen biedt, maar dat lijkt niet de motivatie te zijn voor mensen.quote:Op maandag 10 december 2012 20:51 schreef Fer het volgende:
Toendertijd kon ik niet zoveel aflossen, nu wel.
Het vetgedrukte deel doet mij vermoeden dat recht op HRA bepaalt of je de hypotheek als een box-1 mag behandelen.quote:Op maandag 10 december 2012 16:09 schreef Five_Horizons het volgende:
Of als je het geld niet besteed hebt aan de aankoop/verbetering van de eerste eigen woning of wanneer je bijvoorbeeld de 30 jaar voorbij bent (en dus geen HRA meer hebt). Dan verhuist de hypotheek van box 1 naar box 3.
Dat wás wel degelijk zo.quote:Op dinsdag 11 december 2012 07:47 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Het vetgedrukte deel doet mij vermoeden dat recht op HRA bepaalt of je de hypotheek als een box-1 mag behandelen.
Maar, dat is toch niet zo?
Mijn situatie: ik heb, vóór aankoop van mijn huidige huis, 2 jaar een andere koopwoning gehad, met gebruikmaking van HRA. Looptijd van mijn nieuwe hypotheek is 30 jaar; maar ik heb na 28 jaar géén recht meer op HRA. Dan betaal ik de laatste 2 jaar toch gewoon iets meer netto, maar mag op einde looptijd toch nog steeds het kapitaal volgens box-1 vrijstellingen gebruiken voor aflossen van de eigenwoningschuld?
Voor die tijd had je simpelweg een probleem, alleen was het nog niet tot uiting gekomen, aangezien er nogal weinig KEW regulier uitkeerden voor 2009.quote:Op maandag 10 december 2012 15:54 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Je hebt mazzel dat De Jager een tijdje terug (november 2009) heeft besloten dat KEW/SEW/BEW een box-3-hypotheek mag aflossen, anders had je in box 1 mogen afrekenen. (goede inventarisatie van de bank...pfft...)
Voor zover ik het lees, kun je bestaande polissen niet aanpassen (hooguit verlagen) na 1 januari.
Gezien de ligging (Apeldoorn), de de woon- en perceelopp. en de afwerking, vind ik een eindbod ergens tussen de 1,5 en 2 ton ¤'s heel reëel.quote:Op dinsdag 11 december 2012 00:07 schreef stoeltafel het volgende:
Vraagje aan de kenners.
Dit huis is in 2009 opgeleverd http://www.funda.nl/koop/(...)beurtvaartstraat-35/
Het huis staat te koop sinds 1 januari 2010
Vraag me af of het überhaupt ooit verkocht is. De prijs is nog nooit verlaagd, apart. Als een huis al zo lang te koop staat wat is dan een realistisch bod?
Volgens mij is het een woning die als onderdeel van een plan is meegebouwd door de aannemer. Die ga je van z'n levensdagen niet 30-40% onder de vraagprijs meekrijgen.quote:Op dinsdag 11 december 2012 16:25 schreef blomke het volgende:
[..]
Gezien de ligging (Apeldoorn), de de woon- en perceelopp. en de afwerking, vind ik een eindbod ergens tussen de 1,5 en 2 ton ¤'s heel reëel.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |