Als ik het goed lees, bestaat er een regeling om een box3 polis om te zetten naar KEW. Daarnaast bestaat er ook een regeling om een aflossingvrije hypotheek om te zetten in een spaar/beleghypotheek.quote:Op maandag 10 december 2012 20:40 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ja, daar staat dat een verzekering kan worden omgezet. Daar staat niets over het verhogen van het eindkapitaal.
Dat is nu net waar die discussie over gaat.
Je kunt een bestaande polis omzetten in KEW, maar een bestaande Kew/SEW niet verhogen/verlengen.
Daar was ik al bang voor. Aan de ene kant zijn we niet echt bang dat het zal afketsen. Aan de andere kant gaan we serieuze kosten maken als we over de 18e gaan. En het zou zonde zijn als ik duizenden euro's moet betalen en dan zonder huis kom te zitten. Het hoort allemaal bij het spelletje "Huizen kopen". We gaan maar een kaarsje branden voor geluk...quote:Op woensdag 12 december 2012 22:51 schreef Five_Horizons het volgende:
Vaak zat meegemaakt dat de hypotheek pas rond was een dag voor passeren, helaas. Vaak zit dat in kleine dingen, waar je soms niet eens aan dacht...
Hoe weet je dat nou zonder concrete berekening.quote:Op donderdag 13 december 2012 16:41 schreef Fer het volgende:
Yup een spaarhypotheek is goedkoper dan annuiteiten, doordat je veel meer hypotheekrente mag aftrekken over de hele rit genomen.
Dit is policy van die hypotheekverstrekker. Op het moment dat jij in de rats c.q. tijdnood zit, weten zij iets er door te duwen wat hen geld oplevert. En zit jij met de gebakken peren.quote:Op woensdag 12 december 2012 22:16 schreef chansadres het volgende:
Vandaag even gefrustreerd door de hypotheekverstrekker. De vrouw en ik willen al een tijdje een huis kopen maar doordat meerdere malen onze banen waren verdwenen door faillissementen nooit de kans gekregen. Een tijdje geleden kreeg ik echter een baan met een contract bij mijn bedrijf. En net zagen we ook ons droomhuis te koop staan. 1 + 1 = 2 dachten we. Ons laten inlichten bij verschillende banken/hypotheekverstrekkers. Omdat we nog van het aflossingsvrije gedeelte willen gebruik maken, moesten we wel alles op tijd indienen. Dat was geen probleem en de gekozen hypotheekverstrekker ging het allemaal regelen. Hij stuurt gegevens op en enige tijd later kwam de offerte terug. Tekenen en opsturen. Krijgen we vandaag te horen dat de offerte is afgekeurd door 2 te oude contracten. Wat bleek: de hypotheekverstrekker heeft een oud exemplaar gebruikt van het detacheringscontract van de vrouw. Hij zegt echter dat hij nooit een nieuwere variant heeft ontvangen (terwijl hij zelf de nieuwste versie heeft gekopieerd). In het koopcontract hebben we echter laten opnemen dat we voor de 18e nog onderuit kunnen zonder boete als de hypotheek niet doorgaat. Nu lees ik allerlei doemverhalen dat vaak de hypotheek pas enkele dagen voordat de koopakte helemaal geregeld is. Zijn dit "een paar rotte appels" of gebeurd dit vaker? We zaten sowieso al actief er achter aan maar hebben andere mensen ervaring met zulke situaties.
Kan het wiskundig samenvatten met een formule zonder feitelijke getallen, maar daar heb ik geen zin in. Tevens met feit dat we de dagen van de spaarhypotheek aan het aftellen zijn zou dit binnen 3 weken nutteloze kennis zijn.quote:Op donderdag 13 december 2012 20:43 schreef blomke het volgende:
[..]
Hoe weet je dat nou zonder concrete berekening.
Nou ja, behalve dat duurt het gewoon lang en lijkt het of ze het in deze tijden allemaal nog veel beter controleren. Vroeger was alles beterquote:Op donderdag 13 december 2012 20:45 schreef blomke het volgende:
[..]
Dit is policy van die hypotheekverstrekker. Op het moment dat jij in de rats c.q. tijdnood zit, weten zij iets er door te duwen wat hen geld oplevert. En zit jij met de gebakken peren.
1 2 3 4 5 6 7 | Bankspaar Annuiteit Bruto lasten 539.150 528.078 Hypotheekrenteaftrek 170.100 98.296 Netto lasten ¤ 369.050 ¤ 429.782 Gemiddelde maandlast ¹ ¤ 1.025 ¤ 1.194 Duurder ² ¤ 169 |
Volgens mij heeft de overheid zowel bij beperking van 2001 als bij de huidige beperking het erg netjes gedaan zonder al teveel in te hakken op bestaande overeenkomsten. Het zijn de banken en verzekeraars die de afgelopen 30 jaar hun zakken schaamteloos gevuld hebben met premies en wazige constructies.quote:Op donderdag 13 december 2012 21:41 schreef capricia het volgende:
Er is 1 probleem met een spaarhypotheek: je zet jezelf voor 30 jaar vast in een bepaalde formule. En met een overheid die gewoon de spelregels tijdens de looptijd verandert, zou ik daar niet zo happig op zijn.
Ik geloof je graag, maar hoe zit het met de premie die je betaalt om het risico bij overlijden, af te dekken? Die staat er niet tussen.quote:Op donderdag 13 december 2012 20:58 schreef Fer het volgende:
Anuitair: Kosten = RenteLening + Aflossing - RenteAftrek
Spaar: Kosten = Rentelening + inleg - Renteaftrek - RenteSpaardeel
Die RenteSpaardeel is in %% net zo hoog als de RenteLening.
Dus op moment dat je x aflost, betaal je bij Anuitair minder RenteLening. Bij Spaar krijg je vanaf dat moment rente over diezelfde x. Dat bedrag is hetzelfde.
Over het hele traject genomen betaal je altijd dezelfde bedragen aan rente + aflossing OF rente + inleg. Alleen nu komt het voordeel van de spaarhypotheek, je mag 30 jaar lang de RenteLening aftrekken van de belasting. En deze blijft bij een spaarhypotheek 30 jaar lang maximaal.
Die is toch niet afhankelijk van je hypotheek? Dat is gewoon een dekking om degene die overblijft wat beter achter te laten zodat je na het wegvallen van een partner toch in het huis kunt blijven wonen.quote:Op donderdag 13 december 2012 22:33 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik geloof je graag, maar hoe zit het met de premie die je betaalt om het risico bij overlijden, af te dekken? Die staat er niet tussen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |