abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_120199696
quote:
14s.gif Op maandag 10 december 2012 20:40 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ja, daar staat dat een verzekering kan worden omgezet. Daar staat niets over het verhogen van het eindkapitaal. :)

Dat is nu net waar die discussie over gaat. :)
Je kunt een bestaande polis omzetten in KEW, maar een bestaande Kew/SEW niet verhogen/verlengen.
Als ik het goed lees, bestaat er een regeling om een box3 polis om te zetten naar KEW. Daarnaast bestaat er ook een regeling om een aflossingvrije hypotheek om te zetten in een spaar/beleghypotheek.

Dus als je bijvoorbeeld 50% aflossingsvrij hebt en 50% (bank)sparen, mag je een KEW afsluiten voor het aflossingsvrije deel. Wat in de praktijk neerkomt om het verhogen van het bestaande spaardeel.

Trouwens ik kan hiervoor BEW openen bij Brand New Day voordeel is dat deze dan niet verpand is aan de hypotheek en ze zeggen lagere kosten. Ben alleen niet zeker of de BND fondsen net zo goed presteren als bijvoorbeeld bekende fondsen van ING,BNP ed.
.
pi_120212666
Nee, je kunt je bestaande spaardeel echt niet verhogen. Je kunt er uiteraard wel eentje naast sluiten, maar dat is vaak minder gunstig.(en is natuurlijk niet hetzelfde)
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_120248564
Vandaag even gefrustreerd door de hypotheekverstrekker. De vrouw en ik willen al een tijdje een huis kopen maar doordat meerdere malen onze banen waren verdwenen door faillissementen nooit de kans gekregen. Een tijdje geleden kreeg ik echter een baan met een contract bij mijn bedrijf. En net zagen we ook ons droomhuis te koop staan. 1 + 1 = 2 dachten we. Ons laten inlichten bij verschillende banken/hypotheekverstrekkers. Omdat we nog van het aflossingsvrije gedeelte willen gebruik maken, moesten we wel alles op tijd indienen. Dat was geen probleem en de gekozen hypotheekverstrekker ging het allemaal regelen. Hij stuurt gegevens op en enige tijd later kwam de offerte terug. Tekenen en opsturen. Krijgen we vandaag te horen dat de offerte is afgekeurd door 2 te oude contracten. Wat bleek: de hypotheekverstrekker heeft een oud exemplaar gebruikt van het detacheringscontract van de vrouw. Hij zegt echter dat hij nooit een nieuwere variant heeft ontvangen (terwijl hij zelf de nieuwste versie heeft gekopieerd). In het koopcontract hebben we echter laten opnemen dat we voor de 18e nog onderuit kunnen zonder boete als de hypotheek niet doorgaat. Nu lees ik allerlei doemverhalen dat vaak de hypotheek pas enkele dagen voordat de koopakte helemaal geregeld is. Zijn dit "een paar rotte appels" of gebeurd dit vaker? We zaten sowieso al actief er achter aan maar hebben andere mensen ervaring met zulke situaties.
We are young but getting old before our time
We'll leave the T.V. and the radio behind
Don't you wonder what we'll find
Steppin out tonight
pi_120250558
Vaak zat meegemaakt dat de hypotheek pas rond was een dag voor passeren, helaas. Vaak zit dat in kleine dingen, waar je soms niet eens aan dacht...
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_120251008
quote:
14s.gif Op woensdag 12 december 2012 22:51 schreef Five_Horizons het volgende:
Vaak zat meegemaakt dat de hypotheek pas rond was een dag voor passeren, helaas. Vaak zit dat in kleine dingen, waar je soms niet eens aan dacht...
Daar was ik al bang voor. Aan de ene kant zijn we niet echt bang dat het zal afketsen. Aan de andere kant gaan we serieuze kosten maken als we over de 18e gaan. En het zou zonde zijn als ik duizenden euro's moet betalen en dan zonder huis kom te zitten. Het hoort allemaal bij het spelletje "Huizen kopen". We gaan maar een kaarsje branden voor geluk...
We are young but getting old before our time
We'll leave the T.V. and the radio behind
Don't you wonder what we'll find
Steppin out tonight
pi_120254250
Je kan dus tot 1 januari een bank hypotheek afsluiten. Waarom mag dit niet meer van de overheid? Te veel voordeel of te veel risico?

Ga het niet redden vooe 1 januari. Ga me dit straks duizenden euros schelen of valt het wel mee?
pi_120254401
Nee, je moet het koopcontract vóór 1 januari getekend hebben, de hypotheek met oude regels mag dan ook nog rond komen in 2013.
pi_120254437
Oke dat gaat niet meer lukken. Hoord net van vrienden dat het erg jammer is. Spaarhypotheek is veruit het beste omdat je dan lekker rente pakt. Dat zeiden ze. Weet er zelf nog te weinig vanaf.
pi_120272641
Yup een spaarhypotheek is goedkoper dan annuiteiten, doordat je veel meer hypotheekrente mag aftrekken over de hele rit genomen.

Maar verwacht hierdoor nog wel daling in de huizenprijzen, starter kunnen nu weer iets minder lenen, dat heeft invloed op de markt.
.
pi_120281897
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 16:41 schreef Fer het volgende:
Yup een spaarhypotheek is goedkoper dan annuiteiten, doordat je veel meer hypotheekrente mag aftrekken over de hele rit genomen.
Hoe weet je dat nou zonder concrete berekening.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_120281978
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 22:16 schreef chansadres het volgende:
Vandaag even gefrustreerd door de hypotheekverstrekker. De vrouw en ik willen al een tijdje een huis kopen maar doordat meerdere malen onze banen waren verdwenen door faillissementen nooit de kans gekregen. Een tijdje geleden kreeg ik echter een baan met een contract bij mijn bedrijf. En net zagen we ook ons droomhuis te koop staan. 1 + 1 = 2 dachten we. Ons laten inlichten bij verschillende banken/hypotheekverstrekkers. Omdat we nog van het aflossingsvrije gedeelte willen gebruik maken, moesten we wel alles op tijd indienen. Dat was geen probleem en de gekozen hypotheekverstrekker ging het allemaal regelen. Hij stuurt gegevens op en enige tijd later kwam de offerte terug. Tekenen en opsturen. Krijgen we vandaag te horen dat de offerte is afgekeurd door 2 te oude contracten. Wat bleek: de hypotheekverstrekker heeft een oud exemplaar gebruikt van het detacheringscontract van de vrouw. Hij zegt echter dat hij nooit een nieuwere variant heeft ontvangen (terwijl hij zelf de nieuwste versie heeft gekopieerd). In het koopcontract hebben we echter laten opnemen dat we voor de 18e nog onderuit kunnen zonder boete als de hypotheek niet doorgaat. Nu lees ik allerlei doemverhalen dat vaak de hypotheek pas enkele dagen voordat de koopakte helemaal geregeld is. Zijn dit "een paar rotte appels" of gebeurd dit vaker? We zaten sowieso al actief er achter aan maar hebben andere mensen ervaring met zulke situaties.
Dit is policy van die hypotheekverstrekker. Op het moment dat jij in de rats c.q. tijdnood zit, weten zij iets er door te duwen wat hen geld oplevert. En zit jij met de gebakken peren.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_120282110
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 20:43 schreef blomke het volgende:

[..]

Hoe weet je dat nou zonder concrete berekening.
Kan het wiskundig samenvatten met een formule zonder feitelijke getallen, maar daar heb ik geen zin in. Tevens met feit dat we de dagen van de spaarhypotheek aan het aftellen zijn zou dit binnen 3 weken nutteloze kennis zijn.
.
pi_120282173
Doe mij de formule maar.
pi_120282286
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 20:45 schreef blomke het volgende:

[..]

Dit is policy van die hypotheekverstrekker. Op het moment dat jij in de rats c.q. tijdnood zit, weten zij iets er door te duwen wat hen geld oplevert. En zit jij met de gebakken peren.
Nou ja, behalve dat duurt het gewoon lang en lijkt het of ze het in deze tijden allemaal nog veel beter controleren. Vroeger was alles beter :o
pi_120282568
Anuitair: Kosten = RenteLening + Aflossing - RenteAftrek

Spaar: Kosten = Rentelening + inleg - Renteaftrek - RenteSpaardeel

Die RenteSpaardeel is in %% net zo hoog als de RenteLening.

Dus op moment dat je x aflost, betaal je bij Anuitair minder RenteLening. Bij Spaar krijg je vanaf dat moment rente over diezelfde x. Dat bedrag is hetzelfde.

Over het hele traject genomen betaal je altijd dezelfde bedragen aan rente + aflossing OF rente + inleg. Alleen nu komt het voordeel van de spaarhypotheek, je mag 30 jaar lang de RenteLening aftrekken van de belasting. En deze blijft bij een spaarhypotheek 30 jaar lang maximaal.
.
pi_120282707
http://www.berekenhet.nl/(...)kspaarhypotheek.html

Voorbeeld met:

Hypotheek 250.000
Bankspaarrente 6%
Annuiteitenrente 5,8%
Looptijd 30 jaar
WOZ 250.000
Bruto inkomen 50.000

1
2
3
4
5
6
7
                        Bankspaar               Annuiteit
Bruto lasten              539.150                 528.078     
Hypotheekrenteaftrek      170.100                  98.296    
Netto lasten            ¤ 369.050               ¤ 429.782     

Gemiddelde maandlast ¹    ¤ 1.025                 ¤ 1.194     
Duurder ²                                           ¤ 169

[ Bericht 42% gewijzigd door Coelho op 13-12-2012 21:09:05 ]
pi_120283180
In feite los je bij een Spaarhypotheek net zo hard af, alleen door wat boekhoudkundige trucs kun je meer rente aftrekken (en de banken meer verdienen).

Eigenlijk moeten we blij zijn dat deze belachelijke belastingontduiking wordt afgeschaft, hoewel het natuurlijk een pijnlijke maatregel is. Hier zijn alleen de rijken, rijke babyboomers en banken beter van geworden.

Hopelijk kruipen de prijzen van koopwoning en vrije huurwoningen wat dichter naar elkaar toe en ontstaat er wat meer flexibiliteit.

Kijken ook of over 10, 15 jaar hypotheekadviseurs of belastinginvullers voorbij komen die NIET de vraag stellen: Had u op 31 December 2012 nu WEL of GEEN eigenwoningschuld?
.
pi_120284619
Er is 1 probleem met een spaarhypotheek: je zet jezelf voor 30 jaar vast in een bepaalde formule. En met een overheid die gewoon de spelregels tijdens de looptijd verandert, zou ik daar niet zo happig op zijn.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_120285132
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 21:41 schreef capricia het volgende:
Er is 1 probleem met een spaarhypotheek: je zet jezelf voor 30 jaar vast in een bepaalde formule. En met een overheid die gewoon de spelregels tijdens de looptijd verandert, zou ik daar niet zo happig op zijn.
Volgens mij heeft de overheid zowel bij beperking van 2001 als bij de huidige beperking het erg netjes gedaan zonder al teveel in te hakken op bestaande overeenkomsten. Het zijn de banken en verzekeraars die de afgelopen 30 jaar hun zakken schaamteloos gevuld hebben met premies en wazige constructies.

Nu het echter lastig wordt om te geld te lenen op de geldmarkt moet hun heilige melkkoetje maar naar het slachthuis.
.
pi_120286927
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 20:58 schreef Fer het volgende:
Anuitair: Kosten = RenteLening + Aflossing - RenteAftrek

Spaar: Kosten = Rentelening + inleg - Renteaftrek - RenteSpaardeel

Die RenteSpaardeel is in %% net zo hoog als de RenteLening.

Dus op moment dat je x aflost, betaal je bij Anuitair minder RenteLening. Bij Spaar krijg je vanaf dat moment rente over diezelfde x. Dat bedrag is hetzelfde.

Over het hele traject genomen betaal je altijd dezelfde bedragen aan rente + aflossing OF rente + inleg. Alleen nu komt het voordeel van de spaarhypotheek, je mag 30 jaar lang de RenteLening aftrekken van de belasting. En deze blijft bij een spaarhypotheek 30 jaar lang maximaal.
Ik geloof je graag, maar hoe zit het met de premie die je betaalt om het risico bij overlijden, af te dekken? Die staat er niet tussen.
pi_120288786
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 22:33 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik geloof je graag, maar hoe zit het met de premie die je betaalt om het risico bij overlijden, af te dekken? Die staat er niet tussen.
Die is toch niet afhankelijk van je hypotheek? Dat is gewoon een dekking om degene die overblijft wat beter achter te laten zodat je na het wegvallen van een partner toch in het huis kunt blijven wonen.
pi_120291571
In november bij de notaris gezeten om de hypotheek over te sluiten van een spaarhypotheek (Obvion) naar een Bankspaar hypotheek (Centraal beheer). Qua maandlasten toch een leuke besparing.

Om de spaarpolis fiscaal geruisloos over te zetten naar de nieuwe verzekeringsmaatschappij.
Wat een tijdrovende aangelegenheid.

De oude geld lener moet nog een "reprocessie verklaring" afgeven naar de verzekeringsmaatschappij, en dat zou zo maar 2 maanden kunnen duren :(
Dan moet de oude verzekeringsmaatschappij nog een pak papier papier hebben, aan de telefoon gehad, ze wilde graag de originele.... Niet dus.. Maar ik mag de documenten ook per e-mail versturen :')

Dus nog net op tijd over gesloten, maar niet een actie die je elk jaar wil doen.
pi_120291587

[ Bericht 100% gewijzigd door HarryP op 14-12-2012 00:27:15 ]
pi_120297789
Ook een vraagje.

De situatie:
Hyposchuld 300.000 (aflossings vrij, waarvan 30.000 "gedekt" in belegging en 60.000 in een spaarverz.)
dus na 30 jr is er met beetje geluk 90K om af te lossen.

kan ik nu NA 1 april 2013 gewoon nog bij de bank aankloppen voor een extra BANKSPAAR-product zodat ik extra ga aflossen (boven die 90K die er al op zit).

Voor de duidelijkheid ik heb nu nog geen BANKSPAAR product voo rmijn hypotheek (alleen beleggingsverz en spaarverz.)..... dus ik wil NA 1 april 2013 er misschien eentje afsluiten erbij/ernaast.

Kan dat dan nog? of moet daarvoor hyoptheek ook opengebroken worden, waardoor het dus fisc. ongunstiger wordt?
  vrijdag 14 december 2012 @ 11:21:48 #125
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_120297942
Nee, dat moet je voor 1 april doen.
The love you take is equal to the love you make.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')