Omdat dat bankspaar product dan aan mijn hypotheek moet worden gekoppelt?quote:Op vrijdag 14 december 2012 11:21 schreef Lienekien het volgende:
Nee, dat moet je voor 1 april doen.
Real-life voorbeeld, wij betalen met z'n 2-en 24 euro per maand aan ORV om 150.000 af te dekken. Verschil is dan nog steeds 145 euro per maandquote:Op donderdag 13 december 2012 22:33 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik geloof je graag, maar hoe zit het met de premie die je betaalt om het risico bij overlijden, af te dekken? Die staat er niet tussen.
Volgens mij is er uitstel tot 1 april en is het daarna finito. Daarna kun je dus geen bankspaarrekening meer aan je hypotheek koppelen en daarmee profiteren van de belastingvoordelen.quote:Op vrijdag 14 december 2012 11:58 schreef tinny het volgende:
[..]
Omdat dat bankspaar product dan aan mijn hypotheek moet worden gekoppelt?
Mhhh, dan ben ik waarschijnlijk ook weer extra admin.kosten kwijt omdat administratief te regelen bij mijn hypotheek verstrekker...(was met wijziging van lev verz ook al0
Volgens mij kan ik dan betre gebruik maken van de mogelijkheid 20% per jaar boetevrij af te lossen bij mijn hypotheek en een gewone spaar-rekening volsparen tot de 40K en dan dat gebruiken als extra aflossing...
En als je bij de annuiteitenhypotheek gewoon een levensverzekering sluit, is het verschil weer groter. Overigens kun je dan een ORV met annuitair dalend kapitaal kiezen, dat is wat voordeliger. Bij een spaarvariant kan dat ook, de schuld neemt immers gedurende de looptijd ook af, dus kan het verzekerd kapitaal ook afnemen.quote:Op vrijdag 14 december 2012 12:04 schreef Blik het volgende:
[..]
Real-life voorbeeld, wij betalen met z'n 2-en 24 euro per maand aan ORV om 150.000 af te dekken. Verschil is dan nog steeds 145 euro per maand
Er hoeft niets gekoppeld te worden. Het is een kwestie van het openen van een bankspaarrekening of verzekering die voldoet aan de KEW-regels. Je hoeft in principe niets te laten weten aan je verstrekker.quote:Op vrijdag 14 december 2012 11:58 schreef tinny het volgende:
[..]
Omdat dat bankspaar product dan aan mijn hypotheek moet worden gekoppelt?
Mhhh, dan ben ik waarschijnlijk ook weer extra admin.kosten kwijt omdat administratief te regelen bij mijn hypotheek verstrekker...(was met wijziging van lev verz ook al0
Volgens mij kan ik dan betre gebruik maken van de mogelijkheid 20% per jaar boetevrij af te lossen bij mijn hypotheek en een gewone spaar-rekening volsparen tot de 40K en dan dat gebruiken als extra aflossing...
Maar kan het nou nog wel of niet meer na 1 april, ervan uitgaande dat je het zou willen om het belastingvoordeel dat er nu mee verbonden is?quote:Op vrijdag 14 december 2012 14:10 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Er hoeft niets gekoppeld te worden. Het is een kwestie van het openen van een bankspaarrekening of verzekering die voldoet aan de KEW-regels. Je hoeft in principe niets te laten weten aan je verstrekker.
Bedankt Vereniging Eigen Huis voor deze dramatische berichtgeving...
Maar een deel van de inleg, wordt wel gebruikt om dat overlijdensrisico af te dekken. I.e. lang niet alle premie komt ten goede aan de kapitaalbouw om aan einde looptijd, de schuld af te lossen.quote:Op donderdag 13 december 2012 23:14 schreef Coelho het volgende:
Die is toch niet afhankelijk van je hypotheek? Dat is gewoon een dekking om degene die overblijft wat beter achter te laten zodat je na het wegvallen van een partner toch in het huis kunt blijven wonen.
Dat ben ik niet met je eens. Waarschijnlijk ligt dat aan de bank.Ik heb gewoon 3 transacties per maand: Ik betaal een vast bedrag hypotheekrente, een vast bedrag spaar ik op mijn opbouwrekening en ik betaal een vast bedrag aan ORV (en ook nog een inleg in een arbeidsongeschiktheidsverzekering, maar dat is een eigen keuze). Elke Euro die naar mijn opbouwrekening gestort wordt, zie ik bijgeschreven worden, ik krijg elke maand mijn rente uitbetaald, niks ondoorzichtigs aan.quote:Op vrijdag 14 december 2012 17:18 schreef blomke het volgende:
Maar een deel van de inleg, wordt wel gebruikt om dat overlijdensrisico af te dekken. I.e. lang niet alle premie komt ten goede aan de kapitaalbouw om aan einde looptijd, de schuld af te lossen.
Da's 'n punt bij een spaarhypotheek; de ondoorzichtige premie-opbouw.
Maar heb jij dan een bankspaarhypotheek of een spaarhypotheek?quote:Op vrijdag 14 december 2012 17:44 schreef Coelho het volgende:
[..]
Dat ben ik niet met je eens. Waarschijnlijk ligt dat aan de bank.Ik heb gewoon 3 transacties per maand: Ik betaal een vast bedrag hypotheekrente, een vast bedrag spaar ik op mijn opbouwrekening en ik betaal een vast bedrag aan ORV (en ook nog een inleg in een arbeidsongeschiktheidsverzekering, maar dat is een eigen keuze). Elke Euro die naar mijn opbouwrekening gestort wordt, zie ik bijgeschreven worden, ik krijg elke maand mijn rente uitbetaald, niks ondoorzichtigs aan.
Ik dacht dat een spaarhypotheek altijd iets van een verzekeringselement (risico voor de verzekeringsmaatschappij) moest hebben en dat dat in de premie wordt verdisconteerd. Maar wellicht zijn er dus spaarhypotheken die die component niet hebben. Die heb ik dan over het hoofd gezien.quote:Op vrijdag 14 december 2012 17:44 schreef Coelho het volgende:
Waarom zou je bij een annuiteit niet kiezen voor een ORV terwijl je daar bij een spaarhypotheek wel voor kiest? Als jij je risico wilt afdekken is dat toch linksom of rechtsom even duur?
Of bedoel je dat de ORV door jouw bank verplicht wordt of zo bij een spaarhypotheek en dat jij bij een annuiteit zelf mag kiezen?
Ik heb het idee dat een deel van de spraakverwarring aan mijn kant ligt. Ik heb inderdaad een bankspaarhypotheek en dat blijkt een wezenlijk ander product te zijn dan een spaarhypotheek. Ik was in de veronderstelling dat dat hetzelfde was.quote:Op vrijdag 14 december 2012 19:29 schreef blomke het volgende:
[..]
Maar heb jij dan een bankspaarhypotheek of een spaarhypotheek?
[..]
Ik dacht dat een spaarhypotheek altijd iets van een verzekeringselement (risico voor de verzekeringsmaatschappij) moest hebben en dat dat in de premie wordt verdisconteerd. Maar wellicht zijn er dus spaarhypotheken die die component niet hebben. Die heb ik dan over het hoofd gezien.
Maar dan krijg je niet dezelfde rente als op je betaalt aan de verstrekker, dan ken je beter beleggen in bijvoorbeeld wereld fondsen ofzo.quote:Op vrijdag 14 december 2012 14:10 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Er hoeft niets gekoppeld te worden. Het is een kwestie van het openen van een bankspaarrekening of verzekering die voldoet aan de KEW-regels. Je hoeft in principe niets te laten weten aan je verstrekker.
Je kunt nog wel sparen of beleggen maar je zal op termijn vermogensbelasting (1,2%) gaan betalen. Omdat je echter nog altijd renteaftrek geniet op je aflossingsvrije leningdeel zul je echt moeten uitrekenen of het goedkoper is om af te lossen of even door te gaan met sparen/beleggen.quote:Op vrijdag 14 december 2012 14:12 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar kan het nou nog wel of niet meer na 1 april, ervan uitgaande dat je het zou willen om het belastingvoordeel dat er nu mee verbonden is?
En ik wist niet dat er nog mensen enigsinds dachten aan een klassieke spaarhypotheek. Ik beperkte me puur tot de belastingtechnische berekening, uitgaande dat mensen een beschaafde orv/orv-deel betalen.quote:Op vrijdag 14 december 2012 19:29 schreef blomke het volgende:
[..]
Maar heb jij dan een bankspaarhypotheek of een spaarhypotheek?
[..]
Ik dacht dat een spaarhypotheek altijd iets van een verzekeringselement (risico voor de verzekeringsmaatschappij) moest hebben en dat dat in de premie wordt verdisconteerd. Maar wellicht zijn er dus spaarhypotheken die die component niet hebben. Die heb ik dan over het hoofd gezien.
Die mensen zijn er genoeg. Ik dacht dat de klassieke spaarhypotheek, al vanaf 1986 tot op heden on worden afgesloten.quote:Op vrijdag 14 december 2012 20:16 schreef Fer het volgende:
En ik wist niet dat er nog mensen enigsinds dachten aan een klassieke spaarhypotheek. Ik beperkte me puur tot de belastingtechnische berekening, uitgaande dat mensen een beschaafde orv/orv-deel betalen.
Dan krijg je het box 3 verhaal/probleem.quote:Op vrijdag 14 december 2012 20:16 schreef Fer het volgende:
[..]
Maar dan krijg je niet dezelfde rente als op je betaalt aan de verstrekker, dan ken je beter beleggen in bijvoorbeeld wereld fondsen ofzo.
quote:Op vrijdag 14 december 2012 14:10 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Nee, dat krijg je niet. Als je zoals hierboven beschreven doet valt het gewoon onder Box 1.quote:Op vrijdag 14 december 2012 21:13 schreef blomke het volgende:
[..]
Dan krijg je het box 3 verhaal/probleem.
Ja maar IK bedoelde dat niet.quote:Op vrijdag 14 december 2012 21:17 schreef blomke het volgende:
Ik bedoelde: als je zelf gaat beleggen/investeren/sparen zonder aan de eisen die gelden bij een SEW/BEW, te voldoen.
dat dus.quote:Op vrijdag 14 december 2012 17:18 schreef blomke het volgende:
[..]
Maar een deel van de inleg, wordt wel gebruikt om dat overlijdensrisico af te dekken. I.e. lang niet alle premie komt ten goede aan de kapitaalbouw om aan einde looptijd, de schuld af te lossen.
Da's 'n punt bij een spaarhypotheek; de ondoorzichtige premie-opbouw.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |