abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_120095668
Five_H werkte toch in de branche, wordt het nu niet saaier nu je alleen nog maar annuiteiten kan verkopen?

Stiekem is het 100% belegging, 1/2 box1, 1/2 box3, maar die laatste weet de bank niet. Ik kan nu alles omzetten naar 100% box 1, maar zo te zien hoeft het niet perse.
.
pi_120095744
Nou, verkopen van financiële producten heb ik alweer lange tijd achter me gelaten. ;)

Qua financiële dienstverlening maak ik momenteel alleen examenvragen, eigenlijk. :P
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  Moderator zondag 9 december 2012 @ 01:31:51 #53
236264 crew  capricia
pi_120096712
quote:
14s.gif Op zondag 9 december 2012 00:34 schreef Five_Horizons het volgende:
Dat extra inleggen kan bij een spaarhypotheek ook wel, overigens. Een bankspaarrekening is hierin niet flexibeler. Gelukkig kun je je spaarhypotheekverzekering nog wel in box 3 laten staan. :)
Dus ik zou in een spaarhypotheek eenmalig 50.000 euro of zo in kunnen leggen, en dan evenveel rente ontvangen als wat ik betaal?

Zit ik natuurlijk wel weer vast aan de fiscale voorwaarden dat het minimaal zoveel jaar moet staan enzo...
Ik kan het dan dus niet over 18 jaar voor de studie van mijn kind gebruiken?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_120096808
Volgens minister blok
quote:
in beginsel geldt dat op 31 december 2012 bestaande KEW’s onder
het overgangsrecht vallen. Voor producten met een gegarandeerd kapitaal geldt dat
het gegarandeerde kapitaal niet mag worden verhoogden voor producten zonder
gegarandeerd kapitaal geldt dat de contractueel overeengekomen inleg niet mag
worden verhoogd, tenzij de verhoging van de inleg rechtstreeks voortvloeit uit de op
31 december 2012 geldende overeenkomst. Ook de looptijd van de KEW mag niet
worden verlengd. Binnen deze randvoorwaarden mogen KEW’s na 31 december 2012
worden omgezet (bijvoorbeeld van BEW naar SEW, BEW naar kapitaalverzekering
eigen woning of van kapitaalverzekering eigen woning naar SEW), zonder dat de
vrijstelling in box 1 verloren gaat.

[ Bericht 4% gewijzigd door Fer op 09-12-2012 10:28:32 ]
.
  zondag 9 december 2012 @ 01:36:34 #55
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_120096827
quote:
1s.gif Op zondag 9 december 2012 01:31 schreef capricia het volgende:

[..]

Dus ik zou in een spaarhypotheek eenmalig 50.000 euro of zo in kunnen leggen, en dan evenveel rente ontvangen als wat ik betaal?

Zit ik natuurlijk wel weer vast aan de fiscale voorwaarden dat het minimaal zoveel jaar moet staan enzo...
Ik kan het dan dus niet over 18 jaar voor de studie van mijn kind gebruiken?

Nee op het eerste, want je zit ws met een bandbreedte. Nee op het tweede, je mag er alleen hypotheek mee aflossen.
The love you take is equal to the love you make.
  zondag 9 december 2012 @ 01:37:58 #56
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_120096861
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 01:35 schreef Fer het volgende:

[..]

Wat is je bron/de tekst loopt wat vreemd.
The love you take is equal to the love you make.
  Moderator zondag 9 december 2012 @ 02:09:59 #57
236264 crew  capricia
pi_120097615
quote:
1s.gif Op zondag 9 december 2012 01:36 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Nee op het eerste, want je zit ws met een bandbreedte. Nee op het tweede, je mag er alleen hypotheek mee aflossen.
okay, thanks.
Dan blijft een aflossingsvrije hypotheek de beste optie voor ons.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_120099634
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 00:25 schreef capricia het volgende:
Ik zie eigenlijk geen reden om de hypotheek volledig af te lossen.
+1

Waarom zou je je huis 100% afbetaald willen hebben. Dan lig je je hele leven dus krom om je hypotheek af te lossen en dan leg je op een gegeven moment je hoofd neer en gaan je nabestaanden er met alle poet vandoor.

Beetje egoistisch zijn mag ook wel, past wel in het huidige tijdsbeeld van een individualistische maatschappij.

Met een huis van bv. ¤ 300.000,- zijn de nabestaanden ook echt wel blij met ¤ 200.000,- erfenis (dus ¤ 100.000,- lekker aflossingsvrij laten).

Daarnaast heb je over het algemeen grote kans op een erfenis van je ouders (die nog minder egoistisch waren), dus waarom dat niet alvast een beetje inplannen en dat deel sowieso aflossingsvriij houden. Daar hoor ik ook zelden of nooit iemand over op de hypotheek fora. :)
pi_120100029
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 22:50 schreef Samson het volgende:
Ik heb een aflossingsvrije beleggingshypotheek
Die mag je mij eens uitleggen.
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 22:50 schreef Samson het volgende:

waardoor ik dankzij het niet sparen en niet aflossen veel meer kan sparen dan ik ooit met een andere soort hypotheek zou kunnen doen. En ik zou wel gek zijn om te gaan aflossen (hoe graag de regering ook wil dat je dit gaat doen) Dan heb je wel minder schuld, maar per saldo houd je er dus veel minder aan over. Op spaargeld vang je geen drol aan rente momenteel.....
Idem: dat snap ik qua bedoeling ook niet
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_120100063
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 08:01 schreef Moogwai10 het volgende:

[..]

+1

Waarom zou je je huis 100% afbetaald willen hebben. Dan lig je je hele leven dus krom om je hypotheek af te lossen en dan leg je op een gegeven moment je hoofd neer en gaan je nabestaanden er met alle poet vandoor.

Beetje egoistisch zijn mag ook wel, past wel in het huidige tijdsbeeld van een individualistische maatschappij.

Met een huis van bv. ¤ 300.000,- zijn de nabestaanden ook echt wel blij met ¤ 200.000,- erfenis (dus ¤ 100.000,- lekker aflossingsvrij laten).
Zit wat in, maar houd wel rekening met het feit dat per hypotheek, na 30 jaar HRA die laatste vervalt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_120100263
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 09:16 schreef blomke het volgende:

[..]

Die mag je mij eens uitleggen.

[..]

Idem: dat snap ik qua bedoeling ook niet
Wat begrijp je hier dan niet aan? Op een beleggingshypotheek los je niet af, dat bedoel ik met aflossingsvrije beleggingshypotheek en dat andere verhaal is toch redelijk duidelijk lijkt me? Bij de reactie hieronder begrijp je het ineens wel (dat aflossen weinig zinvol is voor jezelf)
Doe maar gek, de rest van Nederland doet al gewoon genoeg
pi_120100271
Het heeft allemaal met de persoonlijke situatie te maken. Je moet gewoon inschatten wat er over 30 jaar gebeurt. Ben je nu 30 is het aannemelijk dat je nog steeds werkt dan en zelfs met een jaarlijkse verhoging van 1% verdien je toch wat meer dan nu. Heb je ouders van over de 70 met een afbetaald koophuis is het aannemelijk dat zijn inmiddels het loodje gelegd hebben en erf je hun kapitaal (tenzij je moeder 115 wordt ofzo). En zo zijn er zat zaken die een eventuele restschuld minder ernstig maken.

Maar verdien je nu bakken geld en weet je zeker dat je dat op je 50e niet meer kan, beurshandelaar bijv. Ben je al 50 en heb je niet zo goed pensioen. Jonge of niet niet zo kapitaalkrachtige ouders of heel veel broers/zussen dan wil je misschien wel alles aflossen.

Of misschien wil je later een boot kopen, wereldreis maken, vakantiehuisje kopen, kinderen een dure studie mogelijk maken. Ook dan geeft een afbetaald huis een hoop financiele vrijheid.

Persoonlijk los ik niet zoveel af, maar de nieuwe HRA regels zullen de komende jaren wel invloed hebben op de huizenprijzen. De verwachting dat mijn huis over ooit nog met 10% per jaar zal stijgen acht ik klein, alhoewel de kans dat er over 10 jaar nog een goede economische periode met hoge inflatie komt ik wel aanemelijk acht.

Misschien moet ik toch nog van de 1 April wet gebruik maken om wat meer af te lossen. Dan misschien kan ik ook een boot of buitenhuis kopen.
.
pi_120100325
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 09:45 schreef Samson het volgende:

[..]

Wat begrijp je hier dan niet aan? Op een beleggingshypotheek los je niet af, dat bedoel ik met aflossingsvrije beleggingshypotheek en dat andere verhaal is toch redelijk duidelijk lijkt me? Bij de reactie hieronder begrijp je het ineens wel (dat aflossen weinig zinvol is voor jezelf)
Dan is het geen aflossingsvrije hypotheek, maar los je (iets) af met de opbrengst uit beleggingen.

Dat andere punt: je lost niets af, maar met sparen win je ook hoegenaamd niets. Wat wil je daarmee zeggen of adviseren? Niet aflossen & wel sparen? Niet aflossen & niet sparen? Niet sparen om wel mee af te lossen?
pi_120100355
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 09:50 schreef blomke het volgende:

[..]

Dan is het geen aflossingsvrije hypotheek, maar los je (iets) af met de opbrengst uit beleggingen.

Dat andere punt: je lost niets af, maar met sparen win je ook hoegenaamd niets. Wat wil je daarmee zeggen of adviseren? Niet aflossen & wel sparen? Niet aflossen & niet sparen? Niet sparen om wel mee af te lossen?
Praat geen poep, ook ik ben ooit begonnen met een 100% aflossingsvrije hypotheek en daarnaast een storting op een open beleggingsrekening. Deze rekening is niet gekoppeld en valt niet in box1. Dit mag je geen beleggingshypotheek noemen.

Bij oversluiten de lening omgezet in 50% aflossingsvrij en 50% BEW, waarbij ik maandelijks inleg op de BEW en daarnaast nog steeds de oude belegging heb aangehouden.

Dit heb ik gedaan omdat de beleggingen wat minder gingen dan verwacht (die plaat hebben we eerder gehoord ;-)) de BEW inmiddels mogelijk was gemaakt en ik ook wel wat meer kon missen in de maand.

Inmiddels sluit de mogelijkheid op 1 april 2013 om mijn BEW te verhogen door bijvoorbeeld de losse belegging hierin te pompen. Zie text hierboven van Stef Blok. De belegging tikt inmiddels tegen de box3 vrijstelling aan en met het huidige klimaat ben ik wel bereid iets meer in te leggen.

Ik kan de BEW omzetten in een SEW (banksparen) maar ik ben nog steeds overtuigd dat ik op de lange termijn meer rendement haal met de BEW.

Ik kan de belegging ook aflossen op de hypotheek en zo in aanmerking komen voor NHG en lagere rentes betalen.

Optie 3: Tijdelijk de inleg van de SEW laten verhogen met een factor 10 (om binnen de bandbreedte te blijven) en na 1 April 2013 weer verlagen.

[ Bericht 17% gewijzigd door Fer op 09-12-2012 10:30:56 ]
.
  zondag 9 december 2012 @ 10:47:50 #65
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_120101006
Ik heb ook een hypotheekvraag.

Wij hebben ons huis te koop staan voor 179k. Verkopen met een restschuld. Deze vangen we op met eigen geld en het geld uit het beleggingsdeel van de hypotheek. Tevens kunnen we een klein deel meefinancieren in een nieuwe hypotheek.

We hebben een nieuw huis op het oog. Vraagprijs voor dit huis is 279k. We mogen het kopen voor 264k en dat is al een scherpe prijs vergeleken bij vergelijkbare woningen. Maar we hebben gezegd dat we eerst ons eigen huis verkopen.

Op basis van bovenstaande cijfers hebben we een berekening laten maken bij de hypotheekadviseur. Financieren is geen probleem. We hebben een hypotheek van 278k nodig en dat kan. Meer kan ook wel.

Nu wil die verkoper snel van zijn huis af. Hij zegt nu dat we het huis voor 254k kunnen kopen. Maar dan ook echt kopen, dus zonder voorbehoud verkoop eigen woning. Insteek is dan, dat wij onze vraagprijs kunnen verlagen en zo sneller van ons huis af kunnen zijn.

Echter: dan neemt onze restschuld nog verder toe, ipv 30k is de restschuld van 40k.

We hebben dan in feite nog steeds 278k aan hypotheek nodig voor het nieuwe huis. Voor de aankoop van exact hetzelfde huis, dus hetzelfde onderpand. Echter, omdat de koopprijs lager ligt en banken maar 106% financieren van de koopprijs en niet van de taxatiewaarde, zouden we wellicht dus dan niet de benodigde hypotheek krijgen.

Uiteraard nemen we komende week contact op met de hypotheekadviseur. Maar ik was wel benieuwd of iemand ervaring heeft met een vergelijkbare situatie, en welke mogelijkheden er eventueel kunnen zijn?

Als het niet kan, dan doen we het uiteraard niet. Dan laten we de situatie zoals hij nu is, dus gekocht onder voorbehoud van verkoop eigen woning. Maar het zou ook jammer zijn als er wel mogelijkheden zijn en we deze 'kans' laten lopen.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_120101018
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 09:53 schreef Fer het volgende:

[..]

Inmiddels sluit de mogelijkheid op 1 april 2013 om mijn BEW te verhogen door bijvoorbeeld de losse belegging hierin te pompen. Zie text hierboven van Stef Blok. De belegging tikt inmiddels tegen de box3 vrijstelling aan en met het huidige klimaat ben ik wel bereid iets meer in te leggen.

Ik heb niet al je posts gelezen, maar ik begreep dat je nu 10 jaar bezig bent met die BEW ??? Ik weet ook niet wat je hypotheekschuld is, maar als je nu tegen de ¤21.000,- kapitaalopbouw hebt, wil je daar dan nog mee doorgaan? Nog afgezien van mogelijke verdere dalingen van de aandelenkoersen?
pi_120101055
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 10:47 schreef MaLo het volgende:
Ik heb ook een hypotheekvraag.

Wij hebben ons huis te koop staan voor 179k. Verkopen met een restschuld. Deze vangen we op met eigen geld en het geld uit het beleggingsdeel van de hypotheek. Tevens kunnen we een klein deel meefinancieren in een nieuwe hypotheek.

Heb je dit van de hypotheeknemer(s) vernomen?
  zondag 9 december 2012 @ 10:51:59 #68
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_120101073
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 10:51 schreef blomke het volgende:

[..]

Heb je dit van de hypotheeknemer(s) vernomen?
Ja.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_120101102
Leg die nieuwe constructie (40 k ipv 30 k) dan ook voor aan diezelfde hypotheeknemer(s). Hoe weet je trouwens de taxatiewaarde van dat andere huis?
  zondag 9 december 2012 @ 11:01:27 #70
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_120101228
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 10:53 schreef blomke het volgende:
Leg die nieuwe constructie (40 k ipv 30 k) dan ook voor aan diezelfde hypotheeknemer(s). Hoe weet je trouwens de taxatiewaarde van dat andere huis?
Ik weet waarvoor eenzelfde type huis, maar dan zonder uitbouw, in de straat erachter vorig jaar verkocht is. Deze prijs ligt daar ver onder. Ik vraag de WOZ waarde wel op bij de verkopende makelaar, dat zal een goed idee geven voor de taxatiewaarde en dat zal de hypotheeknemer ook vast willen weten :).
pi_120101229
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 10:48 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik heb niet al je posts gelezen, maar ik begreep dat je nu 10 jaar bezig bent met die BEW ??? Ik weet ook niet wat je hypotheekschuld is, maar als je nu tegen de ¤21.000,- kapitaalopbouw hebt, wil je daar dan nog mee doorgaan? Nog afgezien van mogelijke verdere dalingen van de aandelenkoersen?
Zucht. Al tien jaar een BEW? Dat kan niet eens. Hou nou gewoon eens op met het gebruiken van termen waar je geen verstand van hebt en mensen op het verkeerde been te zetten.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_120103813
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 09:50 schreef blomke het volgende:

[..]

Laat maar, jij wil gewoon moeilijk doen om het moeilijk doen en je snapt het heus wel. Flauw hoor dit.
Doe maar gek, de rest van Nederland doet al gewoon genoeg
pi_120104985
Ik begrijp die 2 uitspraken niet en dan vraag ik om uitleg. Is dat flauw?
pi_120107630
quote:
14s.gif Op zondag 9 december 2012 11:01 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Zucht. Al tien jaar een BEW? Dat kan niet eens. Hou nou gewoon eens op met het gebruiken van termen waar je geen verstand van hebt en mensen op het verkeerde been te zetten.
Thx.. scheelt weer uitleggen

Maar goed sparen of doorgaan met beleggen altijd een vraagstuk, bij iedere omzetting van de hypotheek. Feit is dat afgelopen 10 jaar mijn beleggingen meer hebben opgeleverd dan een spaarrekening gedaan zou hebben. Verder geloof ik ook nog dat een korte renteperiode icm beleggen mij meer zal opleveren dan sparen.

Echter ben ik er vanuit gegaan dat ik mocht het toch minder gaan ik tussentijds wat meer kan inleggen als ik wilde en kon. Maar door het verbod om je BEW te verhogen (in box1) moet ik daar NU al een keuze in maken.
.
pi_120149888
Na een analyse van mijn SEW blijkt dat mijn hypotheek een te lange looptijd hebben. Ik had in mijn vorige huis al 6.5 jaar HRA gehad en toch is de looptijd van de nieuwe hypotheek en SEW op 25 jaar gezet. Dit levert 1.5 jaar hypotheek zonder HRA op, of een SEW die enkele tienduizenden euros te weinig bevat op datum van aflossing.

Dit heb ik aan mijn bank gemeld met de vraag welke bewegingsvrijheid we na 1 januari 2013 nog hebben, met betrekking tot verhoging maandinleg of incidentele extra stortingen. Volgens de bank hebben we tot 1 april 2013 om dit duidelijk te krijgen, als ik echter de quote van Fer hierboven lees (de bron ervan), dan lijkt het me dat aanpassingen aan een bestaande KEW niet meer na 31 december 2012 gedaan mogen worden. Wie heeft gelijk?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')