abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 6 december 2012 @ 19:26:37 #1
862 Arcee
Look closer
pi_120007532
quote:
Jasper S. bekent moord op Marianne Vaatstra

LEEUWARDEN - Jasper S. heeft de moord op en verkrachting van Marianne Vaatstra bekend. Het Openbaar Ministerie liet dat donderdag weten.

De 45-jarige man uit Oudwoude verklaarde donderdag tijdens een verhoor bij de politie dat hij Marianne in de nacht van 1 mei 1999 in een weiland aan de Keningswei in Veenklooster heeft verkracht en van het leven heeft beroofd.

Hij verklaarde dat hij Marianne niet kende maar haar toevallig die nacht tegen is gekomen. Hij heeft Marianne onder bedreiging van een mes meegenomen het weiland in.
De familie van Marianne Vaatstra is inmiddels op de hoogte gebracht van wat de verdachte tijdens het verhoor heeft verklaard.

Beperking

Woensdag besloot de raadkamer van de rechtbank in Leeuwarden Jasper S. 90 dagen in voorarrest te houden. Hij zat toen al ruim 2 weken in beperkingen; dat betekent dat hij geen contact mag hebben met de buitenwereld, alleen met zijn advocaat. De officier van justitie heeft, nu er een bekentenis ligt, donderdag opdracht gegeven om de beperkingen op te heffen.
S. werd 19 november aangehouden in zijn woonplaats Oudwoude, op luttele kilometers van het weiland bij Veenklooster waar het lichaam van de toen 16-jarige Marianne werd aangetroffen. Politie en justitie kwamen hem op het spoor na een match in het een grootschalig DNA-verwantschapsonderzoek.

Zo'n 6500 mannen in Noord-Friesland stonden DNA af in een laatste poging van justitie om ruim 13 jaar na dato de moordenaar van Marianne te vinden.
Peter R.

Misdaadjournalist Peter R. de Vries meldt op Twitter: ''Bewijslast was te groot, ontkennen hielp niet meer. Zaak Vaatstra opgelost. Jasper S. is de dader die dit geheim 13 jaar verborgen hield. Is bekentenis Jasper S. een verrassing? Nee.. hier viel niet aan te ontkomen. Alleen schriftgeleerden meenden dat er een opening was."
Chronologisch verhaal Zaak Vaatstra:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_120007979
Zou hij echt gezwicht zijn omdat hij de volledige beperking zat was?
pi_120008000
Dat is dus de 'beloning' he, voor een bekentenis...
  donderdag 6 december 2012 @ 19:39:53 #4
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_120008198
Wat ik me nou afvraag is of het nou echt een eenmalig iets was. Wat bezielt iemand dan toch die ene keer denk ik dan...
  donderdag 6 december 2012 @ 19:40:17 #5
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_120008214
Hoera, een bekentenis w/
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_120008233
quote:
1s.gif Op donderdag 6 december 2012 19:39 schreef Brighteyes het volgende:
Wat ik me nou afvraag is of het nou echt een eenmalig iets was. Wat bezielt iemand dan toch die ene keer denk ik dan...
Ja, of zijn behoefte na dit voor jaaaren bevredigd is of niet....
pi_120008292
Waarom nu pas? Vraag ik me af. Niet elke bekentenis is betrouwbaar, maar ik denk dat we er in deze zaak gerust van uit kunnen gaan dat het klopt.
pi_120008300
WTF moet die aandachtsgeile Peter onder dit bericht? Schrap dat even...
censuur :O
  donderdag 6 december 2012 @ 19:42:02 #9
387433 Gorraay
hi-de-hi! ho-de-ho!
pi_120008301
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 19:35 schreef nummer_zoveel het volgende:
Zou hij echt gezwicht zijn omdat hij de volledige beperking zat was?
Wat bedoel je? De aliens hebben 's nachts ongemerkt zijn sperma afgetapt en op het lichaam van het slachtoffer geplaatst? Maar omdat hij in beperking zit, geeft de onschuldige ziel het toch maar toe?
Aldoor dat metalen ruischen van de metalen stralende zee ...
pi_120008355
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 19:42 schreef Gorraay het volgende:

[..]

Wat bedoel je? De aliens hebben 's nachts ongemerkt zijn sperma afgetapt en op het lichaam van het slachtoffer geplaatst? Maar omdat hij in beperking zit, geeft de onschuldige ziel het toch maar toe?
Gezwicht te bekennen. Ik twijfel nergens aan de DNA-match hoor. :)
pi_120008456
Mooi zo! ^O^

Ben benieuwd of we vanuit de 'complottheoristenhoek' :W de gebruikelijk reacties gaan krijgen... :P
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  donderdag 6 december 2012 @ 19:48:15 #12
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_120008602
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 19:42 schreef RemcoDelft het volgende:
WTF moet die aandachtsgeile Peter onder dit bericht? Schrap dat even...
Dit inderdaad.

Al hoop ik dat ze naast de bekentenis ook gaan uitleggen waarom ze jarenlang hebben geklungeld bij de politie. Als ze eerder dingen duidelijk hadden kunnen weerleggen, dan had je die verhalen ook niet gehoord.
  donderdag 6 december 2012 @ 19:48:31 #13
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_120008623
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 19:43 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Gezwicht te bekennen. Ik twijfel nergens aan de DNA-match hoor. :)
Als hij het stil had willen houden was hij niet naar die DNA-afname gegaan.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_120008967
quote:
1s.gif Op donderdag 6 december 2012 19:48 schreef Leandra het volgende:

[..]

Als hij het stil had willen houden was hij niet naar die DNA-afname gegaan.
Nou ja, dan waren ze er wel via familieleden achter gekomen.
Vind het gewoon apart dat ie vandaag pas bekend heeft. Is vast al het zoveelste verhoor wat ie heeft gehad.
pi_120009119
Uit vorige topic:

quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 19:26 schreef alors het volgende:

[..]

Daar wijst alles toch ook op?
Het maakt in dit geval niet veel uit voor de strafmaat of het doodslag of moord betreft, want zelfs in het geval van "slechts" doodslag kan hier "gewoon" levenslang worden gegeven in verband met artikel 288 Wetboek van Strafrecht.
"Patriotism is the last refuge of a scoundrel"
pi_120009244
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 19:57 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Uit vorige topic:

[..]

Het maakt in dit geval niet veel uit voor de strafmaat of het doodslag of moord betreft, want zelfs in het geval van "slechts" doodslag kan hier "gewoon" levenslang worden gegeven in verband met artikel 288 Wetboek van Strafrecht.
Het wordt ook wel wat meer dan alleen doodslag.
  donderdag 6 december 2012 @ 20:01:32 #17
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_120009289
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 19:57 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Uit vorige topic:

[..]

Ok, maar het lijkt toch meer op moord, denk ik...

Twee dingen blijven onduidelijk:
1. de vuuraansteker in MV haar tasje
Ik denk dat ie gewoon is gaan zoeken in haar tasje om te kijken of er iets nuttigs in zat. Misschien zocht ie wel een condoom.

2. dat ze alleen ging fietsen
Blijft merkwaardig, want ze was bang in het donker en ze had genoeg mogelijkheden om op een veiligere manier thuis te komen.
heitieh
pi_120009338
Alleen DNA was niet voldoende voor een veroordeling, maar hoe zit het met een bekentenis + veroordeling? Is dat voldoende?
pi_120009346
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 20:00 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Het wordt ook wel wat meer dan alleen doodslag.
Voorbedachte rade?
pi_120009368
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 20:02 schreef Hou-m-Nat het volgende:

[..]

Voorbedachte rade?
nee, hij kwam haar tegen en kende haar niet
pi_120009467
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 20:03 schreef THEFXR het volgende:

[..]

Gekwalificeerde doodslag?
pi_120009581
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 20:02 schreef Hou-m-Nat het volgende:

[..]

Voorbedachte rade?
Nee, ik bedoel ook verkrachting, bedreiging, mishandeling en vrijheidsberoving misschien?
En natuurlijk dat hij jaren gezwegen heeft.
  donderdag 6 december 2012 @ 20:08:27 #23
387433 Gorraay
hi-de-hi! ho-de-ho!
pi_120009657
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 20:02 schreef Coelho het volgende:
Alleen DNA was niet voldoende voor een veroordeling, maar hoe zit het met een bekentenis + veroordeling? Is dat voldoende?
Je bedoelt DNA + bekentenis? Als de bekentenis een gedetailleerde bekentenis is, d.w.z. als S. vertelt wat er precies gebeurd is, zal het niet moeilijk zijn aanvullend bewijs te verzamelen.
pi_120009693
quote:

[..]

Dit zegt niet dat er geen voorbedachte rade was overigens. Als je je voorneemt de eerste de beste vreemde op straat om te brengen, is dit ook moord. :P

Zoals bijv. de moord op Theo Bisschops.
Je raekt an de dinge geweun.
  donderdag 6 december 2012 @ 20:10:13 #25
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_120009758
quote:

[..]

dus?
heitieh
pi_120009816
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 20:07 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Nee, ik bedoel ook verkrachting, bedreiging, mishandeling en vrijheidsberoving misschien?
En natuurlijk dat hij jaren gezwegen heeft.
Nederland kent geen cumulatief strafrechtstelsel zoals in de VS, waar je voor honderen jaren de cel in kan.
  donderdag 6 december 2012 @ 20:12:23 #27
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_120009890
quote:
99s.gif Op donderdag 6 december 2012 20:01 schreef Joooo-pi het volgende:

Ik denk dat ie gewoon is gaan zoeken in haar tasje om te kijken of er iets nuttigs in zat. Misschien zocht ie wel een condoom.

Blijft merkwaardig, want ze was bang in het donker en ze had genoeg mogelijkheden om op een veiligere manier thuis te komen.
Punt een vind ik nog steeds redelijk vaag. Als het haar of zijn DNA niet is, van wie is die aansteker? Zijn er meerdere personen hierbij betrokken?

Punt twee kan alleen opgehelderd worden door Spencer en zijn vriend.
pi_120009905
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 20:11 schreef Hou-m-Nat het volgende:

[..]

Nederland kent geen cumulatief strafrechtstelsel zoals in de VS, waar je voor honderen jaren de cel in kan.
Ow wacht, misschien kan het wel. Cumulatief staat bij meerdere verschillende gelegenheden, hier is slechts sprake van een gelegenheid.
pi_120009912
quote:

[..]

Oh, dat ook. In het Nederlandse strafrecht wordt de voorbedachte raad (die het verschil uitmaakt tussen doodslag en moord) zeer ruim genomen.

Zelfs in een doodslag-situatie, waarin een schutter (stel) zes kogels afvuurt, kan een rechter in theorie al beslissen dat er genoeg tijd tot bezinning moet zijn geweest tussen het eerste en zesde schot.

quote:
Dat fietsen vind ik niet onduidelijk. Dat is meer een omgekeerde kansberekening. Het gaat er niet echt om dat Marianne dit zo besloten heeft, maar dat er tig meisjes in de omgeving waren waarvan er toevallig een paar alleen zijn gaan fietsen. Dat is op zich niet raar, want dat gebeurt waarschijnlijk ieder weekend in ieder uitgaansgebied.

Van die aansteker is wel wat ongewoner. Ik vind het op dit moment toch nog het meest waarschijnlijk dat Jasper S. niet direct is gaan dreigen, maar eerst amicaal heeft lopen doen. Ik kan me moeilijk voorstellen dat hij per ongeluk de aansteker heeft achtergelaten na het misdrijf. Maar daar zal relatief snel wel wat meer duidelijkheid over komen.
  donderdag 6 december 2012 @ 20:13:50 #30
256140 RhytmicalRemedy
'Respect few,fear none
pi_120009959
Jasper S heeft onder druk bekend.
Op zondag 6 juni 2010 12:30 schreef Flounder het volgende:
'Jezus, je bent een echte Nederlander he?'
Op maandag 5 november 2012 01:17 schreef tarantism het volgende:
'speciaal ingelogd om deze post te eren _O_ :D'
pi_120010016
quote:
19s.gif Op donderdag 6 december 2012 20:13 schreef RhytmicalRemedy het volgende:
Jasper S heeft onder druk bekent.
Druk zal er zeker geweest zijn. Of het een 'Zaanse' verhoormethode geweest is weer een ander verhaal.
pi_120010107
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 20:14 schreef Hou-m-Nat het volgende:

[..]

Druk zal er zeker geweest zijn. Of het een 'Zaanse' verhoormethode geweest is weer een ander verhaal.
En de waarschijnlijkheid dat het verhoor is opgenomen is zeer groot.
Je raekt an de dinge geweun.
pi_120010151
Wat moet het voor de familie Vaatstra wederom prachtig zijn en voor de familie van S. verschrikkelijk. Het moet onvoorstelbaar moeilijk zijn voor beide kanten en voor het hele verscheurde dorp. Kan me voorstellen dat er mensen niet kunnen slapen omdat hun dochter met S. in contact is geweest. Brr.
pi_120010156
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 20:16 schreef Messina het volgende:

[..]

En de waarschijnlijkheid dat het verhoor is opgenomen is zeer groot.
Inderdaad.
pi_120010245
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 20:12 schreef Hou-m-Nat het volgende:

[..]

Ow wacht, misschien kan het wel. Cumulatief staat bij meerdere verschillende gelegenheden, hier is slechts sprake van een gelegenheid.
Nee. Nederland heeft trouwens beperkte cumulatie, zoals dat heet. Zowel bij meerdere gelegenheden als bij meerdere misdrijven op één gelegenheid mag de straf niet hoger zijn dan 1/3 boven het hoogste maximum.

Maar in dit geval komt zoals gezegd artikel 288 Wetb. van Strafrecht snel in beeld. Even simpel gezegd - doodslag gepleegd om (onder meer) straffeloosheid van een ander strafbaar feit (in dit geval verkrachting) te bewerkstelligen, wordt gelijk aan moord bestraft. Dus met een maximum van levenslang (of een tijdelijk maximum van 30 jaar).
pi_120010322
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 20:18 schreef Dr_Strangelove het volgende:

[..]

Nee. Nederland heeft trouwens beperkte cumulatie, zoals dat heet. Zowel bij meerdere gelegenheden als bij meerdere misdrijven op één gelegenheid mag de straf niet hoger zijn dan 1/3 boven het hoogste maximum.

Maar in dit geval komt zoals gezegd artikel 288 Wetb. van Strafrecht snel in beeld. Even simpel gezegd - doodslag gepleegd om (onder meer) straffeloosheid van een ander strafbaar feit (in dit geval verkrachting) te bewerkstelligen, wordt gelijk aan moord bestraft. Dus met een maximum van levenslang (of een tijdelijk maximum van 30 jaar).
Mijn strafrecht is een beetje roestig :P
  donderdag 6 december 2012 @ 20:22:05 #37
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_120010472
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 20:17 schreef Tha_Duck het volgende:
Wat moet het voor de familie Vaatstra wederom prachtig zijn en voor de familie van S. verschrikkelijk. Het moet onvoorstelbaar moeilijk zijn voor beide kanten en voor het hele verscheurde dorp. Kan me voorstellen dat er mensen niet kunnen slapen omdat hun dochter met S. in contact is geweest. Brr.
Op Omrop Fryslan was zonet dat hij zelf zijn eigen familie op de hoogte mocht of wilde stellen. En dat hij dat gedaan heeft.
heitieh
pi_120011309
Wat is een bekentenis waard, als de Twee van Putten bekend hebben? Als je twee weken lang om het uur wordt gewekt (wat in strijd is met de Genevese Conventie) wil je op den duur wel bekennen. Naïevelingen zien in deze zaak natuurlijk het bewijs dat een dna-databank er nu echt moet komen.
[ alle babes op 1 pagina via fok!wiki -bijgewerkt tot 20/10/2015 ]
Leve Kim , Leve Maduro , Leve Castro
#freeTarik #freeDemon_from_heaven
pi_120011369
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 20:36 schreef BabeWatcher het volgende:
Wat is een bekentenis waard, als de Twee van Putten bekend hebben? Als je twee weken lang om het uur wordt gewekt (wat in strijd is met de Genevese Conventie) wil je op den duur wel bekennen. Naïevelingen zien in deze zaak natuurlijk het bewijs dat een dna-databank er nu echt moet komen.
Ja, ja, BNW is verderop.
pi_120011526
quote:
3s.gif Op donderdag 6 december 2012 20:37 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Ja, ja, BNW is verderop.
Jij bent een van de mensen die nog steeds geloven dat de Twee van Putten daadwerkelijk schuldig waren.
pi_120011785
quote:
Hoe weet je dat hij om de twee uur gewekt is? :{w

Hou toch op, DNA + bekentenis (die tot meer bewijs zal lijden, daderkennis enzo..) is gewoon 100% score.
*verwijderd door Admin*
pi_120011873
quote:
Is dat daadwerkelijk zo gebeurd?
  donderdag 6 december 2012 @ 20:47:02 #43
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_120011944
quote:
Dat er valse bekentenissen voorkomen, is bekend, maar dat wil niet zeggen dat elke bekentenis vals is.
heitieh
pi_120011949
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 20:44 schreef JanJanJan het volgende:

[..]

Hoe weet je dat hij om de twee uur gewekt is? :{w

Hou toch op, DNA + bekentenis (die tot meer bewijs zal lijden, daderkennis enzo..) is gewoon 100% score.
Dat is niet helemaal waar.. Ze hadden een bewijsstuk, dus zaten ze om een bekentenis verlegen. Rechercheurs gaan dan soms hun boekje te buiten en een bekentenis die afgedwongen wordt is niets waard.
  donderdag 6 december 2012 @ 20:47:43 #45
326197 Psy-freak
Moderator i.o.
pi_120011984
Zelfs de politie op mn twittert denkt dat het een gedane zaak is :')
zaterdag 13 augustus 2011 11:41 schreef RockNijntje het volgende:
Psy-freak heeft wel de schattigste UI van heel FOK!
FOK!-vriendin: Pixxie. & AdoraBelle
pi_120011995
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 20:45 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Is dat daadwerkelijk zo gebeurd?
Ik was er niet bij, maar de Twee van Putten zijn gezwicht door de verhoormethode.

Ik kan alleen maar hopen dat het niet zo is, maar op de recherche ligt ook een enorme publieke druk om deze zaak nu eindelijk eens op te lossen. Met zedenzaken ligt het altijd heel gevoelig en dat de zaak is opgelost scoort beter dan dat de werkelijke dader is ingesloten.
pi_120011998
Hoe weet je dat die is afgedwongen dan?
*verwijderd door Admin*
pi_120012032
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 20:39 schreef BabeWatcher het volgende:

[..]

Jij bent een van de mensen die nog steeds geloven dat de Twee van Putten daadwerkelijk schuldig waren.
Nee, hoe kom je er bij?
pi_120012063
quote:
13s.gif Op donderdag 6 december 2012 20:48 schreef JanJanJan het volgende:
De speculaties kunnen weer beginnen aan de hand van een handjevol informatie van het OM 8-)
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_120012064
quote:
De tijd tussen aanhouding en de bekentenis. 1+1=2.

Boeven kunnen altijd rekenen op strafvermindering als ze meewerken aan de oplossing van de zaak. Als hij bij de aanhouding meteen zegt: "ja, ik heb het gedaan" en dat voor camera nogmaals verklaart kan hij meteen naar een luxere cel en mag hij daarna heel rustig de zaak reconstrueren.
pi_120012073
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 20:47 schreef Psy-freak het volgende:
Zelfs de politie op mn twittert denkt dat het een gedane zaak is :')
Het is ook een gedane zaak. :')
  donderdag 6 december 2012 @ 20:49:23 #52
326197 Psy-freak
Moderator i.o.
pi_120012097
quote:
Leer mijn de politie kennen
  donderdag 6 december 2012 @ 20:49:41 #53
326197 Psy-freak
Moderator i.o.
pi_120012107
quote:
14s.gif Op donderdag 6 december 2012 20:49 schreef Ziba het volgende:

[..]

Het is ook een gedane zaak. :')
Nee.
pi_120012154
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 20:47 schreef BabeWatcher het volgende:

[..]

Ik was er niet bij, maar de Twee van Putten zijn gezwicht door de verhoormethode.

Ik kan alleen maar hopen dat het niet zo is, maar op de recherche ligt ook een enorme publieke druk om deze zaak nu eindelijk eens op te lossen. Met zedenzaken ligt het altijd heel gevoelig en dat de zaak is opgelost scoort beter dan dat de werkelijke dader is ingesloten.
Totaal niet te vergelijken want toen waren de technieken met DNA nog niet zo ver als nu.
Voor de zaak Marianne Vaatstra is in dertien jaar tot nu nog niemand 'gepakt'.
pi_120012176
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 20:48 schreef BabeWatcher het volgende:

[..]

De tijd tussen aanhouding en de bekentenis. 1+1=2.
2,5 week? :N
*verwijderd door Admin*
  donderdag 6 december 2012 @ 20:53:45 #56
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_120012346
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 20:49 schreef Psy-freak het volgende:

[..]

Nee.
oh god, daar gaat het topic: PSY-troll is weer binnen.
heitieh
  donderdag 6 december 2012 @ 20:55:07 #57
326197 Psy-freak
Moderator i.o.
pi_120012404
quote:
99s.gif Op donderdag 6 december 2012 20:53 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

oh god, daar gaat het topic: PSY-troll is weer binnen.
?
  donderdag 6 december 2012 @ 20:56:15 #58
387433 Gorraay
hi-de-hi! ho-de-ho!
pi_120012459
Er is een categorie van mensen - Dankbaar en Kat behoren ertoe - die zich door geen enkel bewijs zullen laten overtuigen. Dat zegt veel meer over die mensen dan over de zaak in kwestie.
pi_120012607
quote:

[..]

Ik ben met je eens dat een bekentenis op zich niet heel overtuigend zou zijn. Als deze persoon alleen informatie zou herhalen die hem is medegedeeld door de politie of die hij mee heeft kunnen krijgen uit media tijdens de laatste 13 jaar, dan zou een op zichzelf staande bekentenis inderdaad problematisch kunnen zijn.

Van de andere kant kan een bekentenis ongelooflijk overtuigend zijn wanneer iemand bijvoorbeeld een logische en passende verklaring geeft voor bepaalde vraagstukken in het dossier, of nieuwe en verifieerbare punten aanvoert die ook blijken te kunnen/kloppen.

In ieder geval zijn er mij in de menselijke geschiedenis nog geen gevallen bekend waar er zowel a) een 100% DNA match was en b) een bekentenis van de verdachte....

,,,,maar waar achteraf toch sprake bleek van een gerechtelijke dwaling. Misschien kun jij ons verlichten met een voorbeeld dat dit weerlegt?
  donderdag 6 december 2012 @ 21:01:53 #60
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_120012763
Ik dacht dat Peter met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wist dat de dader Marianne kende en dat ze vrijwillig het weiland mee was ingelopen. Lijkt dus niet zo te zijn.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_120012856
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 20:56 schreef Gorraay het volgende:
Er is een categorie van mensen - Dankbaar en Kat behoren ertoe - die zich door geen enkel bewijs zullen laten overtuigen. Dat zegt veel meer over die mensen dan over de zaak in kwestie.
Het is ook een in zichzelf gekeerde manier van bewijs en beredenering.

Als god morgen van de hemel naar beneden zou neerdalen en zou zeggen:

"Jasper S. is daadwerkelijk de moordenaar van Marianne Vaatstra!"

...dan weet ik al wat Micha Kat zou zeggen:

"Ik had niet gedacht dat het complot zo omvangrijk was"
pi_120012884
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 20:58 schreef Dr_Strangelove het volgende:

[..]
,,,,maar waar achteraf toch sprake bleek van een gerechtelijke dwaling. Misschien kun jij ons verlichten met een voorbeeld dat dit weerlegt?
Niet echt. Wel kwam de werkelijke dader van de Puttense Moordzaak voor de rechter opnieuw met de 'sleepspoortheorie', waarvoor de eerdere verdachten veroordeeld waren. Ik meen mij een moordzaak uit Peter R de Vries te herinneren, waarbij DNA gevonden werd van een onschuldige. Toen de werkelijke dader op tv zag dat iemand ten onrechte vastzat kreeg hij wroeging en biechtte hij de moord op. Ik kan het alleen niet meer terugvinden.
  Moderator donderdag 6 december 2012 @ 21:04:21 #63
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_120012912
quote:
1s.gif Op donderdag 6 december 2012 19:39 schreef Brighteyes het volgende:
Ik vraag me dat ook af:

quote:
Hij verklaarde dat hij Marianne niet kende maar haar toevallig die nacht tegen is gekomen. Hij heeft Marianne onder bedreiging van een mes meegenomen het weiland in.
Hij liep dus middenin de nachts met een mes rond op een stille weg. Wetend dat het een uitgaansavond was. Het klinkt als voorbedachte rade, het klinkt alsof hij er over nagedacht heeft. Het klinkt niet als een gelegenheidsaktie van iemand die "zijn kans greep".
"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
  donderdag 6 december 2012 @ 21:13:41 #64
387433 Gorraay
hi-de-hi! ho-de-ho!
pi_120013481
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 21:04 schreef Gert het volgende:

Hij liep dus middenin de nachts met een mes rond op een stille weg. Wetend dat het een uitgaansavond was. Het klinkt als voorbedachte rade, het klinkt alsof hij er over nagedacht heeft. Het klinkt niet als een gelegenheidsaktie van iemand die "zijn kans greep".
Het klinkt iets minder naar een voorbereid plan als je ervan uitgaat dat hij niet rondliep maar fietste (zoals zijn gewoonte was), en dat hij in verband met zijn beroep altijd een mes op zak had.
pi_120013601
quote:

[..]

Punt 2. Alleen fietsen is op het platteland heel normaal hoor.... ook voor tienermeiden.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  donderdag 6 december 2012 @ 21:17:01 #66
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_120013654
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 21:15 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Punt 2. Alleen fietsen is op het platteland heel normaal hoor.... ook voor tienermeiden.
Weet ik, maar niet voor MV. Zij was altijd al doodsbang in het donker.
heitieh
pi_120013820
quote:
99s.gif Op donderdag 6 december 2012 21:17 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Ooh? Dat wist ik niet. Wat raar dan dat ze wel op pad ging.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_120013823
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 21:04 schreef Gert het volgende:

[..]

Ik vraag me dat ook af:

[..]

Er zijn echt veel mensen in die omgeving die altijd met een mes op zak rond lopen.
“Being second is to be the first of the ones who lose.”
pi_120013864
quote:
1s.gif Op donderdag 6 december 2012 21:20 schreef Waffle het volgende:

[..]

Er zijn echt veel mensen in die omgeving die altijd met een mes op zak rond lopen.
Een zakmesje op zak hebben is ook niet verboden, hem gebruiken om te dreigen wel.
pi_120013868
quote:

[..]

Het zou me persoonlijk niks verbazen dat ze alleen op pad is gegaan, omdat ze nog snel even ergens anders op stap wilde gaan.
“Being second is to be the first of the ones who lose.”
  donderdag 6 december 2012 @ 21:21:29 #71
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_120013886
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 20:50 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Totaal niet te vergelijken want toen waren de technieken met DNA nog niet zo ver als nu.
Bij de twee van Putten wisten ze ook gelijk al dat het niet het DNA van een van de twee verdachten was, daarom verzonnen ze er een hele sleeptheorie omheen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 6 december 2012 @ 21:22:21 #72
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_120013926
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 21:19 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Ooh? Dat wist ik niet. Wat raar dan dat ze wel op pad ging.
Is zeker raar.

quote:
1s.gif Op donderdag 6 december 2012 21:20 schreef Waffle het volgende:

[..]

Mensen uit Zwaagwesteinde hebben zelfs een bijnaam: Westereender messenstekkers.
heitieh
  donderdag 6 december 2012 @ 21:24:02 #73
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_120014019
quote:

[..]

Het was helder en volle maan, scheelt al aanzienlijk.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  donderdag 6 december 2012 @ 21:26:13 #74
262 Re
Kiss & Swallow
pi_120014152
Zouden ze ruzie hebben gekregen om de aansteker :o
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_120014233
Ik denk dat het nu wel echt duidelijk is dat hij het heeft gedaan. En DNA en bekentenis (met waarschijnlijk daderkennis).

Er blijven wel vragen (die hij wellicht wel al beantwoord heeft in zijn bekentenis).
1. Hoe komt die aansteker in de tas van MV? Had hij na zijn daad behoefte aan een sigaretje en heeft hij in haar tas gezocht naar sigaretten en een aansteker? Sigaret opgestoken en weggelopen?
2. Was het echt toevallig of was hij inderdaad al van plan om een meisje te verkrachten? Heeft hij dus het punt echt uitgezocht?
3. Wilde hij alleen maar verkrachten en heeft hij haar toen per ongeluk vermoord of was de moord ook een onderdeel van zijn lust?
4. Waarom heeft hij haar zo makkelijk vindbaar laten liggen en niet de tijd genomen om haar op zijn minst te begraven en desnoods een poging gewaagd zijn sporen uit te wissen? (sperma weghalen of zo).
5. Hoe moet hij er aan toe zijn geweest die nacht na die moord (kleren vies, een mes met toch wat bloed erop? iets van een emotie/opwinding?
6. Hoe heeft hij dat al die jaren kunnen verzwijgen zonder dat iemand in zijn omgeving iets heeft vermoed?
7. Waarom is het bij die ene keer gebleven? Als het een lustmoord is, dan zou je toch zeggen dat hij op een gegeven moment dit toch nog wel een keer had willen beleven.

Verder is het toch echt gruwelijk om te bedenken hoe bang MV geweest moet zijn toen ze onder bedreiging mee is gevoerd en is vastgebonden met haar eigen bh en zo. Echt vreselijk wat die heeft moeten doormaken de laatste minuten van haar leven. Hopelijk voor haar is ze toch heel snel flauw gevallen of zo, zodat ze maar kort heeft moeten lijden.

En hoe moeten zijn vrouw en kinderen zich nu op dit moment voelen. Die moeten nu toch in een afgrijselijke nachtmerrie zijn beland? Stel je toch eens voor dat dit jouw man of vader is... De man die je hebt vertrouwd en waar je van houdt, blijkt een afschuwelijke lustmoord te hebben gepleegd. Je hele leven is plotseling een grote leugen en gebaseerd op schijn.
Niets van dit alles is een wezensvreemde ontmoeting tussen een jij en een ik, zodat we nooit of te nimmer zullen weten wie die jij is en wie die ik.
pi_120014437
Dat vind ik een raar gedeelte, MV was vastgebonden met haar eigen bh en is daarna verstikt met die bh... Na de verstikking is zij verkracht en de keel doorgesneden. Waarom was zij vastgebonden om daarna verstikt te worden, ontsnapte ze?

Punt 7: dat is niet perse waar. Daarom worden ook zo weinig verkrachters en/of aanranders gepakt, dat gebeurt best vaak ongepland en "overkomt" een soort van de dader ook.
pi_120014439
Snelste bekentenis ooit? Dan moet de druk wel erg hoog zijn geweest. Men heeft duidelijk blijven hameren op dat DNA, dat geeft de psychologische doorslag dat je bekent, terwijl het alleen maar een extra hulpmiddel nummer zoveel is voor de politie. Men heeft DNA tot een soort God achtige oplossing gemaakt door alle propaganda over de jaren, inclusief dat televisie programma over DNA, juist allemaal tegelijk, aan dit alles kan je zien dat angstpropaganda (fear mongering) kan leiden tot bekentenis. Dit is net zoiet als een volk angst injagen zodat het op de extremen gaat stemmen, diezelfde psychologie die hierachter zit. Men is afgestapt van de Zaanse verhoormethode, nu gebruikt men psychologie, is veel krachtiger. Het komt er dus op neer dat hoe sterker de psyche van een moordenaar hoe lastiger iemand tot een bekentenis komt. Dan komen moordenaars met een sterke psyche onder deze methodes uit, en overigens ook moordenaars in steden, want in een stad van een miljoen inwoners doe je niet zo makkelijk een DNA test als in een dorp op het platteland. Aan de huidige gerechtigheid schort veel (ook iets als klassejustitie is er ook nog steeds, dus rechters en advocaten zijn corrupt) In Amerika is er een jury die weer beinvloed wordt en ook enorm sommen geld en media aandacht. Zuivere gerechtigheid komt er er nooit.
pi_120014524
quote:
5s.gif Op donderdag 6 december 2012 21:30 schreef Synthercell het volgende:
Snelste bekentenis ooit? [...]
Whut?! Vind je dit echt snel?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  donderdag 6 december 2012 @ 21:36:01 #79
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_120014710
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 21:01 schreef Bayswater het volgende:
Ik dacht dat Peter met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wist dat de dader Marianne kende en dat ze vrijwillig het weiland mee was ingelopen. Lijkt dus niet zo te zijn.
Nee, dat heeft hij volgens mij nooit zo gezegd. Ja, ik heb zijn uitzendingen over de zaak gevolgd.
Hij heeft eigenlijk alleen gerapporteerd over het feit dat het 3D-team aanwijzingen zag dat ze wellicht vrijwillig het veld was in gelopen, dit itt de eerdere teams die de zaak in behandeling hadden.
Ik moet zeggen, ik ben best benieuwd naar zijn versie van gebeurtenissen. Heeft hij haar van haar fiets getrokken? Of toch een eerst een onschuldig vuurtje gevraagd of zo?
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_120014853
quote:

[..]

Ja zeg. Ik ben ook bang in het donker, zal ik ook maar gewoon de deur niet meer uitgaan?
Ik fiets ook gewoon van de stad naar huis, van werk naar huis, laat mijn honden uit, allemaal in het donker.
A lie may take care of the present, but it has no future..
You can't pay me enough to be nice to you...
pi_120015024
quote:

[..]

Ik denk dat door alle verschillende voorgaande zaken zoals bijvoorbeeld de twee van Putten, en de ruchtbaarheid en omvang van deze zaak, werkelijk alles tot in de puntjes is gedocumenteerd.
  donderdag 6 december 2012 @ 21:45:36 #82
1986 Jane
pi_120015229
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 21:32 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Whut?! Vind je dit echt snel?
Het is idd helemaal niet zo snel, nmm.

Stel je voor, hij besluit op de laatste dag van het DNA-onderzoek om toch maar mee te doen. Waarom weten we niet, maar wellicht onder druk of omdat hij het gevoel had dat het net zich sloot. Vanaf dat moment moet hij toch geweten hebben dat ze hem zouden komen halen. Kon weken duren, of maanden, maar ze zouden komen. Zou hij dan niet gedacht hebben over zijn bekentenis? Waarom daar dan ruim 2 weken mee wachten? Of zou hij echt hebben gedacht dat hij met een simpele ontkenning vrij zou komen?
pi_120015244
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 21:27 schreef Injetta het volgende:

En hoe moeten zijn vrouw en kinderen zich nu op dit moment voelen. Die moeten nu toch in een afgrijselijke nachtmerrie zijn beland? Stel je toch eens voor dat dit jouw man of vader is... De man die je hebt vertrouwd en waar je van houdt, blijkt een afschuwelijke lustmoord te hebben gepleegd. Je hele leven is plotseling een grote leugen en gebaseerd op schijn.
Maandag gaf de burgemeester van Oudwoude (of dat waar Oudwoude onder valt) aan dat deze mensen geheel weer zijn opgenomen tussen de mensen en alle hulp krijgen die ze maar wensen.
Hij had het zelfs nog over een buurvrouw die de was deed.
In alle ellende vind ik dat een heel liefdevol gebaar.
  donderdag 6 december 2012 @ 21:47:41 #84
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_120015333
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 21:38 schreef Nies het volgende:

[..]

Ja zeg. Ik ben ook bang in het donker, zal ik ook maar gewoon de deur niet meer uitgaan?
Ik fiets ook gewoon van de stad naar huis, van werk naar huis, laat mijn honden uit, allemaal in het donker.
Jij wel, maar MV niet. Er werd altijd ander vervoer geregeld na een stapavond. En het is ook niet even een kort stukje naar huis vanuit Buitenpost, maar zo'n 10km fietsen over afgelegen en onverlichte paden.

Dat het raar is, wil overigens niet zeggen dat ik ergens nog twijfels heb, hoor. Vanaf de dna match heb ik niet aan Jasper zijn schuld getwijfeld. Dit is gewoon nog zo'n vraag die onbeantwoord is.
heitieh
  donderdag 6 december 2012 @ 21:48:26 #85
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_120015378
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 21:01 schreef Bayswater het volgende:
Klopt. Omdat die fietsen er zo netjes stonden. Redening (begrijpelijk): hoe bedreig je iemand én zet je de fietsen netjes neer?

Antwoord: ná de misdaad?
pi_120015430
Ik kan alleen maar zeggen dat ik het super vind dat er een bekentenis is. We kunnen alleen maar hopen dat voor de gemeenschap en voor de familie van Marianne uiteindelijk door een uitgebreide verklaring van de verdachte ook een soort "closure" bereikt kan worden. Laten we hopen dat hij goed duidelijk zal maken wat er gebeurt is.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  donderdag 6 december 2012 @ 21:50:58 #87
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_120015509
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 21:48 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Klopt. Omdat die fietsen er zo netjes stonden. Redening (begrijpelijk): hoe bedreig je iemand én zet je de fietsen netjes neer?

Antwoord: ná de misdaad?
antwoord: onder bedreiging.
heitieh
pi_120015572
PeterRdeV twitterde op donderdag 06-12-2012 om 18:37:49 Verdachte Jasper S. legt volledige bekentenis af in zaak #Vaatstra!!!! reageer retweet
Nielsch twitterde op donderdag 06-12-2012 om 21:48:33 @PeterRdeV Veel ouders voeden sletterige dochters niet op, maar moedigen het aan en lachen er om. Onderdeel van het probleem. reageer retweet
Nielsch twitterde op donderdag 06-12-2012 om 21:47:20 @PeterRdeV Feit is ook dat veel jonge meisjes stuitend uitdagend zijn en grenzeloos immoreel. Zie het elke week. reageer retweet
in reactie op:

eens kijken of Peter Rrrrrrr gaat reageren...
PWBF
  donderdag 6 december 2012 @ 21:53:27 #89
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_120015641
Die nachtelijke fietstochtjes van S. Ik krijg daar gelijk ideeën bij dat ie dan wel vaker zo'n soort gelegenheid zocht. Want waarom fietst iemand in hemelsnaam 's nachts in de omgeving rond? Een vent alleen, met een mes op zak.

En hoe wrang dat MV binnen één kilometer nadat ze afscheid van die jongens had genomen, gepakt is. Eng gewoon. Dat is binnen enkele minuten al.
pi_120015653
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 21:51 schreef Nielsch het volgende:
PeterRdeV twitterde op donderdag 06-12-2012 om 18:37:49 Verdachte Jasper S. legt volledige bekentenis af in zaak #Vaatstra!!!! reageer retweet
Nielsch twitterde op donderdag 06-12-2012 om 21:48:33 @PeterRdeV Veel ouders voeden sletterige dochters niet op, maar moedigen het aan en lachen er om. Onderdeel van het probleem. reageer retweet
Nielsch twitterde op donderdag 06-12-2012 om 21:47:20 @PeterRdeV Feit is ook dat veel jonge meisjes stuitend uitdagend zijn en grenzeloos immoreel. Zie het elke week. reageer retweet
in reactie op:

[ afbeelding ]

eens kijken of Peter Rrrrrrr gaat reageren...
Smakeloos. Maar een hele goede spiegel voor Peterrr
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
pi_120015688
quote:
1s.gif Op donderdag 6 december 2012 21:53 schreef henkde_j het volgende:

[..]

Smakeloos. Maar een hele goede spiegel voor Peterrr
Zeker smakeloos en enkel een spiegel, niet mijn mening...
PWBF
pi_120015778
Hele foute opmerkingen idd van Peter R. de Vries mbt die grensrechters. Maar hij roept wel vaker SBS/Telegraaf-achtige dingen. Als je erop in gaat met argumenten, komt er geen reactie. :P
pi_120015887
quote:
3s.gif Op donderdag 6 december 2012 21:26 schreef Re het volgende:
Zouden ze ruzie hebben gekregen om de aansteker :o
Ik heb die aansteker nooit begrepen. Waarom in godsnaam heeft hij die niet meegenomen (als ie al van hem was). Was hij toch van haar? Of, en dit lijkt me waarschijnlijker: heeft hij Marianne eerst wellicht een sigaretje aangeboden, waarna de aansteker in MV's tas is geraakt en is S deze na de moord uit verwarring vergeten?
  donderdag 6 december 2012 @ 21:58:04 #94
1986 Jane
pi_120015903
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 21:54 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Zeker smakeloos en enkel een spiegel, niet mijn mening...
Ik vind dat je beter een ander onderwerp had kunnen kiezen als je dan zo nodig een punt wil maken bij PRdV.
  donderdag 6 december 2012 @ 21:59:18 #95
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_120015966
quote:
99s.gif Op donderdag 6 december 2012 21:57 schreef Blaxje het volgende:

[..]

Ik heb die aansteker nooit begrepen. Waarom in godsnaam heeft hij die niet meegenomen (als ie al van hem was). Was hij toch van haar? Of, en dit lijkt me waarschijnlijker: heeft hij Marianne eerst wellicht een sigaretje aangeboden, waarna de aansteker in MV's tas is geraakt en is S deze na de moord uit verwarring vergeten?
Ik heb precies hetzelfde. Ze kenden elkaar dus niet blijkt nu. Dus dan denk je toch dat die aansteker die nacht in Mariannes tas is beland...
pi_120015972
quote:
1s.gif Op donderdag 6 december 2012 21:58 schreef Jane het volgende:

[..]

Ik vind dat je beter een ander onderwerp had kunnen kiezen als je dan zo nodig een punt wil maken bij PRdV.
okee

ik niet...
PWBF
  donderdag 6 december 2012 @ 22:02:55 #97
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_120016150
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 21:59 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Ik heb precies hetzelfde. Ze kenden elkaar dus niet blijkt nu. Dus dan denk je toch dat die aansteker die nacht in Mariannes tas is beland...
Ik denk dat hij niks met de aansteker te maken heeft, maar wel door MV haar tasje is gegaan, waardoor zijn dna er op is gekomen. Misschien heeft hij de aansteker wel even vast gehad.
heitieh
pi_120016162
Is ergens te lezen geweest dat vrouw en kinderen nooit iets hebben geweten of vermoed, of zijn dat aannames?
pi_120016198
Op Nieuwsuur na het Journaal een interview met Jan Vlug, de advocaat van Jasper S.
pi_120016206
Mogen we al spreken over een dader, of zijn er nog steeds juridische moraalridders die vinden dat hij nog niet is veroordeeld en dus nog niet meer dan verdacht is?
pi_120016236
quote:
99s.gif Op donderdag 6 december 2012 22:02 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Ik denk dat hij niks met de aansteker te maken heeft, maar wel door MV haar tasje is gegaan, waardoor zijn dna er op is gekomen. Misschien heeftd hij de aansteker wel even vast gehad.
Dan is 'ie van Marianne, maar niemand heeft haar ooit met die aansteker gezien.
  Moderator donderdag 6 december 2012 @ 22:04:28 #102
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_120016238
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 21:13 schreef Gorraay het volgende:

[..]

Het klinkt iets minder naar een voorbereid plan als je ervan uitgaat dat hij niet rondliep maar fietste (zoals zijn gewoonte was), en dat hij in verband met zijn beroep altijd een mes op zak had.
diep in de nacht, met een mes waarmee je iemands keel kan doorsnijden? Hmm..
"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
pi_120016240
quote:
5s.gif Op donderdag 6 december 2012 22:03 schreef ShadyLane het volgende:
Is ergens te lezen geweest dat vrouw en kinderen nooit iets hebben geweten of vermoed, of zijn dat aannames?
Dat weet niemand behalve zijzelf lijkt me. Kan me voorstellen dat je dan ineens heel veel dingen in een ander licht gaat zien. Hij móet er dingen over gezegd hebben, het moet onderwerp van gesprek zijn geweest...
  donderdag 6 december 2012 @ 22:05:15 #104
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_120016287
quote:
99s.gif Op donderdag 6 december 2012 22:02 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Ik denk dat hij niks met de aansteker te maken heeft, maar wel door MV haar tasje is gegaan, waardoor zijn dna er op is gekomen. Misschien heeft hij de aansteker wel even vast gehad.
Nou, bij een grondig onderzoek van die aansteker, bleek er een haar vast te zitten ergens. Het DNA ervan was identiek aan die van het gevonden sperma. Marianne rookte zelf ook als ze uitging, maar vrienden en kennissen hadden haar nooit met deze aansteker gezien.
  donderdag 6 december 2012 @ 22:05:59 #105
1986 Jane
pi_120016321
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 21:59 schreef Nielsch het volgende:

[..]

okee

ik niet...
Denk dat de familie Vaatsta wel vind dat je haar reputatie door het slijk haalt, al zeg je dat je het niet zo bedoelt. Hebben die mensen niet al genoeg voor hun kiezen gehad? Wat hebben zij te maken met misplaatste voetbaltweets van PRdV?
  donderdag 6 december 2012 @ 22:06:42 #106
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_120016354
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 22:05 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Nou, bij een grondig onderzoek van die aansteker, bleek er een haar vast te zitten ergens. Het DNA ervan was identiek aan die van het gevonden sperma. Marianne rookte zelf ook als ze uitging, maar vrienden en kennissen hadden haar nooit met deze aansteker gezien.
kan nog steeds met mijn uitleg. Het schijnt dat JS niet rookte.
heitieh
  donderdag 6 december 2012 @ 22:08:53 #107
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_120016475
quote:
99s.gif Op donderdag 6 december 2012 22:06 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

kan nog steeds met mijn uitleg. Het schijnt dat JS niet rookte.
Er staan letters in de aansteker gekrast die erg lijken op 'jacobus' of zoiets. En Jacob is volgens mij de naam van de zoon van S.
  donderdag 6 december 2012 @ 22:11:22 #108
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_120016596
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 22:08 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Er staan letters in de aansteker gekrast die erg lijken op 'jacobus' of zoiets. En Jacob is volgens mij de naam van de zoon van S.
Ja, dan is het anders, maar de bekrassingen zijn erg onduidelijk...
heitieh
pi_120016632
Tsja, S. rookte niet. Maar men wist ook niet dat ie een verkrachter en meisjesmoordenaar was. Als een brave huisvader meisjes kan verkrachten en vermoorden, kan hij ook af en toe stiekem een sigaretje opsteken. Ben ook benieuwd of hij nog meer vrouwen heeft doen verdwijnen die viespeuk. Het ondier van oudwoude.
pi_120016646
Nieuwsuur!!
  donderdag 6 december 2012 @ 22:12:52 #111
1986 Jane
pi_120016673
Misschien had Marianne die aanstekerwel diezelfde avond 'bemachtigd' in de kroeg. Ben zelf ook wel eens thuisgekomen met een aansteker die niet van mij was. En ik ben er ook heel veel zomaar kwijtgeraakt tijdens het uitgaan. Misschien heeft hij idd iets gezocht in haar tas.

Hij had trouwens al bekend tegen zijn advocaat, hoor ik nu.
pi_120016705
Na tien minuten bekende hij al tegen z'n advocaat.
  donderdag 6 december 2012 @ 22:13:49 #113
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_120016723
Waren er hier op FOK! meerdere personen die vertelden dat S. vaker 's nachts alleen rondfietste? Of is dit één iemand geweest?
pi_120016728
Nu bij Nova de advocaat van Jasper S. Het is nu wel heel erg waarschijnlijk dat S daadwerkelijk de dader is.
  donderdag 6 december 2012 @ 22:15:47 #115
387433 Gorraay
hi-de-hi! ho-de-ho!
pi_120016832
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 22:13 schreef Boca_Raton het volgende:
Waren er hier op FOK! meerdere personen die vertelden dat S. vaker 's nachts alleen rondfietste? Of is dit één iemand geweest?
Dat hebben zijn vrienden uit Oudwoude verklaard na de joyriding-zaak.
pi_120016924
Advocaat geeft hoop nieuwe info en bevestigt veel zeg.
  donderdag 6 december 2012 @ 22:21:32 #117
1986 Jane
pi_120017104
Zelden zo'n informatieve advocaat op tv gezien. Jeetje...
pi_120017131
quote:
1s.gif Op donderdag 6 december 2012 22:21 schreef Jane het volgende:
Zelden zo'n informatieve advocaat op tv gezien. Jeetje...
Mag hij dat eigenlijk wel? Al die info geven :?
pi_120017153
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 22:22 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Mag hij dat eigenlijk wel? Al die info geven :?
Het is een complot, bel Micha Kat.
pi_120017170
Kan iemand een samenvatting geven?
Ik kan het niet zien.
pi_120017242
Volgens zijn advocaat is Marianne geen dag uit Jasper S. zijn gedachten geweest :r Alsjeblieft zeg :r
pi_120017305
Ja het feit dat verdachte bekent geeft hem natuurlijk wel een zekere vrijheid om die bekentenis dan ook in te kleuren en met zielige verhaaltjes te omgeven als "het was een vlaag van verstandsverbijstering", "ik heb ontzettend veel spijt", etc. Dat hij bekend heeft, maakt dat op zijn beurt ook geloofwaardiger.
pi_120017310
wijze woorden van de advocaat
  donderdag 6 december 2012 @ 22:26:07 #124
1986 Jane
pi_120017327
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 22:23 schreef 22 het volgende:
Kan iemand een samenvatting geven?
Ik kan het niet zien.
Jasper is opgelucht dat het nu bekend is. Heeft gezwegen om zijn gezin te beschermen. Hij had geen blackout. Weet precies wat er gebeurd is, maar niet waarom hij het gedaan heeft.
pi_120017405
Toch geloof ik niet dat S niet weet waarom.
pi_120017435
Deze man verdient de doodstraf, opknopen en zijn lichaam laten wegrotten :7
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
  Moderator donderdag 6 december 2012 @ 22:28:49 #127
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_120017451
Zijn vrouw en kinderen geloven niet dat Jasper dit bij vol bewustzijn heeft gedaan, aldus de advocaat.
  donderdag 6 december 2012 @ 22:28:55 #128
1986 Jane
pi_120017455
Advocaat komt wel symphatiek en realistisch over, moet ik zeggen.
pi_120017490
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 22:28 schreef xenobinol het volgende:
Deze man verdient de doodstraf, opknopen en zijn lichaam laten wegrotten :7
ik dacht al: waar blijven de toetsenbordhelden?
pi_120017522
Als je Nieuwsuur kijkt zou je bijna het gevoel hebben dat Jasper S hier het slachtoffer is.
pi_120017549
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 22:28 schreef Gert het volgende:
Zijn vrouw en kinderen geloven niet dat Jasper dit bij vol bewustzijn heeft gedaan, aldus de advocaat.
Denial.... die mensen wonen al jaren samen met een duivelse demon in schaapskleren.
I'll sing you a lullaby.
pi_120017592
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 22:29 schreef BabeWatcher het volgende:

[..]

ik dacht al: waar blijven de toetsenbordhelden?
Geef mij een pipa en ik haal eigenhandig de trekker over })

Ooh wacht... ik wilde hem zien hangen :')
I'll sing you a lullaby.
  Moderator donderdag 6 december 2012 @ 22:31:58 #133
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_120017595
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 22:31 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Denial.... die mensen wonen al jaren samen met een duivelse demon in schaapskleren.
Ze kunnen de daad niet rijmen met de man die zij (denken te) kennen. Dus ik snap deze "uitweg" wel.
pi_120017654
Gek verhaal zeg. Gekke man die Jasper.
  Moderator donderdag 6 december 2012 @ 22:34:12 #135
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_120017688
Wat het voor man is, vraagt Twan. De advocaat: "Een hardwerkende boer, goede vader, goede echtgenoot, goede zoon. Maar dat wil niemand horen, u denkt dat zijn advocatenpraatjes."

Twan noemt de man kil. De advocaat: "Hij is niet kil"
Twan: "Hij heeft 13 jaar toegekeken hoe een gezin langzaam uit elkaar viel"
Advocaat: "Dat deed hij om zijn eigen gezin te beschermen."
  donderdag 6 december 2012 @ 22:34:47 #136
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_120017719
Als je nu achteraf bedenkt dat hij nooit gehoord is door de politie omdat toch bij een aantal mensen bekend was dat hij 's nachts rondfietste, al is het maar als mógelijke getuige... Terwijl alle auto-bewegingen in kaart zijn gebracht rond dat tijdstip.

De man heeft werkelijk iedereen om de tuin geleid. En hij stond bekend als een toffe vent die voor iedereen klaarstond, ook zijn vrouw staat erg goed bekend.

Zonder dit DNA-onderzoek was hij ermee wéggekomen.

Nu achteraf zeggen die mensen natuurlijk: ja, ja, ja, het was eigenlijk wel vreemd ja, dat is 's nachts ging rondfietsen. Die is gewoon op zoek geweest.
pi_120017736
quote:
1s.gif Op donderdag 6 december 2012 22:26 schreef Jane het volgende:

[..]

Jasper is opgelucht dat het nu bekend is. Heeft gezwegen om zijn gezin te beschermen. Hij had geen blackout. Weet precies wat er gebeurd is, maar niet waarom hij het gedaan heeft.
Dank je.
  donderdag 6 december 2012 @ 22:35:47 #138
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_120017777
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 22:15 schreef Gorraay het volgende:

[..]

Dat hebben zijn vrienden uit Oudwoude verklaard na de joyriding-zaak.
Thanx.
pi_120017796
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 22:31 schreef Gert het volgende:

[..]

Ze kunnen de daad niet rijmen met de man die zij (denken te) kennen. Dus ik snap deze "uitweg" wel.
Begrijpelijk... maar de realiteit is dat de buurkinderen een liedje kunnen zingen (of rijmen):

Je vader is een moordenaar
Het is echt, het is heus, het is raar maar waar
Een kille-moordenaar
Het is waar, het is raar, het is waar

Onbegrijpelijk dat die man hier 13 jaar mee rond heeft kunnen lopen, die kerel is echt in en in ziek in zijn hoofd.
I'll sing you a lullaby.
pi_120017804
Nieuwsuur ook herhaling zo?
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_120017814
nooit geweten dat Zwaagwesteinde een aparte gemeente is, ze hebben nu de burgemeester van het dorp op tv
pi_120017826
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 22:31 schreef Gert het volgende:

Ja, bijzonder begrijpelijk. Als mijn vader dit zou hebben gedaan (ondenkbaar 8-) ) dan zou ik ook zoiets verzinnen om mijn gevoel voor hem te kunnen rijmen met de gruweldaad.
pi_120017845
Prettig interview ^O^
  donderdag 6 december 2012 @ 22:37:14 #144
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_120017862
Het is zo'n Jekyll & Hyde-figuur. Twee persoonlijkheden en twee gezichten.
  donderdag 6 december 2012 @ 22:37:56 #145
1986 Jane
pi_120017909
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 22:34 schreef Boca_Raton het volgende:

Zeker weten.
pi_120017931
Hij is hopeloos geweest. Ze gaan gewoon de meest passende straf voor 'm uitzoeken (wat vast geen levenslang wordt).
pi_120017932
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 22:34 schreef Boca_Raton het volgende:

nee, het net sluit zich ooit.
pi_120017963
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 22:37 schreef Boca_Raton het volgende:
Het is zo'n Jekyll & Hyde-figuur. Twee persoonlijkheden en twee gezichten.
Er lopen inderdaad wel meer van dat soort figuren rond, scary :{
I'll sing you a lullaby.
  Moderator donderdag 6 december 2012 @ 22:39:20 #149
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_120017979
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 22:36 schreef xenobinol het volgende:

[..]

die kerel is echt in en in ziek in zijn hoofd.
Eens. Nou zijn er ook niet zo gek veel mentaal volkomen gezonde mannen die een vrouw verkrachten en vermoorden natuurlijk. ;)
pi_120018041
quote:
99s.gif Op donderdag 6 december 2012 22:38 schreef Blaxje het volgende:
Hij is hopeloos geweest. Ze gaan gewoon de meest passende straf voor 'm uitzoeken (wat vast geen levenslang wordt).
Wat is een passende straf voor een kinderverkrachter/moordenaar die ook nog eens de familie van het slachtoffer 13 jaar lang door een hel heeft laten gaan :?

Opknopen zou nog een te milde straf zijn imo. Deze man verdient het niet meer om ooit nog op vrije voeten te mogen ronddwalen/fietsen :N
I'll sing you a lullaby.
pi_120018114
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 22:39 schreef Gert het volgende:

[..]

Eens. Nou zijn er ook niet zo gek veel mentaal volkomen gezonde mannen die een vrouw verkrachten en vermoorden natuurlijk. ;)
QFT

Maar daarom vind ik ook dat je dat soort figuren levenslang moet opsluiten om de maatschappij te beschermen tegen deze wolven. De arrogantie van zielenknijpers die menen dat deze beesten een tweede kans verdienen is ongekend groot imo.
I'll sing you a lullaby.
  donderdag 6 december 2012 @ 22:42:06 #152
229810 hexje
Surfboard, surfboard
pi_120018117
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 22:36 schreef Ajacied422 het volgende:
Prettig interview ^O^
Helemaal mee eens.
  donderdag 6 december 2012 @ 22:42:41 #153
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_120018139
Wat een bizar lot. Marianne was ontzettend bang in het donker, had haar vader beloofd een taxi te bellen, haar broer tot twee maal toe beloofd die middag (!) om een taxi te bellen die avond. Plus: ze fietst met haar vriend én een vriend weg van de disco. En dan toch even later als ze pas 1 kilometer alleen gefietst heeft, gepakt worden, bedreigd, verkracht en vermoord.
pi_120018145
Ontoerekeningsvatbaar, dat wordt vrijspraak.
pi_120018182
Ja hoor, daar komt de doodstraf alweer op de proppen. :r
pi_120018211
het wordt nog lastig Jasper veilig te houden in de gevangenis. ondanks de balk voor zijn ogen, is zijn kop algemeen wel bekend. kinderverkrachters/moordenaars hebben geen leuke tijd in de cel. de bekendste kindermoordenaar/verkrachter zal helemaal geen fijne tijd hebben. 24 p/dag in de isoleer zou voor hem het beste zijn
pi_120018270
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 22:43 schreef Isegrim het volgende:
Ja hoor, daar komt de doodstraf alweer op de proppen. :r
Een in mijn ogen zeer humane oplossing voor dit soort problemen o|O
I'll sing you a lullaby.
  Moderator donderdag 6 december 2012 @ 22:46:29 #158
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_120018325
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 22:42 schreef xenobinol het volgende:

[..]

QFT

Maar daarom vind ik ook dat je dat soort figuren levenslang moet opsluiten om de maatschappij te beschermen tegen deze wolven. De arrogantie van zielenknijpers die menen dat deze beesten een tweede kans verdienen is ongekend groot imo.
Als deze man "buiten zichzelf is getreden" en toen deze misdaad beging, dan moet-ie maar niet meer op vrije voeten komen. Dan is het een tijdbom. Ook zou goed moeten worden gekeken naar evtentuele andere onopgeloste (zeden)misdrijven in de omgeving. Maar dat zal ongetwijfeld wel worden gedaan.
pi_120018368
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 22:43 schreef Alleskids het volgende:
het wordt nog lastig Jasper veilig te houden in de gevangenis. ondanks de balk voor zijn ogen, is zijn kop algemeen wel bekend. kinderverkrachters/moordenaars hebben geen leuke tijd in de cel. de bekendste kindermoordenaar/verkrachter zal helemaal geen fijne tijd hebben. 24 p/dag in de isoleer zou voor hem het beste zijn
Dan is een enkeltje intercity richting Petrus een hele milde straf :O
I'll sing you a lullaby.
  Moderator donderdag 6 december 2012 @ 22:47:43 #160
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_120018379
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 22:42 schreef Wokkel het volgende:
Ontoerekeningsvatbaar, dat wordt vrijspraak.
De kans dat er (alleen) TBS wordt opgelegd is natuurlijk aanwezig ja.
pi_120018381
"Hij heeft elke dag aan Marianne gedacht, ze is nooit uit zijn gedachten geweest."

hij weet dus dondersgoed dat hij het gedaan heeft, het is geen blackout geweest, dat hij de volgende dag wakker wordt in de stal, kleding onder het bloed, en niet meer weet hoe en wat. hij heeft de daad bewust gedaan en meegemaakt.
  donderdag 6 december 2012 @ 22:47:48 #162
1986 Jane
pi_120018386
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 22:38 schreef Ajacied422 het volgende:

[..]

nee, het net sluit zich ooit.
Als je nooit meer zo iets doet en je houdt zelf je mond dicht, dan is die kans na 13 jaar miniem. Tenzij er een dergelijk DNA-onderzoek mogelijk is.

Moordenaars/verkrachters zoals deze Jasper komen echt zelden voor. Ik bedoel, mensen die dit 1x doen en verder daarvoor of daarna nooit meer (zoals het nu lijkt). De meeste mensen die dit soort daden plegen, zijn het type lustmoordenaar die na verloop van tijd weer op jacht gaan.
pi_120018457
quote:
1s.gif Op donderdag 6 december 2012 22:47 schreef Jane het volgende:

[..]

Als je nooit meer zo iets doet en je houdt zelf je mond dicht, dan is die kans na 13 jaar miniem. Tenzij er een dergelijk DNA-onderzoek mogelijk is.

Moordenaars/verkrachters zoals deze Jasper komen echt zelden voor. Ik bedoel, mensen die dit 1x doen en verder daarvoor of daarna nooit meer (zoals het nu lijkt). De meeste mensen die dit soot daden plegen, zijn het type lustmoordenaar die na verloop van tijd weer op jacht gaan.
Dit is natuurlijk net zo goed een lustmoord geweest, misschien droomde hij hier al van als kind maar kwam hij tot de conclusie dat het toch niet zo zijn ding was?
I'll sing you a lullaby.
pi_120018509
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 22:47 schreef Gert het volgende:

[..]

De kans dat er (alleen) TBS wordt opgelegd is natuurlijk aanwezig ja.
Als er geen psychiatrisch ziektebeeld is dan is zelfs TBS niet mogelijk.
  donderdag 6 december 2012 @ 22:50:42 #165
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_120018535
Zeer verhelderend interview met een zeer realistische advocaat.
Say what?
  donderdag 6 december 2012 @ 22:50:57 #166
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_120018551
Vrijspraak kan hier helemaal niet. Er is altijd nog de factor 'maatschappelijk belang'.
pi_120018602
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 22:46 schreef Gert het volgende:

[..]

Als deze man "buiten zichzelf is getreden" en toen deze misdaad beging, dan moet-ie maar niet meer op vrije voeten komen. Dan is het een tijdbom. Ook zou goed moeten worden gekeken naar evtentuele andere onopgeloste (zeden)misdrijven in de omgeving. Maar dat zal ongetwijfeld wel worden gedaan.
Deze man is inderdaad een gevaar, hopelijk trekken ze zijn gangen goed na. Wie weet wat voor een gruwelijke misdrijven hij nog meer op zijn geweten heeft.

Ik vind het overigens shockerend om te zien dat de advocaat eerst nog even heeft onderzocht om te kijken hoe hij deze kwaadaardige man kon vrijpleiten. Dan ben je als advocaat ook echt een advocaat van de duivel imo, past dus wel goed bij deze man.
I'll sing you a lullaby.
pi_120018618
quote:
14s.gif Op donderdag 6 december 2012 22:50 schreef UpsideDown het volgende:
Zeer verhelderend interview met een zeer realistische advocaat.
de advocaat was vanaf dag 1 al heel realistisch en legde zich neer bij de dingen, en zeer respectvol naar de Vaatstra's. hij had ook kunnen kiezen voor een aanvals strategie, maar er was alleen maar pompen of verzuipen voor hem en Jasper
pi_120018660
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 22:50 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Als je zoiets doet en ontoerekeningsvatbaar bent dan is er automatisch sprake van een ziektebeeld.
I'll sing you a lullaby.
pi_120018665
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 22:50 schreef Boca_Raton het volgende:
Vrijspraak kan hier helemaal niet. Er is altijd nog de factor 'maatschappelijk belang'.
Van vrijspraak lijkt me geen sprake als de advocaat al aangeeft dat S de moord heeft kunnen beschrijven en bewust is geweest ten tijde ervan.

Strafvermindering is misschien wel mogelijk als bewezen wordt geacht dat S psychisch niet helemaal in orde is en een impuls heeft gehad oid.
  donderdag 6 december 2012 @ 22:53:54 #171
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_120018687
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 22:52 schreef Alleskids het volgende:

[..]

de advocaat was vanaf dag 1 al heel realistisch en legde zich neer bij de dingen, en zeer respectvol naar de Vaatstra's. hij had ook kunnen kiezen voor een aanvals strategie, maar er was alleen maar pompen of verzuipen voor hem en Jasper
Het is natuurlijk ook van belang dat de familie van S. niet nóg verder in de problemen komt. Bij een aanvalsstrategie verliezen die dan werkelijk álle krediet lijkt mij.
pi_120018710
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 22:52 schreef xenobinol het volgende:
Ik vind het overigens shockerend om te zien dat de advocaat eerst nog even heeft onderzocht om te kijken hoe hij deze kwaadaardige man kon vrijpleiten. Dan ben je als advocaat ook echt een advocaat van de duivel imo, past dus wel goed bij deze man.
Moordenaars zijn geen monsters. Moordenaars zijn gewoon mensen. Mensen hebben de neiging om hen die kwaadaardige dingen doen, in te delen bij een geheel andere categorie dan waar zijzelf toe behoren (dat voelt veiliger), maar dat is natuurlijk onzin. Als je met zo iemand een gesprek voert, kom je erachter dat het gewoon een mens is.
  Moderator donderdag 6 december 2012 @ 22:54:49 #173
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_120018752
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 22:50 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Deze man gaat echt niet vrijgesproken worden omdat-ie een opwelling had waaraan hij even niets kon doen.
Het wordt gevangenissstraf of TBS. Een combinatie kan ook nog.
pi_120018754
S. is over een jaar of 14 vast weer op vrije voeten. Tenzij hij nog meer rotzooi bekent.
pi_120018769
quote:
Of Lucia de B.

Nu wil ik niet mee gaan in de complot theorieën, maar deze 2 zaken staan me toch ook nog wel in het geheugen.

Ik vind het wel vreemd, dat je 13 jaar lang een zo gruwelijk misdrijf verborgen weet te houden voor je omgeving. Dan moet je toch wel erg koelbloedig zijn, als je na zoiets geen raar gedrag gaat vertonen. En dat iemand dan na een arrestatie toch vrij snel (in vergelijking met die voorgaande 13 jaren) met een bekentenis op de proppen komt?

Ik hoop dat die bekentenis op waarheid berust, en dat ze nu eindelijk de werkelijke dader te pakken hebben. En dat het niet een drama gaat worden als in bijvoorbeeld de Twee van Putten, of een Lucia de B.
  donderdag 6 december 2012 @ 22:55:13 #176
1986 Jane
pi_120018770
Na de advocaat aangehoord te hebben, geloof ik helemaal niet dat Jasper vrijspraak wil.
pi_120018801
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 22:52 schreef Alleskids het volgende:

[..]

De man heeft wel degelijk gekeken welke bewijzen justitie kon overleggen, zelfs nadat de man al reeds bekend had. De vraag: "wil je dat ook" zegt wat mij betreft genoeg over dit soort advocaten. Die gaan gerust pleiten voor vrijspraak ondanks dat ze weten dat de dader schuldig is aan een gruwelijk misdrijf.
I'll sing you a lullaby.
pi_120018803
quote:
1s.gif Op donderdag 6 december 2012 22:55 schreef Jane het volgende:
Na de advocaat aangehoord te hebben, geloof ik helemaal niet dat Jasper vrijspraak wil.
Dat zal hem ook duurder komen te staan dan opsluiting ben ik bang :)
pi_120018808
WIL hij wel vrijkomen als heel veel mensen zich nog herinneren dat hij Marianne vermoord heeft?
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 6 december 2012 @ 22:56:34 #180
862 Arcee
Look closer
pi_120018849
Toch opmerkelijk, of opzienbarend zelfs, dat interview met zijn advovcaat. Over zijn schuld hoeft niemand meer te twijfelen.

Maar dan krijgen we nu dus een waarschijnlijk ellenlange zaak over hoe toerekeningsvatbaar hij was. :{
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_120018878
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 22:54 schreef JohnDDD het volgende:
S. is over een jaar of 14 vast weer op vrije voeten. Tenzij hij nog meer rotzooi bekent.
Ik mag hopen eerder. Als wij als maatschappij mensen voor een enkelvoudige moord + verkrachting mensen gaan veroordelen tot 19 jaar gevangenisstraf, dan is er toch echt iets goed mis en kunnen we net zo goed gelijk de sharia invoeren..
La derecha oprime, la izquierda libera
  Moderator donderdag 6 december 2012 @ 22:57:33 #182
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_120018912
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 22:54 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Moordenaars zijn geen monsters. Moordenaars zijn gewoon mensen. Mensen hebben de neiging om hen die kwaadaardige dingen doen, in te delen bij een geheel andere categorie dan waar zijzelf toe behoren (dat voelt veiliger), maar dat is natuurlijk onzin. Als je met zo iemand een gesprek voert, kom je erachter dat het gewoon een mens is.
Je hebt zoveel typen moordenaars, zoveel verschillende omstandigheden ook waaronder een moord gepleegd kan zijn.
Deze man zal een fijne echgenoot, vader etc. zijn. Maar hij heeft ook, in ieder geval één keer, iets monsterlijks gedaan. Iets dat zó erg is, dat hij daarmee geen 'gewoon mens' meer is.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 6 december 2012 @ 22:57:51 #183
862 Arcee
Look closer
pi_120018931
quote:
1s.gif Op donderdag 6 december 2012 22:55 schreef Jane het volgende:
Nou, het zou kunnen dat hij probeert te zeggen dat hij onbewust de moord gepleegd heeft, of iets van die strekking, en op die manier, hoewel zeker schuldig, onder een straf uit te komen.
pi_120018978
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 20:50 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Jawel, Jasper S, is de 13e verdachte in deze zaak die in de afgelopen jaren is gearresteerd als mogelijke dader.
pi_120018984
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 22:57 schreef Gert het volgende:

[..]

Je hebt zoveel typen moordenaars, zoveel verschillende omstandigheden ook waaronder een moord gepleegd kan zijn.
Deze man zal een fijne echgenoot, vader etc. zijn. Maar hij heeft ook, in ieder geval één keer, iets monsterlijks gedaan.
Ja, dat klopt. Maar dat maakt hem niet minder mens dan jij of ik. Het is heel geruststellend om jezelf wijs te maken dat 'zo iemand' essentieel anders is dan 'wij', maar dat is niet zo.
pi_120018989
Maar nu moeten ze nog bewijzen dat het daadwerkelijk moord was en niet doodslag, natuurlijk.
pi_120019001
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 22:54 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Sommige mensen zijn gewoon monsters in een menselijke gedaante. Ik vind het krankzinnig om mensen die zich beestachtig gedragen dezelfde rechten te geven als mensen die zich wel als een mens kunnen gedragen. Omdat we toevallig hetzelfde DNA delen? Andere wezens die voor 99% met ons DNA overeen komen mogen we wel aan de meest gruwelijke tests en executies onderwerpen.

Houd a.u.b. eens op met dit soort walgelijke wezens te vergelijken met rechtschapen mensen :{w
I'll sing you a lullaby.
  Moderator donderdag 6 december 2012 @ 22:59:39 #188
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_120019019
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 22:57 schreef Arcee het volgende:

[..]

Nou, het zou kunnen dat hij probeert te zeggen dat hij onbewust de moord gepleegd heeft, of iets van die strekking, en op die manier, hoewel zeker schuldig, onder een straf uit te komen.
Hij zal toch wel beseffen dat hij geen leven meer heeft bij volledige vrijspraak? Misschien heeft hij dan zelfs létterlijk geen leven meer.
pi_120019030
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 22:59 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Sommige mensen zijn gewoon monsters in een menselijke gedaante. Ik vind het krankzinnig om mensen die zich beestachtig gedragen dezelfde rechten te geven als mensen die zich wel als een mens kunnen gedragen. Omdat we toevallig hetzelfde DNA delen? Andere wezens die voor 99% met ons DNA overeen komen mogen we wel aan de meest gruwelijke tests en executies onderwerpen.

Houd a.u.b. eens op met dit soort walgelijke wezens te vergelijken met rechtschapen mensen :{w
Je erkent de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens niet, begrijp ik?
pi_120019076
quote:
2s.gif Op donderdag 6 december 2012 22:57 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Ik mag hopen eerder. Als wij als maatschappij mensen voor een enkelvoudige moord + verkrachting mensen gaan veroordelen tot 19 jaar gevangenisstraf, dan is er toch echt iets goed mis en kunnen we net zo goed gelijk de sharia invoeren..
Je zult wel niet voor niets de naam van een moordenaar hebben. Persoonlijk vind ik dat je als je dit soort dingen doet nooit meer vrij mag komen al was het maar omdat je A toch zelf geen leven meer hebt en B altijd een gevaar blijft voor de maatschappij.
pi_120019085
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 22:59 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Je erkent de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens niet, begrijp ik?
Deze wezens hebben daar zelf ook lak aan. Mensenrechten zijn voor mensen :7
I'll sing you a lullaby.
pi_120019123
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 22:58 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Ja, dat klopt. Maar dat maakt hem niet minder mens dan jij of ik. Het is heel geruststellend om jezelf wijs te maken dat 'zo iemand' essentieel anders is dan 'wij', maar dat is niet zo.
Het lijkt mij ook dat 'als' hij het enkel deze keer heeft gedaan, het verder een normale boer was. Met vrouw en kinderen. Geen psychopaat of iemand die een stoornis had. Dat hoeft niet, al denk je dat vaak wel. Want iets moet hem onderscheiden van andere mensen die nooit zoiets zouden doen.
  Moderator donderdag 6 december 2012 @ 23:01:46 #193
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_120019137
quote:
7s.gif Op donderdag 6 december 2012 22:59 schreef -Strawberry- het volgende:
Maar nu moeten ze nog bewijzen dat het daadwerkelijk moord was en niet doodslag, natuurlijk.
Misschien hoeft dat niet bewezen te worden. Omdat hij bekent dat hij voor of tijdens de verkrachting al bedacht had dat zij dit niet zou mogen navertellen.
pi_120019155
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:00 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Deze wezens hebben daar zelf ook lak aan. Mensenrechten zijn voor mensen :7
Jasper S. behoort tot de categorie mens. Net zoals Ted Bundy, John Wayne Gacy, Gary Ridgeway en Jeffrey Dahmer.

Maar goed, jij bent gewoon een trol.
pi_120019239
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:01 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Het lijkt mij ook dat 'als' hij het enkel deze keer heeft gedaan, het verder een normale boer was. Met vrouw en kinderen. Geen psychopaat of iemand die een stoornis had. Dat hoeft niet, al denk je dat vaak wel. Want iets moet hem onderscheiden van andere mensen die nooit zoiets zouden doen.
Ik weet niet of er zoiets bestaat als 'andere mensen die zoiets nooit zouden doen'. Elk mens heeft duistere kanten. Ik denk dat elk mens in staat is tot verschrikkelijke dingen in de 'juiste' omstandigheden. Zie Stanford Prison Experiment, zie Nazi-Duitsland, zie Milgram Experiment etc. etc.

Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat 'schuld' niet bestaat en dat 'straf' geen functie heeft!
pi_120019312
quote:
7s.gif Op donderdag 6 december 2012 22:59 schreef -Strawberry- het volgende:
Want anders?
  donderdag 6 december 2012 @ 23:05:26 #197
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_120019322
Die man heeft eigenlijk al geen leven meer. Familie is er kapot van, zullen er nog jaren mee bezig zijn om dit te kunnen verwerken, hij komt vast te zitten met gedetineerden die niet zo gek zijn op verkrachters en als hij ooit nog vrij komt blijft het allemaal óók moeilijk.
pi_120019324
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:01 schreef Gert het volgende:

[..]

Misschien hoeft dat niet bewezen te worden. Omdat hij bekent dat hij voor of tijdens de verkrachting al bedacht had dat zij dit niet zou mogen navertellen.
Als dat is wat hij heeft bekend niet nee. Als hij enkel heeft bekend dat hij van plan was iemand te verkrachten en verder niet nadacht, dan kunnen ze niet bewijzen dat het met voorbedachte rade was. Of zijn dagboek moet het een en ander uitwijzen.

Ik begrijp niet dat hij bijvoorbeeld geen masker heeft gedragen. Dan was de moord niet nodig geweest. Tenzij hij dat, naast het verkrachten van een ander persoon, ook wilde ervaren.
pi_120019337
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:00 schreef JohnDDD het volgende:

[..]

Je zult wel niet voor niets de naam van een moordenaar hebben. Persoonlijk vind ik dat je als je dit soort dingen doet nooit meer vrij mag komen al was het maar omdat je A toch zelf geen leven meer hebt en B altijd een gevaar blijft voor de maatschappij.
Ik heb deze naam uit een game-verleden (Tactical Ops, Ik wist zelfs de bots niet te raken -> Net zo veel schiet ervaring als Lee Harvey Oswald :-) ).

Deze zaak is vooral zo in ons geheugen ingeprent door de media-aandacht. Er zijn in de afgelopen 13-jaar duizenden moord/verkrachtingszaken geweest. Niemand zal meer weten wie 13-jaar geleden veroordeeld is in een andere verkrachtingszaak. Met jouw argumentatie zou Jasper S. enkel strafvermindering moeten krijgen vanwege de media-aandacht.

Het doel van een rechtssysteem is zo imho min mogelijk mensen ontnemen uit het vrije leven. Oftewel: proberen te beperken dat mensen vermood/verkracht/ontvoerd worden, proberen zo min mogelijk mensen een misstap te laten begaan dat ze moorden/verkrachten/ontvoeren en mensen zo snel mogelijk als goed functionerende burgers weer terug krijgen in de maatschappij.

Een verdachte maar zo snel mogelijk de kogel geven, onder de grond stoppen en er nooit meer naar kijken werkt daar niet echt aan mee.
pi_120019345
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:02 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Jasper S. behoort tot de categorie mens. Net zoals Ted Bundy, John Wayne Gacy, Gary Ridgeway en Jeffrey Dahmer.

Maar goed, jij bent gewoon een trol.
Aah.... een trol.... dat zijn minderwaardige wezens waar jij je superieure neus wel even voor op kan halen.

Liever knuffel jij een beestachtige moordenaar dood :')

Haal even een mentaal plaatje voor je hoe deze man onder bedreiging van een mes dit arme kind doodsangsten liet uitstaan, haar verkrachten en op beestachtige wijze wurgde en de keel doorsneed.
Dat zijn niet even een paar 'impulsen' die toevallig even meester van je maakte. Dat is gewoon het werk van een duivelse demon.
Kijk... als je in een vlaag van woede een medemens een fatale klap geeft dan kan ik daar begrip voor opbrengen.... zoiets valt nog onder de categorie 'menselijk'.
Wat deze man gedaan heeft gaat echt ver, heel ver over die grens heen :X
I'll sing you a lullaby.
pi_120019361
Hoor net dat hij zelf zijn familie heeft ingelicht over de bekentenis? Lekker telefoontje dat je dan van je man/vader krijgt. Bizar zeg.. :X
pi_120019378
Peter nu bij P&W
know'm sayin?
word? word.
pi_120019397
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:05 schreef xenobinol het volgende:
Ah, een drogreden. O+
  Moderator donderdag 6 december 2012 @ 23:06:45 #204
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_120019401
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 22:58 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Ik zeg ook nergens dat hij minder mens is. Maar deze man is wel degelijk "anders".Hij is in staat gebleken tot een gruwelijke misdaad. Niet doordat omgevingsfactoren hem daar min of meer toe dwongen (in oorlogstijd bijvoorbeeld zijn mensen tot veel in staat). Hij heeft het zelf opgezocht, heeft een vrouw overmeesterd, verkracht, gewurgd en haar keel doorgesneden. Daarna heeft hij dit 13 jaar lang voor zichzelf gehouden.
Gelukkig, en dat is inderdaad een geruststelling, zijn verreweg de meeste mensen vrij van zulke neigingen.
  donderdag 6 december 2012 @ 23:07:11 #205
1986 Jane
pi_120019432
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 22:57 schreef Arcee het volgende:

[..]

Zou kunnen, maar het zou ook kunnen dat hij juist behoefte heeft aan boetedoening. Dat komt net zo goed voor. En als hij echt zo religieus is zou dat zelfs heel goed kunnen.

Gary Gilmore weigerde ooit in beroep te gaan tegen zijn doodvonnis, en zo zijn er nog veel meer voorbeelden. We zullen zien wat er in deze zaak gebeurt.
pi_120019438
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:05 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Aah.... een trol.... dat zijn minderwaardige wezens waar jij je superieure neus wel even voor op kan halen.

Haal even een mentaal plaatje voor je hoe deze man onder bedreiging van een mes dit arme kind doodsangsten liet uitstaan, haar verkrachten en op beestachtige wijze wurgde en de keel doorsneed.
Dat zijn niet even een paar 'impulsen' die toevallig even meester van je maakte. Dat is gewoon het werk van een duivelse demon.
Kijk... als je in een vlaag van woede een medemens een fatale klap geeft dan kan ik daar begrip voor opbrengen.... zoiets valt nog onder de categorie 'menselijk'.
Wat deze man gedaan heeft gaat echt ver, heel ver over die grens heen :X
Ik knuffel helemaal niemand dood. Ik verafschuw wat die man heeft gedaan. Maar het maakt hem niet minder mens (integendeel; beesten doen zulke dingen niet :P ).
pi_120019469
quote:
2s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:05 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Ik heb deze naam uit een game-verleden (Tactical Ops, Ik wist zelfs de bots niet te raken -> Net zo veel schiet ervaring als Lee Harvey Oswald :-) ).

Deze zaak is vooral zo in ons geheugen ingeprent door de media-aandacht. Er zijn in de afgelopen 13-jaar duizenden moord/verkrachtingszaken geweest. Niemand zal meer weten wie 13-jaar geleden veroordeeld is in een andere verkrachtingszaak. Met jouw argumentatie zou Jasper S. enkel strafvermindering moeten krijgen vanwege de media-aandacht.

Het doel van een rechtssysteem is zo imho min mogelijk mensen ontnemen uit het vrije leven. Oftewel: proberen te beperken dat mensen vermood/verkracht/ontvoerd worden, proberen zo min mogelijk mensen een misstap te laten begaan dat ze moorden/verkrachten/ontvoeren en mensen zo snel mogelijk als goed functionerende burgers weer terug krijgen in de maatschappij.

Een verdachte maar zo snel mogelijk de kogel geven, onder de grond stoppen en er nooit meer naar kijken werkt daar niet echt aan mee.
Ik heb ook nooit gezegd dat ik voor de doodstraf ben. Ik vind niet dat de overheid iemand mag doden.

Maar ik vind gewoon niet dat zo iemand terug mag komen in de maatschappij. Met media-aandacht heeft dat weinig te maken. Gewoon omdat hij ziek is.
pi_120019478
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:06 schreef avaz het volgende:
Hoor net dat hij zelf zijn familie heeft ingelicht over de bekentenis? Lekker telefoontje dat je dan van je man/vader krijgt. Bizar zeg.. :X
Zijn vrouw schijnt hem gewoon omhelst te hebben. Iets met dat hij niet zichzelf was toen hij het deed. Als je iemand jaren lang anders hebt gekend, moet je jezelf wel zoiets wijsmaken.
pi_120019480
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:06 schreef avaz het volgende:
Yep.... it was I... Jasper S.

Wat zal dat rouw op je dak komen als echtgenote.... wetende dat je jarenlang het bed hebt gedeeld met een gruwelijke moordenaar en verkrachter :{

Daar kom je nooit meer overheen lijkt mij, arme vrouw en kinderen.
I'll sing you a lullaby.
pi_120019494
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:06 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Ah, een drogreden. O+
Ach.... 8-)
I'll sing you a lullaby.
pi_120019543
Dat moet een heftig / bizar gesprek geweest zijn... :{
  donderdag 6 december 2012 @ 23:09:59 #212
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_120019551
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:08 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Ze vrouw schijnt hem gewoon omhelst te hebben. Iets met dat hij niet zichzelf was toen hij het deed. Als je iemand jaren lang anders hebt gekend, moet je jezelf wel zoiets wijsmaken.
Als je je dierbare nooit anders hebt gekend als liefdevol, dan zou ik ook zo reageren... Alsof het een opwelling is geweest. Misschien is het wel een normale reactie.
pi_120019631
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:06 schreef Gert het volgende:

[..]

Ik zeg ook nergens dat hij minder mens is. Maar deze man is wel degelijk "anders".Hij is in staat gebleken tot een gruwelijke misdaad. Niet doordat omgevingsfactoren hem daar min of meer toe dwongen (in oorlogstijd bijvoorbeeld zijn mensen tot veel in staat). Hij heeft het zelf opgezocht, heeft een vrouw overmeesterd, verkracht, gewurgd en haar keel doorgesneden. Daarna heeft hij dit 13 jaar lang voor zichzelf gehouden.
Gelukkig, en dat is inderdaad een geruststelling, zijn verreweg de meeste mensen vrij van zulke neigingen.
Het is ook total bull shit om ook maar enigszins te veronderstellen (zoals die advocaat deed) dat dit soort kwaad 'in de mens' schuilt. Gelukkig maar want anders zag onze wereld er heel wat grimmiger uit. Onder invloed van oorlog en geweld kunnen mensen zelf ook getraumatiseerd raken en een ongezonde haat ontwikkelen tegen 'de vijand'. Maar zoals jij het stelt... deze man zocht het op. Een jonge dame kan immers nooit de vijand geweest zijn van deze destijds jonge boer.
I'll sing you a lullaby.
pi_120019680
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:04 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Ik weet niet of er zoiets bestaat als 'andere mensen die zoiets nooit zouden doen'. Elk mens heeft duistere kanten. Ik denk dat elk mens in staat is tot verschrikkelijke dingen in de 'juiste' omstandigheden. Zie Stanford Prison Experiment, zie Nazi-Duitsland, zie Milgram Experiment etc. etc.
Daar zijn de omstandigheden heel anders. Deze man werd niets opgedragen, er was geen 'groepsgevoel', geen machtsverschillen. Iedereen heeft een duistere kant, maar er zijn mensen die inderdaad zoiets nooit zouden doen. Dat is wat anders dan stellen dat sommige mensen nooit in staat zouden zijn een moord te plegen, want dat kan iedereen onder de juiste omstandigheden. Maar Jasper had gewoon een gezin, kinderen. Geen bijzondere situatie die iets in een persoon naar boven haalt wat er anders nooit uit was gekomen. Hij is zelf bewust, zonder inmenging van een ander, met een mes op pas gegaan. Je kan het daarom niet vergelijken met de actis van mensen in de experimenten/situaties die je opnoemt.
pi_120019688
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:05 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Als dat is wat hij heeft bekend niet nee. Als hij enkel heeft bekend dat hij van plan was iemand te verkrachten en verder niet nadacht, dan kunnen ze niet bewijzen dat het met voorbedachte rade was.
Dit maakt bij een iets als dit vrij weinig uit. Iemand na (of voor) een verkrachting zonder voorbedachte raad om het leven brengen is doorgaans even strafwaardig als moord, zie 288 WvStr.

Probleem is eerder of iemand voor een enkelvoudige zaak levenslang zal krijgen. Tot nu toe is dat voor zover ik weet pas één keer gebeurd, bij Mohammed B. (Theo van Gogh). Bij Volkert wilden de rechters niet eens zo ver gaan, al is het strafklimaat, ook bij rechters, sindsdien veranderd.
  Moderator donderdag 6 december 2012 @ 23:14:03 #216
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_120019753
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 22:59 schreef Gert het volgende:

[..]

Hij zal toch wel beseffen dat hij geen leven meer heeft bij volledige vrijspraak? Misschien heeft hij dan zelfs létterlijk geen leven meer.
Ik snap deze discussie niet, er is toch geen enkel scenario mogelijk dat hij volledig vrijgesproken kan worden lijkt mij :?
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_120019790
quote:
1s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:14 schreef MaJo het volgende:

[..]

Ik snap deze discussie niet, er is toch geen enkel scenario mogelijk dat hij volledig vrijgesproken kan worden lijkt mij :?
Het schijnt dat een DNA match alleen niet genoeg was voor veroordeling. Bekentenis + match wel.

Vormfouten. :+
pi_120019817
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:07 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Ik knuffel helemaal niemand dood. Ik verafschuw wat die man heeft gedaan. Maar het maakt hem niet minder mens (integendeel; beesten doen zulke dingen niet :P ).
Er zijn genoeg beesten die voor de lol een ander beest doodmartelen, mijn kat 'knuffelt' regelmatig muisjes een vogeltjes langzaam dood. Als ik het zie dan maak ik zo'n beestje direct snel en efficient af... komt doordat mijn menselijke sentiment zoiets niet kan verdragen.

De kat ziet er het kwade niet van in, de vraag is of Jasper niet een soortgelijk gedrag vertoonde toen hij zijn dierlijke lusten botvierde op zijn slachtoffer :X

Nogmaals... omdat we toevallig grote delen van ons DNA delen maakt ons dat niet per definitie een een 'mens'. Sommigen verspillen door hun gedrag hun aanspraak op die titel imo.
I'll sing you a lullaby.
pi_120019844
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:12 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Daar zijn de omstandigheden heel anders. Deze man werd niets opgedragen, er was geen 'groepsgevoel', geen machtsverschillen. Iedereen heeft een duistere kant, maar er zijn mensen die inderdaad zoiets nooit zouden doen. Dat is wat anders dan stellen dat sommige mensen nooit in staat zouden zijn een moord te plegen, want dat kan iedereen onder de juiste omstandigheden. Maar Jasper had gewoon een gezin, kinderen. Geen bijzondere situatie die iets in een persoon naar boven haalt wat er anders nooit uit was gekomen. Hij is zelf bewust, zonder inmenging van een ander, met een mes op pas gegaan. Je kan het daarom niet vergelijken met de actis van mensen in de experimenten/situaties die je opnoemt.
Ik vergelijk de situaties ook niet zozeer, ik wilde er alleen mee zeggen dat elk mens in staat is tot gruwelijkheden. Het verschilt per persoon onder welke omstandigheden dat al dan niet kan gebeuren. Ik vind het te makkelijk om zo iemand maar meteen in een totaal andere categorie te plaatsen.

Neem Robert M. en luister naar de antwoorden van de gebroeders Anker op de vraag wat voor iemand dat is. Een mens. Een sympathiek iemand, met wie goed te praten valt.
pi_120019859
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:08 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Zijn vrouw schijnt hem gewoon omhelst te hebben. Iets met dat hij niet zichzelf was toen hij het deed. Als je iemand jaren lang anders hebt gekend, moet je jezelf wel zoiets wijsmaken.
Cognitieve dissonantie :7

Die dame gaat de komende jaren nog heel wat tranen laten als ze tot het besef gaat komen wat deze man op zijn kerfstok heeft.
I'll sing you a lullaby.
pi_120019871
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:15 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Er zijn genoeg beesten die voor de lol een ander beest doodmartelen, mijn kat 'knuffelt' regelmatig muisjes een vogeltjes langzaam dood.
Een kat doet dat niet met een sadistische intentie. Puur instinct.
pi_120019880
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:15 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Er zijn genoeg beesten die voor de lol een ander beest doodmartelen, mijn kat 'knuffelt' regelmatig muisjes een vogeltjes langzaam dood. Als ik het zie dan maak ik zo'n beestje direct snel en efficient af... komt doordat mijn menselijke sentiment zoiets niet kan verdragen.

De kat ziet er het kwade niet van in, de vraag is of Jasper niet een soortgelijk gedrag vertoonde toen hij zijn dierlijke lusten botvierde op zijn slachtoffer :X

Nogmaals... omdat we toevallig grote delen van ons DNA delen maakt ons dat niet per definitie een een 'mens'. Sommigen verspillen door hun gedrag hun aanspraak op die titel imo.
Nou, gelukkig is onze regering dat niet met jou eens. Een mens kan zijn menszijn niet verspelen, op geen enkele wijze.
pi_120019885
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:09 schreef Isegrim het volgende:
Dat moet een heftig / bizar gesprek geweest zijn... :{
Inderdaad... heel onwerkelijk :{
I'll sing you a lullaby.
pi_120019915
quote:
7s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:16 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

En een kat is een dier in gevangenschap. In de natuur zie je dergelijk gedrag nauwelijks. De huiskat heeft geen honger en speelt daarom met zijn prooi. De tijger heeft wel honger en eet de prooi op.
pi_120019928
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:08 schreef JohnDDD het volgende:

[..]

Ik heb ook nooit gezegd dat ik voor de doodstraf ben. Ik vind niet dat de overheid iemand mag doden.

Maar ik vind gewoon niet dat zo iemand terug mag komen in de maatschappij. Met media-aandacht heeft dat weinig te maken. Gewoon omdat hij ziek is.
Ik ben van mening dat mensen die een reëel, aantoonbaar gevaar vormen voor de samenleving nooit meer vrij mogen komen. Eerst een gevangenisstraf, en daarna TBS tot ze geschikt zijn voor onze maatschappij (en dat kan dan, in sommige extreme gevallen, tot de dood duren. Anker en Anker noemde dat geloof ik een passieve doodstraf).

Jasper S heeft inmiddels bewezen 13 jaar zonder problemen te kunnen functioneren in onze maatschappij. Na zijn straf kunnen wij er dus redelijk vanuit gaan dat er geen recidive meer is. En mag hij dus weer vrij rondlopen.
pi_120019969
Wat een bizar verhaal. Eerst komt iemand al tot deze afschuwelijke daad, god mag weten waarom, en vervolgens houdt hij het 13 jaar stil, om - in plaats van te bekennen - mee te doen aan een onderzoek dat hem sowieso zou pakken. En dan bekent hij twee weken later alsnog? :?
pi_120020007
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:17 schreef Isegrim het volgende:

[..]

En een kat is een dier in gevangenschap. In de natuur zie je dergelijk gedrag nauwelijks. De huiskat heeft geen honger en speelt daarom met zijn prooi. De tijger heeft wel honger en eet de prooi op.
Nee hoor. Wilde dieren spelen heel vaak met hun eten. Niet alleen katachtigen, ook dolfijnen, hyena's, orka's, noem maar op.
pi_120020039
quote:

[..]

In de natuur is het een manier van uitputten van de prooi. Als het hongergevoel ontbreekt lijkt het spelen, maar er zit een ander instinctief mechanisme achter.
pi_120020075
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:11 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Het is ook total bull shit om ook maar enigszins te veronderstellen (zoals die advocaat deed) dat dit soort kwaad 'in de mens' schuilt.
- - enzovoort - -
Nou, dat heb je dan goed mis.
Ga es kijken in een goed gereformeerd dorp, en luister naar de dominee op zondag : - - "de Vreeze des Heeren zij met U", de "Verlosser uit alle Kwaad, door Genade"
- - en - - "wij mensen zijn tot alle kwaad in staat", de erfzonde, val uit het paradijs, enzovoort.

Je kan het ook bij de paters proberen, wat ludieker, maar sinds de pedo-openbaringen in die kringen
niet echt anders.
pi_120020109
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:19 schreef Tchock het volgende:

[..]

Nee hoor. Wilde dieren spelen heel vaak met hun eten. Niet alleen katachtigen, ook dolfijnen, hyena's, orka's, noem maar op.
Niet in dezelfde mate als een huiskat dat doet. Maar dan nog, niet uit sadisme.
pi_120020118
quote:
7s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:16 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Pfff.... wie zegt dat hij er geen lol aan beleeft? Het beloningssysteem in zijn hersenen zal er ongetwijfeld door getriggerd worden. Als jij en ik eten doen we dat niet uit 'instinct' maar omdat we het een aangename bezigheid vinden. Pas als je echt ondervoed raakt treed het 'instinct' in werking om je van de dood te behoeden.
I'll sing you a lullaby.
pi_120020124
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:22 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Niet in dezelfde mate als een huiskat dat doet.
Jawel, heus.
quote:
Maar dan nog, niet uit sadisme.
En dit is natuurlijk ook waar.
pi_120020139
Geneigd tot alle kwaad en onbekwaam tot enig goed...
pi_120020175
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:22 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Pfff.... wie zegt dat hij er geen lol aan beleeft? Het beloningssysteem in zijn hersenen zal er ongetwijfeld door getriggerd worden. Als jij en ik eten doen we dat niet uit 'instinct' maar omdat we het een aangename bezigheid vinden. Pas als je echt ondervoed raakt treed het 'instinct' in werking om je van de dood te behoeden.
Het dier beleeft misschien plezier aan de handeling, niet aan het lijden van zijn slachtoffer. Er zijn maar weinig diersoorten die blijk geven van invoelend vermogen.
pi_120020222
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:16 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Ik vergelijk de situaties ook niet zozeer, ik wilde er alleen mee zeggen dat elk mens in staat is tot gruwelijkheden. Het verschilt per persoon onder welke omstandigheden dat al dan niet kan gebeuren.
Precies, en ik ben dus benieuwd wat het is wat hem anders maakt van andere mensen die onder deze omstandigheden niet zoiets gruwelijks doen. Dat het dus te makkelijk is om het te gooien op een of andere stoornis, omdat het dus waarschijnlijk gebleven is bij deze ene keer. Schuldgevoel? Misschien viel het tegen? Angst om gepakt te worden?

quote:
Neem Robert M. en luister naar de antwoorden van de gebroeders Anker op de vraag wat voor iemand dat is. Een mens. Een sympathiek iemand, met wie goed te praten valt.
Ben ik met je eens hoor. Mensen zijn complexe wezens. Dat iemand iets onvoorstelbaars doet, doet niks af aan het feit dat het 'gewoon' een mens is.
pi_120020244
Ik vind het tot nu toe maar een raar verhaal. Zo lang met zoiets rond kunnen lopen, niet meer precies weten waarom je het hebt gedaan, met een mes op zak lopen (ook al legt hij dat uit). Het komt allemaal vreemd op mij over.
Doe maar gek, de rest van Nederland doet al gewoon genoeg
pi_120020280
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:18 schreef Tchock het volgende:
Wat een bizar verhaal. Eerst komt iemand al tot deze afschuwelijke daad, god mag weten waarom, en vervolgens houdt hij het 13 jaar stil, om - in plaats van te bekennen - mee te doen aan een onderzoek dat hem sowieso zou pakken. En dan bekent hij twee weken later alsnog? :?
Wat ik ook al zeg, het slaat eigenlijk helemaal nergens op, dus ik twijfel of het allemaal wel klopt
pi_120020323
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:24 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Precies, en ik ben dus benieuwd wat het is wat hem anders maakt van andere mensen die onder deze omstandigheden niet zoiets gruwelijks doen. Dat het dus te makkelijk is om het te gooien op een of andere stoornis, omdat het dus waarschijnlijk gebleven is bij deze ene keer. Schuldgevoel? Misschien viel het tegen? Angst om gepakt te worden?
Dat het bij één keer blijft is natuurlijk geen argument tégen een aanwezige stoornis. Maar ik snap je punt wel hoor. Ik vind het ergens wel een geruststellende gedachte dat ik het niet begrijp :)
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 6 december 2012 @ 23:27:37 #239
862 Arcee
Look closer
pi_120020337
quote:
1s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:07 schreef Jane het volgende:
Zou kunnen, maar het zou ook kunnen dat hij juist behoefte heeft aan boetedoening. Dat komt net zo goed voor. En als hij echt zo religieus is zou dat zelfs heel goed kunnen.
Niet handelen naar eigen religie komt ook heel vaak voor. ;)

Maar idd, het zou ook goed kunnen dat het een opluchting is en dat hij, hoewel het liefst een zo laag mogelijke straf, hij zijn straf zal accepteren.
pi_120020346
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:22 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Omdat een kat op dat moment niet denk 'aw wat zal dat vogeltje daar pijn van hebben'. Althans, voor zover wij weten is het denkvermogen van een kat niet zo ver ontwikkeld. Het is veel aannemelijker om aan te nemen dat het 'spelen' een overblijfsel is van het instinctieve jachtgedrag wat katachtigen vertonen, namelijk het uitputten van sprooien door er op die manier mee te 'spelen'.

En dat is niet iets wat ik verzin, dat is hoe de wetenschap op dit moment denkt over dat gedrag.
pi_120020355
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:16 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Nou, gelukkig is onze regering dat niet met jou eens. Een mens kan zijn menszijn niet verspelen, op geen enkele wijze.
Ga eens de straat op en vraag 10 willekeurige voorbijgangers eens naar hun oprecht mening. Het huidige strafstelsel is de wens van een geitenwollensokken dragende elite. Ik denk dat heel wat mensen geen enkele moeite heeft met een levenslange opsluiting in de isoleer of hangpartij.
I'll sing you a lullaby.
pi_120020371
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:27 schreef Tchock het volgende:

[..]

Dat het bij één keer blijft is natuurlijk geen argument tégen een aanwezige stoornis. Maar ik snap je punt wel hoor. Ik vind het ergens wel een geruststellende gedachte dat ik het niet begrijp :)
Daar heb je gelijk in, da's meer een aanname van mijn kant.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 6 december 2012 @ 23:28:38 #243
862 Arcee
Look closer
pi_120020377
quote:
Kijk het interview met zijn advocaat terug.
pi_120020384
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:24 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Ik ben daar ook benieuwd naar. Ik ben ook benieuwd of het echt bij die ene keer is gebleven, dat is volgens mij vrij ongebruikelijk bij dit type misdaad.

quote:
Ben ik met je eens hoor. Mensen zijn complexe wezens. Dat iemand iets onvoorstelbaars doet, doet niks af aan het feit dat het 'gewoon' een mens is.
Ik heb gesprekken gevoerd met iemand die een elfjarig meisje op uiterst gruwelijke wijze heeft verkracht en vermoord. En hoewel dat beeld wel in je hoofd blijft omspoken, zag ik voor me gewoon een mens.
pi_120020395
quote:

[..]

Ooh... en de vos die een heel kippenhok uitmoord en slechts 1 kip opeet doet dat vast ook vanwege de stress :')
I'll sing you a lullaby.
pi_120020419
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:25 schreef Samson het volgende:
Ik vind het tot nu toe maar een raar verhaal. Zo lang met zoiets rond kunnen lopen, niet meer precies weten waarom je het hebt gedaan, met een mes op zak lopen (ook al legt hij dat uit). Het komt allemaal vreemd op mij over.
Dat gebied staat er wel om bekend dat ze daar allemaal een mes op zak hebben hoor. De bijnaam 'messentrekkers' komt niet uit de lucht vallen.
know'm sayin?
word? word.
pi_120020421
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:28 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ga eens de straat op en vraag 10 willekeurige voorbijgangers eens naar hun oprecht mening. Het huidige strafstelsel is de wens van een geitenwollensokken dragende elite. Ik denk dat heel wat mensen geen enkele moeite heeft met een levenslange opsluiting in de isoleer of hangpartij.
Bijna 60% van de Nederlanders is tegen de doodstraf. Dus nee.

edit: Oh, meer dan 60% zelfs.
pi_120020438
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:28 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Nederland heeft in Europees opzicht nogal zware straffen. Het is een misvatting dat wij licht straffen.

Nog afgezien van de vraag of strenger straffen nut heeft. Het antwoord is 'nee'.
pi_120020474
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:29 schreef alors het volgende:

[..]

Dat gebied staat er wel om bekend dat ze daar allemaal een mes op zak hebben hoor. De bijnaam 'messentrekkers' komt niet uit de lucht vallen.
Het zal best kunnen allemaal maar het telt allemaal niet echt op.
pi_120020519
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:20 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

In de natuur is het een manier van uitputten van de prooi. Als het hongergevoel ontbreekt lijkt het spelen, maar er zit een ander instinctief mechanisme achter.
Een kat kan een muis met 1 beet doden, die hoeft hem echt niet uit te putten hoor :D
I'll sing you a lullaby.
pi_120020531
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:31 schreef Samson het volgende:

[..]

Het zal best kunnen allemaal maar het telt allemaal niet echt op.
Waarom niet?
know'm sayin?
word? word.
pi_120020562
quote:

[..]

Op school leren ze al "aap", "noot", "mes".
pi_120020571
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:32 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Een kat kan een muis met 1 beet doden, die hoeft hem echt niet uit te putten hoor :D
Klopt. Waar stamt de kat van af?
pi_120020642
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:21 schreef quirigua het volgende:

[..]

Nou, dat heb je dan goed mis.
Ga es kijken in een goed gereformeerd dorp, en luister naar de dominee op zondag : - - "de Vreeze des Heeren zij met U", de "Verlosser uit alle Kwaad, door Genade"
- - en - - "wij mensen zijn tot alle kwaad in staat", de erfzonde, val uit het paradijs, enzovoort.

Je kan het ook bij de paters proberen, wat ludieker, maar sinds de pedo-openbaringen in die kringen
niet echt anders.
Die revo's zijn sowieso ziek in hun hoofd, indoctrinatie van kinds af aan heeft zeer ernstige bijwerkingen gehad om de ontwikkeling van het karakter. Religie zou om die reden pas vanaf een jaartje of 18 onderwezen mogen worden, groot kans dat het dan snel afgelopen is met dit gekke cultuurfenomeen.
I'll sing you a lullaby.
pi_120020687
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:35 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Die revo's zijn sowieso ziek in hun hoofd, indoctrinatie van kinds af aan heeft zeer ernstige bijwerkingen gehad om de ontwikkeling van het karakter. Religie zou om die reden pas vanaf een jaartje of 18 onderwezen mogen worden, groot kans dat het dan snel afgelopen is met dit gekke cultuurfenomeen.
Nogal een onnozel standpunt. Kinderen leren dat God niet bestaat is net zo goed het denkbeeld van de ouders opleggen. Iédere opvoeding is zo, daar is ook niet aan te ontkomen.

Maar dat is een heel andere discussie.
  Moderator donderdag 6 december 2012 @ 23:36:48 #256
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_120020694
quote:
1s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:14 schreef MaJo het volgende:

[..]

Hoewel onwaarschijnlijk, is dat scenario er wel. Dit kan gebeuren als hij ten tijde van de daad tijdelijk ontoerekeningsvatbaar wordt verklaard, en bovendien de kans op herhaling niet groter wordt geacht dan bij een ander mens. Er is jurisprudentie. Onlangs nog werd iemand die zijn broer had vermoord, volledig vrijgesproken omdat hij ten tijde van de moord in een psychose zat en die psychose prima met pillen kon worden bestreden.

Maar: deze man heeft ook al eens een auto gestolen toch, in een "opwelling"? Het lijkt me heel stug dat Jasper S. én geestelijk gezond en stabiel wordt verklaard, én ontoerekeningsvatbaar voor de moord.
pi_120020709
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:35 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Culturen zonder enige vorm van religie, bestaan die?
  donderdag 6 december 2012 @ 23:37:43 #258
1986 Jane
pi_120020733
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:27 schreef Arcee het volgende:

[..]

Niet handelen naar eigen religie komt ook heel vaak voor. ;)

Ja, helemaal waar. Maar zoals het nu verteld wordt, krijg ik de indruk dat Jasper het DNA-onderzoek heeft aangegrepen om zich als het ware aan te geven. Eerder in dit topic (voor het interview met de advocaat) verwonderde ik me er al over dat hij na 2 weken ineens wel bekende, terwijl hij toch zelf met het onderzoek heeft meegedaan en dus wist wat er komen zou. Maar nu duidelijk is dat hij eigenlijk gelijk al bekend heeft en het zwijgen alleen was om zijn advocaat tijd te geven zich in de zaak te verdiepen, is alles een stuk helderder. Het viel m.i. ook te verwachten dat hij gelijk zou bekennen.
pi_120020754
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:36 schreef Tchock het volgende:

[..]

Nogal een onnozel standpunt. Kinderen leren dat God niet bestaat is net zo goed het denkbeeld van de ouders opleggen. Iédere opvoeding is zo, daar is ook niet aan te ontkomen.

Alsof dat de enige twee mogelijkheden zijn. Je kunt een kind ook gewoon vrij laten om zijn/haar eigen gedachten hierover te vormen.
pi_120020804
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:38 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Alsof dat de enige twee mogelijkheden zijn. Je kunt een kind ook gewoon vrij laten om zijn/haar eigen gedachten hierover te vormen.
Nee, dat kan niet. Maar zoals gezegd: andere. discussie.
pi_120020814
quote:

[..]

Mij is nooit wat geleerd, eigenlijk. Je kan kinderen ook gewoon vertellen over verschillende religies, evolutie en de oerknal, zonder iets op te dringen. Als je je kinderen stuurt naar een religieuze school, waar ze enkel omgaan met andere kinderen die hetzelfde geloven, dan stimuleer je niet tot nadenken.

Maar inderdaad nogal off-topic.
pi_120020838
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:30 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Nederland heeft in Europees opzicht nogal zware straffen. Het is een misvatting dat wij licht straffen.

Nog afgezien van de vraag of strenger straffen nut heeft. Het antwoord is 'nee'.
Maar naast 'nut' speelt rechtvaardigheid toch ook een rol? Je baseert de strafmaat niet alleen maar op ' de re-integratie voor de dader in de maatschappij en op basis van de veiligheid van de maatschappij. Het is ook een rechtvaardige boete-doening voor wat je gedaan hebt. En dat laatste aspect wordt naar mijn mening te weinig meegewogen.
pi_120020848
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:39 schreef Tchock het volgende:

[..]

Nee, dat kan niet. Maar zoals gezegd: andere. discussie.
Nou, toch knap dat mijn ouders dat wel konden dan. :6

[/offtopic]
pi_120020850
quote:

[..]

Guns don't kill people :7

Diverse overheden hebben ook grote arsenalen kernwapens... gooien we die regelmatig over en weer?

Een mes of eventueel een wapen bij je dragen zegt helemaal niets of dit wordt gebruikt om iemand anders geweld aan te doen.
In grote delen van de wereld is er in de psyche van mensen geen enkele associatie tussen het dragen van en mes en het idee dat dit een wapen is. Voor die mensen is dit gewoon een stukje gereedschap.
I'll sing you a lullaby.
pi_120020871
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:29 schreef Tchock het volgende:

[..]

Bijna 60% van de Nederlanders is tegen de doodstraf. Dus nee.

edit: Oh, meer dan 60% zelfs.
Ja.... en ook niemand stemt op Geert Wilders :7
I'll sing you a lullaby.
pi_120020886
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:40 schreef Breekfast het volgende:

[..]

Maar naast 'nut' speelt rechtvaardigheid toch ook een rol? Je baseert de strafmaat niet alleen maar op ' de re-integratie voor de dader in de maatschappij en op basis van de veiligheid van de maatschappij. Het is ook een rechtvaardige boete-doening voor wat je gedaan hebt. En dat laatste aspect wordt naar mijn mening te weinig meegewogen.
Daar kun je over discussiëren. Ik vind dat het zeker voldoende wordt meegewogen.
pi_120020888
quote:

[..]

Natuurlijk, anders zou iedere crimineel gewoon TBS krijgen en pas worden vrijgelaten op het moment dat die geen gevaar meer voor de maatschappij vormt/lijkt te vormen.
pi_120020903
quote:
7s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:33 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Klopt. Waar stamt de kat van af?
Van dezelfde buidelrat waar wij vanaf stammen :P
I'll sing you a lullaby.
pi_120020937
quote:

[..]

Sure... het is bijna hetzelfde als je kinderen het rare idee opdringen dat er geen teepot in een baan om de zon zweeft :')
I'll sing you a lullaby.
pi_120020955
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:41 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Natuurlijk, anders zou iedereen gewoon TBS krijgen en pas worden vrijgelaten op het moment dat iemand geen gevaar meer voor de maatschappij lijkt.
Maar mensen komen vaak met het tegen argument voor harder straffen dat het geen 'nut' heeft. Maar daar gaat het ook niet om. Het gaat om rechtvaardigheid. De nabestaanden hebben er levenslang last van, dan is het toch niet rechtvaardig dat de dader na 15 jaar weer vrij mag leven?
pi_120020989
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:43 schreef Breekfast het volgende:

[..]

Maar mensen komen vaak met het tegen argument voor harder straffen dat het geen 'nut' heeft. Maar daar gaat het ook niet om. Het gaat om rechtvaardigheid. De nabestaanden hebben er levenslang last van, dan is het toch niet rechtvaardig dat de dader na 15 jaar weer vrij mag leven?
Als dat je leidraad is, is geen enkele straf goed genoeg, behalve de dader hetzelfde aandoen als het slachtoffer is aangedaan. Ik mag hopen dat je daar niet naartoe wilt.
pi_120021005
quote:
7s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:37 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Culturen zonder enige vorm van religie, bestaan die?
Ligt aan je samplegrootte :)
I'll sing you a lullaby.
pi_120021063
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:40 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Guns don't kill people :7

Diverse overheden hebben ook grote arsenalen kernwapens... gooien we die regelmatig over en weer?

Een mes of eventueel een wapen bij je dragen zegt helemaal niets of dit wordt gebruikt om iemand anders geweld aan te doen.
In grote delen van de wereld is er in de psyche van mensen geen enkele associatie tussen het dragen van en mes en het idee dat dit een wapen is. Voor die mensen is dit gewoon een stukje gereedschap.
?

Daar gaat het niet om, het ging om de blijkbare ongewoonheid van met een mes op zak lopen, terwijl dat daar juist gebruikelijk is.
know'm sayin?
word? word.
pi_120021086
quote:

[..]

Bravo.... dit is dus 1 van die vele Nederlanders die tegen de politiek correcte geitenwollensokkendragendezielenknijpers de middelvinger durft op te steken _O_
I'll sing you a lullaby.
pi_120021102
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:45 schreef alors het volgende:

[..]

?

Daar gaat het niet om, het ging om de blijkbare ongewoonheid van met een mes op zak lopen, terwijl dat daar juist gebruikelijk is.
Ooh... :@
I'll sing you a lullaby.
pi_120021166
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:40 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Nou, toch knap dat mijn ouders dat wel konden dan. :6

[/offtopic]
Konden ze niet. Sorry :@.
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:42 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Sure... het is bijna hetzelfde als je kinderen het rare idee opdringen dat er geen teepot in een baan om de zon zweeft :')
Wat fijn dat je vooral niet de moeite doet mijn post goed te lezen en van alles erbij denkt. Ik zeg helemaal niets over religie zelf, alleen dat het idee dat je standpunt over religie -voor of tegen- niet grotendeels door je ouders komt een illusie is.
pi_120021235
quote:

[..]

Als het aan die mensen ligt, wordt zo iemand opgehangen aan de hoogste boom. Het recht moet zich ook weer niet te veel laten leiden door 'onderbuikgevoelens'. Maar je hebt zeker een punt.
pi_120021353
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:50 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Als het aan die mensen ligt, wordt zo iemand opgehangen aan de hoogste boom. Het recht moet zich ook weer niet te veel laten leiden door 'onderbuikgevoelens'. Maar je hebt zeker een punt.
Maar als we een bekwaamde rechtbank laten onderzoeken of de dader schuldig is? Wat is er dan nog mis met een hangpartij? We kunnen dan moeilijk gaan roepen dat de onderbuik gezegevierd heeft :P
I'll sing you a lullaby.
pi_120021376
quote:

[..]

Dat argument snap ik nooit. Rechtvaardig? Het is nóóit rechtvaardig. Is dertig jaar celstraf vervanging voor het leven van je dochter? Is de doodstraf dat? Nee, natuurlijk niet. Zelfs als je de dader precies hetzelfde lot laat ondergaan als het slachtoffer is het niet rechtvaardig, al was het alleen maar omdat het dan als straf is.

Weinig steekhoudend argument dus, tenzij je wil bepleiten dat de waarde van het leven van een jong meisje in jaren celstraf uit te drukken is.

Nog afgezien van het feit dat ik geloof dat een strafproces zo veel mogelijk gevrijwaard moet worden van emotie en de gevoelens van de nabestaanden.
pi_120021425
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:53 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Maar als we een bekwaamde rechtbank laten onderzoeken of de dader schuldig is? Wat is er dan nog mis met een hangpartij? We kunnen dan moeilijk gaan roepen dat de onderbuik gezegevierd heeft :P
Ik zou zeggen, kijk eens hoe geweldig dat werkt in de VS. Sinds de herinvoering van de doodstraf 141 mensen die van Death Row moesten worden vrijgelaten omdat ze niet schuldig bleken. Om nog niet te spreken van degenen die al dood zijn waarbij grote twijfels bestaan over hun schuld.

Geen onomkeerbare straffen. :N
pi_120021484
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:55 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Ik zou zeggen, kijk eens hoe geweldig dat werkt in de VS. Sinds de herinvoering van de doodstraf 141 mensen die van Death Row moesten worden vrijgelaten omdat ze niet schuldig bleken. Om nog niet te spreken van degenen die al dood zijn waarbij grote twijfels bestaan over hun schuld.

Geen onomkeerbare straffen. :N
Geen enkele straf is onomkeerbaar, als je 10 jaar onterecht in de bak hebt gezeten kan dat ook niet meer goed gemaakt worden. Daarnaast is de jury rechtspraak mij een doorn in het oog, geen wonder dat ze daar zo vaak dwalen :|W
I'll sing you a lullaby.
pi_120021512
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:57 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Geen enkele straf is onomkeerbaar, als je 10 jaar onterecht in de bak hebt gezeten kan dat ook niet meer goed gemaakt worden.
Dat is wel méér te compenseren dan de dood :P
quote:
Daarnaast is de jury rechtspraak mij een doorn in het oog, geen wonder dat ze daar zo vaak dwalen :|W
Ja, helemaal mee eens. Intens debiel dat systeem.
pi_120021565
Ook hier zijn dwalingen. Puttense Moordzaak, Lucia de B...
pi_120021603
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:54 schreef Tchock het volgende:

Nog afgezien van het feit dat ik geloof dat een strafproces zo veel mogelijk gevrijwaard moet worden van emotie en de gevoelens van de nabestaanden.
De menselijke emotie is wat ons mens maakt, als we dat gaan negeren zitten we echt op de verkeerde weg. Wat is er mis met 'vergelding' als argument voor de strafmaat? Vanwaar de drang om enkel maar te denken aan de toekomst van de dader? Ik vind zoiets net zo emotioneel en ongefundeerd als hetgeen de voorstanders van rehabilitatie hun tegenstanders van betichten.
I'll sing you a lullaby.
pi_120021628
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:53 schreef xenobinol het volgende:

[..]

1) Omdat de doodstraf niet valt terug te draaien. Je moet er toch niet aan denken dat een onschuldig persoon ter dood veroordeeld wordt. Lucia de Berk?
2) Sommige mensen per definitie tegen moord zijn.
3) Wat is er mis met iemand levenslang opsluiten?
pi_120021653
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:58 schreef Tchock het volgende:

Dat is wel méér te compenseren dan de dood :P

Dan geef je toch gewoon de nabestaanden een dikke cheque :+

quote:
Ja, helemaal mee eens. Intens debiel dat systeem.
Precies... zodra we de doodstraf weer invoeren pleit ik ervoor dat we de executies ook door professionals laten uitvoeren ^O^
I'll sing you a lullaby.
pi_120021663
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 00:00 schreef xenobinol het volgende:

[..]

De menselijke emotie is wat ons mens maakt, als we dat gaan negeren zitten we echt op de verkeerde weg. Wat is er mis met 'vergelding' als argument voor de strafmaat? Vanwaar de drang om enkel maar te denken aan de toekomst van de dader? Ik vind zoiets net zo emotioneel en ongefundeerd als hetgeen de voorstanders van rehabilitatie hun tegenstanders van betichten.
Ik denk niet enkel aan de toekomst van de dader, dat zeg ik nergens. Wat ik bedoel is dat in het klassieke strafproces het slachtoffer eigenlijk niet thuishoort. Niet voor niets hebben we de gehele macht van het slachtoffer (in tegenstelling tot civiele zaken) overgedragen aan het OM: omdat namelijk het slachtoffer niet realistisch naar een zaak kan kijken.
pi_120021686
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:57 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Geen enkele straf is onomkeerbaar, als je 10 jaar onterecht in de bak hebt gezeten kan dat ook niet meer goed gemaakt worden.
Nee, maar je kan wel worden vrijgelaten. Een schadevergoeding en jaren te leven hebben vs dood zijn, lijkt mij no contest.
pi_120021726
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:44 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Als dat je leidraad is, is geen enkele straf goed genoeg, behalve de dader hetzelfde aandoen als het slachtoffer is aangedaan. Ik mag hopen dat je daar niet naartoe wilt.
Nee. Ik ben tegen de doodstraf. Je kunt het absoluut opvatten (jij hebt iemand vermoord, dus jij wordt nu ook vermoord als straf), of je kunt rechtvaardigheid/boete doening totaal niet meewegen. daar moet je een balans tussen vinden maar die balans zit nu teveel bij de laatstgenoemde extreme.
pi_120021738
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 00:01 schreef -Strawberry- het volgende:

1) Omdat de doodstraf niet valt terug te draaien. Je moet er toch niet aan denken dat een onschuldig persoon ter dood veroordeeld wordt. Lucia de Berk?
Meer subsidie voor dr. Frankenstein.

quote:
2) Sommige mensen per definitie tegen moord zijn.
Als het gelegaliseerd word is het toch nice and legal?

quote:
3) Wat is er mis met iemand levenslang opsluiten?
Is niet humaan en het kost heel erg veel geld, hoewel dat laatste niet echt noodzakelijk zou hoeven zijn. Wat kost een ketting en een stalen kegel nu? Zo'n gevangen kun je vervolgens gewoon aan het werk zetten :7
I'll sing you a lullaby.
pi_120021774
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 00:02 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ik denk niet enkel aan de toekomst van de dader, dat zeg ik nergens. Wat ik bedoel is dat in het klassieke strafproces het slachtoffer eigenlijk niet thuishoort. Niet voor niets hebben we de gehele macht van het slachtoffer (in tegenstelling tot civiele zaken) overgedragen aan het OM: omdat namelijk het slachtoffer niet realistisch naar een zaak kan kijken.
Ik vind dat we met die zienswijze het slachtoffer onrecht aandoen, de voornaamste reden is volgens mij dat de overheid maar wat graag het geweldsmonopoly binnen eigen gelederen wil houden.
I'll sing you a lullaby.
  vrijdag 7 december 2012 @ 00:06:54 #292
386509 Ratelbandolero
I like Porsches
pi_120021777
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 00:05 schreef Breekfast het volgende:

[..]

Nee. Ik ben tegen de doodstraf. Je kunt het absoluut opvatten (jij hebt iemand vermoord, dus jij wordt nu ook vermoord als straf), of je kunt rechtvaardigheid/boete doening totaal niet meewegen. daar moet je een balans tussen vinden maar die balans zit nu teveel bij de laatstgenoemde extreme.
Het per morgen invoeren van de doodstraf zal niet minder slachtoffers opleveren :{
pi_120021814
Om het nog even niet te hebben over het feit dat degene die ter dood gebracht wordt ook familie heeft.
pi_120021822
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 00:03 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Nee, maar je kan wel worden vrijgelaten. Een schadevergoeding en jaren te leven hebben vs dood zijn, lijkt mij no contest.
Jarenlang ten onrechte vastzitten vergoeden met geld is sowieso een slechte deal.... liever zie ik dat de falende rechters en aanklagers dan zelf achter de tralies verdwijnen :7
I'll sing you a lullaby.
pi_120021863
quote:
De laatste stappen zijn imho volkomen begrijpelijk. Met de media aandacht, het soort delict en de kleine gemeenschap, samen met het hebben van een gezin met jonge kinderen en later pubers/jong volwassenen, is het een hele grote stap om 'gewoon' even te melden dat jij het bent. Dat doe je niet.

Dat is gewoon een forse stap om te nemen.
pi_120021880
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 00:08 schreef Isegrim het volgende:
Om het nog even niet te hebben over het feit dat degene die ter dood gebracht wordt ook familie heeft.
Over de rekening voor die ene kogel komen ze echt wel heen hoor :O
I'll sing you a lullaby.
pi_120021901
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 00:05 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Meer subsidie voor dr. Frankenstein.

Als het gelegaliseerd word is het toch nice and legal?
Dat verandert de opvatting van mensen die per definitie tegen moord zijn toch niet.

quote:
Is niet humaan en het kost heel erg veel geld, hoewel dat laatste niet echt noodzakelijk zou hoeven zijn. Wat kost een ketting en een stalen kegel nu? Zo'n gevangen kun je vervolgens gewoon aan het werk zetten :7
Ik weet niet of het nog steeds zo is, maar ik heb eens gelezen dat iemand de doodstraf geven niet goedkoper is dan levenslange gevangenisstraf.
pi_120021948
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:54 schreef Tchock het volgende:

[..]

Dat argument snap ik nooit. Rechtvaardig? Het is nóóit rechtvaardig. Is dertig jaar celstraf vervanging voor het leven van je dochter? Is de doodstraf dat? Nee, natuurlijk niet. Zelfs als je de dader precies hetzelfde lot laat ondergaan als het slachtoffer is het niet rechtvaardig, al was het alleen maar omdat het dan als straf is.

Weinig steekhoudend argument dus, tenzij je wil bepleiten dat de waarde van het leven van een jong meisje in jaren celstraf uit te drukken is.

Nee het vervangt je dochter niet nee. Maar het geeft je als nabestaande wel een goed 'rechtvaardig' gevoel als de dader een hoge straf ondergaat. En dat gevoel is simpelweg gebaseerd op emotionele 'wraak' gevoelens, en er is niks mis mee om dat in de rechtspraak mee te nemen, zolang er limieten aan worden gesteld.

Stel we zouden het helemaal niet mee nemen, dan krijg je ook situaties die je niet wilt. Neem een Nazi kopstuk van 80 jaar. Zonder 'rechtvaardigheid' als mede bepalend in een strafmaat hoeven die mensen niet naar de gevangenis. De 80 jarige Nazi is geen gevaar voor de maatschappij en mensen afschrikken om geen Joden te vermoorden lijkt me vanzelfsprekend ook overbodig in deze tijd. Maar toch willen we allemaal dat deze mensen alsnog berecht worden. Ook al kan dat het verschrikkelijk leed uit de tweede wereldoorlog niet ongedaan maken.

Maar goed, het wordt nu wel een hele brede discussie :P
pi_120021973
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 00:11 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Dat verandert de opvatting van mensen die per definitie tegen moord zijn toch niet.

[..]

Ik weet niet of het nog steeds zo is, maar ik heb eens gelezen dat iemand de doodstraf geven niet goedkoper is dan levenslange gevangenisstraf.
Das in de VS waar men 20 jaar lang kan procederen op kosten van de staat.
pi_120021990
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 00:11 schreef -Strawberry- het volgende:

Hoe duur kan een kogel een een goedkope kist nu zijn? De vraag is dus.... wat maakt het zo duur?

Dat komt waarschijnlijk door heel het leger aan justitie medewerkers die het zo duur maken.
I'll sing you a lullaby.
pi_120022018
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 00:12 schreef Breekfast het volgende:

Maar goed, het wordt nu wel een hele brede discussie :P
Na WOII waren we allemaal zo beschaaft dat we plotseling weer in de doodstraf geloofden :')
Ordinaire en barbaarse praktijken zouden de moraalridders nu hard moeten roepen.
I'll sing you a lullaby.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')