abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 6 december 2012 @ 19:26:37 #1
862 Arcee
Look closer
pi_120007532
quote:
Jasper S. bekent moord op Marianne Vaatstra

LEEUWARDEN - Jasper S. heeft de moord op en verkrachting van Marianne Vaatstra bekend. Het Openbaar Ministerie liet dat donderdag weten.

De 45-jarige man uit Oudwoude verklaarde donderdag tijdens een verhoor bij de politie dat hij Marianne in de nacht van 1 mei 1999 in een weiland aan de Keningswei in Veenklooster heeft verkracht en van het leven heeft beroofd.

Hij verklaarde dat hij Marianne niet kende maar haar toevallig die nacht tegen is gekomen. Hij heeft Marianne onder bedreiging van een mes meegenomen het weiland in.
De familie van Marianne Vaatstra is inmiddels op de hoogte gebracht van wat de verdachte tijdens het verhoor heeft verklaard.

Beperking

Woensdag besloot de raadkamer van de rechtbank in Leeuwarden Jasper S. 90 dagen in voorarrest te houden. Hij zat toen al ruim 2 weken in beperkingen; dat betekent dat hij geen contact mag hebben met de buitenwereld, alleen met zijn advocaat. De officier van justitie heeft, nu er een bekentenis ligt, donderdag opdracht gegeven om de beperkingen op te heffen.
S. werd 19 november aangehouden in zijn woonplaats Oudwoude, op luttele kilometers van het weiland bij Veenklooster waar het lichaam van de toen 16-jarige Marianne werd aangetroffen. Politie en justitie kwamen hem op het spoor na een match in het een grootschalig DNA-verwantschapsonderzoek.

Zo'n 6500 mannen in Noord-Friesland stonden DNA af in een laatste poging van justitie om ruim 13 jaar na dato de moordenaar van Marianne te vinden.
Peter R.

Misdaadjournalist Peter R. de Vries meldt op Twitter: ''Bewijslast was te groot, ontkennen hielp niet meer. Zaak Vaatstra opgelost. Jasper S. is de dader die dit geheim 13 jaar verborgen hield. Is bekentenis Jasper S. een verrassing? Nee.. hier viel niet aan te ontkomen. Alleen schriftgeleerden meenden dat er een opening was."
Chronologisch verhaal Zaak Vaatstra:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_120007979
Zou hij echt gezwicht zijn omdat hij de volledige beperking zat was?
pi_120008000
Dat is dus de 'beloning' he, voor een bekentenis...
  donderdag 6 december 2012 @ 19:39:53 #4
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_120008198
Wat ik me nou afvraag is of het nou echt een eenmalig iets was. Wat bezielt iemand dan toch die ene keer denk ik dan...
  donderdag 6 december 2012 @ 19:40:17 #5
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_120008214
Hoera, een bekentenis w/
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_120008233
quote:
1s.gif Op donderdag 6 december 2012 19:39 schreef Brighteyes het volgende:
Wat ik me nou afvraag is of het nou echt een eenmalig iets was. Wat bezielt iemand dan toch die ene keer denk ik dan...
Ja, of zijn behoefte na dit voor jaaaren bevredigd is of niet....
pi_120008292
Waarom nu pas? Vraag ik me af. Niet elke bekentenis is betrouwbaar, maar ik denk dat we er in deze zaak gerust van uit kunnen gaan dat het klopt.
pi_120008300
WTF moet die aandachtsgeile Peter onder dit bericht? Schrap dat even...
censuur :O
  donderdag 6 december 2012 @ 19:42:02 #9
387433 Gorraay
hi-de-hi! ho-de-ho!
pi_120008301
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 19:35 schreef nummer_zoveel het volgende:
Zou hij echt gezwicht zijn omdat hij de volledige beperking zat was?
Wat bedoel je? De aliens hebben 's nachts ongemerkt zijn sperma afgetapt en op het lichaam van het slachtoffer geplaatst? Maar omdat hij in beperking zit, geeft de onschuldige ziel het toch maar toe?
Aldoor dat metalen ruischen van de metalen stralende zee ...
pi_120008355
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 19:42 schreef Gorraay het volgende:

[..]

Wat bedoel je? De aliens hebben 's nachts ongemerkt zijn sperma afgetapt en op het lichaam van het slachtoffer geplaatst? Maar omdat hij in beperking zit, geeft de onschuldige ziel het toch maar toe?
Gezwicht te bekennen. Ik twijfel nergens aan de DNA-match hoor. :)
pi_120008456
Mooi zo! ^O^

Ben benieuwd of we vanuit de 'complottheoristenhoek' :W de gebruikelijk reacties gaan krijgen... :P
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  donderdag 6 december 2012 @ 19:48:15 #12
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_120008602
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 19:42 schreef RemcoDelft het volgende:
WTF moet die aandachtsgeile Peter onder dit bericht? Schrap dat even...
Dit inderdaad.

Al hoop ik dat ze naast de bekentenis ook gaan uitleggen waarom ze jarenlang hebben geklungeld bij de politie. Als ze eerder dingen duidelijk hadden kunnen weerleggen, dan had je die verhalen ook niet gehoord.
  donderdag 6 december 2012 @ 19:48:31 #13
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_120008623
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 19:43 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Gezwicht te bekennen. Ik twijfel nergens aan de DNA-match hoor. :)
Als hij het stil had willen houden was hij niet naar die DNA-afname gegaan.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_120008967
quote:
1s.gif Op donderdag 6 december 2012 19:48 schreef Leandra het volgende:

[..]

Als hij het stil had willen houden was hij niet naar die DNA-afname gegaan.
Nou ja, dan waren ze er wel via familieleden achter gekomen.
Vind het gewoon apart dat ie vandaag pas bekend heeft. Is vast al het zoveelste verhoor wat ie heeft gehad.
pi_120009119
Uit vorige topic:

quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 19:26 schreef alors het volgende:

[..]

Daar wijst alles toch ook op?
Het maakt in dit geval niet veel uit voor de strafmaat of het doodslag of moord betreft, want zelfs in het geval van "slechts" doodslag kan hier "gewoon" levenslang worden gegeven in verband met artikel 288 Wetboek van Strafrecht.
"Patriotism is the last refuge of a scoundrel"
pi_120009244
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 19:57 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Uit vorige topic:

[..]

Het maakt in dit geval niet veel uit voor de strafmaat of het doodslag of moord betreft, want zelfs in het geval van "slechts" doodslag kan hier "gewoon" levenslang worden gegeven in verband met artikel 288 Wetboek van Strafrecht.
Het wordt ook wel wat meer dan alleen doodslag.
  donderdag 6 december 2012 @ 20:01:32 #17
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_120009289
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 19:57 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Uit vorige topic:

[..]

Ok, maar het lijkt toch meer op moord, denk ik...

Twee dingen blijven onduidelijk:
1. de vuuraansteker in MV haar tasje
Ik denk dat ie gewoon is gaan zoeken in haar tasje om te kijken of er iets nuttigs in zat. Misschien zocht ie wel een condoom.

2. dat ze alleen ging fietsen
Blijft merkwaardig, want ze was bang in het donker en ze had genoeg mogelijkheden om op een veiligere manier thuis te komen.
heitieh
pi_120009338
Alleen DNA was niet voldoende voor een veroordeling, maar hoe zit het met een bekentenis + veroordeling? Is dat voldoende?
pi_120009346
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 20:00 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Het wordt ook wel wat meer dan alleen doodslag.
Voorbedachte rade?
pi_120009368
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 20:02 schreef Hou-m-Nat het volgende:

[..]

Voorbedachte rade?
nee, hij kwam haar tegen en kende haar niet
pi_120009467
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 20:03 schreef THEFXR het volgende:

[..]

Gekwalificeerde doodslag?
pi_120009581
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 20:02 schreef Hou-m-Nat het volgende:

[..]

Voorbedachte rade?
Nee, ik bedoel ook verkrachting, bedreiging, mishandeling en vrijheidsberoving misschien?
En natuurlijk dat hij jaren gezwegen heeft.
  donderdag 6 december 2012 @ 20:08:27 #23
387433 Gorraay
hi-de-hi! ho-de-ho!
pi_120009657
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 20:02 schreef Coelho het volgende:
Alleen DNA was niet voldoende voor een veroordeling, maar hoe zit het met een bekentenis + veroordeling? Is dat voldoende?
Je bedoelt DNA + bekentenis? Als de bekentenis een gedetailleerde bekentenis is, d.w.z. als S. vertelt wat er precies gebeurd is, zal het niet moeilijk zijn aanvullend bewijs te verzamelen.
pi_120009693
quote:

[..]

Dit zegt niet dat er geen voorbedachte rade was overigens. Als je je voorneemt de eerste de beste vreemde op straat om te brengen, is dit ook moord. :P

Zoals bijv. de moord op Theo Bisschops.
Je raekt an de dinge geweun.
  donderdag 6 december 2012 @ 20:10:13 #25
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_120009758
quote:

[..]

dus?
heitieh
pi_120009816
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 20:07 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Nee, ik bedoel ook verkrachting, bedreiging, mishandeling en vrijheidsberoving misschien?
En natuurlijk dat hij jaren gezwegen heeft.
Nederland kent geen cumulatief strafrechtstelsel zoals in de VS, waar je voor honderen jaren de cel in kan.
  donderdag 6 december 2012 @ 20:12:23 #27
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_120009890
quote:
99s.gif Op donderdag 6 december 2012 20:01 schreef Joooo-pi het volgende:

Ik denk dat ie gewoon is gaan zoeken in haar tasje om te kijken of er iets nuttigs in zat. Misschien zocht ie wel een condoom.

Blijft merkwaardig, want ze was bang in het donker en ze had genoeg mogelijkheden om op een veiligere manier thuis te komen.
Punt een vind ik nog steeds redelijk vaag. Als het haar of zijn DNA niet is, van wie is die aansteker? Zijn er meerdere personen hierbij betrokken?

Punt twee kan alleen opgehelderd worden door Spencer en zijn vriend.
pi_120009905
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 20:11 schreef Hou-m-Nat het volgende:

[..]

Nederland kent geen cumulatief strafrechtstelsel zoals in de VS, waar je voor honderen jaren de cel in kan.
Ow wacht, misschien kan het wel. Cumulatief staat bij meerdere verschillende gelegenheden, hier is slechts sprake van een gelegenheid.
pi_120009912
quote:

[..]

Oh, dat ook. In het Nederlandse strafrecht wordt de voorbedachte raad (die het verschil uitmaakt tussen doodslag en moord) zeer ruim genomen.

Zelfs in een doodslag-situatie, waarin een schutter (stel) zes kogels afvuurt, kan een rechter in theorie al beslissen dat er genoeg tijd tot bezinning moet zijn geweest tussen het eerste en zesde schot.

quote:
Dat fietsen vind ik niet onduidelijk. Dat is meer een omgekeerde kansberekening. Het gaat er niet echt om dat Marianne dit zo besloten heeft, maar dat er tig meisjes in de omgeving waren waarvan er toevallig een paar alleen zijn gaan fietsen. Dat is op zich niet raar, want dat gebeurt waarschijnlijk ieder weekend in ieder uitgaansgebied.

Van die aansteker is wel wat ongewoner. Ik vind het op dit moment toch nog het meest waarschijnlijk dat Jasper S. niet direct is gaan dreigen, maar eerst amicaal heeft lopen doen. Ik kan me moeilijk voorstellen dat hij per ongeluk de aansteker heeft achtergelaten na het misdrijf. Maar daar zal relatief snel wel wat meer duidelijkheid over komen.
  donderdag 6 december 2012 @ 20:13:50 #30
256140 RhytmicalRemedy
'Respect few,fear none
pi_120009959
Jasper S heeft onder druk bekend.
Op zondag 6 juni 2010 12:30 schreef Flounder het volgende:
'Jezus, je bent een echte Nederlander he?'
Op maandag 5 november 2012 01:17 schreef tarantism het volgende:
'speciaal ingelogd om deze post te eren _O_ :D'
pi_120010016
quote:
19s.gif Op donderdag 6 december 2012 20:13 schreef RhytmicalRemedy het volgende:
Jasper S heeft onder druk bekent.
Druk zal er zeker geweest zijn. Of het een 'Zaanse' verhoormethode geweest is weer een ander verhaal.
pi_120010107
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 20:14 schreef Hou-m-Nat het volgende:

[..]

Druk zal er zeker geweest zijn. Of het een 'Zaanse' verhoormethode geweest is weer een ander verhaal.
En de waarschijnlijkheid dat het verhoor is opgenomen is zeer groot.
Je raekt an de dinge geweun.
pi_120010151
Wat moet het voor de familie Vaatstra wederom prachtig zijn en voor de familie van S. verschrikkelijk. Het moet onvoorstelbaar moeilijk zijn voor beide kanten en voor het hele verscheurde dorp. Kan me voorstellen dat er mensen niet kunnen slapen omdat hun dochter met S. in contact is geweest. Brr.
pi_120010156
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 20:16 schreef Messina het volgende:

[..]

En de waarschijnlijkheid dat het verhoor is opgenomen is zeer groot.
Inderdaad.
pi_120010245
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 20:12 schreef Hou-m-Nat het volgende:

[..]

Ow wacht, misschien kan het wel. Cumulatief staat bij meerdere verschillende gelegenheden, hier is slechts sprake van een gelegenheid.
Nee. Nederland heeft trouwens beperkte cumulatie, zoals dat heet. Zowel bij meerdere gelegenheden als bij meerdere misdrijven op één gelegenheid mag de straf niet hoger zijn dan 1/3 boven het hoogste maximum.

Maar in dit geval komt zoals gezegd artikel 288 Wetb. van Strafrecht snel in beeld. Even simpel gezegd - doodslag gepleegd om (onder meer) straffeloosheid van een ander strafbaar feit (in dit geval verkrachting) te bewerkstelligen, wordt gelijk aan moord bestraft. Dus met een maximum van levenslang (of een tijdelijk maximum van 30 jaar).
pi_120010322
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 20:18 schreef Dr_Strangelove het volgende:

[..]

Nee. Nederland heeft trouwens beperkte cumulatie, zoals dat heet. Zowel bij meerdere gelegenheden als bij meerdere misdrijven op één gelegenheid mag de straf niet hoger zijn dan 1/3 boven het hoogste maximum.

Maar in dit geval komt zoals gezegd artikel 288 Wetb. van Strafrecht snel in beeld. Even simpel gezegd - doodslag gepleegd om (onder meer) straffeloosheid van een ander strafbaar feit (in dit geval verkrachting) te bewerkstelligen, wordt gelijk aan moord bestraft. Dus met een maximum van levenslang (of een tijdelijk maximum van 30 jaar).
Mijn strafrecht is een beetje roestig :P
  donderdag 6 december 2012 @ 20:22:05 #37
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_120010472
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 20:17 schreef Tha_Duck het volgende:
Wat moet het voor de familie Vaatstra wederom prachtig zijn en voor de familie van S. verschrikkelijk. Het moet onvoorstelbaar moeilijk zijn voor beide kanten en voor het hele verscheurde dorp. Kan me voorstellen dat er mensen niet kunnen slapen omdat hun dochter met S. in contact is geweest. Brr.
Op Omrop Fryslan was zonet dat hij zelf zijn eigen familie op de hoogte mocht of wilde stellen. En dat hij dat gedaan heeft.
heitieh
pi_120011309
Wat is een bekentenis waard, als de Twee van Putten bekend hebben? Als je twee weken lang om het uur wordt gewekt (wat in strijd is met de Genevese Conventie) wil je op den duur wel bekennen. Naïevelingen zien in deze zaak natuurlijk het bewijs dat een dna-databank er nu echt moet komen.
[ alle babes op 1 pagina via fok!wiki -bijgewerkt tot 20/10/2015 ]
Leve Kim , Leve Maduro , Leve Castro
#freeTarik #freeDemon_from_heaven
pi_120011369
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 20:36 schreef BabeWatcher het volgende:
Wat is een bekentenis waard, als de Twee van Putten bekend hebben? Als je twee weken lang om het uur wordt gewekt (wat in strijd is met de Genevese Conventie) wil je op den duur wel bekennen. Naïevelingen zien in deze zaak natuurlijk het bewijs dat een dna-databank er nu echt moet komen.
Ja, ja, BNW is verderop.
pi_120011526
quote:
3s.gif Op donderdag 6 december 2012 20:37 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Ja, ja, BNW is verderop.
Jij bent een van de mensen die nog steeds geloven dat de Twee van Putten daadwerkelijk schuldig waren.
pi_120011785
quote:
Hoe weet je dat hij om de twee uur gewekt is? :{w

Hou toch op, DNA + bekentenis (die tot meer bewijs zal lijden, daderkennis enzo..) is gewoon 100% score.
*verwijderd door Admin*
pi_120011873
quote:
Is dat daadwerkelijk zo gebeurd?
  donderdag 6 december 2012 @ 20:47:02 #43
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_120011944
quote:
Dat er valse bekentenissen voorkomen, is bekend, maar dat wil niet zeggen dat elke bekentenis vals is.
heitieh
pi_120011949
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 20:44 schreef JanJanJan het volgende:

[..]

Hoe weet je dat hij om de twee uur gewekt is? :{w

Hou toch op, DNA + bekentenis (die tot meer bewijs zal lijden, daderkennis enzo..) is gewoon 100% score.
Dat is niet helemaal waar.. Ze hadden een bewijsstuk, dus zaten ze om een bekentenis verlegen. Rechercheurs gaan dan soms hun boekje te buiten en een bekentenis die afgedwongen wordt is niets waard.
  donderdag 6 december 2012 @ 20:47:43 #45
326197 Psy-freak
Moderator i.o.
pi_120011984
Zelfs de politie op mn twittert denkt dat het een gedane zaak is :')
zaterdag 13 augustus 2011 11:41 schreef RockNijntje het volgende:
Psy-freak heeft wel de schattigste UI van heel FOK!
FOK!-vriendin: Pixxie. & AdoraBelle
pi_120011995
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 20:45 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Is dat daadwerkelijk zo gebeurd?
Ik was er niet bij, maar de Twee van Putten zijn gezwicht door de verhoormethode.

Ik kan alleen maar hopen dat het niet zo is, maar op de recherche ligt ook een enorme publieke druk om deze zaak nu eindelijk eens op te lossen. Met zedenzaken ligt het altijd heel gevoelig en dat de zaak is opgelost scoort beter dan dat de werkelijke dader is ingesloten.
pi_120011998
Hoe weet je dat die is afgedwongen dan?
*verwijderd door Admin*
pi_120012032
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 20:39 schreef BabeWatcher het volgende:

[..]

Jij bent een van de mensen die nog steeds geloven dat de Twee van Putten daadwerkelijk schuldig waren.
Nee, hoe kom je er bij?
pi_120012063
quote:
13s.gif Op donderdag 6 december 2012 20:48 schreef JanJanJan het volgende:
De speculaties kunnen weer beginnen aan de hand van een handjevol informatie van het OM 8-)
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_120012064
quote:
De tijd tussen aanhouding en de bekentenis. 1+1=2.

Boeven kunnen altijd rekenen op strafvermindering als ze meewerken aan de oplossing van de zaak. Als hij bij de aanhouding meteen zegt: "ja, ik heb het gedaan" en dat voor camera nogmaals verklaart kan hij meteen naar een luxere cel en mag hij daarna heel rustig de zaak reconstrueren.
pi_120012073
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 20:47 schreef Psy-freak het volgende:
Zelfs de politie op mn twittert denkt dat het een gedane zaak is :')
Het is ook een gedane zaak. :')
  donderdag 6 december 2012 @ 20:49:23 #52
326197 Psy-freak
Moderator i.o.
pi_120012097
quote:
Leer mijn de politie kennen
  donderdag 6 december 2012 @ 20:49:41 #53
326197 Psy-freak
Moderator i.o.
pi_120012107
quote:
14s.gif Op donderdag 6 december 2012 20:49 schreef Ziba het volgende:

[..]

Het is ook een gedane zaak. :')
Nee.
pi_120012154
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 20:47 schreef BabeWatcher het volgende:

[..]

Ik was er niet bij, maar de Twee van Putten zijn gezwicht door de verhoormethode.

Ik kan alleen maar hopen dat het niet zo is, maar op de recherche ligt ook een enorme publieke druk om deze zaak nu eindelijk eens op te lossen. Met zedenzaken ligt het altijd heel gevoelig en dat de zaak is opgelost scoort beter dan dat de werkelijke dader is ingesloten.
Totaal niet te vergelijken want toen waren de technieken met DNA nog niet zo ver als nu.
Voor de zaak Marianne Vaatstra is in dertien jaar tot nu nog niemand 'gepakt'.
pi_120012176
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 20:48 schreef BabeWatcher het volgende:

[..]

De tijd tussen aanhouding en de bekentenis. 1+1=2.
2,5 week? :N
*verwijderd door Admin*
  donderdag 6 december 2012 @ 20:53:45 #56
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_120012346
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 20:49 schreef Psy-freak het volgende:

[..]

Nee.
oh god, daar gaat het topic: PSY-troll is weer binnen.
heitieh
  donderdag 6 december 2012 @ 20:55:07 #57
326197 Psy-freak
Moderator i.o.
pi_120012404
quote:
99s.gif Op donderdag 6 december 2012 20:53 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

oh god, daar gaat het topic: PSY-troll is weer binnen.
?
  donderdag 6 december 2012 @ 20:56:15 #58
387433 Gorraay
hi-de-hi! ho-de-ho!
pi_120012459
Er is een categorie van mensen - Dankbaar en Kat behoren ertoe - die zich door geen enkel bewijs zullen laten overtuigen. Dat zegt veel meer over die mensen dan over de zaak in kwestie.
pi_120012607
quote:

[..]

Ik ben met je eens dat een bekentenis op zich niet heel overtuigend zou zijn. Als deze persoon alleen informatie zou herhalen die hem is medegedeeld door de politie of die hij mee heeft kunnen krijgen uit media tijdens de laatste 13 jaar, dan zou een op zichzelf staande bekentenis inderdaad problematisch kunnen zijn.

Van de andere kant kan een bekentenis ongelooflijk overtuigend zijn wanneer iemand bijvoorbeeld een logische en passende verklaring geeft voor bepaalde vraagstukken in het dossier, of nieuwe en verifieerbare punten aanvoert die ook blijken te kunnen/kloppen.

In ieder geval zijn er mij in de menselijke geschiedenis nog geen gevallen bekend waar er zowel a) een 100% DNA match was en b) een bekentenis van de verdachte....

,,,,maar waar achteraf toch sprake bleek van een gerechtelijke dwaling. Misschien kun jij ons verlichten met een voorbeeld dat dit weerlegt?
  donderdag 6 december 2012 @ 21:01:53 #60
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_120012763
Ik dacht dat Peter met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wist dat de dader Marianne kende en dat ze vrijwillig het weiland mee was ingelopen. Lijkt dus niet zo te zijn.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_120012856
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 20:56 schreef Gorraay het volgende:
Er is een categorie van mensen - Dankbaar en Kat behoren ertoe - die zich door geen enkel bewijs zullen laten overtuigen. Dat zegt veel meer over die mensen dan over de zaak in kwestie.
Het is ook een in zichzelf gekeerde manier van bewijs en beredenering.

Als god morgen van de hemel naar beneden zou neerdalen en zou zeggen:

"Jasper S. is daadwerkelijk de moordenaar van Marianne Vaatstra!"

...dan weet ik al wat Micha Kat zou zeggen:

"Ik had niet gedacht dat het complot zo omvangrijk was"
pi_120012884
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 20:58 schreef Dr_Strangelove het volgende:

[..]
,,,,maar waar achteraf toch sprake bleek van een gerechtelijke dwaling. Misschien kun jij ons verlichten met een voorbeeld dat dit weerlegt?
Niet echt. Wel kwam de werkelijke dader van de Puttense Moordzaak voor de rechter opnieuw met de 'sleepspoortheorie', waarvoor de eerdere verdachten veroordeeld waren. Ik meen mij een moordzaak uit Peter R de Vries te herinneren, waarbij DNA gevonden werd van een onschuldige. Toen de werkelijke dader op tv zag dat iemand ten onrechte vastzat kreeg hij wroeging en biechtte hij de moord op. Ik kan het alleen niet meer terugvinden.
  Moderator donderdag 6 december 2012 @ 21:04:21 #63
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_120012912
quote:
1s.gif Op donderdag 6 december 2012 19:39 schreef Brighteyes het volgende:
Ik vraag me dat ook af:

quote:
Hij verklaarde dat hij Marianne niet kende maar haar toevallig die nacht tegen is gekomen. Hij heeft Marianne onder bedreiging van een mes meegenomen het weiland in.
Hij liep dus middenin de nachts met een mes rond op een stille weg. Wetend dat het een uitgaansavond was. Het klinkt als voorbedachte rade, het klinkt alsof hij er over nagedacht heeft. Het klinkt niet als een gelegenheidsaktie van iemand die "zijn kans greep".
"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
  donderdag 6 december 2012 @ 21:13:41 #64
387433 Gorraay
hi-de-hi! ho-de-ho!
pi_120013481
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 21:04 schreef Gert het volgende:

Hij liep dus middenin de nachts met een mes rond op een stille weg. Wetend dat het een uitgaansavond was. Het klinkt als voorbedachte rade, het klinkt alsof hij er over nagedacht heeft. Het klinkt niet als een gelegenheidsaktie van iemand die "zijn kans greep".
Het klinkt iets minder naar een voorbereid plan als je ervan uitgaat dat hij niet rondliep maar fietste (zoals zijn gewoonte was), en dat hij in verband met zijn beroep altijd een mes op zak had.
pi_120013601
quote:

[..]

Punt 2. Alleen fietsen is op het platteland heel normaal hoor.... ook voor tienermeiden.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  donderdag 6 december 2012 @ 21:17:01 #66
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_120013654
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 21:15 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Punt 2. Alleen fietsen is op het platteland heel normaal hoor.... ook voor tienermeiden.
Weet ik, maar niet voor MV. Zij was altijd al doodsbang in het donker.
heitieh
pi_120013820
quote:
99s.gif Op donderdag 6 december 2012 21:17 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Ooh? Dat wist ik niet. Wat raar dan dat ze wel op pad ging.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_120013823
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 21:04 schreef Gert het volgende:

[..]

Ik vraag me dat ook af:

[..]

Er zijn echt veel mensen in die omgeving die altijd met een mes op zak rond lopen.
“Being second is to be the first of the ones who lose.”
pi_120013864
quote:
1s.gif Op donderdag 6 december 2012 21:20 schreef Waffle het volgende:

[..]

Er zijn echt veel mensen in die omgeving die altijd met een mes op zak rond lopen.
Een zakmesje op zak hebben is ook niet verboden, hem gebruiken om te dreigen wel.
pi_120013868
quote:

[..]

Het zou me persoonlijk niks verbazen dat ze alleen op pad is gegaan, omdat ze nog snel even ergens anders op stap wilde gaan.
“Being second is to be the first of the ones who lose.”
  donderdag 6 december 2012 @ 21:21:29 #71
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_120013886
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 20:50 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Totaal niet te vergelijken want toen waren de technieken met DNA nog niet zo ver als nu.
Voor de zaak Marianne Vaatstra is in dertien jaar tot nu nog niemand 'gepakt'.
Bij de twee van Putten wisten ze ook gelijk al dat het niet het DNA van een van de twee verdachten was, daarom verzonnen ze er een hele sleeptheorie omheen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 6 december 2012 @ 21:22:21 #72
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_120013926
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 21:19 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Ooh? Dat wist ik niet. Wat raar dan dat ze wel op pad ging.
Is zeker raar.

quote:
1s.gif Op donderdag 6 december 2012 21:20 schreef Waffle het volgende:

[..]

Mensen uit Zwaagwesteinde hebben zelfs een bijnaam: Westereender messenstekkers.
heitieh
  donderdag 6 december 2012 @ 21:24:02 #73
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_120014019
quote:

[..]

Het was helder en volle maan, scheelt al aanzienlijk.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  donderdag 6 december 2012 @ 21:26:13 #74
262 Re
Kiss & Swallow
pi_120014152
Zouden ze ruzie hebben gekregen om de aansteker :o
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_120014233
Ik denk dat het nu wel echt duidelijk is dat hij het heeft gedaan. En DNA en bekentenis (met waarschijnlijk daderkennis).

Er blijven wel vragen (die hij wellicht wel al beantwoord heeft in zijn bekentenis).
1. Hoe komt die aansteker in de tas van MV? Had hij na zijn daad behoefte aan een sigaretje en heeft hij in haar tas gezocht naar sigaretten en een aansteker? Sigaret opgestoken en weggelopen?
2. Was het echt toevallig of was hij inderdaad al van plan om een meisje te verkrachten? Heeft hij dus het punt echt uitgezocht?
3. Wilde hij alleen maar verkrachten en heeft hij haar toen per ongeluk vermoord of was de moord ook een onderdeel van zijn lust?
4. Waarom heeft hij haar zo makkelijk vindbaar laten liggen en niet de tijd genomen om haar op zijn minst te begraven en desnoods een poging gewaagd zijn sporen uit te wissen? (sperma weghalen of zo).
5. Hoe moet hij er aan toe zijn geweest die nacht na die moord (kleren vies, een mes met toch wat bloed erop? iets van een emotie/opwinding?
6. Hoe heeft hij dat al die jaren kunnen verzwijgen zonder dat iemand in zijn omgeving iets heeft vermoed?
7. Waarom is het bij die ene keer gebleven? Als het een lustmoord is, dan zou je toch zeggen dat hij op een gegeven moment dit toch nog wel een keer had willen beleven.

Verder is het toch echt gruwelijk om te bedenken hoe bang MV geweest moet zijn toen ze onder bedreiging mee is gevoerd en is vastgebonden met haar eigen bh en zo. Echt vreselijk wat die heeft moeten doormaken de laatste minuten van haar leven. Hopelijk voor haar is ze toch heel snel flauw gevallen of zo, zodat ze maar kort heeft moeten lijden.

En hoe moeten zijn vrouw en kinderen zich nu op dit moment voelen. Die moeten nu toch in een afgrijselijke nachtmerrie zijn beland? Stel je toch eens voor dat dit jouw man of vader is... De man die je hebt vertrouwd en waar je van houdt, blijkt een afschuwelijke lustmoord te hebben gepleegd. Je hele leven is plotseling een grote leugen en gebaseerd op schijn.
Niets van dit alles is een wezensvreemde ontmoeting tussen een jij en een ik, zodat we nooit of te nimmer zullen weten wie die jij is en wie die ik.
pi_120014437
Dat vind ik een raar gedeelte, MV was vastgebonden met haar eigen bh en is daarna verstikt met die bh... Na de verstikking is zij verkracht en de keel doorgesneden. Waarom was zij vastgebonden om daarna verstikt te worden, ontsnapte ze?

Punt 7: dat is niet perse waar. Daarom worden ook zo weinig verkrachters en/of aanranders gepakt, dat gebeurt best vaak ongepland en "overkomt" een soort van de dader ook.
pi_120014439
Snelste bekentenis ooit? Dan moet de druk wel erg hoog zijn geweest. Men heeft duidelijk blijven hameren op dat DNA, dat geeft de psychologische doorslag dat je bekent, terwijl het alleen maar een extra hulpmiddel nummer zoveel is voor de politie. Men heeft DNA tot een soort God achtige oplossing gemaakt door alle propaganda over de jaren, inclusief dat televisie programma over DNA, juist allemaal tegelijk, aan dit alles kan je zien dat angstpropaganda (fear mongering) kan leiden tot bekentenis. Dit is net zoiet als een volk angst injagen zodat het op de extremen gaat stemmen, diezelfde psychologie die hierachter zit. Men is afgestapt van de Zaanse verhoormethode, nu gebruikt men psychologie, is veel krachtiger. Het komt er dus op neer dat hoe sterker de psyche van een moordenaar hoe lastiger iemand tot een bekentenis komt. Dan komen moordenaars met een sterke psyche onder deze methodes uit, en overigens ook moordenaars in steden, want in een stad van een miljoen inwoners doe je niet zo makkelijk een DNA test als in een dorp op het platteland. Aan de huidige gerechtigheid schort veel (ook iets als klassejustitie is er ook nog steeds, dus rechters en advocaten zijn corrupt) In Amerika is er een jury die weer beinvloed wordt en ook enorm sommen geld en media aandacht. Zuivere gerechtigheid komt er er nooit.
pi_120014524
quote:
5s.gif Op donderdag 6 december 2012 21:30 schreef Synthercell het volgende:
Snelste bekentenis ooit? [...]
Whut?! Vind je dit echt snel?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  donderdag 6 december 2012 @ 21:36:01 #79
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_120014710
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 21:01 schreef Bayswater het volgende:
Ik dacht dat Peter met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wist dat de dader Marianne kende en dat ze vrijwillig het weiland mee was ingelopen. Lijkt dus niet zo te zijn.
Nee, dat heeft hij volgens mij nooit zo gezegd. Ja, ik heb zijn uitzendingen over de zaak gevolgd.
Hij heeft eigenlijk alleen gerapporteerd over het feit dat het 3D-team aanwijzingen zag dat ze wellicht vrijwillig het veld was in gelopen, dit itt de eerdere teams die de zaak in behandeling hadden.
Ik moet zeggen, ik ben best benieuwd naar zijn versie van gebeurtenissen. Heeft hij haar van haar fiets getrokken? Of toch een eerst een onschuldig vuurtje gevraagd of zo?
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_120014853
quote:

[..]

Ja zeg. Ik ben ook bang in het donker, zal ik ook maar gewoon de deur niet meer uitgaan?
Ik fiets ook gewoon van de stad naar huis, van werk naar huis, laat mijn honden uit, allemaal in het donker.
A lie may take care of the present, but it has no future..
You can't pay me enough to be nice to you...
pi_120015024
quote:

[..]

Ik denk dat door alle verschillende voorgaande zaken zoals bijvoorbeeld de twee van Putten, en de ruchtbaarheid en omvang van deze zaak, werkelijk alles tot in de puntjes is gedocumenteerd.
  donderdag 6 december 2012 @ 21:45:36 #82
1986 Jane
pi_120015229
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 21:32 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Whut?! Vind je dit echt snel?
Het is idd helemaal niet zo snel, nmm.

Stel je voor, hij besluit op de laatste dag van het DNA-onderzoek om toch maar mee te doen. Waarom weten we niet, maar wellicht onder druk of omdat hij het gevoel had dat het net zich sloot. Vanaf dat moment moet hij toch geweten hebben dat ze hem zouden komen halen. Kon weken duren, of maanden, maar ze zouden komen. Zou hij dan niet gedacht hebben over zijn bekentenis? Waarom daar dan ruim 2 weken mee wachten? Of zou hij echt hebben gedacht dat hij met een simpele ontkenning vrij zou komen?
pi_120015244
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 21:27 schreef Injetta het volgende:

En hoe moeten zijn vrouw en kinderen zich nu op dit moment voelen. Die moeten nu toch in een afgrijselijke nachtmerrie zijn beland? Stel je toch eens voor dat dit jouw man of vader is... De man die je hebt vertrouwd en waar je van houdt, blijkt een afschuwelijke lustmoord te hebben gepleegd. Je hele leven is plotseling een grote leugen en gebaseerd op schijn.
Maandag gaf de burgemeester van Oudwoude (of dat waar Oudwoude onder valt) aan dat deze mensen geheel weer zijn opgenomen tussen de mensen en alle hulp krijgen die ze maar wensen.
Hij had het zelfs nog over een buurvrouw die de was deed.
In alle ellende vind ik dat een heel liefdevol gebaar.
  donderdag 6 december 2012 @ 21:47:41 #84
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_120015333
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 21:38 schreef Nies het volgende:

[..]

Ja zeg. Ik ben ook bang in het donker, zal ik ook maar gewoon de deur niet meer uitgaan?
Ik fiets ook gewoon van de stad naar huis, van werk naar huis, laat mijn honden uit, allemaal in het donker.
Jij wel, maar MV niet. Er werd altijd ander vervoer geregeld na een stapavond. En het is ook niet even een kort stukje naar huis vanuit Buitenpost, maar zo'n 10km fietsen over afgelegen en onverlichte paden.

Dat het raar is, wil overigens niet zeggen dat ik ergens nog twijfels heb, hoor. Vanaf de dna match heb ik niet aan Jasper zijn schuld getwijfeld. Dit is gewoon nog zo'n vraag die onbeantwoord is.
heitieh
  donderdag 6 december 2012 @ 21:48:26 #85
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_120015378
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 21:01 schreef Bayswater het volgende:
Klopt. Omdat die fietsen er zo netjes stonden. Redening (begrijpelijk): hoe bedreig je iemand én zet je de fietsen netjes neer?

Antwoord: ná de misdaad?
pi_120015430
Ik kan alleen maar zeggen dat ik het super vind dat er een bekentenis is. We kunnen alleen maar hopen dat voor de gemeenschap en voor de familie van Marianne uiteindelijk door een uitgebreide verklaring van de verdachte ook een soort "closure" bereikt kan worden. Laten we hopen dat hij goed duidelijk zal maken wat er gebeurt is.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  donderdag 6 december 2012 @ 21:50:58 #87
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_120015509
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 21:48 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Klopt. Omdat die fietsen er zo netjes stonden. Redening (begrijpelijk): hoe bedreig je iemand én zet je de fietsen netjes neer?

Antwoord: ná de misdaad?
antwoord: onder bedreiging.
heitieh
pi_120015572
PeterRdeV twitterde op donderdag 06-12-2012 om 18:37:49 Verdachte Jasper S. legt volledige bekentenis af in zaak #Vaatstra!!!! reageer retweet
Nielsch twitterde op donderdag 06-12-2012 om 21:48:33 @PeterRdeV Veel ouders voeden sletterige dochters niet op, maar moedigen het aan en lachen er om. Onderdeel van het probleem. reageer retweet
Nielsch twitterde op donderdag 06-12-2012 om 21:47:20 @PeterRdeV Feit is ook dat veel jonge meisjes stuitend uitdagend zijn en grenzeloos immoreel. Zie het elke week. reageer retweet
in reactie op:

eens kijken of Peter Rrrrrrr gaat reageren...
PWBF
  donderdag 6 december 2012 @ 21:53:27 #89
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_120015641
Die nachtelijke fietstochtjes van S. Ik krijg daar gelijk ideeën bij dat ie dan wel vaker zo'n soort gelegenheid zocht. Want waarom fietst iemand in hemelsnaam 's nachts in de omgeving rond? Een vent alleen, met een mes op zak.

En hoe wrang dat MV binnen één kilometer nadat ze afscheid van die jongens had genomen, gepakt is. Eng gewoon. Dat is binnen enkele minuten al.
pi_120015653
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 21:51 schreef Nielsch het volgende:
PeterRdeV twitterde op donderdag 06-12-2012 om 18:37:49 Verdachte Jasper S. legt volledige bekentenis af in zaak #Vaatstra!!!! reageer retweet
Nielsch twitterde op donderdag 06-12-2012 om 21:48:33 @PeterRdeV Veel ouders voeden sletterige dochters niet op, maar moedigen het aan en lachen er om. Onderdeel van het probleem. reageer retweet
Nielsch twitterde op donderdag 06-12-2012 om 21:47:20 @PeterRdeV Feit is ook dat veel jonge meisjes stuitend uitdagend zijn en grenzeloos immoreel. Zie het elke week. reageer retweet
in reactie op:

[ afbeelding ]

eens kijken of Peter Rrrrrrr gaat reageren...
Smakeloos. Maar een hele goede spiegel voor Peterrr
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
pi_120015688
quote:
1s.gif Op donderdag 6 december 2012 21:53 schreef henkde_j het volgende:

[..]

Smakeloos. Maar een hele goede spiegel voor Peterrr
Zeker smakeloos en enkel een spiegel, niet mijn mening...
PWBF
pi_120015778
Hele foute opmerkingen idd van Peter R. de Vries mbt die grensrechters. Maar hij roept wel vaker SBS/Telegraaf-achtige dingen. Als je erop in gaat met argumenten, komt er geen reactie. :P
pi_120015887
quote:
3s.gif Op donderdag 6 december 2012 21:26 schreef Re het volgende:
Zouden ze ruzie hebben gekregen om de aansteker :o
Ik heb die aansteker nooit begrepen. Waarom in godsnaam heeft hij die niet meegenomen (als ie al van hem was). Was hij toch van haar? Of, en dit lijkt me waarschijnlijker: heeft hij Marianne eerst wellicht een sigaretje aangeboden, waarna de aansteker in MV's tas is geraakt en is S deze na de moord uit verwarring vergeten?
  donderdag 6 december 2012 @ 21:58:04 #94
1986 Jane
pi_120015903
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 21:54 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Zeker smakeloos en enkel een spiegel, niet mijn mening...
Ik vind dat je beter een ander onderwerp had kunnen kiezen als je dan zo nodig een punt wil maken bij PRdV.
  donderdag 6 december 2012 @ 21:59:18 #95
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_120015966
quote:
99s.gif Op donderdag 6 december 2012 21:57 schreef Blaxje het volgende:

[..]

Ik heb die aansteker nooit begrepen. Waarom in godsnaam heeft hij die niet meegenomen (als ie al van hem was). Was hij toch van haar? Of, en dit lijkt me waarschijnlijker: heeft hij Marianne eerst wellicht een sigaretje aangeboden, waarna de aansteker in MV's tas is geraakt en is S deze na de moord uit verwarring vergeten?
Ik heb precies hetzelfde. Ze kenden elkaar dus niet blijkt nu. Dus dan denk je toch dat die aansteker die nacht in Mariannes tas is beland...
pi_120015972
quote:
1s.gif Op donderdag 6 december 2012 21:58 schreef Jane het volgende:

[..]

Ik vind dat je beter een ander onderwerp had kunnen kiezen als je dan zo nodig een punt wil maken bij PRdV.
okee

ik niet...
PWBF
  donderdag 6 december 2012 @ 22:02:55 #97
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_120016150
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 21:59 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Ik heb precies hetzelfde. Ze kenden elkaar dus niet blijkt nu. Dus dan denk je toch dat die aansteker die nacht in Mariannes tas is beland...
Ik denk dat hij niks met de aansteker te maken heeft, maar wel door MV haar tasje is gegaan, waardoor zijn dna er op is gekomen. Misschien heeft hij de aansteker wel even vast gehad.
heitieh
pi_120016162
Is ergens te lezen geweest dat vrouw en kinderen nooit iets hebben geweten of vermoed, of zijn dat aannames?
pi_120016198
Op Nieuwsuur na het Journaal een interview met Jan Vlug, de advocaat van Jasper S.
pi_120016206
Mogen we al spreken over een dader, of zijn er nog steeds juridische moraalridders die vinden dat hij nog niet is veroordeeld en dus nog niet meer dan verdacht is?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')