Korte omschrijving depressie:quote:Op zondag 3 januari 2010 01:17 schreef Quickie_Butt het volgende:
Het viel me op dat er nog geen centraal topic is voor depressies en/of angstklachten. Wel een topic over medicatie bij psychische problemen en een hoe voel je je nu topic, maar die dekken naar mijn mening niet helemaal de lading.
Ik denk dat dit topic wel kan bijdragen in dit subforum. Veel mensen kampen namelijk met depressieve of angstklachten en zo kunnen we een beetje steun bij elkaar zoeken en elkaar van adviezen en tips voorzien
Korte uitleg van angststoornissen:quote:Depressie
Iemand met een depressie heeft last van een hevige neerslachtigheid.
Die neerslachtigheid klaart niet na een paar dagen vanzelf op, maar duurt minimaal twee weken. Depressie moet niet verward worden met 'gewone' neerslachtigheid die iedereen wel eens heeft. Bij een depressie is deze heviger en tast het dagelijks functioneren aan.
Bron: http://www.trimbos.nl/onderwerpen/psychische-gezondheid/depressie
Vorige delen:quote:Angststoornissen
Angststoornissen zijn in de psychiatrie de meest voorkomende aandoeningen. Sommige van deze aandoeningen worden fobie genoemd. Het gemeenschappelijke kenmerk van angststoornissen, is dat er sprake is van angst. Mensen kunnen zo angstig zijn dat het hun leven ontregelt.
Wanneer spreken we van een angststoornis?
Angst is een gevoel dat optreedt bij dreigend gevaar. De emotie ontstaat als het welzijn van een persoon direct wordt bedreigd, maar ook als een persoon een situatie als bedreigend ervaart. Als een angst geen reële grond heeft en de betrokken persoon er sociale of beroepsmatige problemen door ondervindt, is er sprake van een stoornis.
In het diagnostisch classificatiesysteem DSM-IV worden de volgende angststoornissen onderscheiden:
Paniekstoornis met of zonder agorafobie
Sociale fobie of angststoornis
Specifieke of enkelvoudige fobie
Obsessief-compulsieve stoornis of dwangstoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
Hypochondrie
Angststoornis door een lichamelijke aandoening
Acute stressstoornis
Angststoornis door alcohol of drugs
Voor de Multidisciplinaire Richtlijn Angststoornissen is de indeling van de DSM-IV als uitgangspunt genomen. Van de onderscheiden angststoornissen zijn de volgende aandoeningen opgenomen in de richtlijnen:
Paniekstoornis met en zonder agorafobie
Sociale fobie
Specifieke fobie
Obsessief-compulsieve stoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
Bron: http://www.trimbos.nl/ond(...)stoornissen-algemeen
Wat goed van je. Heel veel succes maar dat gaat vast lukken.quote:Op woensdag 13 juni 2012 23:33 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Jongens! Ik heb gisteren afscheid genomen van mijn psycholoog! Ik heb een jaar lang heel hard gevochten en heel veel geleerd en vooral heb ik nu weer het vertrouwen dat ik het alleen kan! Of alleen, samen met mijn lief en mijn familie! Anyway ik ben blij en trots!
Voetbal gekeken, late avond... Veel alcohol op.... Uit het niets totaal sociaal incapabel en teruggetrokken + naar voelen.quote:Op donderdag 14 juni 2012 09:10 schreef Nyota het volgende:
En kingtoppie, ik herken dat wel hoor, dat het er opeens weer in lijkt te schieten. Vaak heb ik achteraf na een tijdje dan door waardoor het misschien is gekomen. Maareuh, ik zie dat je berichtje van midden in de nacht is. Is een beter ritme ook niet iets waardoor je je beter voelt?
Idd, helemaal als je AD slikt is die kans groot. Ik sta zelf ook op mn kop na 1 glasje alcohol sinds ik AD heb, dus drink gewoon helemaal niks meer.quote:Op donderdag 14 juni 2012 18:52 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Misschien reageer je slecht op drank?
Dan moet je zelf besluiten of je het risico wil nemen om he er kut door te gaan voelen.quote:Op donderdag 14 juni 2012 20:37 schreef kingtoppie het volgende:
Ja het klopt ergens wel... Maar het is niet altijd...
Soms.. Reageer ik slecht op alcohol.. Andere keer gewoon goed.
Ik ga wel weer ff voorzichtiger doen, als het weer tijdje goed gaat doe ik wel weer anders.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 09:35 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Dan moet je zelf besluiten of je het risico wil nemen om he er kut door te gaan voelen.
quote:Op vrijdag 15 juni 2012 18:11 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Oooh man, ik ben de laatste dagen niet te stuiten qua energie! Vandaag heb ik het hele huis schoon gemaakt,en taarten gebakken, want morgen zit mn huisje vol! Because its my birthday!!
Ik heb de laatste dagen ook echt het gevoel de hele wereld aan te kunnen, dat gevoel heb ik heel lang niet gehad, en het voelt zo goed!!!quote:Op vrijdag 15 juni 2012 20:09 schreef Nijna het volgende:
Klinkt alsof je er zin in hebt gewoonmezelf!!! Enjoy!
quote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:39 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
Ik heb de laatste dagen ook echt het gevoel de hele wereld aan te kunnen, dat gevoel heb ik heel lang niet gehad, en het voelt zo goed!!!
Vanmorgen gewekt door mijn 3 mannen met koffie en kusjes! en de jongens hebben allebei een nieuwe halsband gekregen! Of nou ja ik.....
Ja, toen ik 3 dagen niet gemasturbeerd had... (Ik meen hetquote:Op zaterdag 16 juni 2012 19:09 schreef Maartel het volgende:
Pfff, ik voel me de afgelopen dagen heel nerveus en opgefokt alsof ik 20 koppen koffie op heb. Volgens mijn RIBW/SPVer 'gewoon' spanning/hyperventilatie, maar ik begin toch weer te piekeren of er fysiek niks mankeert of (ineens na een jaar) medicatie verkeerd valt, vooral omdat ik eigenlijk helemaal geen heftige oorzaken van spanning aan kan wijzen, en me ook niet kan heugen dat hyperventilatie met zo'n onrust/opgefoktheid gepaard ging...
Komt het gevoel anderen hier misschien bekend voor?
Blijf niet in je nest liggen, sta op en eet een appel.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 22:19 schreef Sterrenstof86 het volgende:
Ik schuif gewoon altijd alles onder mijn bed als ik visite heb en de afwas kan netjes opgestapeld worden en eventueel in een keukenkastje gezet worden![]()
Iemand nog tips om 's ochtends sneller op gang te komen? Mijn depressie is echt verschrikkelijk 's ochtends de laatste tijd terwijl ik dacht dat het juist beter ging. 's avonds voel ik me echter dan weer best goed
Jij bent slimquote:Op dinsdag 19 juni 2012 22:23 schreef Sylvana het volgende:
Tips wbt 's ochtends sneller op gang komen:
Klinkt misschien raar, maar sta juist eerder op! Als je eerder opstaat heb je wat meer tijd om de dag relaxed te beginnen. Dus zorg ervoor dat je niet hoeft te haasten, maar genoeg tijd hebt om te ontbijten, te douchen en eventueel nog wat tv te kijken/computeren/krant lezen
Jezelf verwennen geeft eigenlijk aan dat je het belangrijk vindt om goed voor jezelf te zorgen wat dan eigenlijk indirect goed is voor je eigenwaarde...quote:Op dinsdag 19 juni 2012 23:17 schreef Murmeli het volgende:
Goede tips sylvana!
Oh en lekker douchespul helpt ook smorgens. Iets lekker fris ofzo.
Lush vind ik lekker, maar is prijzig. Nivea heeft de geur happy time. Die is ook lekker fris. Of mint citroen van fa. Eucalyptus scrub van rituals (uit de hammamlijn) Nja, zoiets. Beetje snuffelen wat je lekker vindt.
Kan geen kwaad om daar n keer wat extra's aan uit te geven als je ervan houdt. Jezelf verwennen is goed voor je stemming.
Waarom snap je het nu niet meer danquote:Op vrijdag 29 juni 2012 20:56 schreef kingtoppie het volgende:
Ik snap het nie meerrr
Wat moet ik nou weer aan met het leven?
Je mag je therapeute niet?quote:Op vrijdag 29 juni 2012 21:07 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Waarom snap je het nu niet meer dan
Hier gaat het nog echt op en af. Woensdag een goede dag gehad, gisteren en vandaag weer minder. Nouja, dat zal nog wel even zo blijven denk ik (tenzij het per direct de komende 7 weken 25+ graden en zonnig is)
Gisteren mn psychotherapeut meegedeeld dat ik niet verder met haar wil, dus nou met zoco bekijken hoe verder. Want we zijn het wel eens dat ik langdurig met iemand een traject in moet gaan.
Idd, het klikt niet met haar en voel me gewoon niet op mn gemak, dus dat werkt gewoon nietquote:Op vrijdag 29 juni 2012 21:30 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Je mag je therapeute niet?
Ik snap gewoon niet wat ik ermee aan moet....
Beetje werken.... Beetje uitgaan... Beetje op vakantie...
Ik ben bang dat het me allemaal nauwelijks iets doet / maarja dat is ook heel vaak een moment gevoel...
Beetje jammer dat al die momenten zo enorm vergankelijk zijn en het dus geen vaste basis structuur heeft bij mij.
Welkom hier en wat vervelend dat je huwelijk op de klippen is gelopen. Lijkt me erg lastig als je dan nog wel gedwongen moet samenwonen. Wel fijn dat je nu een goede psychologe hebt getroffenquote:Op vrijdag 29 juni 2012 22:09 schreef Shedwyn het volgende:
Ik wil hier ook even hoi zeggen![]()
Mijn verhaal in het kort.. Ik heb een gegeneraliseerde angststoornis al zolang ik me kan heugen. Ook heel veel nare dingen meegemaakt die dat alleen nog maar versterkt hebben helaas. Ik loop al een paar jaar bij een psychiater maar dat heeft me niet heel veel geholpen. Gelukkig heb ik sinds kort een psychologe die mij in het afgelopen half jaar heel goed heeft kunnen helpen.
Helaas is nu net in deze periode mijn huwelijk op de klippen gelopen (relatie van 8 jaar). We wonen nu nog samen maar dat duurt natuurlijk ook niet lang meer en ik ben als de dood om alles alleen te moeten gaan doen.
De ene dag kijk ik er naar uit om juist dingen te gaan doen en de volgende dag kan ik gewoon te moe en te bang zijn om ook maar iets te gaan doen. Hoe doen jullie dat op zo'n mindere dag? Ga je dan juist dingen doen of laat je het maar over je heen komen?
Dat is minderquote:
Vervelend, weet je waardoor het komt en heb je al hulp (gezocht)?quote:Op woensdag 4 juli 2012 20:48 schreef Quickie_Brat het volgende:
[..]
Ja. Al tijden. Het schiet maar niet op
Hmm duurt al wel lang dan idd. En wat voor deeltijd is dat dan, krijg je zoals bij de meeste deeltijds cognitieve therapie, activering, netwerkontwikkeling, pmt, creatieve therapie etc, of krijg je wat speciaals daar?quote:Op woensdag 4 juli 2012 21:00 schreef Quickie_Brat het volgende:
Mijn depressie begon ergens in 2008. Nu nog niet over. Zit sinds februari 3 dagen in de week op de deeltijdbehandeling van de psych.afdeling van t ziekenhuis hier. Maar om nu te zeggen dat het beter wordt
Volg je een specifieke therapie? Of is t algemeen, beetje praten?quote:Op woensdag 4 juli 2012 21:00 schreef Quickie_Brat het volgende:
Mijn depressie begon ergens in 2008. Nu nog niet over. Zit sinds februari 3 dagen in de week op de deeltijdbehandeling van de psych.afdeling van t ziekenhuis hier. Maar om nu te zeggen dat het beter wordt
Tja, ik zat dus in de onderzoekende fase met die psychotherapeute om te kijken of dat ook wat voor mij zou zijn. Maar nu ik dus met haar gestopt ben, is dat hele onderzoek dus ook gestopt.quote:Op woensdag 4 juli 2012 21:32 schreef Murmeli het volgende:
Hihi.... wat sylvana zegt dus.
Ik doe trouwens schematherapie. Die zit wel in de afdeling graven in je verleden. Maar na het identificeren van alles wat er mis is gegaan ga je er wel heel concreet mee aan de slag om het te verbeteren. Het is een soort cognitieve therapie, maar dan dus met goed onderzoek naar waar je gedrag vandaan komt.
damn woman, je bent bezig geweestquote:Op woensdag 4 juli 2012 21:23 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Hmm duurt al wel lang dan idd. En wat voor deeltijd is dat dan, krijg je zoals bij de meeste deeltijds cognitieve therapie, activering, netwerkontwikkeling, pmt, creatieve therapie etc, of krijg je wat speciaals daar?
En wat voor hulpverlening heb je de afgelopen jaren al gehad dan dat je ook een beetje hulpverleningsmoe bent?
Ik:
- Gesprekken met psycholoog
- Gesprekken met psychiater
- Gespreksgroep voor jongvolwassenen met identiteitsproblemen
- EMDR
- RET
- Mindfulnesstraining
- Assertiviteitstraining
- Training Voluit leven
- Depressiegroep
- Crisisgroep
- Opname
- Structurerende deeltijd
En daarnaast dus verschillende medicijnen. En het helpt allemaal wel iets, maar echt structureel helpen doet het niet echt helaas
schematherapie wordt veel gebruikt bij borderline toch? Weet niet of jij dat ook hebt.quote:Op woensdag 4 juli 2012 21:32 schreef Murmeli het volgende:
Hihi.... wat sylvana zegt dus.
Ik doe trouwens schematherapie. Die zit wel in de afdeling graven in je verleden. Maar na het identificeren van alles wat er mis is gegaan ga je er wel heel concreet mee aan de slag om het te verbeteren. Het is een soort cognitieve therapie, maar dan dus met goed onderzoek naar waar je gedrag vandaan komt.
thnxquote:Op woensdag 4 juli 2012 21:29 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Volg je een specifieke therapie? Of is t algemeen, beetje praten?
Weet je wat de oorzaak is van de depressie? Heb je t vaker gehad? Heb je daarnaast andere klachten? Heb je het gevoel dat deze vorm van therapie je uiteindelijk wel kan helpen?
Er zijn zoveel verschillende therapievormen, dat het even zoeken is wat voor jou werkt. Dat heeft mij ook 5 jaar gekost. Ik zit nu eindelijk ergens waar ik echt inzicht in mezelf van krijg. Niet altijd leuk, want ik zie ook wat ik altijd zelf heb gedaan dat niet helpt. Maar ik kom wel vooruit en dat ik wat ik uiteindelijk wil.
Dus ik zou zeggen: onderzoek goed wat jij wil/nodig hebt om vooruit te komen. Neem hierin zelf het voortouw, praat met mensen die ook in therapie zijn geweest en waar zij veel aan gehad hebben, of juist niet. Etc etc.
Want 4 jaar lang niet vooruit komen is niet leuk en demotiverend. Ik hoop dat je gauw toch iets van vordering gaat merken
Mijn ervaring was dat je leuke dingen niet langer als leuk ziet en ervaart wanneer je depressief bent.quote:Op woensdag 4 juli 2012 21:54 schreef level26 het volgende:
Als je last hebt van depressies moet je leuke dingen ondernemen, hoe weinig zin je daar ook in hebt.
ben ik met je eens. Ik denk als je een goede periode hebt gehad je even kan "bufferen" , zodat je een slechte periode makkelijker kunt uitzitten. En wellicht is de slechter periode niet heel slecht omdat je ook nog fijne herinneringen hebt.quote:Op woensdag 4 juli 2012 22:00 schreef Nijna het volgende:
Je bent een optimist, dat scheelt een hoop... ik ben een pessimist.
Bewust van mn gedachten: check en ik kan bedenken dat het niet klopt, ik kan zelfs bedenken wat ik zou moeten denken en toch landt dat niet...
Het scheelt denk ik ook als periodes dat je je depressief voelt, afwisselen met periodes dat het beter of misschien zelfs wel goed gaat. Voor mijn gevoel is mijn stemming altijd onder 0, ook al heel lang.
Fijn dat het iets beter gaat dan vorige week en erg herkenbaar dat niet geloven in weer een therapie. Heb net maar een topic geopend over hulpverlenings/therapie-moe zijn en niet geloven in een structurele verandering. Sterktequote:Op woensdag 4 juli 2012 21:52 schreef Nijna het volgende:
Sylvana, het gaat denk ik iets beter dan vorige week. Deze week eerste intake gehad ambulant. Voor verdere diagnostiek is dat. Ben benieuwd of daar wat uitkomt, eerst maar zien. En dan nog...
Dan zal ik het toch moeten doen met wat het is en daar moet ik maar even niet teveel bij stil staan nu...
Ik heb al zoveel therapie gehad dat ik er niet zo erg meer in geloof.
Damn, erg herkenbaar dit! Ik ben me ook erg bewust van mijn gedachten, weet ze ook prima rationeel om te buigen in rationele/positieve gedachten. Maar er ook echt in geloven, nee, dat doe ik dan weer niet, waardoor het dus totaal geen zin heeftquote:Op woensdag 4 juli 2012 22:00 schreef Nijna het volgende:
Bewust van mn gedachten: check en ik kan bedenken dat het niet klopt, ik kan zelfs bedenken wat ik zou moeten denken en toch landt dat niet...
Het scheelt denk ik ook als periodes dat je je depressief voelt, afwisselen met periodes dat het beter of misschien zelfs wel goed gaat. Voor mijn gevoel is mijn stemming altijd onder 0, ook al heel lang.
Misschien is de overtuiging dat je niks verkeerd doet oid niet genoeg... Maar moet je constructiever denken als in: zoals ik nu doe, ga ik de goede kant op?quote:Op woensdag 4 juli 2012 22:15 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Damn, erg herkenbaar dit! Ik ben me ook erg bewust van mijn gedachten, weet ze ook prima rationeel om te buigen in rationele/positieve gedachten. Maar er ook echt in geloven, nee, dat doe ik dan weer niet, waardoor het dus totaal geen zin heeft
Ik denk dat ik in mijn vorige post niet helemaal duidelijk ben geweest hierin. Ik kan heel goed begrijpen dat je de dingen niet meer als leuk ervaart wanneer je depressief bent én dat is juist het punt. Maar uit mijn eigen ervaring weet ik, dat dit me meer helpt dan wanneer ik het mezelf nog ellendiger maak. Ik heb zelf mijzelf aangeleerd om mijn eigen gedachten om te vormen. Momenten waarop ik het mijzelf zo ellendig kan maken in mijn hoofd, dat ik tegen mijzelf zeg 'stop hier nu mee, dit helpt niet'quote:Op woensdag 4 juli 2012 21:59 schreef Gray het volgende:
[..]
Mijn ervaring was dat je leuke dingen niet langer als leuk ziet en ervaart wanneer je depressief bent.
Wat dan volgens jou?
Ik ben geen optimist wanneer ik me depressief voel. Ik ben juist heel wisselend. Wanneer ik me niet depressief voel ben ik een optimist, wanneer ik me depressief voel is alles fout.quote:Op woensdag 4 juli 2012 22:00 schreef Nijna het volgende:
Been there, done that, werkt ook nietquote:Op woensdag 4 juli 2012 22:17 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Misschien is de overtuiging dat je niks verkeerd doet oid niet genoeg... Maar moet je constructiever denken als in: zoals ik nu doe, ga ik de goede kant op?
Ik weet het ook niet, ik zeg ook maar wat
Knuffel vragen aan kingtoppie dan?quote:Op woensdag 4 juli 2012 22:22 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Been there, done that, werkt ook niet
Zelfs de knuffels van vriendlief werken niet eens altijdquote:Op woensdag 4 juli 2012 22:24 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Knuffel vragen aan kingtoppie dan?
Ik vind mezelf een realist eigenlijk....quote:Op woensdag 4 juli 2012 22:24 schreef Nijna het volgende:
Je moest eens weten hoe streng ik ben voor mezelf...
Je schrijft dat je geen optimist bent als je je depressief voelt. Maar eerder schreef je dat je een optimist bent. Ik denk dat iedereen van naturen een van beide kanten in zich heeft. En natuurlijk, een depressieve optimist voelt zich net zo rot, maar ik denk wel dat als je optimistisch van aard bent, je dingen makkelijker om kan buigen in dit geval... maar just my 2 cents, dit is mijn beredeniring.
Mja alleen zijn heb je dan liever op die momenten?quote:Op woensdag 4 juli 2012 22:26 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Zelfs de knuffels van vriendlief werken niet eens altijd
Ik doelde er inderdaad op dat ik van nature wel een optimist ben maar dit natuurlijk niet ben wanneer ik me depressief voel. Maar je zou wel eens gelijk kunnen hebben in wat je zegt.quote:Op woensdag 4 juli 2012 22:24 schreef Nijna het volgende:
Je moest eens weten hoe streng ik ben voor mezelf...
Je schrijft dat je geen optimist bent als je je depressief voelt. Maar eerder schreef je dat je een optimist bent. Ik denk dat iedereen van naturen een van beide kanten in zich heeft. En natuurlijk, een depressieve optimist voelt zich net zo rot, maar ik denk wel dat als je optimistisch van aard bent, je dingen makkelijker om kan buigen in dit geval... maar just my 2 cents, dit is mijn beredeniring.
Nee, maar knuffelen werkt ook niet altijd om van een bepaald gevoel/gedachte af te komenquote:Op woensdag 4 juli 2012 22:27 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Mja alleen zijn heb je dan liever op die momenten?
Ik kan me weinig voorstellen bij continue...quote:Op woensdag 4 juli 2012 22:29 schreef Nijna het volgende:
lvl26 ik voel me eigenlijk continu niet lekker in mn vel, depressieve gevoelens zijn ene keer erger dan andere keer. Als ik stress heb dan gaat mn stemming naar beneden bijvoorbeeld.
Je weet dus van jezelf dat stress ervoor zorgt dat je meer last krijgt van je depressieve gevoelens. Wat zorgt daarentegen ervoor dat je ups hebt?quote:Op woensdag 4 juli 2012 22:29 schreef Nijna het volgende:
lvl26 ik voel me eigenlijk continu niet lekker in mn vel, depressieve gevoelens zijn ene keer erger dan andere keer. Als ik stress heb dan gaat mn stemming naar beneden bijvoorbeeld.
Uitspreken?quote:Op woensdag 4 juli 2012 22:30 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Nee, maar knuffelen werkt ook niet altijd om van een bepaald gevoel/gedachte af te komen
Het is heel goed mogelijk dat het iets erfelijks is (waardoor je hersenen altijd al weinig neurotransmitters aanmaakt en vervolgens depressief voelt). Goed van je dat je in ieder geval bezig bent met het kijken naar je mogelijkheden.quote:Op woensdag 4 juli 2012 22:32 schreef Nijna het volgende:
kingtoppie, ik ben niet zo van het vergelijken. Je bent geen aansteller!
lvl26, ik denk dat ik altijd al niet lekker in mn vel zit, maar mede daarvoor zijn we nu dus ook verder aan het kijken qua diagnostiek. En daar laat ik het voor nu even bij.
Meh, mijn standpunt is dat het twee zijden van dezelfde medaille zijn. Beide maken onderverdeling in wat is, van negatief tot positief. Beide zijn nodig denk ik.quote:Op woensdag 4 juli 2012 22:00 schreef Nijna het volgende:
Tsja, gedachten hebben over gedachten... Als vuur met vuur bestrijden.quote:Bewust van mn gedachten: check en ik kan bedenken dat het niet klopt, ik kan zelfs bedenken wat ik zou moeten denken en toch landt dat niet...
Dan is het misschien een kwestie van je baseline verleggen. Dat werkte voor mij iig, omdat ik toen besefte dat de enige reden is dat ik me rot voelde, was omdat ik heb ervaren wat niet rot voelde, ofwel goed.quote:Het scheelt denk ik ook als periodes dat je je depressief voelt, afwisselen met periodes dat het beter of misschien zelfs wel goed gaat. Voor mijn gevoel is mijn stemming altijd onder 0, ook al heel lang.
Ik begrijp je helemaal en ben het helemaal met je eens, al zou ik het zelf iets anders verwoord hebben. Maar dat is niet belangrijk, want het gaat om de intentie en bedoeling van je verhaal.quote:Op woensdag 4 juli 2012 22:17 schreef level26 het volgende:
[..]
Ik denk dat ik in mijn vorige post niet helemaal duidelijk ben geweest hierin. Ik kan heel goed begrijpen dat je de dingen niet meer als leuk ervaart wanneer je depressief bent én dat is juist het punt. Maar uit mijn eigen ervaring weet ik, dat dit me meer helpt dan wanneer ik het mezelf nog ellendiger maak. Ik heb zelf mijzelf aangeleerd om mijn eigen gedachten om te vormen. Momenten waarop ik het mijzelf zo ellendig kan maken in mijn hoofd, dat ik tegen mijzelf zeg 'stop hier nu mee, dit helpt niet'
Wanneer je last hebt van depressieve gevoelens, zie je het allemaal niet meer zitten. Maar ALTIJD is er een stemmetje in je hoofd aanwezig, die precies weet hoe het zit. Je weet heel goed wat je voelt, waarom, wanneer, hoe. Ook weet je wat je nodig hebt.
Je moet de controle over je leven weer terug nemen. Accepteren wat nou eenmaal niet veranderd kan worden en accepteren dat je recht hebt om je goed te voelen.
Heb je wel eens geprobeerd om op te schrijven wat je wel een goed gevoel geeft?
Het is niet mijn bedoeling om te spreken voor anderen. Wat ik beschrijf is slecht hoe ik er zelf over denk. En aangezien ik ik ben, kan ik niet weten hoe een ander zich voelt. Wel kan ik een beetje een idee hebben ervan door mijn eigen ervaring erbij te nemen.
T wordt gebruikt bij persoonlijkheidsstoornissen in het algemeen, daar is borderline er een van. Ik heb geen borderline, maar zo'n daar kun je niks mee restgroep psquote:Op woensdag 4 juli 2012 21:48 schreef Quickie_Brat het volgende:
[..]
schematherapie wordt veel gebruikt bij borderline toch? Weet niet of jij dat ook hebt.
Probeer het onderwerp bij je nieuwe behandelaar weer aan te snijden. Ik ben echt fan van schematherapie. Haha. Mits de oorzaak voor je depressies in je jeugd ligt enzo. Anders slaat het nergens op denk ik.quote:Op woensdag 4 juli 2012 21:33 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Tja, ik zat dus in de onderzoekende fase met die psychotherapeute om te kijken of dat ook wat voor mij zou zijn. Maar nu ik dus met haar gestopt ben, is dat hele onderzoek dus ook gestopt.
Aha juist ik snap het. Mag ik vragen welke persoonlijkheidsstoornis je dan hebt? Hoeft niet als je het niet wil vertellenquote:Op donderdag 5 juli 2012 08:49 schreef Murmeli het volgende:
[..]
T wordt gebruikt bij persoonlijkheidsstoornissen in het algemeen, daar is borderline er een van. Ik heb geen borderline, maar zo'n daar kun je niks mee restgroep ps![]()
Voor borderline specifiek heb je ook nog linehan en de vers-training. Die eerste lijkt volgens mij een beetje op schematherapie.
Nu word ik steeds nieuwsgieriger naar schematherapiequote:Op donderdag 5 juli 2012 08:51 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Probeer het onderwerp bij je nieuwe behandelaar weer aan te snijden. Ik ben echt fan van schematherapie. Haha. Mits de oorzaak voor je depressies in je jeugd ligt enzo. Anders slaat het nergens op denk ik.
ja. Ik heb een ontwijkende persoonlijkheidsstoornis. Ook angstcluster.quote:Op donderdag 5 juli 2012 10:23 schreef Murmeli het volgende:
Persoonlijkheidsstoornis nao.
Schijnt vooral in het angstcluster te zitten. Maar heb ook begrepen dat ik kenmerken heb van borderline en narcistische ps.
Lekker vaag dus.
Als je je motivatie weer hebt gevonden gewoon eens navragen dan bij je behandelaar. Heb jij zelf ook een.persoonlijkheidsstoornis?
het komt goed schatje! En als je je hart wilt luchten mag je me pmenquote:Op donderdag 5 juli 2012 18:12 schreef Nyota het volgende:
Nou, dat was de wenweek. My god, dat gaat wat worden hoor. Zie er echt enorm tegenop toch nog steeds al is het wel fijn om al even kennisgemaakt te hebben met de groep.
Vandaag ook het rooster ontvangen en het is een druk programma! Maar gelukkig ook genoeg ruimte voor wat adempauze en lekker naar buiten te gaan ofzo met iemand.
Nu nog drie dagen extreem genieten van m'n eigen plek.
Heb je al eens slaappillen gekregen?quote:Op vrijdag 6 juli 2012 01:02 schreef AverageJoe het volgende:
Dit topic volg ik even. #anker plaatsen#
4 jaar lang een paniekstoornis met agorafobie gehad. Gaat anno 2012 een heel stuk beter, maar nog niet voor de volle 100% opgeknapt. Tevens loop ik met een PTST rond. Zit sinds februari in de ziektewet om het allemaal aan te pakken. Trok het niet meer. Bleef maar doorgaan.
Mijn grootste probleem op het moment zijn mijn slaapproblemen. Doordat ik overdag daardoor extra angstig ben. Wat agorafobie versterkt e.d.
Lang verhaal!
Dankjewel en ik hoop het ook. Weet even niet meer of je thuis nog ondersteuning hebt in de vorm van thuiszorg/PIT-verpleegkundige ofzo?quote:Op woensdag 11 juli 2012 20:28 schreef Nijna het volgende:
Sylvana, het valt nog niet mee hier... en me dat realiseren is k*t.
Goed dat je wel leuke dingen doet, jammer van de grauwe sluier, hoop dat die gauw weer wat optrekt!
Oké hoop voor je dat je dan genoeg ondersteuning kunt krijgen zodat je het thuis weer wat beter ziet zittenquote:Op woensdag 11 juli 2012 20:59 schreef Nijna het volgende:
Yup, thuiszorg idd en wellicht krijgt ik iets van PIT straks om de tijd tussen mn intake en de therapie te overbruggen oid... Maar neem aan dat ik dat volgende week bij t adviesgesprek/diagnosegesprek wel zal horen. Het is een beetje langs me heen gegaan van de week allemaal.
Ja, Temazepam. Maar die mag je hooguit 2 weken slikken. 1 week is al veel eigenlijk.quote:Op woensdag 11 juli 2012 20:08 schreef Exaltatie het volgende:
[..]
Heb je al eens slaappillen gekregen?
Lastig johquote:Op donderdag 12 juli 2012 12:38 schreef AverageJoe het volgende:
[..]
Ja, Temazepam. Maar die mag je hooguit 2 weken slikken. 1 week is al veel eigenlijk.
Melatonine mag je altijd slikken, maar dat werkt bij mij niet zo goed als Temazepam. Slaapproblemen heb ik met name als ik de volgende morgen ergens moet zijn. Bang niet te kunnen slapen + als ik weinig geslapen heb, de angst overdag. Heel irritant ;-)
Gisteren voor het eerst EMDR gehad. Ik weet nog niet of ik er iets aan ga hebben. Even afwachten nog. Heeft iemand EMDR gehad?
Ik ben benieuwd en hoop dat dequote:Op maandag 16 juli 2012 21:33 schreef Nijna het volgende:
Twee gesprekken gehad, morgen diagnose gesprek en dan hoor ik denk ik ook hoe verder en wat de wachttijd is... oh joy de wachttijden...
Dankjewel en nee daar heb ik gelukkig al een tijdje geen last meer vanquote:Op dinsdag 17 juli 2012 13:50 schreef Murmeli het volgende:
Ik vind wel dat je op de goede weg bent sylvana. Als het overdag gewoon al lukt om dingen te doen.
dat uit bed komen is de volgende stap.
heb je nu ook geen last meer van stemmen enzo?
Op zich volg ik met de psycholoog wel de goede weg, we hebben het veel over gedachten, uitstraling, mijn verleden enzo en gaan steeds een stapje verder. Maar ik kom voor mezelf gewoon steeds nieuwe dingen tegen waar ik tegenaan loop, waardoor het steeds weer een chaos word in mijn hoofd.quote:Op donderdag 12 juli 2012 16:26 schreef Nijna het volgende:
Patrick, sterkte. Kan je bij de psycholoog zeggen dat je diepgang mist misschien? Eens kijken of jullie daar samen uitkomen?
Sylvanayesssss
Fijn dat je nu wat meer duidelijkheid hebt en ik hoop dat ze een gerichte behandeling voor je hebben!quote:Op dinsdag 17 juli 2012 16:57 schreef Nijna het volgende:
Stoornis in t autistisch spectrum... maar nu kunnen ze wel gerichter gaan kijken wat nodig is, dus ik hoop dat ik daarmee weer wat verder kan komen...
Nopequote:Op dinsdag 17 juli 2012 18:46 schreef -Strawberry- het volgende:
Iemand wat van Kingtoppie gehoord de laatste tijd?
wat dacht jij dan?quote:
Die posts waren vóór het hele 'te veel slowchats' gebeuren. Als ik dat had geweten had ik het hier niet gevraagd.quote:Op donderdag 19 juli 2012 13:48 schreef Re het volgende:
julliwe weten dat deze reeks op de nominatielijst staan van slowchat topics? en dat dat dus betekent dat deze zal worden opgeslokt door de 2 enige echte slowchats?
Dus lieverds, probeer het een beetje on-topic te houden en post lekker over de dingen waar je tegenaan loopt, de dingen die je dwars zitten, de hulpverlening en hoe je je angsten probeert te overwinnen
ik heb het niet op de nominatielijst gezet maar als ik zo de laatste paar posts zie dan kan ik me voorstellen dat het hier een gezellig praatgroepje is geworden waarbij de zogenaamde verschraling (red. Yvonne/Cc/Krea) aan het intreden is... dus vriendelijk verzoek om wat meer to the point te blijven, maar daar heb ik alle vertrouwen in hoorquote:Op donderdag 19 juli 2012 13:51 schreef kingtoppie het volgende:
Ik ben het niet met je eens Re. Dit topic is heel serieus, maar gaat dankzij het onderwerp over persoonlijke levens en als je over je leven praat ben je zeker gelijk aan het slowchatten?
Ik vind dat je het iets meer in perspectief mag plaatsen want ik vind dit een erg serieus topic.
Meer positieve ervaringen zouden wel op hun plaats zijn, soms heb ik het idee dat mensen hier liever zien dat anderen ook hun leed delen dan dat ze eruit komen. Soms worden mensen die concrete tips hebben ook weggehoond en dat kan natuurlijk absoluut niet.quote:Op donderdag 19 juli 2012 14:15 schreef kingtoppie het volgende:
Naja, praatgroepje... Dat zou zomaar kunnen, depressies blijven meestal bij dezelfde mensen hangen en het is nou niet bepaald een dynamische ''ziekte'' te noemen. De doelgroep blijft dus redelijk gelijk... Tevens moeten mensen ook nog de stap nemen om uberhaupt open te vertellen over hun problemen.. Wellicht kijken er heel veel mensen mee met in gedachte om misschien een keer toch ook mee te posten. Ik weet het niet, wellicht zou de OP daarop geoptimaliseerd kunnen worden zodat meer mensen over die drempel stappen.
ik was niet degene die begon over ingrijpen heur!quote:Op vrijdag 20 juli 2012 08:39 schreef Re het volgende:
Plank en mis, maanvis, het is een lijst ter indicatie dat het weer mis gaat
Volgens mij worden er ook positieve ervaringen gedeeld. Als het beter gaat met iemand dan wordt dat over het algemeen ook hier gemeld. Al merk ik zelf wel dat ik meer behoefte heb om te posten als het minder goed met me gaat.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 01:20 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Meer positieve ervaringen zouden wel op hun plaats zijn, soms heb ik het idee dat mensen hier liever zien dat anderen ook hun leed delen dan dat ze eruit komen. Soms worden mensen die concrete tips hebben ook weggehoond en dat kan natuurlijk absoluut niet.
Onderzoek toont aan dat zelfhulpgroepen voor depressie wel helpen, maar hier zie je dat niet direct terug, en da's jammer.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 09:26 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Volgens mij worden er ook positieve ervaringen gedeeld. Als het beter gaat met iemand dan wordt dat over het algemeen ook hier gemeld. Al merk ik zelf wel dat ik meer behoefte heb om te posten als het minder goed met me gaat.
Tips worden niet weggehoond, maar soms ziet iemand de positieve mogelijkheden gewoon niet,dat is een kenmerk van depressie.
Veel online kopen is herkenbaar voor mij. Ik had eerst een dvd-koopverslaving waardoor ik grotendeels van de dag dvd-sites afstruinde en de(zelfde) pakjesbezorger bijna iedere dag aan de deur stond.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 06:28 schreef Sylvana het volgende:
Ik ben bezig met een signaleringslijst voor Peter, met concrete dingen waaraan hij kan merken dat het minder goed met me gaat en hij dus in een vroeg stadium kan proberen in te grijpen. Dingen die ik nu heb zijn:
- veel slapen, moeilijk zelf uit bed kunnen komen
- 's nachts veel wakker liggen
- niet douchen en aankleden, maar in badjas blijven lopen
- huishoudelijke taken verwaarlozen
- "makkelijk" eten koken of vaak willen bestellen
- afspraken afzeggen of gewoon niet heen gaan
- telefoon niet opnemen
- moeilijk alleen kunnen zijn
- geen zin in leuke dingen ondernemen
- geen zin in sex
- veel online kopen
Denk dat ik zo de belangrijkste dingen wel heb, maar hebben jullie nog ideeën?
Idd. Als het weer echt mis is dan vind ik het moeilijk om zelf om hulp te vragen, waardoor ik langer in de situatie blijf hangen dan misschien nodig is. Dus als Peter merkt dat ik weer afglij kan hij ingrijpen.quote:
Ik zou proberen... Vroeg naar bed te gaan, en bij het wakker worden als je je ''naar'' voelt en er niet uit wilt het wel doen en een appel eten... Dat werkt bij mij toch wel goed, het is makkelijk en snel voedsel dus kost niet veel energie... En er zit wel wat suiker in dus je word wat energieker (dat wat je enorm mist, helemaal op dat tijdstip)quote:Op vrijdag 20 juli 2012 06:28 schreef Sylvana het volgende:
Ik ben bezig met een signaleringslijst voor Peter, met concrete dingen waaraan hij kan merken dat het minder goed met me gaat en hij dus in een vroeg stadium kan proberen in te grijpen. Dingen die ik nu heb zijn:
- veel slapen, moeilijk zelf uit bed kunnen komen
- 's nachts veel wakker liggen
- niet douchen en aankleden, maar in badjas blijven lopen
- huishoudelijke taken verwaarlozen
- "makkelijk" eten koken of vaak willen bestellen
- afspraken afzeggen of gewoon niet heen gaan
- telefoon niet opnemen
- moeilijk alleen kunnen zijn
- geen zin in leuke dingen ondernemen
- geen zin in sex
- veel online kopen
Denk dat ik zo de belangrijkste dingen wel heb, maar hebben jullie nog ideeën?
Ik denk dat we hier beiden wel doen: en begrijpen dat iemand zich kut voelt, en proberen diegene te helpen om naar het positieve te kijken. Als ik me echt kut voel heb ik niks aan iemand die me zegt dat ik positief moet denken, en dat het allemaal echt niet zo erg is, daar ga ik me alleen maar ellendiger van voelen. Ik heb dan veel meer aan begrip. Dan gaat het misschien niet diezelfde dag nog over, maar kan ik vaak wel denken: oh fijn, ik word begrepen. Zo, dan ga ik vandaag nog even mezelf zielig vinden, en morgen zetten we de wekker weer en gaan we de dag wat zonniger en actiever tegemoet.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 09:41 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Onderzoek toont aan dat zelfhulpgroepen voor depressie wel helpen, maar hier zie je dat niet direct terug, en da's jammer.
En over dat positief zijn: Ik merk in mezelf dat ik altijd iemand nodig heb die me het licht laat zien ipv die m'n duisternis begrijpt.
Daar is niets mis mee, liefst zou het zo zijn dat dit topic niet meer nodig was maar dat is helaas niet zo, maar altijd goed te zien dat er geprobeerd wordt elkaar positief te steunen en als praatpaal te dienen.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 13:38 schreef Sylvana het volgende:
Owja wat betreft dit topic. Ik merk bij mezelf dat als het beter met me gaat ik geen behoefte heb om hier te posten. Want dat het goed met me gaat kan ik met iedereen delen en dat snapt iedereen. Maar als het slecht met me gaat niet. En dan is het fijn om hier met lotgenoten te kunnen praten
Mja, mijn ervaring is dat er in een eigen topic toch vaak ook veel onzinnige reacties zijn waar je totaal niet op zit te wachten. Die heb je in dit topic toch wat minderquote:Op vrijdag 20 juli 2012 13:54 schreef Re het volgende:
[..]
Daar is niets mis mee, liefst zou het zo zijn dat dit topic niet meer nodig was maar dat is helaas niet zo, maar altijd goed te zien dat er geprobeerd wordt elkaar positief te steunen en als praatpaal te dienen.
Enige wat we misschien meer willen zien is proberen uit deze 'beschermde' omgeving te posten, via een eigen topic bijvoorbeeld.
True, maar dat gaat veranderen met wat meer blauwquote:Op vrijdag 20 juli 2012 13:57 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Mja, mijn ervaring is dat er in een eigen topic toch vaak ook veel onzinnige reacties zijn waar je totaal niet op zit te wachten. Die heb je in dit topic toch wat minder
Dit.. Ik lees hier soms mee, maar mocht ik wat kwijt willen dan zou ik niet een eigen topic openen.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 16:32 schreef Nijna het volgende:
Ik zou het jammer vinden als dit topic verdwijnt, een eigen topic zou ik niet zo snel openen...
Toch zie je met mensen met een eigen topique dat ze veel vaker beter uit de situatie komen dan de mensen die hier posten.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 13:57 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Mja, mijn ervaring is dat er in een eigen topic toch vaak ook veel onzinnige reacties zijn waar je totaal niet op zit te wachten. Die heb je in dit topic toch wat minder
Maarja, dat kan er ook aan liggen dat de mensen die hier posten "zwaardere" gevallen zijn. Wij weten alle goedbedoelde tips wel, maar hebben professionele hulp (nodig) En dan gaat het hier dus niet zo zeer om hulp/tips krijgen van anderen, maar meer gewoon erover praten hoe het gaat en het "lotgenotencontact"zeg maarquote:Op vrijdag 20 juli 2012 19:37 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Toch zie je met mensen met een eigen topique dat ze veel vaker beter uit de situatie komen dan de mensen die hier posten.
Dat maakt dit topique ook wel gevaarlijk, je ziet hier namelijk ook mensen posten die hier komen omdat hun relatie uit is of ze hun werk kwijt zijn. Dan gaan ze al snel mee in jullie wereldje en zullen ze niet zo snel meer de lichtere stappen nemen om hun leven te verbeteren, met als resultaat dat ze echt zwaar depressief worden. Eigenlijk moet je zulke mensen niet te lang in dit topique houden.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 19:44 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Maarja, dat kan er ook aan liggen dat de mensen die hier posten "zwaardere" gevallen zijn. Wij weten alle goedbedoelde tips wel, maar hebben professionele hulp (nodig) En dan gaat het hier dus niet zo zeer om hulp/tips krijgen van anderen, maar meer gewoon erover praten hoe het gaat
Mja, zoveel mensen die in zulke situaties zitten posten hier nou ook weer niet. Meeste zijn toch wel mensen die kampen met zwaardere psychische problemen.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 19:45 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Dat maakt dit topique ook wel gevaarlijk, je ziet hier namelijk ook mensen posten die hier komen omdat hun relatie uit is of ze hun werk kwijt zijn. Dan gaan ze al snel mee in jullie wereldje en zullen ze niet zo snel meer de lichtere stappen nemen om hun leven te verbeteren, met als resultaat dat ze echt zwaar depressief worden. Eigenlijk moet je zulke mensen niet te lang in dit topique houden.
Iedereen is er 1 teveel in mijn ogen. En ik moet zeggen dat ik altijd erg somber word als ik jullie hier jaar in jaar uit zie posten dat het altijd weer net zo slecht gaat.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 19:47 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Mja, zoveel mensen die in zulke situaties zitten posten hier nou ook weer niet. Meeste zijn toch wel mensen die kampen met zwaardere psychische problemen.
Nouja, bij mij zijn er toch ook wel periodes geweest dat het beter ging hoor. Vorig jaar van maart-september zo'n beetje en nu gaat het ook al weer een paar weken wel weer redelijkquote:Op vrijdag 20 juli 2012 19:49 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Iedereen is er 1 teveel in mijn ogen. En ik moet zeggen dat ik altijd erg somber word als ik jullie hier jaar in jaar uit zie posten dat het altijd weer net zo slecht gaat.
En dat is dus het onbegrip waar menig depressief persoon tegen aanloopt, "Je kunt alleen maar somberen" Het leven is voor iemand met een depressie ook niet leuk, en alleen maar donker, En je komt er niet uit door simpel de lichtpuntjes te zoeken. Dus ook jouw tips, hoe goedbedoeld ook zijn vaak een druppel op een gloeiende plaat!quote:Op vrijdag 20 juli 2012 19:49 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Iedereen is er 1 teveel in mijn ogen. En ik moet zeggen dat ik altijd erg somber word als ik jullie hier jaar in jaar uit zie posten dat het altijd weer net zo slecht gaat.
chronishe depressie! Helaas het bestaat!quote:Op vrijdag 20 juli 2012 22:25 schreef emmyemmy het volgende:
Jarenlange depressie, bestaat dat? Dat je niet weet of het wel zo is omdat je er aan gewend bent geraakt?
Wat mooi gezegdquote:Op vrijdag 20 juli 2012 22:32 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
En dat is dus het onbegrip waar menig depressief persoon tegen aanloopt, "Je kunt alleen maar somberen" Het leven is voor iemand met een depressie ook niet leuk, en alleen maar donker, En je komt er niet uit door simpel de lichtpuntjes te zoeken. Dus ook jouw tips, hoe goedbedoeld ook zijn vaak een druppel op een gloeiende plaat!
En het is helaas waar, Als het beter met je gaat post je hier minder, omdat je dan te druk bent!
Ik kan oprecht zeggen dat ik het zwaarste deel van de strijd achter mij heb gelaten, en dat ik het leven weer kan aankijken, En daar ben ik blij om! Voor mij is het nu enkel nog een kwestie van valkuilen herkennen, en op tijd remmen (en vaak is de rem stuk) Maar dat betekent niet dat ik de schatjes hier geen hart onder de riem wil steken.
Het is makkelijk oordelen vanaf de andere kant, Maar er wordt in dit topic achter de schermen keihard gevochten door iedereen! Een Nyota die intensieve therapie is aangegaan, Nijna die het thuisleven weer aan het oppakken is! Sylvana die haar valkuilen aan het herkennen is, En zo is ieder voor zich keihard aan het vechten, maar wij zien enkel de post die een ieder plaatst, en om stoom af te blazen op een anonieme manier zijn dat vaak negatieve verhalen ja! Maar zoals gezegd, je zit niet vast in dit topic, dus jij kunt de keuze maken niet mee te lezen
En nu ga ik heel positief mn popcorn verder opeten, (die ik eigenlijk niet mag omdat ik moet lijnen voor de bruiloft maar ik kan t niet laten vandaag!)
Sorry, ik had jouw post gemist, Ik herken wel het een en ander uit jouw verhaal maar echte tips heb ik niet, Ik ben bekend met paniekaanvallen, en wat mij altijd hielp was proberen in het nu te blijven, Realiseer je dat er niks ergs gebeurt en dat het ook weer overgaat.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 22:35 schreef Fok-it het volgende:
Jammer dat er nog geen reactie op mijn post is gekomen. Ik zal het wel op een ander forum proberen
Mja, ik heb er totaal geen ervaring mee, dus ja, dan weet ik ook weinig te zeggenquote:Op vrijdag 20 juli 2012 22:35 schreef Fok-it het volgende:
Jammer dat er nog geen reactie op mijn post is gekomen. Ik zal het wel op een ander forum proberen
Het was ook niet kattig bedoelt hoorquote:Op vrijdag 20 juli 2012 22:59 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Mja, ik heb er totaal geen ervaring mee, dus ja, dan weet ik ook weinig te zeggen
Wellicht, maargoed ik had gewoon pijnscheuten in mijn hart op een gegeven moment en ging na een avond stappen gewoon ergens op mijn rug in het gras liggen als ik alleen was ergens... Niet heel logisch allemaal dat dat onopgemerkt blijft aan jezelf.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 22:25 schreef emmyemmy het volgende:
Jarenlange depressie, bestaat dat? Dat je niet weet of het wel zo is omdat je er aan gewend bent geraakt?
Geen controle over gedachtes en gevoel.... -> anti depressiva, naar mijn mening.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 23:13 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Het was ook niet kattig bedoelt hoorMaar had gehoopt dat er wel wat ervaringsdeskundige hier aanwezig waren ghehe,
En op mezelf inpraten dat het niks ergs is en zo weer weg gaat lukt niet; ik ben dan al in een zo ver stadium van paniek dat ik geen controle heb over mijn gedachtes en gevoel
Daar zit ik ook niet echt op te wachten eigenlijk..vooral omdat het niet elke dag voorkomt, en je kan ook depressieve en zelfs suïcidale gedachten opwekken met AD toch?quote:Op vrijdag 20 juli 2012 23:14 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Geen controle over gedachtes en gevoel.... -> anti depressiva, naar mijn mening.
Ga even naar de huisarts.
In het begin denk ik, maar je bent jezelf er nog wel bewust van dat je dat absoluut niet moet doen uiteraard.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 23:16 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Daar zit ik ook niet echt op te wachten eigenlijk..vooral omdat het niet elke dag voorkomt, en je kan ook depressieve en zelfs suïcidale gedachten opwekken met AD toch?
Ik snap wat je wil zeggen, maar ik ga na de zomer een nieuwe opleiding beginnen, ergens anders gewoon fresh start. en ik heb dan geen behoefte dat ik op dat moment `weer'' bij een psych loop met evt medicatie..quote:Op vrijdag 20 juli 2012 23:18 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
In het begin denk ik, maar je bent jezelf er nog wel bewust van dat je dat absoluut niet moet doen uiteraard.
Maar weetje wat het meer is... Het komt niet iedere dag voor, dat heeft er bij mij ook voor gezorgd dat ik er 1.5 jaar mee bleef lopen tegen de tijd dat ik naar de dokter ging.
Ontwijk het maar lekker, maar ik hoop alleen dat jij jezelf niet 1.5 jaar lang gaat kwellen voordat je de knop omzet.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 23:21 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Ik snap wat je wil zeggen, maar ik ga na de zomer een nieuwe opleiding beginnen, ergens anders gewoon fresh start. en ik heb dan geen behoefte dat ik op dat moment `weer'' bij een psych loop met evt medicatie..
Ik ontwijk het niet, het is alleen geen probleem waar ik systematisch elke dag last van heb, of elke week. En jij zegt meteen als eerste advies: aan de anti-depressiva, ik hoop gewoon dat er wat meer natuurlijke middelen zijn hoe ik het kan oplossen,quote:Op vrijdag 20 juli 2012 23:22 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Ontwijk het maar lekker, maar ik hoop alleen dat jij jezelf niet 1.5 jaar lang gaat kwellen voordat je de knop omzet.
Denk je werkelijk dat het automatisch weggaat of moet je misschien toch wel aan jezelf gaan werken en de middelen aanpakken?
Ja, dat heeft mij in eigen ervaring enorm geholpen, ik zit niet met ''problemen'' (problemen in je leven) die ik niet zelf kan oplossen, ik zit met fouten in mijn eigen wereldvisie waar ik op het moment waar ik daar last van heb geen controle over heb. Hoe wil je die controle terug gaan krijgen als je je kwaal niet volledig erkent en het zo sterk is dat je niks anders doet dan in dat gevoel meegaan?quote:Op vrijdag 20 juli 2012 23:24 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Ik ontwijk het niet, het is alleen geen probleem waar ik systematisch elke dag last van heb, of elke week. En jij zegt meteen als eerste advies: aan de anti-depressiva, ik hoop gewoon dat er wat meer natuurlijke middelen zijn hoe ik het kan oplossen,
Hoe fris is je frisse start als je nog steeds met dezelfde angsten blijft rondlopen?quote:Op vrijdag 20 juli 2012 23:21 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Ik snap wat je wil zeggen, maar ik ga na de zomer een nieuwe opleiding beginnen, ergens anders gewoon fresh start. en ik heb dan geen behoefte dat ik op dat moment `weer'' bij een psych loop met evt medicatie..
Het schijnt dat bij depressieve mensen het CO2 gehalte in het bloed hoger is / 02 gehalte lager.quote:Op zaterdag 21 juli 2012 17:16 schreef Maartel het volgende:
Pff, geen idee of er echt een chemisch verband is, maar ben ik de enige die met benauwd weer standaard futloos en dus somber word?
Als het benauwd is wordt ik wel futloos, maar dat heeft iedereen wel een beetje denk ik, Somber wordt ik van de regen! Als de zon schijnt ben ik vaak veel vrolijker!quote:Op zaterdag 21 juli 2012 19:57 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Het schijnt dat bij depressieve mensen het CO2 gehalte in het bloed hoger is / 02 gehalte lager.
Misschien werkt het ook andersom?..
+1 Dus komt goed volgende weekquote:Op zaterdag 21 juli 2012 22:30 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
Als het benauwd is wordt ik wel futloos, maar dat heeft iedereen wel een beetje denk ik, Somber wordt ik van de regen! Als de zon schijnt ben ik vaak veel vrolijker!
Ieder mens is anders, Mijn vriend wordt bijvoorbeeld ook niet vrolijker van de zon, Hij is echt een avondmens, en leeft weer op als de zon onder is. Dus alleen omdat je anders bent, ben je niet gelijk mafquote:Op zaterdag 21 juli 2012 23:06 schreef Maartel het volgende:
Hmm, ik weet niet wat ik heb. Voelde de somberheid ineens opkomen, en bijna als een soort hoofdpijn gewoon mijn hoofd overnemen.. maar ik heb verder geen concrete sombere gedachten ofzo, wat ik normaal als ik wat dieper zit wel altijd heb.. 't is gewoon alsof al mijn positieve energie ineens wegebteEn nou blijft dat sombere gevoel zonder reden maar doorzeuren.
Begin gelijk weer te twijfelen aan mijn medicatie etc, maar zal ws toch wel weer het advies krijgen het niet te proberen te verklaren maar het gevoel er 'te laten zijn'
Ik gebruik dit nu een paar weken en het lijkt zowaar echt te helpen.quote:It has long been a happy alternative for those reluctant to pop pills for depression.
But the herbal extract St John's Wort now has more than just cheerful converts to testify to its mood-lifting powers.
In what is billed as the most thorough study of the plant, scientists have found it is just as effective as Prozac at treating depression.
It also had fewer side effects than many standard drugs used to help those battling despair.
En hoe duur?quote:Op maandag 23 juli 2012 02:00 schreef Sterrenstof86 het volgende:
'St John's Wort plant as effective as Prozac for treating depression', say scientists
[..]
Ik gebruik dit nu een paar weken en het lijkt zowaar echt te helpen.
Klinkt boeddhistisch.quote:Op zondag 22 juli 2012 05:15 schreef kingtoppie het volgende:
Ah fuck it, wat moet ik nou weer aan met het leven, wat valt er te bereiken....
Uiteindelijk is het hoogste wat je kan bereiken iets van innerlijke rust denk ik ofzo.
Hehe, denk dat ik maar een keer naar tibet moet verhuizen.quote:Op maandag 23 juli 2012 14:12 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Klinkt boeddhistisch.Misschien is het wat voor je.
Ik weet niet of je je opmerking zo bedoelde, maar het kan best frustrerend zijn om je doelloos te voelen (waar men soms onterecht een link met nutteloos legt). Het doel van het leven, hoe moeilijk kun je het jezelf makenquote:Op maandag 23 juli 2012 14:14 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Hehe, denk dat ik maar een keer naar tibet moet verhuizen.
Kan het iets in de richting zijn van de angst om controle over jezelf te verliezen wat je (onbewust) hebt gekoppeld aan de kwetsbaarheid van het menselijk lichaam?quote:Op vrijdag 20 juli 2012 23:13 schreef Fok-it het volgende:
Het was ook niet kattig bedoelt hoorMaar had gehoopt dat er wel wat ervaringsdeskundige hier aanwezig waren ghehe,
En op mezelf inpraten dat het niks ergs is en zo weer weg gaat lukt niet; ik ben dan al in een zo ver stadium van paniek dat ik geen controle heb over mijn gedachtes en gevoel
Nee maar ik heb vroeger wel lange tijd in het ziekenhuis doorgebracht vanwege mijn ogen, ook 4 operaties gehad enzo. dus misschien daardoor wel..quote:Op maandag 23 juli 2012 16:55 schreef Canillas het volgende:
[..]
Kan het iets in de richting zijn van de angst om controle over jezelf te verliezen wat je (onbewust) hebt gekoppeld aan de kwetsbaarheid van het menselijk lichaam?
Ben je vroeger ooit getuige geweest van een ongeluk of heb je dat zelf gehad? Iets waarbij iemand er lichamelijk slecht aan toe was en jij dat zag?
Dat kan voor een jong kind erg beangstigend zijn, weet niet hoe jong je was? Kreeg je voldoende steun van je omgeving in die tijd?quote:Op maandag 23 juli 2012 16:56 schreef Fok-it het volgende:
Nee maar ik heb vroeger wel lange tijd in het ziekenhuis doorgebracht vanwege mijn ogen, ook 4 operaties gehad enzo. dus misschien daardoor wel..
Het begon al bij mijn geboorte tot een jaar of 5-6, ja ik heb wel veel steun gehad van mijn ouders, maar het heeft me later wel veel *vooral mentale* problemen opgeleverd.quote:Op maandag 23 juli 2012 16:57 schreef Canillas het volgende:
[..]
Dat kan voor een jong kind erg beangstigend zijn, weet niet hoe jong je was? Kreeg je voldoende steun van je omgeving in die tijd?
Paniek ontstaat bij situaties waarin iets zit wat geïnterpreteerd wordt als iets wat je teveel zou kunnen worden, wat je niet aan kan en je daar dus weg moet. Angst, hoe heftig die ook is, is in die zin een afleiding; het is een signaal wat afgaat wanneer je dingen tegen komt waarbij je een (onbewuste) overtuiging hebt dat dat voor jou ''gevaarlijk'' is. Het is geconditioneerd.quote:Op maandag 23 juli 2012 16:58 schreef Fok-it het volgende:
Het begon al bij mijn geboorte tot een jaar of 5-6, ja ik heb wel veel steun gehad van mijn ouders, maar het heeft me later wel veel *vooral mentale* problemen opgeleverd.
Zoals?quote:Op maandag 23 juli 2012 16:14 schreef Lolaatje het volgende:
[..]
Ik weet niet of je je opmerking zo bedoelde, maar het kan best frustrerend zijn om je doelloos te voelen (waar men soms onterecht een link met nutteloos legt). Het doel van het leven, hoe moeilijk kun je het jezelf maken.
Soms is het al een opgave de week door te komen misschien, dan zou ik me zeker niet richten op iets zo groot dat totaal niet te overzien is. Probeer uit kleinere dingen, wat meer op korte termijn iets te halen.
Day zero project (wat sylvana doet) misschien wat voor jou?quote:
want??quote:Op maandag 23 juli 2012 18:21 schreef kingtoppie het volgende:
Dat is een duur grapje waar ik geen geld voor heb Maanvis
Goed zo!quote:Op maandag 23 juli 2012 18:20 schreef kingtoppie het volgende:
Thx Riddler86.
Ik hou het op 3x week sporten.. Ga vanavond wel
Gezonder eten houdt voor mij in, meer eten.
Op tijd naar bed.... Voor 1 uur vind ik een prima streven, afgezien van uitgaan etc.
Maar thx, ik ga er wat mee doen
quote:Op maandag 23 juli 2012 08:42 schreef Maanvis het volgende:
Hoe moeten we dat in het nederlands verkrijgen? Sint janskruid?
Het is bij de drogist en apotheek te koop. Zelf heb ik het op internet besteld, was ¤15 voor een maandvoorraad (3*300mg per dag). Ik heb geen bijwerkingen maar slaap wel beter, kan me beter concentreren, stemming is beter etc. Het effect is niet extreem sterk maar het helpt vrij aardig.quote:
Mwah wat in het verleden goed ging hoeft nou niet weer goed te gaan. Ik zou toch gewoon wachten tot hij terug is hoor. Dat ene maandje wachten overleef je ook welquote:Op maandag 23 juli 2012 21:00 schreef kingtoppie het volgende:
Ik bedoel gewoon, lagere dosering gaan gebruiken dan he... Heb al een keer 37.5 mg eraf gehaald onder zijn supervisie zegmaar... Maar daar had ik ook nauwelijks hinder van... Ik wil nu hetzelfde doen.
Wat nu stort er precies boven mijn huis een vliegtuig neer?quote:Op maandag 23 juli 2012 21:07 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Mwah wat in het verleden goed ging hoeft nou niet weer goed te gaan. Ik zou toch gewoon wachten tot hij terug is hoor. Dat ene maandje wachten overleef je ook wel
75mg kreeg ik in het begin.... Dat ging eigenlijk nog het beste... Minste hinder qua weinig energie hebben... en toch wel genoeg controle.quote:Op maandag 23 juli 2012 21:07 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Mwah wat in het verleden goed ging hoeft nou niet weer goed te gaan. Ik zou toch gewoon wachten tot hij terug is hoor. Dat ene maandje wachten overleef je ook wel
Vervelend..quote:Op maandag 23 juli 2012 20:50 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Iemand nog een rolletje ducktape over om deze muts op de bank te plakken als ze even niks hoeft?!
Ik ben voor 80% hersteld van mijn burn-out maar dit blijven kloterige valkuilen!! Gewoon doorlopen, en de week zo volplannen dat je aan het einde van de week doodmoe en labiel op de bank ligt! Pfft ooit zal ik het wel eens leren toch...
Oppassen daarmeequote:Op maandag 23 juli 2012 21:00 schreef kingtoppie het volgende:
Ik bedoel gewoon, lagere dosering gaan gebruiken dan he... Heb al een keer 37.5 mg eraf gehaald onder zijn supervisie zegmaar... Maar daar had ik ook nauwelijks hinder van... Ik wil nu hetzelfde doen.
Ik denk dat zijn hulp daarin weinig gaat doen... Ik vraag me ook af of het uberhaupt rustiger kan dan met stappen van 37.5 mg....quote:Op dinsdag 24 juli 2012 12:53 schreef ScarFace- het volgende:
Je hebt niet voor niets 1 van de sterkste van de nieuwe anti depressiva, Effexor, dus op eigen beentje afbouwen is echt niet goed voor je.
Wat er mis kan gaan, heel veel.
Een terugkomende depressie met trillerigheid zweterigheid en als je een beetje pech hebt een forse dosis agressiviteit bijvoorbeeld.
genoeg, altijd dus in overleg met je behandelaar, tenzij de bijwerkingen zo ernstig worden dan kun je althijd even naar de apotheek lopenquote:Op maandag 23 juli 2012 21:58 schreef kingtoppie het volgende:
Want wat kan er fout gaan? Dat je net zoals op het begin een paar dagen een beetje vage kijk hebt op de wereld?
Erg herkenbaar dit, je word wakker en je vraagt je af 'is HET er nog' naarmate de tijd verstrijkt zijn er bijna geen momenten meer dat je niet aan je 'probleem' denkt.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 16:06 schreef Tywin het volgende:
's Ochtends als ik wakker word gaat het een minuut even goed, maar dan word ik weer overspoeld met gedachten: zou ik het nog hebben, dat lichte gevoel? Wat als het nooit overgaat? Wat als ik doodga?
Maar dat is lastig want bestaat er wel vaste juiste manier om dingen te verwerken en hoe doe je dat dan?quote:Ik ben aan het zoeken naar oorzaken waardoor ik me in deze periode van mijn leven zo voel. Er zijn dingen die ik wellicht niet verwerkt heb zoals het zou moeten.
en jij zuigt ook maar wat uit je duim, alleen heeft een psychiater er tig jaar voor gestudeerd en ben jij maar een onwetende internetzoeker... ik kan je niets verbieden natuurlijk maar wees eens een keer verstandig in je leven, je zit niet voor niets aan dat spulquote:Op dinsdag 24 juli 2012 16:27 schreef kingtoppie het volgende:
Mweh, er kan altijd genoeg fout gaan.. Die psychiater zuigt ook maar wat uit zijn duim of iets wel bij persoon A en niet bij persoon B kan..
Vraag me meer af wat de standaard is.. Ik denk dat hij voor 80% hetzelfde afbouwschema hanteerd, als het niet meer is.
+1quote:Op dinsdag 24 juli 2012 16:44 schreef Re het volgende:
en jij zuigt ook maar wat uit je duim, alleen heeft een psychiater er tig jaar voor gestudeerd en ben jij maar een onwetende internetzoeker... ik kan je niets verbieden natuurlijk maar wees eens een keer verstandig in je leven, je zit niet voor niets aan dat spul
bedoel je nou te zeggen dat hij aan de antidepressiva zit doordat hij niet verstandig isquote:Op dinsdag 24 juli 2012 16:44 schreef Re het volgende:
[..]
en jij zuigt ook maar wat uit je duim, alleen heeft een psychiater er tig jaar voor gestudeerd en ben jij maar een onwetende internetzoeker... ik kan je niets verbieden natuurlijk maar wees eens een keer verstandig in je leven, je zit niet voor niets aan dat spul
neequote:Op dinsdag 24 juli 2012 16:50 schreef DeZoektocht het volgende:
[..]
bedoel je nou te zeggen dat hij aan de antidepressiva zit doordat hij niet verstandig is
Ik heb verschillende doseringen meegemaakt van dat spul, en de laagste dosering werkte het positiefste.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 16:44 schreef Re het volgende:
[..]
Je doet het hoe dan ook in je eentje... Of je krijgt een vervolg afspraak na 2 weken bij de psychiater... of niet... Verder heeft die man ook niet veel te melden...quote:Op dinsdag 24 juli 2012 16:44 schreef Sylvana het volgende:
[..]
+1
Hoeveel mensen moeten nou nog zeggen dat je niet in je eentje moet gaan afbouwen
Tis al een groot experiment om uberhaupt aan de AD te gaan. Vraag me af waarom je niet eerst uitzoekt wat de optimale dosering voor je is.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 17:14 schreef Re het volgende:
Ach ja koppigheid, slechte karaktereigenschap als je met medicatie gaat experimenteren
Maar ik kaart dus aan dat die lagere dosering positiever voor mij gewerkt heeft...quote:Op dinsdag 24 juli 2012 17:34 schreef Re het volgende:
Die bouw je langzaam op, net als je het weer langzaam afbouwd, maar bij dat laatste moet er natuurlijk ook gekeken worden naar of het niet te laag is, of dat je er een ander medicijn bijkrijgt etc. Advies is om niet te experimenteren, dat is er niet voor niets.
Ja, dat gevoel heb ik ook! Dat mijn hersenen zich de hele dag aan het 'voorbereiden' zijn om die paniekaanval op een goede manier te verwerken. Maar dat zorgt er dus wel voor dat ik de hele dag door stoned rondloop. Ik merkte laatst ook dat ik na een avond flink gedronken te hebben eigenlijk nergens meer last van had, maar het de volgende dag des te hard terugkwam. Dat was eigenlijk een nog angstaanjagender gevoel. Nu ik trouwens weet dat het door alcohol minder wordt, ga ik daar nu ook op zitten letten tijdens het biertjes doen en merk ik dat ik weer veel meer drank nodig heb om het 'gevoel' weg te drukkenquote:Op dinsdag 24 juli 2012 16:45 schreef 1299 het volgende:
Dat lichte gevoel in je hoofd zou heel goed depersonalisatie kunnen zijn. Momenteel heb ik heel veel last van angstaanvallen (die niet geheel doorbreken maar wel bijna) chronische hyperventilatie en een opgejaagd gevoel.
Ik heb dan ook dat op allerlei moment last van depersonalisatie, alsof ik in een droom zit en een observant ben van mijn eigen leven. Dit is een beschermingsmechanisme van je hersenen ter zelfbescherming.
Moeite met de waarheid, knulquote:Op dinsdag 24 juli 2012 17:40 schreef kingtoppie het volgende:
Mja ik word wel erg makkelijk weggezet als koppig nu hoor, beetje minder bevooroordeeld kan ook wel
Tot op een zekere hoogte is het handig, zolang het reële angst is. Ik kan niemand een angststoornis aanraden. Je moet soms constant tegen je gevoel inwerken. Geen prettige taak.quote:Op maandag 23 juli 2012 14:07 schreef wstam88 het volgende:
Hmm ik zie angst als feedback, best handig.
Van een licht gevoel in je hoofd omdat je gestrest ben ga je absoluut niet dood, eigenlijk zijn alle lichamelijke symptomen van angst tamelijk onschuldig. Het is dus niet iets om je zorgen over te maken. Als je de symptomen accepteert en er verder geen aandacht aan besteed wordt het vanzelf minder (kan wel een paar maanden duren).quote:Op dinsdag 24 juli 2012 19:18 schreef Tywin het volgende:
[..]
Ja, dat gevoel heb ik ook! Dat mijn hersenen zich de hele dag aan het 'voorbereiden' zijn om die paniekaanval op een goede manier te verwerken. Maar dat zorgt er dus wel voor dat ik de hele dag door stoned rondloop. Ik merkte laatst ook dat ik na een avond flink gedronken te hebben eigenlijk nergens meer last van had, maar het de volgende dag des te hard terugkwam. Dat was eigenlijk een nog angstaanjagender gevoel. Nu ik trouwens weet dat het door alcohol minder wordt, ga ik daar nu ook op zitten letten tijdens het biertjes doen en merk ik dat ik weer veel meer drank nodig heb om het 'gevoel' weg te drukken.
Nu is het overigens niet zo dat ik een alcoholist ben, ik probeer juist veel minder te drinken dan ik vroeger (als tiener) deed.
Wanneer is angst irreëel?quote:Op dinsdag 24 juli 2012 20:01 schreef AverageJoe het volgende:
[..]
Tot op een zekere hoogte is het handig, zolang het reële angst is. Ik kan niemand een angststoornis aanraden. Je moet soms constant tegen je gevoel inwerken. Geen prettige taak.
Koppig is tegen beter weten in.quote:
Ik volg het niet, wanneer is angst /rationeel/Irrationeel? Wat is de functie/boodschap van angst?quote:
Dat je op moet passen, als de functie doorschiet dan wordt het een kwaal... Want dan pas je niet meer op man ontwijk je iets terwijl dat niet nodig is.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 23:35 schreef wstam88 het volgende:
[..]
Ik volg het niet, wanneer is angst /rationeel/Irrationeel? Wat is de functie/boodschap van angst?
Op het moment dat het niet gebeurd, maar je er wel aan denkt is het toch niet werkelijk? Misschien vertelt angst dat wat je denkt niet jouw wil is, en als je handelt na wat je denkt terwijl je angstig bent, handel je tegen je werkelijke wil in. Een onwerkelijke wil, een wil die je niet werkelijk hebt maar enkel denkt te hebben. Hmm..quote:Op woensdag 25 juli 2012 00:18 schreef 1299 het volgende:
Het probleem is dat wanneer je bewust bent van bv derealisatie, dat je daar weer angstig van wordt waardoor het hersenen zich nog meer af gaan sluiten. Zo krijg je dus de bekende vicieuze cirkel.
Soms is de lijn ook niet zo duidelijk bij angst en diens functie. Als je bv bang bent bij het autorijden dat je de controle verliest en iemand kapot rijdt kan je moeilijk zeggen deze angst is niet reeel kijk maar wat er gebeurd als ik mijn stuur omgooi![]()
Wat moet jij blij zijnquote:Op woensdag 13 juni 2012 23:33 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Jongens! Ik heb gisteren afscheid genomen van mijn psycholoog! Ik heb een jaar lang heel hard gevochten en heel veel geleerd en vooral heb ik nu weer het vertrouwen dat ik het alleen kan! Of alleen, samen met mijn lief en mijn familie! Anyway ik ben blij en trots!
Succesquote:Op woensdag 25 juli 2012 09:44 schreef huskey het volgende:
[..]
Wat moet jij blij zijn
Heb jij er veel aan gehad ?
Vrijdag begint mijn eerste therapie les
Je hebt helemaal gelijk, ik probeer mijn gedachten nu ook te bestrijden met mezelf aanpraten dat er niks aan de hand is. Dat is echter een ontzettend moeilijke opgave, omdat ik tegen gedachten strijd die ik als rationeel beschouw omdat ik ze al zoveel jaren hun gang laat gaan (eigenlijk al sinds mijn eerste paniekaanval, op de basisschool!). Aan het eind van de dag ben ik er doodmoe van, niet normaal voor een 24-jarigequote:Op dinsdag 24 juli 2012 20:58 schreef Sterrenstof86 het volgende:
[..]
Van een licht gevoel in je hoofd omdat je gestrest ben ga je absoluut niet dood, eigenlijk zijn alle lichamelijke symptomen van angst tamelijk onschuldig. Het is dus niet iets om je zorgen over te maken. Als je de symptomen accepteert en er verder geen aandacht aan besteed wordt het vanzelf minder (kan wel een paar maanden duren).
Je hebt nu angst vanwege de angst zelf en dat is onnodig. Je hersenen hoeven er zich dus ook niet de hele dag op voor te bereiden. Wat bij mij hielp als ik een paniekaanval voelde aankomen was om mijn lichaam om meer paniek te vragen. Dat klinkt vreemd maar juist dan stopte het omdat een paniekaanval doorgaans ontstaat omdat je je verzet tegen je angst (wat het dus steeds erger maakt).
Alcohol, cafeïne, nicotine enz zou ik mee oppassen. Je kan beter meer gaan bewegen dan bier drinken.
problem solving therapiequote:Op woensdag 25 juli 2012 19:37 schreef Sylvana het volgende:
[..]
SuccesWat voor therapie ga je volgen?
En wat houdt dat precies in? Want je problemen oplossen probeer je bij elke therapie lijkt me...quote:
Haha , dat klopt maar dit is een speciale methode die voor mij geschikt blijkt.quote:Op woensdag 25 juli 2012 22:08 schreef Sylvana het volgende:
[..]
En wat houdt dat precies in? Want je problemen oplossen probeer je bij elke therapie lijkt me...
Ik heb ontzettend veel gehad aan mijn psycholoog, zelfs nu ik het weer alleen moet doen denk ik heel regelmatig terug aan de dingen die zij heeft gezegd! Op dit moment ben ik aan het wandelen op het randje van mijn eigen grenzen, en in gedachten hoor ik haar zeggen dat ik grenzen moet stellen, en op tijd mijn rust moet pakken! Dus dat probeer ik ook te doen, mja ik heb t zo druk!quote:Op woensdag 25 juli 2012 09:44 schreef huskey het volgende:
[..]
Wat moet jij blij zijn
Heb jij er veel aan gehad ?
Vrijdag begint mijn eerste therapie les
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |