abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_113780359
Sylvana, het gaat denk ik iets beter dan vorige week. Deze week eerste intake gehad ambulant. Voor verdere diagnostiek is dat. Ben benieuwd of daar wat uitkomt, eerst maar zien. En dan nog...
Dan zal ik het toch moeten doen met wat het is en daar moet ik maar even niet teveel bij stil staan nu...
Ik heb al zoveel therapie gehad dat ik er niet zo erg meer in geloof.
Fake it till you make it...
pi_113780466
Als je last hebt van depressies moet je leuke dingen ondernemen, hoe weinig zin je daar ook in hebt.
Je bent het waard om te genieten van het leven. Ik heb ook bepaalde periodes dat ik me zeer depressief voel, terwijl ik zelf toch wel lekker een optimist ben. Vooral wanneer ik me verveel en me hierdoor onrustig voel. Wanneer het weer somber is of wanneer ik te veel structuur in mijn leven heb.

Ik zeg altijd, 'het is, wat je er zelf van maakt'
De manier van denken en omgaan met situaties. Je eigen zelfbeeld, zelfvertrouwen en het vertrouwen in de wereld om je heen en de situaties. Hoe je reageert op de omgeving vanuit welk gevoel. Bewust zijn van je gedachten en gevoelens etc.
Dit speelt allemaal een grote rol.

Als je behoefte hebt aan steun betreft dit onderwerp, youre all welcome
pi_113780660
Wanneer je trouwens in therapie gaat hiervoor, kan dit wel een goede start zijn om bewust te worden van je gedachten. Maar vergeet niet dat het allemaal te maken heeft met je eigen gedachten en bewustzijn van je denken en gevoelens.
Wanneer je zelf hier bewust met bezig gaat, zul je minder vatbaar zijn voor depressieve gevoelens.
pi_113780844
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 21:54 schreef level26 het volgende:
Als je last hebt van depressies moet je leuke dingen ondernemen, hoe weinig zin je daar ook in hebt.
Mijn ervaring was dat je leuke dingen niet langer als leuk ziet en ervaart wanneer je depressief bent.

Wat dan volgens jou? :)
pi_113780940
Je bent een optimist, dat scheelt een hoop... ik ben een pessimist.
Bewust van mn gedachten: check en ik kan bedenken dat het niet klopt, ik kan zelfs bedenken wat ik zou moeten denken en toch landt dat niet...
Het scheelt denk ik ook als periodes dat je je depressief voelt, afwisselen met periodes dat het beter of misschien zelfs wel goed gaat. Voor mijn gevoel is mijn stemming altijd onder 0, ook al heel lang.
pi_113781411
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 22:00 schreef Nijna het volgende:
Bewust van mn gedachten: check en ik kan bedenken dat het niet klopt, ik kan zelfs bedenken wat ik zou moeten denken en toch landt dat niet...
Het scheelt denk ik ook als periodes dat je je depressief voelt, afwisselen met periodes dat het beter of misschien zelfs wel goed gaat. Voor mijn gevoel is mijn stemming altijd onder 0, ook al heel lang.
ben ik met je eens. Ik denk als je een goede periode hebt gehad je even kan "bufferen" , zodat je een slechte periode makkelijker kunt uitzitten. En wellicht is de slechter periode niet heel slecht omdat je ook nog fijne herinneringen hebt.
Dat wordt lastiger als het al heel lang slecht is. De herinneringen aan goede tijden vervagen. Je herinnert alleen nog maar lijden.
pi_113781547
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 21:52 schreef Nijna het volgende:
Sylvana, het gaat denk ik iets beter dan vorige week. Deze week eerste intake gehad ambulant. Voor verdere diagnostiek is dat. Ben benieuwd of daar wat uitkomt, eerst maar zien. En dan nog...
Dan zal ik het toch moeten doen met wat het is en daar moet ik maar even niet teveel bij stil staan nu...
Ik heb al zoveel therapie gehad dat ik er niet zo erg meer in geloof.
Fijn dat het iets beter gaat dan vorige week en erg herkenbaar dat niet geloven in weer een therapie. Heb net maar een topic geopend over hulpverlenings/therapie-moe zijn en niet geloven in een structurele verandering. Sterkte :*
pi_113781758
quote:
Damn, erg herkenbaar dit! Ik ben me ook erg bewust van mijn gedachten, weet ze ook prima rationeel om te buigen in rationele/positieve gedachten. Maar er ook echt in geloven, nee, dat doe ik dan weer niet, waardoor het dus totaal geen zin heeft :')
pi_113781921
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 22:15 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Damn, erg herkenbaar dit! Ik ben me ook erg bewust van mijn gedachten, weet ze ook prima rationeel om te buigen in rationele/positieve gedachten. Maar er ook echt in geloven, nee, dat doe ik dan weer niet, waardoor het dus totaal geen zin heeft :')
Misschien is de overtuiging dat je niks verkeerd doet oid niet genoeg... Maar moet je constructiever denken als in: zoals ik nu doe, ga ik de goede kant op?

Ik weet het ook niet, ik zeg ook maar wat :@
Rustig aan.
pi_113781924
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 21:59 schreef Gray het volgende:

[..]

Mijn ervaring was dat je leuke dingen niet langer als leuk ziet en ervaart wanneer je depressief bent.

Wat dan volgens jou? :)
Ik denk dat ik in mijn vorige post niet helemaal duidelijk ben geweest hierin. Ik kan heel goed begrijpen dat je de dingen niet meer als leuk ervaart wanneer je depressief bent én dat is juist het punt. Maar uit mijn eigen ervaring weet ik, dat dit me meer helpt dan wanneer ik het mezelf nog ellendiger maak. Ik heb zelf mijzelf aangeleerd om mijn eigen gedachten om te vormen. Momenten waarop ik het mijzelf zo ellendig kan maken in mijn hoofd, dat ik tegen mijzelf zeg 'stop hier nu mee, dit helpt niet'

Wanneer je last hebt van depressieve gevoelens, zie je het allemaal niet meer zitten. Maar ALTIJD is er een stemmetje in je hoofd aanwezig, die precies weet hoe het zit. Je weet heel goed wat je voelt, waarom, wanneer, hoe. Ook weet je wat je nodig hebt.
Je moet de controle over je leven weer terug nemen. Accepteren wat nou eenmaal niet veranderd kan worden en accepteren dat je recht hebt om je goed te voelen.
Heb je wel eens geprobeerd om op te schrijven wat je wel een goed gevoel geeft?

Het is niet mijn bedoeling om te spreken voor anderen. Wat ik beschrijf is slecht hoe ik er zelf over denk. En aangezien ik ik ben, kan ik niet weten hoe een ander zich voelt. Wel kan ik een beetje een idee hebben ervan door mijn eigen ervaring erbij te nemen.
pi_113782125
quote:
Ik ben geen optimist wanneer ik me depressief voel. Ik ben juist heel wisselend. Wanneer ik me niet depressief voel ben ik een optimist, wanneer ik me depressief voel is alles fout.

Het is belangrijk om streng te kunnen zijn voor jezelf wanneer je het allemaal niet ziet zitten. Streng in de zin van, bewust zijn van je gedachten en jezelf hier in remmen wanneer je beseft dat je niets hebt aan de gedachte.
pi_113782216
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 22:17 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Misschien is de overtuiging dat je niks verkeerd doet oid niet genoeg... Maar moet je constructiever denken als in: zoals ik nu doe, ga ik de goede kant op?

Ik weet het ook niet, ik zeg ook maar wat :@
Been there, done that, werkt ook niet :N
pi_113782343
Je moest eens weten hoe streng ik ben voor mezelf...
Je schrijft dat je geen optimist bent als je je depressief voelt. Maar eerder schreef je dat je een optimist bent. Ik denk dat iedereen van naturen een van beide kanten in zich heeft. En natuurlijk, een depressieve optimist voelt zich net zo rot, maar ik denk wel dat als je optimistisch van aard bent, je dingen makkelijker om kan buigen in dit geval... maar just my 2 cents, dit is mijn beredeniring.
pi_113782381
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 22:22 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Been there, done that, werkt ook niet :N
Knuffel vragen aan kingtoppie dan?
Rustig aan.
pi_113782464
quote:
7s.gif Op woensdag 4 juli 2012 22:24 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Knuffel vragen aan kingtoppie dan?
Zelfs de knuffels van vriendlief werken niet eens altijd ;(
pi_113782531
Ik wil ook weer eens knuffelen O+
pi_113782534
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 22:24 schreef Nijna het volgende:
Je schrijft dat je geen optimist bent als je je depressief voelt. Maar eerder schreef je dat je een optimist bent. Ik denk dat iedereen van naturen een van beide kanten in zich heeft. En natuurlijk, een depressieve optimist voelt zich net zo rot, maar ik denk wel dat als je optimistisch van aard bent, je dingen makkelijker om kan buigen in dit geval... maar just my 2 cents, dit is mijn beredeniring.
Ik vind mezelf een realist eigenlijk....
Optimisme gebruik ik meer als humor, even het positieve onwaarschijnlijke uitlichten....
Maar als ik ff in een dalletje zit dan is die functie uitgeschakelt hoor.
Rustig aan.
pi_113782571
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 22:26 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Zelfs de knuffels van vriendlief werken niet eens altijd ;(
Mja alleen zijn heb je dan liever op die momenten?
Rustig aan.
pi_113782579
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 22:24 schreef Nijna het volgende:
Ik doelde er inderdaad op dat ik van nature wel een optimist ben maar dit natuurlijk niet ben wanneer ik me depressief voel. Maar je zou wel eens gelijk kunnen hebben in wat je zegt.
Heb je enig idee wanneer je last hebt/krijgt van depressieve gevoelens? Bepaalde periodes situaties? Of vanaf een bepaald moment? (Je hoeft hier niet perse antwoordt op te geven, misschien heb je dat al wel gedaan maar ik heb niet alle posts gevolgd)
pi_113782597
Misschien zit tussen optimisme en pessimisme ook nog wel het realisme...
pi_113782709
lvl26 ik voel me eigenlijk continu niet lekker in mn vel, depressieve gevoelens zijn ene keer erger dan andere keer. Als ik stress heb dan gaat mn stemming naar beneden bijvoorbeeld.
pi_113782774
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 22:27 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Mja alleen zijn heb je dan liever op die momenten?
Nee, maar knuffelen werkt ook niet altijd om van een bepaald gevoel/gedachte af te komen ;)
pi_113782803
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 22:29 schreef Nijna het volgende:
lvl26 ik voel me eigenlijk continu niet lekker in mn vel, depressieve gevoelens zijn ene keer erger dan andere keer. Als ik stress heb dan gaat mn stemming naar beneden bijvoorbeeld.
Ik kan me weinig voorstellen bij continue...
Ik vind mezelf dan eigenlijk ook een aansteller tov jullie.

Op dit moment bijvoorbeeld zit ik een beetje achterover naar mijn computerscherm te kijken... Meer doe ik niet.... Beetje uitrusten... Voelt prima.
Rustig aan.
pi_113782839
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 22:29 schreef Nijna het volgende:
Je weet dus van jezelf dat stress ervoor zorgt dat je meer last krijgt van je depressieve gevoelens. Wat zorgt daarentegen ervoor dat je ups hebt?
Sinds wanneer heb je last van het continu niet lekker in je vel zitten?
Fijn trouwens dat je het met ons delen wil.
pi_113782892
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 22:30 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Nee, maar knuffelen werkt ook niet altijd om van een bepaald gevoel/gedachte af te komen ;)
Uitspreken?

Ik heb in die dalen wel enorm ontwijkingsgedrag..
Kan niet eens tegen mijn zus zeggen dat ze even op moet bokken bijvoorbeeld als ze om aandacht komt vragen en allerlei vragen stelt... Dan ''negeer'' ik haar dus en hoop dat ze uit haarzelf weggaat.
Rustig aan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')