Mijn ervaring was dat je leuke dingen niet langer als leuk ziet en ervaart wanneer je depressief bent.quote:Op woensdag 4 juli 2012 21:54 schreef level26 het volgende:
Als je last hebt van depressies moet je leuke dingen ondernemen, hoe weinig zin je daar ook in hebt.
ben ik met je eens. Ik denk als je een goede periode hebt gehad je even kan "bufferen" , zodat je een slechte periode makkelijker kunt uitzitten. En wellicht is de slechter periode niet heel slecht omdat je ook nog fijne herinneringen hebt.quote:Op woensdag 4 juli 2012 22:00 schreef Nijna het volgende:
Je bent een optimist, dat scheelt een hoop... ik ben een pessimist.
Bewust van mn gedachten: check en ik kan bedenken dat het niet klopt, ik kan zelfs bedenken wat ik zou moeten denken en toch landt dat niet...
Het scheelt denk ik ook als periodes dat je je depressief voelt, afwisselen met periodes dat het beter of misschien zelfs wel goed gaat. Voor mijn gevoel is mijn stemming altijd onder 0, ook al heel lang.
Fijn dat het iets beter gaat dan vorige week en erg herkenbaar dat niet geloven in weer een therapie. Heb net maar een topic geopend over hulpverlenings/therapie-moe zijn en niet geloven in een structurele verandering. Sterktequote:Op woensdag 4 juli 2012 21:52 schreef Nijna het volgende:
Sylvana, het gaat denk ik iets beter dan vorige week. Deze week eerste intake gehad ambulant. Voor verdere diagnostiek is dat. Ben benieuwd of daar wat uitkomt, eerst maar zien. En dan nog...
Dan zal ik het toch moeten doen met wat het is en daar moet ik maar even niet teveel bij stil staan nu...
Ik heb al zoveel therapie gehad dat ik er niet zo erg meer in geloof.
Damn, erg herkenbaar dit! Ik ben me ook erg bewust van mijn gedachten, weet ze ook prima rationeel om te buigen in rationele/positieve gedachten. Maar er ook echt in geloven, nee, dat doe ik dan weer niet, waardoor het dus totaal geen zin heeftquote:Op woensdag 4 juli 2012 22:00 schreef Nijna het volgende:
Bewust van mn gedachten: check en ik kan bedenken dat het niet klopt, ik kan zelfs bedenken wat ik zou moeten denken en toch landt dat niet...
Het scheelt denk ik ook als periodes dat je je depressief voelt, afwisselen met periodes dat het beter of misschien zelfs wel goed gaat. Voor mijn gevoel is mijn stemming altijd onder 0, ook al heel lang.
Misschien is de overtuiging dat je niks verkeerd doet oid niet genoeg... Maar moet je constructiever denken als in: zoals ik nu doe, ga ik de goede kant op?quote:Op woensdag 4 juli 2012 22:15 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Damn, erg herkenbaar dit! Ik ben me ook erg bewust van mijn gedachten, weet ze ook prima rationeel om te buigen in rationele/positieve gedachten. Maar er ook echt in geloven, nee, dat doe ik dan weer niet, waardoor het dus totaal geen zin heeft
Ik denk dat ik in mijn vorige post niet helemaal duidelijk ben geweest hierin. Ik kan heel goed begrijpen dat je de dingen niet meer als leuk ervaart wanneer je depressief bent én dat is juist het punt. Maar uit mijn eigen ervaring weet ik, dat dit me meer helpt dan wanneer ik het mezelf nog ellendiger maak. Ik heb zelf mijzelf aangeleerd om mijn eigen gedachten om te vormen. Momenten waarop ik het mijzelf zo ellendig kan maken in mijn hoofd, dat ik tegen mijzelf zeg 'stop hier nu mee, dit helpt niet'quote:Op woensdag 4 juli 2012 21:59 schreef Gray het volgende:
[..]
Mijn ervaring was dat je leuke dingen niet langer als leuk ziet en ervaart wanneer je depressief bent.
Wat dan volgens jou?
Ik ben geen optimist wanneer ik me depressief voel. Ik ben juist heel wisselend. Wanneer ik me niet depressief voel ben ik een optimist, wanneer ik me depressief voel is alles fout.quote:Op woensdag 4 juli 2012 22:00 schreef Nijna het volgende:
Been there, done that, werkt ook nietquote:Op woensdag 4 juli 2012 22:17 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Misschien is de overtuiging dat je niks verkeerd doet oid niet genoeg... Maar moet je constructiever denken als in: zoals ik nu doe, ga ik de goede kant op?
Ik weet het ook niet, ik zeg ook maar wat
Knuffel vragen aan kingtoppie dan?quote:Op woensdag 4 juli 2012 22:22 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Been there, done that, werkt ook niet
Zelfs de knuffels van vriendlief werken niet eens altijdquote:Op woensdag 4 juli 2012 22:24 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Knuffel vragen aan kingtoppie dan?
Ik vind mezelf een realist eigenlijk....quote:Op woensdag 4 juli 2012 22:24 schreef Nijna het volgende:
Je moest eens weten hoe streng ik ben voor mezelf...
Je schrijft dat je geen optimist bent als je je depressief voelt. Maar eerder schreef je dat je een optimist bent. Ik denk dat iedereen van naturen een van beide kanten in zich heeft. En natuurlijk, een depressieve optimist voelt zich net zo rot, maar ik denk wel dat als je optimistisch van aard bent, je dingen makkelijker om kan buigen in dit geval... maar just my 2 cents, dit is mijn beredeniring.
Mja alleen zijn heb je dan liever op die momenten?quote:Op woensdag 4 juli 2012 22:26 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Zelfs de knuffels van vriendlief werken niet eens altijd
Ik doelde er inderdaad op dat ik van nature wel een optimist ben maar dit natuurlijk niet ben wanneer ik me depressief voel. Maar je zou wel eens gelijk kunnen hebben in wat je zegt.quote:Op woensdag 4 juli 2012 22:24 schreef Nijna het volgende:
Je moest eens weten hoe streng ik ben voor mezelf...
Je schrijft dat je geen optimist bent als je je depressief voelt. Maar eerder schreef je dat je een optimist bent. Ik denk dat iedereen van naturen een van beide kanten in zich heeft. En natuurlijk, een depressieve optimist voelt zich net zo rot, maar ik denk wel dat als je optimistisch van aard bent, je dingen makkelijker om kan buigen in dit geval... maar just my 2 cents, dit is mijn beredeniring.
Nee, maar knuffelen werkt ook niet altijd om van een bepaald gevoel/gedachte af te komenquote:Op woensdag 4 juli 2012 22:27 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Mja alleen zijn heb je dan liever op die momenten?
Ik kan me weinig voorstellen bij continue...quote:Op woensdag 4 juli 2012 22:29 schreef Nijna het volgende:
lvl26 ik voel me eigenlijk continu niet lekker in mn vel, depressieve gevoelens zijn ene keer erger dan andere keer. Als ik stress heb dan gaat mn stemming naar beneden bijvoorbeeld.
Je weet dus van jezelf dat stress ervoor zorgt dat je meer last krijgt van je depressieve gevoelens. Wat zorgt daarentegen ervoor dat je ups hebt?quote:Op woensdag 4 juli 2012 22:29 schreef Nijna het volgende:
lvl26 ik voel me eigenlijk continu niet lekker in mn vel, depressieve gevoelens zijn ene keer erger dan andere keer. Als ik stress heb dan gaat mn stemming naar beneden bijvoorbeeld.
Uitspreken?quote:Op woensdag 4 juli 2012 22:30 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Nee, maar knuffelen werkt ook niet altijd om van een bepaald gevoel/gedachte af te komen
Het is heel goed mogelijk dat het iets erfelijks is (waardoor je hersenen altijd al weinig neurotransmitters aanmaakt en vervolgens depressief voelt). Goed van je dat je in ieder geval bezig bent met het kijken naar je mogelijkheden.quote:Op woensdag 4 juli 2012 22:32 schreef Nijna het volgende:
kingtoppie, ik ben niet zo van het vergelijken. Je bent geen aansteller!
lvl26, ik denk dat ik altijd al niet lekker in mn vel zit, maar mede daarvoor zijn we nu dus ook verder aan het kijken qua diagnostiek. En daar laat ik het voor nu even bij.
Meh, mijn standpunt is dat het twee zijden van dezelfde medaille zijn. Beide maken onderverdeling in wat is, van negatief tot positief. Beide zijn nodig denk ik.quote:Op woensdag 4 juli 2012 22:00 schreef Nijna het volgende:
Tsja, gedachten hebben over gedachten... Als vuur met vuur bestrijden.quote:Bewust van mn gedachten: check en ik kan bedenken dat het niet klopt, ik kan zelfs bedenken wat ik zou moeten denken en toch landt dat niet...
Dan is het misschien een kwestie van je baseline verleggen. Dat werkte voor mij iig, omdat ik toen besefte dat de enige reden is dat ik me rot voelde, was omdat ik heb ervaren wat niet rot voelde, ofwel goed.quote:Het scheelt denk ik ook als periodes dat je je depressief voelt, afwisselen met periodes dat het beter of misschien zelfs wel goed gaat. Voor mijn gevoel is mijn stemming altijd onder 0, ook al heel lang.
Ik begrijp je helemaal en ben het helemaal met je eens, al zou ik het zelf iets anders verwoord hebben. Maar dat is niet belangrijk, want het gaat om de intentie en bedoeling van je verhaal.quote:Op woensdag 4 juli 2012 22:17 schreef level26 het volgende:
[..]
Ik denk dat ik in mijn vorige post niet helemaal duidelijk ben geweest hierin. Ik kan heel goed begrijpen dat je de dingen niet meer als leuk ervaart wanneer je depressief bent én dat is juist het punt. Maar uit mijn eigen ervaring weet ik, dat dit me meer helpt dan wanneer ik het mezelf nog ellendiger maak. Ik heb zelf mijzelf aangeleerd om mijn eigen gedachten om te vormen. Momenten waarop ik het mijzelf zo ellendig kan maken in mijn hoofd, dat ik tegen mijzelf zeg 'stop hier nu mee, dit helpt niet'
Wanneer je last hebt van depressieve gevoelens, zie je het allemaal niet meer zitten. Maar ALTIJD is er een stemmetje in je hoofd aanwezig, die precies weet hoe het zit. Je weet heel goed wat je voelt, waarom, wanneer, hoe. Ook weet je wat je nodig hebt.
Je moet de controle over je leven weer terug nemen. Accepteren wat nou eenmaal niet veranderd kan worden en accepteren dat je recht hebt om je goed te voelen.
Heb je wel eens geprobeerd om op te schrijven wat je wel een goed gevoel geeft?
Het is niet mijn bedoeling om te spreken voor anderen. Wat ik beschrijf is slecht hoe ik er zelf over denk. En aangezien ik ik ben, kan ik niet weten hoe een ander zich voelt. Wel kan ik een beetje een idee hebben ervan door mijn eigen ervaring erbij te nemen.
T wordt gebruikt bij persoonlijkheidsstoornissen in het algemeen, daar is borderline er een van. Ik heb geen borderline, maar zo'n daar kun je niks mee restgroep psquote:Op woensdag 4 juli 2012 21:48 schreef Quickie_Brat het volgende:
[..]
schematherapie wordt veel gebruikt bij borderline toch? Weet niet of jij dat ook hebt.
Probeer het onderwerp bij je nieuwe behandelaar weer aan te snijden. Ik ben echt fan van schematherapie. Haha. Mits de oorzaak voor je depressies in je jeugd ligt enzo. Anders slaat het nergens op denk ik.quote:Op woensdag 4 juli 2012 21:33 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Tja, ik zat dus in de onderzoekende fase met die psychotherapeute om te kijken of dat ook wat voor mij zou zijn. Maar nu ik dus met haar gestopt ben, is dat hele onderzoek dus ook gestopt.
Aha juist ik snap het. Mag ik vragen welke persoonlijkheidsstoornis je dan hebt? Hoeft niet als je het niet wil vertellenquote:Op donderdag 5 juli 2012 08:49 schreef Murmeli het volgende:
[..]
T wordt gebruikt bij persoonlijkheidsstoornissen in het algemeen, daar is borderline er een van. Ik heb geen borderline, maar zo'n daar kun je niks mee restgroep ps![]()
Voor borderline specifiek heb je ook nog linehan en de vers-training. Die eerste lijkt volgens mij een beetje op schematherapie.
Nu word ik steeds nieuwsgieriger naar schematherapiequote:Op donderdag 5 juli 2012 08:51 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Probeer het onderwerp bij je nieuwe behandelaar weer aan te snijden. Ik ben echt fan van schematherapie. Haha. Mits de oorzaak voor je depressies in je jeugd ligt enzo. Anders slaat het nergens op denk ik.
ja. Ik heb een ontwijkende persoonlijkheidsstoornis. Ook angstcluster.quote:Op donderdag 5 juli 2012 10:23 schreef Murmeli het volgende:
Persoonlijkheidsstoornis nao.
Schijnt vooral in het angstcluster te zitten. Maar heb ook begrepen dat ik kenmerken heb van borderline en narcistische ps.
Lekker vaag dus.
Als je je motivatie weer hebt gevonden gewoon eens navragen dan bij je behandelaar. Heb jij zelf ook een.persoonlijkheidsstoornis?
het komt goed schatje! En als je je hart wilt luchten mag je me pmenquote:Op donderdag 5 juli 2012 18:12 schreef Nyota het volgende:
Nou, dat was de wenweek. My god, dat gaat wat worden hoor. Zie er echt enorm tegenop toch nog steeds al is het wel fijn om al even kennisgemaakt te hebben met de groep.
Vandaag ook het rooster ontvangen en het is een druk programma! Maar gelukkig ook genoeg ruimte voor wat adempauze en lekker naar buiten te gaan ofzo met iemand.
Nu nog drie dagen extreem genieten van m'n eigen plek.
Heb je al eens slaappillen gekregen?quote:Op vrijdag 6 juli 2012 01:02 schreef AverageJoe het volgende:
Dit topic volg ik even. #anker plaatsen#
4 jaar lang een paniekstoornis met agorafobie gehad. Gaat anno 2012 een heel stuk beter, maar nog niet voor de volle 100% opgeknapt. Tevens loop ik met een PTST rond. Zit sinds februari in de ziektewet om het allemaal aan te pakken. Trok het niet meer. Bleef maar doorgaan.
Mijn grootste probleem op het moment zijn mijn slaapproblemen. Doordat ik overdag daardoor extra angstig ben. Wat agorafobie versterkt e.d.
Lang verhaal!
Dankjewel en ik hoop het ook. Weet even niet meer of je thuis nog ondersteuning hebt in de vorm van thuiszorg/PIT-verpleegkundige ofzo?quote:Op woensdag 11 juli 2012 20:28 schreef Nijna het volgende:
Sylvana, het valt nog niet mee hier... en me dat realiseren is k*t.
Goed dat je wel leuke dingen doet, jammer van de grauwe sluier, hoop dat die gauw weer wat optrekt!
Oké hoop voor je dat je dan genoeg ondersteuning kunt krijgen zodat je het thuis weer wat beter ziet zittenquote:Op woensdag 11 juli 2012 20:59 schreef Nijna het volgende:
Yup, thuiszorg idd en wellicht krijgt ik iets van PIT straks om de tijd tussen mn intake en de therapie te overbruggen oid... Maar neem aan dat ik dat volgende week bij t adviesgesprek/diagnosegesprek wel zal horen. Het is een beetje langs me heen gegaan van de week allemaal.
Ja, Temazepam. Maar die mag je hooguit 2 weken slikken. 1 week is al veel eigenlijk.quote:Op woensdag 11 juli 2012 20:08 schreef Exaltatie het volgende:
[..]
Heb je al eens slaappillen gekregen?
Lastig johquote:Op donderdag 12 juli 2012 12:38 schreef AverageJoe het volgende:
[..]
Ja, Temazepam. Maar die mag je hooguit 2 weken slikken. 1 week is al veel eigenlijk.
Melatonine mag je altijd slikken, maar dat werkt bij mij niet zo goed als Temazepam. Slaapproblemen heb ik met name als ik de volgende morgen ergens moet zijn. Bang niet te kunnen slapen + als ik weinig geslapen heb, de angst overdag. Heel irritant ;-)
Gisteren voor het eerst EMDR gehad. Ik weet nog niet of ik er iets aan ga hebben. Even afwachten nog. Heeft iemand EMDR gehad?
Ik ben benieuwd en hoop dat dequote:Op maandag 16 juli 2012 21:33 schreef Nijna het volgende:
Twee gesprekken gehad, morgen diagnose gesprek en dan hoor ik denk ik ook hoe verder en wat de wachttijd is... oh joy de wachttijden...
Dankjewel en nee daar heb ik gelukkig al een tijdje geen last meer vanquote:Op dinsdag 17 juli 2012 13:50 schreef Murmeli het volgende:
Ik vind wel dat je op de goede weg bent sylvana. Als het overdag gewoon al lukt om dingen te doen.
dat uit bed komen is de volgende stap.
heb je nu ook geen last meer van stemmen enzo?
Op zich volg ik met de psycholoog wel de goede weg, we hebben het veel over gedachten, uitstraling, mijn verleden enzo en gaan steeds een stapje verder. Maar ik kom voor mezelf gewoon steeds nieuwe dingen tegen waar ik tegenaan loop, waardoor het steeds weer een chaos word in mijn hoofd.quote:Op donderdag 12 juli 2012 16:26 schreef Nijna het volgende:
Patrick, sterkte. Kan je bij de psycholoog zeggen dat je diepgang mist misschien? Eens kijken of jullie daar samen uitkomen?
Sylvanayesssss
Fijn dat je nu wat meer duidelijkheid hebt en ik hoop dat ze een gerichte behandeling voor je hebben!quote:Op dinsdag 17 juli 2012 16:57 schreef Nijna het volgende:
Stoornis in t autistisch spectrum... maar nu kunnen ze wel gerichter gaan kijken wat nodig is, dus ik hoop dat ik daarmee weer wat verder kan komen...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |