Er zijn natuurlijk uitzonderingen, al zijn ze schaars. Hulde aan kiwiko voor het goede voorbeeld!quote:Op woensdag 6 juni 2012 19:56 schreef kiwiko het volgende:
ik weet het nietof het aan de duitse autorijders ligt... Ik heb zelf lang een audi TT gehad, en ik liet ook gewoon mensen voor...........
Ja mja het is wel generaliserend. Da's net als dat ik zeg dat vrachtwagenchauffeurs vaak irritante/asociale dingen doen. Dan krijg ik ook meteen allemaal mensen over me heen.quote:Op woensdag 6 juni 2012 20:12 schreef Gummiebeer het volgende:
[..]
Er zijn natuurlijk uitzonderingen, al zijn ze schaars. Hulde aan kiwiko voor het goede voorbeeld!
Ohh, een iQ! Vind ik echt een leuk autootje! Het is dat we een grotere wilden... Maar ik ken het gevoel. Ik ben door dat soort acties wel een paar keer naar de rechterbaan gedwongen in Duitsland omdat ik zo ver terug moest in snelheid dat ik met geen mogelijkheid meer op snelheid boven kon komen (stuk tussen Kassel en Fulda)quote:Op woensdag 6 juni 2012 23:24 schreef YoshiBignose het volgende:
Reed in m'n iQ op een 100 km/u weg met 2 rijstroken, er was een heuvel dus m'n 3 cilindertje ging niet heel erg hard ook al deed ik wel m'n beststom oud wijf in een A-klasse moest kosten wat het kost mij weer inhalen hoor, maar haar afrit was al verderop en dus moest ze weer naar rechts en dus al remmende snijdt ze me gruwelijk af daar, waardoor ik weer moet remmen
en kost het me weer 30 sec voordat ik op snelheid ben.
Geen respect met m'n kleine autootje.
Eigenlijk hulde voor het vernieuwde inzicht van de chauffeur. Normaliter zou zo'n knakker per se toch doorrijden, omdat hij er gewoon langs wil. Dat is pas echt irritant...quote:Op woensdag 6 juni 2012 18:52 schreef Dennis101 het volgende:
Vanmorgen ook nog een mooie, een vrachtwagen op de snelweg wil andere vrachtwagens in gaan halen in een lange bocht. Dus hij wurmt zijn vrachtwagen nog net even voor mijn auto. Maar zodra de bocht voorbij is komt hij erachter dat hij eigenlijk helemaal niet sneller is dan degene voor hem en zijn vrachtauto onverrichte zaken maar weer naar rechts gooit.
At least you have a big nosequote:Op woensdag 6 juni 2012 23:24 schreef YoshiBignose het volgende:
Geen respect met m'n kleine autootje.
Vast een Fok!ker die in dit topic genoemd wilde worden, als-ie zo op die smiley leek.quote:Op woensdag 6 juni 2012 21:23 schreef Mwanatabu het volgende:
Ik wil wat de meneer in de rode Peugeot achter me geslikt had. Echt eerst links gaan kleven, ik naar rechts zodra het kan, hij ook, gaat ie daar nog erger klevenIk weer naar links, hij ook. Zitten we allebei weer rechts, hij nog steeds half in mijn kont, en de hele tijd keek ie echt zo:
Uiteindelijk ging ie er gelukkig af. Wat een raar ei
Z'n wisseling extra duidelijk maken?quote:Op donderdag 7 juni 2012 10:06 schreef mstx het volgende:
Mensen die hun richtingaanwijzer pas gebruiken als ze al van richting aan het veranderen zijn.![]()
Of zoals vanochtend iemand voor me die van baan wisselt om voor te sorteren voor het stoplicht naar rechts, en zodra hij voor het stoplicht stilstaat z'n richtingaanwijzer aanzet.
Wat heeft dat voor een nut.
Ja ik wel m'n iQ niet die heeft geen neusquote:Op donderdag 7 juni 2012 09:56 schreef error_404 het volgende:
[..]
Eigenlijk hulde voor het vernieuwde inzicht van de chauffeur. Normaliter zou zo'n knakker per se toch doorrijden, omdat hij er gewoon langs wil. Dat is pas echt irritant...
[..]
At least you have a big nose
Ja ik ben nog blij dat Nederland lekker vlak is want anders ben je vrij hulpeloos. Stadsverkeer kan je makkelijk meekomen, maar nog gaan mensen altijd links van je bij het stoplicht staan. Zelfs bussen en vrachtwagensquote:Op donderdag 7 juni 2012 08:14 schreef Sweetpea8472 het volgende:
[..]
Ohh, een iQ! Vind ik echt een leuk autootje! Het is dat we een grotere wilden... Maar ik ken het gevoel. Ik ben door dat soort acties wel een paar keer naar de rechterbaan gedwongen in Duitsland omdat ik zo ver terug moest in snelheid dat ik met geen mogelijkheid meer op snelheid boven kon komen (stuk tussen Kassel en Fulda)
Huilie huiliequote:Op donderdag 7 juni 2012 10:53 schreef H-D het volgende:
Ga even lekker met je vrachtwagen 5 collega's in halen met je minieme snelheidsverschildwaas.
Oh dat is echt om te kotsenquote:Op donderdag 7 juni 2012 10:58 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Huilie huilie![]()
Geef elkaar een beetje ruimte zeg
Het is nog irritanter (en gevaarlijker ook) als zo'n trekker net van doorweekt bouwland komt: modder op de weg, modder vliegt alle kanten op van de trekker.quote:Op donderdag 7 juni 2012 11:00 schreef Yreal het volgende:
Oh dat is echt om te kotsen![]()
Mijn moeder is ook zo. "Ja ik zat verdomme 10km achter een trekker die 30 reed op een 80 weg"
"jeetje, doe nou rustig joh, dat maakt toch niks uit? Je komt er uiteindelijk toch wel"
![]()
![]()
Alsof 10km rechtdoor rijden al niet kut genoeg is.
Ja huilie huilie jaquote:Op donderdag 7 juni 2012 10:58 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Huilie huilie![]()
Geef elkaar een beetje ruimte zeg
Ja, leuk, maar wat is langzaam? Bij mijn weten is het een file als je onder de 50 km/h komt. Dat is namelijk ook het moment dat motoren tussen de auto's door mogen rijden.quote:Op woensdag 6 juni 2012 15:20 schreef OEM het volgende:
[..]
Of je leest de jurisprudentie en je maakt jezelf niet belachelijk.
http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=AO0788
[..]
Uit het arrest valt af te leiden dat langzaam moet worden beschouwd aan de hand van de ter plekke geldende maximum snelheid. Dat in samenhang met dat een bepaalde situatie voor andere bestuurders geobjectiveerd als 'file' valt waar te nemen maakt een file. Dus je zou misschien kunnen redeneren dat aan het criterium langzaam is voldaan als je onder de maximumsnelheid die daar geldt komt.quote:Op donderdag 7 juni 2012 11:50 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Ja, leuk, maar wat is langzaam? Bij mijn weten is het een file als je onder de 50 km/h komt. Dat is namelijk ook het moment dat motoren tussen de auto's door mogen rijden.
Mijn post hiervoor ging eigenlijk niet eens meer over de inhaalactie van die vrachtwagen maar meer over dat zodra ik mijn irritatie hier post ik meteen een of ander figuur over me heen krijg dat ik die vrachtwagenchauffeur maar ruimte moet geven en niet moet zeuren. Dit terwijl als er iemand post dat die het irritant vinden dat mensen met lagere snelheden lang links blijven of wat dan ook mensen meteen gaan roepen over dat ze niet sneller gaan omdat bijv. ik haast heb. Dat vind ik een beetje dubbel. Net als dat Audi/BMW rijders bijvoorbeeld zo vaak gebashed worden hier en dan zeg je een keer iets over een inhalende vrachtwagen en dan is het meteen gezeur. Maar die discussie is al vaker geweest hier.quote:Op donderdag 7 juni 2012 11:52 schreef YoshiBignose het volgende:
Gewoon allemaal niet zo janken om van die kleine dingen. Soms heb je haast, soms niet. Niet alleen aan jezelf denken als je zelf geen haast hebt. Op m'n fiets laat ik wielrenners ook gewoon langs hoor, ga je toch ook niet op lopen schelden? Of als ze voor je gaan staan bij het stoplicht. "Hé aso ga eens achter in de rij staan"nee, maar in de auto lijkt het alsof iedereen alleen maar commentaar kan geven op andermans rijgedrag. Raar is dat
Het gaat mij vaak niet eens om de snelheid, maar om het gebrek van verkeersinzicht en fatsoen in het verkeer. Als jij veel langzamer rijdt dan de rest (ver onder de maximum snelheid), vind ik het fatsoenlijk om mensen de mogelijkheid te geven om je voorbij te komen. Als je een weg op wilt draaien en er rijden twee auto's op die weg, wacht je even tot die auto's voorbij zijn, tenzij ze nog zo ver weg zijn dat je op snelheid bent gekomen voordat ze bij jou zijn. En als het erg druk (wel doorrijdend, maar niet veel ruimte tussen de auto's) op een 2-baans snelweg, ga je niet met je vrachtwagen naar de linkerbaan om die 5 collega's van je in te halen met een minimaal snelheidsverschil (helemaal al niet als er een inhaalverbod van kracht is...)quote:Op donderdag 7 juni 2012 11:52 schreef YoshiBignose het volgende:
Gewoon allemaal niet zo janken om van die kleine dingen. Soms heb je haast, soms niet. Niet alleen aan jezelf denken als je zelf geen haast hebt. Op m'n fiets laat ik wielrenners ook gewoon langs hoor, ga je toch ook niet op lopen schelden? Of als ze voor je gaan staan bij het stoplicht. "Hé aso ga eens achter in de rij staan"nee, maar in de auto lijkt het alsof iedereen alleen maar commentaar kan geven op andermans rijgedrag. Raar is dat
Ik ook; dus in feite is t niet verboden om rechts in te halen op de snelweg in geval van een enorme rij auto's op de linkerbaan. (hoewel het ook een beetje een grijs gebied is; want oom agent weet er ook niet altijd goed raad mee zo blijkt uit de zaak).quote:Op donderdag 7 juni 2012 12:03 schreef H-D het volgende:
[..]
Uit het arrest valt af te leiden dat langzaam moet worden beschouwd aan de hand van de ter plekke geldende maximum snelheid. Dat in samenhang met dat een bepaalde situatie voor andere bestuurders geobjectiveerd als 'file' valt waar te nemen maakt een file. Dus je zou misschien kunnen redeneren dat aan het criterium langzaam is voldaan als je onder de maximumsnelheid die daar geldt komt.
Echter volgens het Hof valt uit de toelichting op het RVV op te maken dat ook een relatief snelrijdend geheel van auto's een file kan vormen. Maar dat is dan 'snel' tov de gangbare snelheid van een 'standaard' file en met inachtneming van de daar geldende snelheidsregels.
Dat is wat ik er zo snel even uit opmaak iig.
quote:Op donderdag 7 juni 2012 11:50 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Ja, leuk, maar wat is langzaam? Bij mijn weten is het een file als je onder de 50 km/h komt. Dat is namelijk ook het moment dat motoren tussen de auto's door mogen rijden.
Doe jij dat altijd? Ik kijk vaak of ze nog werken als ik achter een pas-gewassen auto zit (dan kun je vaak aan je reflectie zien of je lampen het nog doen!) Ik vond het storender toen ik eens een collega attendeerde op z'n kapotte voorlamp en hij heeft daarna nog zeker een week ermee gereden...quote:Op donderdag 7 juni 2012 12:54 schreef Balsam het volgende:
Fietsers die zonder licht fietsen, waarbij het ook nog eens regent waardoor je al minder zicht hebt.
Automobilisten waarbij het ene licht zwakker is dan het andere of waarvan 1 licht helemaal niet werkt. Kijken deze mensen voor vertrek hun lampen niet na of ze naar behoren werken?
Langzaam rijden maakt nog geen file. Je moet dan ook nog aan criterium 2 voldoen; geobjectiveerd als file waar te nemen verkeerssituatie. Pas dan is het niet verboden. Als ik het arrest goed begrijp.quote:Op donderdag 7 juni 2012 12:44 schreef Descendent het volgende:
[..]
Ik ook; dus in feite is t niet verboden om rechts in te halen op de snelweg in geval van een enorme rij auto's op de linkerbaan. (hoewel het ook een beetje een grijs gebied is; want oom agent weet er ook niet altijd goed raad mee zo blijkt uit de zaak).
Je beeld is natuurlijk wel een beetje vertekend denk ik nuquote:Op donderdag 7 juni 2012 12:26 schreef Tijn het volgende:
Je bent met je te hard rijden en anderen geen ruimte geven dan ook wel het prototype van een asociale chauffeur, H-D
quote:Op donderdag 7 juni 2012 12:45 schreef lipje het volgende:
[..]Ga eens in Van Dale kijken bij de definitie van file
En nu?quote:1fi·le [fiele] de; v(m) -s rij wachtende voertuigen
Ik geef toe dat ik er niet dagelijks naar kijk, maar je ziet vaak wel als je achter een auto geparkeerd staat of wacht voor het stoplicht achter een andere auto of je koplampen het doen.quote:Op donderdag 7 juni 2012 13:02 schreef Sweetpea8472 het volgende:
[..]
Doe jij dat altijd? Ik kijk vaak of ze nog werken als ik achter een pas-gewassen auto zit (dan kun je vaak aan je reflectie zien of je lampen het nog doen!) Ik vond het storender toen ik eens een collega attendeerde op z'n kapotte voorlamp en hij heeft daarna nog zeker een week ermee gereden...
Mijn auto waarschuwt mij wanneer een licht het niet doet.quote:Op donderdag 7 juni 2012 13:16 schreef Balsam het volgende:
[..]
Ik geef toe dat ik er niet dagelijks naar kijk, maar je ziet vaak wel als je achter een auto geparkeerd staat of wacht voor het stoplicht achter een andere auto of je koplampen het doen.
En tevens kijk ik wel wekelijks of alle lampen het nog doen, kwestie van het hoord erbij (kost maar 1 minuut extra max)
Foutjes van mensen kan ik me niet snel aan irriteren; maar aan bovenstaand gedrag de des te meer.quote:Op donderdag 7 juni 2012 12:44 schreef Sweetpea8472 het volgende:
[..]
Het gaat mij vaak niet eens om de snelheid, maar om het gebrek van verkeersinzicht en fatsoen in het verkeer...... knip
Meeste auto's hebben ook gewoon een melding met een lampje of via de boordcomputer dat er een lampje stuk is dus die mensen mòeten het echt wel weten.quote:Op donderdag 7 juni 2012 13:16 schreef Balsam het volgende:
[..]
Ik geef toe dat ik er niet dagelijks naar kijk, maar je ziet vaak wel als je achter een auto geparkeerd staat of wacht voor het stoplicht achter een andere auto of je koplampen het doen.
En tevens kijk ik wel wekelijks of alle lampen het nog doen, kwestie van het hoord erbij (kost maar 1 minuut extra max)
Je hebt een punt dat is zeker het meest vervelend inderdaad. Maar toch ben ik het niet helemaal met je eens. Ik bedoel ik post één keer iets over dat ik me stoor aan een inhalende vrachtwagen en kijk wat voor fucking gezeik ik meteen over me heen krijg van dat ik niet moet zeuren en die man ruimte moet geven etc. alsof ik ook gewoon nog een overtreding bega ofzoquote:Op donderdag 7 juni 2012 13:23 schreef Descendent het volgende:
[..]
Mijn auto waarschuwt mij wanneer een licht het niet doet.![]()
Best handig; hoewel soms ook wel eens irritant; want als je op een dag 5 keer je auto start jkrijg je ook 5 keer te horen dat je een 'rear brake light failure' hebt...![]()
Enne H.D.
EDr wordt hier zeker even hard (of harder) afgegeven op langzaamrijdend, achterlijk inhalend en- geen verkeersinzicht hebbend ouwe wijverig grut.
Maar ook even hard op a-sociale bumperklevende proleten.
Dus niet doen alsof je niks mag zeggen hiero; hetgeen Zwetende erwt hierover zij vond ik wel een goeie:
[..]
Foutjes van mensen kan ik me niet snel aan irriteren; maar aan bovenstaand gedrag de des te meer.
Hey! Zoete erwt, niet zwetend! (dat is sweat!)quote:Op donderdag 7 juni 2012 13:23 schreef Descendent het volgende:
[..]
Mijn auto waarschuwt mij wanneer een licht het niet doet.![]()
Best handig; hoewel soms ook wel eens irritant; want als je op een dag 5 keer je auto start jkrijg je ook 5 keer te horen dat je een 'rear brake light failure' hebt...![]()
Enne H.D.
EDr wordt hier zeker even hard (of harder) afgegeven op langzaamrijdend, achterlijk inhalend en- geen verkeersinzicht hebbend ouwe wijverig grut.
Maar ook even hard op a-sociale bumperklevende proleten.
Dus niet doen alsof je niks mag zeggen hiero; hetgeen Zwetende erwt hierover zij vond ik wel een goeie:
[..]
Foutjes van mensen kan ik me niet snel aan irriteren; maar aan bovenstaand gedrag de des te meer.
Mijn auto had niet zo'n systeem. Wel een lampje dat m'n lampen aan stonden en het was knap lastig toen die stuk was!quote:Op donderdag 7 juni 2012 13:48 schreef H-D het volgende:
[..]
Meeste auto's hebben ook gewoon een melding met een lampje of via de boordcomputer dat er een lampje stuk is dus die mensen mòeten het echt wel weten.
Haha dat lijkt me ook zo irritant! Dan kun je niet elke keer controleren of ze aan of uit zijn.quote:Op donderdag 7 juni 2012 14:09 schreef Sweetpea8472 het volgende:
[..]
Hey! Zoete erwt, niet zwetend! (dat is sweat!)
[..]
Mijn auto had niet zo'n systeem. Wel een lampje dat m'n lampen aan stonden en het was knap lastig toen die stuk was!
Dat geldt beide kanten op, uiteraard.quote:Op donderdag 7 juni 2012 14:19 schreef Yreal het volgende:
Verder is het gewoon fucking hinderlijk als jij door andere weggebruikers niet fatsoenlijk je eigen tempo kan rijden
Het gaat niet om Van Dale, maar om het wetboek. En het enige dat het wetboek zegt over file is dat deze bestaat uit meerdere voertuigen die lager dan de vmax rijden.quote:Op donderdag 7 juni 2012 12:45 schreef lipje het volgende:
[..]Ga eens in Van Dale kijken bij de definitie van file
En dat het objectief als file waarneembaar en kwalificeerbaar moet zijn. Aldus Hof Leeuwarden.quote:Op donderdag 7 juni 2012 15:00 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Het gaat niet om Van Dale, maar om het wetboek. En het enige dat het wetboek zegt over file is dat deze bestaat uit meerdere voertuigen die lager dan de vmax rijden.
Nee?quote:Op donderdag 7 juni 2012 15:09 schreef Yreal het volgende:
dus voordringen in de macdrive met de motor mag nu?
Tuurlijk nietquote:Op donderdag 7 juni 2012 15:11 schreef Yreal het volgende:
Een rij stilstaande voertuigen![]()
Als 3 auto's op de linkerbaan een file zijn, zijn 10 auto's in de mcdrive dat ook
Hangt van de situatie af.quote:Op donderdag 7 juni 2012 15:15 schreef Yreal het volgende:
ik ben niet stoer genoeg om voor te dringen
Zijn er bij de macdrive twee rijstroken waar je tussendoor kan rijden?quote:Op donderdag 7 juni 2012 15:09 schreef Yreal het volgende:
dus voordringen in de macdrive met de motor mag nu?
Wat ik ook raar vind, is als de hele linkerbaan propvol zit en de rechter helemaal leeg is. De reden? Een kilometer verderop rijdt een vrachtwagen en iedereen vliegt al naar links uit angst dat ze er straks niet tussen gelaten gaan worden. Gevolg: links zit zo vol dat a) het zaakje af begint te remmen en b) je komt er inderdaad niet meer tussen bij die vrachtwagen.quote:Op donderdag 7 juni 2012 18:07 schreef joko90 het volgende:
Wat ik ook vaak zie, vandaag nog, op de snelweg zijn van die asomobilisten (vaak managers) die bij druk verkeer een beetje in het midden gaan rijden en zodra ze zien dat de linkerbaan flink afremt schieten ze snel naar rechts ongeacht of daar iemand in de buurt rijdt of niet. Om vervolgens weer er tussen te drukken
hier welquote:Op donderdag 7 juni 2012 20:17 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Zijn er bij de macdrive twee rijstroken waar je tussendoor kan rijden?
ik bedoelde ook bij de drivequote:Op donderdag 7 juni 2012 15:17 schreef lipjes het volgende:
[..]
Hangt van de situatie af.
Sta bij ons regelmatig voor het spoor, dan kan ik wel achteraan sluiten maar als ik vooraan ga staan ben ik sneller weg en scheelt weer wachttijd voor de auto's erachter
Voor het stoplicht doe ik het ook wel eens, afgehangen van de auto(s) die voor me staan, drukte en of ik het stoplicht ken.
Uiteindelijk is het wel een stuk slimmer om te doen, je bent toch sneller weg dan de auto achter je
Niet hebben bedoel je.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 11:23 schreef thabrid het volgende:
Begin me op dit moment weer te irriteren aan mensen die de cruise control niet gebruiken.
Dat is echt hatelijk idd! Vaak zitten die mensen dan ook zo omzich heen te kijken met een blik van 'ik doe toch niks?'quote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:04 schreef Simonepone het volgende:
Mensen die hem ertussen drukken op de linkerbaan terwijl de linkerbaan 20 km of meer harder rijdt.
Jij mag dan remmen en hopen dat degene achter je wakker genoeg is om hetzelfde te doen.
Nog een leuke: zonder richting aan te geven van rijbaan veranderen.
Op een tweebaansweg waar je 120 mag de linkerbaan gebruiken om in te halen en daar 5 minuten met 110 blijven rijden met een file achter je. Heel vaak zijn dat van die grote bakken (met mensen erin die eigenlijk niet durven rijden maar zich veiliger voelen in een tank).
Stoplichten blokkeren terwijl je ook even bij kan sturen zodat de rest wel rechtsaf kan.
Bij het halen van rijbewijs mag ook weleens een IQ test worden gedaan. Bij minder dan 100 IQ geen rijbewijs sorry !
Volgens mij worden die ook weleens bestraft...gewoon art 5 WVWquote:Op vrijdag 8 juni 2012 17:16 schreef aspirantspierbundel het volgende:
Onnodig links- en traagrijders dienen harder bestraft te worden... als ze al überhaupt bestraft worden.
Zij maken het verkeer onveiliger dan iemand die te snel rijdt...(niet in alle gevallen natuurlijk)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van vijf minuten met een gemiddelde stemgerechtigde
Traagrijders mss. wel als het extreem is maar linksrijders niet hoor.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 17:20 schreef H-D het volgende:
[..]
Volgens mij worden die ook weleens bestraft...gewoon art 5 WVW
Je moet je gewoon niet laten opjagen. Zulke figuren mogen mooi op hun beurt wachten totdat veilig jij naar rechts kan.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 17:09 schreef Mike het volgende:
Ik had deze week ook een situatie die me mateloos irriteerde:
Ik was een vrachtwagen aan het inhalen en ik reed net wat harder dan 120 km/uur. Achter mij komt opeens een idioot aanstuiven die met een enorme snelheid bijna door m'n achterruit naar binnen gaat. Ik geef wat meer gas om de vrachtwagen zo snel mogelijk in te halen zodat ik naar rechts kon, want ik vond het levensgevaarlijk wat er gebeurde. Normaal gesproken zou ik voor de plakker blijven, maar het was zo bedreigend dat dat geen optie voor me was. Dus ik meteen naar rechts toen ik voorbij de vrachtwagen was. Rijdt daar een mannetje in een auto op de rechterbaan die niet harder dan 80 km/uur rijdt, waardoor ik meteen vol op de remmen moest nadat ik de vrachtwagen had ingehaald. Zo zag ik dus binnen 5 seconden hoe gevaarlijk het op de snelweg is als iemand a) veel te hard rijdt en b) veel te langzaam rijdt.
Situatie:
[ afbeelding ]
en al helemaal als jij daarachter zit en dus geforceerd wordt om ook met die snelheid de snelweg op te moetenquote:Op vrijdag 8 juni 2012 17:44 schreef jitzzzze het volgende:
Ouderen die met 60/70 willen invoegen als je er 130 mag
Heel irritant en eng iddquote:Op vrijdag 8 juni 2012 17:09 schreef Mike het volgende:
Ik had deze week ook een situatie die me mateloos irriteerde:
Ik was een vrachtwagen aan het inhalen en ik reed net wat harder dan 120 km/uur. Achter mij komt opeens een idioot aanstuiven die met een enorme snelheid bijna door m'n achterruit naar binnen gaat. Ik geef wat meer gas om de vrachtwagen zo snel mogelijk in te halen zodat ik naar rechts kon, want ik vond het levensgevaarlijk wat er gebeurde. Normaal gesproken zou ik voor de plakker blijven, maar het was zo bedreigend dat dat geen optie voor me was. Dus ik meteen naar rechts toen ik voorbij de vrachtwagen was. Rijdt daar een mannetje in een auto op de rechterbaan die niet harder dan 80 km/uur rijdt, waardoor ik meteen vol op de remmen moest nadat ik de vrachtwagen had ingehaald. Zo zag ik dus binnen 5 seconden hoe gevaarlijk het op de snelweg is als iemand a) veel te hard rijdt en b) veel te langzaam rijdt.
Situatie:
[ afbeelding ]
Vandaag ook een compleet volgeladen Fiatje dat met 60 de snelweg op wilde. Gelukkig was de rechterstrook al vrij gemaakt want we zaten er dus met een stuk of 10 auto's achterquote:Op vrijdag 8 juni 2012 18:48 schreef Palomar het volgende:
en al helemaal als jij daarachter zit en dus geforceerd wordt om ook met die snelheid de snelweg op te moeten
Herkenbaar, ik kom het dagelijks tegen en dan rijd ik maar 85. Dan nog proberen om in te voegen met 60. Ik geef ze geen ruimte, ze zoeken maar uit hoe ze invoegen. Ze zijn tenslotte bezig met een bijzondere manouvre. Collega's geef ik dan wel weer ruimte. Hetzij met gas terugnemen en lichtsignaal, hetzij opschuiven naar de linkerbaan.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 20:15 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Vandaag ook een compleet volgeladen Fiatje dat met 60 de snelweg op wilde. Gelukkig was de rechterstrook al vrij gemaakt want we zaten er dus met een stuk of 10 auto's achter
Die mensen moeten echt peper in hun endeldarm en een schop in hun nek krijgen.
Beetje afstand houden en, indien invoeger van normale lengte, zodra daar het knippertje aan staat, geef ik plankgas en ga ik er via de invoeger voorlangs.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 18:48 schreef Palomar het volgende:
en al helemaal als jij daarachter zit en dus geforceerd wordt om ook met die snelheid de snelweg op te moeten
Vol gas + laat schakelen, dan valt er nog best wat van te maken.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 20:19 schreef vannelle het volgende:
Ja, daar wordt de volgeladen Fiat een stuk sneller van.....
Groot gelijk, zo is het ook inderdaad de bedoelingquote:Op vrijdag 8 juni 2012 20:20 schreef Gummiebeer het volgende:
[..]
Herkenbaar, ik kom het dagelijks tegen en dan rijd ik maar 85. Dan nog proberen om in te voegen met 60. Ik geef ze geen ruimte, ze zoeken maar uit hoe ze invoegen. Ze zijn tenslotte bezig met een bijzondere manouvre.
En dat vind ik dan weer jammer. Waarom collega's wel en andere weggebruikers niet?quote:Op vrijdag 8 juni 2012 20:20 schreef Gummiebeer het volgende:
Collega's geef ik dan wel weer ruimte. Hetzij met gas terugnemen en lichtsignaal, hetzij opschuiven naar de linkerbaan.
Die kunnen niet harder.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 20:24 schreef vannelle het volgende:
[..]
Groot gelijk, zo is het ook inderdaad de bedoeling
[..]
En dat vind ik dan weer jammer. Waarom collega's wel en andere weggebruikers niet?
Misschien deden ze dat al maar was Fiatje gewoon té vol geladen?quote:Op vrijdag 8 juni 2012 20:23 schreef Tijn het volgende:
[..]
Vol gas + laat schakelen, dan valt er nog best wat van te maken.
Omdat ze idd niet harder kunnen en het gros hun ook niet de kans geven om in te kunnen voegen.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 20:24 schreef vannelle het volgende:
En dat vind ik dan weer jammer. Waarom collega's wel en andere weggebruikers niet?
Sommige invoegstroken zijn zo kort dat het zelfs met sommige personenauto's niet haalbaar is om een redelijke snelheid te bereiken.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 20:31 schreef Gummiebeer het volgende:
[..]
Omdat ze idd niet harder kunnen en het gros hun ook niet de kans geven om in te kunnen voegen.
Vaak zie je ze dan een stuk vluchtstrook meenemen, maar er zal maar net iemand daar staan met pech..
Een auto kan vlotjes gas geven om tot een snelheid te komen, met een vrachtwagen is dat lastiger.
Daarom geef ik ruimte aan collega's. Vooruit denken.
Elke situatie is idd anders.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 20:33 schreef vannelle het volgende:
[..]
Sommige invoegstroken zijn zo kort dat het zelfs met sommige personenauto's niet haalbaar is om een redelijke snelheid te bereiken.
En sommigen doen doen het gewoon niet omdat ze dom zijn, klopt ook.
Maar ook voor hun geldt dat je best mee mag denken en doen, niet alleen voor collega's
Nu zijn we het eens.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 20:35 schreef Gummiebeer het volgende:
[..]
Elke situatie is idd anders.
Zo is er op de N36 een traject met een zeer korte invoeger. Ik ben er op bedacht en geef daar ook de ruimte, ook aan niet collega's. Alles valt en staat met verkeersinzicht.
quote:Op vrijdag 8 juni 2012 20:36 schreef vannelle het volgende:
[..]
Nu zijn we het eens.
Groet,
Een collega.
*knipper links rechts links*quote:Op vrijdag 8 juni 2012 20:39 schreef vannelle het volgende:
[..]
* vannelle geeft ruimte en seint ff: kom maar door!
Enerzijds heeft dat ook iets met hoffelijkheid te maken.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 20:43 schreef Garbageman het volgende:
Officieel mág je niet eens naar links als er iemand wil invoegen. Helaas doe ik dat meestal wél, omdat de mensen die fatsoenlijk kunnen invoegen érg zeldzaam zijn
Waarom zou dat niet mogen?quote:Op vrijdag 8 juni 2012 20:43 schreef Garbageman het volgende:
Officieel mág je niet eens naar links als er iemand wil invoegen. Helaas doe ik dat meestal wél, omdat de mensen die fatsoenlijk kunnen invoegen érg zeldzaam zijn
Dat zijn ws. dezelfde idioten die bij ritsen wél het maximale asfalt benutten al konden ze eerder naar rechts.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 20:49 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Al die spastische idioten die meteen bij de blokmarkering naar links hengstenga eerst gewoon eens snelheid maken en opletten, de invoegstrook is soms wel twee kilometer lang.
Als je écht verstandig over wil komen zeg je: Tjongejonge, iedereen op FOK! voegt natuurlijk altijd in met aangepaste snelheid.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 21:19 schreef thenxero het volgende:
Tjongejonge, iedereen op FOK! voegt natuurlijk altijd in met minstens 120 km/h.
Inderdaad, je gaat natuurlijk niet met 120km/h invoegen bij een file.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 21:21 schreef vannelle het volgende:
[..]
Als je écht verstandig over wil komen zeg je: Tjongejonge, iedereen op FOK! voegt natuurlijk altijd in met aangepaste snelheid.
Ik wel, meteen 500 meter vluchtstrook erbij aan het einde en dan ben ik weer een paar auto's verder in de file!quote:Op vrijdag 8 juni 2012 21:28 schreef Tankiej het volgende:
[..]
Inderdaad, je gaat natuurlijk niet met 120km/h invoegen bij een file.
Nee dat was ik. Bij wijze van spreken om mijn frustratie te uiten op een internetforum. Ik typ wel meer wat ik niet serieus bedoel, zoals hiervoor ergens dat een bumperklever hem bijna zonder sensilube mijn kont in jaste. Toen had ik het ook niet letterlijk over anale seks op de A50. Ik schop dus geen mensen in hun nek en dien evenmin klysma's toe met specerijen.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 20:26 schreef vannelle het volgende:
[..]
Misschien deden ze dat al maar was Fiatje gewoon té vol geladen?
Dan helpt peper in de reet en een schop in de nek ook niet.
Sowieso.........schop in de nek....![]()
En ja, ik weet dat jij dat niet zei.
psies.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 21:55 schreef thenxero het volgende:
Soms is het ook gewoon onmogelijk om de maximale snelheid te halen vanwege trage invoegers voor je. Wat moet je dan, rechts op de vluchtstrook er voorbij? Soms kan het gewoon niet anders.
Als je op de snelweg zit kan je dit ook gewoon zien aankomen en je snelheid aanpassen of naar links gaan. In plaats van stoïcijns 120 doorrijden op de rechterbaan omdat je wettelijk niet naar links hoeft en vervolgens vloeken als je moet remmen.
Hangt er een beetje van af.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 22:07 schreef kiwiko het volgende:
ik moet altijd lachen om mensen die geirriteerd raken als jij sociaal bent, en dus iemand voor laat gaan
Laatst nog. Overzichtelijke kruising, kwam geen verkeer aan, kon zo met de bocht mee rechtdoor. Kwam een fietser aan in de verte die geen voorrang had. Terwijl ik nog keek of er auto's aankwamen (en dus niks zag) maakte de mevrouw voor me een noodstop om die fietser onterecht voor te laten. Ik zag het gelukkig net op tijd maar ik remde zo hard en abrupt dat de motor afsloeg.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 22:07 schreef kiwiko het volgende:
ik moet altijd lachen om mensen die geirriteerd raken als jij sociaal bent, en dus iemand voor laat gaan
Inderdaad, niks mis met een beetje rekening houden met elkaarquote:Op vrijdag 8 juni 2012 21:55 schreef thenxero het volgende:
Soms is het ook gewoon onmogelijk om de maximale snelheid te halen vanwege trage invoegers voor je. Wat moet je dan, rechts op de vluchtstrook er voorbij? Soms kan het gewoon niet anders.
Als je op de snelweg zit kan je dit ook gewoon zien aankomen en je snelheid aanpassen of naar links gaan. In plaats van stoïcijns 120 doorrijden op de rechterbaan omdat je wettelijk niet naar links hoeft en vervolgens vloeken als je moet remmen.
Ik denk dat de meeste auto's die in Nederland op de weg rijden dat niet halen.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 23:05 schreef Yreal het volgende:
Of jullie kopen gewoon allemaal eens een fatsoenlijk voertuig dat in onder de 10 seconden op de 100 zit
precies. Als jouw voertuig dat niet kan, moet het in de drukpers. Zo maken we onze wegen een stuk veiliger.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 23:08 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk dat de meeste auto's die in Nederland op de weg rijden dat niet halen.
Tsja, de realiteit is anders. Je kunt je wel gaan lopen ergeren, maar je zou ook je wensen kunnen bijstellen.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 23:11 schreef Yreal het volgende:
[..]
precies. Als jouw voertuig dat niet kan, moet het in de drukpers. Zo maken we onze wegen een stuk veiliger.
Geen vrachtwagen die dat haalt, en nu?quote:Op vrijdag 8 juni 2012 23:11 schreef Yreal het volgende:
[..]
precies. Als jouw voertuig dat niet kan, moet het in de drukpers. Zo maken we onze wegen een stuk veiliger.
edit : en dan bedoel ik niet specifiek iemand
Dat is anders. Iedereen weet dat een vrachtwagen sloom is, en dat zie je er ook aan.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 23:15 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Geen vrachtwagen die dat haalt, en nu?
Er is in de wet geregeld dacht ik dat bestuurders zoveel mogelijk de verplichting hebben om rechts te houden.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 17:52 schreef vannelle het volgende:
[..]
Traagrijders mss. wel als het extreem is maar linksrijders niet hoor.
Onnodig links rijden is namelijk in de wet geregeld.
Daarom was vroeger knipperlicht naar rechts op de snelweg niet verplicht, omdat naar rechts gaan de logische actie was.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 23:47 schreef H-D het volgende:
[..]
Er is in de wet geregeld dacht ik dat bestuurders zoveel mogelijk de verplichting hebben om rechts te houden.
Dus onnodig links rijden is een daaruit voortvloeiende overtreding.
Hetzelfde geldt voor mensen die hun richtingaanwijzer gebruiken terwijl ze helemaal nog niet van rijstrook kunnen wisselen. Als een soort van dirigeerstok om aan te geven dat men maar ruimte moet vrijhouden.quote:Op donderdag 7 juni 2012 10:06 schreef mstx het volgende:
Mensen die hun richtingaanwijzer pas gebruiken als ze al van richting aan het veranderen zijn.![]()
Of zoals vanochtend iemand voor me die van baan wisselt om voor te sorteren voor het stoplicht naar rechts, en zodra hij voor het stoplicht stilstaat z'n richtingaanwijzer aanzet.
Wat heeft dat voor een nut.
Inderdaad, en dan flitsen/toeteren omdat ik niet opschuif om je te laten invoegenquote:Op vrijdag 8 juni 2012 20:49 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Al die spastische idioten die meteen bij de blokmarkering naar links hengstenga eerst gewoon eens snelheid maken en opletten, de invoegstrook is soms wel twee kilometer lang.
hhahaha een verkeersautistquote:Op zaterdag 9 juni 2012 01:46 schreef nattermann het volgende:
Al die zwakzinnigen die de spitsstrook niet durven te gebruiken "omdat er een doorgetrokken streep ligt en daar mag ik niet overheen![]()
![]()
"
Eentje die de WVW1994 niet kent.quote:
Van mij hoeft het echt niet binnen 10 seconden en een vrachtwagen daar weet je van dat hij niet zo snel op stoom komt. Een personenauto hoort gewoon op zijn minst de moeite te doen om op snelheid in te voegen. Het slaat nergens op om met 50 à 60 die invoegstrook op te kachelen. Zelfs vrachtwagens hebben hem op 80 aan het eind.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 23:08 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk dat de meeste auto's die in Nederland op de weg rijden dat niet halen.
Vind ik ook hoor.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 09:43 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Het slaat nergens op om met 50 à 60 die invoegstrook op te kachelen. Zelfs vrachtwagens hebben hem op 80 aan het eind.![]()
Gelukkig maar, anders was er weer een stuk van mijn wereldbeeld naar de vaantjes...quote:
Zelfs als er een vrachtauto naast hun rijdt op de doorgaande rijstrook willen ze ernaast blijven rijden. Ik noem het oogkleppen-invoegen. jammer genoeg maak ik het vaak mee. Invoeger komt op snelheid, gaat daarna pas naar links kijken of er wel ruimte is, schrikken van de 16,5 meter combinatie die (volgens hun) plotseling links van hun rijdt, en gaan daarna pas beslissen of ze gas geven of op de rem gaan staan.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 11:40 schreef Cybje het volgende:
Laatst had ik ook zo'n irritante situatie met iemand die ging invoegen. Het was zeer rustig op de weg en de invoegstrook was +/- 1 km lang (zo'n ding die ook weer over gaat in een uitvoegstrook).
Iemand wilde dus gaan invoegen en die ging werkelijk exact naast mij rijden, in plaats van net voor mij of net achter mij. Ik ging niet naar links, want aan de linkerkant kwam iemand aan die duidelijk harder reed. Alhoewel er op zich wel ruimte was, vond ik het zeer overbodig om naar links te gaan en uiteindelijk diegene te hinderen. Het is niet mijn taak te forceren dat mensen zich aan de maximumsnelheid houden.
Dus de invoeger komt er vrij laat achter dat dit niet werkt, gaat remmen, voegt daarna net achter mij in en gaat druk lopen seinen met groot licht, alsof ik wat verkeerd zou hebben gedaan.
Dat snap ik dan echt niet. Ik reed ongeveer als enige auto naast die invoegstrook en er was zo verschrikkelijk veel ruimte. Hoe krijgt diegene het dan voor elkaar om 'm exact naast mijn auto te mikken, een ding van nog geen 4 meter lengte bij een invoegstrook van 1000 meter.
Dat is ook erg irritant inderdaad. Ik snap daarbij ook het probleem niet, want juist een vrachtwagenchauffeur wisselt praktisch nooit van snelheid. Dus je kunt heel goed van te voren inschatten of je ervoor of erachter gaat invoegen. En dus niet middenin de vrachtwagen...quote:Op zaterdag 9 juni 2012 14:04 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Zelfs als er een vrachtauto naast hun rijdt op de doorgaande rijstrook willen ze ernaast blijven rijden. Ik noem het oogkleppen-invoegen. jammer genoeg maak ik het vaak mee. Invoeger komt op snelheid, gaat daarna pas naar links kijken of er wel ruimte is, schrikken van de 16,5 meter combinatie die (volgens hun) plotseling links van hun rijdt, en gaan daarna pas beslissen of ze gas geven of op de rem gaan staan.
En achteraf is het die klotevrachtwagen die in de weg reed.
Hoe ik dat stukje 'klotevrachtwagen' weet? Ik hoor ze altijd terug op verjaardagsfeestjes...
Dat of niet allemaal op de rechter baan (wanneer het 2-baans is) maar ook gebruik maken van de linker baan.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:06 schreef H-D het volgende:
[..]
Dat is echt hatelijk idd! Vaak zitten die mensen dan ook zo omzich heen te kijken met een blik van 'ik doe toch niks?'
Een paar maanden geleden had ik zo'n mooie. Een dubbele invoegstrook, want spitsstrook (oftewel, een zee van ruimte voordat je uberhaupt naar links mag). Bleef er eentje 60 rijden, wisselde 2 maal van strook en ging met 60 naar links. En nog grootlicht naar mijn seinen dat ik mijn gas wel intrapte en er op de invoeger nog voorlangs ging (ik reed erachter met die geweldige 60 km/h).quote:Op zaterdag 9 juni 2012 09:43 schreef Mwanatabu het volgende:
Het slaat nergens op om met 50 à 60 die invoegstrook op te kachelen. Zelfs vrachtwagens hebben hem op 80 aan het eind.![]()
Tja, 20km te hard is best balen... Medelijden? Nee. Mag niet, gepakt, betalen - niets aan te doen.quote:Op zondag 10 juni 2012 07:31 schreef gebrokenglas het volgende:
Had laatst een collega die zat te jammeren en te klagen dat ze geflitst was met 90 op een 70km wegwerkzaamheden gedeelte op de snelweg.
Dat ze het gemeen vond en dat die 70 op dat stuk prima 90 had kunnen zijn enzo.
Nou, ik heb er geen medelijden mee. Dat zei ik doen ook en toen werd ze nog bozer..
Dat doe ik ook zodat anderen me ruimte kunnen geven.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 01:35 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Hetzelfde geldt voor mensen die hun richtingaanwijzer gebruiken terwijl ze helemaal nog niet van rijstrook kunnen wisselen. Als een soort van dirigeerstok om aan te geven dat men maar ruimte moet vrijhouden.
Zolang je maar niet opzij komt als je die ruimte niet krijgt en hebt.quote:Op zondag 10 juni 2012 10:54 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
Dat doe ik ook zodat anderen me ruimte kunnen geven.
Inderdaad.quote:Op zondag 10 juni 2012 10:55 schreef Ambrosius het volgende:
Zolang je maar niet opzij komt als je die ruimte niet krijgt en hebt.
je weet dat dit niet de juiste manier is?quote:Op zondag 10 juni 2012 11:11 schreef spijkerbroek het volgende:
Richtingaanwijzer aan doen is dan ook een "ik wil graag invoegen" en geen "maak plaats, want ik ga invoegen". Dus ik doe mijn richtingaanwijzer zo vroeg mogelijk aan, zodat andere weggebruikers weten wat ik wil gaan doen en daar eventueel op kunnen anticiperen.
Enlighten me.quote:Op zondag 10 juni 2012 11:13 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
je weet dat dit niet de juiste manier is?
Mensen met rijervaring snappen dat.quote:Op zondag 10 juni 2012 11:11 schreef spijkerbroek het volgende:
Richtingaanwijzer aan doen is dan ook een "ik wil graag invoegen" en geen "maak plaats, want ik ga invoegen". Dus ik doe mijn richtingaanwijzer zo vroeg mogelijk aan, zodat andere weggebruikers weten wat ik wil gaan doen en daar eventueel op kunnen anticiperen.
Ik had van de week ongeveer zo'n zelfde bijdehandje; alleen reed hij niet op een invoegstrook, maar op de rechterbaan met nog ongeveer 100 meter voor hem tot de volgende vrachtwaggel; knippertje aan met dus het verzoek aan mij om met de motor op te zouten naar de linkerbaan. Nou wil ik dat best, maar ik reed 100 (80 is de max daar), en op de linkerbaan kwamen net wat grotere duisers aan, en daar ga ik mijn brommer lekker niet voor gooien omdat hij zo nodig 100 meter voor die vrachtwagen al op de middelste baan wil gaan rijdenquote:Op zaterdag 9 juni 2012 10:40 schreef gebrokenglas het volgende:
Nou, heb je van die mensen op de invoegstrook die willen invoegen, ervanuit gaan dat je wel naar links gaat om ruimte te maken, maar dat kan ik niet om dat bij mij links al andere auto's rijden.
En dan krijg je een middelvinger dat je niet naar links bent gegaan.![]()
![]()
Als zie je toch ook, als invoeger, de verkeerssituatie achter je?
Of als ik dan zie dat ze aanstalten maken geef ik bij voorbaat al groot licht en soms zelfs vol de claxon.
Die middelvingers en de groot licht signalen die ik dan terug krijg negeer ik dan maar.
Heb geen behoefte om 50km/uur aan snelheidsverschil te moeten corrigeren voor die verkeersinzichtloze debielen...
Rechter knipperlicht uitschakelen aan het eind lijkt me ook handig, anders blijf je eeuwig knipperenquote:Op zondag 10 juni 2012 11:17 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
je knipperlicht is om aan te geven dat je van rijrichting gaat veranderen, niet om aan te geven dat je dit wilt gaan doen als er bij toeval ruimte komt.
Links inhalen
- Het inhalen op een autosnelweg doe je langs links.
. Eerst kijken of je veilig kan inhalen;
. Linker knipperlicht aanzetten;
. Naar de linkse rijstrook rijden;
. Knipperlicht uitschakelen;
. Het voertuig inhalen;
. Rechter knipperlicht aanzetten;
. Terug naar de rechter rijstrook rijden.
het is niet de regel. ik ga meteen op scherp als ik een auto links voorbij ga en hij net voordat ik bij hem ben zijn knipperlicht aanzet.quote:Op zondag 10 juni 2012 11:22 schreef Cybje het volgende:
[..]
Rechter knipperlicht uitschakelen aan het eind lijkt me ook handig, anders blijf je eeuwig knipperen
Maar zo klopt het wel inderdaad. Alhoewel het naar mijn idee prettiger zou rijden als het betekent dat je van richting wilt veranderen in plaats van dat direct gaat doen, want dan is er veel rustiger op te anticiperen door de rest van het verkeer.
Klopt, maar ik denk wel dat het beter zou zijn.quote:Op zondag 10 juni 2012 11:24 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
het is niet de regel. ik ga meteen op scherp als ik een auto links voorbij ga en hij net voordat ik bij hem ben zijn knipperlicht aanzet.
verkeersregels zijn er om duidelijkheid te scheppen, niet om tot je te nemen en er dan een draai aan te geven. mijn mening dan.
waar het mis gaat is dat er tosti's zijn die hun eigen regels gaan bepalen. als het maar duidelijk is, da's het belangrijkste in het verkeer.quote:Op zondag 10 juni 2012 11:28 schreef Cybje het volgende:
[..]
Klopt, maar ik denk wel dat het beter zou zijn.
Irritantste is wel dat nu de ene helft van de bestuurders de ene manier aanhoudt en de andere helft de andere manier. Dat maakt het extra lastig, want dan mis je inderdaad die duidelijkheid die verkeersregels horen te geven.
Net als mensen die anderen voorlaten op punten waar het totaal overbodig is. Is misschien vriendelijk, maar dat maakt het verkeer wel onduidelijk en is soms ook nog slecht voor de doorstroming.
Is ook nog eens gevaarlijk. Reed laatst achter iemand en kwam er zo'n punt waar fietsers oversteken maar die hebben natuurlijk geen voorrang en hij ging opeens vol remmen voor ze, waardoor ik bijna achterop zat.quote:Op zondag 10 juni 2012 11:28 schreef Cybje het volgende:
[..]
Net als mensen die anderen voorlaten op punten waar het totaal overbodig is. Is misschien vriendelijk, maar dat maakt het verkeer wel onduidelijk en is soms ook nog slecht voor de doorstroming.
ik heb wel eens een tosti bijna in mijn bumper gehad die boos werd omdat ik afremde voor een zebra. het is ook een kwestie van opletten.quote:Op zondag 10 juni 2012 11:29 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Is ook nog eens gevaarlijk. Reed laatst achter iemand en kwam er zo'n punt waar fietsers oversteken maar die hebben natuurlijk geen voorrang en hij ging opeens vol remmen voor ze, waardoor ik bijna achterop zat.
Maar bij een zebrapad kun je het verwachten. Als het plotseling gebeurt op een onverwachts punt, reageer je vaak toch net even later.quote:Op zondag 10 juni 2012 11:30 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
ik heb wel eens een tosti bijna in mijn bumper gehad die boos werd omdat ik afremde voor een zebra. het is ook een kwestie van opletten.
Moet je maar beter opletten of meer afstand houden. Als je niet op tijd stil kan staan is dat je eigen fout.quote:Op zondag 10 juni 2012 11:29 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Is ook nog eens gevaarlijk. Reed laatst achter iemand en kwam er zo'n punt waar fietsers oversteken maar die hebben natuurlijk geen voorrang en hij ging opeens vol remmen voor ze, waardoor ik bijna achterop zat.
Wat is veilig inhalen?quote:Op zondag 10 juni 2012 11:17 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
je knipperlicht is om aan te geven dat je van rijrichting gaat veranderen, niet om aan te geven dat je dit wilt gaan doen als er bij toeval ruimte komt.
Links inhalen
- Het inhalen op een autosnelweg doe je langs links.
. Eerst kijken of je veilig kan inhalen;
. Linker knipperlicht aanzetten;
. Naar de linkse rijstrook rijden;
. Knipperlicht uitschakelen;
. Het voertuig inhalen;
. Rechter knipperlicht aanzetten;
. Terug naar de rechter rijstrook rijden.
Voor sommige mensen wel.quote:Op zondag 10 juni 2012 12:42 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
Wat is veilig inhalen?
Is dat als er niemand meer op de linker baan zit tot aan de horizon of is dat je knipperlicht aanzetten en wachten totdat je ruimte hebt of krijgt?
Wat in elk geval niet veilig is, is om je knipperlicht aan te zetten op een moment dat je absoluut niet van baan kunt wisselen. Je communiceert daar iets anders mee dan wat het verkeer achter je denkt.quote:Op zondag 10 juni 2012 12:42 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
Wat is veilig inhalen?
Is dat als er niemand meer op de linker baan zit tot aan de horizon of is dat je knipperlicht aanzetten en wachten totdat je ruimte hebt of krijgt?
Knipperlicht aanzetten totdat je ruimte krijgt is gewoon fout. Dat soort mensen geef ik dus ook nooit ruimte.quote:Op zondag 10 juni 2012 12:42 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
Wat is veilig inhalen?
Nou, ik wel. Alleen al omdat ik liever een aso of onbenul de ruimte gun dan dat ik straks in de vangrail hang met mijn Grote Gelijk.quote:Op zondag 10 juni 2012 14:52 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
Knipperlicht aanzetten totdat je ruimte krijgt is gewoon fout. Dat soort mensen geef ik dus ook nooit ruimte.
Toch ben ik van mening dat je dat niet moet doen. Het hoort sowieso al niet, maar door het aanzetten van je knipperlicht kan een ander gaan twijfelen. Die denkt bij zichzelf hij zal toch niet....quote:Op zondag 10 juni 2012 11:28 schreef spijkerbroek het volgende:
Als ik van rijstrook wil veranderen, kijk ik eerst of er een mogelijkheid is om dat veilig te doen. Als die mogelijkheid er is, zet ik m'n richtingaanwijzer aan en doe de manoevre.
Als die mogelijkheid er niet is en ik moet toch van rijstrook veranderen (in de spits bv), zet ik 'm aan en wacht tot er een mogelijkheid is.
Het ligt aan de situatie natuurlijk. Maar liever vroeg aan dan laat aan.
Inderdaad. Ik gebruik het alleen als je met 30 over de snelweg hobbelt in de file of zo, en je moet van baan wisselen. Anders kom je er gewoon niet tussen.quote:Op zondag 10 juni 2012 15:13 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Toch ben ik van mening dat je dat niet moet doen. Het hoort sowieso al niet, maar door het aanzetten van je knipperlicht kan een ander gaan twijfelen. Die denkt bij zichzelf hij zal toch niet....
Zeker voor motorrijders kan dat heel link zijn, die denken wellicht dat jij ze niet gezien hebt.
Idd alleen dan. Verder pas knipperen als je ook echt gaat. Anders wordt het zo'n onoverzichtelijke situatiequote:Op zondag 10 juni 2012 15:15 schreef thenxero het volgende:
[..]
Inderdaad. Ik gebruik het alleen als je met 30 over de snelweg hobbelt in de file of zo, en je moet van baan wisselen. Anders kom je er gewoon niet tussen.
Mijn ervaring is dat mensen dit doen omdat ze geen zin hebben om te wachten totdat er ruimte ontstaat.quote:Op zondag 10 juni 2012 15:21 schreef H-D het volgende:
[..]
Idd alleen dan. Verder pas knipperen als je ook echt gaat. Anders wordt het zo'n onoverzichtelijke situatieik denk dan altijd oh die idioot kijkt niet en ramt 'm gewoon naar links
Jij snapt het tenminste. Richtingaanwijzer is er om jezelf voorspelbaar te maken voor anderen, en viseversa, zodat men op elkaar kan anticiperen.quote:Op zondag 10 juni 2012 11:11 schreef spijkerbroek het volgende:
Volgens mij moet jij gewoon nog ff een paar lesjes nemen. Je richtingaanwijzer hoor je pas te gebruiken op het moment dat je van rijstrook wisselt. Wordt tijdens een van de eerste rijlessen al geleerd. Als er nog geen ruimte is om van rijstrook te wisselen dien je de richtingaanwijzer dus ook nog niet te gebruiken.quote:Op maandag 11 juni 2012 20:39 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Jij snapt het tenminste. Richtingaanwijzer is er om jezelf voorspelbaar te maken voor anderen, en viseversa, zodat men op elkaar kan anticiperen.
Wachten totdat de ruimte er is maakt die hele richtingaanwijzer overbodig; ga dan gewoon, dan weet men het op hetzelfde moment.
Mensen die het interpreteren als ga je op datzelfde moment, gebruiken de richtingaanwijzer dus zelf ook verkeerd en hebben het duidelijk niet begrepen
Ja leuk he die theorie, echter zegt de praktijk vaak iets anders. Je richtingaanwijzer is de enige communicatie middel in de auto. Bij bijvoorbeeld wisselstroken is het ook normaal om je richting aan te zetten, nee zo hebben we het niet geleerd, maar verduidelijkt wel het een en ander.quote:Op maandag 11 juni 2012 21:06 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Volgens mij moet jij gewoon nog ff een paar lesjes nemen. Je richtingaanwijzer hoor je pas te gebruiken op het moment dat je van rijstrook wisselt. Wordt tijdens een van de eerste rijlessen al geleerd. Als er nog geen ruimte is om van rijstrook te wisselen dien je de richtingaanwijzer dus ook nog niet te gebruiken.
En wat betreft je laatste zin is al helemaal onzin natuurlijk. Die mensen die het zo interpreteren gebruiken de richtingaanwijzer juist zoals het hoort. Namelijk op het moment dat je daadwerkelijk van rijstrook wisselt. Dus nogmaals het voorbeeld motorrijder erbij betrekkend: die kan er van schrikken omdat hij/zij denkt dat jij hem/haar niet gezien hebt.
Maar het slaat nergens op om als je op de snelweg in een normale situatie rijdt je richtingaanwijzer zomaar aan te gooien ook al kan je niet verplaatsen.quote:Op maandag 11 juni 2012 21:32 schreef dester_martijn het volgende:
[..]
Ja leuk he die theorie, echter zegt de praktijk vaak iets anders. Je richtingaanwijzer is de enige communicatie middel in de auto. Bij bijvoorbeeld wisselstroken is het ook normaal om je richting aan te zetten, nee zo hebben we het niet geleerd, maar verduidelijkt wel het een en ander.
Heel leuk, maar jij kan niet bepalen hoe de praktijk gaat. Maakt niet uit met hoeveel mensen je bent die denken dat het zo werkt, zolang dit niet vastligt, is dit wat voor verwarring zorgt.quote:Op maandag 11 juni 2012 21:32 schreef dester_martijn het volgende:
[..]
Ja leuk he die theorie, echter zegt de praktijk vaak iets anders. Je richtingaanwijzer is de enige communicatie middel in de auto. Bij bijvoorbeeld wisselstroken is het ook normaal om je richting aan te zetten, nee zo hebben we het niet geleerd, maar verduidelijkt wel het een en ander.
En waarom is dat relevant voor de verkeerssituatie in Nederland?quote:
Dit is 100% correct en naar mijn inziens ook de enige manier.quote:Op maandag 11 juni 2012 21:16 schreef Tism het volgende:
Nog even voor de duidelijkheid..![]()
Je richtingaanwijzer is er voor communicatie naar de andere weggebruikers, om aan te geven wat je van plan bent..![]()
In stappen betekent dit:
- je kijkt eerst of het wel kan (spiegels, vóór de auto en dode hoek)
- je laat zien dat je het gaat doen (aangeven van de richting)
- je gaat het doen/voert het uit (inzetten van de gewenste rijrichting of verplaatsing)
..
Hoezo? In de praktijk werkt het ook prima. Ik rijd bijna altijd op de rechterrijstrook en moet dus regelmatig van rijstrook wisselen om in te halen. Ik zet echt nooit m'n richtingaanwijzer aan als ik niet van rijstrook kan wisselen. Op het moment dat ik kan wisselen zet ik hem aan en wissel ik van rijstrook. Kwestie van timen. Hoe moeilijk kan het zijn?quote:Op maandag 11 juni 2012 21:32 schreef dester_martijn het volgende:
[..]
Ik noem een wisselstrook geen normale situatie. Als jij ingesloten dreigt te raken achter een vrachtwagen en gaat knipperen kun je ook de pot op, eens.quote:Op maandag 11 juni 2012 21:35 schreef H-D het volgende:
[..]
Maar het slaat nergens op om als je op de snelweg in een normale situatie rijdt je richtingaanwijzer zomaar aan te gooien ook al kan je niet verplaatsen.
Jij zult wel vaak een hartverzakkingen krijgen als er een vrachtwagen knippert en daarmee communiceert dat ie wil inhalen.quote:Op maandag 11 juni 2012 21:35 schreef Nagelschaartje het volgende:
Het verbaast me oprecht dat er mensen zijn die denken dat de bedoeling van het knipperlicht is om aan te geven dat je verschuift zodra er ruimte is. Zo wordt het gewoon niet geleerd in de lessen (en die zijn bij mij niet zo lang geleden, daarom weet ik dat nog).
Als ik zie dat iemand richting aangeeft terwijl er helemaal geen ruimte is, dan ga ik er vanuit dat die persoon niet op zit te letten en gewoon zal gaan, remmen dus. (liever geen ongeluk dan mijn gelijk halen).
(uiteraard is het een ander verhaal bij filevorming waarbij iemand ergens tussen moet komen en daar ruimte voor nodig heeft, maar ik ga even uit van een snelweg waar normale snelheid gereden wordt)
[..]
Heel leuk, maar jij kan niet bepalen hoe de praktijk gaat. Maakt niet uit met hoeveel mensen je bent die denken dat het zo werkt, zolang dit niet vastligt, is dit wat voor verwarring zorgt.
Wat bedoel jij met een wisselstrook dan?quote:Op maandag 11 juni 2012 21:51 schreef dester_martijn het volgende:
[..]
Ik noem een wisselstrook geen normale situatie. Als jij ingesloten dreigt te raken achter een vrachtwagen en gaat knipperen kun je ook de pot op, eens.
[..]
Idd..wat als je gaat wisselen om in te halen is tcoh vrij normaal.quote:Op maandag 11 juni 2012 21:54 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Wat bedoel jij met een wisselstrook dan?
Excuus, bedoelde weefstroken, alhoewel wisselstroken ook bestaan. Ik wil alleen maar zeggen dat je knipperlicht bij voorbaat al aan doen soms ook gewoon duidelijker is. Net zoals dat in sommige situaties schrikreacties oproept.quote:Op maandag 11 juni 2012 21:54 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Wat bedoel jij met een wisselstrook dan?
Ja ik had het dan ook niet over weefstroken. Maar over een 'standaard' snelweg situatie.quote:Op maandag 11 juni 2012 22:11 schreef dester_martijn het volgende:
[..]
Excuus, bedoelde weefstroken, alhoewel wisselstroken ook bestaan. Ik wil alleen maar zeggen dat je knipperlicht bij voorbaat al aan doen soms ook gewoon duidelijker is. Net zoals dat in sommige situaties schrikreacties oproept.
Wettelijk gezien mag je een fietsstrook met doorgetrokken streep ook niet overschrijden (behalve bij afslaan), maar vaak is het zo dat je dan anders niet met twee auto's erdoorheen past. Hier in het dorp is dat zo omdat er vakken zijn waarlangs je mag parkeren. De weg wordt dus smaller.
Deze situatie "vraagt" ook om overtreden te worden voor de verkeersveiligheid.
Over het algemeen zijn er genoeg dingen vastgelegd. Er is ook nog zoiets als inzicht en normaal gedrag. Vrachtwagens die seinen als de ander er voorbij is. Wordt niet zo geleegd, mag niet (groot licht mag je alleen gebruiken als je andere weggebruikers niet hindert in het donker of ter afwending van gevaar) maar gebeurt wel en heeft een positieve invloed op de verkeersveiligheid.quote:Op maandag 11 juni 2012 21:35 schreef Nagelschaartje het volgende:
Heel leuk, maar jij kan niet bepalen hoe de praktijk gaat. Maakt niet uit met hoeveel mensen je bent die denken dat het zo werkt, zolang dit niet vastligt, is dit wat voor verwarring zorgt.
Eens, ik had jou ook niet moeten quoten, Ik doelde eigenlijk meer op het theorie geneuzel van Accordtjequote:Op maandag 11 juni 2012 22:17 schreef H-D het volgende:
[..]
Ja ik had het dan ook niet over weefstroken. Maar over een 'standaard' snelweg situatie.
Jij snapt het, soms vraagt de verkeersveiligheid wetten te overtreden. Ik heb alleen geen zin om zo'n lang betoog te schrijven als er ook een interessante voetbalpot op tv isquote:Op maandag 11 juni 2012 22:29 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Over het algemeen zijn er genoeg dingen vastgelegd. Er is ook nog zoiets als inzicht en normaal gedrag. Vrachtwagens die seinen als de ander er voorbij is. Wordt niet zo geleegd, mag niet (groot licht mag je alleen gebruiken als je andere weggebruikers niet hindert in het donker of ter afwending van gevaar) maar gebeurt wel en heeft een positieve invloed op de verkeersveiligheid.
Bij file op de uitvoegstrook alvast op de vluchtstrook ervoor gaan staan. Mag niet, gebeurt wel, is veiliger dan rechts staan. Een verdrijvingsvlak gebruiken als voorsorteervak om zo de andere weggebruikers niet tot last te zijn. Mag niet, gebeurt wel en is beter ook.
Knipperen valt daar ook onder. Rijd ik rechts, wil ik inhalen en zie ik dat de linkerbaan vrij is, terwijl er op de middenbaan achter mij iemand aan komt, dan zet ik mijn knippertje aan. Ik ga niet meteen, maar de persoon schuin achter/naast mij ziet dan dat ik ook naar links wil, gaat meestal uit beleefdheid naar links en ik kan ook mijn weg zonder problemen vervolgen. Rijden ze naast me dan wil ik vaak nog even mijn hand opsteken. Maar wat ik nu doe (en deze persoon trouwens ook) dat mag niet.
Zelfde verhaal: Invoegstrook, als ik met 120 aan kom banjeren op de rechterbaan en het is rustig terwijl er mensen willen invoegen, dan schuif ik een baantje op (na eerst te hebben gekeken of ik daar niemand mee lastig val!). Ik heb er geen last van, zij kunnen rustig hun invoegactie maken zonder mij te hinderen en ieder gaat weer door met de rit waarmee hij bezig was. Wordt dat zo geleerd? Nee. Mag het? Absoluut niet. Is het sociaal en goed voor de doorstroming? Ja, mits je op de linkerbaan niemand hindert wel ja.
hier in roosendaal welquote:Op donderdag 7 juni 2012 20:17 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Zijn er bij de macdrive twee rijstroken waar je tussendoor kan rijden?
Ik heb het over precies hetzelfde als H-D. Het ging om het feit dat mensen de richtingaanwijzer gebruiken bij drukte om te laten zien dat ze van rijstrook willen wisselen. Dat is inderdaad theoretisch al onjuist, maar zorgt in de praktijk zelfs eerder voor verwarring dan voor duidelijkheid.quote:Op maandag 11 juni 2012 22:29 schreef dester_martijn het volgende:
[..]
Eens, ik had jou ook niet moeten quoten, Ik doelde eigenlijk meer op het theorie geneuzel van Accordtje
Ik lees de post nog eens van je "lesje nemen" nog een keer, maar kan deze nuance kan ik er niet in ontdekken.quote:Op maandag 11 juni 2012 22:36 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Ik heb het over precies hetzelfde als H-D. Het ging om het feit dat mensen de richtingaanwijzer gebruiken bij drukte om te laten zien dat ze van rijstrook willen wisselen. Dat is inderdaad theoretisch al onjuist, maar zorgt in de praktijk zelfs eerder voor verwarring dan voor duidelijkheid.
Het moge duidelijk zijn dat er situaties zijn waarin het veiliger is om van de verkeersregels af te wijken, maar waar het in eerste instantie om ging is dat niet.
Maar meestal moet je met afslaan remmen en gaat dus eerst de knipper aan en dan pas ga je remmen.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 00:09 schreef RealBizkit666 het volgende:
Je zet de richtingaanwijzer toch ook niet als je al aan het afslaan bent, maar toch ruim van te voren.
Bij wisselen van rijstrook moet je voorrang verlenen slimpiequote:Op dinsdag 12 juni 2012 18:37 schreef Descendent het volgende:
Dus eigelijk is wat de meeste mensen hier zeggen dat je de richtingaanwijzer NIET al moet laten knipperen als signaal van 'Ik wil ff van baan opschuiven' OMdat de mensen op de linkerbaan bang zijn dat je m er dan ertussengooit?
Dat zegt op zich veul over het weggedrag van veul Nederlanders lijkt me. Want knipperen is in eerste instantie wel bedoeld om een bijzondere verrichting aan te geven Zoals het wisselen van rijstrook.(ja en het nemen van afslagen)
Men weet dat Nederlanders vaak gewoon slecht in de spiegels kijken, dus die "angst" is gegrond. Kijk als automobilist zijnde zal je niet zo snel denken die zal me wel niet gezien hebben, maar ik kan me goed voorstellen dat je dat als motorrijder wel denkt op zo'n moment.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 18:37 schreef Descendent het volgende:
Dus eigelijk is wat de meeste mensen hier zeggen dat je de richtingaanwijzer NIET al moet laten knipperen als signaal van 'Ik wil ff van baan opschuiven' OMdat de mensen op de linkerbaan bang zijn dat je m er dan ertussengooit?
Dat zegt op zich veul over het weggedrag van veul Nederlanders lijkt me. Want knipperen is in eerste instantie wel bedoeld om een bijzondere verrichting aan te geven Zoals het wisselen van rijstrook.(ja en het nemen van afslagen)
Klopt; maar ook als er een mooi beetje ruimte is in de rij auto's links van je is t wel ff beter om aan te geven dat je van baan gaat wisselen...quote:Op dinsdag 12 juni 2012 18:46 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Bij wisselen van rijstrook moet je voorrang verlenen slimpie
Ja maar ja maar, dan ben ik mijn plaatsje kwijtquote:Op dinsdag 12 juni 2012 21:44 schreef Descendent het volgende:
[..]
Klopt; maar ook als er een mooi beetje ruimte is in de rij auto's links van je is t wel ff beter om aan te geven dat je van baan gaat wisselen...
En verder kan de automobilist op de linkerstrook denken bij geknipper: de arme ziel; zit achter die Toyota Yaris die met 90 over de snelweg tuft; Hé, ik laat m er ff tussen!
Men speigelt in Nederland wel goed, hoe kom je erbij dat in Nederland slecht gespiegeld word? Dat kleine deel die dat niet doet kan toch niet de maatstaf zijn voor rijdend Nederland! Zoiezo gaat iedereen met een fatsoenlijk verkeersinzicht niet de knipperlicht bij voorbaat aanzetten wanneer er een motorrijder naast hen rijd.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 21:25 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Men weet dat Nederlanders vaak gewoon slecht in de spiegels kijken, dus die "angst" is gegrond. Kijk als automobilist zijnde zal je niet zo snel denken die zal me wel niet gezien hebben, maar ik kan me goed voorstellen dat je dat als motorrijder wel denkt op zo'n moment.
Nee dat is niet wat de meeste mensen zeggen. Mensen schrikken ervan dat een auto plotseling richting gaat aangeven terwijl er geen ruimte is, denkenden dat ze niet gezien worden.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 18:37 schreef Descendent het volgende:
leuk dat jij het woord verkeersinzicht bezigt.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 22:09 schreef dester_martijn het volgende:
[..]
Ja maar ja maar, dan ben ik mijn plaatsje kwijt
[..]
Men speigelt in Nederland wel goed, hoe kom je erbij dat in Nederland slecht gespiegeld word? Dat kleine deel die dat niet doet kan toch niet de maatstaf zijn voor rijdend Nederland! Zoiezo gaat iedereen met een fatsoenlijk verkeersinzicht niet de knipperlicht bij voorbaat aanzetten wanneer er een motorrijder naast hen rijd.
Aan jou zou ik een auto toevertrouwen: Hier spreekt duidelijk iemand met voldoende rijervaring en verkeersinzichtquote:Op maandag 11 juni 2012 22:29 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Over het algemeen zijn er genoeg dingen vastgelegd. Er is ook nog zoiets als inzicht en normaal gedrag. Vrachtwagens die seinen als de ander er voorbij is. Wordt niet zo geleegd, mag niet (groot licht mag je alleen gebruiken als je andere weggebruikers niet hindert in het donker of ter afwending van gevaar) maar gebeurt wel en heeft een positieve invloed op de verkeersveiligheid.
Bij file op de uitvoegstrook alvast op de vluchtstrook ervoor gaan staan. Mag niet, gebeurt wel, is veiliger dan rechts staan. Een verdrijvingsvlak gebruiken als voorsorteervak om zo de andere weggebruikers niet tot last te zijn. Mag niet, gebeurt wel en is beter ook.
Knipperen valt daar ook onder. Rijd ik rechts, wil ik inhalen en zie ik dat de linkerbaan vrij is, terwijl er op de middenbaan achter mij iemand aan komt, dan zet ik mijn knippertje aan. Ik ga niet meteen, maar de persoon schuin achter/naast mij ziet dan dat ik ook naar links wil, gaat meestal uit beleefdheid naar links en ik kan ook mijn weg zonder problemen vervolgen. Rijden ze naast me dan wil ik vaak nog even mijn hand opsteken. Maar wat ik nu doe (en deze persoon trouwens ook) dat mag niet.
Zelfde verhaal: Invoegstrook, als ik met 120 aan kom banjeren op de rechterbaan en het is rustig terwijl er mensen willen invoegen, dan schuif ik een baantje op (na eerst te hebben gekeken of ik daar niemand mee lastig val!). Ik heb er geen last van, zij kunnen rustig hun invoegactie maken zonder mij te hinderen en ieder gaat weer door met de rit waarmee hij bezig was. Wordt dat zo geleerd? Nee. Mag het? Absoluut niet. Is het sociaal en goed voor de doorstroming? Ja, mits je op de linkerbaan niemand hindert wel ja.
Verder, over het rijden. Je hebt de modelmanier, zo wordt het je geleerd, en je hebt de manier zoals je uiteindelijk gaat rijden en dat verschilt aardig. Schakelen bij 3000 toeren? Echt niet altijd hoor. Straatje keren? Zet de auto maar halfdwars voor de straat waar ik hem in wil hebben, is makkelijker en duidelijker. Inparkeren? Soms kan een stoepje meepakken met draaien ook handig zijn.
quote:Op maandag 11 juni 2012 22:29 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Verder, over het rijden. Je hebt de modelmanier, zo wordt het je geleerd, en je hebt de manier zoals je uiteindelijk gaat rijden en dat verschilt aardig. Schakelen bij 3000 toeren? Echt niet altijd hoor. Straatje keren? Zet de auto maar halfdwars voor de straat waar ik hem in wil hebben, is makkelijker en duidelijker. Inparkeren? Soms kan een stoepje meepakken met draaien ook handig zijn.
Lezen is blijkbaar moeilijk. Het is veiliger om, als de afrit vol staat, alvast op de vluchtstrook te gaan staan dan om rechts te blijven staan. En beter voor de doorstroming ook trouwens. Het gaat over stilstaan op de vluchtstrook omdat je al voor sorteert, niet een file inhalen over de vluchtstrook.quote:Op woensdag 13 juni 2012 11:35 schreef RealBizkit666 het volgende:
Ik snap niet dat jullie hem vereren...
Over de vluchtstrook bij file is absoluut niet veiliger. Want mensen die gewoon netjes in de rij wachten en bij de uitvoegstrook naar rechts gaan kunnen voor onverwachte problemen komen te staan, veroorzaakt door de idioten die denken dat het wel via de vluchtstrook kan (meestal met een in verhouding te hoge snelheid).
I stand corrected.quote:Op woensdag 13 juni 2012 11:44 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Lezen is blijkbaar moeilijk. Het is veiliger om, als de afrit vol staat, alvast op de vluchtstrook te gaan staan dan om rechts te blijven staan. En beter voor de doorstroming ook trouwens. Het gaat over stilstaan op de vluchtstrook omdat je al voor sorteert, niet een file inhalen over de vluchtstrook.
En daar ik redelijk in de buurt van de zwarte markt te Beverwijk woon (woon net onder Alkmaar), kom ik hier, helaas ook op zondag, nog wel eens langs en zal het niet de eerste keer zijn dat ik het fout zie gaan omdat er eentje achterop het stilstaande verkeer klapt.
Prima, no hard feelings!quote:Op woensdag 13 juni 2012 11:45 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
I stand corrected.
Dat had ik inderdaad niet goed gelezen.
Soms is het inderdaad veiliger om alvast voor te sorteren op die vluchtstrook omdat je anders de rechterrijbaan blokkeert. Mensen die weten wanneer dit beter is, die snappen het.quote:Op woensdag 13 juni 2012 11:44 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Lezen is blijkbaar moeilijk. Het is veiliger om, als de afrit vol staat, alvast op de vluchtstrook te gaan staan dan om rechts te blijven staan. En beter voor de doorstroming ook trouwens. Het gaat over stilstaan op de vluchtstrook omdat je al voor sorteert, niet een file inhalen over de vluchtstrook.
En daar ik redelijk in de buurt van de zwarte markt te Beverwijk woon (woon net onder Alkmaar), kom ik hier, helaas ook op zondag, nog wel eens langs en zal het niet de eerste keer zijn dat ik het fout zie gaan omdat er eentje achterop het stilstaande verkeer klapt.
Plaats maken voor invoegers door een baan op te schuiven is gewoon onnodig links rijden. Theoretisch gezien is dat absoluut niet de bedoeling, je moet gewoon je snelheid behouden en de invoeger het laten uitzoeken (hij doet immers de manoeuvre). In de praktijk is het echter wel zo sociaal om wel even plek te maken voor invoegers, zeker als je daarbij niemand in de weg zit.quote:Op woensdag 13 juni 2012 11:35 schreef RealBizkit666 het volgende:
Daarnaast, ik wil wel eens weten in welk wetboek staat dat je geen plaats mag maken voor iemand die wil gaan inhalen of invoegen, hier is geen "keep your lane".
Je moet sowieso altijd spiegelen, of je nou naar rechts of naar links gaat, ook bij een afrit oprijden. En jij had meer mazzel dat je alles goed checkte, want jij deed de maneuvre. Hoe dat zich standhoudt bij een rechter weet ik niet, maar in beginsel ben jou fout.quote:Op woensdag 13 juni 2012 11:52 schreef Mwanatabu het volgende:
Hij had echt geluk dat ik vers uit de lessen kwam en alles wel drie keer controleerde en spiegelde want met de snelheid waarmee hij het deed was het anders echt ernstig fout gegaan.
Natuurlijk moet je altijd spiegelen. Doe ik ook altijd. Maar met de snelheid waarop hij ineens de vluchtstrook op ramde en gaste vlak voordat de uitvoegstrook begon (hij zat al tegen kleven aan) kun je je voorstellen hoe close het was geweest als ik wel was begonnen aan mijn manoeuvre. Ik had de eerste spiegelronde al gehad namelijk, bij de tweede zet je knipper aan en ga je. Dan is het dus schrikken als je bij de tweede ronde ineens iemand in je wiel ziet opduiken die daar helemaal niet hoort of hoeft te rijden. Dat zeg ik, dat ik schrok, niet dat ik anders nooit spiegel of blind die uitrit op jank.quote:Op woensdag 13 juni 2012 12:04 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Je moet sowieso altijd spiegelen, of je nou naar rechts of naar links gaat, ook bij een afrit oprijden. En jij had meer mazzel dat je alles goed checkte, want jij deed de maneuvre. Hoe dat zich standhoudt bij een rechter weet ik niet, maar in beginsel ben jou fout.
Dat heeft niks met onnodig links rijden te maken. Er zijn zelfs plaatsen tegenwoordig waar je verplicht bent om bij een invoegstrook links te blijven rijden.quote:Op woensdag 13 juni 2012 11:59 schreef Tijn het volgende:
[..]
Plaats maken voor invoegers door een baan op te schuiven is gewoon onnodig links rijden. Theoretisch gezien is dat absoluut niet de bedoeling, je moet gewoon je snelheid behouden en de invoeger het laten uitzoeken (hij doet immers de manoeuvre). In de praktijk is het echter wel zo sociaal om wel even plek te maken voor invoegers, zeker als je daarbij niemand in de weg zit.
Precies spiegelen volgens de rijlessen leer je vanzelf af. Op een gegeven moment ga je je eigen volgorde van handelen ontwikkelen. Sommigen stoppen zelfs helemaal met spiegelenquote:Op woensdag 13 juni 2012 12:13 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Natuurlijk moet je altijd spiegelen. Doe ik ook altijd. Maar met de snelheid waarop hij ineens de vluchtstrook op ramde en gaste vlak voordat de uitvoegstrook begon (hij zat al tegen kleven aan) kun je je voorstellen hoe close het was geweest als ik wel was begonnen aan mijn manoeuvre. Ik had de eerste spiegelronde al gehad namelijk, bij de tweede zet je knipper aan en ga je. Dan is het dus schrikken als je bij de tweede ronde ineens iemand in je wiel ziet opduiken die daar helemaal niet hoort of hoeft te rijden. Dat zeg ik, dat ik schrok, niet dat ik anders nooit spiegel of blind die uitrit op jank.
Er zijn gewoon idioten die dingen uithalen die je zelf maar net kunt recht breien als je goed oplet en alles netjes doet.
Hoezo is dat niet onnodig links rijden dan? Er is toch ,formeel niet sociaal gezien, geen reden om naar links te gaan? De invoeger moet zijn snelheid zo aanpassen dat hij kan invoegen. Moet ie zelf uitzoeken allemaal. Niemand hoeft naar links zodat jij kan invoegen.quote:Op woensdag 13 juni 2012 12:48 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Dat heeft niks met onnodig links rijden te maken. Er zijn zelfs plaatsen tegenwoordig waar je verplicht bent om bij een invoegstrook links te blijven rijden.
Er is wel degelijk een verschil tussen onnodig links rijden, en naar links gaan om plaats te maken. Het hoeft niet, maar het mag wel.quote:Op woensdag 13 juni 2012 13:51 schreef H-D het volgende:
[..]
Hoezo is dat niet onnodig links rijden dan? Er is toch ,formeel niet sociaal gezien, geen reden om naar links te gaan? De invoeger moet zijn snelheid zo aanpassen dat hij kan invoegen. Moet ie zelf uitzoeken allemaal. Niemand hoeft naar links zodat jij kan invoegen.
Het is echter wel sociaal en ik doe het als het kan en er dus niemand last heeft ook altijd. Maar het is formeel onnodig links rijden.
Die situaties waar jij het over hebt zijn natuurlijk een ander verhaal. Daar is de situatie door de tekens op de weg geregeld. En gelden dus die regels.
quote:Zoveel mogelijk rechts houden
In de wet is bepaald dat bestuurders zoveel mogelijk rechts moeten houden. Met zoveel mogelijk wordt bedoeld dat rekening wordt gehouden met de situatie ter plaatse.
Je rijdt op dat moment echter niet onnodig links, aangezien je, op het moment dat de invoegende persoon zijn manouve inzet, hem/haar aan het inhalen bent. Het onnodig-links-rijd-verhaal gaat alleen op als de invoegende persoon alsnog wacht totdat jij er voorbij bent en op het moment dat hij/zij daar kennelijk de ruimte voor heeft, ben jij dus onnodig naar links gegaan.quote:Op woensdag 13 juni 2012 13:51 schreef H-D het volgende:
[..]
Hoezo is dat niet onnodig links rijden dan? Er is toch ,formeel niet sociaal gezien, geen reden om naar links te gaan? De invoeger moet zijn snelheid zo aanpassen dat hij kan invoegen. Moet ie zelf uitzoeken allemaal. Niemand hoeft naar links zodat jij kan invoegen.
Het is echter wel sociaal en ik doe het als het kan en er dus niemand last heeft ook altijd. Maar het is formeel onnodig links rijden.
Die situaties waar jij het over hebt zijn natuurlijk een ander verhaal. Daar is de situatie door de tekens op de weg geregeld. En gelden dus die regels.
Ja maar de situatie eist helemaal niet dat je dat doet. Invoegen is immers een speciale handeling dus nooit voorrang. De invoeger moet het gewoon zelf uitzoeken.quote:Op woensdag 13 juni 2012 13:59 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Er is wel degelijk een verschil tussen onnodig links rijden, en naar links gaan om plaats te maken. Het hoeft niet, maar het mag wel.
De wet van het links rijden houdt namelijk rekening met de situatie.
[..]
Wat lekker sociaal ben je dan weerquote:Op woensdag 13 juni 2012 14:10 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Je rijdt op dat moment echter niet onnodig links, aangezien je, op het moment dat de invoegende persoon zijn manouve inzet, hem/haar aan het inhalen bent. Het onnodig-links-rijd-verhaal gaat alleen op als de invoegende persoon alsnog wacht totdat jij er voorbij bent en op het moment dat hij/zij daar kennelijk de ruimte voor heeft, ben jij dus onnodig naar links gegaan.
Overigens ga ik zelden naar links om invoegende luxe auto's ruimte te geven. Als hij/zij niet fatsoenlijk kan invoegen, maak ik daar niet mijn probleem van. Met zwaardere voertuigen ligt dat weer anders.
Pfff. Het is niet verboden. Daar ging het om...quote:Op woensdag 13 juni 2012 14:11 schreef H-D het volgende:
[..]
Ja maar de situatie eist helemaal niet dat je dat doet. Invoegen is immers een speciale handeling dus nooit voorrang. De invoeger moet het gewoon zelf uitzoeken.
Mwoach, voor een "luxe wagen" is het makkelijker om de snelheid aan te passen om voor of achter je in te voegen dan voor een vrachtwagen. Ik ga voor invoegende vrachtwagens ook sneller naar links dan voor personenauto's.quote:Op woensdag 13 juni 2012 14:12 schreef H-D het volgende:
Wat lekker sociaal ben je dan weergeef dan niemand ruimte. Of gewoon iedereen.
Ik doe het voor beide. Wel zo sociaal denk ik. En ik vond zijn post gewoon een beetje triest afgunstig klinkenquote:Op woensdag 13 juni 2012 14:19 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Mwoach, voor een "luxe wagen" is het makkelijker om de snelheid aan te passen om voor of achter je in te voegen dan voor een vrachtwagen. Ik ga voor invoegende vrachtwagens ook sneller naar links dan voor personenauto's.
Nee, oelewapper, "luxe auto" is een auto zonder aanhangwagen.quote:Op woensdag 13 juni 2012 14:34 schreef H-D het volgende:
[..]
Ik doe het voor beide. Wel zo sociaal denk ik. En ik vond zijn post gewoon een beetje triest afgunstig klinken. Zo van ja als je een luxere auto dan ik rij ga ik lekker niet aan de kant dan bekijk je het maar
"Luxe waag'n" is plattelands voor "personenauto".quote:Op woensdag 13 juni 2012 14:34 schreef H-D het volgende:
Ik doe het voor beide. Wel zo sociaal denk ik. En ik vond zijn post gewoon een beetje triest afgunstig klinken. Zo van ja als je een luxere auto dan ik rij ga ik lekker niet aan de kant dan bekijk je het maar
Aparte definitie van luxe hanteer je dan.quote:Op woensdag 13 juni 2012 14:37 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Nee, oelewapper, "luxe auto" is een auto zonder aanhangwagen.
Ah dat was het.quote:Op woensdag 13 juni 2012 14:38 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
"Luxe waag'n" is plattelands voor "personenauto".
In Duitsland moet je juist naar links als het kan.quote:Op woensdag 13 juni 2012 11:59 schreef Tijn het volgende:
[..]
Plaats maken voor invoegers door een baan op te schuiven is gewoon onnodig links rijden. Theoretisch gezien is dat absoluut niet de bedoeling, je moet gewoon je snelheid behouden en de invoeger het laten uitzoeken (hij doet immers de manoeuvre). In de praktijk is het echter wel zo sociaal om wel even plek te maken voor invoegers, zeker als je daarbij niemand in de weg zit.
Het is de combinatie 'verplicht rechts te houden' en 'bijzondere verrichting uitvoeren, dus invoegen, heeft geen voorrang'quote:Op woensdag 13 juni 2012 11:35 schreef RealBizkit666 het volgende:
Ik snap niet dat jullie hem vereren...
Over de vluchtstrook bij file is absoluut niet veiliger. Want mensen die gewoon netjes in de rij wachten en bij de uitvoegstrook naar rechts gaan kunnen voor onverwachte problemen komen te staan, veroorzaakt door de idioten die denken dat het wel via de vluchtstrook kan (meestal met een in verhouding te hoge snelheid).
Daarnaast, ik wil wel eens weten in welk wetboek staat dat je geen plaats mag maken voor iemand die wil gaan inhalen of invoegen, hier is geen "keep your lane".
En tevens wordt je dat gewoon geleerd. Je hoeft het niet te doen, maar het is absoluut niet verboden.
Welkom op FOK!quote:Op woensdag 13 juni 2012 17:18 schreef dester_martijn het volgende:
[..]
Hou eens even je fatsoen, een discussie kun je ook voeren zonder dit soort bewoordingen.
quote:
quote:Op woensdag 13 juni 2012 17:18 schreef dester_martijn het volgende:
[..]
Hou eens even je fatsoen, een discussie kun je ook voeren zonder dit soort bewoordingen.
De gemiddelde invoegstrook in Duitsland is dan ook zo vreselijk kort dat je daar al bijna af bent voordat je goed en wel weet dat je erop zit... De eerste keer dat ik op de Duitse snelweg zat, had ik echt zoiets van: en hoe moet ik nu snelheid maken!quote:Op woensdag 13 juni 2012 16:57 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
In Duitsland moet je juist naar links als het kan.
Ja, in Italië of Groot-Brittannië zie je ook iedereen van baan wisselen als er een invoegstrook aankomt. Maar in Nederland is het echt niet de bedoeling dat je dat doet. Leo de Haas heeft er ooit een hele uitzending aan gewijdquote:Op woensdag 13 juni 2012 16:57 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
In Duitsland moet je juist naar links als het kan.
Of de uitvoegstroken waar je echt zwaar in de ankers moet voor die haakse bocht die niemand verwacht....quote:Op donderdag 14 juni 2012 08:07 schreef Sweetpea8472 het volgende:
[..]
De gemiddelde invoegstrook in Duitsland is dan ook zo vreselijk kort dat je daar al bijna af bent voordat je goed en wel weet dat je erop zit... De eerste keer dat ik op de Duitse snelweg zat, had ik echt zoiets van: en hoe moet ik nu snelheid maken!
In Duitsland is het normaal dat je al afremt op de snelweg voordat je de afrit neemt. In Nederland zak je voor je examen als je dat doet.quote:Op donderdag 14 juni 2012 08:57 schreef _VoiD_ het volgende:
[..]
Of de uitvoegstroken waar je echt zwaar in de ankers moet voor die haakse bocht die niemand verwacht....
Gas geven in de bocht zodat je half driftend de bocht door komtquote:Op donderdag 14 juni 2012 08:07 schreef Sweetpea8472 het volgende:
[..]
De gemiddelde invoegstrook in Duitsland is dan ook zo vreselijk kort dat je daar al bijna af bent voordat je goed en wel weet dat je erop zit... De eerste keer dat ik op de Duitse snelweg zat, had ik echt zoiets van: en hoe moet ik nu snelheid maken!
Been there, done that..quote:Op donderdag 14 juni 2012 09:21 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Gas geven in de bocht zodat je half driftend de bocht door komt
Ja, de eerste keer dat je dat overkomt schrik je even... Kut, kut, kut, kut! Hart in je keel...quote:Op donderdag 14 juni 2012 08:57 schreef _VoiD_ het volgende:
[..]
Of de uitvoegstroken waar je echt zwaar in de ankers moet voor die haakse bocht die niemand verwacht....
koop gewoon een fatsoenlijke autoquote:Op donderdag 14 juni 2012 10:33 schreef Eenskijken het volgende:
over dat invoegen, als je weet dat er voor je een trage auto rijdt, wacht ik altijd even (gas los) bij het begin van de oprit zodat er meer ruimte ontstaat (ja sorry, auto's achter me hebben daar 'last' van mss) maar dan is er veel meer ruimte om vaart te maken en kan iedereen weer op normale snelheid invoegen.
Uitrollen en daardoor harder rijden dan is toegestaan bedoel je?quote:Op donderdag 14 juni 2012 10:10 schreef Blik het volgende:
Dat is wel een frustratie in Duitsland, het overdreven remmen op de snelweg als er een bordje verschijnt met 120/100/80/60. Duitsers gaan vaak vol in de ankers op het moment dat ze een derglijk bordje tegenkomen, ze hebben nog nooit gehoord van je auto laten uitrollen.
Waarom kunnen mensen in Nederland daar dan wel fatsoenlijk mee omgaan en reageren Duitsers daar zo spastisch (en levensgevaarlijk) op? Of ga jij ook vol op de rem als je 130 rijdt en een bordje met 100 tegenkomt?quote:Op donderdag 14 juni 2012 10:42 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Uitrollen en daardoor harder rijden dan is toegestaan bedoel je?
Je weet toch wel dat als je het bordje passeert dat je dan nog maar die snelheid mag rijden? Technisch gezien mag er namelijk 1 cm na het bord al geflitst worden. Je zult dus al van te voren moeten gaan uitrollen. Doe je dat als je het bordje passeert, dan ben je al te laat. Dus het is logisch dat die Duitsers op de rem gaan, zo lang mogelijk de maximale toegestane snelheid aanhouden.
Controle in Duitsland werkt iets anders dan hier.. Daar is t iets strikter na het bordje..Hier heb je nog wel ff de tijd om uit te vieren, daar niet.quote:Op donderdag 14 juni 2012 10:54 schreef Blik het volgende:
[..]
Waarom kunnen mensen in Nederland daar dan wel fatsoenlijk mee omgaan en reageren Duitsers daar zo spastisch (en levensgevaarlijk) op? Of ga jij ook vol op de rem als je 130 rijdt en een bordje met 100 tegenkomt?
In Nederland mag je toch ook gewoon direct geflitst worden na het bord?quote:Op donderdag 14 juni 2012 11:10 schreef Pizza_Boom het volgende:
In Nederland mag je pas x meter na het bord geflitst worden, in Duitsland zou dat wel eens anders kunnen liggen.
Kun je niet gewoon even terug schakelen ofzo?quote:Op donderdag 14 juni 2012 10:33 schreef Eenskijken het volgende:
over dat invoegen, als je weet dat er voor je een trage auto rijdt, wacht ik altijd even (gas los) bij het begin van de oprit zodat er meer ruimte ontstaat (ja sorry, auto's achter me hebben daar 'last' van mss) maar dan is er veel meer ruimte om vaart te maken en kan iedereen weer op normale snelheid invoegen.
Omdat wij uitrollen daar waar het eigenlijk niet mag.quote:Op donderdag 14 juni 2012 10:54 schreef Blik het volgende:
[..]
Waarom kunnen mensen in Nederland daar dan wel fatsoenlijk mee omgaan en reageren Duitsers daar zo spastisch (en levensgevaarlijk) op? Of ga jij ook vol op de rem als je 130 rijdt en een bordje met 100 tegenkomt?
Nee, je mag meteen na het bord geflitst worden, maar de politie doet dat uit "fatsoen" niet.quote:Op donderdag 14 juni 2012 11:10 schreef Pizza_Boom het volgende:
In Nederland mag je pas x meter na het bord geflitst worden, in Duitsland zou dat wel eens anders kunnen liggen.
quote:De minimale afstanden tussen gebod en meetplaats zijn: 30 km/h 8 m/s 80 meter afstand
50 km/h 14 m/s 140 meter afstand
60 km/h 17 m/s 170 meter afstand
70 km/h 19 m/s 190 meter afstand
80 km/h 22 m/s 220 meter afstand
90 km/h 25 m/s 250 meter afstand
100 km/h 28 m/s 280 meter afstand
120 km/h 33 m/s 330 meter afstand
Nee, dat is een artikel 5 en zou niet meer op de weg mogen...quote:Op donderdag 14 juni 2012 12:07 schreef leroytje het volgende:
Uhm. Valt een vrouw die haar nagels zit te lakken achter het stuur ook onder een irritatie?
Voor mij in ieder geval wel.
Dan is het toch juist ook een irritatie?quote:Op donderdag 14 juni 2012 12:36 schreef Sweetpea8472 het volgende:
[..]
Nee, dat is een artikel 5 en zou niet meer op de weg mogen...
Artikel 5 geldt voor een ieder. Dus ook voor fietsers.quote:Op donderdag 14 juni 2012 14:58 schreef Descendent het volgende:
Een artikel 5 voor fietsers zou soms ook geen overbodige luxe zijn...
Gister flink in de rem omdat één of andere randdebiel op zn fiets (met oordopjes in) zomaar opeens zonder ook maar iets aan te geven vanaf t rechts aan de weg liggende fietspad naar links overstak terwijl ik er achter hem aan kwam gereden.![]()
![]()
En als ik m had geplet had ik waarschijnlijk 'de schuld' gekregen ook nog...
Alleen in de praktijk wordt er niets mee gedaan. Vooral scholieren hebben daar een handje voor. 0.0 verkeersinzicht.quote:Op donderdag 14 juni 2012 15:09 schreef H-D het volgende:
[..]
Artikel 5 geldt voor een ieder. Dus ook voor fietsers.
Dat is iets anders.quote:Op donderdag 14 juni 2012 15:45 schreef Matty___ het volgende:
[..]
Alleen in de praktijk wordt er niets mee gedaan. Vooral scholieren hebben daar een handje voor. 0.0 verkeersinzicht.
Hey laat ik even afslaan zonder kijken of richting aan geven. Ach die auto die 1.5 m achter mij rijdt snap dat vast wel.
Het uitrolvermogen van mijn vorige auto was behoorlijk goed zodat ik echt flink vroeg het gas los moest laten om niet al te hard zo'n bebouwde kom in te rollen. En bijremmen doe ik bij voorkeur niet, zonder van de energie. Maar daardoor ben ik wel eens geflitst toen ik - nog altijd uitrollend - een flitskast passeerde.quote:Op donderdag 14 juni 2012 12:05 schreef Pizza_Boom het volgende:
Jawel, de minimale afstand tussen gebod en flitser is de aangegeven snelheid in m/s maal een factor 10. Voor 30 km/h betekend dit dat er 80 meter tussen moet zitten.
[..]
Hehequote:Op donderdag 14 juni 2012 20:12 schreef Mwanatabu het volgende:
Vanochtend alles wel, lekker muziekje op en soepeltjes naar het werk. Alles en iedereen reed door. Heel Gallië? Nee, een kleine Daihatsu bleef moedig weerstand bieden aan de doorstroom en maakte het leven van het verkeer op de omringende rijbanen bepaald niet makkelijk.
Er is niets mis met een yarisquote:Op donderdag 14 juni 2012 20:20 schreef Descendent het volgende:
[..]
Hehe![]()
Ik zat net ook in ons mooie Stadje achter een Toyota BeYaris (bejaardys? Wat kun je ervan maken).... dan weet men wel genoeg... hij moest helaas een heel eind dezelfde kant op als ik....![]()
En op een gegeven moment jawel: achter mij doemt een bumperklevend (hoe schattig) Volkswagen Polo-tje Sporgggt op met dubbele uitlaat (of in ieder geval zo'n knalpijp) en een jongetje met een mooi petje op erin....
![]()
(Op zich had ie gelijk; ik HAD eventueel dwars door die Yaris heengekund ja....)
hij is best lelijk. daarentegen denk ik dat ie vrij degelijk is en redelijk rijdt.quote:Op donderdag 14 juni 2012 20:29 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Er is niets mis met een yarisik rij er ook eentje.
Dan ben je zo ongeveer de enige van onder de 80 die zo'n ding rijdt.quote:Op donderdag 14 juni 2012 20:29 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Er is niets mis met een yarisik rij er ook eentje.
Hohoho, vergeet ons gleufdiertjes niet. Ik zou echt graag een Yaris willen hoorquote:Op donderdag 14 juni 2012 20:46 schreef Descendent het volgende:
[..]
Dan ben je zo ongeveer de enige van onder de 80 die zo'n ding rijdt.![]()
Er is inderdaad een bepaald type chauffeur dat schijnt te denken dat de snelheid van een rijbaan afhangt van alleen die achterste wagen. Kleven dus, laatste moment in de remmen, rechts erlangs, the works.quote:Op donderdag 14 juni 2012 20:20 schreef Descendent het volgende:
[..]
Hehe![]()
Ik zat net ook in ons mooie Stadje achter een Toyota BeYaris (bejaardys? Wat kun je ervan maken).... dan weet men wel genoeg... hij moest helaas een heel eind dezelfde kant op als ik....![]()
En op een gegeven moment jawel: achter mij doemt een bumperklevend (hoe schattig) Volkswagen Polo-tje Sporgggt op met dubbele uitlaat (of in ieder geval zo'n knalpijp) en een jongetje met een mooi petje op erin....
![]()
(Op zich had ie gelijk; ik HAD eventueel dwars door die Yaris heengekund ja....)
Ik zou 'm mijn vriendin ook graag aanbevelen in plaats van die Fiat Seicentoquote:Op donderdag 14 juni 2012 21:42 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Hohoho, vergeet ons gleufdiertjes niet. Ik zou echt graag een Yaris willen hoor
Sommige mensen hier zouden nu zeggen dat je die man in die Daihatsu ruimte moet geven en niet zo moet zeuren. Ik geef je echter groot gelijk. Zo'n dwaas moet gewoon fatsoenlijk rijden.quote:Op donderdag 14 juni 2012 20:12 schreef Mwanatabu het volgende:
Vanochtend alles wel, lekker muziekje op en soepeltjes naar het werk. Alles en iedereen reed door. Heel Gallië? Nee, een kleine Daihatsu bleef moedig weerstand bieden aan de doorstroom en maakte het leven van het verkeer op de omringende rijbanen bepaald niet makkelijk.
Een klein metallic gebakje dus, dat fijn even een trein aan vrachtwagens ging inhalen met 90km/u. Alles erachter in de remmen. Gevolg: alles klem op links naast die vrachtwagens. Heel fijn als je net Apeldoorn binnen rijdt met z'n allen en de ene na de andere auto moet uitvoegen.
Na mijn afslag (A'doorn Zuid) zag ik hem niet meer en dacht dat ie doorgekacheld was richting Arnhem. Er was alleen wel een net iets grotere afstand tussen twee vrachtwagens schuin voor me, heel grappig. Even opletten dus. KIEKEBOE! Kwam ie weer opzij zeilen ineens. Met 80 dit keer, want: tussen de vrachtwagens. Hop, alles weer in de ankers, ik voorop. Krijg ik als ik hem even later eindelijk voorbij kan een boze blik van hem (ja, het was een meneer) alsof ik zat te kleven. Nee lul, jij ramt dat ding vlak voor mijn neus de weg op zonder te kijken. Als ik kan hou ik juist zo groot mogelijke afstand van nono's als jij...
Hij zat vervolgens tot vlakbij mijn werk achter me, had nog even de stille hoop dat we dezelfde baas hadden en ik hem even kon vragen op de parkeerplaats of dat blik van m op slagroom reed.
Zeur toch niet zo geef elkaar toch wat ruimte en liefdequote:Op donderdag 14 juni 2012 22:09 schreef H-D het volgende:
[..]
Sommige mensen hier zouden nu zeggen dat je die man in die Daihatsu ruimte moet geven en niet zo moet zeuren. Ik geef je echter groot gelijk. Zo'n dwaas moet gewoon fatsoenlijk rijden.
Geen slecht woord over de Yaris! Ik heb jaren lang heel prettig gereden in dat ding, meer dan 200K kilometers gemaakt en ik mis hem nog steeds! (ik snap ook waarom ouderen hem prettig vinden, hij heeft een redelijk hoge instap voor zo'n klein autootje en hij heeft een hele brede basis, wat veel van die hoge-instap autootjes niet hebben, van achter lijken dat vaak net van die brommobieltjes, zo smal). En geloof me, zo'n Yaris kan heel goed meekomen op de Nederlandse wegen hoor. Het is volledig afhankelijk van de bestuurder.quote:Op donderdag 14 juni 2012 20:20 schreef Descendent het volgende:
[..]
Hehe![]()
Voor een boete ja, maar probeer maar eens een ontzegging van de rijbevoegdheid voor een fiets te regelen.....quote:Op donderdag 14 juni 2012 15:09 schreef H-D het volgende:
[..]
Artikel 5 geldt voor een ieder. Dus ook voor fietsers.
Hij heeft gewoon voorrang te verlenen als hij wil invoegen. Als hij naar links komt moet hij zorgen dat hij niemand hindert die daar rijdt.quote:Op donderdag 14 juni 2012 22:09 schreef H-D het volgende:
[..]
Sommige mensen hier zouden nu zeggen dat je die man in die Daihatsu ruimte moet geven en niet zo moet zeuren. Ik geef je echter groot gelijk. Zo'n dwaas moet gewoon fatsoenlijk rijden.
Motor inhoud is niet het belangrijkste, je moet gewoon een redelijk koppel hebben en redelijke pk's.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 00:32 schreef Yreal het volgende:
Auto's met een motor van minder dan 1,2 moeten verboden worden. Valt mij trouwens op dat steeds meer mensen bij stoplichten irritant gaan lopen blokken zodat je er niet voor kan gAan staan.
Ik ben ook naast je nog steeds 20x sneller weg
Waarom rijdt je dan links? Blijkbaar was er ruimte om rechts te rijden...?quote:Op vrijdag 15 juni 2012 00:52 schreef joeftw het volgende:
- Rijden op een N-weg (80), waar ik zelf 100 links rijdt - waardoor ik vervolgens een bumperklever krijg? Raar- ik zit zelf al fout door te hard te rijden. Haalt ie mij rechts in![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |