Eens, ik had jou ook niet moeten quoten, Ik doelde eigenlijk meer op het theorie geneuzel van Accordtjequote:Op maandag 11 juni 2012 22:17 schreef H-D het volgende:
[..]
Ja ik had het dan ook niet over weefstroken. Maar over een 'standaard' snelweg situatie.
Jij snapt het, soms vraagt de verkeersveiligheid wetten te overtreden. Ik heb alleen geen zin om zo'n lang betoog te schrijven als er ook een interessante voetbalpot op tv isquote:Op maandag 11 juni 2012 22:29 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Over het algemeen zijn er genoeg dingen vastgelegd. Er is ook nog zoiets als inzicht en normaal gedrag. Vrachtwagens die seinen als de ander er voorbij is. Wordt niet zo geleegd, mag niet (groot licht mag je alleen gebruiken als je andere weggebruikers niet hindert in het donker of ter afwending van gevaar) maar gebeurt wel en heeft een positieve invloed op de verkeersveiligheid.
Bij file op de uitvoegstrook alvast op de vluchtstrook ervoor gaan staan. Mag niet, gebeurt wel, is veiliger dan rechts staan. Een verdrijvingsvlak gebruiken als voorsorteervak om zo de andere weggebruikers niet tot last te zijn. Mag niet, gebeurt wel en is beter ook.
Knipperen valt daar ook onder. Rijd ik rechts, wil ik inhalen en zie ik dat de linkerbaan vrij is, terwijl er op de middenbaan achter mij iemand aan komt, dan zet ik mijn knippertje aan. Ik ga niet meteen, maar de persoon schuin achter/naast mij ziet dan dat ik ook naar links wil, gaat meestal uit beleefdheid naar links en ik kan ook mijn weg zonder problemen vervolgen. Rijden ze naast me dan wil ik vaak nog even mijn hand opsteken. Maar wat ik nu doe (en deze persoon trouwens ook) dat mag niet.
Zelfde verhaal: Invoegstrook, als ik met 120 aan kom banjeren op de rechterbaan en het is rustig terwijl er mensen willen invoegen, dan schuif ik een baantje op (na eerst te hebben gekeken of ik daar niemand mee lastig val!). Ik heb er geen last van, zij kunnen rustig hun invoegactie maken zonder mij te hinderen en ieder gaat weer door met de rit waarmee hij bezig was. Wordt dat zo geleerd? Nee. Mag het? Absoluut niet. Is het sociaal en goed voor de doorstroming? Ja, mits je op de linkerbaan niemand hindert wel ja.
hier in roosendaal welquote:Op donderdag 7 juni 2012 20:17 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Zijn er bij de macdrive twee rijstroken waar je tussendoor kan rijden?
Ik heb het over precies hetzelfde als H-D. Het ging om het feit dat mensen de richtingaanwijzer gebruiken bij drukte om te laten zien dat ze van rijstrook willen wisselen. Dat is inderdaad theoretisch al onjuist, maar zorgt in de praktijk zelfs eerder voor verwarring dan voor duidelijkheid.quote:Op maandag 11 juni 2012 22:29 schreef dester_martijn het volgende:
[..]
Eens, ik had jou ook niet moeten quoten, Ik doelde eigenlijk meer op het theorie geneuzel van Accordtje
Ik lees de post nog eens van je "lesje nemen" nog een keer, maar kan deze nuance kan ik er niet in ontdekken.quote:Op maandag 11 juni 2012 22:36 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Ik heb het over precies hetzelfde als H-D. Het ging om het feit dat mensen de richtingaanwijzer gebruiken bij drukte om te laten zien dat ze van rijstrook willen wisselen. Dat is inderdaad theoretisch al onjuist, maar zorgt in de praktijk zelfs eerder voor verwarring dan voor duidelijkheid.
Het moge duidelijk zijn dat er situaties zijn waarin het veiliger is om van de verkeersregels af te wijken, maar waar het in eerste instantie om ging is dat niet.
Maar meestal moet je met afslaan remmen en gaat dus eerst de knipper aan en dan pas ga je remmen.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 00:09 schreef RealBizkit666 het volgende:
Je zet de richtingaanwijzer toch ook niet als je al aan het afslaan bent, maar toch ruim van te voren.
Bij wisselen van rijstrook moet je voorrang verlenen slimpiequote:Op dinsdag 12 juni 2012 18:37 schreef Descendent het volgende:
Dus eigelijk is wat de meeste mensen hier zeggen dat je de richtingaanwijzer NIET al moet laten knipperen als signaal van 'Ik wil ff van baan opschuiven' OMdat de mensen op de linkerbaan bang zijn dat je m er dan ertussengooit?
Dat zegt op zich veul over het weggedrag van veul Nederlanders lijkt me. Want knipperen is in eerste instantie wel bedoeld om een bijzondere verrichting aan te geven Zoals het wisselen van rijstrook.(ja en het nemen van afslagen)
Men weet dat Nederlanders vaak gewoon slecht in de spiegels kijken, dus die "angst" is gegrond. Kijk als automobilist zijnde zal je niet zo snel denken die zal me wel niet gezien hebben, maar ik kan me goed voorstellen dat je dat als motorrijder wel denkt op zo'n moment.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 18:37 schreef Descendent het volgende:
Dus eigelijk is wat de meeste mensen hier zeggen dat je de richtingaanwijzer NIET al moet laten knipperen als signaal van 'Ik wil ff van baan opschuiven' OMdat de mensen op de linkerbaan bang zijn dat je m er dan ertussengooit?
Dat zegt op zich veul over het weggedrag van veul Nederlanders lijkt me. Want knipperen is in eerste instantie wel bedoeld om een bijzondere verrichting aan te geven Zoals het wisselen van rijstrook.(ja en het nemen van afslagen)
Klopt; maar ook als er een mooi beetje ruimte is in de rij auto's links van je is t wel ff beter om aan te geven dat je van baan gaat wisselen...quote:Op dinsdag 12 juni 2012 18:46 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Bij wisselen van rijstrook moet je voorrang verlenen slimpie
Ja maar ja maar, dan ben ik mijn plaatsje kwijtquote:Op dinsdag 12 juni 2012 21:44 schreef Descendent het volgende:
[..]
Klopt; maar ook als er een mooi beetje ruimte is in de rij auto's links van je is t wel ff beter om aan te geven dat je van baan gaat wisselen...
En verder kan de automobilist op de linkerstrook denken bij geknipper: de arme ziel; zit achter die Toyota Yaris die met 90 over de snelweg tuft; Hé, ik laat m er ff tussen!
Men speigelt in Nederland wel goed, hoe kom je erbij dat in Nederland slecht gespiegeld word? Dat kleine deel die dat niet doet kan toch niet de maatstaf zijn voor rijdend Nederland! Zoiezo gaat iedereen met een fatsoenlijk verkeersinzicht niet de knipperlicht bij voorbaat aanzetten wanneer er een motorrijder naast hen rijd.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 21:25 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Men weet dat Nederlanders vaak gewoon slecht in de spiegels kijken, dus die "angst" is gegrond. Kijk als automobilist zijnde zal je niet zo snel denken die zal me wel niet gezien hebben, maar ik kan me goed voorstellen dat je dat als motorrijder wel denkt op zo'n moment.
Nee dat is niet wat de meeste mensen zeggen. Mensen schrikken ervan dat een auto plotseling richting gaat aangeven terwijl er geen ruimte is, denkenden dat ze niet gezien worden.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 18:37 schreef Descendent het volgende:
Dus eigelijk is wat de meeste mensen hier zeggen dat je de richtingaanwijzer NIET al moet laten knipperen als signaal van 'Ik wil ff van baan opschuiven' OMdat de mensen op de linkerbaan bang zijn dat je m er dan ertussengooit?
Dat zegt op zich veul over het weggedrag van veul Nederlanders lijkt me. Want knipperen is in eerste instantie wel bedoeld om een bijzondere verrichting aan te geven Zoals het wisselen van rijstrook.(ja en het nemen van afslagen)
leuk dat jij het woord verkeersinzicht bezigt.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 22:09 schreef dester_martijn het volgende:
[..]
Ja maar ja maar, dan ben ik mijn plaatsje kwijt
[..]
Men speigelt in Nederland wel goed, hoe kom je erbij dat in Nederland slecht gespiegeld word? Dat kleine deel die dat niet doet kan toch niet de maatstaf zijn voor rijdend Nederland! Zoiezo gaat iedereen met een fatsoenlijk verkeersinzicht niet de knipperlicht bij voorbaat aanzetten wanneer er een motorrijder naast hen rijd.
Aan jou zou ik een auto toevertrouwen: Hier spreekt duidelijk iemand met voldoende rijervaring en verkeersinzichtquote:Op maandag 11 juni 2012 22:29 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Over het algemeen zijn er genoeg dingen vastgelegd. Er is ook nog zoiets als inzicht en normaal gedrag. Vrachtwagens die seinen als de ander er voorbij is. Wordt niet zo geleegd, mag niet (groot licht mag je alleen gebruiken als je andere weggebruikers niet hindert in het donker of ter afwending van gevaar) maar gebeurt wel en heeft een positieve invloed op de verkeersveiligheid.
Bij file op de uitvoegstrook alvast op de vluchtstrook ervoor gaan staan. Mag niet, gebeurt wel, is veiliger dan rechts staan. Een verdrijvingsvlak gebruiken als voorsorteervak om zo de andere weggebruikers niet tot last te zijn. Mag niet, gebeurt wel en is beter ook.
Knipperen valt daar ook onder. Rijd ik rechts, wil ik inhalen en zie ik dat de linkerbaan vrij is, terwijl er op de middenbaan achter mij iemand aan komt, dan zet ik mijn knippertje aan. Ik ga niet meteen, maar de persoon schuin achter/naast mij ziet dan dat ik ook naar links wil, gaat meestal uit beleefdheid naar links en ik kan ook mijn weg zonder problemen vervolgen. Rijden ze naast me dan wil ik vaak nog even mijn hand opsteken. Maar wat ik nu doe (en deze persoon trouwens ook) dat mag niet.
Zelfde verhaal: Invoegstrook, als ik met 120 aan kom banjeren op de rechterbaan en het is rustig terwijl er mensen willen invoegen, dan schuif ik een baantje op (na eerst te hebben gekeken of ik daar niemand mee lastig val!). Ik heb er geen last van, zij kunnen rustig hun invoegactie maken zonder mij te hinderen en ieder gaat weer door met de rit waarmee hij bezig was. Wordt dat zo geleerd? Nee. Mag het? Absoluut niet. Is het sociaal en goed voor de doorstroming? Ja, mits je op de linkerbaan niemand hindert wel ja.
Verder, over het rijden. Je hebt de modelmanier, zo wordt het je geleerd, en je hebt de manier zoals je uiteindelijk gaat rijden en dat verschilt aardig. Schakelen bij 3000 toeren? Echt niet altijd hoor. Straatje keren? Zet de auto maar halfdwars voor de straat waar ik hem in wil hebben, is makkelijker en duidelijker. Inparkeren? Soms kan een stoepje meepakken met draaien ook handig zijn.
quote:Op maandag 11 juni 2012 22:29 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Over het algemeen zijn er genoeg dingen vastgelegd. Er is ook nog zoiets als inzicht en normaal gedrag. Vrachtwagens die seinen als de ander er voorbij is. Wordt niet zo geleegd, mag niet (groot licht mag je alleen gebruiken als je andere weggebruikers niet hindert in het donker of ter afwending van gevaar) maar gebeurt wel en heeft een positieve invloed op de verkeersveiligheid.
Bij file op de uitvoegstrook alvast op de vluchtstrook ervoor gaan staan. Mag niet, gebeurt wel, is veiliger dan rechts staan. Een verdrijvingsvlak gebruiken als voorsorteervak om zo de andere weggebruikers niet tot last te zijn. Mag niet, gebeurt wel en is beter ook.
Knipperen valt daar ook onder. Rijd ik rechts, wil ik inhalen en zie ik dat de linkerbaan vrij is, terwijl er op de middenbaan achter mij iemand aan komt, dan zet ik mijn knippertje aan. Ik ga niet meteen, maar de persoon schuin achter/naast mij ziet dan dat ik ook naar links wil, gaat meestal uit beleefdheid naar links en ik kan ook mijn weg zonder problemen vervolgen. Rijden ze naast me dan wil ik vaak nog even mijn hand opsteken. Maar wat ik nu doe (en deze persoon trouwens ook) dat mag niet.
Zelfde verhaal: Invoegstrook, als ik met 120 aan kom banjeren op de rechterbaan en het is rustig terwijl er mensen willen invoegen, dan schuif ik een baantje op (na eerst te hebben gekeken of ik daar niemand mee lastig val!). Ik heb er geen last van, zij kunnen rustig hun invoegactie maken zonder mij te hinderen en ieder gaat weer door met de rit waarmee hij bezig was. Wordt dat zo geleerd? Nee. Mag het? Absoluut niet. Is het sociaal en goed voor de doorstroming? Ja, mits je op de linkerbaan niemand hindert wel ja.
Verder, over het rijden. Je hebt de modelmanier, zo wordt het je geleerd, en je hebt de manier zoals je uiteindelijk gaat rijden en dat verschilt aardig. Schakelen bij 3000 toeren? Echt niet altijd hoor. Straatje keren? Zet de auto maar halfdwars voor de straat waar ik hem in wil hebben, is makkelijker en duidelijker. Inparkeren? Soms kan een stoepje meepakken met draaien ook handig zijn.
Lezen is blijkbaar moeilijk. Het is veiliger om, als de afrit vol staat, alvast op de vluchtstrook te gaan staan dan om rechts te blijven staan. En beter voor de doorstroming ook trouwens. Het gaat over stilstaan op de vluchtstrook omdat je al voor sorteert, niet een file inhalen over de vluchtstrook.quote:Op woensdag 13 juni 2012 11:35 schreef RealBizkit666 het volgende:
Ik snap niet dat jullie hem vereren...
Over de vluchtstrook bij file is absoluut niet veiliger. Want mensen die gewoon netjes in de rij wachten en bij de uitvoegstrook naar rechts gaan kunnen voor onverwachte problemen komen te staan, veroorzaakt door de idioten die denken dat het wel via de vluchtstrook kan (meestal met een in verhouding te hoge snelheid).
I stand corrected.quote:Op woensdag 13 juni 2012 11:44 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Lezen is blijkbaar moeilijk. Het is veiliger om, als de afrit vol staat, alvast op de vluchtstrook te gaan staan dan om rechts te blijven staan. En beter voor de doorstroming ook trouwens. Het gaat over stilstaan op de vluchtstrook omdat je al voor sorteert, niet een file inhalen over de vluchtstrook.
En daar ik redelijk in de buurt van de zwarte markt te Beverwijk woon (woon net onder Alkmaar), kom ik hier, helaas ook op zondag, nog wel eens langs en zal het niet de eerste keer zijn dat ik het fout zie gaan omdat er eentje achterop het stilstaande verkeer klapt.
Prima, no hard feelings!quote:Op woensdag 13 juni 2012 11:45 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
I stand corrected.
Dat had ik inderdaad niet goed gelezen.
Soms is het inderdaad veiliger om alvast voor te sorteren op die vluchtstrook omdat je anders de rechterrijbaan blokkeert. Mensen die weten wanneer dit beter is, die snappen het.quote:Op woensdag 13 juni 2012 11:44 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Lezen is blijkbaar moeilijk. Het is veiliger om, als de afrit vol staat, alvast op de vluchtstrook te gaan staan dan om rechts te blijven staan. En beter voor de doorstroming ook trouwens. Het gaat over stilstaan op de vluchtstrook omdat je al voor sorteert, niet een file inhalen over de vluchtstrook.
En daar ik redelijk in de buurt van de zwarte markt te Beverwijk woon (woon net onder Alkmaar), kom ik hier, helaas ook op zondag, nog wel eens langs en zal het niet de eerste keer zijn dat ik het fout zie gaan omdat er eentje achterop het stilstaande verkeer klapt.
Plaats maken voor invoegers door een baan op te schuiven is gewoon onnodig links rijden. Theoretisch gezien is dat absoluut niet de bedoeling, je moet gewoon je snelheid behouden en de invoeger het laten uitzoeken (hij doet immers de manoeuvre). In de praktijk is het echter wel zo sociaal om wel even plek te maken voor invoegers, zeker als je daarbij niemand in de weg zit.quote:Op woensdag 13 juni 2012 11:35 schreef RealBizkit666 het volgende:
Daarnaast, ik wil wel eens weten in welk wetboek staat dat je geen plaats mag maken voor iemand die wil gaan inhalen of invoegen, hier is geen "keep your lane".
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |