abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_112693832
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 15:13 schreef Accordtje het volgende:

[..]

Toch ben ik van mening dat je dat niet moet doen. Het hoort sowieso al niet, maar door het aanzetten van je knipperlicht kan een ander gaan twijfelen. Die denkt bij zichzelf hij zal toch niet....

Zeker voor motorrijders kan dat heel link zijn, die denken wellicht dat jij ze niet gezien hebt.
Inderdaad. Ik gebruik het alleen als je met 30 over de snelweg hobbelt in de file of zo, en je moet van baan wisselen. Anders kom je er gewoon niet tussen.
pi_112694051
Ik ben ook nooit amused als ik op de motor zit en iemand gooit even zijn knupper uit...........
pi_112694056
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 15:15 schreef thenxero het volgende:

[..]

Inderdaad. Ik gebruik het alleen als je met 30 over de snelweg hobbelt in de file of zo, en je moet van baan wisselen. Anders kom je er gewoon niet tussen.
Idd alleen dan. Verder pas knipperen als je ook echt gaat. Anders wordt het zo'n onoverzichtelijke situatie :') ik denk dan altijd oh die idioot kijkt niet en ramt 'm gewoon naar links :{
pi_112694446
Als ik in de pajero zit ramt die maar een eind weg, op de motor vind ik dat wat minder leuk.......... Maar ik heb dat ook........ Ik ga dan twijfelen waardoor ik misschien een inschattingsfout maak ...... heeft die me wel of niet gezien??? moet ik remmen, uitwijken of baan houden.........

Let wel, ik vind het prettig als mensen vragen, absoluut....... maar dat is niet de goede manier........
pi_112695072
quote:
1s.gif Op zondag 10 juni 2012 15:21 schreef H-D het volgende:

[..]

Idd alleen dan. Verder pas knipperen als je ook echt gaat. Anders wordt het zo'n onoverzichtelijke situatie :') ik denk dan altijd oh die idioot kijkt niet en ramt 'm gewoon naar links :{
Mijn ervaring is dat mensen dit doen omdat ze geen zin hebben om te wachten totdat er ruimte ontstaat.
  maandag 11 juni 2012 @ 20:03:50 #181
258802 Yreal
henk..!
pi_112753178
Zo bij op het nos journal : Spitsstroken, waarom gebruiken ze we niet? YEA :7 !
  maandag 11 juni 2012 @ 20:05:35 #182
156695 Tism
Sinds 24, Aug, 2006
pi_112753267
Rijden op cruisecontrol terwijl je voorligger dat niet doet/kan is irritant.. ;(
....nachtrijder...Nachtzwelgje!
  Spellchecker maandag 11 juni 2012 @ 20:39:49 #183
41063 crew  NoBody122
Taalnationalist
pi_112755607
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 11:11 schreef spijkerbroek het volgende:
Richtingaanwijzer aan doen is dan ook een "ik wil graag invoegen" en geen "maak plaats, want ik ga invoegen". Dus ik doe mijn richtingaanwijzer zo vroeg mogelijk aan, zodat andere weggebruikers weten wat ik wil gaan doen en daar eventueel op kunnen anticiperen.
Jij snapt het tenminste. Richtingaanwijzer is er om jezelf voorspelbaar te maken voor anderen, en viseversa, zodat men op elkaar kan anticiperen.

Wachten totdat de ruimte er is maakt die hele richtingaanwijzer overbodig; ga dan gewoon, dan weet men het op hetzelfde moment.

Mensen die het interpreteren als ga je op datzelfde moment, gebruiken de richtingaanwijzer dus zelf ook verkeerd en hebben het duidelijk niet begrepen :{w
Tevens -purist.
pi_112757551
quote:
1s.gif Op maandag 11 juni 2012 20:39 schreef NoBody122 het volgende:

[..]

Jij snapt het tenminste. Richtingaanwijzer is er om jezelf voorspelbaar te maken voor anderen, en viseversa, zodat men op elkaar kan anticiperen.

Wachten totdat de ruimte er is maakt die hele richtingaanwijzer overbodig; ga dan gewoon, dan weet men het op hetzelfde moment.

Mensen die het interpreteren als ga je op datzelfde moment, gebruiken de richtingaanwijzer dus zelf ook verkeerd en hebben het duidelijk niet begrepen :{w
Volgens mij moet jij gewoon nog ff een paar lesjes nemen. Je richtingaanwijzer hoor je pas te gebruiken op het moment dat je van rijstrook wisselt. Wordt tijdens een van de eerste rijlessen al geleerd. Als er nog geen ruimte is om van rijstrook te wisselen dien je de richtingaanwijzer dus ook nog niet te gebruiken.

En wat betreft je laatste zin is al helemaal onzin natuurlijk. Die mensen die het zo interpreteren gebruiken de richtingaanwijzer juist zoals het hoort. Namelijk op het moment dat je daadwerkelijk van rijstrook wisselt. Dus nogmaals het voorbeeld motorrijder erbij betrekkend: die kan er van schrikken omdat hij/zij denkt dat jij hem/haar niet gezien hebt.
pi_112758149
Beide kampen hebben hier natuurlijk gelijk. Je moet niet het knipperlicht aangooien als er geen ruimte is, maar het heeft ook weinig zin om je knipperlicht aan te zetten op het moment dat je al opzij beweegt.

Je zet je knipperlicht aan vlak voordat je van rijstrook gaat wisselen. Als het druk is en er is een gaatje, is het soms handig om alvast je knipperlicht aan te zetten en om rustig te kijken of het gaatje niet direct wordt dichtgereden. Als je ziet dat de auto achter je wat inhoudt, kan je opschuiven. Dan gebruik je je knipperlicht optimaal als communicatiemiddel. Als je ziet dat iemand vol in de ankers zou moeten als je zou verschuiven, moet je natuurlijk je knipperlicht überhaupt niet aanzetten.
  maandag 11 juni 2012 @ 21:16:59 #186
156695 Tism
Sinds 24, Aug, 2006
pi_112758307
Nog even voor de duidelijkheid.. :P

Je richtingaanwijzer is er voor communicatie naar de andere weggebruikers, om aan te geven wat je van plan bent.. :)

In stappen betekent dit:

- je kijkt eerst of het wel kan (spiegels, vóór de auto en dode hoek)
- je laat zien dat je het gaat doen (aangeven van de richting)
- je gaat het doen/voert het uit (inzetten van de gewenste rijrichting of verplaatsing)

.. :)
....nachtrijder...Nachtzwelgje!
pi_112759496
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 21:06 schreef Accordtje het volgende:

[..]

Volgens mij moet jij gewoon nog ff een paar lesjes nemen. Je richtingaanwijzer hoor je pas te gebruiken op het moment dat je van rijstrook wisselt. Wordt tijdens een van de eerste rijlessen al geleerd. Als er nog geen ruimte is om van rijstrook te wisselen dien je de richtingaanwijzer dus ook nog niet te gebruiken.

En wat betreft je laatste zin is al helemaal onzin natuurlijk. Die mensen die het zo interpreteren gebruiken de richtingaanwijzer juist zoals het hoort. Namelijk op het moment dat je daadwerkelijk van rijstrook wisselt. Dus nogmaals het voorbeeld motorrijder erbij betrekkend: die kan er van schrikken omdat hij/zij denkt dat jij hem/haar niet gezien hebt.
Ja leuk he die theorie, echter zegt de praktijk vaak iets anders. Je richtingaanwijzer is de enige communicatie middel in de auto. Bij bijvoorbeeld wisselstroken is het ook normaal om je richting aan te zetten, nee zo hebben we het niet geleerd, maar verduidelijkt wel het een en ander.
pi_112759674
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 21:32 schreef dester_martijn het volgende:

[..]

Ja leuk he die theorie, echter zegt de praktijk vaak iets anders. Je richtingaanwijzer is de enige communicatie middel in de auto. Bij bijvoorbeeld wisselstroken is het ook normaal om je richting aan te zetten, nee zo hebben we het niet geleerd, maar verduidelijkt wel het een en ander.
Maar het slaat nergens op om als je op de snelweg in een normale situatie rijdt je richtingaanwijzer zomaar aan te gooien ook al kan je niet verplaatsen.
  maandag 11 juni 2012 @ 21:35:41 #189
273383 Nagelschaartje
Lijken wassen!
pi_112759695
Het verbaast me oprecht dat er mensen zijn die denken dat de bedoeling van het knipperlicht is om aan te geven dat je verschuift zodra er ruimte is. Zo wordt het gewoon niet geleerd in de lessen (en die zijn bij mij niet zo lang geleden, daarom weet ik dat nog).

Als ik zie dat iemand richting aangeeft terwijl er helemaal geen ruimte is, dan ga ik er vanuit dat die persoon niet op zit te letten en gewoon zal gaan, remmen dus. (liever geen ongeluk dan mijn gelijk halen).
(uiteraard is het een ander verhaal bij filevorming waarbij iemand ergens tussen moet komen en daar ruimte voor nodig heeft, maar ik ga even uit van een snelweg waar normale snelheid gereden wordt)

quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 21:32 schreef dester_martijn het volgende:

[..]

Ja leuk he die theorie, echter zegt de praktijk vaak iets anders. Je richtingaanwijzer is de enige communicatie middel in de auto. Bij bijvoorbeeld wisselstroken is het ook normaal om je richting aan te zetten, nee zo hebben we het niet geleerd, maar verduidelijkt wel het een en ander.
Heel leuk, maar jij kan niet bepalen hoe de praktijk gaat. Maakt niet uit met hoeveel mensen je bent die denken dat het zo werkt, zolang dit niet vastligt, is dit wat voor verwarring zorgt.
Schnitzel, friet, erwten en worteltjes, GENIET!
Ik heb keiveel verstand van alles.
  maandag 11 juni 2012 @ 21:45:49 #190
318842 Descendent
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_112760357
Wel al es in Frankrijk gereden? :')
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van vijf minuten met een gemiddelde stemgerechtigde
  maandag 11 juni 2012 @ 21:48:10 #191
273383 Nagelschaartje
Lijken wassen!
pi_112760515
quote:
7s.gif Op maandag 11 juni 2012 21:45 schreef Descendent het volgende:
Wel al es in Frankrijk gereden? :')
En waarom is dat relevant voor de verkeerssituatie in Nederland? -O-
Schnitzel, friet, erwten en worteltjes, GENIET!
Ik heb keiveel verstand van alles.
pi_112760532
quote:
7s.gif Op maandag 11 juni 2012 21:45 schreef Descendent het volgende:
Wel al es in Frankrijk gereden? :')
Vertel, wat maakte je daar allemaal mee?
pi_112760622
quote:
3s.gif Op maandag 11 juni 2012 21:16 schreef Tism het volgende:
Nog even voor de duidelijkheid.. :P

Je richtingaanwijzer is er voor communicatie naar de andere weggebruikers, om aan te geven wat je van plan bent.. :)

In stappen betekent dit:

- je kijkt eerst of het wel kan (spiegels, vóór de auto en dode hoek)
- je laat zien dat je het gaat doen (aangeven van de richting)
- je gaat het doen/voert het uit (inzetten van de gewenste rijrichting of verplaatsing)

.. :)
Dit is 100% correct en naar mijn inziens ook de enige manier.
pi_112760714
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 21:32 schreef dester_martijn het volgende:

[..]

Ja leuk he die theorie, echter zegt de praktijk vaak iets anders. Je richtingaanwijzer is de enige communicatie middel in de auto. Bij bijvoorbeeld wisselstroken is het ook normaal om je richting aan te zetten, nee zo hebben we het niet geleerd, maar verduidelijkt wel het een en ander.
Hoezo? In de praktijk werkt het ook prima. Ik rijd bijna altijd op de rechterrijstrook en moet dus regelmatig van rijstrook wisselen om in te halen. Ik zet echt nooit m'n richtingaanwijzer aan als ik niet van rijstrook kan wisselen. Op het moment dat ik kan wisselen zet ik hem aan en wissel ik van rijstrook. Kwestie van timen. Hoe moeilijk kan het zijn?
pi_112760752
quote:
1s.gif Op maandag 11 juni 2012 21:35 schreef H-D het volgende:

[..]

Maar het slaat nergens op om als je op de snelweg in een normale situatie rijdt je richtingaanwijzer zomaar aan te gooien ook al kan je niet verplaatsen.
Ik noem een wisselstrook geen normale situatie. Als jij ingesloten dreigt te raken achter een vrachtwagen en gaat knipperen kun je ook de pot op, eens.
quote:
3s.gif Op maandag 11 juni 2012 21:35 schreef Nagelschaartje het volgende:
Het verbaast me oprecht dat er mensen zijn die denken dat de bedoeling van het knipperlicht is om aan te geven dat je verschuift zodra er ruimte is. Zo wordt het gewoon niet geleerd in de lessen (en die zijn bij mij niet zo lang geleden, daarom weet ik dat nog).

Als ik zie dat iemand richting aangeeft terwijl er helemaal geen ruimte is, dan ga ik er vanuit dat die persoon niet op zit te letten en gewoon zal gaan, remmen dus. (liever geen ongeluk dan mijn gelijk halen).
(uiteraard is het een ander verhaal bij filevorming waarbij iemand ergens tussen moet komen en daar ruimte voor nodig heeft, maar ik ga even uit van een snelweg waar normale snelheid gereden wordt)

[..]

Heel leuk, maar jij kan niet bepalen hoe de praktijk gaat. Maakt niet uit met hoeveel mensen je bent die denken dat het zo werkt, zolang dit niet vastligt, is dit wat voor verwarring zorgt.
Jij zult wel vaak een hartverzakkingen krijgen als er een vrachtwagen knippert en daarmee communiceert dat ie wil inhalen.
In Frankrijk hebben ze er een handje van om de knipper aan te zetten bij voorbaat als ze willen inhalen en daar schrik ik ook af en toe van eens. Dat wil niet zeggen dat je je knipperlicht niet mag gebruiken in sommige situaties, ik durf zelfs te beweren dat het soms veiliger is.

@Descendent
Daar doen ze idd niet anders!
pi_112760956
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 21:51 schreef dester_martijn het volgende:

[..]

Ik noem een wisselstrook geen normale situatie. Als jij ingesloten dreigt te raken achter een vrachtwagen en gaat knipperen kun je ook de pot op, eens.

[..]
Wat bedoel jij met een wisselstrook dan?
pi_112762252
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 21:54 schreef Accordtje het volgende:

[..]

Wat bedoel jij met een wisselstrook dan?
Idd..wat als je gaat wisselen om in te halen is tcoh vrij normaal.
pi_112762574
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 21:54 schreef Accordtje het volgende:

[..]

Wat bedoel jij met een wisselstrook dan?
Excuus, bedoelde weefstroken, alhoewel wisselstroken ook bestaan. Ik wil alleen maar zeggen dat je knipperlicht bij voorbaat al aan doen soms ook gewoon duidelijker is. Net zoals dat in sommige situaties schrikreacties oproept.

Wettelijk gezien mag je een fietsstrook met doorgetrokken streep ook niet overschrijden (behalve bij afslaan), maar vaak is het zo dat je dan anders niet met twee auto's erdoorheen past. Hier in het dorp is dat zo omdat er vakken zijn waarlangs je mag parkeren. De weg wordt dus smaller.
Deze situatie "vraagt" ook om overtreden te worden voor de verkeersveiligheid.
pi_112763119
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 22:11 schreef dester_martijn het volgende:

[..]

Excuus, bedoelde weefstroken, alhoewel wisselstroken ook bestaan. Ik wil alleen maar zeggen dat je knipperlicht bij voorbaat al aan doen soms ook gewoon duidelijker is. Net zoals dat in sommige situaties schrikreacties oproept.

Wettelijk gezien mag je een fietsstrook met doorgetrokken streep ook niet overschrijden (behalve bij afslaan), maar vaak is het zo dat je dan anders niet met twee auto's erdoorheen past. Hier in het dorp is dat zo omdat er vakken zijn waarlangs je mag parkeren. De weg wordt dus smaller.
Deze situatie "vraagt" ook om overtreden te worden voor de verkeersveiligheid.
Ja ik had het dan ook niet over weefstroken. Maar over een 'standaard' snelweg situatie.
  FOK!fotograaf maandag 11 juni 2012 @ 22:29:07 #200
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_112763975
quote:
3s.gif Op maandag 11 juni 2012 21:35 schreef Nagelschaartje het volgende:
Heel leuk, maar jij kan niet bepalen hoe de praktijk gaat. Maakt niet uit met hoeveel mensen je bent die denken dat het zo werkt, zolang dit niet vastligt, is dit wat voor verwarring zorgt.
Over het algemeen zijn er genoeg dingen vastgelegd. Er is ook nog zoiets als inzicht en normaal gedrag. Vrachtwagens die seinen als de ander er voorbij is. Wordt niet zo geleegd, mag niet (groot licht mag je alleen gebruiken als je andere weggebruikers niet hindert in het donker of ter afwending van gevaar) maar gebeurt wel en heeft een positieve invloed op de verkeersveiligheid.
Bij file op de uitvoegstrook alvast op de vluchtstrook ervoor gaan staan. Mag niet, gebeurt wel, is veiliger dan rechts staan. Een verdrijvingsvlak gebruiken als voorsorteervak om zo de andere weggebruikers niet tot last te zijn. Mag niet, gebeurt wel en is beter ook.

Knipperen valt daar ook onder. Rijd ik rechts, wil ik inhalen en zie ik dat de linkerbaan vrij is, terwijl er op de middenbaan achter mij iemand aan komt, dan zet ik mijn knippertje aan. Ik ga niet meteen, maar de persoon schuin achter/naast mij ziet dan dat ik ook naar links wil, gaat meestal uit beleefdheid naar links en ik kan ook mijn weg zonder problemen vervolgen. Rijden ze naast me dan wil ik vaak nog even mijn hand opsteken. Maar wat ik nu doe (en deze persoon trouwens ook) dat mag niet.
Zelfde verhaal: Invoegstrook, als ik met 120 aan kom banjeren op de rechterbaan en het is rustig terwijl er mensen willen invoegen, dan schuif ik een baantje op (na eerst te hebben gekeken of ik daar niemand mee lastig val!). Ik heb er geen last van, zij kunnen rustig hun invoegactie maken zonder mij te hinderen en ieder gaat weer door met de rit waarmee hij bezig was. Wordt dat zo geleerd? Nee. Mag het? Absoluut niet. Is het sociaal en goed voor de doorstroming? Ja, mits je op de linkerbaan niemand hindert wel ja.

Verder, over het rijden. Je hebt de modelmanier, zo wordt het je geleerd, en je hebt de manier zoals je uiteindelijk gaat rijden en dat verschilt aardig. Schakelen bij 3000 toeren? Echt niet altijd hoor. Straatje keren? Zet de auto maar halfdwars voor de straat waar ik hem in wil hebben, is makkelijker en duidelijker. Inparkeren? Soms kan een stoepje meepakken met draaien ook handig zijn.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')