Inderdaad. Ik gebruik het alleen als je met 30 over de snelweg hobbelt in de file of zo, en je moet van baan wisselen. Anders kom je er gewoon niet tussen.quote:Op zondag 10 juni 2012 15:13 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Toch ben ik van mening dat je dat niet moet doen. Het hoort sowieso al niet, maar door het aanzetten van je knipperlicht kan een ander gaan twijfelen. Die denkt bij zichzelf hij zal toch niet....
Zeker voor motorrijders kan dat heel link zijn, die denken wellicht dat jij ze niet gezien hebt.
Idd alleen dan. Verder pas knipperen als je ook echt gaat. Anders wordt het zo'n onoverzichtelijke situatiequote:Op zondag 10 juni 2012 15:15 schreef thenxero het volgende:
[..]
Inderdaad. Ik gebruik het alleen als je met 30 over de snelweg hobbelt in de file of zo, en je moet van baan wisselen. Anders kom je er gewoon niet tussen.
Mijn ervaring is dat mensen dit doen omdat ze geen zin hebben om te wachten totdat er ruimte ontstaat.quote:Op zondag 10 juni 2012 15:21 schreef H-D het volgende:
[..]
Idd alleen dan. Verder pas knipperen als je ook echt gaat. Anders wordt het zo'n onoverzichtelijke situatieik denk dan altijd oh die idioot kijkt niet en ramt 'm gewoon naar links
Jij snapt het tenminste. Richtingaanwijzer is er om jezelf voorspelbaar te maken voor anderen, en viseversa, zodat men op elkaar kan anticiperen.quote:Op zondag 10 juni 2012 11:11 schreef spijkerbroek het volgende:
Richtingaanwijzer aan doen is dan ook een "ik wil graag invoegen" en geen "maak plaats, want ik ga invoegen". Dus ik doe mijn richtingaanwijzer zo vroeg mogelijk aan, zodat andere weggebruikers weten wat ik wil gaan doen en daar eventueel op kunnen anticiperen.
Volgens mij moet jij gewoon nog ff een paar lesjes nemen. Je richtingaanwijzer hoor je pas te gebruiken op het moment dat je van rijstrook wisselt. Wordt tijdens een van de eerste rijlessen al geleerd. Als er nog geen ruimte is om van rijstrook te wisselen dien je de richtingaanwijzer dus ook nog niet te gebruiken.quote:Op maandag 11 juni 2012 20:39 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Jij snapt het tenminste. Richtingaanwijzer is er om jezelf voorspelbaar te maken voor anderen, en viseversa, zodat men op elkaar kan anticiperen.
Wachten totdat de ruimte er is maakt die hele richtingaanwijzer overbodig; ga dan gewoon, dan weet men het op hetzelfde moment.
Mensen die het interpreteren als ga je op datzelfde moment, gebruiken de richtingaanwijzer dus zelf ook verkeerd en hebben het duidelijk niet begrepen
Ja leuk he die theorie, echter zegt de praktijk vaak iets anders. Je richtingaanwijzer is de enige communicatie middel in de auto. Bij bijvoorbeeld wisselstroken is het ook normaal om je richting aan te zetten, nee zo hebben we het niet geleerd, maar verduidelijkt wel het een en ander.quote:Op maandag 11 juni 2012 21:06 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Volgens mij moet jij gewoon nog ff een paar lesjes nemen. Je richtingaanwijzer hoor je pas te gebruiken op het moment dat je van rijstrook wisselt. Wordt tijdens een van de eerste rijlessen al geleerd. Als er nog geen ruimte is om van rijstrook te wisselen dien je de richtingaanwijzer dus ook nog niet te gebruiken.
En wat betreft je laatste zin is al helemaal onzin natuurlijk. Die mensen die het zo interpreteren gebruiken de richtingaanwijzer juist zoals het hoort. Namelijk op het moment dat je daadwerkelijk van rijstrook wisselt. Dus nogmaals het voorbeeld motorrijder erbij betrekkend: die kan er van schrikken omdat hij/zij denkt dat jij hem/haar niet gezien hebt.
Maar het slaat nergens op om als je op de snelweg in een normale situatie rijdt je richtingaanwijzer zomaar aan te gooien ook al kan je niet verplaatsen.quote:Op maandag 11 juni 2012 21:32 schreef dester_martijn het volgende:
[..]
Ja leuk he die theorie, echter zegt de praktijk vaak iets anders. Je richtingaanwijzer is de enige communicatie middel in de auto. Bij bijvoorbeeld wisselstroken is het ook normaal om je richting aan te zetten, nee zo hebben we het niet geleerd, maar verduidelijkt wel het een en ander.
Heel leuk, maar jij kan niet bepalen hoe de praktijk gaat. Maakt niet uit met hoeveel mensen je bent die denken dat het zo werkt, zolang dit niet vastligt, is dit wat voor verwarring zorgt.quote:Op maandag 11 juni 2012 21:32 schreef dester_martijn het volgende:
[..]
Ja leuk he die theorie, echter zegt de praktijk vaak iets anders. Je richtingaanwijzer is de enige communicatie middel in de auto. Bij bijvoorbeeld wisselstroken is het ook normaal om je richting aan te zetten, nee zo hebben we het niet geleerd, maar verduidelijkt wel het een en ander.
En waarom is dat relevant voor de verkeerssituatie in Nederland?quote:
Dit is 100% correct en naar mijn inziens ook de enige manier.quote:Op maandag 11 juni 2012 21:16 schreef Tism het volgende:
Nog even voor de duidelijkheid..![]()
Je richtingaanwijzer is er voor communicatie naar de andere weggebruikers, om aan te geven wat je van plan bent..![]()
In stappen betekent dit:
- je kijkt eerst of het wel kan (spiegels, vóór de auto en dode hoek)
- je laat zien dat je het gaat doen (aangeven van de richting)
- je gaat het doen/voert het uit (inzetten van de gewenste rijrichting of verplaatsing)
..
Hoezo? In de praktijk werkt het ook prima. Ik rijd bijna altijd op de rechterrijstrook en moet dus regelmatig van rijstrook wisselen om in te halen. Ik zet echt nooit m'n richtingaanwijzer aan als ik niet van rijstrook kan wisselen. Op het moment dat ik kan wisselen zet ik hem aan en wissel ik van rijstrook. Kwestie van timen. Hoe moeilijk kan het zijn?quote:Op maandag 11 juni 2012 21:32 schreef dester_martijn het volgende:
[..]
Ja leuk he die theorie, echter zegt de praktijk vaak iets anders. Je richtingaanwijzer is de enige communicatie middel in de auto. Bij bijvoorbeeld wisselstroken is het ook normaal om je richting aan te zetten, nee zo hebben we het niet geleerd, maar verduidelijkt wel het een en ander.
Ik noem een wisselstrook geen normale situatie. Als jij ingesloten dreigt te raken achter een vrachtwagen en gaat knipperen kun je ook de pot op, eens.quote:Op maandag 11 juni 2012 21:35 schreef H-D het volgende:
[..]
Maar het slaat nergens op om als je op de snelweg in een normale situatie rijdt je richtingaanwijzer zomaar aan te gooien ook al kan je niet verplaatsen.
Jij zult wel vaak een hartverzakkingen krijgen als er een vrachtwagen knippert en daarmee communiceert dat ie wil inhalen.quote:Op maandag 11 juni 2012 21:35 schreef Nagelschaartje het volgende:
Het verbaast me oprecht dat er mensen zijn die denken dat de bedoeling van het knipperlicht is om aan te geven dat je verschuift zodra er ruimte is. Zo wordt het gewoon niet geleerd in de lessen (en die zijn bij mij niet zo lang geleden, daarom weet ik dat nog).
Als ik zie dat iemand richting aangeeft terwijl er helemaal geen ruimte is, dan ga ik er vanuit dat die persoon niet op zit te letten en gewoon zal gaan, remmen dus. (liever geen ongeluk dan mijn gelijk halen).
(uiteraard is het een ander verhaal bij filevorming waarbij iemand ergens tussen moet komen en daar ruimte voor nodig heeft, maar ik ga even uit van een snelweg waar normale snelheid gereden wordt)
[..]
Heel leuk, maar jij kan niet bepalen hoe de praktijk gaat. Maakt niet uit met hoeveel mensen je bent die denken dat het zo werkt, zolang dit niet vastligt, is dit wat voor verwarring zorgt.
Wat bedoel jij met een wisselstrook dan?quote:Op maandag 11 juni 2012 21:51 schreef dester_martijn het volgende:
[..]
Ik noem een wisselstrook geen normale situatie. Als jij ingesloten dreigt te raken achter een vrachtwagen en gaat knipperen kun je ook de pot op, eens.
[..]
Idd..wat als je gaat wisselen om in te halen is tcoh vrij normaal.quote:Op maandag 11 juni 2012 21:54 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Wat bedoel jij met een wisselstrook dan?
Excuus, bedoelde weefstroken, alhoewel wisselstroken ook bestaan. Ik wil alleen maar zeggen dat je knipperlicht bij voorbaat al aan doen soms ook gewoon duidelijker is. Net zoals dat in sommige situaties schrikreacties oproept.quote:Op maandag 11 juni 2012 21:54 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Wat bedoel jij met een wisselstrook dan?
Ja ik had het dan ook niet over weefstroken. Maar over een 'standaard' snelweg situatie.quote:Op maandag 11 juni 2012 22:11 schreef dester_martijn het volgende:
[..]
Excuus, bedoelde weefstroken, alhoewel wisselstroken ook bestaan. Ik wil alleen maar zeggen dat je knipperlicht bij voorbaat al aan doen soms ook gewoon duidelijker is. Net zoals dat in sommige situaties schrikreacties oproept.
Wettelijk gezien mag je een fietsstrook met doorgetrokken streep ook niet overschrijden (behalve bij afslaan), maar vaak is het zo dat je dan anders niet met twee auto's erdoorheen past. Hier in het dorp is dat zo omdat er vakken zijn waarlangs je mag parkeren. De weg wordt dus smaller.
Deze situatie "vraagt" ook om overtreden te worden voor de verkeersveiligheid.
Over het algemeen zijn er genoeg dingen vastgelegd. Er is ook nog zoiets als inzicht en normaal gedrag. Vrachtwagens die seinen als de ander er voorbij is. Wordt niet zo geleegd, mag niet (groot licht mag je alleen gebruiken als je andere weggebruikers niet hindert in het donker of ter afwending van gevaar) maar gebeurt wel en heeft een positieve invloed op de verkeersveiligheid.quote:Op maandag 11 juni 2012 21:35 schreef Nagelschaartje het volgende:
Heel leuk, maar jij kan niet bepalen hoe de praktijk gaat. Maakt niet uit met hoeveel mensen je bent die denken dat het zo werkt, zolang dit niet vastligt, is dit wat voor verwarring zorgt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |