abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_112686574
quote:
1s.gif Op zondag 10 juni 2012 10:55 schreef Ambrosius het volgende:

Zolang je maar niet opzij komt als je die ruimte niet krijgt en hebt.
Inderdaad.
  zondag 10 juni 2012 @ 11:11:32 #152
125267 spijkerbroek
Bron-Yr-Aur
pi_112686916
Richtingaanwijzer aan doen is dan ook een "ik wil graag invoegen" en geen "maak plaats, want ik ga invoegen". Dus ik doe mijn richtingaanwijzer zo vroeg mogelijk aan, zodat andere weggebruikers weten wat ik wil gaan doen en daar eventueel op kunnen anticiperen.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_112686950
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 11:11 schreef spijkerbroek het volgende:
Richtingaanwijzer aan doen is dan ook een "ik wil graag invoegen" en geen "maak plaats, want ik ga invoegen". Dus ik doe mijn richtingaanwijzer zo vroeg mogelijk aan, zodat andere weggebruikers weten wat ik wil gaan doen en daar eventueel op kunnen anticiperen.
je weet dat dit niet de juiste manier is?
pi_112686955
Zo hoort het ja, maar hoe vaak zie je wel niet van die oude tokkie autootjes die van helemaal links naar de uitvoegstrook gaan of van invoegstrook hem ff omgooien naar links :') en dan 1x knipperen als ze er zijn.
  zondag 10 juni 2012 @ 11:14:51 #155
125267 spijkerbroek
Bron-Yr-Aur
pi_112686992
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 11:13 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
je weet dat dit niet de juiste manier is?
Enlighten me.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_112686996
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 11:11 schreef spijkerbroek het volgende:
Richtingaanwijzer aan doen is dan ook een "ik wil graag invoegen" en geen "maak plaats, want ik ga invoegen". Dus ik doe mijn richtingaanwijzer zo vroeg mogelijk aan, zodat andere weggebruikers weten wat ik wil gaan doen en daar eventueel op kunnen anticiperen.
Mensen met rijervaring snappen dat.
  zondag 10 juni 2012 @ 11:15:27 #157
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_112687004
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2012 10:40 schreef gebrokenglas het volgende:
Nou, heb je van die mensen op de invoegstrook die willen invoegen, ervanuit gaan dat je wel naar links gaat om ruimte te maken, maar dat kan ik niet om dat bij mij links al andere auto's rijden.
En dan krijg je een middelvinger dat je niet naar links bent gegaan. 8)7 :?

Als zie je toch ook, als invoeger, de verkeerssituatie achter je?

Of als ik dan zie dat ze aanstalten maken geef ik bij voorbaat al groot licht en soms zelfs vol de claxon.
Die middelvingers en de groot licht signalen die ik dan terug krijg negeer ik dan maar.
Heb geen behoefte om 50km/uur aan snelheidsverschil te moeten corrigeren voor die verkeersinzichtloze debielen...
Ik had van de week ongeveer zo'n zelfde bijdehandje; alleen reed hij niet op een invoegstrook, maar op de rechterbaan met nog ongeveer 100 meter voor hem tot de volgende vrachtwaggel; knippertje aan met dus het verzoek aan mij om met de motor op te zouten naar de linkerbaan. Nou wil ik dat best, maar ik reed 100 (80 is de max daar), en op de linkerbaan kwamen net wat grotere duisers aan, en daar ga ik mijn brommer lekker niet voor gooien omdat hij zo nodig 100 meter voor die vrachtwagen al op de middelste baan wil gaan rijden :N Kreeg ik ook een middelvinger; :W zielepietje :')

Een paar dagen ervoor maakte ik trouwens op de A50 bij de Waalbrug iets unieks mee; ik rijd tussen de file door, en nader een spanjaard in een vrachtwaggel die net voor ik bij hem was overdreven uitweek (leek het) naar rechts, alleen stuurde hij door naar de vluchtstrook, om daar met een flinke brul een personenkoekblik rechts in te halen omdat die volgens hem niet het recht had om een gaatje van een meter of 40 voor hem te laten vallen om te kunnen blijven rollen (het is daar nogal stop-and-go-verkeer in de spits) wát een mongol o|O

Sommige mensen zijn écht hun roze papiertje niet waard, en al helemáál niet als je beroepschauffeur bent, dat dóe je gewoon niet :N
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_112687044
je knipperlicht is om aan te geven dat je van rijrichting gaat veranderen, niet om aan te geven dat je dit wilt gaan doen als er bij toeval ruimte komt.

Links inhalen

- Het inhalen op een autosnelweg doe je langs links.
. Eerst kijken of je veilig kan inhalen;
. Linker knipperlicht aanzetten;
. Naar de linkse rijstrook rijden;
. Knipperlicht uitschakelen;
. Het voertuig inhalen;
. Rechter knipperlicht aanzetten;
. Terug naar de rechter rijstrook rijden.
  zondag 10 juni 2012 @ 11:22:31 #159
35845 Cybje
Muuh muuh muuh
pi_112687144
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 11:17 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
je knipperlicht is om aan te geven dat je van rijrichting gaat veranderen, niet om aan te geven dat je dit wilt gaan doen als er bij toeval ruimte komt.

Links inhalen

- Het inhalen op een autosnelweg doe je langs links.
. Eerst kijken of je veilig kan inhalen;
. Linker knipperlicht aanzetten;
. Naar de linkse rijstrook rijden;
. Knipperlicht uitschakelen;
. Het voertuig inhalen;
. Rechter knipperlicht aanzetten;
. Terug naar de rechter rijstrook rijden.
Rechter knipperlicht uitschakelen aan het eind lijkt me ook handig, anders blijf je eeuwig knipperen ;)

Maar zo klopt het wel inderdaad. Alhoewel het naar mijn idee prettiger zou rijden als het betekent dat je van richting wilt veranderen in plaats van dat direct gaat doen, want dan is er veel rustiger op te anticiperen door de rest van het verkeer.
Schaap
pi_112687188
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 11:22 schreef Cybje het volgende:

[..]

Rechter knipperlicht uitschakelen aan het eind lijkt me ook handig, anders blijf je eeuwig knipperen ;)

Maar zo klopt het wel inderdaad. Alhoewel het naar mijn idee prettiger zou rijden als het betekent dat je van richting wilt veranderen in plaats van dat direct gaat doen, want dan is er veel rustiger op te anticiperen door de rest van het verkeer.
het is niet de regel. ik ga meteen op scherp als ik een auto links voorbij ga en hij net voordat ik bij hem ben zijn knipperlicht aanzet.

verkeersregels zijn er om duidelijkheid te scheppen, niet om tot je te nemen en er dan een draai aan te geven. mijn mening dan.
pi_112687248
Oh moet dat zo. Ik dacht eerst op de rem trappen, dan rustig naar links sturen, dan pas knipperlicht aan, dan ruk naar links, dan gas los ipv gas geven, dan knipperlicht naar rechts ipv uitzetten, dan na 30 sec. pas weer naar rechts invoegen maar heel langzaam en knipperlicht nog 5 km naar rechts aan laten staan.
Facts don't care about your feelings
  zondag 10 juni 2012 @ 11:28:00 #162
35845 Cybje
Muuh muuh muuh
pi_112687252
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 11:24 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

het is niet de regel. ik ga meteen op scherp als ik een auto links voorbij ga en hij net voordat ik bij hem ben zijn knipperlicht aanzet.

verkeersregels zijn er om duidelijkheid te scheppen, niet om tot je te nemen en er dan een draai aan te geven. mijn mening dan.
Klopt, maar ik denk wel dat het beter zou zijn.

Irritantste is wel dat nu de ene helft van de bestuurders de ene manier aanhoudt en de andere helft de andere manier. Dat maakt het extra lastig, want dan mis je inderdaad die duidelijkheid die verkeersregels horen te geven.

Net als mensen die anderen voorlaten op punten waar het totaal overbodig is. Is misschien vriendelijk, maar dat maakt het verkeer wel onduidelijk en is soms ook nog slecht voor de doorstroming.
Schaap
  zondag 10 juni 2012 @ 11:28:37 #163
125267 spijkerbroek
Bron-Yr-Aur
pi_112687265
Als ik van rijstrook wil veranderen, kijk ik eerst of er een mogelijkheid is om dat veilig te doen. Als die mogelijkheid er is, zet ik m'n richtingaanwijzer aan en doe de manoevre.
Als die mogelijkheid er niet is en ik moet toch van rijstrook veranderen (in de spits bv), zet ik 'm aan en wacht tot er een mogelijkheid is.
Het ligt aan de situatie natuurlijk. Maar liever vroeg aan dan laat aan.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_112687273
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 11:28 schreef Cybje het volgende:

[..]

Klopt, maar ik denk wel dat het beter zou zijn.

Irritantste is wel dat nu de ene helft van de bestuurders de ene manier aanhoudt en de andere helft de andere manier. Dat maakt het extra lastig, want dan mis je inderdaad die duidelijkheid die verkeersregels horen te geven.

Net als mensen die anderen voorlaten op punten waar het totaal overbodig is. Is misschien vriendelijk, maar dat maakt het verkeer wel onduidelijk en is soms ook nog slecht voor de doorstroming.
waar het mis gaat is dat er tosti's zijn die hun eigen regels gaan bepalen. als het maar duidelijk is, da's het belangrijkste in het verkeer.
pi_112687282
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 11:28 schreef Cybje het volgende:

[..]

Net als mensen die anderen voorlaten op punten waar het totaal overbodig is. Is misschien vriendelijk, maar dat maakt het verkeer wel onduidelijk en is soms ook nog slecht voor de doorstroming.
Is ook nog eens gevaarlijk. Reed laatst achter iemand en kwam er zo'n punt waar fietsers oversteken maar die hebben natuurlijk geen voorrang en hij ging opeens vol remmen voor ze, waardoor ik bijna achterop zat.
Facts don't care about your feelings
pi_112687298
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 11:29 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Is ook nog eens gevaarlijk. Reed laatst achter iemand en kwam er zo'n punt waar fietsers oversteken maar die hebben natuurlijk geen voorrang en hij ging opeens vol remmen voor ze, waardoor ik bijna achterop zat.
ik heb wel eens een tosti bijna in mijn bumper gehad die boos werd omdat ik afremde voor een zebra. het is ook een kwestie van opletten.
  zondag 10 juni 2012 @ 11:35:59 #167
35845 Cybje
Muuh muuh muuh
pi_112687406
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 11:30 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

ik heb wel eens een tosti bijna in mijn bumper gehad die boos werd omdat ik afremde voor een zebra. het is ook een kwestie van opletten.
Maar bij een zebrapad kun je het verwachten. Als het plotseling gebeurt op een onverwachts punt, reageer je vaak toch net even later.
Schaap
pi_112688967
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 11:29 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Is ook nog eens gevaarlijk. Reed laatst achter iemand en kwam er zo'n punt waar fietsers oversteken maar die hebben natuurlijk geen voorrang en hij ging opeens vol remmen voor ze, waardoor ik bijna achterop zat.
Moet je maar beter opletten of meer afstand houden. Als je niet op tijd stil kan staan is dat je eigen fout.
pi_112689128
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 11:17 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
je knipperlicht is om aan te geven dat je van rijrichting gaat veranderen, niet om aan te geven dat je dit wilt gaan doen als er bij toeval ruimte komt.

Links inhalen

- Het inhalen op een autosnelweg doe je langs links.
. Eerst kijken of je veilig kan inhalen;
. Linker knipperlicht aanzetten;
. Naar de linkse rijstrook rijden;
. Knipperlicht uitschakelen;
. Het voertuig inhalen;
. Rechter knipperlicht aanzetten;
. Terug naar de rechter rijstrook rijden.
Wat is veilig inhalen?
Is dat als er niemand meer op de linker baan zit tot aan de horizon of is dat je knipperlicht aanzetten en wachten totdat je ruimte hebt of krijgt?
pi_112689326
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 12:42 schreef klaaskippegaas het volgende:

[..]

Wat is veilig inhalen?
Is dat als er niemand meer op de linker baan zit tot aan de horizon of is dat je knipperlicht aanzetten en wachten totdat je ruimte hebt of krijgt?
Voor sommige mensen wel. :P dat eerste.
  zondag 10 juni 2012 @ 14:04:50 #171
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_112691486
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 12:42 schreef klaaskippegaas het volgende:

[..]

Wat is veilig inhalen?
Is dat als er niemand meer op de linker baan zit tot aan de horizon of is dat je knipperlicht aanzetten en wachten totdat je ruimte hebt of krijgt?
Wat in elk geval niet veilig is, is om je knipperlicht aan te zetten op een moment dat je absoluut niet van baan kunt wisselen. Je communiceert daar iets anders mee dan wat het verkeer achter je denkt.
pi_112692991
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 12:42 schreef klaaskippegaas het volgende:

[..]

Wat is veilig inhalen?
Is dat als er niemand meer op de linker baan zit tot aan de horizon of is dat je knipperlicht aanzetten en wachten totdat je ruimte hebt of krijgt?
Knipperlicht aanzetten totdat je ruimte krijgt is gewoon fout. Dat soort mensen geef ik dus ook nooit ruimte.
pi_112693212
quote:
1s.gif Op zondag 10 juni 2012 14:52 schreef Arthur_Spooner het volgende:

[..]

Knipperlicht aanzetten totdat je ruimte krijgt is gewoon fout. Dat soort mensen geef ik dus ook nooit ruimte.
Nou, ik wel. Alleen al omdat ik liever een aso of onbenul de ruimte gun dan dat ik straks in de vangrail hang met mijn Grote Gelijk.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_112693290
Ik doe mijn knipperlicht aan om mijn medeweggebruikers te laten weten dat ik hier naar links/rechts ga.

Ik doe mijn knipper pas aan als ik ruimte heb, of gecreerd heb.
pi_112693752
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 11:28 schreef spijkerbroek het volgende:
Als ik van rijstrook wil veranderen, kijk ik eerst of er een mogelijkheid is om dat veilig te doen. Als die mogelijkheid er is, zet ik m'n richtingaanwijzer aan en doe de manoevre.
Als die mogelijkheid er niet is en ik moet toch van rijstrook veranderen (in de spits bv), zet ik 'm aan en wacht tot er een mogelijkheid is.
Het ligt aan de situatie natuurlijk. Maar liever vroeg aan dan laat aan.
Toch ben ik van mening dat je dat niet moet doen. Het hoort sowieso al niet, maar door het aanzetten van je knipperlicht kan een ander gaan twijfelen. Die denkt bij zichzelf hij zal toch niet....

Zeker voor motorrijders kan dat heel link zijn, die denken wellicht dat jij ze niet gezien hebt.
pi_112693832
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 15:13 schreef Accordtje het volgende:

[..]

Toch ben ik van mening dat je dat niet moet doen. Het hoort sowieso al niet, maar door het aanzetten van je knipperlicht kan een ander gaan twijfelen. Die denkt bij zichzelf hij zal toch niet....

Zeker voor motorrijders kan dat heel link zijn, die denken wellicht dat jij ze niet gezien hebt.
Inderdaad. Ik gebruik het alleen als je met 30 over de snelweg hobbelt in de file of zo, en je moet van baan wisselen. Anders kom je er gewoon niet tussen.
pi_112694051
Ik ben ook nooit amused als ik op de motor zit en iemand gooit even zijn knupper uit...........
pi_112694056
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 15:15 schreef thenxero het volgende:

[..]

Inderdaad. Ik gebruik het alleen als je met 30 over de snelweg hobbelt in de file of zo, en je moet van baan wisselen. Anders kom je er gewoon niet tussen.
Idd alleen dan. Verder pas knipperen als je ook echt gaat. Anders wordt het zo'n onoverzichtelijke situatie :') ik denk dan altijd oh die idioot kijkt niet en ramt 'm gewoon naar links :{
pi_112694446
Als ik in de pajero zit ramt die maar een eind weg, op de motor vind ik dat wat minder leuk.......... Maar ik heb dat ook........ Ik ga dan twijfelen waardoor ik misschien een inschattingsfout maak ...... heeft die me wel of niet gezien??? moet ik remmen, uitwijken of baan houden.........

Let wel, ik vind het prettig als mensen vragen, absoluut....... maar dat is niet de goede manier........
pi_112695072
quote:
1s.gif Op zondag 10 juni 2012 15:21 schreef H-D het volgende:

[..]

Idd alleen dan. Verder pas knipperen als je ook echt gaat. Anders wordt het zo'n onoverzichtelijke situatie :') ik denk dan altijd oh die idioot kijkt niet en ramt 'm gewoon naar links :{
Mijn ervaring is dat mensen dit doen omdat ze geen zin hebben om te wachten totdat er ruimte ontstaat.
  maandag 11 juni 2012 @ 20:03:50 #181
258802 Yreal
henk..!
pi_112753178
Zo bij op het nos journal : Spitsstroken, waarom gebruiken ze we niet? YEA :7 !
  maandag 11 juni 2012 @ 20:05:35 #182
156695 Tism
Sinds 24, Aug, 2006
pi_112753267
Rijden op cruisecontrol terwijl je voorligger dat niet doet/kan is irritant.. ;(
....nachtrijder...Nachtzwelgje!
  Spellchecker maandag 11 juni 2012 @ 20:39:49 #183
41063 crew  NoBody122
Taalnationalist
pi_112755607
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 11:11 schreef spijkerbroek het volgende:
Richtingaanwijzer aan doen is dan ook een "ik wil graag invoegen" en geen "maak plaats, want ik ga invoegen". Dus ik doe mijn richtingaanwijzer zo vroeg mogelijk aan, zodat andere weggebruikers weten wat ik wil gaan doen en daar eventueel op kunnen anticiperen.
Jij snapt het tenminste. Richtingaanwijzer is er om jezelf voorspelbaar te maken voor anderen, en viseversa, zodat men op elkaar kan anticiperen.

Wachten totdat de ruimte er is maakt die hele richtingaanwijzer overbodig; ga dan gewoon, dan weet men het op hetzelfde moment.

Mensen die het interpreteren als ga je op datzelfde moment, gebruiken de richtingaanwijzer dus zelf ook verkeerd en hebben het duidelijk niet begrepen :{w
Tevens -purist.
pi_112757551
quote:
1s.gif Op maandag 11 juni 2012 20:39 schreef NoBody122 het volgende:

[..]

Jij snapt het tenminste. Richtingaanwijzer is er om jezelf voorspelbaar te maken voor anderen, en viseversa, zodat men op elkaar kan anticiperen.

Wachten totdat de ruimte er is maakt die hele richtingaanwijzer overbodig; ga dan gewoon, dan weet men het op hetzelfde moment.

Mensen die het interpreteren als ga je op datzelfde moment, gebruiken de richtingaanwijzer dus zelf ook verkeerd en hebben het duidelijk niet begrepen :{w
Volgens mij moet jij gewoon nog ff een paar lesjes nemen. Je richtingaanwijzer hoor je pas te gebruiken op het moment dat je van rijstrook wisselt. Wordt tijdens een van de eerste rijlessen al geleerd. Als er nog geen ruimte is om van rijstrook te wisselen dien je de richtingaanwijzer dus ook nog niet te gebruiken.

En wat betreft je laatste zin is al helemaal onzin natuurlijk. Die mensen die het zo interpreteren gebruiken de richtingaanwijzer juist zoals het hoort. Namelijk op het moment dat je daadwerkelijk van rijstrook wisselt. Dus nogmaals het voorbeeld motorrijder erbij betrekkend: die kan er van schrikken omdat hij/zij denkt dat jij hem/haar niet gezien hebt.
pi_112758149
Beide kampen hebben hier natuurlijk gelijk. Je moet niet het knipperlicht aangooien als er geen ruimte is, maar het heeft ook weinig zin om je knipperlicht aan te zetten op het moment dat je al opzij beweegt.

Je zet je knipperlicht aan vlak voordat je van rijstrook gaat wisselen. Als het druk is en er is een gaatje, is het soms handig om alvast je knipperlicht aan te zetten en om rustig te kijken of het gaatje niet direct wordt dichtgereden. Als je ziet dat de auto achter je wat inhoudt, kan je opschuiven. Dan gebruik je je knipperlicht optimaal als communicatiemiddel. Als je ziet dat iemand vol in de ankers zou moeten als je zou verschuiven, moet je natuurlijk je knipperlicht überhaupt niet aanzetten.
  maandag 11 juni 2012 @ 21:16:59 #186
156695 Tism
Sinds 24, Aug, 2006
pi_112758307
Nog even voor de duidelijkheid.. :P

Je richtingaanwijzer is er voor communicatie naar de andere weggebruikers, om aan te geven wat je van plan bent.. :)

In stappen betekent dit:

- je kijkt eerst of het wel kan (spiegels, vóór de auto en dode hoek)
- je laat zien dat je het gaat doen (aangeven van de richting)
- je gaat het doen/voert het uit (inzetten van de gewenste rijrichting of verplaatsing)

.. :)
....nachtrijder...Nachtzwelgje!
pi_112759496
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 21:06 schreef Accordtje het volgende:

[..]

Volgens mij moet jij gewoon nog ff een paar lesjes nemen. Je richtingaanwijzer hoor je pas te gebruiken op het moment dat je van rijstrook wisselt. Wordt tijdens een van de eerste rijlessen al geleerd. Als er nog geen ruimte is om van rijstrook te wisselen dien je de richtingaanwijzer dus ook nog niet te gebruiken.

En wat betreft je laatste zin is al helemaal onzin natuurlijk. Die mensen die het zo interpreteren gebruiken de richtingaanwijzer juist zoals het hoort. Namelijk op het moment dat je daadwerkelijk van rijstrook wisselt. Dus nogmaals het voorbeeld motorrijder erbij betrekkend: die kan er van schrikken omdat hij/zij denkt dat jij hem/haar niet gezien hebt.
Ja leuk he die theorie, echter zegt de praktijk vaak iets anders. Je richtingaanwijzer is de enige communicatie middel in de auto. Bij bijvoorbeeld wisselstroken is het ook normaal om je richting aan te zetten, nee zo hebben we het niet geleerd, maar verduidelijkt wel het een en ander.
pi_112759674
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 21:32 schreef dester_martijn het volgende:

[..]

Ja leuk he die theorie, echter zegt de praktijk vaak iets anders. Je richtingaanwijzer is de enige communicatie middel in de auto. Bij bijvoorbeeld wisselstroken is het ook normaal om je richting aan te zetten, nee zo hebben we het niet geleerd, maar verduidelijkt wel het een en ander.
Maar het slaat nergens op om als je op de snelweg in een normale situatie rijdt je richtingaanwijzer zomaar aan te gooien ook al kan je niet verplaatsen.
  maandag 11 juni 2012 @ 21:35:41 #189
273383 Nagelschaartje
Lijken wassen!
pi_112759695
Het verbaast me oprecht dat er mensen zijn die denken dat de bedoeling van het knipperlicht is om aan te geven dat je verschuift zodra er ruimte is. Zo wordt het gewoon niet geleerd in de lessen (en die zijn bij mij niet zo lang geleden, daarom weet ik dat nog).

Als ik zie dat iemand richting aangeeft terwijl er helemaal geen ruimte is, dan ga ik er vanuit dat die persoon niet op zit te letten en gewoon zal gaan, remmen dus. (liever geen ongeluk dan mijn gelijk halen).
(uiteraard is het een ander verhaal bij filevorming waarbij iemand ergens tussen moet komen en daar ruimte voor nodig heeft, maar ik ga even uit van een snelweg waar normale snelheid gereden wordt)

quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 21:32 schreef dester_martijn het volgende:

[..]

Ja leuk he die theorie, echter zegt de praktijk vaak iets anders. Je richtingaanwijzer is de enige communicatie middel in de auto. Bij bijvoorbeeld wisselstroken is het ook normaal om je richting aan te zetten, nee zo hebben we het niet geleerd, maar verduidelijkt wel het een en ander.
Heel leuk, maar jij kan niet bepalen hoe de praktijk gaat. Maakt niet uit met hoeveel mensen je bent die denken dat het zo werkt, zolang dit niet vastligt, is dit wat voor verwarring zorgt.
Schnitzel, friet, erwten en worteltjes, GENIET!
Ik heb keiveel verstand van alles.
  maandag 11 juni 2012 @ 21:45:49 #190
318842 Descendent
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_112760357
Wel al es in Frankrijk gereden? :')
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van vijf minuten met een gemiddelde stemgerechtigde
  maandag 11 juni 2012 @ 21:48:10 #191
273383 Nagelschaartje
Lijken wassen!
pi_112760515
quote:
7s.gif Op maandag 11 juni 2012 21:45 schreef Descendent het volgende:
Wel al es in Frankrijk gereden? :')
En waarom is dat relevant voor de verkeerssituatie in Nederland? -O-
Schnitzel, friet, erwten en worteltjes, GENIET!
Ik heb keiveel verstand van alles.
pi_112760532
quote:
7s.gif Op maandag 11 juni 2012 21:45 schreef Descendent het volgende:
Wel al es in Frankrijk gereden? :')
Vertel, wat maakte je daar allemaal mee?
pi_112760622
quote:
3s.gif Op maandag 11 juni 2012 21:16 schreef Tism het volgende:
Nog even voor de duidelijkheid.. :P

Je richtingaanwijzer is er voor communicatie naar de andere weggebruikers, om aan te geven wat je van plan bent.. :)

In stappen betekent dit:

- je kijkt eerst of het wel kan (spiegels, vóór de auto en dode hoek)
- je laat zien dat je het gaat doen (aangeven van de richting)
- je gaat het doen/voert het uit (inzetten van de gewenste rijrichting of verplaatsing)

.. :)
Dit is 100% correct en naar mijn inziens ook de enige manier.
pi_112760714
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 21:32 schreef dester_martijn het volgende:

[..]

Ja leuk he die theorie, echter zegt de praktijk vaak iets anders. Je richtingaanwijzer is de enige communicatie middel in de auto. Bij bijvoorbeeld wisselstroken is het ook normaal om je richting aan te zetten, nee zo hebben we het niet geleerd, maar verduidelijkt wel het een en ander.
Hoezo? In de praktijk werkt het ook prima. Ik rijd bijna altijd op de rechterrijstrook en moet dus regelmatig van rijstrook wisselen om in te halen. Ik zet echt nooit m'n richtingaanwijzer aan als ik niet van rijstrook kan wisselen. Op het moment dat ik kan wisselen zet ik hem aan en wissel ik van rijstrook. Kwestie van timen. Hoe moeilijk kan het zijn?
pi_112760752
quote:
1s.gif Op maandag 11 juni 2012 21:35 schreef H-D het volgende:

[..]

Maar het slaat nergens op om als je op de snelweg in een normale situatie rijdt je richtingaanwijzer zomaar aan te gooien ook al kan je niet verplaatsen.
Ik noem een wisselstrook geen normale situatie. Als jij ingesloten dreigt te raken achter een vrachtwagen en gaat knipperen kun je ook de pot op, eens.
quote:
3s.gif Op maandag 11 juni 2012 21:35 schreef Nagelschaartje het volgende:
Het verbaast me oprecht dat er mensen zijn die denken dat de bedoeling van het knipperlicht is om aan te geven dat je verschuift zodra er ruimte is. Zo wordt het gewoon niet geleerd in de lessen (en die zijn bij mij niet zo lang geleden, daarom weet ik dat nog).

Als ik zie dat iemand richting aangeeft terwijl er helemaal geen ruimte is, dan ga ik er vanuit dat die persoon niet op zit te letten en gewoon zal gaan, remmen dus. (liever geen ongeluk dan mijn gelijk halen).
(uiteraard is het een ander verhaal bij filevorming waarbij iemand ergens tussen moet komen en daar ruimte voor nodig heeft, maar ik ga even uit van een snelweg waar normale snelheid gereden wordt)

[..]

Heel leuk, maar jij kan niet bepalen hoe de praktijk gaat. Maakt niet uit met hoeveel mensen je bent die denken dat het zo werkt, zolang dit niet vastligt, is dit wat voor verwarring zorgt.
Jij zult wel vaak een hartverzakkingen krijgen als er een vrachtwagen knippert en daarmee communiceert dat ie wil inhalen.
In Frankrijk hebben ze er een handje van om de knipper aan te zetten bij voorbaat als ze willen inhalen en daar schrik ik ook af en toe van eens. Dat wil niet zeggen dat je je knipperlicht niet mag gebruiken in sommige situaties, ik durf zelfs te beweren dat het soms veiliger is.

@Descendent
Daar doen ze idd niet anders!
pi_112760956
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 21:51 schreef dester_martijn het volgende:

[..]

Ik noem een wisselstrook geen normale situatie. Als jij ingesloten dreigt te raken achter een vrachtwagen en gaat knipperen kun je ook de pot op, eens.

[..]
Wat bedoel jij met een wisselstrook dan?
pi_112762252
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 21:54 schreef Accordtje het volgende:

[..]

Wat bedoel jij met een wisselstrook dan?
Idd..wat als je gaat wisselen om in te halen is tcoh vrij normaal.
pi_112762574
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 21:54 schreef Accordtje het volgende:

[..]

Wat bedoel jij met een wisselstrook dan?
Excuus, bedoelde weefstroken, alhoewel wisselstroken ook bestaan. Ik wil alleen maar zeggen dat je knipperlicht bij voorbaat al aan doen soms ook gewoon duidelijker is. Net zoals dat in sommige situaties schrikreacties oproept.

Wettelijk gezien mag je een fietsstrook met doorgetrokken streep ook niet overschrijden (behalve bij afslaan), maar vaak is het zo dat je dan anders niet met twee auto's erdoorheen past. Hier in het dorp is dat zo omdat er vakken zijn waarlangs je mag parkeren. De weg wordt dus smaller.
Deze situatie "vraagt" ook om overtreden te worden voor de verkeersveiligheid.
pi_112763119
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 22:11 schreef dester_martijn het volgende:

[..]

Excuus, bedoelde weefstroken, alhoewel wisselstroken ook bestaan. Ik wil alleen maar zeggen dat je knipperlicht bij voorbaat al aan doen soms ook gewoon duidelijker is. Net zoals dat in sommige situaties schrikreacties oproept.

Wettelijk gezien mag je een fietsstrook met doorgetrokken streep ook niet overschrijden (behalve bij afslaan), maar vaak is het zo dat je dan anders niet met twee auto's erdoorheen past. Hier in het dorp is dat zo omdat er vakken zijn waarlangs je mag parkeren. De weg wordt dus smaller.
Deze situatie "vraagt" ook om overtreden te worden voor de verkeersveiligheid.
Ja ik had het dan ook niet over weefstroken. Maar over een 'standaard' snelweg situatie.
  FOK!fotograaf maandag 11 juni 2012 @ 22:29:07 #200
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_112763975
quote:
3s.gif Op maandag 11 juni 2012 21:35 schreef Nagelschaartje het volgende:
Heel leuk, maar jij kan niet bepalen hoe de praktijk gaat. Maakt niet uit met hoeveel mensen je bent die denken dat het zo werkt, zolang dit niet vastligt, is dit wat voor verwarring zorgt.
Over het algemeen zijn er genoeg dingen vastgelegd. Er is ook nog zoiets als inzicht en normaal gedrag. Vrachtwagens die seinen als de ander er voorbij is. Wordt niet zo geleegd, mag niet (groot licht mag je alleen gebruiken als je andere weggebruikers niet hindert in het donker of ter afwending van gevaar) maar gebeurt wel en heeft een positieve invloed op de verkeersveiligheid.
Bij file op de uitvoegstrook alvast op de vluchtstrook ervoor gaan staan. Mag niet, gebeurt wel, is veiliger dan rechts staan. Een verdrijvingsvlak gebruiken als voorsorteervak om zo de andere weggebruikers niet tot last te zijn. Mag niet, gebeurt wel en is beter ook.

Knipperen valt daar ook onder. Rijd ik rechts, wil ik inhalen en zie ik dat de linkerbaan vrij is, terwijl er op de middenbaan achter mij iemand aan komt, dan zet ik mijn knippertje aan. Ik ga niet meteen, maar de persoon schuin achter/naast mij ziet dan dat ik ook naar links wil, gaat meestal uit beleefdheid naar links en ik kan ook mijn weg zonder problemen vervolgen. Rijden ze naast me dan wil ik vaak nog even mijn hand opsteken. Maar wat ik nu doe (en deze persoon trouwens ook) dat mag niet.
Zelfde verhaal: Invoegstrook, als ik met 120 aan kom banjeren op de rechterbaan en het is rustig terwijl er mensen willen invoegen, dan schuif ik een baantje op (na eerst te hebben gekeken of ik daar niemand mee lastig val!). Ik heb er geen last van, zij kunnen rustig hun invoegactie maken zonder mij te hinderen en ieder gaat weer door met de rit waarmee hij bezig was. Wordt dat zo geleerd? Nee. Mag het? Absoluut niet. Is het sociaal en goed voor de doorstroming? Ja, mits je op de linkerbaan niemand hindert wel ja.

Verder, over het rijden. Je hebt de modelmanier, zo wordt het je geleerd, en je hebt de manier zoals je uiteindelijk gaat rijden en dat verschilt aardig. Schakelen bij 3000 toeren? Echt niet altijd hoor. Straatje keren? Zet de auto maar halfdwars voor de straat waar ik hem in wil hebben, is makkelijker en duidelijker. Inparkeren? Soms kan een stoepje meepakken met draaien ook handig zijn.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')