Inderdaad.quote:Op zondag 10 juni 2012 10:55 schreef Ambrosius het volgende:
Zolang je maar niet opzij komt als je die ruimte niet krijgt en hebt.
je weet dat dit niet de juiste manier is?quote:Op zondag 10 juni 2012 11:11 schreef spijkerbroek het volgende:
Richtingaanwijzer aan doen is dan ook een "ik wil graag invoegen" en geen "maak plaats, want ik ga invoegen". Dus ik doe mijn richtingaanwijzer zo vroeg mogelijk aan, zodat andere weggebruikers weten wat ik wil gaan doen en daar eventueel op kunnen anticiperen.
Enlighten me.quote:Op zondag 10 juni 2012 11:13 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
je weet dat dit niet de juiste manier is?
Mensen met rijervaring snappen dat.quote:Op zondag 10 juni 2012 11:11 schreef spijkerbroek het volgende:
Richtingaanwijzer aan doen is dan ook een "ik wil graag invoegen" en geen "maak plaats, want ik ga invoegen". Dus ik doe mijn richtingaanwijzer zo vroeg mogelijk aan, zodat andere weggebruikers weten wat ik wil gaan doen en daar eventueel op kunnen anticiperen.
Ik had van de week ongeveer zo'n zelfde bijdehandje; alleen reed hij niet op een invoegstrook, maar op de rechterbaan met nog ongeveer 100 meter voor hem tot de volgende vrachtwaggel; knippertje aan met dus het verzoek aan mij om met de motor op te zouten naar de linkerbaan. Nou wil ik dat best, maar ik reed 100 (80 is de max daar), en op de linkerbaan kwamen net wat grotere duisers aan, en daar ga ik mijn brommer lekker niet voor gooien omdat hij zo nodig 100 meter voor die vrachtwagen al op de middelste baan wil gaan rijdenquote:Op zaterdag 9 juni 2012 10:40 schreef gebrokenglas het volgende:
Nou, heb je van die mensen op de invoegstrook die willen invoegen, ervanuit gaan dat je wel naar links gaat om ruimte te maken, maar dat kan ik niet om dat bij mij links al andere auto's rijden.
En dan krijg je een middelvinger dat je niet naar links bent gegaan.![]()
![]()
Als zie je toch ook, als invoeger, de verkeerssituatie achter je?
Of als ik dan zie dat ze aanstalten maken geef ik bij voorbaat al groot licht en soms zelfs vol de claxon.
Die middelvingers en de groot licht signalen die ik dan terug krijg negeer ik dan maar.
Heb geen behoefte om 50km/uur aan snelheidsverschil te moeten corrigeren voor die verkeersinzichtloze debielen...
Rechter knipperlicht uitschakelen aan het eind lijkt me ook handig, anders blijf je eeuwig knipperenquote:Op zondag 10 juni 2012 11:17 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
je knipperlicht is om aan te geven dat je van rijrichting gaat veranderen, niet om aan te geven dat je dit wilt gaan doen als er bij toeval ruimte komt.
Links inhalen
- Het inhalen op een autosnelweg doe je langs links.
. Eerst kijken of je veilig kan inhalen;
. Linker knipperlicht aanzetten;
. Naar de linkse rijstrook rijden;
. Knipperlicht uitschakelen;
. Het voertuig inhalen;
. Rechter knipperlicht aanzetten;
. Terug naar de rechter rijstrook rijden.
het is niet de regel. ik ga meteen op scherp als ik een auto links voorbij ga en hij net voordat ik bij hem ben zijn knipperlicht aanzet.quote:Op zondag 10 juni 2012 11:22 schreef Cybje het volgende:
[..]
Rechter knipperlicht uitschakelen aan het eind lijkt me ook handig, anders blijf je eeuwig knipperen
Maar zo klopt het wel inderdaad. Alhoewel het naar mijn idee prettiger zou rijden als het betekent dat je van richting wilt veranderen in plaats van dat direct gaat doen, want dan is er veel rustiger op te anticiperen door de rest van het verkeer.
Klopt, maar ik denk wel dat het beter zou zijn.quote:Op zondag 10 juni 2012 11:24 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
het is niet de regel. ik ga meteen op scherp als ik een auto links voorbij ga en hij net voordat ik bij hem ben zijn knipperlicht aanzet.
verkeersregels zijn er om duidelijkheid te scheppen, niet om tot je te nemen en er dan een draai aan te geven. mijn mening dan.
waar het mis gaat is dat er tosti's zijn die hun eigen regels gaan bepalen. als het maar duidelijk is, da's het belangrijkste in het verkeer.quote:Op zondag 10 juni 2012 11:28 schreef Cybje het volgende:
[..]
Klopt, maar ik denk wel dat het beter zou zijn.
Irritantste is wel dat nu de ene helft van de bestuurders de ene manier aanhoudt en de andere helft de andere manier. Dat maakt het extra lastig, want dan mis je inderdaad die duidelijkheid die verkeersregels horen te geven.
Net als mensen die anderen voorlaten op punten waar het totaal overbodig is. Is misschien vriendelijk, maar dat maakt het verkeer wel onduidelijk en is soms ook nog slecht voor de doorstroming.
Is ook nog eens gevaarlijk. Reed laatst achter iemand en kwam er zo'n punt waar fietsers oversteken maar die hebben natuurlijk geen voorrang en hij ging opeens vol remmen voor ze, waardoor ik bijna achterop zat.quote:Op zondag 10 juni 2012 11:28 schreef Cybje het volgende:
[..]
Net als mensen die anderen voorlaten op punten waar het totaal overbodig is. Is misschien vriendelijk, maar dat maakt het verkeer wel onduidelijk en is soms ook nog slecht voor de doorstroming.
ik heb wel eens een tosti bijna in mijn bumper gehad die boos werd omdat ik afremde voor een zebra. het is ook een kwestie van opletten.quote:Op zondag 10 juni 2012 11:29 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Is ook nog eens gevaarlijk. Reed laatst achter iemand en kwam er zo'n punt waar fietsers oversteken maar die hebben natuurlijk geen voorrang en hij ging opeens vol remmen voor ze, waardoor ik bijna achterop zat.
Maar bij een zebrapad kun je het verwachten. Als het plotseling gebeurt op een onverwachts punt, reageer je vaak toch net even later.quote:Op zondag 10 juni 2012 11:30 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
ik heb wel eens een tosti bijna in mijn bumper gehad die boos werd omdat ik afremde voor een zebra. het is ook een kwestie van opletten.
Moet je maar beter opletten of meer afstand houden. Als je niet op tijd stil kan staan is dat je eigen fout.quote:Op zondag 10 juni 2012 11:29 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Is ook nog eens gevaarlijk. Reed laatst achter iemand en kwam er zo'n punt waar fietsers oversteken maar die hebben natuurlijk geen voorrang en hij ging opeens vol remmen voor ze, waardoor ik bijna achterop zat.
Wat is veilig inhalen?quote:Op zondag 10 juni 2012 11:17 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
je knipperlicht is om aan te geven dat je van rijrichting gaat veranderen, niet om aan te geven dat je dit wilt gaan doen als er bij toeval ruimte komt.
Links inhalen
- Het inhalen op een autosnelweg doe je langs links.
. Eerst kijken of je veilig kan inhalen;
. Linker knipperlicht aanzetten;
. Naar de linkse rijstrook rijden;
. Knipperlicht uitschakelen;
. Het voertuig inhalen;
. Rechter knipperlicht aanzetten;
. Terug naar de rechter rijstrook rijden.
Voor sommige mensen wel.quote:Op zondag 10 juni 2012 12:42 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
Wat is veilig inhalen?
Is dat als er niemand meer op de linker baan zit tot aan de horizon of is dat je knipperlicht aanzetten en wachten totdat je ruimte hebt of krijgt?
Wat in elk geval niet veilig is, is om je knipperlicht aan te zetten op een moment dat je absoluut niet van baan kunt wisselen. Je communiceert daar iets anders mee dan wat het verkeer achter je denkt.quote:Op zondag 10 juni 2012 12:42 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
Wat is veilig inhalen?
Is dat als er niemand meer op de linker baan zit tot aan de horizon of is dat je knipperlicht aanzetten en wachten totdat je ruimte hebt of krijgt?
Knipperlicht aanzetten totdat je ruimte krijgt is gewoon fout. Dat soort mensen geef ik dus ook nooit ruimte.quote:Op zondag 10 juni 2012 12:42 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
Wat is veilig inhalen?
Is dat als er niemand meer op de linker baan zit tot aan de horizon of is dat je knipperlicht aanzetten en wachten totdat je ruimte hebt of krijgt?
Nou, ik wel. Alleen al omdat ik liever een aso of onbenul de ruimte gun dan dat ik straks in de vangrail hang met mijn Grote Gelijk.quote:Op zondag 10 juni 2012 14:52 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
Knipperlicht aanzetten totdat je ruimte krijgt is gewoon fout. Dat soort mensen geef ik dus ook nooit ruimte.
Toch ben ik van mening dat je dat niet moet doen. Het hoort sowieso al niet, maar door het aanzetten van je knipperlicht kan een ander gaan twijfelen. Die denkt bij zichzelf hij zal toch niet....quote:Op zondag 10 juni 2012 11:28 schreef spijkerbroek het volgende:
Als ik van rijstrook wil veranderen, kijk ik eerst of er een mogelijkheid is om dat veilig te doen. Als die mogelijkheid er is, zet ik m'n richtingaanwijzer aan en doe de manoevre.
Als die mogelijkheid er niet is en ik moet toch van rijstrook veranderen (in de spits bv), zet ik 'm aan en wacht tot er een mogelijkheid is.
Het ligt aan de situatie natuurlijk. Maar liever vroeg aan dan laat aan.
Inderdaad. Ik gebruik het alleen als je met 30 over de snelweg hobbelt in de file of zo, en je moet van baan wisselen. Anders kom je er gewoon niet tussen.quote:Op zondag 10 juni 2012 15:13 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Toch ben ik van mening dat je dat niet moet doen. Het hoort sowieso al niet, maar door het aanzetten van je knipperlicht kan een ander gaan twijfelen. Die denkt bij zichzelf hij zal toch niet....
Zeker voor motorrijders kan dat heel link zijn, die denken wellicht dat jij ze niet gezien hebt.
Idd alleen dan. Verder pas knipperen als je ook echt gaat. Anders wordt het zo'n onoverzichtelijke situatiequote:Op zondag 10 juni 2012 15:15 schreef thenxero het volgende:
[..]
Inderdaad. Ik gebruik het alleen als je met 30 over de snelweg hobbelt in de file of zo, en je moet van baan wisselen. Anders kom je er gewoon niet tussen.
Mijn ervaring is dat mensen dit doen omdat ze geen zin hebben om te wachten totdat er ruimte ontstaat.quote:Op zondag 10 juni 2012 15:21 schreef H-D het volgende:
[..]
Idd alleen dan. Verder pas knipperen als je ook echt gaat. Anders wordt het zo'n onoverzichtelijke situatieik denk dan altijd oh die idioot kijkt niet en ramt 'm gewoon naar links
Jij snapt het tenminste. Richtingaanwijzer is er om jezelf voorspelbaar te maken voor anderen, en viseversa, zodat men op elkaar kan anticiperen.quote:Op zondag 10 juni 2012 11:11 schreef spijkerbroek het volgende:
Richtingaanwijzer aan doen is dan ook een "ik wil graag invoegen" en geen "maak plaats, want ik ga invoegen". Dus ik doe mijn richtingaanwijzer zo vroeg mogelijk aan, zodat andere weggebruikers weten wat ik wil gaan doen en daar eventueel op kunnen anticiperen.
Volgens mij moet jij gewoon nog ff een paar lesjes nemen. Je richtingaanwijzer hoor je pas te gebruiken op het moment dat je van rijstrook wisselt. Wordt tijdens een van de eerste rijlessen al geleerd. Als er nog geen ruimte is om van rijstrook te wisselen dien je de richtingaanwijzer dus ook nog niet te gebruiken.quote:Op maandag 11 juni 2012 20:39 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Jij snapt het tenminste. Richtingaanwijzer is er om jezelf voorspelbaar te maken voor anderen, en viseversa, zodat men op elkaar kan anticiperen.
Wachten totdat de ruimte er is maakt die hele richtingaanwijzer overbodig; ga dan gewoon, dan weet men het op hetzelfde moment.
Mensen die het interpreteren als ga je op datzelfde moment, gebruiken de richtingaanwijzer dus zelf ook verkeerd en hebben het duidelijk niet begrepen
Ja leuk he die theorie, echter zegt de praktijk vaak iets anders. Je richtingaanwijzer is de enige communicatie middel in de auto. Bij bijvoorbeeld wisselstroken is het ook normaal om je richting aan te zetten, nee zo hebben we het niet geleerd, maar verduidelijkt wel het een en ander.quote:Op maandag 11 juni 2012 21:06 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Volgens mij moet jij gewoon nog ff een paar lesjes nemen. Je richtingaanwijzer hoor je pas te gebruiken op het moment dat je van rijstrook wisselt. Wordt tijdens een van de eerste rijlessen al geleerd. Als er nog geen ruimte is om van rijstrook te wisselen dien je de richtingaanwijzer dus ook nog niet te gebruiken.
En wat betreft je laatste zin is al helemaal onzin natuurlijk. Die mensen die het zo interpreteren gebruiken de richtingaanwijzer juist zoals het hoort. Namelijk op het moment dat je daadwerkelijk van rijstrook wisselt. Dus nogmaals het voorbeeld motorrijder erbij betrekkend: die kan er van schrikken omdat hij/zij denkt dat jij hem/haar niet gezien hebt.
Maar het slaat nergens op om als je op de snelweg in een normale situatie rijdt je richtingaanwijzer zomaar aan te gooien ook al kan je niet verplaatsen.quote:Op maandag 11 juni 2012 21:32 schreef dester_martijn het volgende:
[..]
Ja leuk he die theorie, echter zegt de praktijk vaak iets anders. Je richtingaanwijzer is de enige communicatie middel in de auto. Bij bijvoorbeeld wisselstroken is het ook normaal om je richting aan te zetten, nee zo hebben we het niet geleerd, maar verduidelijkt wel het een en ander.
Heel leuk, maar jij kan niet bepalen hoe de praktijk gaat. Maakt niet uit met hoeveel mensen je bent die denken dat het zo werkt, zolang dit niet vastligt, is dit wat voor verwarring zorgt.quote:Op maandag 11 juni 2012 21:32 schreef dester_martijn het volgende:
[..]
Ja leuk he die theorie, echter zegt de praktijk vaak iets anders. Je richtingaanwijzer is de enige communicatie middel in de auto. Bij bijvoorbeeld wisselstroken is het ook normaal om je richting aan te zetten, nee zo hebben we het niet geleerd, maar verduidelijkt wel het een en ander.
En waarom is dat relevant voor de verkeerssituatie in Nederland?quote:
Dit is 100% correct en naar mijn inziens ook de enige manier.quote:Op maandag 11 juni 2012 21:16 schreef Tism het volgende:
Nog even voor de duidelijkheid..![]()
Je richtingaanwijzer is er voor communicatie naar de andere weggebruikers, om aan te geven wat je van plan bent..![]()
In stappen betekent dit:
- je kijkt eerst of het wel kan (spiegels, vóór de auto en dode hoek)
- je laat zien dat je het gaat doen (aangeven van de richting)
- je gaat het doen/voert het uit (inzetten van de gewenste rijrichting of verplaatsing)
..
Hoezo? In de praktijk werkt het ook prima. Ik rijd bijna altijd op de rechterrijstrook en moet dus regelmatig van rijstrook wisselen om in te halen. Ik zet echt nooit m'n richtingaanwijzer aan als ik niet van rijstrook kan wisselen. Op het moment dat ik kan wisselen zet ik hem aan en wissel ik van rijstrook. Kwestie van timen. Hoe moeilijk kan het zijn?quote:Op maandag 11 juni 2012 21:32 schreef dester_martijn het volgende:
[..]
Ja leuk he die theorie, echter zegt de praktijk vaak iets anders. Je richtingaanwijzer is de enige communicatie middel in de auto. Bij bijvoorbeeld wisselstroken is het ook normaal om je richting aan te zetten, nee zo hebben we het niet geleerd, maar verduidelijkt wel het een en ander.
Ik noem een wisselstrook geen normale situatie. Als jij ingesloten dreigt te raken achter een vrachtwagen en gaat knipperen kun je ook de pot op, eens.quote:Op maandag 11 juni 2012 21:35 schreef H-D het volgende:
[..]
Maar het slaat nergens op om als je op de snelweg in een normale situatie rijdt je richtingaanwijzer zomaar aan te gooien ook al kan je niet verplaatsen.
Jij zult wel vaak een hartverzakkingen krijgen als er een vrachtwagen knippert en daarmee communiceert dat ie wil inhalen.quote:Op maandag 11 juni 2012 21:35 schreef Nagelschaartje het volgende:
Het verbaast me oprecht dat er mensen zijn die denken dat de bedoeling van het knipperlicht is om aan te geven dat je verschuift zodra er ruimte is. Zo wordt het gewoon niet geleerd in de lessen (en die zijn bij mij niet zo lang geleden, daarom weet ik dat nog).
Als ik zie dat iemand richting aangeeft terwijl er helemaal geen ruimte is, dan ga ik er vanuit dat die persoon niet op zit te letten en gewoon zal gaan, remmen dus. (liever geen ongeluk dan mijn gelijk halen).
(uiteraard is het een ander verhaal bij filevorming waarbij iemand ergens tussen moet komen en daar ruimte voor nodig heeft, maar ik ga even uit van een snelweg waar normale snelheid gereden wordt)
[..]
Heel leuk, maar jij kan niet bepalen hoe de praktijk gaat. Maakt niet uit met hoeveel mensen je bent die denken dat het zo werkt, zolang dit niet vastligt, is dit wat voor verwarring zorgt.
Wat bedoel jij met een wisselstrook dan?quote:Op maandag 11 juni 2012 21:51 schreef dester_martijn het volgende:
[..]
Ik noem een wisselstrook geen normale situatie. Als jij ingesloten dreigt te raken achter een vrachtwagen en gaat knipperen kun je ook de pot op, eens.
[..]
Idd..wat als je gaat wisselen om in te halen is tcoh vrij normaal.quote:Op maandag 11 juni 2012 21:54 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Wat bedoel jij met een wisselstrook dan?
Excuus, bedoelde weefstroken, alhoewel wisselstroken ook bestaan. Ik wil alleen maar zeggen dat je knipperlicht bij voorbaat al aan doen soms ook gewoon duidelijker is. Net zoals dat in sommige situaties schrikreacties oproept.quote:Op maandag 11 juni 2012 21:54 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Wat bedoel jij met een wisselstrook dan?
Ja ik had het dan ook niet over weefstroken. Maar over een 'standaard' snelweg situatie.quote:Op maandag 11 juni 2012 22:11 schreef dester_martijn het volgende:
[..]
Excuus, bedoelde weefstroken, alhoewel wisselstroken ook bestaan. Ik wil alleen maar zeggen dat je knipperlicht bij voorbaat al aan doen soms ook gewoon duidelijker is. Net zoals dat in sommige situaties schrikreacties oproept.
Wettelijk gezien mag je een fietsstrook met doorgetrokken streep ook niet overschrijden (behalve bij afslaan), maar vaak is het zo dat je dan anders niet met twee auto's erdoorheen past. Hier in het dorp is dat zo omdat er vakken zijn waarlangs je mag parkeren. De weg wordt dus smaller.
Deze situatie "vraagt" ook om overtreden te worden voor de verkeersveiligheid.
Over het algemeen zijn er genoeg dingen vastgelegd. Er is ook nog zoiets als inzicht en normaal gedrag. Vrachtwagens die seinen als de ander er voorbij is. Wordt niet zo geleegd, mag niet (groot licht mag je alleen gebruiken als je andere weggebruikers niet hindert in het donker of ter afwending van gevaar) maar gebeurt wel en heeft een positieve invloed op de verkeersveiligheid.quote:Op maandag 11 juni 2012 21:35 schreef Nagelschaartje het volgende:
Heel leuk, maar jij kan niet bepalen hoe de praktijk gaat. Maakt niet uit met hoeveel mensen je bent die denken dat het zo werkt, zolang dit niet vastligt, is dit wat voor verwarring zorgt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |