Enerzijds heeft dat ook iets met hoffelijkheid te maken.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 20:43 schreef Garbageman het volgende:
Officieel mág je niet eens naar links als er iemand wil invoegen. Helaas doe ik dat meestal wél, omdat de mensen die fatsoenlijk kunnen invoegen érg zeldzaam zijn
Waarom zou dat niet mogen?quote:Op vrijdag 8 juni 2012 20:43 schreef Garbageman het volgende:
Officieel mág je niet eens naar links als er iemand wil invoegen. Helaas doe ik dat meestal wél, omdat de mensen die fatsoenlijk kunnen invoegen érg zeldzaam zijn
Dat zijn ws. dezelfde idioten die bij ritsen wél het maximale asfalt benutten al konden ze eerder naar rechts.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 20:49 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Al die spastische idioten die meteen bij de blokmarkering naar links hengstenga eerst gewoon eens snelheid maken en opletten, de invoegstrook is soms wel twee kilometer lang.
Als je écht verstandig over wil komen zeg je: Tjongejonge, iedereen op FOK! voegt natuurlijk altijd in met aangepaste snelheid.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 21:19 schreef thenxero het volgende:
Tjongejonge, iedereen op FOK! voegt natuurlijk altijd in met minstens 120 km/h.
Inderdaad, je gaat natuurlijk niet met 120km/h invoegen bij een file.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 21:21 schreef vannelle het volgende:
[..]
Als je écht verstandig over wil komen zeg je: Tjongejonge, iedereen op FOK! voegt natuurlijk altijd in met aangepaste snelheid.
Ik wel, meteen 500 meter vluchtstrook erbij aan het einde en dan ben ik weer een paar auto's verder in de file!quote:Op vrijdag 8 juni 2012 21:28 schreef Tankiej het volgende:
[..]
Inderdaad, je gaat natuurlijk niet met 120km/h invoegen bij een file.
Nee dat was ik. Bij wijze van spreken om mijn frustratie te uiten op een internetforum. Ik typ wel meer wat ik niet serieus bedoel, zoals hiervoor ergens dat een bumperklever hem bijna zonder sensilube mijn kont in jaste. Toen had ik het ook niet letterlijk over anale seks op de A50. Ik schop dus geen mensen in hun nek en dien evenmin klysma's toe met specerijen.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 20:26 schreef vannelle het volgende:
[..]
Misschien deden ze dat al maar was Fiatje gewoon té vol geladen?
Dan helpt peper in de reet en een schop in de nek ook niet.
Sowieso.........schop in de nek....![]()
En ja, ik weet dat jij dat niet zei.
psies.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 21:55 schreef thenxero het volgende:
Soms is het ook gewoon onmogelijk om de maximale snelheid te halen vanwege trage invoegers voor je. Wat moet je dan, rechts op de vluchtstrook er voorbij? Soms kan het gewoon niet anders.
Als je op de snelweg zit kan je dit ook gewoon zien aankomen en je snelheid aanpassen of naar links gaan. In plaats van stoïcijns 120 doorrijden op de rechterbaan omdat je wettelijk niet naar links hoeft en vervolgens vloeken als je moet remmen.
Hangt er een beetje van af.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 22:07 schreef kiwiko het volgende:
ik moet altijd lachen om mensen die geirriteerd raken als jij sociaal bent, en dus iemand voor laat gaan
Laatst nog. Overzichtelijke kruising, kwam geen verkeer aan, kon zo met de bocht mee rechtdoor. Kwam een fietser aan in de verte die geen voorrang had. Terwijl ik nog keek of er auto's aankwamen (en dus niks zag) maakte de mevrouw voor me een noodstop om die fietser onterecht voor te laten. Ik zag het gelukkig net op tijd maar ik remde zo hard en abrupt dat de motor afsloeg.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 22:07 schreef kiwiko het volgende:
ik moet altijd lachen om mensen die geirriteerd raken als jij sociaal bent, en dus iemand voor laat gaan
Inderdaad, niks mis met een beetje rekening houden met elkaarquote:Op vrijdag 8 juni 2012 21:55 schreef thenxero het volgende:
Soms is het ook gewoon onmogelijk om de maximale snelheid te halen vanwege trage invoegers voor je. Wat moet je dan, rechts op de vluchtstrook er voorbij? Soms kan het gewoon niet anders.
Als je op de snelweg zit kan je dit ook gewoon zien aankomen en je snelheid aanpassen of naar links gaan. In plaats van stoïcijns 120 doorrijden op de rechterbaan omdat je wettelijk niet naar links hoeft en vervolgens vloeken als je moet remmen.
Ik denk dat de meeste auto's die in Nederland op de weg rijden dat niet halen.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 23:05 schreef Yreal het volgende:
Of jullie kopen gewoon allemaal eens een fatsoenlijk voertuig dat in onder de 10 seconden op de 100 zit
precies. Als jouw voertuig dat niet kan, moet het in de drukpers. Zo maken we onze wegen een stuk veiliger.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 23:08 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk dat de meeste auto's die in Nederland op de weg rijden dat niet halen.
Tsja, de realiteit is anders. Je kunt je wel gaan lopen ergeren, maar je zou ook je wensen kunnen bijstellen.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 23:11 schreef Yreal het volgende:
[..]
precies. Als jouw voertuig dat niet kan, moet het in de drukpers. Zo maken we onze wegen een stuk veiliger.
Geen vrachtwagen die dat haalt, en nu?quote:Op vrijdag 8 juni 2012 23:11 schreef Yreal het volgende:
[..]
precies. Als jouw voertuig dat niet kan, moet het in de drukpers. Zo maken we onze wegen een stuk veiliger.
edit : en dan bedoel ik niet specifiek iemand
Dat is anders. Iedereen weet dat een vrachtwagen sloom is, en dat zie je er ook aan.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 23:15 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Geen vrachtwagen die dat haalt, en nu?
Er is in de wet geregeld dacht ik dat bestuurders zoveel mogelijk de verplichting hebben om rechts te houden.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 17:52 schreef vannelle het volgende:
[..]
Traagrijders mss. wel als het extreem is maar linksrijders niet hoor.
Onnodig links rijden is namelijk in de wet geregeld.
Daarom was vroeger knipperlicht naar rechts op de snelweg niet verplicht, omdat naar rechts gaan de logische actie was.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 23:47 schreef H-D het volgende:
[..]
Er is in de wet geregeld dacht ik dat bestuurders zoveel mogelijk de verplichting hebben om rechts te houden.
Dus onnodig links rijden is een daaruit voortvloeiende overtreding.
Hetzelfde geldt voor mensen die hun richtingaanwijzer gebruiken terwijl ze helemaal nog niet van rijstrook kunnen wisselen. Als een soort van dirigeerstok om aan te geven dat men maar ruimte moet vrijhouden.quote:Op donderdag 7 juni 2012 10:06 schreef mstx het volgende:
Mensen die hun richtingaanwijzer pas gebruiken als ze al van richting aan het veranderen zijn.![]()
Of zoals vanochtend iemand voor me die van baan wisselt om voor te sorteren voor het stoplicht naar rechts, en zodra hij voor het stoplicht stilstaat z'n richtingaanwijzer aanzet.
Wat heeft dat voor een nut.
Inderdaad, en dan flitsen/toeteren omdat ik niet opschuif om je te laten invoegenquote:Op vrijdag 8 juni 2012 20:49 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Al die spastische idioten die meteen bij de blokmarkering naar links hengstenga eerst gewoon eens snelheid maken en opletten, de invoegstrook is soms wel twee kilometer lang.
hhahaha een verkeersautistquote:Op zaterdag 9 juni 2012 01:46 schreef nattermann het volgende:
Al die zwakzinnigen die de spitsstrook niet durven te gebruiken "omdat er een doorgetrokken streep ligt en daar mag ik niet overheen![]()
![]()
"
Eentje die de WVW1994 niet kent.quote:
Van mij hoeft het echt niet binnen 10 seconden en een vrachtwagen daar weet je van dat hij niet zo snel op stoom komt. Een personenauto hoort gewoon op zijn minst de moeite te doen om op snelheid in te voegen. Het slaat nergens op om met 50 à 60 die invoegstrook op te kachelen. Zelfs vrachtwagens hebben hem op 80 aan het eind.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 23:08 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk dat de meeste auto's die in Nederland op de weg rijden dat niet halen.
Vind ik ook hoor.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 09:43 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Het slaat nergens op om met 50 à 60 die invoegstrook op te kachelen. Zelfs vrachtwagens hebben hem op 80 aan het eind.![]()
Gelukkig maar, anders was er weer een stuk van mijn wereldbeeld naar de vaantjes...quote:
Zelfs als er een vrachtauto naast hun rijdt op de doorgaande rijstrook willen ze ernaast blijven rijden. Ik noem het oogkleppen-invoegen. jammer genoeg maak ik het vaak mee. Invoeger komt op snelheid, gaat daarna pas naar links kijken of er wel ruimte is, schrikken van de 16,5 meter combinatie die (volgens hun) plotseling links van hun rijdt, en gaan daarna pas beslissen of ze gas geven of op de rem gaan staan.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 11:40 schreef Cybje het volgende:
Laatst had ik ook zo'n irritante situatie met iemand die ging invoegen. Het was zeer rustig op de weg en de invoegstrook was +/- 1 km lang (zo'n ding die ook weer over gaat in een uitvoegstrook).
Iemand wilde dus gaan invoegen en die ging werkelijk exact naast mij rijden, in plaats van net voor mij of net achter mij. Ik ging niet naar links, want aan de linkerkant kwam iemand aan die duidelijk harder reed. Alhoewel er op zich wel ruimte was, vond ik het zeer overbodig om naar links te gaan en uiteindelijk diegene te hinderen. Het is niet mijn taak te forceren dat mensen zich aan de maximumsnelheid houden.
Dus de invoeger komt er vrij laat achter dat dit niet werkt, gaat remmen, voegt daarna net achter mij in en gaat druk lopen seinen met groot licht, alsof ik wat verkeerd zou hebben gedaan.
Dat snap ik dan echt niet. Ik reed ongeveer als enige auto naast die invoegstrook en er was zo verschrikkelijk veel ruimte. Hoe krijgt diegene het dan voor elkaar om 'm exact naast mijn auto te mikken, een ding van nog geen 4 meter lengte bij een invoegstrook van 1000 meter.
Dat is ook erg irritant inderdaad. Ik snap daarbij ook het probleem niet, want juist een vrachtwagenchauffeur wisselt praktisch nooit van snelheid. Dus je kunt heel goed van te voren inschatten of je ervoor of erachter gaat invoegen. En dus niet middenin de vrachtwagen...quote:Op zaterdag 9 juni 2012 14:04 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Zelfs als er een vrachtauto naast hun rijdt op de doorgaande rijstrook willen ze ernaast blijven rijden. Ik noem het oogkleppen-invoegen. jammer genoeg maak ik het vaak mee. Invoeger komt op snelheid, gaat daarna pas naar links kijken of er wel ruimte is, schrikken van de 16,5 meter combinatie die (volgens hun) plotseling links van hun rijdt, en gaan daarna pas beslissen of ze gas geven of op de rem gaan staan.
En achteraf is het die klotevrachtwagen die in de weg reed.
Hoe ik dat stukje 'klotevrachtwagen' weet? Ik hoor ze altijd terug op verjaardagsfeestjes...
Dat of niet allemaal op de rechter baan (wanneer het 2-baans is) maar ook gebruik maken van de linker baan.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:06 schreef H-D het volgende:
[..]
Dat is echt hatelijk idd! Vaak zitten die mensen dan ook zo omzich heen te kijken met een blik van 'ik doe toch niks?'
Een paar maanden geleden had ik zo'n mooie. Een dubbele invoegstrook, want spitsstrook (oftewel, een zee van ruimte voordat je uberhaupt naar links mag). Bleef er eentje 60 rijden, wisselde 2 maal van strook en ging met 60 naar links. En nog grootlicht naar mijn seinen dat ik mijn gas wel intrapte en er op de invoeger nog voorlangs ging (ik reed erachter met die geweldige 60 km/h).quote:Op zaterdag 9 juni 2012 09:43 schreef Mwanatabu het volgende:
Het slaat nergens op om met 50 à 60 die invoegstrook op te kachelen. Zelfs vrachtwagens hebben hem op 80 aan het eind.![]()
Tja, 20km te hard is best balen... Medelijden? Nee. Mag niet, gepakt, betalen - niets aan te doen.quote:Op zondag 10 juni 2012 07:31 schreef gebrokenglas het volgende:
Had laatst een collega die zat te jammeren en te klagen dat ze geflitst was met 90 op een 70km wegwerkzaamheden gedeelte op de snelweg.
Dat ze het gemeen vond en dat die 70 op dat stuk prima 90 had kunnen zijn enzo.
Nou, ik heb er geen medelijden mee. Dat zei ik doen ook en toen werd ze nog bozer..
Dat doe ik ook zodat anderen me ruimte kunnen geven.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 01:35 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Hetzelfde geldt voor mensen die hun richtingaanwijzer gebruiken terwijl ze helemaal nog niet van rijstrook kunnen wisselen. Als een soort van dirigeerstok om aan te geven dat men maar ruimte moet vrijhouden.
Zolang je maar niet opzij komt als je die ruimte niet krijgt en hebt.quote:Op zondag 10 juni 2012 10:54 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
Dat doe ik ook zodat anderen me ruimte kunnen geven.
Inderdaad.quote:Op zondag 10 juni 2012 10:55 schreef Ambrosius het volgende:
Zolang je maar niet opzij komt als je die ruimte niet krijgt en hebt.
je weet dat dit niet de juiste manier is?quote:Op zondag 10 juni 2012 11:11 schreef spijkerbroek het volgende:
Richtingaanwijzer aan doen is dan ook een "ik wil graag invoegen" en geen "maak plaats, want ik ga invoegen". Dus ik doe mijn richtingaanwijzer zo vroeg mogelijk aan, zodat andere weggebruikers weten wat ik wil gaan doen en daar eventueel op kunnen anticiperen.
Enlighten me.quote:Op zondag 10 juni 2012 11:13 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
je weet dat dit niet de juiste manier is?
Mensen met rijervaring snappen dat.quote:Op zondag 10 juni 2012 11:11 schreef spijkerbroek het volgende:
Richtingaanwijzer aan doen is dan ook een "ik wil graag invoegen" en geen "maak plaats, want ik ga invoegen". Dus ik doe mijn richtingaanwijzer zo vroeg mogelijk aan, zodat andere weggebruikers weten wat ik wil gaan doen en daar eventueel op kunnen anticiperen.
Ik had van de week ongeveer zo'n zelfde bijdehandje; alleen reed hij niet op een invoegstrook, maar op de rechterbaan met nog ongeveer 100 meter voor hem tot de volgende vrachtwaggel; knippertje aan met dus het verzoek aan mij om met de motor op te zouten naar de linkerbaan. Nou wil ik dat best, maar ik reed 100 (80 is de max daar), en op de linkerbaan kwamen net wat grotere duisers aan, en daar ga ik mijn brommer lekker niet voor gooien omdat hij zo nodig 100 meter voor die vrachtwagen al op de middelste baan wil gaan rijdenquote:Op zaterdag 9 juni 2012 10:40 schreef gebrokenglas het volgende:
Nou, heb je van die mensen op de invoegstrook die willen invoegen, ervanuit gaan dat je wel naar links gaat om ruimte te maken, maar dat kan ik niet om dat bij mij links al andere auto's rijden.
En dan krijg je een middelvinger dat je niet naar links bent gegaan.![]()
![]()
Als zie je toch ook, als invoeger, de verkeerssituatie achter je?
Of als ik dan zie dat ze aanstalten maken geef ik bij voorbaat al groot licht en soms zelfs vol de claxon.
Die middelvingers en de groot licht signalen die ik dan terug krijg negeer ik dan maar.
Heb geen behoefte om 50km/uur aan snelheidsverschil te moeten corrigeren voor die verkeersinzichtloze debielen...
Rechter knipperlicht uitschakelen aan het eind lijkt me ook handig, anders blijf je eeuwig knipperenquote:Op zondag 10 juni 2012 11:17 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
je knipperlicht is om aan te geven dat je van rijrichting gaat veranderen, niet om aan te geven dat je dit wilt gaan doen als er bij toeval ruimte komt.
Links inhalen
- Het inhalen op een autosnelweg doe je langs links.
. Eerst kijken of je veilig kan inhalen;
. Linker knipperlicht aanzetten;
. Naar de linkse rijstrook rijden;
. Knipperlicht uitschakelen;
. Het voertuig inhalen;
. Rechter knipperlicht aanzetten;
. Terug naar de rechter rijstrook rijden.
het is niet de regel. ik ga meteen op scherp als ik een auto links voorbij ga en hij net voordat ik bij hem ben zijn knipperlicht aanzet.quote:Op zondag 10 juni 2012 11:22 schreef Cybje het volgende:
[..]
Rechter knipperlicht uitschakelen aan het eind lijkt me ook handig, anders blijf je eeuwig knipperen
Maar zo klopt het wel inderdaad. Alhoewel het naar mijn idee prettiger zou rijden als het betekent dat je van richting wilt veranderen in plaats van dat direct gaat doen, want dan is er veel rustiger op te anticiperen door de rest van het verkeer.
Klopt, maar ik denk wel dat het beter zou zijn.quote:Op zondag 10 juni 2012 11:24 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
het is niet de regel. ik ga meteen op scherp als ik een auto links voorbij ga en hij net voordat ik bij hem ben zijn knipperlicht aanzet.
verkeersregels zijn er om duidelijkheid te scheppen, niet om tot je te nemen en er dan een draai aan te geven. mijn mening dan.
waar het mis gaat is dat er tosti's zijn die hun eigen regels gaan bepalen. als het maar duidelijk is, da's het belangrijkste in het verkeer.quote:Op zondag 10 juni 2012 11:28 schreef Cybje het volgende:
[..]
Klopt, maar ik denk wel dat het beter zou zijn.
Irritantste is wel dat nu de ene helft van de bestuurders de ene manier aanhoudt en de andere helft de andere manier. Dat maakt het extra lastig, want dan mis je inderdaad die duidelijkheid die verkeersregels horen te geven.
Net als mensen die anderen voorlaten op punten waar het totaal overbodig is. Is misschien vriendelijk, maar dat maakt het verkeer wel onduidelijk en is soms ook nog slecht voor de doorstroming.
Is ook nog eens gevaarlijk. Reed laatst achter iemand en kwam er zo'n punt waar fietsers oversteken maar die hebben natuurlijk geen voorrang en hij ging opeens vol remmen voor ze, waardoor ik bijna achterop zat.quote:Op zondag 10 juni 2012 11:28 schreef Cybje het volgende:
[..]
Net als mensen die anderen voorlaten op punten waar het totaal overbodig is. Is misschien vriendelijk, maar dat maakt het verkeer wel onduidelijk en is soms ook nog slecht voor de doorstroming.
ik heb wel eens een tosti bijna in mijn bumper gehad die boos werd omdat ik afremde voor een zebra. het is ook een kwestie van opletten.quote:Op zondag 10 juni 2012 11:29 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Is ook nog eens gevaarlijk. Reed laatst achter iemand en kwam er zo'n punt waar fietsers oversteken maar die hebben natuurlijk geen voorrang en hij ging opeens vol remmen voor ze, waardoor ik bijna achterop zat.
Maar bij een zebrapad kun je het verwachten. Als het plotseling gebeurt op een onverwachts punt, reageer je vaak toch net even later.quote:Op zondag 10 juni 2012 11:30 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
ik heb wel eens een tosti bijna in mijn bumper gehad die boos werd omdat ik afremde voor een zebra. het is ook een kwestie van opletten.
Moet je maar beter opletten of meer afstand houden. Als je niet op tijd stil kan staan is dat je eigen fout.quote:Op zondag 10 juni 2012 11:29 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Is ook nog eens gevaarlijk. Reed laatst achter iemand en kwam er zo'n punt waar fietsers oversteken maar die hebben natuurlijk geen voorrang en hij ging opeens vol remmen voor ze, waardoor ik bijna achterop zat.
Wat is veilig inhalen?quote:Op zondag 10 juni 2012 11:17 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
je knipperlicht is om aan te geven dat je van rijrichting gaat veranderen, niet om aan te geven dat je dit wilt gaan doen als er bij toeval ruimte komt.
Links inhalen
- Het inhalen op een autosnelweg doe je langs links.
. Eerst kijken of je veilig kan inhalen;
. Linker knipperlicht aanzetten;
. Naar de linkse rijstrook rijden;
. Knipperlicht uitschakelen;
. Het voertuig inhalen;
. Rechter knipperlicht aanzetten;
. Terug naar de rechter rijstrook rijden.
Voor sommige mensen wel.quote:Op zondag 10 juni 2012 12:42 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
Wat is veilig inhalen?
Is dat als er niemand meer op de linker baan zit tot aan de horizon of is dat je knipperlicht aanzetten en wachten totdat je ruimte hebt of krijgt?
Wat in elk geval niet veilig is, is om je knipperlicht aan te zetten op een moment dat je absoluut niet van baan kunt wisselen. Je communiceert daar iets anders mee dan wat het verkeer achter je denkt.quote:Op zondag 10 juni 2012 12:42 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
Wat is veilig inhalen?
Is dat als er niemand meer op de linker baan zit tot aan de horizon of is dat je knipperlicht aanzetten en wachten totdat je ruimte hebt of krijgt?
Knipperlicht aanzetten totdat je ruimte krijgt is gewoon fout. Dat soort mensen geef ik dus ook nooit ruimte.quote:Op zondag 10 juni 2012 12:42 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
Wat is veilig inhalen?
Is dat als er niemand meer op de linker baan zit tot aan de horizon of is dat je knipperlicht aanzetten en wachten totdat je ruimte hebt of krijgt?
Nou, ik wel. Alleen al omdat ik liever een aso of onbenul de ruimte gun dan dat ik straks in de vangrail hang met mijn Grote Gelijk.quote:Op zondag 10 juni 2012 14:52 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
Knipperlicht aanzetten totdat je ruimte krijgt is gewoon fout. Dat soort mensen geef ik dus ook nooit ruimte.
Toch ben ik van mening dat je dat niet moet doen. Het hoort sowieso al niet, maar door het aanzetten van je knipperlicht kan een ander gaan twijfelen. Die denkt bij zichzelf hij zal toch niet....quote:Op zondag 10 juni 2012 11:28 schreef spijkerbroek het volgende:
Als ik van rijstrook wil veranderen, kijk ik eerst of er een mogelijkheid is om dat veilig te doen. Als die mogelijkheid er is, zet ik m'n richtingaanwijzer aan en doe de manoevre.
Als die mogelijkheid er niet is en ik moet toch van rijstrook veranderen (in de spits bv), zet ik 'm aan en wacht tot er een mogelijkheid is.
Het ligt aan de situatie natuurlijk. Maar liever vroeg aan dan laat aan.
Inderdaad. Ik gebruik het alleen als je met 30 over de snelweg hobbelt in de file of zo, en je moet van baan wisselen. Anders kom je er gewoon niet tussen.quote:Op zondag 10 juni 2012 15:13 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Toch ben ik van mening dat je dat niet moet doen. Het hoort sowieso al niet, maar door het aanzetten van je knipperlicht kan een ander gaan twijfelen. Die denkt bij zichzelf hij zal toch niet....
Zeker voor motorrijders kan dat heel link zijn, die denken wellicht dat jij ze niet gezien hebt.
Idd alleen dan. Verder pas knipperen als je ook echt gaat. Anders wordt het zo'n onoverzichtelijke situatiequote:Op zondag 10 juni 2012 15:15 schreef thenxero het volgende:
[..]
Inderdaad. Ik gebruik het alleen als je met 30 over de snelweg hobbelt in de file of zo, en je moet van baan wisselen. Anders kom je er gewoon niet tussen.
Mijn ervaring is dat mensen dit doen omdat ze geen zin hebben om te wachten totdat er ruimte ontstaat.quote:Op zondag 10 juni 2012 15:21 schreef H-D het volgende:
[..]
Idd alleen dan. Verder pas knipperen als je ook echt gaat. Anders wordt het zo'n onoverzichtelijke situatieik denk dan altijd oh die idioot kijkt niet en ramt 'm gewoon naar links
Jij snapt het tenminste. Richtingaanwijzer is er om jezelf voorspelbaar te maken voor anderen, en viseversa, zodat men op elkaar kan anticiperen.quote:Op zondag 10 juni 2012 11:11 schreef spijkerbroek het volgende:
Richtingaanwijzer aan doen is dan ook een "ik wil graag invoegen" en geen "maak plaats, want ik ga invoegen". Dus ik doe mijn richtingaanwijzer zo vroeg mogelijk aan, zodat andere weggebruikers weten wat ik wil gaan doen en daar eventueel op kunnen anticiperen.
Volgens mij moet jij gewoon nog ff een paar lesjes nemen. Je richtingaanwijzer hoor je pas te gebruiken op het moment dat je van rijstrook wisselt. Wordt tijdens een van de eerste rijlessen al geleerd. Als er nog geen ruimte is om van rijstrook te wisselen dien je de richtingaanwijzer dus ook nog niet te gebruiken.quote:Op maandag 11 juni 2012 20:39 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Jij snapt het tenminste. Richtingaanwijzer is er om jezelf voorspelbaar te maken voor anderen, en viseversa, zodat men op elkaar kan anticiperen.
Wachten totdat de ruimte er is maakt die hele richtingaanwijzer overbodig; ga dan gewoon, dan weet men het op hetzelfde moment.
Mensen die het interpreteren als ga je op datzelfde moment, gebruiken de richtingaanwijzer dus zelf ook verkeerd en hebben het duidelijk niet begrepen
Ja leuk he die theorie, echter zegt de praktijk vaak iets anders. Je richtingaanwijzer is de enige communicatie middel in de auto. Bij bijvoorbeeld wisselstroken is het ook normaal om je richting aan te zetten, nee zo hebben we het niet geleerd, maar verduidelijkt wel het een en ander.quote:Op maandag 11 juni 2012 21:06 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Volgens mij moet jij gewoon nog ff een paar lesjes nemen. Je richtingaanwijzer hoor je pas te gebruiken op het moment dat je van rijstrook wisselt. Wordt tijdens een van de eerste rijlessen al geleerd. Als er nog geen ruimte is om van rijstrook te wisselen dien je de richtingaanwijzer dus ook nog niet te gebruiken.
En wat betreft je laatste zin is al helemaal onzin natuurlijk. Die mensen die het zo interpreteren gebruiken de richtingaanwijzer juist zoals het hoort. Namelijk op het moment dat je daadwerkelijk van rijstrook wisselt. Dus nogmaals het voorbeeld motorrijder erbij betrekkend: die kan er van schrikken omdat hij/zij denkt dat jij hem/haar niet gezien hebt.
Maar het slaat nergens op om als je op de snelweg in een normale situatie rijdt je richtingaanwijzer zomaar aan te gooien ook al kan je niet verplaatsen.quote:Op maandag 11 juni 2012 21:32 schreef dester_martijn het volgende:
[..]
Ja leuk he die theorie, echter zegt de praktijk vaak iets anders. Je richtingaanwijzer is de enige communicatie middel in de auto. Bij bijvoorbeeld wisselstroken is het ook normaal om je richting aan te zetten, nee zo hebben we het niet geleerd, maar verduidelijkt wel het een en ander.
Heel leuk, maar jij kan niet bepalen hoe de praktijk gaat. Maakt niet uit met hoeveel mensen je bent die denken dat het zo werkt, zolang dit niet vastligt, is dit wat voor verwarring zorgt.quote:Op maandag 11 juni 2012 21:32 schreef dester_martijn het volgende:
[..]
Ja leuk he die theorie, echter zegt de praktijk vaak iets anders. Je richtingaanwijzer is de enige communicatie middel in de auto. Bij bijvoorbeeld wisselstroken is het ook normaal om je richting aan te zetten, nee zo hebben we het niet geleerd, maar verduidelijkt wel het een en ander.
En waarom is dat relevant voor de verkeerssituatie in Nederland?quote:
Dit is 100% correct en naar mijn inziens ook de enige manier.quote:Op maandag 11 juni 2012 21:16 schreef Tism het volgende:
Nog even voor de duidelijkheid..![]()
Je richtingaanwijzer is er voor communicatie naar de andere weggebruikers, om aan te geven wat je van plan bent..![]()
In stappen betekent dit:
- je kijkt eerst of het wel kan (spiegels, vóór de auto en dode hoek)
- je laat zien dat je het gaat doen (aangeven van de richting)
- je gaat het doen/voert het uit (inzetten van de gewenste rijrichting of verplaatsing)
..
Hoezo? In de praktijk werkt het ook prima. Ik rijd bijna altijd op de rechterrijstrook en moet dus regelmatig van rijstrook wisselen om in te halen. Ik zet echt nooit m'n richtingaanwijzer aan als ik niet van rijstrook kan wisselen. Op het moment dat ik kan wisselen zet ik hem aan en wissel ik van rijstrook. Kwestie van timen. Hoe moeilijk kan het zijn?quote:Op maandag 11 juni 2012 21:32 schreef dester_martijn het volgende:
[..]
Ja leuk he die theorie, echter zegt de praktijk vaak iets anders. Je richtingaanwijzer is de enige communicatie middel in de auto. Bij bijvoorbeeld wisselstroken is het ook normaal om je richting aan te zetten, nee zo hebben we het niet geleerd, maar verduidelijkt wel het een en ander.
Ik noem een wisselstrook geen normale situatie. Als jij ingesloten dreigt te raken achter een vrachtwagen en gaat knipperen kun je ook de pot op, eens.quote:Op maandag 11 juni 2012 21:35 schreef H-D het volgende:
[..]
Maar het slaat nergens op om als je op de snelweg in een normale situatie rijdt je richtingaanwijzer zomaar aan te gooien ook al kan je niet verplaatsen.
Jij zult wel vaak een hartverzakkingen krijgen als er een vrachtwagen knippert en daarmee communiceert dat ie wil inhalen.quote:Op maandag 11 juni 2012 21:35 schreef Nagelschaartje het volgende:
Het verbaast me oprecht dat er mensen zijn die denken dat de bedoeling van het knipperlicht is om aan te geven dat je verschuift zodra er ruimte is. Zo wordt het gewoon niet geleerd in de lessen (en die zijn bij mij niet zo lang geleden, daarom weet ik dat nog).
Als ik zie dat iemand richting aangeeft terwijl er helemaal geen ruimte is, dan ga ik er vanuit dat die persoon niet op zit te letten en gewoon zal gaan, remmen dus. (liever geen ongeluk dan mijn gelijk halen).
(uiteraard is het een ander verhaal bij filevorming waarbij iemand ergens tussen moet komen en daar ruimte voor nodig heeft, maar ik ga even uit van een snelweg waar normale snelheid gereden wordt)
[..]
Heel leuk, maar jij kan niet bepalen hoe de praktijk gaat. Maakt niet uit met hoeveel mensen je bent die denken dat het zo werkt, zolang dit niet vastligt, is dit wat voor verwarring zorgt.
Wat bedoel jij met een wisselstrook dan?quote:Op maandag 11 juni 2012 21:51 schreef dester_martijn het volgende:
[..]
Ik noem een wisselstrook geen normale situatie. Als jij ingesloten dreigt te raken achter een vrachtwagen en gaat knipperen kun je ook de pot op, eens.
[..]
Idd..wat als je gaat wisselen om in te halen is tcoh vrij normaal.quote:Op maandag 11 juni 2012 21:54 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Wat bedoel jij met een wisselstrook dan?
Excuus, bedoelde weefstroken, alhoewel wisselstroken ook bestaan. Ik wil alleen maar zeggen dat je knipperlicht bij voorbaat al aan doen soms ook gewoon duidelijker is. Net zoals dat in sommige situaties schrikreacties oproept.quote:Op maandag 11 juni 2012 21:54 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Wat bedoel jij met een wisselstrook dan?
Ja ik had het dan ook niet over weefstroken. Maar over een 'standaard' snelweg situatie.quote:Op maandag 11 juni 2012 22:11 schreef dester_martijn het volgende:
[..]
Excuus, bedoelde weefstroken, alhoewel wisselstroken ook bestaan. Ik wil alleen maar zeggen dat je knipperlicht bij voorbaat al aan doen soms ook gewoon duidelijker is. Net zoals dat in sommige situaties schrikreacties oproept.
Wettelijk gezien mag je een fietsstrook met doorgetrokken streep ook niet overschrijden (behalve bij afslaan), maar vaak is het zo dat je dan anders niet met twee auto's erdoorheen past. Hier in het dorp is dat zo omdat er vakken zijn waarlangs je mag parkeren. De weg wordt dus smaller.
Deze situatie "vraagt" ook om overtreden te worden voor de verkeersveiligheid.
Over het algemeen zijn er genoeg dingen vastgelegd. Er is ook nog zoiets als inzicht en normaal gedrag. Vrachtwagens die seinen als de ander er voorbij is. Wordt niet zo geleegd, mag niet (groot licht mag je alleen gebruiken als je andere weggebruikers niet hindert in het donker of ter afwending van gevaar) maar gebeurt wel en heeft een positieve invloed op de verkeersveiligheid.quote:Op maandag 11 juni 2012 21:35 schreef Nagelschaartje het volgende:
Heel leuk, maar jij kan niet bepalen hoe de praktijk gaat. Maakt niet uit met hoeveel mensen je bent die denken dat het zo werkt, zolang dit niet vastligt, is dit wat voor verwarring zorgt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |