Eens, ik had jou ook niet moeten quoten, Ik doelde eigenlijk meer op het theorie geneuzel van Accordtjequote:Op maandag 11 juni 2012 22:17 schreef H-D het volgende:
[..]
Ja ik had het dan ook niet over weefstroken. Maar over een 'standaard' snelweg situatie.
Jij snapt het, soms vraagt de verkeersveiligheid wetten te overtreden. Ik heb alleen geen zin om zo'n lang betoog te schrijven als er ook een interessante voetbalpot op tv isquote:Op maandag 11 juni 2012 22:29 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Over het algemeen zijn er genoeg dingen vastgelegd. Er is ook nog zoiets als inzicht en normaal gedrag. Vrachtwagens die seinen als de ander er voorbij is. Wordt niet zo geleegd, mag niet (groot licht mag je alleen gebruiken als je andere weggebruikers niet hindert in het donker of ter afwending van gevaar) maar gebeurt wel en heeft een positieve invloed op de verkeersveiligheid.
Bij file op de uitvoegstrook alvast op de vluchtstrook ervoor gaan staan. Mag niet, gebeurt wel, is veiliger dan rechts staan. Een verdrijvingsvlak gebruiken als voorsorteervak om zo de andere weggebruikers niet tot last te zijn. Mag niet, gebeurt wel en is beter ook.
Knipperen valt daar ook onder. Rijd ik rechts, wil ik inhalen en zie ik dat de linkerbaan vrij is, terwijl er op de middenbaan achter mij iemand aan komt, dan zet ik mijn knippertje aan. Ik ga niet meteen, maar de persoon schuin achter/naast mij ziet dan dat ik ook naar links wil, gaat meestal uit beleefdheid naar links en ik kan ook mijn weg zonder problemen vervolgen. Rijden ze naast me dan wil ik vaak nog even mijn hand opsteken. Maar wat ik nu doe (en deze persoon trouwens ook) dat mag niet.
Zelfde verhaal: Invoegstrook, als ik met 120 aan kom banjeren op de rechterbaan en het is rustig terwijl er mensen willen invoegen, dan schuif ik een baantje op (na eerst te hebben gekeken of ik daar niemand mee lastig val!). Ik heb er geen last van, zij kunnen rustig hun invoegactie maken zonder mij te hinderen en ieder gaat weer door met de rit waarmee hij bezig was. Wordt dat zo geleerd? Nee. Mag het? Absoluut niet. Is het sociaal en goed voor de doorstroming? Ja, mits je op de linkerbaan niemand hindert wel ja.
hier in roosendaal welquote:Op donderdag 7 juni 2012 20:17 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Zijn er bij de macdrive twee rijstroken waar je tussendoor kan rijden?
Ik heb het over precies hetzelfde als H-D. Het ging om het feit dat mensen de richtingaanwijzer gebruiken bij drukte om te laten zien dat ze van rijstrook willen wisselen. Dat is inderdaad theoretisch al onjuist, maar zorgt in de praktijk zelfs eerder voor verwarring dan voor duidelijkheid.quote:Op maandag 11 juni 2012 22:29 schreef dester_martijn het volgende:
[..]
Eens, ik had jou ook niet moeten quoten, Ik doelde eigenlijk meer op het theorie geneuzel van Accordtje
Ik lees de post nog eens van je "lesje nemen" nog een keer, maar kan deze nuance kan ik er niet in ontdekken.quote:Op maandag 11 juni 2012 22:36 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Ik heb het over precies hetzelfde als H-D. Het ging om het feit dat mensen de richtingaanwijzer gebruiken bij drukte om te laten zien dat ze van rijstrook willen wisselen. Dat is inderdaad theoretisch al onjuist, maar zorgt in de praktijk zelfs eerder voor verwarring dan voor duidelijkheid.
Het moge duidelijk zijn dat er situaties zijn waarin het veiliger is om van de verkeersregels af te wijken, maar waar het in eerste instantie om ging is dat niet.
Maar meestal moet je met afslaan remmen en gaat dus eerst de knipper aan en dan pas ga je remmen.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 00:09 schreef RealBizkit666 het volgende:
Je zet de richtingaanwijzer toch ook niet als je al aan het afslaan bent, maar toch ruim van te voren.
Bij wisselen van rijstrook moet je voorrang verlenen slimpiequote:Op dinsdag 12 juni 2012 18:37 schreef Descendent het volgende:
Dus eigelijk is wat de meeste mensen hier zeggen dat je de richtingaanwijzer NIET al moet laten knipperen als signaal van 'Ik wil ff van baan opschuiven' OMdat de mensen op de linkerbaan bang zijn dat je m er dan ertussengooit?
Dat zegt op zich veul over het weggedrag van veul Nederlanders lijkt me. Want knipperen is in eerste instantie wel bedoeld om een bijzondere verrichting aan te geven Zoals het wisselen van rijstrook.(ja en het nemen van afslagen)
Men weet dat Nederlanders vaak gewoon slecht in de spiegels kijken, dus die "angst" is gegrond. Kijk als automobilist zijnde zal je niet zo snel denken die zal me wel niet gezien hebben, maar ik kan me goed voorstellen dat je dat als motorrijder wel denkt op zo'n moment.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 18:37 schreef Descendent het volgende:
Dus eigelijk is wat de meeste mensen hier zeggen dat je de richtingaanwijzer NIET al moet laten knipperen als signaal van 'Ik wil ff van baan opschuiven' OMdat de mensen op de linkerbaan bang zijn dat je m er dan ertussengooit?
Dat zegt op zich veul over het weggedrag van veul Nederlanders lijkt me. Want knipperen is in eerste instantie wel bedoeld om een bijzondere verrichting aan te geven Zoals het wisselen van rijstrook.(ja en het nemen van afslagen)
Klopt; maar ook als er een mooi beetje ruimte is in de rij auto's links van je is t wel ff beter om aan te geven dat je van baan gaat wisselen...quote:Op dinsdag 12 juni 2012 18:46 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Bij wisselen van rijstrook moet je voorrang verlenen slimpie
Ja maar ja maar, dan ben ik mijn plaatsje kwijtquote:Op dinsdag 12 juni 2012 21:44 schreef Descendent het volgende:
[..]
Klopt; maar ook als er een mooi beetje ruimte is in de rij auto's links van je is t wel ff beter om aan te geven dat je van baan gaat wisselen...
En verder kan de automobilist op de linkerstrook denken bij geknipper: de arme ziel; zit achter die Toyota Yaris die met 90 over de snelweg tuft; Hé, ik laat m er ff tussen!
Men speigelt in Nederland wel goed, hoe kom je erbij dat in Nederland slecht gespiegeld word? Dat kleine deel die dat niet doet kan toch niet de maatstaf zijn voor rijdend Nederland! Zoiezo gaat iedereen met een fatsoenlijk verkeersinzicht niet de knipperlicht bij voorbaat aanzetten wanneer er een motorrijder naast hen rijd.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 21:25 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Men weet dat Nederlanders vaak gewoon slecht in de spiegels kijken, dus die "angst" is gegrond. Kijk als automobilist zijnde zal je niet zo snel denken die zal me wel niet gezien hebben, maar ik kan me goed voorstellen dat je dat als motorrijder wel denkt op zo'n moment.
Nee dat is niet wat de meeste mensen zeggen. Mensen schrikken ervan dat een auto plotseling richting gaat aangeven terwijl er geen ruimte is, denkenden dat ze niet gezien worden.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 18:37 schreef Descendent het volgende:
Dus eigelijk is wat de meeste mensen hier zeggen dat je de richtingaanwijzer NIET al moet laten knipperen als signaal van 'Ik wil ff van baan opschuiven' OMdat de mensen op de linkerbaan bang zijn dat je m er dan ertussengooit?
Dat zegt op zich veul over het weggedrag van veul Nederlanders lijkt me. Want knipperen is in eerste instantie wel bedoeld om een bijzondere verrichting aan te geven Zoals het wisselen van rijstrook.(ja en het nemen van afslagen)
leuk dat jij het woord verkeersinzicht bezigt.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 22:09 schreef dester_martijn het volgende:
[..]
Ja maar ja maar, dan ben ik mijn plaatsje kwijt
[..]
Men speigelt in Nederland wel goed, hoe kom je erbij dat in Nederland slecht gespiegeld word? Dat kleine deel die dat niet doet kan toch niet de maatstaf zijn voor rijdend Nederland! Zoiezo gaat iedereen met een fatsoenlijk verkeersinzicht niet de knipperlicht bij voorbaat aanzetten wanneer er een motorrijder naast hen rijd.
Aan jou zou ik een auto toevertrouwen: Hier spreekt duidelijk iemand met voldoende rijervaring en verkeersinzichtquote:Op maandag 11 juni 2012 22:29 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Over het algemeen zijn er genoeg dingen vastgelegd. Er is ook nog zoiets als inzicht en normaal gedrag. Vrachtwagens die seinen als de ander er voorbij is. Wordt niet zo geleegd, mag niet (groot licht mag je alleen gebruiken als je andere weggebruikers niet hindert in het donker of ter afwending van gevaar) maar gebeurt wel en heeft een positieve invloed op de verkeersveiligheid.
Bij file op de uitvoegstrook alvast op de vluchtstrook ervoor gaan staan. Mag niet, gebeurt wel, is veiliger dan rechts staan. Een verdrijvingsvlak gebruiken als voorsorteervak om zo de andere weggebruikers niet tot last te zijn. Mag niet, gebeurt wel en is beter ook.
Knipperen valt daar ook onder. Rijd ik rechts, wil ik inhalen en zie ik dat de linkerbaan vrij is, terwijl er op de middenbaan achter mij iemand aan komt, dan zet ik mijn knippertje aan. Ik ga niet meteen, maar de persoon schuin achter/naast mij ziet dan dat ik ook naar links wil, gaat meestal uit beleefdheid naar links en ik kan ook mijn weg zonder problemen vervolgen. Rijden ze naast me dan wil ik vaak nog even mijn hand opsteken. Maar wat ik nu doe (en deze persoon trouwens ook) dat mag niet.
Zelfde verhaal: Invoegstrook, als ik met 120 aan kom banjeren op de rechterbaan en het is rustig terwijl er mensen willen invoegen, dan schuif ik een baantje op (na eerst te hebben gekeken of ik daar niemand mee lastig val!). Ik heb er geen last van, zij kunnen rustig hun invoegactie maken zonder mij te hinderen en ieder gaat weer door met de rit waarmee hij bezig was. Wordt dat zo geleerd? Nee. Mag het? Absoluut niet. Is het sociaal en goed voor de doorstroming? Ja, mits je op de linkerbaan niemand hindert wel ja.
Verder, over het rijden. Je hebt de modelmanier, zo wordt het je geleerd, en je hebt de manier zoals je uiteindelijk gaat rijden en dat verschilt aardig. Schakelen bij 3000 toeren? Echt niet altijd hoor. Straatje keren? Zet de auto maar halfdwars voor de straat waar ik hem in wil hebben, is makkelijker en duidelijker. Inparkeren? Soms kan een stoepje meepakken met draaien ook handig zijn.
quote:Op maandag 11 juni 2012 22:29 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Over het algemeen zijn er genoeg dingen vastgelegd. Er is ook nog zoiets als inzicht en normaal gedrag. Vrachtwagens die seinen als de ander er voorbij is. Wordt niet zo geleegd, mag niet (groot licht mag je alleen gebruiken als je andere weggebruikers niet hindert in het donker of ter afwending van gevaar) maar gebeurt wel en heeft een positieve invloed op de verkeersveiligheid.
Bij file op de uitvoegstrook alvast op de vluchtstrook ervoor gaan staan. Mag niet, gebeurt wel, is veiliger dan rechts staan. Een verdrijvingsvlak gebruiken als voorsorteervak om zo de andere weggebruikers niet tot last te zijn. Mag niet, gebeurt wel en is beter ook.
Knipperen valt daar ook onder. Rijd ik rechts, wil ik inhalen en zie ik dat de linkerbaan vrij is, terwijl er op de middenbaan achter mij iemand aan komt, dan zet ik mijn knippertje aan. Ik ga niet meteen, maar de persoon schuin achter/naast mij ziet dan dat ik ook naar links wil, gaat meestal uit beleefdheid naar links en ik kan ook mijn weg zonder problemen vervolgen. Rijden ze naast me dan wil ik vaak nog even mijn hand opsteken. Maar wat ik nu doe (en deze persoon trouwens ook) dat mag niet.
Zelfde verhaal: Invoegstrook, als ik met 120 aan kom banjeren op de rechterbaan en het is rustig terwijl er mensen willen invoegen, dan schuif ik een baantje op (na eerst te hebben gekeken of ik daar niemand mee lastig val!). Ik heb er geen last van, zij kunnen rustig hun invoegactie maken zonder mij te hinderen en ieder gaat weer door met de rit waarmee hij bezig was. Wordt dat zo geleerd? Nee. Mag het? Absoluut niet. Is het sociaal en goed voor de doorstroming? Ja, mits je op de linkerbaan niemand hindert wel ja.
Verder, over het rijden. Je hebt de modelmanier, zo wordt het je geleerd, en je hebt de manier zoals je uiteindelijk gaat rijden en dat verschilt aardig. Schakelen bij 3000 toeren? Echt niet altijd hoor. Straatje keren? Zet de auto maar halfdwars voor de straat waar ik hem in wil hebben, is makkelijker en duidelijker. Inparkeren? Soms kan een stoepje meepakken met draaien ook handig zijn.
Lezen is blijkbaar moeilijk. Het is veiliger om, als de afrit vol staat, alvast op de vluchtstrook te gaan staan dan om rechts te blijven staan. En beter voor de doorstroming ook trouwens. Het gaat over stilstaan op de vluchtstrook omdat je al voor sorteert, niet een file inhalen over de vluchtstrook.quote:Op woensdag 13 juni 2012 11:35 schreef RealBizkit666 het volgende:
Ik snap niet dat jullie hem vereren...
Over de vluchtstrook bij file is absoluut niet veiliger. Want mensen die gewoon netjes in de rij wachten en bij de uitvoegstrook naar rechts gaan kunnen voor onverwachte problemen komen te staan, veroorzaakt door de idioten die denken dat het wel via de vluchtstrook kan (meestal met een in verhouding te hoge snelheid).
I stand corrected.quote:Op woensdag 13 juni 2012 11:44 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Lezen is blijkbaar moeilijk. Het is veiliger om, als de afrit vol staat, alvast op de vluchtstrook te gaan staan dan om rechts te blijven staan. En beter voor de doorstroming ook trouwens. Het gaat over stilstaan op de vluchtstrook omdat je al voor sorteert, niet een file inhalen over de vluchtstrook.
En daar ik redelijk in de buurt van de zwarte markt te Beverwijk woon (woon net onder Alkmaar), kom ik hier, helaas ook op zondag, nog wel eens langs en zal het niet de eerste keer zijn dat ik het fout zie gaan omdat er eentje achterop het stilstaande verkeer klapt.
Prima, no hard feelings!quote:Op woensdag 13 juni 2012 11:45 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
I stand corrected.
Dat had ik inderdaad niet goed gelezen.
Soms is het inderdaad veiliger om alvast voor te sorteren op die vluchtstrook omdat je anders de rechterrijbaan blokkeert. Mensen die weten wanneer dit beter is, die snappen het.quote:Op woensdag 13 juni 2012 11:44 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Lezen is blijkbaar moeilijk. Het is veiliger om, als de afrit vol staat, alvast op de vluchtstrook te gaan staan dan om rechts te blijven staan. En beter voor de doorstroming ook trouwens. Het gaat over stilstaan op de vluchtstrook omdat je al voor sorteert, niet een file inhalen over de vluchtstrook.
En daar ik redelijk in de buurt van de zwarte markt te Beverwijk woon (woon net onder Alkmaar), kom ik hier, helaas ook op zondag, nog wel eens langs en zal het niet de eerste keer zijn dat ik het fout zie gaan omdat er eentje achterop het stilstaande verkeer klapt.
Plaats maken voor invoegers door een baan op te schuiven is gewoon onnodig links rijden. Theoretisch gezien is dat absoluut niet de bedoeling, je moet gewoon je snelheid behouden en de invoeger het laten uitzoeken (hij doet immers de manoeuvre). In de praktijk is het echter wel zo sociaal om wel even plek te maken voor invoegers, zeker als je daarbij niemand in de weg zit.quote:Op woensdag 13 juni 2012 11:35 schreef RealBizkit666 het volgende:
Daarnaast, ik wil wel eens weten in welk wetboek staat dat je geen plaats mag maken voor iemand die wil gaan inhalen of invoegen, hier is geen "keep your lane".
Je moet sowieso altijd spiegelen, of je nou naar rechts of naar links gaat, ook bij een afrit oprijden. En jij had meer mazzel dat je alles goed checkte, want jij deed de maneuvre. Hoe dat zich standhoudt bij een rechter weet ik niet, maar in beginsel ben jou fout.quote:Op woensdag 13 juni 2012 11:52 schreef Mwanatabu het volgende:
Hij had echt geluk dat ik vers uit de lessen kwam en alles wel drie keer controleerde en spiegelde want met de snelheid waarmee hij het deed was het anders echt ernstig fout gegaan.
Natuurlijk moet je altijd spiegelen. Doe ik ook altijd. Maar met de snelheid waarop hij ineens de vluchtstrook op ramde en gaste vlak voordat de uitvoegstrook begon (hij zat al tegen kleven aan) kun je je voorstellen hoe close het was geweest als ik wel was begonnen aan mijn manoeuvre. Ik had de eerste spiegelronde al gehad namelijk, bij de tweede zet je knipper aan en ga je. Dan is het dus schrikken als je bij de tweede ronde ineens iemand in je wiel ziet opduiken die daar helemaal niet hoort of hoeft te rijden. Dat zeg ik, dat ik schrok, niet dat ik anders nooit spiegel of blind die uitrit op jank.quote:Op woensdag 13 juni 2012 12:04 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Je moet sowieso altijd spiegelen, of je nou naar rechts of naar links gaat, ook bij een afrit oprijden. En jij had meer mazzel dat je alles goed checkte, want jij deed de maneuvre. Hoe dat zich standhoudt bij een rechter weet ik niet, maar in beginsel ben jou fout.
Dat heeft niks met onnodig links rijden te maken. Er zijn zelfs plaatsen tegenwoordig waar je verplicht bent om bij een invoegstrook links te blijven rijden.quote:Op woensdag 13 juni 2012 11:59 schreef Tijn het volgende:
[..]
Plaats maken voor invoegers door een baan op te schuiven is gewoon onnodig links rijden. Theoretisch gezien is dat absoluut niet de bedoeling, je moet gewoon je snelheid behouden en de invoeger het laten uitzoeken (hij doet immers de manoeuvre). In de praktijk is het echter wel zo sociaal om wel even plek te maken voor invoegers, zeker als je daarbij niemand in de weg zit.
Precies spiegelen volgens de rijlessen leer je vanzelf af. Op een gegeven moment ga je je eigen volgorde van handelen ontwikkelen. Sommigen stoppen zelfs helemaal met spiegelenquote:Op woensdag 13 juni 2012 12:13 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Natuurlijk moet je altijd spiegelen. Doe ik ook altijd. Maar met de snelheid waarop hij ineens de vluchtstrook op ramde en gaste vlak voordat de uitvoegstrook begon (hij zat al tegen kleven aan) kun je je voorstellen hoe close het was geweest als ik wel was begonnen aan mijn manoeuvre. Ik had de eerste spiegelronde al gehad namelijk, bij de tweede zet je knipper aan en ga je. Dan is het dus schrikken als je bij de tweede ronde ineens iemand in je wiel ziet opduiken die daar helemaal niet hoort of hoeft te rijden. Dat zeg ik, dat ik schrok, niet dat ik anders nooit spiegel of blind die uitrit op jank.
Er zijn gewoon idioten die dingen uithalen die je zelf maar net kunt recht breien als je goed oplet en alles netjes doet.
Hoezo is dat niet onnodig links rijden dan? Er is toch ,formeel niet sociaal gezien, geen reden om naar links te gaan? De invoeger moet zijn snelheid zo aanpassen dat hij kan invoegen. Moet ie zelf uitzoeken allemaal. Niemand hoeft naar links zodat jij kan invoegen.quote:Op woensdag 13 juni 2012 12:48 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Dat heeft niks met onnodig links rijden te maken. Er zijn zelfs plaatsen tegenwoordig waar je verplicht bent om bij een invoegstrook links te blijven rijden.
Er is wel degelijk een verschil tussen onnodig links rijden, en naar links gaan om plaats te maken. Het hoeft niet, maar het mag wel.quote:Op woensdag 13 juni 2012 13:51 schreef H-D het volgende:
[..]
Hoezo is dat niet onnodig links rijden dan? Er is toch ,formeel niet sociaal gezien, geen reden om naar links te gaan? De invoeger moet zijn snelheid zo aanpassen dat hij kan invoegen. Moet ie zelf uitzoeken allemaal. Niemand hoeft naar links zodat jij kan invoegen.
Het is echter wel sociaal en ik doe het als het kan en er dus niemand last heeft ook altijd. Maar het is formeel onnodig links rijden.
Die situaties waar jij het over hebt zijn natuurlijk een ander verhaal. Daar is de situatie door de tekens op de weg geregeld. En gelden dus die regels.
quote:Zoveel mogelijk rechts houden
In de wet is bepaald dat bestuurders zoveel mogelijk rechts moeten houden. Met zoveel mogelijk wordt bedoeld dat rekening wordt gehouden met de situatie ter plaatse.
Je rijdt op dat moment echter niet onnodig links, aangezien je, op het moment dat de invoegende persoon zijn manouve inzet, hem/haar aan het inhalen bent. Het onnodig-links-rijd-verhaal gaat alleen op als de invoegende persoon alsnog wacht totdat jij er voorbij bent en op het moment dat hij/zij daar kennelijk de ruimte voor heeft, ben jij dus onnodig naar links gegaan.quote:Op woensdag 13 juni 2012 13:51 schreef H-D het volgende:
[..]
Hoezo is dat niet onnodig links rijden dan? Er is toch ,formeel niet sociaal gezien, geen reden om naar links te gaan? De invoeger moet zijn snelheid zo aanpassen dat hij kan invoegen. Moet ie zelf uitzoeken allemaal. Niemand hoeft naar links zodat jij kan invoegen.
Het is echter wel sociaal en ik doe het als het kan en er dus niemand last heeft ook altijd. Maar het is formeel onnodig links rijden.
Die situaties waar jij het over hebt zijn natuurlijk een ander verhaal. Daar is de situatie door de tekens op de weg geregeld. En gelden dus die regels.
Ja maar de situatie eist helemaal niet dat je dat doet. Invoegen is immers een speciale handeling dus nooit voorrang. De invoeger moet het gewoon zelf uitzoeken.quote:Op woensdag 13 juni 2012 13:59 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Er is wel degelijk een verschil tussen onnodig links rijden, en naar links gaan om plaats te maken. Het hoeft niet, maar het mag wel.
De wet van het links rijden houdt namelijk rekening met de situatie.
[..]
Wat lekker sociaal ben je dan weerquote:Op woensdag 13 juni 2012 14:10 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Je rijdt op dat moment echter niet onnodig links, aangezien je, op het moment dat de invoegende persoon zijn manouve inzet, hem/haar aan het inhalen bent. Het onnodig-links-rijd-verhaal gaat alleen op als de invoegende persoon alsnog wacht totdat jij er voorbij bent en op het moment dat hij/zij daar kennelijk de ruimte voor heeft, ben jij dus onnodig naar links gegaan.
Overigens ga ik zelden naar links om invoegende luxe auto's ruimte te geven. Als hij/zij niet fatsoenlijk kan invoegen, maak ik daar niet mijn probleem van. Met zwaardere voertuigen ligt dat weer anders.
Pfff. Het is niet verboden. Daar ging het om...quote:Op woensdag 13 juni 2012 14:11 schreef H-D het volgende:
[..]
Ja maar de situatie eist helemaal niet dat je dat doet. Invoegen is immers een speciale handeling dus nooit voorrang. De invoeger moet het gewoon zelf uitzoeken.
Mwoach, voor een "luxe wagen" is het makkelijker om de snelheid aan te passen om voor of achter je in te voegen dan voor een vrachtwagen. Ik ga voor invoegende vrachtwagens ook sneller naar links dan voor personenauto's.quote:Op woensdag 13 juni 2012 14:12 schreef H-D het volgende:
Wat lekker sociaal ben je dan weergeef dan niemand ruimte. Of gewoon iedereen.
Ik doe het voor beide. Wel zo sociaal denk ik. En ik vond zijn post gewoon een beetje triest afgunstig klinkenquote:Op woensdag 13 juni 2012 14:19 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Mwoach, voor een "luxe wagen" is het makkelijker om de snelheid aan te passen om voor of achter je in te voegen dan voor een vrachtwagen. Ik ga voor invoegende vrachtwagens ook sneller naar links dan voor personenauto's.
Nee, oelewapper, "luxe auto" is een auto zonder aanhangwagen.quote:Op woensdag 13 juni 2012 14:34 schreef H-D het volgende:
[..]
Ik doe het voor beide. Wel zo sociaal denk ik. En ik vond zijn post gewoon een beetje triest afgunstig klinken. Zo van ja als je een luxere auto dan ik rij ga ik lekker niet aan de kant dan bekijk je het maar
"Luxe waag'n" is plattelands voor "personenauto".quote:Op woensdag 13 juni 2012 14:34 schreef H-D het volgende:
Ik doe het voor beide. Wel zo sociaal denk ik. En ik vond zijn post gewoon een beetje triest afgunstig klinken. Zo van ja als je een luxere auto dan ik rij ga ik lekker niet aan de kant dan bekijk je het maar
Aparte definitie van luxe hanteer je dan.quote:Op woensdag 13 juni 2012 14:37 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Nee, oelewapper, "luxe auto" is een auto zonder aanhangwagen.
Ah dat was het.quote:Op woensdag 13 juni 2012 14:38 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
"Luxe waag'n" is plattelands voor "personenauto".
In Duitsland moet je juist naar links als het kan.quote:Op woensdag 13 juni 2012 11:59 schreef Tijn het volgende:
[..]
Plaats maken voor invoegers door een baan op te schuiven is gewoon onnodig links rijden. Theoretisch gezien is dat absoluut niet de bedoeling, je moet gewoon je snelheid behouden en de invoeger het laten uitzoeken (hij doet immers de manoeuvre). In de praktijk is het echter wel zo sociaal om wel even plek te maken voor invoegers, zeker als je daarbij niemand in de weg zit.
Het is de combinatie 'verplicht rechts te houden' en 'bijzondere verrichting uitvoeren, dus invoegen, heeft geen voorrang'quote:Op woensdag 13 juni 2012 11:35 schreef RealBizkit666 het volgende:
Ik snap niet dat jullie hem vereren...
Over de vluchtstrook bij file is absoluut niet veiliger. Want mensen die gewoon netjes in de rij wachten en bij de uitvoegstrook naar rechts gaan kunnen voor onverwachte problemen komen te staan, veroorzaakt door de idioten die denken dat het wel via de vluchtstrook kan (meestal met een in verhouding te hoge snelheid).
Daarnaast, ik wil wel eens weten in welk wetboek staat dat je geen plaats mag maken voor iemand die wil gaan inhalen of invoegen, hier is geen "keep your lane".
En tevens wordt je dat gewoon geleerd. Je hoeft het niet te doen, maar het is absoluut niet verboden.
Welkom op FOK!quote:Op woensdag 13 juni 2012 17:18 schreef dester_martijn het volgende:
[..]
Hou eens even je fatsoen, een discussie kun je ook voeren zonder dit soort bewoordingen.
quote:
quote:Op woensdag 13 juni 2012 17:18 schreef dester_martijn het volgende:
[..]
Hou eens even je fatsoen, een discussie kun je ook voeren zonder dit soort bewoordingen.
De gemiddelde invoegstrook in Duitsland is dan ook zo vreselijk kort dat je daar al bijna af bent voordat je goed en wel weet dat je erop zit... De eerste keer dat ik op de Duitse snelweg zat, had ik echt zoiets van: en hoe moet ik nu snelheid maken!quote:Op woensdag 13 juni 2012 16:57 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
In Duitsland moet je juist naar links als het kan.
Ja, in Italiė of Groot-Brittanniė zie je ook iedereen van baan wisselen als er een invoegstrook aankomt. Maar in Nederland is het echt niet de bedoeling dat je dat doet. Leo de Haas heeft er ooit een hele uitzending aan gewijdquote:Op woensdag 13 juni 2012 16:57 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
In Duitsland moet je juist naar links als het kan.
Of de uitvoegstroken waar je echt zwaar in de ankers moet voor die haakse bocht die niemand verwacht....quote:Op donderdag 14 juni 2012 08:07 schreef Sweetpea8472 het volgende:
[..]
De gemiddelde invoegstrook in Duitsland is dan ook zo vreselijk kort dat je daar al bijna af bent voordat je goed en wel weet dat je erop zit... De eerste keer dat ik op de Duitse snelweg zat, had ik echt zoiets van: en hoe moet ik nu snelheid maken!
In Duitsland is het normaal dat je al afremt op de snelweg voordat je de afrit neemt. In Nederland zak je voor je examen als je dat doet.quote:Op donderdag 14 juni 2012 08:57 schreef _VoiD_ het volgende:
[..]
Of de uitvoegstroken waar je echt zwaar in de ankers moet voor die haakse bocht die niemand verwacht....
Gas geven in de bocht zodat je half driftend de bocht door komtquote:Op donderdag 14 juni 2012 08:07 schreef Sweetpea8472 het volgende:
[..]
De gemiddelde invoegstrook in Duitsland is dan ook zo vreselijk kort dat je daar al bijna af bent voordat je goed en wel weet dat je erop zit... De eerste keer dat ik op de Duitse snelweg zat, had ik echt zoiets van: en hoe moet ik nu snelheid maken!
Been there, done that..quote:Op donderdag 14 juni 2012 09:21 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Gas geven in de bocht zodat je half driftend de bocht door komt
Ja, de eerste keer dat je dat overkomt schrik je even... Kut, kut, kut, kut! Hart in je keel...quote:Op donderdag 14 juni 2012 08:57 schreef _VoiD_ het volgende:
[..]
Of de uitvoegstroken waar je echt zwaar in de ankers moet voor die haakse bocht die niemand verwacht....
koop gewoon een fatsoenlijke autoquote:Op donderdag 14 juni 2012 10:33 schreef Eenskijken het volgende:
over dat invoegen, als je weet dat er voor je een trage auto rijdt, wacht ik altijd even (gas los) bij het begin van de oprit zodat er meer ruimte ontstaat (ja sorry, auto's achter me hebben daar 'last' van mss) maar dan is er veel meer ruimte om vaart te maken en kan iedereen weer op normale snelheid invoegen.
Uitrollen en daardoor harder rijden dan is toegestaan bedoel je?quote:Op donderdag 14 juni 2012 10:10 schreef Blik het volgende:
Dat is wel een frustratie in Duitsland, het overdreven remmen op de snelweg als er een bordje verschijnt met 120/100/80/60. Duitsers gaan vaak vol in de ankers op het moment dat ze een derglijk bordje tegenkomen, ze hebben nog nooit gehoord van je auto laten uitrollen.
Waarom kunnen mensen in Nederland daar dan wel fatsoenlijk mee omgaan en reageren Duitsers daar zo spastisch (en levensgevaarlijk) op? Of ga jij ook vol op de rem als je 130 rijdt en een bordje met 100 tegenkomt?quote:Op donderdag 14 juni 2012 10:42 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Uitrollen en daardoor harder rijden dan is toegestaan bedoel je?
Je weet toch wel dat als je het bordje passeert dat je dan nog maar die snelheid mag rijden? Technisch gezien mag er namelijk 1 cm na het bord al geflitst worden. Je zult dus al van te voren moeten gaan uitrollen. Doe je dat als je het bordje passeert, dan ben je al te laat. Dus het is logisch dat die Duitsers op de rem gaan, zo lang mogelijk de maximale toegestane snelheid aanhouden.
Controle in Duitsland werkt iets anders dan hier.. Daar is t iets strikter na het bordje..Hier heb je nog wel ff de tijd om uit te vieren, daar niet.quote:Op donderdag 14 juni 2012 10:54 schreef Blik het volgende:
[..]
Waarom kunnen mensen in Nederland daar dan wel fatsoenlijk mee omgaan en reageren Duitsers daar zo spastisch (en levensgevaarlijk) op? Of ga jij ook vol op de rem als je 130 rijdt en een bordje met 100 tegenkomt?
In Nederland mag je toch ook gewoon direct geflitst worden na het bord?quote:Op donderdag 14 juni 2012 11:10 schreef Pizza_Boom het volgende:
In Nederland mag je pas x meter na het bord geflitst worden, in Duitsland zou dat wel eens anders kunnen liggen.
Kun je niet gewoon even terug schakelen ofzo?quote:Op donderdag 14 juni 2012 10:33 schreef Eenskijken het volgende:
over dat invoegen, als je weet dat er voor je een trage auto rijdt, wacht ik altijd even (gas los) bij het begin van de oprit zodat er meer ruimte ontstaat (ja sorry, auto's achter me hebben daar 'last' van mss) maar dan is er veel meer ruimte om vaart te maken en kan iedereen weer op normale snelheid invoegen.
Omdat wij uitrollen daar waar het eigenlijk niet mag.quote:Op donderdag 14 juni 2012 10:54 schreef Blik het volgende:
[..]
Waarom kunnen mensen in Nederland daar dan wel fatsoenlijk mee omgaan en reageren Duitsers daar zo spastisch (en levensgevaarlijk) op? Of ga jij ook vol op de rem als je 130 rijdt en een bordje met 100 tegenkomt?
Nee, je mag meteen na het bord geflitst worden, maar de politie doet dat uit "fatsoen" niet.quote:Op donderdag 14 juni 2012 11:10 schreef Pizza_Boom het volgende:
In Nederland mag je pas x meter na het bord geflitst worden, in Duitsland zou dat wel eens anders kunnen liggen.
quote:De minimale afstanden tussen gebod en meetplaats zijn: 30 km/h 8 m/s 80 meter afstand
50 km/h 14 m/s 140 meter afstand
60 km/h 17 m/s 170 meter afstand
70 km/h 19 m/s 190 meter afstand
80 km/h 22 m/s 220 meter afstand
90 km/h 25 m/s 250 meter afstand
100 km/h 28 m/s 280 meter afstand
120 km/h 33 m/s 330 meter afstand
Nee, dat is een artikel 5 en zou niet meer op de weg mogen...quote:Op donderdag 14 juni 2012 12:07 schreef leroytje het volgende:
Uhm. Valt een vrouw die haar nagels zit te lakken achter het stuur ook onder een irritatie?
Voor mij in ieder geval wel.
Dan is het toch juist ook een irritatie?quote:Op donderdag 14 juni 2012 12:36 schreef Sweetpea8472 het volgende:
[..]
Nee, dat is een artikel 5 en zou niet meer op de weg mogen...
Artikel 5 geldt voor een ieder. Dus ook voor fietsers.quote:Op donderdag 14 juni 2012 14:58 schreef Descendent het volgende:
Een artikel 5 voor fietsers zou soms ook geen overbodige luxe zijn...
Gister flink in de rem omdat één of andere randdebiel op zn fiets (met oordopjes in) zomaar opeens zonder ook maar iets aan te geven vanaf t rechts aan de weg liggende fietspad naar links overstak terwijl ik er achter hem aan kwam gereden.![]()
![]()
En als ik m had geplet had ik waarschijnlijk 'de schuld' gekregen ook nog...
Alleen in de praktijk wordt er niets mee gedaan. Vooral scholieren hebben daar een handje voor. 0.0 verkeersinzicht.quote:Op donderdag 14 juni 2012 15:09 schreef H-D het volgende:
[..]
Artikel 5 geldt voor een ieder. Dus ook voor fietsers.
Dat is iets anders.quote:Op donderdag 14 juni 2012 15:45 schreef Matty___ het volgende:
[..]
Alleen in de praktijk wordt er niets mee gedaan. Vooral scholieren hebben daar een handje voor. 0.0 verkeersinzicht.
Hey laat ik even afslaan zonder kijken of richting aan geven. Ach die auto die 1.5 m achter mij rijdt snap dat vast wel.
Het uitrolvermogen van mijn vorige auto was behoorlijk goed zodat ik echt flink vroeg het gas los moest laten om niet al te hard zo'n bebouwde kom in te rollen. En bijremmen doe ik bij voorkeur niet, zonder van de energie. Maar daardoor ben ik wel eens geflitst toen ik - nog altijd uitrollend - een flitskast passeerde.quote:Op donderdag 14 juni 2012 12:05 schreef Pizza_Boom het volgende:
Jawel, de minimale afstand tussen gebod en flitser is de aangegeven snelheid in m/s maal een factor 10. Voor 30 km/h betekend dit dat er 80 meter tussen moet zitten.
[..]
Hehequote:Op donderdag 14 juni 2012 20:12 schreef Mwanatabu het volgende:
Vanochtend alles wel, lekker muziekje op en soepeltjes naar het werk. Alles en iedereen reed door. Heel Galliė? Nee, een kleine Daihatsu bleef moedig weerstand bieden aan de doorstroom en maakte het leven van het verkeer op de omringende rijbanen bepaald niet makkelijk.
Er is niets mis met een yarisquote:Op donderdag 14 juni 2012 20:20 schreef Descendent het volgende:
[..]
Hehe![]()
Ik zat net ook in ons mooie Stadje achter een Toyota BeYaris (bejaardys? Wat kun je ervan maken).... dan weet men wel genoeg... hij moest helaas een heel eind dezelfde kant op als ik....![]()
En op een gegeven moment jawel: achter mij doemt een bumperklevend (hoe schattig) Volkswagen Polo-tje Sporgggt op met dubbele uitlaat (of in ieder geval zo'n knalpijp) en een jongetje met een mooi petje op erin....
![]()
(Op zich had ie gelijk; ik HAD eventueel dwars door die Yaris heengekund ja....)
hij is best lelijk. daarentegen denk ik dat ie vrij degelijk is en redelijk rijdt.quote:Op donderdag 14 juni 2012 20:29 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Er is niets mis met een yarisik rij er ook eentje.
Dan ben je zo ongeveer de enige van onder de 80 die zo'n ding rijdt.quote:Op donderdag 14 juni 2012 20:29 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Er is niets mis met een yarisik rij er ook eentje.
Hohoho, vergeet ons gleufdiertjes niet. Ik zou echt graag een Yaris willen hoorquote:Op donderdag 14 juni 2012 20:46 schreef Descendent het volgende:
[..]
Dan ben je zo ongeveer de enige van onder de 80 die zo'n ding rijdt.![]()
Er is inderdaad een bepaald type chauffeur dat schijnt te denken dat de snelheid van een rijbaan afhangt van alleen die achterste wagen. Kleven dus, laatste moment in de remmen, rechts erlangs, the works.quote:Op donderdag 14 juni 2012 20:20 schreef Descendent het volgende:
[..]
Hehe![]()
Ik zat net ook in ons mooie Stadje achter een Toyota BeYaris (bejaardys? Wat kun je ervan maken).... dan weet men wel genoeg... hij moest helaas een heel eind dezelfde kant op als ik....![]()
En op een gegeven moment jawel: achter mij doemt een bumperklevend (hoe schattig) Volkswagen Polo-tje Sporgggt op met dubbele uitlaat (of in ieder geval zo'n knalpijp) en een jongetje met een mooi petje op erin....
![]()
(Op zich had ie gelijk; ik HAD eventueel dwars door die Yaris heengekund ja....)
Ik zou 'm mijn vriendin ook graag aanbevelen in plaats van die Fiat Seicentoquote:Op donderdag 14 juni 2012 21:42 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Hohoho, vergeet ons gleufdiertjes niet. Ik zou echt graag een Yaris willen hoor
Sommige mensen hier zouden nu zeggen dat je die man in die Daihatsu ruimte moet geven en niet zo moet zeuren. Ik geef je echter groot gelijk. Zo'n dwaas moet gewoon fatsoenlijk rijden.quote:Op donderdag 14 juni 2012 20:12 schreef Mwanatabu het volgende:
Vanochtend alles wel, lekker muziekje op en soepeltjes naar het werk. Alles en iedereen reed door. Heel Galliė? Nee, een kleine Daihatsu bleef moedig weerstand bieden aan de doorstroom en maakte het leven van het verkeer op de omringende rijbanen bepaald niet makkelijk.
Een klein metallic gebakje dus, dat fijn even een trein aan vrachtwagens ging inhalen met 90km/u. Alles erachter in de remmen. Gevolg: alles klem op links naast die vrachtwagens. Heel fijn als je net Apeldoorn binnen rijdt met z'n allen en de ene na de andere auto moet uitvoegen.
Na mijn afslag (A'doorn Zuid) zag ik hem niet meer en dacht dat ie doorgekacheld was richting Arnhem. Er was alleen wel een net iets grotere afstand tussen twee vrachtwagens schuin voor me, heel grappig. Even opletten dus. KIEKEBOE! Kwam ie weer opzij zeilen ineens. Met 80 dit keer, want: tussen de vrachtwagens. Hop, alles weer in de ankers, ik voorop. Krijg ik als ik hem even later eindelijk voorbij kan een boze blik van hem (ja, het was een meneer) alsof ik zat te kleven. Nee lul, jij ramt dat ding vlak voor mijn neus de weg op zonder te kijken. Als ik kan hou ik juist zo groot mogelijke afstand van nono's als jij...
Hij zat vervolgens tot vlakbij mijn werk achter me, had nog even de stille hoop dat we dezelfde baas hadden en ik hem even kon vragen op de parkeerplaats of dat blik van m op slagroom reed.
Zeur toch niet zo geef elkaar toch wat ruimte en liefdequote:Op donderdag 14 juni 2012 22:09 schreef H-D het volgende:
[..]
Sommige mensen hier zouden nu zeggen dat je die man in die Daihatsu ruimte moet geven en niet zo moet zeuren. Ik geef je echter groot gelijk. Zo'n dwaas moet gewoon fatsoenlijk rijden.
Geen slecht woord over de Yaris! Ik heb jaren lang heel prettig gereden in dat ding, meer dan 200K kilometers gemaakt en ik mis hem nog steeds! (ik snap ook waarom ouderen hem prettig vinden, hij heeft een redelijk hoge instap voor zo'n klein autootje en hij heeft een hele brede basis, wat veel van die hoge-instap autootjes niet hebben, van achter lijken dat vaak net van die brommobieltjes, zo smal). En geloof me, zo'n Yaris kan heel goed meekomen op de Nederlandse wegen hoor. Het is volledig afhankelijk van de bestuurder.quote:Op donderdag 14 juni 2012 20:20 schreef Descendent het volgende:
[..]
Hehe![]()
Ik zat net ook in ons mooie Stadje achter een Toyota BeYaris (bejaardys? Wat kun je ervan maken).... dan weet men wel genoeg... hij moest helaas een heel eind dezelfde kant op als ik....![]()
Voor een boete ja, maar probeer maar eens een ontzegging van de rijbevoegdheid voor een fiets te regelen.....quote:Op donderdag 14 juni 2012 15:09 schreef H-D het volgende:
[..]
Artikel 5 geldt voor een ieder. Dus ook voor fietsers.
Hij heeft gewoon voorrang te verlenen als hij wil invoegen. Als hij naar links komt moet hij zorgen dat hij niemand hindert die daar rijdt.quote:Op donderdag 14 juni 2012 22:09 schreef H-D het volgende:
[..]
Sommige mensen hier zouden nu zeggen dat je die man in die Daihatsu ruimte moet geven en niet zo moet zeuren. Ik geef je echter groot gelijk. Zo'n dwaas moet gewoon fatsoenlijk rijden.
Motor inhoud is niet het belangrijkste, je moet gewoon een redelijk koppel hebben en redelijke pk's.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 00:32 schreef Yreal het volgende:
Auto's met een motor van minder dan 1,2 moeten verboden worden. Valt mij trouwens op dat steeds meer mensen bij stoplichten irritant gaan lopen blokken zodat je er niet voor kan gAan staan.
Ik ben ook naast je nog steeds 20x sneller weg
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |