abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111938096

Welkom in het Eurocrisis topic!
Waar schulden met schulden worden afgelost.
Waar de banken de vestzak zijn en de EU burger de broekzak is.

10-yr yields

Griekenland (l) en Ierland 9-yr (r)

Portugal (l) en ter vergelijking Duitsland (r)

Italie (l) en Spanje (r)

ECB Securities Market Program (opkopen PIIGS bonds)

In de media:

Vorige delen:
Topicreeks AEX Eurocrisis

Game on!
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_111938183
Frankrijk erbij of niet, het lijkt me inderdaad beter om over oplossingen te praten dan over de hoogtes van noodpakketten. Dit is een doodlopende weg.
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_111938422
Ik denk dat Hollande zijn hand overspeelt op het ogenblik. Frankrijk's macht is een functie van de relatie Duitsland-Frankrijk. Hij probeert nu een soort van leider van Club Med te worden, dat heeft Sarkozy ook al een keer geprobeerd, en dat is totaal mislukt.
pi_111938884
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 19:02 schreef HiZ het volgende:
Ik denk dat Hollande zijn hand overspeelt op het ogenblik. Frankrijk's macht is een functie van de relatie Duitsland-Frankrijk. Hij probeert nu een soort van leider van Club Med te worden, dat heeft Sarkozy ook al een keer geprobeerd, en dat is totaal mislukt.
Misschien is dat juist wel de reden dat de euro in elkaar dondert.
Al die verdeeldheid helpt natuurlijk niet met herstel van het toch al fragiele vertrouwen in Europa.
Hoe harder Hollande probeert om zijn zin door te drukken hoe sneller we naar een Neuro en een Zeuro toegaan lijkt het wel.

Marc Faber riep het een paar jaar terug al dat deze hele crisis zou leiden tot oorlog, toen leek het onwaarschijnlijk maar tegenwoordig ben ik daar niet meer zo zeker van.
Zou dat de reden zijn dat de overheden zo krampachtig proberen om tijd te winnen?
pi_111939074
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 19:10 schreef fedsingularity het volgende:

[..]

Misschien is dat juist wel de reden dat de euro in elkaar dondert.
Al die verdeeldheid helpt natuurlijk niet met herstel van het toch al fragiele vertrouwen in Europa.
Hoe harder Hollande probeert om zijn zin door te drukken hoe sneller we naar een Neuro en een Zeuro toegaan lijkt het wel.

Marc Faber riep het een paar jaar terug al dat deze hele crisis zou leiden tot oorlog, toen leek het onwaarschijnlijk maar tegenwoordig ben ik daar niet meer zo zeker van.
Zou dat de reden zijn dat de overheden zo krampachtig proberen om tijd te winnen?
Zo pessimistisch ben ik ook weer niet. Hoewel ik nooit die mensen heb begrepen die net doen alsof er nooit meer oorlog in Europa mogelijk is. Volgens mij is oorlog overal mogelijk.
pi_111939142
Oorlog? Ik zie niet in waar dat goed voor zou zijn. Het is niet alsof de Grieken hun schulden ineens wel kunnen terugbetalen als je Athene platbombardeert ofzo.
pi_111939239
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 19:16 schreef Igen het volgende:
Oorlog? Ik zie niet in waar dat goed voor zou zijn. Het is niet alsof de Grieken hun schulden ineens wel kunnen terugbetalen als je Athene platbombardeert ofzo.
Nou ja, stel dat die radicaal gelijk heeft en een eenzijdig terugtrekken uit de eurozone door Griekenland het hele continent in de afgrond stort. Ik geloof dat je best tot een situatie kunt komen dat er binnen een jaar een regering in Berlijn aan de macht is die Griekenland wil gaan afstraffen voor de ellende die Duitsland is overkomen.
pi_111939244
quote:
Ik zie ook niet in hoe het zou helpen en ik zeg ook niet dat het gebeurt.
Echter, als je de complete begroting van een land vanuit Brussel gaat bepalen zou de bevolking best eens erg narrelig kunnen worden.
  woensdag 23 mei 2012 @ 19:18:10 #9
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_111939253
Lekker met pistooltjes naar het zuiden. :') Nee dat zie ik niet gebeuren.
Bedankt Hans.
pi_111939301
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 19:18 schreef fedsingularity het volgende:

[..]

Echter, als je de complete begroting van een land vanuit Brussel gaat bepalen zou de bevolking best eens erg narrelig kunnen worden.
Of minder, omdat Brussel er niet zo'n puinhoop van maakt als individuele staten.
pi_111939541
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 19:19 schreef HiZ het volgende:

[..]

Of minder, omdat Brussel er niet zo'n puinhoop van maakt als individuele staten.
Met de voorgestelde eurobonds verdun je het probleem maar de puinhoop wordt imho alleen maar groter.
Het is de vraag wat het Brussel van de komende jaren voor beleid gaat voeren.
Al zou het een gedegen begroting, visie en een efficiënte structuur hebben wordt het geen puinhoop maar zie jij dat ontstaan uit deze crisis?
Er zijn teveel meningen en tegenstrijdige belangen.
pi_111939610
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 19:19 schreef HiZ het volgende:

[..]

Meer Brussel opent de weg voor geldtransfers en daar zijn mensen over het algemeen niet zo happig op.

Dat was bijvoorbeeld ook een van de redenen voor de Balkanoorlog. De rijkere deelstaten van Joegoslavië waren de geldtransfers beu en wilden uittreden, maar Servië als netto-ontvanger had de militaire macht in handen en probeerde het daarmee te verhinderen. Nu zal het met de EU in zo'n vaart niet lopen omdat we geen militair oppermachtige netto-ontvangers hebben, maar tot onrust kan het zeker wel leiden, denk ik.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-05-2012 19:25:51 ]
pi_111939939
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 19:18 schreef bascross het volgende:
Dat gaat ook niet gebeuren. Ten eerste omdat zo'n operatie bakken met geld kost (misschien wel meer dan de crisis tot nu toe gekost heeft) en ten tweede omdat militaire interventie een tot nu toe onbesproken middel is voor het ''terughalen'' van geld. Als de EU op zo'n manier druk wil uitoefenen dan had dat van te voren ergens in kleine lettertjes moeten staan. Achteraf gaan dreigen met een wapenstok zet de EU alleen maar voor lul en is ook nog eens onwettig.
One man's trash, another man's treasure.
  woensdag 23 mei 2012 @ 19:37:53 #14
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_111940180
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 19:18 schreef bascross het volgende:
we hebben toch atoombommen en onbemande vliegtuigen met kernbommetjes
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 23 mei 2012 @ 19:40:39 #15
323876 michaelmoore
pi_111940335
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 18:54 schreef Igen het volgende:

[..]

Toen kon dat nog ja, want ieder land had nog gewoon z'n eigen munt en vrij verkeer van kapitaal was er toen ook nog niet. Nu zit je in een heel andere situatie, waarin er binnen de EU niet zomaar een weg uit de euro is. Maar om dan maar de hele EU te laten klappen, dat gaan Duitsland en Frankrijk nooit laten gebeuren.
De bandbreedte, de schommeling is weg, dus de wrik is strakker en zal meer pijn doen.

Verschil als ik U in een losse band om de nek doe of een knellende strop
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_111940650
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 19:37 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

we hebben toch atoombommen en onbemande vliegtuigen met kernbommetjes
De enige binnen de euro met atoombommen is Frankrijk.
  woensdag 23 mei 2012 @ 19:52:29 #17
323876 michaelmoore
pi_111940909
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 19:17 schreef HiZ het volgende:

[..]

Nou ja, stel dat die radicaal gelijk heeft en een eenzijdig terugtrekken uit de eurozone door Griekenland het hele continent in de afgrond stort. Ik geloof dat je best tot een situatie kunt komen dat er binnen een jaar een regering in Berlijn aan de macht is die Griekenland wil gaan afstraffen voor de ellende die Duitsland is overkomen.
en wat levert dat hen op???

Nee dat geloof ik niet
Duitsland zal blij zijn dat ze van de euro af zijn
pi_111943400
Nederland moet beginnen met het opbouwen van een leger. Je weet maar nooit.
pi_111943609
En wat kost een beetje fatsoenlijk leger ? Miljardje of 40 ?
pi_111943653
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 20:39 schreef Bombshell het volgende:
Ja, voordat Griekenland het zat is en een poging zal doen heel Europa te veroveren })

:')
pi_111944031
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 20:43 schreef HiZ het volgende:
En wat kost een beetje fatsoenlijk leger ? Miljardje of 40 ?
Precies niks aan het EMS storten en een leger opbouwen.
pi_111944212
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 19:52 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

en wat levert dat hen op???

Nee dat geloof ik niet
Duitsland zal blij zijn dat ze van de euro af zijn
En dit is de post die mij ertoe bracht de economie en fok! met weer ¤20,40 aan te zwengelen.

[ Bericht 5% gewijzigd door HiZ op 23-05-2012 21:05:03 ]
pi_111945499
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 19:25 schreef Igen het volgende:

[..]

Meer Brussel opent de weg voor geldtransfers en daar zijn mensen over het algemeen niet zo happig op.

Dat was bijvoorbeeld ook een van de redenen voor de Balkanoorlog. De rijkere deelstaten van Joegoslavië waren de geldtransfers beu en wilden uittreden, maar Servië als netto-ontvanger had de militaire macht in handen en probeerde het daarmee te verhinderen. Nu zal het met de EU in zo'n vaart niet lopen omdat we geen militair oppermachtige netto-ontvangers hebben, maar tot onrust kan het zeker wel leiden, denk ik.
Nou brussel kan een aardig legertje opbouwen van de esm gelden.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_111946717
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 19:25 schreef Igen het volgende:

[..]

Het ligt er natuurlijk ook een beetje aan hoe je e.e.a. opzet. Ik zou er nu nog niet aan beginnen, en met de Grieken pas als ze bewezen hebben dat ze echt hebben hervormd. Zo zijn er in die streek nog wel een paar landen die nog een quantum sprong moeten maken naar de 21e eeuw, maar er zitten in de EU ook zat landen met wie je dat soort dramatische toestanden niet krijgt.
  woensdag 23 mei 2012 @ 22:45:28 #25
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_111950595
net in Nieuwsuur, Verhofstadt weer, die zegt te weten dat Merkel "binnen enkele weken" akkoord zou moeten gaan met eurobonds. ! Hij oreerde verder over zijn droom van een verenigde staten van Europa, naar Amerikaans model... Hij weet natuurlijk ook dat de druk straks zo hoog wordt, dat of de boel uit elkaar klapt, of dat we inderdaad de Route Verhofstadt gaan volgen.. met verregraande overdracht van soevereiniteit en eurobonds... Verhofstadt zei er overigns bij dat studies hebben aangetoond dat de rente van die eurobonds door de enorme liquiditeit lager zal zijn dan de rente die Duitsland nu betaalt.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_111952379
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 22:45 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
net in Nieuwsuur, Verhofstadt weer, die zegt te weten dat Merkel "binnen enkele weken" akkoord zou moeten gaan met eurobonds. ! Hij oreerde verder over zijn droom van een verenigde staten van Europa, naar Amerikaans model... Hij weet natuurlijk ook dat de druk straks zo hoog wordt, dat of de boel uit elkaar klapt, of dat we inderdaad de Route Verhofstadt gaan volgen.. met verregraande overdracht van soevereiniteit en eurobonds... Verhofstadt zei er overigns bij dat studies hebben aangetoond dat de rente van die eurobonds door de enorme liquiditeit lager zal zijn dan de rente die Duitsland nu betaalt.
Die laatste bewering is niet onmogelijk. Maar hoe federalistisch ik ook ben ingesteld; ik weiger om steun te geven aan het idee van eurobonds als Griekenland (en anderen) niet gedwongen worden hun zaakjes op orde te stellen. Griekenland heeft nu sinds het begin van de crisis eigenlijk niks gedaan om te zorgen voor structurele hervormingen en ik ben het ook zat. Ik heb liever dat we de schade nemen van een Grieks vertrek dan dat het idee van een werkende EU nog verder wordt vernield doordat iedereen en zijn schoonmoeder met chantage alles kan bereiken.
  woensdag 23 mei 2012 @ 23:13:56 #27
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_111952558
we gaan gewoon richting een noord --> zuid transfer staat op deze manier
daar pas ik voor
Come on, who can, who can, can hear the bass drum.
  woensdag 23 mei 2012 @ 23:16:20 #28
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_111952691
quote:
Je kunt met militaire druk Griekenland dwingen tot hervormingen. Griekenland is rijk genoeg (als land), alleen krijgt de staat het geld niet te pakken. Of ze willen dat niet.
The End Times are wild
pi_111952975
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 23:13 schreef Outlined het volgende:
we gaan gewoon richting een noord --> zuid transfer staat op deze manier
daar pas ik voor
Als 'wij' nu moeten praten over eurobonds wil 'ik' nu praten over het vertrek uit de eurozone van landen die teveel uitgeven.
  woensdag 23 mei 2012 @ 23:23:34 #30
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_111953130
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 23:20 schreef HiZ het volgende:

[..]

Als 'wij' nu moeten praten over eurobonds wil 'ik' nu praten over het vertrek uit de eurozone van landen die teveel uitgeven.
precies
überhaupt, in Europa was toch geen oorlog tussen noord en zuid? de legers gingen altijd van oost naar west en vice versa. Zuid kan er dus uit! :Y
pi_111953495
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 23:23 schreef Outlined het volgende:

[..]

precies
überhaupt, in Europa was toch geen oorlog tussen noord en zuid? de legers gingen altijd van oost naar west en vice versa. Zuid kan er dus uit! :Y
In die zin zou ik het ook onacceptabel vinden als er nu ook maar een duimbreedte wordt toegegeven aan de Grieken.
  woensdag 23 mei 2012 @ 23:33:16 #32
323876 michaelmoore
pi_111953656
quote:
net in Nieuwsuur, Verhofstadt weer, die zegt te weten dat Merkel "binnen enkele weken" akkoord zou moeten gaan met eurobonds. ! Hij oreerde verder over zijn droom van een verenigde staten van Europa, naar Amerikaans model
Nederland en Duitsland zullen dat nooit doen
pi_111956157
Lijkt me toch duidelijk dat dit niet gaat werken. We lopen nog te dweilen in Griekenland terwijl Spanje de kraan ook niet dicht krijgt.
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
  donderdag 24 mei 2012 @ 01:04:04 #34
358102 Senor__Chang
Consider yourself changed.
pi_111956690
Even een vraagje. Mochten ze die eurobonds er doorheen drukken, krijgen 'wij' dan ook controle over de begrotingen van de eurolanden?
Guilty as changed.
The Best of Señor Chang --- Part II
pi_111957392
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 23:11 schreef HiZ het volgende:
Maar hoe federalistisch ik ook ben ingesteld; ik weiger om steun te geven aan het idee van eurobonds als Griekenland (en anderen) niet gedwongen worden hun zaakjes op orde te stellen. Griekenland heeft nu sinds het begin van de crisis eigenlijk niks gedaan om te zorgen voor structurele hervormingen en ik ben het ook zat.
Dat punt geldt mijns inziens niet alleen bij de Grieken, maar eigenlijk bij de meeste landen in Europa. Structurele hervormingen van de interne markt, de arbeidsmarkt en de woningmarkt, worden niet of zeer traag ingevoerd. Door het invoeren van Eurobonds wordt de tucht van de markt minder streng voor deze landen en vervallen de incentives voor snelle hervormingen want de politiek is niet in staat deze incentives over te nemen omdat zij democratisch gekozen wordt. Het gevaar is verder dat men groei gaat proberen te bereiken door de overheidsbestedingen op te voeren, iets wat dan makkelijk kan omdat de rente voor de zwakkere landen sterk zal dalen. Eurobonds zijn wellicht een aardig idee, maar zijn op dit moment een slecht idee.
  donderdag 24 mei 2012 @ 06:24:37 #36
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_111957859
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 23:33 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Nederland en Duitsland zullen dat nooit doen
hij klonk aardig zeker van zijn zaak. Ik zie ook wel aanknopingspunten, de onhoudbare rentes van Spanje en Italië zullen wellicht niet gaan zakken zonder eurobonds. Alle besparingen van Spanje en Italië worden dan teniet gedaan door die hoge rentes. De markt speculeert de landen en daarmee de euro bewust kapot. Met eurobonds kan dat niet meer (zo denkt hij). Hij heeft daar natuurlijk wel een argument, ik zie die rentes van Spanje en Italië ook niet zomaar zakken en dan wordt de keuze straks eurobonds, of einde euro.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  donderdag 24 mei 2012 @ 07:24:42 #37
323876 michaelmoore
pi_111958047
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 06:24 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
dan wordt de keuze straks eurobonds, of einde euro.
Dat denk ik ook, maar eurobonds is voor duitsland ook het eind, het wordt harder gespeeld
De muntunie heeft geen toekomst, als landen apart blijven
pi_111958285
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 19:18 schreef fedsingularity het volgende:

[..]

Inderdaad, en een oorlog tussen. Europese landen lijkt mij onwaarschhijnlijk. Eerder een scenario waaar bewapende bevolkingsgroepen elkaar en hun eigen overheid (die ze als handlangers van Brussel zien) te lijf zouden.

Je kan het niet 1 op 1 vergelijken, maar een beetje meer het Joegoeslavie-scenario.

Maar goed, de kans op een gewapend conflict acht ik voorlopig klein, maar uitsluiten kan je zoiets niet.
pi_111958359
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 06:24 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

hij klonk aardig zeker van zijn zaak. Ik zie ook wel aanknopingspunten, de onhoudbare rentes van Spanje en Italië zullen wellicht niet gaan zakken zonder eurobonds. Alle besparingen van Spanje en Italië worden dan teniet gedaan door die hoge rentes. De markt speculeert de landen en daarmee de euro bewust kapot. Met eurobonds kan dat niet meer (zo denkt hij). Hij heeft daar natuurlijk wel een argument, ik zie die rentes van Spanje en Italië ook niet zomaar zakken en dan wordt de keuze straks eurobonds, of einde euro.
En met eurobonfds zal de rente voor ons stijgen zodat het voor ons onbetaalbaar wordt. Het enige wat je ermee doet is tijd kopen en ons vervolgens in de val meesleuren.

Hoorde gisteren nog van een Duits econonoom dat Eurobonds Duitsland op jaarbasis 89 miljard euro zouden kunnen kosten.....

Wat denk je dat er in Nederland gebeurd als wij weer eens 15 miljard moeten bezuinigen?

Kunnen de SP en de PVV een coalitie gaan sluiten met 100+ zetels.
  donderdag 24 mei 2012 @ 08:42:49 #40
340707 blaffende_visjes
na 3 dagen geen voer
pi_111958901
Het laatste europese land dat een oorlog zal beginnen is wel duitsland. Het volk is vanaf "45 gehersenspoeld met hoe fout ze wel niet waren geweest. Nog steeds een paar keer per week docu's over wo2 op tv bv.

Het duitse volk is heel erg schuldbewust en zal dus nooit stemmen op een krijgszuchtige anti-zuid europa populist...
pi_111959086
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 01:04 schreef Senor__Chang het volgende:
Even een vraagje. Mochten ze die eurobonds er doorheen drukken, krijgen 'wij' dan ook controle over de begrotingen van de eurolanden?
Op papier zullen er afspraken komen over begrotingsdiscipline. maar we weten allemaal wat zulke afspraken waard zijn binnen Europa, je kunt er nog beter gelijk je reet mee afvegen.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_111959149
quote:
1s.gif Op donderdag 24 mei 2012 08:03 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

En met eurobonfds zal de rente voor ons stijgen zodat het voor ons onbetaalbaar wordt. Het enige wat je ermee doet is tijd kopen en ons vervolgens in de val meesleuren.

Hoorde gisteren nog van een Duits econonoom dat Eurobonds Duitsland op jaarbasis 89 miljard euro zouden kunnen kosten.....

Wat denk je dat er in Nederland gebeurd als wij weer eens 15 miljard moeten bezuinigen?

Kunnen de SP en de PVV een coalitie gaan sluiten met 100+ zetels.
Dat is dus niet per se waar he? Die eurobonds kunnen zelfs bij een matig beleid leiden tot een lagere rente. Je krijgt met een eurobond een soort van 'onvermijdelijke beleggingsklasse', en dat zal een stevige neerwaartse druk op de te betalen rente zetten.

Het probleem bij de euro is dat het heel lastig is om cijfermatig te kunnen bepalen wat het wordt. En volgens mij gaat het daar niet echt over. Zelfs overdrachten zijn helemaal niet zo'n groot probleem. Maar wat wel een probleem is als een land 4 jaar lang liegt en bedriegt en werkelijk geen enkele belofte nakomt. Dat zet de bijl aan de bereidheid van burgers om iets te doen voor zo'n land.
pi_111959189
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 08:52 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Op papier zullen er afspraken komen over begrotingsdiscipline. maar we weten allemaal wat zulke afspraken waard zijn binnen Europa, je kunt er nog beter gelijk je reet mee afvegen.
Je kunt discipline afdwingen door een centraal agentschap; goedkoop truukje om te voorkomen dat een land meer leent dan het mag.
  donderdag 24 mei 2012 @ 08:59:49 #44
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111959226
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 08:58 schreef HiZ het volgende:

[..]

Je kunt discipline afdwingen door een centraal agentschap; goedkoop truukje om te voorkomen dat een land meer leent dan het mag.
maar de ambtenarensalrissen en pensioenen moet wel betaald worden, dat is het punt
Nivelleren, als je het erg vaak doet, ga je het steeds leuker vinden :)
  donderdag 24 mei 2012 @ 09:02:37 #45
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111959286
Heel erg juist
Het begint hier en daar door te dringen

Het punt is dat men echt wel wist dat het de vorige keer ook mis ging met een muntunie
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 08:05 schreef Leafeon672 het volgende:
Op deze site hebben hebben ze zelfs al e-mails geschreven die ze naar allerlei politici gaan sturen:
http://www.courtfool.info/en_EUROPEAN_ACTION_AGAINST_ESM.htm

Hier een stukje ervan:

[..]

Waarom begrijpen al die Eurofielen dit niet gewoon :( , zolang er een monetair systeem bestaat blijft het onmogelijk om gelijkheid te creëren. Maar nee, we gaan lekker tegendraads toch het ESM invoeren. Hoe lang zal het nog duren voordat de pleuris hier echt uitbreekt? :{
pi_111959295
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 23:11 schreef HiZ het volgende:

[..]

Die laatste bewering is niet onmogelijk. Maar hoe federalistisch ik ook ben ingesteld; ik weiger om steun te geven aan het idee van eurobonds als Griekenland (en anderen) niet gedwongen worden hun zaakjes op orde te stellen. Griekenland heeft nu sinds het begin van de crisis eigenlijk niks gedaan om te zorgen voor structurele hervormingen en ik ben het ook zat. Ik heb liever dat we de schade nemen van een Grieks vertrek dan dat het idee van een werkende EU nog verder wordt vernield doordat iedereen en zijn schoonmoeder met chantage alles kan bereiken.
Eens.

Plus, ik wil niet weten wat die Grieken allemaal weer gaan lopen verkloten als ze dankzij eurobonds weer toegang hebben tot goedkoop geld. Dat je die fetavreters met strengere begrotingsregels of wat dan ook onder de duim kan houden is natuurlijk een illusie. Dat hele land is één grote balletje-balletje-truc. Zo zie je het geld, zo is het verdwenen in iemands broekzak. :{w
pi_111959486
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 08:59 schreef HD9 het volgende:

[..]

maar de ambtenarensalrissen en pensioenen moet wel betaald worden, dat is het punt
Ja dat is de truuk; dat een land dus zonder geld kan komen te zitten als het niet zorgt voor het begroten volgens de centrale regels. Starve the beast noemen ze dat ook wel.
  donderdag 24 mei 2012 @ 09:13:52 #48
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111959529
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 09:12 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ja dat is de truuk; dat een land dus zonder geld kan komen te zitten als het niet zorgt voor het begroten volgens de centrale regels.
men moet begroten volgens de afspraken van het parlement, net als hier
pi_111959562
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 09:13 schreef HD9 het volgende:

[..]

men moet begroten volgens de afspraken van het parlement, net als hier
Wat kan het ons nou schelen waar die Grieken hun geld aan uitgeven? Als ze maar niet teveel uitgeven.
  donderdag 24 mei 2012 @ 09:16:08 #50
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111959593
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 09:14 schreef HiZ het volgende:

[..]

Wat kan het ons nou schelen waar die Grieken hun geld aan uitgeven? Als ze maar niet teveel uitgeven.
Ze hebben ook verplichtingen en salarissen en pensioenen en zelfs subsidies
  donderdag 24 mei 2012 @ 09:17:20 #51
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111959629
quote:
net in Nieuwsuur, Verhofstadt weer, die zegt te weten dat Merkel "binnen enkele weken" akkoord zou moeten gaan met eurobonds. !
Dat kan sowieso niet want eurobonds zijn tegen de Duitse grondwet.

Verder is het bizar dat steeds net wordt gedaan alsof er alleen maar één landje "dwars ligt" wat betreft eurobonds. Niet alleen Duitsland is ertegen maar ook Nederland, Oostenrijk en Finland. Deze vier landen vertegenwoordigen samen ongeveer 40% van de eurzone economie (en ECB key), oftewel bijna de helft! Ik begrijp dus niet waar het idee vandaan komt dat er veel draagvlak is voor eurobonds.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_111959752
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 09:17 schreef SeLang het volgende:

[..]

Verder is het bizar dat steeds net wordt gedaan alsof er alleen maar één landje "dwars ligt" wat betreft eurobonds. Niet alleen Duitsland is ertegen maar ook Nederland, Oostenrijk en Finland. Deze vier landen vertegenwoordigen samen ongeveer 40% van de eurzone economie (en ECB key), oftewel bijna de helft! Ik begrijp dus niet waar het idee vandaan komt dat er veel draagvlak is voor eurobonds.
Wat Vlaamse Guy betreft een kwestie van wishful thinking. Die man heeft zich compleet vastgebeten in zijn droom van een Verenigd Europa. Niet zo gek. Alles beter dan België.
pi_111959917
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 09:16 schreef HD9 het volgende:

[..]

Ze hebben ook verplichtingen en salarissen en pensioenen en zelfs subsidies
Nogmaals; wat maakt het ons uit waar de Grieken hun geld uitgeven zolang ze niet teveel uitgeven?
pi_111960006
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 09:17 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het ligt er natuurlijk ook aan welke bronnen je leest; de Angelsaksische pers is wat dat betreft erg gekleurd. De afgelopen weken was 'Merkel' geïsoleerd en vonden commentatoren daar het maar beter als Griekenland gered zou worden tegen welke prijs dan ook. Als rekensommetje klopt dat laatste misschien nog wel. Maar wat consequent en ik begin zelfs te vermoeden - opzettelijk - wordt vergeten is dat Merkel niet helemaal in haar eentje kan beschikken over de middelen die nodig zijn voor de 'gewenste' oplossingen.

Overigens heb ik wel wat schadenfreude over de paniek bij de Britten; die zitten nu de eurozone zowat naar een federatie te praten omdat ze als de dood zijn hun banken te moeten redden van een Grexit.
  donderdag 24 mei 2012 @ 09:42:06 #55
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111960142
Het gaat fout met Spanje
Ze geven teveel uit
http://www.telegraaf.nl/b(...)_rand_afgrond__.html

quote:
do 24 mei 2012, 07:51
Spanje aan de rand van de afgrond

BRUSSEL - Spanje kan zijn schulden niet meer betalen zonder Europese financiële steun.
De Spaanse premier Rajoy heeft een noodkreet geuit bij de start van een topontmoeting met zijn EU-collega's. ,,Europa moet reageren. Het moet, want op deze manier houden we het niet lang vol."

De stijgende rente drukt de groei en laat het begrotingstekort van Spanje oplopen.
Ondertussen gaat de redding van de genationaliseerde Spaanse bank Bankia gaat de Spaanse overheid minstens 9 miljard euro kosten.
De noodoproep van premier Rajoy komt op een moment van grote onrust in de eurozone.
De munt kelderde woensdag tot het laagste punt in twee jaar. De beurskoersen daalden en een gerucht over het vertrek van Griekenland uit de eurozone won aan kracht.
pi_111960162
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 09:30 schreef HiZ het volgende:

[..]

Nogmaals; wat maakt het ons uit waar de Grieken hun geld uitgeven zolang ze niet teveel uitgeven?
Jij snapt natuurlijk ook wel dat als we de geldkraan open zetten door middel van Eurobonds de Grieken weer lekker op de oude voet verder gaan met potverteren, ze weten helemaal niet beter.
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  donderdag 24 mei 2012 @ 09:45:47 #57
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111960216
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 09:22 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]

Wat Vlaamse Guy betreft een kwestie van wishful thinking. Die man heeft zich compleet vastgebeten in zijn droom van een Verenigd Europa. Niet zo gek. Alles beter dan België.
Guy is de grootste eurofiel die er is, die is helemaal knots

Hij droomt ervan om president te worden
pi_111960311
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 09:43 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Jij snapt natuurlijk ook wel dat als we de geldkraan open zetten door middel van Eurobonds de Grieken weer lekker op de oude voet verder gaan met potverteren, ze weten helemaal niet beter.
Wie zegt dat de geldkraan open moet? Ik in ieder geval niet. Ik stel gewoon een simpele vraag en die vraag is 'Wat maakt het ons uit waar de Grieken hun geld aan uitgeven zolang ze niet teveel uitgeven?'. Zijn jullie politici of zo dat je alleen maar de vraag beantwoord die je wilt beantwoorden in plaats van de vraag die gesteld wordt?
pi_111960345
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 09:42 schreef HD9 het volgende:
Het gaat fout met Spanje
Ze geven teveel uit

[..]

Ten eerste heeft hij het niet zo gezegd, en ten tweede is dit nauwelijks echt nieuws he? We weten al lang dat de Spaanse banken een probleem zijn en dat Spanje moeite heeft om de zaak om te buigen. Ook dat 6% rente op lange termijn niet houdbaar is, is nauwelijks een opzienbarend nieuw feit.
pi_111960376
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 09:50 schreef HiZ het volgende:

[..]

Zijn jullie politici of zo dat je alleen maar de vraag beantwoord die je wilt beantwoorden in plaats van de vraag die gesteld wordt?
Daar wil ik graag drie dingen over zeggen: 1. we krijgen het geld dat we aan Griekenland hebben geleend tot op de laatste cent terug. 2. Eurobonds zijn geen bedreiging en 3. het is van het allergrootste belang dat we Griekenland binnen de euro houden anders is de ellende niet te overzien.

:X
  donderdag 24 mei 2012 @ 09:55:21 #61
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111960422
Iets anders waar ik me enorm aan erger is dat gelul over "groei". Het enige wat op korte termijn een verschil kan maken is gewoon weer een berg korte termijn consumptie uitgaven (want dat zit per definitie in het GDP). En dat gaat lijnrecht in tegen de echte oplossing van de crisis, namelijk sustainable begroting en lagere schulden.

Het enige wat zo'n Hollande realistisch gezien binnen kan halen is een paar miljard voor een of ander structuurfonds. Maar dat is slechts een afrondfout in de bedragen waar we over praten en bovendien doet zoiets nauwelijks iets voor groei op korte termijn.

Dus al die retoriek dat er meer nadruk op groei moet liggen is holle retoriek. Het is ook geen verrasing dat er nauwelijks wordt gepraat over hoe dat dan bereikt kan worden; het is namelijk gewoon niet mogelijk op een andere manier dan Nederland en Duitsland die hun portemonnee trekken en gaan betalen voor PIIGS consumptie.
Mijn reisverslagen
  donderdag 24 mei 2012 @ 09:58:36 #62
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111960477
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 09:51 schreef HiZ het volgende:
Ook dat 6% rente op lange termijn niet houdbaar is, is nauwelijks een opzienbarend nieuw feit.
Waarom is dat niet houdbaar? Dat is een reële rente van 3-3,5% op een 10-jaar staatsobligatie. Dat zijn hele normale waardes hoor. Voor Spanje is het zelfs historisch erg laag vermoed ik.
Mijn reisverslagen
  donderdag 24 mei 2012 @ 10:00:09 #63
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111960507
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 09:52 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]

Daar wil ik graag drie dingen over zeggen: 1. we krijgen het geld dat we aan Griekenland hebben geleend tot op de laatste cent terug. 2. Eurobonds zijn geen bedreiging en 3. het is van het allergrootste belang dat we Griekenland binnen de euro houden anders is de ellende niet te overzien.

goed gesproken meneer de Jager
  donderdag 24 mei 2012 @ 10:02:03 #64
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111960550
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 09:58 schreef SeLang het volgende:

[..]

Waarom is dat niet houdbaar? Dat is een reële rente van 3-3,5% op een 10-jaar staatsobligatie. Dat zijn hele normale waardes hoor. Voor Spanje is het zelfs historisch erg laag vermoed ik.
en toch staat hen het water aan de lippen, die rente is ook maar een smoes neem ik aan
Zelfs Italie had voor 30 miljard aan onbetaalde rekeningen liggen, het is allemaal veel erger dan we nu weten

[ Bericht 0% gewijzigd door HD9 op 24-05-2012 10:55:18 ]
pi_111960624
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 09:52 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]

1. Dat staten geld terug geven dat ze van elkaar geleend hebben is de default situatie, als Griekenland zegt dat ze niet terugbetalen is dat een stellingname. Het betekent niet dat Griekenland niet terug gaat betalen. Net zomin als Griekenland de zon in het westen kan laten opkomen door het te zeggen kan het andere staten dwingen af te zien van hun geld.

2. Eurobonds zijn op zich geen bedreiging; ze zijn alleen een bedreiging als je ze invoert in de foute omgeving. Daar ben je zelf bij.

3. Het is van het allergrootste belang dat Griekenland bij de euro blijft omdat de ellende niet goed te overzien is als ze eruitvallen. Het is ook van het allergrootste belang dat daarbij de kosten in de gaten worden gehouden van het erbij houden van Griekenland in politieke en economische zin.

Met andere woorden; politici liegen minder dan mensen roepen dan ze doen. Ze zijn er wel goed in om mensen te laten geloven dat ze hebben gezegd wat ze niet hebben gezegd.
pi_111960708
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 09:58 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het is op lange termijn niet houdbaar omdat Spanje een munt gebruikt met een voor Spanje extreem hoge hardheid. Met alle andere factoren hetzelfde gaat een harde munt en hoge rente zorgen voor het uit de hand lopen van de Spaanse schuld.

Verder ben ik het WEL eens met Merkel als die zegt dat het concurrentievermogen van de zuidelijke eurolanden niet alleen afhangt van lage rentes; ze hebben een periode van 8 jaar gehad met voor hun extreem lage rente en het heeft weinig tot niks voor ze gedaan op dat punt.

Ik word trouwens wel een beetje moe van mensen die doen alsof de hele eurozone MOET ondergaan als het Griekse koekkoeksjong eruitgeduwd wordt. Alsof de eurozone haar bestaansrecht kwijtraakt door het corrigeren van een aanzienlijke fout.

[ Bericht 9% gewijzigd door HiZ op 24-05-2012 10:18:07 ]
  donderdag 24 mei 2012 @ 10:29:25 #67
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111961279
Een optie waar ik wat in zie is de volgende: Griekenland blijft in de euro maar voert parallel een drachme in waarin de overheid haar betalingen verricht.

Het voordeel is dat je zo een devaluatie hebt: Griekenland wordt weer goedkoop. Het nadeel is dat de schulden in euro blijven. Echter, ook banktegoeden blijven in euro dus je voorkomt bankruns en kapitaalvlucht uit het land. En dat moet je ook voorkomen als je de economie wilt laten herstellen. Bovendien (en dat is het belangrijkste) voorkom je dat het EFSF maar vooral de ECB geen enorme verliezen gaan leiden. En dat is voor de andere lidstaten een heel belangrijk punt, dus daar mag een consessie tegenover staan: we blijven Griekenland steunen dus de geldstroom stopt niet en we geven Griekenland meer tijd om herstructurering door te voeren, eventueel in combinatie met een gedeeltelijke kwijtschelding en/of hulp bij herkapitalistatie van haar banken.

Dus in een notedop is het gewoon een Griekse exit, maar dan in een goede verstandhouding, zonder bankruns en zonder dat de andere lidstaten astronomische verliezen leiden (het blijft een bak geld kosten maar minder dan bij een wanordelijke exit). Niet dat het allemaal makkelijk is (denk aan hypotheken in euros terwijl lonen nu in drachmes zijn) maar al die problemen (en meer) heb je ook bij een "gewone" exit.

Als de boel is gestabiliseerd dan kan Griekenland de drachme weer vastklinken aan de euro (waarschijnlijk tegen een lagere wisselkoers dus) en in de verre toekomst de drachme eventueel weer helemaal afschaffen als ze dat willen.
Mijn reisverslagen
  donderdag 24 mei 2012 @ 10:37:25 #68
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111961531
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 10:09 schreef HiZ het volgende:

[..]

Het is op lange termijn niet houdbaar omdat Spanje een munt gebruikt met een voor Spanje extreem hoge hardheid. Met alle andere factoren hetzelfde gaat een harde munt en hoge rente zorgen voor het uit de hand lopen van de Spaanse schuld.
Het probleem van Spanje was juist de te lage rente. En 6% op een 10-jr bond is nog steeds een hele lage rente voor Spanje, historisch gezien. Ik denk dat Spanje in het grootste deel van haar geschiedenis een hogere reële rente heeft betaald dan nu.

Verder is de reële rente aanzienlijk lager dan het begrotingstekort dus het is onzin om naar de "hoge" rente te wijzen als oorzaak van de oplopende schuld. Bovendien daalt de reële rente vanzelf als ze de begroting in balans brengen. De stijging in recente maanden begon ook na de aankondiging dat ze alweer de afgesproken target niet gingen halen.
Mijn reisverslagen
pi_111961815
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 10:37 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het probleem van Spanje was juist de te lage rente. En 6% op een 10-jr bond is nog steeds een hele lage rente voor Spanje, historisch gezien. Ik denk dat Spanje in het grootste deel van haar geschiedenis een hogere reële rente heeft betaald dan nu.

Verder is de reële rente aanzienlijk lager dan het begrotingstekort dus het is onzin om naar de "hoge" rente te wijzen als oorzaak van de oplopende schuld. Bovendien daalt de reële rente vanzelf als ze de begroting in balans brengen. De stijging in recente maanden begon ook na de aankondiging dat ze alweer de afgesproken target niet gingen halen.
Het probleem dat ik heb met het bovenstaande is dat 'historisch' laag alleen klopt in vergelijking met de Peseta periode, een munt die Spanje onder de huidige omstandigheden niet meer heeft. De huidige munt van Spanje is de euro, met een compleet ander monetair beleid.
  donderdag 24 mei 2012 @ 10:53:51 #70
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111962162
quote:
2s.gif Op donderdag 24 mei 2012 10:29 schreef SeLang het volgende:
Een optie waar ik wat in zie is de volgende: Griekenland blijft in de euro maar voert parallel een drachme in waarin de overheid haar betalingen verricht.

Het voordeel is dat je zo een devaluatie hebt: Griekenland wordt weer goedkoop. Het nadeel is dat de schulden in euro blijven. Echter, ook banktegoeden blijven in euro dus je voorkomt bankruns en kapitaalvlucht uit het land. En dat moet je ook voorkomen als je de economie wilt laten herstellen. Bovendien (en dat is het belangrijkste) voorkom je dat het EFSF maar vooral de ECB geen enorme verliezen gaan leiden. En dat is voor de andere lidstaten een heel belangrijk punt, dus daar mag een consessie tegenover staan: we blijven Griekenland steunen dus de geldstroom stopt niet en we geven Griekenland meer tijd om herstructurering door te voeren, eventueel in combinatie met een gedeeltelijke kwijtschelding en/of hulp bij herkapitalistatie van haar banken.

Dus in een notedop is het gewoon een Griekse exit, maar dan in een goede verstandhouding, zonder bankruns en zonder dat de andere lidstaten astronomische verliezen leiden (het blijft een bak geld kosten maar minder dan bij een wanordelijke exit). Niet dat het allemaal makkelijk is (denk aan hypotheken in euros terwijl lonen nu in drachmes zijn) maar al die problemen (en meer) heb je ook bij een "gewone" exit.

Als de boel is gestabiliseerd dan kan Griekenland de drachme weer vastklinken aan de euro (waarschijnlijk tegen een lagere wisselkoers dus) en in de verre toekomst de drachme eventueel weer helemaal afschaffen als ze dat willen.
Dat is de Euro gebruikers optie
Punt is wel dat ook bij de tweede keer vastzetten op een lagere koers het na een jaar of vijf weer fout zal gaan
pi_111962509
Duitsland chantabel.

quote:
Merkel hat Deutschland erpressbar gemacht
24.05.2012, 10:00 Uhr

Im Abwehrkampf gegen Euro-Bonds kann die Kanzlerin den Befürwortern einer Vergemeinschaftung von Schulden wenig entgegen setzen - weil sich Deutschland durch gewaltige finanzielle Zusagen in eine Falle begeben hat.
http://www.handelsblatt.c(...)gemacht/6669298.html
  donderdag 24 mei 2012 @ 11:05:23 #72
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111962559
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 10:45 schreef HiZ het volgende:

[..]

Het probleem dat ik heb met het bovenstaande is dat 'historisch' laag alleen klopt in vergelijking met de Peseta periode, een munt die Spanje onder de huidige omstandigheden niet meer heeft. De huidige munt van Spanje is de euro, met een compleet ander monetair beleid.
Ik snap wat je bedoelt maar ik heb het over reële rente. Ik heb geen historische data van Spanje maar een zwakke munt leidt meestal tot hogere reële rente dan een harde munt, waarmee het vermeende voordeel voor een schulden makende overheid weer verdwijnt. Het is dus maar de vraag of Spanje in dat opzicht met de euro slechter af is dan met de peseta, zelfs in de huidige situatie.

Ter referentie: De gemiddelde reële rente op 10-jr Treasury in de VS was 1,7% ofzo in de afgelopen 100 jaar. In Nederland was het 2,2% tussen 2002-2011. Dus zo extreem is de huidige 3-3,5% die Spanje betaalt helemaal niet, laat staan dat het de nekslag zou zijn voor Spanje.
Mijn reisverslagen
  donderdag 24 mei 2012 @ 11:08:10 #73
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111962647
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 10:53 schreef HD9 het volgende:

[..]

Dat is de Euro gebruikers optie
Punt is wel dat ook bij de tweede keer vastzetten op een lagere koers het na een jaar of vijf weer fout zal gaan
Het is meer dan dat want de Griekse banken blijven dan dus in het eurosysteem. Dat is juist de hele clue: door de Griekse interne devaluatie worden de mensen armer (en Griekenland goedkoper) en verminderd het handelstekort of draait hopelijk zelfs om. Ook spaargeld vloeit terug naar Griekenland. Daarmee keert de Target2 onbalans ook weer om. En die Target2 onbalans, dat is het gevaarlijkste aspect van deze hele crisis en de grootste verliesrisico voor de andere lidstaten.

Het is dus iets heel anders dan Bosnie en Montenegro die eurogebruikers zijn. Die hebben geen connectie met het eurosysteem en een default of afschaffen van de euro door die landen veroorzaakt geen verliezen in het eurosysteem.
Mijn reisverslagen
  donderdag 24 mei 2012 @ 12:02:37 #74
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111964912
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 11:08 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het is meer dan dat want de Griekse banken blijven dan dus in het eurosysteem. Dat is juist de hele clue: door de Griekse interne devaluatie worden de mensen armer (en Griekenland goedkoper) en verminderd het handelstekort of draait hopelijk zelfs om. Ook spaargeld vloeit terug naar Griekenland. Daarmee keert de Target2 onbalans ook weer om. En die Target2 onbalans, dat is het gevaarlijkste aspect van deze hele crisis en de grootste verliesrisico voor de andere lidstaten.

Het is dus iets heel anders dan Bosnie en Montenegro die eurogebruikers zijn. Die hebben geen connectie met het eurosysteem en een default of afschaffen van de euro door die landen veroorzaakt geen verliezen in het eurosysteem.
Het is beter als we de functie van de Euro voor alle landen terugbrengen tot handelsmunt, dus de situatie die jij schetst voor alle landen laten gelden

Dan kan de valutahandel van ieder land weer naar hartelust deprecieren en apprecieren van die valutas en kun je de koers van de Euro desnoods koppelen aan de Goudprijs
  donderdag 24 mei 2012 @ 13:10:24 #75
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_111967366
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 20:39 schreef Bombshell het volgende:
Met die patatgeneratie van tegenwoordig?
Daar win je geen oorlog mee :{w
pi_111968489
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 13:10 schreef kibo het volgende:

[..]

Met die patatgeneratie van tegenwoordig?
Daar win je geen oorlog mee :{w
Opa spreekt :D
  donderdag 24 mei 2012 @ 13:45:11 #77
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111968869
De onheilsprofeten verzamelen zich

http://www.telegraaf.nl/b(...)erleeft_D-Day__.html

quote:
Euro overleeft D-Day
AMSTERDAM - Gouden tijden voor onheilsprofeten, die het einde van de euro en andere rampspoed aankondigen.
Als het zo doorgaat is het binnen een paar maanden gedaan met de euro.
Dat zegt Nobelprijswinnaar en econoom Paul Krugman in The New York Times. Volgens hem kan de apocalyps redelijk snel komen.

Breed wordt uitgemeten wat er kan gebeuren als Griekenland de euro verlaat: inflatie, armoede, kapitaalvlucht, zelfs burgeroorlog. En uiteraard wordt de Grote Depressie van stal gehaald. Tot nu toe werden 18 'cruciale' Eurotoppen gewijd aan de malaise in Griekenland.
  donderdag 24 mei 2012 @ 13:46:27 #78
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_111968916
Krugman is toch heel erg van de optie dat er door de overheid geld in de economie moet worden gepompt om het weer draaiende te krijgen?
  donderdag 24 mei 2012 @ 13:47:45 #79
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111968952
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 13:46 schreef Hephaistos. het volgende:
Krugman is toch heel erg van de optie dat er door de overheid geld in de economie moet worden gepompt om het weer draaiende te krijgen?
ja dat is ook zo, maar nu zet de EU alle landen de klem op de keel
  donderdag 24 mei 2012 @ 13:53:33 #80
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_111969175

(c) Geenstijl
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_111969425
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 13:53 schreef Perrin het volgende:
[ afbeelding ]
(c) Geenstijl
:D
pi_111978864
Mooie pic voor bij de OP.
  donderdag 24 mei 2012 @ 18:31:42 #83
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_111979345
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 09:42 schreef HD9 het volgende:
Het gaat fout met Spanje
Ze geven teveel uit

[..]

Daarom moeten de Eurobonds er komen, hoeven de knoflook landen minder rente te betalen en is er geen enkele prikkel om orde op zaken te stellen.

De noordelijke landen betalen de rekening wil door een hogere rente.

De Eurobonds worden er linksom of rechtsom toch wel doorheen gedrukt. Ik krijg met de eurobonds een Europees grondwet gevoel.
pi_111979864
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 18:31 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Daarom moeten de Eurobonds er komen, hoeven de knoflook landen minder rente te betalen en is er geen enkele prikkel om orde op zaken te stellen.

De Eurobonds worden er linksom of rechtsom toch wel doorheen gedrukt. Ik krijg met de eurobonds een Europees grondwet gevoel.
Zo snel gaat dat niet hoor. In Duitsland hebben ze een grondwet die de burger wél beschermt tegen de politiek en daar heeft de rechter duidelijk aangegeven waar de grenzen liggen.

Het is volgens mij dan ook geen wonder dat Duitsland bij de noodprocedure wél een vetorecht heeft. Dat is vast niet alleen toevallig omdat Duitsland zo'n groot aandeel in het ESM heeft, maar ook om te voorkomen dat het feest niet doorgaat vanwege een 'nee' van het Bundesverfassungsgericht.
  donderdag 24 mei 2012 @ 18:52:07 #85
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_111980244
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 01:04 schreef Senor__Chang het volgende:
ik wil niet eens de controle over de begrotingen van andere landen krijgen, ze smijten maar met geld zoveel ze willen en als ze failliet gaan dan zij dat zo.
  donderdag 24 mei 2012 @ 19:02:52 #86
323876 michaelmoore
pi_111980728
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 18:52 schreef Outlined het volgende:

[..]

ik wil niet eens de controle over de begrotingen van andere landen krijgen,
Lijkt me ook niet zo zinvol
Laat die lekker hun geld aan corrupte bestuurders geven als ze dat willen
==============================================================
Jongens hou er nou toch in godsnaam mee op, ik kan wel twintig redenen geven waarom de VSEU of USSR niet gaat lukken
Luister nou toch eens een keer naar jullie kiezers
We hebben met 63% TEGEN gestemd

quote:
do 24 mei 2012, 17:16
Draghi: moed nodig om euro te laten overleven
ROME (AFN) - De Europese Unie gaat door een cruciale fase in haar bestaan en heeft moedige stappen nodig om te kunnen overleven. Dat zei de president van de Europese Centrale Bank (ECB), Mario Draghi, donderdag in een toespraak op een universiteit in Rome.

[ Bericht 8% gewijzigd door michaelmoore op 24-05-2012 19:14:36 ]
  donderdag 24 mei 2012 @ 19:36:03 #87
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_111981998
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 09:45 schreef HD9 het volgende:

[..]

Guy is de grootste eurofiel die er is, die is helemaal knots

Hij droomt ervan om president te worden
Ik vind hem in ieder geval wel als iemand met meer charisma en uitstraling dan van Rompuy. aAls iemand het Europese gedachtegoed in al zijn genen meedraagt is het wel Verhofstadt. Hij kann dingen goed uitleggen, zelfs als ze van geen kant kloppen, een echte presidentiële eigenschap. Ik zie hem wel als Europees leider! Het is een visionair en daar zouden we er meer van moeten hebben!
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_111984258
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 18:43 schreef Igen het volgende:

Het is volgens mij dan ook geen wonder dat Duitsland bij de noodprocedure wél een vetorecht heeft. Dat is vast niet alleen toevallig omdat Duitsland zo'n groot aandeel in het ESM heeft, maar ook om te voorkomen dat het feest niet doorgaat vanwege een 'nee' van het Bundesverfassungsgericht.
Jammer dat we zoiets niet in Nederland hebben. In Nederland kunnen de idioten die zich zelf volksvertegenwoordigers noemen alles weggeven aan Europa.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_111984319
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 18:31 schreef Revolution-NL het volgende:

Wie nog mocht twijfelen: Hollande is een echte socialist: Sinterklaas spelen van andermands geld :r
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  donderdag 24 mei 2012 @ 20:37:29 #90
323876 michaelmoore
pi_111984764
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 19:36 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

Als iemand het Europese gedachtegoed in al zijn genen meedraagt is het wel Verhofstadt. Hij kann dingen goed uitleggen, zelfs als ze van geen kant kloppen, een echte presidentiële eigenschap.
Maar alles wat hij zegt is onzin en gemakt om zijn doel te bevorderen, het slaat allemaal nergens op wat ie uitkraamt
pi_111985151
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 13:46 schreef Hephaistos. het volgende:
Een paar dagen terug zag ik de volgende uitspraak over Krugman 'For Krugman there's not a problem in the world that can't be fixed with a healthy dose of inflation'.
pi_111985188
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 18:43 schreef Igen het volgende:

[..]

Zo snel gaat dat niet hoor. In Duitsland hebben ze een grondwet die de burger wél beschermt tegen de politiek en daar heeft de rechter duidelijk aangegeven waar de grenzen liggen.

Ik zie gewoon een QMV variant hoor.
pi_111985885
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 20:45 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ik zie gewoon een QMV variant hoor.
Technisch wel ja, maar heel 'toevallig' heeft Duitsland daar wel in z'n eentje een blokkerende minderheid.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-05-2012 20:56:48 ]
pi_111986834
Sowieso wordt het nog leuk in Duitsland. De strengere begrotingsregels uit het nieuwe stabiliteitspact kunnen daar in de grondwet worden vastgelegd, maar daarvoor is medewerking van de oppositie vereist voor een tweederde meerderheid. Maar die wil dat er ook een groei-onderdeel aan wordt toegevoegd en dan kan het allemaal wel eens tot na de zomer gaan duren. Maar de regering heeft al aangegeven dat het ESM niet voor die tijd geratificeerd zou moeten worden. Want het begrotingspact zou het 'fundament' zijn en het ESM het dak.

(In Nederland hebben we dat wel gedaan: het ESM is geratificeerd maar de Wet Houdbare Overheidsfinanciën nog niet aangenomen, zodat we zelf ook geen beroep op het ESM zouden mogen doen.)

P.S. Niet dat ik geloof dat hier niks op gevonden gaat worden, laat dat duidelijk zijn. ;)

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 24-05-2012 21:12:38 ]
pi_111987560
Wat ik een heel interessant (hoewel hypothetisch) vraagstuk vind is wat de rente op zo'n euro-obligatie zou zijn. Veel bronnen spreken namelijk het beeld van de media tegen dat yields van eurobonds tussen die van obligaties van solide landen (noord) en yields op obligaties van zwakke landen (zuid) in zal zitten, maar gewoon ontzettend laag zal zijn doordat het dan een gigantische economie (namelijk de complete EU) zal vertegenwoordigen en de kans minimaal is dat die complete economie as a whole ineens zal moeten defaulten op haar leningen. De rente die de VS betalen is bijvoorbeeld ook veel lager dan het gemiddelde van haar lidstaten afzonderlijk.

Als dat laatste inderdaad het geval zou zijn, zou ik best wel voor eurobonds zijn. Voor ons verandert de rente dan niet ten nadele (wellicht zelfs wel ten voordele) en de zuidelijke landen hebben een free lunch. Het voordelige verschil in rentebetalingen kunnen die zuidelijke landen dan gebruiken voor productievere doeleinden (infrastructuur, MKB etc. i.p.v. een beetje rente betalen over je schuld). Hervormen moeten ze alsnog wel, aangezien ze nog moeten voldoen aan de EU-normen van staatsschuld etc. dus dat vind ik geen sterk anti-argument. Resultaat zal zijn dat er nu in de zuidelijke landen structureel meer geld beschikbaar is voor publieke investeringen dan wel voor een betere overheidsbegroting.

Schept dus nogal wat lucht en zou voor ons op geen enkele manier nadelig zijn (wellicht voordelig juist: lagere rente én meer vraag vanuit Zuid-Europa). Voorwaarde is dan wel dat Brussel veel strenger gaat worden aangaande begrotingsdiscipline.

Lijkt me toch op zijn minst interessant genoeg voor een experiment met een gezamenlijke obligatie-uitgifte om te zien wat die rente gaat doen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Kaas- op 24-05-2012 21:22:32 ]
  donderdag 24 mei 2012 @ 21:23:10 #96
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_111988231
Als landen serieus hervormen dan wil ik best Eurobonds.

De Grieken gooien hun eigen ruiten in, nu zal die extreme linkse partij waarschijnlijk winnen. Gooi de Grieken eruit, neem de schade, vorm met de rest van Europa eurobonds en dwing de juiste hervormingen af.

Het is een beetje onzinnig om alleen maar te praten van kapitaaltransfer van Noord naar Zuid, want ook Noord heeft natuurlijk profijt bij Zuidelijke consumptie. We kunnen wel heel stoer hier op onze harde euro en bezuinigingen gaan zitten, maar dat is ook nog geen werkgelegenheid en vooruitgang.
The End Times are wild
  donderdag 24 mei 2012 @ 21:24:00 #97
323876 michaelmoore
pi_111988316
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 21:16 schreef Kaas- het volgende:
Wat ik een heel interessant (hoewel hypothetisch) vraagstuk vind is wat de rente op zo'n euro-obligatie zou zijn. Veel bronnen spreken namelijk het beeld van de media tegen dat yields van eurobonds tussen die van obligaties van solide landen (noord) en yields op obligaties van zwakke landen (zuid) in zal zitten, maar gewoon ontzettend laag zal zijn doordat het dan een gigantische economie (namelijk de complete EU) zal vertegenwoordigen en de kans minimaal is dat die complete economie as a whole ineens zal moeten defaulten op haar leningen. De rente die de VS betalen is bijvoorbeeld ook veel lager dan het gemiddelde van haar lidstaten afzonderlijk.

Als dat laatste inderdaad het geval zou zijn, zou ik best wel voor eurobonds zijn. Voor ons verandert de rente dan niet ten nadele (wellicht zelfs wel ten voordele) en de zuidelijke landen hebben een free lunch. Het voordelige verschil in rentebetalingen kunnen die zuidelijke landen dan gebruiken voor productievere doeleinden (infrastructuur, MKB etc. i.p.v. een beetje rente betalen over je schuld). Hervormen moeten ze alsnog wel, aangezien ze nog moeten voldoen aan de EU-normen van staatsschuld etc. dus dat vind ik geen sterk anti-argument. Resultaat zal zijn dat er nu in de zuidelijke landen structureel meer geld beschikbaar is voor publieke investeringen dan wel voor een betere overheidsbegroting.

Schept dus nogal wat lucht en zou voor ons op geen enkele manier nadelig zijn (wellicht voordelig juist: lagere rente én meer vraag vanuit Zuid-Europa). Voorwaarde is dan wel dat Brussel veel strenger gaat worden aangaande begrotingsdiscipline.

Lijkt me toch op zijn minst interessant genoeg voor een experiment met een gezamenlijke obligatie-uitgifte om te zien wat die rente gaat doen.
Eurobonds kan , als landen volledig fiscaal en economisch zijn samengevoegd.

Het is fout om steeds alles in de verkeerde volgorde te doen
Geen landenfusie, dan geen eurobonds

En de beste landenfusie, is als ieder land zijn parlement op een blaadje komt inleveren bij de sterkste , Duitsland, de Bundestag
pi_111988360
@Kaas-: Het probleem lijkt mij, dat er voor de eurozone geen centraal orgaan met een belastingmonopolie is. Dat zou een reden kunnen zijn waarom die redenering niet op gaat.
  donderdag 24 mei 2012 @ 21:26:15 #99
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_111988510
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 21:23 schreef LXIV het volgende:
Als landen serieus hervormen dan wil ik best Eurobonds.

De Grieken gooien hun eigen ruiten in, nu zal die extreme linkse partij waarschijnlijk winnen. Gooi de Grieken eruit, neem de schade, vorm met de rest van Europa eurobonds en dwing de juiste hervormingen af.

Het is een beetje onzinnig om alleen maar te praten van kapitaaltransfer van Noord naar Zuid, want ook Noord heeft natuurlijk profijt bij Zuidelijke consumptie. We kunnen wel heel stoer hier op onze harde euro en bezuinigingen gaan zitten, maar dat is ook nog geen werkgelegenheid en vooruitgang.
niet als je die consumptie zelf zit te subsidiëren
  donderdag 24 mei 2012 @ 21:28:39 #100
323876 michaelmoore
pi_111988709
Eurobonds is hetzelfde als de mensen uit de Kerkstraat besluiten om hun salarissen, en uitkeringen samen te voegen in een portemonnee, met het idee dan kopen we samen de levensmiddelen in, das goedkoper
pi_111988817
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 21:28 schreef michaelmoore het volgende:
Eurobonds is hetzelfde als de mensen uit de Kerkstraat besluiten om hun salarissen en uitkeringen samen te voegen in een portemonnee, met het idee dan kopen we samen de levensmiddelen in, das goedkoper
Dat gebeurt inderdaad ook veel tegenwoordig en heeft er bijvoorbeeld in geresulteerd dat een grote groep mensen tegen grote kortingen zonnepanelen kon inkopen.
pi_111988890
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 21:26 schreef Outlined het volgende:

[..]

Maar als de yield op eurobonds zo laag zou zijn is er dus helemaal geen sprake van een subsidie door Noord-Europa.
  donderdag 24 mei 2012 @ 21:31:15 #103
323876 michaelmoore
pi_111988924
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 21:29 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Dat gebeurt inderdaad ook veel tegenwoordig en heeft er bijvoorbeeld in geresulteerd dat een grote groep mensen tegen grote kortingen zonnepanelen kon inkopen.
nee dat heet groupon
pi_111988990
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 21:24 schreef Igen het volgende:
@Kaas-: Het probleem lijkt mij, dat er voor de eurozone geen centraal orgaan met een belastingmonopolie is. Dat zou een reden kunnen zijn waarom die redenering niet op gaat.
Zou je dat misschien iets uitgebreider willen toelichten?
  donderdag 24 mei 2012 @ 21:32:02 #105
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_111989002
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 21:26 schreef Outlined het volgende:

[..]

Zelfs als je die consumptie (deels) zelf subsidieert.
The End Times are wild
  donderdag 24 mei 2012 @ 21:33:01 #106
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_111989111
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 21:30 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Maar als de yield op eurobonds zo laag zou zijn is er dus helemaal geen sprake van een subsidie door Noord-Europa.
Het lijkt me sterk dat die yield zó laag zal zijn als de rente die Duitsland nu betaalt. Die rente is juist mede zo laag door alle problemen elders. Maar het zal wel reeel bedrag zijn.
The End Times are wild
pi_111989148
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 21:31 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

nee dat heet groupon
Ik heb het gewoon over een aantal buurtinitiatieven (pure economies of scale). Gaat me vooral om de conclusie dat als je met zijn allen een korting kan bedingen (wat misschien wel het effect van euro-obligaties zou zijn) dat ik geen reden zie om dat te laten. :)
  donderdag 24 mei 2012 @ 21:35:08 #108
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_111989342
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 21:33 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Ik heb het gewoon over een aantal buurtinitiatieven (pure economies of scale). Gaat me vooral om de conclusie dat als je met zijn allen een korting kan bedingen (wat misschien wel het effect van euro-obligaties zou zijn) dat ik geen reden zie om dat te laten. :)
Netto zul je vast een korting krijgen. Maar of het voor iedere individuele lidstaat goedkoper wordt dat is maar net de vraag. Wat overigens mi nog geen reden is om het dan maar af te wijzen.
Krijgen die Zuid-Europese economieën weer lucht, dan profiteren wij daar ook van.
The End Times are wild
pi_111989392
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 21:33 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het lijkt me sterk dat die yield zó laag zal zijn als de rente die Duitsland nu betaalt. Die rente is juist mede zo laag door alle problemen elders. Maar het zal wel reeel bedrag zijn.
Zal waarschijnlijk kloppen (jammer genoeg weet niemand het), maar die rente is momenteel dan natuurlijk ook onnatuurlijk laag en zal gewoon weer stijgen als deze crisis voorbij is. Bovendien: als Duitsland door die euro-obligaties minder geld verliest aan rente dan dat ze dan zal besparen aan reddingsacties die niet langer nodig zijn is het per saldo alsnog positief voor onze oosterburen.
pi_111989965
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 21:31 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Zou je dat misschien iets uitgebreider willen toelichten?
Nou ben ik maar een leek hè. Maar dit is wat ik ervan begrijp:

Bij de rente draait het uiteraard erop wat de kans op wanbetaling is. Nou is de kans dat een hele grote economie geheel instort maar klein, dus dat zit voor de eurozone wel goed. Maar om een lening te kunnen terugbetalen moet de uitgever ook uit die hele economie geld kunnen 'aftappen' dmv. belastingen. Maar als je in de huidige situatie eurobonds uitgeeft, dan ben je maar afhankelijk van alle grillen van de lidstaten als het gaat om terugbetaling. Een land als Griekenland kan in principe gewoon "bekijk het maar" zeggen en dan is er geen Europees orgaan dat toch daar belastingen kan gaan innen om de eurobonds terug te betalen.
  donderdag 24 mei 2012 @ 21:42:24 #111
323876 michaelmoore
pi_111990067
Deze man weet precies hoe het zit
http://www.telegraaf.nl/d(...)ijpt_de_macht__.html

quote:
do 24 mei 2012, 19:35
Het volk grijpt de macht
AMSTERDAM - Het vooruitzicht van een Griekse exit uit de eurozone, de stijgende verliezen en de exit van geld bij Spaanse banken en het onvermogen om de arbeidskosten in Italië onder controle te krijgen, dwingen de Europese Centrale Bank om weer meer liquiditeit te injecteren in het bancaire systeem door middel van een lange-herfinancieringstransactie, volgens een econoom bij Commerzbank.

De beste man heeft gelijk natuurlijk. Als de crisis opnieuw dreigt te escaleren , zoals in de herfst van vorig jaar, zal de ECB waarschijnlijk weer met meer 3 jaar tenders over de brug komen, ook al willen ze het liever niet. Een andere oplossing is er simpleweg niet als de situatie blijft verslechteren.

Om maar eens een open deur in te trappen: beleggers houden niet van onzekerheid en de groeiende onzekerheid begint de economie te verlammen in de zuidelijke Europese landen. Daardoor lopen de overheidsinkomsten snel terug en worden de problemen maar groter en groter. Hollande en Merkel staan recht tegenover elkaar. Blijven we schuld op schuld stapelen? Nee zou je zeggen, maar de economie kapot bezuinigen werkt ook niet, kijk maar naar Spanje.

Het creeren van een monetaire unie was een mooi idee zo’n 10 jaar geleden, maar het feit dat er geen sprake is van 1 budget, 1 rentetarief en 1 beleid maakt het ingewikkeld.
Hierdoor is het eigenlijk zo dat alle landen in Europa hun valuta gekoppeld hebben aan een buitenlandse currency.
De geschiedenis wijst uit dat dat niet werkt. Kijk bijvoorbeeld naar Argentinie waar het volledig fout ging toen men de munt aan de dollar koppelde.

Maar als Griekenland de euro verlaat dan zou dat een schokgolf kunnen veroorzaken die een enorme impact kan hebben op de economische activiteit in de eurozone, zo zeggen de politici. Er wordt dan ook beweerd dat er alles aan gedaan wordt om Griekenland erbij te houden en dat er niet over een exit gesproken is.

Ik geloof er niets van, helemaal niets. Ieder groot bedrijf, iedere bank heeft een plan klaarliggen met een titel lijkend op: “Grexit: wat als... ”. Risico’s dienen gewogen, obstakels genomen. Maar de politici beweren er niet over te spreken. Dat zou schandalig zijn als het waar was. We mogen toch wel van de Europese leiders verwachten dat ze een “worst case scenario” hebben doorgenomen en de risico’s en effecten hebben geprobeerd te wegen. Als dat niet het geval is is dat een brevet van onvermogen in ieder geval. Ik snap wel dat ze de gesprekken over Grexit niet in de openbaarheid willen gooien, maar ik kan me niet voorstellen dat er niet over gesproken is.

De burgers van Europa zien het ook. Bezuinigen OK, maar ieder kiest wel voor de eigen portemonnaie. Er is een nieuwe fase aangebroken in de financiële crisis in Europa. "het volk grijpt de de macht..".

En hoe doet het volk dat? Het gebeurt op drie manieren: in de eerste plaats via de stembus, door het veroorzaken van sociale onrust en in de laatste plaats door het ontregelen van het financiële stelsel.

We zien nu in Europa dat deze trend al in volle gang is. In de eerste plaats lieten de Fransen en Grieken via de stembussen weten niet langer zo door te willen. In Frankrijk en Griekenland wezen de kiezers de bezuinigingsmaatregelen af en werden de daarvoor verantwoordelijke politici naar huis gestuurd.

In de tweede plaats is gebeurd waar ik al een tijdje bang voor was. Er is nu al sprake van sociale onrust, niet alleen in Griekenland, al is het daar het ergste, maar we zien ook al protesten in andere landen in Europa, waaronder Spanje, Portugal en Frankrijk.

Niet zo positief allemaal, maar het meest dramatische is wel de derde stap die het volk neemt. Burgers beginnen nu, bewust of onbewust, het financiële stelsel te ontregelen. Mensen zijn bang met betrekking tot de toekomst van de euro en Europa en de banken en nemen nu al vrij massaal hun geld op van de banken. In Griekenland tieren alternatieve betaal- en ruilsystemen welig. De mens is spitsvondig, zo blijkt maar weer eens, maar al die systemen leveren geen eurocentje belasting op.

De uitstroom van bankdeposito's in Griekenland is in een stroomversneling geraakt sinds de verkiezingen de onzekerheid vergrootten. In Spanje ging het vorige week ook mis. Er was paniek rondom een grote bank, Bankia. Er wordt nog steeds overwogen om Bankia te nationaliseren en te laten samensmelten met kleine bankjes omdat Bankia niet om mag vallen, Bankia bezit namelijk veel aandelen in andere bedrijven zoals Telefonica. De minister van Financiën moest zelfs met miljarden bijspringen, Bankia kan zelfs uit de Spaanse index, de IBEX vallen. Clienten namen veel geld op van Bankia en de koers kelderde op de beurs.

Er zijn nu, denk ik, 2 scenario's met betrekking tot Griekenland. We kunnen afwachten tot Griekenland vanzelf uit de euro valt of stapt of, een zogenaamde harde exit. Of we kunnen er over nadenken hoe we op een wat meer gecontroleerde manier afscheid kunnen nemen van Griekenland. In het geval van een harde exit is de kans groter dat Portugal en Spanje zullen volgen. Dat is geen fijne gedachte. Een zachte exit is dan altijd beter en daarom denk ik ook dat daar best over gesproken is tijdens de laatste top.

Bij blijven storten in een bodemloze put is ook geen optie. Er komt dan een moment dat de `rijke landen`als Nederland en Duitsland niet langer voor de ellende op willen draaien. En Eurobonds dan? No way !

Soms moet de kogel door de kerk.
Misschien moeten we gewoon accepteren dat het niet gelukt is, dat hele euro verhaal.
Zo gek is dat toch niet? Vanaf het moment dat Argentinie de dollarstandaard weer liet varen trad er direct verbetering op. Niemand weet hoe het dan in Europa zal gaan, maar het zal zijn weg wel vinden. Tegen beter weten blijven doormodderen is ook geen optie.
Dat kan en zal ook niet lang meer duren, anders gaan binnenkort de Nederlanders en Duitsers ook de straat op om de macht te grijpen.
  donderdag 24 mei 2012 @ 21:42:31 #112
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_111990081
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 21:35 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Zal waarschijnlijk kloppen (jammer genoeg weet niemand het), maar die rente is momenteel dan natuurlijk ook onnatuurlijk laag en zal gewoon weer stijgen als deze crisis voorbij is. Bovendien: als Duitsland door die euro-obligaties minder geld verliest aan rente dan dat ze dan zal besparen aan reddingsacties die niet langer nodig zijn is het per saldo alsnog positief voor onze oosterburen.
Klopt. Bovendien zal Duitsland ook profiteren van een aantrekkende Zuid-Europese groei.
The End Times are wild
  donderdag 24 mei 2012 @ 22:03:06 #113
323876 michaelmoore
pi_111992106
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 21:42 schreef LXIV het volgende:

[..]

Klopt. Bovendien zal Duitsland ook profiteren van een aantrekkende Zuid-Europese groei.
De basis van deze muntunie is fout, dus er komt geen groei
pi_111993703
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 21:41 schreef Igen het volgende:

Een land als Griekenland kan in principe gewoon "bekijk het maar" zeggen.
Dat is geen probleem aangezien je elk ander Euro(bond) land kunt dwingen om de (Griekse) Eurobonds terug te betalen.
  donderdag 24 mei 2012 @ 22:25:19 #115
323876 michaelmoore
pi_111994255
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 22:19 schreef rsfxrs020 het volgende:

[..]

Dat is geen probleem aangezien je elk ander Euro(bond) land kunt dwingen om de (Griekse) Eurobonds terug te betalen.
Het eindigt nog eens in oorlog dit gedoe
pi_111994909
Als er maar lang genoeg onvrede bij de burgers zal blijven bestaan zal het vanzelf tot een uitbarsting komen.
  donderdag 24 mei 2012 @ 22:36:13 #117
323876 michaelmoore
pi_111995183
Maar vanavond komt Zalm vertellen wanneer hij de Nordmark gaat pinnen
  donderdag 24 mei 2012 @ 22:36:46 #118
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_111995228
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 22:25 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Het eindigt nog eens in oorlog dit gedoe
Natuurlijk. Dat is altijd zo.
The End Times are wild
pi_111995311
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 22:32 schreef Bombshell het volgende:
Als er maar lang genoeg onvrede bij de burgers zal blijven bestaan zal het vanzelf tot een uitbarsting komen.
Daarom moeten we die onvrede wegnemen, dan wel op productiever zaken richten.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  donderdag 24 mei 2012 @ 22:43:21 #120
323876 michaelmoore
pi_111995838
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 22:37 schreef waht het volgende:

[..]

Daarom moeten we die onvrede wegnemen, dan wel op productiever zaken richten.
Nee de basis van de muntunie is fout, ( een muntunie is sowieso fout )
  donderdag 24 mei 2012 @ 22:49:01 #121
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_111996385
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 22:43 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Nee de basis van de muntunie is fout, ( een muntunie is sowieso fout )
Nederland was voor de euro ook een muntunie. Wat wil je dan? Dat iedere stad zijn eigen geld gaat maken?
The End Times are wild
  donderdag 24 mei 2012 @ 22:53:05 #122
323876 michaelmoore
pi_111996838
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 22:49 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nederland was voor de euro ook een muntunie. Wat wil je dan? Dat iedere stad zijn eigen geld gaat maken?
eerst een fiscale, politieke, economische en culturele eenheid en dan pas een munt
pi_111997764
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 22:49 schreef LXIV het volgende:

[..]

Een muntunie die exact overeenkwam met de politieke unie.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
  donderdag 24 mei 2012 @ 23:00:55 #124
323876 michaelmoore
pi_111997822
De grieken laten zich niet verworden tot derderangsburgers, Kopf Hoch
http://www.telegraaf.nl/b(...)n_Griekenland__.html

quote:
do 24 mei 2012, 20:51
Radicaal links aan kop in peiling Griekenland
ATHENE - De radicaal linkse partij Syriza, die het akkoord met de Europese partners over hervormingen in ruil voor noodsteun wil openbreken, wordt de grootste partij bij de Griekse parlementsverkiezingen op 17 juni. Dit voorspelt een donderdag gepubliceerde opiniepeiling.

Syriza kan rekenen op 30 procent van de stemmen, de conservatieve Nieuwe Democratie op 26 procent. De socialistische Pasok blijft steken op 16 procent.

Volgens de enquête wil een meerderheid van 85 procent van de Grieken de euro houden. Maar 62 procent is tegen de harde bezuinigingen die de andere eurolanden hebben opgelegd als voorwaarde voor verdere financiële steun.
pi_111998359
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 22:36 schreef LXIV het volgende:

[..]

Natuurlijk. Dat is altijd zo.
Jezus man, ik word nog een depressief van je posts :D . Dat oorlog elke keer, ik hoop dat we in de 21ste eeuw net genoeg hersencellen meer hebben gekweekt dan in de 20ste en niet meer doen aan potjes jongemannen afslachten.
Denk je nou echt dat het militair afdwingen van bezuinigen echt werkt? Een vliegtuig boven Griekenland en het hele land stopt gewoon met werken. Behalve dat oorlog voor dit soort doeleinden gewoon zo verschrikkelijk kansloos is, geloof ik er gewoon niet in dat het puur economisch iets kan opleveren. Het levert alleen maar haat en wantrouwen op, geen Griek die opeens zijn belasting gaat betalen of gaat werken, als wij wel even gaan roepen dat we anders wat dingetjes daar gaan plat bombarderen of strategische doelen gaan bezetten.
  donderdag 24 mei 2012 @ 23:15:35 #126
323876 michaelmoore
pi_111999088
Mijn buurman vroeg gisteren ook al, kunnen we niet jouw salaris en mijn uitkering bij elkaar doen en dan kunnen we met die enorme bak geld mijn persoonlijke lening aflossen

Ik heb me daar toch een partij staan lachen

Hij zegt , Ja maar dat is helemaal normaal tegenwoordig hoor, want dan heb ik meer te besteden en kan ik bij jou iets gaan kopen
Voor jou is dat een hele goede zaak zegt men

[ Bericht 10% gewijzigd door michaelmoore op 25-05-2012 00:20:44 ]
pi_111999394
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 22:19 schreef rsfxrs020 het volgende:

[..]

Dat is wel een probleem, want de Griekse bijdrage aan de economie levert dan dus geen steun meer op voor het terugbetalen van de eurobonds. Kortom, de hele economie van de eurozone als basis nemen voor de rente van eurobonds, alsof het één land is, is onjuist.

Edit: En daarom zal de rente op eurobonds dus waarschijnlijk ook hoger liggen.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 24-05-2012 23:21:54 ]
pi_112000083
quote:
10s.gif Op donderdag 24 mei 2012 23:07 schreef Zombiehoofd het volgende:

[..]

Jezus man, ik word nog een depressief van je posts :D . Dat oorlog elke keer, ik hoop dat we in de 21ste eeuw net genoeg hersencellen meer hebben gekweekt dan in de 20ste en niet meer doen aan potjes jongemannen afslachten.
Helaas, de mens heeft veel praktische uitvindingen gedaan in de loop der eeuwen maar is per saldo niet slimmer geworden. Dus die oorlogen blijven zo nu en dan de kop opsteken.

-aangepast-

[ Bericht 7% gewijzigd door Kaas- op 25-05-2012 00:06:23 ]
pi_112000503
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 23:29 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]

Helaas, de mens heeft veel praktische uitvindingen gedaan in de loop der eeuwen maar is per saldo niet slimmer geworden. Dus die oorlogen blijven zo nu en dan de kop opsteken.

-aangepast-
Wijzer bedoel ik dan.
No way ik ben de laatste die op mede Europeanen gaat schieten.
Maar even serieus, geloof je echt dat een oorlog in Europa nog mogelijk is en hoe? Nouja misschien wat machtsvertoon om wat bronnen ofzo, maar echt niet meer dan dat en al helemaal niet iets wat met een totale oorlog te maken heeft. Er komt echt geen nieuw Von Schlieffenplan.

[ Bericht 13% gewijzigd door Kaas- op 25-05-2012 00:08:11 ]
  donderdag 24 mei 2012 @ 23:39:18 #130
323876 michaelmoore
pi_112000688
Het is meer financieel een probleem , paarden met kanonnen die komen er niet meer
pi_112000843
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 23:36 schreef Zombiehoofd het volgende:

[..]

Wijzer bedoel ik dan.
No way ik ben de laatste die op mede Europeanen gaat schieten.
Maar even serieus, geloof je echt dat een oorlog in Europa nog mogelijk is en hoe? Nouja misschien wat machtsvertoon om wat bronnen ofzo, maar echt niet meer dan dat en al helemaal niet iets wat met een totale oorlog te maken heeft. Er komt echt geen nieuw Von Schlieffenplan.
Ja, ik geloof zeker wel dat een oorlog in Europa nog altijd mogelijk is, al zie ik op het moment niet direct een aanleiding. De optie om Griekenland binnen te vallen en begrotingstucht met geweld af te dwingen, zoals eerder geopperd, lijkt me dan weer niet realistisch. Er zijn betere manieren om die ouzoslobberaars onder druk te zetten.
pi_112001596
Dat noodfonds kan er wel zijn, de economien van de zuiderlijke landen blijven ruk. En ze kunnen nog steeds niet devalueren.Benieuwd wanneer er voor het eerst van de noodprocedure gebruik gaat worden gemaakt. Zal nog wel voor het eind van het jaar zijn als Spanje op zn reed ligt.

Eigenlijk hoop ik bijna dat Nederland dan even 200 miljard ofzo moet overmaken. Dan breekt de pleuris misschien een keer goed uit en dat lijkt me de enige manier om nog uit de greep van de EU te komen.
pi_112002032
Posts verwijderd. Even normaal doen graag. Opmerken dat het tijd is voor een potje bloedvergieten hoeft ook niet.
pi_112002073
-kan in feedback topic-

[ Bericht 82% gewijzigd door Kaas- op 25-05-2012 00:07:22 ]
pi_112002498
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 21:41 schreef Igen het volgende:

[..]

Nou ben ik maar een leek hè. Maar dit is wat ik ervan begrijp:

Bij de rente draait het uiteraard erop wat de kans op wanbetaling is. Nou is de kans dat een hele grote economie geheel instort maar klein, dus dat zit voor de eurozone wel goed. Maar om een lening te kunnen terugbetalen moet de uitgever ook uit die hele economie geld kunnen 'aftappen' dmv. belastingen. Maar als je in de huidige situatie eurobonds uitgeeft, dan ben je maar afhankelijk van alle grillen van de lidstaten als het gaat om terugbetaling. Een land als Griekenland kan in principe gewoon "bekijk het maar" zeggen en dan is er geen Europees orgaan dat toch daar belastingen kan gaan innen om de eurobonds terug te betalen.
Zoiets kan gebeuren, maar daar heeft zo'n land helemaal geen baat bij want dan sluit je die bij de volgende veilingen gewoon uit van deelname aan de gezamenlijke obligaties en mogen ze een procentje of 10 extra betalen over hun leningen. Om zoiets toch te voorkomen zou ik overigens gewoon wat meer (juridische) zeggenschap op dit gebied naar Brussel overhevelen, maar bij het zeggen daarvan hoor ik de PVV alweer zeuren over soevereiniteit. :P
  vrijdag 25 mei 2012 @ 00:18:06 #136
323876 michaelmoore
pi_112002633
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 00:14 schreef Kaas- het volgende:

. Om zoiets toch te voorkomen zou ik overigens gewoon wat meer (juridische) zeggenschap op dit gebied naar Brussel overhevelen, maar bij het zeggen daarvan hoor ik de PVV alweer zeuren over soevereiniteit. :P
Dat gaat tegen het verdrag in he
Als we nu om de haverklap het verdrag gaan schenden dan blijft er van democratie in de EU helemaal niets meer over en t was al niet veel meer
pi_112002674
Alsof wetgeving statisch is (of hoort te zijn). Veranderen moet het toch, als dat nou een ontbinding of uitbreiding wordt.
  vrijdag 25 mei 2012 @ 00:21:58 #138
323876 michaelmoore
pi_112002787
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 00:19 schreef Kaas- het volgende:
Alsof wetgeving statisch is (of hoort te zijn). Veranderen moet het toch, als dat nou een ontbinding of uitbreiding wordt.
een wijziging of aanpassing zonder akkoord maakt het hele verdrag ongeldig
pi_112002844
Dan regel je dat toch? Als die eurobonds er eventueel toch komen (waar ze nu vrij serieus over spreken), dan zullen ze alles echt niet bij het oude willen laten.
  vrijdag 25 mei 2012 @ 00:24:32 #140
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_112002888
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 23:15 schreef michaelmoore het volgende:
Mijn buurman vroeg gisteren ook al, kunnen we niet jouw salaris en mijn uitkering bij elkaar doen en dan kunnen we met die enorme bak geld mijn persoonlijke lening aflossen

Ik heb me daar toch een partij staan lachen

Hij zegt , Ja maar dat is helemaal normaal tegenwoordig hoor, want dan heb ik meer te besteden en kan ik bij jou iets gaan kopen
Voor jou is dat een hele goede zaak zegt men
_O-

Deze is best geinig.
Bedankt Hans.
pi_112002951
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 00:23 schreef Kaas- het volgende:
Dan regel je dat toch? Als die eurobonds er eventueel toch komen (waar ze nu vrij serieus over spreken), dan zullen ze alles echt niet bij het oude willen laten.
Het zal onder andere inhouden dat in Duitsland voor het eerst sinds de oorlog een dermate ingrijpende grondwetswijziging moet plaatsvinden dat een referendum nodig is. En het lijkt mij niet moeilijk te raden hoe dat afloopt - daar hebben wij een paar jaar geleden zelf ervaring mee opgedaan. ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-05-2012 00:26:45 ]
  vrijdag 25 mei 2012 @ 00:57:46 #142
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_112003936
Spain Plans to Merge All Nationalized Banks Into Gigantic Bad Bank; Merging Small Cesspools Creates Bigger, Deeper, Smellier Cesspools

quote:
Merging Small Cesspools Creates Bigger, Deeper, Smellier Cesspool

Bear in mind that Bankia, one of the banks in this cesspool merger was formed on December 3, 2010 as a result of the union of seven failed Spanish financial institutions.

In 2012, Bankia was the third largest lender in Spain and the largest holder of real estate assets at 38 billion euros. Bankia is once again in trouble, along with Caixa Catalunya and Novacaixagalicia.

Allegedly the merger of three cesspools into a bigger, deeper cesspool will make the water drinkable. I have news for Luis de Guindos: It won't.

[ Bericht 4% gewijzigd door Drugshond op 25-05-2012 01:52:06 ]
  vrijdag 25 mei 2012 @ 01:20:51 #143
104871 remlof
Europees federalist
pi_112004365
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 00:26 schreef Igen het volgende:

[..]

Het zal onder andere inhouden dat in Duitsland voor het eerst sinds de oorlog een dermate ingrijpende grondwetswijziging moet plaatsvinden dat een referendum nodig is. En het lijkt mij niet moeilijk te raden hoe dat afloopt - daar hebben wij een paar jaar geleden zelf ervaring mee opgedaan. ;)
De Duitse Grondwet schrijft een referendum voor? Dat lijkt me heel erg sterk.
  vrijdag 25 mei 2012 @ 01:36:24 #144
64521 SuperHarregarre
Semipositief.
pi_112004559
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 00:57 schreef Drugshond het volgende:
Spain Plans to Merge All Nationalized Banks Into Gigantic Bad Bank; Merging Small Cesspools Creates Bigger, Deeper, Smellier Cesspools

[..]

Hehe, alle kutbanken in één en dan zeggen dat er "slechts" één bank slecht voor staat.

Puik werk!
  vrijdag 25 mei 2012 @ 01:53:51 #145
89730 Drugshond
pi_112004776
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 01:36 schreef SuperHarregarre het volgende:

[..]

Hehe, alle kutbanken in één en dan zeggen dat er "slechts" één bank slecht voor staat.

Puik werk!
Nou , het is wel effectiever boekhouden.
  vrijdag 25 mei 2012 @ 08:35:26 #146
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_112006452
De rekening voor het Euro experiment wordt voor Nederland snel hoger
http://www.telegraaf.nl/d(...)nel_verder_op__.html

quote:
vr 25 mei 2012, 07:01
Rekening eurocrisis loopt snel verder op door Sameer van Alfen
AMSTERDAM - Nederland komt steeds dieper in het euromoeras te zitten.
Het bedrag dat ons land heeft toegezegd om Griekenland, Portugal en Ierland te redden, is de afgelopen maanden fors gestegen.
Mochten deze landen op korte termijn failliet gaan, dan kan dat ons land maximaal ¤32,6 miljard kosten.
Een flinke stijging, want in september 2011 bleef dit bedrag nog steken op ¤20,6 miljard.

Dit blijkt uit berekeningen van het Centraal Planbureau (CPB). Dat zocht op verzoek van de Telegraaf uit voor hoeveel euros Nederland aan garanties heeft verstrekt om de drie kwakkelende landen te redden. Dit bedrag blijkt de afgelopen zeven maanden, sinds de vorige CPB-berekening, met ¤12 miljard toegenomen naar ¤32,6 miljard. Volgens de rekenmeesters is daar inmiddels ¤25,3 miljard ook daadwerkelijk verstrekt. Ter illustratie: Nederland had in 2011 een bruto binnenlands product van ¤602,1 miljard.

pi_112006601
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 01:53 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Nou , het is wel effectiever boekhouden.
Dat is het. Het is spelen met cijfers. De bedragen die genoemd worden zijn niet realistisch meer. Het slaat nergens meer op. De discussie over het ESM is ook naief. Het is een noodfonds en nog steeds probeert De Jager rond te bazuinen dat het alleen in noodgevallen gebruikt gaat worden. Maar je weet nu al dat over een paar maanden die noodsituatie zich gaat voordoen. Zoiets ontkennen is ontzettend naief. In alle media komt één ding naar boven drijven: de gifbeker is nog lang niet leeg.

Nederland moet eens serieus overwegen om zichzelf te beschermen voor de Zuid Europeanen. Ik neig steeds meer naar het standpunt van de PVV, hoezeer ik de rest van hun program ook verafschuw.
  vrijdag 25 mei 2012 @ 08:47:45 #148
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_112006649
quote:
11s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 01:20 schreef remlof het volgende:

[..]

Eeen referendum is altijd negatief voor de EURO en de EU, mensen haten die EU burocraten die democratie negeren, wat dat betreft mogen ze nooit iets van Poetin zeggen

[ Bericht 4% gewijzigd door HD9 op 25-05-2012 08:52:53 ]
pi_112006654

[ Bericht 38% gewijzigd door Budapestenaar op 25-05-2012 08:55:42 (zinloos) ]
pi_112006892
quote:

[..]

MIj ook, ik ga het niet nakijken nu maar ik heb altijd begrepen dat de Duitse grondwet zich juist verzet tegen referenda.
pi_112006919
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 08:35 schreef HD9 het volgende:
De rekening voor het Euro experiment wordt voor Nederland snel hoger
http://www.telegraaf.nl/d(...)nel_verder_op__.html

[..]

Ja en de kosten worden nog veel hoger als deze rotplaneet getroffen wordt door een grote meteoriet. Waarom zijn we niet ergens veiliger gaan wonen waar we minder risico lopen?
pi_112007054
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 09:01 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ja en de kosten worden nog veel hoger als deze rotplaneet getroffen wordt door een grote meteoriet. Waarom zijn we niet ergens veiliger gaan wonen waar we minder risico lopen?
De kosten van eem meteoriet die de aarde treft kunnen we niets aan doen, dat zijn natuurrampen, de kosten van een transferunie/esm fonds/enz.. zijn door onszelf veroorzaakt dat is natuurlijk nogal een groot verschil.

Het wordt wel een noodbod van jou dat je nu dit vergelijkt met een natuurramp. :D
pi_112007200
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 09:08 schreef Basp1 het volgende:

[..]

De kosten van eem meteoriet die de aarde treft kunnen we niets aan doen, dat zijn natuurrampen, de kosten van een transferunie/esm fonds/enz.. zijn door onszelf veroorzaakt dat is natuurlijk nogal een groot verschil.

Het wordt wel een noodbod van jou dat je nu dit vergelijkt met een natuurramp. :D
Nee, het is alleen een teken dat ik een beetje moe wordt van al die Telegraaf citaten die ons kennelijk moeten aantonen dat de hele EU een groot Griekenland is en dat we per dag weer een biljoen dieper in de ellende zitten. Rot toch op met die onzin. Als het inderdaad zover komt dat Spanje en Italië omvallen dan hebben we geen honderden miljarden aansprakelijkheid, dan hebben we gewoon een grote reset. Dan is het over en uit met het huidige financiële stelsel en de valuta zoals we die nu kennen.

Dan moet je niet gaan zitten zeuren of de kosten maar dat je niet op tijd blikvoer en kaarsen bent gaan hamsteren.
  vrijdag 25 mei 2012 @ 09:23:12 #154
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_112007364
De Duitsers haken al af, die denken laat maar , het zal wel weer goedkomen en anders maar niet
http://www.telegraaf.nl/d(...)is_niet_meer___.html

quote:
vr 25 mei 2012, 08:40 | '
Duitser snapt eurocrisis niet meer'
NEURENBERG (AFN) - De discussie rond de Europese schuldencrisis is inmiddels zo complex geworden dat veel Duitsers het onderwerp liever mijden.
Dat stelt marktonderzoeker GfK tegen het Duitse persbureau DPA

Volgens GfK begrijpen veel mensen bijvoorbeeld rond de discussie over euro-obligaties niet meer waar het precies om gaat en haken ze daarom af. ,,Een meerderheid van de Duitse burgers is uit de discussie gestapt. Het is voor hen een zeer complexe, en omdat ze zich nog niet persoonlijk geraakt voelen, ook een zeer abstracte discussie'', aldus GfK-onderzoeker Rolf Bürkl.

[b]Ook denkt de onderzoeker dat Duitsers gewend raken aan de slechte berichten uit Europa. ,,[/b]Tot het moment dat de financiële gevolgen direct merkbaar worden bij consumenten.'' De situatie kan dan snel omslaan, meent Bürkl.
Hij stelt dat veel Duitsers vooral kijken naar de positieve ontwikkelingen van de Duitse economie, de arbeidsmarkt en de loonafspraken.

GfK maakte vrijdag bekend dat het consumentenvertrouwen in Duitsland onveranderd is gebleven. De graadmeter die vooruitkijkt naar juni kwam uit op 5,7, gelijk aan de stand voor mei. Het cijfer geeft aan dat Duitse consumenten zich weinig aantrekken van de slechte berichten over de schuldencrisis, aldus Gfk.

vrijdag 25 mei 2012 @ 09:24:39 #155
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_112007396
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 09:15 schreef HiZ het volgende:

[..]

Nee, het is alleen een teken dat ik een beetje moe wordt van al die Telegraaf citaten die ons kennelijk moeten aantonen dat de hele EU een groot Griekenland is en dat we per dag weer een biljoen dieper in de ellende zitten. Rot toch op met die onzin. Als het inderdaad zover komt dat Spanje en Italië omvallen dan hebben we geen honderden miljarden aansprakelijkheid, dan hebben we gewoon een grote reset. Dan is het over en uit met het huidige financiële stelsel en de valuta zoals we die nu kennen.

Dan moet je niet gaan zitten zeuren of de kosten maar dat je niet op tijd blikvoer en kaarsen bent gaan hamsteren.
Punt is wel dat dit experiment gedaan is zonder democratisch genomen beslissingen en de politiek zelf die een groots waanbeeld na wilde streven, het vierde EU rijk, terwjl de meest welvarende landen heel klein zijn, zie Singapore of Noorwegen

[ Bericht 1% gewijzigd door HD9 op 25-05-2012 10:03:17 ]
pi_112007514
quote:

[..]

Dat heeft de poltiek en economen natuurlijk aanzichzelf te danken want er gaan miljarden naar al die landen en het enigste wat ze de afgelopen jaren bereikt hebben is dat er nog meer geld naar die landen is gegaan zondewr dat er daadwerkelijk enige vooruitgang bereikt is. En het publiek moet maar geloven dat het dadelijk wel geod gaat komen. Zolang er zulke fundamentele verschillenin de economieen tussen zuid en noord europa blijven is het natuurlijk nooit op te lossen.

En wanneer er een reset zou komen zouden we juist in landen met een redelijk begrotingstekort en dicipline wederom het hardst genaaid worden.
pi_112007942
quote:

[..]

Hè, hamsteren. Ik vergeet telkens weer om daar mee te starten. Jammer dat ze hier amper aan blikvoer doen. Geen knakworsten, geen soep. En om nou maanden op bruine bonen te leven. :r
  vrijdag 25 mei 2012 @ 10:00:48 #158
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_112008235
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 09:48 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]

Hè, hamsteren. Ik vergeet telkens weer om daar mee te starten. Jammer dat ze hier amper aan blikvoer doen. Geen knakworsten, geen soep. En om nou maanden op bruine bonen te leven. :r
honger maakt rauwe bruine bonen zoet
pi_112008526
quote:

[..]

Ja.
Duitsland heeft na de oorlog nooit een echte Grondwet ('Verfassung') gekregen. Het huidige 'Grundgesetz' was eigenlijk een provisorische oplossing gezien de deling van het land in oost en west. Maar ooit, zo was het idee, zouden alle Duitsers samen, als vrij volk, een 'Verfassung' moeten uitvaardigen. Per referendum. Maar ook na de hereniging kwam het daar niet van, het 'Grundgesetz' werkte zo goed dat er geen reden was om iets te veranderen.

Maar het 'Grundgesetz' legt vast dat de macht van het volk uit gaat, en die bepaling kan niet door de wetgever worden veranderd. Het constitutioneel hof heeft gezegd dat deze bepaling ook inhoudt dat Duitsland altijd baas over het eigen geld moet blijven en dat nog meer 'Europa' eigenlijk niet kan.

Behalve dus, als per referendum een 'Verfassung' wordt aangenomen waarin die onveranderlijke bepaling is aangepast.

Maar ik denk niet dat veel Duitsers hun geliefde 'Grundgesetz' graag inruilen voor meer begrotingsmacht van 'Europa'.
pi_112008563
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 10:13 schreef Igen het volgende:

[..]

Behalve dus, als per referendum een 'Verfassung' wordt aangenomen waarin die onveranderlijke bepaling is aangepast.

Maar ik denk niet dat veel Duitsers hun geliefde 'Grundgesetz' graag inruilen voor meer begrotingsmacht van 'Europa'.
Idd, never change a winning concept.
pi_112008937
quote:

[..]

Mooie kans voor import handel dan :)

Als ik het topic hiermee doodvermoord heb, sorry, dat is vast een overdaad van constructief denken in mogelijkheden ipv bedreigingen :)
  vrijdag 25 mei 2012 @ 10:31:17 #162
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_112009050
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 10:13 schreef Igen het volgende:

De eurofielen doen hun uiterste best om de democratie te omzeilen uit angst voor een duidelijk NEE
Want je kunt niet eindeloos doorgaan met het negeren van referenda
pi_112009289
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 10:27 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Mooie kans voor import handel dan :)

Als ik het topic hiermee doodvermoord heb, sorry, dat is vast een overdaad van constructief denken in mogelijkheden ipv bedreigingen :)
Hoeveel was het gemiddelde maandloon in hongarije ook weer? Die kunnen daar natuurlijk niet de dure duitse knakworsten van gaan betalen. Waarom zijn de knakworsten fabrieken dan niet al naar hongarije verhuist, dan hebben ze minder loonkosten. 8-)
pi_112009392
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 10:38 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Hoeveel was het gemiddelde maandloon in hongarije ook weer? Die kunnen daar natuurlijk niet de dure duitse knakworsten van gaan betalen. Waarom zijn de knakworsten fabrieken dan niet al naar hongarije verhuist, dan hebben ze minder loonkosten. 8-)
Lidl verkoopt hier goedkope Duitse knakworsten. Nog altijd beter dan die slappe dingen van Unox.
  vrijdag 25 mei 2012 @ 10:43:36 #165
359381 malleable
a/b should be solve(bx = a)
pi_112009452
quote:

[..]

Omdat Hongarije nog een vage munt heeft die elke dag iets anders waard is. Maar bovenal doordat er een paar nationalistische politici zitten die zomaar kunnen besluiten dat buitenlandse bedrijven dubbele belasting moeten betalen.

Onzekerheid dus.
  vrijdag 25 mei 2012 @ 10:44:35 #166
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_112009472
quote:

[..]

wel eens in een knakworsten fabriek geweest?
Daar loopt haast geen mens, paar procesoperators en schoonmakers

en inderdaad is de politiek onbetrouwbaar , sowieso alle politiek
pi_112009573
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 10:44 schreef HD9 het volgende:

[..]

wel eens in een knakworsten fabriek geweest?
Daar loopt haast geen mens, paar procesoperators en schoonmakers

En dan zetten ze op het blik: ambachtelijk bereid. :D
pi_112009959
quote:

[..]

quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 10:41 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]

Lidl verkoopt hier goedkope Duitse knakworsten. Nog altijd beter dan die slappe dingen van Unox.
Zo, da's snel opgelost ;)
pi_112010032
quote:
11s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 10:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

[..]

Zo, da's snel opgelost ;)
Te vroeg gejuicht: Duitse knakworsten, maar niet in blik, dus niet lang houdbaar, dus niet crisis-bestendig. ;)
  vrijdag 25 mei 2012 @ 11:02:14 #170
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_112010041
http://www.telegraaf.nl/d(...)s_dumpen_euro__.html

Als Duitsland uitstapt dan kan ie maar zo halveren

quote:
vr 25 mei 2012, 10:57 |
Grote investeerders dumpen euro door Sonny Duijn
AMSTERDAM - De een naar grootste private fondsmanager van Europa, Amundi (beheerd vermogen: ¤659 miljard) heeft zijn blootstelling aan de eurozone in de afgelopen flink teruggebracht nu een Griekse exit meer en meer dreigt. Ook Threadneedle Investment uit het Verenigd Koninkrijk en de Amerikaanse valutaspecialst Merk Investments kregen het benauwd van de eurocrisis en brachten hun posities in onze eenheidsmunt terug. Zodoende kwam de euro flink onder druk in de afgelopen periode.
pi_112010179
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 11:02 schreef HD9 het volgende:

[..]

Dat media bericht zegt eigenlijk genoeg... iedereen ziet de euro in het moeras verdwijnen, behalve politiek Europa zelf.
pi_112010195
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 11:02 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]

Te vroeg gejuicht: Duitse knakworsten, maar niet in blik, dus niet lang houdbaar, dus niet crisis-bestendig. ;)
Hoezo, de crisis staat toch om de hoek, en als de euro opgeblazen wordt, wordt toch per direct alles beter? ;)
pi_112010197
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 11:02 schreef HD9 het volgende:

[..]

Ben jij een MM kloon of zo?
pi_112010222
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 11:06 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ben jij een MM kloon of zo?
Joh :D

Kun je de andere ook raden? ;)
pi_112010257
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 11:07 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Joh :D

Kun je de andere ook raden? ;)
Mallebelle?
pi_112010269
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 11:06 schreef Freak188 het volgende:

[..]

Dat media bericht zegt eigenlijk genoeg... iedereen ziet de euro in het moeras verdwijnen, behalve politiek Europa zelf.
Hebben ze eerst jaren hun US$ en Ponden omgeruild in euro, nu draaien ze een deel terug.
Waar is de euro ook alweer begonnen t.o.v. van de US$? Ik herinner me nog dat ik tegen .80 moest omrekenen. Nu staat ie op 1.25. Zeg nou zelf, dat klinkt niet als een depressieve munt hoor.
pi_112010474
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 11:06 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Hoezo, de crisis staat toch om de hoek, en als de euro opgeblazen wordt, wordt toch per direct alles beter? ;)
Nee, anders hadden we geen bruine bonen nodig. :)
pi_112010551
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 11:09 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Hebben ze eerst jaren hun US$ en Ponden omgeruild in euro, nu draaien ze een deel terug.
Waar is de euro ook alweer begonnen t.o.v. van de US$? Ik herinner me nog dat ik tegen .80 moest omrekenen. Nu staat ie op 1.25. Zeg nou zelf, dat klinkt niet als een depressieve munt hoor.
Dat die andere economieen er nog erger aan toe zijn betekend toch niet dat we de noord europesche economie maar moeten laten krimpen ten faveure van het binnen houden van zuid europesche landen die keer op keer afspraken niet nakomen, of weer opnieuw willen onderhandelen.
  vrijdag 25 mei 2012 @ 11:22:42 #179
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_112010687
quote:

[..]

Dat is nu juist het probleem, Duitsland is de oorzaak van die sterke munt
Eeen hoge koers to Dollar is geen direct voordeel
  vrijdag 25 mei 2012 @ 11:22:52 #180
78918 SeLang
Black swans matter
pi_112010695
quote:

[..]

Is begonnen op 1.17. Laagste punt was 0.83 in oktober 2000

Hier zie je de relatieve performance sinds introductie (alles begint op 1):

Mijn reisverslagen
pi_112011110
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 11:22 schreef SeLang het volgende:

[..]

Is begonnen op 1.17. Laagste punt was 0.83 in oktober 2000

Hier zie je de relatieve performance sinds introductie (alles begint op 1):

[ afbeelding ]
Redelijk stabiel dus, weinig drama. Resultaten uit het verleden geven natuurlijk geen garantie voor de toekomst :)
pi_112011476
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 11:18 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dat die andere economieen er nog erger aan toe zijn betekend toch niet dat we de noord europesche economie maar moeten laten krimpen ten faveure van het binnen houden van zuid europesche landen die keer op keer afspraken niet nakomen, of weer opnieuw willen onderhandelen.
Ik denk niet dat het één met het ander te maken heeft - althans niet in zin van 'cure for all'

Dat de Europese economie krimpt heeft imho vooral te maken met de absolute starheid, navelstaarderij, gebrek aan innovatief vermogen, en de luiheid en zelfvoldaanheid vanuit de vanzelfspreekzaamheid van het gespreide bedje, resp. de-ander-doet-het-wel-voor-me-mentaliteit (generaliserend natuurlijk ;) )

In die zin hebben Europese landen wel een aardige gemeenschappelijke deler ;)

Maar in mijn beleving heeft de krimp in Europa een diepere onderliggende oorzaak dan 'hullie daar in het Zuiden'. De dynamiek verschuift gewoon naar andere delen van de aardbol welke ambitieuzer zijn.
Ik zou het haast natuurlijke evolutie noemen.

Met andere woorden: het echte onderliggende probleem is niet een munt. Noch is dat een tegenstelling Noord-Zuid. Bomen en bos.
  vrijdag 25 mei 2012 @ 11:42:09 #183
78918 SeLang
Black swans matter
pi_112011505
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 11:32 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Redelijk stabiel dus, weinig drama. Resultaten uit het verleden geven natuurlijk geen garantie voor de toekomst :)
Fundamenteel is de euro relatief gezien helemaal niet slecht imo. De eurozone als geheel heeft lagere schulden en lagere tekorten dan de meeste andere belangrijke landen. De handelsbalans is ongeveer nul of zelfs licht positief.

Neem je de "beste" currency uit het plaatje (Australische dollar) dan heb je een typische bubble currency die met name wordt gedreven door de commoties bubble (=China). Maar Australie heeft een negatieve handelsbalans met de rest van de wereld en een begrotingstekort. Als de downturn in China zich versnelt verwacht ik ook dat de AUD daaronder gaat lijden (een voorproefje zag je in 2008).

De euro wordt denk ik met name gedrukt doordat buitenlanders hun eurozone exposure afbouwen uit angst voor defaults en currency risk (stel dat je euros de volgende dag opeens drachmes zijn geworden). Maar ik zou denken dat dat een tijdelijk effect is. Ik zou mijn geld alleen niet op PIIGS banken zetten maar ergens in de noordelijke zone. Als ik mijn geld in een van de bubble currencies had dan zou ik nu serieus overwegen om dat naar euros te schuiven.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 25 mei 2012 @ 11:44:49 #184
93664 waht
Mushir
pi_112011623
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 11:41 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Dat de Europese economie krimpt heeft imho vooral te maken met de absolute starheid, navelstaarderij, gebrek aan innovatief vermogen, en de luiheid en zelfvoldaanheid vanuit de vanzelfspreekzaamheid van het gespreide bedje, resp. de-ander-doet-het-wel-voor-me-mentaliteit (generaliserend natuurlijk ;) )
Ik ben bang dat je gelijk hebt. Daar helpt geen enkele bezuiniging of hervorming tegen.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  vrijdag 25 mei 2012 @ 11:45:11 #185
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_112011638
quote:

Maar in mijn beleving heeft de krimp in Europa een diepere onderliggende oorzaak dan 'hullie daar in het Zuiden'. De dynamiek verschuift gewoon naar andere delen van de aardbol welke ambitieuzer zijn.
Europa en Nederland zekeer hebben jarenlang naar de stenen gekeken en men ging zitten wachten tot men rijk werd, door een kunstmatige schaarste van die stapel stenen
  vrijdag 25 mei 2012 @ 11:48:19 #186
78918 SeLang
Black swans matter
pi_112011762
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 11:45 schreef HD9 het volgende:

[..]

Europa en Nederland zekeer hebben jarenlang naar de stenen gekeken en men ging zitten wachten tot men rijk werd, door een kunstmatige schaarste van die stapel stenen
Zoals overal ter wereld. Dat is geen specifiek Europees probleem.
Mijn reisverslagen
pi_112012130
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 11:45 schreef HD9 het volgende:

[..]

En nu kijken we naar de stenen van corporaties, en delen we de wereld op in eurosceptici en eurofielen, je bent voor of tegen, een beetje intern herschikken. Een soort eindeloze kermisattractie die maar rond en rond gaat, maar uiteindelijk nergens toe leidt. Dat is 'onze' comfortzone, imho.

Europa heeft serieus meer raakvlakken dan je denkt, hoor :)
pi_112012907
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 11:42 schreef SeLang het volgende:

[..]
Als ik mijn geld in een van de bubble currencies had dan zou ik nu serieus overwegen om dat naar euros te schuiven.
En wat te denken van dollars ipv euro's? Daar zit je momenteel niet onaardig mee. Als ik zo die grafiek mag geloven rond 2008 was dat in tijden van 'crash' de beste positie.
steck bratwurst in dein sauerkraut :)
  vrijdag 25 mei 2012 @ 12:17:22 #189
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_112012991
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 11:57 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

En nu kijken we naar de stenen van corporaties,
en doen aan marktwerking en laten ons bestelen van 300 miljard aan vermogen in die stenen/
pi_112013319
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 12:17 schreef HD9 het volgende:

[..]

en doen aan marktwerking en laten ons bestelen van 300 miljard aan vermogen in die stenen/
Dank je dat je mijn punt nog eens benadrukt :)

/doomed
pi_112013849
quote:

[..]

Ik denk niet dat het één met het ander te maken heeft - althans niet in zin van 'cure for all'

In die zin hebben Europese landen wel een aardige gemeenschappelijke deler ;)

Met andere woorden: het echte onderliggende probleem is niet een munt. Noch is dat een tegenstelling Noord-Zuid. Bomen en bos.
De munt is een juist een van de problemen die dit binnen europa veroorzaakt heeft, want juist noordeuropa is lui geworden door de relatief geodkope euro en heeft daardoor op hun economische kracht (productieviteit) flink ingeboet. Het zuiden was altijd al huilen met de pet op en die inflaterenden altijd zichzelf uit de problemen. Ik heb nog wel briefjes van 1000 lire thuis, of 1.000.000 turkse lira's.

En je kunt wel ambiteus zijn, maar dan moet er wel een eerlijk speelveld zijn, wanneer we alleen naar de BNP cijfertjes blijven kijken en niet de neppe vrije markt hierin betrekken dan blijft het appels met peren vergelijken. En met neppe vrije markt bedoel ik dan bijvoorbeeld de koppeling tussen de yuan en de dollar, externaliteiten die we exporteren maar geen rekening voor krijgen of willen betalen, behalve als het binnen onze eigen economie geproduceerd wordt dan betaal je als consument opeens wel een toeslag op dat product omdat het binnen onze eigen grenzen wel met arbo en milieu regels geproduceerd moet worden.
Ik snap dat investeerders graag optimale rendementen willen draaien, maar
pi_112018537
Ik moet zeggen dat ik de hele discussie lastig vind omdat er zoveel onvoorspelbare effecten zijn van bijna iedere richting die het op zou kunnen gaan, maar wat me extra moe maakt is het type mensen dat het probleem steeds gigantischer maakt in combinatie met een repetitie van 'ik heb het wel gezegd toch?'. Mensen die dus niet begrijpen dat zelfs een kapotte klok wel eens de juiste tijd aangeeft.
  vrijdag 25 mei 2012 @ 15:33:39 #193
78918 SeLang
Black swans matter
pi_112019983
"Dutch PM Rutte says the Netherlands will continue to block common Eurobonds even if Germany and others were to change their opinion"

-RANsquack

Niet dat ik dat geloof trouwens, maar ze moeten eens ophouden over die eurobonds en dat alleen Duitsland "dwarsligt". 40% van de eurozone economie is tegen eurobonds dus het is gewoon niet aan de orde.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 25 mei 2012 @ 15:53:30 #194
78918 SeLang
Black swans matter
pi_112020704
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 10:44 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ik heb vrijdag een TV van ¤1900 gekocht en ik schat in dat we in de loop van dit jaar nog wel wat meer leuke dingetjes gaan doen. Die lage rente maakt het ook niet echt de moeite waard om te sparen. :)
Hee dat is toevallig, ik heb deze maand ook een big-ass TV gekocht!
Alleen niet van het spaargeld maar van de rente :P
En morgen ga ik op vakantie, ook van de rente. En sept-dec opnieuw.
Sparen is nog steeds de moeite waard hoor.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 25 mei 2012 @ 16:44:05 #195
326094 Zombiehoofd
Nam nam nam
pi_112022503
quote:
10s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 15:53 schreef SeLang het volgende:

[..]

Knap hoe jij je geld op waarde kunt houden met rente-inkomsten na vermogensrendementsheffing en inflatie om er dan nog een tv van te kunnen kopen.
pi_112022741
Topic opgeschoond, gaat over de eurocrisis en niet over moord en doodslag.
pi_112023805
quote:

[..]

İk ga vandaag op vakantie, zit nu aan de gratis koffie op Schiphol. Voel me wel een beetje schuldig dat ik niet de vraagprijs heb betaald.
pi_112023920
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 16:44 schreef Zombiehoofd het volgende:

[..]

Knap hoe jij je geld op waarde kunt houden met rente-inkomsten na vermogensrendementsheffing en inflatie om er dan nog een tv van te kunnen kopen.
Volgens mij betaalt hij geen NL belasting.
  vrijdag 25 mei 2012 @ 17:41:11 #199
326094 Zombiehoofd
Nam nam nam
pi_112024597
En in de UK heb je niet iets soortgelijks?
pi_112024769
quote:

Dat zullen we dan binnenkort wel in je stroomverbruikstatistieken terugzien :P

Ik heb zelf voor 20 euro een stroommetertje gekocht om al mijn apparatuur eens door te meten en stille slurpers te ontmaskeren. Ik heb inmiddels een versterker betrapt die in stand-by meer dan 40W verbruikt, maar er moet meer te vinden zijn.

nb: Ik zou het leuk vinden als je in dat valutagrafiekje ook de Noorse kroon en liefst ook de Hong Kong en Singapore dollars zou kunnen opnemen.
pi_112024979
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 17:46 schreef dvr het volgende:

[..]

Ik heb zelf voor 20 euro een stroommetertje gekocht om al mijn apparatuur eens door te meten en stille slurpers te ontmaskeren. Ik heb inmiddels een versterker betrapt die in stand-by meer dan 40W verbruikt, maar er moet meer te vinden zijn.

nb: Ik zou het leuk vinden als je in dat valutagrafiekje ook de Noorse kroon en liefst ook de Hong Kong en Singapore dollars zou kunnen opnemen.
Settop box weg en Cİ+ maakt een hoop uit. Ook in geluid.
  vrijdag 25 mei 2012 @ 17:57:39 #202
64521 SuperHarregarre
Semipositief.
pi_112025093
Belasting betalen is voor nitwits. :')

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
  vrijdag 25 mei 2012 @ 18:21:41 #203
78918 SeLang
Black swans matter
pi_112025818
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 17:46 schreef dvr het volgende:

[..]

Ja inderdaad. Die wordt namelijk lager! :D
Mijn vorige TV verbruikte ongeveer 150 Watt, deze maar 70 Watt (gecombineerd met het nieuwe home cinema - LEDS _O_). Verder kan ik nu rechtsteeks via internet kijken of films vanaf een USB stick terwijl ik dat vroeger via m'n PC moest doen, wat ook weer 80 Watt extra verbruik was.

quote:
Dat is ideaal :Y. Ik heb inderdaad ook zo'n ding. Toen ik dat home cinema kocht stond ik erop dat ik eerst in de winkel aan de stekker het stroomverbruik wilde opmeten. Die verkopers snapten er niets van :'). Ik check van alles het stroomverbruik. Van vogelhuisje tot wasmachine.

quote:
Ik zal eens kijken maar waarschijnlijk wordt dat te veel werk omdat ik dan data uit verschillende bronnen moet compileren.

[ Bericht 0% gewijzigd door SeLang op 25-05-2012 18:30:18 ]
Mijn reisverslagen
pi_112025984
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 18:21 schreef SeLang het volgende:

Dat is ideaal :Y. Ik heb inderdaad ook zo'n ding. Toen ik dat home cinema kocht stond ik erop dat ik eerst aan de stekker het stroomverbruik wilde opmeten. Die verkopers snapten er niets van :'). Ik check van alles het stroomverbruik. Van vogelhuisje tot wasmachine.
heb je ook een big ass tv in dat vogelhuisje laten inbouwen? ;)
  vrijdag 25 mei 2012 @ 18:28:54 #205
78918 SeLang
Black swans matter
pi_112026082

Deze meisjes gaan een promotie campagne voeren om Japanse bonds te verkopen _O-

quote:
Japan hires top girlband AKB48 to sell government bonds

Japan's cash-strapped government is reportedly turning to popular music group AKB48 to help it sell government bonds, as interest in the low-yield paper wanes.
http://www.telegraph.co.u(...)overnment-bonds.html
Misschien een idee voor de Grieken en Spanjaarden :+
Mijn reisverslagen
  vrijdag 25 mei 2012 @ 18:32:50 #206
78918 SeLang
Black swans matter
pi_112026242
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 18:26 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

heb je ook een big ass tv in dat vogelhuisje laten inbouwen? ;)
Nee maar die vogeltjes hebben wel een eigen blog en ze kunnen vrienden toevoegen op Facebook.
Totdat die een kat ze van het nest jaagde :(
Mijn reisverslagen
  vrijdag 25 mei 2012 @ 18:33:52 #207
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_112026288
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 18:21 schreef SeLang het volgende:

Dat is ideaal :Y. Ik heb inderdaad ook zo'n ding. Toen ik dat home cinema kocht stond ik erop dat ik eerst in de winkel aan de stekker het stroomverbruik wilde opmeten. Die verkopers snapten er niets van :'). Ik check van alles het stroomverbruik. Van vogelhuisje tot wasmachine.

Mensen zitten mij ook altijd raar aan te kijken als ik zeg dat een primaire eis is dat het apparaat wat ik wil aanschaffen zo zuinig mogelijk moet zijn in verbruik.

Volgens mij heb ik alles in huis minimaal A label en het meeste A+(+)
Mijn 42inch A++ led TV verbruikt bijv maar 45 watt. Mijn vorige 40inch deed 180watt.
pi_112026963
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 18:28 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]

Gaan ze hoertjes spelen voor de topmannen van de Bank of Japan?
  vrijdag 25 mei 2012 @ 19:00:26 #209
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_112027213
quote:
6s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 18:32 schreef SeLang het volgende:

[..]

Nee maar die vogeltjes hebben wel een eigen blog en ze kunnen vrienden toevoegen op Facebook.

oh zitten zij achter al dat getwitter waar iedereen het over heeft ;)
pi_112028739
Hulde voor de Kunduz-coalitie voor het oplossen van de kredietcrisis!

quote:
DNB: Bankenbelasting zeer slecht

De invoering van de bankenbelasting kan in het ergste geval zorgen voor een daling van de huizenprijzen van negentien procent over tien jaar. Dat schrijft De Nederlandsche Bank (DNB) in een brief aan de Tweede Kamer.

In het slechtste scenario daalt daarnaast de consumptie en het niveau van investeringen met vijf procent ten opzichte van een scenario zonder invoering van de bankenbelasting. De kredietverlening aan bedrijven en huishoudens daalt in deze situatie bovendien elk jaar met twintig miljard, mocht de maatregel doorgaan.

DNB heeft de gevolgen van de bankenbelasting op verzoek van staatssecretaris van Financiën Frans Weekers (VVD) doorgerekend. In het minst slechte scenario heeft de taks een negatief effect van in totaal tien miljard op de kredietverlening over tien jaar, en een tot twee procent minder kredietverlening en lagere huizenprijzen. DNB acht dit scenario echter 'minder realistisch'.

De centrale bank geeft wel aan dat de effecten van de bankenbelasting alleen bij 'grove benadering' zijn te berekenen. "Het daadwerkelijke effect zal ergens tussen de twee scenario's in liggen." Volgens de bank is het echter in alle tussenvarianten duidelijk dat een bankenbelasting 'slecht verenigbaar is met de wenselijkheid de kredietverlening voor huishoudens en het bedrijfsleven op peil te houden'.

Ook het effect op de stabiliteit van banken zal niet goed zijn, stelt DNB. "De belasting bemoeilijkt de opbouw van buffers en verkleint zodoende de weerbaarheid van de financiële sector."

Woensdag ging de Tweede Kamer al akkoord met de verdubbeling van de belasting naar zeshonderd miljoen. De belasting is onderdeel van het Kunduz-akkoord. De Nederlandse Vereniging van Banken gaf toen aan het onbegrijpelijk te vinden dat de Kamer het advies van DNB niet heeft afgewacht.
Oh wacht...
pi_112040878
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 18:28 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]

[..]

Misschien een idee voor de Grieken en Spanjaarden :+
Lol! Voor het scrollen zag ik alleen de foto en de zin erna en dacht ik dat je zat te trollen. Blijken die gekke Japanners gewoon bloedserieus. :')
  zaterdag 26 mei 2012 @ 02:01:12 #212
323876 michaelmoore
pi_112042880
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 19:36 schreef pberends het volgende:
Hulde voor de Kunduz-coalitie voor het oplossen van de kredietcrisis!

[..]

Oh wacht...
ja die Kunduz mensen die weten het wel
  zaterdag 26 mei 2012 @ 02:04:02 #213
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_112042931

Kan iemand dit verklaren? Als het een grap is dan is ze wel een erg goede actrice. Zorgwekkend om te zien dat deze mensen Europa besturen.
Bedankt Hans.
  zaterdag 26 mei 2012 @ 02:04:26 #214
89730 Drugshond
pi_112042935
Dallara Says Greek Euro Exit May Exceed 1 Trillion Euros

The cost of Greece exiting the euro would be unmanageable and probably exceed the 1 trillion euros ($1.25 trillion) previously estimated by the Institute of International Finance, the group’s managing director said.

The Washington-based IIF’s projection from earlier this year is “a bit dated now” and “probably on the low side,” Charles Dallara said in an interview in Rome today. “Those who think that Europe, and more broadly the global economy, are really prepared for a Greek exit should think again.”
Enlarge image Dallara Says Estimated EU1 Trillion Greek Euro Exit on Low Side

The European Central Bank’s exposure to Greek liabilities is more than twice as big as the ECB’s capital, said Dallara, who represented banks in their negotiations with the Greek government on its debt restructuring. As a result, he predicted the bank would be unable to provide liquidity and stabilize the euro-area financial sector.

“The ECB will be insolvent” if Greece were to exit the euro, Dallara said. “Europe would have to first and foremost recapitalize its central bank.”

Concern about Europe’s crisis has erased about $4 trillion from global equity values, as policymakers continue to argue over how to stabilize the 17-nation euro area and limit regional contagion. European Union President Herman Van Rompuy said today that contingency planning for Greece leaving the euro “isn’t a priority,” while Morgan Stanley economist Elga Bartsch has said Greece has a 1-in-3 chance of a euro exit.
Previous Estimate

In February, the IIF estimated that Greece’s liabilities, in the event of a euro exit, could be crippling. “It is hard to see how they would not exceed 1 trillion euros,” the group said in an internal Feb. 18 report that hasn’t been made public.

Spain, Italy and the already-bailed out Ireland and Portugal “remain quite vulnerable to changes in market sentiment” as Europe’s sovereign debt crisis continues, Dallara said. He urged policy makers to remember the shockwave caused by the failure of Lehman Brothers Holding Inc., and that what appears to be a “containable event” may in fact bring on financial meltdown.

For Greece, in its fifth year of recession, it may be more effective to offer extra money to help its battered economy recover, Dallara said. Because Greece’s economy has shrunk so much faster than expected, it may need more time to meet its budget targets and repay its international loans, he said.
Aiding Economy

Greece’s shrinking economy could be aided “at a cost” of an additional 10 billion euros. “We’re talking about very modest sums compared to what’s already on the table,” he said.

“A small olive branch here carefully defined, nuanced in its presentation, not as an alternative to fundamental reform but a recognition that some elements of this program were not that well designed, would be a wise thing and I would do it sooner rather than later,” Dallara said.

It’s not clear whether Spain will need a bailout as it seeks to help its banks weather the euro crisis, he said. A planned audit of bank loan books is likely to show that the Spanish banking sector’s woes are “manageable” overall, Dallara predicted.

Spain is grappling with how to handle Bankia SA, which was nationalized earlier this month, and other problems in the savings-bank sector. Dallara said the systemic risk posed by Bankia “has been somewhat exaggerated” and that independent inquiries will provide an outside assessment of Spain’s financial condition.
‘Substantial Headway’

“If it is of manageable proportions, then I think it is the decision of the Spanish government to decide” whether to pursue outside aid, Dallara said.

“The magnitude remains to be determined and I think we should exercise a bit of patience and allow this process to run its course and realize that as it is, Spain is making substantial headway in budget reduction,” Dallara said.

In the long run, the euro area will need to address the “fundamental structural flaw” of sharing a currency while allowing national governments to control fiscal policy, he said. He urged Germany to drop its opposition to shared debt and instead seek a system where joint euro bonds could be an “incentive” to fiscal restraint and structural reform.

“The only way to help markets see past that obscurity is to remove the cloud of uncertainties of national fiscal position and move toward unification,” Dallara said.
pi_112043071
Griekenland eruit gooien kost meer dan 1000 miljard (trillion) maar Griekenland erin houden zorgt ervoor dat de wereld in de greep blijft van het onzekere en niet houdbare system van een monetaire unie tussen landen die geen echte unie zijn. Tja, tja, tja. Waar zullen we voor kiezen? Jarenlange onzekerheid of knopen doorhakken, uithuilen en ons leven beteren?
pi_112043411
Uithuilen en leven beteren.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_112044436
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 02:12 schreef SuperHarregarre het volgende:
Griekenland eruit gooien kost meer dan 1000 miljard (trillion) maar Griekenland erin houden zorgt ervoor dat de wereld in de greep blijft van het onzekere en niet houdbare system van een monetaire unie tussen landen die geen echte unie zijn. Tja, tja, tja. Waar zullen we voor kiezen? Jarenlange onzekerheid of knopen doorhakken, uithuilen en ons leven beteren?
Welke kosten komen er zoal bij kijken dan? Ik snap dat het niet voor niks gaat, echter 1 triljoen is wel heel hoog.
pi_112044593

http://beleggenopdegolven(...)ad-bovenstaande.html

quote:
De verliezen na een Griekse exit zouden neerkomen op de 240 miljard euro aan noodleningen van de eurolanden en het Internationaal Monetair Fonds, 130 miljard euro aan bloostelling van het Europese Systeem van Centrale Banken en 25 miljard euro aan exposure bij commerciële Europese, met name Franse banken.
http://www.deaandeelhoude(...)st_400_miljard_euro/

Dit lijkt me wat meer in lijn dan de genoemde 1000 miljard.
  zaterdag 26 mei 2012 @ 08:44:52 #219
323876 michaelmoore
pi_112044635
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 02:38 schreef bedachtzaam het volgende:
Uithuilen en leven beteren.
er is niets dat niet met een forse dosis inflatie kan worden opgelost
pi_112044886
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 08:44 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

schuld
schuld
schuld
schuld
schuld
schuld
schuld
schuld
schuld
schuld
schuld
schuld
schuld
schuld
schuld

Het antwoord, nog meer schuld aangaan om schulden te betalen en een goed gevulde trog voor de varkens, het melk en stemvee betaalt :)
  zaterdag 26 mei 2012 @ 09:13:25 #221
78918 SeLang
Black swans matter
pi_112044911
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 08:44 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Inderdaad. Daarmee is Zimbabwe ook een economische grootmacht geworden.
Mijn reisverslagen
  zaterdag 26 mei 2012 @ 09:43:19 #222
89730 Drugshond
pi_112045226
quote:
1 ding zit er volgens mij niet bij..... EU-banken die gesteund moeten worden (die exposure hebben op Gr.). Niet al het schuldpapier zit bij de ECB of IMF.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 26 mei 2012 @ 09:48:59 #223
862 Arcee
Look closer
pi_112045302
Pull the fucking plug!
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_112045478
quote:
Dat is enkel de directe blootstelling.
pi_112045651
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 09:43 schreef Drugshond het volgende:

[..]

1 ding zit er volgens mij niet bij..... EU-banken die gesteund moeten worden (die exposure hebben op Gr.). Niet al het schuldpapier zit bij de ECB of IMF.
Hoe groot zijn de voordelen als griekenland de euro zou verlaten. Daar houden de economen die deze doomcijfers presenteren ook nooit rekening mee. Mijn subjectieve gevoel zegt me dat er een zucht van verlichting over de wereldeconomie zou komen als griekenland de euro verlaat.
pi_112045722
Achmea had van de week een interessante analyse, waaruit bleek dat ze een groot direct voordeel hadden bij een Grexit. Doordenkertje :)

Nee, niet omdat ze CDO's hebben. :)
Hint: ze hebben een Griekse (verzekerings)dochter.

Om maar even aan te illustreren dat niemand bij benadering kan inschatten wat een Grexit tot gevolg heeft (nog afgezien was Basp1 zegt).
pi_112046474
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 02:04 schreef bascross het volgende:

Kan iemand dit verklaren? Als het een grap is dan is ze wel een erg goede actrice. Zorgwekkend om te zien dat deze mensen Europa besturen.
Merkel heeft waarschijnlijk haar topografie lessen gehad in een tijd dat de landkaart er heel anders uitzag. Toen zij naar school ging lang Berlijn gewoon zo'n beetje midden in het land waar ze woonde. Nu zit het ergens in de rechterbovenhoek van een omgekeerde gespiegelde L. Heel geweldig is het niet dat ze het niet kan aanwijzen maar echt raar is het ook niet.
  zaterdag 26 mei 2012 @ 12:32:08 #228
38496 Perrin
pi_112048024
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 11:07 schreef HiZ het volgende:

[..]

Merkel heeft waarschijnlijk haar topografie lessen gehad in een tijd dat de landkaart er heel anders uitzag. Toen zij naar school ging lang Berlijn gewoon zo'n beetje midden in het land waar ze woonde. Nu zit het ergens in de rechterbovenhoek van een omgekeerde gespiegelde L. Heel geweldig is het niet dat ze het niet kan aanwijzen maar echt raar is het ook niet.
:? Het is een kaart zonder landsgrenzen... Die verandert niet in enkele decennia (of millennia)..
  zaterdag 26 mei 2012 @ 12:33:35 #229
323876 michaelmoore
pi_112048057
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 12:32 schreef Perrin het volgende:

[..]

:? Het is een kaart zonder landsgrenzen... Die verandert niet in enkele decennia (of milennia)..
een kaart van Europa en die Merkel wees naar een deel rechts onder Sint-Petersburg in de buurt van Moskou
  zaterdag 26 mei 2012 @ 12:36:06 #230
38496 Perrin
pi_112048112
Te sneu voor woorden iig dat ze niet weet hoe Duitsland ligt tov makkelijke herkenningspunten als het Scandinavische schiereiland.
  zaterdag 26 mei 2012 @ 14:19:59 #231
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_112050298
quote:

[..]

bij de vakantieman wist toch ook niemand aan te wijzen waar Nederland lag, of het land waar ze op vakantie gingen. Feit is dat 99% van de mensen nog nooit een landkaart heeft gezien en dus geen benul heeft waar de landen liggen tov elkaar. Merkel is geen uitzondering. Het viel me allegszinds nog mee dat ze de kaart van Europa herkende.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zaterdag 26 mei 2012 @ 14:22:19 #232
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_112050347
quote:

[..]

Ze wijst Rusland aan en daarnaast is Berlijn niet Schubbekutteveen.
Bedankt Hans.
  zaterdag 26 mei 2012 @ 14:24:49 #233
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_112050401
quote:
10s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 14:22 schreef bascross het volgende:

[..]

Ik zei al dat veel mensen geen enkel benul hebben van topografie. Dat kun je haar ook niet kwalijk nemen ,niet iedereen heeft topografie gehad op school.BOvendien is het voor al aardig lang geleden.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_112050414
quote:
10s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 14:22 schreef bascross het volgende:

[..]

Hamburg had ze geen probleem mee.
  zaterdag 26 mei 2012 @ 14:27:31 #235
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_112050473
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 14:24 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

Ik zei al dat veel mensen geen enkel benul hebben van topografie. Dat kun je haar ook niet kwalijk nemen ,niet iedereen heeft topografie gehad op school.BOvendien is het voor al aardig lang geleden.
Wat heeft dit met topografie te maken? De leider van Duitsland heeft geen idee waar Berlijn ligt en ze wijst ook nog eens Rusland aan, dus ze heeft ook geen idee hoe Duitsland eruit ziet op de kaart. :D Dat zou je als leider toch wel mogen weten.
Bedankt Hans.
pi_112050480
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 14:27 schreef bascross het volgende:

[..]

Wat heeft dit met topografie te maken? De leider van Duitsland heeft geen idee waar Berlijn ligt en ze wijst ook nog eens Rusland aan, dus ze heeft ook geen idee hoe Duitsland eruit ziet op de kaart. :D Dat zou je als leider toch wel mogen weten.
Ja geweldig is het niet, maar je vroeg om een verklaring.
  zaterdag 26 mei 2012 @ 14:29:04 #237
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_112050506
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 14:28 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ja geweldig is het niet, maar je vroeg om een verklaring.
Niet geweldig? Het is fucking retarded. De verklaring vind ik trouwens matig.
Bedankt Hans.
  zaterdag 26 mei 2012 @ 14:34:47 #238
323876 michaelmoore
pi_112050639
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 14:25 schreef HiZ het volgende:

[..]

Hamburg had ze geen probleem mee.
Nadat ze werd gewezen waar Berlijn lag.

Iedereen weet dat Duitsland onder Denemarken ligt, en boven Italie , die laars
  zaterdag 26 mei 2012 @ 14:38:29 #239
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_112050739
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 14:27 schreef bascross het volgende:

[..]

Zou Rutte weten waar Nederland ligt op de kaart van Europa? Ik vraag het me af!
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_112051115
Maar goed, on topic. Als die bedragen ook maar een beetje trekken dan is het het moment bij uitstek om te stekker uit de euro te trekken. Maar dan moet ik wel zeggen dat ik het niet zo geloofwaardig vind.
  zaterdag 26 mei 2012 @ 14:55:55 #241
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_112051176
Eén triljoen lijkt mij ook wat overdreven, dan is het noodfonds ook meteen leeg.
Bedankt Hans.
pi_112051270
Het was gewoon een fucking grap van Merkel :') Jezus, mensen..
pi_112051316
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 14:38 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

Zou Rutte weten waar Nederland ligt op de kaart van Europa? Ik vraag het me af!
Als je niet weet waar Berlijn ligt ben je gewoon een achterlijke mongool. Daar zijn geen excuses voor te verzinnen.
pi_112052501
quote:
11s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 14:55 schreef bascross het volgende:
Eén triljoen lijkt mij ook wat overdreven, dan is het noodfonds ook meteen leeg.
Dan zou het noodfonds leegzijn door Griekenland alleen? Weinig geloofwaardig.
  zaterdag 26 mei 2012 @ 15:54:25 #245
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_112052626
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 15:01 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Als je niet weet waar Berlijn ligt ben je gewoon een achterlijke mongool. Daar zijn geen excuses voor te verzinnen.
Het was volgens mij een blinde, vrij onduidelijke wereldkaart. Dan liggen Rusland en Berlijn ineens best dicht bij elkaar. Ze zal toch echt wel weten waar Berlijn ligt.

Trouwens, ik heb ook geen topografie van bv Zuid-Amerika gehad op school, maar weet wel bijna alles te liggen. Heeft met interesse te maken, niet met school.
  zaterdag 26 mei 2012 @ 16:25:14 #246
323876 michaelmoore
pi_112053501
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 15:50 schreef HiZ het volgende:

[..]

Dan zou het noodfonds leegzijn door Griekenland alleen? Weinig geloofwaardig.
Als er een tweede keer 4 miljard geld in de EMS gestort moet worden dan breekt de pleuris pas echt uit in Nederland

60% Van de politici in de tweede kamer zouden als lemmingen JA stemmen om Nederland in de afgrond te duwen als hen dat gevraagd werd door de EUSSR bestuur , met Bleker voorop

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 26-05-2012 17:40:37 ]
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 26 mei 2012 @ 19:30:24 #247
862 Arcee
Look closer
pi_112058746
quote:
Kentering in zicht in Griekenland

` Drie weken voor de verkiezingen in
Griekenland staan de pro-Europese
partijen volgens peilingen weer op een
meerderheid.De conservatieven en
socialisten zouden meer dan de helft
van de parlementszetels behalen.

De conservatieve Nieuwe Democratie zou
de grootste partij worden.De partij wil
het bezuinigingspakket uitvoeren,zoals
is afgesproken met de eurolanden en het
IMF.Het radicaal-linkse Syriza,dat fel
tegen de bezuinigingen is,staat tweede.

De Grieken moeten op 17 juni opnieuw
naar de stembus,nadat het na de vorige
verkiezingen niet was gelukt om een
regering te vormen.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_112059824
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 19:30 schreef Arcee het volgende:

[..]

Propaganda :P En anders probeerd de EU wel de verkiezingen te belazeren.
Ik volg het allemaal wat minder wordt er gefrustreerd van.
  zaterdag 26 mei 2012 @ 20:03:40 #249
323876 michaelmoore
pi_112059928
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 20:00 schreef Bombshell het volgende:

[..]

Propaganda :P En anders probeert de EU wel de verkiezingen te belazeren.

Dat denk ik ook ja
Ze doen alles om hun gelijk te krijgen, Poetin kan er nog wat van leren
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 26 mei 2012 @ 20:28:11 #250
862 Arcee
Look closer
pi_112060882
Oh ja, bron was Teletekst. Was ook makkelijk herkenbaar natuurlijk. :+
pi_112061158
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 20:00 schreef Bombshell het volgende:

[..]

Propaganda :P En anders probeerd de EU wel de verkiezingen te belazeren.
Ik volg het allemaal wat minder wordt er gefrustreerd van.
Sinds Ierland twee keer mocht stemmen tijdens een EU referendum werd wel duidelijk waar de EU tot in staat in.
  zaterdag 26 mei 2012 @ 23:32:17 #252
323876 michaelmoore
pi_112071115
De Grieken komen

Nou ja het jonge opgeleide deel dan, de oudjes zullen wel daar blijven
http://www.telegraaf.nl/b(...)vasie_Grieken__.html

quote:
a 26 mei 2012, 22:59
Britten bereiden zich voor op invasie Grieken
LONDEN - Het Britse ministerie van Binnenlandse Zaken bereidt plannen voor om een mogelijke flinke groei van het aantal immigranten uit Griekenland te beteugelen. Dat heeft minister Theresa May zaterdag in de krant The Daily Telegraph gezegd. Veel Grieken komen mogelijk naar Groot-Brittannië, als hun land de eurozone verlaat. Zij kunnen dat land aantrekkelijk vinden, omdat het geen deel van de eurozone uitmaakt

Volgens May zijn er geen aanwijzingen dat de immigratie uit landen met problemen in de eurozone toeneemt, maar „het is moeilijk te zeggen hoe zich dat in de komende weken ontwikkelt”. Binnen de Europese Unie bestaat vrij verkeer van personen, maar landen hebben enige ruimte om in extreme situaties de komst van personen uit een ander EU-land tijdelijk te beperken.

May zegt dat zij voor illegalen „een echt vijandelijke omgeving” wil scheppen. Het moet hun onmogelijk worden in Groot-Brittannië te werken of een woning te vinden. Ook mogen zij geen bankrekening openen. „Wat wij niet willen, is een situatie waarin mensen denken dat zij hier naartoe kunnen komen en kunnen blijven, omdat zij alles kunnen krijgen wat zij nodig hebben”, zegt de Britse minister.

.
  zondag 27 mei 2012 @ 01:56:51 #253
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_112078354
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 02:04 schreef bascross het volgende:

All kidding aside, ik denk dat haar antwoord sarcastisch was. Net zoals je een hoogleraar wiskunde vraagt: "Dus jij bent hoogleraar wiskunde he? Hoeveel is 1 + 1?"
En dat je dan een sarcastisch antwoord terug krijgt. ;)
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_112081479
Beetje vreemd, ik weet bgewoon uit interesse waar de meeste landen liggen.
Misschien is Duitsland stiekem bezig met het plannen van WOIII en willen ze Berlijn naar Rusland verplaatsen.
  zondag 27 mei 2012 @ 11:38:26 #255
323876 michaelmoore
pi_112083102
De kiezer gaat op democratische manier de mening over de EU geven met de verkiezingen, Brussel wordt gehaat en flink ook
Als we voor 12 september NOGMAALS 5 miljard moeten storten in de ESM (en dat acht ik zeer waarschijnlijk) dan is de boot aan.

Hollande had al aangeboden om een paar Spaanse banken te redden uit de EFSF en ESM gelden

http://www.telegraaf.nl/b(...)gzakkende_VVD__.html

quote:
o 27 mei 2012, 10:57 | 56 reacties
|
lees voor
PVV passeert wegzakkende VVD
AMSTERDAM - Sinds het sluiten van het bezuinigingsakkoord tussen de partijen van de Kunduz-coalitie, zijn de electorale verhoudingen fors verschoven. Het enthousiasme voor het akkoord is zeker onder de VVD-kiezers duidelijk gedaald, maar ook speelt “Europa” een steeds belangrijkere rol (deze week in de gedaante van de ESM-ratificatie).

De VVD houdt haar kiezers nu steeds minder vast, terwijl de PVV dat juist een stuk beter doet dan kort na de val van het kabinet. Terwijl direct na de val van het kabinet nog amper VVD-kiezers de oversteek meer maakten naar de PVV is die stroom nu weer wel op gang gekomen en mede daardoor zien we dat vandaag de PVV 2 zetels is gestegen (naar 25) en de VVD weer 1 gedaald (naar 24).

Het verlies van Groen Links dankzij het interne gekrakeel om de kandidatuur van Dibi van 3 zetels van vorige week is voor 2/3e deel weer goedgemaakt (van 4 naar 6). Mede daardoor is de PvdA weer 2 teruggezakt naar 21. De SP stijgt 1 zetel en staat daarmee met 30 zetels 5 voor op nummer 2 (de PVV). Het CDA valt weer 1 zetel terug naar 14.

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 27-05-2012 13:02:21 ]
pi_112085357
Sta ik dan met mijn voorspelling na het klappen van het gedoogkabinet dat de PVV nu wel over haar hoogtepunt heen was. Helaas pindakaas. :')
  zondag 27 mei 2012 @ 13:01:01 #257
323876 michaelmoore
pi_112085426
quote:
13s.gif Op zondag 27 mei 2012 12:58 schreef Kaas- het volgende:
Sta ik dan met mijn voorspelling na het klappen van het gedoogkabinet dat de PVV nu wel over haar hoogtepunt heen was. Helaas pindakaas. :')
Nee, Europa heeft de PVV gered
pi_112085452
Wat een groot verschil trouwens. Ik was even nieuwsgierig naar wat D66 nu dan doet in de peiling en op nu.nl zie ik dat Synovate VVD op 30 zet en PVV op 20. Dit terwijl de Telegraaf ze op respectievelijk 24 en 25 zet. :{
pi_112085462
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 13:01 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Ik denk eerder de trend van een dalend IQ :D ;(
  zondag 27 mei 2012 @ 13:03:58 #260
323876 michaelmoore
pi_112085508
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 13:02 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik denk eerder de trend van een dalend IQ :D
je IQ is dalend??
Of hou je niet van meningen die anders zijn dan jouw mening ?

Is trouwens typisch D66 om mensen voor dom uit te maken die niet de heilige VSEU nastreven
pi_112085509
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 13:01 schreef Kaas- het volgende:
Wat een groot verschil trouwens. Ik was even nieuwsgierig naar wat D66 nu dan doet in de peiling en op nu.nl zie ik dat Synovate VVD op 30 zet en PVV op 20. Dit terwijl de Telegraaf ze op respectievelijk 24 en 25 zet. :{
Een land waarin PVV en SP de grootste partijen zijn, geeft toch wel goed de echte crisis aan.

Anti-alles, pro-niks.
pi_112085547
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 13:01 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Zonder meer, mensen zijn ineens verbaasd dat binnenlandse bezuiningen tot koopkrachtverlies leiden en wijten dat dan aan Europa. ESM-fonds komt er nog even overheen, wat ook wel een lekkere timing voor de PVV was. Ik schat zo in dat er voor september nog wel meer gaat gebeuren in de financiele markten dat in het voordeel van het aantal PVV-zetels zal zijn.
pi_112085574
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 13:03 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Een land waarin PVV en SP de grootste partijen zijn, geeft toch wel goed de echte crisis aan.

Anti-alles, pro-niks.
In dat opzicht ben ik nog wel ontzettend blij dat de PVV bestaat. Anders kreeg de SP nu een zeteltje of 50 en kon je er echt niet omheen! :P

Gisteren bij Nieuwsuur (Pechthold vs. Roemer) bleek ook weer op schitterende wijze dat de SP alleen maar een beetje roeptoetert, maar er geen conclusies aan durft te verbinden. Was een leuk debat overigens, voor wie het nog terug wil zien.
pi_112085635
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 09:43 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Hier word het beter uiteengezet http://blogs.independent.(...)ake-if-greece-exits/

Naar mijn begrip zitten die er wel bij.

@piepeloi55
Als de banken die directe blootstelling aan Griekenland hebben gesteund worden, is het dan niet zo dat verdere escalatie voorkomen wordt?
pi_112085709
Frits Bolkestein gaf aan dat de laatste 3 weken voor de verkiezingen belangrijk zijn, alles daarvoor is men snel vergeten.
pi_112085938
Volgens deze professor zou een Grieks exit alleen de Nederlandse overheid al ruim 19 miljard euro kosten. Dat is bijna 2x de huidige bezuinigingen. En dan komt daar nog even bij op dat onze eigen banken en zeker ook pensioenfondsen, hoewel ze die posities al twee jaar geleidelijk afbouwen, nog voor miljarden in Griekenland zitten.

En dan kunnen wij Nederlanders nog een stootje hebben binnen de EU. :{
  zondag 27 mei 2012 @ 13:21:58 #267
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_112086013
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 13:19 schreef Kaas- het volgende:
Volgens deze professor zou een Grieks exit alleen de Nederlandse overheid al ruim 19 miljard euro kosten. Dat is bijna 2x de huidige bezuinigingen. En dan komt daar nog even bij op dat onze eigen banken en zeker ook pensioenfondsen, hoewel ze die posities al twee jaar geleidelijk afbouwen, nog voor miljarden in Griekenland zitten.

dat is peanuts vergeleken met de kosten als Griekenland ten koste van alles binnen de europa gehouden moet worden.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_112086045
Laat die berekeningen eens zien dan?
pi_112086130
quote:

Achmea gaf van de week te kennen dat ze zouden verdienen aan een Grexit ;)
Met name vanwege hun Griekse activiteiten :)

sleutel: verplichtingen in nieuwe currency, bezittingen in euro
  zondag 27 mei 2012 @ 13:26:42 #270
323876 michaelmoore
pi_112086142
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 13:11 schreef bedachtzaam het volgende:
Frits Bolkestein gaf aan dat de laatste 3 weken voor de verkiezingen belangrijk zijn, alles daarvoor is men snel vergeten.
En heb jij het idee dat de EU / Euro problemen minder belangrijk zal gaan worden, en zeker als we nog eens 5 miljard moeten storten, en er dus nog meer bezuinigd moet worden op onze inkomsten ??

Nu zou een echte D66-er graag zijn leven geven voor het ideaal van een VSEU met een president Barosso, maar de meesten mensen niet
pi_112086166
quote:
2s.gif Op zondag 27 mei 2012 13:26 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Achmea gaf van de week te kennen dat ze zouden verdienen aan een Grexit ;)
Met name vanwege hun Griekse activiteiten :)

sleutel: verplichtingen in nieuwe currency, bezittingen in euro
Leuk dat er ook ergens een winnaar rondloopt, maar daar heeft de rest van Nederland niet zo gek veel aan. :P
pi_112086233
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 13:27 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Leuk dat er ook ergens een winnaar rondloopt, maar daar heeft de rest van Nederland niet zo gek veel aan. :P
Geldt ook voor ING. Ofwel, je conclusie dat financiele instellingen, en dan met name verzekeraars, geld verliezen doordat ze ze 'in Griekenland' zitten, is niet per definitie juist.

Hoe het rekensommetje in totaal uitpakt, weet ik overigens ook niet hoor :)
pi_112086313
Ik zei banken en pensioenfondsen he (hoewel er inderdaad ook een paar bank-verzekeraars zijn uiteraard). Ik geloof er trouwens helemaal niets van dat een bank als ING meer verplichtingen in Griekenland heeft dan bezittingen totdat iemand me het tegendeel bewijst. :P
pi_112086538
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 13:31 schreef Kaas- het volgende:
Ik zei banken en pensioenfondsen he (hoewel er inderdaad ook een paar bank-verzekeraars zijn uiteraard). Ik geloof er trouwens helemaal niets van dat een bank als ING meer verplichtingen in Griekenland heeft dan bezittingen totdat iemand me het tegendeel bewijst. :P
Ik kan je dat niet bewijzen, omdat ING Griekenland geen separate cijfers presenteert, maar als het voor Achmea geldt, denk ik dat het ook voor ING Verzekeringen geldt :)

Maar da's het punt ook niet. Het is simpelweg buitengewoon complex, en elke inschatting is een slag in de lucht. Het enge is, is dat het niet te voorspellen is.

En uiteindelijk gaat het niet om Griekenland, maar om Spanje en Italie :)
  zondag 27 mei 2012 @ 13:52:50 #275
323876 michaelmoore
pi_112087031
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 13:38 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

En uiteindelijk gaat het niet om Griekenland, maar om Spanje en Italie :)
.
Dat is heel just, en dat Italie 20 a 30 miljard aan onbetaalde rekeningen van privé-bedrijven heeft liggen die voor het eind van het jaar betaald moeten worden, is een slechte ontwikkeling
pi_112087931
quote:

Het gaat sowieso geld kosten, of ze er nu in blijven of niet. Speculeren over hoeveel het kost is bijna onzinnig geworden, het gaat gewoon veel geld kosten :D.
pi_112088759
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 13:52 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

.
Dat is heel just, en dat Italie 20 a 30 miljard aan onbetaalde rekeningen van privé-bedrijven heeft liggen die voor het eind van het jaar betaald moeten worden, is een slechte ontwikkeling
Dat is juist iets wat je eigenlijk in essentie al meermaals hebt toegejuichd in deze reeks (wat ik overigens terecht vind hoor). Die onbetaalde rekeningen mogen Italiaanse bedrijven dit jaar als korting op hun te betalen belastingen invoeren. Dat is misschien niet zo goed voor het overheidssaldo daar, maar het is de facto een investering van 20 a 30 miljard in de Italiaanse economie om de groei een beetje aan te zwengelen. :)

@ pberends en Dinosaur

Klopt, maar met al die voorspellingen van oude wijze mannen probeer ik een beetje houvast te krijgen op deze eurocrisis waarvan eigenlijk niemand begrijpt wat de beste oplossing is om eruit te komen. :')
  zondag 27 mei 2012 @ 15:22:31 #278
323876 michaelmoore
pi_112089984
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 14:45 schreef Kaas- het volgende:

Die onbetaalde rekeningen mogen Italiaanse bedrijven dit jaar als korting op hun te betalen belastingen invoeren.
En volgend jaar als extra bijtelling, ik hoop dat ze een leuke rentevergoeding krijgen op deze dubieuze debiteur

http://www.trust.org/aler(...)al-dilemma-for-italy
quote:
Italian public authorities have one of Europe's worst track records for paying creditors, and in all they owe companies 60 billion euros
-O- :? 8)7

Waarom betalen de PIIGS de medicijnen rekening aan een Zwitsers bedrijf niet ??
http://articles.businessi(...)n-bonds-roche-greece
quote:
Portugal, Italy, Greece And Spain Owe $20 Billion To Big Drug Companies

An interesting article in the Swiss press this morning regarding the big Swiss drug companies, Roche and Novartis.

Apparently the PIGS are not paying their drug bills. The numbers are big. The bills have been unpaid for years. Some excerpts from the article:

Hospitals in Portugal, Italy, Greece and Spain are delaying paying for drugs by up to three years

Read more: http://articles.businessi(...)greece#ixzz1w4rBZB5S

[ Bericht 23% gewijzigd door michaelmoore op 27-05-2012 15:45:28 ]
pi_112093276
Een uitstekende, glasheldere en voor velen ongetwijfeld verontrustende samenvatting van hoe het met de eurocrisis staat:

quote:
Hedgefonds-strateeg Baz over eurocrisis 'Dit is nog maar het begin'
Giel ten Bosch

LONDEN - Een aantal werknemers van GLG had al gewaarschuwd voor Jamil Baz, het Libanese hoofd strategie van het Londense hedgefonds (¤20 miljard beheerd vermogen en sinds 2010 onderdeel van de beurgenoteerde MAN Group). ,,Hij is echt een bear”, zo werd fluisterend verwezen naar een bear market waarin aandelen lange tijd dalen. Ze hadden niets teveel gezegd: ,,De crisis is nog niet eens begonnen.”

Baz doet zijn bijnaam niet alleen qua boodschap eer aan. Gedurende de anderhalf uur dat hij aan het woord is, ijsbeert hij heen en weer in het glazen kantoor van GLG als ware hij opgesloten in een kooi van de London Zoo, nog geen twee Engelse mijlen verder.

Zijn betoog begint met een even onvoorstelbaar als gruwelijk verhaal dat afspeelt ten tijde van heftige Griekse rellen tegen extra bezuinigingen in ruil voor een miljardensteun uit Europa, rond oktober 2011. „Van betrouwbare bronnen hoorden we dat het Griekse leger aan het trainen was om op de betogers te schieten”, zegt Baz alsof hij vertelt wat er gisteravond op het menu stond. „Maar de generaals zagen schieten op het eigen volk niet echt zitten en ze gingen naar de premier (Papandreou, red.). ’We zijn een land met een fascistisch verleden’, zo zeiden ze. ‘Misschien is het niet zo’n goed idee om op onze eigen bevolking te schieten, misschien moet je het volk vragen of ze het bezuinigingsprogramma willen uitvoeren. Via een referendum’. De premier ging akkoord, maar Merkel en Sarkozy zeiden no way. We weten allemaal wat er is gebeurd (het referendum dat Europa niet wilde komt er nu toch in de vorm van nieuwe verkiezingen op 17 juni, red.) Maar je weet dat de zaken echt serieus verkeerd zitten als een dictatoriaal orgaan als het leger vraagt voor een democratische oplossing als een referendum en als democraten zoals het Merkozy-paar vragen om een dictatoriale oplossing.”

Het voorbeeld is voor Baz, die eerder voor Lehman Brothers, Deutsche Bank, Goldman Sachs en Pimco werkte, exemplarisch voor wat er mis is in Europa. Het grootste tekort in Europa is niet het begrotingstekort of een tekort op de lopende rekening. Het grootste tekort is volgens de man met titels van prestigieuze scholen als de London School of Economics, MIT en Harvard, het democratische tekort.

Maar er is meer mis met de eurozone. Namelijk het gebrek aan een algemeen Europees gevoel. „Als je in Amerika iets koopt”, geeft hij een voorbeeld, „dan doe je dat met dollarbiljetten waar historische figuren als George Washington, Thomas Jefferson of Abraham Lincoln opstaan. Hoe zit dat in Europa? Europa is het continent met historische figuren als Immanuel Kant, Goethe, Nietschze en Marcel Proust. en Miguel de Cervantes. Maar wat zie je op de eurobiljetten? Bruggen. En je kan niet eens zien waar ze staan!”

„Dat is de enige gemeenschappelijke noemer waar de bureaucraten in Brussel het over eens konden worden. Daarom zal de eurozone in zijn huidige vorm niet overleven. Met zo’n groot politiek project moet er iets zijn dat mensen verbindt. Gemeenschappelijke normen en waarden. Dat zie ik niet. Krantenkoppen in Duitsland zeggen dat de pensioenleeftijd naar 70 moet zodat die luie Grieken met 45 kunnen stoppen met werken. In de Griekse kranten wordt gevraagd om het goud dat nazi-Duitsland stal in de Tweede Wereldoorlog. Dat is de sfeer in Europa op dit moment.”

Over de economische stand van zaken in de eurozone is Baz al even helder als pessimistisch. „Katholiek Europa is failliet. Spanje, Portugal, Griekenland uiteraard en Ierland. Allemaal failliet, en het is een kwestie van tijd voordat we realiseren dat Frankrijk ook failliet is. De lonen in landen als Spanje en Italië moeten 25% omlaag. En er moet zo gigantisch veel worden bezuinigd dat de economie in die landen nog harder zal krimpen. En ze kunnen niet hun munt devalueren om uit de problemen te komen.”

„Oké, dat is de stand van zaken. Laten we nu eens kijken naar een middel van de ECB om de situatie te verbeteren: LTRO (Long Term Refinancing Operation, red.). Geld dat de banken voor drie jaar voor 1% kunnen lenen met het idee dat ze daar staatsobligaties met een rente van 4% van kopen. Met het gratis geld dat ze daar mee verdienen kunnen ze hun kapitaalbuffers ophogen. Er is echter een groot probleem met deze redenering die ervan uitgaat dat de obligaties in zijn geheel worden afgelost. De landen zijn failliet, dus dat terugbetalen gaat waarschijnlijk niet gebeuren. Banken worden momenteel min of meer gedwongen om die obligaties te kopen terwijl ze er juist minder van zouden moeten hebben. Ik denk dat de ECB de lange termijnstabiliteit van deze banken opoffert en dit zal over een paar jaar, als de obligaties niet worden afgelost, een misdaad tegen de mensheid worden genoemd.”

Baz gaf zijn onderzoeksteam een paar weken terug de opdracht om te kijken hoe ver de wereld eigenlijk is met het terugbrengen van de enorme schuldenberg die als een molensteen om de wereldeconomie hangt. Toen hij de resultaten zag kon hij zijn ogen niet geloven.

„We hebben naar de totale schuld ten opzichte van het bnp van 10 landen gekeken waaronder de VS, het VK, Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië. In de periode 2007, vlak voor de crisis, tot nu. En wat bleek? In al die tien landen is de schuld gestegen. Het terugbrengen van de berg is dus nog niet eens begonnen. De crisis is nog niet eens begonnen. Het gaat bovendien heel lang duren eer de schuld weer normale proporties aanneemt en de impact van het ontschulden is verwoestend voor de economie.”

„Volgens het IMF kostte voor het uitbreken van de crisis elke procent dat het begrotingstekort ten opzichte van het bnp wordt teruggebracht, 0,5% van datzelfde bruto nationaal product.

Met andere woorden, als het begrotingstekort met 12% van bnp moet worden teruggebracht, kostte dat 6%. Maar dat was voor de crisis. Nu is die multiplier geen 0,5 maar 2, vanwege het feit dat de centrale banken de rente niet verder omlaag kunnen brengen en de munt niet kan worden gedevalueerd. Daardoor kost diezelfde 12% geen 6% maar 24% van het bnp. Dus als een land normaal 12 jaar met 2% zou groeien is dat nu 0% groei voor 12 jaar.”

Ondanks alles denkt Baz dat de eurozone over 3 jaar weliswaar niet zo groot is als nu, maar in de kern nog in tact is. „Een beetje zoals de families in de romans van Tolstoj. Ze leven samen. Maar erg ongelukkig.”

Bron: Telegraaf
  zondag 27 mei 2012 @ 18:01:32 #280
145663 Duiker_21
Daar word ik niet vrolijk van
pi_112094581
Weet niet of hij al gepost is, maar deze is echt leuk:
Ben ik nou zo slim of ben jij nou zo dom?
  zondag 27 mei 2012 @ 18:15:40 #281
323876 michaelmoore
pi_112094940
quote:
De Europese Unie doet volgens Grant inmiddels niet onder voor de totalitaire fascistische dictatuur van Stalin.
Het is dan ook slechts een kwestie van tijd voordat we opnieuw het geluid van stampende laarzen in onze straten zullen horen.
quote:
pi_112095674
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 17:13 schreef dvr het volgende:
Een uitstekende, glasheldere en voor velen ongetwijfeld verontrustende samenvatting van hoe het met de eurocrisis staat:

[..]

Dat is slecht nieuws voor de PvdA en de SPVV.
  zondag 27 mei 2012 @ 19:10:17 #283
323876 michaelmoore
pi_112096580
Men gaat vast in de schuilkelders
http://www.telegraaf.nl/d(...)voor_val_euro__.html

quote:
zo 27 mei 2012, 16:44
Zwitsers maken actieplan voor val euro
GENVE (AFN) - Hoewel Zwitserland er niet van uitgaat dat de eurozone uiteenvalt, bereidt het land zich wel op zo'n scenario voor. Dat zegt de president van de Zwitserse centrale bank, Thomas Jordan, in een zondag gepubliceerd interview met de krant SonntagsZeitung.
  zondag 27 mei 2012 @ 19:43:56 #284
253383 Partyboy1991
Trollin' down the river
pi_112097693
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 19:10 schreef michaelmoore het volgende:
Men gaat vast in de schuilkelders
http://www.telegraaf.nl/d(...)voor_val_euro__.html

[..]

Die negativiteit sleurt ons allen de afgrond in, die waarderingen ook
pi_112098147
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 19:43 schreef Partyboy1991 het volgende:

[..]

Maar gelukkig bestaan tegen paranoia en achtervolgingswaanzin tegenwoordig wel steeds betere medicijnen ;) (ook al is Italie kennelijk traag met ze te betalen :P ) Stalin? ;( :D
  zondag 27 mei 2012 @ 20:04:45 #286
323876 michaelmoore
pi_112098456
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 19:43 schreef Partyboy1991 het volgende:

[..]

Nee de reden is dat er voor de euro geen basis is
pi_112099673
quote:
11s.gif Op zondag 27 mei 2012 19:55 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Stalin? ;( :D
Was dan ook een quote van xandernieuws.nl, iets wat helemaal geen nieuwsbron is maar een soort verzameling BNW-artikelen over iluminatie, het einde der tijden, holle aarde theorie etc. Echt please, ga dat soort 'bronnen' niet citeren in AEX, de Telegraaf ik nog tot daar aan toe.. :')
  zondag 27 mei 2012 @ 20:53:58 #288
253383 Partyboy1991
Trollin' down the river
pi_112100879
Tijd voor dat 'neuro' concept?
pi_112101489
De docu: ¨The Great Euro Crash¨ vond ik wel verhelderend. Eigenlijk hebben we ons met de euro en het falende crisis management daaromtrent in een hoekje geschilderd. We komen hier niet zonder ernstige kleerscheuren meer uit. Met of zonder euro, met of zonder Griekenland.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_112105395
Die is alleen te bekijken als je in het VK woont aldus de BBC site.
Heb wel een torrent bestand gevonden waar hij in goede kwaliteit te downloaden is: http://thepiratebay.se/to(...)_576p_x264_AAC_HDTV_
  zondag 27 mei 2012 @ 22:49:42 #291
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_112106225
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 22:34 schreef karton2 het volgende:
Die is alleen te bekijken als je in het VK woont aldus de BBC site.
Heb wel een torrent bestand gevonden waar hij in goede kwaliteit te downloaden is: http://thepiratebay.se/to(...)_576p_x264_AAC_HDTV_
quote:
Op 10 mei heeft de Rechtbank Den Haag ons opgedragen om deze site te blokkeren voor al onze klanten. Deze maatregel is het gevolg van de rechtzaak die de stichting Brein is gestart tegen onder andere Tele2.

Tele2 is teleurgesteld in de uitspraak. Wij zijn fundamenteel tegen de filtering van internetverkeer en vinden dat telecom providers nooit de rol van politieagent op zich moeten nemen.

De rechter heeft toch besloten dat we de website van de Pirate Bay ontoegankelijk moeten maken voor onze klanten. En hier zullen wij ons vanaf 24 mei 2012, onder protest, aan houden.

Hieronder staat de complete lijst van IP-adressen en URL-domeinnamen die wij op basis van het vonnis moeten blokkeren. Wij hebben in het Tele2-netwerk de toegang tot deze sites geblokkeerd. Hiervoor wordt jouw gedrag op internet overigens niet gecontroleerd. Niet door ons maar ook niet door andere partijen.
WTF??? Ik dacht dat alleen xs4all de site blokkeerde, wie heeft er een andere URL voor tpb?
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zondag 27 mei 2012 @ 22:52:36 #292
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_112106399
laat maar ik heb TPB al via een ander linkje.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_112106931
Dat we er op achteruit gaan allemaal is duidelijk. Ook met de verkiezingen heb ik geen idee op wie ik nou echt mn stem ga uitbrengen.
Ik ben er ook steeds meer klaar me om het te volgen allemaal.
  zondag 27 mei 2012 @ 23:05:20 #294
253383 Partyboy1991
Trollin' down the river
pi_112107154
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 23:01 schreef Bombshell het volgende:
Dat we er op achteruit gaan allemaal is duidelijk. Ook met de verkiezingen heb ik geen idee op wie ik nou echt mn stem ga uitbrengen.
Ik ben er ook steeds meer klaar me om het te volgen allemaal.
Ik stem sowieso rechts :Y
pi_112107217
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 17:13 schreef dvr het volgende:

[..]

Mwah, nee zo verontrustend vind ik het niet. Dit is duidelijk zo'n voorbeeld van iemand uit de financiële sector die niet op de juiste plek zit. Een Libanees die Europa een gebrek aan democratie verwijt, laat me niet lachen. Helaas heeft hij de beschikking over heel veel geld.

Wat men vergeet is dat een heleboel schulden van bv. Griekenland uitstaan bij andere Europese landen en Europese banken (die ondertussen in veel gevallen ondersteund worden door de overheid). Het is dus een intern Europees probleem.

Goed presterende landen zoals Duitsland en Frankrijk hebben te veel geld/leningen verstrekt aan minder presterende landen zoals Griekenland, Portugal en Spanje. Daar moet Noord-Europa (en de Noord-Europese banken) nu de rekening voor betalen, want van een kale kip kan je niet plukken. Het geld krijg je met andere woorden niet terug, hopelijk kan je door meer belastingdiscipline toch nog wat terugwinnen.

(Maar daar zit je meteen met een nieuw probleem, want belastinggeld dat in Griekenland wordt gerecupereerd kan nooit ter compensatie naar bv. Duitsland of Nederland worden gestuurd).
pi_112108505
Schatkist van Griekenland is weer eens leeg aan het raken lees ik net. Tot ergens in Juni redden ze het net. Dat is mooi voor ze aangezien dan ongeveer het ESM in werking treed. Zeg maar dag tegen de eerste 40 Miljard.

Over een paar maanden is de schatkist weer leeg en dan zal ook Spanje wel om de hoek komen kijken ondertussen. Kan gelijk de noodprocedure in werking gaan. Benieuwd wat van ons verwacht wordt.. 100 miljard of misschien wel 200 miljard??

Laat die tering landen toch failliet gaan
  maandag 28 mei 2012 @ 00:00:42 #297
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_112110450
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 23:26 schreef Bombshell het volgende:
Schatkist van Griekenland is weer eens leeg aan het raken lees ik net. Tot ergens in Juni redden ze het net. Dat is mooi voor ze aangezien dan ongeveer het ESM in werking treed. Zeg maar dag tegen de eerste 40 Miljard.

Over een paar maanden is de schatkist weer leeg en dan zal ook Spanje wel om de hoek komen kijken ondertussen. Kan gelijk de noodprocedure in werking gaan. Benieuwd wat van ons verwacht wordt.. 100 miljard of misschien wel 200 miljard??

Laat die tering landen toch failliet gaan
De Grieken krijgen pas weer geld als de nieuwe regering de bezuinigingen gaat uitvoeren. Dit gaan ze niet redden, want het geld is op voor de verkiezingen, dus ik ben wel ergn benieuwd naar de volgende smoes om toch maar weer geld te geven..
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  maandag 28 mei 2012 @ 00:02:48 #298
323876 michaelmoore
pi_112110566
-nee-

[ Bericht 99% gewijzigd door Kaas- op 28-05-2012 00:13:08 ]
pi_112111779
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 23:06 schreef Krantenman het volgende:

Mwah, nee zo verontrustend vind ik het niet. [..] Een Libanees die Europa een gebrek aan democratie verwijt, laat me niet lachen.
Heb je ook inhoudelijke kritiek of blijft het bij wezenloos gezever? Het democratisch deficiet van Europa, o.a. in de vorm van een tandenloos en corrupt parlement en een benoemde, in zichzelf gekeerde bestuurlijke elite creëert een steeds grotere kloof tussen bevolking en bestuur. En daarmee een steeds kleiner draagvlak voor de steeds hardere maatregelen die 'Europa' eist.

quote:
Wat men vergeet is dat een heleboel schulden van bv. Griekenland uitstaan bij andere Europese landen en Europese banken (die ondertussen in veel gevallen ondersteund worden door de overheid). Het is dus een intern Europees probleem.
En wat wil je daar mee zeggen -- dat het helemaal geen probleem is dat Europa met de huidige aanpak een lange periode van bittere armoede en onrust tegemoet gaat, omdat dat 'een intern probleem' is?

quote:
Goed presterende landen zoals Duitsland en Frankrijk hebben te veel geld/leningen verstrekt [..] Het geld krijg je met andere woorden niet terug, [..]
Dat is maar één aspect, en het is al erg genoeg, want dat zijn onze pensioenen, sociale fondsen, levensverzekeringen en dergelijke die daarin belegd zijn en voor een flink deel dreigen te verdwijnen. Frankrijk presteert overigens allerminst goed.

Maar wat erger is, is dat ons bankenstelsel een dermate hoge leverage heeft, dat een kleine afschrijving op oninbare vorderingen al het faillissement kan inluiden van veel grote banken, waarmee ook alle spaar- en rekeningcouranttegoeden (met andere woorden: practisch al ons geld..) dreigen te verdwijnen, zonder dat de garantiestelsels van de overgebleven banken of de overheden dat gat nog kunnen dichten, tenzij de monetaire autoriteiten bereid zijn honderden tot zelfs duizenden miljarden uit het niets bij te drukken en daarmee de waarde van het geld (en staatsschuld) zodanig uit te hollen dat er van de koopkracht weinig meer overblijft. Het EMS noodfonds probeert daar een buffer in te vormen, waarbij het geld door de overheden gefourneerd wordt en dus ooit door belastingbetalers tegen steeds hogere rente terugbetaald moet worden, maar je kunt er nu al vergif op innemen dat dat fonds hooguit een jaartje mee gaat voordat zijn kas opnieuw gevuld moet worden. Ik, voor mij, geloof niet dat Nederlandse of Duitse stemmers dat op dat moment nog zullen pikken. En dan is het game over voor de euro en voor de welvaart en het welzijn van een groot deel van de Europeanen. Ik vind dat zeer verontrustend.

quote:
(Maar daar zit je meteen met een nieuw probleem, want belastinggeld dat in Griekenland wordt gerecupereerd kan nooit ter compensatie naar bv. Duitsland of Nederland worden gestuurd).
Het geld dat de Griekse staat door belastingheffing int, wordt o.a. besteed aan het aflossen van zijn staatsschuld (of in ieder geval het betalen van de rente) aan Duitsland en Nederland. Dat systeem is het probleem niet - het probleem is dat dat Griekse belastinggeld niet in voldoende mate geint kan worden.
  maandag 28 mei 2012 @ 00:40:24 #300
89730 Drugshond
pi_112112379
quote:
Het EMS noodfonds probeert daar een buffer in te vormen, waarbij het geld door de overheden gefourneerd wordt en dus ooit door belastingbetalers tegen steeds hogere rente terugbetaald moet worden, maar je kunt er nu al vergif op innemen dat dat fonds hooguit een jaartje mee gaat voordat zijn kas opnieuw gevuld moet worden. Ik, voor mij, geloof niet dat Nederlandse of Duitse stemmers dat op dat moment nog zullen pikken.
Je ziet het nu al terug in de politieke-peilingen van diverse landen.
De EU-burger is het zat aan het worden. En ziet steeds meer in dat de EU verworden is tot een soort van dictatoriaal casino kapitalisme.
En dan....
Met welk mandaat gaan we straks de EU besturen. Dat zal nooit het verlengstuk zijn van het EU-volk.
pi_112113069
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2012 00:26 schreef dvr het volgende:

[..]

Heb je ook inhoudelijke kritiek of blijft het bij wezenloos gezever? Het democratisch deficiet van Europa, o.a. in de vorm van een tandenloos en corrupt parlement en een benoemde, in zichzelf gekeerde bestuurlijke elite creëert een steeds grotere kloof tussen bevolking en bestuur. En daarmee een steeds kleiner draagvlak voor de steeds hardere maatregelen die 'Europa' eist.

Kom nu, wees eerlijk, die Libanees is waarschijnlijk zelf opgegroeid in oorlogsgebied en is nu zwaar overdreven statements over Europa aan het maken. Alsof er hier een burgeroorlog op uitbreken staat. Dat is echt niet het geval, meneer de Libanees zou eens even rationeel de werkelijkheid moeten bekijken.

quote:
[..]

En wat wil je daar mee zeggen -- dat het helemaal geen probleem is dat Europa met de huidige aanpak een lange periode van bittere armoede en onrust tegemoet gaat, omdat dat 'een intern probleem' is?

[..]

Dat is maar één aspect, en het is al erg genoeg, want dat zijn onze pensioenen, sociale fondsen, levensverzekeringen en dergelijke die daarin belegd zijn en voor een flink deel dreigen te verdwijnen. Frankrijk presteert overigens allerminst goed.

Maar wat erger is, is dat ons bankenstelsel een dermate hoge leverage heeft, dat een kleine afschrijving op oninbare vorderingen al het faillissement kan inluiden van veel grote banken, waarmee ook alle spaar- en rekeningcouranttegoeden (met andere woorden: practisch al ons geld..) dreigen te verdwijnen, zonder dat de garantiestelsels van de overgebleven banken of de overheden dat gat nog kunnen dichten, tenzij de monetaire autoriteiten bereid zijn honderden tot zelfs duizenden miljarden uit het niets bij te drukken en daarmee de waarde van het geld (en staatsschuld) zodanig uit te hollen dat er van de koopkracht weinig meer overblijft. Het EMS noodfonds probeert daar een buffer in te vormen, waarbij het geld door de overheden gefourneerd wordt en dus ooit door belastingbetalers tegen steeds hogere rente terugbetaald moet worden, maar je kunt er nu al vergif op innemen dat dat fonds hooguit een jaartje mee gaat voordat zijn kas opnieuw gevuld moet worden. Ik, voor mij, geloof niet dat Nederlandse of Duitse stemmers dat op dat moment nog zullen pikken. En dan is het game over voor de euro en voor de welvaart en het welzijn van een groot deel van de Europeanen. Ik vind dat zeer verontrustend.

[..]

Het geld dat de Griekse staat door belastingheffing int, wordt o.a. besteed aan het aflossen van zijn staatsschuld (of in ieder geval het betalen van de rente) aan Duitsland en Nederland. Dat systeem is het probleem niet - het probleem is dat dat Griekse belastinggeld niet in voldoende mate geint kan worden.
De oplossing is heel simpel: ofwel streep je de Europese schulden tegen elkaar af (dat wil zeggen minder pensioen en minder sociale welvaartsstaat voor ons in Noord-Europa), ofwel devalueer je de euro tegenover de dollar. Die laatste optie zou ik trouwens de beste vinden. Ja, de kleding in H&M zou duurder worden, en onze PC's misschien ook (en de olie uit het Midden-Oosten), maar het zou een massale boost betekenen voor de automobielsector in Europa en nog een heleboel andere economieën.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')