Hebben ze eerst jaren hun US$ en Ponden omgeruild in euro, nu draaien ze een deel terug.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 11:06 schreef Freak188 het volgende:
[..]
Dat media bericht zegt eigenlijk genoeg... iedereen ziet de euro in het moeras verdwijnen, behalve politiek Europa zelf.
Nee, anders hadden we geen bruine bonen nodig.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 11:06 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Hoezo, de crisis staat toch om de hoek, en als de euro opgeblazen wordt, wordt toch per direct alles beter?
Dat die andere economieen er nog erger aan toe zijn betekend toch niet dat we de noord europesche economie maar moeten laten krimpen ten faveure van het binnen houden van zuid europesche landen die keer op keer afspraken niet nakomen, of weer opnieuw willen onderhandelen.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 11:09 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Hebben ze eerst jaren hun US$ en Ponden omgeruild in euro, nu draaien ze een deel terug.
Waar is de euro ook alweer begonnen t.o.v. van de US$? Ik herinner me nog dat ik tegen .80 moest omrekenen. Nu staat ie op 1.25. Zeg nou zelf, dat klinkt niet als een depressieve munt hoor.
Dat is nu juist het probleem, Duitsland is de oorzaak van die sterke muntquote:Op vrijdag 25 mei 2012 11:09 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Hebben ze eerst jaren hun US$ en Ponden omgeruild in euro, nu draaien ze een deel terug.
Waar is de euro ook alweer begonnen t.o.v. van de US$? Ik herinner me nog dat ik tegen .80 moest omrekenen. Nu staat ie op 1.25. Zeg nou zelf, dat klinkt niet als een depressieve munt hoor.
Is begonnen op 1.17. Laagste punt was 0.83 in oktober 2000quote:Op vrijdag 25 mei 2012 11:09 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Redelijk stabiel dus, weinig drama. Resultaten uit het verleden geven natuurlijk geen garantie voor de toekomstquote:Op vrijdag 25 mei 2012 11:22 schreef SeLang het volgende:
[..]
Is begonnen op 1.17. Laagste punt was 0.83 in oktober 2000
Hier zie je de relatieve performance sinds introductie (alles begint op 1):
[ afbeelding ]
Ik denk niet dat het één met het ander te maken heeft - althans niet in zin van 'cure for all'quote:Op vrijdag 25 mei 2012 11:18 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat die andere economieen er nog erger aan toe zijn betekend toch niet dat we de noord europesche economie maar moeten laten krimpen ten faveure van het binnen houden van zuid europesche landen die keer op keer afspraken niet nakomen, of weer opnieuw willen onderhandelen.
Fundamenteel is de euro relatief gezien helemaal niet slecht imo. De eurozone als geheel heeft lagere schulden en lagere tekorten dan de meeste andere belangrijke landen. De handelsbalans is ongeveer nul of zelfs licht positief.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 11:32 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Redelijk stabiel dus, weinig drama. Resultaten uit het verleden geven natuurlijk geen garantie voor de toekomst
Ik ben bang dat je gelijk hebt. Daar helpt geen enkele bezuiniging of hervorming tegen.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 11:41 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Dat de Europese economie krimpt heeft imho vooral te maken met de absolute starheid, navelstaarderij, gebrek aan innovatief vermogen, en de luiheid en zelfvoldaanheid vanuit de vanzelfspreekzaamheid van het gespreide bedje, resp. de-ander-doet-het-wel-voor-me-mentaliteit (generaliserend natuurlijk)
Europa en Nederland zekeer hebben jarenlang naar de stenen gekeken en men ging zitten wachten tot men rijk werd, door een kunstmatige schaarste van die stapel stenenquote:Op vrijdag 25 mei 2012 11:41 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Maar in mijn beleving heeft de krimp in Europa een diepere onderliggende oorzaak dan 'hullie daar in het Zuiden'. De dynamiek verschuift gewoon naar andere delen van de aardbol welke ambitieuzer zijn.
Ik zou het haast natuurlijke evolutie noemen.
Zoals overal ter wereld. Dat is geen specifiek Europees probleem.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 11:45 schreef HD9 het volgende:
[..]
Europa en Nederland zekeer hebben jarenlang naar de stenen gekeken en men ging zitten wachten tot men rijk werd, door een kunstmatige schaarste van die stapel stenen
En nu kijken we naar de stenen van corporaties, en delen we de wereld op in eurosceptici en eurofielen, je bent voor of tegen, een beetje intern herschikken. Een soort eindeloze kermisattractie die maar rond en rond gaat, maar uiteindelijk nergens toe leidt. Dat is 'onze' comfortzone, imho.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 11:45 schreef HD9 het volgende:
[..]
Europa en Nederland zekeer hebben jarenlang naar de stenen gekeken en men ging zitten wachten tot men rijk werd, door een kunstmatige schaarste van die stapel stenen
En wat te denken van dollars ipv euro's? Daar zit je momenteel niet onaardig mee. Als ik zo die grafiek mag geloven rond 2008 was dat in tijden van 'crash' de beste positie.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 11:42 schreef SeLang het volgende:
[..]
Als ik mijn geld in een van de bubble currencies had dan zou ik nu serieus overwegen om dat naar euros te schuiven.
en doen aan marktwerking en laten ons bestelen van 300 miljard aan vermogen in die stenen/quote:Op vrijdag 25 mei 2012 11:57 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
En nu kijken we naar de stenen van corporaties,
Dank je dat je mijn punt nog eens benadruktquote:Op vrijdag 25 mei 2012 12:17 schreef HD9 het volgende:
[..]
en doen aan marktwerking en laten ons bestelen van 300 miljard aan vermogen in die stenen/
De munt is een juist een van de problemen die dit binnen europa veroorzaakt heeft, want juist noordeuropa is lui geworden door de relatief geodkope euro en heeft daardoor op hun economische kracht (productieviteit) flink ingeboet. Het zuiden was altijd al huilen met de pet op en die inflaterenden altijd zichzelf uit de problemen. Ik heb nog wel briefjes van 1000 lire thuis, of 1.000.000 turkse lira's.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 11:41 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik denk niet dat het één met het ander te maken heeft - althans niet in zin van 'cure for all'
Dat de Europese economie krimpt heeft imho vooral te maken met de absolute starheid, navelstaarderij, gebrek aan innovatief vermogen, en de luiheid en zelfvoldaanheid vanuit de vanzelfspreekzaamheid van het gespreide bedje, resp. de-ander-doet-het-wel-voor-me-mentaliteit (generaliserend natuurlijk)
In die zin hebben Europese landen wel een aardige gemeenschappelijke deler
Maar in mijn beleving heeft de krimp in Europa een diepere onderliggende oorzaak dan 'hullie daar in het Zuiden'. De dynamiek verschuift gewoon naar andere delen van de aardbol welke ambitieuzer zijn.
Ik zou het haast natuurlijke evolutie noemen.
Met andere woorden: het echte onderliggende probleem is niet een munt. Noch is dat een tegenstelling Noord-Zuid. Bomen en bos.
Hee dat is toevallig, ik heb deze maand ook een big-ass TV gekocht!quote:Op woensdag 23 mei 2012 10:44 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik heb vrijdag een TV van ¤1900 gekocht en ik schat in dat we in de loop van dit jaar nog wel wat meer leuke dingetjes gaan doen. Die lage rente maakt het ook niet echt de moeite waard om te sparen.
Knap hoe jij je geld op waarde kunt houden met rente-inkomsten na vermogensrendementsheffing en inflatie om er dan nog een tv van te kunnen kopen.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 15:53 schreef SeLang het volgende:
[..]
Hee dat is toevallig, ik heb deze maand ook een big-ass TV gekocht!
Alleen niet van het spaargeld maar van de rente
En morgen ga ik op vakantie, ook van de rente. En sept-dec opnieuw.
Sparen is nog steeds de moeite waard hoor.
İk ga vandaag op vakantie, zit nu aan de gratis koffie op Schiphol. Voel me wel een beetje schuldig dat ik niet de vraagprijs heb betaald.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 15:53 schreef SeLang het volgende:
[..]
Alleen niet van het spaargeld maar van de rente
En morgen ga ik op vakantie, ook van de rente. En sept-dec opnieuw.
Sparen is nog steeds de moeite waard hoor.
Volgens mij betaalt hij geen NL belasting.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 16:44 schreef Zombiehoofd het volgende:
[..]
Knap hoe jij je geld op waarde kunt houden met rente-inkomsten na vermogensrendementsheffing en inflatie om er dan nog een tv van te kunnen kopen.
Dat zullen we dan binnenkort wel in je stroomverbruikstatistieken terugzienquote:Op vrijdag 25 mei 2012 15:53 schreef SeLang het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |