abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 22 mei 2012 @ 16:51:33 #201
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_111882294
Kom nou Jan-Kees de Jager
Niet overdrijven hoor, we nemen gewoon een Neuro of Neumark
http://www.telegraaf.nl/b(...)_te_overzien___.html

quote:
di 22 mei 2012, 15:40

'Ellende niet te overzien bij einde euro'
DEN HAAG - Het nieuwe permanente noodfonds voor de euro is in het belang van noodlijdende Zuid-Europese landen, maar zeker ook in het belang van landen als Nederland en Duitsland. Dat zei minister Jan Kees de Jager (Financiën) dinsdag bij RTLZ. „Er is ons veel aan gelegen dat we de euro bij elkaar houden, want als het misgaat is de ellende niet te overzien”, benadrukte De Jager.

Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_111882328
Intussen heeft Eurostat alle cijfers over 2011 verzameld. Een paar opmerkelijke feitjes.

Estland: De economie kromp in 2009 met maar liefst 14,3%, maar in 2011 was er alweer 7,6% groei. De werkloosheid was opgelopen tot 16,9% in 2010 maar vorig jaar alweer gedaald naar 12,5%. Het begrotingstekort is 1% en de staatsschuld is 6%.

Griekenland: Vanaf 2008 is de economie elk jaar harder gaan krimpen, maar nog altijd niet harder dan 6,9% in 2011 en cumulatief nog altijd maar 13,9%, minder dan in Estland in één jaar. De werkloosheid is opgelopen tot 17,7% over 2011. Wat betreft de staatsschuld - bekend verhaal.

Dat komt op mij over alsof Grieken gewoon écht aanstellers zijn. En daarmee, door hun koppigheid tegen koopkrachtverlies op de korte termijn, hun eigen uitzichtloosheid creëren.

Wat verder ook interessant is, is hoe het handelstekort van een heel aantal Oost-Europese landen sinds de crisis enorm is gedaald (of zelfs in een overschot is veranderd) zonder dat zich dit direct uit in economische krimp. Mag ik daaruit opmaken dat het handelstekort in het verleden dus was gebaseerd op buitenlandse investeringen ipv. op consumptieve kredieten (zoals met name in Griekenland en Spanje)?
  dinsdag 22 mei 2012 @ 16:56:10 #203
323876 michaelmoore
pi_111882513
Ja zo kun je ook bezuinigen he
Je gaat gewoon de rekeningen niet meer betalen, maar Von Preussen wil het gewoon uit ons pensioengeld betalen, voor de solidariteit, das wel fideel dan
http://www.telegraaf.nl/d(...)ijven_betalen__.html

quote:
di 22 mei 2012, 14:24
Italië wil rekeningen aan bedrijven betalen
ROME (AFN) - De Italiaanse overheid moet voor het einde van het jaar tussen de 20 en 30 miljard euro aan uitstaande rekeningen aan bedrijven betalen.
Dat heeft de Italiaanse premier Mario Monti dinsdag gezegd.

De Italiaanse premier Mario Monti De Italiaanse premier Mario Monti
De kwestie van late betalingen door de openbare sector is een groot issue in Italië. Bedrijven die om geld verlegen zitten en bij banken voor krediet aankloppen, moeten vaak vele maanden wachten voordat uitstaande rekeningen door de staat worden betaald.

Monti en enkele vooraanstaande ministers presenteerden tijdens een persconferentie wetgeving waarmee bedrijven onbetaalde rekeningen tegen hun belastingen weg kunnen strepen. Ook kunnen ze onder garantie van de overheid leningen van banken krijgen.

Totale schuldenlast

De totale schuldenlast van de overheid aan bedrijven bedraagt circa 70 miljard euro. Dat is een schatting van werkgeversorganisatie Confindustria.

Minister van Industrie Corrado Passera zei dat een precies cijfer van de schuldenlast niet beschikbaar is. Maar hij schatte dat de totale schuldenlast aan bedrijven in zowel de publieke als private sector circa 100 miljard euro bedraagt.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  dinsdag 22 mei 2012 @ 16:57:46 #204
323876 michaelmoore
pi_111882596
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 16:52 schreef Igen het volgende:
Intussen heeft Eurostat alle cijfers over 2011 verzameld. Een paar opmerkelijke feitjes.

Estland: De economie kromp in 2009 met maar liefst 14,3%, maar in 2011 was er alweer 7,6% groei. De werkloosheid was opgelopen tot 16,9% in 2010 maar vorig jaar alweer gedaald naar 12,5%. Het begrotingstekort is 1% en de staatsschuld is 6%.

Griekenland: Vanaf 2008 is de economie elk jaar harder gaan krimpen, maar nog altijd niet harder dan 6,9% in 2011 en cumulatief nog altijd maar 13,9%, minder dan in Estland in één jaar. De werkloosheid is opgelopen tot 17,7% over 2011. Wat betreft de staatsschuld - bekend verhaal.

Dat komt op mij over alsof Grieken gewoon écht aanstellers zijn. En daarmee, door hun koppigheid tegen koopkrachtverlies op de korte termijn, hun eigen uitzichtloosheid creëren.

Estland is een Noordelijk land
  dinsdag 22 mei 2012 @ 18:34:29 #205
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_111886570
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 16:51 schreef michaelmoore het volgende:
Kom nou Jan-Kees de Jager
Niet overdrijven hoor, we nemen gewoon een Neuro of Neumark
http://www.telegraaf.nl/b(...)_te_overzien___.html

[..]

Altijd weer die dreigementen. :') Ga eens aan het werk ipv onzin uitslaan.
Bedankt Hans.
pi_111886838
Goh net bij RTL4.. Dat ESM wat is het eigenlijk maar nu verder waar iedereen het over heeft het weer! Het wordt gewoon doodgezwegen. Waarom wordt over zoiets cruciaals geen informatie gegeven. Eigenlijk de laatste paar dagen hoor je het weleens vallen.
Ik ben toch benieuwd wat er gebeurd als dat ESM in werking gaat. Ik zie Griekenland , Spanje en Italie er gelijk in te beginnen te graaien. En Nederland maar even snel dokken. Ik hoorde iemand zeggen ja maar als het fout gaat kan nederland er ook gebruik van maken. Maar nederland betaald samen met Duitsland zowat alles.. Moet Spanje ons gaan helpen. Hoe kunnen die landen nu voor hun inleg zorgen als ze geen cent hebben.

De overheid verteld gewoon niks.. benieuw wat er vanavond uit gaat komen. Als het erdoorheen geramd wordt moet er een protest komen. Ruiten van het binnenhof eruit... Niet dat je er wat aanhebt maar toch.
pi_111887668
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 18:41 schreef Bombshell het volgende:
Goh net bij RTL4.. Dat ESM wat is het eigenlijk maar nu verder waar iedereen het over heeft het weer! Het wordt gewoon doodgezwegen. Waarom wordt over zoiets cruciaals geen informatie gegeven. Eigenlijk de laatste paar dagen hoor je het weleens vallen.
Ik ben toch benieuwd wat er gebeurd als dat ESM in werking gaat. Ik zie Griekenland , Spanje en Italie er gelijk in te beginnen te graaien. En Nederland maar even snel dokken. Ik hoorde iemand zeggen ja maar als het fout gaat kan nederland er ook gebruik van maken. Maar nederland betaald samen met Duitsland zowat alles.. Moet Spanje ons gaan helpen. Hoe kunnen die landen nu voor hun inleg zorgen als ze geen cent hebben.

De overheid verteld gewoon niks.. benieuw wat er vanavond uit gaat komen. Als het erdoorheen geramd wordt moet er een protest komen. Ruiten van het binnenhof eruit... Niet dat je er wat aanhebt maar toch.
Rot toch op. Ik word strontziek van het type zeikerd zoals jij 'niemand vertelt me iets'. Misschien kun je eens van je luie gat afkomen en jezelf informeren voordat Wilders een of andere stunt uithaalt. Het accoord is al maanden lang online te vinden en er zijn ook online allerlei meningen voor en tegen het accoord te vinden. Als je dan 'niks weet', ligt het er vooral aan dat je zelf te belabberd bent om je te informeren. Het heeft er niks mee te maken dat politici tekort zijn geschoten.
  dinsdag 22 mei 2012 @ 19:10:31 #208
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_111887975
Hoe kan je eigenlijk voor het ESM zijn? Een bailout potje voor arme landen. Ik zie er niets positiefs in. Misschien omdat keer op keer bewezen wordt dat een bailout niet werkt.
Bedankt Hans.
pi_111887998
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 19:03 schreef HiZ het volgende:

[..]

Rot toch op. Ik word strontziek van het type zeikerd zoals jij 'niemand vertelt me iets'. Misschien kun je eens van je luie gat afkomen en jezelf informeren voordat Wilders een of andere stunt uithaalt. Het accoord is al maanden lang online te vinden en er zijn ook online allerlei meningen voor en tegen het accoord te vinden. Als je dan 'niks weet', ligt het er vooral aan dat je zelf te belabberd bent om je te informeren. Het heeft er niks mee te maken dat politici tekort zijn geschoten.
Het gros van de bevolking wordt slecht geinformeerd.

[ Bericht 0% gewijzigd door Kaas- op 23-05-2012 10:39:07 (Aangepast, schelden is niet nodig.) ]
pi_111889247
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 19:10 schreef Bombshell het volgende:

[..]

Het gros van de bevolking is te belabberd om verder te kijken dan GTST, dat ligt aan hunzelf, niet aan iedereen anders.

[ Bericht 0% gewijzigd door Kaas- op 23-05-2012 10:38:37 ]
  dinsdag 22 mei 2012 @ 20:20:49 #211
323876 michaelmoore
pi_111892354
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 18:34 schreef bascross het volgende:

[..]

Altijd weer die dreigementen. :') Ga eens aan het werk ipv onzin uitslaan.
40 uur per week en de overheid gaat die uren in 10% salaris dan weer uitbetalen die we hebben ingeleverd in 1983
pi_111892363
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 19:10 schreef Bombshell het volgende:
Hiz heeft gelijk. Het ESM is niets nieuws, al veelbehandeld in de (financiele) media en de hoofdlijnen daarvan zijn min of meer al bekend vanaf de ingang van het EFSF. Het ESM is enkel naar voren gehaald en zou normaal pas eind 2013 in werking treden, maar ook het na voren halen naar midden 2012 is al langere tijd bekend.

[ Bericht 0% gewijzigd door Kaas- op 23-05-2012 10:39:37 ]
  dinsdag 22 mei 2012 @ 20:23:30 #213
323876 michaelmoore
pi_111892524
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 20:21 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Hiz heeft gelijk. Het ESM is niets nieuws, al veelbehandeld in de (financiele) media en de hoofdlijnen daarvan zijn min of meer al bekend vanaf de ingang van het EFSF. Het ESM is enkel naar voren gehaald en zou normaal pas eind 2013 in werking treden, maar ook het na voren halen naar midden 2012 is al langere tijd bekend.
En als die 500 miljard op is??

Wat dan

Italië heeft al 30 miljard aan onbetaalde rekeningen liggen, die voor het eind van t jaar betaald moeten zijn
  dinsdag 22 mei 2012 @ 20:25:35 #214
323876 michaelmoore
pi_111892653
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 19:10 schreef bascross het volgende:
Hoe kan je eigenlijk voor het ESM zijn? Een bailout potje voor arme landen. Ik zie er niets positiefs in. Misschien omdat keer op keer bewezen wordt dat een bailout niet werkt.
jawel de Spaanse banken moeten gered worden dat snap ik
pi_111893037
Als je voor het ESM bent ben je voor welvaart inleveren zodat de Grieken die er zelf een tering zooi van maken het weer eens mogen proberen met jouw geld.
pi_111893127
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 20:23 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

En als die 500 miljard op is??

Wat dan

Italië heeft al 30 miljard aan onbetaalde rekeningen liggen, die voor het eind van t jaar betaald moeten zijn
Die 500 miljard is te weinig om de financieringsbehoefte van toekomstige probleemlanden die aankloppen voor steun langdurig te dekken en ik betwijfel of de sterkere eurolanden (terecht) meer willen bijdragen als de nood aan de man is.

Denk dat het ESM een wassen neus is en de echte 'steun' gehaald word bij de obligatiehouders als de shit de fan raakt en de gelden uit het ESM de side-effects beperken.
pi_111893353
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 20:31 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Die 500 miljard is te weinig om de financieringsbehoefte van toekomstige probleemlanden die aankloppen voor steun langdurig te dekken en ik betwijfel of de sterkere eurolanden (terecht) meer willen bijdragen als de nood aan de man is.

Denk dat het ESM een wassen neus is en de echte 'steun' gehaald word bij de obligatiehouders als de shit de fan raakt en de gelden uit het ESM de side-effects beperken.
Je hebt zelf ook dus geen flauw benul overgaat.. Het ESM is nu opeens weer een wassen neus
pi_111893552
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 20:34 schreef Bombshell het volgende:
Je hebt zelf ook dus geen flauw benul overgaat..
:')

quote:
Het ESM is nu opeens weer een wassen neus
Het ESM kan niet doen waarvoor het bestemd is, simpelweg omdat het te klein is. Een wassen neus dus en de echte steun zal komen van de obligatiehouders door een herstructurering. Daar stuurt het ESM trouwens ook op aan!

quote:
Zoals gezegd hadden de EFSF leningen geen preferente status, en waren deze leningen juist bedoeld om een credit event te voorkomen. Bij het ESM ligt dit anders; leningen van het ESM hebben senioriteit en het ESM wil, mocht het macro-economische programma van het IMF en ESM niet genoeg helpen, private obligatiehouders laten meebetalen. In theorie zullen in zon situatie de Credit Default Swaps moeten worden getriggerd.
Dit betreft een wat oudere quote, de preferente status van leningen van het ESM zou wel/niet/wel/niet doorgaan, zei het na het IMF.

[ Bericht 7% gewijzigd door piepeloi55 op 22-05-2012 20:50:33 ]
pi_111893852
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 20:34 schreef Bombshell het volgende:

[..]

Je hebt zelf ook dus geen flauw benul overgaat.. Het ESM is nu opeens weer een wassen neus
Ok dan.

Doorgestoken kaart is een betere omschrijving.
  dinsdag 22 mei 2012 @ 20:43:56 #220
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_111894150
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 16:56 schreef michaelmoore het volgende:
Ja zo kun je ook bezuinigen he
Je gaat gewoon de rekeningen niet meer betalen, maar Von Preussen wil het gewoon uit ons pensioengeld betalen, voor de solidariteit, das wel fideel dan
Klep dicht, knulletje.
  dinsdag 22 mei 2012 @ 20:45:43 #221
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_111894286
Greece and Iceland are not the same. Iceland has exports and a work ethic. However, the facts show that Iceland recovered far faster because it had the courage to default, telling eurocrats where to go.

Simply put, Greece has nothing to lose and everything to gain by exiting the euro, the exact opposite of what Bloomberg and most of mainstream media would have you believe.
  dinsdag 22 mei 2012 @ 23:19:49 #222
323876 michaelmoore
pi_111907668
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 20:43 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Klep dicht, knulletje.
ik denk dat ik 40 jaar ouder dan jij ben, vandaar dat ik meegemaakt heb hoe de vorige EU muntunie in stukken uiteenviel , maar men leert niet, men wil niet leren van mislukkingen want het is zo een leuke droom, de VSEU

[ Bericht 15% gewijzigd door michaelmoore op 22-05-2012 23:43:23 ]
  dinsdag 22 mei 2012 @ 23:20:00 #223
323876 michaelmoore
pi_111907681
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 20:31 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

ESM bazooka

Als je hem hebt dan heb je hem niet meer nodig , ik hoor het hem zeggen

pi_111909823
Goed het ESM is er door heen in de regering. Topic kan dicht de crisis is opgelost.
  woensdag 23 mei 2012 @ 00:07:52 #225
323876 michaelmoore
pi_111909965
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 00:03 schreef Bombshell het volgende:
Goed het ESM is er door heen in de regering. Topic kan dicht de crisis is opgelost.
Ja denk ik ook, nu is alles weer koek en ei en gaan de beurskoersen weer omhoog, rentes gaan nu dalen en iedereen koopt weer obligaties van de knoflooklanden, zodat die weer , BMW, Mercedessen, en Porsches kunnen kopen
pi_111910037
Inderdaad. Want gelukkig is Nederland het enige land op de wereld en zijn er niet nog 16 andere landen die het ESM moeten ratificeren. :+

Nog afgezien van de vraag of ESM-ratificatie überhaupt het eind van de crisis is..
pi_111910095
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 00:07 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Ja denk ik ook, nu is alles weer koek en ei en gaan de beurskoersen weer omhoog, rentes gaan nu dalen en iedereen koopt weer obligaties van de knoflooklanden, zodat die weer , BMW, Mercedessen, en Porsches kunnen kopen
We gaan hierzelf ook aan verdienen. Grote wijze Pechtold heeft het zelf gezegd
  woensdag 23 mei 2012 @ 00:13:25 #228
323876 michaelmoore
pi_111910188
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 00:10 schreef Bombshell het volgende:

[..]

We gaan hierzelf ook aan verdienen. Grote wijze Pechtold heeft het zelf gezegd
Logisch en al het ESM geld komt terug, met rente, we gaan er zelfs aan verdienen,
Jan-Kees zegt dat en dan is het zo
pi_111911165
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 23:19 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

ik denk dat ik 40 jaar ouder dan jij ben, vandaar dat ik meegemaakt heb hoe de vorige EU muntunie in stukken uiteenviel , maar men leert niet, men wil niet leren van mislukkingen want het is zo een leuke droom, de VSEU
-niet op de man spelen aub-
Kaas-

[ Bericht 9% gewijzigd door Kaas- op 23-05-2012 10:27:37 ]
pi_111911185
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 00:03 schreef Bombshell het volgende:
Tweede Kamer heet dat, het Parlement dus. Dat is wat anders dan 'de Regering'.
  woensdag 23 mei 2012 @ 08:28:15 #231
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111913946
Papedemos zegt dat de Grieken uit de Euro gaan, zou wel de beste oplossing zijn voor de geplaagde euro

http://www.telegraaf.nl/d(...)e_op_het_vuur__.html

quote:
wo 23 mei 2012, 08:18
Papademos gooit olie op het vuur
AMSTERDAM - Oud premier Papademos van Griekenland schijnt gisterenavond te hebben gezegd dat Griekenland op dit moment overweegt voorbereidingen te treffen om de gemeenschappelijke euro munteenheid te verlaten.

Bovendien zou hij hebben gezegd dat er steeds meer verzet komt in Griekenland om zich te houden aan de verstikkende bezuiniging- en hervormingseisen overeengekomen met de trojka EU/ECB/IMF.

Papademos ontkent vanochtend via CNBC de uitspraken te hebben gedaan, maar het kwaad is al geschied. Gisterenavond leverde Wall Street in het laatste uur al de opgebouwde winsten weer in en eindigde vlak. In Azië leveren de aandelenbeurzen gemiddeld tussen 0,5 en 2 procent in.

Uitspraken van zo een vooraanstaand man, oud ECB-directielid en oud premier Papademos, werken letterlijk uit als olie op het vuur. Als men al publiek maakt dat er overwegingen zijn om de eurozone te verlaten, kunt u ervan uitgaan dat er daadwerkelijk in het geheim activiteiten plaatshebben om binnenkort te schakelen.

De Europese beurzen zullen vanochtend dan ook fors lager openen in reactie op de ontwikkelingen van de laatste 12 uur. Er worden openingen verwacht van ruim 1 procent lager. De AEX wordt 3 tot 4 punten lager verwacht. De oververkochte situatie is verwerkt en de neergaande trend mogelijk weer hervat.

Vandaag is de informele EU-top in Brussel waar de 27 Europese leiders bijeenkomen om alle Europese ellende te bespreken. Voor gisteren was het officiële standpunt dat Griekenland pertinent in de eurozone moest blijven.

De publieke aanwijzing in aanloop naar de EU-top van de zeer gewaardeerde oud premier Papademos zal echter de gesprekken anders laten verlopen. Het lijkt wel of hij wilde waarschuwen dat de Grieken overhellen naar een exit uit de eurozone.

De algemene marktgedachte is dat er niet zoveel zal worden bereikt op de vandaag te houden informele top van EU-leiders. Er zullen geen drastische maatregelen worden genomen. Hoewel president Hollande het heeft afgezwakt, wordt toch verwacht dat het thema van eurobonds op tafel zal komen.

Duitsland, Nederland, Finland en gisteren ook Luxemburg hebben al officieel aangegeven pertinent mordicus tegen eurobonds te blijven. Wat er ook wordt beloofd of gezegd. Toch zullen de EU-leiders proberen een gezamenlijke groeistrategie te ontwikkelen die werkbaar is in de eurozone en die de begrotingsdiscipline niet zal aantasten.

Volgens de berichten vanochtend zal de Spaanse premier Rajoy vandaag op de EU-top een officieel beroep willen doen op de ECB om te helpen om haar schuldenberg te financieren. Een eerste officiële stap in aanloop naar het definitieve verzoek om aan het infuus van de EU/ECB/IMF te mogen komen.

Spanje is zeer bang dat het zich bij aanhoudend stijgende renten niet meer op de kapitaalmarkten kan financieren. De ECB heeft haar opkoopprogramma van periferie staatsobligaties begin maart beëindigd. De grote vraag is hoe de ECB zal reageren en of zij zullen doorverwijzen naar het ESM.

Een aanstaand exit van Griekenland kan dan ook niet op een slechter moment komen. Het domino besmettingsgevaar is sterk toegenomen. De directe schade van een exit van Griekenland worden geraamd op euro 400 miljard. Tegelijkertijd hebben de Spanjaarden honderden miljarden nodig voor herfinanciering, afschrijving vastgoedbubbel en herkapitalisatie van de banken. Wie trekt de portemonnee?

In Amerika wordt men ook eindelijk wakker. Niemand trok zich dit jaar iets aan van de sneloplopende schuldenberg. De nationale schuldenberg is sinds vorig jaar augustus met ruim 10 procent gestegen en beloopt ondertussen $ 15.740 miljard.

Gisteren heeft het Congressional Budget Office een officiële waarschuwing uit laten gaan dat Amerika in 2013 in recessie zal geraken indien er niets aan de vorig jaar met veel pijn en moeite overeengekomen maatregelen zal worden gedaan. Als de huidige aangenomen maatregelen niet worden gewijzigd voor eind van dit jaar, zal Amerika vanaf januari 2013 worden geconfronteerd met wettelijk automatisch ingaande belastingverhogingen en uitgaven verminderingen.

Maar geen enkele politicus wil zich daar mee inlaten in het presidentiële verkiezingsjaar. Het in augustus afgesproken schuldenplafond, wat goed moest zijn tot en met de verkiezingen in november, is nu al bijna weer bereikt zodat er weer een officiële parlementaire meerderheid voor een verhoging moet komen.

Amerika zal wat aan zijn schuldenberg moeten gaan doen, anders wordt het daar ook onhoudbaar. In absolute getallen is dit het eigenlijk al. Het zal tientallen jaren duren om de schulden weer enigszins terug te brengen. Maar niemand die zich daar nu over bekommert. Maar dit kan niet op deze huidige wijze doorgaan.

Nivelleren, als je het erg vaak doet, ga je het steeds leuker vinden :)
pi_111914301
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 20:43 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Klep dicht, knulletje.
He getver, wat klinkt dat onrespectvol. Niet nodig, zo'n toon, ook al mag je iemand niet en ben je het niet eens met zijn mening.

[ Bericht 0% gewijzigd door Budapestenaar op 23-05-2012 11:41:35 ]
pi_111914601
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 08:28 schreef HD9 het volgende:
Papedemos zegt dat de Grieken uit de Euro gaan, zou wel de beste oplossing zijn voor de geplaagde euro

http://www.telegraaf.nl/d(...)e_op_het_vuur__.html

[..]

Nadat de G8 net heeft benadrukt dat een Griekse exit schadelijk zou zijn voor de EU en wereldeconomie, voeren de Grieken de druk nog even lekker op door te opperen dat ze het toch echt doen en achter de schermen al voorbereidingen treffen. Ik heb steeds vaker het gevoel dat die Grieken het onderhandelspelletje goed weten te spelen. :)
pi_111915036
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 09:04 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]

Nadat de G8 net heeft benadrukt dat een Griekse exit schadelijk zou zijn voor de EU en wereldeconomie, voeren de Grieken de druk nog even lekker op door te opperen dat ze het toch echt doen en achter de schermen al voorbereidingen treffen. Ik heb steeds vaker het gevoel dat die Grieken het onderhandelspelletje goed weten te spelen. :)
Behalve dan dat het spelletje alleen gespeeld kan worden als er een tegenpartij is. En of die er nog is na 17 juni is maar de vraag. Ik denk dat de Nederlandse regering in ieder geval dwars gaat liggen als de Grieken niet gewoon het Memorandum gaan uitvoeren. Ze hebben hier wel binnenkort verkiezingen en ik denk dat de kiezers hier een hoop slikken, maar niet als de Grieken weer een blanco cheque krijgen. En dat weten Rutten c.s. ook .
  woensdag 23 mei 2012 @ 09:24:45 #235
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111915143
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 09:21 schreef HiZ het volgende:

[..]

Behalve dan dat het spelletje alleen gespeeld kan worden als er een tegenpartij is. En of die er nog is na 17 juni is maar de vraag. Ik denk dat de Nederlandse regering in ieder geval dwars gaat liggen als de Grieken niet gewoon het Memorandum gaan uitvoeren. Ze hebben hier wel binnenkort verkiezingen en ik denk dat de kiezers hier een hoop slikken, maar niet als de Grieken weer een blanco cheque krijgen. En dat weten Rutten c.s. ook .
jammer dat Nederland nu in de tang van de Grieken zit, wie heeft dat verzonnen ??
pi_111915258
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 09:24 schreef HD9 het volgende:

[..]

jammer dat Nederland nu in de tang van de Grieken zit, wie heeft dat verzonnen ??
Sja, in de tang van de Grieken. We zitten met elkaar in de EU. Landen hebben zo hun eigen ideeën en belangen. Dan krijg je dit soort machtsspelletjes. De Grieken tegenover de EU, Frau Merkel tegenover Hollande etc. etc.
  woensdag 23 mei 2012 @ 10:32:45 #237
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111917124
Nederlanders geven minder uit, ik merkt het zelf ook in de sauna of restaurant veel minder mensen dan normaal en volgend jaar met die BTW zal t nog veel erger worden
Kosten hoger, inkomsten omlaag of dit nu goede interne devaluatie is weet ik niet
http://www.telegraaf.nl/u(...)_knip_is_leeg__.html

quote:
Huishoudens geven nog minder uit
DEN HAAG - Door de recessie houden Nederlanders steeds meer de hand op de knip. Huishoudens besteedden in maart 2,1 procent minder aan goederen en diensten dan in dezelfde maand een jaar eerder. Dat blijkt uit woensdag gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
De consumptie is al sinds de zomer van 2011 onafgebroken lager dan een jaar eerder. De afname in maart is groter dan die in voorgaande maanden. De consumptiecijfers zijn gecorrigeerd voor prijsveranderingen en veranderingen in de samenstelling van de koopdagen.

Aan voedings- en genotmiddelen werd in maart 2,9 procent minder uitgegeven. De bestedingen aan duurzame goederen, zoals auto's en meubels, waren 2,4 procent lager. Maart was dit jaar relatief zacht, waardoor huishoudens veel minder gas verbruikten dan vorig jaar.

Consumenten gaven wel meer uit aan kleding en schoenen. De bestedingen aan diensten lagen vrijwel op hetzelfde niveau als een jaar eerder, aldus het CBS.
pi_111917457
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 10:32 schreef HD9 het volgende:
Nederlanders geven minder uit, ik merkt het zelf ook in de sauna of restaurant veel minder mensen dan normaal en volgend jaar met die BTW zal t nog veel erger worden
Kosten hoger, inkomsten omlaag of dit nu goede interne devaluatie is weet ik niet
http://www.telegraaf.nl/u(...)_knip_is_leeg__.html

[..]

Ik heb vrijdag een TV van ¤1900 gekocht en ik schat in dat we in de loop van dit jaar nog wel wat meer leuke dingetjes gaan doen. Die lage rente maakt het ook niet echt de moeite waard om te sparen. :)
pi_111917558
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 23:20 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

ESM bazooka

Als je hem hebt dan heb je hem niet meer nodig , ik hoor het hem zeggen

[ afbeelding ]
Gezien het tijdstip denk ik dat je op Ewald Engelen doelde bij Kneveld & vd Brink? Gedachte erachter klopt anders wel: wanneer we met een groot ESM aantonen dat we er met zijn allen alles aan gaan doen om de eurozone te redden, dan wekt dat het benodigde vertrouwen om niet langer tegen de euro te speculeren. Alleen is dat ESM van 700 miljard euro daar bij lange na niet groot genoeg voor.
  woensdag 23 mei 2012 @ 10:47:32 #240
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_111917575
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 09:28 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]

Sja, in de tang van de Grieken. We zitten met elkaar in de EU. Landen hebben zo hun eigen ideeën en belangen. Dan krijg je dit soort machtsspelletjes. De Grieken tegenover de EU, Frau Merkel tegenover Hollande etc. etc.
Leve de EU *O* :X
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  woensdag 23 mei 2012 @ 10:54:24 #241
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111917772
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 10:47 schreef Perrin het volgende:

[..]

Leve de EU *O* :X
ik denk dat ieder blij is dat we de komende jaren fors mogen betalen voor die knoflooklanden, je moet wat over hebben voor de VSEU
  woensdag 23 mei 2012 @ 10:55:49 #242
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111917813
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 10:44 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ik heb vrijdag een TV van ¤1900 gekocht en ik schat in dat we in de loop van dit jaar nog wel wat meer leuke dingetjes gaan doen. Die lage rente maakt het ook niet echt de moeite waard om te sparen. :)
volgend jaar issie 21% BTW en ambtenaren krijgen er geen cent bij
pi_111917949
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 10:44 schreef HiZ het volgende:

[..]

Same here, ik trakteer mezelf dit weekend op een mooie, splinternieuwe laptop met alles erop en eraan. ^O^
pi_111918034
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 00:13 schreef michaelmoore het volgende:
Logisch en al het ESM geld komt terug, met rente, we gaan er zelfs aan verdienen,
Jan-Kees zegt dat en dan is het zo
Leningen van het ESM zijn preferent (na het IMF) dus waarschijnlijk wel en de overige obligatiehouders betalen die prijs bij een herstructurering. Nog meer reden om toekomstige probleemlanden te mijden of in ieder geval een hogere yield te bedingen.

quote:
Like the IMF, the ESM will provide stability support to an ESM Member when its regular access to market financing is impaired or is at risk of being impaired. Reflecting this, Heads of State or Government have stated that the ESM loans will enjoy preferred creditor status in a similar fashion to those of the IMF, while accepting preferred creditor status of the IMF over the ESM. This status will be effective as of the date of entry into force of this Treaty. In the event of ESM financial assistance in the form of ESM loans following a European financial assistance programme existing at the time of the signature of this Treaty, the ESM will enjoy the same seniority as all other loans and obligations of the beneficiary ESM Member, with the exception of the IMF loans.
  woensdag 23 mei 2012 @ 11:34:04 #245
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111919122
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 11:00 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]

Same here, ik trakteer mezelf dit weekend op een mooie, splinternieuwe laptop met alles erop en eraan. ^O^
en ik ga nog een keer extra naar de hoeren *O*
alles voor de interne devaluatie

[ Bericht 2% gewijzigd door HD9 op 23-05-2012 11:43:39 ]
pi_111922559
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 09:24 schreef HD9 het volgende:

[..]

We kunnen gewoon ook weglopen van die Griekse tang hoor. Niets wat ons tegen kan houden.
pi_111922693
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 12:57 schreef HiZ het volgende:

[..]

We kunnen gewoon ook weglopen van die Griekse tang hoor. Niets wat ons tegen kan houden.
Onze minister verteld ons wat anders.
pi_111923165
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 12:59 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Onze minister verteld ons wat anders.
Nee, dat doet ie niet. Hij zegt dat het ons wat gaat kosten als de Grieken onderuit gaan. En dat is waar. Maar dat betekent niet dat we aan de heup vergroeid zijn met ze. Als we na 17 juni allebei een andere richting opwillen kan dat gewoon hoor.
pi_111923219
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 13:09 schreef HiZ het volgende:

[..]

Nee, dat doet ie niet. Hij zegt dat het ons wat gaat kosten als de Grieken onderuit gaan. En dat is waar. Maar dat betekent niet dat we aan de heup vergroeid zijn met ze. Als we na 17 juni allebei een andere richting opwillen kan dat gewoon hoor.
Dat het kan staat vast. Maar het word onmogelijk gemaakt door de hel en verdoemenis verhalen van die de Jager. Dus ja, dat doet hij wel.
pi_111924092
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 13:10 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Dat het kan staat vast. Maar het word onmogelijk gemaakt door de hel en verdoemenis verhalen van die de Jager. Dus ja, dat doet hij wel.
Nee, dat doet hij niet. Het beste is als de Grieken zich aan de afspraken houden en we gewoon doorgaan met de euro. Dat is voor de Grieken op termijn het beste, en ons kost het het minst. Zolang dat nog bereikt kan worden, is het de moeite waard om er maximaal op in te zetten met - overigens spotgoedkope - retoriek.
pi_111924265
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 13:29 schreef HiZ het volgende:

[..]

Nee, dat doet hij niet. Het beste is als de Grieken zich aan de afspraken houden en we gewoon doorgaan met de euro. Dat is voor de Grieken op termijn het beste, en ons kost het het minst. Zolang dat nog bereikt kan worden, is het de moeite waard om er maximaal op in te zetten met - overigens spotgoedkope - retoriek.
Waarom is dat het beste dan? :').

Wat de Jager doet is angstzaaien, en dat staat gewoon vast. Net zoals het vast staat dat die Grieken, dan wel nu, dan wel later, eruit geflikkerd worden.
pi_111924464
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 13:32 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Waarom is dat het beste dan? :').

Wat de Jager doet is angstzaaien, en dat staat gewoon vast. Net zoals het vast staat dat die Grieken, dan wel nu, dan wel later, eruit geflikkerd worden.
Het beste omdat de Grieken dan iets gaan doen aan het concurrentievermogen van hun economie en niet meer afhankelijk zijn van geld uit Brussel en voor ons beter omdat we dan geen miljarden hoeven af te schrijven. Hoe moeilijk kan het zijn om dat te begrijpen?

Het is geen angstzaaien om mensen hier en daar te confronteren met de werkelijkheid; het gaat ons gegarandeerd een bak geld kosten als de Grieken eruit stappen of geduwd worden. Het gaat voor de Grieken heel erg vervelend worden in datzelfde scenario.

Maar ik begrijp dat het PVV slagdeel graag het woord angstzaaien gebruikt als schaamlapje voor te lui zijn om zich te verdiepen in de situatie.
  woensdag 23 mei 2012 @ 13:43:47 #253
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111924788
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 13:36 schreef HiZ het volgende:

Het is geen angstzaaien om mensen hier en daar te confronteren met de werkelijkheid; het gaat ons gegarandeerd een bak geld kosten als de Grieken eruit stappen of geduwd worden.
lijkt me een beetje onzin dat als die tzatziki makers uit de Euro gaan dat er dan heel veel gaat gebeuren.
Ja gezichtsverlies voor sommige EU regenten dat wel

Het gaat veel meer kosten als ze erin blijven
pi_111925159
quote:

[..]

Het beste omdat de Grieken dan iets gaan doen aan het concurrentievermogen van hun economie en niet meer afhankelijk zijn van geld uit Brussel en voor ons beter omdat we dan geen miljarden hoeven af te schrijven. Hoe moeilijk kan het zijn om dat te begrijpen?

Het is geen angstzaaien om mensen hier en daar te confronteren met de werkelijkheid; het gaat ons gegarandeerd een bak geld kosten als de Grieken eruit stappen of geduwd worden. Het gaat voor de Grieken heel erg vervelend worden in datzelfde scenario.

Maar ik begrijp dat het PVV slagdeel graag het woord angstzaaien gebruikt als schaamlapje voor te lui zijn om zich te verdiepen in de situatie.
Het is voor jou dan net zo moeilijk te begrijpen, blijkbaar, dat als Griekenland er in blijft zitten, het ook miljarden gaat kosten? Met een negatieve outlook in de toekomst, aangezien dit gezanik door blijft gaan? Dat snap jij wel of niet? Of denk jij werkelijk, dat als Griekenland er wel in blijft, ons dat geen miljarden meer gaat kosten maar Griekenland te redden valt met potten pindakaas? Echt?

Daarom: take your losses, wat al vorig jaar had moeten gebeuren, en laat die Grieken failiet gaan. Hun blij, schulden afschrijven, en bouwen vol vrijheid aan een goede basis voor de toekomst. Dan kost het ons de al ingestoken miljarden, maar niet over een half jaar, weer een heel aantal miljarden.
  woensdag 23 mei 2012 @ 13:56:34 #255
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111925321
De Grieken gaan niet vanzelf, zolang de EU regenten miljarden van Nederland kunne stelen om aan hen te geven, tot we zelf in opstand komen
pi_111925355
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 13:56 schreef HD9 het volgende:
De Grieken gaan niet vanzelf, zolang de EU regenten miljarden van Nederland kunne stelen om aan hen te geven, tot we zelf in opstand komen
Grieken gaan wel zelf. Ze zijn hun exit strategie in ieder geval al aan het bespreken.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-05-2012 13:57:14 ]
pi_111925524
quote:

Het is wel angstzaaien, want niemand weet precies wat er gaat gebeuren als ze uit stapppen. Economen zijn het daar geheel niet over eens.
Hij gaat meteen uit van het ergste scenario, maar het is maar de vraag of dat in de praktijk ook zo zou zijn.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  woensdag 23 mei 2012 @ 14:02:11 #258
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111925590
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 13:57 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Grieken gaan wel zelf. Ze zijn hun exit strategie in ieder geval al aan het bespreken.
Ik denk dat de EU regenten hen gaan tegenhouden, gezichtsverlies is het ergste wat er is voor hen
pi_111925727
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 14:00 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Het is wel angstzaaien, want niemand weet precies wat er gaat gebeuren als ze uit stapppen. Economen zijn het daar geheel niet over eens.
Hij gaat meteen uit van het ergste scenario, maar het is maar de vraag of dat in de praktijk ook zo zou zijn.
Precies, want: http://www.bloomberg.com/(...)o-area-stronger.html
pi_111925842
quote:
Precies, nou hebben economen de laatste jaren al bewezen dat ze eigenlijk weinig tt geen kennis hebben. maar waar de Jager de kennis vandaan haalt is me een raadsel.
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  woensdag 23 mei 2012 @ 14:08:50 #261
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111925895
op een gegeven moment dan maakt de euro zelf die vrees tot waarheid

http://www.telegraaf.nl/d(...)sterk_in_2013__.html
quote:
wo 23 mei 2012, 13:38
Van Houten: Eurocrisis raakt Philips sterk in 2013
AMSTERDAM - Philips-topman Frans van Houten voorziet dat de eurocrisis de verkopen van zijn medische apparatuur ook in 2013 gaat raken. Het vooruitzicht op omzetontwikkeling is bewolkt.

Philips daalde gisteren het sterkst in drie weken op de AEX. De vraag in Zuid-Europa zakt, de inkoop van medische apparatuur in China is ook 'iets minder sterk dan het was', aldus de Philips-bestuursvoorzitter tijdens de Electrical Products Group Conference in Florida
pi_111927771
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 13:52 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Het is voor jou dan net zo moeilijk te begrijpen, blijkbaar, dat als Griekenland er in blijft zitten, het ook miljarden gaat kosten? Met een negatieve outlook in de toekomst, aangezien dit gezanik door blijft gaan? Dat snap jij wel of niet? Of denk jij werkelijk, dat als Griekenland er wel in blijft, ons dat geen miljarden meer gaat kosten maar Griekenland te redden valt met potten pindakaas? Echt?

Daarom: take your losses, wat al vorig jaar had moeten gebeuren, en laat die Grieken failiet gaan. Hun blij, schulden afschrijven, en bouwen vol vrijheid aan een goede basis voor de toekomst. Dan kost het ons de al ingestoken miljarden, maar niet over een half jaar, weer een heel aantal miljarden.
Vandaar ook de voorwaarde die ik noemde, maar aangezien het moeilijk is om te lezen zal ik het nog een keer vetgedrukt schrijven; Het beste omdat de Grieken dan iets gaan doen aan het concurrentievermogen van hun economie en niet meer afhankelijk zijn van geld uit Brussel.

Als die voorwaarde zich niet voordoet, dan gaan we naar plan B en gaan de Grieken het helemaal alleen met de Drachme proberen.

Voorlopig weten we alleen dat het heel duur wordt als de Grieken eruitstappen, of het goedkoper is dan wanneer ze erin blijven is zeer twijfelachtig. Dat is alleen maar zeker als ze erin blijven zonder te hervormen. Iets, waar, en dat begrijpen mensen van jouw politieke achtergrond niet, bijna iedereen tegen is. Ja echt waar, niemand wil de Grieken tot in eeuwigheid van dagen met honderden miljarden steunen.
  woensdag 23 mei 2012 @ 15:04:57 #263
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111927962
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 14:59 schreef HiZ het volgende:

[..]

Het beste omdat de Grieken dan iets gaan doen aan het concurrentievermogen van hun economie en niet meer afhankelijk zijn van geld uit Brussel.
De Grieken hebbe nog nooit concurrentievermogen in de tzatzikie industrie gehad, dan kun je albanie en kirgizie ook wel interne devaluatie geven
Als je die jaarlijks 40 miljard geeft dan gaat het ook op
pi_111927983
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 14:00 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Het is geen angst zaaien als je vertelt dat het veel geld gaat kosten. Daar kun je zeker van zijn. De premisse van een Grieks vertrek uit de eurozone is namelijk dat de Grieken zich niks aantrekken van hun aangegane verplichtingen. Als je er niet vanuit kunt gaan wanneer ze lid zijn is er geen enkele maar dan ook geen enkele reden om aan te nemen dat ze zich wel aan de regels gaan houden als ze eruitgeknikkerd zijn en bijna letterlijk het licht uitgaat in Griekenland. Ja het licht uit gaat, daar heb je 'm. En in dit geval waar want Griekenland importeert 100% van z'n energiebehoefte, wat lastig is voor een land met een valuta in vrije val.

Als de Grieken er dus uitstappen zijn we alle euros die we aan hun hebben uitgeleend in principe kwijt. En zoals we allemaal weten zijn dat heel veel euros, die als ze afgeschreven moeten worden grote gaten gaan veroorzaken op allerlei balansen. Gaten die ofwel gedicht moeten worden of gaan leiden tot het omvallen van financiele instituten.

Maar goed, als jij denkt dat je het beter weet dan iedereen, en dat de Britten voor de leut in paniek zijn over het feit dat Griekenland uit de euro zou kunnen vallen, mijn zegen heb je.

Onwetendheid kun je wat tegen doen, domheid is een ander verhaal.
pi_111928029
quote:
Dat betekent niet dat het gratis is.
pi_111928092
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 15:04 schreef HD9 het volgende:

[..]

De Grieken hebbe nog nooit concurrentievermogen in de tzatzikie industrie gehad, dan kun je albanie en kirgizie ook wel interne devaluatie geven
Ja fijn, dat weten we en daarom krijgen ze nu geen poot aan de grond en vertelt iedereen die aan de beurt komt dat ze ook de keuze hebben om het buiten de euro te proberen.
  woensdag 23 mei 2012 @ 15:08:32 #267
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111928122
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 15:07 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ja fijn, dat weten we en daarom krijgen ze nu geen poot aan de grond en vertelt iedereen die aan de beurt komt dat ze ook de keuze hebben om het buiten de euro te proberen.
Dat zal best beter gaan dan afhankelijk zijn van bijstand tot in de eeuwigheid

Maar we wachten op Spanje en Italie dan zullen de EU regenten wel verstandig worden
pi_111928178
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 15:05 schreef HiZ het volgende:

[..]

Het is geen angst zaaien als je vertelt dat het veel geld gaat kosten. Daar kun je zeker van zijn. De premisse van een Grieks vertrek uit de eurozone is namelijk dat de Grieken zich niks aantrekken van hun aangegane verplichtingen. Als je er niet vanuit kunt gaan wanneer ze lid zijn is er geen enkele maar dan ook geen enkele reden om aan te nemen dat ze zich wel aan de regels gaan houden als ze eruitgeknikkerd zijn en bijna letterlijk het licht uitgaat in Griekenland. Ja het licht uit gaat, daar heb je 'm. En in dit geval waar want Griekenland importeert 100% van z'n energiebehoefte, wat lastig is voor een land met een valuta in vrije val.

Als de Grieken er dus uitstappen zijn we alle euros die we aan hun hebben uitgeleend in principe kwijt. En zoals we allemaal weten zijn dat heel veel euros, die als ze afgeschreven moeten worden grote gaten gaan veroorzaken op allerlei balansen. Gaten die ofwel gedicht moeten worden of gaan leiden tot het omvallen van financiele instituten.

Maar goed, als jij denkt dat je het beter weet dan iedereen, en dat de Britten voor de leut in paniek zijn over het feit dat Griekenland uit de euro zou kunnen vallen, mijn zegen heb je.

Onwetendheid kun je wat tegen doen, domheid is een ander verhaal.
Natuurlijk gaat het ons veel geld kosten als ze eruit stappen. Maar zo door modderen kost nog veel meer geld. En ik heb echt niet de illusie dat de Grieken hun huidige schulden tot de laatste cent zullen terug betalen, of ze nou wel of niet in de euro blijven.
Verder heb ik er een hard hoofd in dat die Grieken echt forse bezuinigen gaan doorvoeren. We hebben de laatste jaren al genoeg beloftes van de Grieken gehoord en nog geen enkele keer hebben ze zich er volledig aan gehouden.
Waarom zou dat nou ineens anders zijn?
pi_111928212
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 15:08 schreef HD9 het volgende:

[..]

Dat zal best beter gaan dan afhankelijk zijn van bijstand tot in de eeuwigheid
Er is in al die tijd geen enkel bewijs geweest dat de Grieken zichzelf kunnen besturen. Als je niet compleet harteloos bent zou je moeten willen dat ze rechtstreeks uit Brussel bestuurd worden. De helft van de tijd vind ik dat ze met een grote boog naar Afrika geschopt moeten worden.
pi_111928244
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 15:09 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Natuurlijk gaat het ons veel geld kosten als ze eruit stappen. Maar zo door modderen kost nog veel meer geld. En ik heb echt niet de illusie dat de Grieken hun huidige schulden tot de laatste cent zullen terug betalen, of ze nou wel of niet in de euro blijven.
Verder heb ik er een hard hoofd in dat die Grieken echt forse bezuinigen gaan doorvoeren. We hebben de laatste jaren al genoeg beloftes van de Grieken gehoord en nog geen enkele keer hebben ze zich er volledig aan gehouden.
Waarom zou dat nou ineens anders zijn?
Tja, ik heb er ook een hard hoofd in, maar dat betekent niet dat het niet beter is als ze het wel zouden doen.
  woensdag 23 mei 2012 @ 15:19:02 #271
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111928630
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 15:10 schreef HiZ het volgende:

Als je niet compleet harteloos bent zou je moeten willen dat ze rechtstreeks uit Brussel bestuurd worden.
Ja maar er is toch democratie he

Dat zal nooit kunnen
pi_111929680
quote:
'Ambtenaren maken plannen voor Griekse exit'

BRUSSEL (AFN) - Topambtenaren van de eurozone hebben woensdag afgesproken dat elke lidstaat van de muntunie zich afzonderlijk moet voorbereiden op een Griekse exit. Dat zeiden twee functionarissen tegen persbureau Reuters.
De zogeheten Eurogroep Werkgroep nam het besluit na een uur vergaderen. De werkgroep bereidt vergaderingen voor van de ministers van Financiën en vormt ook het bestuur van het tijdelijke noodfonds EFSF.
Het ministerie van Financiën wilde woensdag niet ingaan op het bericht. De woordvoerder verwees naar uitspraken van minister Jan Kees de Jager dat naar alle opties gekeken wordt.
Naast de bevestiging van twee functionarissen kreeg Reuters ook inzage in memo's van een van de lidstaten. Daarin stonden elementen waaraan de de eurolanden moeten denken in hun voorbereidingen
http://www.iex.nl/Nieuws/(...)or-Griekse-exit.aspx

Gaat dus gewoon gebeuren.
  woensdag 23 mei 2012 @ 15:46:41 #273
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111929801
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 15:44 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Is een goed oefening voor de volgende klant Spanje of Portugal
pi_111931434
De euro verliest zijn waarde rap nu. Inmiddels laagste niveau sinds 2009 als ik het goed heb.
  woensdag 23 mei 2012 @ 16:25:23 #275
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111931447
quote:
Noodkreet Spanje voor EU-top

De Spaanse premier Rajoy heeft gezegd dat zijn land op korte termijn geld nodig heeft. Met de huidige hoge rentestand houden we het niet langer vol, was zijn noodkreet op een gezamenlijke persconferentie met de Franse president Hollande in Parijs.

Rajoy vindt dat de Europese Centrale Bank weer noodmaatregelen moet treffen, zoals het opkopen van staatsobligaties van de zwakkere landen. Zo'n actie zou het rentepercentage van die landen verlagen.

Eurobonds

Rajoy sprak met Hollande voor het begin van de speciale Europese top, vanavond in Brussel. Hollande herhaalde zijn pleidooi voor eurobonds, waarmee de eurolanden gezamenlijk hun staatsschuld kunnen financieren.

Als de eurobonds er komen, gaat de rente omhoog van rijkere landen zoals Duitsland en Nederland. Spanje, Italië en Griekenland gaan dan minder rente betalen.

De informele Eurotop van vanavond gaat over de Europese financiële crisis.

Bron: NOS
Hoe durven die @#$!&! politici toch elke keer komen met uitspraken over wat de ECB moet doen. Daar hebben ze niets over te vertellen! (godzijdank)

Overigens is het ook nog eens een lulverhaal. " Met de huidige hoge rentestand houden we het niet langer vol, was zijn noodkreet". Het gaat hier om een rente van ca 6%. Een normale rate zou ongeveer 4% zijn. Dus die 2% extra zou de nekslag zijn van Spanje op korte termijn? Wat een onzin! Dan groeit de schuld jaarlijks 2% sneller.... big deal hoor :O

[ Bericht 7% gewijzigd door SeLang op 23-05-2012 16:32:27 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_111932651
quote:
8s.gif Op woensdag 23 mei 2012 16:25 schreef SeLang het volgende:

[..]

Hoe durven die @#$!&! politici toch elke keer komen met uitspraken over wat de ECB moet doen. Daar hebben ze niets over te vertellen! (godzijdank)

Overigens is het ook nog eens een lulverhaal. " Met de huidige hoge rentestand houden we het niet langer vol, was zijn noodkreet". Het gaat hier om een rente van ca 6%. Een normale rate zou ongeveer 4% zijn. Dus die 2% extra zou de nekslag zijn van Spanje op korte termijn? Wat een onzin! Dan groeit de schuld jaarlijks 2% sneller.... big deal hoor :O
Het is gewoon zelf weglopen voor pijnlijke maatregelen en de schuld bij Europese instanties neerleggen. Dat is trouwens iets waar Nederlandse politici ook een handje van hebben.
pi_111934282
quote:
8s.gif Op woensdag 23 mei 2012 16:25 schreef SeLang het volgende:
Waarheid als een koe.
One man's trash, another man's treasure.
pi_111934406
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 15:19 schreef HD9 het volgende:

[..]

Ja maar er is toch democratie he

Dat zal nooit kunnen
Ja, en dat betekent dat de Grieken zelf kunnen kiezen voor welk negatief scenario ze willen uitspelen.
pi_111934453
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 15:44 schreef Scrummie het volgende:

[..]

En het geeft de boodschap af naar de Grieken dat als ze door blijven gaan op de oude manier dat het deze keer echt menes is met de Grexit. Dat is het truukje van de geloofwaardige dreiging. Die halvegare Tsipas (of zo) en zijn stemmers denken dat we bluffen. Zodat wij duidelijk moeten maken dat we niet bluffen.
  woensdag 23 mei 2012 @ 17:52:01 #280
323876 michaelmoore
pi_111935464
Er is helemaal nooit draagvlak geweest mafjoekel
http://www.telegraaf.nl/b(...)eemt_niet_af___.html
63% stemde tegen de EU in het referendum

quote:
wo 23 mei 2012, 17:26 | 4 reacties
|
lees voor
Rutte ziet draagvlak voor EU niet afnemen _O- _O- _O- -O-
DEN HAAG - Premier Mark Rutte ziet de steun in Nederland voor de Europese Unie niet afnemen. Dat zei hij woensdag in de Tweede Kamer tijdens een debat over het informeel diner van de 27 staats- en regeringsleiders van de Europese Unie later op de dag in Brussel.

Rutte reageerde op Henk Jan Ormel van het CDA die de premier had gevraagd het belang van Europa uit te dragen. Volgens Ormel is er steeds minder steun voor Europa onder de bevolking. De premier wees erop dat Nederlanders in enquêtes steevast horen bij de Europeanen die de EU het meeste steunen. „Ik geloof niet dat dit draagvlak afneemt”, zei Rutte.

[ Bericht 8% gewijzigd door michaelmoore op 23-05-2012 18:05:58 ]
pi_111936143
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 17:52 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Oh, je bent even teruggegaan in de tijd om de vraag van het referendum te veranderen?
  woensdag 23 mei 2012 @ 18:21:34 #282
213335 Breekfast
Ondertitel
pi_111936591
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 17:52 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Hoewel ik groot voorstander ben van de Europese Unie, denk ik dat Rutte er fout aan doet door zijn kop in het zand te steken door te stellen dat het draagvlak voor de EU niet aan het afnemen is onder de bevolking.

Als hij werkelijk gelooft in de voordelen van de EU, en ik hoop dat hij dat doet, dan zou hij dit veel meer moeten uitdragen en de bevolking moeten proberen te overtuigen. Naar mijn mening gebeurd dit veel te weinig. Net zoals Balkenende heeft Rutte nog geen greintje aan leiderschapskwaliteiten laten zien.
  woensdag 23 mei 2012 @ 18:28:22 #283
323876 michaelmoore
pi_111936864
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 18:21 schreef Breekfast het volgende:

[..]

Hoewel ik groot voorstander ben van de Europese Unie, denk ik dat Rutte er fout aan doet door zijn kop in het zand te steken door te stellen dat het draagvlak voor de EU niet aan het afnemen is onder de bevolking.

Als hij werkelijk gelooft in de voordelen van de EU, en ik hoop dat hij dat doet, dan zou hij dit veel meer moeten uitdragen en de bevolking moeten proberen te overtuigen. Naar mijn mening gebeurd dit veel te weinig. Net zoals Balkenende heeft Rutte nog geen greintje aan leiderschapskwaliteiten laten zien.
Maar de realiteit laat zien dat het een bureaucratisch bolwerk is en dat de Euro faalt zoals te verwachtten was
pi_111937127
Wat een fantastisch artikel! Een noord-Europese unie als vervanger voor het gedrocht wat nu Europa heet:

quote:
'EU-toppen hebben geen zin'

TILBURG - De EU-toppen waar de leiders van de Europese landen samenkomen om maatregelen tegen de schuldencrisis te vinden, hebben nu geen enkele zin.

"De weg die de Europese leiders hebben ingeslagen is niet de juiste. Het is het moment om stil te staan en een ander pad te kiezen."

Dit stelt de Duitse topeconoom Hans Werner Sinn woensdag in een interview met NU.nl. "Dit pad moet zijn: een eurozone in gereduceerde vorm met minder lidstaten. Wie zegt dat een eurozone met 17 lidstaten het beste is? Dat kunnen er ook 12 zijn, of 10."

Te groot
"Europa is veel te groot geworden. Laten we eerlijk zijn: dat is een ramp gebleken.” Onlangs pleitte Sinn al voor de uittreding van Griekenland. "Dat is onvermijdelijk. Ik ken geen enkele econoom die nu nog een andere oplossing ziet voor het land", zo stelt hij.

In theorie zou dit volgens Sinn zelfs een eurozone kunnen zijn met daarin alleen Nederland, Duitsland, Finland en Oostenrijk , wanneer hem gevraagd hoe hij de toekomst van Nederland voor zich ziet. "Deze landen hadden voor het begin van de euro ook al een samenwerkingsverband. Niet omdat ze elkaar nou zo aardig vinden, maar omdat het landen zijn met vergelijkbare economien."

Overleg
Woensdagavond komen de leiders van de Europese Unie in Brussel opnieuw bijeen voor een informeel overleg over de schuldencrisis. Op de agenda staan het instellen van eurobonds (een wens van onder meer Frankrijk) en de situatie in Griekenland.

Volgens Sinn hebben de Europese leiders met bijvoorbeeld het dezer dagen veelbesproken noodfonds en de reddingsoperaties van de ECB gekozen voor een verkeerde strategie om de schuldencrisis het hoofd te bieden.

"De Europese leiders denken dat ze het tempo moeten opvoeren om de crisis te bestrijden. Maar stel je beklimt een berg en je merkt dat je de top niet bereikt. Moet je dan als een gek doorrennen? Nee, dan moet je naar het punt van de laatste afslag en een ander pad kiezen."

"Natuurlijk, het zou fijn zijn als er op een EU-top een politiek idee ontpopt waarmee we deze crisis kunnen oplossen. Maar ik zeg je; zo’n idee is er niet. Je kan alleen maar maatregelen nemen die de huidige situatie zullen verlengen."

Maatregel
Zo’n maatregel is volgens Sinn het instellen van de onder meer door Frankrijk voorgestelde eurobonds. "Dat is een absurd idee. Daarmee socialiseer je schuld. Het stimuleert een systeem waar landen zullen denken: als ik het niet kan terugbetalen, dan is dat iemand anders probleem.En de belastingbetaler van de landen zonder schulden betaalt hier uiteindelijk voor."

"Het probleem is dat tegenwoordig het idee heerst dat als landen meer dan 6 procent van hun bbp betalen aan rente op hun staatsschuld dit voor hen niet meer te dragen is."

Volgens de econoom waren de rentes op de staatsleningen echter voor het instellen van de euro in veel landen een stuk hoger. "Italie heeft in de eerste helft van de jaren ’90 bijvoorbeeld altijd 12 procent betaald."

Spanje
"Ik snap dat ze er niet naar terugwillen, maar de landen die zeggen dat ze die lasten niet kunnen dragen: dat is gewoon niet waar. Ze hebben altijd al in zo’n regime geleefd."

"Maar het is goed dat bijvoorbeeld de Spaanse premier nu zegt dat dit niet meer vol te houden is. Want de implicatie daarvan is, is dat het land minder zal gaan lenen. En dat is ook nodig. Daarom is het instellen van de eurobonds ook zo verkeerd. Daarmee verdwijnt dit mechanisme."

Sinn is verbonden aan het Duitse onderzoeksinstituut Ifo en werd door de Britse krant The Independent in 2011 uitgeroepen tot een van de tien belangrijkste mensen ter wereld wegens zijn visie op de schuldencrisis.
Deze man roept wat hier volgens mij al meerdere malen geopperd is. w/
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_111937189
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 18:21 schreef Breekfast het volgende:

[..]

"Bent u voorstander van de EU" is eigenlijk zo'n algemene vraag dat de uitkomst totaal nietszeggend is. Iedereen kan wel voor- en nadelen van de EU noemen. Rutte moet uit laten zoeken wat de bezwaren van de mensen zijn en daarmee aan de slag gaan. Hij heeft van de Nederlandse bevolking een mandaat gekregen, niet van de EU.
  woensdag 23 mei 2012 @ 18:36:34 #286
323876 michaelmoore
pi_111937199
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 18:34 schreef fedsingularity het volgende:
Wat een fantastisch artikel! Een noord-Europese unie als vervanger voor het gedrocht wat nu Europa heet:

[..]

Ja opsplitsen, want in het eerste deel van dit topic al besproken was en wat iedere Nederlander ouder dan drie je kon vertellen
  woensdag 23 mei 2012 @ 18:37:40 #287
213335 Breekfast
Ondertitel
pi_111937244
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 18:28 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Maar de realiteit laat zien dat het een bureaucratisch bolwerk is en dat de Euro faalt zoals te verwachtten was
Dat de EU in zijn huidige vorm belangrijke gebreken heeft is duidelijk. Niet democratisch genoeg, de bureaucratie, en de fouten die zijn gemaakt bij de totstandkoming van de Euro.

Maar dat betekent niet dat de essentie van de EU fout is: Een nieuwe manier om conflicten tussen staten op het Europese continent op te lossen doormiddel van samenwerking, de globalisering waardoor steeds meer beleidsterreinen een internationale dimensie krijgen, het vrije verkeer van handel en personen wat Nederland veel geld heeft opgeleverd, en de alsmaar afnemende machtsposities van de Europese staten in de wereld ten gunste van nieuwe opkomende landen zoals China, India en Brazilië.
  woensdag 23 mei 2012 @ 18:38:52 #288
323876 michaelmoore
pi_111937281
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 18:37 schreef Breekfast het volgende:

[..]

Dat de EU in zijn huidige vorm belangrijke gebreken heeft is duidelijk. Niet democratisch genoeg, de bureaucratie, en de fouten die zijn gemaakt bij de totstandkoming van de Euro.

Maar dat betekent niet dat de essentie van de EU fout is: Een nieuwe manier om conflicten tussen staten op het Europese continent op te lossen doormiddel van samenwerking, de globalisering waardoor steeds meer beleidsterreinen een internationale dimensie krijgen, het vrije verkeer van handel en personen wat Nederland veel geld heeft opgeleverd, en de alsmaar afnemende machtsposities van de Europese staten in de wereld ten gunste van nieuwe opkomende landen zoals China, India en Brazilië.
Dat hadden we al met de EEG, een VSEU is niet nodig en ongewenst, de meerderheid van Nederland was, en is tegen, en heeft tegengestemd

En een muntunie was al eerder mislukt door de divergentie van landen
  woensdag 23 mei 2012 @ 18:40:04 #289
213335 Breekfast
Ondertitel
pi_111937335
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 18:34 schreef fedsingularity het volgende:

[..]

Iemand die een Noord-Europese Unie zonder Frankrijk voorstelt snapt überhaupt niet waarom we er ooit aan zijn begonnen. Het zal ook nooit gebeuren aangezien Duitsland Frankrijk nooit zal laten vallen voor zo'n Unie.
  woensdag 23 mei 2012 @ 18:41:24 #290
323876 michaelmoore
pi_111937395
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 18:40 schreef Breekfast het volgende:

[..]

Iemand die een Noord-Europese Unie zonder Frankrijk voorstelt snapt überhaupt niet waarom we er ooit aan zijn begonnen. Het zal ook nooit gebeuren aangezien Duitsland Frankrijk nooit zal laten vallen voor zo'n Unie.
Duitsland heeft Frankrijk in een gelijke situatie al eerder laten vallen in 1972
quote:
In maart 1972 proberen de Zes de monetaire integratie weer vlot te krijgen door de “slang in de tunnel” te creëren: de valuta's zweven gemeenschappelijk (de “slang”) binnen nauwe fluctuatiemarges ten opzichte van de dollar (de “tunnel”). Gedestabiliseerd door de achtereenvolgende oliecrises, de zwakheid van de dollar en de verschillen tussen het economisch beleid van de lidstaten, verliest de "slang" in minder dan twee jaar de meeste van zijn leden en wordt hij uiteindelijk teruggebracht tot een "markzone" waarvan Duitsland, de Benelux en Denemarken deel uitmaken.
pi_111937501
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 18:41 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Duitsland heeft Frankrijk in een gelijke situatie al eerder laten vallen in 1972
Uh, nee. De EEG en EGKS zijn toen gewoon blijven bestaan, met Duitsland en Frankrijk.
  woensdag 23 mei 2012 @ 18:45:38 #292
213335 Breekfast
Ondertitel
pi_111937597
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 18:41 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

[..]

Duitsland heeft het Europese project met Frankrijk nooit laten vallen en zal dat ook nu niet gaan doen. Mensen die een Noord-Europese Unie propageren zonder Frankrijk vertellen een fabeltje wat er nooit gaat komen.
pi_111937615
Wat was er in 1972 dan?

iets met een emu-slang zeker :D
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  woensdag 23 mei 2012 @ 18:46:31 #294
323876 michaelmoore
pi_111937641
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 18:45 schreef Breekfast het volgende:

[..]

Duitsland heeft het Europese project met Frankrijk nooit laten vallen en zal dat ook nu niet gaan doen. Mensen die een Noord-Europese Unie propageren zonder Frankrijk vertellen een fabeltje wat er nooit gaat komen.
O nou ik moet je teleurstellen, Frankrijk past nog minder bij Duitsland dan Spanje of Griekenland
pi_111937687
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 18:46 schreef fedsingularity het volgende:
Wat was er in 1972 dan?

iets met een emu-slang zeker :D
Tja, kennelijk het enige moment waaraan je je oordeel over de Europese eenwording kan ophangen. Het maakt niet uit waar het over gaat 1972 bewijst dat het niet kan.
  woensdag 23 mei 2012 @ 18:48:25 #296
323876 michaelmoore
pi_111937726
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 18:43 schreef Igen het volgende:

[..]

Uh, nee. De EEG en EGKS zijn toen gewoon blijven bestaan, met Duitsland en Frankrijk.
De EEG wel maar de muntunie is gescheurd in een Markzone en een stel losse delen, de oude franc is toen omgewisseld voor de nieuwe
pi_111937757
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 18:46 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

O nou ik moet je teleurstellen, Frankrijk past nog minder bij Duitsland dan Spanje of Griekenland
Goh, en wat was ook alweer de reden voor de Europese samenwerking? Oh ja, dat die twee landen in ieder geval geen oorlog met elkaar zouden gaan voeren. Ze gingen er in het begin dus helemaal niet vanuit dat Duitsland en Frankrijk bij elkaar pasten. Ze gingen uit van het idee dat die twee zo slecht bij elkaar pasten dat het levensgevaarlijk was.
  woensdag 23 mei 2012 @ 18:51:36 #298
213335 Breekfast
Ondertitel
pi_111937907
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 18:46 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Uit deze opmerking blijkt maar weer dat je de essentie van de EU niet begrijpt. Hoewel er voor Nederland veel economische voordelen aan de EU zitten: Het Europese project waarbij Frankrijk en Duitsland de voortduwende krachten waren, was in zijn essentie altijd een politiek project, niet voor economisch gewin. Dat Frankrijk nog minder bij Duitsland past dan Spanje of Griekenland is al een opmerking die ik in twijfel trek, maar daar veranderd de motivatie van zowel Frankrijk als Duitsland niet door.
pi_111938053
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 18:51 schreef Breekfast het volgende:

[..]

Uit deze opmerking blijkt maar weer dat je de essentie van de EU niet begrijpt. Hoewel er voor Nederland veel economische voordelen aan de EU zitten: Het Europese project waarbij Frankrijk en Duitsland de voortduwende krachten waren, was in zijn essentie altijd een politiek project, niet voor economisch gewin. Dat Frankrijk nog minder bij Duitsland past dan Spanje of Griekenland is al een opmerking die ik in twijfel trek, maar daar veranderd de motivatie van zowel Frankrijk als Duitsland niet door.
Sterker nog, Monet en Schuman hebben altijd expliciet gezegd dat ze economie wilden gebruiken om een politiek net zo strak te spannen dat de lidstaten geen eigen plannetjes meer zouden kunnen trekken. Het uithollen van de natie-staat werd gezien als een doel, niet als een ongelukkige bijkomstigheid. Namelijk omdat die fijne natie-staat Europa nog geen 10 jaar eerder 50 miljoen doden had gekost. Maar dat mag je niet zeggen want dan vinden Henk en Ingrid en hun 'vertegenwoordigers' dat je doet aan bangmakerij.
pi_111938063
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 18:48 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

De EEG wel maar de muntunie is gescheurd in een Markzone en een stel losse delen, de oude franc is toen omgewisseld voor de nieuwe
Toen kon dat nog ja, want ieder land had nog gewoon z'n eigen munt en vrij verkeer van kapitaal was er toen ook nog niet. Nu zit je in een heel andere situatie, waarin er binnen de EU niet zomaar een weg uit de euro is. Maar om dan maar de hele EU te laten klappen, dat gaan Duitsland en Frankrijk nooit laten gebeuren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')