abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111459996
Deel 3! Game on! :)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_111460041
Dan moet je je dilemma wel oplossen.
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
pi_111460071
Ik heb geen dilemma.

O, en er was niets Freudiaans aan die eerdere uitspraak van mij.

[ Bericht 65% gewijzigd door #ANONIEM op 12-05-2012 15:15:57 ]
pi_111460119
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:13 schreef man1986 het volgende:
Dan moet je je dilemma wel oplossen.
Waarom? Dat jouw hypothetische absolute moraliteit het dilemma oplost is op geen enkele manier een argument voor het bestaan ervan.

Je zult dan toch echt moeten onderbouwen waarom die absolute moraliteit zou moeten bestaan.

Dit heeft veel weg van "oh ja joh, geloof je niet in mijn god? Hoe verklaar jij dan dat het universum is ontstaan?" Het is een argument from ignorance.
pi_111460125
Wie absolute/objectieve moraliteit wil afwijzen op grond van welke reden dan ook, dient bij voorbaat al zijn eigen relatieve/subjectieve morele dilemma's oplossen.
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
pi_111460145
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:16 schreef Molurus het volgende:

[..]

Waarom? Dat jouw hypothetische absolute moraliteit het dilemma oplost is op geen enkele manier een argument voor het bestaan ervan.

Je zult dan toch echt moeten onderbouwen waarom die absolute moraliteit zou moeten bestaan.
Waarom moet er trouwens überhaupt zoiets als moraal bestaan?
pi_111460212
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:16 schreef man1986 het volgende:
Wie absolute/objectieve moraliteit wil afwijzen op grond van welke reden dan ook, dient bij voorbaat al zijn eigen relatieve/subjectieve morele dilemma's oplossen.
Nee hoor. Het is een dilemma waar ik geen oplossing voor kan bieden, net zo min als ik je kan vertellen hoe het universum is ontstaan. Er zijn zoveel dingen die we niet weten. Het verwerpen van een hypothese die niet aannemelijk is gemaakt betekent twee dingen niet:

- het betekent niet dat ik daarmee verplicht ben om met een alternatieve hypothese te komen
- het betekent niet dat die hypothese daarmee incorrect is.

Overigens zijn politieke filosofen over het algemeen niet zo religieus. (Als extra informatie, niet als argument voor wat dan ook.)
pi_111460243
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:17 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Waarom moet er trouwens überhaupt zoiets als moraal bestaan?
Dat moet ook niet per se, maar dat menselijke moraliteit bestaat kunnen we het hoop ik over eens zijn: het is gewoon de set van gedragsregels die de meesten van ons aanvaarden.
pi_111460312
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:19 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nee hoor. Het is een dilemma waar ik geen oplossing voor kan bieden, net zo min als ik je kan vertellen hoe het universum is ontstaan. Er zijn zoveel dingen die we niet weten. Het verwerpen van een hypothese die niet aannemelijk is gemaakt betekent twee dingen niet:

- het betekent niet dat ik daarmee verplicht ben om met een alternatieve hypothese te komen
- het betekent niet dat die hypothese daarmee incorrect is.

Overigens zijn politieke filosofen over het algemeen niet zo religieus. (Als extra informatie, niet als argument voor wat dan ook.)
Dan kun je om de redenen die je aangeeft absolute/objectieve moraliteit niet afwijzen.
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:20 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat moet ook niet per se, maar dat menselijke moraliteit bestaat kunnen we het hoop ik over eens zijn: het is gewoon de set van gedragsregels die de meesten van ons aanvaarden.
Hoe bepaal je goed en kwaad? Democratisch?
pi_111460315
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:20 schreef Molurus het volgende:

[..]

Principes bedoel je? Ik vind het juist belangrijk om er zo weinig mogelijk van te hebben. Ze zijn toch niet na te leven. Een gemeenschappelijke moraal vind ik nogal achterlijk eerlijk gezegd.
pi_111460330
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:22 schreef man1986 het volgende:
Goed en kwaad bestaat helemaal niet.
pi_111460377
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:22 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Goed en kwaad bestaat helemaal niet.
Nou, dan zijn we weer terug bij het begin:
Als goed en kwaad niet bestaat, hoe bepaal je dan of moord/verkrachting goed of slecht is?
pi_111460395
man1987: wat vond je van dat YouTube-filmpje wat ik in het vorige deel postte? Daar wordt o.a. in uitgelegd dat het niet geloven in een absolute objectieve moraal niet betekend dat moraal arbitrair gekozen kan worden en een moord bv. niet zo erg meer is.
pi_111460405
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:24 schreef man1986 het volgende:

[..]

Als goed en kwaad niet bestaat, hoe bepaal je dan of moord/verkrachting goed of slecht is?
Of moord slecht is hangt van de situatie af. Simpelweg stellen dat het slecht is, is in het geval van moord nogal dom, of vreselijk idealistisch.
pi_111460443
quote:

[..]

De gulden regel.
Behandel anderen zoals je door hen behandeld wil worden.
Wil jij vermoord worden? Lijkt me niet.
Wil jij verkracht worden? Lijkt me niet.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gulden_regel_%28leefregel%29
pi_111460446
quote:

[..]

Aan de hand van gezamenlijke meningen daarover. Jij gelooft niet in evolutie dus dan geloof je vast ook niet dat we de gezamenlijke opinie hebben over het verbannen/verbieden van veel dingen die onze emotionele staat aantasten.

Aangezien we met miljarden zijn resulteert dat in een wet, de soortgelijke wet die in de bijbel staat. Om dan meteen aan te nemen dat het absolute moraliteit is. ??
We're slowly approaching inevitable death.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 15:26:08 #17
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_111460450
quote:

[..]

Dan kun je om de redenen die je aangeeft absolute/objectieve moraliteit niet afwijzen.
Ik kan de hypothese wel gewoon verwerpen. Op dezelfde manier is het verwerpen van de godshypothese niet hetzelfde als claimen dat er geen goden bestaan.

quote:
Net als jij word ik grotendeels gedreven door ideeen van moraliteit die ontstaan zijn in een lang proces van evolutie. Voor een groot deel heb ik daar zelf geen invloed op. Ik hecht veel waarde aan het vergaren van kennis en vermijden van menselijk leed. Maar objectieve redenen daarvoor heb ik niet. Ik kan alleen, ten dele, verklaren hoe die waarden zijn ontstaan. Niet wat die waarden zouden moeten zijn in absolute zin. (En jij kunt dat ook niet, of heb je tot op heden in elk geval nog niet gedaan.)
pi_111460477
quote:

[..]

Ten eerste wil ik zelf niet vermoord of verkracht worden. Dat lijkt me vrij duidelijk. Vervolgens wil ik ook niet dat andere mensen vermoord of verkracht worden. Dat is deels een soort ingebakken empathie, maar ook een angst van "dit zou mij ook wel eens kunnen overkomen". Vervolgens gaan wem et z'n allen erover discussiëren en regels opstellen. En zo komt een moraal tot stand.
pi_111460480
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:07 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Zie de kritiekloze omarming van de vrije markt in reaktie op het communisme. Zie de eerdere neigingen in de politiek om evolutieleer te combineren met hun eigen ideeen over een doel.

Het dynamische proces van een vormende moraal in een samenleving is leuk als je zelf niet in het systeem zit. Interressant hoe zich dat ontwikkelt. Maar als dat een beetje wild verloopt en je zit zelf wel in dat systeem ....
Ieder systeem kent zijn keerzijde.
Zo ook het systeem waar de vrije markt een reactie op is, en het communisme op zijn beurt.

Maar ik begrijp dat je de overgang van het ene systeem naar het andere liever wat meer geleidelijk ziet gaan...en daarom in de benadering van moraal als relatief een risico ziet.

Misschien heb je gelijk dat het minder chaos zou scheppen als je dat niet doet.. misschien gaat elke verandering in het universum wel met schokken of een bigbang waar je in grotere lijnen dan weer een balans in ziet komen.
Non scire
  zaterdag 12 mei 2012 @ 15:27:44 #20
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_111460502
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:22 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Principes bedoel je? Ik vind het juist belangrijk om er zo weinig mogelijk van te hebben. Ze zijn toch niet na te leven. Een gemeenschappelijke moraal vind ik nogal achterlijk eerlijk gezegd.
Sja, mensen hebben hun succes als soort grotendeels te danken aan de manier waarop wij in sociale gemeenschappen samenwerken. En een dergelijk soort gemeenschap vereist gemeenschappelijke normen en waarden. Of althans: een menselijke gemeenschap waarin men waarden zoals "gij zult niet moorden" en "gij zult niet stelen" hanteert zal aantoonbaar beter presteren dan een menselijke gemeenschap waarin die waarden niet gelden.

Dat is natuurlijk op z'n best een verklaring, geen rechtvaardiging.
pi_111460523
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:27 schreef Klauz het volgende:

[..]

Ten eerste wil ik zelf niet vermoord of verkracht worden. Dat lijkt me vrij duidelijk. Vervolgens wil ik ook niet dat andere mensen vermoord of verkracht worden. Dat is deels een soort ingebakken empathie, maar ook een angst van "dit zou mij ook wel eens kunnen overkomen". Vervolgens gaan wem et z'n allen erover discussiëren en regels opstellen. En zo komt een moraal tot stand.
Ik vind het eigenlijk niet helemaal terecht dat zware misdaad hier op een hoop wordt gegooid met moraal.
pi_111460567
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:26 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik kan de hypothese wel gewoon verwerpen. Op dezelfde manier is het verwerpen van de godshypothese niet hetzelfde als claimen dat er geen goden bestaan.

[..]

Net als jij word ik grotendeels gedreven door ideeen van moraliteit die ontstaan zijn in een lang proces van evolutie. Voor een groot deel heb ik daar zelf geen invloed op. Ik hecht veel waarde aan het vergaren van kennis en vermijden van menselijk leed. Maar objectieve redenen daarvoor heb ik niet. Ik kan alleen, ten dele, verklaren hoe die waarden zijn ontstaan. Niet wat die waarden zouden moeten zijn in absolute zin. (En jij kunt dat ook niet, of heb je tot op heden in elk geval nog niet gedaan.)
Lol, jij beschrijft zo ongeveer wat ik beschrijf. :P Alleen jij doet het wat beter. :'(
  zaterdag 12 mei 2012 @ 15:30:33 #23
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_111460593
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:29 schreef dustbrain het volgende:

[..]

Lol, jij beschrijft zo ongeveer wat ik beschrijf. :P Alleen jij doet het wat beter. :'(
awww... O+ blijven oefenen!! ^O^
pi_111460614
Maar man1987, stel dat er een objectieve moraal zou zijn, volgt daar dan automatisch uit dat er een God is? Nee.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 15:32:02 #25
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_111460634
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:31 schreef Klauz het volgende:
Maar man1987, stel dat er een objectieve moraal zou zijn, volgt daar dan automatisch uit dat er een God is? Nee.
Dat is inderdaad de tweede fout die Craig maakt. Voor het moment blijven we nog steeds hangen op de eerste. :)
pi_111460641
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:25 schreef TerryStone het volgende:

[..]

De gulden regel.

Aanvulling:

Het lijkt mij dat een moraal die gebaseerd is op persoonlijke overtuigingen en op eigen empathie een stuk waardevoller is dan moraal gebaseerd op externe partijen zoals een god.
Ik kies ervoor om geen andere mensen te verkrachten omdat ik anderen geen pijn en verdriet wil aandoen, niet omdat iemand anders mij opdraagt dat niet te doen.
pi_111460660
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:24 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Of moord slecht is hangt van de situatie af. Simpelweg stellen dat het slecht is, is in het geval van moord nogal dom, of vreselijk idealistisch.
Situational ethics van Michael Sandel loopt tegen vele problemen aan.
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:25 schreef TerryStone het volgende:
[quote]

[..]

De gulden regel.

Maar deze is dan wel afhankelijk van de persoon in kwestie. Hoe gaat een sado-masochist om met deze uitspraak?

quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:26 schreef dustbrain het volgende:

[..]

Aan de hand van gezamenlijke meningen daarover. Jij gelooft niet in evolutie dus dan geloof je vast ook niet dat we de gezamenlijke opinie hebben over het verbannen/verbieden van veel dingen die onze emotionele staat aantasten.
Gezamenlijke meningen is subjectief en is afhankelijk van de situatie etc.

quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:26 schreef Molurus het volgende:

[..]

[..]

Dus dat verkrachting 'slecht' is, is evolutionair bepaald? Er zit geen objectieve reden achter verkrachting en moord? Het is dus afhankelijk van de situatie en veranderd door de tijd wanneer een ander instinct er in de plaats komt?
pi_111460665
Sommige Afrikaanse stammen (geen idee of ze nog bestaan) zien henzelf offeren als een voorrecht.
pi_111460685
Moralisme volgens Van Dale: het beoordelen van elk gebeuren en alle motieven uit het oogpunt van goed en kwaad, levensbeschouwing die opgaat in moraal

Tegen moord en verkrachting zijn lijkt me niet het beste voorbeeld van een moralistische houding. Zullen we overstappen op het voorbeeld euthanasie? Dat maakt volgens mij veel duidelijker wat het probleem met 'moraal' is.
pi_111460716
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:32 schreef man1986 het volgende:

[..]

Situational ethics van Michael Sandel loopt tegen vele problemen aan.
De christelijke dogma's gelukkig niet!

:')
pi_111460741
quote:
Gezamenlijke meningen is subjectief en is afhankelijk van de situatie etc.

[..]

Dus dat verkrachting 'slecht' is, is evolutionair bepaald? Er zit geen objectieve reden achter verkrachting en moord? Het is dus afhankelijk van de situatie en veranderd door de tijd wanneer een ander instinct er in de plaats komt?
Inderdaad! Empathie is iets wat kuddedieren als wij hebben. Insecten vreten mekaar op tijdens het paren. Krokodillen verbannen hun jonkies. Al deze evolutionair bepaalde redenen verschillen, en ze zijn allemaal bevorderlijk voor het welzijn van de soort.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 15:35:41 #32
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_111460753
quote:

Correct. En dat wij beiden verkrachting onwenselijk vinden, dat we zelfs de notie dat het geen absolute wet is onwenselijk vinden, maakt het nog niet tot een absolute wet.

Er zit een groot verschil tussen "is" en "ought". Probeer die uit elkaar te houden.
pi_111460818
quote:

Maar deze is dan wel afhankelijk van de persoon in kwestie. Hoe gaat een sado-masochist om met deze uitspraak?

Als die sado-masochist geen psychopaat is denk ik dat hij er net zo mee omgaat als het overgrote merendeel van de mensheid aangezien ook zo iemand gewoon over een normale dosis empathie beschikt. Mensen willen anderen over het algemeen niet zomaar kwaad aandoen omdat men ook niet wil dat hun iets aangedaan wordt.
Daarnaast is het zo dat er altijd uitzonderingen te bedenken zijn waarin zaken als moord wel gerechtvaardigd zijn en daaruit blijkt al dat absolute moraliteit grote bullshit is.
pi_111460827
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:24 schreef Klauz het volgende:
man1987: wat vond je van dat YouTube-filmpje wat ik in het vorige deel postte? Daar wordt o.a. in uitgelegd dat het niet geloven in een absolute objectieve moraal niet betekend dat moraal arbitrair gekozen kan worden en een moord bv. niet zo erg meer is.
Ik kom erop terug vandaag, nog niet bekeken.

quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:31 schreef Klauz het volgende:
Als argument wel, want absolute/objectieve moraliteit is geen materiële iets, dus is ook geen gevolg van onze opvattingen of meningen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:33 schreef Jigzoz het volgende:
Moralisme volgens Van Dale: het beoordelen van elk gebeuren en alle motieven uit het oogpunt van goed en kwaad, levensbeschouwing die opgaat in moraal

Tegen moord en verkrachting zijn lijkt me niet het beste voorbeeld van een moralistische houding. Zullen we overstappen op het voorbeeld euthanasie? Dat maakt volgens mij veel duidelijker wat het probleem met 'moraal' is.
Van Dale werpt goed en kwaad dus niet weg ;)
pi_111460836
quote:

Natuurlijk is het afhankelijk van de situatie. De situatie is namelijk dat het verschrikkelijk is voor een mens om zoiets mee te maken. Net als dat het pijn doet als je je hand in het vuur steekt. Vervolgens stel je regels op dat zo weinig mogelijk mensen zoiets mee moeten maken .... komt geen God aan te pas.
pi_111460869
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:35 schreef Molurus het volgende:

[..]

Correct. En dat wij beiden verkrachting onwenselijk vinden, dat we zelfs de notie dat het geen absolute wet is onwenselijk vinden, maakt het nog niet tot een absolute wet.

Er zit een groot verschil tussen "is" en "ought". Probeer die uit elkaar te houden.
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:38 schreef Klauz het volgende:

[..]

Natuurlijk is het afhankelijk van de situatie. De situatie is namelijk dat het verschrikkelijk is voor een mens om zoiets mee te maken. Net als dat het pijn doet als je je hand in het vuur steekt. Vervolgens stel je regels op dat zo weinig mogelijk mensen zoiets mee moeten maken .... komt geen God aan te pas.
Wat maakt verkrachting en moord tot iets onwenselijks? En hoe bepaal je wat 'onwenselijk' is?
pi_111460886
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:38 schreef man1986 het volgende:
Van Dale werpt goed en kwaad dus niet weg ;)
Is dit een geintje of een extreem domme opmerking?
pi_111460922
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:39 schreef man1986 het volgende:

[..]

[..]

Wat maakt verkrachting en moord tot iets onwenselijks?
Nogal wat christenen vinden ook dat mensen vermoorden soms goed is. De SGP bijvoorbeeld.
pi_111460932
quote:
Die vraag hoef je niet te stellen als je gewoon beseft dat wij kudde dieren zijn, erg intelligent ook. De empathie die we bezitten maken het dus onwenselijk.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 15:41:50 #40
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_111460937
quote:

[..]

[..]

Menselijke sociale leefgemeenschappen die waarden zoals "gij zult niet moorden", "gij zult niet stelen" en "gij zult niet verkrachten" hanteren presteren duidelijk beter dan menselijke leefgemeenschappen waarin die waarden niet gelden. Dit is de evolutionaire achtergrond van die waarden.

Daarmee zijn het nog geen absolute waarden. Zo zijn er bijvoorbeeld zat diersoorten waar heel andere waarden gelden omdat de manier waarop ze leven heel andere eisen stelt.
pi_111460941
quote:

[..]

[..]

Dat je dat moet vragen toont wel aan dat sommige mensen inderdaad een oud stoffig boek nodig hebben om ze in het gareel te houden. |:(
pi_111460951
quote:

[..]

[..]

Wat maakt verkrachting en moord tot iets onwenselijks? En hoe bepaal je wat 'onwenselijk' is?
Het feit dat je niet wilt dat jou dit overkomt, en dat het de maatschappij onleefbaar maakt.
:O

Ik vindt je pseudowetenschappelijk benadering om God te bewijzen in andere topics een stuk sterker dan wat je in dit topic doet @man1986
[en dat wil wat zeggen]
Non scire
pi_111460958
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:38 schreef man1986 het volgende:

[..]

Ik kom erop terug vandaag, nog niet bekeken.

[..]

Als argument wel, want absolute/objectieve moraliteit is geen materiële iets, dus is ook geen gevolg van onze opvattingen of meningen.
Als het geen materieel iets is, hoe kun je er dan wat zinnigs over zeggen? We zijn allebei het er over eens dat het universum bestaat, het materiële, maar blijkbaar weet jij meer dan ik? Vertel eens, hoe kom je aan die wijsheid?
pi_111460982
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

Menselijke sociale leefgemeenschappen die waarden zoals "gij zult niet moorden", "gij zult niet stelen" en "gij zult niet verkrachten" hanteren presteren duidelijk beter dan menselijke leefgemeenschappen waarin die waarden niet gelden. Dit is de evolutionaire achtergrond van die waarden.

Daarmee zijn het nog geen absolute waarden. Zo zijn er bijvoorbeeld zat diersoorten waar heel andere waarden gelden omdat de manier waarop ze leven heel andere eisen stelt.
Lol, precies dit, :'(

Het feit dat cultuur en opvoeding zoveel effect heeft op die waarden ondersteunt dit alleen maar.
pi_111461031
quote:

[..]

Ik weet niet wie er ooit aan tijgers heeft uitgelegd dat er in de Bijbel staat dat ze elkaar niet mogen vermoorden.
pi_111461034
quote:

[..]

[..]

Moet ik echt uitleggen waarom gedwongen seks onwenselijk is? Moet ik hier echt uitleggen waarom ik liever niet vermoord wordt?
pi_111461071
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:45 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ik weet niet wie er ooit aan tijgers heeft uitgelegd dat er in de Bijbel staat dat ze elkaar niet mogen vermoorden.
Maar leeuwen duidelijk wel andere leeuwen hun jongen zodat de sterkste blijft bestaan.

Het valt me op dat apen elkaar niet vermoorden tenzij het voordelig is voor de groep. Ze vermoorden wel andere groepen.

Delen wij echt geen voorouders met apen? :P
pi_111461122
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:41 schreef dustbrain het volgende:

[..]

Die vraag hoef je niet te stellen als je gewoon beseft dat wij kudde dieren zijn, erg intelligent ook. De empathie die we bezitten maken het dus onwenselijk.
Kudde dieren? Als we toch dieren zijn, waarom is moord en verkrachting slecht volgens jou?

quote:

[..]

"Gij zult niet..." staat los van evolutie.

quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:41 schreef TerryStone het volgende:

[..]

Dat je dat moet vragen toont wel aan dat sommige mensen inderdaad een oud stoffig boek nodig hebben om ze in het gareel te houden. |:(
Dus jij bent een maatstaf voor goed en kwaad?

quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:42 schreef Eventjes-dan het volgende:

[..]

Het feit dat je niet wilt dat jou dit overkomt, en dat het de maatschappij onleefbaar maakt.
:O
Maar dat is persoons afhankelijk en subjectief.

quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:42 schreef Klauz het volgende:

[..]

Als het geen materieel iets is, hoe kun je er dan wat zinnigs over zeggen? We zijn allebei het er over eens dat het universum bestaat, het materiële, maar blijkbaar weet jij meer dan ik? Vertel eens, hoe kom je aan die wijsheid?
Zwaartekracht is niet-materieel, toch kunnen we er over zeggen.
Objectieve moraliteit is niet-materieel, toch kunnen we er over zeggen.
pi_111461162
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:48 schreef man1986 het volgende:

Dus jij bent een maatstaf voor goed en kwaad?

Correct en bij deze schaar ik jou onder het kwaad en als immoreel want dat was wat ik zei inderdaad... :')
pi_111461174
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:45 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

God's Morele Wetten gelden alleen voor mensen, niet voor dieren.
Omdat de mens in God's Evenbeeld is geschapen en dieren niet.

quote:
10s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:45 schreef Klauz het volgende:

[..]

Moet ik echt uitleggen waarom gedwongen seks onwenselijk is? Moet ik hier echt uitleggen waarom ik liever niet vermoord wordt?
Ja die moet je echt uitleggen, anders heeft relatieve/subjectieve moraliteit geen fundamentele basis in realiteit.
pi_111461178
quote:
Zwaartekracht is niet-materieel, toch kunnen we er over zeggen.
Zwaartekracht maakt wel degelijk deel uit van de fysieke wereld.

quote:
Objectieve moraliteit is niet-materieel, toch kunnen we er over zeggen.
Ja, dat ik er niet in geloof.

Je zult toch echt met betere bewijzen moeten komen voor een God ....
pi_111461219
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:47 schreef dustbrain het volgende:

[..]

Maar leeuwen duidelijk wel andere leeuwen hun jongen zodat de sterkste blijft bestaan.
Prima. Olifanten dan. Die dragen zelfs zorg voor het kroost van anderen.

quote:
Het valt me op dat apen elkaar niet vermoorden tenzij het voordelig is voor de groep. Ze vermoorden wel andere groepen.

Delen wij echt geen voorouders met apen? :P
Retorische vraag hoop ik?
pi_111461280
Jullie gaan me toch niet vertellen dat in jullie relatieve wereldbeeld van moraliteit het dierenrijk(!) als maatstaf gebruikt wordt voor goed en kwaad?
pi_111461281
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:51 schreef man1986 het volgende:

[..]

God's Morele Wetten gelden alleen voor mensen, niet voor dieren.
Omdat de mens in God's Evenbeeld is geschapen en dieren niet.
Dan maar in Jip en Janneke-taal: Mensen hebben geen moraal nodig om elkaar niet te vermoorden. Mensen kunnen zich ook gedragen zonder moraal. Dieren kunnen zich ook gedragen en dieren hebben ook geen moraal.
pi_111461287
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:27 schreef Klauz het volgende:
Ten eerste wil ik zelf niet vermoord of verkracht worden. Dat lijkt me vrij duidelijk. Vervolgens wil ik ook niet dat andere mensen vermoord of verkracht worden. Dat is deels een soort ingebakken empathie, maar ook een angst van "dit zou mij ook wel eens kunnen overkomen". Vervolgens gaan we met z'n allen erover discussiëren en regels opstellen. En zo komt een moraal tot stand.
Ik denk dat je hier al dicht bij het ontstaan van gedragsregels zit. Elk groepsdier heeft door evolutie een empathie ontwikkeld, wat noodzakelijk is voor het bijeenhouden van de groep en grotere overlevingskansen aan het inividu geeft. Deze gedragscodes zijn steeds in ontwikkeling en kunnen variëren in plaats en tijd. Niks goddelijks, enkel een pluspunt om in groep samen te leven en grotere overlevingskansen aan het individu geeft door in groep te leven.
pi_111461308
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:54 schreef man1986 het volgende:
Jullie gaan me toch niet vertellen dat in jullie relatieve wereldbeeld van moraliteit het dierenrijk(!) als maatstaf gebruikt wordt voor goed en kwaad?
Wij horen bij het dierenrijk. :D
pi_111461309
quote:
(zucht) Nee. Dat was puur om aan te geven dat die moraal van jou waardeloos is.
pi_111461313
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:51 schreef man1986 het volgende:

[..]

Ja die moet je echt uitleggen, anders heeft relatieve/subjectieve moraliteit geen fundamentele basis in realiteit.
Ik heb liever geen gedwongen seks met mensen ... jij ook niet denk ik. Het kan tot trauma's leiden en verwoest je hele houding tegenover seks ... Het gaat vaak gepaard met grof geweld en dat doet pijn.

Ik wil liever ook niet vermoord worden. Dan ga ik dood namelijk. :')

Dat ik dit moet uitleggen zeg. :')
pi_111461358
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:55 schreef Klauz het volgende:

[..]

Ik heb liever geen gedwongen seks met mensen ... jij ook niet denk ik. Het kan tot trauma's leiden en verwoest je hele houding tegenover seks ... Het gaat vaak gepaard met grof geweld en dat doet pijn.

Ik wil liever ook niet vermoord worden. Dan ga ik dood namelijk. :')

Dat ik dit moet uitleggen zeg. :')
Je hebt dus ''liever' x dan y als mogelijkheid.
Maar dat is geen antwoord op mijn vraag?
pi_111461401
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:55 schreef TerryStone het volgende:

[..]

Wij horen bij het dierenrijk. :D
Dus in principe is er niets op tegen om te doen wat dieren doen (kannibalisme/verkrachting/moord etc.)?
pi_111461410
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:29 schreef dustbrain het volgende:
^O^ Nu zie ik dat Molurus in 't zelfde vijvertje zit. :Y
pi_111461461
quote:
Yep. :Y
pi_111461467
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:58 schreef man1986 het volgende:

[..]

Dus in principe is er niets op tegen om te doen wat dieren doen (kannibalisme/verkrachting/moord etc.)?
....en dat zegt hier dus helemaal niemand.
pi_111461490
Niet dat ik tegen kannibalisme ben, maar goed...
pi_111461521
quote:

[..]

Misschien moet je even teruglezen want er is je nu al door diverse mensen uitgelegd hoe het zit.
pi_111461534
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:01 schreef Jigzoz het volgende:
Lol.
pi_111461546
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:02 schreef TerryStone het volgende:

[..]

Misschien moet je even teruglezen want er is je nu al door diverse mensen uitgelegd hoe het zit.
En ik heb diverse malen aangegeven waarom het niet klopt.

quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:00 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

....en dat zegt hier dus helemaal niemand.
Het wordt volop gesuggereerd
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:01 schreef Jigzoz het volgende:
.Ben je tegen moord/verkrachting? Waarom wel/niet?
pi_111461604
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:03 schreef man1986 het volgende:
Nee hoor, komt door die plank voor je kop.
pi_111461619
quote:

[..]

[..]

Ik ben tegen verkrachting, omdat er meer nadelen dan voordelen aan zitten. Wat ik van moord vind hangt van de situatie af. Hetzelfde geldt wat mij betreft voor kannibalisme. Als iemand na zijn dood wil worden opgegeten, dan zie ik niet in waarom dat niet zou mogen.
pi_111461632
quote:
Ja. Door jou.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 16:07:28 #71
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_111461665
En het moraal van het verhaal...

quote:
Morality: doing what is right, regardless of what your told
Religion: doing what your told, regardless of what is right
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_111461709
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:05 schreef ATON het volgende:

[..]

Nee hoor, komt door die plank voor je kop.
Waarom wordt dan het dierenrijk als voorbeeld gebruikt in een vraag over moraliteit? Die mogen jullie me uitleggen en als jullie zeggen dat we ook dieren zijn, dan waarom niet gewoon het dierenrijk als maatstaf nemen en erop los gaan verkrachten/moorden etc.?

Ik laat alleen de inconsistenties van jullie relatieve moraliteit zien.

edit: inconsequenties > inconsistenties.

[ Bericht 4% gewijzigd door man1986 op 12-05-2012 17:55:02 ]
pi_111461710
quote:

Ah gaan we op die toer.
Dan stel ik dat jij suggereert dat je alleen moreel kan zijn als je in de christelijke god gelooft waarmee je de rest van de mensheid wegzet als immoreel... schandalig. :{
pi_111461812
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:08 schreef man1986 het volgende:

[..]

Waarom wordt dan het dierenrijk als voorbeeld gebruikt in een vraag over moraliteit? Die mogen jullie me uitleggen en als jullie zeggen dat we ook dieren zijn, dan waarom niet gewoon het dierenrijk als maatstaf nemen en erop los gaan verkrachten/moorden etc.?

Ik laat alleen de inconsequenties van jullie relatieve moraliteit zien.
Dieren hebben geen moraal. Toch zijn er dieren die elkaar niet vermoorden. Kortom: een moraal is niet nodig om moord te voorkomen.

Snap je dat?
pi_111461819
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:08 schreef TerryStone het volgende:

[..]

Ah gaan we op die toer.
Dan stel ik dat jij suggereert dat je alleen moreel kan zijn als je in de christelijke god gelooft waarmee je de rest van de mensheid wegzet als immoreel... schandalig. :{
Als ik een dier ben, dan waarom vind je het slecht als ik jou vermoord?
Slecht is toch subjectief?
quote:
6s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:07 schreef Semisane het volgende:

Morality: doing what is right, regardless of what your told
Religion: doing what your told, regardless of what is right
Jammer dat Dawkins vergeet om erbij te zeggen wat hij bedoelt met 'doing what is right'.
pi_111461822
quote:

[..]

Dat we ook dieren zijn zegt niet dat we als maatstaf de moraliteit van muizen moeten nemen, maar het zegt dat we onze eigen moraliteit hebben die mens eigen is en die prima verklaarbaar is vanuit de evolutie.
Overigens zijn er tal van diersoorten die niet erop los verkrachten/moorden maar dat laat je gemakshalve maar even weg niet waar?
pi_111461836
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:08 schreef TerryStone het volgende:

[..]

Ah gaan we op die toer.
Dat vindt hij inderdaad.
pi_111461878
quote:
6s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:07 schreef Semisane het volgende:

[..]

Jammer dat die Dawkins haast altijd gelijk heeft, Ik zou het heerlijk vinden om het eens lekker oneens te zijn met die enorme arrogante zelfgenoegzame drol.
Non scire
pi_111462022
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:11 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dieren hebben geen moraal. Toch zijn er dieren die elkaar niet vermoorden. Kortom: een moraal is niet nodig om moord te voorkomen.

Snap je dat?
Als moraal niet nodig is om moord te voorkomen, waarom is het nodig dan om moord te voorkomen?

quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:11 schreef TerryStone het volgende:

[..]

Dat we ook dieren zijn zegt niet dat we als maatstaf de moraliteit van muizen moeten nemen, maar het zegt dat we onze eigen moraliteit hebben die mens eigen is en die prima verklaarbaar is vanuit de evolutie.
Overigens zijn er tal van diersoorten die niet erop los verkrachten/moorden maar dat laat je gemakshalve maar even weg niet waar?
Waarom vind je dat we onze eigen moraliteit moeten hebben als we toch dieren zijn? Probeer je hierbij te zeggen dat mensen toch anders zijn dan dieren?

Er zijn ook wel dieren die elkaar niet moorden, maar dan nog steeds de vraag, waarom dieren als voorbeeld nemen als je eerst zegt dat we onze eigen moraliteit hebben? Je spreekt jezelf dus tegen.
pi_111462032
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:11 schreef man1986 het volgende:

[..]

Omdat vermoord worden direct in conflict is met mijn wil om te leven (overlevingsdrang) ,ervoor zorgt dat ik mij niet langer kan voortplanten, bij mijn familie/vrienden onnodig leed veroorzaakt en ik geen directe bedreiging voor jou ben.
Als ik jou zou proberen te vermoorden of bijv. je kinderen zou proberen te vermoorden dan is het al behoorlijk anders en zou het gerechtvaardigd zijn om jezelf en/of je kinderen te beschermen en mij te vermoorden mocht dat nodig zijn.
Daarnaast laat je wederom weg dat er tal van diersoorten zijn die er niet op los verkrachten en moorden, waarom doe je dat?
pi_111462047
quote:
Waarom wordt dan het dierenrijk als voorbeeld gebruikt in een vraag over moraliteit?
Omdat de mens daar deel van uit maakt.
quote:
Die mogen jullie me uitleggen en als jullie zeggen dat we ook dieren zijn, dan waarom niet gewoon het dierenrijk als maatstaf nemen en erop los gaan verkrachten/moorden etc.?
Dat zeg jij, maar dat is niet zo. Wij zitten nu wel door de evolutie in het dierenrijk ( naar onze norm ) op het hoogste trapje van die ladder. Dat komt door onze hersencapaciteit. Sommige andere dieren hebben ook al een zekere vorm van bewustzijn, zoals bv. de mensapen, de dolfijnen en de olifanten. Ook daar vindt men zekere morele gedagscodes terug. Zijn ook in staat te communiceren en door empathie voor elkaar te zorgen, zelfs op risico van eigen leven.

quote:
Jij bent inconsequent, nogmaals, door die plank voor je kop.
pi_111462053
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:17 schreef TerryStone het volgende:

[..]

Omdat vermoord worden direct in conflict is met mijn wil om te leven (overlevingsdrang) ,ervoor zorgt dat ik mij niet langer kan voortplanten, bij mijn familie/vrienden onnodig leed veroorzaakt en ik geen directe bedreiging voor jou ben.
Als ik jou zou proberen te vermoorden of bijv. je kinderen zou proberen te vermoorden dan is het al behoorlijk anders en zou het gerechtvaardigd zijn om jezelf en/of je kinderen te beschermen en mij te vermoorden mocht dat nodig zijn.
Daarnaast laat je wederom weg dat er tal van diersoorten zijn die er niet op los verkrachten en moorden, waarom doe je dat?
Waarom is jouw wil om te leven belangrijker dan mijn wil om jou te vermoorden?
pi_111462132
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:18 schreef ATON het volgende:

[..]

Omdat de mens daar deel van uit maakt.

[..]

Dat zeg jij, maar dat is niet zo. Wij zitten nu wel door de evolutie in het dierenrijk ( naar onze norm ) op het hoogste trapje van die ladder. Dat komt door onze hersencapaciteit. Sommige andere dieren hebben ook al een zekere vorm van bewustzijn, zoals bv. de mensapen, de dolfijnen en de olifanten. Ook daar vindt men zekere morele gedagscodes terug. Zijn ook in staat te communiceren en door empathie voor elkaar te zorgen, zelfs op risico van eigen leven.

[..]

Jij bent inconsequent, nogmaals, door die plank voor je kop.
Dat geeft de ruimte vrij aan racisme, sterker nog dat is de basis van racisme (superieure ras/genen).
pi_111462135
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:17 schreef man1986 het volgende:

[..]

Als moraal niet nodig is om moord te voorkomen, waarom is het nodig dan om moord te voorkomen?
Omdat het anders zo'n bende wordt.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 16:21:22 #85
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_111462152
quote:

[..]

Omdat dat ook niet zo gaat in het dierenrijk. Althans niet zoals jij wellicht denkt. Ook in het dierenrijk bestaan sociale structuren tussen soortgenoten en dat is inclusief groepsvorming en de daaruit voortkomende vijandigheid tegenover andere groepen.

Tuurlijk is een leeuw bezig om een individu van een anders soort om te brengen tijdens de jacht, maar goed "wij mensen" zijn ook niet altijd even lief tegen andere soorten. En ja mannetjes leeuwen brengen soms de jongen van andere leeuwen om, maar daar zitten (biologische) redenen achter die verder niks met moraal te maken hebben en die dus ook niet toepasbaar zijn op het menselijke concept van moraal.

Hoewel je dus niet alle uitingen van dieren kan vergelijken met uitingen van de mens, zijn er wel degelijk overeenkomsten tussen sociale structuren van bepaalde soorten met die van de mens, dat is logisch want ook wij zijn gewoon dieren, maar wel een soort waarbij de sociale structuren zich erg hebben ontwikkeld.

Je projecteert op een te simpele manier dierlijke gewoontes op de mens en menselijke moralen op dierlijk gedrag, dan krijg je inderdaad een zeer verknipt idee.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_111462199
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:17 schreef man1986 het volgende:

Waarom vind je dat we onze eigen moraliteit moeten hebben als we toch dieren zijn? Probeer je hierbij te zeggen dat mensen toch anders zijn dan dieren?

Er zijn ook wel dieren die elkaar niet moorden, maar dan nog steeds de vraag, waarom dieren als voorbeeld nemen als je eerst zegt dat we onze eigen moraliteit hebben? Je spreekt jezelf dus tegen.
Mensen zijn dieren, muizen zijn dieren maar mensen zijn geen muizen... is dat zo moeilijk te begrijpen?
Hoe spreek ik mezelf tegen als ik zeg dat wij dieren zijn en dan probeer te laten zien dat wij als diersoort niet uniek zijn in het niet verkrachten/vermoorden van elkaar?
pi_111462228
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:20 schreef man1986 het volgende:
Dat geeft de ruimte vrij aan racisme, sterker nog dat is de basis van racisme (superieure ras/genen).
Leg dát eens uit. |:(
pi_111462242
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:18 schreef man1986 het volgende:

[..]

Ik heb het niet gehad over belangrijker, jij vroeg mij waarom IK het slecht vond.
pi_111462291
quote:

[..]

En ik heb diverse malen aangegeven waarom het niet klopt.

[..]

[..]

Molarus heeft jou piekfijn uitgelegd hoe het zit. Er valt verder niks aan toe te voegen. Ik snap niet waarom jij geen genoegen neemt met wat hij je duidelijk maakt.
Ik en veel anderen delen en begrijpen zijn stelling aangezien er geen mankementen aan zitten. Waarom wil jij het niet snappen?
  zaterdag 12 mei 2012 @ 16:26:00 #90
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_111462312
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:11 schreef man1986 het volgende:

[..]

[..]

Jammer dat Dawkins vergeet om erbij te zeggen wat hij bedoelt met 'doing what is right'.
Het lijkt me dat dat dus een kwestie is van maatwerk, waar bepaald gedrag "goed" is in de ene situatie kan dat zelfde gedrag wel eens hele nare gevolgen hebben in een andere situatie. Dat is precies waarom Dawkins aangeeft dat hij een soort van "intelligent design" zou willen zien met betrekking tot moraal.

Zodat we ons gedrag kunnen aanpassen aan de situatie of aan de kennis die we hebben over die situatie op dat moment, in plaats je altijd maar op een bepaalde manier te gedragen omdat dat bijvoorbeeld in een boek staat. :)

De quote was overigens niet van Dawkins, maar stond onder het filmpje...maar deze was te mooi om te laten staan.

Heb je het filmpje overigens gezien? :)
pi_111462327
quote:
7s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:21 schreef Semisane het volgende:

[..]

Omdat dat ook niet zo gaat in het dierenrijk. Althans niet zoals jij wellicht denkt. Ook in het dierenrijk bestaan sociale structuren tussen soortgenoten en dat is inclusief groepsvorming en de daaruit voortkomende vijandigheid tegenover andere groepen.

Tuurlijk is een leeuw bezig om een individu van een anders soort om te brengen tijdens de jacht, maar goed "wij mensen" zijn ook niet altijd even lief tegen andere soorten. En ja mannetjes leeuwen brengen soms de jongen van andere leeuwen om, maar daar zitten (biologische) redenen achter die verder niks met moraal te maken hebben en die dus ook niet toepasbaar zijn op het menselijke concept van moraal.

Hoewel je dus niet alle uitingen van dieren kan vergelijken met uitingen van de mens, zijn er wel degelijk overeenkomsten tussen sociale structuren van bepaalde soorten met die van de mens, dat is logisch want ook wij zijn gewoon dieren, maar wel een soort waarbij de sociale structuren zich erg hebben ontwikkeld.

Je projecteert op een te simpele manier dierlijke gewoontes op de mens en menselijke moralen op dierlijk gedrag, dan krijg je inderdaad een zeer verknipt idee.
Dus als onze acties op biologische redenen gebaseerd zijn, waarom dan toch een onderscheid maken tussen gewoontes en moraliteit?

quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:22 schreef TerryStone het volgende:

[..]

Mensen zijn dieren, muizen zijn dieren maar mensen zijn geen muizen... is dat zo moeilijk te begrijpen?
Hoe spreek ik mezelf tegen als ik zeg dat wij dieren zijn en dan probeer te laten zien dat wij als diersoort niet uniek zijn in het niet verkrachten/vermoorden van elkaar?
Je maakt eerst geen onderscheid tussen dieren en later wel onderscheid. Dat is inconsequent.
pi_111462330
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:25 schreef dustbrain het volgende:

[..]

Molarus heeft jou piekfijn uitgelegd hoe het zit. Er valt verder niks aan toe te voegen. Ik snap niet waarom jij geen genoegen neemt met wat hij je duidelijk maakt.
Ik en veel anderen delen en begrijpen zijn stelling aangezien er geen mankementen aan zitten. Waarom wil jij het niet snappen?
Omdat God.
pi_111462344
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:35 schreef Molurus het volgende:

[..]

quote:

[..]

pi_111462378
quote:
7s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:21 schreef Semisane het volgende:
Anders kan je wél zulke voorbeelden in de bijbel vinden waar die stamgod wél opdracht geeft de welpen van een andere groep om te brengen. Bijbel-bij-de-beesten-af ! Mannetje zal je wel die verzen kunnen citeren.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 16:28:23 #95
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_111462383
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:13 schreef Eventjes-dan het volgende:

[..]

Jammer dat die Dawkins haast altijd gelijk heeft, Ik zou het heerlijk vinden om het eens lekker oneens te zijn met die enorme arrogante zelfgenoegzame drol.
Dan moet je zijn boek "The god delusion" erbij pakken...persoonlijk vond ik dat nou niet de meest sterke in zijn oeuvre en zijn argumentatie rammelde dan zo nu en dan redelijk in dat boek. :P
pi_111462388
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:57 schreef man1986 het volgende:

[..]

Je hebt dus ''liever' x dan y als mogelijkheid.
Maar dat is geen antwoord op mijn vraag?
Je vraagt waarom het onwenselijk is. En ik leg uit waarom.
pi_111462407
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:26 schreef man1986 het volgende:

Je maakt eerst geen onderscheid tussen dieren en later wel onderscheid. Dat is inconsequent.
Oh waar heb ik dat gedaan want ik begrijp werkelijk waar niet waar je dat vandaan haalt.
pi_111462408
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:23 schreef ATON het volgende:

[..]

Leg dát eens uit. |:(
Als de mens op het hoogste trapje van de evolutionaire ladder zit, dan kunnen sommigen een stapje verder gaan en concluderen dat binnen de menselijke soort ook verschillende (hogere) rassen zijn.

quote:
Wij zitten nu wel door de evolutie in het dierenrijk ( naar onze norm ) op het hoogste trapje van die ladder.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 16:31:46 #99
224960 highender
Travellin' Light
pi_111462485
quote:

[..]

Alsof alle dieren erop los verkrachten/moorden etc. ;( ., ik vind de door jouw (god) verzonnen absolute moraal niet beter als die in het overige dierenrijk, het is slechts de moraal van één soort volledig 'ten gunste' van die ene soort, een ordinaire moraal als je er even over nadenkt.

man1986, even OT, beschouw je jouw behoefte aan een absolute moraal als een bewijs voor het bestaan van een god / jouw god?
pi_111462487
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:29 schreef man1986 het volgende:

[..]

Als de mens op het hoogste trapje van de evolutionaire ladder zit, dan kunnen sommigen een stapje verder gaan en concluderen dat binnen de menselijke soort ook verschillende (hogere) rassen zijn.

[..]

Dat wij op het moment aan het hoogste trapje staan houdt nog niet in dat het trapje eindigt bij een perfecte entiteit. Het trapje is net als evolutie niet iets dat perfect kan worden. Het trapje perfectioneert zich dus altijd.
Sterker nog, insecten en bacteriën staan op het moment aan het hoogste trapje.
pi_111462524
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:31 schreef dustbrain het volgende:

[..]

Dat wij op het moment aan het hoogste trapje staan houdt nog niet in dat het trapje eindigt bij een perfecte entiteit. Het trapje is net als evolutie niet iets dat perfect kan worden. Het trapje conformeert zich dus altijd.
Maar je begrijpt dus wel dat er mensen zijn die jouw visie van evolutie kunnen gebruiken om hun 'ras' superieur te kunnen verklaren aan al het andere?
  zaterdag 12 mei 2012 @ 16:33:28 #102
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_111462534
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:18 schreef man1986 het volgende:

[..]

Vanuit een neutrale positie is geen van de twee belangrijker. Het ligt aan de (bijvoorbeeld sociale) context of de 1 slechter is dan de ander.

Zelfs de bijbel is in die vrij duidelijk, lijkt me. Hoewel 1 van de geboden aangeeft dat moord verboden is heeft god toch een aantal keer opgeroepen tot moord, wat kennelijk dus, in de ogen van god moraal te verantwoorden was.
pi_111462560
quote:

Dat indelen laat ik exclusief aan jou en je sekte. Ik heb het hier over de mensen, met dezelfde mensenwensen en dezelfde mensengebreken, maar dat staat niet zo in jou ' heilig ' boekje. En zoals je zelf mijn quote gebruikt, maar ik nog reserves betreft de superioriteit van de mens t.o. andere diersoorten.
pi_111462563
quote:
2s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:33 schreef Semisane het volgende:

[..]

Vanuit een neutrale positie is geen van de twee belangrijker. Het ligt aan de (bijvoorbeeld sociale) context of de 1 slechter is dan de ander.

Zelfs de bijbel is in die vrij duidelijk, lijkt me. Hoewel 1 van de geboden aangeeft dat moord verboden is heeft god toch een aantal keer opgeroepen tot moord, wat kennelijk dus, in de ogen van god moraal te verantwoorden was.
Wat is een neutrale positie?
pi_111462584
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:34 schreef man1986 het volgende:

[..]

Je bent weer heerlijk selectief.
pi_111462589
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:33 schreef man1986 het volgende:

[..]

Maar je begrijpt dus wel dat er mensen zijn die jouw visie van evolutie kunnen gebruiken om hun 'ras' superieur te kunnen verklaren aan al het andere?
Er zijn mensen die dat kunnen doen. Die visie deel ik echter niet. Je zou op zijn hoogst andere samenlevingen superieurder kunnen noemen, maar ook dit is slechts een perceptie.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 16:35:50 #107
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_111462594
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:20 schreef man1986 het volgende:

[..]

Tja, maar de evolutietheorie heeft het nooit over superieure ras of genen. Het is natuurlijk een gebrek aan kennis over de theorie die tot dat soort conclusies leiden.
pi_111462613
Dieren hebben geen begrip van wat ze precies doen. Daarom worden we ook niet boos op een paard wanneer het een kind doodtrapt, want dat heeft vrij weinig zin. Wel wanneer een mens dat doet, want die begrijpt (vaak) donders goed waar hij mee bezig is.
pi_111462636
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:34 schreef ATON het volgende:

[..]

Dat indelen laat ik exclusief aan jou en je sekte. Ik heb het hier over de mensen, met dezelfde mensenwensen en dezelfde mensengebreken, maar dat staat niet zo in jou ' heilig ' boekje.
Heb ik gezegd dat ik dat doe of de bijbel?
  zaterdag 12 mei 2012 @ 16:40:35 #110
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_111462739
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:26 schreef man1986 het volgende:

[..]

Dus als onze acties op biologische redenen gebaseerd zijn, waarom dan toch een onderscheid maken tussen gewoontes en moraliteit?
Ach, moralen zijn inderdaad ook gewoontes maar dan gegoten in een jasje van sociale structuren en bepalingen. Ik noem het moraal meer uit gewoonte en om een onderscheid te maken tussen strikt instinctief gedrag en sociaal gedrag.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 16:43:55 #111
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_111462826
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:34 schreef man1986 het volgende:

[..]

Elke positie die in dit geval geen betrekking (of belang) heeft op Terrystone of jou, dat lijkt me toch wel duidelijk niet?

Verder heb je geen reactie op e inhoud van die post? Dat zou toch jammer zijn. :)
pi_111462862
quote:
10s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:35 schreef Semisane het volgende:

[..]

Tja, maar de evolutietheorie heeft het nooit over superieure ras of genen. Het is natuurlijk een gebrek aan kennis over de theorie die tot dat soort conclusies leiden.

"Het behoud van begunstigde rassen in de strijd om het bestaan."

Ik heb niet gezegd dat de evolutieleer het over superieure rassen had, zoals jij dus beweert.
Dat was als een reactie op Aton's visie van evolutie.
pi_111462865
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:36 schreef man1986 het volgende:

[..]

Heb ik gezegd dat ik dat doe of de bijbel?
Ja dat heb je en ja, dat doet de bijbel. Er zijn twee boekjes waar ik ' uitverkoren volk ' in kan lezen. Het ene is de bijbel en het andere kun je misschien al vermoeden. Enfin, fietst er maar omheen. :W
pi_111462880
quote:
7s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:43 schreef Semisane het volgende:

[..]

Elke positie die in dit geval geen betrekking (of belang) heeft op Terrystone of jou, dat lijkt me toch wel duidelijk niet?

Verder heb je geen reactie op e inhoud van die post? Dat zou toch jammer zijn. :)
Waar heeft een neutrale positie dan wel betrekking op?
  zaterdag 12 mei 2012 @ 16:46:19 #115
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_111462901
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:45 schreef man1986 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Ik heb niet gezegd dat de evolutieleer het over superieure rassen had, zoals jij dus beweert.
Rassen in deze context is soorten en niet ras als in de menselijke rassen. Dit bedoel ik met gebrek aan kennis. :)
pi_111462931
quote:

[..]

[ afbeelding ]

"We" zijn ondertussen ook wel wat verder qua evolutietheorie dan men was in 1859. :')
  zaterdag 12 mei 2012 @ 16:47:45 #117
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_111462942
quote:
10s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:46 schreef Semisane het volgende:

[..]

Rassen in deze context is soorten en niet ras als in de menselijke rassen. Dit bedoel ik met gebrek aan kennis. :)
Check, en begunstigde slaat op de omgeving / situatie.
|:(
  zaterdag 12 mei 2012 @ 16:48:29 #118
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_111462965
quote:

[..]

Waar heeft een neutrale positie dan wel betrekking op?
Waarom zou het ergens betrekking op moeten hebben? Het gaat er toch om dat vanuit die neutrale positie geen van de twee belangrijker is? Je moet dit wel in de context van jou post blijven zien. Je bent nu een beetje op het verkeerde aan het concentreren. :)
pi_111462968
Maar goed ... we hebben het nu wel over moraal, evolutie en racisme en zo ... maar echt een bewijs voor God heb ik nog steeds niet gezien. :?
  zaterdag 12 mei 2012 @ 16:49:02 #120
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_111462982
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:47 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Check, en begunstigde slaat op de omgeving / situatie.
|:(
Ook dat ja. ^O^
  zaterdag 12 mei 2012 @ 16:49:37 #121
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_111462994
quote:

[..]

"Gij zult niet..." staat los van evolutie.
De bijbelse formulering terzijde hebben die menselijke waarden *alles* te maken met evolutie.
pi_111462997
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:45 schreef ATON het volgende:

[..]

Ja dat heb je en ja, dat doet de bijbel. Er zijn twee boekjes waar ik ' uitverkoren volk ' in kan lezen. Het ene is de bijbel en het andere kun je misschien al vermoeden. Enfin, fietst er maar omheen. :W
"From one man he made every nation of men." Acts 17:26
  zaterdag 12 mei 2012 @ 16:50:09 #123
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_111463008
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:48 schreef Klauz het volgende:
Maar goed ... we hebben het nu wel over moraal, evolutie en racisme en zo ... maar echt een bewijs voor God heb ik nog steeds niet gezien. :?
Dat ga je natuurlijk ook niet zien, althans als de definitie van god is dat deze bovennatuurlijk is. Dan wordt het leveren van bewijs wel erg lastig, lijkt me. :)
pi_111463029
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:47 schreef TerryStone het volgende:
"We" zijn ondertussen ook wel wat verder qua evolutietheorie dan men was in 1859. :')
En gelukkig staan we nu ook wat verder dan de tijd waarin de bijbel is geschreven, of we sloegen nog elkaars harsens in opdracht van een geitenboerengodje.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 16:51:20 #125
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_111463043
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:49 schreef man1986 het volgende:

[..]

Gaaaaaap...

Deuteronomy 14:2, "For you are a holy people to YHWH your God, and God has chosen you to be his treasured people from all the nations that are on the face of the earth."
pi_111463081
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:49 schreef man1986 het volgende:

[..]

"Nee, dat is niet zo" Henk de Vries 3:28
  zaterdag 12 mei 2012 @ 16:52:55 #127
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_111463083
quote:
jazeker wel.
pi_111463109
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:51 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Gaaaaaap...

Deuteronomy 14:2, "For you are a holy people to YHWH your God, and God has chosen you to be his treasured people from all the nations that are on the face of the earth."
Staat dat ook niet in ' Mein Kampf ' ?
  zaterdag 12 mei 2012 @ 16:55:01 #129
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_111463149
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:53 schreef ATON het volgende:

[..]

Pfff aub zeg, Mein Kampf daar was echt niet doorheen te komen, wat kon die hitler zwetsen zeg pfff
Maar het zo zomaar kunnen ik weet het niet ;)
pi_111463176
quote:
10s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:46 schreef Semisane het volgende:

[..]

Je begrijpt dus niet waarom ik dat aanhaalde? Het was als reactie op Aton's visie van evolutieleer en waarom dat door sommigen kan worden geinterpreteerd als basis voor racisme.
Verder wordt soort en ras in Darwin's boek door elkaar heen gebruikt en een goede definitie wordt daar niet gegeven. Jij hebt dus hier een gebrek aan kennis beste Semisane :)

Er bestaan volgens de bijbel juist geen 'menselijke rassen'.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 16:57:34 #131
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_111463222
quote:

[..]

[..]

Dat is een stap die de meeste wetenschappers niet doen, en als het alleen gaat om mogelijke aanknopingspunten voor de rechtvaardiging van racisme is dezelfde kritiek ook op de bijbel van toepassing.
pi_111463226
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:53 schreef ATON het volgende:

[..]

Er staat 'people', en dus geen 'ras' of 'soort'.
De bijbel geeft niemand de gelegenheid om zich met racisme bezig te houden.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 16:57:53 #133
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_111463238
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:56 schreef man1986 het volgende:

[..]

Je begrijpt dus niet waarom ik dat aanhaalde? Het was als reactie op Aton's visie van evolutieleer en waarom dat door sommigen kan worden geinterpreteerd als basis voor racisme.
Verder wordt soort en ras in Darwin's boek door elkaar heen gebruikt en een goede definitie wordt daar niet gegeven. Jij hebt dus hier een gebrek aan kennis beste Semisane :)

Ahh nee, stom, ze noemen het verschillende volkeren en dus is het wat anders
:|W
pi_111463256
quote:

[..]

quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:57 schreef man1986 het volgende:

[..]

Achja en zo zijn er sommige gristelijke groeperingen die denken dat het blanke "ras" superieur is op basis van de bijbel.

Beginning after the Civil War, members of the Protestant-led,[59] Ku Klux Klan organization began engaging in arson, beatings, cross burning, destruction of property, lynching, murder, rape, tar-and-feathering, and whipping against African Americans, Jews, Catholics, and other social or ethnic minorities.

They were explicitly Christian terrorist in ideology, basing their beliefs on a "religious foundation" in Christianity.[60] The goals of the KKK included, from an early time on, an intent to "reestablish Protestant Christian values in America by any means possible," and believe that "Jesus was the first Klansman."[61]

http://en.wikipedia.org/wiki/Christian_terrorism#United_States
  zaterdag 12 mei 2012 @ 16:58:36 #135
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_111463263
quote:

[..]

LOL, dan moet je mein kampf toch eens lezen.
Hitler haalt de basis voor zijn jodenvervolging daar uit.
pi_111463289
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:57 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Ahh nee, stom, ze noemen het verschillende volkeren en dus is het wat anders
:|W
'verschillende volkeren' is geografisch, niet genetisch.
pi_111463300
Mein Kampf is een nogal saai kutboek, maar het is in ieder geval stukken beter geschreven dan de Bijbel.
pi_111463402
quote:

[..]

Geen negerverbrandingen in de Bijbel nee. Homoverbrandingen daarentegen... Hele steden tegelijk. Moeten ze maar geen homo zijn. Vieze flikkers. Branden zullen die ondermensen. God haat homo's.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 17:03:00 #139
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_111463412
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:59 schreef Jigzoz het volgende:
Mein Kampf is een nogal saai kutboek, maar het is in ieder geval stukken beter geschreven dan de Bijbel.
En bijkomende voordelen, je weet wie het heeft geschreven en waarom, geen verdere verborgen agenda's geen dingen die niet lijken wat ze zijn.

Dat kun je van de bijbel zo maar niet zeggen ;)
  zaterdag 12 mei 2012 @ 17:04:40 #140
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_111463447
quote:

[..]

Ja maar dat zeg ik, die interpretatie is gebaseerd op te weinig kennis of het niet begrijpen van de context, niet op wat er werkelijk bedoelt werd. Het maakt mij verder niet veel uit wie er mee kwam, Aton of jij...het blijft namelijk gewoon een foute interpretatie.

quote:
Verder wordt soort en ras in Darwin's boek door elkaar heen gebruikt en een goede definitie wordt daar niet gegeven.
Heb je The origin of species gelezen toevallig? Ik ben daar namelijk wel in bezig, dat Darwin soort en ras door elkaar gebruikte maakt niet uit, in de context die hij er mee bedoelde betekent het het zelfde.

En Darwin geeft wel degelijke definities voor beide. Wellicht dat je het niet eens bent met die definities en wellicht dat die definities niet meer overeenkomen met wat we tegenwoordig met soort en of ras bedoelen, maar dat hij geen definities gaf is pertinent niet waar.

quote:
Jij hebt dus hier een gebrek aan kennis beste Semisane :)
Ik denk dat het zal zijn ja. :')

quote:
Het zal, heb ik daar iets over gezegd dan? :?
pi_111463450
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 17:03 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

En bijkomende voordelen, je weet wie het heeft geschreven en waarom, geen verdere verborgen agenda's geen dingen die niet lijken wat ze zijn.

Dat kun je van de bijbel zo maar niet zeggen ;)
En Mein Kampf heeft aanmerkelijk minder ellende, vervolging, onderdrukking, marteling en massamoord opgeleverd dan de Bijbel.
pi_111463466
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 17:02 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Geen negerverbrandingen in de Bijbel nee. Homoverbrandingen daarentegen... Hele steden tegelijk. Moeten ze maar geen homo zijn. Vieze flikkers. Branden zullen die ondermensen. God haat homo's.
Dat is een prachtige consequentie van die absolute goddelijke moraal.
"Ik haat homos omdat god dat zegt" en daarmee is zeer effectief de eigen empathie uitgeschakeld.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 17:07:06 #143
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_111463512
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:52 schreef Molurus het volgende:

[..]

jazeker wel.
Wij zijn immers dieren.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 17:09:25 #144
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_111463557
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 17:05 schreef TerryStone het volgende:

[..]

Dat is een prachtige consequentie van die absolute goddelijke moraal.
"Ik haat homos omdat god dat zegt" en daarmee is zeer effectief de eigen empathie uitgeschakeld.
Of de oorsprokelijke bewoners van judea toen het joodse volk (ras) daar aan kwam.
Of elke eerstgeborene van de oude egyptenaren of iedereen eigenlijk omdat die tegen wil en dank opgescheept zit met een erfzonde waar die part nog deel aan had.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 17:10:28 #145
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_111463576
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 17:07 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Wij zijn immers dieren.
Sterker nog, zoals we met de wereld omgaan (o.a. dank aan christendom) zijn we niets meer of minder dan een plaag.
pi_111463584
quote:

[..]

Toch zou het niet vreemd zijn. De toegang naar de hemel is namelijk semi-permeabel.

Mensen met een liegstoornis komen er moeilijker in. Dus het is klaarblijkelijk psycho-istisch
pi_111463607
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:58 schreef TerryStone het volgende:

[..]

[..]

Achja en zo zijn er sommige gristelijke groeperingen die denken dat het blanke "ras" superieur is op basis van de bijbel.

Beginning after the Civil War, members of the Protestant-led,[59] Ku Klux Klan organization began engaging in arson, beatings, cross burning, destruction of property, lynching, murder, rape, tar-and-feathering, and whipping against African Americans, Jews, Catholics, and other social or ethnic minorities.

They were explicitly Christian terrorist in ideology, basing their beliefs on a "religious foundation" in Christianity.[60] The goals of the KKK included, from an early time on, an intent to "reestablish Protestant Christian values in America by any means possible," and believe that "Jesus was the first Klansman."[61]

http://en.wikipedia.org/wiki/Christian_terrorism#United_States
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:58 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

LOL, dan moet je mein kampf toch eens lezen.
Hitler haalt de basis voor zijn jodenvervolging daar uit.
Dus jullie halen Hitler en de Ku Klux Klan aan als een voorbeeld van waar de bijbel voor staat?
Dit is gewoon een reflectie van jullie zelf en ik hoop dat jullie dat niet zo bedoelt hebben.

Jezus zei over mensen die Zijn naam en de bijbel voor bepaalde doelen misbruiken:

Pas op voor valse profeten, die in schaapskleren op jullie afkomen maar eigenlijk roofzuchtige wolven zijn. 16 Aan hun vruchten zul je hen herkennen. Matteüs 7:15-16
pi_111463629
quote:
_O- _O- _O- :Y
  zaterdag 12 mei 2012 @ 17:12:58 #149
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_111463657
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 17:11 schreef man1986 het volgende:

[..]

[..]

Dus jullie halen Hitler en de Ku Klux Klan aan als een voorbeeld van waar de bijbel voor staat?
Dit is gewoon een reflectie van jullie zelf en ik hoop dat jullie dat niet zo bedoelt hebben.

Jezus zei over mensen die Zijn naam en de bijbel voor bepaalde doelen misbruiken:

Pas op voor valse profeten, die in schaapskleren op jullie afkomen maar eigenlijk roofzuchtige wolven zijn. 16 Aan hun vruchten zul je hen herkennen. Matteüs 7:15-16
Heeft jezus dat gezegd? Hmm waar staat dat in Q of L of M?
pi_111463674
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:59 schreef man1986 het volgende:
'verschillende volkeren' is geografisch, niet genetisch.
_O- _O- _O- 8-)
pi_111463699
quote:

[..]

[..]

Nee.

quote:

God zei: "Gatver. Homo's. Ik steek ze in de fik. Laat ze maar doodbranden."
pi_111463702
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:59 schreef Jigzoz het volgende:
:Y :D :D :D
pi_111463749
quote:

[..]

[..]

Nee, je moet leren lezen.
Jij zegt dat racisme op basis van de bijbel niet kan en ik laat je zien dat dat wel degelijk mogelijk is en je dus weer eens uit je nek lult.
Laat ik je ook alvast maar voor zijn en zeggen dat het wel degelijk christenen zijn voordat je met een No true Scotsman aankomt.
http://en.wikipedia.org/wiki/No_true_Scotsman
pi_111463757
quote:

[..]

[..]

Hé, maar wat vind jij eigenlijk van homo's? Ga je met God mee in de overtuiging dat ze allemaal dood moeten, of houd je er zelf een mildere versie van homohaat op na?
pi_111463844
Helaas is deze discussie uitgelopen op emotionele reacties. Wat mij betreft zal ik me hierbij terugtrekken uit deze topic.
pi_111463885
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 17:19 schreef man1986 het volgende:
Helaas is deze discussie uitgelopen op emotionele reacties. Wat mij betreft zal ik me hierbij terugtrekken uit deze topic.
Wat een zwaktebod, ik concludeer hieruit dat je argumenten op zijn.

pi_111463887
quote:

En daar hebben we dan weer de ' Deus ex machina ' . Iedereen wordt verzocht zich naar de nooduitgangen te begeven. *O*
pi_111463902
quote:
O... Je wilt het niet over de christelijke homohaat hebben? Jammer. Wel voorspelbaar.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 17:22:16 #159
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_111463943
Ik heb niet alle pagina's gelezen van deel 3, maar heeft een gelovige nog aangegeven waar hij/zij de absolute zekerheid vandaan haalt dat God voor hem/haar bestaat? Wil ik namelijk graag horen.

Ik vind het vreemd dat mensen afgaan op de bijbel als bewijs voor God. Als ik een god bedenk en er een boekje bij lever waarin staat: de god van Uistekelbaars bestaat. Alles wat in dit boekje staat is waar. Lees de eerste zin nog maar eens. En nu de tweede. Voila.

Ik zou daar niet door overtuigd raken. De bijbel biedt namelijk ( buiten zichzelf ) totaal geen bewijs voor wat dan ook. Hoe kun je je er dan op baseren? Niet.

En dan is de vraag: waar baseer je je dan wel op? Daar gaat het mij om...
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
pi_111464017
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 17:22 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Ik heb niet alle pagina's gelezen van deel 3, maar heeft een gelovige nog aangegeven waar hij/zij de absolute zekerheid vandaan haalt dat God voor hem/haar bestaat? Wil ik namelijk graag horen.

Ik vind het vreemd dat mensen afgaan op de bijbel als bewijs voor God. Als ik een god bedenk en er een boekje bij lever waarin staat: de god van Uistekelbaars bestaat. Alles wat in dit boekje staat is waar. Lees de eerste zin nog maar eens. En nu de tweede. Voila.

Ik zou daar niet door overtuigd raken. De bijbel biedt namelijk ( buiten zichzelf ) totaal geen bewijs voor wat dan ook. Hoe kun je je er dan op baseren? Niet.

Helaas, je bent te laat. De christen is gevlucht.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 17:25:20 #161
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_111464047
quote:
En dan is de vraag: waar baseer je je dan wel op?
Het komt vaak neer op "Ik geloof wat ik geloof omdat ik geloof", maar goed meer kan er ook niet van worden gemaakt.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 17:26:05 #162
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_111464080
quote:
LOL, de reacties zijn niet emotioneler dan in deel 1.
Dus hier ook weer valse argumentatie om je terug te trekken uit de discussie.
Ach je komt er wel als gelovige.
pi_111464099
quote:
2s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 17:25 schreef Semisane het volgende:

[..]

Het komt vaak neer op "Ik geloof wat ik geloof omdat ik geloof", maar goed meer kan er ook niet van worden gemaakt.
Helaas zitten er wel van dat soort idioten in de Tweede kamer.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 17:28:44 #164
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_111464159
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 17:26 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ja dat is best ernstig, maar ja je doet er niets aan.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 17:29:45 #165
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_111464187
Ik kan er niks aan doen. Ondanks dat ik soms vreselijk goed op kan schieten met gelovige mensen, blijf ik het een beetje eng vinden. Dat studeert dan en redeneert. En is kritisch ten opzichte van het recht ( in mijn studie dan ). Maar tegelijkertijd laat men zich leiden door iets dat onzichtbaar en grillig is, en waarvan ze toegeven dat ze het zelf ook nooit kunnen begrijpen. Het geeft me gewoon een ongemakkelijk gevoel.
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
pi_111464259
quote:
Wat een onzin. Er zijn continu gesprekspartners geweest die serieus met je discussieerden ... dat er soms mensen tussen door komen met irrelevante dingen over Mein Kampf of zo, ach ja, die zijn prima te negeren.

Maar helaas ga jij steeds in op de kinderachtige reacties en laat je de serieuze discussies doodbloeden ... Daarom komt deze discussie niet van de grond.
pi_111464427
quote:
10s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 17:32 schreef Klauz het volgende:

[..]

Wat een onzin. Er zijn continu gesprekspartners geweest die serieus met je discussieerden ... dat er soms mensen tussen door komen met irrelevante dingen over Mein Kampf of zo, ach ja, die zijn prima te negeren.
Hm. Ik vond dat in die context best relevant.

O wacht! Jij bent die gast die het walgelijk vindt om schizofrenie een ernstige ziekte te noemen! Ik zie het nu pas...

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 12-05-2012 17:41:31 ]
  zaterdag 12 mei 2012 @ 17:41:51 #168
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_111464513
quote:

[..]

Maar helaas ga jij steeds in op de kinderachtige reacties en laat je de serieuze discussies doodbloeden ... Daarom komt deze discussie niet van de grond.
Dat is volgens mij wel overwogen tactiek.
De meest essentiële vragen in deze reeks, de dingen die er echt toe doen.
Die laat hij steevast liggen, dat zijn er al 30 ofzo inmiddels.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 17:44:30 #169
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_111464581
Hehe, wij Atheisten kijken nahijgend terug op de onbevredigende, rokende puinhopen van 32 pagina's discussie. Hoewel we ( uiteraard ) weer gewonnen hebben, maar dat stond vanaf het begin al vast .
  zaterdag 12 mei 2012 @ 17:46:11 #170
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_111464625
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 17:41 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Doet man1986 in zo'n beetje alle topics waar hij acties is/was en is een tactiek wat wordt gehanteerd door praktisch alle creationisten waar ik ooit een discussie mee heb gehad. Het is zo'n beetje de standaard strategie uit creationist 101 ofzo. ;)

Het is wel jammer op zich, want soms ben ik ook nog werkelijk benieuwd naar het antwoord op een vraag...maar dan laten ze die weer liggen. :P
  zaterdag 12 mei 2012 @ 17:48:19 #171
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_111464679
quote:
2s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 17:46 schreef Semisane het volgende:

[..]

Doet man1986 in zo'n beetje alle topics waar hij acties is/was en is een tactiek wat wordt gehanteerd door praktisch alle creationisten waar ik ooit een discussie mee heb gehad. Het is zo'n beetje de standaard strategie uit creationist 101 ofzo. ;)
Ja of, dit heb ik in een ander topic al behandeld....
Ja en? Fuck you ik ga niet heel je pohi doorlezen.
Ik heb wel wat beters te doen, ik wens iedereen heel veel succes als ze mijn 22000 posts door willen gaan spitten maar ik zou die personen dan toch wel voor gek verklaren.
pi_111464710
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 17:38 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Hm. Ik vond dat in die context best relevant.
Ik vond dat men nogal afdwaalde, het ging niet om de TT en ook niet over de filmpjes met Craig.

quote:
O wacht! Jij bent die gast die het walgelijk vindt om schizofrenie een ernstige ziekte te noemen! Ik zie het nu pas...
Ik vind het walgelijk om iemand waarmee je discussieert schizofreen te noemen.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 17:49:48 #173
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_111464715
quote:

[..]

Zoals gezegd: verschillende diersoorten leven op verschillende manieren, en dat stelt dus verschillende eisen. Wat effectief is voor mensen hoeft nog niet effectief te zijn voor tijgers en vice versa.

Er is dus niets *fundamenteel* mis met kannibalisme/verkraching/moord, maar een mens of een groep van mensen die zich daarmee bezighoudt zal nooit zoveel succes hebben als zijn soortgenoten die dat niet doen.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 17:50:44 #174
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_111464740
quote:

[..]

Het zijn consequenties, geen inconsequenties. Weer twee totaal verschillende dingen.
pi_111464795
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 17:49 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zoals gezegd: verschillende diersoorten leven op verschillende manieren, en dat stelt dus verschillende eisen. Wat effectief is voor mensen hoeft nog niet effectief te zijn voor tijgers en vice versa.

Er is dus niets *fundamenteel* mis met kannibalisme/verkraching/moord, maar een mens of een groep van mensen die zich daarmee bezighouden zal nooit zoveel succes hebben als zijn soortgenoten die dat niet doen.
volgens mij is ie best slim genoeg om die link zelf te leggen. Hij negeerde je laatste 10 posts. ;(
  zaterdag 12 mei 2012 @ 17:53:55 #176
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_111464809
Even terzijde en offtopic:

@ man1986: dat jij met de meeste mensen hier fundamenteel van mening verschilt moge duidelijk zijn. Maar ik heb wel grote bewondering voor het feit dat je de discussie aangaat en niet wegduikt voor lastige vragen en argumenten.

In dat opzicht: petje af. Er is weer eens leven in de brouwerij in F&L, en dat stel ik zeer op prijs! ^O^
  zaterdag 12 mei 2012 @ 17:55:13 #177
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_111464845
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 17:53 schreef dustbrain het volgende:

[..]

volgens mij is ie best slim genoeg om die link zelf te leggen. Hij negeerde je laatste 10 posts. ;(
Ik was zelf ook even afwezig, boodschappen doen enzo. :)
pi_111464930
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 17:49 schreef Klauz het volgende:
Ik vind het walgelijk om iemand waarmee je discussieert schizofreen te noemen.
Best hoor. Ik vind dat je het beestje best bij de naam mag noemen.

Maar als we toch aan het zeiken zijn over dat soort dingen: jouw 'waarmee' suggereert dat je de persoon in kwestie niet eens meer als mens beschouwt, ander zou je daar wel 'met wie' geschreven hebben. Wat dat betreft ben ik toch stukken respectvoller gebleven.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 17:59:22 #179
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_111464945
quote:
Kop op. Je hebt het zo lang zo goed volgehouden. This is no time to quit.
pi_111464963
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 17:26 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Helaas zitten er alleen maar idioten in de 2e kamer. Maar dat heeft meer met economisch stupide anti wiskundige gedachtes te maken dan met wel of geen geloof, vrees ik.
Maarruh, deze gekke Boeddhist heeft ook geen bewijs voor god.
Ik geef Boeddha het voordeel van de twijfel wanneer hij zegt: er zijn goden.
wanneer hij zegt: goden kwamen om te leren naar Boeddha, En ook schijnt Boeddha millennia lang zelf een god te zijn geweest.
hoe wazig ook, val me er niet op aan, want ik ben Boeddhist maar geloof niks, dat weet je.
Ik denk meer in waarschijnlijkheden wat dit onderwerp betreft.
Rare jongens die goden.
pi_111464967
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 17:53 schreef Molurus het volgende:

@ man1986: dat jij met de meeste mensen hier fundamenteel van mening verschilt moge duidelijk zijn. Maar ik heb wel grote bewondering voor het feit dat je de discussie aangaat en niet wegduikt voor lastige vragen en argumenten.
Ik weet niet of je dit sarcastisch bedoelt... Ik zag eigenlijk niet veel meer dan een soort Kingdom34 die beter schrijft.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 18:01:02 #182
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_111464995
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 17:58 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Best hoor. Ik vind dat je het beestje best bij de naam mag noemen.

Maar als we toch aan het zeiken zijn over dat soort dingen: jouw 'waarmee' suggereert dat je de persoon in kwestie niet eens meer als mens beschouwt, ander zou je daar wel 'met wie' geschreven hebben. Wat dat betreft ben ik toch stukken respectvoller gebleven.
Het is sowieso bizar dat een topic dat gaat over feiten (bestaat god? bestaat een objectieve moraal?) zo gauw kan verzanden in een discussie over wat wel of niet respectvol en wat wel of niet wenselijk is.

"Is" en "ought", mensen... leer toch eens om die twee uit elkaar te houden.

Zie ook: Debatten over religie: inhoud vs vorm
  zaterdag 12 mei 2012 @ 18:02:18 #183
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_111465030
quote:
Begin je eigen trolltopic dan ook niet :W
  zaterdag 12 mei 2012 @ 18:02:40 #184
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_111465039
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 17:59 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ik weet niet of je dit sarcastisch bedoelt... Ik zag eigenlijk niet veel meer dan een soort Kingdom34 die beter schrijft.
Dat was niet sarcastisch bedoeld. Kingdom34 was niet alleen slechter in debatteren, maar liet ook echt consequent alle argumenten links liggen.

Man1986 heeft op de meeste goede inhoudelijke posts wel degelijk inhoudelijk gereageerd. Dat ie er hier en daar een paar heeft gemist kan ik hem echt niet kwalijk nemen: hij is in discussie met 20 mensen tegelijk.

Ik ga even boodschappen doen en ik heb vervolgens 10 pagina's te lezen die ik heb gemist. Dit is het meest succesvolle topic in F&L in vele maanden.
pi_111465125
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 18:02 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat was niet sarcastisch bedoeld. Kingdom34 was niet alleen slechter in debatteren, maar liet ook echt consequent alle argumenten links liggen.
Dat deed deze ook. Deze had wat meer geduld dan Kingdom, maar voor de rest vond ik 'm niet veel sterker.

Die jehova die hier af en toe rondloopt, die vind ik wel oké, maar daar ben ik dan weer zo'n beetje de enige in...
  zaterdag 12 mei 2012 @ 18:05:35 #186
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_111465135
Een succesvol topic over een kansloos onderwerp, zelf een "discussie" over waar ons moraal vandaan komt heeft meer waarde dan "of god bestaat" daar zijn we simpelweg al over klaar uit, voorbij, basta. Ik ga toch ook geen topic beginnen over de vorm van de aarde? ;(
pi_111465150
quote:

[..]

Man1986 heeft op de meeste goede inhoudelijke posts wel degelijk inhoudelijk gereageerd. Dat ie er hier en daar een paar heeft gemist kan ik hem echt niet kwalijk nemen: hij is in discussie met 20 mensen tegelijk.

Ik ga even boodschappen doen en ik heb vervolgens 10 pagina's te lezen die ik heb gemist. Dit is het meest succesvolle topic in F&L in vele maanden.
Daar ben ik het niet mee eens. Hij quote selectief en ging dan alleen op de punten in waar hij wat mee dacht te kunnen om wanneer het te heet onder de voeten werd te schakelen naar andere argumenten.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 18:06:26 #188
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_111465166
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 18:05 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dat deed deze ook. Deze had wat meer geduld dan Kingdom, maar voor de rest vond ik 'm niet veel sterker.

Die jehova die hier af en toe rondloopt, die vind ik wel oké, maar daar ben ik dan weer zo'n beetje de enige in...
Wie ik pas echt mis, van het religieuze kamp, is Koningdavid. Het is jammer dat de vaste kliek in F&L voornamelijk bestaat uit atheisten. Somehow vluchten gelovigen vroeg of laat.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 18:07:39 #189
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_111465196
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 18:06 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wie ik pas echt mis, van het religieuze kamp, is Koningdavid. Het is jammer dat de vaste kliek in F&L voornamelijk bestaat uit atheisten. Somehow vluchten gelovigen vroeg of laat.
:Y
Jahaaaa, dat maakt de discussie wel wat interessanter en soms leer ik dan nog eens wat.
Dit is helaas lollig, maar allemaal herhaling van zetten..
  zaterdag 12 mei 2012 @ 18:07:46 #190
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_111465198
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 18:05 schreef TerryStone het volgende:

[..]

Daar ben ik het niet mee eens. Hij quote selectief en ging dan alleen op de punten in waar hij wat mee dacht te kunnen om wanneer het te heet onder de voeten werd te schakelen naar andere argumenten.
Mwah, hij reageerde wat traag op de kritiek van mij en Deelnemer op het debat met William Lane Craig.. reageerde eerst op de makkelijker posts. Maar fair is fair: uiteindelijk reageerde hij steeds wel. Dat zou kingdom34 niet hebben gedaan.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 18:08:30 #191
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_111465225
quote:

In dat opzicht: petje af. Er is weer eens leven in de brouwerij in F&L, en dat stel ik zeer op prijs! ^O^
Daar kan ik me wel bij aansluiten. Het kost heel wat energie om je te verweren tegen zo'n blok opponenten, als het een thema betreft dat je belangrijk vindt.
The view from nowhere.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 18:08:51 #192
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_111465240
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 18:07 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

:Y
Jahaaaa, dat maakt de discussie wel wat interessanter en soms leer ik dan nog eens wat.
Dit is helaas lollig, maar allemaal herhaling van zetten..
In vergelijking met Koningdavid zijn dit, filosofisch gezien, wel de basics ja. Maar ik ben ervan overtuigd dat het voor veel mensen hier tenminste deels nieuwe stof is. Dus dat het besproken wordt lijkt me een goede zaak.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 18:10:12 #193
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_111465273
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 18:05 schreef TerryStone het volgende:

[..]

Duh.
pi_111465290
Misschien moeten we uitnodigingen plaatsen op het Credible forum, Refoweb of het GKV forum. :Y
  zaterdag 12 mei 2012 @ 18:12:20 #195
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_111465321
quote:
10s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 18:10 schreef Klauz het volgende:
Misschien moeten we uitnodigingen plaatsen op het Credible forum, Refoweb of het GKV forum. :Y
:D LOL, of gaan scouten op www.goedgelovig.nl

Daar zitten wat meer kritischere gelovigen...
pi_111465329
Of even een pakkend topic bedenken...
  zaterdag 12 mei 2012 @ 18:19:11 #197
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_111465504
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 18:12 schreef Jigzoz het volgende:
Of even een pakkend topic bedenken...
Leef je uit! Er zijn meer dan genoeg topics denkbaar die ook gelovigen zouden moeten aantrekken:

- "het conflict tussen religie en wetenschap"
- "het kosmologische argument"
- "moraliteit en evolutie"
- "de waarde van religie"
- etc, etc.

Verzin een korte pakkende openingspost met een controversiele stelling en we kunnen zo een nieuwe topicreeks tegemoet zien. :)
  zaterdag 12 mei 2012 @ 18:24:05 #198
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_111465652
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 18:01 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het is sowieso bizar dat een topic dat gaat over feiten (bestaat god? bestaat een objectieve moraal?) zo gauw kan verzanden in een discussie over wat wel of niet respectvol en wat wel of niet wenselijk is.

"Is" en "ought", mensen... leer toch eens om die twee uit elkaar te houden.
In een relatieve moraal is een 'ought' niets meer dan een 'is'.
The view from nowhere.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 18:27:18 #199
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_111465720
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 18:19 schreef Molurus het volgende:

[..]

Leef je uit! Er zijn meer dan genoeg topics denkbaar die ook gelovigen zouden moeten aantrekken:

- "het conflict tussen religie en wetenschap"
Rustig ik moet nog 4 uur ofzo ;)
quote:
- "het kosmologische argument"
- "moraliteit en evolutie"

- "de waarde van religie"
- etc, etc.

Verzin een korte pakkende openingspost met een controversiele stelling en we kunnen zo een nieuwe topicreeks tegemoet zien. :)
:N
Niet mee eens, eerste vereiste voor een leuke discussie hier is een leuke gelovige waar mee te discussieren valt. Zo iets als KD die jij al noemde, anders zijn we het weer zo snel eens met elkaar.

Stel ik open een topic over gnosis. (Ben wat boeken aan het lezen die ATON aanbevolen heeft)
Dan komt ATON dat topic binnen en die valt me bij of zegt dat ik toch ook nog maar eens wat andere boeken moet lezen. Dan komt er even iemand langs zoals kingdom. Die blaast ongefundeerd wat dat het allemaal onzin is en iets van een splintergroepering, dan leggen er nog wat mensen een ei over en dan verdwijnt het topic in ons groot archief...

Nee voor een leuke discussie heb je nu eenmaal ook een religieus persoon nodig :')
Maar wel iemand die ergens op in druft te gaan.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 18:27:41 #200
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_111465732
"wanneer god van huis is dansen de reli's op tafel" :D

Over het "ontbreken" van moraal in een steeds meer seculaire samenleving
  zaterdag 12 mei 2012 @ 18:31:21 #201
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_111465828
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 18:27 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Rustig ik moet nog 4 uur ofzo ;)

[..]

:N
Niet mee eens, eerste vereiste voor een leuke discussie hier is een leuke gelovige waar mee te discussieren valt. Zo iets als KD die jij al noemde, anders zijn we het weer zo snel eens met elkaar.
True. Ik zeg slechts dat zulke topics minimaal een zekere kans maken om ook (nieuwe) gelovigen aan te trekken.

quote:
Stel ik open een topic over gnosis. (Ben wat boeken aan het lezen die ATON aanbevolen heeft)
Dan komt ATON dat topic binnen en die valt me bij of zegt dat ik toch ook nog maar eens wat andere boeken moet lezen. Dan komt er even iemand langs zoals kingdom. Die blaast ongefundeerd wat dat het allemaal onzin is en iets van een splintergroepering, dan leggen er nog wat mensen een ei over en dan verdwijnt het topic in ons groot archief...
Bij topics die in detail ingaan op de Bijbel haak ik zelf in elk geval af. :@ In mijn optiek is de inhoud van de Bijbel filosofisch volstrekt oninteressant totdat iemand aannemelijk maakt dat het filosofisch wel interessant is. Dat heb ik nog niet meegemaakt.

quote:
Nee voor een leuke discussie heb je nu eenmaal ook een religieus persoon nodig :')
Maar wel iemand die ergens op in druft te gaan.
Het is jammer dat de vaste kliek hier voornamelijk atheistisch is en er bovenop springt wanneer een zeldzame gelovige zich in dit hol van de atheistische leeuw waagt. Dat dit de meeste gelovigen afschrikt verbaast me niets.

Dus een algemene oproep aan alle atheisten hier: wees zuinig op de paar gelovigen die in dit forum rondwaren. Brand ze niet te snel of te hard af, dan wordt het hier weer een dooie boel.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 18:31:34 #202
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_111465837
quote:
6s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 18:27 schreef Life2.0 het volgende:
"wanneer god van huis is dansen de reli's op tafel" :D

Over het "ontbreken" van moraal in een steeds meer seculaire samenleving
Nou wil ik niet pretenderen dat we in het verlichtte westen wonen. Daarvoor heb ik wat teveel van de wereld gezien. Maar om nu te zeggen dat moraal "ontbreekt" nee, wij stenigen niemand lynchen meestal niemand.
En ik zou heel graag eens een grafiek willen zien over aanhoudingen in NL, aard van incident / ernst versus de al dan niet religieuze opvattingen van de persoon.
Lijkt me boeiend.
pi_111465865
Satanische gnosis is interessant, maar dat roept vrijwel uitsluitend oerdomme reacties op.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 18:34:42 #204
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_111465926
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 18:31 schreef Molurus het volgende:

Bij topics die in detail ingaan op de Bijbel haak ik zelf in elk geval af. :@ In mijn optiek is de inhoud van de Bijbel filosofisch volstrekt oninteressant totdat iemand aannemelijk maakt dat het filosofisch wel interessant is. Dat heb ik nog niet meegemaakt.

Ik vind denk ik de historie het interessantste. Hoe zijn de boeken tot stand gekomen in welke situatie en ook de evolutie van deze verhalen naar uiteindelijk de bijbel en de koran.
Had je mijn topic over Nicaea gezien?
quote:
[..]

Het is jammer dat de vaste kliek hier voornamelijk atheistisch is en er bovenop springt wanneer een zeldzame gelovige zich in dit atheistische hol van de leeuw waagt. Dat dit de meeste gelovigen afschrikt verbaast me niets.

Dus een algemene oproep aan alle atheisten hier: wees zuinig op de paar gelovigen die in dit forum rondwaren. Brand ze niet te snel of te hard af, dan wordt het hier weer een dooie boel.
8-) :+
pi_111465972
quote:
Het zou leuk zijn als er een keer een gelovige opduikt die niet knettergek is. Scheelt ook meteen weer in wegjaagreacties.
pi_111466008
quote:
Zo irrevant is dat nu ook weer niet gezien de context. Duidelijke overeenkomsten.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 18:38:51 #207
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_111466044
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 18:34 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Ik vind denk ik de historie het interessantste. Hoe zijn de boeken tot stand gekomen in welke situatie en ook de evolutie van deze verhalen naar uiteindelijk de bijbel en de koran.
Had je mijn topic over Nicaea gezien?
Jazeker! Maar ook daar was het me meer te doen om de mooie plaatjes. :@ De cultuur-historische achtergrond boeit me dan weer iets minder.

Ik vind geschiedenis met name interessant waar het echt oud spul betreft. Politieke filosofie vind ik vaak weer interessanter wanneer het hedendaags werk betreft, zoals Dennett en Philipse. Welke mening (bijvoorbeeld) Paus X in de 14e eeuw na Christus precies had over passage Y van boek Z van de Bijbel kan ik niet van wakker liggen. Voor mij zijn dat geschiedkundige curiositeiten, en niets meer dan dat.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 18:39:10 #208
275553 Eventjes-dan
subtilissima
pi_111466055
quote:

Als het doel is iedere vraag of opmerking, zo vluchtig en oppervlakkig mogelijk te beantwoorden in liefst 6 topics tegelijkertijd, dan is dat wel te bewonderen, ja.
Ik prevaleer eerlijk gezegd kwaliteit over kwantiteit en bevlogenheid boven fanatisme.
Maar dat is dan weer mijn persoonlijke smaak.

Maar toegegeven, deze topics hebben een bepaalde "entertainment value", dat wel. ^O^
Non scire
  zaterdag 12 mei 2012 @ 18:41:44 #209
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_111466134
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 18:36 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Het zou leuk zijn als er een keer een gelovige opduikt die niet knettergek is. Scheelt ook meteen weer in wegjaagreacties.
De truc is bij zulke mensen om ze niet knettergek te noemen maar om dat inhoudelijk te beargumenteren zonder daadwerkelijk het woord "knettergek" in de mond te nemen. (Ik geef toe: zulke woorden komen ook in mij op wanneer ik creationistische claims voorbij zie komen... maar met het daadwerkelijk opschrijven daarvan bereik je niets.)
  zaterdag 12 mei 2012 @ 18:43:17 #210
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_111466176
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 18:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

De truc is bij zulke mensen om ze niet knettergek te noemen maar om dat inhoudelijk te beargumenteren zonder daadwerkelijk het woord "knettergek" in de mond te nemen. (Ik geef toe: zulke woorden komen ook in mij op wanneer ik creationistische claims voorbij zie komen... maar met het daadwerkelijk opschrijven daarvan bereik je niets.)
Dit gaat heul moeilijk worden :(
  zaterdag 12 mei 2012 @ 18:43:18 #211
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_111466179
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 18:38 schreef Molurus het volgende:

[..]

Jazeker! Maar ook daar was het me meer te doen om de mooie plaatjes. :@ De cultuur-historische achtergrond boeit me dan weer iets minder.

Ik vind geschiedenis met name interessant waar het echt oud spul betreft. Politieke filosofie vind ik vaak weer interessanter wanneer het hedendaags werk betreft, zoals Dennett en Philipse. Welke mening (bijvoorbeeld) Paus X in de 14e eeuw na Christus precies had over passage Y van boek Z van de Bijbel kan ik niet van wakker liggen. Voor mij zijn dat geschiedkundige curiositeiten, en niets meer dan dat.
Hedendaags werk staat vol met argumenten uit de 2500 jaar geschiedenis die achter ons ligt.
The view from nowhere.
pi_111466224
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 18:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hm. Lastig... Ik vind het aftasten van dat soort geesten altijd wel interessant, maar elke discussie wordt vrijwel per definitie absurd. Zeker met van die figuren die zo ver heen zijn dat ze wetenschap ontkennen omdat het niet overeenkomt met wat volgens hun overtuiging waar is. En ja... Dan ontkom je bijna niet aan conclusies die sommige mensen hier walgelijk noemen, maar die volgens mij absoluut waar zijn.
pi_111466251
quote:

Kijk, dat vind ik dan zo goed van Octopus Paul. Hij blaast niet hoog van de toren, maar Hij overklast rustig en zonder zich op te dringen gewoon de oppermachtige FIFA.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  zaterdag 12 mei 2012 @ 18:46:21 #214
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_111466279
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 18:43 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Dit gaat heul moeilijk worden :(
Je kan het!!! Ik heb vertrouwen in je! *schouderklopje* :P
pi_111466300
Natuurlijk zijn er bewijzen voor God! Anders zou er geen enkele gelovige zijn......
Vindbaar voor elk die een beetje serieus onderzoekt.
pi_111466307
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 17:41 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Inderdaad, ik mis ook nog een of twee antwoorden. Maar goed, ik sla ook wel eens een stukje over.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  zaterdag 12 mei 2012 @ 18:47:24 #217
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_111466312
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 18:43 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Hedendaags werk staat vol met argumenten uit de 2500 jaar geschiedenis die achter ons ligt.
True. Maar wanneer iemand als bijvoorbeeld Krauss me vertelt over de hedendaagse visie op kosmologie ben ik tenslotte ook niet geinteresseerd in wat Plato daarvan dacht. Ook niet als er een geschiedenis van 2500 jaar vooraf ging aan de hedendaagse inzichten.
pi_111466342
quote:

Komt omdat hij zowat het prototype is van een gelovige die de bijbel totaal letterlijk neemt en zowel gelovigen als atheïsten de kast opjaagt. Betere kapstok voor een debat kan je niet hebben.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 18:49:05 #219
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_111466360
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 18:47 schreef Molurus het volgende:

[..]

True. Maar wanneer iemand als bijvoorbeeld Krauss me vertelt over de hedendaagse visie op kosmologie ben ik tenslotte ook niet geinteresseerd in wat Plato daarvan dacht. Ook niet als er een geschiedenis van 2500 jaar vooraf ging aan de hedendaagse inzichten.
Uhhh ik ga binnenkort the republic lezen. Ik zie er al jaren tegenop, maar nu staat ie op mijn telefoon.
pi_111466373
quote:
2s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 17:46 schreef Semisane het volgende:

[..]

Het is wel jammer op zich, want soms ben ik ook nog werkelijk benieuwd naar het antwoord op een vraag...maar dan laten ze die weer liggen. :P
Ik ken dat ook wel van een of twee andere onderwerpen. Stel je een serieuze vraag, komt er geen antwoord.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 18:51:38 #221
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_111466429
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 18:49 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ik ken dat ook wel van een of twee andere onderwerpen. Stel je een serieuze vraag, komt er geen antwoord.
Kom, jullie doen man1986 nu echt tekort. Hij wordt besprongen door zo'n 20 atheisten, dat hij hier en daar niet reageert lijkt me heel begrijpelijk. Er was tenslotte wel heel erg veel om op te reageren.

In mijn ervaring is dat wel heel anders dan het stereotype creationist dat alleen maar monologen afsteekt en op niemand reageert. Die laatste soort zie je veel vaker.
pi_111466447
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 18:08 schreef Molurus het volgende:
In vergelijking met Koningdavid zijn dit, filosofisch gezien, wel de basics ja. Maar ik ben ervan overtuigd dat het voor veel mensen hier tenminste deels nieuwe stof is. Dus dat het besproken wordt lijkt me een goede zaak.
Mee eens. Het is voornamelijk voor de mee-lezers dat we het doen, dacht ik.
pi_111466512
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 18:51 schreef Molurus het volgende:

[..]

Kom, jullie doen man1986 nu echt tekort. Hij wordt besprongen door zo'n 20 atheisten, dat hij hier en daar niet reageert lijkt me heel begrijpelijk. Er was tenslotte wel heel erg veel om op te reageren.
Dat zal allemaal best, maar veel meer dan herhalingen van stomme vragen en redeneringen in de trant van "want God/de Bijbel" kwam er niet uit. Als iemand fossielen ziet als bewijs voor de zondvloed en denkt dat de gebergten op de wereld pas een paar duizend jaar geleden hoger dan zeven meter zijn geworden, dan is er eigenlijk al geen normaal gesprek meer mogelijk.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 18:57:21 #224
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_111466575
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 18:54 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dat zal allemaal best, maar veel meer dan herhalingen van stomme vragen en redeneringen in de trant van "want God/de Bijbel" kwam er niet uit. Als iemand fossielen ziet als bewijs voor de zondvloed en denkt dat de gebergten op de wereld pas een paar duizend jaar geleden hoger dan zeven meter zijn geworden, dan is er eigenlijk al geen normaal gesprek meer mogelijk.
Toch loont het de moeite om ook dan rustig en inhoudelijk te blijven zonder mensen knettergek (of schizofreen) te noemen. Want geef toe: ook jij vindt dit soort topics gewoon *leuk*.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 18:58:17 #225
275553 Eventjes-dan
subtilissima
pi_111466604
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 18:51 schreef Molurus het volgende:

[..]

In mijn ervaring is dat wel heel anders dan het stereotype creationist dat alleen maar monologen afsteekt en op niemand reageert. Die laatste soort zie je veel vaker.
Maar die communiceren wel duidelijk dat ze niet open staan voor andermans argumenten.
Je weet direct waar je aan toe bent. Hier moet je voor die conclusie eerst 6 topics doorspitten.
Je bent gewoon veel te bang dat het sub forum doodbloed :P

lijkt mij ook niet leuk trouwens ... dus top man1986 respect voor wat je doet!
Non scire
pi_111466619
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 18:46 schreef bianconeri het volgende:
Natuurlijk zijn er bewijzen voor God! Anders zou er geen enkele gelovige zijn......
Noem er eens een.
pi_111466649
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 18:57 schreef Molurus het volgende:

[..]

Toch loont het de moeite om ook dan rustig en inhoudelijk te blijven zonder mensen knettergek (of schizofreen) te noemen. Want geef toe: ook jij vindt dit soort topics gewoon *leuk*.
Bovendien krijg je dan weer antwoord en kun je zelf ook je geest scherpen.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 19:00:21 #228
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_111466661
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 18:58 schreef Eventjes-dan het volgende:

[..]

Maar die communiceren wel duidelijk dat ze niet open staan voor andermans argumenten.
Je weet direct waar je aan toe bent. Hier moet je voor die conclusie eerst 6 topics doorspitten.
Dat valt volgens mij wel mee. :)

quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 18:58 schreef Eventjes-dan het volgende:
Je bent gewoon veel te bang dat het sub forum doodbloed :P
Bang is niet het woord. Maar het is zeker een feit dat het zonder zulke types vrij stil wordt wanneer we het hier allemaal roerend met elkaar eens zijn. Zowel religie als filosofie vind ik buitengewoon interessante topics, maar zonder meningsverschil valt er over niets inhoudelijk te praten.
pi_111466666
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 18:57 schreef Molurus het volgende:

[..]

Jazeker! Maar als ik inzie dat het niet om een serieuze gesprekspartner gaat, maar om iemand die dus inderdaad knetterschizofreen is, dan vind ik het verdomd lastig om daar niet eerlijk over te zijn.
pi_111466694
quote:
Dan komt ATON dat topic binnen en die valt me bij of zegt dat ik toch ook nog maar eens wat andere boeken moet lezen.
:Y Ik heb anders nog iets over het Perzische monotheïsme in de aanbieding. Zelfs voor moslims een opsteker. ^O^
pi_111466703
quote:
Kijk! Mijn favoriete hyperchristen! Ik zag je bijna over het hoofd man!
  zaterdag 12 mei 2012 @ 19:03:00 #232
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_111466735
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 19:00 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Jazeker! Maar als ik inzie dat het niet om een serieuze gesprekspartner gaat, maar om iemand die dus inderdaad knetterschizofreen is, dan vind ik het verdomd lastig om daar niet eerlijk over te zijn.
Je moet maar zo denken: de geestesgesteldheid van je discussiepartner is geen inhoudelijk argument voor je positie. Het is het soort persoonlijke opvatting dat maar zelden relevant is. (In een topic dat werkelijk gaat over schizofrenie zou het relevant kunnen zijn bijvoorbeeld.)
  zaterdag 12 mei 2012 @ 19:04:58 #233
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_111466781
quote:
Veruit de meeste gelovigen worden niet gelovig door rationele overwegingen of bewijzen maar door hun achtergrond, ouders, cultuur, en in sommige gevallen door geestelijke nood.

De zoektocht naar die zogenaamde bewijzen volgt vrijwel altijd pas later in een poging om geloofsovertuigingen te rechtvaardigen en eventueel cognitieve dissonantie te bestrijden.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 19:05:35 #234
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_111466797
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 19:01 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Kijk! Mijn favoriete hyperchristen! Ik zag je bijna over het hoofd man!
Ik had m ook gemist ja. :@ Valt bijna niet meer op die kerel.
pi_111466906
quote:
Nu ja, het O.T is op dat vlak een flapdrol, maar als je het apocriefe N.T. bekijkt, is dit klassieke filosofie op z'n best. Spijtig hebben ze dit algemeen nog niet begrepen. Ik verwacht van Daniel binnenkort wel enkele topics in die richting. ( ik als stoorzender ;) )
pi_111466969
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 19:03 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je moet maar zo denken: de geestesgesteldheid van je discussiepartner is geen inhoudelijk argument voor je positie. Het is het soort persoonlijke opvatting dat maar zelden relevant is. (In een topic dat werkelijk gaat over schizofrenie zou het relevant kunnen zijn bijvoorbeeld.)
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Als zo iemand strooit met allerlei 'kennis', maar tegelijkertijd geen opleiding heeft afgerond, dan vind ik dat relevant. Als zo iemand vrijgezel is en waarschijnlijk dus regelmatig masturbeert, terwijl je volgens de Bijbel dan de dood verdient, dan vind ik dat relevant. Als zo iemands mond overstroomt van allerlei praat over moraal, maar als die persoon tegelijkertijd een versie van godsdienst aanhangt die het logisch vindt om honderden homo's tegelijk levend te verbranden, dan vind ik dat relevant.
pi_111466995
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 18:32 schreef Jigzoz het volgende:
Satanische gnosis is interessant, maar dat roept vrijwel uitsluitend oerdomme reacties op.
Satanische gnosis ? Wat oerdom is dat ? _O-
pi_111467123
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 18:43 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Heel juiste opmerking. Knip de wortels en de boom gaat dood.
pi_111467146
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 19:12 schreef ATON het volgende:

[..]

Satanische gnosis ? Wat oerdom is dat ? _O-
En dat bedoel ik dus.
pi_111467539
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 19:16 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

En dat bedoel ik dus.
Ja, ik ook. ;)
pi_111467584
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 19:26 schreef ATON het volgende:

[..]

Ja, ik ook. ;)
Mooi.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 19:40:14 #242
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_111468122
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 18:47 schreef Molurus het volgende:

[..]

De wetenschap wil zich nog wel eens ahistorisch opstellen. Dat kan alleen als de laatste inzichten de eerdere overbodig maken. Maar zelfs in de wetenschap is het verhelderend om de geschiedenis ervan te kennen.

In de politieke filosofie geldt dat nog veel meer. Dat een God gegeven moraal de moraal niet objectief maakt, heeft Plato al prima uiteengezet. Sandel doet ook niet veel meer dan aan de hand van eerdere denkers de politieke filosofie uiteen te zetten.

Veel nieuwe ideeen blijken al veel eerder te zijn geopperd.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 12-05-2012 19:48:21 ]
The view from nowhere.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 19:53:56 #243
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_111468708
quote:
Klopt, ga maar na hoe vaak hij in is gegaan op mijn posts. Geen enkele keer. Ohja één keer toen hij me totaal verkeerd interpreteerde en zei dat mijn verhaal kant noch wal raakte, zonder er inhoudelijk op in te gaan...
  zaterdag 12 mei 2012 @ 20:29:06 #244
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_111470221
Veel triomfantelijke bevestiging van het eigen gelijk in dit topic deel. Ik geloof noch in God, noch in een objectieve moraal. Maar of de posters in dit topic de complicaties van een relatieve moraal beseffen durf ik te betwijfelen.
The view from nowhere.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 20:32:27 #245
275553 Eventjes-dan
subtilissima
pi_111470413
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 20:29 schreef deelnemer het volgende:
Veel triomfantelijke bevestiging van het eigen gelijk in dit topic deel. Ik geloof noch in God, noch in een objectieve moraal. Maar of de posters in dit topic de complicaties van een relatieve moraal beseffen durf ik te betwijfelen.
Ik weet het niet...misschien zijn ze minder idealistisch.

[Ik ga overigens wel fijn links stemmen dit jaar :P ]
Non scire
  zaterdag 12 mei 2012 @ 20:48:36 #246
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_111471196
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 20:29 schreef deelnemer het volgende:
Dat maakt niet uit. Moraliteit die niet wordt begrepen is net zo effectief. Een zalm weet ook niet waarop hij stroomopwaarts zwemt, maar het werkt wel.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 20:59:35 #247
275553 Eventjes-dan
subtilissima
pi_111471695
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 20:48 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat maakt niet uit. Moraliteit die niet wordt begrepen is net zo effectief. Een zalm weet ook niet waarop hij stroomopwaarts zwemt, maar het werkt wel.
en zo is het :) je hoeft geen intellectueel te zijn om kinderen te maken
Non scire
  zaterdag 12 mei 2012 @ 21:30:17 #248
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_111472793
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 20:48 schreef Molurus het volgende:

[..]

Voor mensen is dat niet zo, want mensen zijn niet puur instinctief.

Ook een onjuist wereldbeeld is effectief als men erin geloofd. Als je mensen anders geloven verandert dat het spel. "Might is right" krijgt door een relatieve moraal meer vrij spel.

Ik denk dat er in het geval van de mens een effectief dualisme is ontstaan, dat geen echt dualisme is, maar erop lijkt. Dit dualistische aspect maakt een onderscheid mogelijk tussen een 'is' en een 'ought'. Maar in een monistisch wereldbeeld met een relatieve moraal is dat moeilijk uit te leggen, zoals ook het bewustzijn moeilijk is uit te leggen.

[ Bericht 2% gewijzigd door deelnemer op 12-05-2012 21:47:09 ]
The view from nowhere.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 21:49:30 #249
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_111473419
Ik heb wel met Ali_Kannibali een hele goede en respectvolle discussie gevoerd. En uiteindelijk heb ik hem gedisst en droop hij af. En dat was een 7e dags advertist, zegmaar de Navy Seals van de christenen haha!
  zaterdag 12 mei 2012 @ 21:51:16 #250
275553 Eventjes-dan
subtilissima
pi_111473468
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 21:49 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Ik heb wel met Ali_Kannibali een hele goede en respectvolle discussie gevoerd. En uiteindelijk heb ik hem gedisst en droop hij af. En dat was een 7e dags advertist, zegmaar de Navy Seals van de christenen haha!
uiteindelijk wordt iedereen door jou gedisst, dat is dus geen prestatie op zichzelf.
Non scire
  zaterdag 12 mei 2012 @ 21:59:25 #251
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_111473743
Je bent een lieve jongen ;)
  zaterdag 12 mei 2012 @ 22:34:18 #252
275553 Eventjes-dan
subtilissima
pi_111474904
Man 1986 is met recht het "zout der aarde"

saaie boel hier zonder hem. :N
Non scire
pi_111474909
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 21:49 schreef Uitstekelbaars het volgende:
O ja. Zo'n God hates fags-figuur. De intelligentsia onder de gelovigen, zeg maar.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 23:14:30 #254
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_111476411
Maar jongens, we hebben gewoon de discussie gewonnen! De Atheisten hebben de laatste en beslissende slag gewonnen! Hier, op FOK! Mooi dat ik dit nog mee mag maken.
pi_111476896
Misschien wordt het tijd dit topic af te sluiten, en dat zou ik willen doen met enkele toepasselijke woorden:

quote:
‘Jezus is MEER.’ Wat je ook van mij denkt, ik ben meer. Wat je ook van mij denkt, ongeacht of je al decennia lang leringen van de geascendeerde meesters hebt gekregen, of je deze of gene dictatie hebt bestudeerd, of je denkt dat je de werkelijkheid kent van wie ik ben, zelfs al heb je alles gelezen op de AskRealJesus website of alles wat in de boeken staat – ik ben MEER. Ik ben meer dan iets dat je ooit in woorden, in een lering, kunt uitdrukken. Ik ben meer en je zult dat meer kennen, wanneer je beslist om ernaar in je hart te zoeken. Want alleen daar zul je de Levende Christus vinden. Je zult me nergens anders vinden, noch in de Sint Pieterskerk, noch op de AskRealJesus website, noch op enige andere locatie die je op deze aarde nauwkeurig kunt aanwijzen.

Je zult me alleen vinden als je in je hart kijkt, niet om een locatie te vinden, maar om het punt van stilzijn te vinden, de enkelvoudigheid die de opening is naar het koninkrijk van God. Want het is de opening die de tijd en ruimte te boven gaat, die de vorm te boven gaat. Want hoewel ik vorm kan aannemen, zoals ik 2000 jaar geleden deed in een fysiek lichaam, zelfs al kan ik door een vorm spreken, zoals deze boodschapper of mijn website, ik ben altijd meer dan enige vorm die ik aanneem – net zoals jij altijd meer bent dan de vorm die je aangenomen hebt. En dit besef moet jij krijgen voor jezelf, voor je mij kunt vinden, voordat jij je opnieuw met het vormloze zelf kunt verbinden dat je bent.
http://www.askrealjesus.nl/node/1752
  zaterdag 12 mei 2012 @ 23:33:17 #256
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_111477063
Lijkt mij juist een reden om keihard door te beuken. Welbedankt voor een afschuwelijke bak reli-zweefbagger. ;)
pi_111477173
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 23:28 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Misschien wordt het tijd dit topic af te sluiten, en dat zou ik willen doen met enkele toepasselijke woorden:

[..]

http://www.askrealjesus.nl/node/1752
Hoi! Leuk dat je er bent! Jammer van de lap copy/past-werk. Wat vind jij van homohaat?
O, nee, dat mag je niet vragen. Dan vluchten ze...
pi_111477323
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 23:37 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Hoi! Leuk dat je er bent! Jammer van de lap copy/past-werk. Wat vind jij van homohaat?
O, nee, dat mag je niet vragen. Dan vluchten ze...
Ik ben al weer weg!

Welterusten, ik had eigenlijk al naar bed gemoeten.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 23:43:10 #259
275553 Eventjes-dan
subtilissima
pi_111477348
_O-

Ik vind kleinduimpje best leuk :)
Non scire
  zondag 13 mei 2012 @ 00:27:12 #260
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_111478566
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 23:43 schreef Eventjes-dan het volgende:
_O-

Ik vind kleinduimpje best leuk :)
Dat zeg je ook alleen maar omdat hij weg is. Anders had je het geeneens gedurfd! Dus...
  maandag 14 mei 2012 @ 13:09:45 #261
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_111529862
knip

[ Bericht 8% gewijzigd door deelnemer op 14-05-2012 14:52:44 ]
The view from nowhere.
pi_111557152
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 23:14 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Maar jongens, we hebben gewoon de discussie gewonnen! De Atheisten hebben de laatste en beslissende slag gewonnen! Hier, op FOK! Mooi dat ik dit nog mee mag maken.
Atheisten die iets winnen?

Lol ja idd de:

-Ik doe nergens onderzoek naar awards
-Lage iq/intelligentie awards
-koppigen awards

enz enz enz
pi_111557279
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 22:29 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Lol ja idd de:

-koppigen awards

enz enz enz
Atheïsten zijn koppig, maar de hyperchristenen... niet?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-05-2012 22:31:15 ]
  maandag 14 mei 2012 @ 22:49:55 #264
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_111558379
gelukkig zijn christenen heel intelligent en doen ze heel veel onderzoek. Met name ID-aanhangers... die doen me toch veel onderzoek, nou.
pi_111565824
quote:

[..]

Lol ja idd de:

-koppigen awards

enz enz enz
Ik ben agnost.
En een discussie winnen vind ik een vreemde insteek.
Om op je punten in te gaan:
- waar wil je onderzoek naar doen?
- wat heeft IQ met enerzijds het bestaan van een god en anderzijds religie te maken?
- hier kan ik geen zinvolle vraag voor verzinnen.

Dat enzenzenz zien we daarna wel weer.
pi_111572695
quote:

[..]

Lol ja idd de:

-koppigen awards

enz enz enz
Spreuken:

quote:
Zes dingen haat de HEER,
zeven dingen zijn hem een gruwel:
ogen die hooghartig kijken en een tong die liegt
...
quote:
Word jij nooit es moe van al die drogredenen die je constant gebruikt?
  dinsdag 15 mei 2012 @ 13:12:42 #267
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_111576442
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 11:31 schreef Haushofer het volgende:

Word jij nooit es moe van al die drogredenen die je constant gebruikt?
take an educated guess..... Je ziet het overal, tegen bijgeloof is bijna geen kruid gewassen. En tegen een gehersenspoeld iemand is het helemaal lastig argumenteren...(voor een gehersenspoelde ook blijkbaar)
pi_111586301
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 22:49 schreef Molurus het volgende:
gelukkig zijn christenen heel intelligent en doen ze heel veel onderzoek. Met name ID-aanhangers... die doen me toch veel onderzoek, nou.
Hier is mijn poging om enkele primaire wetenschappelijke observaties te noemen die op het bestaan van God wijzen:

Causatie. God biedt de beste verklaring voor het bestaan van het universum en alles wat zich daarin bevindt (de alternatieve theorie stelt dat "niets" explodeerde en dat dat resulteerde in alles wat we om ons heen zien).
Orde. God biedt de beste verklaring voor abstracte noties, zoals getallen, mathematische formules, chemische processen en natuurwetten (de alternatieve theorie stelt dat de chaotische eerste elementen zichzelf tot complexe informatiesystemen rangschikten).
Ontwerp. God biedt de beste verklaring voor de absolute complexiteit die inherent is aan de kosmologische, stellaire, planetaire, chemische en biologische systemen (de alternatieve theorie stelt dat willekeurig toeval een schijnbaar ontwerp ontwikkelde)
Gecodeerde Instructies. God biedt de beste verklaring voor de digitale DNA-code die zich in al het leven op aarde bevindt en dit controleert (de alternatieve theorie stelt dat complexe codes, zoals de binaire codes waarmee computers werken, plotsklaps zonder enige vorm van programmeren, testen en 'debuggen' tot ontstaan kunnen komen).
Onreduceerbare Complexiteit. God biedt de beste verklaring voor volledig functionerende biologische organismen, systemen en subsystemen die niet door middel van geleidelijke evolutionaire processen zouden kunnen ontstaan zonder al op een lager evolutionair niveau volledig op te houden met functioneren (de alternatieve theorie stelt dat biologische systemen enorme, onzichtbare sprongen namen van eenvoud tot complexiteit zonder een gericht proces of vooruitziende instructies).
Dualiteit. God biedt de beste verklaring voor de afzonderlijke menselijke functies van brein en bewustzijn (materie en verstand) (de alternatieve theorie is het monisme - alleen materie bestaat en het menselijk brein lijkt slechts een afzonderlijke onderbewuste capaciteit te hebben).
Moraliteit. God biedt de beste verklaring voor het bestaan van liefde, emotie, altruïsme en inherente morele/ethische waarden over de hele wereld (de alternatieve theorie stelt dat door middel van ongeleide materialistische processen een hoger menselijk bewustzijn is geëvolueerd).

By the way, er is geen wonder gebeurd dat gedoetje ineens extra hersenen heeft gekregen, dit was copy-pasten.
pi_111586845
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 17:11 schreef Gedoetje het volgende:
De alternatieve theorie stelt dat "niets" explodeerde en dat dat resulteerde in alles wat we om ons heen zien.
Misschien moet je je es verdiepen in kosmologie i.p.v. Visje-posters te lezen :)
  dinsdag 15 mei 2012 @ 17:40:47 #270
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_111587673
quote:

[..]

By the way, er is geen wonder gebeurd dat gedoetje ineens extra hersenen heeft gekregen, dit was copy-pasten.
:D

Toch knap. Je kopieerde alleen van de verkeerde site, maar dat kan gebeuren.
The view from nowhere.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 18:10:06 #271
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_111588938
quote:

[..]

Hier is mijn poging om enkele primaire wetenschappelijke observaties te noemen die op het bestaan van God wijzen:

[knip]

Zo'n beetje al argumenten in de copy-paste zijn al een keer in dit topic of menig andere topic voorbij gekomen en ook verworpen. Het wordt wel een beetje vermoeiend om het maar steeds over het zelfde te hebben.

Wellicht dat je nog een leuke discussie kan hebben over dualiteit, ook al zijn er sterke aanwijzingen dat dat niet bestaat, want op zich komt die niet al te vaak aan bod, in vergelijking met de rest. :')
correct me if I am fout. :)
  dinsdag 15 mei 2012 @ 20:42:42 #272
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_111596287
quote:
2s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 18:10 schreef Semisane het volgende:

Wellicht dat je nog een leuke discussie kan hebben over dualiteit, ook al zijn er sterke aanwijzingen dat dat niet bestaat, want op zich komt die niet al te vaak aan bod, in vergelijking met de rest. :')
correct me if I am fout. :)
Alles bestaat twee keer: 1x als een voorstelling in je hoofd en 1x in het echt. Alles wat je weet is een voorstelling in je hoofd (inclusief jijzelf) en dat alleen in zoverre de voorstelling klopt. Wel of geen ziel? Dat weten ze al niet. En dan hebben mensen het notabene over zichzelf !

Hou maar op , het wordt niets :( :D
The view from nowhere.
pi_111602230
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 20:42 schreef deelnemer het volgende:

[..]
Wel of geen ziel? Dat weten ze al niet. En dan hebben mensen het notabene over zichzelf !

Hou maar op , het wordt niets :( :D
Er zijn genoeg mensen die weten dat ze een ziel hebben hoor, en daar geen seconde aan twijfelen.

Dat jij dat niet weet, en mensen die zeggen dat ze dat wel weten niet gelooft, is een andere zaak.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 22:35:39 #274
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_111603744
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 22:16 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Er zijn genoeg mensen die weten dat ze een ziel hebben hoor, en daar geen seconde aan twijfelen.

Dat jij dat niet weet, en mensen die zeggen dat ze dat wel weten niet gelooft, is een andere zaak.
De onenigheid over de correcte voorstelling van een mens zegt al genoeg. Velen van ons kennen zichzelf niet.
The view from nowhere.
pi_111605117
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 22:35 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Velen van ons kennen zichzelf niet.
Dat klopt wel. Als we onszelf zouden kennen zouden we het heelal en de goden kennen.
pi_111606238
Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand.

Vind 'em wel goed klinken eigenlijk.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 23:13:06 #277
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_111606282
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 22:52 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Dat klopt wel. Als we onszelf zouden kennen zouden we het heelal en de goden kennen.
Een opschrift op de wand van een tempel in het Orakel van Delphi stelt: "Ken uzelf".

De opdracht die God aan Adam en Eva meegeeft is nog te doen: "Gaat heen en vermenigvuldigt u."

Maar "Ken uzelf", dat is gekkenwerk.

Er staat ook op de tempelwand: "Alles met mate".

Mijn eerste bezuinigingsvoorstel: schrap de goden.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 15-05-2012 23:33:14 ]
The view from nowhere.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 23:32:53 #278
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_111607340
Ontopic: kan een christelijk, of iig gelovig persoon aangeven waar zijn overtuiging op gestoeld is? Wat heeft je overgehaald om er zeker van te zijn?

Het lijkt mij namelijk raar om te vertrouwen op iets dat je, volgens de leer waarin je gelooft, niet kan doorgronden.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 23:39:05 #279
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_111607650
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 23:32 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Het lijkt mij namelijk raar om te vertrouwen op iets dat je, volgens de leer waarin je gelooft, niet kan doorgronden.
Het leven is niet anders. Je vertrouwt op iets dat je niet kunt doorgronden.

quote:
"The Nameless is the origin of Heaven and Earth; The Named is the mother of all things."

Tao te king, vers 1
The view from nowhere.
pi_111611453
quote:

[..]

Causatie. God biedt de beste verklaring voor het bestaan van het universum en alles wat zich daarin bevindt (de alternatieve theorie stelt dat "niets" explodeerde en dat dat resulteerde in alles wat we om ons heen zien).
Orde. God biedt de beste verklaring voor abstracte noties, zoals getallen, mathematische formules, chemische processen en natuurwetten (de alternatieve theorie stelt dat de chaotische eerste elementen zichzelf tot complexe informatiesystemen rangschikten).
Ontwerp. God biedt de beste verklaring voor de absolute complexiteit die inherent is aan de kosmologische, stellaire, planetaire, chemische en biologische systemen (de alternatieve theorie stelt dat willekeurig toeval een schijnbaar ontwerp ontwikkelde)
Gecodeerde Instructies. God biedt de beste verklaring voor de digitale DNA-code die zich in al het leven op aarde bevindt en dit controleert (de alternatieve theorie stelt dat complexe codes, zoals de binaire codes waarmee computers werken, plotsklaps zonder enige vorm van programmeren, testen en 'debuggen' tot ontstaan kunnen komen).
Onreduceerbare Complexiteit. God biedt de beste verklaring voor volledig functionerende biologische organismen, systemen en subsystemen die niet door middel van geleidelijke evolutionaire processen zouden kunnen ontstaan zonder al op een lager evolutionair niveau volledig op te houden met functioneren (de alternatieve theorie stelt dat biologische systemen enorme, onzichtbare sprongen namen van eenvoud tot complexiteit zonder een gericht proces of vooruitziende instructies).
Dualiteit. God biedt de beste verklaring voor de afzonderlijke menselijke functies van brein en bewustzijn (materie en verstand) (de alternatieve theorie is het monisme - alleen materie bestaat en het menselijk brein lijkt slechts een afzonderlijke onderbewuste capaciteit te hebben).
Moraliteit. God biedt de beste verklaring voor het bestaan van liefde, emotie, altruïsme en inherente morele/ethische waarden over de hele wereld (de alternatieve theorie stelt dat door middel van ongeleide materialistische processen een hoger menselijk bewustzijn is geëvolueerd).

Je stelt steeds dat god de beste verklaring biedt voor een onderwerp.
Dat wil zeggen dat er voor elke onderwerp nog andere verklaringen zijn.

Stellen dat die andere verklaringen slechter zijn, overtuigt mij niet.
Laat mij per onderwerp eens zien waarom god een betere verklaring zou zijn.
Want anders blijft het bij loos geblaat.
  woensdag 16 mei 2012 @ 08:39:03 #281
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_111612881
Met betrekking tot moraliteit:
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_111614384
Ontwerp:
Plutonium heeft een halfwaardetijd van 216? microseconde en zit wel in precambrium gesteente. Dat moet er dus in 1 keer zijn gekomen.
pi_111614523
quote:
Maar "Ken uzelf", dat is gekkenwerk.
Dat is de oplossing in a nutshell. Iedereen die voldoende zelfreflectie heeft gedaan, weet wat hij moet doen. Dan wordt je vanzelf nederig aan anderen en hulpzaam voor jezelf.
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
pi_111614630
* *For many years, nuclear physicist, Bob Gentry, studied the mystery of the existence of radioactive Plutonium halos in rocks. There is no conventional scientific way to account for the presence of halos from Polonium 214 and Polonium 218 in rocks because the half-life of these elements is only 164 microseconds for Polonium 214 and the just three minutes for Polonium 218.* *To find radiohalos, as they are called, in granite caused by such short-lived radioactive isotopes was an utter scientific paradox because radiohalos can form only in solid rock and most of the granite encasing the Polonium was what evolutionists call Precambrian, which they say took millions of years to cool from its molten state.* For thirteen years with the help of government grants, Bob Gentry, conducted exhaustive research at government facilities [Oak Ridge National Laboratories] with the most sophisticated equipment looking for a conventional scientific explanation for the existence of these radiohalos. After thirteen years of scientific investigation and observation, he was forced to suggest that the only possible explanation for the existence of these halos in the rocks was a supernatural creation.*
  woensdag 16 mei 2012 @ 09:59:09 #285
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_111614821
Oké, dan doen wij ook een c/p'tje:
quote:
Gentry's polonium halo hypothesis for a young Earth fails, or is inconclusive for, all tests. Gentry's entire thesis is built on a compounded set of assumptions. He is unable to demonstrate that concentric haloes in mica are caused uniquely by alpha particles resulting from the decay of polonium isotopes. His samples are not from "primordial" pieces of the Earth's original crust, but from rocks which have been extensively reworked. Finally, his hypothesis cannot accommodate the many alternative lines of evidence that demonstrate a great age for the Earth. Gentry rationalizes any evidence which contradicts his hypothesis by proposing three "singularities" - one time divine interventions - over the past 6000 years. Of course, supernatural events and processes fall outside the realm of scientific investigations to address. As with the idea of variable radioactive decay rates, once Gentry moves beyond the realm of physical laws, his arguments fail to have any scientific usefulness.
(bron)
  woensdag 16 mei 2012 @ 10:39:27 #286
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_111615968
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 09:59 schreef Iblardi het volgende:
Oké, dan doen wij ook een c/p'tje:

[..]

Ja die van mij is teveel om te cp'en.
Dus dan maar een linkje:

http://www.talkorigins.org/faqs/dating.html

Alsof alles van één dateringsmethode af zou hangen
  woensdag 16 mei 2012 @ 10:52:38 #287
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_111616445
Daarbij heeft plutonium verschillende isotopen met verschillende halfwaarden;

quote:
Plutonium is the heaviest primordial element by virtue of its most stable isotope, plutonium-244, whose half-life of about 80 million years is just long enough for the element to be found in trace quantities in nature.[3] Plutonium is mostly a byproduct of nuclear fission in reactors where some of the neutrons released by the fission process convert uranium-238 nuclei into plutonium.[4]

One utilized isotope of plutonium is plutonium-239, which has a half-life of 24,100 years. Plutonium-239 along with plutonium-241 are both fissile, meaning the nuclei of their atoms can split when bombarded by thermal neutrons, releasing energy, gamma radiation and more neutrons. These neutrons can sustain a nuclear chain reaction, leading to applications in nuclear weapons and nuclear reactors.

Plutonium-238 has a half-life of 88 years and emits alpha particles. It is a heat source in radioisotope thermoelectric generators, which are used to power some spacecraft. Plutonium-240 has a high rate of spontaneous fission, raising the neutron flux of any sample it is in. The presence of plutonium-240 limits a sample's usability for weapons or reactor fuel, and determines its grade. Plutonium isotopes are expensive and inconvenient to separate, so particular isotopes are usually manufactured in specialized reactors.
bron
  woensdag 16 mei 2012 @ 11:02:25 #288
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_111616821
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 09:44 schreef Gedoetje het volgende:
Ontwerp:
Plutonium heeft een halfwaardetijd van 216? microseconde en zit wel in precambrium gesteente. Dat moet er dus in 1 keer zijn gekomen.
Oh honey. :')
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_111642771
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 09:44 schreef Gedoetje het volgende:
Ontwerp:
lees je eerst eens in...
http://en.wikipedia.org/wiki/Plutonium-244

en niet alle plutoniumisotopen hebben dezelfde halfwaardetijd.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Isotopen_van_plutonium

[ Bericht 13% gewijzigd door de_tevreden_atheist op 16-05-2012 21:46:26 ]
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_111643371
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 09:52 schreef Gedoetje het volgende:
* *For many years, nuclear physicist, Bob Gentry, studied the mystery of the existence of radioactive Plutonium Polonium halos in rocks. There is no conventional scientific way to account for the presence of halos from Polonium 214 and Polonium 218 in rocks because the half-life of these elements is only 164 microseconds for Polonium 214 and the just three minutes for Polonium 218.* *To find radiohalos, as they are called, in granite caused by such short-lived radioactive isotopes was an utter scientific paradox because radiohalos can form only in solid rock and most of the granite encasing the Polonium was what evolutionists call Precambrian, which they say took millions of years to cool from its molten state.* For thirteen years with the help of government grants, Bob Gentry, conducted exhaustive research at government facilities [Oak Ridge National Laboratories] with the most sophisticated equipment looking for a conventional scientific explanation for the existence of these radiohalos. After thirteen years of scientific investigation and observation, he was forced to suggest that the only possible explanation for the existence of these halos in the rocks was a supernatural creation.*
niet plutonium maar polonium!
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
  woensdag 16 mei 2012 @ 23:10:48 #291
370688 TheRockyBalboa100
لا &#1
pi_111646878
Ja, de Qoran.

Nog veel discussieplezier
pi_111649379
Niets kan uit zichzelf bestaan. Oneindig in de toekomst is denkbaar, omdat al het materie dat daarvoor nodig is in de theorie bestaat. Alleen kan je niet oneindig terug. Er moet dus een bron van leven zijn, die op zichzelf leeft en nooit een begin heeft gehad. Voor mij is deze gedachte meer dan genoeg om te zeggen dat Allah c.c. bestaat.
pi_111652250
quote:
12s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:10 schreef TheRockyBalboa100 het volgende:
Ja, de Qoran.

Nog veel discussieplezier
Ja, dat is echt een duidelijk boek waar de wereld dag na dag nog altijd bijzonder veel profijt van heeft. Zoals bijvoorbeeld eh...

Nou, en de Koran is ook een enorm wetenschappelijk boek, want we hebben er al eh.... Nou, ja best veel ontdekkingen aan te danken. Zoals eh...

Gelukkig is het tenminste wel allemaal te controleren wat er in de Koran staat, want eh...

Nou ja, dan was Mohammed tenminste een leuke, vriendelijke man. Of eh...

Ah, fuck it. Hij had vrij veel vrouwen. Best knap. Ik zou het niet kunnen.
pi_111654081
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:54 schreef drPsy het volgende:
Niets kan uit zichzelf bestaan. Oneindig in de toekomst is denkbaar, omdat al het materie dat daarvoor nodig is in de theorie bestaat. Alleen kan je niet oneindig terug. Er moet dus een bron van leven zijn, die op zichzelf leeft en nooit een begin heeft gehad. Voor mij is deze gedachte meer dan genoeg om te zeggen dat Allah c.c. bestaat.
Dat moet niet mee zijn joh. Hoef je verder je kop niet te breken.
pi_111654424
quote:
Tja, op logische gronden is elke zin (tussen hoofdletter en punt) al discutabel. Dus wat zal het geheel dan zijn?
pi_112434114
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 18:32 schreef Jigzoz het volgende:
Misschien dat je deze reactie van de gechannelde Jezus inhoudelijk wel interessant vindt:

Het absolute kwaad - bestaat het?
pi_112435129
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 18:16 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Misschien dat je deze reactie van de gechannelde Jezus inhoudelijk wel interessant vindt:

Het absolute kwaad - bestaat het?
Hm, nou ja, om binnen de context van het stukje te blijven: God heeft een totaal ander beeld van wat 'goed' en 'kwaad' is dan ik. Sterker nog: een aantal van de zaken die ik als 'goed' zie, ziet God als 'kwaad'. Binnen de logica van dat stukje zouden die delen van God dus verdwijnen wanneer ze samengevoegd worden met dat wat volgens mij daadwerkelijk 'goed' is, terwijl omgekeerd hetzelfde geldt. Behoorlijk onoverzichtelijk, zo niet onmogelijk.

Het kost enorm veel tijd, zelfbeheersing, denkwerk en bewustwording om psychisch los te komen van alles wat door anderen (of in de belevingen van sommigen: door God) bedacht en geregeld is. Dat losraken daarvan zie ik als een enorme sprong richting het goede, terwijl dat door God gezien zal worden als een val naar het duister.
  dinsdag 5 juni 2012 @ 14:32:33 #298
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_112475488
quote:
waarom Allah?
pi_112506903
pi_112507202
Deze zomer gaat God zich aan Nederland bewijzen.
I'm gonna poor out my Spirit on all atheist flesh. Voor de hele boodschap: http://www.trin.nl/index.php/geluidsopnamenrevival
  woensdag 6 juni 2012 @ 03:04:24 #301
374936 RensAjacied
VI Hooligans
pi_112507272
Vol!
AFCA!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')