abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111461822
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:08 schreef man1986 het volgende:

[..]

Waarom wordt dan het dierenrijk als voorbeeld gebruikt in een vraag over moraliteit? Die mogen jullie me uitleggen en als jullie zeggen dat we ook dieren zijn, dan waarom niet gewoon het dierenrijk als maatstaf nemen en erop los gaan verkrachten/moorden etc.?

Ik laat alleen de inconsequenties van jullie relatieve moraliteit zien.
Dat we ook dieren zijn zegt niet dat we als maatstaf de moraliteit van muizen moeten nemen, maar het zegt dat we onze eigen moraliteit hebben die mens eigen is en die prima verklaarbaar is vanuit de evolutie.
Overigens zijn er tal van diersoorten die niet erop los verkrachten/moorden maar dat laat je gemakshalve maar even weg niet waar?
pi_111461836
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:08 schreef TerryStone het volgende:

[..]

Ah gaan we op die toer.
Dan stel ik dat jij suggereert dat je alleen moreel kan zijn als je in de christelijke god gelooft waarmee je de rest van de mensheid wegzet als immoreel... schandalig. :{
Dat vindt hij inderdaad.
pi_111461878
quote:
6s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:07 schreef Semisane het volgende:
En het moraal van het verhaal...

[..]

Jammer dat die Dawkins haast altijd gelijk heeft, Ik zou het heerlijk vinden om het eens lekker oneens te zijn met die enorme arrogante zelfgenoegzame drol.
Non scire
pi_111462022
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:11 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dieren hebben geen moraal. Toch zijn er dieren die elkaar niet vermoorden. Kortom: een moraal is niet nodig om moord te voorkomen.

Snap je dat?
Als moraal niet nodig is om moord te voorkomen, waarom is het nodig dan om moord te voorkomen?

quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:11 schreef TerryStone het volgende:

[..]

Dat we ook dieren zijn zegt niet dat we als maatstaf de moraliteit van muizen moeten nemen, maar het zegt dat we onze eigen moraliteit hebben die mens eigen is en die prima verklaarbaar is vanuit de evolutie.
Overigens zijn er tal van diersoorten die niet erop los verkrachten/moorden maar dat laat je gemakshalve maar even weg niet waar?
Waarom vind je dat we onze eigen moraliteit moeten hebben als we toch dieren zijn? Probeer je hierbij te zeggen dat mensen toch anders zijn dan dieren?

Er zijn ook wel dieren die elkaar niet moorden, maar dan nog steeds de vraag, waarom dieren als voorbeeld nemen als je eerst zegt dat we onze eigen moraliteit hebben? Je spreekt jezelf dus tegen.
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
pi_111462032
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:11 schreef man1986 het volgende:

[..]

Als ik een dier ben, dan waarom vind je het slecht als ik jou vermoord?
Slecht is toch subjectief?

Omdat vermoord worden direct in conflict is met mijn wil om te leven (overlevingsdrang) ,ervoor zorgt dat ik mij niet langer kan voortplanten, bij mijn familie/vrienden onnodig leed veroorzaakt en ik geen directe bedreiging voor jou ben.
Als ik jou zou proberen te vermoorden of bijv. je kinderen zou proberen te vermoorden dan is het al behoorlijk anders en zou het gerechtvaardigd zijn om jezelf en/of je kinderen te beschermen en mij te vermoorden mocht dat nodig zijn.
Daarnaast laat je wederom weg dat er tal van diersoorten zijn die er niet op los verkrachten en moorden, waarom doe je dat?
pi_111462047
quote:
Waarom wordt dan het dierenrijk als voorbeeld gebruikt in een vraag over moraliteit?
Omdat de mens daar deel van uit maakt.
quote:
Die mogen jullie me uitleggen en als jullie zeggen dat we ook dieren zijn, dan waarom niet gewoon het dierenrijk als maatstaf nemen en erop los gaan verkrachten/moorden etc.?
Dat zeg jij, maar dat is niet zo. Wij zitten nu wel door de evolutie in het dierenrijk ( naar onze norm ) op het hoogste trapje van die ladder. Dat komt door onze hersencapaciteit. Sommige andere dieren hebben ook al een zekere vorm van bewustzijn, zoals bv. de mensapen, de dolfijnen en de olifanten. Ook daar vindt men zekere morele gedagscodes terug. Zijn ook in staat te communiceren en door empathie voor elkaar te zorgen, zelfs op risico van eigen leven.

quote:
Jij bent inconsequent, nogmaals, door die plank voor je kop.
pi_111462053
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:17 schreef TerryStone het volgende:

[..]

Omdat vermoord worden direct in conflict is met mijn wil om te leven (overlevingsdrang) ,ervoor zorgt dat ik mij niet langer kan voortplanten, bij mijn familie/vrienden onnodig leed veroorzaakt en ik geen directe bedreiging voor jou ben.
Als ik jou zou proberen te vermoorden of bijv. je kinderen zou proberen te vermoorden dan is het al behoorlijk anders en zou het gerechtvaardigd zijn om jezelf en/of je kinderen te beschermen en mij te vermoorden mocht dat nodig zijn.
Daarnaast laat je wederom weg dat er tal van diersoorten zijn die er niet op los verkrachten en moorden, waarom doe je dat?
Waarom is jouw wil om te leven belangrijker dan mijn wil om jou te vermoorden?
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
pi_111462132
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:18 schreef ATON het volgende:

[..]

Omdat de mens daar deel van uit maakt.

[..]

Dat zeg jij, maar dat is niet zo. Wij zitten nu wel door de evolutie in het dierenrijk ( naar onze norm ) op het hoogste trapje van die ladder. Dat komt door onze hersencapaciteit. Sommige andere dieren hebben ook al een zekere vorm van bewustzijn, zoals bv. de mensapen, de dolfijnen en de olifanten. Ook daar vindt men zekere morele gedagscodes terug. Zijn ook in staat te communiceren en door empathie voor elkaar te zorgen, zelfs op risico van eigen leven.

[..]

Jij bent inconsequent, nogmaals, door die plank voor je kop.
Dat geeft de ruimte vrij aan racisme, sterker nog dat is de basis van racisme (superieure ras/genen).
pi_111462135
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:17 schreef man1986 het volgende:

[..]

Als moraal niet nodig is om moord te voorkomen, waarom is het nodig dan om moord te voorkomen?
Omdat het anders zo'n bende wordt.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 16:21:22 #85
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_111462152
quote:

[..]

Waarom wordt dan het dierenrijk als voorbeeld gebruikt in een vraag over moraliteit? Die mogen jullie me uitleggen en als jullie zeggen dat we ook dieren zijn, dan waarom niet gewoon het dierenrijk als maatstaf nemen en erop los gaan verkrachten/moorden etc.?
Omdat dat ook niet zo gaat in het dierenrijk. Althans niet zoals jij wellicht denkt. Ook in het dierenrijk bestaan sociale structuren tussen soortgenoten en dat is inclusief groepsvorming en de daaruit voortkomende vijandigheid tegenover andere groepen.

Tuurlijk is een leeuw bezig om een individu van een anders soort om te brengen tijdens de jacht, maar goed "wij mensen" zijn ook niet altijd even lief tegen andere soorten. En ja mannetjes leeuwen brengen soms de jongen van andere leeuwen om, maar daar zitten (biologische) redenen achter die verder niks met moraal te maken hebben en die dus ook niet toepasbaar zijn op het menselijke concept van moraal.

Hoewel je dus niet alle uitingen van dieren kan vergelijken met uitingen van de mens, zijn er wel degelijk overeenkomsten tussen sociale structuren van bepaalde soorten met die van de mens, dat is logisch want ook wij zijn gewoon dieren, maar wel een soort waarbij de sociale structuren zich erg hebben ontwikkeld.

Je projecteert op een te simpele manier dierlijke gewoontes op de mens en menselijke moralen op dierlijk gedrag, dan krijg je inderdaad een zeer verknipt idee.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_111462199
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:17 schreef man1986 het volgende:

Waarom vind je dat we onze eigen moraliteit moeten hebben als we toch dieren zijn? Probeer je hierbij te zeggen dat mensen toch anders zijn dan dieren?

Er zijn ook wel dieren die elkaar niet moorden, maar dan nog steeds de vraag, waarom dieren als voorbeeld nemen als je eerst zegt dat we onze eigen moraliteit hebben? Je spreekt jezelf dus tegen.
Mensen zijn dieren, muizen zijn dieren maar mensen zijn geen muizen... is dat zo moeilijk te begrijpen?
Hoe spreek ik mezelf tegen als ik zeg dat wij dieren zijn en dan probeer te laten zien dat wij als diersoort niet uniek zijn in het niet verkrachten/vermoorden van elkaar?
pi_111462228
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:20 schreef man1986 het volgende:
Dat geeft de ruimte vrij aan racisme, sterker nog dat is de basis van racisme (superieure ras/genen).
Leg dát eens uit. |:(
pi_111462242
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:18 schreef man1986 het volgende:

[..]

Waarom is jouw wil om te leven belangrijker dan mijn wil om jou te vermoorden?
Ik heb het niet gehad over belangrijker, jij vroeg mij waarom IK het slecht vond.
pi_111462291
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:03 schreef man1986 het volgende:

[..]

En ik heb diverse malen aangegeven waarom het niet klopt.

[..]

Het wordt volop gesuggereerd

[..]

.Ben je tegen moord/verkrachting? Waarom wel/niet?
Molarus heeft jou piekfijn uitgelegd hoe het zit. Er valt verder niks aan toe te voegen. Ik snap niet waarom jij geen genoegen neemt met wat hij je duidelijk maakt.
Ik en veel anderen delen en begrijpen zijn stelling aangezien er geen mankementen aan zitten. Waarom wil jij het niet snappen?
We're slowly approaching inevitable death.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 16:26:00 #90
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_111462312
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:11 schreef man1986 het volgende:

[..]

Als ik een dier ben, dan waarom vind je het slecht als ik jou vermoord?
Slecht is toch subjectief?

[..]

Jammer dat Dawkins vergeet om erbij te zeggen wat hij bedoelt met 'doing what is right'.
Het lijkt me dat dat dus een kwestie is van maatwerk, waar bepaald gedrag "goed" is in de ene situatie kan dat zelfde gedrag wel eens hele nare gevolgen hebben in een andere situatie. Dat is precies waarom Dawkins aangeeft dat hij een soort van "intelligent design" zou willen zien met betrekking tot moraal.

Zodat we ons gedrag kunnen aanpassen aan de situatie of aan de kennis die we hebben over die situatie op dat moment, in plaats je altijd maar op een bepaalde manier te gedragen omdat dat bijvoorbeeld in een boek staat. :)

De quote was overigens niet van Dawkins, maar stond onder het filmpje...maar deze was te mooi om te laten staan.

Heb je het filmpje overigens gezien? :)
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_111462327
quote:
7s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:21 schreef Semisane het volgende:

[..]

Omdat dat ook niet zo gaat in het dierenrijk. Althans niet zoals jij wellicht denkt. Ook in het dierenrijk bestaan sociale structuren tussen soortgenoten en dat is inclusief groepsvorming en de daaruit voortkomende vijandigheid tegenover andere groepen.

Tuurlijk is een leeuw bezig om een individu van een anders soort om te brengen tijdens de jacht, maar goed "wij mensen" zijn ook niet altijd even lief tegen andere soorten. En ja mannetjes leeuwen brengen soms de jongen van andere leeuwen om, maar daar zitten (biologische) redenen achter die verder niks met moraal te maken hebben en die dus ook niet toepasbaar zijn op het menselijke concept van moraal.

Hoewel je dus niet alle uitingen van dieren kan vergelijken met uitingen van de mens, zijn er wel degelijk overeenkomsten tussen sociale structuren van bepaalde soorten met die van de mens, dat is logisch want ook wij zijn gewoon dieren, maar wel een soort waarbij de sociale structuren zich erg hebben ontwikkeld.

Je projecteert op een te simpele manier dierlijke gewoontes op de mens en menselijke moralen op dierlijk gedrag, dan krijg je inderdaad een zeer verknipt idee.
Dus als onze acties op biologische redenen gebaseerd zijn, waarom dan toch een onderscheid maken tussen gewoontes en moraliteit?

quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:22 schreef TerryStone het volgende:

[..]

Mensen zijn dieren, muizen zijn dieren maar mensen zijn geen muizen... is dat zo moeilijk te begrijpen?
Hoe spreek ik mezelf tegen als ik zeg dat wij dieren zijn en dan probeer te laten zien dat wij als diersoort niet uniek zijn in het niet verkrachten/vermoorden van elkaar?
Je maakt eerst geen onderscheid tussen dieren en later wel onderscheid. Dat is inconsequent.
pi_111462330
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:25 schreef dustbrain het volgende:

[..]

Molarus heeft jou piekfijn uitgelegd hoe het zit. Er valt verder niks aan toe te voegen. Ik snap niet waarom jij geen genoegen neemt met wat hij je duidelijk maakt.
Ik en veel anderen delen en begrijpen zijn stelling aangezien er geen mankementen aan zitten. Waarom wil jij het niet snappen?
Omdat God.
pi_111462344
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:35 schreef Molurus het volgende:

[..]

Correct. En dat wij beiden verkrachting onwenselijk vinden, dat we zelfs de notie dat het geen absolute wet is onwenselijk vinden, maakt het nog niet tot een absolute wet.

Er zit een groot verschil tussen "is" en "ought". Probeer die uit elkaar te houden.
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

Menselijke sociale leefgemeenschappen die waarden zoals "gij zult niet moorden", "gij zult niet stelen" en "gij zult niet verkrachten" hanteren presteren duidelijk beter dan menselijke leefgemeenschappen waarin die waarden niet gelden. Dit is de evolutionaire achtergrond van die waarden.

Daarmee zijn het nog geen absolute waarden. Zo zijn er bijvoorbeeld zat diersoorten waar heel andere waarden gelden omdat de manier waarop ze leven heel andere eisen stelt.
pi_111462378
quote:
7s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:21 schreef Semisane het volgende:
Anders kan je wél zulke voorbeelden in de bijbel vinden waar die stamgod wél opdracht geeft de welpen van een andere groep om te brengen. Bijbel-bij-de-beesten-af ! Mannetje zal je wel die verzen kunnen citeren.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 16:28:23 #95
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_111462383
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:13 schreef Eventjes-dan het volgende:

[..]

Jammer dat die Dawkins haast altijd gelijk heeft, Ik zou het heerlijk vinden om het eens lekker oneens te zijn met die enorme arrogante zelfgenoegzame drol.
Dan moet je zijn boek "The god delusion" erbij pakken...persoonlijk vond ik dat nou niet de meest sterke in zijn oeuvre en zijn argumentatie rammelde dan zo nu en dan redelijk in dat boek. :P
pi_111462388
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:57 schreef man1986 het volgende:

[..]

Je hebt dus ''liever' x dan y als mogelijkheid.
Maar dat is geen antwoord op mijn vraag?
Je vraagt waarom het onwenselijk is. En ik leg uit waarom.
pi_111462407
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:26 schreef man1986 het volgende:

Je maakt eerst geen onderscheid tussen dieren en later wel onderscheid. Dat is inconsequent.
Oh waar heb ik dat gedaan want ik begrijp werkelijk waar niet waar je dat vandaan haalt.
pi_111462408
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:23 schreef ATON het volgende:

[..]

Leg dát eens uit. |:(
Als de mens op het hoogste trapje van de evolutionaire ladder zit, dan kunnen sommigen een stapje verder gaan en concluderen dat binnen de menselijke soort ook verschillende (hogere) rassen zijn.

quote:
Wij zitten nu wel door de evolutie in het dierenrijk ( naar onze norm ) op het hoogste trapje van die ladder.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 16:31:46 #99
224960 highender
Travellin' Light
pi_111462485
quote:

[..]

Alsof alle dieren erop los verkrachten/moorden etc. ;( ., ik vind de door jouw (god) verzonnen absolute moraal niet beter als die in het overige dierenrijk, het is slechts de moraal van één soort volledig 'ten gunste' van die ene soort, een ordinaire moraal als je er even over nadenkt.

man1986, even OT, beschouw je jouw behoefte aan een absolute moraal als een bewijs voor het bestaan van een god / jouw god?
pi_111462487
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:29 schreef man1986 het volgende:

[..]

Als de mens op het hoogste trapje van de evolutionaire ladder zit, dan kunnen sommigen een stapje verder gaan en concluderen dat binnen de menselijke soort ook verschillende (hogere) rassen zijn.

[..]

Dat wij op het moment aan het hoogste trapje staan houdt nog niet in dat het trapje eindigt bij een perfecte entiteit. Het trapje is net als evolutie niet iets dat perfect kan worden. Het trapje perfectioneert zich dus altijd.
Sterker nog, insecten en bacteriën staan op het moment aan het hoogste trapje.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')