Zwaartekracht maakt wel degelijk deel uit van de fysieke wereld.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:48 schreef man1986 het volgende:
Zwaartekracht is niet-materieel, toch kunnen we er over zeggen.
Ja, dat ik er niet in geloof.quote:Objectieve moraliteit is niet-materieel, toch kunnen we er over zeggen.
Prima. Olifanten dan. Die dragen zelfs zorg voor het kroost van anderen.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:47 schreef dustbrain het volgende:
[..]
Maar leeuwen duidelijk wel andere leeuwen hun jongen zodat de sterkste blijft bestaan.
Retorische vraag hoop ik?quote:Het valt me op dat apen elkaar niet vermoorden tenzij het voordelig is voor de groep. Ze vermoorden wel andere groepen.
Delen wij echt geen voorouders met apen?
Dan maar in Jip en Janneke-taal: Mensen hebben geen moraal nodig om elkaar niet te vermoorden. Mensen kunnen zich ook gedragen zonder moraal. Dieren kunnen zich ook gedragen en dieren hebben ook geen moraal.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:51 schreef man1986 het volgende:
[..]
God's Morele Wetten gelden alleen voor mensen, niet voor dieren.
Omdat de mens in God's Evenbeeld is geschapen en dieren niet.
Ik denk dat je hier al dicht bij het ontstaan van gedragsregels zit. Elk groepsdier heeft door evolutie een empathie ontwikkeld, wat noodzakelijk is voor het bijeenhouden van de groep en grotere overlevingskansen aan het inividu geeft. Deze gedragscodes zijn steeds in ontwikkeling en kunnen variėren in plaats en tijd. Niks goddelijks, enkel een pluspunt om in groep samen te leven en grotere overlevingskansen aan het individu geeft door in groep te leven.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:27 schreef Klauz het volgende:
Ten eerste wil ik zelf niet vermoord of verkracht worden. Dat lijkt me vrij duidelijk. Vervolgens wil ik ook niet dat andere mensen vermoord of verkracht worden. Dat is deels een soort ingebakken empathie, maar ook een angst van "dit zou mij ook wel eens kunnen overkomen". Vervolgens gaan we met z'n allen erover discussiėren en regels opstellen. En zo komt een moraal tot stand.
Wij horen bij het dierenrijk.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:54 schreef man1986 het volgende:
Jullie gaan me toch niet vertellen dat in jullie relatieve wereldbeeld van moraliteit het dierenrijk(!) als maatstaf gebruikt wordt voor goed en kwaad?
(zucht) Nee. Dat was puur om aan te geven dat die moraal van jou waardeloos is.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:54 schreef man1986 het volgende:
Jullie gaan me toch niet vertellen dat in jullie relatieve wereldbeeld van moraliteit het dierenrijk(!) als maatstaf gebruikt wordt voor goed en kwaad?
Ik heb liever geen gedwongen seks met mensen ... jij ook niet denk ik. Het kan tot trauma's leiden en verwoest je hele houding tegenover seks ... Het gaat vaak gepaard met grof geweld en dat doet pijn.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:51 schreef man1986 het volgende:
[..]
Ja die moet je echt uitleggen, anders heeft relatieve/subjectieve moraliteit geen fundamentele basis in realiteit.
Je hebt dus ''liever' x dan y als mogelijkheid.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:55 schreef Klauz het volgende:
[..]
Ik heb liever geen gedwongen seks met mensen ... jij ook niet denk ik. Het kan tot trauma's leiden en verwoest je hele houding tegenover seks ... Het gaat vaak gepaard met grof geweld en dat doet pijn.
Ik wil liever ook niet vermoord worden. Dan ga ik dood namelijk.![]()
Dat ik dit moet uitleggen zeg.
Dus in principe is er niets op tegen om te doen wat dieren doen (kannibalisme/verkrachting/moord etc.)?quote:
quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:29 schreef dustbrain het volgende:
Lol, jij beschrijft zo ongeveer wat ik beschrijf.Alleen jij doet het wat beter.
Yep.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:54 schreef man1986 het volgende:
....en dat zegt hier dus helemaal niemand.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:58 schreef man1986 het volgende:
[..]
Dus in principe is er niets op tegen om te doen wat dieren doen (kannibalisme/verkrachting/moord etc.)?
Misschien moet je even teruglezen want er is je nu al door diverse mensen uitgelegd hoe het zit.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:58 schreef man1986 het volgende:
[..]
Dus in principe is er niets op tegen om te doen wat dieren doen (kannibalisme/verkrachting/moord etc.)?
Lol.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 16:01 schreef Jigzoz het volgende:
Niet dat ik tegen kannibalisme ben, maar goed...
En ik heb diverse malen aangegeven waarom het niet klopt.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 16:02 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Misschien moet je even teruglezen want er is je nu al door diverse mensen uitgelegd hoe het zit.
Het wordt volop gesuggereerdquote:Op zaterdag 12 mei 2012 16:00 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
....en dat zegt hier dus helemaal niemand.
.Ben je tegen moord/verkrachting? Waarom wel/niet?quote:Op zaterdag 12 mei 2012 16:01 schreef Jigzoz het volgende:
Niet dat ik tegen kannibalisme ben, maar goed...
Ik ben tegen verkrachting, omdat er meer nadelen dan voordelen aan zitten. Wat ik van moord vind hangt van de situatie af. Hetzelfde geldt wat mij betreft voor kannibalisme. Als iemand na zijn dood wil worden opgegeten, dan zie ik niet in waarom dat niet zou mogen.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 16:03 schreef man1986 het volgende:
[..]
Het wordt volop gesuggereerd
[..]
.Ben je tegen moord/verkrachting? Waarom wel/niet?
quote:Morality: doing what is right, regardless of what your told
Religion: doing what your told, regardless of what is right
Waarom wordt dan het dierenrijk als voorbeeld gebruikt in een vraag over moraliteit? Die mogen jullie me uitleggen en als jullie zeggen dat we ook dieren zijn, dan waarom niet gewoon het dierenrijk als maatstaf nemen en erop los gaan verkrachten/moorden etc.?quote:Op zaterdag 12 mei 2012 16:05 schreef ATON het volgende:
[..]
Nee hoor, komt door die plank voor je kop.
Ah gaan we op die toer.quote:
Dieren hebben geen moraal. Toch zijn er dieren die elkaar niet vermoorden. Kortom: een moraal is niet nodig om moord te voorkomen.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 16:08 schreef man1986 het volgende:
[..]
Waarom wordt dan het dierenrijk als voorbeeld gebruikt in een vraag over moraliteit? Die mogen jullie me uitleggen en als jullie zeggen dat we ook dieren zijn, dan waarom niet gewoon het dierenrijk als maatstaf nemen en erop los gaan verkrachten/moorden etc.?
Ik laat alleen de inconsequenties van jullie relatieve moraliteit zien.
Als ik een dier ben, dan waarom vind je het slecht als ik jou vermoord?quote:Op zaterdag 12 mei 2012 16:08 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Ah gaan we op die toer.
Dan stel ik dat jij suggereert dat je alleen moreel kan zijn als je in de christelijke god gelooft waarmee je de rest van de mensheid wegzet als immoreel... schandalig.
Jammer dat Dawkins vergeet om erbij te zeggen wat hij bedoelt met 'doing what is right'.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 16:07 schreef Semisane het volgende:
En het moraal van het verhaal...
Morality: doing what is right, regardless of what your told
Religion: doing what your told, regardless of what is right
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |