abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111459996
Deel 3! Game on! :)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_111460041
Dan moet je je dilemma wel oplossen.
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
pi_111460071
Ik heb geen dilemma.

O, en er was niets Freudiaans aan die eerdere uitspraak van mij.

[ Bericht 65% gewijzigd door #ANONIEM op 12-05-2012 15:15:57 ]
pi_111460119
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:13 schreef man1986 het volgende:
Dan moet je je dilemma wel oplossen.
Waarom? Dat jouw hypothetische absolute moraliteit het dilemma oplost is op geen enkele manier een argument voor het bestaan ervan.

Je zult dan toch echt moeten onderbouwen waarom die absolute moraliteit zou moeten bestaan.

Dit heeft veel weg van "oh ja joh, geloof je niet in mijn god? Hoe verklaar jij dan dat het universum is ontstaan?" Het is een argument from ignorance.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_111460125
Wie absolute/objectieve moraliteit wil afwijzen op grond van welke reden dan ook, dient bij voorbaat al zijn eigen relatieve/subjectieve morele dilemma's oplossen.
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
pi_111460145
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:16 schreef Molurus het volgende:

[..]

Waarom? Dat jouw hypothetische absolute moraliteit het dilemma oplost is op geen enkele manier een argument voor het bestaan ervan.

Je zult dan toch echt moeten onderbouwen waarom die absolute moraliteit zou moeten bestaan.
Waarom moet er trouwens überhaupt zoiets als moraal bestaan?
pi_111460212
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:16 schreef man1986 het volgende:
Wie absolute/objectieve moraliteit wil afwijzen op grond van welke reden dan ook, dient bij voorbaat al zijn eigen relatieve/subjectieve morele dilemma's oplossen.
Nee hoor. Het is een dilemma waar ik geen oplossing voor kan bieden, net zo min als ik je kan vertellen hoe het universum is ontstaan. Er zijn zoveel dingen die we niet weten. Het verwerpen van een hypothese die niet aannemelijk is gemaakt betekent twee dingen niet:

- het betekent niet dat ik daarmee verplicht ben om met een alternatieve hypothese te komen
- het betekent niet dat die hypothese daarmee incorrect is.

Overigens zijn politieke filosofen over het algemeen niet zo religieus. (Als extra informatie, niet als argument voor wat dan ook.)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_111460243
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:17 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Waarom moet er trouwens überhaupt zoiets als moraal bestaan?
Dat moet ook niet per se, maar dat menselijke moraliteit bestaat kunnen we het hoop ik over eens zijn: het is gewoon de set van gedragsregels die de meesten van ons aanvaarden.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_111460312
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:19 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nee hoor. Het is een dilemma waar ik geen oplossing voor kan bieden, net zo min als ik je kan vertellen hoe het universum is ontstaan. Er zijn zoveel dingen die we niet weten. Het verwerpen van een hypothese die niet aannemelijk is gemaakt betekent twee dingen niet:

- het betekent niet dat ik daarmee verplicht ben om met een alternatieve hypothese te komen
- het betekent niet dat die hypothese daarmee incorrect is.

Overigens zijn politieke filosofen over het algemeen niet zo religieus. (Als extra informatie, niet als argument voor wat dan ook.)
Dan kun je om de redenen die je aangeeft absolute/objectieve moraliteit niet afwijzen.
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:20 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat moet ook niet per se, maar dat menselijke moraliteit bestaat kunnen we het hoop ik over eens zijn: het is gewoon de set van gedragsregels die de meesten van ons aanvaarden.
Hoe bepaal je goed en kwaad? Democratisch?
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
pi_111460315
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:20 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat moet ook niet per se, maar dat menselijke moraliteit bestaat kunnen we het hoop ik over eens zijn: het is gewoon de set van gedragsregels die de meesten van ons aanvaarden.
Principes bedoel je? Ik vind het juist belangrijk om er zo weinig mogelijk van te hebben. Ze zijn toch niet na te leven. Een gemeenschappelijke moraal vind ik nogal achterlijk eerlijk gezegd.
pi_111460330
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:22 schreef man1986 het volgende:
Hoe bepaal je goed en kwaad? Democratisch?
Goed en kwaad bestaat helemaal niet.
pi_111460377
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:22 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Goed en kwaad bestaat helemaal niet.
Nou, dan zijn we weer terug bij het begin:
Als goed en kwaad niet bestaat, hoe bepaal je dan of moord/verkrachting goed of slecht is?
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
pi_111460395
man1987: wat vond je van dat YouTube-filmpje wat ik in het vorige deel postte? Daar wordt o.a. in uitgelegd dat het niet geloven in een absolute objectieve moraal niet betekend dat moraal arbitrair gekozen kan worden en een moord bv. niet zo erg meer is.
pi_111460405
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:24 schreef man1986 het volgende:

[..]

Nou, dan zijn we weer terug bij het begin:
Als goed en kwaad niet bestaat, hoe bepaal je dan of moord/verkrachting goed of slecht is?
Of moord slecht is hangt van de situatie af. Simpelweg stellen dat het slecht is, is in het geval van moord nogal dom, of vreselijk idealistisch.
pi_111460443
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:24 schreef man1986 het volgende:

[..]

Nou, dan zijn we weer terug bij het begin:
Als goed en kwaad niet bestaat, hoe bepaal je dan of moord/verkrachting goed of slecht is?
De gulden regel.
Behandel anderen zoals je door hen behandeld wil worden.
Wil jij vermoord worden? Lijkt me niet.
Wil jij verkracht worden? Lijkt me niet.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gulden_regel_%28leefregel%29
pi_111460446
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:24 schreef man1986 het volgende:

[..]

Nou, dan zijn we weer terug bij het begin:
Als goed en kwaad niet bestaat, hoe bepaal je dan of moord/verkrachting goed of slecht is?
Aan de hand van gezamenlijke meningen daarover. Jij gelooft niet in evolutie dus dan geloof je vast ook niet dat we de gezamenlijke opinie hebben over het verbannen/verbieden van veel dingen die onze emotionele staat aantasten.

Aangezien we met miljarden zijn resulteert dat in een wet, de soortgelijke wet die in de bijbel staat. Om dan meteen aan te nemen dat het absolute moraliteit is. ??
We're slowly approaching inevitable death.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 15:26:08 #17
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_111460450
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:22 schreef man1986 het volgende:

[..]

Dan kun je om de redenen die je aangeeft absolute/objectieve moraliteit niet afwijzen.
Ik kan de hypothese wel gewoon verwerpen. Op dezelfde manier is het verwerpen van de godshypothese niet hetzelfde als claimen dat er geen goden bestaan.

quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:22 schreef man1986 het volgende:
Hoe bepaal je goed en kwaad? Democratisch?
Net als jij word ik grotendeels gedreven door ideeen van moraliteit die ontstaan zijn in een lang proces van evolutie. Voor een groot deel heb ik daar zelf geen invloed op. Ik hecht veel waarde aan het vergaren van kennis en vermijden van menselijk leed. Maar objectieve redenen daarvoor heb ik niet. Ik kan alleen, ten dele, verklaren hoe die waarden zijn ontstaan. Niet wat die waarden zouden moeten zijn in absolute zin. (En jij kunt dat ook niet, of heb je tot op heden in elk geval nog niet gedaan.)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_111460477
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:24 schreef man1986 het volgende:

[..]

Nou, dan zijn we weer terug bij het begin:
Als goed en kwaad niet bestaat, hoe bepaal je dan of moord/verkrachting goed of slecht is?
Ten eerste wil ik zelf niet vermoord of verkracht worden. Dat lijkt me vrij duidelijk. Vervolgens wil ik ook niet dat andere mensen vermoord of verkracht worden. Dat is deels een soort ingebakken empathie, maar ook een angst van "dit zou mij ook wel eens kunnen overkomen". Vervolgens gaan wem et z'n allen erover discussiëren en regels opstellen. En zo komt een moraal tot stand.
pi_111460480
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:07 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Zie de kritiekloze omarming van de vrije markt in reaktie op het communisme. Zie de eerdere neigingen in de politiek om evolutieleer te combineren met hun eigen ideeen over een doel.

Het dynamische proces van een vormende moraal in een samenleving is leuk als je zelf niet in het systeem zit. Interressant hoe zich dat ontwikkelt. Maar als dat een beetje wild verloopt en je zit zelf wel in dat systeem ....
Ieder systeem kent zijn keerzijde.
Zo ook het systeem waar de vrije markt een reactie op is, en het communisme op zijn beurt.

Maar ik begrijp dat je de overgang van het ene systeem naar het andere liever wat meer geleidelijk ziet gaan...en daarom in de benadering van moraal als relatief een risico ziet.

Misschien heb je gelijk dat het minder chaos zou scheppen als je dat niet doet.. misschien gaat elke verandering in het universum wel met schokken of een bigbang waar je in grotere lijnen dan weer een balans in ziet komen.
Non scire
  zaterdag 12 mei 2012 @ 15:27:44 #20
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_111460502
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:22 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Principes bedoel je? Ik vind het juist belangrijk om er zo weinig mogelijk van te hebben. Ze zijn toch niet na te leven. Een gemeenschappelijke moraal vind ik nogal achterlijk eerlijk gezegd.
Sja, mensen hebben hun succes als soort grotendeels te danken aan de manier waarop wij in sociale gemeenschappen samenwerken. En een dergelijk soort gemeenschap vereist gemeenschappelijke normen en waarden. Of althans: een menselijke gemeenschap waarin men waarden zoals "gij zult niet moorden" en "gij zult niet stelen" hanteert zal aantoonbaar beter presteren dan een menselijke gemeenschap waarin die waarden niet gelden.

Dat is natuurlijk op z'n best een verklaring, geen rechtvaardiging.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_111460523
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:27 schreef Klauz het volgende:

[..]

Ten eerste wil ik zelf niet vermoord of verkracht worden. Dat lijkt me vrij duidelijk. Vervolgens wil ik ook niet dat andere mensen vermoord of verkracht worden. Dat is deels een soort ingebakken empathie, maar ook een angst van "dit zou mij ook wel eens kunnen overkomen". Vervolgens gaan wem et z'n allen erover discussiëren en regels opstellen. En zo komt een moraal tot stand.
Ik vind het eigenlijk niet helemaal terecht dat zware misdaad hier op een hoop wordt gegooid met moraal.
pi_111460567
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:26 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik kan de hypothese wel gewoon verwerpen. Op dezelfde manier is het verwerpen van de godshypothese niet hetzelfde als claimen dat er geen goden bestaan.

[..]

Net als jij word ik grotendeels gedreven door ideeen van moraliteit die ontstaan zijn in een lang proces van evolutie. Voor een groot deel heb ik daar zelf geen invloed op. Ik hecht veel waarde aan het vergaren van kennis en vermijden van menselijk leed. Maar objectieve redenen daarvoor heb ik niet. Ik kan alleen, ten dele, verklaren hoe die waarden zijn ontstaan. Niet wat die waarden zouden moeten zijn in absolute zin. (En jij kunt dat ook niet, of heb je tot op heden in elk geval nog niet gedaan.)
Lol, jij beschrijft zo ongeveer wat ik beschrijf. :P Alleen jij doet het wat beter. :'(
We're slowly approaching inevitable death.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 15:30:33 #23
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_111460593
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:29 schreef dustbrain het volgende:

[..]

Lol, jij beschrijft zo ongeveer wat ik beschrijf. :P Alleen jij doet het wat beter. :'(
awww... O+ blijven oefenen!! ^O^
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_111460614
Maar man1987, stel dat er een objectieve moraal zou zijn, volgt daar dan automatisch uit dat er een God is? Nee.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 15:32:02 #25
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_111460634
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:31 schreef Klauz het volgende:
Maar man1987, stel dat er een objectieve moraal zou zijn, volgt daar dan automatisch uit dat er een God is? Nee.
Dat is inderdaad de tweede fout die Craig maakt. Voor het moment blijven we nog steeds hangen op de eerste. :)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_111460641
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:25 schreef TerryStone het volgende:

[..]

De gulden regel.
Behandel anderen zoals je door hen behandeld wil worden.
Wil jij vermoord worden? Lijkt me niet.
Wil jij verkracht worden? Lijkt me niet.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gulden_regel_%28leefregel%29
Aanvulling:

Het lijkt mij dat een moraal die gebaseerd is op persoonlijke overtuigingen en op eigen empathie een stuk waardevoller is dan moraal gebaseerd op externe partijen zoals een god.
Ik kies ervoor om geen andere mensen te verkrachten omdat ik anderen geen pijn en verdriet wil aandoen, niet omdat iemand anders mij opdraagt dat niet te doen.
pi_111460660
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:24 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Of moord slecht is hangt van de situatie af. Simpelweg stellen dat het slecht is, is in het geval van moord nogal dom, of vreselijk idealistisch.
Situational ethics van Michael Sandel loopt tegen vele problemen aan.
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:25 schreef TerryStone het volgende:
[quote]

[..]

De gulden regel.
Behandel anderen zoals je door hen behandeld wil worden.
Wil jij vermoord worden? Lijkt me niet.
Wil jij verkracht worden? Lijkt me niet.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gulden_regel_%28leefregel%29
Maar deze is dan wel afhankelijk van de persoon in kwestie. Hoe gaat een sado-masochist om met deze uitspraak?

quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:26 schreef dustbrain het volgende:

[..]

Aan de hand van gezamenlijke meningen daarover. Jij gelooft niet in evolutie dus dan geloof je vast ook niet dat we de gezamenlijke opinie hebben over het verbannen/verbieden van veel dingen die onze emotionele staat aantasten.
Gezamenlijke meningen is subjectief en is afhankelijk van de situatie etc.

quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:26 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik kan de hypothese wel gewoon verwerpen. Op dezelfde manier is het verwerpen van de godshypothese niet hetzelfde als claimen dat er geen goden bestaan.

[..]

Net als jij word ik grotendeels gedreven door ideeen van moraliteit die ontstaan zijn in een lang proces van evolutie. Voor een groot deel heb ik daar zelf geen invloed op. Ik hecht veel waarde aan het vergaren van kennis en vermijden van menselijk leed. Maar objectieve redenen daarvoor heb ik niet. Ik kan alleen, ten dele, verklaren hoe die waarden zijn ontstaan. Niet wat die waarden zouden moeten zijn in absolute zin. (En jij kunt dat ook niet, of heb je tot op heden in elk geval nog niet gedaan.)
Dus dat verkrachting 'slecht' is, is evolutionair bepaald? Er zit geen objectieve reden achter verkrachting en moord? Het is dus afhankelijk van de situatie en veranderd door de tijd wanneer een ander instinct er in de plaats komt?
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
pi_111460665
Sommige Afrikaanse stammen (geen idee of ze nog bestaan) zien henzelf offeren als een voorrecht.
We're slowly approaching inevitable death.
pi_111460685
Moralisme volgens Van Dale: het beoordelen van elk gebeuren en alle motieven uit het oogpunt van goed en kwaad, levensbeschouwing die opgaat in moraal

Tegen moord en verkrachting zijn lijkt me niet het beste voorbeeld van een moralistische houding. Zullen we overstappen op het voorbeeld euthanasie? Dat maakt volgens mij veel duidelijker wat het probleem met 'moraal' is.
pi_111460716
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:32 schreef man1986 het volgende:

[..]

Situational ethics van Michael Sandel loopt tegen vele problemen aan.
De christelijke dogma's gelukkig niet!

:')
pi_111460741
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:32 schreef man1986 het volgende:
Gezamenlijke meningen is subjectief en is afhankelijk van de situatie etc.

[..]

Dus dat verkrachting 'slecht' is, is evolutionair bepaald? Er zit geen objectieve reden achter verkrachting en moord? Het is dus afhankelijk van de situatie en veranderd door de tijd wanneer een ander instinct er in de plaats komt?
Inderdaad! Empathie is iets wat kuddedieren als wij hebben. Insecten vreten mekaar op tijdens het paren. Krokodillen verbannen hun jonkies. Al deze evolutionair bepaalde redenen verschillen, en ze zijn allemaal bevorderlijk voor het welzijn van de soort.
We're slowly approaching inevitable death.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 15:35:41 #32
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_111460753
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:32 schreef man1986 het volgende:

Dus dat verkrachting 'slecht' is, is evolutionair bepaald? Er zit geen objectieve reden achter verkrachting en moord? Het is dus afhankelijk van de situatie en veranderd door de tijd wanneer een ander instinct er in de plaats komt?
Correct. En dat wij beiden verkrachting onwenselijk vinden, dat we zelfs de notie dat het geen absolute wet is onwenselijk vinden, maakt het nog niet tot een absolute wet.

Er zit een groot verschil tussen "is" en "ought". Probeer die uit elkaar te houden.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_111460818
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:32 schreef man1986 het volgende:

Maar deze is dan wel afhankelijk van de persoon in kwestie. Hoe gaat een sado-masochist om met deze uitspraak?

Als die sado-masochist geen psychopaat is denk ik dat hij er net zo mee omgaat als het overgrote merendeel van de mensheid aangezien ook zo iemand gewoon over een normale dosis empathie beschikt. Mensen willen anderen over het algemeen niet zomaar kwaad aandoen omdat men ook niet wil dat hun iets aangedaan wordt.
Daarnaast is het zo dat er altijd uitzonderingen te bedenken zijn waarin zaken als moord wel gerechtvaardigd zijn en daaruit blijkt al dat absolute moraliteit grote bullshit is.
pi_111460827
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:24 schreef Klauz het volgende:
man1987: wat vond je van dat YouTube-filmpje wat ik in het vorige deel postte? Daar wordt o.a. in uitgelegd dat het niet geloven in een absolute objectieve moraal niet betekend dat moraal arbitrair gekozen kan worden en een moord bv. niet zo erg meer is.
Ik kom erop terug vandaag, nog niet bekeken.

quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:31 schreef Klauz het volgende:
Maar man1987, stel dat er een objectieve moraal zou zijn, volgt daar dan automatisch uit dat er een God is? Nee.
Als argument wel, want absolute/objectieve moraliteit is geen materiële iets, dus is ook geen gevolg van onze opvattingen of meningen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:33 schreef Jigzoz het volgende:
Moralisme volgens Van Dale: het beoordelen van elk gebeuren en alle motieven uit het oogpunt van goed en kwaad, levensbeschouwing die opgaat in moraal

Tegen moord en verkrachting zijn lijkt me niet het beste voorbeeld van een moralistische houding. Zullen we overstappen op het voorbeeld euthanasie? Dat maakt volgens mij veel duidelijker wat het probleem met 'moraal' is.
Van Dale werpt goed en kwaad dus niet weg ;)
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
pi_111460836
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:32 schreef man1986 het volgende:

Dus dat verkrachting 'slecht' is, is evolutionair bepaald? Er zit geen objectieve reden achter verkrachting en moord? Het is dus afhankelijk van de situatie en veranderd door de tijd wanneer een ander instinct er in de plaats komt?
Natuurlijk is het afhankelijk van de situatie. De situatie is namelijk dat het verschrikkelijk is voor een mens om zoiets mee te maken. Net als dat het pijn doet als je je hand in het vuur steekt. Vervolgens stel je regels op dat zo weinig mogelijk mensen zoiets mee moeten maken .... komt geen God aan te pas.
pi_111460869
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:35 schreef Molurus het volgende:

[..]

Correct. En dat wij beiden verkrachting onwenselijk vinden, dat we zelfs de notie dat het geen absolute wet is onwenselijk vinden, maakt het nog niet tot een absolute wet.

Er zit een groot verschil tussen "is" en "ought". Probeer die uit elkaar te houden.
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:38 schreef Klauz het volgende:

[..]

Natuurlijk is het afhankelijk van de situatie. De situatie is namelijk dat het verschrikkelijk is voor een mens om zoiets mee te maken. Net als dat het pijn doet als je je hand in het vuur steekt. Vervolgens stel je regels op dat zo weinig mogelijk mensen zoiets mee moeten maken .... komt geen God aan te pas.
Wat maakt verkrachting en moord tot iets onwenselijks? En hoe bepaal je wat 'onwenselijk' is?
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
pi_111460886
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:38 schreef man1986 het volgende:
Van Dale werpt goed en kwaad dus niet weg ;)
Is dit een geintje of een extreem domme opmerking?
pi_111460922
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:39 schreef man1986 het volgende:

[..]

[..]

Wat maakt verkrachting en moord tot iets onwenselijks?
Nogal wat christenen vinden ook dat mensen vermoorden soms goed is. De SGP bijvoorbeeld.
pi_111460932
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:39 schreef man1986 het volgende:
Wat maakt verkrachting en moord tot iets onwenselijks?
Die vraag hoef je niet te stellen als je gewoon beseft dat wij kudde dieren zijn, erg intelligent ook. De empathie die we bezitten maken het dus onwenselijk.
We're slowly approaching inevitable death.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 15:41:50 #40
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_111460937
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:39 schreef man1986 het volgende:

[..]

[..]

Wat maakt verkrachting en moord tot iets onwenselijks?
Menselijke sociale leefgemeenschappen die waarden zoals "gij zult niet moorden", "gij zult niet stelen" en "gij zult niet verkrachten" hanteren presteren duidelijk beter dan menselijke leefgemeenschappen waarin die waarden niet gelden. Dit is de evolutionaire achtergrond van die waarden.

Daarmee zijn het nog geen absolute waarden. Zo zijn er bijvoorbeeld zat diersoorten waar heel andere waarden gelden omdat de manier waarop ze leven heel andere eisen stelt.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_111460941
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:39 schreef man1986 het volgende:

[..]

[..]

Wat maakt verkrachting en moord tot iets onwenselijks?
Dat je dat moet vragen toont wel aan dat sommige mensen inderdaad een oud stoffig boek nodig hebben om ze in het gareel te houden. |:(
pi_111460951
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:39 schreef man1986 het volgende:

[..]

[..]

Wat maakt verkrachting en moord tot iets onwenselijks? En hoe bepaal je wat 'onwenselijk' is?
Het feit dat je niet wilt dat jou dit overkomt, en dat het de maatschappij onleefbaar maakt.
:O

Ik vindt je pseudowetenschappelijk benadering om God te bewijzen in andere topics een stuk sterker dan wat je in dit topic doet @man1986
[en dat wil wat zeggen]
Non scire
pi_111460958
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:38 schreef man1986 het volgende:

[..]

Ik kom erop terug vandaag, nog niet bekeken.

[..]

Als argument wel, want absolute/objectieve moraliteit is geen materiële iets, dus is ook geen gevolg van onze opvattingen of meningen.
Als het geen materieel iets is, hoe kun je er dan wat zinnigs over zeggen? We zijn allebei het er over eens dat het universum bestaat, het materiële, maar blijkbaar weet jij meer dan ik? Vertel eens, hoe kom je aan die wijsheid?
pi_111460982
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

Menselijke sociale leefgemeenschappen die waarden zoals "gij zult niet moorden", "gij zult niet stelen" en "gij zult niet verkrachten" hanteren presteren duidelijk beter dan menselijke leefgemeenschappen waarin die waarden niet gelden. Dit is de evolutionaire achtergrond van die waarden.

Daarmee zijn het nog geen absolute waarden. Zo zijn er bijvoorbeeld zat diersoorten waar heel andere waarden gelden omdat de manier waarop ze leven heel andere eisen stelt.
Lol, precies dit, :'(

Het feit dat cultuur en opvoeding zoveel effect heeft op die waarden ondersteunt dit alleen maar.
We're slowly approaching inevitable death.
pi_111461031
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

Menselijke sociale leefgemeenschappen die waarden zoals "gij zult niet moorden", "gij zult niet stelen" en "gij zult niet verkrachten" hanteren presteren duidelijk beter dan menselijke leefgemeenschappen waarin die waarden niet gelden. Dit is de evolutionaire achtergrond van die waarden.
Ik weet niet wie er ooit aan tijgers heeft uitgelegd dat er in de Bijbel staat dat ze elkaar niet mogen vermoorden.
pi_111461034
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:39 schreef man1986 het volgende:

[..]

[..]

Wat maakt verkrachting en moord tot iets onwenselijks? En hoe bepaal je wat 'onwenselijk' is?
Moet ik echt uitleggen waarom gedwongen seks onwenselijk is? Moet ik hier echt uitleggen waarom ik liever niet vermoord wordt?
pi_111461071
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:45 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ik weet niet wie er ooit aan tijgers heeft uitgelegd dat er in de Bijbel staat dat ze elkaar niet mogen vermoorden.
Maar leeuwen duidelijk wel andere leeuwen hun jongen zodat de sterkste blijft bestaan.

Het valt me op dat apen elkaar niet vermoorden tenzij het voordelig is voor de groep. Ze vermoorden wel andere groepen.

Delen wij echt geen voorouders met apen? :P
We're slowly approaching inevitable death.
pi_111461122
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:41 schreef dustbrain het volgende:

[..]

Die vraag hoef je niet te stellen als je gewoon beseft dat wij kudde dieren zijn, erg intelligent ook. De empathie die we bezitten maken het dus onwenselijk.
Kudde dieren? Als we toch dieren zijn, waarom is moord en verkrachting slecht volgens jou?

quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

Menselijke sociale leefgemeenschappen die waarden zoals "gij zult niet moorden", "gij zult niet stelen" en "gij zult niet verkrachten" hanteren presteren duidelijk beter dan menselijke leefgemeenschappen waarin die waarden niet gelden. Dit is de evolutionaire achtergrond van die waarden.

Daarmee zijn het nog geen absolute waarden. Zo zijn er bijvoorbeeld zat diersoorten waar heel andere waarden gelden omdat de manier waarop ze leven heel andere eisen stelt.
"Gij zult niet..." staat los van evolutie.

quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:41 schreef TerryStone het volgende:

[..]

Dat je dat moet vragen toont wel aan dat sommige mensen inderdaad een oud stoffig boek nodig hebben om ze in het gareel te houden. |:(
Dus jij bent een maatstaf voor goed en kwaad?

quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:42 schreef Eventjes-dan het volgende:

[..]

Het feit dat je niet wilt dat jou dit overkomt, en dat het de maatschappij onleefbaar maakt.
:O
Maar dat is persoons afhankelijk en subjectief.

quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:42 schreef Klauz het volgende:

[..]

Als het geen materieel iets is, hoe kun je er dan wat zinnigs over zeggen? We zijn allebei het er over eens dat het universum bestaat, het materiële, maar blijkbaar weet jij meer dan ik? Vertel eens, hoe kom je aan die wijsheid?
Zwaartekracht is niet-materieel, toch kunnen we er over zeggen.
Objectieve moraliteit is niet-materieel, toch kunnen we er over zeggen.
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
pi_111461162
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:48 schreef man1986 het volgende:

Dus jij bent een maatstaf voor goed en kwaad?

Correct en bij deze schaar ik jou onder het kwaad en als immoreel want dat was wat ik zei inderdaad... :')
pi_111461174
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:45 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ik weet niet wie er ooit aan tijgers heeft uitgelegd dat er in de Bijbel staat dat ze elkaar niet mogen vermoorden.
God's Morele Wetten gelden alleen voor mensen, niet voor dieren.
Omdat de mens in God's Evenbeeld is geschapen en dieren niet.

quote:
10s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:45 schreef Klauz het volgende:

[..]

Moet ik echt uitleggen waarom gedwongen seks onwenselijk is? Moet ik hier echt uitleggen waarom ik liever niet vermoord wordt?
Ja die moet je echt uitleggen, anders heeft relatieve/subjectieve moraliteit geen fundamentele basis in realiteit.
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')