Zelf zou ik hier een evolutionaire insteek kiezen zoals ook Thomson en Dennett doen. Dat de evolutie niet leidt tot een geheel vermijden van problemen of tot perfecte morele oplossingen lijkt me evident. Maar een evolutionaire verklaring voor het bestaan van de menselijke moraliteit lijkt me zeer plausibel.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 13:45 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Maar als je van het idee van een objectieve moraal afwilt, dan moet je ook serieus stilstaan bij de gevolgen. De overgang naar een andere idee van moraal zal vast met allerlei problemen gepaard gaan. Evolutieleer heeft in de politiek ook al een paar keer geleid tot domme conclusies (zoals rassenwaan, rassenveredeling, de verheerlijking van het egoisme). Het gaat niet alleen om de vraag of evolutieleer juist is, maar ook om de vraag welke valkuilen/misconcepties ermee verbonden zijn.
Wat is bijvoorbeeld het juiste inzicht in het verband tussen causaliteit en moraliteit?
Het risico is dat mensen zelf voor God gaan lopen spelen. Bepaalde mensen hebben die neiging sowieso al.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 13:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zelf zou ik hier een evolutionaire insteek kiezen zoals ook Thomson en Dennett doen. Dat de evolutie niet leidt tot een geheel vermijden van problemen of tot perfecte morele oplossingen lijkt me evident. Maar een evolutionaire verklaring voor het bestaan van de menselijke moraliteit lijkt me zeer plausibel.
Reality check: als Thomson en Dennett gelijk hebben in hun verklaringen voor moraliteit dan spelen mensen zelf voor God *ongeacht* of ze hun moraliteit toeschrijven aan een God. Het is dan gewoon voor God spelen terwijl je vrij ordinair je eigen verantwoordelijkheid daarvoor afschuift op een goddelijke entiteit.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 14:01 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het risico is dat mensen zelf voor God gaan lopen spelen. Bepaalde mensen hebben die neiging sowieso al.
Nadat God Adam op dag 6 gecreëerd had, wou Hij hem een partner geven.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 10:25 schreef Uitstekelbaars het volgende:
God is een vrouw, dat verklaart het gebrek aan logica en de woede-aanvallen die daarop volgen. Nog een vraagje om te plagen: als god het hele universum uit het niets gemaakt heeft, waarom had hij dan Adam's rib nodig om Eva te maken?
God nam op dag 7 rust en zegende zijn creatie. Dit betekent dat er na dag 7 er geen nieuwe organismen bij zijn gekomen. Er is wel variatie plaatsgevonden.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 10:46 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
En waarom moesten al die beesten op die boot als hij ook gewoon nieuwe had kunnen scheppen?
In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes 1:1quote:Op zaterdag 12 mei 2012 11:31 schreef Molurus het volgende:
"Absolute moraliteit" lijkt toch wel het voornaamste paradepaardje van Craig, ook in zijn debat met Sam Harris. Het argument is "zonder god kan er geen absolute moraliteit bestaan".
Dit argument is op een paar punten heel erg zwak. Ten eerste onderbouwt hij niet waarom god (ik neem aan de christelijke god) absolute moraliteit zou verschaffen. Zoals Harris terecht opmerkt: of dingen zijn goed omdat god bepaalt wat goed is. In dat geval is moraliteit niet absoluut maar door god gekozen. Of moraliteit is onafhankelijk van god absoluut.
Een niet-objectieve aanname dat een morele absoluut als gevolg heeft? Je spreekt jezelf hier tegen als ik je goed begrijp.quote:Ten tweede onderbouwt hij niet waarom moraliteit absoluut zou zijn. De wenselijkheid van een absolute moraal kan ik hier niet zien als een argument daarvoor. (Als we dat al wenselijk kunnen noemen.)
Alleen als je niet-objectieve aannames doet, bijvoorbeeld: goed is datgene dat bijdraagt aan menselijk welzijn, kan moraliteit absoluut zijn. Anders zie ik niet waarom we moraliteit absoluut zouden noemen.
Omdat een absolute moraliteit afhankelijk is aan een absolute maatsaf.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 11:34 schreef MrGuma het volgende:
Waarom kan er geen absolute moraliteit bestaan zonder God? (ik ben overigens van mening dat er geen absolute moraliteit, noch waarheid is overigens)
Zonder een absolute/objectieve moraliteit is er geen absolute goed en kwaad.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 11:35 schreef Klauz het volgende:
Een absolute moraal lijkt me niet wenselijk inderdaad ... willen we echt dat we bepaalde dingen "goed" of "fout" moeten vinden, zonder dat we precies begrijpen waarom? Want dit soort conflicten treden op met een absolute moraal.
Waar in de bijbel staat dat je je verstand moet uitschakelen? Oh ja, die staat nergens in de bijbel.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 12:56 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Misschien verklaart het dat juist wel. Als je mensen mee kan krijgen met het nazisme, kan je ze overal voor meekrijgen. Blijkbaar hebben mensen een aangeboren drang om hun verstand uit te schakelen mbt de fundamenten van hun overtuigingen.
alstublieftquote:Op zaterdag 12 mei 2012 12:57 schreef Klauz het volgende:
[..]
Er ligt een berg vragen op jouw te wachten in dit topic en alleen een heel pietluttig detail in een off-topic discussie valt je op.
deelnemer heeft in de vorige topic reeks een zijn samenvatting en opmerking uiteengezet over William Craig's betoog en daar ben ik uitgebreid op ingegaan. Tot zover heeft alleen hij de moeite daarvoor gedaan. Verder van andere users is het meer een kwestie van hun emotionele gevoelens te mengen met de vraagstelling van de discussie.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 12:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hier moet ik me toch wel bij aansluiten. Man1986 lijkt eerder te reageren op zulke uitspraken dan op de goed onderbouwde reacties op William Lane Craig.
Maar laten we hem nog even de tijd geven: sofar heeft hij altijd wel gereageerd, vaak met enige vertraging.
quote:Op zaterdag 12 mei 2012 12:59 schreef highender het volgende:
[..]
En waarom regeer je niet hetzelfde op:
[..]
Selectief?
viel me niet op (een grafiek van de wereldkaart valt nou eenmaal beter opquote:
Met een (wetenschappelijke) opleiding krijg je ook (gratis) een wereldbeeld toegeschoven. Een objectieve opleiding bestaat niet, dus de reden van x % (a)theisten in academici kunnen niet terug herleid worden naar conclusies en aannames als we daarbij niet alle factoren bij voorbaat hebben bepaald.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 13:16 schreef Molurus het volgende:
[..]
Correct. Zoals ik al zei: ongeacht wat dat verband is hebben we nog geen verklaring voor dat verband. Bovendien is het geen dekkend verband, er moeten andere factoren zijn naast IQ.
Dat relatief weinig academici jonge-aarde-creationisten zijn vind ik in elk geval niet verrassend, dat is een standpunt dat moeilijk overeind te houden is tussen wetenschappers.
Met zulke Freudiaanse uitspraken sluit je elk discussie af.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 13:18 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
In ieder geval speelt afkomst een rol. Als je in de VS geboren bent ben je waarschijnlijk christen, ben je in Pakistan geboren, dan ben je waarschijnlijk moslim. Daarnaast zal intelligentie een bepaalde rol spelen, maar ik heb niet het idee dat dat een heel grote invloed zal hebben.
Ik denk echt (en nee, dit zeg ik niet om te provoceren) dat het fanatiek geloven in een god, en dan wel in die mate dat er zaken als de zondvloed en de zesdaagse schepping letterlijk worden geloofd, een vorm is van schizofrenie. Dat zou ook verklaren waarom dit soort extreme overtuigingen ook bij zeer intelligente mensen voorkomen.
Volgens mij heb ik daar zelfs ooit eens een onderzoeksverslag over gelezen. Ik zal eens zoeken.
Een subjectieve moraliteit heeft onvoorziene consequenties.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 13:24 schreef deelnemer het volgende:
Als iedereen ervan overtuigd is dat er geen objectieve moraal bestaat, kunnen we dan nieuwe problemen verwachten, die tot nog toe onderdrukt worden door het idee van een objectieve moraal?
Ik geloofde eerst niet. Op mijn 25ste ben ik gaan geloven.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 13:26 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Waar het mij om gaat is het verhaal achter de argumenten. Hoe wordt iemand gelovig, iemand die eerst niet geloofde dan? Dat kan niet gebeurd zijn door het argument: dat geloof ik nou eenmaal, want daar overtuig je niemand mee.
Wat is voor gelovigen nou de reden om aan te nemen dat God bestaat?
Nee hoor, Eva was de vrouw van Adam.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 13:26 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Omdat de eerste vrouw, Lilith, er vandoor was gegaan. Ze vond Adam een sukkel en was hem in alles de baas, dus zocht ze haar heil elders. God heeft immers de mens geschapen naar zijn evenbeeld, man en vrouw schiep hij hen.
Pas in boek 2, toen Lilith weg was, was Adam eenzaam en moest er wel een tweede vrouw geschapen worden. Die vooral volgzamer moest zijn.
Klopt, daarom deze discussie.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 13:27 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is denk ik een vrijbrief om moraliteit zoals wij die kennen ter discussie te stellen. Of dat zal leiden tot nieuwe problemen of juist tot nieuwe inzichten is maar de vraag. Het kan beide kanten uitgaan.
Twijfel is naar mijn mening altijd goed. Of het nu wetenschappelijke vraagstukken of morele vraagstukken betreft: niets zou a priori onbespreekbaar of onbetwistbaar moeten zijn. Veruit de grootste problemen met moraliteit ontstaan wanneer morele standpunten onbespreekbaar worden verklaard zoals met name religieuze doctrines graag doen. (Zoals Craig met z'n absolute moraliteit.)
Verstandskiezen rudimentair, omdat ze uitvallen? Dus lichaamshaar is ook rudimentair omdat het ook uitvalt?quote:Op zaterdag 12 mei 2012 13:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
Verstandskiezen kun je nog uitleggen als een rudimentaire eigenschap: het was nuttig in ons evolutionaire verleden, maar nu niet meer. Denk je dat iets soortgelijks gezegd kan worden van religie?
- was het nuttig voor de mens in het verleden van de menselijke soort?
- is het dat nu niet meer?
De antwoorden op deze twee vragen zijn verre van triviaal.
Wie geen objectieve moraliteit voor waar aanneemt en in relativisme gelooft komt hierdoor zeker onvoorziene gevolgen tegen.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 13:45 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Maar als je van het idee van een objectieve moraal afwilt, dan moet je ook serieus stilstaan bij de gevolgen. De overgang naar een andere idee van moraal zal vast met allerlei problemen gepaard gaan. Evolutieleer heeft in de politiek ook al een paar keer geleid tot domme conclusies (zoals rassenwaan, rassenveredeling, de verheerlijking van het egoisme). Het gaat niet alleen om de vraag of evolutieleer juist is, maar ook om de vraag welke valkuilen/misconcepties ermee verbonden zijn.
We dwalen een beetje af, maar dit volgde uit Craig's stelling dat objectieve moraliteit een god vereist. Ten eerste onderbouwt hij niet waarom moraliteit objectief zou zijn, ten tweede onderbouwt hij niet waarom een god objectieve moraliteit zou verschaffen.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 14:04 schreef Eventjes-dan het volgende:
Moraal, of wat als goed en slecht gedrag gezien wordt, is een sociaal/maatschappelijk dynamisch proces.
Het is en volkomen logisch verklaarbaar.
Ik zie het probleem niet...en zeker niet in deze discussie.
Het is geen Godsbewijs.
Dat begrijp ik, de stelling van een objectief moraal is idd absurd.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 14:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
We dwalen een beetje af, maar dit volgde uit Craig's stelling dat objectieve moraliteit een god vereist. Ten eerste onderbouwt hij niet waarom moraliteit objectief zou zijn, ten tweede onderbouwt hij niet waarom een god objectieve moraliteit zou verschaffen.
Los van de voorgaande discussie is het dus een volslagen idioot argument voor het bestaan van goden.
Dank u voor deze in mijn ogen niet al te inhoudelijke cirkelredenering.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 14:05 schreef man1986 het volgende:
In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes 1:1
Wat we hierin de passage terug zien, is dat God's (morele) Woord onafscheidelijk bij God hoort. De aanname dat het Morele Woord een gevolg is van God's keuze is dus ongegrond. Het Morele Woord van God staat tot God als licht staat tot de zon (lijkt wel een IQ test vraag, sorry).
Dat begrijp je dan verkeerd. Ik zeg dat wanneer je een niet-objectieve aanname doet over 'waarde' je objectieve uitspraken kunt doen over hoe dat uitwerkt. Wanneer je bijvoorbeeld aanneemt (subjectief) dat we moeten streven naar menselijk welzijn, dan kun je wel degelijk objectieve uitspraken doen over wat wel en wat niet leidt tot dat (subjectief gewenste) menselijk welzijn.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 14:05 schreef man1986 het volgende:
Een niet-objectieve aanname dat een morele absoluut als gevolg heeft? Je spreekt jezelf hier tegen als ik je goed begrijp.
Nu relateer je het weer aan de andere zienswijze. Wat doet het inzicht dat er geen objectieve moraal is met mensen? Je kunt neerkijken op mensen die zich houden aan een morele gedragscode. Je kunt denken dat de betere man de moraal gebruikt om zijn eigen zin door te drijven. Je kunt denken dat je zelf de ziener bent die beter weet wat goed is voor de samenleving en dat alle middelen geoorloofd zijn.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 14:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
Reality check: als Thomson en Dennett gelijk hebben in hun verklaringen voor moraliteit dan spelen mensen zelf voor God *ongeacht* of ze hun moraliteit toeschrijven aan een God. Het is dan gewoon voor God spelen terwijl je vrij ordinair je eigen verantwoordelijkheid daarvoor afschuift op een goddelijke entiteit.
Maar dan leidt jouw redenering tot oneindige reeksen van subjectieve redenatie, namelijk:quote:Op zaterdag 12 mei 2012 14:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dank u voor deze in mijn ogen niet al te inhoudelijke cirkelredenering.
[..]
Dat begrijp je dan verkeerd. Ik zeg dat wanneer je een niet-objectieve aanname doet over 'waarde' je objectieve uitspraken kunt doen over hoe dat uitwerkt. Wanneer je bijvoorbeeld aanneemt (subjectief) dat we moeten streven naar menselijk welzijn, dan kun je wel degelijk objectieve uitspraken doen over wat wel en wat niet leidt tot (subjectief gewenste) menselijk welzijn.
he je moet toch wat doen voor wat aandacht als je tegenwoordig nog in een onzichtige vader gelooft..quote:Op zaterdag 12 mei 2012 13:56 schreef Uitstekelbaars het volgende:
En jij bent echt totaal onwetend om te stellen dat evolutiewetenschap leidt tot rassenleer. De evolutie ziet de homo sapien als 1 soort, ipv betere of slechtere mensen. En moet ik je er echt op wijzen dat Hitler en Breivik christenen zijn? Dat mensen zulke dingen anno 2012 nog durven denken, laat staan spuien op een forum. Triest gewoon.
Welke zienswijze wel of niet bevordelijk is voor menselijk welzijn heb ik geen uitspraken over gedaan, dat lijkt me vrij lastig te beoordelen. Noch is daarmee de vraag beantwoord of menselijk welzijn iets is dat een absolute waarde heeft.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 14:15 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Nu relateer je het weer aan de andere zienswijze. Wat doet het inzicht dat er geen objectieve moraal met mensen? Je kunt neerkijken op mensen die zich houden aan een morele gedragscode. Je kunt denken dat de betere man de moraal gebruikt om zijn eigen zin door te drijven. Je kunt denken dat je zelf de ziener bent die beter weet wat goed is voor de samenleving en dat alle middelen geoorloofd zijn.
Ik zou zeggen: kijk om je heen. De wereld is tamelijk absurd, is het niet?quote:Op zaterdag 12 mei 2012 14:16 schreef man1986 het volgende:
[..]
Maar dan leidt jouw redenering tot oneindige reeksen van subjectieve redenatie, namelijk:
Wat is menselijk welzijn?
Antwoord is dan x.
Wat is x?
Antwoord y.
Wat is y?
Antwoord z.
Wat is... etc.?
Met andere woorden, morele subjectiviteit leidt tot absurde gevolgen.
De wereld is niet absurd, de verkeerde aannames die sommigen aanhangen (subjectiviteit/relativisme) is juist wel absurd.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 14:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik zou zeggen: kijk om je heen. De wereld is tamelijk absurd, is het niet?
Dit is precies waar Craig ook in de fout gaat: de wenselijkheid van absolute moraliteit zou somehow een argument zijn voor het bestaan daarvan. Als iets absurd is dan is dat het.
Zoals de verkeerde of minimaal ongefundeerde aanname dat objectieve moraliteit bestaat?quote:Op zaterdag 12 mei 2012 14:22 schreef man1986 het volgende:
[..]
De wereld is niet absurd, de verkeerde aannames die sommigen aanhangen (subjectiviteit/relativisme) is juist wel absurd.
Zie je boven in mijn stappenvoorbeeld waar subjectiviteit naartoe leidt? Namelijk een oneindige spiraal van redeneren?
Welke ellende heb je het over? (nu dwalen we écht afquote:Op zaterdag 12 mei 2012 14:24 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zoals de verkeerde of minimaal ongefundeerde aanname dat objectieve moraliteit bestaat?We hebben in het verleden gezien tot wat voor soort ellende dat leidt. Niet in de laatste plaats binnen het christendom zelf.
Omdat de samenleving meer en meer uitgaat van een relatieve moraal en je dat ook wenselijk vindt, zul je kritisch moeten kijken naar deze zienswijze opzich (ipv deze te meten in relatie tot een zienwijze die in de samenleving niet meer geldig is). Net zoals je niet blind achter een vrije markt moet aanlopen, omdat het communisme heeft afgedaan. Kritisch moet je zijn naar de zienswijze die in de samenleving gangbaar en bepalend is. Zeggen dat het beter is dan een alternatief en vervolgens blind achter je eigen zienswijze aanlopen is dom.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 14:18 schreef Molurus het volgende:
[..]
Welke zienswijze wel of niet bevordelijk is voor menselijk welzijn heb ik geen uitspraken over gedaan, dat lijkt me vrij lastig te beoordelen. Noch is daarmee de vraag beantwoord of menselijk welzijn iets is wat een absolute waarde heeft.
Je zal mij in elk geval niet horen beweren dat een diep filosofisch begrip van moraliteit van mensen betere mensen maakt. Het lijkt mij echter wel wenselijk om het idee van een absolute moraal los te laten in die zin dat het elke inhoudelijke discussie over de aard van moraliteit blokkeert. En ik praat graag open over dingen.(Dat laatste is ook geen absolute waarde, het is mijn persoonlijke smaak.)
Laat ik het zo zeggen: het christelijke beeld van absolute moraliteit heeft nog nooit op enige aanwijsbare manier bijgedragen aan menselijk welzijn.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 14:27 schreef man1986 het volgende:
[..]
Welke ellende heb je het over? (nu dwalen we écht af)
Dit slaat niet op wat Molurus zegt.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 14:16 schreef man1986 het volgende:
[..]
Maar dan leidt jouw redenering tot oneindige reeksen van subjectieve redenatie, namelijk:
Wat is menselijk welzijn?
Antwoord is dan x.
Wat is x?
Antwoord y.
Wat is y?
Antwoord z.
Wat is... etc.?
Met andere woorden, morele subjectiviteit leidt tot absurde gevolgen.
Hier ben ik uitgebreid op ingegaan in andere reeksen. Kort antwoord: Wat je zegt klopt dus niet.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 14:28 schreef Kees22 het volgende:
Over de wispelturigheid en het vervelende karakter van jahweh. Jahweh was oorspronkelijk een of andere windgod in Assyrië of Mesopotamië of die streken. Hij klom op tot de zoon van de oppergod en nam daarbij allerlei andere goden en hun eigenschappen in zich op. Daardoor heeft hij een meervoudige persoonlijkheid, om het zo maar te zeggen. Denk alle Griekse of Romeinse of Germaanse goden en hun karakters bij elkaar in een persoon, zoiets.
De mens ( man EN vrouw) is naar God's Evenbeeld gemaakt.quote:En wat de schepping van de mens betreft: ik citeer uit Genesis van Robert Crumb.
Hoofdstuk 1: Op de zesde dag schept hij de dieren en dan de mens En god schiep de mens naar zijn beeld. Naar gods beeld schiep hij hem. Man en vrouw schiep hij hen.
Eva = mens = God's Evenbeeld.quote:Hoofdstuk 2: .... er was geen mens om de aardbodem te bewerken, maar een damp steeg op uit de aarde en bevochtigde de hele aardbodem, toen vormde de here god de mens uit stof van de aardbodem en blies de levensadem in zijn neus en alzo werd de mens een levend wezen.
En dan schept god het paradijs met de boom der kennis van goed en kwaad, en Adam geeft alle dieren hun naam. En pas dan schept hij Eva uit een rib.
Hoofdstuk 2 komt na hoofdstuk 1, dus Eva na de eerste vrouw.
En Eva is, i.t.t. Lilith, niet gods evenbeeld maar een afgeleide van de man.
Dit al een voorbeeld. Mensen die je gaan verwijten dat je in een onzichtbare vader geloofd, omdat je je afvraagt wat voor risico's / valkuilen een relatieve moraal met zich meebrengt.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 14:16 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
he je moet toch wat doen voor wat aandacht als je tegenwoordig nog in een onzichtige vader gelooft..
Gaap, dan kom je er nog maar een keer op terug, dat doen wij hier ook.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 14:35 schreef man1986 het volgende:
[..]
Hier ben ik uitgebreid op ingegaan in andere reeksen. Kort antwoord: Wat je zegt klopt dus niet.
Alleen jammer dat jaweh een mannetje is. Dus de man is naar gods evenbeeld gemaakt, niet de vrouw.quote:De mens ( man EN vrouw) is naar God's Evenbeeld gemaakt.
[..]
Eva = mens = God's Evenbeeld.
Adam = mens = God's Evenbeeld.
Het lijkt me dat je in elk geval nooit kritisch ernaar kunt kijken wanneer je moraliteit op voorhand onbespreekbaar verklaart. Moraliteit, de aard daarvan, bespreekbaar maken is een puur noodzakelijke eerste stap.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 14:28 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Omdat de samenleving meer en meer uitgaat van een relatieve moraal en je dat ook wenselijk vindt, zul je kritisch moeten kijken naar deze zienswijze opzich (ipv deze te meten in relatie tot een zienwijze die in de samenleving niet meer geldig is). Net zoals je niet blind achter een vrije markt moet aanlopen, omdat het communisme heeft afgedaan. Kritisch moet je zijn naar de zienswijze die in de samenleving gangbaar en bepalend is. Zeggen dat het beter is dan een alternatief en vervolgens blind achter je eigen zienswijze aanlopen is dom.
En dat kun je bepalen aan de hand van een subjectieve/relatieve begrip van moraliteit? Weer een tegenspraak dus.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 14:30 schreef Molurus het volgende:
[..]
Laat ik het zo zeggen: het christelijke beeld van absolute moraliteit heeft nog nooit op enige aanwijsbare manier bijgedragen aan menselijk welzijn.
Want in een wereldbeeld waarin moraliteit subjectief/relatief is, heeft het begrip van moraliteit een oneindige reeks van definities.quote:Bovendien, zelfs als dat het geval zou zijn dan pleit dat op zichzelf op geen enkele manier voor het feitelijk bestaan van absolute moraliteit. Het enige dat je dan kunt zeggen is dat de notie van absolute moraliteit bijdraagt aan menselijk welzijn.
[quote]
Menselijk welzijn is een sociaal/maatschappelijke begrip en is niet voldoende gedefinieerd.
[quote]
De spiraal die jij zo vreest (waarom is nog onduidelijk trouwens) is op geen enkele manier een argument voor het feitelijk bestaan van absolute moraliteit. Het is op z'n best een argument om in die absolute moraliteit te geloven wanneer dat bijdraagt aan menselijk welzijn.
Zoekt en gij zult vindenquote:Op zaterdag 12 mei 2012 14:38 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Gaap, dan kom je er nog maar een keer op terug, dat doen wij hier ook.
volgens sommigen?quote:[..]
Alleen jammer dat jaweh een mannetje is. Dus de man is naar gods evenbeeld gemaakt, niet de vrouw.
Zoals al eens heel kort aangestipt. Jaweh had een vrouw en volgens sommige bronnen ook een moeder.
Een risico is dat de relatieve moraal wordt gevierd als een overwinning op de objectieve moraal en dat men daarbij het verstand op nul zet.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 14:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het lijkt me dat je in elk geval nooit kritisch ernaar kunt kijken wanneer je moraliteit op voorhand onbespreekbaar verklaart. Moraliteit, de aard daarvan, bespreekbaar maken is een puur noodzakelijke eerste stap.
Dat bepaal ik aan de hand van een objectieve maat van menselijk welzijn: de balans van geluk en lijden. Of menselijk welzijn een streven zou moeten zijn heb ik geen uitspraken over gedaan.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 14:40 schreef man1986 het volgende:
[..]
En dat kun je bepalen aan de hand van een subjectieve/relatieve begrip van moraliteit? Weer een
tegenspraak dus.
Klopt. Dat spreek ik ook helemaal niet tegen. Zoals gezegd: je zult bepaalde subjectieve aannames moeten doen voordat je een definitie van moraliteit kunt geven.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 14:40 schreef man1986 het volgende:
Want in een wereldbeeld waarin moraliteit subjectief/relatief is, heeft het begrip van moraliteit een oneindige reeks van definities.
Niet heel de moraal is subjectief, een bepaald deel is universeel.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 14:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat bepaal ik aan de hand van een objectieve maat van menselijk welzijn: de balans van geluk en lijden. Of menselijk welzijn een streven zou moeten zijn heb ik geen uitspraken over gedaan.
Hoe het eerste een tegenspraak was moet je nog steeds onderbouwen, tot die tijd protesteer ik tegen het woordje 'weer'.
[..]
Klopt. Dat spreek ik ook helemaal niet tegen. Zoals gezegd: je zult bepaalde subjectieve aannames moeten doen voordat je een definitie van moraliteit kunt geven.
Mijn ultieme vraag:quote:Op zaterdag 12 mei 2012 14:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat bepaal ik aan de hand van een objectieve maat van menselijk welzijn: de balans van geluk en lijden. Of menselijk welzijn een streven zou moeten zijn heb ik geen uitspraken over gedaan.
Hoe het eerste een tegenspraak was moet je nog steeds onderbouwen, tot die tijd protesteer ik tegen het woordje 'weer'.
[..]
Klopt. Dat spreek ik ook helemaal niet tegen. Zoals gezegd: je zult bepaalde subjectieve aannames moeten doen voordat je een definitie van moraliteit kunt geven.
Subjectieve moraal heeft inderdaad dat risico. Bij objectieve moraliteit is dat niet alleen een risico maar een zekerheid.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 14:43 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Een risico is dat de relatieve moraal wordt gevierd als een overwinning op de objectieve moraal en dat men daarbij het verstand op nul zet.
Neem me niet kwalijk.. maar aan de zogenaamde heiligheid van christelijke normen en waarden is in de loop der tijd minimaal net zoveel gesleuteld. Het enige verschil is de onbespreekbaarheid van dat gesleutel, niet het gesleutel zelf.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 14:43 schreef deelnemer het volgende:
Het probleem met een relatieve moraal is dat de grondslag van de moraal niet heilig is. Je gaat veel gemakkelijker sleutelen aan de grondslag zelf.
Ik denk niet dat ik voldoende invloed heb op de menselijke soort om een dergelijk soort verandering tot stand te brengen. Wat het ook is dat mij niet zint aan menselijke moraliteit: ik zal me daarbij neer moeten leggen. Ik kan me afvragen hoe het is ontstaan, maar tegen de natuur van de mens vechten... minimaal heel lastig.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 14:43 schreef deelnemer het volgende:
Stel dat mensen zich gedragen op een manier die jou niet zint. Het blijkt dat je ergens iets moet aanpassen (in de genen of de opvoeding) om er voor te zorgen dat dit soort mensen er niet meer zijn. Aantrekkelijk?
Die moet je me toch even uitleggen.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 14:46 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Niet heel de moraal is subjectief, een bepaald deel is universeel.
Welke subjectieve aannames? Ik definieer menselijk welzijn als de balans tussen geluk en lijden. Je zou ook een andere definitie kunnen hanteren, bijvoorbeeld het de kleur van het haar.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 14:48 schreef man1986 het volgende:
[..]
Mijn ultieme vraag:
Hoe bepaal je een objectieve maat van menselijk welzijn op basis van subjectieve aannames?
Ik vindt dat je een vreemd uitgangspunt neemt in je gedachtegang.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 14:43 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Een risico is dat de relatieve moraal wordt gevierd als een overwinning op de objectieve moraal en dat men daarbij het verstand op nul zet.
Het probleem met een relatieve moraal is dat de grondslag van de moraal niet heilig is. Je gaat veel gemakkelijker zelf sleutelen aan de grondslag zelf. Stel dat mensen zich gedragen op een manier die jou niet zint. Het blijkt dat je ergens iets moet aanpassen (in de genen of de opvoeding) om er voor te zorgen dat dit soort mensen er niet meer zijn. Aantrekkelijk?
Dan ben ik het met je eens dat de definitie van een subjectieve moraliteit relatief is aan zijn onderliggende axiomia's.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 14:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
Welke subjectieve aannames? Ik definieer menselijk welzijn als de balans tussen geluk en lijden. Je zou ook een andere definitie kunnen hanteren, bijvoorbeeld het de kleur van het haar.
Dat die definitie zelf subjectief is heb ik al aangegeven. Ik ben dan ook niet van mening dat objectieve moraliteit bestaat, niet in die zin dat de onderliggende axioma's van wat, bijv, menselijk welzijn inhoudt objectief zijn.
Het eenvoudige antwoord is dus: niet. Dat is niet mogelijk. En als jij denkt dat dat wel mogelijk is dan zul je dat moeten onderbouwen met iets meer dan Bijbel quotes.
Eindelijk.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 14:50 schreef Molurus het volgende:
[..]
Subjectieve moraal heeft inderdaad dat risico.
Bij objectieve moraliteit is er veel meer weerstand tegen het experimenten met de moraal. Het experimenteren is niet zonder risico's.quote:Bij objectieve moraliteit is dat niet alleen een risico maar een zekerheid.
Neem me niet kwalijk.. maar aan de zogenaamde heiligheid van christelijke normen en waarden is in de loop der tijd minimaal net zoveel gesleuteld. Het enige verschil is de onbespreekbaarheid van dat gesleutel, niet het gesleutel zelf.
De machtelozen niet. Maar de machtelozen hebben dan ook geen boek meer om de machtigen de les te lezen over de moraal.quote:Ik denk niet dat ik voldoende invloed heb op de menselijke soort om een dergelijk soort verandering tot stand te brengen. Wat het ook is dat mij niet zint aan menselijke moraliteit: ik zal me daarbij neer moeten leggen. Ik kan me afvragen hoe het is ontstaan, maar tegen de natuur van de mens vechten... minimaal heel lastig.
Mooi. En dan nu terug naar Craig: waarom zou absolute moraliteit bestaan?quote:Op zaterdag 12 mei 2012 14:56 schreef man1986 het volgende:
[..]
Dan ben ik het met je eens dat de definitie van een subjectieve moraliteit relatief is aan zijn onderliggende axiomia's.
Dat betwijfel ik ten zeerste. Sterker nog, eerder het tegenovergestelde is het geval: wanneer bijvoorbeeld de Paus sleutelt aan de morele normen en waarden dan is het eenvoudig "not done" om zijn uitspraken ter discussie te stellen. De kritische blik die ook jij zo graag ziet kan alleen bestaan wanneer moraliteit bespreekbaar is.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 14:56 schreef deelnemer het volgende:
Bij objectieve moraliteit is er veel meer weerstand tegen het experimenten met de moraal. Het experimenteren is niet zonder risico's.
Zie "Godsdienst filosofie van H. Philipse".quote:
Het gaat mij niet om de waarheid over de kwestie van een relatieve/objectieve moraal. Het gaat mij om maatschappelijke veranderingsprocessen en hoe dat telkens weer ontspoort. Een reden van deze ontsporingen, is dat men meer bezig is om zich af te zetten tegen de objectieve zienswijze op moraal dan kritisch te kijken naar de eigen handelswijze in het licht van de relatieve zienswijze op moraal.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 14:54 schreef Eventjes-dan het volgende:
[..]
Ik vindt dat je een vreemd uitgangspunt neemt in je gedachtegang.
Moraal is per definitie relatief, absolute moraal bestaat niet.
Waarom een keuze maken tussen die twee?
Je kunt alleen spreken over de huidig heersende "afspraken". Die afspraken zijn altijd aan verandering onderhevig.
Er zijn afspraken die vrij constant zijn en waar over de eeuwen heen iedereen het wel mee eens is.
Als iemand daar van afwijkt, wordt dit gecorrigeerd door de groep.
Dat risico heb je altijd, er zijn altijd Gekken die hun verstand op nul hebben staan.
Maar waar komt die sprong vandaan dat je je verstand op nul zet als je moraal als relatief ziet?
In de praktijk kiezen mensen eieren voor hun geld en passen zich aan aan de groep omdat ze daar een onderdeel van zijn. Dat risico is dus verwaarloosbaar en een beetje ver gezocht denk ik.
Prima.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 14:57 schreef Molurus het volgende:
[..]
Mooi. En dan nu terug naar Craig: waarom zou absolute moraliteit bestaan?
Dat hoort gewoon bij het dynamische proces van een vormend moraal in een samenleving.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:01 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het gaat mij niet om de waarheid over de kwestie van een relatieve/objectieve moraal. Het gaat mij om maatschappelijke veranderingsprocessen en hoe dat telkens weer ontspoort. Een reden van deze ontsporingen, is dat men meer bezig is om zich af te zetten tegen de objectieve zienswijze op moraal dan kritisch te kijken naar de eigen handelswijze in het licht van de relatieve zienswijze op moraal.
Een morele wetmatigheid die geldig is binnen menselijke sociale leefgemeenschappen is nog niet noodzakelijk universeel in de zin dat het een absolute wetmatigheid is.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:01 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Zie "Godsdienst filosofie van H. Philipse".
Men heeft blijkbaar een universele moraal, waaruit blijkt dat het bijvoorbeeld in principe geen goed idee is om een ander mens te doden. Waarvan de uitslag in elke cultuur hetzelfde is.
Deze ken ik van Michael Sandel. De conclusie daar was dat het antwoord op die vraag alles behalve voor de hand ligt.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:01 schreef Daniel1976 het volgende:
De gestelde vraag was als volgt, Stel er komt een trein / metro aan en je kunt 5 mensen redden door de wissel om te zetten, waardoor je één persoon dood, is dit dan goed?
Een andere vraag was, stel die ene persoon is een hele dikke persoon en je kunt die 5 mensen op het spoor redden, door die ene dikke persoon voor de trein te gooien, is dit dan goed?
Het is meer een wetmatigheid dan een universele of zelfs absolute moraal. En voor mensen die zich verdiepen in politieke filosofie zijn de antwoorden op die vragen veel minder vanzelfsprekend.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:01 schreef Daniel1976 het volgende:
Universeel antwoord op vraag 1 is ja en op vraag 2 is nee. Ongeacht de cultuur, werelddeel etc.
En dus is er een stukje universele moraal als je het mij vraagt.
Zie de kritiekloze omarming van de vrije markt in reaktie op het communisme. Zie de eerdere neigingen in de politiek om evolutieleer te combineren met hun eigen ideeen over een doel.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:04 schreef Eventjes-dan het volgende:
[..]
Dat hoort gewoon bij het dynamische proces van een vormend moraal in een samenleving.
Dankzij dit afzetten zijn we ook van slavernij verlost.
Welke tegenstrijdigheid? Het enige dat ik je heb zien beargumenteren is een schijnbare onwenselijkheid, geen tegenstrijdigheid.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:02 schreef man1986 het volgende:
[..]
Prima.
Omdat het tegenovergestelde van absolute moraliteit (relativisme/subjectivisme) een ingebouwde tegenstrijdigheid/dilemma bevat dat zichzelf bij voorbaat al uitsluit als een mogelijke optie.
Zoals deelnemer hierboven aangeeft, zodra je zelf in een relatieve/subjectieve systeem zit, piep je wel anders. Hoe wordt goed en kwaad dan bepaald? Democratisch?quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
Welke tegenstrijdigheid? Het enige dat ik je heb zien beargumenteren is een schijnbare onwenselijkheid, geen tegenstrijdigheid.
Er is geen goed, er is geen kwaad.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:09 schreef man1986 het volgende:
[..]
Zoals deelnemer hierboven aangeeft, zodra je zelf in een relatieve/subjectieve systeem zit, piep je wel anders. Hoe wordt goed en kwaad dan bepaald? Democratisch?
Dat het niet bestaan van objectieve moraliteit lastig is voor filosofen kan toch nooit een argument zijn voor het bestaan van objectieve moraliteit?quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:09 schreef man1986 het volgende:
[..]
Zoals deelnemer hierboven aangeeft, zodra je zelf in een relatieve/subjectieve systeem zit, piep je wel anders. Hoe wordt goed en kwaad dan bepaald? Democratisch?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |