Bijna alle tweedejaars studenten op de wiskunde faculteit van Utrecht die meer de analyse kant opgaan (mensen die ik ken), zijn hoogbegaafd en de meerderheid daarvan gelooft in God. Bovendien, hoe hoger de IQ, hoe groter het aantal dat in God geloofd. Dus wat je zegt, klopt niet.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 21:48 schreef dustbrain het volgende:
[..]
Mensen met een IQ boven de 130 of misschien zelfs 120 zijn veel minder snel geneigd in een god te geloven aangezien ze niet goed op gevoel af kunnen gaan.
Inderdaad. Er schijnt zelfs een stijgende trend te zijn van wetenschappers die in God geloven.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 12:12 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Bijna alle tweedejaars studenten op de wiskunde faculteit van Utrecht die meer de analyse kant opgaan (mensen die ik ken), zijn hoogbegaafd en de meerderheid daarvan gelooft in God. Bovendien, hoe hoger de IQ, hoe groter het aantal dat in God geloofd. Dus wat je zegt, klopt niet.
Dat intelligentie geen garantie is dat mensen niet gelovig zijn lijkt me evident. Domheid of een gebrek aan opleiding aanwijzen als oorzaak van religie is dan ook net even te makkelijk.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 12:12 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Bijna alle tweedejaars studenten op de wiskunde faculteit van Utrecht die meer de analyse kant opgaan (mensen die ik ken), zijn hoogbegaafd en de meerderheid daarvan gelooft in God.
Deze claim is eigenlijk helemaal nieuw voor me. Is dit een algemene uitspraak of gaat dit specifiek over wiskundestudenten aan de universiteit van Utrecht? En heb je hier een bron van?quote:Op zaterdag 12 mei 2012 12:12 schreef Mathemaat het volgende:
Bovendien, hoe hoger de IQ, hoe groter het aantal dat in God geloofd. Dus wat je zegt, klopt niet.
Heb je daar een bron van, ik geloofquote:Op zaterdag 12 mei 2012 12:12 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Bijna alle tweedejaars studenten op de wiskunde faculteit van Utrecht die meer de analyse kant opgaan (mensen die ik ken), zijn hoogbegaafd en de meerderheid daarvan gelooft in God. Bovendien, hoe hoger de IQ, hoe groter het aantal dat in God geloofd. Dus wat je zegt, klopt niet.
Dat is inderdaad een factor die een rol zou kunnen spelen. Maar dat verklaart nog niet waarom mensen inherent en algemeen zo graag het theistische standpunt verdedigen, Waarom mensen een aangeboren 'talent' voor religieuze gedachten hebben.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 12:45 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Hier heb ik ook weleens over nagedacht: hoe kan het dat hele slimme mensen in God geloven? Ik denk dat slimme mensen creatiever zijn in het verdedigen van het geloof, zelfs als de basis fout is.
Het doet me denken aan de nacht van de lange messen. In dat boek worden de elite van de waffen SS beschreven. Op een gegeven moment wordt er ook een joodse professor voor die groep gezet en mogen ze discussieren over de rassenkwesties. Die soldaten waren allemaal zeer scherpzinnig en konden hun verhaal prima verantwoorden tegenover de prof. Terwijl iedereen er nu van overtuigd is ( hopelijk ) dat joden heus geen minderwaardige mensen zijn.
Moraal van het verhaal: met een goed verstand, creativiteit en een dosis indoctrinatie valt de meest verwerpelijke theorie nog te verdedigen.
Correlatie =/= causaliteit ....quote:Op zaterdag 12 mei 2012 12:50 schreef highender het volgende:
[..]
Heb je daar een bron van, ik geloofer niets van, althans niet dat ze in een bestaand religieus recept geloven, agnostisch kan ik me voorstellen
.
Gelovigen / land:
[ afbeelding ]
IQ / land:
[ afbeelding ]
Correlation does not imply causationquote:Op zaterdag 12 mei 2012 12:50 schreef highender het volgende:
[..]
Heb je daar een bron van, ik geloofer niets van, althans niet dat ze in een bestaand religieus recept geloven, agnostisch kan ik me voorstellen
.
Gelovigen / land:
[ afbeelding ]
IQ / land:
[ afbeelding ]
Één verkeerde aanname is voldoende voor een niet-kloppend wereldbeeld ...quote:Op zaterdag 12 mei 2012 12:45 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Hier heb ik ook weleens over nagedacht: hoe kan het dat hele slimme mensen in God geloven? Ik denk dat slimme mensen creatiever zijn in het verdedigen van het geloof, zelfs als de basis fout is.
Het doet me denken aan de nacht van de lange messen. In dat boek worden de elite van de waffen SS beschreven. Op een gegeven moment wordt er ook een joodse professor voor die groep gezet en mogen ze discussieren over de rassenkwesties. Die soldaten waren allemaal zeer scherpzinnig en konden hun verhaal prima verantwoorden tegenover de prof. Terwijl iedereen er nu van overtuigd is ( hopelijk ) dat joden heus geen minderwaardige mensen zijn.
Moraal van het verhaal: met een goed verstand, creativiteit en een dosis indoctrinatie valt de meest verwerpelijke theorie nog te verdedigen.
Maar als je dat er niet erbij zet, dan kunnen sommige mensen dat wel als causatie aannemen.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 12:53 schreef Molurus het volgende:
@Klauz en man1986: nog niemand heeft het hier over causaliteit gehad. (!)
Dat weet ik, maar in een eerdere post werd een correlatie (of causaliteit?) gesuggereerd tussen IQ en geloof (wiskunde faculteit Utrecht)...quote:
Nou ja, highender suggereert een beetje dat een hoog iq leidt tot het afwijzen van religie met behulp van dat kaartje, maar dat kun je niet zomaar concluderen natuurlijk.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 12:53 schreef Molurus het volgende:
@Klauz en man1986: nog niemand heeft het hier over causaliteit gehad. (!)
Er ligt een berg vragen op jouw te wachten in dit topic en alleen een heel pietluttig detail in een off-topic discussie valt je op.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 12:54 schreef man1986 het volgende:
[..]
Maar als je dat er niet erbij zet, dan kunnen sommige mensen dat wel als causatie aannemen.
Mijn post en die van Klaus was meer als een reminder bedoelt.
Er wordt ook nergens geclaimed dat intelligentie wordt veroorzaakt door niet-gelovigheid.quote:
Heel slimme mensen verdedigen het geloof, omdat ze wel creatief zijn.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 12:45 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Hier moet ik me toch wel bij aansluiten. Man1986 lijkt eerder te reageren op zulke uitspraken dan op de goed onderbouwde reacties op William Lane Craig.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 12:57 schreef Klauz het volgende:
[..]
Er ligt een berg vragen op jouw te wachten in dit topic en alleen een heel pietluttig detail in een off-topic discussie valt je op.
Voor een universitaire student hou je er vreemde onderzoeksmethoden op na.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 12:12 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
En waarom regeer je niet hetzelfde op:quote:
Selectief?quote:Op zaterdag 12 mei 2012 12:12 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Heel scherp!!!quote:Op zaterdag 12 mei 2012 12:59 schreef highender het volgende:
[..]
En waarom regeer je niet hetzelfde op:
[..]
Selectief?
sorry had ik overheen gelezenquote:Op zaterdag 12 mei 2012 12:55 schreef highender het volgende:
[..]
Dat weet ik, maar in een eerdere post werd een correlatie (of causaliteit?) gesuggereerd tussen IQ en geloof (wiskunde faculteit Utrecht)...
Het is irrelevant in een discussie over het wel of niet bestaan van God.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 13:05 schreef Jigzoz het volgende:
Er zijn meerdere wetenschappelijke onderzoeken geweest die aantonen dat er wel degelijk een verband bestaat tussen het geloven in een god en intelligentie. Liberale atheïsten zijn gemiddeld intelligenter dan gelovigen. Fundamentalistische gelovigen scoren gemiddeld dan weer nog lager.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |