abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111455198
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 21:48 schreef dustbrain het volgende:

[..]
Mensen met een IQ boven de 130 of misschien zelfs 120 zijn veel minder snel geneigd in een god te geloven aangezien ze niet goed op gevoel af kunnen gaan.
Bijna alle tweedejaars studenten op de wiskunde faculteit van Utrecht die meer de analyse kant opgaan (mensen die ik ken), zijn hoogbegaafd en de meerderheid daarvan gelooft in God. Bovendien, hoe hoger de IQ, hoe groter het aantal dat in God geloofd. Dus wat je zegt, klopt niet.
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
pi_111455402
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 12:12 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Bijna alle tweedejaars studenten op de wiskunde faculteit van Utrecht die meer de analyse kant opgaan (mensen die ik ken), zijn hoogbegaafd en de meerderheid daarvan gelooft in God. Bovendien, hoe hoger de IQ, hoe groter het aantal dat in God geloofd. Dus wat je zegt, klopt niet.
Inderdaad. Er schijnt zelfs een stijgende trend te zijn van wetenschappers die in God geloven.
pi_111455418
Daarnaast wil ik even opmerken; puur omdat iemand een IQ van 120/130 heeft betekent nog niet dat die gene sociaal minder toegankelijk is oid.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 12:22:01 #204
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_111455429
quote:

[..]

Bijna alle tweedejaars studenten op de wiskunde faculteit van Utrecht die meer de analyse kant opgaan (mensen die ik ken), zijn hoogbegaafd en de meerderheid daarvan gelooft in God.
Dat intelligentie geen garantie is dat mensen niet gelovig zijn lijkt me evident. Domheid of een gebrek aan opleiding aanwijzen als oorzaak van religie is dan ook net even te makkelijk.

Er lijkt wel een omgekeerd verband te bestaan: het percentage onder academici is over het algemeen lager dan onder de rest van de bevolking. Bovendien zijn academici over het algemeen minder extreem in hun religieuze opvattingen, zeker daar waar het een radicale verwerping van wetenschap betreft.

quote:
Bovendien, hoe hoger de IQ, hoe groter het aantal dat in God geloofd. Dus wat je zegt, klopt niet.
Deze claim is eigenlijk helemaal nieuw voor me. Is dit een algemene uitspraak of gaat dit specifiek over wiskundestudenten aan de universiteit van Utrecht? En heb je hier een bron van?

En als we even aannemen dat dit geen poep is: wat zou zo'n verband kunnen verklaren? Denk je dat er rationele overwegingen zijn om het bestaan van een god te veronderstellen waarvoor je een intelligente wiskundestudent moet zijn om ze te begrijpen?
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 12:45:08 #205
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_111456061
Hier heb ik ook weleens over nagedacht: hoe kan het dat hele slimme mensen in God geloven? Ik denk dat slimme mensen creatiever zijn in het verdedigen van het geloof, zelfs als de basis fout is.
Het doet me denken aan de nacht van de lange messen. In dat boek worden de elite van de waffen SS beschreven. Op een gegeven moment wordt er ook een joodse professor voor die groep gezet en mogen ze discussieren over de rassenkwesties. Die soldaten waren allemaal zeer scherpzinnig en konden hun verhaal prima verantwoorden tegenover de prof. Terwijl iedereen er nu van overtuigd is ( hopelijk ) dat joden heus geen minderwaardige mensen zijn.

Moraal van het verhaal: met een goed verstand, creativiteit en een dosis indoctrinatie valt de meest verwerpelijke theorie nog te verdedigen.
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
  zaterdag 12 mei 2012 @ 12:50:17 #206
224960 highender
Travellin' Light
pi_111456192
quote:

[..]

Heb je daar een bron van, ik geloof :D er niets van, althans niet dat ze in een bestaand religieus recept geloven, agnostisch kan ik me voorstellen :) .

Gelovigen / land:

IQ / land:

zaterdag 12 mei 2012 @ 12:50:50 #207
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_111456205
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 12:45 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Hier heb ik ook weleens over nagedacht: hoe kan het dat hele slimme mensen in God geloven? Ik denk dat slimme mensen creatiever zijn in het verdedigen van het geloof, zelfs als de basis fout is.
Het doet me denken aan de nacht van de lange messen. In dat boek worden de elite van de waffen SS beschreven. Op een gegeven moment wordt er ook een joodse professor voor die groep gezet en mogen ze discussieren over de rassenkwesties. Die soldaten waren allemaal zeer scherpzinnig en konden hun verhaal prima verantwoorden tegenover de prof. Terwijl iedereen er nu van overtuigd is ( hopelijk ) dat joden heus geen minderwaardige mensen zijn.

Moraal van het verhaal: met een goed verstand, creativiteit en een dosis indoctrinatie valt de meest verwerpelijke theorie nog te verdedigen.
Dat is inderdaad een factor die een rol zou kunnen spelen. Maar dat verklaart nog niet waarom mensen inherent en algemeen zo graag het theistische standpunt verdedigen, Waarom mensen een aangeboren 'talent' voor religieuze gedachten hebben.
pi_111456227
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 12:50 schreef highender het volgende:

[..]

Heb je daar een bron van, ik geloof :D er niets van, althans niet dat ze in een bestaand religieus recept geloven, agnostisch kan ik me voorstellen :) .

Gelovigen / land:

[ afbeelding ]

IQ / land:

[ afbeelding ]
Correlatie =/= causaliteit ....
pi_111456243
quote:

[..]

Gelovigen / land:

[ afbeelding ]

IQ / land:

[ afbeelding ]
Correlation does not imply causation
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
  zaterdag 12 mei 2012 @ 12:53:07 #210
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_111456255
@Klauz en man1986: nog niemand heeft het hier over causaliteit gehad. (!)
pi_111456256
quote:

Één verkeerde aanname is voldoende voor een niet-kloppend wereldbeeld ...
pi_111456294
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 12:53 schreef Molurus het volgende:
Maar als je dat er niet erbij zet, dan kunnen sommige mensen dat wel als causatie aannemen.
Mijn post en die van Klaus was meer als een reminder bedoelt.
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
  zaterdag 12 mei 2012 @ 12:55:23 #213
224960 highender
Travellin' Light
pi_111456303
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 12:51 schreef Klauz het volgende:

[..]

Correlatie =/= causaliteit ....
Dat weet ik, maar in een eerdere post werd een correlatie (of causaliteit?) gesuggereerd tussen IQ en geloof (wiskunde faculteit Utrecht)...

[ Bericht 1% gewijzigd door highender op 12-05-2012 13:00:51 (aanvulling) ]
pi_111456307
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 12:53 schreef Molurus het volgende:
Nou ja, highender suggereert een beetje dat een hoog iq leidt tot het afwijzen van religie met behulp van dat kaartje, maar dat kun je niet zomaar concluderen natuurlijk.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 12:56:40 #215
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_111456332
Misschien verklaart het dat juist wel. Als je mensen mee kan krijgen met het nazisme, kan je ze overal voor meekrijgen. Blijkbaar hebben mensen een aangeboren drang om hun verstand uit te schakelen mbt de fundamenten van hun overtuigingen.
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
pi_111456351
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 12:54 schreef man1986 het volgende:

[..]

Maar als je dat er niet erbij zet, dan kunnen sommige mensen dat wel als causatie aannemen.
Mijn post en die van Klaus was meer als een reminder bedoelt.
Er ligt een berg vragen op jouw te wachten in dit topic en alleen een heel pietluttig detail in een off-topic discussie valt je op. :')
  zaterdag 12 mei 2012 @ 12:57:59 #217
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_111456358
quote:
Er wordt ook nergens geclaimed dat intelligentie wordt veroorzaakt door niet-gelovigheid.

Het enige wat je voor kritiek zou kunnen hebben op de bovenstaande plaatjes is dat het een spurieus verband is. Maar ik denk dat je vanuit de sociologie best wel een indirecte relatie zou kunnen meten tussen intelligentie en religie. Dan moet je denken aan de wat directere relaties tussen intelligentie en individualiteit. Aangezien de hoofdfunctie van religie vooral (klein)maatschappelijke cohesie lijkt te zijn en dat minder belangrijk wordt als mensen zichzelf meer zelf-redzaam gaan gedragen.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_111456378
quote:

Heel slimme mensen verdedigen het geloof, omdat ze wel creatief zijn.
Minder slimme mensen verdedigen het geloof, omdat ze niet creatief zijn.

Dat deze aannama/hypothese van Uitstekelbaars kant noch wal raakt, zal voor iedereen wel duidelijk zijn.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 12:59:06 #219
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_111456391
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 12:57 schreef Klauz het volgende:

[..]

Er ligt een berg vragen op jouw te wachten in dit topic en alleen een heel pietluttig detail in een off-topic discussie valt je op. :')
Hier moet ik me toch wel bij aansluiten. Man1986 lijkt eerder te reageren op zulke uitspraken dan op de goed onderbouwde reacties op William Lane Craig.

Maar laten we hem nog even de tijd geven: sofar heeft hij altijd wel gereageerd, vaak met enige vertraging.
pi_111456393
quote:

[..]

Voor een universitaire student hou je er vreemde onderzoeksmethoden op na.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 12:59:27 #221
224960 highender
Travellin' Light
pi_111456397
quote:
En waarom regeer je niet hetzelfde op:

quote:

[..]

Selectief?
  zaterdag 12 mei 2012 @ 13:00:27 #222
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_111456414
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 12:59 schreef highender het volgende:

[..]

En waarom regeer je niet hetzelfde op:

[..]

Selectief?
Heel scherp!!! ^O^
pi_111456431
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 12:55 schreef highender het volgende:

[..]

Dat weet ik, maar in een eerdere post werd een correlatie (of causaliteit?) gesuggereerd tussen IQ en geloof (wiskunde faculteit Utrecht)...
sorry had ik overheen gelezen
pi_111456517
Er zijn meerdere wetenschappelijke onderzoeken geweest die aantonen dat er wel degelijk een verband bestaat tussen het geloven in een god en intelligentie. Liberale atheïsten zijn gemiddeld intelligenter dan gelovigen. Fundamentalistische gelovigen scoren gemiddeld nog lager.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 12-05-2012 13:07:19 ]
pi_111456557
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 13:05 schreef Jigzoz het volgende:
Er zijn meerdere wetenschappelijke onderzoeken geweest die aantonen dat er wel degelijk een verband bestaat tussen het geloven in een god en intelligentie. Liberale atheïsten zijn gemiddeld intelligenter dan gelovigen. Fundamentalistische gelovigen scoren gemiddeld dan weer nog lager.
Het is irrelevant in een discussie over het wel of niet bestaan van God.
pi_111456568
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 13:07 schreef Klauz het volgende:

[..]

Dat zal best, maar het verband bestaat dus wel.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 13:08:42 #227
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_111456593
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 13:05 schreef Jigzoz het volgende:
Er zijn meerdere wetenschappelijke onderzoeken geweest die aantonen dat er wel degelijk een verband bestaat tussen het geloven in een god en intelligentie. Liberale atheïsten zijn gemiddeld intelligenter dan gelovigen. Fundamentalistische gelovigen scoren gemiddeld dan weer nog lager.
Daarmee zijn dan echter twee dingen nog geheel niet verklaard:

- waar dit verband precies vandaan komt, en
- waarom het percentage gelovigen onder zeer intelligente, hoogopgeleide liberalen niet 0 is.

Dus aan de ene kant begrijpen we het mechanisme dat hier een rol speelt nog niet, aan de andere kant is die verklaring voor religie - als die er is - niet volledig dekkend. Kennelijk zijn er andere factoren die we hier overzien.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 13:10:55 #228
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_111456641
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 13:07 schreef Klauz het volgende:

[..]

Ik stel me zo voor dat voor gelovigen dit niet irrelevant is: zij zien het feitelijk bestaan van een god (en argumenten voor die god) graag als een oorzaak van religie. Niet in de laatste plaats William Lane Craig.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 13:15:37 #229
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_111456736
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 23:40 schreef Kijkertje het volgende:
The atheist experience over moraliteit:
Dat programma blijft geweldig! ^O^
pi_111456739
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 13:10 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik stel me zo voor dat voor gelovigen dit niet irrelevant is: zij zien het feitelijk bestaan van een god (en argumenten voor die god) graag als een oorzaak van religie. Niet in de laatste plaats William Lane Craig.
Als het gemiddelde IQ van gelovigen hoger zou zijn dan dat van niet-gelovigen, betekent dat niet dat de gelovigen automatisch gelijk hebben ... omgekeerd dus ook niet.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 13:15:44 #231
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_111456740
@man 1986.

Dat zei ik niet. Ik zei alleen dat slimme mensen meer in staat zijn om met creatieve redenaties onlogische stellingen overeind te houden. Dat zowel slimme als domme gelovigen het geloof verdedigen staat buiten kijf. Ik denk alleen dat creatieve denkers hier veel beter in zijn ;)

Wel goed lezen wat ik bedoel he ;)
  zaterdag 12 mei 2012 @ 13:16:50 #232
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_111456770
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 13:15 schreef Klauz het volgende:

[..]

Als het gemiddelde IQ van gelovigen hoger zou zijn dan dat van niet-gelovigen, betekent dat niet dat de gelovigen automatisch gelijk hebben ... omgekeerd dus ook niet.
Correct. Zoals ik al zei: ongeacht wat dat verband is hebben we nog geen verklaring voor dat verband. Bovendien is het geen dekkend verband, er moeten andere factoren zijn naast IQ.

Dat relatief weinig academici jonge-aarde-creationisten zijn vind ik in elk geval niet verrassend, dat is een standpunt dat moeilijk overeind te houden is tussen wetenschappers.
pi_111456806
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 13:08 schreef Molurus het volgende:

[..]

Daarmee zijn dan echter twee dingen nog geheel niet verklaard:

- waar dit verband precies vandaan komt, en
- waarom het percentage gelovigen onder zeer intelligente, hoogopgeleide liberalen niet 0 is.

Dus aan de ene kant begrijpen we het mechanisme dat hier een rol speelt nog niet, aan de andere kant is die verklaring voor religie - als die er is - niet volledig dekkend. Kennelijk zijn er andere factoren die we hier overzien.
In ieder geval speelt afkomst een rol. Als je in de VS geboren bent ben je waarschijnlijk christen, ben je in Pakistan geboren, dan ben je waarschijnlijk moslim. Daarnaast zal intelligentie een bepaalde rol spelen, maar ik heb niet het idee dat dat een heel grote invloed zal hebben.

Ik denk echt (en nee, dit zeg ik niet om te provoceren) dat het fanatiek geloven in een god, en dan wel in die mate dat er zaken als de zondvloed en de zesdaagse schepping letterlijk worden geloofd, een vorm is van schizofrenie. Dat zou ook verklaren waarom dit soort extreme overtuigingen ook bij zeer intelligente mensen voorkomen.

Volgens mij heb ik daar zelfs ooit eens een onderzoeksverslag over gelezen. Ik zal eens zoeken.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 13:23:23 #234
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_111456936
De meest overtuigende verklaringen die ik ooit heb gehoord voor het bestaan van religie komen, ironisch als dat is, uit de hoek van evolutionisten:

En

Merk op dat als deze twee sprekers gelijk hebben in hun verklaringen voor het bestaan van religie dat daarmee nog helemaal niets is gezegd over het bestaan van goden. (Voor iemand ze afdoet als inherent atheistische standpunten.)
  zaterdag 12 mei 2012 @ 13:24:33 #235
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_111456972
Als iedereen ervan overtuigd is dat er geen objectieve moraal bestaat, kunnen we dan nieuwe problemen verwachten, die tot nog toe onderdrukt worden door het idee van een objectieve moraal?
The view from nowhere.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 13:26:31 #236
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_111457015
Waar het mij om gaat is het verhaal achter de argumenten. Hoe wordt iemand gelovig, iemand die eerst niet geloofde dan? Dat kan niet gebeurd zijn door het argument: dat geloof ik nou eenmaal, want daar overtuig je niemand mee.

Wat is voor gelovigen nou de reden om aan te nemen dat God bestaat?
pi_111457018
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 10:25 schreef Uitstekelbaars het volgende:
God is een vrouw, dat verklaart het gebrek aan logica en de woede-aanvallen die daarop volgen. Nog een vraagje om te plagen: als god het hele universum uit het niets gemaakt heeft, waarom had hij dan Adam's rib nodig om Eva te maken?
Omdat de eerste vrouw, Lilith, er vandoor was gegaan. Ze vond Adam een sukkel en was hem in alles de baas, dus zocht ze haar heil elders. God heeft immers de mens geschapen naar zijn evenbeeld, man en vrouw schiep hij hen.
Pas in boek 2, toen Lilith weg was, was Adam eenzaam en moest er wel een tweede vrouw geschapen worden. Die vooral volgzamer moest zijn.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  zaterdag 12 mei 2012 @ 13:27:27 #238
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_111457033
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 13:24 schreef deelnemer het volgende:
Als iedereen ervan overtuigd is dat er geen objectieve moraal bestaat, kunnen we dan nieuwe problemen verwachten, die tot nog toe onderdrukt worden door het idee van een objectieve moraal?
Het is denk ik een vrijbrief om moraliteit zoals wij die kennen ter discussie te stellen. Of dat zal leiden tot nieuwe problemen of juist tot nieuwe inzichten is maar de vraag. Het kan beide kanten uitgaan.

Twijfel is naar mijn mening altijd goed. Of het nu wetenschappelijke vraagstukken of morele vraagstukken betreft: niets zou a priori onbespreekbaar of onbetwistbaar moeten zijn. Veruit de grootste problemen met moraliteit ontstaan wanneer morele standpunten onbespreekbaar worden verklaard zoals met name religieuze doctrines graag doen. (Zoals Craig met z'n absolute moraliteit.)
pi_111457092
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 11:36 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

In de Bijbel staat dat je niet mag moorden, ongelovigen geloven niet in de Bijbel, dus die keuren moord niet af. Dat is de logica.
Toch krijgen de joden herhaaldelijk opdracht om te moorden. Met de nadrukkelijke opdracht om vrouwen en kinderen niet te vergeten!!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  zaterdag 12 mei 2012 @ 13:30:22 #240
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_111457110
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 13:18 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

In ieder geval speelt afkomst een rol. Als je in de VS geboren bent ben je waarschijnlijk christen, ben je in Pakistan geboren, dan ben je waarschijnlijk moslim. Daarnaast zal intelligentie een bepaalde rol spelen, maar ik heb niet het idee dat dat een heel grote invloed zal hebben.

Ik denk echt (en nee, dit zeg ik niet om te provoceren) dat het fanatiek geloven in een god, en dan wel in die mate dat er zaken als de zondvloed en de zesdaagse schepping letterlijk worden geloofd, een vorm is van schizofrenie. Dat zou ook verklaren waarom dit soort extreme overtuigingen ook bij zeer intelligente mensen voorkomen.

Volgens mij heb ik daar zelfs ooit eens een onderzoeksverslag over gelezen. Ik zal eens zoeken.
Je kunt het beschrijven als een vorm van geestesziekte zoals schizofrenie, maar dat verklaart geenszins waarom religie zo algemeen voorkomt als het doet.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 13:33:31 #241
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_111457174
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 13:27 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het is denk ik een vrijbrief om moraliteit zoals wij die kennen ter discussie te stellen. Of dat zal leiden tot nieuwe problemen of juist tot nieuwe inzichten is maar de vraag. Het kan beide kanten uitgaan.

Twijfel is naar mijn mening altijd goed. Of het nu wetenschappelijke vraagstukken of morele vraagstukken betreft: niets zou a priori onbespreekbaar of onbetwistbaar moeten zijn. Veruit de grootste problemen met moraliteit ontstaan wanneer morele standpunten onbespreekbaar worden verklaard zoals met name religieuze doctrines graag doen. (Zoals Craig met z'n absolute moraliteit.)
Vaak zie je dat een andermans misvatting bestrijden mensen blind maakt voor de mogelijk misvattingen in hun eigen zienswijze. Het is een misvatting om te denken dat een natuurlijke moraal leidt tot overeenstemming over de moraal.
The view from nowhere.
pi_111457186
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 13:30 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je kunt het beschrijven als een vorm van geestesziekte zoals schizofrenie, maar dat verklaart geenszins waarom religie zo algemeen voorkomt als het doet.
Dezelfde reden waarom bij zoveel mensen de verstandskiezen in de weg zitten. De mens is verre van perfect.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 13:35:30 #243
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_111457211
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 13:33 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Vaak zie je dat een andermans misvatting bestrijden mensen blind maakt voor de mogelijk misvattingen in hun eigen zienswijze. Het is een misvatting om te denken dat een natuurlijke moraal leidt tot overeenstemming over de moraal.
Als moraliteit zoals Craig beweert absoluut is dan leidt dat evident ook niet tot een overeenstemming. :)
pi_111457226
quote:

[..]

Gelovigen / land:

[ afbeelding ]

IQ / land:

[ afbeelding ]
Ik vrees dat in de tweede kaart opleidingsniveau en IQ elkaar beïnvloeden!
Wat overigens aan de stelling niet heel veel afdoet.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 13:37:14 #245
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_111457249
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 13:34 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dezelfde reden waarom bij zoveel mensen de verstandskiezen in de weg zitten. De mens is verre van perfect.
Verstandskiezen kun je nog uitleggen als een rudimentaire eigenschap: het was nuttig in ons evolutionaire verleden, maar nu niet meer. Denk je dat iets soortgelijks gezegd kan worden van religie?

- was het nuttig voor de mens in het verleden van de menselijke soort?
- is het dat nu niet meer?

De antwoorden op deze twee vragen zijn verre van triviaal.
pi_111457288
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 12:56 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Misschien verklaart het dat juist wel. Als je mensen mee kan krijgen met het nazisme, kan je ze overal voor meekrijgen. Blijkbaar hebben mensen een aangeboren drang om hun verstand uit te schakelen mbt de fundamenten van hun overtuigingen.
Ik merk herhaaldelijk dat het heel eenvoudig is om standpunten te onderbouwen, waar ik het zelf niet mee eens ben. Of sluitende en coherente redeneringen op te zetten die evident onzin zijn.
pi_111457317
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 13:37 schreef Molurus het volgende:

[..]

Verstandskiezen kun je nog uitleggen als een rudimentaire eigenschap: het was nuttig in ons evolutionaire verleden, maar nu niet meer. Denk je dat iets soortgelijks gezegd kan worden van religie?

- was het nuttig voor de mens in het verleden van de menselijke soort?
- is het dat nu niet meer?

De antwoorden op deze twee vragen zijn verre van triviaal.
De ruggengraat dan. Die is helemaal niet goed berekend op rechtop lopen. Vandaar dat er zoveel mensen rugklachten hebben.

Wat betreft de evolutionaire functie van zo'n hersenafwijking... Pfff...Geen idee. Misschien dat het geloven in bovennatuurlijke zaken een manier was om bepaalde zaken met elkaar in verband te brengen? Dan zou iemand met neurologische aanleg voor religie een overlevingsvoordeel hebben.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 13:45:18 #248
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_111457404
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 13:35 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als moraliteit zoals Craig beweert absoluut is dan leidt dat evident ook niet tot een overeenstemming. :)
Maar als je van het idee van een objectieve moraal afwilt, dan moet je ook serieus stilstaan bij de gevolgen. De overgang naar een andere idee van moraal zal vast met allerlei problemen gepaard gaan. Evolutieleer heeft in de politiek ook al een paar keer geleid tot domme conclusies (zoals rassenwaan, rassenveredeling, de verheerlijking van het egoisme). Het gaat niet alleen om de vraag of evolutieleer juist is, maar ook om de vraag welke valkuilen/misconcepties ermee verbonden zijn.

Wat is bijvoorbeeld het juiste inzicht in het verband tussen causaliteit en moraliteit?

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 12-05-2012 13:52:30 ]
The view from nowhere.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 13:52:49 #249
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_111457592
@deelnemer

Gast. Die overgang heeft allang plaatsgevonden. Heb je ooit wel eens gezien dat in de rechtzaal geen bijbels maar wetboeken liggen? De bijbel is ook geen fundament of bron van de moraal, maar een afspiegeling van de overtuigingen uit de tijd dat het geschreven werd. Dat moord nu strafbaar is gesteld in de wet komt niet omdat het in de bijbel staat maar omdat moord indruist tegen ons rechtsgevoel.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 13:55:26 #250
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_111457669
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 13:52 schreef Uitstekelbaars het volgende:
@deelnemer

Gast. Die overgang heeft allang plaatsgevonden. Heb je ooit wel eens gezien dat in de rechtzaal geen bijbels maar wetboeken liggen? De bijbel is ook geen fundament of bron van de moraal, maar een afspiegeling van de overtuigingen uit de tijd dat het geschreven werd. Dat moord nu strafbaar is gesteld in de wet komt niet omdat het in de bijbel staat maar omdat moord indruist tegen ons rechtsgevoel.
Wij zitten al een aantal eeuwen in de overgang en het heeft al meerder malen tot grote problemen geleid. Naïviteit is hier ongewenst.
The view from nowhere.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')