En dat kun je bepalen aan de hand van een subjectieve/relatieve begrip van moraliteit? Weer een tegenspraak dus.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 14:30 schreef Molurus het volgende:
[..]
Laat ik het zo zeggen: het christelijke beeld van absolute moraliteit heeft nog nooit op enige aanwijsbare manier bijgedragen aan menselijk welzijn.
Want in een wereldbeeld waarin moraliteit subjectief/relatief is, heeft het begrip van moraliteit een oneindige reeks van definities.quote:Bovendien, zelfs als dat het geval zou zijn dan pleit dat op zichzelf op geen enkele manier voor het feitelijk bestaan van absolute moraliteit. Het enige dat je dan kunt zeggen is dat de notie van absolute moraliteit bijdraagt aan menselijk welzijn.
[quote]
Menselijk welzijn is een sociaal/maatschappelijke begrip en is niet voldoende gedefinieerd.
[quote]
De spiraal die jij zo vreest (waarom is nog onduidelijk trouwens) is op geen enkele manier een argument voor het feitelijk bestaan van absolute moraliteit. Het is op z'n best een argument om in die absolute moraliteit te geloven wanneer dat bijdraagt aan menselijk welzijn.
Zoekt en gij zult vindenquote:Op zaterdag 12 mei 2012 14:38 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Gaap, dan kom je er nog maar een keer op terug, dat doen wij hier ook.
volgens sommigen?quote:[..]
Alleen jammer dat jaweh een mannetje is. Dus de man is naar gods evenbeeld gemaakt, niet de vrouw.
Zoals al eens heel kort aangestipt. Jaweh had een vrouw en volgens sommige bronnen ook een moeder.
Een risico is dat de relatieve moraal wordt gevierd als een overwinning op de objectieve moraal en dat men daarbij het verstand op nul zet.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 14:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het lijkt me dat je in elk geval nooit kritisch ernaar kunt kijken wanneer je moraliteit op voorhand onbespreekbaar verklaart. Moraliteit, de aard daarvan, bespreekbaar maken is een puur noodzakelijke eerste stap.
Dat bepaal ik aan de hand van een objectieve maat van menselijk welzijn: de balans van geluk en lijden. Of menselijk welzijn een streven zou moeten zijn heb ik geen uitspraken over gedaan.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 14:40 schreef man1986 het volgende:
[..]
En dat kun je bepalen aan de hand van een subjectieve/relatieve begrip van moraliteit? Weer een
tegenspraak dus.
Klopt. Dat spreek ik ook helemaal niet tegen. Zoals gezegd: je zult bepaalde subjectieve aannames moeten doen voordat je een definitie van moraliteit kunt geven.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 14:40 schreef man1986 het volgende:
Want in een wereldbeeld waarin moraliteit subjectief/relatief is, heeft het begrip van moraliteit een oneindige reeks van definities.
Niet heel de moraal is subjectief, een bepaald deel is universeel.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 14:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat bepaal ik aan de hand van een objectieve maat van menselijk welzijn: de balans van geluk en lijden. Of menselijk welzijn een streven zou moeten zijn heb ik geen uitspraken over gedaan.
Hoe het eerste een tegenspraak was moet je nog steeds onderbouwen, tot die tijd protesteer ik tegen het woordje 'weer'.
[..]
Klopt. Dat spreek ik ook helemaal niet tegen. Zoals gezegd: je zult bepaalde subjectieve aannames moeten doen voordat je een definitie van moraliteit kunt geven.
Mijn ultieme vraag:quote:Op zaterdag 12 mei 2012 14:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat bepaal ik aan de hand van een objectieve maat van menselijk welzijn: de balans van geluk en lijden. Of menselijk welzijn een streven zou moeten zijn heb ik geen uitspraken over gedaan.
Hoe het eerste een tegenspraak was moet je nog steeds onderbouwen, tot die tijd protesteer ik tegen het woordje 'weer'.
[..]
Klopt. Dat spreek ik ook helemaal niet tegen. Zoals gezegd: je zult bepaalde subjectieve aannames moeten doen voordat je een definitie van moraliteit kunt geven.
Subjectieve moraal heeft inderdaad dat risico. Bij objectieve moraliteit is dat niet alleen een risico maar een zekerheid.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 14:43 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Een risico is dat de relatieve moraal wordt gevierd als een overwinning op de objectieve moraal en dat men daarbij het verstand op nul zet.
Neem me niet kwalijk.. maar aan de zogenaamde heiligheid van christelijke normen en waarden is in de loop der tijd minimaal net zoveel gesleuteld. Het enige verschil is de onbespreekbaarheid van dat gesleutel, niet het gesleutel zelf.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 14:43 schreef deelnemer het volgende:
Het probleem met een relatieve moraal is dat de grondslag van de moraal niet heilig is. Je gaat veel gemakkelijker sleutelen aan de grondslag zelf.
Ik denk niet dat ik voldoende invloed heb op de menselijke soort om een dergelijk soort verandering tot stand te brengen. Wat het ook is dat mij niet zint aan menselijke moraliteit: ik zal me daarbij neer moeten leggen. Ik kan me afvragen hoe het is ontstaan, maar tegen de natuur van de mens vechten... minimaal heel lastig.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 14:43 schreef deelnemer het volgende:
Stel dat mensen zich gedragen op een manier die jou niet zint. Het blijkt dat je ergens iets moet aanpassen (in de genen of de opvoeding) om er voor te zorgen dat dit soort mensen er niet meer zijn. Aantrekkelijk?
Die moet je me toch even uitleggen.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 14:46 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Niet heel de moraal is subjectief, een bepaald deel is universeel.
Welke subjectieve aannames? Ik definieer menselijk welzijn als de balans tussen geluk en lijden. Je zou ook een andere definitie kunnen hanteren, bijvoorbeeld het de kleur van het haar.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 14:48 schreef man1986 het volgende:
[..]
Mijn ultieme vraag:
Hoe bepaal je een objectieve maat van menselijk welzijn op basis van subjectieve aannames?
Ik vindt dat je een vreemd uitgangspunt neemt in je gedachtegang.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 14:43 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Een risico is dat de relatieve moraal wordt gevierd als een overwinning op de objectieve moraal en dat men daarbij het verstand op nul zet.
Het probleem met een relatieve moraal is dat de grondslag van de moraal niet heilig is. Je gaat veel gemakkelijker zelf sleutelen aan de grondslag zelf. Stel dat mensen zich gedragen op een manier die jou niet zint. Het blijkt dat je ergens iets moet aanpassen (in de genen of de opvoeding) om er voor te zorgen dat dit soort mensen er niet meer zijn. Aantrekkelijk?
Dan ben ik het met je eens dat de definitie van een subjectieve moraliteit relatief is aan zijn onderliggende axiomia's.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 14:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
Welke subjectieve aannames? Ik definieer menselijk welzijn als de balans tussen geluk en lijden. Je zou ook een andere definitie kunnen hanteren, bijvoorbeeld het de kleur van het haar.
Dat die definitie zelf subjectief is heb ik al aangegeven. Ik ben dan ook niet van mening dat objectieve moraliteit bestaat, niet in die zin dat de onderliggende axioma's van wat, bijv, menselijk welzijn inhoudt objectief zijn.
Het eenvoudige antwoord is dus: niet. Dat is niet mogelijk. En als jij denkt dat dat wel mogelijk is dan zul je dat moeten onderbouwen met iets meer dan Bijbel quotes.
Eindelijk.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 14:50 schreef Molurus het volgende:
[..]
Subjectieve moraal heeft inderdaad dat risico.
Bij objectieve moraliteit is er veel meer weerstand tegen het experimenten met de moraal. Het experimenteren is niet zonder risico's.quote:Bij objectieve moraliteit is dat niet alleen een risico maar een zekerheid.
Neem me niet kwalijk.. maar aan de zogenaamde heiligheid van christelijke normen en waarden is in de loop der tijd minimaal net zoveel gesleuteld. Het enige verschil is de onbespreekbaarheid van dat gesleutel, niet het gesleutel zelf.
De machtelozen niet. Maar de machtelozen hebben dan ook geen boek meer om de machtigen de les te lezen over de moraal.quote:Ik denk niet dat ik voldoende invloed heb op de menselijke soort om een dergelijk soort verandering tot stand te brengen. Wat het ook is dat mij niet zint aan menselijke moraliteit: ik zal me daarbij neer moeten leggen. Ik kan me afvragen hoe het is ontstaan, maar tegen de natuur van de mens vechten... minimaal heel lastig.
Mooi. En dan nu terug naar Craig: waarom zou absolute moraliteit bestaan?quote:Op zaterdag 12 mei 2012 14:56 schreef man1986 het volgende:
[..]
Dan ben ik het met je eens dat de definitie van een subjectieve moraliteit relatief is aan zijn onderliggende axiomia's.
Dat betwijfel ik ten zeerste. Sterker nog, eerder het tegenovergestelde is het geval: wanneer bijvoorbeeld de Paus sleutelt aan de morele normen en waarden dan is het eenvoudig "not done" om zijn uitspraken ter discussie te stellen. De kritische blik die ook jij zo graag ziet kan alleen bestaan wanneer moraliteit bespreekbaar is.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 14:56 schreef deelnemer het volgende:
Bij objectieve moraliteit is er veel meer weerstand tegen het experimenten met de moraal. Het experimenteren is niet zonder risico's.
Zie "Godsdienst filosofie van H. Philipse".quote:
Het gaat mij niet om de waarheid over de kwestie van een relatieve/objectieve moraal. Het gaat mij om maatschappelijke veranderingsprocessen en hoe dat telkens weer ontspoort. Een reden van deze ontsporingen, is dat men meer bezig is om zich af te zetten tegen de objectieve zienswijze op moraal dan kritisch te kijken naar de eigen handelswijze in het licht van de relatieve zienswijze op moraal.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 14:54 schreef Eventjes-dan het volgende:
[..]
Ik vindt dat je een vreemd uitgangspunt neemt in je gedachtegang.
Moraal is per definitie relatief, absolute moraal bestaat niet.
Waarom een keuze maken tussen die twee?
Je kunt alleen spreken over de huidig heersende "afspraken". Die afspraken zijn altijd aan verandering onderhevig.
Er zijn afspraken die vrij constant zijn en waar over de eeuwen heen iedereen het wel mee eens is.
Als iemand daar van afwijkt, wordt dit gecorrigeerd door de groep.
Dat risico heb je altijd, er zijn altijd Gekken die hun verstand op nul hebben staan.
Maar waar komt die sprong vandaan dat je je verstand op nul zet als je moraal als relatief ziet?
In de praktijk kiezen mensen eieren voor hun geld en passen zich aan aan de groep omdat ze daar een onderdeel van zijn. Dat risico is dus verwaarloosbaar en een beetje ver gezocht denk ik.
Prima.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 14:57 schreef Molurus het volgende:
[..]
Mooi. En dan nu terug naar Craig: waarom zou absolute moraliteit bestaan?
Dat hoort gewoon bij het dynamische proces van een vormend moraal in een samenleving.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:01 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het gaat mij niet om de waarheid over de kwestie van een relatieve/objectieve moraal. Het gaat mij om maatschappelijke veranderingsprocessen en hoe dat telkens weer ontspoort. Een reden van deze ontsporingen, is dat men meer bezig is om zich af te zetten tegen de objectieve zienswijze op moraal dan kritisch te kijken naar de eigen handelswijze in het licht van de relatieve zienswijze op moraal.
Een morele wetmatigheid die geldig is binnen menselijke sociale leefgemeenschappen is nog niet noodzakelijk universeel in de zin dat het een absolute wetmatigheid is.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:01 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Zie "Godsdienst filosofie van H. Philipse".
Men heeft blijkbaar een universele moraal, waaruit blijkt dat het bijvoorbeeld in principe geen goed idee is om een ander mens te doden. Waarvan de uitslag in elke cultuur hetzelfde is.
Deze ken ik van Michael Sandel. De conclusie daar was dat het antwoord op die vraag alles behalve voor de hand ligt.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:01 schreef Daniel1976 het volgende:
De gestelde vraag was als volgt, Stel er komt een trein / metro aan en je kunt 5 mensen redden door de wissel om te zetten, waardoor je één persoon dood, is dit dan goed?
Een andere vraag was, stel die ene persoon is een hele dikke persoon en je kunt die 5 mensen op het spoor redden, door die ene dikke persoon voor de trein te gooien, is dit dan goed?
Het is meer een wetmatigheid dan een universele of zelfs absolute moraal. En voor mensen die zich verdiepen in politieke filosofie zijn de antwoorden op die vragen veel minder vanzelfsprekend.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:01 schreef Daniel1976 het volgende:
Universeel antwoord op vraag 1 is ja en op vraag 2 is nee. Ongeacht de cultuur, werelddeel etc.
En dus is er een stukje universele moraal als je het mij vraagt.
Zie de kritiekloze omarming van de vrije markt in reaktie op het communisme. Zie de eerdere neigingen in de politiek om evolutieleer te combineren met hun eigen ideeen over een doel.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:04 schreef Eventjes-dan het volgende:
[..]
Dat hoort gewoon bij het dynamische proces van een vormend moraal in een samenleving.
Dankzij dit afzetten zijn we ook van slavernij verlost.
Welke tegenstrijdigheid? Het enige dat ik je heb zien beargumenteren is een schijnbare onwenselijkheid, geen tegenstrijdigheid.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:02 schreef man1986 het volgende:
[..]
Prima.
Omdat het tegenovergestelde van absolute moraliteit (relativisme/subjectivisme) een ingebouwde tegenstrijdigheid/dilemma bevat dat zichzelf bij voorbaat al uitsluit als een mogelijke optie.
Zoals deelnemer hierboven aangeeft, zodra je zelf in een relatieve/subjectieve systeem zit, piep je wel anders. Hoe wordt goed en kwaad dan bepaald? Democratisch?quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
Welke tegenstrijdigheid? Het enige dat ik je heb zien beargumenteren is een schijnbare onwenselijkheid, geen tegenstrijdigheid.
Er is geen goed, er is geen kwaad.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:09 schreef man1986 het volgende:
[..]
Zoals deelnemer hierboven aangeeft, zodra je zelf in een relatieve/subjectieve systeem zit, piep je wel anders. Hoe wordt goed en kwaad dan bepaald? Democratisch?
Dat het niet bestaan van objectieve moraliteit lastig is voor filosofen kan toch nooit een argument zijn voor het bestaan van objectieve moraliteit?quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:09 schreef man1986 het volgende:
[..]
Zoals deelnemer hierboven aangeeft, zodra je zelf in een relatieve/subjectieve systeem zit, piep je wel anders. Hoe wordt goed en kwaad dan bepaald? Democratisch?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |