OK, daar kan ik wel in meegaan.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 01:37 schreef Klauz het volgende:
[..]
Uiting van moraal na een lange discussie tussen burgers.
Volgens Plato vond Socrates dat hij de gifbeker diende uit te drinken omdat de burgers daartoe hadden besloten. Ontsnappen was vals spel.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 01:37 schreef Klauz het volgende:
[..]
Uiting van moraal na een lange discussie tussen burgers.
Niet helemaal: je mag niet per se ruilen, maar je mag dezelfde taal spreken.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 01:39 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat is oog om oog, tand om tand.
Moraliteit is niet eenvoudig. Als het morele gezag ontbreekt en een ieder zich vrij voelt daar zijn eigen draai aan te geven, is het gedaan met de maatschappelijke orde. Er moet wel iets van moreel gezag worden aanvaard. Wat is een goede kandidaat voor dit gezag?
Consequent!!quote:Op zaterdag 12 mei 2012 01:43 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Volgens Plato vond Socrates dat hij de gifbeker diende uit te drinken omdat de burgers daartoe hadden besloten. Ontsnappen was vals spel.
Oh zo goed kende ik die geschiedenis niet.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 02:20 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Maar volgens Plato was het volk in de ban van volksmenners.
De staat heeft nog altijd het monopoly op geweldquote:Op zaterdag 12 mei 2012 00:51 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het afbreken van het idee van een objectieve moraal lijkt mooi in het licht van een bepaalde probleemstelling. En uitleggen waarom mensen zonder een objectieve moraal toch normen en waarden hebben is niet zo moeilijk. Maar het ontbreken van zo'n simpele maatstaf maakt het wel een stuk lastiger om een moraal te rechtvaardigen. Des te moeilijker wordt het om meningsverschillen daarover te beslechten.
Dat oog om oog lokt dat uit ja. Daarom moet je óf je verlies nemen, óf tien keer zo hard wraak nemen. In het geval van misdaden tegen iemand van wie je houdt, zou ik het tweede gepaster vinden.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 00:54 schreef deelnemer het volgende:
[..]
The perfect crime. Alleen al de vraag naar het mogelijke motief van de dader wijst al naar jou. En als het tegenzit vermoorden ze eerst per abuis de verkeerde.
Ach ja, de uitkomst is niet altijd de meest verstandige ... daarvoor snappen we nog te weinig van de wereld en van mensen ...quote:Op zaterdag 12 mei 2012 01:43 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Volgens Plato vond Socrates dat hij de gifbeker diende uit te drinken omdat de burgers daartoe hadden besloten. Ontsnappen was vals spel.
Bekijk het eens vanuit het perspectief van God zelf. Stel dat je het grote opperwezen bent, heerser van het heelal. Waarom zou je dan zo verschrikkelijk veel sterren maken en om één van die sterren een planeetje laten draaien waarop je mensen neerzet die elkaar zo hard mogelijk proberen uit te roeien? Dat slaat echt helemaal nergens op. God heeft dus geen motief.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 09:00 schreef Klauz het volgende:
[..]
Ach ja, de uitkomst is niet altijd de meest verstandige ... daarvoor snappen we nog te weinig van de wereld en van mensen ...
Maar zoals iemand anders al zei: we dwalen af ... de hoofdvraag blijft: bestaat God of niet? Ook het argument vanuit de moraal van Craig biedt dus geen uitkomst.
God kan alles.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 09:05 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Bekijk het eens vanuit het perspectief van God zelf. Stel dat je het grote opperwezen bent, heerser van het heelal. Waarom zou je dan zo verschrikkelijk veel sterren maken en om één van die sterren een planeetje laten draaien waarop je mensen neerzet die elkaar zo hard mogelijk proberen uit te roeien? Dat slaat echt helemaal nergens op. God heeft dus geen motief.
Ja, "Gods wegen zijn ondoorgrondelijk". Dat betekent dat hij af en toe dingen doet die totaal nergens op slaan.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 09:36 schreef Klauz het volgende:
[..]
God kan alles.![]()
En hij werkt in "mysterious ways".
En waarom moesten al die beesten op die boot als hij ook gewoon nieuwe had kunnen scheppen?quote:Op zaterdag 12 mei 2012 10:25 schreef Uitstekelbaars het volgende:
God is een vrouw, dat verklaart het gebrek aan logica en de woede-aanvallen die daarop volgen. Nog een vraagje om te plagen: als god het hele universum uit het niets gemaakt heeft, waarom had hij dan Adam's rib nodig om Eva te maken?
Het offer van Jezus was nodig voor mana regeneration.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 11:10 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Of hij had gewoon toen al de zee kunnen splijten. Scheelde een hoop timmerwerk door noach. Of had hij op dat moment nog niet genoeg XP voor die spell? Of zn mana was op door de zondvloed...Dat lijkt mij logisch
Omdat je bepaalde criteria moet hanteren voor wat waardevol is om te bepalen wat moreel is. De wetenschap kan je vertellen hoe de wereld is, maar niet hoe die zou moeten zijn. Dat laatste lijkt me per definitie subjectief.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 11:34 schreef MrGuma het volgende:
Waarom kan er geen absolute moraliteit bestaan zonder God? (ik ben overigens van mening dat er geen absolute moraliteit, noch waarheid is overigens)
In de Bijbel staat dat je niet mag moorden, ongelovigen geloven niet in de Bijbel, dus die keuren moord niet af. Dat is de logica.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 11:31 schreef Molurus het volgende:
"Absolute moraliteit" lijkt toch wel het voornaamste paradepaardje van Craig, ook in zijn debat met Sam Harris. Het argument is "zonder god kan er geen absolute moraliteit bestaan".
Dit argument is op een paar punten heel erg zwak. Ten eerste onderbouwt hij niet waarom god (ik neem aan de christelijke god) absolute moraliteit zou verschaffen. Zoals Harris terecht opmerkt: of dingen zijn goed omdat god bepaalt wat goed is. In dat geval is moraliteit niet absoluut maar door god gekozen. Of moraliteit is onafhankelijk van god absoluut.
Ten tweede onderbouwt hij niet waarom moraliteit absoluut zou zijn. De wenselijkheid van een absolute moraal kan ik hier niet zien als een argument daarvoor. (Als we dat al wenselijk kunnen noemen.)
Alleen als je niet-objectieve aannames doet, bijvoorbeeld: goed is datgene dat bijdraagt aan menselijk welzijn, kan moraliteit absoluut zijn. Anders zie ik niet waarom we moraliteit absoluut zouden noemen.
Waarom zou dit voorschrift van de Bijbel objectief genoemd moeten worden?quote:Op zaterdag 12 mei 2012 11:36 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
In de Bijbel staat dat je niet mag moorden, ongelovigen geloven niet in de Bijbel, dus die keuren moord niet af. Dat is de logica.
Klopt, maar voor Craig en TS is dit een belangrijk punt. Maar je hebt gelijk dat het van de hoofdvraag afleidt.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 11:53 schreef Uitstekelbaars het volgende:
waarom hebben we het steeds over moraal? Dat is 1: geen bewijs of tegenbewijs voor het al dan niet bestaan van god.
2: niet het doel van dit topic, namelijk om n.a.v het filmpje aan te dragen of je wel of niet gelooft. En ik zou het leuk vinden als een gelovige aangeeft op welke bewijzen of ervaringen zijn overtuigingen gestoeld zijn.
3: die moraliteitsdiscussie is zo vaag!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |