Waarom? Dat jouw hypothetische absolute moraliteit het dilemma oplost is op geen enkele manier een argument voor het bestaan ervan.quote:
Waarom moet er trouwens überhaupt zoiets als moraal bestaan?quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:16 schreef Molurus het volgende:
[..]
Waarom? Dat jouw hypothetische absolute moraliteit het dilemma oplost is op geen enkele manier een argument voor het bestaan ervan.
Je zult dan toch echt moeten onderbouwen waarom die absolute moraliteit zou moeten bestaan.
Nee hoor. Het is een dilemma waar ik geen oplossing voor kan bieden, net zo min als ik je kan vertellen hoe het universum is ontstaan. Er zijn zoveel dingen die we niet weten. Het verwerpen van een hypothese die niet aannemelijk is gemaakt betekent twee dingen niet:quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:16 schreef man1986 het volgende:
Wie absolute/objectieve moraliteit wil afwijzen op grond van welke reden dan ook, dient bij voorbaat al zijn eigen relatieve/subjectieve morele dilemma's oplossen.
Dat moet ook niet per se, maar dat menselijke moraliteit bestaat kunnen we het hoop ik over eens zijn: het is gewoon de set van gedragsregels die de meesten van ons aanvaarden.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:17 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Waarom moet er trouwens überhaupt zoiets als moraal bestaan?
Dan kun je om de redenen die je aangeeft absolute/objectieve moraliteit niet afwijzen.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nee hoor. Het is een dilemma waar ik geen oplossing voor kan bieden, net zo min als ik je kan vertellen hoe het universum is ontstaan. Er zijn zoveel dingen die we niet weten. Het verwerpen van een hypothese die niet aannemelijk is gemaakt betekent twee dingen niet:
- het betekent niet dat ik daarmee verplicht ben om met een alternatieve hypothese te komen
- het betekent niet dat die hypothese daarmee incorrect is.
Overigens zijn politieke filosofen over het algemeen niet zo religieus. (Als extra informatie, niet als argument voor wat dan ook.)
Hoe bepaal je goed en kwaad? Democratisch?quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:20 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat moet ook niet per se, maar dat menselijke moraliteit bestaat kunnen we het hoop ik over eens zijn: het is gewoon de set van gedragsregels die de meesten van ons aanvaarden.
Principes bedoel je? Ik vind het juist belangrijk om er zo weinig mogelijk van te hebben. Ze zijn toch niet na te leven. Een gemeenschappelijke moraal vind ik nogal achterlijk eerlijk gezegd.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:20 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat moet ook niet per se, maar dat menselijke moraliteit bestaat kunnen we het hoop ik over eens zijn: het is gewoon de set van gedragsregels die de meesten van ons aanvaarden.
Goed en kwaad bestaat helemaal niet.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:22 schreef man1986 het volgende:
Hoe bepaal je goed en kwaad? Democratisch?
Nou, dan zijn we weer terug bij het begin:quote:
Of moord slecht is hangt van de situatie af. Simpelweg stellen dat het slecht is, is in het geval van moord nogal dom, of vreselijk idealistisch.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:24 schreef man1986 het volgende:
[..]
Nou, dan zijn we weer terug bij het begin:
Als goed en kwaad niet bestaat, hoe bepaal je dan of moord/verkrachting goed of slecht is?
De gulden regel.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:24 schreef man1986 het volgende:
[..]
Nou, dan zijn we weer terug bij het begin:
Als goed en kwaad niet bestaat, hoe bepaal je dan of moord/verkrachting goed of slecht is?
Aan de hand van gezamenlijke meningen daarover. Jij gelooft niet in evolutie dus dan geloof je vast ook niet dat we de gezamenlijke opinie hebben over het verbannen/verbieden van veel dingen die onze emotionele staat aantasten.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:24 schreef man1986 het volgende:
[..]
Nou, dan zijn we weer terug bij het begin:
Als goed en kwaad niet bestaat, hoe bepaal je dan of moord/verkrachting goed of slecht is?
Ik kan de hypothese wel gewoon verwerpen. Op dezelfde manier is het verwerpen van de godshypothese niet hetzelfde als claimen dat er geen goden bestaan.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:22 schreef man1986 het volgende:
[..]
Dan kun je om de redenen die je aangeeft absolute/objectieve moraliteit niet afwijzen.
Net als jij word ik grotendeels gedreven door ideeen van moraliteit die ontstaan zijn in een lang proces van evolutie. Voor een groot deel heb ik daar zelf geen invloed op. Ik hecht veel waarde aan het vergaren van kennis en vermijden van menselijk leed. Maar objectieve redenen daarvoor heb ik niet. Ik kan alleen, ten dele, verklaren hoe die waarden zijn ontstaan. Niet wat die waarden zouden moeten zijn in absolute zin. (En jij kunt dat ook niet, of heb je tot op heden in elk geval nog niet gedaan.)quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:22 schreef man1986 het volgende:
Hoe bepaal je goed en kwaad? Democratisch?
Ten eerste wil ik zelf niet vermoord of verkracht worden. Dat lijkt me vrij duidelijk. Vervolgens wil ik ook niet dat andere mensen vermoord of verkracht worden. Dat is deels een soort ingebakken empathie, maar ook een angst van "dit zou mij ook wel eens kunnen overkomen". Vervolgens gaan wem et z'n allen erover discussiëren en regels opstellen. En zo komt een moraal tot stand.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:24 schreef man1986 het volgende:
[..]
Nou, dan zijn we weer terug bij het begin:
Als goed en kwaad niet bestaat, hoe bepaal je dan of moord/verkrachting goed of slecht is?
Ieder systeem kent zijn keerzijde.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:07 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Zie de kritiekloze omarming van de vrije markt in reaktie op het communisme. Zie de eerdere neigingen in de politiek om evolutieleer te combineren met hun eigen ideeen over een doel.
Het dynamische proces van een vormende moraal in een samenleving is leuk als je zelf niet in het systeem zit. Interressant hoe zich dat ontwikkelt. Maar als dat een beetje wild verloopt en je zit zelf wel in dat systeem ....
Sja, mensen hebben hun succes als soort grotendeels te danken aan de manier waarop wij in sociale gemeenschappen samenwerken. En een dergelijk soort gemeenschap vereist gemeenschappelijke normen en waarden. Of althans: een menselijke gemeenschap waarin men waarden zoals "gij zult niet moorden" en "gij zult niet stelen" hanteert zal aantoonbaar beter presteren dan een menselijke gemeenschap waarin die waarden niet gelden.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:22 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Principes bedoel je? Ik vind het juist belangrijk om er zo weinig mogelijk van te hebben. Ze zijn toch niet na te leven. Een gemeenschappelijke moraal vind ik nogal achterlijk eerlijk gezegd.
Ik vind het eigenlijk niet helemaal terecht dat zware misdaad hier op een hoop wordt gegooid met moraal.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:27 schreef Klauz het volgende:
[..]
Ten eerste wil ik zelf niet vermoord of verkracht worden. Dat lijkt me vrij duidelijk. Vervolgens wil ik ook niet dat andere mensen vermoord of verkracht worden. Dat is deels een soort ingebakken empathie, maar ook een angst van "dit zou mij ook wel eens kunnen overkomen". Vervolgens gaan wem et z'n allen erover discussiëren en regels opstellen. En zo komt een moraal tot stand.
Lol, jij beschrijft zo ongeveer wat ik beschrijf.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik kan de hypothese wel gewoon verwerpen. Op dezelfde manier is het verwerpen van de godshypothese niet hetzelfde als claimen dat er geen goden bestaan.
[..]
Net als jij word ik grotendeels gedreven door ideeen van moraliteit die ontstaan zijn in een lang proces van evolutie. Voor een groot deel heb ik daar zelf geen invloed op. Ik hecht veel waarde aan het vergaren van kennis en vermijden van menselijk leed. Maar objectieve redenen daarvoor heb ik niet. Ik kan alleen, ten dele, verklaren hoe die waarden zijn ontstaan. Niet wat die waarden zouden moeten zijn in absolute zin. (En jij kunt dat ook niet, of heb je tot op heden in elk geval nog niet gedaan.)
awww...quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:29 schreef dustbrain het volgende:
[..]
Lol, jij beschrijft zo ongeveer wat ik beschrijf.Alleen jij doet het wat beter.
Dat is inderdaad de tweede fout die Craig maakt. Voor het moment blijven we nog steeds hangen op de eerste.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:31 schreef Klauz het volgende:
Maar man1987, stel dat er een objectieve moraal zou zijn, volgt daar dan automatisch uit dat er een God is? Nee.
Aanvulling:quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:25 schreef TerryStone het volgende:
[..]
De gulden regel.
Behandel anderen zoals je door hen behandeld wil worden.
Wil jij vermoord worden? Lijkt me niet.
Wil jij verkracht worden? Lijkt me niet.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gulden_regel_%28leefregel%29
Situational ethics van Michael Sandel loopt tegen vele problemen aan.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:24 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Of moord slecht is hangt van de situatie af. Simpelweg stellen dat het slecht is, is in het geval van moord nogal dom, of vreselijk idealistisch.
Maar deze is dan wel afhankelijk van de persoon in kwestie. Hoe gaat een sado-masochist om met deze uitspraak?quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:25 schreef TerryStone het volgende:
[quote]
[..]
De gulden regel.
Behandel anderen zoals je door hen behandeld wil worden.
Wil jij vermoord worden? Lijkt me niet.
Wil jij verkracht worden? Lijkt me niet.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gulden_regel_%28leefregel%29
Gezamenlijke meningen is subjectief en is afhankelijk van de situatie etc.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:26 schreef dustbrain het volgende:
[..]
Aan de hand van gezamenlijke meningen daarover. Jij gelooft niet in evolutie dus dan geloof je vast ook niet dat we de gezamenlijke opinie hebben over het verbannen/verbieden van veel dingen die onze emotionele staat aantasten.
Dus dat verkrachting 'slecht' is, is evolutionair bepaald? Er zit geen objectieve reden achter verkrachting en moord? Het is dus afhankelijk van de situatie en veranderd door de tijd wanneer een ander instinct er in de plaats komt?quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik kan de hypothese wel gewoon verwerpen. Op dezelfde manier is het verwerpen van de godshypothese niet hetzelfde als claimen dat er geen goden bestaan.
[..]
Net als jij word ik grotendeels gedreven door ideeen van moraliteit die ontstaan zijn in een lang proces van evolutie. Voor een groot deel heb ik daar zelf geen invloed op. Ik hecht veel waarde aan het vergaren van kennis en vermijden van menselijk leed. Maar objectieve redenen daarvoor heb ik niet. Ik kan alleen, ten dele, verklaren hoe die waarden zijn ontstaan. Niet wat die waarden zouden moeten zijn in absolute zin. (En jij kunt dat ook niet, of heb je tot op heden in elk geval nog niet gedaan.)
De christelijke dogma's gelukkig niet!quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:32 schreef man1986 het volgende:
[..]
Situational ethics van Michael Sandel loopt tegen vele problemen aan.
Inderdaad! Empathie is iets wat kuddedieren als wij hebben. Insecten vreten mekaar op tijdens het paren. Krokodillen verbannen hun jonkies. Al deze evolutionair bepaalde redenen verschillen, en ze zijn allemaal bevorderlijk voor het welzijn van de soort.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:32 schreef man1986 het volgende:
Gezamenlijke meningen is subjectief en is afhankelijk van de situatie etc.
[..]
Dus dat verkrachting 'slecht' is, is evolutionair bepaald? Er zit geen objectieve reden achter verkrachting en moord? Het is dus afhankelijk van de situatie en veranderd door de tijd wanneer een ander instinct er in de plaats komt?
Correct. En dat wij beiden verkrachting onwenselijk vinden, dat we zelfs de notie dat het geen absolute wet is onwenselijk vinden, maakt het nog niet tot een absolute wet.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:32 schreef man1986 het volgende:
Dus dat verkrachting 'slecht' is, is evolutionair bepaald? Er zit geen objectieve reden achter verkrachting en moord? Het is dus afhankelijk van de situatie en veranderd door de tijd wanneer een ander instinct er in de plaats komt?
Als die sado-masochist geen psychopaat is denk ik dat hij er net zo mee omgaat als het overgrote merendeel van de mensheid aangezien ook zo iemand gewoon over een normale dosis empathie beschikt. Mensen willen anderen over het algemeen niet zomaar kwaad aandoen omdat men ook niet wil dat hun iets aangedaan wordt.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:32 schreef man1986 het volgende:
Maar deze is dan wel afhankelijk van de persoon in kwestie. Hoe gaat een sado-masochist om met deze uitspraak?
Ik kom erop terug vandaag, nog niet bekeken.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:24 schreef Klauz het volgende:
man1987: wat vond je van dat YouTube-filmpje wat ik in het vorige deel postte? Daar wordt o.a. in uitgelegd dat het niet geloven in een absolute objectieve moraal niet betekend dat moraal arbitrair gekozen kan worden en een moord bv. niet zo erg meer is.
Als argument wel, want absolute/objectieve moraliteit is geen materiële iets, dus is ook geen gevolg van onze opvattingen of meningen.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:31 schreef Klauz het volgende:
Maar man1987, stel dat er een objectieve moraal zou zijn, volgt daar dan automatisch uit dat er een God is? Nee.
Van Dale werpt goed en kwaad dus niet wegquote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:33 schreef Jigzoz het volgende:
Moralisme volgens Van Dale: het beoordelen van elk gebeuren en alle motieven uit het oogpunt van goed en kwaad, levensbeschouwing die opgaat in moraal
Tegen moord en verkrachting zijn lijkt me niet het beste voorbeeld van een moralistische houding. Zullen we overstappen op het voorbeeld euthanasie? Dat maakt volgens mij veel duidelijker wat het probleem met 'moraal' is.
Natuurlijk is het afhankelijk van de situatie. De situatie is namelijk dat het verschrikkelijk is voor een mens om zoiets mee te maken. Net als dat het pijn doet als je je hand in het vuur steekt. Vervolgens stel je regels op dat zo weinig mogelijk mensen zoiets mee moeten maken .... komt geen God aan te pas.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:32 schreef man1986 het volgende:
Dus dat verkrachting 'slecht' is, is evolutionair bepaald? Er zit geen objectieve reden achter verkrachting en moord? Het is dus afhankelijk van de situatie en veranderd door de tijd wanneer een ander instinct er in de plaats komt?
quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
Correct. En dat wij beiden verkrachting onwenselijk vinden, dat we zelfs de notie dat het geen absolute wet is onwenselijk vinden, maakt het nog niet tot een absolute wet.
Er zit een groot verschil tussen "is" en "ought". Probeer die uit elkaar te houden.
Wat maakt verkrachting en moord tot iets onwenselijks? En hoe bepaal je wat 'onwenselijk' is?quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:38 schreef Klauz het volgende:
[..]
Natuurlijk is het afhankelijk van de situatie. De situatie is namelijk dat het verschrikkelijk is voor een mens om zoiets mee te maken. Net als dat het pijn doet als je je hand in het vuur steekt. Vervolgens stel je regels op dat zo weinig mogelijk mensen zoiets mee moeten maken .... komt geen God aan te pas.
Is dit een geintje of een extreem domme opmerking?quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:38 schreef man1986 het volgende:
Van Dale werpt goed en kwaad dus niet weg
Nogal wat christenen vinden ook dat mensen vermoorden soms goed is. De SGP bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:39 schreef man1986 het volgende:
[..]
[..]
Wat maakt verkrachting en moord tot iets onwenselijks?
Die vraag hoef je niet te stellen als je gewoon beseft dat wij kudde dieren zijn, erg intelligent ook. De empathie die we bezitten maken het dus onwenselijk.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:39 schreef man1986 het volgende:
Wat maakt verkrachting en moord tot iets onwenselijks?
Menselijke sociale leefgemeenschappen die waarden zoals "gij zult niet moorden", "gij zult niet stelen" en "gij zult niet verkrachten" hanteren presteren duidelijk beter dan menselijke leefgemeenschappen waarin die waarden niet gelden. Dit is de evolutionaire achtergrond van die waarden.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:39 schreef man1986 het volgende:
[..]
[..]
Wat maakt verkrachting en moord tot iets onwenselijks?
Dat je dat moet vragen toont wel aan dat sommige mensen inderdaad een oud stoffig boek nodig hebben om ze in het gareel te houden.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:39 schreef man1986 het volgende:
[..]
[..]
Wat maakt verkrachting en moord tot iets onwenselijks?
Het feit dat je niet wilt dat jou dit overkomt, en dat het de maatschappij onleefbaar maakt.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:39 schreef man1986 het volgende:
[..]
[..]
Wat maakt verkrachting en moord tot iets onwenselijks? En hoe bepaal je wat 'onwenselijk' is?
Als het geen materieel iets is, hoe kun je er dan wat zinnigs over zeggen? We zijn allebei het er over eens dat het universum bestaat, het materiële, maar blijkbaar weet jij meer dan ik? Vertel eens, hoe kom je aan die wijsheid?quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:38 schreef man1986 het volgende:
[..]
Ik kom erop terug vandaag, nog niet bekeken.
[..]
Als argument wel, want absolute/objectieve moraliteit is geen materiële iets, dus is ook geen gevolg van onze opvattingen of meningen.
Lol, precies dit,quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Menselijke sociale leefgemeenschappen die waarden zoals "gij zult niet moorden", "gij zult niet stelen" en "gij zult niet verkrachten" hanteren presteren duidelijk beter dan menselijke leefgemeenschappen waarin die waarden niet gelden. Dit is de evolutionaire achtergrond van die waarden.
Daarmee zijn het nog geen absolute waarden. Zo zijn er bijvoorbeeld zat diersoorten waar heel andere waarden gelden omdat de manier waarop ze leven heel andere eisen stelt.
Ik weet niet wie er ooit aan tijgers heeft uitgelegd dat er in de Bijbel staat dat ze elkaar niet mogen vermoorden.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Menselijke sociale leefgemeenschappen die waarden zoals "gij zult niet moorden", "gij zult niet stelen" en "gij zult niet verkrachten" hanteren presteren duidelijk beter dan menselijke leefgemeenschappen waarin die waarden niet gelden. Dit is de evolutionaire achtergrond van die waarden.
Moet ik echt uitleggen waarom gedwongen seks onwenselijk is? Moet ik hier echt uitleggen waarom ik liever niet vermoord wordt?quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:39 schreef man1986 het volgende:
[..]
[..]
Wat maakt verkrachting en moord tot iets onwenselijks? En hoe bepaal je wat 'onwenselijk' is?
Maar leeuwen duidelijk wel andere leeuwen hun jongen zodat de sterkste blijft bestaan.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:45 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik weet niet wie er ooit aan tijgers heeft uitgelegd dat er in de Bijbel staat dat ze elkaar niet mogen vermoorden.
Kudde dieren? Als we toch dieren zijn, waarom is moord en verkrachting slecht volgens jou?quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:41 schreef dustbrain het volgende:
[..]
Die vraag hoef je niet te stellen als je gewoon beseft dat wij kudde dieren zijn, erg intelligent ook. De empathie die we bezitten maken het dus onwenselijk.
"Gij zult niet..." staat los van evolutie.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Menselijke sociale leefgemeenschappen die waarden zoals "gij zult niet moorden", "gij zult niet stelen" en "gij zult niet verkrachten" hanteren presteren duidelijk beter dan menselijke leefgemeenschappen waarin die waarden niet gelden. Dit is de evolutionaire achtergrond van die waarden.
Daarmee zijn het nog geen absolute waarden. Zo zijn er bijvoorbeeld zat diersoorten waar heel andere waarden gelden omdat de manier waarop ze leven heel andere eisen stelt.
Dus jij bent een maatstaf voor goed en kwaad?quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:41 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Dat je dat moet vragen toont wel aan dat sommige mensen inderdaad een oud stoffig boek nodig hebben om ze in het gareel te houden.
Maar dat is persoons afhankelijk en subjectief.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:42 schreef Eventjes-dan het volgende:
[..]
Het feit dat je niet wilt dat jou dit overkomt, en dat het de maatschappij onleefbaar maakt.
![]()
Zwaartekracht is niet-materieel, toch kunnen we er over zeggen.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:42 schreef Klauz het volgende:
[..]
Als het geen materieel iets is, hoe kun je er dan wat zinnigs over zeggen? We zijn allebei het er over eens dat het universum bestaat, het materiële, maar blijkbaar weet jij meer dan ik? Vertel eens, hoe kom je aan die wijsheid?
Correct en bij deze schaar ik jou onder het kwaad en als immoreel want dat was wat ik zei inderdaad...quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:48 schreef man1986 het volgende:
Dus jij bent een maatstaf voor goed en kwaad?
God's Morele Wetten gelden alleen voor mensen, niet voor dieren.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:45 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik weet niet wie er ooit aan tijgers heeft uitgelegd dat er in de Bijbel staat dat ze elkaar niet mogen vermoorden.
Ja die moet je echt uitleggen, anders heeft relatieve/subjectieve moraliteit geen fundamentele basis in realiteit.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:45 schreef Klauz het volgende:
[..]
Moet ik echt uitleggen waarom gedwongen seks onwenselijk is? Moet ik hier echt uitleggen waarom ik liever niet vermoord wordt?
Zwaartekracht maakt wel degelijk deel uit van de fysieke wereld.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:48 schreef man1986 het volgende:
Zwaartekracht is niet-materieel, toch kunnen we er over zeggen.
Ja, dat ik er niet in geloof.quote:Objectieve moraliteit is niet-materieel, toch kunnen we er over zeggen.
Prima. Olifanten dan. Die dragen zelfs zorg voor het kroost van anderen.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:47 schreef dustbrain het volgende:
[..]
Maar leeuwen duidelijk wel andere leeuwen hun jongen zodat de sterkste blijft bestaan.
Retorische vraag hoop ik?quote:Het valt me op dat apen elkaar niet vermoorden tenzij het voordelig is voor de groep. Ze vermoorden wel andere groepen.
Delen wij echt geen voorouders met apen?
Dan maar in Jip en Janneke-taal: Mensen hebben geen moraal nodig om elkaar niet te vermoorden. Mensen kunnen zich ook gedragen zonder moraal. Dieren kunnen zich ook gedragen en dieren hebben ook geen moraal.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:51 schreef man1986 het volgende:
[..]
God's Morele Wetten gelden alleen voor mensen, niet voor dieren.
Omdat de mens in God's Evenbeeld is geschapen en dieren niet.
Ik denk dat je hier al dicht bij het ontstaan van gedragsregels zit. Elk groepsdier heeft door evolutie een empathie ontwikkeld, wat noodzakelijk is voor het bijeenhouden van de groep en grotere overlevingskansen aan het inividu geeft. Deze gedragscodes zijn steeds in ontwikkeling en kunnen variëren in plaats en tijd. Niks goddelijks, enkel een pluspunt om in groep samen te leven en grotere overlevingskansen aan het individu geeft door in groep te leven.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:27 schreef Klauz het volgende:
Ten eerste wil ik zelf niet vermoord of verkracht worden. Dat lijkt me vrij duidelijk. Vervolgens wil ik ook niet dat andere mensen vermoord of verkracht worden. Dat is deels een soort ingebakken empathie, maar ook een angst van "dit zou mij ook wel eens kunnen overkomen". Vervolgens gaan we met z'n allen erover discussiëren en regels opstellen. En zo komt een moraal tot stand.
Wij horen bij het dierenrijk.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:54 schreef man1986 het volgende:
Jullie gaan me toch niet vertellen dat in jullie relatieve wereldbeeld van moraliteit het dierenrijk(!) als maatstaf gebruikt wordt voor goed en kwaad?
(zucht) Nee. Dat was puur om aan te geven dat die moraal van jou waardeloos is.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:54 schreef man1986 het volgende:
Jullie gaan me toch niet vertellen dat in jullie relatieve wereldbeeld van moraliteit het dierenrijk(!) als maatstaf gebruikt wordt voor goed en kwaad?
Ik heb liever geen gedwongen seks met mensen ... jij ook niet denk ik. Het kan tot trauma's leiden en verwoest je hele houding tegenover seks ... Het gaat vaak gepaard met grof geweld en dat doet pijn.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:51 schreef man1986 het volgende:
[..]
Ja die moet je echt uitleggen, anders heeft relatieve/subjectieve moraliteit geen fundamentele basis in realiteit.
Je hebt dus ''liever' x dan y als mogelijkheid.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:55 schreef Klauz het volgende:
[..]
Ik heb liever geen gedwongen seks met mensen ... jij ook niet denk ik. Het kan tot trauma's leiden en verwoest je hele houding tegenover seks ... Het gaat vaak gepaard met grof geweld en dat doet pijn.
Ik wil liever ook niet vermoord worden. Dan ga ik dood namelijk.![]()
Dat ik dit moet uitleggen zeg.
Dus in principe is er niets op tegen om te doen wat dieren doen (kannibalisme/verkrachting/moord etc.)?quote:
quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:29 schreef dustbrain het volgende:
Lol, jij beschrijft zo ongeveer wat ik beschrijf.Alleen jij doet het wat beter.
Yep.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:54 schreef man1986 het volgende:
Jullie gaan me toch niet vertellen dat in jullie relatieve wereldbeeld van moraliteit het dierenrijk(!) als maatstaf gebruikt wordt voor goed en kwaad?
....en dat zegt hier dus helemaal niemand.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:58 schreef man1986 het volgende:
[..]
Dus in principe is er niets op tegen om te doen wat dieren doen (kannibalisme/verkrachting/moord etc.)?
Misschien moet je even teruglezen want er is je nu al door diverse mensen uitgelegd hoe het zit.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:58 schreef man1986 het volgende:
[..]
Dus in principe is er niets op tegen om te doen wat dieren doen (kannibalisme/verkrachting/moord etc.)?
Lol.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 16:01 schreef Jigzoz het volgende:
Niet dat ik tegen kannibalisme ben, maar goed...
En ik heb diverse malen aangegeven waarom het niet klopt.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 16:02 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Misschien moet je even teruglezen want er is je nu al door diverse mensen uitgelegd hoe het zit.
Het wordt volop gesuggereerdquote:Op zaterdag 12 mei 2012 16:00 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
....en dat zegt hier dus helemaal niemand.
.Ben je tegen moord/verkrachting? Waarom wel/niet?quote:Op zaterdag 12 mei 2012 16:01 schreef Jigzoz het volgende:
Niet dat ik tegen kannibalisme ben, maar goed...
Ik ben tegen verkrachting, omdat er meer nadelen dan voordelen aan zitten. Wat ik van moord vind hangt van de situatie af. Hetzelfde geldt wat mij betreft voor kannibalisme. Als iemand na zijn dood wil worden opgegeten, dan zie ik niet in waarom dat niet zou mogen.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 16:03 schreef man1986 het volgende:
[..]
Het wordt volop gesuggereerd
[..]
.Ben je tegen moord/verkrachting? Waarom wel/niet?
quote:Morality: doing what is right, regardless of what your told
Religion: doing what your told, regardless of what is right
Waarom wordt dan het dierenrijk als voorbeeld gebruikt in een vraag over moraliteit? Die mogen jullie me uitleggen en als jullie zeggen dat we ook dieren zijn, dan waarom niet gewoon het dierenrijk als maatstaf nemen en erop los gaan verkrachten/moorden etc.?quote:Op zaterdag 12 mei 2012 16:05 schreef ATON het volgende:
[..]
Nee hoor, komt door die plank voor je kop.
Ah gaan we op die toer.quote:
Dieren hebben geen moraal. Toch zijn er dieren die elkaar niet vermoorden. Kortom: een moraal is niet nodig om moord te voorkomen.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 16:08 schreef man1986 het volgende:
[..]
Waarom wordt dan het dierenrijk als voorbeeld gebruikt in een vraag over moraliteit? Die mogen jullie me uitleggen en als jullie zeggen dat we ook dieren zijn, dan waarom niet gewoon het dierenrijk als maatstaf nemen en erop los gaan verkrachten/moorden etc.?
Ik laat alleen de inconsequenties van jullie relatieve moraliteit zien.
Als ik een dier ben, dan waarom vind je het slecht als ik jou vermoord?quote:Op zaterdag 12 mei 2012 16:08 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Ah gaan we op die toer.
Dan stel ik dat jij suggereert dat je alleen moreel kan zijn als je in de christelijke god gelooft waarmee je de rest van de mensheid wegzet als immoreel... schandalig.
Jammer dat Dawkins vergeet om erbij te zeggen wat hij bedoelt met 'doing what is right'.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 16:07 schreef Semisane het volgende:
En het moraal van het verhaal...
Morality: doing what is right, regardless of what your told
Religion: doing what your told, regardless of what is right
Dat we ook dieren zijn zegt niet dat we als maatstaf de moraliteit van muizen moeten nemen, maar het zegt dat we onze eigen moraliteit hebben die mens eigen is en die prima verklaarbaar is vanuit de evolutie.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 16:08 schreef man1986 het volgende:
[..]
Waarom wordt dan het dierenrijk als voorbeeld gebruikt in een vraag over moraliteit? Die mogen jullie me uitleggen en als jullie zeggen dat we ook dieren zijn, dan waarom niet gewoon het dierenrijk als maatstaf nemen en erop los gaan verkrachten/moorden etc.?
Ik laat alleen de inconsequenties van jullie relatieve moraliteit zien.
Dat vindt hij inderdaad.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 16:08 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Ah gaan we op die toer.
Dan stel ik dat jij suggereert dat je alleen moreel kan zijn als je in de christelijke god gelooft waarmee je de rest van de mensheid wegzet als immoreel... schandalig.
Jammer dat die Dawkins haast altijd gelijk heeft, Ik zou het heerlijk vinden om het eens lekker oneens te zijn met die enorme arrogante zelfgenoegzame drol.quote:
Als moraal niet nodig is om moord te voorkomen, waarom is het nodig dan om moord te voorkomen?quote:Op zaterdag 12 mei 2012 16:11 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dieren hebben geen moraal. Toch zijn er dieren die elkaar niet vermoorden. Kortom: een moraal is niet nodig om moord te voorkomen.
Snap je dat?
Waarom vind je dat we onze eigen moraliteit moeten hebben als we toch dieren zijn? Probeer je hierbij te zeggen dat mensen toch anders zijn dan dieren?quote:Op zaterdag 12 mei 2012 16:11 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Dat we ook dieren zijn zegt niet dat we als maatstaf de moraliteit van muizen moeten nemen, maar het zegt dat we onze eigen moraliteit hebben die mens eigen is en die prima verklaarbaar is vanuit de evolutie.
Overigens zijn er tal van diersoorten die niet erop los verkrachten/moorden maar dat laat je gemakshalve maar even weg niet waar?
Omdat vermoord worden direct in conflict is met mijn wil om te leven (overlevingsdrang) ,ervoor zorgt dat ik mij niet langer kan voortplanten, bij mijn familie/vrienden onnodig leed veroorzaakt en ik geen directe bedreiging voor jou ben.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 16:11 schreef man1986 het volgende:
[..]
Als ik een dier ben, dan waarom vind je het slecht als ik jou vermoord?
Slecht is toch subjectief?
Omdat de mens daar deel van uit maakt.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 16:08 schreef man1986 het volgende:
Waarom wordt dan het dierenrijk als voorbeeld gebruikt in een vraag over moraliteit?
Dat zeg jij, maar dat is niet zo. Wij zitten nu wel door de evolutie in het dierenrijk ( naar onze norm ) op het hoogste trapje van die ladder. Dat komt door onze hersencapaciteit. Sommige andere dieren hebben ook al een zekere vorm van bewustzijn, zoals bv. de mensapen, de dolfijnen en de olifanten. Ook daar vindt men zekere morele gedagscodes terug. Zijn ook in staat te communiceren en door empathie voor elkaar te zorgen, zelfs op risico van eigen leven.quote:Die mogen jullie me uitleggen en als jullie zeggen dat we ook dieren zijn, dan waarom niet gewoon het dierenrijk als maatstaf nemen en erop los gaan verkrachten/moorden etc.?
Jij bent inconsequent, nogmaals, door die plank voor je kop.quote:Ik laat alleen de inconsequenties van jullie relatieve moraliteit zien.
Waarom is jouw wil om te leven belangrijker dan mijn wil om jou te vermoorden?quote:Op zaterdag 12 mei 2012 16:17 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Omdat vermoord worden direct in conflict is met mijn wil om te leven (overlevingsdrang) ,ervoor zorgt dat ik mij niet langer kan voortplanten, bij mijn familie/vrienden onnodig leed veroorzaakt en ik geen directe bedreiging voor jou ben.
Als ik jou zou proberen te vermoorden of bijv. je kinderen zou proberen te vermoorden dan is het al behoorlijk anders en zou het gerechtvaardigd zijn om jezelf en/of je kinderen te beschermen en mij te vermoorden mocht dat nodig zijn.
Daarnaast laat je wederom weg dat er tal van diersoorten zijn die er niet op los verkrachten en moorden, waarom doe je dat?
Dat geeft de ruimte vrij aan racisme, sterker nog dat is de basis van racisme (superieure ras/genen).quote:Op zaterdag 12 mei 2012 16:18 schreef ATON het volgende:
[..]
Omdat de mens daar deel van uit maakt.
[..]
Dat zeg jij, maar dat is niet zo. Wij zitten nu wel door de evolutie in het dierenrijk ( naar onze norm ) op het hoogste trapje van die ladder. Dat komt door onze hersencapaciteit. Sommige andere dieren hebben ook al een zekere vorm van bewustzijn, zoals bv. de mensapen, de dolfijnen en de olifanten. Ook daar vindt men zekere morele gedagscodes terug. Zijn ook in staat te communiceren en door empathie voor elkaar te zorgen, zelfs op risico van eigen leven.
[..]
Jij bent inconsequent, nogmaals, door die plank voor je kop.
Omdat het anders zo'n bende wordt.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 16:17 schreef man1986 het volgende:
[..]
Als moraal niet nodig is om moord te voorkomen, waarom is het nodig dan om moord te voorkomen?
Omdat dat ook niet zo gaat in het dierenrijk. Althans niet zoals jij wellicht denkt. Ook in het dierenrijk bestaan sociale structuren tussen soortgenoten en dat is inclusief groepsvorming en de daaruit voortkomende vijandigheid tegenover andere groepen.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 16:08 schreef man1986 het volgende:
[..]
Waarom wordt dan het dierenrijk als voorbeeld gebruikt in een vraag over moraliteit? Die mogen jullie me uitleggen en als jullie zeggen dat we ook dieren zijn, dan waarom niet gewoon het dierenrijk als maatstaf nemen en erop los gaan verkrachten/moorden etc.?
Mensen zijn dieren, muizen zijn dieren maar mensen zijn geen muizen... is dat zo moeilijk te begrijpen?quote:Op zaterdag 12 mei 2012 16:17 schreef man1986 het volgende:
Waarom vind je dat we onze eigen moraliteit moeten hebben als we toch dieren zijn? Probeer je hierbij te zeggen dat mensen toch anders zijn dan dieren?
Er zijn ook wel dieren die elkaar niet moorden, maar dan nog steeds de vraag, waarom dieren als voorbeeld nemen als je eerst zegt dat we onze eigen moraliteit hebben? Je spreekt jezelf dus tegen.
Leg dát eens uit.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 16:20 schreef man1986 het volgende:
Dat geeft de ruimte vrij aan racisme, sterker nog dat is de basis van racisme (superieure ras/genen).
Ik heb het niet gehad over belangrijker, jij vroeg mij waarom IK het slecht vond.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 16:18 schreef man1986 het volgende:
[..]
Waarom is jouw wil om te leven belangrijker dan mijn wil om jou te vermoorden?
Molarus heeft jou piekfijn uitgelegd hoe het zit. Er valt verder niks aan toe te voegen. Ik snap niet waarom jij geen genoegen neemt met wat hij je duidelijk maakt.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 16:03 schreef man1986 het volgende:
[..]
En ik heb diverse malen aangegeven waarom het niet klopt.
[..]
Het wordt volop gesuggereerd
[..]
.Ben je tegen moord/verkrachting? Waarom wel/niet?
Het lijkt me dat dat dus een kwestie is van maatwerk, waar bepaald gedrag "goed" is in de ene situatie kan dat zelfde gedrag wel eens hele nare gevolgen hebben in een andere situatie. Dat is precies waarom Dawkins aangeeft dat hij een soort van "intelligent design" zou willen zien met betrekking tot moraal.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 16:11 schreef man1986 het volgende:
[..]
Als ik een dier ben, dan waarom vind je het slecht als ik jou vermoord?
Slecht is toch subjectief?
[..]
Jammer dat Dawkins vergeet om erbij te zeggen wat hij bedoelt met 'doing what is right'.
Dus als onze acties op biologische redenen gebaseerd zijn, waarom dan toch een onderscheid maken tussen gewoontes en moraliteit?quote:Op zaterdag 12 mei 2012 16:21 schreef Semisane het volgende:
[..]
Omdat dat ook niet zo gaat in het dierenrijk. Althans niet zoals jij wellicht denkt. Ook in het dierenrijk bestaan sociale structuren tussen soortgenoten en dat is inclusief groepsvorming en de daaruit voortkomende vijandigheid tegenover andere groepen.
Tuurlijk is een leeuw bezig om een individu van een anders soort om te brengen tijdens de jacht, maar goed "wij mensen" zijn ook niet altijd even lief tegen andere soorten. En ja mannetjes leeuwen brengen soms de jongen van andere leeuwen om, maar daar zitten (biologische) redenen achter die verder niks met moraal te maken hebben en die dus ook niet toepasbaar zijn op het menselijke concept van moraal.
Hoewel je dus niet alle uitingen van dieren kan vergelijken met uitingen van de mens, zijn er wel degelijk overeenkomsten tussen sociale structuren van bepaalde soorten met die van de mens, dat is logisch want ook wij zijn gewoon dieren, maar wel een soort waarbij de sociale structuren zich erg hebben ontwikkeld.
Je projecteert op een te simpele manier dierlijke gewoontes op de mens en menselijke moralen op dierlijk gedrag, dan krijg je inderdaad een zeer verknipt idee.
Je maakt eerst geen onderscheid tussen dieren en later wel onderscheid. Dat is inconsequent.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 16:22 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Mensen zijn dieren, muizen zijn dieren maar mensen zijn geen muizen... is dat zo moeilijk te begrijpen?
Hoe spreek ik mezelf tegen als ik zeg dat wij dieren zijn en dan probeer te laten zien dat wij als diersoort niet uniek zijn in het niet verkrachten/vermoorden van elkaar?
Omdat God.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 16:25 schreef dustbrain het volgende:
[..]
Molarus heeft jou piekfijn uitgelegd hoe het zit. Er valt verder niks aan toe te voegen. Ik snap niet waarom jij geen genoegen neemt met wat hij je duidelijk maakt.
Ik en veel anderen delen en begrijpen zijn stelling aangezien er geen mankementen aan zitten. Waarom wil jij het niet snappen?
quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
Correct. En dat wij beiden verkrachting onwenselijk vinden, dat we zelfs de notie dat het geen absolute wet is onwenselijk vinden, maakt het nog niet tot een absolute wet.
Er zit een groot verschil tussen "is" en "ought". Probeer die uit elkaar te houden.
quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Menselijke sociale leefgemeenschappen die waarden zoals "gij zult niet moorden", "gij zult niet stelen" en "gij zult niet verkrachten" hanteren presteren duidelijk beter dan menselijke leefgemeenschappen waarin die waarden niet gelden. Dit is de evolutionaire achtergrond van die waarden.
Daarmee zijn het nog geen absolute waarden. Zo zijn er bijvoorbeeld zat diersoorten waar heel andere waarden gelden omdat de manier waarop ze leven heel andere eisen stelt.
Anders kan je wél zulke voorbeelden in de bijbel vinden waar die stamgod wél opdracht geeft de welpen van een andere groep om te brengen. Bijbel-bij-de-beesten-af ! Mannetje zal je wel die verzen kunnen citeren.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 16:21 schreef Semisane het volgende:
Tuurlijk is een leeuw bezig om een individu van een anders soort om te brengen tijdens de jacht, maar goed "wij mensen" zijn ook niet altijd even lief tegen andere soorten. En ja mannetjes leeuwen brengen soms de jongen van andere leeuwen om, maar daar zitten (biologische) redenen achter die verder niks met moraal te maken hebben en die dus ook niet toepasbaar zijn op het menselijke concept van moraal.
Dan moet je zijn boek "The god delusion" erbij pakken...persoonlijk vond ik dat nou niet de meest sterke in zijn oeuvre en zijn argumentatie rammelde dan zo nu en dan redelijk in dat boek.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 16:13 schreef Eventjes-dan het volgende:
[..]
Jammer dat die Dawkins haast altijd gelijk heeft, Ik zou het heerlijk vinden om het eens lekker oneens te zijn met die enorme arrogante zelfgenoegzame drol.
Je vraagt waarom het onwenselijk is. En ik leg uit waarom.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:57 schreef man1986 het volgende:
[..]
Je hebt dus ''liever' x dan y als mogelijkheid.
Maar dat is geen antwoord op mijn vraag?
Oh waar heb ik dat gedaan want ik begrijp werkelijk waar niet waar je dat vandaan haalt.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 16:26 schreef man1986 het volgende:
Je maakt eerst geen onderscheid tussen dieren en later wel onderscheid. Dat is inconsequent.
Als de mens op het hoogste trapje van de evolutionaire ladder zit, dan kunnen sommigen een stapje verder gaan en concluderen dat binnen de menselijke soort ook verschillende (hogere) rassen zijn.quote:
quote:Wij zitten nu wel door de evolutie in het dierenrijk ( naar onze norm ) op het hoogste trapje van die ladder.
Alsof alle dieren erop los verkrachten/moorden etc.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 16:08 schreef man1986 het volgende:
[..]
Waarom wordt dan het dierenrijk als voorbeeld gebruikt in een vraag over moraliteit? Die mogen jullie me uitleggen en als jullie zeggen dat we ook dieren zijn, dan waarom niet gewoon het dierenrijk als maatstaf nemen en erop los gaan verkrachten/moorden etc.?
Ik laat alleen de inconsequenties van jullie relatieve moraliteit zien.
Dat wij op het moment aan het hoogste trapje staan houdt nog niet in dat het trapje eindigt bij een perfecte entiteit. Het trapje is net als evolutie niet iets dat perfect kan worden. Het trapje perfectioneert zich dus altijd.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 16:29 schreef man1986 het volgende:
[..]
Als de mens op het hoogste trapje van de evolutionaire ladder zit, dan kunnen sommigen een stapje verder gaan en concluderen dat binnen de menselijke soort ook verschillende (hogere) rassen zijn.
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |