GC heeft zo zijn stokpaardjes die hij maar niet op stal wil laten staan. Inhoudelijk is hij vaak niet, speelt op de man en verteld daarnaast een hele hoop onwaarheden op basis van zijn onderbuikgevoel. Ik heb niet de illusie dat dit gaat veranderenquote:Op donderdag 26 april 2012 23:31 schreef snabbi het volgende:
De bitch-fight is nergens voor nodig. Er zijn genoeg ontwikkelingen gaande die een discussie over de inhoud mogelijk maakt.
Welke hervormingen? Ik zie alleen maar een aantal onsamenhangende selectieve maatregelen. 1 ding is vooral duidelijk.... men wil absoluut niet dat de banken ook maar 1 cent gaan inleveren, de openstaande schulden moeten kosten wat het kost gegarandeerd worden door de belastingbetaler. De huurder... die zetten we verder onder druk, de hard werkende belastingbetaler... die zetten we verder onder druk... economisch herstel? Niet belangrijk... zolang de banken maar hun geld krijgen...quote:Ik vraag me af waarom de hervorming er nu in staat. Ik vind de hervorming op zich wel best, maar levert nu geen bezuiniging op die bijdraagt aan de 3%. De lastenverzwaring gaat voornamelijk over de langere termijn. Blijkbaar moest er toch symbool politiek bedreven worden om andere maatregelen mogelijk te maken.
Iets met pot en ketel en zo Xenoquote:Op donderdag 26 april 2012 23:37 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
GC heeft zo zijn stokpaardjes die hij maar niet op stal wil laten staan. Inhoudelijk is hij vaak niet, speelt op de man en verteld daarnaast een hele hoop onwaarheden op basis van zijn onderbuikgevoel. Ik heb niet de illusie dat dit gaat veranderen
Ik beweer ook niet dat hypocrisie mij vreemd is, maar om hypocrisie als argument te gaan gebruiken waarom mijn ideen niet zouden deugen is natuurlijk een vreemd uitgangspunt. Alle mensen zijn hypocriet... alleen verwacht ik van een betrouwbare overheid dat zijn rechtvaardige wetgeving maakt om deze hypocrisie in balans te brengen met het algemeen belang.quote:Op donderdag 26 april 2012 23:39 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Iets met pot en ketel en zo XenoOverigens zijn er verschillende mensen die jou hier regelmatig op onwaarheden betrappen, dus je bent een beetje hypocriet bezig
Goed te lezen dat jij je nog steeds vermaakt in deze reeksquote:Op donderdag 26 april 2012 23:41 schreef Scorpie het volgende:
Xeno die over stokpaardjes begintpuur leedvermaak wat ik nu zit te lezen van hem
Niet echt... ik heb vandaag weer cijfertjes gezien die aantonen dat de banksters nog steeds uit de wind gehouden worden door onze politieke elite...quote:Ben je nog niet genoeg om de oren geslagen met de cijfertjes in het vorige topic, je blaast weer zo hoog van de toren?
Das een logisch uitgangspunt. Jij wil gewoon een situatie die voor jou beter is. Of jouw buurman er beter of slechter van wordt boeit jou niet. Als jij het maar beter krijgt.quote:Op donderdag 26 april 2012 23:45 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik beweer ook niet dat hypocrisie mij vreemd is, maar om hypocrisie als argument te gaan gebruiken waarom mijn ideen niet zouden deugen is natuurlijk een vreemd uitgangspunt. Alle mensen zijn hypocriet... alleen verwacht ik van een betrouwbare overheid dat zijn rechtvaardige wetgeving maakt om deze hypocrisie in balans te brengen met het algemeen belang.
De huidige maatregel die nu wordt genomem omtrent HRA is keihard symboolpolitiek je lost hier niks mee op dat is 1 ding wat wel duidelijk is.quote:Op donderdag 26 april 2012 23:31 schreef snabbi het volgende:
De bitch-fight is nergens voor nodig. Er zijn genoeg ontwikkelingen gaande die een discussie over de inhoud mogelijk maakt.
Ik vraag me af waarom de hervorming er nu in staat. Ik vind de hervorming op zich wel best, maar levert nu geen bezuiniging op die bijdraagt aan de 3%. De lastenverzwaring gaat voornamelijk over de langere termijn. Blijkbaar moest er toch symbool politiek bedreven worden om andere maatregelen mogelijk te maken.
Ik ben nog wel zo realistisch om in te zien dat het belang van mijn buurman ook mijn belang is indien dit mijn belang niet schaad en vice versa... Dit uitgangsprincipe word echter niet gerespecteerd door de banksters...quote:Op donderdag 26 april 2012 23:47 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Das een logisch uitgangspunt. Jij wil gewoon een situatie die voor jou beter is. Of jouw buurman er beter of slechter van wordt boeit jou niet. Als jij het maar beter krijgt.
QFT.... en loopt de schatkist een hoop doekoes mis...quote:Op donderdag 26 april 2012 23:48 schreef F66K het volgende:
[..]
De huidige maatregel die nu wordt genomem omtrent HRA is keihard symboolpolitiek je lost hier niks mee op dat is 1 ding wat wel duidelijk is.
Als ze echt ballen hadden gehad dan hadden ze gezegd dat ze afrtrek binnen 20 jaar zouden gaan afbouwen. Aftrek vanaf 2013 beperken tot een bedrag 350.000 euro en dat bedrag in stappen van 17.500 euro per jaar naar 0 brengen..
Nu ontspringen een hoop huizenbezitters de dans en kunnen gewoon nog 30 jaar lang max. profiteren van HRA.
Daar maak je toch een denkfout. In jouw ogen zal de overheid nooit rechtvaardig zijn, ik geloof ook niet in een betrouwbare overheid maar je zal er toch mee moeten leven.quote:Op donderdag 26 april 2012 23:45 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik beweer ook niet dat hypocrisie mij vreemd is, maar om hypocrisie als argument te gaan gebruiken waarom mijn ideen niet zouden deugen is natuurlijk een vreemd uitgangspunt. Alle mensen zijn hypocriet... alleen verwacht ik van een betrouwbare overheid dat zijn rechtvaardige wetgeving maakt om deze hypocrisie in balans te brengen met het algemeen belang.
Precies. Het belang van jouw buurman is ook in jouw belang. Maar als het belang van jouw buurman niet in jouw belang was geweest dan had je ook niet hetzelfde als hem gewild. Inderdaad, zolang het jouw belang maar niet schaadt.quote:Op donderdag 26 april 2012 23:49 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik ben nog wel zo realistisch om in te zien dat het belang van mijn buurman ook mijn belang is indien dit mijn belang niet schaad en vice versa... Dit uitgangsprincipe word echter niet gerespecteerd door de banksters...
Doel van mijn post was het eigenlijk los te trekken van de vorm. Want of je nu voor alleen de nieuwe huizenbezitters of ook de bestaande de regels per 2013 aanpast, dit gaat eigenlijk maar een heel klein effect hebben op de begroting van 2013. Alleen op termijn heb je het hier over grotere bedragen.quote:Op donderdag 26 april 2012 23:48 schreef F66K het volgende:
[..]
De huidige maatregel die nu wordt genomem omtrent HRA is keihard symboolpolitiek je lost hier niks mee op dat is 1 ding wat wel duidelijk is.
Als ze echt ballen hadden gehad dan hadden ze gezegd dat ze afrtrek binnen 20 jaar zouden gaan afbouwen. Aftrek vanaf 2013 beperken tot een bedrag 350.000 euro en dat bedrag in stappen van 17.500 euro per jaar naar 0 brengen..
Nu ontspringen een hoop huizenbezitters de dans en kunnen gewoon nog 30 jaar lang max. profiteren van HRA.
De overheid is tot dusver een zeer loyale partner van het bankkartel gebleken...quote:Op donderdag 26 april 2012 23:51 schreef fedsingularity het volgende:
Daar maak je toch een denkfout. In jouw ogen zal de overheid nooit rechtvaardig zijn, ik geloof ook niet in een betrouwbare overheid maar je zal er toch mee moeten leven.
Hoezo niet? Willen is kunnenquote:Al die voordeeltjes voor de banken zijn wel misselijkmakend maar niet meer terug te draaien dus we kunnen beter vooruit kijken...
Wat mij stoort is dat de gevolgen niet aangepakt gaan worden, men anticipeert nu enkel op enkele aspecten van het zeepbel blazen, i.p.v. de banken een deel van de zeepbel te laten afboeken en daardoor de markt weer op gang te helpen gaan ze nu jarenlang de markt stil leggen. Alles maar dan ook echt alles om de bankmannetjes tevreden te houden... ik noem dat faalkapitalisme.... falen word beloont...quote:Met de maatregelen die er nu liggen gaan in ieder geval de prijzen wat naar beneden maar of de betaalbaarheid toeneemt en of jij en ik ervan kunnen profiteren is maar de vraag.
Een paar jaar? Weet je wel hoeveel lucht ze in de bel hebben gepompt.... daar ben je echt niet binnen een paar jaar vanaf, daarom zijn er drastische maatregelen nodig... de pijn daarvan moet je neerleggen bij de verantwoordelijke spelers. Nu legt men de rekening neer bij mensen die part nog deel hebben aan het probleem... ik vind dat echt onacceptabel... dit gaat het vertrouwen in de overheid niet herstellen.quote:Feit is wel dat er een hoop mensen zwaar in de shit raken door al die te hoge hypotheken en daar krijgt de hele economie nog wel een paar jaar last van.
Ik ben allerminst in jubelstemming.
Je interpretatie is verkeerd, ik hoef het niet beter te hebben dan mijn buurman. Wat ik echter niet wil is dat ik het slechter krijg dan mijn buurman omdat zij domme dingen hebben gedaan.quote:Op donderdag 26 april 2012 23:53 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Precies. Het belang van jouw buurman is ook in jouw belang. Maar als het belang van jouw buurman niet in jouw belang was geweest dan had je ook niet hetzelfde als hem gewild. Inderdaad, zolang het jouw belang maar niet schaadt.
Dus het gaat er niet om dat het voor iedereen beter wordt. Het gaat er voor jou om dat het voor JOU beter wordt. En dan geef je hypocriet af op de 'banksters' die precies hetzelfde denken als jij, alleen staan jullie niet aan dezelfde kant. Dus stop eens met je te verbergen achter die hele grote groep en kom er gewoon voor uit dat jij gewoon hard aan 't blaten bent omdat je heel ordinair wil dat het voor jou beter wordt, niet voor de rest, niet voor iedereen, maar primair voor jou.
Nee...quote:Op donderdag 26 april 2012 23:59 schreef 1-800-cop-shot het volgende:
Betekent het akkoord dat mensen van wie de rentevastperiode afloopt, geen hypotheekrente meer kunnen aftrekken?
Hoeveel mensen zijn er niet met een inkomen > 50K die niet kunnen kopen, van wegens hun leeftijd en het ook niet willen, en dan vraagt een particulier het inkomen op?quote:Op donderdag 26 april 2012 22:50 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ook met een inkomen van boven de 43K kun je toch gewoon niet op de vrije markt huren? En dan? Ik zou het bizar vinden. Geef minder uit dan 12% van het netto-gezinsinkomen aan wonen en dan ben ik gevrijwaard? Terwijl iemand die wellicht 25% uitgeeft wel verhoging krijgt?
Het gaat om de looptijd van de hypotheek niet om de looptijd van de rentevastperiodequote:Op donderdag 26 april 2012 23:59 schreef 1-800-cop-shot het volgende:
Betekent het akkoord dat mensen van wie de rentevastperiode afloopt, geen hypotheekrente meer kunnen aftrekken?
Maar jij hebt het zo'n beetje slechter dan iedereen, en daar liggen je eigen keuzes aan ten grondslag, niet de keuzes van je buurman.quote:Op vrijdag 27 april 2012 00:02 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Je interpretatie is verkeerd, ik hoef het niet beter te hebben dan mijn buurman. Wat ik echter niet wil is dat ik het slechter krijg dan mijn buurman omdat zij domme dingen hebben gedaan.
Je moet het zo bekijken, ik heb mijn tuin netjes aan kant gemaakt en vervolgens dumpt mijn buurman zijn tuinafval in mijn tuin omdat er al genoeg afval in zijn tuin ligt... i.p.v. zijn afval naar de stort te brengen.... tja... bij jou is nog ruimte voor mijn rommel... dus doe ff niet zo moeilijk ja...
De bakker moet voortaan ook na je inkomen vragen en de prijs van zijn brood daarop baserenquote:Op vrijdag 27 april 2012 00:03 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Hoeveel mensen zijn er niet met een inkomen > 50K die niet kunnen kopen, van wegens hun leeftijd en het ook niet willen, en dan vraagt een particulier het inkomen op?
Ook @LXIV in het vorige topic.quote:Op donderdag 26 april 2012 23:59 schreef 1-800-cop-shot het volgende:
Ik weet zeker dat mijn buren het met minder moeten doen. Ondanks dat wil ik natuurlijk niet dat zij afval dumpen in mijn tuin.quote:Op vrijdag 27 april 2012 00:03 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar jij hebt het zo'n beetje slechter dan iedereen, en daar liggen je eigen keuzes aan ten grondslag, niet de keuzes van je buurman.
ja echt een VVD principe, wie verdient moet betalen, iedere idioot kan je inkomen opvragenquote:Op vrijdag 27 april 2012 00:04 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
De bakker moet voortaan ook na je inkomen vragen en de prijs van zijn brood daarop baseren![]()
Dat is het nieuwe VVD liberalisme... betalen na draagkracht... behalve als het om belastingen gaat
Kijk.... als betalen na inkomen inhoud dat je een grotere auto kan rijden dan valt dat misschien nog te rechtvaardigen.... maar meer betalen voor dezelfde auto? Dat zouden zelfs VVD'ers een raar principe moeten vinden... behalve als het om huurders gaat.... dan zetten we de wereld ineens op zijn kop...quote:Op vrijdag 27 april 2012 00:07 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja echt een VVD principe, wie verdient moet betalen, iedere idioot kan je inkomen opvragen
Waarom niet? Draagkracht, delen van de ellende, gelijke verdeling etc, dat is toch wat je wil? Oh maar dat wil je natuurlijk alleen maar als het voor jou voordelig is.quote:Op vrijdag 27 april 2012 00:06 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik weet zeker dat mijn buren het met minder moeten doen. Ondanks dat wil ik natuurlijk niet dat zij afval dumpen in mijn tuin.
interessante lulverhaalquote:Op vrijdag 27 april 2012 00:11 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Overigens hoeft niemand verrbaasd te doen over eerbiedigende werking.
Wat ik wel verbazendwekkend vind is dat ze dat niet per heden laten ingaan, maar pas per 1/1/2013 (als ik het goed begrijp).
De oplossing is natuurlijk heel simpel. Tot jaar 20 ofzo los je ook annuitiar bijna bijna niks af. Daarna breng je het pand onder in een BV of corporatieve stichting, hoog je de hypotheek weer op, en trek je het synthetisch af. Bovendien zullen er leningen komen waarbij complementair aan de annuitaire aflossing een aanvullende lening wordt verstrekt. Dat mis je enkel de renteaftrek over het laatste deel.
Genoeg wegen die naar Rome leiden, dunkt me
Dus ik ben wel nieuwsgierig of ze ook wat flankerend anti-misbruik wetgeving bedenken.
De overheid is er om taken uit te voeren die alleen in gezamelijk verband uitgevoerd kunnen worden. Je tuin aan kant houden is een eigen verantwoordelijkheid. In de private sector van het financieren van woningen (voor het opbouwen van privaat vermogen) is er iets gruwelijk mis gegaan en de schade die daardoor ontstaat in ineens een publiekelijk probleem? Dus.... de mislukte poging van private partijen om zichzelf te verrijken is mislukt en daarom moeten we die schade gaan vergoeden met publieke middelen? Geef op zijn minst toe dat dit niet normaal is.quote:Op vrijdag 27 april 2012 00:10 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Waarom niet? Draagkracht, delen van de ellende, gelijke verdeling etc, dat is toch wat je wil? Oh maar dat wil je natuurlijk alleen maar als het voor jou voordelig is.
Wat ik niet normaal vind is dat jij achteruit gaat zitten en je hand ophoudt, in plaats van dat je zelf gaat werken. Die uitkering wordt door de werkende mensen betaald, maar ondertussen klaag jij wel steen en been dat jij voor iets anders moet betalen.quote:Op vrijdag 27 april 2012 00:17 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
De overheid is er om taken uit te voeren die alleen in gezamelijk verband uitgevoerd kunnen worden. Je tuin aan kant houden is een eigen verantwoordelijkheid. In de private sector van het financieren van woningen (voor het opbouwen van privaat vermogen) is er iets gruwelijk mis gegaan en de schade die daardoor ontstaat in ineens een publiekelijk probleem? Dus.... de mislukte poging van private partijen om zichzelf te verrijken is mislukt en daarom moeten we die schade gaan vergoeden met publieke middelen? Geef op zijn minst toe dat dit niet normaal is.
Sure... wishful thinking... misschien als de zeepbel helemaal is leeggelopen en er mensen zijn die streven naar een upgrade van hun huis... maar tot die tijd zie ik dat er niet van komen.quote:Op vrijdag 27 april 2012 00:11 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Bovendien zullen er leningen komen waarbij complementair aan de annuitaire aflossing een aanvullende lening wordt verstrekt. Dat mis je enkel de renteaftrek over het laatste deel.
Dat doe jij al jaaaaaren Xenoquote:Op vrijdag 27 april 2012 00:18 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Sure... wishful thinking... misschien als de zeepbel helemaal is leeggelopen en er mensen zijn die streven naar een upgrade van hun huis... maar tot die tijd zie ik dat er niet van komen.
Je kiest er weer voor om te ontwijken, vergeet die uitkering even en veronderstel dat ik gewoon een eigen inkomen verwerf...quote:Op vrijdag 27 april 2012 00:18 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Wat ik niet normaal vind is dat jij achteruit gaat zitten en je hand ophoudt, in plaats van dat je zelf gaat werken. Die uitkering wordt door de werkende mensen betaald, maar ondertussen klaag jij wel steen en been dat jij voor iets anders moet betalen.
Tot dusver zie ik de markt verslechteren... niet zo snel als 'gewenst' maar toch....quote:
Ik ontwijk helemaal niksquote:Op vrijdag 27 april 2012 00:20 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Je kiest er weer voor om te ontwijken, vergeet die uitkering even en veronderstel dat ik gewoon een eigen inkomen verwerf...
Oh dat ben ik wel met je eens. Maar ondertussen wordt jij er nog steeds niet beter van. Wat toch het doel is van jouw hoop.quote:Op vrijdag 27 april 2012 00:21 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Tot dusver zie ik de markt verslechteren... niet zo snel als 'gewenst' maar toch....
Iedere dag dat het slechter met de woningmarkt gaat betekend dat herstel een dag dichterbij komt.quote:Op vrijdag 27 april 2012 00:23 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Oh dat ben ik wel met je eens. Maar ondertussen wordt jij er nog steeds niet beter van. Wat toch het doel is van jouw hoop.
ja lijkt me ook , beetje sulligquote:
Ik ben ook een optimist. Ik heb het goed en ik krijg het nog beter.quote:Op vrijdag 27 april 2012 00:26 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Iedere dag dat het slechter met de woningmarkt gaat betekend dat herstel een dag dichterbij komt.
Mijn glas is halfvol... ik ben een optimist
Dit kabinet geeft niks om de scheeflener... het draait alleen maar om de banksters... die moeten gespaard worden. Zij hebben domme dingen gedaan en de rekening moet door anderen betaald worden.... walgelijk....quote:Op vrijdag 27 april 2012 00:29 schreef F66K het volgende:
Iedereen die de afgelopen 16 jaar een huis (3x een huis) heeft gekocht moet gewoon de hand in eigen boezem steken. Het wordt tijd dat de huizenbezitter zijn verantwoordelijkheid neemt voor zijn eigen bezit.
HRA is geen recht het was enkel bedoelt als stimuleringsmaatregel die zijn doel voorbij is geschoten.En als het blijkt dat je als woningbezitter de bruto-woonlast van je woning niet kan dragen dan leef je boven je stand en dan moet je gewoon verlies nemen.
Ik gun iedereen een betere toekomst... behalve de banksters die deze situatie veroorzaakt hebben.quote:Op vrijdag 27 april 2012 00:35 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik ben ook een optimist. Ik heb het goed en ik krijg het nog beter.
Tuurlijk zijn de bankiers mede verantwoordelijk maar uiteindelijk hebben deze scheefleners zelf hun handtekening gezet onder het contract niemand was verplicht om een huis te kopen.quote:Op vrijdag 27 april 2012 00:40 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Dit kabinet geeft niks om de scheeflener... het draait alleen maar om de banksters... die moeten gespaard worden. Zij hebben domme dingen gedaan en de rekening moet door anderen betaald worden.... walgelijk....
Maar toch als eerste jezelf. Als jij het maar beter krijgt, dan maakt het niet meer veel uit wat er met de rest gebeurd. Sure, als zij het beter krijgen is dat mooi, maar als zij het niet beter krijgen, dan maakt dat ook niet uit, immers, als jij het maar goed hebt, toch?quote:Op vrijdag 27 april 2012 00:41 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik gun iedereen een betere toekomst... behalve de banksters die deze situatie veroorzaakt hebben.
Niet zeggen!!! dit riep ik (echt waar) tig tig topics geleden al, maar dat was niet zo, want er 'was toch niemand die al die kleine lettertjes ging doorlezen' of 'je snapt toch niet wat er staat'.quote:Op vrijdag 27 april 2012 00:43 schreef F66K het volgende:
[..]
Tuurlijk zijn de bankiers mede verantwoordelijk maar uiteindelijk hebben deze scheefleners zelf hun handtekening gezet onder het contract niemand was verplicht om een huis te kopen.
Ik heb zelf jarenlang bij een bank gewerkt en hypothecaire/ consumptieve leningen verstrekt aan deze scheefleners. En ik heb nog nooit een pistool op iemand zijn hoofd gezet en gezegd dat hij/zij moest tekenen.quote:Op vrijdag 27 april 2012 00:45 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Niet zeggen!!! dit riep ik (echt waar) tig tig topics geleden al, maar dat was niet zo, want er 'was toch niemand die al die kleine lettertjes ging doorlezen' of 'je snapt toch niet wat er staat'.![]()
dus het was de schuld van de banken.
Toen ik vroeg hoe het dan kwam dat niet iedereen zo'n wanproduct had maar alleen maar bepaalde mensen (want immers, je zou verwachten dat als dat aan de bank lag, ze iedereen zo'n product verkochten want daar werden de banken beter van) bleef het angstvallig stil.
Oh god, nu heb je je eigen doodvonnis zowat getekend hier met die 1e regel. Maar het is wel mooi dat je over dat pistool begint. Ik vroeg toen inderdaad ook of de bank dan soms een pistool tegen je hoofd zette en je dwong te tekenen. Kwam ook geen antwoord op.quote:Op vrijdag 27 april 2012 01:01 schreef F66K het volgende:
[..]
Ik heb zelf jarenlang bij een bank gewerkt en hypothecaire/ consumptieve leningen verstrekt aan deze scheefleners. En ik heb nog nooit een pistool op iemand zijn hoofd gezet en gezegd dat hij/zij moest tekenen.
Toen zag je ook al dat deze problemen er aan zaten te komen klanten met een jaarinkomen van 80.000 euro per jaar die al maximaal belast waren.
Mensen willen wel graag de lusten maar niet de lasten. Als ze een nieuwe auto willen kopen vergelijken ze wel 4 soorten auto's gaan bij 5 dealers langs om de beste deal te krijgen, kennen alle specificaties van de auto uit een hun hoofd.
Maar voor de financiering van de auto tekenen ze eerste de beste contract. Want ze willen zou graag die auto hebben en als na 3 maanden de nieuwigheid van de auto af is dan komt pas het besef van hoeveel ze per maand moeten betalen de komende 10 jaar.
Ja dat de producten expres moeilijk worden gepresenteerd doet geen alarmbel rinkelen? Was het commissie De Wit die de bankiers op de vingers tikte?quote:Op vrijdag 27 april 2012 01:03 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Oh god, nu heb je je eigen doodvonnis zowat getekend hier met die 1e regel. Maar het is wel mooi dat je over dat pistool begint. Ik vroeg toen inderdaad ook of de bank dan soms een pistool tegen je hoofd zette en je dwong te tekenen. Kwam ook geen antwoord op.
Iedereen is verantwoordelijk voor zichzelf. De bank hoeft niet je handje vast te houden. Als je blijkbaar zo flink bent om een hypotheek af te sluiten moet je ook maar zo flink zijn om te zorgen dat je de ins en outs weet van wat je gaat doen.
Oh dus als jij bij de bank zit, en de vriendelijke meneer tegenover je ontwijkt kritische vragen die je stelt of kan het zelfs niet eens fatsoenlijk aan je uitleggen dan denk jij "tof! Ik zet direct mn handtekening!" ?quote:Op vrijdag 27 april 2012 01:10 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ja dat de producten expres moeilijk worden gepresenteerd doet geen alarmbel rinkelen? Was het commissie De Wit die de bankiers op de vingers tikte?
Dat zegt dan genoeg ja.... en dan tóch je handtekening zetten. Wat je als klant toch echt vol-le-dig zelf doet. Dus je bent toch echt zelf verantwoordelijk daarvoor, want die bank kan wazige producten hebben hoe ze willen, al hebben ze er 1000. Zolang de consument zn handtekening niet zet raken ze die producten aan de straatstenen niet kwijt.quote:Op vrijdag 27 april 2012 01:20 schreef opgebaarde het volgende:
Uiteraard ben je zelf verantwoordelijk maar als een bank expres een zo ingewikkeld mogelijk product op de markt brengt... Dan zegt dat genoeg.
Laat maar een staatsbank komen waarbij de consument niet bang hoeft te zijn om genaaid te worden, mag wat kosten. Een bank die zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid nakomt en waar vertrouwen in is, mogen dr andere banken lekker hun ding doen
Volgens mij hebben banken een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Dan is producten op de markt brengen waarbij je bewust consumenten wilt uitknijpen volgens mij verkeerd. Ze wisten dat de consument in de veronderstelling waren dat zij een ander product aanschaften. Hoe kun je dat ok vinden, als zelfs best capabele adviseurs er in trappen, dan zijn het best geevancieerde scamsquote:Op vrijdag 27 april 2012 01:22 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat zegt dan genoeg ja.... en dan tóch je handtekening zetten. Wat je als klant toch echt vol-le-dig zelf doet. Dus je bent toch echt zelf verantwoordelijk daarvoor, want die bank kan wazige producten hebben hoe ze willen, al hebben ze er 1000. Zolang de consument zn handtekening niet zet raken ze die producten aan de straatstenen niet kwijt.
Maar die klanten dachten dus blijkbaar 'ik snap er geen kut van en dat is de allerbeste reden om tóch mn handtekening te zetten'.
Ja inderdaad, de schuld van de banken ja
Maar je bent net nog aan 't praten dat er dan alarmbellen moeten afgaan als het allerlei ingewikkelde producten zijn. Waarom gingen die alarmbellen dan niet af bij die mensen die zo'n product hebben?quote:Op vrijdag 27 april 2012 01:28 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Volgens mij hebben banken een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Dan is producten op de markt brengen waarbij je bewust consumenten wilt uitknijpen volgens mij verkeerd. Ze wisten dat de consument in de veronderstelling waren dat zij een ander product aanschaften. Hoe kun je dat ok vinden, als zelfs best capabele adviseurs er in trappen, dan zijn het best geevancieerde scams
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 8% gewijzigd door CoolGuy op 27-04-2012 01:37:22 ]Breitling - Instruments for Professionals
quote:Op vrijdag 27 april 2012 01:20 schreef opgebaarde het volgende:
Uiteraard ben je zelf verantwoordelijk maar als een bank expres een zo ingewikkeld mogelijk product op de markt brengt... Dan zegt dat genoeg. Dan mag jij wel blijven zeiken dat het allemaal de benadeelden hun eigen schuld is maar dat is iets te rooskleurig (zoals iirc commissie De Wit over een aantal producten ook concludeerde)
Laat maar een staatsbank komen waarbij de consument niet bang hoeft te zijn om genaaid te worden, mag wat kosten. Een bank die zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid nakomt en waar vertrouwen in is, mogen dr andere banken lekker hun ding doen
Een hypotheek of een consumptieve lening zijn de meest eenvoudige producten van een bank.quote:Op vrijdag 27 april 2012 01:20 schreef opgebaarde het volgende:
Uiteraard ben je zelf verantwoordelijk maar als een bank expres een zo ingewikkeld mogelijk product op de markt brengt... Dan zegt dat genoeg.
quote:Op vrijdag 27 april 2012 01:31 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar je bent net nog aan 't praten dat er dan alarmbellen moeten afgaan als het allerlei ingewikkelde producten zijn. Waarom gingen die alarmbellen dan niet af bij die mensen die zo'n product hebben?
Waarom heeft niet iedereen zo'n product, want als het allemaal aan de banken lag, dan hadden ze toch wel iedereen zo'n product gegeven?
Waarom zijn er mensen die zo'n product niet hebben? Is dat omdat de banken die mensen aardiger vonden of luisterden die mensen wel naar hun alarmbellen/waren ze wat slimmer ?Bijv dat woekerpolissen gewoon rustig jaren bestaan hebben?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ow en er wordt zeker te weten veel te veel te veel en snel gekankerden en alle verantwoordelijkeid gelegd op en bij banken
En excuus voor die schandalige fout, mijn nederige excuses ik zit per telefoon
Dit is geen antwoord op die 3 vragen die ik stelde. Geef eens antwoord per vraag?quote:Op vrijdag 27 april 2012 01:48 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Bijv dat woekerpolissen gewoon rustig jaren bestaan hebben?
Ow en er wordt zeker te weten veel te veel te veel en snel gekankerden en alle verantwoordelijkeid gelegd op en bij banken
Nee ik bedoelde het niet als aanval. Ik zag het woord staan zoals jij het schreef, en bedacht toen dat je dat niet bedoelde, maar hield rekening met de mogelijkheid dat het een woord was dat ik niet ken, dus ben ik 't gaan googlen (quote:En excuus voor die schandalige fout, mijn nederige excuses ik zit per telefoon
Dat die polissen zo massaal en zo lang verkocht zijn terwijl er niet gewaarschuwd werd door consumentenorganisaties of instanties, wel mooi voorbeeld dat niet alleen domme en naïeve mensen er in trapten =) En Aegon, Fortis etc hebben volgens mij behoorlijk hard geboet. Ik kan de simpele vragen niet uitgebreid beantwoorden aangezien ik niet bij machten ben =)quote:Op vrijdag 27 april 2012 01:50 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dit is geen antwoord op die 3 vragen die ik stelde. Geef eens antwoord per vraag?
[..]
Dat, of er zijn veel meer naïeve en domme mensen dan jij dacht. Das leuk dat die geboet hebben, want die hebben geboet voor het aanbieden van vage producten. Dat was de keus van die banken. Maar het daadwerkelijk afnemen van die producten was de keus van de consumenten, en daarmee dus ook hun verantwoordelijkheid.quote:Op vrijdag 27 april 2012 01:58 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Dat die polissen zo massaal en zo lang verkocht zijn terwijl er niet gewaarschuwd werd door consumentenorganisaties of instanties, wel mooi voorbeeld dat niet alleen domme en naïeve mensen er in trapten =) En Aegon, Fortis etc hebben volgens mij behoorlijk hard geboet
Ik ben voor terugkeer van de Giro, daar werd je niet genaaidquote:Op vrijdag 27 april 2012 01:20 schreef opgebaarde het volgende:
Uiteraard ben je zelf verantwoordelijk maar als een bank expres een zo ingewikkeld mogelijk product op de markt brengt... Dan zegt dat genoeg. Dan mag jij wel blijven zeiken dat het allemaal de benadeelden hun eigen schuld is maar dat is iets te rooskleurig (zoals iirc commissie De Wit over een aantal producten ook concludeerde)
15.000 huizen, hoe veel van die huizen zullen de markt op komen omdat de huidige bewoners het niet kunnen betalen...quote:Woningcorporatie Vestia wil de komende tien jaar vijftienduizend van de 89.000 woningen verkopen. Dat staat in een plan van de corporatie om weer financieel gezond te worden. Ook wil Vestia veel minder gaan investeren.
Verder wil minister van Binnenlandse Zaken Liesbeth Spies (CDA) dat eind mei afspraken zijn gemaakt met banken over de behandeling van de derivatenportefeuilles die de corporatie in de problemen hebben gebracht, schrijft ze donderdag in een brief aan de Tweede Kamer.
De Rotterdamse corporatie Vestia kwam in grote financiële problemen doordat voormalig directeur Erik Staal de woningcorporatie via derivaten verzekerde tegen een te hoge rente. Omdat de rente laag bleef, moest Vestia extra onderpand storten bij de banken. Hiervoor moest een noodlening van ruim een miljard euro worden afgesloten.
Vestia wil nu, om weer financieel gezond te worden, onder meer kosten besparen binnen de eigen organisatie. Verder is Vestia van plan bij vrijkomende woningen de huur op te trekken naar 92 procent van de maximale huur. Het plan om daar 95 procent van te maken is na overleg met de landelijke huurdersvereniging bijgesteld. Op onderhouds- en verbeterprogramma's wordt niet bezuinigd.
Toezichthouder het Centraal Fonds Volkshuisvesting (CFV) vindt het verbeterplan als geheel nog niet goed genoeg, maar volgens het fonds zijn er wel aanknopingspunten die tot een verbetering van de positie van Vestia kunnen leiden. Spies is het hiermee eens. Het CFV vindt onder meer dat Vestia alleen nog moet gaan investeren, als dat juridisch afdwingbaar is.
Het herstel van Vestia gaat volgens Spies een belemmering vormen voor 'de noodzakelijke investeringsopgaven in de achterstandswijken'. Dat geldt onder meer voor wijken in Den Haag en Rotterdam. Spies wil aan koepelorganisatie Aedes vragen te kijken of andere corporaties een bijdrage willen leveren aan de noodzakelijke investeringen in de gebieden waar Vestia actief is.
Interim-bestuurders van Vestia Jacques Thielen en Gerard Erents laten in een reactie op de brief van de minister weten dat volgens hen er een ambitieus plan ligt om Vestia weer op de rails te krijgen. "Het is duidelijk dat er scherp aan de wind moet worden gevaren. Veel van de maatregelen zijn ingrijpend en kennen de nodige consequenties. Wij kunnen nu aan de slag."
Bron: Novum
Voornamelijk punt 2 wordt makkelijk vergeten (zie kreten als 20% waardedaling). Vandaag maar eens uitrekenen wat dat precies betekent voor een aantal rentescenario's.quote:Op vrijdag 27 april 2012 07:03 schreef Bayswater het volgende:
Nachtje over geslapenZoveel gaat dit niet veranderen op korte termijn (0-5 jaar), niet voor de huizenprijzen en ook niet voor de schatkist.
Punt 1: Er is zekerheid en nog een flinke HRA binnen de annuiteit (veel rente aan het begin)
Punt 2: zie deel 2 punt 1
Ga naar een willekeurige hypotheek berekensite en vul je salaris in, dan eenmaal een complete annuitaire hypotheek kiezen en de andere keer een 50% aflossingsvrije en 50% annuitair en je weet het.quote:Op vrijdag 27 april 2012 07:14 schreef komrad het volgende:
is er al een globale doorrekening gemaakt wat dit voor het leenvermogen betekent en als gevolg daarvan wat de omvang van de prijscorrectie ongeveer zal zijn?
Waarschijnlijk om banken nog even de tijd te geven hun beleid aan te passen. Dit is een behoorlijk ingrijpende maatregel voor banken. Niet alleen financieel gezien (spaarhypotheken waren toch wel een melkkoe gezien de gekoppelde polissen), maar ook organisatorisch gezien: systemen (zoals het klantprofiel) moeten worden aangepast, adviseurs moeten worden geinformeerd en moeten hun advies volledig aanpassen, etc.quote:Op vrijdag 27 april 2012 00:11 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Overigens hoeft niemand verrbaasd te doen over eerbiedigende werking.
Wat ik wel verbazendwekkend vind is dat ze dat niet per heden laten ingaan, maar pas per 1/1/2013 (als ik het goed begrijp).
Ik heb echt geen idee waar je het over hebt. Heb je dit zelf wel?quote:De oplossing is natuurlijk heel simpel. Tot jaar 20 ofzo los je ook annuitiar bijna bijna niks af. Daarna breng je het pand onder in een BV of corporatieve stichting, hoog je de hypotheek weer op, en trek je het synthetisch af. Bovendien zullen er leningen komen waarbij complementair aan de annuitaire aflossing een aanvullende lening wordt verstrekt. Dat mis je enkel de renteaftrek over het laatste deel.
Wel als de maatschappij dat brood subsidieerd ja.quote:Op vrijdag 27 april 2012 00:04 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
De bakker moet voortaan ook na je inkomen vragen en de prijs van zijn brood daarop baseren![]()
Dat is het nieuwe VVD liberalisme... betalen na draagkracht... behalve als het om belastingen gaat
bij mijn weten is oversluiten toch gewoon feitelijk een nieuwe hypotheek afsluiten? hoe zit dat nou?quote:Op vrijdag 27 april 2012 09:48 schreef mefke79 het volgende:
Over de hypotheekrente: tja, ze moeten iets natuurlijk, want zo doorgaan is ook geen optie. Onze rentevasteperiode loopt over een paar jaar af, als je dan het aanbod van je eigen hypotheekverstrekker doet, sluit je toch niet over? Dan mag je toch gewoon zo blijven waar je bent?
Is al besproken.quote:Op vrijdag 27 april 2012 10:05 schreef simmu het volgende:
concrete vraag vanuit een ander topic:
[..]
bij mijn weten is oversluiten toch gewoon feitelijk een nieuwe hypotheek afsluiten? hoe zit dat nou?
Klopt al vind ik 'gunstig' niet de juiste term. Net zoals dat ik niet spreek van gunstig omdat ik niet ben overvallen op straat of iets dergelijksquote:Op vrijdag 27 april 2012 10:13 schreef mefke79 het volgende:
Krekker, dat is gunstig gezien de nieuwe kabinetsvoorstellen. Dat betekent dat alle huidige hypotheken gewoon blijven zoals ze zijn, ook aan het einde van de rentevasteperiode. Tenzij je natuurlijk zelf gaat oversluiten. Maar goed, dan zit je dus met een stuk aflossingsvrij wat dan niet meer kan/mag. Of wel mag, maar waar je geen rente over mag aftrekken.
Yup.quote:Op vrijdag 27 april 2012 10:20 schreef mefke79 het volgende:
'gunstig' is wat raar verwoord, maar ik bedoelde het dus om je tweede stukje: als ze het werkelijk gingen afdwingen hadden we pas echt een probleem.
altijd nog beter dan de rente van dat hele deel niet meer mogen aftrekken. En och, het speelt voor ons pas over 2,5 jaar, tegen die tijd kan het al drie keer anders zijn. Ga me er nu nog niet druk over maken.quote:Op vrijdag 27 april 2012 10:35 schreef Bayswater het volgende:
Stel je voor dat de rentepercentages voor aflossingsvrije hypotheken nu de lucht in schieten, dan is een nieuwe rentevasteperiode ook geen pretje meer.
en 100.000 nederlanders met hemquote:Op vrijdag 27 april 2012 10:26 schreef Scorpie het volgende:
Zo Xenotje, met die nieuwe regels kan je een eigen huis helemaal op je buikje schrijven.
Hoezo verplicht de bank je indirect om af te lossen?quote:Op vrijdag 27 april 2012 10:35 schreef Bayswater het volgende:
Stel je voor dat de rentepercentages voor aflossingsvrije hypotheken nu de lucht in schieten, dan is een nieuwe rentevasteperiode ook geen pretje meer en verplicht de bank je indirect af te lossen.
ja, maar als je aflost is je leenbedrag lager en dus betaal je minder rente. Of je dan totaal ook minder betaald is weer een ander verhaal.quote:Op vrijdag 27 april 2012 10:46 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Hoezo verplicht de bank je indirect om af te lossen?
Veel mensen die moeite hebben de hogere rente te betalen zullen dan al helemaal niet in staat zijn daarnaast ook nog eens af te lossen.
Vroeger waren er ook geen auto's, was er ook geen internet, etc.quote:Op vrijdag 27 april 2012 10:44 schreef michaelmoore het volgende:
Het beste is als de bank gewoon alle hypotheken omzet naar annuïteit, dat is heel simpel
gewoon ander rekenschema
Vroeger was er alleen annuïteit of lineair
Helaas gaat dit heel geleidelijk, terwijl jouw maandlast wel direct omhoog gaat. En de meeste mensen die in de problemen komen door een sterke rentestijging aan het eind van de rentevasteperiode hebben absoluut niet de mogelijkheid eerst een paar jaar die verhoogde maandlast te dragen.quote:Op vrijdag 27 april 2012 10:48 schreef mefke79 het volgende:
[..]
ja, maar als je aflost is je leenbedrag lager en dus betaal je minder rente. Of je dan totaal ook minder betaald is weer een ander verhaal.
En maar dom hosanna blijven roepen omdat de huizenprijzen dalenquote:Op vrijdag 27 april 2012 10:43 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en 100.000 nederlanders met hem
Eerst sparen en dan een vaste baan en dan pas iets kopen
annuitaire leningen zitten nu ook in de systemen en de adviezen. Raar is is dat je nu een overgangsperiode krijgt waarin elke koper zich vol zal zuigen met schuld. Op korte termijn werkt het alleen averechts.quote:Op vrijdag 27 april 2012 09:24 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Waarschijnlijk om banken nog even de tijd te geven hun beleid aan te passen. Dit is een behoorlijk ingrijpende maatregel voor banken. Niet alleen financieel gezien (spaarhypotheken waren toch wel een melkkoe gezien de gekoppelde polissen), maar ook organisatorisch gezien: systemen (zoals het klantprofiel) moeten worden aangepast, adviseurs moeten worden geinformeerd en moeten hun advies volledig aanpassen, etc.
Ja, dat heb ikquote:Ik heb echt geen idee waar je het over hebt. Heb je dit zelf wel?
Ja, op een annuitaire lening wordt in de eerste periode vrij weinig afgelost, minder dan ingelegd wordt in een spaarpolis bijvoorbeeld.quote:Dat de aflossingscomponent binnen de annuiteit in de loop van de jaren hoger wordt en de rentecomponent lager, wil natuurlijk niet betekenen dat je 'bijna niks aflost' zoals jij het populair zegt. Zie voor de beeldvorming het rekenvoorbeeld onderaan deze pagina: http://financieel.infonu.(...)teitenhypotheek.html
4% kosten voor het resetten van renteaftrek. Dat gebeurt al hoor.quote:Daarnaast kun je een pand niet zomaar onder brengen in een BV of corporatieve stichting en hierbij de hypotheek even hupsakee ophogen. Er zal gewoon sprake zijn van verkoop, het afsluiten van een nieuwe hypotheek met bijkomende kosten (overdrachtsbelasting, notariskosten, afsluitprovisie, etc), inkomentoetsen (heeft die leuke BV en/of stichting van jou wel inkomsten en winst e.d.?).
Per belastingsubject. Daarom ook sfeerovergangen naar onderneming/rechtspersoon, of evt. tussen partners.quote:En last but not least: zelfs onder de huidige regelgeving wordt de HRA-teller niet zomaar weer gereset bij de aankoop van een nieuwe woning. Wanneer jij nog maar 10 jaar aftrek overhebt en je koopt een nieuwe woning die ongeveer even veel kost als de oude woning opbrengt, heb je over de nieuwe hypotheek nog maar 10 jaar HRA.
Nu is het wel zo dat de eigenwoningreserve komt te vervallen wanneer er niet binnen 3 jaar een nieuwe woning wordt gekocht, maar goed, het plan slaat ook gezien de andere punten die ik noem nergens op
Vroeger moest je er een levensverzekering bij afsluiten. Ja, woekerpolissen bestaan al sinds de jaren '50quote:Op vrijdag 27 april 2012 10:44 schreef michaelmoore het volgende:
Het beste is als de bank gewoon alle hypotheken omzet naar annuïteit, dat is heel simpel
gewoon ander rekenschema
Vroeger was er alleen annuïteit of lineair
Geen mod meer?quote:Op vrijdag 27 april 2012 10:56 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Vroeger moest je er een levensverzekering bij afsluiten. Ja, woekerpolissen bestaan al sinds de jaren '50
Ben in ieder geval benieuwd of er een verschil komt in de rente tussen de aftrekbare annuiteiten en de niet aftrekbare aflossingsvrije hypotheken. Banken lijken mij ook wel gebaat bij hypotheken die juist voor een deel niet afgelost worden vanwege de renteinkomsten.quote:Op vrijdag 27 april 2012 10:46 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Hoezo verplicht de bank je indirect om af te lossen?
Veel mensen die moeite hebben de hogere rente te betalen zullen dan al helemaal niet in staat zijn daarnaast ook nog eens af te lossen.
Wat is dat weer voor iets bizars, nieuwbouw rente, ook wederom alleen maar door banken bedacht om het ondoorzichtiger te maken.quote:Op vrijdag 27 april 2012 10:56 schreef mefke79 het volgende:
Maar goed, ergens ben je ook niet helemaal slim bezig geweest als je x jaar geleden met een lage rente iets afsloot en niet bedacht hebt dat bij het aflopen van de rentevasteperiode die rente omhoog zou gaan. Ik bedoel, wij zitten op 4,1 nu. De kans dat het dat blijf is klein, want dat was een nieuwbouwrente . Daar zijn we ook goed voor gewaarschuwd, geen probleem.
dat heette vroeger renteverlies tijdens de bouwquote:Op vrijdag 27 april 2012 11:13 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat is dat weer voor iets bizars, nieuwbouw rente, ook wederom alleen maar door banken bedacht om het ondoorzichtiger te maken.![]()
Ik ben blij dat ik wat meer rente betaal maar dat deze vast staat en voordat de rente gereset wordt heb ik de boel afgelost.
nee hoor dat was je niet verplicht om bij diezelfde maatschappij te doenquote:Op vrijdag 27 april 2012 10:56 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Vroeger moest je er een levensverzekering bij afsluiten. Ja, woekerpolissen bestaan al sinds de jaren '50
Dat was voor iedereen die niet geaccepteerd werd voor een reguliere hypotheek, maar wel als ze er een extreem dure verzekering bij kochten. Niks nieuws onder de zon.quote:Op vrijdag 27 april 2012 11:24 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee hoor dat was je niet verplicht om bij diezelfde maatschappij te doen
Overlijdensriscoverzekering was dat
Hypotheken op lev. basis dat was alleen voor de rijken
quote:Huurders met een inkomen tussen de 33.000 en 43.000 gaan de inflatie plus 1 procent meer huur betalen.
Sjeu, zouden mensen die locatie, locatie, locatie roepen dan toch een kern van waarheid te pakken hebben?quote:Op vrijdag 27 april 2012 11:31 schreef Wespensteek het volgende:
Dit akkoord maakt de problemen nog groter. De BTW wordt verhoogd en daarmee wordt nieuwbouw nog duurder. Ook gaan ze de reiskosten vergoeding belasten. Mensen worden dus gestimuleerd dichter bij het werk te gaan wonen en dus komt er in de stad meer vraag naar een woning en buiten de regio's met veel werk minder vraag. Eigenlijk vergroot men daarmee de huidige situatie van de dalende huizenprijzen in bepaalde regio's enorm en worden de huizen tekorten in de stedelijke regio's nog groter. Mensen die nu in de verkeerde regio een huis hebben met een gedaalde waarde zitten muur vast en hun problemen worden alleen groter omdat hun koopkracht verder aangetast wordt door de BTW maatregel en de reiskosten maatregel.
De overheid heeft op geen enkel tijdstop gegarandeerd dat de HRA regeling hetzelfde blijft gedurende de komende 30 jaar.quote:Op vrijdag 27 april 2012 10:28 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Yup.
Maar de overheid zou daardoor van zichzelf wel een heeeeeel erg onbetrouwbare schofterige partner hebben gemaakt aangezien men dan dus eigenlijk zou zeggen:
"Fuck de afspraken die we eerder met u hebben gemaakt: u past uw hypotheek maar aan, ondanks de contractuele afspraken die u met uw bank heeft gemaakt, of wij bieden u geen HRA aftrek meer, dit ondanks eerdere afspraken die wij met u hebben gemaakt, waarin wij u de aftrek voor 30 jaar garandeerden..."
Maar goed, een kat in het nauw maakt rare sprongen, dus misschien moeten we ze inderdaad 'dankbaar' zijn dat het hierbij is gebleven
Hmmm. Door als overheid banken hiertoe te dwingen zou je inderdaad zelfs bestaande/lopende hypotheken (bij herziening van het rentecontract) kunnen aanpakken. Maar ik zou dit wel een HEEEEL smerige vieze aanpak vindenquote:Op vrijdag 27 april 2012 11:09 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Ben in ieder geval benieuwd of er een verschil komt in de rente tussen de aftrekbare annuiteiten en de niet aftrekbare aflossingsvrije hypotheken.
Inderdaad. Maar ja, verplichtingen van de overheid kan men waarschijnlijk niet tegenop.quote:Banken lijken mij ook wel gebaat bij hypotheken die juist voor een deel niet afgelost worden vanwege de renteinkomsten.
Men spreekt inderdaad van 'maximaal 30 jaar'... Maar hiermee spiegelt men de burger wel een bepaald vooruitzicht voor. Hier dan tussentijds toch op terugkomen, terwijl mensen deels op basis van dit vooruitzicht keuzes hebben gemaakt, mag dan juridisch gezien misschien mogelijk zijn, het maakt de overheid er niet betrouwbaarder op.quote:Op vrijdag 27 april 2012 11:35 schreef Istrilyin het volgende:
[..]
De overheid heeft op geen enkel tijdstop gegarandeerd dat de HRA regeling hetzelfde blijft gedurende de komende 30 jaar.
De renteopslagen bij variabele rente hypotheken zijn de laatste jaren al flink gestegen. Als we zien dat de rente die de staat voor 10 jaar obligaties betaald 2.26% is en je als burger bij een bank opeens voor 10 jaar vast op dit momentvoor 10 jaar vast rond de 4.7% kwijt bent.quote:Op vrijdag 27 april 2012 11:41 schreef KreKkeR het volgende:
Overigens weet ik even niet of dit juridisch wel zou kunnen. Een renteopslag op basis van de hypotheekvorm zou namelijk eigenlijk ook een wijziging van het product zijn lijkt mij. En dat kan weer niet zomaar zonder toestemming tijdens een rentevastperiode.
Toch zegt een onderozek van de NMA iets anders. Wat is jouw bron?quote:Op vrijdag 27 april 2012 11:48 schreef _VoiD_ het volgende:
Mijn ouders hebben een hypotheek in Belgie en betalen, let op, 1,65% rente.... (variabel). En toevallig gisteren een Belgische gesproken die 30 jaar vast heeft voor 3,8%. Kom daar maar mee aan met die rentes in Nederland.
De hypotheekrentes in dit land zijn gewoon te hoog juist vanwege de HRA (betaald wordt het toch wel). Maar dat wisten we natuurlijk allemaal allang.
De NMa zegt helemaal niet iets anders! NMa: Geen prijsafspraken, dat zeggen ze.quote:Op vrijdag 27 april 2012 11:52 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Toch zegt een onderozek van de NMA iets anders. Wat is jouw bron?
Maar zelfs als je in nl maar 75% hoeft te financieren dan nog krijg je minder korting als dat je krijgt door de NHG.quote:Op vrijdag 27 april 2012 12:02 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
De NMa zegt helemaal niet iets anders! NMa: Geen prijsafspraken, dat zeggen ze.
Zonder HRA/NHG zou de rente veel meer afhankelijk zijn van het risico, en dus de eigen inleg. Ik neem aan dat _VoiD_'s ouders in Belgie geen 110% hypotheek hebben waar ze 1,65% over betalen.
Klopt. Idioot natuurlijk, en des te meer reden om de NHG op te doeken.quote:Op vrijdag 27 april 2012 12:07 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar zelfs als je in nl maar 75% hoeft te financieren dan nog krijg je minder korting als dat je krijgt door de NHG.![]()
http://www.hypotheek-rent(...)ast-vergelijken.html
Een bank betaalt dat ook veel meer dan staatsrente, he.quote:Op vrijdag 27 april 2012 11:46 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De renteopslagen bij variabele rente hypotheken zijn de laatste jaren al flink gestegen. Als we zien dat de rente die de staat voor 10 jaar obligaties betaald 2.26% is en je als burger bij een bank opeens voor 10 jaar vast op dit momentvoor 10 jaar vast rond de 4.7% kwijt bent.
Dat is weer wat anders. Ons huis was een nieuwbouwhuis. En als je voor een nieuwbouwhuis een hypotheek afsluit zijn er banken waarbij andere (lagere) rentetarieven gelden dan bij bestaande woningen.quote:Op vrijdag 27 april 2012 11:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dat heette vroeger renteverlies tijdens de bouw
1,8% in Nederland ook goed? http://www.obvion.nl/Hypo(...).htm#variabele_rentequote:Op vrijdag 27 april 2012 11:48 schreef _VoiD_ het volgende:
Mijn ouders hebben een hypotheek in Belgie en betalen, let op, 1,65% rente.... (variabel). En toevallig gisteren een Belgische gesproken die 30 jaar vast heeft voor 3,8%. Kom daar maar mee aan met die rentes in Nederland.
De hypotheekrentes in dit land zijn gewoon te hoog juist vanwege de HRA (betaald wordt het toch wel). Maar dat wisten we natuurlijk allemaal allang.
Wat is het verschil tussen flexibele en variabele rente, als je iets omhoog scrollt kom je opeens andere percentages tegen.quote:Op vrijdag 27 april 2012 12:13 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
1,8% in Nederland ook goed? http://www.obvion.nl/Hypo(...).htm#variabele_rente
Bedoel je nu die koopsompolissen waar je zelf ingetuind bent?quote:Op vrijdag 27 april 2012 00:41 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik gun iedereen een betere toekomst... behalve de banksters die deze situatie veroorzaakt hebben.
quote:Op vrijdag 27 april 2012 12:24 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat is het verschil tussen flexibele en variabele rente, als je iets omhoog scrollt kom je opeens andere percentages tegen.
Variabele rente word niet meer geleverd door obvion.quote:U betaalt de rente die Obvion op de laatste werkdag van de vorige maand heeft vastgesteld. Uw nieuwe maandrente gaat in op de eerste dag van de volgende maand. Het rentetarief geldt steeds voor één maand. Bij een daling profiteert u direct de volgende maand van een lager maandbedrag. Natuurlijk geldt bij een stijgende rente het omgekeerde.
Kenmerken Obvion Flexibele Rente
• U kunt altijd direct – en gratis – overstappen op een langere rentevaste periode. Dat is bij een stijgende rente wel een prettig gevoel.
• U kunt een leningdeel met Flexibele Rente boetevrij aflossen.
• U kunt Obvion Flexibele Rente bij de Obvion Compact Hypotheek, de Obvion Basis Hypotheek én de Obvion Hypotheek kiezen. Maar niet bij de hypotheekvormen Spaarhypotheek en SpaarGerusthypotheek.
Dus dino wou iemand blij maken met een dode mus.quote:Op vrijdag 27 april 2012 12:31 schreef malleable het volgende:
[..]
[..]
Variabele rente word niet meer geleverd door obvion.
Maar er zijn in Nederland mensen met die rente, dat zegt ongeveer net zoveel als dat er in belgie mensen zijn met 1,65%quote:Op vrijdag 27 april 2012 12:36 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dus dino wou iemand blij maken met een dode mus.
In de huidige situatie wil je voorlopig even niet 'investeren' in het vastgoedquote:Op vrijdag 27 april 2012 10:26 schreef Scorpie het volgende:
Zo Xenotje, met die nieuwe regels kan je een eigen huis helemaal op je buikje schrijven.
En deze opslag mag alleen stijgen omdat men dit in het contract heeft opnomen. Bijvoorbeeld door te vermelden dat deze rente bestaat uit % + zelf te bepalen renteopslag.quote:Op vrijdag 27 april 2012 11:46 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De renteopslagen bij variabele rente hypotheken zijn de laatste jaren al flink gestegen. Als we zien dat de rente die de staat voor 10 jaar obligaties betaald 2.26% is en je als burger bij een bank opeens voor 10 jaar vast op dit momentvoor 10 jaar vast rond de 4.7% kwijt bent.
^^quote:Op vrijdag 27 april 2012 12:38 schreef malleable het volgende:
[..]
Maar er zijn in Nederland mensen met die rente, dat zegt ongeveer net zoveel als dat er in belgie mensen zijn met 1,65%
Waar komt vandaan dat de overheid zou verplichten dat de renteopslag moet worden gekoppeld aan de hypotheekvorm?quote:Op vrijdag 27 april 2012 12:55 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
En deze opslag mag alleen stijgen omdat men dit in het contract heeft opnomen. Bijvoorbeeld door te vermelden dat deze rente bestaat uit % + zelf te bepalen renteopslag.
Op het moment dat men echter (ivm verplichting van de overheid) de renteopslag moet koppelen aan de hypotheekvorm ipv aan de rentesoort, betwijfel ik of dit juridisch nog houdbaar is. Het lijkt misschien hetzelfde, maar het is totaal wat anders. In mijn voorbeeld is namelijk sprake van het achteraf bepalen dat jouw product (hypotheekvorm) opeens een extra opslag krijgt, puur vanwege de hypotheekvorm.
Datr klopt de vraag is dan alleen of je in belgie nog wel die extreem lage rente kan krijgen en in NL op dit moment niet meer.quote:Op vrijdag 27 april 2012 12:38 schreef malleable het volgende:
[..]
Maar er zijn in Nederland mensen met die rente, dat zegt ongeveer net zoveel als dat er in belgie mensen zijn met 1,65%
Obvion en variabele rente, het was ooit de goedkoopste totdat ze met het opslagpercentage begonnen te rotzooien. (en sinds 2009 dus inderdaad afgeschaft voor nieuwe hypotheken)quote:Op vrijdag 27 april 2012 12:13 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
1,8% in Nederland ook goed? http://www.obvion.nl/Hypo(...).htm#variabele_rente
Die verliezen heb ik voor eigen rekening genomen.... ik verwacht hetzelfde van banksters die domme dingen gedaan hebben.quote:Op vrijdag 27 april 2012 12:30 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Bedoel je nu die koopsompolissen waar je zelf ingetuind bent?
Denk zelf eens naquote:Op vrijdag 27 april 2012 13:11 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Datr klopt de vraag is dan alleen of je in belgie nog wel die extreem lage rente kan krijgen en in NL op dit moment niet meer.
Overigens is het procentuele verschil tussen 1.65 en 1.8 nog altijd 9%.
No shit sherlock. Dat is hoe mensen het hoe dan ook allemaal hadden moeten doen, altijd. Maar nee, NU willen en NU geen cent te makken hebben en dan tóch per se willen kopen, en dan achteraf huilie doen en de verantwoordelijkheid afschuiven.quote:Op vrijdag 27 april 2012 10:43 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en 100.000 nederlanders met hem
Eerst sparen en dan een vaste baan en dan pas iets kopen
Hoeveel minder geleend? Tov de helft aflossingvrij die onder NHG al gold?quote:Op vrijdag 27 april 2012 14:54 schreef pberends het volgende:
Jongens, het is officieel. De huizenprijzen in Nederland gaan flink dalen, nadat het kabinet besloten heeft om geen HRA meer te verlenen aan starters met een (gedeeltelijk) aflossingsvrije hypotheek. Dit betekent simpelweg dat er gewoon fors minder geleend kan gaan worden, oftewel de prijzen zullen fors omlaag moeten om de verkoop op gang te houden.
Grappig dat nota bene een VVD-kabinet hiermee komt. Eerst doen ze er alles aan om de woningprijzen op te proppen; nu steken ze een dolk in de ballon...
Ik beschik niet over CPB-rekenmodellen, dus "fors" vind ik een betrouwbaardere constatering dan dat ik ga beweren dat er nog 22,58 procent afgaat.quote:Op vrijdag 27 april 2012 15:05 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Hoeveel minder geleend? Tov de helft aflossingvrij die onder NHG al gold?
Want 'fors' is zo lekker subjectief, dan moet toch gemakkelijk te objectiveren zijn?
Ik wist niet dat het CPB tegenwoordig hypotheekoffertes maakte.quote:Op vrijdag 27 april 2012 15:14 schreef pberends het volgende:
[..]
Ik beschik niet over CPB-rekenmodellen, dus "fors" vind ik een betrouwbaardere constatering dan dat ik ga beweren dat er nog 22,58 procent afgaat.
Dat doet de overheid niet. We hadden het over een 'stel dat'- en 'is zoiets werkelijk mogelijk'-kwestie.quote:Op vrijdag 27 april 2012 13:01 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Waar komt vandaan dat de overheid zou verplichten dat de renteopslag moet worden gekoppeld aan de hypotheekvorm?
quote:Op vrijdag 27 april 2012 11:09 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Ben in ieder geval benieuwd of er een verschil komt in de rente tussen de aftrekbare annuiteiten en de niet aftrekbare aflossingsvrije hypotheken. Banken lijken mij ook wel gebaat bij hypotheken die juist voor een deel niet afgelost worden vanwege de renteinkomsten.
quote:Op vrijdag 27 april 2012 11:41 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Hmmm. Door als overheid banken hiertoe te dwingen zou je inderdaad zelfs bestaande/lopende hypotheken (bij herziening van het rentecontract) kunnen aanpakken. Maar ik zou dit wel een HEEEEL smerige vieze aanpak vinden
Overigens weet ik even niet of dit juridisch wel zou kunnen. Een renteopslag op basis van de hypotheekvorm zou namelijk eigenlijk ook een wijziging van het product zijn lijkt mij. En dat kan weer niet zomaar zonder toestemming tijdens een rentevastperiode.
[..]
Inderdaad. Maar ja, verplichtingen van de overheid kan men waarschijnlijk niet tegenop.
Banken mogen van onze zwart witte overheid toch niet meer dan 4.5* het jaarsalaris uitlenen. Gaan we hier van uit dan blijft de financierbaarheid hetzelfde alleen de maandlasten zullen stijgen voor de mensen.quote:Op vrijdag 27 april 2012 15:19 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Is er niet ergens een mooi rekenmodelletje online, zodat we de bewering 'fors' objectief kunnen toetsen aan feiten? Want ik denk namelijk ook niet dat het zo heel veel zal schelen, nog afgezien van de terechte tweede opmerking van LXIV
Ook hier: kwantificeer het eens. Want mijn gezonde boerenverstand zegt dat dit vrij marginaal is.quote:Op vrijdag 27 april 2012 15:26 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Banken mogen van onze zwart witte overheid toch niet meer dan 4.5* het jaarsalaris uitlenen. Gaan we hier van uit dan blijft de financierbaarheid hetzelfde alleen de maandlasten zullen stijgen voor de mensen.
Is wel eens veel hoger geweest, is wel eens lager geweest, maar wat is je punt precies? Wil je puur en alleen laten weten dat de 20jrs rente in jouw ogen hoog staat of wil je er meer mee zeggen over de huizen- of hypotheekmarkt?quote:Op vrijdag 27 april 2012 14:44 schreef WammesWaggel het volgende:
Nu sprak ik gisteren een baliemedewerker bij de ING, was daar om een pasje te halen, en de vaste rente op 20 jaar vast was volgens hem circa zes procent.
Dat was wel eens anders, erg hoog hoor.
Ik denk dat je de psychologische effecten zeer onderschat. Jarenlang hebben hypotheekadviseurs gehamerd op VASTE lage lasten, annuitair houd in dat de lasten niet langer vast zijn en elk jaar oplopen. De onzekerheid die dit met zich meebrengt, stijgende kosten voor levensonderhoud, energie en zorg zullen mensen ertoe brengen zo laag mogelijk in te stappen... immers... er word ook gesproken over loonverlaging, stagnatie en in het gunstigste geval een klein beetje verhoging....quote:Op vrijdag 27 april 2012 15:19 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Is er niet ergens een mooi rekenmodelletje online, zodat we de bewering 'fors' objectief kunnen toetsen aan feiten? Want ik denk namelijk ook niet dat het zo heel veel zal schelen, nog afgezien van de terechte tweede opmerking van LXIV
Ik vind die 4.5* zeker een verbetering t.o.v. de vroegere situatie (6, 7 of 9 keer), maar ben met name benieuwd of de overheid hier nog verdere plannen mee gaat hebben. Stel de rente stijgt flink, moet die 4.5* dan hard zakken omdat de kosten hard toenemen? Of zit een flink hogere rente al "ingecalculeerd" in die 4.5*?quote:Op vrijdag 27 april 2012 15:26 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Banken mogen van onze zwart witte overheid toch niet meer dan 4.5* het jaarsalaris uitlenen. Gaan we hier van uit dan blijft de financierbaarheid hetzelfde alleen de maandlasten zullen stijgen voor de mensen.
^^ Klopt. Het verschil is vrij klein. Als aflossingsvrij nooit was "uitgevonden" zouden huizenprijzen misschien 10-20% lager zijn geweest om dezelfde huizen in die 30 jaar volledig af te lossen. Langzaamaan gaan we weer naar een iets gezondere situatie toe.quote:Op vrijdag 27 april 2012 15:32 schreef Basp1 het volgende:
En de toetsing, even op funda met de hypotheek calculator gespeeld,
loon 45 K, 180K hypotheek, 100% annuitieit, geen overlijdensrisico, maanlasten bruto 976, netto 689
Loon 45 K, 180K hypotheek, 50% annuitieit, geen overlijdensrisico, maanlasten bruto 871, netto 584
Dus 105 euro in de maand meer betalen om 90K in 30 jaar extra af te lossen.
ikke niet, maar ik wil wel heel graag het antwoord zien lees het antwoord met plezierquote:Op vrijdag 27 april 2012 15:33 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Voorbeeld.
Inkomen 45,000
Rente: 5%, 15 jaar vast
Looptijd: 30 jaar
Belastingvoordeel: stellen we even op 35%, huurwaardeforfait houden we even geen rekening mee.
Gevraagd:
(1) Maximaal te lenen bedrag
(a) bij half aflossingsvrij/half annuitair (NHG norm)
(b) bij volledig annuitair
(2) Maandlast voor de eerste 15 jaar
(a) bij half aflossingsvrij/half annuitair (NHG norm)
(b) bij volledig annuitair
Wie kan dit uitrekenen?
Zelfde lening dus, alleen worden mensen gedwongen te sparen in hun hypotheek ipv op hun bankrekening. Ik zie het 'forse' niet zo, eerlijk gezegd.quote:Op vrijdag 27 april 2012 15:32 schreef Basp1 het volgende:
loon 45 K, 180K hypotheek, 100% annuitieit, geen overlijdensrisico, maanlasten bruto 976, netto 689
Loon 45 K, 180K hypotheek, 50% annuitieit, geen overlijdensrisico, maanlasten bruto 871, netto 584
post #139 van basp1 , althans vwb de maandlasten.quote:Op vrijdag 27 april 2012 15:34 schreef simmu het volgende:
[..]
ikke niet, maar ik wil wel heel graag het antwoord zien lees het antwoord met plezier![]()
Met de annuitaire hypotheek was niks mis.... maar scheefleners wilden meer en meer.... daardoor moesten de belastingafdrachten omlaag om de wensen van de scheefleners te bekostigen.quote:Op vrijdag 27 april 2012 15:37 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Zelfde lening dus, alleen worden mensen gedwongen te sparen in hun hypotheek ipv op hun bankrekening. Ik zie het 'forse' niet zo, eerlijk gezegd.
Zeker niet als het alternatief vrije sector huur is.
daarom streepte ik alquote:Op vrijdag 27 april 2012 15:38 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
post #139 van basp1 , althans vwb de maandlasten.
Die 105 euro hoeven mensen niet meer in een pensioenproduct te stoppen omdat over 30 jaar de maandlasten aanzienelijk lager zijn.quote:Op vrijdag 27 april 2012 15:32 schreef Basp1 het volgende:
Goh.... de nieuwe spin van 'financieel adviseurs' ???quote:Op vrijdag 27 april 2012 15:39 schreef malleable het volgende:
[..]
Die 105 euro hoeven mensen niet meer in een pensioenproduct te stoppen omdat over 30 jaar de maandlasten aanzienelijk lager zijn.
recent, kan me niet herinneren? Zou je die nog terug kunnen vinden?quote:Op vrijdag 27 april 2012 15:41 schreef _VoiD_ het volgende:
in een van de andere delen had ik al vrij uitgebreid de verschillen behandeld. Gedaan met een goede excelsheet die ik van internet had geplukt. Daarbij kon je een deel aflossingsvrij opgeven en een bankspaar/lineair/annuiteit hypotheek.
oh noes, dan moet ik weer door bergen nietszeggende one-liners van Complex heen....quote:Op vrijdag 27 april 2012 15:42 schreef _VoiD_ het volgende:
naja recent, dan heb je het over een deel of 10 geleden
Had je ze maar moeten modereren toen je de kans hadquote:Op vrijdag 27 april 2012 15:43 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
oh noes, dan moet ik weer door bergen nietszeggende one-liners van Complex heen....
Ben je niet bvang dat de nieuwe mod wat strenger gaat optreden.quote:Op vrijdag 27 april 2012 15:45 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Had je ze maar moeten modereren toen je de kans had
Ok ik maak het makkelijk voor je, stel:quote:Op vrijdag 27 april 2012 15:41 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Goh.... de nieuwe spin van 'financieel adviseurs' ???
ff gekeken, maar het was niet in deze reeks (ben in 169 ingestapt, nog niks veranderdquote:Op vrijdag 27 april 2012 15:43 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
oh noes, dan moet ik weer door bergen nietszeggende one-liners van Complex heen....
Wat een onduidelijke vraag.quote:Op vrijdag 27 april 2012 15:48 schreef malleable het volgende:
[..]
Ok ik maak het makkelijk voor je, stel:
Situatie 1: ik heb een aflossingsvrije hypotheek die dertigjaar duurt.
Situatie 2: ik heb een annuitaire hypotheek die dertigjaar duurt.
In welke situatie heb ik over 30 de meeste (pensioen) inkomsten nodig?
Ik kon 'm ook niet vindenquote:Op vrijdag 27 april 2012 15:51 schreef _VoiD_ het volgende:
[..]
ff gekeken, maar het was niet in deze reeks (ben in 169 ingestapt, nog niks veranderd), misschien in de funda reeks en anders weet ik het niet. Was best uitgebreid in ieder geval. Maar daar heb je geen zak aan natuurlijk
Doe mij dan maar die hypotheek die is afgelost, iets zegt me dat ik dan minder geld nodig heb dan dat ie niet is afgelostquote:Op vrijdag 27 april 2012 15:54 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Wat een onduidelijke vraag.
Hoe oud ben je? En wat bedoel je precies? Meer pensioensinkomen als inkomenseis bij het afsluiten van de hypotheek?
Mocht vanwege jouw leeftijd het te verwachten pensioensinkomen onderdeel uitmaken van de inkomenseisen van de verstrekker, dan zul je voor beide hypotheekproducten in de meeste gevallen even veel te verwachten pensioensinkomsten nodig hebben. Maar het kan per verstrekker en situatie verschillen. Hoezo? Wat probeer je precies duidelijk te maken?
In beide gevallen waarschijnlijk even veel
Welnee... die heeft vast geen kaas gegeten van de huizenmarkt zeepbel...quote:Op vrijdag 27 april 2012 15:47 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ben je niet bvang dat de nieuwe mod wat strenger gaat optreden.![]()
Dan wordt het wel stil in deze slowchat.
Vandaar dat ik al aangaf dat Malleable een onduidelijke vraag stelt.quote:Op vrijdag 27 april 2012 15:55 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Doe mij dan maar die hypotheek die is afgelost, iets zegt me dat ik dan minder geld nodig heb dan dat ie niet is afgelost
Ik bedoel dat de stijgende maandlasten bij een annuiteitenhypotheek (t.o.v. aflossingsvrij) niet volledig van de bestedingsruimte van mensen af hoeven te gaan. Deze stijging kan grotendeels worden opgevuld door minder pensioen reserveringen te doen.quote:Op vrijdag 27 april 2012 16:00 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Vandaar dat ik al aangaf dat Malleable een onduidelijke vraag stelt.
Wanneer hij met 'minder geld nodig hebben' doelt op het geld dat je in totaal kwijt zal zijn aan de hypotheek dan ben je natuurlijk op de langere termijn goedkoper uit met de annuiteitenhypotheek.
Ik vermoed echter dat hij doelt op de inkomenseis. Al weet ik weer niet of hij doelt op de huidige of toekomstige inkomenseis. Anyways: bij de inkomenseis kijkt men logischerwijs naar het kunnen dragen van de maandlasten en niet naar de totale lasten die je gedurende de rest van je leven zal hebben.
Aangezien men aflossingsvrije hypotheken doorgaans echter ook annuitair moet toetsen (uitzonderingen daargelaten), zul je in de huidige situatie dus even veel kunnen lenen met een zelfde inkomen.
Vanaf 2013 zul je waarschijnlijk meer kunnen lenen met de annuiteitenhypotheek, aangezien men de aflossingsvrije hypotheek dan naast annuitair waarschijnlijk ook consumptief (lees: als niet aftrekbaar) zal gaan toetsen.
Ah die fiets. Dus een lager te verwachte pensioensinkomen als inkomenseis omdat men de hypotheek toch aflost?quote:Op vrijdag 27 april 2012 16:06 schreef malleable het volgende:
[..]
Ik bedoel dat de stijgende maandlasten bij een annuiteitenhypotheek (t.o.v. aflossingsvrij) niet volledig van de bestedingsruimte voor wonen van mensen af hoeven te gaan. Deze stijging kan grotendeels worden opgevuld door minder pensioen reserveringen te doen.
Ik refereer voor de verandering aan iemand van de eigen huis-lobby:quote:Op vrijdag 27 april 2012 15:14 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik wist niet dat het CPB tegenwoordig hypotheekoffertes maakte.
Jij stelt dat er fors minder geleend kan worden (door starters).
Dat verschil moet veroorzaakt worden door geheel annuitair t.o.v. half annuitair/half aflossingsvrij
Nou, hoeveel is dat verschil?
quote:De vermeende plannen die de onderhandelaars in het Catshuis hadden bedacht omtrent hypotheken kunnen dramatische gevolgen gaan hebben voor de Nederlandse huizenmarkt. Hiervoor waarschuwt Richard Weurding, directeur van het Verbond van Verzekeraars (VvV) in Nieuwsuur.
Volgens Weurding waren er sterke signalen dat de partijen in het Catshuis voor nieuwe gevallen de hypotheekrenteaftrek binnen dertig jaar tot nul wilden terugdraaien, of dat de gehele hypotheek binnen 30 jaar verplicht afgelost moet worden. Hierdoor zouden de maandlasten voor nieuwe kopers met 40 procent kunnen oplopen.
Door de hogere maandlasten kunnen starters dan een stuk minder lenen. "De leencapaciteit neemt af. Het gevolg daarvan is dat er nog meer druk komt op de prijzen en onze berekeningen geven aan dat er dan nog eens een extra 20 procent van de huizenprijzen af kan gaan", waarschuwt Weurding.
Dat is een verzekeraar, die weet dondersgoed dat dit vooral een einde zal zijn voor alle complexe hypotheek producten.Die is doodsbang zijn hoge marge producten kwijt te raken.quote:Op vrijdag 27 april 2012 16:25 schreef pberends het volgende:
[..]
Ik refereer voor de verandering aan iemand van de eigen huis-lobby:
'Huizenprijs 20% omlaag bij HRA-aanpassing'
[..]
Dat zal best, maar het argument dat men minder kan lenen en dus de prijzen omlaag gaan is een logica die een koe kan volgen.quote:Op vrijdag 27 april 2012 16:35 schreef malleable het volgende:
[..]
Dat is een verzekeraar, die weet dondersgoed dat dit vooral een einde zal zijn voor alle complexe hypotheek producten.Die is doodsbang zijn hoge marge producten kwijt te raken.
Is dit de nieuwe situatie op de Nederlandse woningmarkt? Dan zijn we wel erg afgezakt als Westers land.quote:Op vrijdag 27 april 2012 16:44 schreef _VoiD_ het volgende:
wat een kolder die logica dan. In Londen dalen de prijzen ook niet hoor omdat mensen dat niet kunnen betalen, daar moeten ze gewoon gedwongen met een vreemde een appartement van 40 m² delen
Rondborstige en gewillige dames die in regio Utrecht iets zoeken kunnen ook bij mij terecht trouwens.
Waarom kan men minder lenen? zoals ik al stelde is de logica van banken en overheden dat je 4.5* je jaarsalaris zou mogen lenen, dit veranderd dus niet, alleen je maandlasten stijgen ietsjes, voor 30 jaar, maar daarna zit je wel gratis uitgezonderd onderhoud dan.quote:Op vrijdag 27 april 2012 16:41 schreef pberends het volgende:
[..]
Dat zal best, maar het argument dat men minder kan lenen en dus de prijzen omlaag gaan is een logica die een koe kan volgen.
Nu prik je de ballon door. Ze willen niet horen dat behalve huren ook kopen duurder gaat worden. Je leencapaciteit blijft hetzelfde alleen je moet eerst sparen. Het kwakkelen gaat dus nog even door aangezien er nu eerst een potje met geld moet komen.quote:Op vrijdag 27 april 2012 16:49 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waarom kan men minder lenen? zoals ik al stelde is de logica van banken en overheden dat je 4.5* je jaarsalaris zou mogen lenen, dit veranderd dus niet, alleen je maandlasten stijgen ietsjes, voor 30 jaar, maar daarna zit je wel gratis uitgezonderd onderhoud dan.
Ik denk dat mensen vooral moeten gaan beseffen dat een eigen appartement/woning van minimaal 75 m² op een toplocatie gewoon niet te halen is als starter. En niet dat ze dan huilie huilie gaan doen over de prijzen die te hoog zijn.quote:Op vrijdag 27 april 2012 16:48 schreef pberends het volgende:
[..]
Is dit de nieuwe situatie op de Nederlandse woningmarkt? Dan zijn we wel erg afgezakt als Westers land.
Iedereen realiseert zich dit.... er is echter een groot verschil.... wat je niet leent... hoef je ook niet af te betalen... minder slaaf van de bank dusquote:Op vrijdag 27 april 2012 16:52 schreef Sjabba het volgende:
Nu prik je de ballon door. Ze willen niet horen dat behalve huren ook kopen duurder gaat worden. Je leencapaciteit blijft hetzelfde alleen je moet eerst sparen. Het kwakkelen gaat dus nog even door aangezien er nu eerst een potje met geld moet komen.
Je zal toch ook de rest van je leven moeten huren en dus overgeleverd aan de grillen van je huurbaas. terwij lik een heel duidelijk contract met de bank heb voor een vastgestelde termijn.quote:Op vrijdag 27 april 2012 16:54 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Iedereen realiseert zich dit.... er is echter een groot verschil.... wat je niet leent... hoef je ook niet af te betalen... minder slaaf van de bank dus
Dat klopt, maar ik heb het natuurlijk over de hele Nederlandse huizenmarkt, niet over toplocaties in grotere steden. Dat is maar net wat een gek er voor geeft.quote:Op vrijdag 27 april 2012 16:54 schreef _VoiD_ het volgende:
[..]
Ik denk dat mensen vooral moeten gaan beseffen dat een eigen appartement/woning van minimaal 75 m² op een toplocatie gewoon niet te halen is als starter. En niet dat ze dan huilie huilie gaan doen over de prijzen die te hoog zijn.
Ik kan ook geen Ferrari betalen, maar hoor je mij zeuren? Dan maar een oude Volvo...
Goh, die persoon heeft zeker nog nooit gehoord van:quote:Op vrijdag 27 april 2012 16:25 schreef pberends het volgende:
[..]
Ik refereer voor de verandering aan iemand van de eigen huis-lobby:
'Huizenprijs 20% omlaag bij HRA-aanpassing'
[..]
Met andere woorden: er wordt nu bij het afsluiten vaak al getoetst alsof er sprake is van een annuiteitenhypotheek. Ook al zijn de werkelijke maandlasten veel lager zijn omdat de hypotheek bijvoorbeeld voor de helft aflossingsvrij is.quote:Wat is een annuitaire toetsing?
Deze manier van toetsen wordt annuitaire toeting genoemd. Daarbij wordt bij de bepaling van de hypotheeklasten naast de rente ook rekening gehouden met de lasten van aflossing op basis van annuiteiten. Er wordt dan eigenlijk fictief getoetst alsof de gehele hypotheek een annuiteitenhypotheek is. Meer informatie hierover vindt u bij de annuiteitenhypotheek. Middels een ingewikkelde formule wordt de annuiteit per euro uitgerekend. Daarbij zijn de rente en looptijd van de hypotheek van grote invloed.
http://www.homefinance.nl(...)ximale-hypotheek.asp
Niet zonder meer dus. Zie bovenstaande (boven de laatste quote).quote:Op vrijdag 27 april 2012 16:41 schreef pberends het volgende:
[..]
Dat zal best, maar het argument dat men minder kan lenen en dus de prijzen omlaag gaan is een logica die een koe kan volgen.
Jawel, want dit kabinet met gedoogsteun gaat er vanuit dat er op termijn met deze maatregel 5,4 miljard euro bespaart gaat worden. Dit houdt per saldo in dat er op termijn 5,4 miljard euro aan rentelasten minder de woningmarkt wordt gesubsidieerd en de facto er een veel minder krediet wordt opgenomen. Ik vind dit een prima maatregel, maar het is een drama voor al die figuren die de prijzen op willen proppen.quote:Op vrijdag 27 april 2012 17:04 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Goh, die persoon heeft zeker nog nooit gehoord van:
[..]
Met andere woorden: er wordt nu bij het afsluiten vaak al getoetst alsof er sprake is van een annuiteitenhypotheek. Ook al zijn de werkelijke maandlasten veel lager zijn omdat de hypotheek bijvoorbeeld voor de helft aflossingsvrij is.
In het verleden keek men inderdaad regelmatig naar de werkelijke maandlasten op basis van bijvoorbeeld het ontbreken van de aflossing. Tegenwoordig wordt dit veiligheidshalve veel minder vaak gedaan.
[..]
Niet zonder meer dus. Zie bovenstaande (boven de laatste quote).
De denkfout die jij maakt, is dat jij ervanuit gaat dat maandlasten gelijk staan aan leencapaciteit. Dit is niet volledig juist.quote:Op vrijdag 27 april 2012 17:07 schreef pberends het volgende:
[..]
Jawel, want dit kabinet met gedoogsteun gaat er vanuit dat er op termijn met deze maatregel 5,4 miljard euro bespaart gaat worden. Dit houdt per saldo in dat er op termijn 5,4 miljard euro aan rentelasten minder de woningmarkt wordt gesubsidieerd en de facto er een veel minder krediet wordt opgenomen. Ik vind dit een prima maatregel, maar het is een drama voor al die figuren die de prijzen op willen proppen.
Je weet hoe rijksbegrotingen bij dit soort geprojecteerde ombuigingen werken?quote:Op vrijdag 27 april 2012 17:07 schreef pberends het volgende:
[..]
Jawel, want dit kabinet met gedoogsteun gaat er vanuit dat er op termijn met deze maatregel 5,4 miljard euro bespaart gaat worden. Dit houdt per saldo in dat er op termijn 5,4 miljard euro aan rentelasten minder de woningmarkt wordt gesubsidieerd en de facto er een veel minder krediet wordt opgenomen. Ik vind dit een prima maatregel, maar het is een drama voor al die figuren die de prijzen op willen proppen.
Welke bijtelling wordt aan gesleuteld en hoe?quote:Op vrijdag 27 april 2012 17:23 schreef BeffJeck het volgende:
Mensen krijgen gewoon minder te besteden. Reiskosten wordt versoberd, aan de bijtelling wordt gesleuteld etc etc. Dit zal ook de leencapaciteit verminderen.
quote:Afbouw
De onbelaste reiskostenvergoeding van 19 cent per kilometer of de werkelijke kosten bij gebruik van openbaar vervoer, wordt volledig afgeschaft. Voor leaseauto’s komt de uitzondering op de bijtelling indien het privégebruik niet meer is dan 500 kilometer per jaar te vervallen.
Met de opbrengsten van beide maatregelen (naar verluidt 1,3 miljard euro) wordt een permanente verlaging van de overdrachtsbelasting gerealiseerd.
quote:De Vereniging Auto van de Zaak stelt dat de overheid de klok jaren terugdraait. "De 250 duizend werknemers die in een auto van de zaak rijden en bewust gekozen hebben om weinig tot geen privé kilometers te rijden, moeten straks toch 25% bijtelling gaan betalen over de nieuwwaarde van de auto. Vervolgens is er geen enkele stimulans meer om weinig privé kilometers te rijden", aldus voorzitter Martin Huisman. "De wens van de overheid om werknemers bewuster met vervoer om te laten gaan wordt jaren in de tijd terug gezet."
Dat snap ik ook niet helemaal, dus als je taxi chauffeur bent moet straks ook bijtelling betalen?quote:Op vrijdag 27 april 2012 17:28 schreef _VoiD_ het volgende:
Dus als je zakelijk een auto rijdt, die je echt alleen maar zakelijk rijdt, dan mag je alsnog 25% bij je inkomen tellen?
GEWELDIG! Want voor je werk rijden is bijna hetzelfde als voor jezelf.....
Als de auto voor prive gebruik ter beschikking staat wel.quote:Op vrijdag 27 april 2012 17:29 schreef malleable het volgende:
[..]
Dat snap ik ook niet helemaal, dus als je taxi chauffeur bent moet straks ook bijtelling betalen?
Je zou maar 80 km van je werk af wonen. Onbelaste reisvergoeding is er niet meer. Met je eigen auto naar de baas om daar verder te gaan met de bedrijfsauto.quote:Op vrijdag 27 april 2012 17:33 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Als de auto voor prive gebruik ter beschikking staat wel.
Die staat dus niet ter beschikking maar buiten diensttijd op een afgesloten parkeerterrein van het bedrijf
Hmm dus ik moet straks eerst 50 kilometer naar werk toe rijden, om daar de bedrijfsauto op te halen en 40 kilomter terug te rijden om naar een klant te gaan?quote:Op vrijdag 27 april 2012 17:33 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Als de auto voor prive gebruik ter beschikking staat wel.
Die staat dus niet ter beschikking maar buiten diensttijd op een afgesloten parkeerterrein van het bedrijf
Zul je als taxichauffeur toch moeten, want die auto is 24/7 in gebruik.quote:Op vrijdag 27 april 2012 17:49 schreef malleable het volgende:
[..]
Hmm dus ik moet straks eerst 50 kilometer naar werk toe rijden, om daar de bedrijfsauto op te halen en 40 kilomter terug te rijden om naar een klant te gaan?
Eind van de dag eerst weer 40 kilometer naar de zaak en dan weer 50 kilometer terug.
Mensen hebben dan minder te besteden om te wonen. Dit zal meegenomen worden in de hypotheekberekening. Nu is 4 tot 4.5 keer het jaarkomen. Dat kan maar zo 3.5 tot 4 keer het jaarinkomen worden.quote:Op vrijdag 27 april 2012 17:54 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Zul je als taxichauffeur toch moeten, want die auto is 24/7 in gebruik.
tenzij je een 168-urige werkweek hebt
Nogmaals, wat heeft dit met de huizenmarkt van doen?
Oh heel weinig. ik hou al over op.quote:Op vrijdag 27 april 2012 17:54 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik weet het, iedereen woont in Heerlen, en werkt in Den Helder. Daar zullen hypotheekverstrekkers inderdaad rekening mee houden.quote:Op vrijdag 27 april 2012 17:58 schreef BeffJeck het volgende:
[..]
Mensen hebben dan minder te besteden om te wonen. Dit zal meegenomen worden in de hypotheekberekening. Nu is 4 tot 4.5 keer het jaarkomen. Dat kan maar zo 3.5 tot 4 keer het jaarinkomen worden.
De verassingen komen ook niet van de bank, verassingen komen van de overheid.quote:Op vrijdag 27 april 2012 16:56 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Je zal toch ook de rest van je leven moeten huren en dus overgeleverd aan de grillen van je huurbaas. terwij lik een heel duidelijk contract met de bank heb voor een vastgestelde termijn.
Ik vind mezelf meer vrij dan jij daarin.
Zelfde geld natuurlijk voor de kilometers die je aflegt om bij je werk te komen... die vergoeding wil men ook schrappen om de scheeflener de hand boven het hoofd te houden. Een absurde en onrechtvaardige maatregel natuurlijk...quote:Op vrijdag 27 april 2012 17:28 schreef _VoiD_ het volgende:
Dus als je zakelijk een auto rijdt, die je echt alleen maar zakelijk rijdt, dan mag je alsnog 25% bij je inkomen tellen?
GEWELDIG! Want voor je werk rijden is bijna hetzelfde als voor jezelf.....
Het in stand houden van subsidie aan dubbele scheefleners en het verlaagd houden van de OB moet gecompenseerd worden door de belastingvrije vergoeding van de hardwerkende Nederlander af te pakken.quote:Op vrijdag 27 april 2012 17:54 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Bruto verzamelinkomen...quote:Op vrijdag 27 april 2012 18:31 schreef RobertoCarlos het volgende:
Even een vraagje tussendoor: met wat voor inkomen bepalen ze eigenlijk of je wel of niet scheefwoner bent? Belastbaar inkomen, netto inkomen?
Thanks, maar is dat niet raar? Waarom kijken ze niet naar wat je daadwerkelijk te besteden hebt, dus je nettoinkomen?quote:
Dat kan nogal wisselen.... en dan is het niet meer rechtvaardig hèquote:Op vrijdag 27 april 2012 18:32 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Thanks, maar is dat niet raar? Waarom kijken ze niet naar wat je daadwerkelijk te besteden hebt, dus je nettoinkomen?
Wat ik al eerder vandaag zei.quote:'Woningmarkt verder in problemen'
De Nederlandse woningmarkt komt verder in de problemen door de plannen van het VVD-CDA-kabinet in samenwerking met gedoogsteun van D66, GroenLinks en de ChristenUnie. Dit zei hoogleraar volkshuisvesting Peter Boelhouwer vrijdag in EénVandaag.
De nieuwe plannen houden in dat de hypotheekrenteaftrek alleen nog geldt voor de annuïteitenhypotheek, waarbij alles na een bepaalde periode wordt afgelost. De maatregel geldt echter alleen voor nieuwe gevallen. Een gemist kans, denkt Boelhouwer. Doordat de maatregel alleen voor nieuwe gevallen geldt, komen starters, die het al moeilijk hebben op de woningmarkt, nog verder in problemen.
"Ze geven mensen die het toch al lastig hebben nog een extra duwtje", aldus Boelhouwer. Door de nieuwe maatregelen kunnen starters nog minder lenen en is er nog minder doorstroming, wat weer resulteert in extra prijsdruk, zegt de hoogleraar.
Boelhouwer: "Ik zie het aantal verkopen nog verder zal gaan dalen en dat daardoor ook de prijzen verder onder druk komen te staan." De hoogleraar verwacht dat nog meer mensen met een restschuld achter zullen blijven.
Zo te zien geldt dat alleen voor eengezinswoningen of maisonettes. Wel eens dat dit duidelijk overregulering is.quote:Op zaterdag 28 april 2012 00:39 schreef Schuifpui het volgende:
Ik wist dat de woningmarkt een puinhoop was, maar het zo ver ging wist ik niet: http://www.denhaag.nl/hom(...)stingsvergunning.htm
Die inkomenseisen verschillen helemaal niet zo veel van de inkomenseisen van sociale huurwoningen. Ik moet minimaal iets voor 524 euro huren, en dat mag maximaal 50m2 zijn.
Kans bestaat dat de komen 8 maanden kopers en verkopers juist nader tot elkaar kunnen komen omdat er voor allebei een financiële bui komt te hangen vanaf 1 januari 2013.quote:
Dat is de liberale invloed van jarenlang de VVD in de regering.quote:Op zaterdag 28 april 2012 00:39 schreef Schuifpui het volgende:
Ik wist dat de woningmarkt een puinhoop was, maar het zo ver ging wist ik niet: http://www.denhaag.nl/hom(...)stingsvergunning.htm
Die inkomenseisen verschillen helemaal niet zo veel van de inkomenseisen van sociale huurwoningen. Ik moet minimaal iets voor 524 euro huren, en dat mag maximaal 50m2 zijn.
De kern van het probleem is dat de kopers gewoon de hypotheek niet gefinancierd krijgen. Daar veranderd helemaal niks aan.quote:Op zaterdag 28 april 2012 09:49 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Kans bestaat dat de komen 8 maanden kopers en verkopers juist nader tot elkaar kunnen komen omdat er voor allebei een financiële bui komt te hangen vanaf 1 januari 2013.
Als een aantal van de vele verkopers dat inziet en dat het er na 1 januari 2013 niet beter op gaat worden zullen er toch een aantal eieren voor hun geld kiezen en flink zakken. Nadeel is dat starterswoningen een flinke doorstroming hebben en er vaak dus een recente koper verkoopt.quote:Op zaterdag 28 april 2012 10:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
De kern van het probleem is dat de kopers gewoon de hypotheek niet gefinancierd krijgen. Daar veranderd helemaal niks aan.
Kern van dat probleem is dat de kopers meteen die 2 onder 1 kap willen financieren en niet eerst 10 jaar in een flat willen wonen en daarmee vermogen op bouwen.quote:Op zaterdag 28 april 2012 10:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
De kern van het probleem is dat de kopers gewoon de hypotheek niet gefinancierd krijgen. Daar veranderd helemaal niks aan.
Toch zie je dat ze dit nauwelijks doen. Ook nu niet, terwijl ze 2 jaar geleden toch ook konden voorzien dat het niet beter ging worden. Hun huis staat namelijk altijd op een unieke locatie.quote:Op zaterdag 28 april 2012 10:04 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Als een aantal van de vele verkopers dat inziet en dat het er na 1 januari 2013 niet beter op gaat worden zullen er toch een aantal eieren voor hun geld kiezen en flink zakken.
Het is lastig vermogen op te bouwen als (a) je netto rendement negatief is en (b) je een aanzienlijk deel van je inkomen mag betalen aan woonsubsidies van anderen die je zelf niet krijgt.quote:Op zaterdag 28 april 2012 10:05 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Kern van dat probleem is dat de kopers meteen die 2 onder 1 kap willen financieren en niet eerst 10 jaar in een flat willen wonen en daarmee vermogen op bouwen.
Dan blijf je huren en bouw je totaal geen vermogen op.quote:Op zaterdag 28 april 2012 10:25 schreef iehlaak het volgende:
[..]
Het is lastig vermogen op te bouwen als (a) je netto rendement negatief is en (b) je een aanzienlijk deel van je inkomen mag betalen aan woonsubsidies van anderen die je zelf niet krijgt.
toen leefden ze nog in de illusie dat de huizenprijzen weer gingen stijgen. Nu duidelijk is dat de komende 20 jaar de prijzen niet hoger zullen zijn dan nu zal dat vanzelf veranderen. In feite verandert er ook voor hen niet veel, want het huis dat ze terug gaan kopen daalt ook in prijs. Ze moeten alleen wel sparen om het verlies dat ze zullen moeten nemen op hun huis terug te betalen aan de bank.quote:Op zaterdag 28 april 2012 10:05 schreef LXIV het volgende:
[..]
Toch zie je dat ze dit nauwelijks doen. Ook nu niet, terwijl ze 2 jaar geleden toch ook konden voorzien dat het niet beter ging worden. Hun huis staat namelijk altijd op een unieke locatie.
Dat is niet helemaal waar. Er zijn veel mensen (waaronder ik) die een huis kunnen kopen (en in principe ook willen), maar vanwege de onoverzichtelijke situatie toch nog maar even afwachten. Wat gaan de huizenprijzen doen? Wat gaat er nu precies veranderen in 2013? De overdrachtsbelasting? Etc.quote:Op zaterdag 28 april 2012 10:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als ik kijk naar wat mijn kennissen, vrienden, familie en buren aan huursubsidie en HRA naar binnen schuiven dan heb ik een redelijk beeld van wat het mij allemaal kost. Er zijn miljoenen gezinnen die hier 100-en euros per maand mee naar binnen trekken. Dus ja: Ik heb wel een aardig beeld van wat dit beleid me kost. Verder heb ik totaal geen zin om het te kwantificeren, een uur op Statline te gaan zoeken en dan te discussieren of het e100, e200 of e400 per maand is.quote:Op zaterdag 28 april 2012 10:32 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan blijf je huren en bouw je totaal geen vermogen op.
Kun jij kwantificeren wat dat aanzienlijk deel van je inkomen is dat je aan woonsubsidies van anderen kwijt bent. Als we gaan wensrekenen kun je er zelfs toe komen dat grote hra slurpers ook nog een deel van hun inkomen kwijt zijn om de sociale woningbouw te onderhouden.
Ik denk dat de markt een beetje aantrekt in 2012Q4 en sommige gezichten vrolijk beginnen te worden. In 2013Q1 zal er een klapje op komen, maar -doordat de markt beperkt liquide is- zie ik vooral een lange daling in de periode daarna.quote:Op zaterdag 28 april 2012 10:44 schreef Bayswater het volgende:
Ik denk dat het wel mee zal gaan vallen met de prijsdalingen, zie nog geen onderbouwingen dat het flink zal gaan dalen naast het feit dat de maandelijkse lasten door een annuiteitenhypotheek wat zullen stijgen. Aan de andere kant zal dit voor een groot deel gecompenseerd worden door de zekerheid van banken (aflossing) en consument (HRA is duidelijk nu na 4 jaar steggelen).
edit en terwijl ik dit typ zie ik ondertussen hierboven een post die dit ook bevestigt.
Mensen willen wel kopen maar banken geven die mensen geen lening.quote:Op zaterdag 28 april 2012 10:44 schreef Bayswater het volgende:
Ik denk dat het wel mee zal gaan vallen met de prijsdalingen, zie nog geen onderbouwingen dat het flink zal gaan dalen naast het feit dat de maandelijkse lasten door een annuiteitenhypotheek wat zullen stijgen. Aan de andere kant zal dit voor een groot deel gecompenseerd worden door de zekerheid van banken (aflossing) en consument (HRA is duidelijk nu na 4 jaar steggelen).
edit en terwijl ik dit typ zie ik ondertussen hierboven een post die dit ook bevestigt.
Maar je wilt ook geen huis kopen om voor HRA in aanmerking te komen. Dan wel aan het klagen hoeveel het je kost.Mocht je wel kopen dan zit je te klagen dat je object in waarde kan zakken. Zolang je langs de zijlijn blijft staan zal er ook niets aan je belastingsituatie die jij zo dramatisch vind veranderen.quote:Op zaterdag 28 april 2012 10:46 schreef iehlaak het volgende:
[..]
Als ik kijk naar wat mijn kennissen, vrienden, familie en buren aan huursubsidie en HRA naar binnen schuiven dan heb ik een redelijk beeld van wat het mij allemaal kost. Er zijn miljoenen gezinnen die hier 100-en euros per maand mee naar binnen trekken. Dus ja: Ik heb wel een aardig beeld van wat dit beleid me kost. Verder heb ik totaal geen zin om het te kwantificeren, een uur op Statline te gaan zoeken en dan te discussieren of het e100, e200 of e400 per maand is.
Misschien willen ze wel te veel op jonge leeftijd. Ik heb zelf ook tot mijn 34e gehuurd.quote:Op zaterdag 28 april 2012 10:57 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
Mensen willen wel kopen maar banken geven die mensen geen lening.
quote:Op zaterdag 28 april 2012 10:48 schreef iehlaak het volgende:
[..]
Ik denk dat de markt een beetje aantrekt in 2012Q4 en sommige gezichten vrolijk beginnen te worden. In 2013Q1 zal er een klapje op komen, maar -doordat de markt beperkt liquide is- zie ik vooral een lange daling in de periode daarna.
Met het bevriezen van lonen en het verhogen van de lasten zijn het niet alleen de jongeren die geen lening meer krijgen.quote:Op zaterdag 28 april 2012 11:01 schreef Bayswater het volgende:
Misschien willen ze wel te veel op jonge leeftijd. Ik heb zelf ook tot mijn 34e gehuurd.
Sorry hoor, maar de maandlasten liggen hoger als ik zou gaan huren (als starter). Sociale huur is voor mij geen optie vanwege salaris. Er klopt dus geen ene reet van deze constructie.quote:Op zaterdag 28 april 2012 11:01 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Misschien willen ze wel te veel op jonge leeftijd. Ik heb zelf ook tot mijn 34e gehuurd.
Het gaat niet om de hoogte van de maandlasten, een koopwoning blijkt de afgelopen jaren veel meer risico te hebben meegedragen dan de koper vaak zelf ziet. Deze wordt momenteel pas in bescherming genomen.quote:Op zaterdag 28 april 2012 11:50 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar de maandlasten liggen hoger als ik zou gaan huren (als starter). Sociale huur is voor mij geen optie vanwege salaris. Er klopt dus geen ene reet van deze constructie.
ik huur momenteel ook (particulier, want sociaal verdien ik teveel voor) maar door de hoge huurprijzen is het nogal lastig om substantieel grotere bedragen te sparen voor de toekomstquote:Op zaterdag 28 april 2012 11:01 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Het gaat mij wel degelijk om de hoogte van de maandlasten. En dat geldt nu juist ook voor de meeste starters. Ik kan zelf prima een koopwoning financieren, zoals ik al eerder zei. En dan komen de maandlasten veel lager uit dan als ik zou huren. Dus voor mij is huren eigenlijk niet eens een optie, aangezien ik dan per maand 300 tot 400 euro MEER kwijt ben dan als ik zou kopen.quote:Op zaterdag 28 april 2012 11:59 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Het gaat niet om de hoogte van de maandlasten, een koopwoning blijkt de afgelopen jaren veel meer risico te hebben meegedragen dan de koper vaak zelf ziet. Deze wordt momenteel pas in bescherming genomen.
En dat heb ik dus ook. De overheid heeft in mijn ogen alleen maar extra twijfel gezaaid de afgelopen paar dagen.quote:Op zaterdag 28 april 2012 12:00 schreef RedFever007 het volgende:
Gezien de naderende nieuwe regelgeving neig ik er naar nog voor het einde van het jaar een woning te kopen, echter vraag ik mij sterk af of dit wel of niet verstandig is. lees overal weer andere dingen namelijk![]()
Je huurt nu in de vrije sector, dan behoor jij tot de groep die geen subsidie krijgt, de overige groep nlers wel en die subsidie is onafhankelijk hoe hoog je inkomen is en de reden is uit de lucht gegrepen.quote:Op zaterdag 28 april 2012 12:00 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
ik huur momenteel ook (particulier, want sociaal verdien ik teveel voor) maar door de hoge huurprijzen is het nogal lastig om substantieel grotere bedragen te sparen voor de toekomst![]()
Gezien de naderende nieuwe regelgeving neig ik er naar nog voor het einde van het jaar een woning te kopen, echter vraag ik mij sterk af of dit wel of niet verstandig is. lees overal weer andere dingen namelijk![]()
Bankspaarkhypotheek i.c.m. hypotheekrente aftrek komt ook te vervallen.quote:Op zaterdag 28 april 2012 11:25 schreef koentjuh18 het volgende:
Men neme:
- 1 relatie
- twee fulltime dienstverbanden
- 1 volledig aflossende bankspaar hyptoheek
- 30 jaar volledige hyptoheekrente aftrek
En de hyptoheek is makkelijk te krijgen; enig nadeel is dat de hoeksteen van de samenleving volgens het CDA, het gezin, niet in dit rijtje past!
Maar ach, als je werkt heb je toch geen tijd voor koters...
Dit geld ook voor mij. Voor mij was de significant lagere maandlasten de doorslaggevende reden om te kopen.quote:Op zaterdag 28 april 2012 12:04 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het gaat mij wel degelijk om de hoogte van de maandlasten. En dat geldt nu juist ook voor de meeste starters. Ik kan zelf prima een koopwoning financieren, zoals ik al eerder zei. En dan komen de maandlasten veel lager uit dan als ik zou huren. Dus voor mij is huren eigenlijk niet eens een optie, aangezien ik dan per maand 300 tot 400 euro MEER kwijt ben dan als ik zou kopen.
Niet als je nu in dit jaar nog een huis koopt.quote:Op zaterdag 28 april 2012 12:12 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Bankspaarkhypotheek i.c.m. hypotheekrente aftrek komt ook te vervallen.
Het was altijd al enorm dom om de HRA mee te nemen in de berekening van je maandlasten. Iemand die verstandig was kocht een huis gebaseerd op de bruto maandlasten. De HRA is een extraatje. Het kan nooit zo zijn dat mensen de maandlasten niet meer kunnen betalen als de HRA wegvalt.quote:Op zaterdag 28 april 2012 10:59 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar je wilt ook geen huis kopen om voor HRA in aanmerking te komen. Dan wel aan het klagen hoeveel het je kost.Mocht je wel kopen dan zit je te klagen dat je object in waarde kan zakken. Zolang je langs de zijlijn blijft staan zal er ook niets aan je belastingsituatie die jij zo dramatisch vind veranderen.
Het is ook geen punt dat je medelijden moet hebben, maar dat je er last van hebt als dit op grote schaal gebeurd. Die mensen, die zo dom zijn, die boeien me niks, maar je hebt er last van als het op grote schaal gebeurd. Namelijk veel sociale onrust, veel huisuitzettingen, hoog aantal huizen te koop, dalende huizenprijzen en de overheid die die mensen wel zielig vind en ze helpt met geld van de belastingbetaler.quote:Op zaterdag 28 april 2012 12:27 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
Het was altijd al enorm dom om de HRA mee te nemen in de berekening van je maandlasten. Iemand die verstandig was kocht een huis gebaseerd op de bruto maandlasten. De HRA is een extraatje. Het kan nooit zo zijn dat mensen de maandlasten niet meer kunnen betalen als de HRA wegvalt.
Als het goed is hebben al die mensen de HRA gebruikt om een spaarpotje te maken om de waardedaling van hun huis te compenseren. Men hoeft geen medelijden te hebben met mensen die de HRA gewoon hebben verbrast! Dit hadden ze kunnen voorzien.
waarom, hoog aantal huizen te koop voor lage prijzen is juist goed, huizuitzettingen is geen probleem, je kunt de leegstaande asielzoekerscentra gebruiken voor noodopvang. Geef mensen schuldsanering en een kamer in een AZC met leefgeld. Daarom ben ik juist ook voor afschaffing van HRA ineens voor iedereen, dus ook bestaande gevallen. en dan niet uitsmeren over 30 jaar. Je moet alle overheidsbemoeienis in 1 klap uit het systeem halen en waar nodig de mensen dmv schuldsanering, een kamer en gaarkeukens uithelpen. Dit is dan echt een tijdelijk probleem. Nu blijf je last houden van die HRA (hoewel deze ingreep natuurlijk beter is dan niets doen.)quote:Op zaterdag 28 april 2012 12:33 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Het is ook geen punt dat je medelijden moet hebben, maar dat je er last van hebt als dit op grote schaal gebeurd. Die mensen, die zo dom zijn, die boeien me niks, maar je hebt er last van als het op grote schaal gebeurd. Namelijk veel sociale onrust, veel huisuitzettingen, hoog aantal huizen te koop, dalende huizenprijzen en de overheid die die mensen wel zielig vind en ze helpt met geld van de belastingbetaler.
Noem het een risicopremie binnen de maandlasten die je denkbeeldig bij kopen moet optellen momenteel.quote:Op zaterdag 28 april 2012 12:04 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het gaat mij wel degelijk om de hoogte van de maandlasten. En dat geldt nu juist ook voor de meeste starters. Ik kan zelf prima een koopwoning financieren, zoals ik al eerder zei. En dan komen de maandlasten veel lager uit dan als ik zou huren. Dus voor mij is huren eigenlijk niet eens een optie, aangezien ik dan per maand 300 tot 400 euro MEER kwijt ben dan als ik zou kopen.
quote:'Vaak problemen na erven huis'
Steeds meer mensen die een huis erven, komen in financiële problemen. Dat blijkt uit een onderzoek van de NOS onder 80 notariskantoren.
Het gaat om woningen waarop nog een hypotheek drukt. Nabestaanden zitten dan opgescheept met hoge kosten. De hypotheeklast bedraagt gemiddeld 64.000 euro. De rentelast kan oplopen tot duizenden euro's per jaar. Notarissen zeggen dat het om duizenden gevallen gaat.
Ze vinden dat het erfrecht moet worden gewijzigd. Erfenissen zouden dan onder voorwaarden worden verkregen. Als dan blijkt dat er per saldo een schuld resteert, kunnen de erfgenamen de erfenis alsnog verwerpen. Zo komen zij dan niet voor onverwachte kosten te staan.
Dus de meeste oudjes hebben hun huis niet afgelost. Lekker de overwaarde opgenomen en van het leven genoten.quote:
Bij ons in de straat ook mensen die een groot en mooi huis geerfd hebben. Alleen willen een paar mensen in de familie het niet verkopen onder de 8 ton. Maar zij willen weer niet iedere maand geld betalen voor de hypotheek. Oplopende ruzie, huis staat nu al drie jaar te koop en de staat van onderhoud verslechterd.quote:
Zouden de nabestaanden zekere verwachtingen hebben gehad? " Als pa en ma komen te overlijden, komt er voor ons zeker een 50.000 vrij! "," dus laten wij maar alvast het huis verbouwen en een nieuwe auto kopen". En toen bleek dat het huis niet zoveel opbracht al ze verwacht hadden.quote:Op zaterdag 28 april 2012 14:22 schreef LXIV het volgende:
[..]
Bij ons in de straat ook mensen die een groot en mooi huis geerfd hebben. Alleen willen een paar mensen in de familie het niet verkopen onder de 8 ton. Maar zij willen weer niet iedere maand geld betalen voor de hypotheek. Oplopende ruzie, huis staat nu al drie jaar te koop en de staat van onderhoud verslechterd.
Waarom is dat goed?quote:Op zaterdag 28 april 2012 12:56 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
waarom, hoog aantal huizen te koop voor lage prijzen is juist goed,
Ik denk dat jij ook wel weet dat niet niet gewenst is.quote:huizuitzettingen is geen probleem, je kunt de leegstaande asielzoekerscentra gebruiken voor noodopvang.
Hetzelfde als boven, jij weet net zo goed dat dit niet zal werken en niet gewenst is.quote:Geef mensen schuldsanering en een kamer in een AZC met leefgeld.
Als een grote groep mensen in 1x niet meer kunnen consumeren is het geen tijdelijk probleem hoor.quote:Daarom ben ik juist ook voor afschaffing van HRA ineens voor iedereen, dus ook bestaande gevallen. en dan niet uitsmeren over 30 jaar. Je moet alle overheidsbemoeienis in 1 klap uit het systeem halen en waar nodig de mensen dmv schuldsanering, een kamer en gaarkeukens uithelpen. Dit is dan echt een tijdelijk probleem. Nu blijf je last houden van die HRA (hoewel deze ingreep natuurlijk beter is dan niets doen.)
quote:Op zaterdag 28 april 2012 14:22 schreef LXIV het volgende:
[..]
Bij ons in de straat ook mensen die een groot en mooi huis geerfd hebben. Alleen willen een paar mensen in de familie het niet verkopen onder de 8 ton. Maar zij willen weer niet iedere maand geld betalen voor de hypotheek. Oplopende ruzie, huis staat nu al drie jaar te koop en de staat van onderhoud verslechterd.
Ofwel, doodgaan in 2007 blijkt achteraf erg asociaal!quote:Op zaterdag 28 april 2012 15:33 schreef Bayswater het volgende:
En de erfbelasting moet betaald worden over de WOZ-waarde op het moment van overlijden.
De volgende stap van de overheid zal worden dat kinderen een erfenis van een schuld niet mogen weigeren, zo voorkom je dat de maatschappij voor het hedonisme van de boomers opdraait.quote:
quote:waarom, hoog aantal huizen te koop voor lage prijzen is juist goed, huizuitzettingen is geen probleem, je kunt de leegstaande asielzoekerscentra gebruiken voor noodopvang. Geef mensen schuldsanering en een kamer in een AZC met leefgeld. Daarom ben ik juist ook voor afschaffing van HRA ineens voor iedereen, dus ook bestaande gevallen. en dan niet uitsmeren over 30 jaar. Je moet alle overheidsbemoeienis in 1 klap uit het systeem halen en waar nodig de mensen dmv schuldsanering, een kamer en gaarkeukens uithelpen. Dit is dan echt een tijdelijk probleem. Nu blijf je last houden van die HRA (hoewel deze ingreep natuurlijk beter is dan niets doen.)
Banken zijn als de dood voor afwaardering (en Basel III), wanneer hun hypotheken porto geen realistische waarden aangeven. Meer geldverstrekking terwijl de woningwaardes naar het zuiden blijven gaan is niet realistisch.quote:Op zaterdag 28 april 2012 17:53 schreef Bayswater het volgende:
De banken gaan zich zelf echt niet in de vingers snijden door de huizenprijzen onder de annuiteitenhypotheek erg te laten dalen (dit zou te veel gevolgen kunnen hebben voor hun huidige klanten).
We zullen het zien, de voorwaarden kunnen naar mijn mening weer wat soepeler en de hypotheekrente ligt tov omringende landen te hoog.quote:Op zaterdag 28 april 2012 23:11 schreef KneeDeep het volgende:
[..]
Banken zijn als de dood voor afwaardering (en Basel III), wanneer hun hypotheken porto geen realistische waarden aangeven. Meer geldverstrekking terwijl de woningwaardes naar het zuiden blijven gaan is niet realistisch.
Want die regels gaan morgen in? Je hebt nog even met de huidige regels..quote:Op zondag 29 april 2012 08:14 schreef antfukker het volgende:
Wel klote dat ik als potentiële starten op de koopmarkt (ben al tijdje aan het kijken) nu geen keuze meer heb in welke vorm mijn hypotheek mag zijn. Wat een communistische praktijken
mensen moeten hun bruto hypotheeklast ook kunnen betalen als de rente bijvoorbeeld 15% is, zoals begin jaren 80. DAT zou de toets moeten zijn voor het verkrijgen van een hypotheek, ipv al die ondoorzichtige regeltjes en natte vingerwerk.quote:Op zaterdag 28 april 2012 17:53 schreef Bayswater het volgende:
De banken gaan zich zelf echt niet in de vingers snijden door de huizenprijzen onder de annuiteitenhypotheek erg te laten dalen (dit zou te veel gevolgen kunnen hebben voor hun huidige klanten). Dit kan door verruiming van de verstrekkingsvoorwaarden en deels door een lagere rente. Die laatste ben je natuurlijk ook afhankelijk van de marktrente maar eerder werd al aangehaald dat Nederland in het algemeen hoog zit met de hypotheekrente.
Wat een onzin. Als ik vandaag een hypotheek afsluit en de rente tegen 5% vastzet voor 30 jaar, wat heb ik dan nog met die 15% van jou te maken?quote:Op zondag 29 april 2012 09:14 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
mensen moeten hun bruto hypotheeklast ook kunnen betalen als de rente bijvoorbeeld 15% is, zoals begin jaren 80. DAT zou de toets moeten zijn voor het verkrijgen van een hypotheek, ipv al die ondoorzichtige regeltjes en natte vingerwerk.
Ik zou voorstellen er een verplichte rentetoets komt (in wetgeving) een hypotheek mag alleen verstrekken als men op 1 inkomen de broto hypotheeklast kan betalen bij een rente van 15%.
Dus als
quote:Op zondag 29 april 2012 09:14 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
mensen moeten hun bruto hypotheeklast ook kunnen betalen als de rente bijvoorbeeld 15% is, zoals begin jaren 80. DAT zou de toets moeten zijn voor het verkrijgen van een hypotheek, ipv al die ondoorzichtige regeltjes en natte vingerwerk.
Ik zou voorstellen er een verplichte rentetoets komt (in wetgeving) een hypotheek mag alleen verstrekken als men op 1 inkomen de broto hypotheeklast kan betalen bij een rente van 15%.
Dus als
Waarom een rentetoetsp op 15%? Wanneer de klant bij de bank de rente voor 30 jaar vast zet bij die hyoptheek zal hij nooit last hebben van die rentschommelingen en volgens de toekomstige regels zou de klant alleen HRA ontvangen bij compleet aflossende producten, dus na 30 jaar heeft die klant geen hypotheek meer. Jou voorstel zou inhouden dat mensen maximaal 1 jaarsalaris aan hypotheek zouden mogen krijgen.quote:Op zondag 29 april 2012 09:14 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
Dus als
So low that you have to reach up to get down (Muckey Pup)quote:Op zondag 29 april 2012 09:32 schreef Basp1 het volgende:
In ieder geval serieuzer als xeno in deze topic reeks.
Je hebt wel de keuze, ook straks. Alleen wanneer je wacht tot 2013 heb je op je keuze geen of andere voorwaarden rond HRAquote:Op zondag 29 april 2012 08:14 schreef antfukker het volgende:
Wel klote dat ik als potentiële starten op de koopmarkt (ben al tijdje aan het kijken) nu geen keuze meer heb in welke vorm mijn hypotheek mag zijn. Wat een communistische praktijken
juist dat is precies wat ik bedoel. Zet je de rente 30 jaar vast hoeft dit natuurlijk niet, maar als men de rente voor slechts 5 of 10 jaar vast zet, zou de bank veel strenger moeten, dit kan aan de rentetoetskant, of aan de aflossingskant. Als men na het aflopen van de rentevastperiode de helft van het huis al afbetaald heeft dan hoeft de rentetoets natuurlijk niet zo zwaar te zijn. Het is echt niet ondenkbeeldig dat die rente straks weer naar de 10-15% gaat. Als je dan nog niets hebt afgelost verdubbelen zomaar je maandlasten.quote:Op zondag 29 april 2012 09:43 schreef VSH het volgende:
De regels gaan niet verbieden dat je andere hypotheekvormen neemt. Je krijgt alleen geen steun meer via de belastingkorting voor het betalen van de rente.
Het zou minder communistisch zijn als de HRA wordt ingeruild voor lagere belasting. Dat kan nu niet, omdat veel gezinnen kennelijk in problemen komen zonder deze ondersteuning. Daarom gaan ze het nu langzaamaan doen. Telkens een klein stapje verder.
15% toetsrente bij 30 jaar vast met aflossen is onzin natuurlijk. Maar zeker als het gaat om hogere bedragen, zeg 500000, is het vreemd dat bij 5 jaar vast de toetsrente gelijk is aan de 10 jaars of 6 jaars rente. Tot nu toe gaat het goed, maar zou de rente 11 % worden, dan ontstaat mogelijk een probleem.
Natuurlijk geen enkele zekerheid dat na 1 Januari 2013 niets meer veranderd voor bestaande gevallen.quote:Op zondag 29 april 2012 09:40 schreef snabbi het volgende:
[..]
Je hebt wel de keuze, ook straks. Alleen wanneer je wacht tot 2013 heb je op je keuze geen of andere voorwaarden rond HRA
Dat is waar, het enige wat zeker is in deze wereld is dat we doodgaan.quote:Op zondag 29 april 2012 10:14 schreef KneeDeep het volgende:
[..]
Natuurlijk geen enkele zekerheid dat na 1 Januari 2013 niets meer veranderd voor bestaande gevallen.
Heb je een rolletje vage ideeën spuien op zondagochtend op.quote:Op zondag 29 april 2012 11:08 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
een goede aanvullende eis zou kunnen zijn dat mensen het huis pas mogen verkopen als het volledig afbetaald is. Dan voorkom je ten alle tijden dat mensen met een restschuld blijven zitten. Dus lenen voor een huis, prima, maar wel aflossen voor je het mag verkopen. Je mag de opbrengst van de verkoop dus niet gebruiken voor het aflossen van je schuld.
Die zekerheid heb je zelfs niet voor 1 januari.quote:Op zondag 29 april 2012 10:14 schreef KneeDeep het volgende:
[..]
Natuurlijk geen enkele zekerheid dat na 1 Januari 2013 niets meer veranderd voor bestaande gevallen.
Banken kunnen faciliteren dat er een zeepbel geblazen word, echter kunnen ze niet voorkomen dat een zeepbel leegloopt. Banksters moeten zich daarvoor tot de politiek wenden, niet bepaald een betrouwbare partnerquote:Op zaterdag 28 april 2012 17:53 schreef Bayswater het volgende:
De banken gaan zich zelf echt niet in de vingers snijden door de huizenprijzen onder de annuiteitenhypotheek erg te laten dalen (dit zou te veel gevolgen kunnen hebben voor hun huidige klanten). Dit kan door verruiming van de verstrekkingsvoorwaarden en deels door een lagere rente. Die laatste ben je natuurlijk ook afhankelijk van de marktrente maar eerder werd al aangehaald dat Nederland in het algemeen hoog zit met de hypotheekrente.
Ik denk eigenlijk niet dat de kapitaalseisen de echte reden zijn dat ze strenger worden. Het is gewoon een correctie dat men de risico's van het verstrekken van een lening te laag inschat. De stijgende huizenprijzen zijn geen zekerheid meer door de eisen rondom het percentage van de hypotheek tov de waarde van het object, zorgt dat de oude first down payment structuur weer iets terug komt. Je pakt zo eigenlijk de mensen die in staat zijn te sparen (even los van incidenten die kunnen plaatsvinden als gevolg van werkeloosheid enz)quote:Op zondag 29 april 2012 11:20 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
De banken zullen alleen maar strenger worden de komende tijd vanwege de steeds strenger wordende kapitaaleisen , het wantrouwen in de Nederlandse bankensector , juist door die enorme hypotheekportefuille en ook door de onzalige bankenbelasting die ongetwijfeld gewoon doorberekend gaat worden. Kortom de banken zitten niet meer zo te wachten op het verstrekken van krediet! Dat gaan we echt merken.
Banken moeten laveren tussen een crash en dalende prijzen... De snelheid van de crash wordt dus gemanaged... Althans, men onderneemt een poging tot.quote:Op zondag 29 april 2012 11:20 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
De banken zullen alleen maar strenger worden de komende tijd vanwege de steeds strenger wordende kapitaaleisen , het wantrouwen in de Nederlandse bankensector , juist door die enorme hypotheekportefuille en ook door de onzalige bankenbelasting die ongetwijfeld gewoon doorberekend gaat worden. Kortom de banken zitten niet meer zo te wachten op het verstrekken van krediet! Dat gaan we echt merken.
Dat zou idd zomaar het geval kunnen zijn. Of je zou dan bij het oversluiten naar 100% annuiteiten moeten gaan.quote:Op zondag 29 april 2012 11:30 schreef Razztwizzle het volgende:
Begrijp ik het nou goed dat als straks over twee jaar mijn rentevaste periode afloopt, het verstandiger is om met mijn hypotheek (50% annuiteiten, 50% aflossingsvrij) bij mijn huidige bank te blijven omdat ik bij oversluiten geen aanspraak meer maak op HRA voor dat aflossingsvrije deel?
quote:Oversluiten
Maar hoe zit het met huiseigenaren die hun hypotheeklening willen oversluiten omdat ze verhuizen, of omdat de rentevaste periode afloopt en ze willen overstappen naar een andere bank?
Hiervoor geldt dat iedereen met een eigen woning en een hypotheeklening per 31 december dit jaar een 'oud' geval blijft. Met oude hypothekleningen mag je overstappen naar een andere geldverstrekker, waarbij de rente-aftrek op het aflossingsvrije deel gehandhaafd blijft.
Echter, zodra je de hypotheeklening verhoogt, geldt voor het extra leningdeel het nieuwe regime. Voor het nieuwe deel van de lening moet je dus een vorm kiezen waarbij een annuïtaire aflossing wordt ingebouwd.
Thanks! Dat is best een opluchting, want de ING is ook gekke Henkie niet en zal wel flink in de rente omhoog gaan als oversluiten een "nieuwe" hypotheek zou betekenen.quote:Op zondag 29 april 2012 11:34 schreef poemojn het volgende:
http://www.z24.nl/z24geld(...)e_nieuwe_regels.html
Daar staan de nieuwe regels uitgebreider beschreven.
[..]
Dat weet ik niet, maar is wel een erg leuke vraag.. Wij hebben ook een verhoogde inschrijving nl.quote:Op zondag 29 april 2012 11:35 schreef snabbi het volgende:
Wat wordt eigenlijk als basis genomen hiervoor? Meeste mensen tekenen bij de notaris een akte met een hoger bedrag dan ze werkelijk lenen bij de bank, zodat je eventueel zonder nieuwe tussenkomst van de notaris je hypotheek kan vergroten.
Stel ik heb een hypotheek van 100.000 en bij de notaris ligt de akte van 150.000. Ik koop een nieuw huis van 210.000. Welk bedrag is dan 'oud' geval: 150.000 of 100.000?
Bedrag van de lening. Bedrag van de ingeschreven hypotheek is volstrekt irrelevant fiscaal.quote:Op zondag 29 april 2012 11:35 schreef snabbi het volgende:
Wat wordt eigenlijk als basis genomen hiervoor? Meeste mensen tekenen bij de notaris een akte met een hoger bedrag dan ze werkelijk lenen bij de bank, zodat je eventueel zonder nieuwe tussenkomst van de notaris je hypotheek kan vergroten.
Stel ik heb een hypotheek van 100.000 en bij de notaris ligt de akte van 150.000. Ik koop een nieuw huis van 210.000. Welk bedrag is dan 'oud' geval: 150.000 of 100.000?
Het is niet relevant op het moment dat ik de 100.000 euro leen, omdat ik alleen de rente op dat moment betaal op de 100.000 (dus ook niet meer kan aftrekken). Wanneer ik echter naar 210.000 ga, dan kan ik die 150.000 nog gebruiken als oude regeling, lijkt me. Ik kan namelijk een overeenkomst aantonen die geldt voor 150.000?quote:Op zondag 29 april 2012 11:44 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Bedrag van de lening. Bedrag van de ingeschreven hypotheek is volstrekt irrelevant fiscaal.
Nee, de leningsovereenkomst is voor 100.000. Het gaat om de lening, niet om de zekerheid.quote:Op zondag 29 april 2012 11:46 schreef snabbi het volgende:
[..]
Het is niet relevant op het moment dat ik de 100.000 euro leen, omdat ik alleen de rente op dat moment betaal op de 100.000 (dus ook niet meer kan aftrekken). Wanneer ik echter naar 210.000 ga, dan kan ik die 150.000 nog gebruiken als oude regeling, lijkt me. Ik kan namelijk een overeenkomst aantonen die geldt voor 150.000?
Die oplossing slaat toch nergens op? Het probleem voor wie een niet-afbetaald huis erft, is dat daar flinke kosten aan verbonden zijn zolang je het niet verkocht hebt. Het zou mooi zijn als banken daar een soepel hypothecair overbruggingskrediet voor konden ontwikkelen, dat na de verkoop afgelost wordt. Dan zijn die aanloopkosten geen beletsel meer om de erfenis toch te kunnen aanvaarden.quote:Steeds meer mensen die een huis erven, komen in financiële problemen. Dat blijkt uit een onderzoek van de NOS onder 80 notariskantoren.
Het gaat om woningen waarop nog een hypotheek drukt. Nabestaanden zitten dan opgescheept met hoge kosten. De hypotheeklast bedraagt gemiddeld 64.000 euro. De rentelast kan oplopen tot duizenden euro's per jaar. Notarissen zeggen dat het om duizenden gevallen gaat.
Ze vinden dat het erfrecht moet worden gewijzigd. Erfenissen zouden dan onder voorwaarden worden verkregen. Als dan blijkt dat er per saldo een schuld resteert, kunnen de erfgenamen de erfenis alsnog verwerpen. Zo komen zij dan niet voor onverwachte kosten te staan.
d.m.v. inflatie hoopt men de verliezen wat te beperken. De komende jaren proberen de banken zo de waardedaling van de vastgoed sector te orkestreren.quote:Op zondag 29 april 2012 11:29 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Banken moeten laveren tussen een crash en dalende prijzen... De snelheid van de crash wordt dus gemanaged... Althans, men onderneemt een poging tot.
Verschil met bankspaar en annuïteiten is niet zo groot.quote:Op zondag 29 april 2012 19:35 schreef iamcj het volgende:
Heeft de omzetting naar annuïteiten om de "korte" termijn geen deflatoir effect?
Of jij snapt mn vraag niet, of ik begrijp je antwoord nietquote:Op zondag 29 april 2012 19:49 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Verschil met bankspaar en annuïteiten is niet zo groot.
Grootste verschil zit in de netto lasten met HRA de laatste 10 jaar.
Volgens mij is dit gewoon een probleem van niet de juiste prijs vragen, dan is een huis zo verkocht. Mensen komen alleen maar in de problemen omdat ze 2 jaar met dat huis blijven zitten. Ze zullen zelden onder water zitten denk ik.quote:Op zondag 29 april 2012 16:25 schreef dvr het volgende:
[..]
Die oplossing slaat toch nergens op? Het probleem voor wie een niet-afbetaald huis erft, is dat daar flinke kosten aan verbonden zijn zolang je het niet verkocht hebt. Het zou mooi zijn als banken daar een soepel hypothecair overbruggingskrediet voor konden ontwikkelen, dat na de verkoop afgelost wordt. Dan zijn die aanloopkosten geen beletsel meer om de erfenis toch te kunnen aanvaarden.
Wat die notarissen voorstellen, nl. de hele erfenis achteraf nog kunnen afwijzen is weinig zinvol (je kunt vantevoren inschatten of hij positief of negatief uitvalt) en opent de deur voor misbruik (erfgenamen kunnen delen van de boedel achterover drukken zonder zichzelf daarmee nog te verplichten de hele boedel te aanvaarden).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |