abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_110838026
und so weiter!
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_110838105
Alleen hypotheekaftrek voor aflossingsvrije hypotheken wordt afgeschaft volgens mij. Maar kan me voorstellen dat je daar niet echt relaxed van wordt stiemie.
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
pi_110838116
Stiemie, ik zei dus:
Stiemie, tot januari 2013 verandert er helemaal niets. Dan is jouw hypotheek al lang en breed afgesloten tegen de nu geldende voorwaarden. Ik heb zowaar het plan op hoofdlijnen zitten lezen.

En Mula, thanks. Klinkt -helaas- best bekend. Je doet er volgens mij weinig aan, toch?
pi_110838868
Pff het is denk ik gewoon alle stress bij elkaar :@ Eigenlijk zouden we de afgelopen week en de week daarvoor lekker 2 weken met de meiden weggaan naar een huisje in Drente, maar het koste zoveel energie en gedoe dat we slechts 2 dagen geweest zijn :') En nu zijn we een beetje op zeg maar...

Echt elke keer als ik denk dat we er even uit zijn, komt er weer iets nieuws. Eerst komt tijdens de eindfase van de onderhandelingen over de verkoop van ons appartement het appartement van de onderburen in de verkoop waardoor alles bijna stuk liep :( Dan lukt het eerst niet met bieden voor het nieuwe huis, dan horen we ineens dat er in die woningen veel asbest voorkomt (2 nachten niet geslapen) en dan blijkt het dus niet zo te zijn dat er asbest aanwezig is, voor zover je dat ooit 100 % zeker kunt weten dan. Dan het bouwkundig rapport afwachten (maagklachten anyone?) en nu dus precies als vanavond de bedenktijd afloopt, worden de nieuwe kabinetsplannen bekend. :{

We waren niet van plan om een aflossingsvrije hypotheek te nemen en we hebben ook zeker geen tophypotheek. We gaan slechts 100 euro in maandlasten omhoog terwijl we straks in een woonhuis wonen ipv een appartement. Maar gewoon weeeeeer die onzekerheid. En het is best een klushuis. Niet in de zin van nieuwe fundering en plafonds, maar een nieuwe vloer, wandafwerking en keuken is wel nodig. Dat kost toch ook geld.

Nou ja dag lief dagboek zullen we maar zeggen ;) :P
pi_110839524
O Stiemie, herkenbaar. Het klinkt nu als een enorme berg onzekerheid en werk, maar over een jaar ben je dat vergeten. Echt.

wij hadden een woekerpolis. En op het moment dat we besloten die over te sluiten, hoorde ik dat ik mijn baan kwijt was. Maar ja, geld weggooien is ook zonde, dus toch maar gedaan. Kost wat slapeloze nachten, maar uiteindelijk komt het goed. vast. ooit *insert nagelbijtende smiley*
pi_110839913
Ja de laatste keer dat wij de hypotheek over sloten was ook al zo'n succes. Dat kon best op 17 september al was dat de verjaardag van mijn vriend en mijn uitgerekende datum van jongste. Maar ja hoeveel kindjes worden er nu op de uitgerekende datum geboren... In ieder geval 1 :')

Gelukkig konden we nog net op tijd de notaris machtigen om voor ons te tekenen. Al kwam ik er 1 dag van te voren achter dat niet alleen ik dat moest doen maar mijn vriend ook omdat ik het wel leuk vond als hij dan ook bij de bevalling kon zijn :D O en vier dagen daarna verloor ik ook mijn baan ;(

Maar he dat is achteraf ook allemaal goedgekomen *)
pi_110840333
zie je wel, alles komt goed. Ooit.
pi_110840437
Als je oud en grijs bent snap je niet meer waar je je destijds zo druk om gemaakt hebt :P
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_110840457
We hebben gelukkig al voor morgen een afspraak bij de hypotheekadviseur staan. Dat geeft ook iets rust.
pi_110840514
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 22:31 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Als je oud en grijs bent snap je niet meer waar je je destijds zo druk om gemaakt hebt :P
Uh ja helpt het als ik zeg dat ik laatst al een paar grijze haren ontdekte en dat ik niet meer een van de jongsten ben O-)
  donderdag 26 april 2012 @ 22:35:22 #11
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_110840712
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 22:31 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Dat en helemaal als je dan in een afgelost huis woont.... vrijwel gratis *O*
Alhoewel, dat zal tzt ook wel weer afgestraft worden met een of andere belasting.

Maar goed, met die nieuwe regels zal aflossen weer de norm gaan worden, dus dan heb je oud en grijs iig minder zorgen, of je kunt je huis verkopen om de rekening van het verpleegtehuis te betalen, maar dan hoef je iig niet kreupel onder een brug te liggen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_110841420
Uhh betekemt dat dat mensen met aflossongsvrije hyp. verplicht een nieuwe hyp moeten afsluiten??
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_110841515
Volgens mij niet Vicky, maar als ie afloopt, kun je niet meer een zelfde hypotheek kiezen. Dat is althans wat ik ervan begrijp :)
pi_110841639
Oke... Pfffiieeuuww...
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  donderdag 26 april 2012 @ 22:48:26 #15
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_110841678
Je hebt de looptijd van de hypotheek en de looptijd van de rente hè, dat zijn twee verschillende dingen ;)
Zolang de hypotheek loopt, zal het waarschijnlijk aftrekbaar blijven.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_110841686
Nah, ik vind het wel goed hoor. Geen aflossingsvrije hypotheek meer. Daar heb je op lange termijn niks aan.
The way you rock'n'roll
pi_110841847
Nee maar het kan wel schelen om een deel aflossingsvrij te nemen. Dat sparen wij dan weer door middel van een levensverzekering die uitkeert na 30 jaar (als we dan nog leven dan he, anders eerder ;) ) en daarmee vullen we dan mooi dat gat :)
pi_110841860
Klopt DML.

Wij zijn een paar jaar terug flink genaaid door een fin.adv. :(
en dat kost ons nu veel geld ;(
♥ A ♥ & ♥ T ♥
  donderdag 26 april 2012 @ 22:51:22 #19
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_110841933
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 22:48 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Nah, ik vind het wel goed hoor. Geen aflossingsvrije hypotheek meer. Daar heb je op lange termijn niks aan.
Nou ja, je huurt van de bank op die manier, en je krijgt huursubsidie HRA van de overheid.

Ik snap eigenlijk niet waar dat zo misgegaan is, ik gok bij het ontwikkelen van de aflossingsvrije constructies, want de HRA is in de afgelopen 10/15 jaar ook echt een probleem geworden, en dat was het vroeger kennelijk niet, maar toen werd er ook nog afgelost, terwijl men nu voor de totale looptijd de maximale aftrek meepakt.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_110841981
Oei Vicky dat is naar :(

Wij hebben nu een adviseur van vereniging eigen huis. Die rekenen ook een vast bedrag per hypotheek en doen dus niets op provisiebasis. Wel zo'n fijn idee :)
pi_110842083
Mr.DML heeft ook een groot deel aflossingsvrij omdat hij erg weinig verdiende toen hij dit kocht maar daar hebben we met de daling van de huizenprijzen nu helemaal geen ene klap aan.
Maar deels aflossingsvrij is wat anders dan compleet aflossingsvrij. Dat zou ik zelf persoonlijk nooit doen in ieder geval maar dat mag helemaal al niet meer bij de banken nu dacht ik eigenlijk?
The way you rock'n'roll
pi_110842125
Vriend van mijn vader is nu onze fin.adv. Die heeft een heel groot probleem als die ons naait.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
  donderdag 26 april 2012 @ 22:55:08 #23
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_110842233
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 22:53 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Mr.DML heeft ook een groot deel aflossingsvrij omdat hij erg weinig verdiende toen hij dit kocht maar daar hebben we met de daling van de huizenprijzen nu helemaal geen ene klap aan.
Maar deels aflossingsvrij is wat anders dan compleet aflossingsvrij. Dat zou ik zelf persoonlijk nooit doen in ieder geval maar dat mag alleen niet meer bij de banken nu dacht ik eigenlijk?
Nee, dat is sinds augustus 2011 al niet meer mogelijk, max 50% aflossingsvrij is nu nog toegestaan.

Maar ik ben benieuwd wat ze met de bankspaarhypotheken doen, want daar los je ook niets mee af tot het eind van de looptijd.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_110842237
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 22:51 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nou ja, je huurt van de bank op die manier, en je krijgt huursubsidie HRA van de overheid.

Ik snap eigenlijk niet waar dat zo misgegaan is, ik gok bij het ontwikkelen van de aflossingsvrije constructies, want de HRA is in de afgelopen 10/15 jaar ook echt een probleem geworden, en dat was het vroeger kennelijk niet, maar toen werd er ook nog afgelost, terwijl men nu voor de totale looptijd de maximale aftrek meepakt.
Ik denk dat je daar precies de vinger op de zere plek ligt idd :Y
The way you rock'n'roll
  donderdag 26 april 2012 @ 22:55:15 #25
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_110842245
Ons aflossingsvrije deel is even groot als het deel dat nog over blijft in geval van noodzaak van de overlijdensrisico verzekering. Een klein stukje dat nog prima op te hoesten moet zijn in wat voor situatie dan ook.
pi_110842387
Verstandig BE :Y

Ons mini hypotheekje is ook nog eens 70% aflossingsvrij.
Ziet u hoe onze maandlasten gaan stijgen als we weg willen uit deze 60m2? :')
The way you rock'n'roll
pi_110842537
Wij wilden nu dus een bankspaarhypotheek ivm zekerheid en weinig risico. Maar ja dat wordt straks dus ook niet meer mogelijk... En dan net zoals BE het aflossingsvrije deel even groot als het deel dat nog over blijft in geval van noodzaak van de overlijdensrisico verzekering.
pi_110842813
ik denk dat ze banksparen niet gaan bestraffen. Er staat een voorbehoud in de plannen, volgens mij speciaal daar voor.
pi_110843066
Ik las juist ergens dat banksparen er ook onder kwam te vallen omdat je daarbij gedurende 30 jaar lang optimaal gebruik maakt van de hra :?
  donderdag 26 april 2012 @ 23:22:13 #30
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_110843970
Er stond idd ergens iets over annuïteit, dus ik vermoed dat er werkelijk afgelost moet worden tijdens de looptijd.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 27 april 2012 @ 07:01:42 #31
100412 mefke79
komt goed!
pi_110849546
ik krijg op de foon niet gekopieerd uit het akkoord, maar:
* maatregelen gelden voor nieuwe hypotheken
* hra alleen als in 30 jaar ten minste anuitair en volledig wordt afgelost
* anuitair = vast bedrag per maand waarin rente en aflossing zit. Gedurende de looptijd neemt rente af en aflossing toe.

Als ik het goed lees valt banksparen niet onder anuitair aflossen, al lijkt het er wel op. Maar, je mag natuurlijk nog wel deels aflossingsvrij, dat mag je alleen niet meer volledig aftrekken.
O en daarnaast gaat de overddrachtsbelssting permanent naar 2 procent. Dat moet de woningmarkt op gang brengen.
  vrijdag 27 april 2012 @ 07:43:42 #32
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_110849792
Wij hebben ook een aflossingsvrije hypotheek, maar hebben wel al ons eigen geld in het huis gestoken indertijd. We hebben een hypotheek die fors lager is dan de koopprijs, dus wij zijn eigenlijk begonnen met aflossen. Het zou jammer zijn als dat dan bestraft zou worden.
Maar ja, ik verdien mijn geld in de woningmarkt, dus ik hoop ook voor mezelf persoonlijk dat de markt zo snel mogelijk goed op gang gaat komen. En dat er maatregelen en pijnlijke hervormingen voor nodig zijn, daar ben ik van overtuigd.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_110849981
zowel bankspaarhypo als aflossingsvrij gaan buiten de hra vallen. aflossingsvrij mag daarnaast niet meer nieuw afgesloten worden. dus als jij zo'n hypo hebt, verlies je je hra. als je gaat oversluiten moet er iets verzonnen worden voor het aflossingsvrije gedeelte.

het is feitelijk gewoon een afschaffing van de hra muv een annuiteitenhypo en de afschaffing van allerhande exotische hypovormen.

de lage overdrachtsbelasting blijft gehandhaafd. het is een beetje een dubbel pakket zo. aan de ene kant stimuleren via die lage overdrachtsbelasting, aan de andere kant een beperking, vanwege die hra. ik denk dat huizenprijzen hier wel van knakken, plus zit je met een lading starters die opeens toch echt moeten wachten omdat ze toch echt wat meer moeten sparen. maar die zullen over een paar jaar dus staan te springen, met huizenprijzen die wat gedaald zullen zijn. het is dus nog steeds marktmanipulatie ten top :r
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  vrijdag 27 april 2012 @ 08:11:39 #34
37150 livelink
pi_110850065
We zijn nog ver van een echte hervorming van de woningmarkt verwijderd, ja.
We lopen van de ene 'noodmaatregel' na de andere, terwijl er juist een consistent beleid moet komen. Dat ben ik heel erg met je eens, Simmu.
pi_110850100
en ze schieten er niet zoveel mee op he! want wanneer heb je met een annuiteitenhypo de hoogste rente (en dus de hoogste hra)? juist: in het begin wanneer je net start met aflossen :N
pi_110850310
Maar op termijn levert het natuurlijk wel een hoop op. Lijkt mij zinvoller dan kortetermijnmaatregelen die over 2 jaar juist weer bakken met geld kosten.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  vrijdag 27 april 2012 @ 08:47:10 #37
114177 Diaan73
Sinds 31-05-07: Peacewoman!!!
pi_110850553
Maar... het gaat toch alleen over nieuwe (aflossingsvrije) hypotheken die je afsluit... en trouwens... 12 september verkiezingen, wrs. een nieuw kabinet met weer andere nieuwe plannen... dit is gewoon iets voor Brussel heb ik het idee.

Goedemorgen :W

Gisterenavond een deel vand e avond bij de huisartsenpost doorgebracht. Ben door mn voet gegaan toen ik wilde opstaan en niet in de gaten had dat ik slaap in mn been had. Dus lag languit op de vloer. Voet is niet gebroken, wel zwaar gekneusd of iets met de banden... vandaag dus voet koelen en omhoog ermee. Mn moeder haalt Lennon zo op. Twan is al naar school, die kan zich wel redden. Het is echt flink pijnlijk. -O-
Make love, not war ☮
pi_110850776
oei diaan, beterschap! gekneusd is pijnlijker dan gebroken :'(

en een hypotheek oversluiten is feitelijk ook een nieuwe hypotheek afsluiten he! dus dan gelden de nieuwe regels ook
pi_110850788
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 april 2012 08:31 schreef Vanyel het volgende:
Maar op termijn levert het natuurlijk wel een hoop op. Lijkt mij zinvoller dan kortetermijnmaatregelen die over 2 jaar juist weer bakken met geld kosten.
ja, dat is wel zo. maar had dan gewoon in een keer de boel structureel aangepakt met die hra!
  vrijdag 27 april 2012 @ 09:01:03 #40
114177 Diaan73
pi_110850833
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 08:58 schreef simmu het volgende:
oei diaan, beterschap! gekneusd is pijnlijker dan gebroken :'(

en een hypotheek oversluiten is feitelijk ook een nieuwe hypotheek afsluiten he! dus dan gelden de nieuwe regels ook
Ja, okay. Maar wij hebben hem voor 20 jaar afgesloten, dus wij zullen er (vooralsnog) geen last van hebben.

Dankjewel... soms kun je het beter gebroken hebben, dan krijg je gips. Nu niets en moet je zelf een beetje aanklooien. Maar gebroken duurt wel weer langer.
Mijn voet trouwens:

Make love, not war ☮
  vrijdag 27 april 2012 @ 09:17:11 #41
37150 livelink
pi_110851132
Ik ben wel blij dat de hra in ieder geval geen heilig huisje meer is.

Diaan, dat ziet er pijnlijk uit :X
Sterkte met je voet omhoog vandaag.
  vrijdag 27 april 2012 @ 09:27:17 #42
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_110851376
quote:
2s.gif Op vrijdag 27 april 2012 08:47 schreef Diaan73 het volgende:
Gisterenavond een deel vand e avond bij de huisartsenpost doorgebracht. Ben door mn voet gegaan toen ik wilde opstaan en niet in de gaten had dat ik slaap in mn been had. Dus lag languit op de vloer. Voet is niet gebroken, wel zwaar gekneusd of iets met de banden... vandaag dus voet koelen en omhoog ermee. Mn moeder haalt Lennon zo op. Twan is al naar school, die kan zich wel redden. Het is echt flink pijnlijk. -O-
ai wat akelig. beterschap ermee! mijn buurvrouw heeft op dezelfde manier een keer haar middenvoetbeentje gebroken, bizar dat dat zo kan gaan als je voet slaapt he. gekneusd kan overigens wel lang duren, kan ik je uit ervaring vertellen. ik heb nog steeds last van m'n voet/enkel door die keer -maanden geleden- dat ik een paar treden vergat bij 't van de trap af lopen...
in de haak.
  vrijdag 27 april 2012 @ 09:30:02 #43
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_110851433
Dat ziet er goed pijnlijk uit Diaan :X Beterschap!
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
pi_110851475
Auw Diaan dat ziet er nasty uit. Beterschap :*
ti amo più di ieri ma meno di domani
  vrijdag 27 april 2012 @ 09:31:40 #45
114177 Diaan73
pi_110851492
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 09:17 schreef livelink het volgende:
Ik ben wel blij dat de hra in ieder geval geen heilig huisje meer is.
Eens :Y
quote:
Diaan, dat ziet er pijnlijk uit :X
Sterkte met je voet omhoog vandaag.
Het is ook erg pijnlijk... :{ Het begint nu ook blauwig te worden. Moet ik even in de gaten houden, anders zijn het misschien gescheurde bandjes. -O-

Bedankt voor de beterschapswensen :*
Make love, not war ☮
  vrijdag 27 april 2012 @ 09:41:36 #46
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_110851776
dat zeiden ze toen bij mij ook, dat de banden waarschijnlijk gescheurd waren (blauw, ei, etc), maar achteraf had ik veeeel meer en langer last van de kneuzingen van binnen. hoe dan ook, eerst maar even goed rust nemen!
in de haak.
  vrijdag 27 april 2012 @ 09:45:04 #47
114177 Diaan73
pi_110851874
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 09:41 schreef trui het volgende:
dat zeiden ze toen bij mij ook, dat de banden waarschijnlijk gescheurd waren (blauw, ei, etc), maar achteraf had ik veeeel meer en langer last van de kneuzingen van binnen. hoe dan ook, eerst maar even goed rust nemen!
Ja, precies... hoe lang heb jij toen "plat" gelegen? Heb jij er wel iets van verband oid om gekregen?
Make love, not war ☮
  vrijdag 27 april 2012 @ 09:48:52 #48
100412 mefke79
komt goed!
pi_110851991
Diaan, auw! Beterschap, lekker pootje omhoog en goed koelen. Mag je er geen drukverband omheen?

Over de hypotheekrente: tja, ze moeten iets natuurlijk, want zo doorgaan is ook geen optie. Onze rentevasteperiode loopt over een paar jaar af, als je dan het aanbod van je eigen hypotheekverstrekker doet, sluit je toch niet over? Dan mag je toch gewoon zo blijven waar je bent?
Sowieso, je mag nog steeds een bedrag aflossingsvrij doen, alleen mag je dan de rente niet aftrekken. Met andere woorden, dan betaal je die rente dus zelf. Met een niet al te hoge rente kan dat best nog steeds een optie zijn. Dat je dan een klein stukkie aflossingsvrij doet.

Wij hadden dus een woekerpolis. Beleggingspolis die gewoon meer geld kost dan opbrengt. Die is per 1 mei verleden tijd. Ik heb maar niet uitgerekend hoeveel geld ons dat gekost heeft, letterlijk en fictief. :X
Maar nu zijn we er vanaf en daar ben ik echt heel heel heel blij mee.
  vrijdag 27 april 2012 @ 09:53:04 #49
114177 Diaan73
pi_110852116
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 09:48 schreef mefke79 het volgende:
Diaan, auw! Beterschap, lekker pootje omhoog en goed koelen. Mag je er geen drukverband omheen?

Over de hypotheekrente: tja, ze moeten iets natuurlijk, want zo doorgaan is ook geen optie. Onze rentevasteperiode loopt over een paar jaar af, als je dan het aanbod van je eigen hypotheekverstrekker doet, sluit je toch niet over? Dan mag je toch gewoon zo blijven waar je bent?
Sowieso, je mag nog steeds een bedrag aflossingsvrij doen, alleen mag je dan de rente niet aftrekken. Met andere woorden, dan betaal je die rente dus zelf. Met een niet al te hoge rente kan dat best nog steeds een optie zijn. Dat je dan een klein stukkie aflossingsvrij doet.

Wij hadden dus een woekerpolis. Beleggingspolis die gewoon meer geld kost dan opbrengt. Die is per 1 mei verleden tijd. Ik heb maar niet uitgerekend hoeveel geld ons dat gekost heeft, letterlijk en fictief. :X
Maar nu zijn we er vanaf en daar ben ik echt heel heel heel blij mee.
Verband had geen toegevoegde waarden volgens de röntgenmeneer. Maar sws moet eerst de zwelling weg zijn volgens mij. Anders ga ik vandaag nog weleens de huisarts bellen.

Duidelijk. :Y ^O^
Make love, not war ☮
pi_110852389
mefke, is het goed dat ik die vraag ff naar het huizentopic sleep? want het is mij niet helemaal duidelijk of je na afloop van de rentevaste periode nu wel of niet een nieuwe hypo afsluit!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')