Denk zelf eens naquote:Op vrijdag 27 april 2012 13:11 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Datr klopt de vraag is dan alleen of je in belgie nog wel die extreem lage rente kan krijgen en in NL op dit moment niet meer.
Overigens is het procentuele verschil tussen 1.65 en 1.8 nog altijd 9%.
No shit sherlock. Dat is hoe mensen het hoe dan ook allemaal hadden moeten doen, altijd. Maar nee, NU willen en NU geen cent te makken hebben en dan tóch per se willen kopen, en dan achteraf huilie doen en de verantwoordelijkheid afschuiven.quote:Op vrijdag 27 april 2012 10:43 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en 100.000 nederlanders met hem
Eerst sparen en dan een vaste baan en dan pas iets kopen
Hoeveel minder geleend? Tov de helft aflossingvrij die onder NHG al gold?quote:Op vrijdag 27 april 2012 14:54 schreef pberends het volgende:
Jongens, het is officieel. De huizenprijzen in Nederland gaan flink dalen, nadat het kabinet besloten heeft om geen HRA meer te verlenen aan starters met een (gedeeltelijk) aflossingsvrije hypotheek. Dit betekent simpelweg dat er gewoon fors minder geleend kan gaan worden, oftewel de prijzen zullen fors omlaag moeten om de verkoop op gang te houden.
Grappig dat nota bene een VVD-kabinet hiermee komt. Eerst doen ze er alles aan om de woningprijzen op te proppen; nu steken ze een dolk in de ballon...
Ik beschik niet over CPB-rekenmodellen, dus "fors" vind ik een betrouwbaardere constatering dan dat ik ga beweren dat er nog 22,58 procent afgaat.quote:Op vrijdag 27 april 2012 15:05 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Hoeveel minder geleend? Tov de helft aflossingvrij die onder NHG al gold?
Want 'fors' is zo lekker subjectief, dan moet toch gemakkelijk te objectiveren zijn?
Ik wist niet dat het CPB tegenwoordig hypotheekoffertes maakte.quote:Op vrijdag 27 april 2012 15:14 schreef pberends het volgende:
[..]
Ik beschik niet over CPB-rekenmodellen, dus "fors" vind ik een betrouwbaardere constatering dan dat ik ga beweren dat er nog 22,58 procent afgaat.
Dat doet de overheid niet. We hadden het over een 'stel dat'- en 'is zoiets werkelijk mogelijk'-kwestie.quote:Op vrijdag 27 april 2012 13:01 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Waar komt vandaan dat de overheid zou verplichten dat de renteopslag moet worden gekoppeld aan de hypotheekvorm?
quote:Op vrijdag 27 april 2012 11:09 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Ben in ieder geval benieuwd of er een verschil komt in de rente tussen de aftrekbare annuiteiten en de niet aftrekbare aflossingsvrije hypotheken. Banken lijken mij ook wel gebaat bij hypotheken die juist voor een deel niet afgelost worden vanwege de renteinkomsten.
quote:Op vrijdag 27 april 2012 11:41 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Hmmm. Door als overheid banken hiertoe te dwingen zou je inderdaad zelfs bestaande/lopende hypotheken (bij herziening van het rentecontract) kunnen aanpakken. Maar ik zou dit wel een HEEEEL smerige vieze aanpak vinden
Overigens weet ik even niet of dit juridisch wel zou kunnen. Een renteopslag op basis van de hypotheekvorm zou namelijk eigenlijk ook een wijziging van het product zijn lijkt mij. En dat kan weer niet zomaar zonder toestemming tijdens een rentevastperiode.
[..]
Inderdaad. Maar ja, verplichtingen van de overheid kan men waarschijnlijk niet tegenop.
Banken mogen van onze zwart witte overheid toch niet meer dan 4.5* het jaarsalaris uitlenen. Gaan we hier van uit dan blijft de financierbaarheid hetzelfde alleen de maandlasten zullen stijgen voor de mensen.quote:Op vrijdag 27 april 2012 15:19 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Is er niet ergens een mooi rekenmodelletje online, zodat we de bewering 'fors' objectief kunnen toetsen aan feiten? Want ik denk namelijk ook niet dat het zo heel veel zal schelen, nog afgezien van de terechte tweede opmerking van LXIV
Ook hier: kwantificeer het eens. Want mijn gezonde boerenverstand zegt dat dit vrij marginaal is.quote:Op vrijdag 27 april 2012 15:26 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Banken mogen van onze zwart witte overheid toch niet meer dan 4.5* het jaarsalaris uitlenen. Gaan we hier van uit dan blijft de financierbaarheid hetzelfde alleen de maandlasten zullen stijgen voor de mensen.
Is wel eens veel hoger geweest, is wel eens lager geweest, maar wat is je punt precies? Wil je puur en alleen laten weten dat de 20jrs rente in jouw ogen hoog staat of wil je er meer mee zeggen over de huizen- of hypotheekmarkt?quote:Op vrijdag 27 april 2012 14:44 schreef WammesWaggel het volgende:
Nu sprak ik gisteren een baliemedewerker bij de ING, was daar om een pasje te halen, en de vaste rente op 20 jaar vast was volgens hem circa zes procent.
Dat was wel eens anders, erg hoog hoor.
Ik denk dat je de psychologische effecten zeer onderschat. Jarenlang hebben hypotheekadviseurs gehamerd op VASTE lage lasten, annuitair houd in dat de lasten niet langer vast zijn en elk jaar oplopen. De onzekerheid die dit met zich meebrengt, stijgende kosten voor levensonderhoud, energie en zorg zullen mensen ertoe brengen zo laag mogelijk in te stappen... immers... er word ook gesproken over loonverlaging, stagnatie en in het gunstigste geval een klein beetje verhoging....quote:Op vrijdag 27 april 2012 15:19 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Is er niet ergens een mooi rekenmodelletje online, zodat we de bewering 'fors' objectief kunnen toetsen aan feiten? Want ik denk namelijk ook niet dat het zo heel veel zal schelen, nog afgezien van de terechte tweede opmerking van LXIV
Ik vind die 4.5* zeker een verbetering t.o.v. de vroegere situatie (6, 7 of 9 keer), maar ben met name benieuwd of de overheid hier nog verdere plannen mee gaat hebben. Stel de rente stijgt flink, moet die 4.5* dan hard zakken omdat de kosten hard toenemen? Of zit een flink hogere rente al "ingecalculeerd" in die 4.5*?quote:Op vrijdag 27 april 2012 15:26 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Banken mogen van onze zwart witte overheid toch niet meer dan 4.5* het jaarsalaris uitlenen. Gaan we hier van uit dan blijft de financierbaarheid hetzelfde alleen de maandlasten zullen stijgen voor de mensen.
^^ Klopt. Het verschil is vrij klein. Als aflossingsvrij nooit was "uitgevonden" zouden huizenprijzen misschien 10-20% lager zijn geweest om dezelfde huizen in die 30 jaar volledig af te lossen. Langzaamaan gaan we weer naar een iets gezondere situatie toe.quote:Op vrijdag 27 april 2012 15:32 schreef Basp1 het volgende:
En de toetsing, even op funda met de hypotheek calculator gespeeld,
loon 45 K, 180K hypotheek, 100% annuitieit, geen overlijdensrisico, maanlasten bruto 976, netto 689
Loon 45 K, 180K hypotheek, 50% annuitieit, geen overlijdensrisico, maanlasten bruto 871, netto 584
Dus 105 euro in de maand meer betalen om 90K in 30 jaar extra af te lossen.
ikke niet, maar ik wil wel heel graag het antwoord zien lees het antwoord met plezierquote:Op vrijdag 27 april 2012 15:33 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Voorbeeld.
Inkomen 45,000
Rente: 5%, 15 jaar vast
Looptijd: 30 jaar
Belastingvoordeel: stellen we even op 35%, huurwaardeforfait houden we even geen rekening mee.
Gevraagd:
(1) Maximaal te lenen bedrag
(a) bij half aflossingsvrij/half annuitair (NHG norm)
(b) bij volledig annuitair
(2) Maandlast voor de eerste 15 jaar
(a) bij half aflossingsvrij/half annuitair (NHG norm)
(b) bij volledig annuitair
Wie kan dit uitrekenen?
Zelfde lening dus, alleen worden mensen gedwongen te sparen in hun hypotheek ipv op hun bankrekening. Ik zie het 'forse' niet zo, eerlijk gezegd.quote:Op vrijdag 27 april 2012 15:32 schreef Basp1 het volgende:
loon 45 K, 180K hypotheek, 100% annuitieit, geen overlijdensrisico, maanlasten bruto 976, netto 689
Loon 45 K, 180K hypotheek, 50% annuitieit, geen overlijdensrisico, maanlasten bruto 871, netto 584
post #139 van basp1 , althans vwb de maandlasten.quote:Op vrijdag 27 april 2012 15:34 schreef simmu het volgende:
[..]
ikke niet, maar ik wil wel heel graag het antwoord zien lees het antwoord met plezier![]()
Met de annuitaire hypotheek was niks mis.... maar scheefleners wilden meer en meer.... daardoor moesten de belastingafdrachten omlaag om de wensen van de scheefleners te bekostigen.quote:Op vrijdag 27 april 2012 15:37 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Zelfde lening dus, alleen worden mensen gedwongen te sparen in hun hypotheek ipv op hun bankrekening. Ik zie het 'forse' niet zo, eerlijk gezegd.
Zeker niet als het alternatief vrije sector huur is.
daarom streepte ik alquote:Op vrijdag 27 april 2012 15:38 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
post #139 van basp1 , althans vwb de maandlasten.
Die 105 euro hoeven mensen niet meer in een pensioenproduct te stoppen omdat over 30 jaar de maandlasten aanzienelijk lager zijn.quote:Op vrijdag 27 april 2012 15:32 schreef Basp1 het volgende:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |