abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_110892844
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2012 10:32 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dan blijf je huren en bouw je totaal geen vermogen op.

Kun jij kwantificeren wat dat aanzienlijk deel van je inkomen is dat je aan woonsubsidies van anderen kwijt bent. Als we gaan wensrekenen kun je er zelfs toe komen dat grote hra slurpers ook nog een deel van hun inkomen kwijt zijn om de sociale woningbouw te onderhouden.
Als ik kijk naar wat mijn kennissen, vrienden, familie en buren aan huursubsidie en HRA naar binnen schuiven dan heb ik een redelijk beeld van wat het mij allemaal kost. Er zijn miljoenen gezinnen die hier 100-en euros per maand mee naar binnen trekken. Dus ja: Ik heb wel een aardig beeld van wat dit beleid me kost. Verder heb ik totaal geen zin om het te kwantificeren, een uur op Statline te gaan zoeken en dan te discussieren of het e100, e200 of e400 per maand is.
"You can't be a real country unless you have a beer and an airline - it helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but in the very least you need a beer." (Frank Zappa)
pi_110892869
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2012 10:44 schreef Bayswater het volgende:
Ik denk dat het wel mee zal gaan vallen met de prijsdalingen, zie nog geen onderbouwingen dat het flink zal gaan dalen naast het feit dat de maandelijkse lasten door een annuiteitenhypotheek wat zullen stijgen. Aan de andere kant zal dit voor een groot deel gecompenseerd worden door de zekerheid van banken (aflossing) en consument (HRA is duidelijk nu na 4 jaar steggelen).

edit en terwijl ik dit typ zie ik ondertussen hierboven een post die dit ook bevestigt.
Ik denk dat de markt een beetje aantrekt in 2012Q4 en sommige gezichten vrolijk beginnen te worden. In 2013Q1 zal er een klapje op komen, maar -doordat de markt beperkt liquide is- zie ik vooral een lange daling in de periode daarna.
"You can't be a real country unless you have a beer and an airline - it helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but in the very least you need a beer." (Frank Zappa)
pi_110893001
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2012 10:44 schreef Bayswater het volgende:
Ik denk dat het wel mee zal gaan vallen met de prijsdalingen, zie nog geen onderbouwingen dat het flink zal gaan dalen naast het feit dat de maandelijkse lasten door een annuiteitenhypotheek wat zullen stijgen. Aan de andere kant zal dit voor een groot deel gecompenseerd worden door de zekerheid van banken (aflossing) en consument (HRA is duidelijk nu na 4 jaar steggelen).

edit en terwijl ik dit typ zie ik ondertussen hierboven een post die dit ook bevestigt.
Mensen willen wel kopen maar banken geven die mensen geen lening.
Dat gaat alleen maar erger worden nu de lasten stijgen en dan heb ik het niet alleen over de hypotheek.
pi_110893026
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2012 10:46 schreef iehlaak het volgende:

[..]

Als ik kijk naar wat mijn kennissen, vrienden, familie en buren aan huursubsidie en HRA naar binnen schuiven dan heb ik een redelijk beeld van wat het mij allemaal kost. Er zijn miljoenen gezinnen die hier 100-en euros per maand mee naar binnen trekken. Dus ja: Ik heb wel een aardig beeld van wat dit beleid me kost. Verder heb ik totaal geen zin om het te kwantificeren, een uur op Statline te gaan zoeken en dan te discussieren of het e100, e200 of e400 per maand is.
Maar je wilt ook geen huis kopen om voor HRA in aanmerking te komen. Dan wel aan het klagen hoeveel het je kost.Mocht je wel kopen dan zit je te klagen dat je object in waarde kan zakken. Zolang je langs de zijlijn blijft staan zal er ook niets aan je belastingsituatie die jij zo dramatisch vind veranderen.
  zaterdag 28 april 2012 @ 11:01:02 #230
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_110893055
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2012 10:57 schreef klaaskippegaas het volgende:

[..]

Mensen willen wel kopen maar banken geven die mensen geen lening.

Misschien willen ze wel te veel op jonge leeftijd. Ik heb zelf ook tot mijn 34e gehuurd.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  zaterdag 28 april 2012 @ 11:03:53 #231
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_110893096
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2012 10:48 schreef iehlaak het volgende:

[..]

Ik denk dat de markt een beetje aantrekt in 2012Q4 en sommige gezichten vrolijk beginnen te worden. In 2013Q1 zal er een klapje op komen, maar -doordat de markt beperkt liquide is- zie ik vooral een lange daling in de periode daarna.
:Z :O :+
Cookin’ like a chef I’m a 5 star Michelin
pi_110893348
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2012 11:01 schreef Bayswater het volgende:

Misschien willen ze wel te veel op jonge leeftijd. Ik heb zelf ook tot mijn 34e gehuurd.
Met het bevriezen van lonen en het verhogen van de lasten zijn het niet alleen de jongeren die geen lening meer krijgen.
pi_110893448
Men neme:

- 1 relatie
- twee fulltime dienstverbanden
- 1 volledig aflossende bankspaar hyptoheek
- 30 jaar volledige hyptoheekrente aftrek

En de hyptoheek is makkelijk te krijgen; enig nadeel is dat de hoeksteen van de samenleving volgens het CDA, het gezin, niet in dit rijtje past!

Maar ach, als je werkt heb je toch geen tijd voor koters...
pi_110893931
quote:

[..]

Sorry hoor, maar de maandlasten liggen hoger als ik zou gaan huren (als starter). Sociale huur is voor mij geen optie vanwege salaris. Er klopt dus geen ene reet van deze constructie.
Allah Al Watan Al Malik
  zaterdag 28 april 2012 @ 11:59:26 #235
43642 Bayswater
pi_110894152
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2012 11:50 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Sorry hoor, maar de maandlasten liggen hoger als ik zou gaan huren (als starter). Sociale huur is voor mij geen optie vanwege salaris. Er klopt dus geen ene reet van deze constructie.
Het gaat niet om de hoogte van de maandlasten, een koopwoning blijkt de afgelopen jaren veel meer risico te hebben meegedragen dan de koper vaak zelf ziet. Deze wordt momenteel pas in bescherming genomen.
Life lies a slow suicide
  zaterdag 28 april 2012 @ 12:00:44 #236
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_110894192
quote:

[..]

ik huur momenteel ook (particulier, want sociaal verdien ik teveel voor) maar door de hoge huurprijzen is het nogal lastig om substantieel grotere bedragen te sparen voor de toekomst :{

Gezien de naderende nieuwe regelgeving neig ik er naar nog voor het einde van het jaar een woning te kopen, echter vraag ik mij sterk af of dit wel of niet verstandig is. lees overal weer andere dingen namelijk :')
pi_110894292
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2012 11:59 schreef Bayswater het volgende:

[..]

Het gaat niet om de hoogte van de maandlasten, een koopwoning blijkt de afgelopen jaren veel meer risico te hebben meegedragen dan de koper vaak zelf ziet. Deze wordt momenteel pas in bescherming genomen.
Het gaat mij wel degelijk om de hoogte van de maandlasten. En dat geldt nu juist ook voor de meeste starters. Ik kan zelf prima een koopwoning financieren, zoals ik al eerder zei. En dan komen de maandlasten veel lager uit dan als ik zou huren. Dus voor mij is huren eigenlijk niet eens een optie, aangezien ik dan per maand 300 tot 400 euro MEER kwijt ben dan als ik zou kopen.
Allah Al Watan Al Malik
pi_110894317
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2012 12:00 schreef RedFever007 het volgende:
Gezien de naderende nieuwe regelgeving neig ik er naar nog voor het einde van het jaar een woning te kopen, echter vraag ik mij sterk af of dit wel of niet verstandig is. lees overal weer andere dingen namelijk :')
En dat heb ik dus ook. De overheid heeft in mijn ogen alleen maar extra twijfel gezaaid de afgelopen paar dagen.
Allah Al Watan Al Malik
pi_110894390
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2012 12:00 schreef RedFever007 het volgende:

[..]

ik huur momenteel ook (particulier, want sociaal verdien ik teveel voor) maar door de hoge huurprijzen is het nogal lastig om substantieel grotere bedragen te sparen voor de toekomst :{

Je huurt nu in de vrije sector, dan behoor jij tot de groep die geen subsidie krijgt, de overige groep nlers wel en die subsidie is onafhankelijk hoe hoog je inkomen is en de reden is uit de lucht gegrepen.
Redenen om geen huis te kopen
- je verdient er geld mee
- meedoen met de rest
- bang om de boot te missen

Redenen om wel een huis te kopen
- je hebt een groter huis nodig
- de maandlasten zijn lager per m2
- je wilt er 30 jaar blijven wonen

Ik heb mijn huis gekocht praktisch op de top van de markt omdat de maandlasten de helft zijn per m2 dan bij een sociale huurwoning. Ik wil hier 30 jaar blijven wonen, het is groot genoeg voor gezinsuitbreiding en ik schrijf elke maand geld af op het huis. Voor mij is het een win-win situatie en daarom heb ik het gekocht.

Deze nieuwe regelgeving zorgt ervoor dat niemand die voor 2013 een huis gekocht heeft nog vrijwillig gaat verhuizen, tenzij ze financiele zelfmoord willen plegen. Want dan moe je je huis verkopen met restschuld. Dat hebben veel mensen niet op hun bankrekening staan. De bank financiert hierdoor geen nieuwe hypotheek en huren is geen optie omdat huurwoningen er gewoon niet zijn. De enige optie is dan blijven zitten waar je zit.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_110894487
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2012 11:25 schreef koentjuh18 het volgende:
Men neme:

- 1 relatie
- twee fulltime dienstverbanden
- 1 volledig aflossende bankspaar hyptoheek
- 30 jaar volledige hyptoheekrente aftrek

En de hyptoheek is makkelijk te krijgen; enig nadeel is dat de hoeksteen van de samenleving volgens het CDA, het gezin, niet in dit rijtje past!

Maar ach, als je werkt heb je toch geen tijd voor koters...
Bankspaarkhypotheek i.c.m. hypotheekrente aftrek komt ook te vervallen.
Allah Al Watan Al Malik
pi_110894495
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2012 12:04 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Het gaat mij wel degelijk om de hoogte van de maandlasten. En dat geldt nu juist ook voor de meeste starters. Ik kan zelf prima een koopwoning financieren, zoals ik al eerder zei. En dan komen de maandlasten veel lager uit dan als ik zou huren. Dus voor mij is huren eigenlijk niet eens een optie, aangezien ik dan per maand 300 tot 400 euro MEER kwijt ben dan als ik zou kopen.
Dit geld ook voor mij. Voor mij was de significant lagere maandlasten de doorslaggevende reden om te kopen.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_110894507
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2012 12:12 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Bankspaarkhypotheek i.c.m. hypotheekrente aftrek komt ook te vervallen.
Niet als je nu in dit jaar nog een huis koopt.
  zaterdag 28 april 2012 @ 12:27:19 #243
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_110894916
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2012 10:59 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Maar je wilt ook geen huis kopen om voor HRA in aanmerking te komen. Dan wel aan het klagen hoeveel het je kost.Mocht je wel kopen dan zit je te klagen dat je object in waarde kan zakken. Zolang je langs de zijlijn blijft staan zal er ook niets aan je belastingsituatie die jij zo dramatisch vind veranderen.
Het was altijd al enorm dom om de HRA mee te nemen in de berekening van je maandlasten. Iemand die verstandig was kocht een huis gebaseerd op de bruto maandlasten. De HRA is een extraatje. Het kan nooit zo zijn dat mensen de maandlasten niet meer kunnen betalen als de HRA wegvalt.

Als het goed is hebben al die mensen de HRA gebruikt om een spaarpotje te maken om de waardedaling van hun huis te compenseren. Men hoeft geen medelijden te hebben met mensen die de HRA gewoon hebben verbrast! Dit hadden ze kunnen voorzien.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_110895049
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2012 12:27 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

Het was altijd al enorm dom om de HRA mee te nemen in de berekening van je maandlasten. Iemand die verstandig was kocht een huis gebaseerd op de bruto maandlasten. De HRA is een extraatje. Het kan nooit zo zijn dat mensen de maandlasten niet meer kunnen betalen als de HRA wegvalt.

Als het goed is hebben al die mensen de HRA gebruikt om een spaarpotje te maken om de waardedaling van hun huis te compenseren. Men hoeft geen medelijden te hebben met mensen die de HRA gewoon hebben verbrast! Dit hadden ze kunnen voorzien.
Het is ook geen punt dat je medelijden moet hebben, maar dat je er last van hebt als dit op grote schaal gebeurd. Die mensen, die zo dom zijn, die boeien me niks, maar je hebt er last van als het op grote schaal gebeurd. Namelijk veel sociale onrust, veel huisuitzettingen, hoog aantal huizen te koop, dalende huizenprijzen en de overheid die die mensen wel zielig vind en ze helpt met geld van de belastingbetaler.
  zaterdag 28 april 2012 @ 12:56:39 #245
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_110895576
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2012 12:33 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Het is ook geen punt dat je medelijden moet hebben, maar dat je er last van hebt als dit op grote schaal gebeurd. Die mensen, die zo dom zijn, die boeien me niks, maar je hebt er last van als het op grote schaal gebeurd. Namelijk veel sociale onrust, veel huisuitzettingen, hoog aantal huizen te koop, dalende huizenprijzen en de overheid die die mensen wel zielig vind en ze helpt met geld van de belastingbetaler.
waarom, hoog aantal huizen te koop voor lage prijzen is juist goed, huizuitzettingen is geen probleem, je kunt de leegstaande asielzoekerscentra gebruiken voor noodopvang. Geef mensen schuldsanering en een kamer in een AZC met leefgeld. Daarom ben ik juist ook voor afschaffing van HRA ineens voor iedereen, dus ook bestaande gevallen. en dan niet uitsmeren over 30 jaar. Je moet alle overheidsbemoeienis in 1 klap uit het systeem halen en waar nodig de mensen dmv schuldsanering, een kamer en gaarkeukens uithelpen. Dit is dan echt een tijdelijk probleem. Nu blijf je last houden van die HRA (hoewel deze ingreep natuurlijk beter is dan niets doen.)
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zaterdag 28 april 2012 @ 13:26:47 #246
43642 Bayswater
pi_110896267
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2012 12:04 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Noem het een risicopremie binnen de maandlasten die je denkbeeldig bij kopen moet optellen momenteel.
Life lies a slow suicide
pi_110896938
Heel apart:

quote:
'Vaak problemen na erven huis'

Steeds meer mensen die een huis erven, komen in financiėle problemen. Dat blijkt uit een onderzoek van de NOS onder 80 notariskantoren.

Het gaat om woningen waarop nog een hypotheek drukt. Nabestaanden zitten dan opgescheept met hoge kosten. De hypotheeklast bedraagt gemiddeld 64.000 euro. De rentelast kan oplopen tot duizenden euro's per jaar. Notarissen zeggen dat het om duizenden gevallen gaat.

Ze vinden dat het erfrecht moet worden gewijzigd. Erfenissen zouden dan onder voorwaarden worden verkregen. Als dan blijkt dat er per saldo een schuld resteert, kunnen de erfgenamen de erfenis alsnog verwerpen. Zo komen zij dan niet voor onverwachte kosten te staan.
pi_110897191
Edit: verkeerd gelezen
pi_110897681
quote:
11s.gif Op zaterdag 28 april 2012 13:52 schreef pberends het volgende:
Heel apart:

[..]

Dus de meeste oudjes hebben hun huis niet afgelost. Lekker de overwaarde opgenomen en van het leven genoten.
  zaterdag 28 april 2012 @ 14:22:16 #250
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_110897731
quote:
11s.gif Op zaterdag 28 april 2012 13:52 schreef pberends het volgende:
Heel apart:

[..]

Bij ons in de straat ook mensen die een groot en mooi huis geerfd hebben. Alleen willen een paar mensen in de familie het niet verkopen onder de 8 ton. Maar zij willen weer niet iedere maand geld betalen voor de hypotheek. Oplopende ruzie, huis staat nu al drie jaar te koop en de staat van onderhoud verslechterd.
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')