abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 27 april 2012 @ 16:54:06 #176
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_110867605
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 16:52 schreef Sjabba het volgende:

Nu prik je de ballon door. Ze willen niet horen dat behalve huren ook kopen duurder gaat worden. Je leencapaciteit blijft hetzelfde alleen je moet eerst sparen. Het kwakkelen gaat dus nog even door aangezien er nu eerst een potje met geld moet komen.
Iedereen realiseert zich dit.... er is echter een groot verschil.... wat je niet leent... hoef je ook niet af te betalen... minder slaaf van de bank dus :W
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  vrijdag 27 april 2012 @ 16:56:23 #177
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_110867710
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 16:54 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Iedereen realiseert zich dit.... er is echter een groot verschil.... wat je niet leent... hoef je ook niet af te betalen... minder slaaf van de bank dus :W
Je zal toch ook de rest van je leven moeten huren en dus overgeleverd aan de grillen van je huurbaas. terwij lik een heel duidelijk contract met de bank heb voor een vastgestelde termijn.

Ik vind mezelf meer vrij dan jij daarin.
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
pi_110868035
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 16:54 schreef _VoiD_ het volgende:

[..]

Ik denk dat mensen vooral moeten gaan beseffen dat een eigen appartement/woning van minimaal 75 m² op een toplocatie gewoon niet te halen is als starter. En niet dat ze dan huilie huilie gaan doen over de prijzen die te hoog zijn.

Ik kan ook geen Ferrari betalen, maar hoor je mij zeuren? Dan maar een oude Volvo...
Dat klopt, maar ik heb het natuurlijk over de hele Nederlandse huizenmarkt, niet over toplocaties in grotere steden. Dat is maar net wat een gek er voor geeft.
  vrijdag 27 april 2012 @ 17:04:43 #179
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_110868050
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 april 2012 16:25 schreef pberends het volgende:

[..]

Ik refereer voor de verandering aan iemand van de eigen huis-lobby:

'Huizenprijs 20% omlaag bij HRA-aanpassing'

[..]

Goh, die persoon heeft zeker nog nooit gehoord van:

quote:
Wat is een annuitaire toetsing?
Deze manier van toetsen wordt annuitaire toeting genoemd. Daarbij wordt bij de bepaling van de hypotheeklasten naast de rente ook rekening gehouden met de lasten van aflossing op basis van annuiteiten. Er wordt dan eigenlijk fictief getoetst alsof de gehele hypotheek een annuiteitenhypotheek is. Meer informatie hierover vindt u bij de annuiteitenhypotheek. Middels een ingewikkelde formule wordt de annuiteit per euro uitgerekend. Daarbij zijn de rente en looptijd van de hypotheek van grote invloed.

http://www.homefinance.nl(...)ximale-hypotheek.asp
Met andere woorden: er wordt nu bij het afsluiten vaak al getoetst alsof er sprake is van een annuiteitenhypotheek. Ook al zijn de werkelijke maandlasten veel lager zijn omdat de hypotheek bijvoorbeeld voor de helft aflossingsvrij is.

In het verleden keek men inderdaad regelmatig naar de werkelijke maandlasten op basis van bijvoorbeeld het ontbreken van de aflossing. Tegenwoordig wordt dit veiligheidshalve veel minder vaak gedaan.

quote:
6s.gif Op vrijdag 27 april 2012 16:41 schreef pberends het volgende:

[..]

Dat zal best, maar het argument dat men minder kan lenen en dus de prijzen omlaag gaan is een logica die een koe kan volgen.
Niet zonder meer dus. Zie bovenstaande (boven de laatste quote).
Krekker is de bom!
pi_110868151
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 17:04 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Goh, die persoon heeft zeker nog nooit gehoord van:

[..]

Met andere woorden: er wordt nu bij het afsluiten vaak al getoetst alsof er sprake is van een annuiteitenhypotheek. Ook al zijn de werkelijke maandlasten veel lager zijn omdat de hypotheek bijvoorbeeld voor de helft aflossingsvrij is.

In het verleden keek men inderdaad regelmatig naar de werkelijke maandlasten op basis van bijvoorbeeld het ontbreken van de aflossing. Tegenwoordig wordt dit veiligheidshalve veel minder vaak gedaan.

[..]

Niet zonder meer dus. Zie bovenstaande (boven de laatste quote).
Jawel, want dit kabinet met gedoogsteun gaat er vanuit dat er op termijn met deze maatregel 5,4 miljard euro bespaart gaat worden. Dit houdt per saldo in dat er op termijn 5,4 miljard euro aan rentelasten minder de woningmarkt wordt gesubsidieerd en de facto er een veel minder krediet wordt opgenomen. Ik vind dit een prima maatregel, maar het is een drama voor al die figuren die de prijzen op willen proppen.
  vrijdag 27 april 2012 @ 17:12:31 #181
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_110868346
quote:
2s.gif Op vrijdag 27 april 2012 17:07 schreef pberends het volgende:

[..]

Jawel, want dit kabinet met gedoogsteun gaat er vanuit dat er op termijn met deze maatregel 5,4 miljard euro bespaart gaat worden. Dit houdt per saldo in dat er op termijn 5,4 miljard euro aan rentelasten minder de woningmarkt wordt gesubsidieerd en de facto er een veel minder krediet wordt opgenomen. Ik vind dit een prima maatregel, maar het is een drama voor al die figuren die de prijzen op willen proppen.
De denkfout die jij maakt, is dat jij ervanuit gaat dat maandlasten gelijk staan aan leencapaciteit. Dit is niet volledig juist.

Wanneer iemand bij wijze van voorbeeld een volledige aflossingsvrije hypotheek zou nemen, zouden zijn maandlasten bij gelijke rente lager zijn dan bij een volledige annuiteitenhypotheek.

Bij het afsluiten van de hypotheek en de inkomenstoets is de bank echter niet uitgegaan van de werkelijke maandlasten die bij deze aflossingsvrije hypotheek horen. In de plaats daarvan is men ivm veiligheid uitgegaan van de maandlasten die horen bij een gelijke even hoge annuiteitenhypotheek (vaak ook nog met bepaalde vaste minimale toetsrente).

Met andere woorden: of er nu een annuiteiten of aflossingsvrije hypotheek wordt afgesloten maakt niet uit voor het maximaal te lenen bedrag. Oftewel de leencapaciteit waar jij het over hebt blijft gewoon gelijk.

In dit voorbeeld voor het gemak even de uitzonderingssituaties buiten beschouwing gelaten waar men wel met de werkelijke maandlasten zal rekenen.
Krekker is de bom!
pi_110868575
Ik ben benieuwd wanneer de rest van de nederlanders aan de beurt is het blijft natuurlijk niet bij de nieuwe hypotheken.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_110868721
quote:
2s.gif Op vrijdag 27 april 2012 17:07 schreef pberends het volgende:

[..]

Je weet hoe rijksbegrotingen bij dit soort geprojecteerde ombuigingen werken?
Da's een soort Echternach processie. 5,4 miljard minder meer. Fictief voorbeeld: als de meeruitgaven bij ongewijzigd beleid over 10 jaar 10 mrd zou zijn geweest, is dat nu 4,6 miljard.

Dus na 'fors', is het nu een 'drama' :D Gut.
pi_110868789
Mensen krijgen gewoon minder te besteden. Reiskosten wordt versoberd, aan de bijtelling wordt gesleuteld etc etc. Dit zal ook de leencapaciteit verminderen.
pi_110868814
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 17:23 schreef BeffJeck het volgende:
Mensen krijgen gewoon minder te besteden. Reiskosten wordt versoberd, aan de bijtelling wordt gesleuteld etc etc. Dit zal ook de leencapaciteit verminderen.
Welke bijtelling wordt aan gesleuteld en hoe?
pi_110868903
quote:
Afbouw
De onbelaste reiskostenvergoeding van 19 cent per kilometer of de werkelijke kosten bij gebruik van openbaar vervoer, wordt volledig afgeschaft. Voor leaseauto’s komt de uitzondering op de bijtelling indien het privégebruik niet meer is dan 500 kilometer per jaar te vervallen.

Met de opbrengsten van beide maatregelen (naar verluidt 1,3 miljard euro) wordt een permanente verlaging van de overdrachtsbelasting gerealiseerd.

quote:
De Vereniging Auto van de Zaak stelt dat de overheid de klok jaren terugdraait. "De 250 duizend werknemers die in een auto van de zaak rijden en bewust gekozen hebben om weinig tot geen privé kilometers te rijden, moeten straks toch 25% bijtelling gaan betalen over de nieuwwaarde van de auto. Vervolgens is er geen enkele stimulans meer om weinig privé kilometers te rijden", aldus voorzitter Martin Huisman. "De wens van de overheid om werknemers bewuster met vervoer om te laten gaan wordt jaren in de tijd terug gezet."

pi_110868953
Dus als je zakelijk een auto rijdt, die je echt alleen maar zakelijk rijdt, dan mag je alsnog 25% bij je inkomen tellen?

GEWELDIG! Want voor je werk rijden is bijna hetzelfde als voor jezelf.....
  vrijdag 27 april 2012 @ 17:29:25 #188
359381 malleable
a/b should be solve(bx = a)
pi_110868983
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 17:28 schreef _VoiD_ het volgende:
Dus als je zakelijk een auto rijdt, die je echt alleen maar zakelijk rijdt, dan mag je alsnog 25% bij je inkomen tellen?

GEWELDIG! Want voor je werk rijden is bijna hetzelfde als voor jezelf.....
Dat snap ik ook niet helemaal, dus als je taxi chauffeur bent moet straks ook bijtelling betalen?
pi_110869126
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 17:29 schreef malleable het volgende:

[..]

Dat snap ik ook niet helemaal, dus als je taxi chauffeur bent moet straks ook bijtelling betalen?
Als de auto voor prive gebruik ter beschikking staat wel.
Die staat dus niet ter beschikking maar buiten diensttijd op een afgesloten parkeerterrein van het bedrijf :)
pi_110869135
Ik denk dat al deze maatregelen bij elkaar een hoop gaan verlangen van de werkgever. Hoe je het wend of keert de looneisen zullen hoger worden.
pi_110869194
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 17:33 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Die staat dus niet ter beschikking maar buiten diensttijd op een afgesloten parkeerterrein van het bedrijf :)
Je zou maar 80 km van je werk af wonen. Onbelaste reisvergoeding is er niet meer. Met je eigen auto naar de baas om daar verder te gaan met de bedrijfsauto.
pi_110869401
Ben ik de enige die lichte paniek concludeert omdat de gehoopte fiscale dramatiek ten aanzien van de HRA uitblijft, maar, zoals dene en gene hier verguisd heeft voorspeld, het knabbelen aan de hoekjes blijft?

Wat er allemaal niet bijgesleept wordt :D
  vrijdag 27 april 2012 @ 17:49:06 #193
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_110869708
Stel dat je genoeg geld hebt om een huis te kopen. Je hoeft geen hypotheek te nemen. Is er ergens een (uitgebreide) calculator online waar je kan berekenen onder wat voor omstandigheden het fiscaal het voordeligst is om dat te doen?

http://www.nytimes.com/in(...)rent-calculator.html

Hier is een interessante calculator mbt huren vs kopen. Is er ook zoiets met hypotheek vs geen hypotheek?
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  vrijdag 27 april 2012 @ 17:49:26 #194
359381 malleable
pi_110869724
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 17:33 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Hmm dus ik moet straks eerst 50 kilometer naar werk toe rijden, om daar de bedrijfsauto op te halen en 40 kilomter terug te rijden om naar een klant te gaan?

Eind van de dag eerst weer 40 kilometer naar de zaak en dan weer 50 kilometer terug.
pi_110869759
Als je baas besluit dat jij geen auto nodig hebt, dan krijg jij die bijtelling toch gewoon netjes elke maand in je hand. Dus wat is het probleem?
pi_110869858
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 17:49 schreef malleable het volgende:

[..]

Hmm dus ik moet straks eerst 50 kilometer naar werk toe rijden, om daar de bedrijfsauto op te halen en 40 kilomter terug te rijden om naar een klant te gaan?

Eind van de dag eerst weer 40 kilometer naar de zaak en dan weer 50 kilometer terug.
Zul je als taxichauffeur toch moeten, want die auto is 24/7 in gebruik.

tenzij je een 168-urige werkweek hebt

Nogmaals, wat heeft dit met de huizenmarkt van doen?
pi_110869984
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 17:54 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Mensen hebben dan minder te besteden om te wonen. Dit zal meegenomen worden in de hypotheekberekening. Nu is 4 tot 4.5 keer het jaarkomen. Dat kan maar zo 3.5 tot 4 keer het jaarinkomen worden.
  vrijdag 27 april 2012 @ 18:03:56 #198
359381 malleable
pi_110870167
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 17:54 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Oh heel weinig. ik hou al over op.
pi_110870250
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 17:58 schreef BeffJeck het volgende:

[..]

Mensen hebben dan minder te besteden om te wonen. Dit zal meegenomen worden in de hypotheekberekening. Nu is 4 tot 4.5 keer het jaarkomen. Dat kan maar zo 3.5 tot 4 keer het jaarinkomen worden.
Ik weet het, iedereen woont in Heerlen, en werkt in Den Helder. Daar zullen hypotheekverstrekkers inderdaad rekening mee houden.
  vrijdag 27 april 2012 @ 18:26:29 #200
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_110870955
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 16:56 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Je zal toch ook de rest van je leven moeten huren en dus overgeleverd aan de grillen van je huurbaas. terwij lik een heel duidelijk contract met de bank heb voor een vastgestelde termijn.

Ik vind mezelf meer vrij dan jij daarin.
De verassingen komen ook niet van de bank, verassingen komen van de overheid.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')