Het is geen 20% maar 10%.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 10:20 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Toen ik op mijzelf ging had ik 30k eigen geld. Echter is dat allemaal in het huis de tuin en inboedel gaan zitten.
Als je dan ook nog eens 20% eigengeld moet inleggen voor de woning ben je in totaal dus 50k lichter.
Toen ik op mijzelf ging wonen was ik met Fl.10.000,- klaar. Ik kocht een nieuwe wasmachine en koelkast. De rest van de inboedel kocht ik op internet, uit de krant, bij de kringloop. Behang en verf bij de doe-het-zelf dump. Daarnaast zijn ook winkels als Kwantum, Leenbakker en IKEA aanraders voor mensen met een kleine beurs. Wie het allemaal 'luxe' wil aanpakken moet niet klagen dat het veel geld kost, wat is er mis met simpel beginnen en langzaam je vermogen en luxe opbouwen? Veel minder risico en het kan ook nog eens heel leuk en leerzaam zijnquote:Op vrijdag 20 januari 2012 10:20 schreef Revolution-NL het volgende:
Toen ik op mijzelf ging had ik 30k eigen geld. Echter is dat allemaal in het huis de tuin en inboedel gaan zitten.
Als je dan ook nog eens 20% eigengeld moet inleggen voor de woning ben je in totaal dus 50k lichter.
Laatst nog een vriendin geholpen met een kleine beurs, lang leven marktplaats!!!quote:Op vrijdag 20 januari 2012 10:29 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
30k in inboedel en tuin? Krijg nou wat. Waarom is dat nodig? Moet dat direct? Oude spullen hergebruiken, tweedehands, eerst weer wat sparen een optie?
Helemaal mee eens, een paar emmers latex en 2 kg graszaad, de rest komt later.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 10:29 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Het is geen 20% maar 10%.
En da's nu precies het punt, en ook waarom je vorige post (zo zijn huizen over enkele jaren allen voor welgestelden en rijken) zo genant is.
30k in inboedel en tuin? Krijg nou wat. Waarom is dat nodig? Moet dat direct? Oude spullen hergebruiken, tweedehands, eerst weer wat sparen een optie? Zelf een tuin aanleggen, misschien eerst eens wat sobertjes? Hoe denk je dat mijn en jouw ouders dat deden? Ramden die er ook alles maar meteen nieuw in, of ze nou geld hadden of niet.
Dat bedoel ik dus met idiote eisen aan kopers/starters zijde.
Vol van ongeduld...!
30k is niet heel veel voor het aankleden een casco nieuwbouw hut en volledigeinboedel.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 10:29 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Het is geen 20% maar 10%.
En da's nu precies het punt, en ook waarom je vorige post (zo zijn huizen over enkele jaren allen voor welgestelden en rijken) zo genant is.
30k in inboedel en tuin? Krijg nou wat. Waarom is dat nodig? Moet dat direct? Oude spullen hergebruiken, tweedehands, eerst weer wat sparen een optie? Zelf een tuin aanleggen, misschien eerst eens wat sobertjes? Hoe denk je dat mijn en jouw ouders dat deden? Ramden die er ook alles maar meteen nieuw in, of ze nou geld hadden of niet.
Dat bedoel ik dus met idiote eisen aan kopers/starters zijde.
Vol van ongeduld...!
Tuurlijk... ik werk 40 uur in de week in een bijelkaar geraapte Ikea woonkamer te leven met spullen die je naar 3 jaar naar het grofvuil kan brengen omdat ze stuk zijnquote:Op vrijdag 20 januari 2012 10:33 schreef sorcees het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, een paar emmers latex en 2 kg graszaad, de rest komt later.
Meubels die je al hebt, van vrienden of familie of van de kringloop, wel een nieuw bed van de IKEA, en klaar ben je, 2000 euro max.
Prima dat je ervoor gespaard hebt maar klaag dan ook niet dat het 'onmogelijk' zou zijn.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 10:36 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
30k is niet heel veel voor het aankleden een casco nieuwbouw hut en volledigeinboedel.
Ik heb alles netjes gespaard dus ik zie het probleem niet. Ik had de keuken vloer en tuin ook kunnen meenemen in de hypotheek maar dat heb ik dus NIET gedaan.
WTF!quote:Toen ik op mijzelf ging had ik 30k eigen geld. Echter is dat allemaal in het huis de tuin en inboedel gaan zitten.
Hele volksmassa's werken ook 40 uur in de week en hebben geen 30k om in hun inboedel te steken. Als je niet wilt dat je over 3 jaar je meubels bij het vuil moet zetten heb ik de volgende tips voor je:quote:Op vrijdag 20 januari 2012 10:38 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Tuurlijk... ik werk 40 uur in de week in een bijelkaar geraapte Ikea woonkamer te leven met spullen die je naar 3 jaar naar het grofvuil kan brengen omdat ze stuk zijn
Schoolverlaters die hebben moeten lenen bij de IB-groep om hun studie te bekostigen hebben geen 22k spaargeld. Die zullen allemaal eerst moeten gaan huren om het geld bij elkaar te sparen. En wat is dan het volgende probleem: --> te weinig huurhuizen --> huurprijs gaat omhoog.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 10:18 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
10% + 2% overdrachtsbelasting + 1600 euro voor notaris (overdracht + hypotheekakte).
Laten we stellen een huis van 180k, da's dan 12% x 180k + 1600 euro is een slordige 22k.
Waarom kan niemand dat opbrengen? Als je dat niet bij elkaar kunt sparen, hoe kan je dan de reterende 30 jaar hypotheek betalen + aflossen?
30k voor tuin, keuken, muren, meerwerk badkamer, vloeren EN de inboedel (incl witgoed).quote:Op vrijdag 20 januari 2012 10:41 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Hele volksmassa's werken ook 40 uur in de week en hebben geen 30k om in hun inboedel te steken. Als je niet wilt dat je over 3 jaar je meubels bij het vuil moet zetten heb ik de volgende tips voor je:
- wees zuinig op je meubels
- koop tweedehands meubels van hoge kwaliteit
- gebruik houtlijm mij het assembleren van 'bouwpakket' meubels.
Toen ik klaar was met studeren zat ik ook met een lening, die heb ik als eerste afgelost. Mijn aversie tegen het lenen van geld heeft ervoor gezorgd dat al mijn verdiende centjes richting de IBG gingen. Daarna sparen om een auto'tje te kunnen kopen, daarna sparen om op mezelf te kunnen gaan wonen. Tja.... als je denkt dat je als schoolverlater direct je een royaal leven kan veroorloven heb ik slecht nieuws voor je, dat kan toen niet, dat kan nu niet en dat word hem ook niet in de toekomst. Eerst werken en sparen... dan pas geld uitgeven.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 10:43 schreef Guidetti het volgende:
[..]
Schoolverlaters die hebben moeten lenen bij de IB-groep om hun studie te bekostigen hebben geen 22k spaargeld. Die zullen allemaal eerst moeten gaan huren om het geld bij elkaar te sparen. En wat is dan het volgende probleem: --> te weinig huurhuizen --> huurprijs gaat omhoog.
quote:Voortdurende prijsdaling koopwoningen
Verkochte bestaande koopwoningen waren in december 2011 gemiddeld 4,0 procent goedkoper dan in december 2010. De prijsdaling was een stuk groter dan in november, toen de koopwoningen 3,3 procent in prijs daalden. Het prijsniveau van de verkochte woningen is op het laagste punt beland in meer dan zes jaar. Dit blijkt uit de cijfers van het CBS en het Kadaster.
Alle woningtypen waren in december goedkoper dan een jaar eerder. Appartementen namen met 4,8 procent het meest af in prijs, tussenwoningen met 3,1 procent het minst.
In alle provincies waren de prijzen lager. De sterkste prijsdalingen waren in Friesland en Noord-Brabant (met ruim 5 procent). In Zeeland was de prijsdaling met 1 procent relatief klein.
Ten opzichte van november 2011 daalden de verkoopprijzen van bestaande koopwoningen met 0,9 procent. December was de vijfde maand op rij waarin de prijzen daalden in vergelijking met de maand ervoor.
In december wisselden iets meer dan 13 duizend bestaande koopwoningen van eigenaar. Daarmee was het aantal verkopen bijna 7 procent lager dan in december 2010. In 2011 zijn er in totaal bijna 121 duizend woningen verkocht. Dit is ruim 4 procent minder dan in 2010.
http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)2/2012-01-20-m11.htm
Geld is snel op, daarom moet je er heel verstandig mee omgaan.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 10:44 schreef Revolution-NL het volgende:
30k voor tuin, keuken, muren, meerwerk badkamer, vloeren EN de inboedel (incl witgoed).
Geloof mij, 30k is dan sneller op dan je denkt.
Als ze hun inboedel ondergebracht hebben in de hypotheek dan plegen ze dus gewoon fraude. Dan moeten ze ook niet klagen dat hun hypotheek onder water staatquote:Je wil niet weten hoeveel buren dit (op een creatieve) manier in de hypotheek hebben weten te moffelen
Maandag zal het Chinese nieuwjaar beginnen, dit jaar zal de draak een waar bloedbad aanrichten op de Nederlandse woningmarktquote:
Een tijdje huren (of thuiswonen) en sparen is toch heel normaal? Moet iedereen direct na afstuderen, nog in de proeftijd, een eigen huis dan?quote:Op vrijdag 20 januari 2012 10:43 schreef Guidetti het volgende:
[..]
Schoolverlaters die hebben moeten lenen bij de IB-groep om hun studie te bekostigen hebben geen 22k spaargeld. Die zullen allemaal eerst moeten gaan huren om het geld bij elkaar te sparen. En wat is dan het volgende probleem: --> te weinig huurhuizen --> huurprijs gaat omhoog.
Nee dat hoeft niet. Maar om weer op je 25ste thuis te gaan wonen lijkt mij een groot struikelblok.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 10:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Een tijdje huren (of thuiswonen) en sparen is toch heel normaal? Moet iedereen direct na afstuderen, nog in de proeftijd, een eigen huis dan?
In theorie tenzij ze het aard- en nagelvast aanbrengen. Een ingemetselde tv of zoquote:Op vrijdag 20 januari 2012 10:51 schreef ComplexConjugate het volgende:
Als ze hun inboedel ondergebracht hebben in de hypotheek dan plegen ze dus gewoon fraude. Dan moeten ze ook niet klagen dat hun hypotheek onder water staat
Huren is op dit moment verstandiger dan kopen!quote:Op vrijdag 20 januari 2012 11:02 schreef Istrilyin het volgende:
De CBS cijfertjes van december zijn uit...
KABOOM 0.9% maand tot maand daling. Wordt meer en meer lijkt het, Had je toch maar die woning van 300k gekocht laatst? Nou dan had je een waardedaling te pakken van 2.7k over 1 maand! Naast je rente, aftrekbaar of niet. En je onderhoud. En HWF. En belasting. Gefeliciteerd!
Maarruh... vooral niet huren hoor, want die 1.5k huur is weggegooid!
Ik begrijp net dat je 30k in de meubilering van je huurhuis moet stoppen, neem je dat ook wel meequote:Op vrijdag 20 januari 2012 11:02 schreef Istrilyin het volgende:
KABOOM 0.9% maand tot maand daling. Wordt meer en meer lijkt het, Had je toch maar die woning van 300k gekocht laatst? Nou dan had je een waardedaling te pakken van 2.7k over 1 maand! Naast je rente, aftrekbaar of niet. En je onderhoud. En HWF. En belasting. Gefeliciteerd!
Maarruh... vooral niet huren hoor, want die 1.5k huur is weggegooid!
Nee. Iemand die 30k in meubilering stopt, doet dat zowel bij huurhuis als koophuis. Streep streep.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 11:04 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik begrijp net dat je 30k in de meubilering van je huurhuis moet stoppen, neem je dat ook wel mee
Er is al een tekort aan huurhuizen, komt omdat de woningcorporaties onvoldoende hun werk gedaan hebben. Het beleid was er vooral op gericht om zoveel mogelijk dure koop en huurwoningen te realiseren. Kennelijk was het niet in het belang van de beleidsmakers om gewoon betaalbare woonruimte te realiseren, het teken dat er een bubble geblazen wordt.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 11:02 schreef Guidetti het volgende:
Nee dat hoeft niet. Maar om weer op je 25ste thuis te gaan wonen lijkt mij een groot struikelblok.
Huren is gewoon een goede optie maar ik verwacht dat er door deze maatregel een tekort aan huurhuizen komt.
Xeno die roept om keuken / vloeren / badkamer / muren mee te financieren in de hypotheek.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 10:51 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Geld is snel op, daarom moet je er heel verstandig mee omgaan.
De keuken en de badkamer kunnen toch gewoon in de hypotheek ondergebracht worden? Is tenslotte onderdeel van het huis
De tuin kun je inderdaad gewoon even volgooien met gras en een simpel paadje, rest komt later.
Witgoed is spotgoedkoop tegenwoordig, daar heeft echt een enorme deflatieslag plaatsgevonden. Koelkasten, wasmachines, drogers, ovens etc... ze zijn tegenwoordig goedkoper (in absolute valuta) dan 10 jaar geleden!!!
Televisies zijn ook minstens een factor 2 goedkoper geworden, niet dat je dit perse nodig hebt overigens. Daarnaast is er een enorm aanbod van dit soort goederen op marktplaats tegen weggeef prijzen.
[..]
Als ze hun inboedel ondergebracht hebben in de hypotheek dan plegen ze dus gewoon fraude. Dan moeten ze ook niet klagen dat hun hypotheek onder water staat
Dat hangt van je persoonlijke omstandigheden en ambities af. En van wie en waar je huurt. En hoeveel zin in speculeren je hebt (op prijsdalingen)quote:Op vrijdag 20 januari 2012 11:03 schreef Guidetti het volgende:
[..]
Huren is op dit moment verstandiger dan kopen!
Met Supermontagekit van Pattex kun je echt alles vastlijmen, het blijft gegarandeerd zittenquote:Op vrijdag 20 januari 2012 11:03 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
In theorie tenzij ze het aard- en nagelvast aanbrengen. Een ingemetselde tv of zo
Maar het voordeel van huren is toch dat je nu gaat huren, en dan over een jaar dat huis met 20k korting koopt. En 30k voor de meubilering 2x gaat uitgeven, zo begrijp ik?quote:Op vrijdag 20 januari 2012 11:05 schreef Istrilyin het volgende:
[..]
Nee. Iemand die 30k in meubilering stopt, doet dat zowel bij huurhuis als koophuis. Streep streep.
Ik zet er altijd nog een keilbout doorheen. Dubbel genaaid houdt beterquote:Op vrijdag 20 januari 2012 11:08 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Met Supermontagekit van Pattex kun je echt alles vastlijmen, het blijft gegarandeerd zitten
Dat klopt idd. Zo is dat bij mijn vrienden ook. Al blijven die vaak wel hangen in die woning. De stappen die ze maken zijn kleiner.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 11:13 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Het is ook wel raar te zien in mijn omgeving dat mensen die niks geleerd hebben, maar direct zijn beginnen te werken (bouw, metaal), veelal succesvoller gehuisvest zijn dan mensen die gestudeerd hebben. De laatsten halen de eerste wel weer in, maar dat duurt wel een aardige tijd.
Inderdaad zeg! Typisch ook dat de laatste maanden diverse belangenclubs cijfers uitbrachten waaruit bleek dat huizenprijzen helemaal niet daalden of zelfs stegen. Ik vertrouw het CBS hier aanzienlijk meer mee.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 11:02 schreef Istrilyin het volgende:
KABOOM 0.9% maand tot maand daling.
Even reageren op diverse posts zonder alles te quoten: er is niets mis mee, dat je 30k eigen geld in diverse dingen steekt. Maar stel dat het verplicht was geweest om (slechts!) 10% eigen geld in de woning zelf te steken (max. 90% lening): in dat geval was jij niet slechter af geweest, maar beter! Simpelweg omdat er aanzienlijk minder concurrentie is, de woningprijs daardoor lager zou zijn, jouw schuld dus ook veel lager was geweest, etc. Wellicht had je niet meteen 1000 euro aan lampjes kunnen uitgeven, maar door je lagere maandlasten haal je dat snel genoeg in.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 11:07 schreef Revolution-NL het volgende:
Witgoed was duurder omdat ik enkel electronica heb aangeschaft met het zuinigste energie label.
Aan led lampen allen al was ik al 1000 euro kwijt. Hierdoor is mijn energie rekening maar 50 euro per maand.
Ging dat maar zo makkelijk. Ik ben ook net afgestudeerd: Een sociale huurwoning kan ik niet in vanwege wachtlijsten en tegen de tijd dat ik hoog genoeg op de lijst sta, hoop ik toch eigenlijk weer te veel te verdienen. Huren in de vrije sector is ook onmogelijk, daar verdien je als alleenstaande starter veel te weinig voor. Ik moet bruto minimaal 1,5x zo veel verdienen om in de meeste appartementen te kunnen.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 10:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Een tijdje huren (of thuiswonen) en sparen is toch heel normaal? Moet iedereen direct na afstuderen, nog in de proeftijd, een eigen huis dan?
Ik zet een wedje als ik bovenstaande grafiek zie, je daar met geen mogelijkheid jouw percentages uit kunt berekenenquote:Op vrijdag 20 januari 2012 11:21 schreef RemcoDelft het volgende:
Plaatje voor de OP?
[ afbeelding ]
[..]
Inderdaad zeg! Typisch ook dat de laatste maanden diverse belangenclubs cijfers uitbrachten waaruit bleek dat huizenprijzen helemaal niet daalden of zelfs stegen. Ik vertrouw het CBS hier aanzienlijk meer mee.
De laatste maanden (index, 2005 = 100):
juli 104.5
augustus 103.8
september 103.2
oktober 102.8
november 102.0
december 101.1
Als ik die maand-op-maand-daling omreken op jaarbasis kom ik op:
-8%
-6.9%
-4.7%
-9.3%
-10.6%
Als ik dat combineer met zelfs de meest "optimistische" belangenclubs die nu al 5% daling verwachten voor 2012, zou ik helemaal niet vreemd opkijken als er 10% af gaat. We zullen zien, wie zet een wedje?
Aan wat voor een huurprijs zit je dan te denken voor een appartement in de vrije sector? Je hebt als je niet genoeg verdient altijd nog recht op huurtoeslag mits de huurprijs niet hoger is dan ¤664,40.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 11:28 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Huren in de vrije sector is ook onmogelijk, daar verdien je als alleenstaande starter veel te weinig voor. Ik moet bruto minimaal 1,5x zo veel verdienen om in de meeste appartementen te kunnen.
Een mooie opsomming van hoe het tekort aan nieuwbouw doorwerkt tot aan studentenkamers... Belachelijk natuurlijk dat jongeren het land moeten verlaten omdat hier geen plek voor ze isquote:Op vrijdag 20 januari 2012 11:28 schreef Schuifpui het volgende:
Nu zit ik nog in een studentenkamer, waar ik de keuken met 16 man deel en de badkamer met 7 man. Jeuj, wat is Nederland toch een welvarend land.![]()
Ik ken geen enkele alleenstaande starter die binnen 3 jaar z'n studentenkamer heeft verlaten de afgelopen jaren en op zichzelf is gaan wonen. ... Overigens is een groot deel van m'n studievrienden gewoon naar het buitenland vertrokken, meestal Duitland, die kunnen daar wel ergens terecht.
Jawel hoorquote:Op vrijdag 20 januari 2012 11:31 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik zet een wedje als ik bovenstaande grafiek zie, je daar met geen mogelijkheid jouw percentages uit kunt berekenenEén van beide klopt dan niet.
Ik begrijp je probleem, maar:quote:Op vrijdag 20 januari 2012 11:28 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Ging dat maar zo makkelijk. Ik ben ook net afgestudeerd: Een sociale huurwoning kan ik niet in vanwege wachtlijsten en tegen de tijd dat ik hoog genoeg op de lijst sta, hoop ik toch eigenlijk weer te veel te verdienen. Huren in de vrije sector is ook onmogelijk, daar verdien je als alleenstaande starter veel te weinig voor. Ik moet bruto minimaal 1,5x zo veel verdienen om in de meeste appartementen te kunnen.
Terug naar m'n ouders is ook geen optie, ten eerste ga ik dat na 7 jaar zelfstandig wonen echt niet meer trekken en daarnaast zijn m'n ouders ook nog eens kleiner gaan wonen, waardoor ik niet echt meer een eigen kamer daar heb. Ik zeg niet dat ik perse iets wil kopen nu, maar in ieder geval ergens fatsoenlijk kunnen wonen zou wel fijn zijn. Nu zit ik nog in een studentenkamer, waar ik de keuken met 16 man deel en de badkamer met 7 man. Jeuj, wat is Nederland toch een welvarend land.![]()
Dit hebben vrienden en huisgenoten overigens ook. Ik ken geen enkele alleenstaande starter die binnen 3 jaar z'n studentenkamer heeft verlaten de afgelopen jaren en op zichzelf is gaan wonen. De mensen die wel iets hebben kunnen huren zijn altijd met z'n tweeen en dan nog kunnen ze net huren in de vrije sector. Overigens is een groot deel van m'n studievrienden gewoon naar het buitenland vertrokken, meestal Duitland, die kunnen daar wel ergens terecht.
Ah. Dan zou ik het op basis van 2008/2009 berekenen, dan hadden 2010 en 2011 op -20% moeten uitkomen....quote:Op vrijdag 20 januari 2012 11:35 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Jawel hoor
Die komen uit de tabel van Istrilyin. In de grafiek is het lastiger te zien, omdat de grafiek de daling t.o.v. 12 maanden eerder geeft. Ik berekende het t.o.v. 1 maand eerder.
In de boeken is Nederland misschien een welvarend land, maar als je kijkt hoe iemand als ik leeft en dat voor iemand met een fulltime baan, dan kan je je afvragen hoeveel zulke cijfers zeggen.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 11:36 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik begrijp je probleem, maar:
- op een andere plek proberen, en dan meer reistijd voor lief nemen;
- samen met iemand anders of met meer mensen iets huren;
- huurgarantie ouders oid, en evt een kamer onderverhuren;
- etc?
Ofwel, zijn er wellicht alternatieven die niet ideaal zijn, maar misschien wel passen binnen je mogelijkheden? Ik kan me moeilijk voorstellen dat kopen voor je een alternatief zou zijn - hoe zie jij dat?
En ja, Nederland is een welvarend land.
Klopt. Daarom vind ik de stabiele situatie in Duitsland zo mooi, daar is uiteindelijk vrijwel iedereen (speculanten uitgezonderd) beter mee af.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 11:39 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Lijkt me dat huizenprijzen zullen blijven dalen zolang mensen denken dat ze blijven dalen. Gratis geld nietwaar? Zo werkt speculatie.
1 2 | [img]http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/A27F7866-FE84-4B12-B8C2-B0786913D730/0/20120120m11g1.gif[/img] [img]http://www.milieuwetenschap.nl/tmp/huizenmarkttopic.png[/img] |
De oorzaak is het 'hogehuizenprijsminnen', vrijwel niemand heeft er baat bij maar eenmaal ingestapt zijn er velen die het systeem verdedigenquote:Op vrijdag 20 januari 2012 11:33 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Een mooie opsomming van hoe het tekort aan nieuwbouw doorwerkt tot aan studentenkamers... Belachelijk natuurlijk dat jongeren het land moeten verlaten omdat hier geen plek voor ze is
Wonen is een primaire levensbehoefte, het is toch absurd dat in een 'rijk' land als Nederland er zo'n armoedig aanbod is van betaalbare woonruimte?quote:Op vrijdag 20 januari 2012 11:36 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik begrijp je probleem, maar:
- op een andere plek proberen, en dan meer reistijd voor lief nemen;
- samen met iemand anders of met meer mensen iets huren;
- huurgarantie ouders oid, en evt een kamer onderverhuren;
- etc?
Dat ontken ik ook niet, maar het kan nog zoveel beter. Dat we het momenteel goed hebben is geen excuus om dat wat niet goed functioneert maar aan te laten modderen.quote:Ofwel, zijn er wellicht alternatieven die niet ideaal zijn, maar misschien wel passen binnen je mogelijkheden? Ik kan me moeilijk voorstellen dat kopen voor je een alternatief zou zijn - hoe zie jij dat?
En ja, Nederland is een welvarend land.
Ik heb de CBS tabel erin gezet, ik ben immers uw klantvriendelijke accountmanager (en ik was het vergeten)quote:Op vrijdag 20 januari 2012 11:50 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Klopt. Daarom vind ik de stabiele situatie in Duitsland zo mooi, daar is uiteindelijk vrijwel iedereen (speculanten uitgezonderd) beter mee af.
@ComplexConjugate: wil jij wat plaatjes aan de OP toevoegen?
[ code verwijderd ]
Die onderste vervangt het deel tussen deenhaken (dit werkt blijkbaar alleen bij modjes)
Toen de prijzen opliepen zat daar ook een stuk feedback in, immers mensen wilden zo snel mogelijk instappen om nu nog 'goedkoop' in te kunnen stappen. Dat was ook speculatie.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 11:39 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Lijkt me dat huizenprijzen zullen blijven dalen zolang mensen denken dat ze blijven dalen. Gratis geld nietwaar? Zo werkt speculatie.
Tnx.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 12:02 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik heb de CBS tabel erin gezet, ik ben immers uw klantvriendelijke accountmanager (en ik was het vergeten)
Ja, nu wel. Sterker nog: ik zie ook een blauw vlak in jouw quote van mij! Bugje van Fokquote:Dat van die info tags moet ik even bij mijn collega navragen, maar volgens mij zouden die thans wel effect moeten hebben. Wel raar dat die niet meegaan naar een nieuw topic, kennelijk.
Zie jij nu een blauw vlak in de OP?
Er is altijd betaalbare woonruimte. Zelfs als je keuken en badkamer moet delen. Je hebt het over wensen in relatie met betaalbaarheid. Waar jij stelt dat betaalbaarheid zich moet richten naar de wensen, denk ik eerder dat het praktisch gezien omgekeerd is.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 12:00 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Wonen is een primaire levensbehoefte, het is toch absurd dat in een 'rijk' land als Nederland er zo'n armoedig aanbod is van betaalbare woonruimte?
Samenwonen is een optie maar dan moet er wel voldoende aanbod zijn, een sociale huurwoning mag je niet onderverhuren, en woningbezitters zitten meestal niet te wachten om een kamer te verhuren.
Een garantstelling vanuit de ouders vind ik ook absurd, als volwassen kind hoor je gewoon op eigen benen te kunnen staan, ik zou het zelf niet eens willen dat mijn ouders voor mij garant moeten staan.
Klopt, maar dat NL 100% kommer en kwel is, wil ik graag uit ervaring bestrijdenquote:Dat ontken ik ook niet, maar het kan nog zoveel beter. Dat we het momenteel goed hebben is geen excuus om dat wat niet goed functioneert maar aan te laten modderen.
Ja, eens. Plus mensen die dachten, nu kan ik het nog net veroorloven, als prijzen nog verder stijgen niet meer, dus ik 'moet' nu wel. Nou, da's aanzienlijk winst, vandaag de dag "hoeft" dat niet, althans niet als je afhankelijk bent van (vergaande) financiering.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 12:02 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Toen de prijzen opliepen zat daar ook een stuk feedback in, immers mensen wilden zo snel mogelijk instappen om nu nog 'goedkoop' in te kunnen stappen. Dat was ook speculatie.
Ja, ik vat 'm ook niet helemaal, maar ik ben dan ook blontquote:Op vrijdag 20 januari 2012 12:07 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Tnx.
[..]
Ja, nu wel. Sterker nog: ik zie ook een blauw vlak in jouw quote van mij! Bugje van Fok
Dat dacht mijn pa ook, dus die had de gordijnrailzen daarmee vasrtgezet, maar toen kwamen na 1 week toch de de railzen met kit en wat van de gespoten stuc van het plafond.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 11:08 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Met Supermontagekit van Pattex kun je echt alles vastlijmen, het blijft gegarandeerd zitten
Geen probleem, ik zie in mijn omgeving redelijk veel studenten die (bijna) klaar zijn met studeren nog snel de sociale huurwoning in trekken. na een jaar huren die bijna allemaal scheef.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 12:16 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Kan je anno 2012 als starter nog scheefhuren?
quote:Huizenprijs op laagste punt in zes jaar
Huizenprijs op laagste punt in zes jaar
De huizenprijs is in december op het laagste niveau beland in meer dan zes jaar. Verkochte woningen waren in die maand gemiddeld 4,0 procent goedkoper dan een jaar daarvoor. De prijsdaling was flink groter dan in november, toen het Centraal Bureau voor de Statistiek en het Kadaster een daling noteerden van 3,3 procent.
December was de vijfde maand op rij dat de huizenprijzen daalden. In december bedroeg de gemiddelde huizenprijs ongeveer 231.500 euro. In november was dat nog circa 232.700 euro, een daling van 0,9 procent. In december 2010 gingen huizen gemiddeld voor 234.700 duizend euro van de hand.
ja hoor, gewoon blijven wonen na de studiequote:Op vrijdag 20 januari 2012 12:16 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Als woningcorporaties het willen kunnen ze nu toch ook bestaande woningen kopen tegen 90% van de WOZ waarde? Waar deze meneer op zinspeelt is dat er natuurlijk een compensatie moet komen voor de scheeflenersquote:Right to Rent
20-1-2012 10:06
Pieter Bregman, algemeen directeur-bestuurder Nijestee
Ik werd getriggerd door het idee van @hkregting om na het #kooprecht voor huurders ook het Recht op Huren van Koopwoningen in te voeren. Ik heb dat idee verder uitgewerkt tot een, al zeg ik het zelf, even simpele als briljante oplossing in één keer voor werkelijk álle problemen op de woningmarkt.
We geven corporaties het recht om de woningen van eigenaar / bewoners voor 90 procent van de WOZ waarde te kopen en te verhuren aan mensen met lage inkomens.
Dat heeft als gevolg dat:
* Het snel oplopende tekort aan sociale huurwoningen wordt teruggebracht;
* De groeiende groep eigenaren die in de problemen komt doordat ze hun woning niet kunnen verkopen wordt geholpen;
* De doorstroming vet op gang komt;
* Er een meer sociaal-economisch gemengde bevolkingsopbouw komt van voormalige rijkeluiswijken;
* De hypotheekrente-aftrek vermindert, immers corporaties genieten die niet. Dus, koopmarkt en huurmarkt komen in één keer vlot! Die eigenaren van woningen kunnen moeilijk bezwaar hebben. Immers, de woningen zijn voor een groot deel met hypotheekrenteaftrek betaald, en dus eigenlijk maatschappelijk bezit, en dus van iedereen. Het is zo makkelijk, je moet het alleen zien. Ik zit zelfs verder te denken... Als we die voormailge eigenaarbewoners nu het recht geven om aandelen te kopen in Nederlandse bedrijven dan kunnen ze toch aan vermogenopbouw doen! Zijn tegelijk ook de pensioenfondsen gered! Ik kom werkelijk uitroeptekens te kort.
Bron: Aedesnet.nl
Interessant probleem: kun je ook bezwaar maken tegen je WOZ waarde als je die te laag vindtquote:Op vrijdag 20 januari 2012 12:31 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Als woningcorporaties het willen kunnen ze nu toch ook bestaande woningen kopen tegen 90% van de WOZ waarde? Waar deze meneer op zinspeelt is dat er natuurlijk een compensatie moet komen voor de scheefleners![]()
Feitelijk wil deze man een 'verlaat de gevangenis zonder te betalen' pas voor de scheefleners en een bail out voor de banken. 'Socialize the losses' denken imo.
Ik denk dat woningcorporaties veel voordeliger uit zijn door het plegen van nieuwbouw, de oude afgeleefde troep van babyboomers kopen is natuurlijk helemaal niet voordelig en logistiek gezien zeer dom. Woningcorporaties hebben juist een voordeel omdat ze met een schaalvergroting werken. De offerte voor bouw en onderhoud van 10, 50 of 300 woningen is natuurlijk een stuk gunstiger dan voor hier en daar verspreid een individueel huis.
De rijkeluiswijken waar hij het over heeft zitten kennelijk vol met armlastige scheefleners die van hun voetstuk afgevallen zijn
Ik denk dat het wel of niet moeten delen van de voorzieningen een zeer belangrijk aspect van het begrip betaalbaarheid is. Stel ik moet mij auto delen met 3 buren zodat deze 'betaalbaar' wordt. Dan kun je wel volhouden dat deze betaalbaar is maar de praktijk is dus dat deze niet betaalbaar is voor het afzonderlijke individu.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 12:07 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Er is altijd betaalbare woonruimte. Zelfs als je keuken en badkamer moet delen. Je hebt het over wensen in relatie met betaalbaarheid. Waar jij stelt dat betaalbaarheid zich moet richten naar de wensen, denk ik eerder dat het praktisch gezien omgekeerd is.
Wederom... we hebben het goed maar het kan veel beter tegen lagere kosten. Kwestie van een betere welvaartsverdeling en een hogere productiviteit per capita.quote:Klopt, maar dat NL 100% kommer en kwel is, wil ik graag uit ervaring bestrijden
Maar het stukwerk zat nog wel vast aan de railsquote:Op vrijdag 20 januari 2012 12:14 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat dacht mijn pa ook, dus die had de gordijnrailzen daarmee vasrtgezet, maar toen kwamen na 1 week toch de de railzen met kit en wat van de gespoten stuc van het plafond.
Natuurlijk, er zijn genoeg gemeenten waar je per direct mag scheefhuren... graag zelfsquote:Op vrijdag 20 januari 2012 12:16 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Dat is een goeie... we geven er een positieve spin aan...quote:Op vrijdag 20 januari 2012 12:33 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Interessant probleem: kun je ook bezwaar maken tegen je WOZ waarde als je die te laag vindt
Gelukkig wil niemand daar wonenquote:Op vrijdag 20 januari 2012 12:40 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Natuurlijk, er zijn genoeg gemeenten waar je per direct mag scheefhuren... graag zelfs
My name is nobody...quote:Op vrijdag 20 januari 2012 12:44 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Gelukkig wil niemand daar wonen
Ik verbaas mij over het gegeven dat in topics over het kopen van huizen en hypotheken de helft van de reacties echter over huurhuizen gaat. Als het je daar zo geinteresseerd in bent, open daar dan een aparte topic overquote:Op vrijdag 20 januari 2012 12:40 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Natuurlijk, er zijn genoeg gemeenten waar je per direct mag scheefhuren... graag zelfs
Deze reeks gaat over de huizenmarkt, huren, kopen, leasen, kraken... het hoort er allemaal bij.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 12:48 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Ik verbaas mij over het gegeven dat in topics over het kopen van huizen en hypotheken de helft van de reacties echter over huurhuizen gaat. Als het je daar zo geinteresseerd in bent, open daar dan een aparte topic over
Het ziet er naar uit dat dit niet gaat werken, simpelweg omdat niet-modjes anders de info-tag zouden kunnen aanpassen. Dus evenquote:Op vrijdag 20 januari 2012 12:02 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Dat van die info tags moet ik even bij mijn collega navragen, maar volgens mij zouden die thans wel effect moeten hebben. Wel raar dat die niet meegaan naar een nieuw topic, kennelijk.
Net alsquote:Op vrijdag 20 januari 2012 12:50 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Deze reeks gaat over de huizenmarkt, huren, kopen, leasen, kraken... het hoort er allemaal bij.
Ja, die geldt voor nieuwe huurders. Mensen die ergens wonen kunnen gewoon lekker blijven zitten in de meeste gevallen.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 15:31 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Is die 32000 euro regel bij de huurmarkt al in gevoerd?
De grootste groep echte scheefhuurders zijn de mensen die al langer dan 15-20 jaar in hetzelfde huurhuis wonen. Maar als die daar naar grote tevredenheid wonen is dat toch prima?quote:Op vrijdag 20 januari 2012 15:41 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Als die regel overal wordt ingevoerd heb je toch geen nieuwe scheefhuurders meer?
Of althans geen hele erge scheefhuurders, weinig huurders die 7 à 8% van de waarde aan huur betalen
Ook weer niet helemaal, want mensen die net met hun studie klaar zijn nog geen vaste baan hebben dus ook nog niet veel inkomen stromen snel naar zo'n huisje en gaan daarna flink wat meer verdienen waardoor ze ook scheefhuurder worden. Verder zijn er nog mensen die eerst alleen woonden en daarna gaan samenwonen waardoor ze ook opeens scheefhuurder worden. En zo zijn er nog wel wat voorbeelden te vinden die het aantal scheefhuurders toch in stand houdt.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 15:41 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Als die regel overal wordt ingevoerd heb je toch geen nieuwe scheefhuurders meer?
Of althans geen hele erge scheefhuurders, weinig huurders die 7 à 8% van de waarde aan huur betalen
Markt volledig vrij gooien en iedereen onder een bepaald inkomen huursubsidie gevenquote:Op vrijdag 20 januari 2012 15:46 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ook weer niet helemaal, want mensen die net met hun studie klaar zijn nog geen vaste baan hebben dus ook nog niet veel inkomen stromen snel naar zo'n huisje en gaan daarna flink wat meer verdienen
Als ze een marktconforme prijs betalen wel, maar das nu niet het gevalquote:Op vrijdag 20 januari 2012 15:45 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
De grootste groep echte scheefhuurders zijn de mensen die al langer dan 15-20 jaar in hetzelfde huurhuis wonen. Maar als die daar naar grote tevredenheid wonen is dat toch prima?
ja de HRA weg en de huur vrij en dan een tijdelijke woontoeslag voor de mensen met een gezinsinkomen onder de 20.000 die meer dan 5% verwonenquote:Op vrijdag 20 januari 2012 15:47 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Markt volledig vrij gooien en iedereen onder een bepaald inkomen huursubsidie geven
Behalve in Amsterdam dan, daar mag dat nietquote:Op vrijdag 20 januari 2012 15:51 schreef Goofjansen het volgende:
gaan ze maar samenwonen , woonruimte is schaars , dus hup samenwonen
Tja, als er nou 'ns koopwoningen reeel zouden dalen in de prijzen dan zou dat scheefhuren ook geen probleem zijn. Maar zolang een grote groep mensen in deze samenleving een veels te hoge prijs blijft vragen voor hun woning, notabene gefinancieerd met geldcadeautjes van de staat, dan zal het niet doorstromen. De scheefhuurders zijn het probleem niet, het zijn de scheve huizenbezitters. Die houden de markt op slot.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 15:49 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Als ze een marktconforme prijs betalen wel, maar das nu niet het geval
De sociale huurmarkt in grote steden in de randstad en brabant en gelderland was al ver voor de boom in de huizenprijzen een groot probleem. Toen ik in 10 jaar geleden in tilburg (of al fucking places) iets wou gaan huren heb ik ook 5 jaar op een lijst moeten staan. In eindhoven zou ik nog langer op een lijst gestaan moeten hebben.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 16:21 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Tja, als er nou 'ns koopwoningen reeel zouden dalen in de prijzen dan zou dat scheefhuren ook geen probleem zijn. Maar zolang een grote groep mensen in deze samenleving een veels te hoge prijs blijft vragen voor hun woning, notabene gefinancieerd met geldcadeautjes van de staat, dan zal het niet doorstromen. De scheefhuurders zijn het probleem niet, het zijn de scheve huizenbezitters. Die houden de markt op slot.
Hier is huren momenteel goedkoper voor een soortgelijke woningquote:Op vrijdag 20 januari 2012 17:35 schreef _VoiD_ het volgende:
Basp, met jou vele duizenden anderen (waaronder ik).
Dan maar kopen hoor. Met alle gemeentelijke belastingen betaal ik nog steeds fors (200 euro) minder dan wat ik aan huur zou moeten betalen voor een soortgelijke woning.
Ik heb het appartemen wat ik eerst van de wbv huurde nadat het grondig gerenoveerd is gekocht. Op volgens sommige hier de top. Deze appartementen worden onder koopgarant verkocht en al 4 jaar voor dezelfde prijs.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 17:55 schreef antfukker het volgende:
[..]
Hier is huren momenteel goedkoper voor een soortgelijke woning
Thuis blijven wonen of op een kamertje(gedeeld app) sparen en hard werken om promotie te maken in je werkquote:Op vrijdag 20 januari 2012 17:35 schreef _VoiD_ het volgende:
Basp, met jou vele duizenden anderen (waaronder ik).
Dan maar kopen hoor. Met alle gemeentelijke belastingen betaal ik nog steeds fors (200 euro) minder dan wat ik aan huur zou moeten betalen voor een soortgelijke woning.
Ik haal nergens uit de context van void dat hij een nietsnut is of opquote:Op vrijdag 20 januari 2012 18:19 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Thuis blijven wonen of op een kamertje(gedeeld app) sparen en hard werken om promotie te maken in je werk
Misschien leer je dan ook nog eens dat niks voor niks is in het leven
Leuk speelgoed, CBS-cijfertjesquote:Op vrijdag 20 januari 2012 11:02 schreef Istrilyin het volgende:
[b]De CBS cijfertjes van december zijn uit...
Bedankt voor het plaatje, het staat nu in de OP. Ik heb het bij Tinypic er op gezet, dan hoef je je eigen webspace (naar ik aanneem) niet voor FOK! te gebruiken.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 13:16 schreef RemcoDelft het volgende:
Het ziet er naar uit dat dit niet gaat werken, simpelweg omdat niet-modjes anders de info-tag zouden kunnen aanpassen. Dus even [ afbeelding ] er in plakken lost het op.
Hahaha. Dus als huurders niet meer weg kunnen, noemen we dat 'gewoon lekker blijven zitten' en als kopers de storm af moeten wachten noemen we dat 'gevangen zitten'.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 15:39 schreef Boris_Karloff het volgende:
Ja, die geldt voor nieuwe huurders. Mensen die ergens wonen kunnen gewoon lekker blijven zitten in de meeste gevallen.
Nee, duidelijk niet. Ik hoop niet dat we dat uit moeten leggen.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 20:53 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Hahaha. Dus als huurders niet meer weg kunnen, noemen we dat 'gewoon lekker blijven zitten' en als kopers de storm af moeten wachten noemen we dat 'gevangen zitten'.
Zou het niet exact andersom zijn?
We?quote:Op vrijdag 20 januari 2012 22:58 schreef Istrilyin het volgende:
Nee, duidelijk niet. Ik hoop niet dat we dat uit moeten leggen.
Ik zie huren dan ook als een eenmalige get out of jail free card. Vrij in te zetten als je nog niet weet waar je hoelang wil gaan wonen.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 23:09 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
We?![]()
Leggen 'jullie' dat dan a.u.b toch maar even haarfijn uit.
Niet om het een of ander, maar als ik dan toch ergens gedwongen moet verblijven dan liever in een koopwoning dan in een sociaal huurkot. (Je begrijpt hopelijk dat als je niet in een sociale huurwoning woont, de inkomensbeperking niet opgaat, en je dus sowieso vrij bent om te gaan en te staan waar je wilt? Toch?)
Ook ergens te vinden hoeveel de gemiddelde prijzen zijn gedaald van januari 2009 tot december 2011quote:Op vrijdag 20 januari 2012 19:56 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Leuk speelgoed, CBS-cijfertjes
Ik heb hier een grafiekje van gemaakt, met de prijsstijging t.o.v. 12 maanden eerder. Hier zit geen inflatie in verwerkt:
[ afbeelding ]
Mijn persoonlijke kort-door-de-bocht-analyse:
-in 2008 sloeg de crisis toe, huizenprijzen begonnen te dalen
-in 2009 (het eerste dieptepunt) op het eerste dieptepunt kwam de overheid met een waslijst aan maatregelen om de prijzen op te drijven
-in 2010 was de prijsdaling hierdoor vrijwel gestopt
-in 2011 bleek dat ook de overheid de prijsdaling niet kan stoppen, de crisis slaat harder toe, EU-landen staan op omvallen
-in 2012 ... ? We zullen zien! Maar als ik een klein beetje extrapoleer voorzie ik enorme prijsdalingen. Tenzij de overheid met nog meer trucs komt, maar volgens mij is het geld daarvoor nu wel op.
Bij elkaar optellen en delen door aantal.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 10:47 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Ook ergens te vinden hoeveel de gemiddelde prijzen zijn gedaald van januari 2009 tot december 2011
Wat dacht je van de huizenprijzen omlaag? Waarom zouden we de huren gelijk moeten trekken aan het prijsniveau van de huizenmarkt zeepbel? Om de scheefleners de helpende hand toe te steken? Om de babyboomers nog meer geld toe te werpen? Om de mensen nog meer een slaaf te maken van de banksters? Nee dank je, laat de markt maar eens zijn werk doen zonder overheidsinterventies en bail outs.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 18:17 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Huur moet dan minimaal 200 euro duurder worden
Je mag het zien zoals je wilt. Ik zie het, voor mij momenteel, als een middel om rustig de storm uit te zitten en rustig te orienteren op de ingewikkelde koopwoningmarktquote:Op zaterdag 21 januari 2012 10:00 schreef janatwork het volgende:
[..]
Ik zie huren dan ook als een eenmalige get out of jail free card. Vrij in te zetten als je nog niet weet waar je hoelang wil gaan wonen.
Wat is toch jouw belang bij het hogehuizenprijsminnen?quote:Op zaterdag 21 januari 2012 19:07 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
En hoeveel meer heb mie inmiddels meer aan huur uitgegeven dan bij koop?
Hoe kan je nou op basis van deze cijfers zo extrapolerenquote:Op vrijdag 20 januari 2012 19:56 schreef RemcoDelft het volgende:
-in 2012 ... ? We zullen zien! Maar als ik een klein beetje extrapoleer voorzie ik enorme prijsdalingen. Tenzij de overheid met nog meer trucs komt, maar volgens mij is het geld daarvoor nu wel op.
Waarom is een 100% financiering een risico als men voorziet dat in 2014-2015 de crisis ten einde zou lopen? Combineer dat met strengere verstrekkingen en banken lopen nauwelijks tot geen risico meer op 100% financiering.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 21:28 schreef RemcoDelft het volgende:
Even reageren op de topictitel: juist met de doorzettende prijsdaling zou je toch verwachten dat 90% hypotheken banken enorm moeten aanspreken? Alles wat ze nu op 90% verkopen zit over 2 jaar alsnog op 100%, en alles wat nu 100% financiering heeft staat over 2 jaar diep onder water. Dat is toch een enorm risico voor banken? Waarom doen ze dat dan nu alsnog?
In het verleden was 90% van de executiewaarde het absolute maximumquote:Op zaterdag 21 januari 2012 21:48 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Waarom is een 100% financiering een risico als men voorziet dat in 2014-2015 de crisis ten einde zou lopen? Combineer dat met strengere verstrekkingen en banken lopen nauwelijks tot geen risico meer op 100% financiering.
quote:"In the Netherlands the current economic crisis is most acutely felt by those trying to sell their house: Nobody's buying. This is not a huge surprise, given the governments measures to curb mortgage lending (no more mortgages of 120% of the value of the house) and unclarity about the future of tax deductibility of mortgage interest.
But there's another reason, one that is left unspoken by all, but which all know to be true: Houses aren't worth the prices asked for.
In recent years the OECD published a report stating that house prices in the Netherlands were overvalued by 20%. When I read that, I was convinced this was a underestimation. That conviction is now corroborated by a report by William Xu-Doeve: The Overvalued Housing Market in the Netherlands: A Conspiracy of Silence.
The report concludes that the housing market for owner-occupiers in the Netherlands is overvalued by around 100%. House prices are twice as much as is sustainable in the long term. In addition, mortgage related household debt is already in excess of 100% GNP and easily exceeds Mediterranean sovereign debt levels. And it is still increasing.
The cause of this aberration is firmly put on the doorstep of government. Government interference in the housing market since the late 1980's have destabilized the market, causing prices to spike. The current crisis has seen house-prices drop a little (the report puts it at 5% year on year). But there is no sign yet of a downward price-correction of around 50%, something the author thinks necessary to bring housing market prices back in line with long-term sustainable levels.
However, such a price correction, whether in the form of an uncontrolled crash or a long down-ward slide, will prove to be destructive for the economy, the financial sector and for Dutch society."
Bron
Doe er je voordeel mee dan. Ik heb ook van een zeer gekwalificeerd heerschap gehoord dat de huizenprijzen binnen 4 jaar met 50% gaan dalen. Wat vandaag 4 ton kost, kost dan nog 2 ton.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 22:31 schreef dvr het volgende:
met als voornaamste conclusie, die ik al vele jaren deel, dat onze huizenprijzen zo'n 50% te hoog liggen om bestendig te kunnen zijn:
De inflatie verzacht het effect; zo'n vaart loopt het niet.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 22:39 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Doe er je voordeel mee dan. Ik heb ook van een zeer gekwalificeerd heerschap gehoord dat de huizenprijzen binnen 4 jaar met 50% gaan dalen. Wat vandaag 4 ton kost, kost dan nog 2 ton.
Geduld is dus blijkbaar een schone en tevens lucratieve zaak.
Euro crasht nietquote:Op zaterdag 21 januari 2012 23:20 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
De inflatie verzacht het effect; zo'n vaart loopt het niet.
Als de Euro crasht, dan stijgen de huizen weer in (nominale) waarde !
De markt gaat gewoon zijn eigen gang. De beste methode is nog inflatie, maar dat willen de Duitsers niet. Maar onze totale schuld (door de huizenmarkt) benadert die van de Griekse staat zeker, terwijl die bijna geen schulden op de woning hebben.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 23:46 schreef dvr het volgende:
Niet haalbaar?? Je schrijft het alsof mensen ernaar streven om de woningprijzen omlaag te krijgen, wat onzin is. Die prijscorrectie komt vanzelf, iedereen streeft er juist naar om dat te voorkomen. De vraag is of DAT haalbaar is.
Niet mensen, partijen, stromingen, politiek, belanghebbenden, en nee, dat is geen onzin.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 23:46 schreef dvr het volgende:
Niet haalbaar?? Je schrijft het alsof mensen ernaar streven om de woningprijzen omlaag te krijgen, wat onzin is.
Definieer 'iedereen'. Volgens mij is namelijk the latest word on the street dat de hypotheekrenteaftrek ter discussie staat, maar als je het beter weet, please do tell.quote:Die prijscorrectie komt vanzelf, iedereen streeft er juist naar om dat te voorkomen. De vraag is of DAT haalbaar is.
Daar heb je een goed punt, maar in die discussie is het effect op de huizenprijzen nog nauwelijks aan de orde gekomen -- behalve in die zin, dat wanneer de HRA als een onzekere factor boven de markt blijft hangen, dat de doorstroming ook bepaald niet bevordert. En dat er dan maar beter een ingreep kan komen, zolang die maar duidelijkheid brengt. Dat idee deel ik overigens niet, maar er wordt over het effect van een HRA-ingreep dus op verschillende manieren gedacht.quote:Op zondag 22 januari 2012 00:04 schreef Scorpie het volgende:
Definieer 'iedereen'. Volgens mij is namelijk the latest word on the street dat de hypotheekrenteaftrek ter discussie staat, maar als je het beter weet, please do tell.
Voor wie van fantasy houdt, moet de gedachtegang/rekenarij vanaf pagina 39 eens proberen te volgenquote:Op zaterdag 21 januari 2012 22:31 schreef dvr het volgende:
Was deze al langs gekomen? Een door een zeer gekwalificeerd heerschap voor de BIS opgesteld rapport uit 2010 over de Nederlandse huizenmarkt, met als voornaamste conclusie, die ik al vele jaren deel, dat onze huizenprijzen zo'n 50% te hoog liggen om bestendig te kunnen zijn:
The Overvalued Housing Market in the Netherlands: A Conspiracy of Silence
Een korte toelichting op / inleiding tot het rapport:
[..]
Een realistische kijk in dit topic, hulde.quote:Op zondag 22 januari 2012 00:28 schreef dvr het volgende:
[..]
Daar heb je een goed punt, maar in die discussie is het effect op de huizenprijzen nog nauwelijks aan de orde gekomen -- behalve in die zin, dat wanneer de HRA als een onzekere factor boven de markt blijft hangen, dat de doorstroming ook bepaald niet bevordert. En dat er dan maar beter een ingreep kan komen, zolang die maar duidelijkheid brengt. Dat idee deel ik overigens niet, maar er wordt over het effect van een HRA-ingreep dus op verschillende manieren gedacht.
Ik vind zelf dat er een met HRA vergelijkbare regeling zou moeten komen voor wie zijn hypotheek vanuit zijn vermogen in plaats van zijn inkomen aflost. Statistisch betaal je voor een huis dat met een 30-jaars hypotheek gefinancierd is zo'n driemaal de aanschafwaarde. Tweederde daarvan is rente, en daarvan krijg je zo'n 40% terug. Dat is dus 80% van de aanschafprijs die de lenende huizenkoper zomaar even cadeau krijgt! En dat staat nog helemaal los van de vraag of hij überhaupt wel aflost op zijn lening, dus dat HRA het woningbezit bevordert is nogal dubieus. Vanuit het oogpunt van rechtsgelijkheid vind ik dat wanneer iemand na lang sparen gewoon uit eigen zak een huis koopt, wat meteen 100% woningbezit is, die óók recht heeft op die 80% van de aanschafwaarde. Als ze dat nou eens invoeren gaan ik en een hoop andere spaarders meteen op huizenjacht.
De contante waarde zou natuurlijk relatief veel kleiner zijn, zoals ik al vele malen eerder heb gedemonstreerd. Rekening houdend met 6% overdrachtsbelasting zelfs vrij klein. En als je onverhoopt 19% omzetbelasting moet betalen negatief of nihil.quote:Op zondag 22 januari 2012 00:28 schreef dvr het volgende:
[..]
Daar heb je een goed punt, maar in die discussie is het effect op de huizenprijzen nog nauwelijks aan de orde gekomen -- behalve in die zin, dat wanneer de HRA als een onzekere factor boven de markt blijft hangen, dat de doorstroming ook bepaald niet bevordert. En dat er dan maar beter een ingreep kan komen, zolang die maar duidelijkheid brengt. Dat idee deel ik overigens niet, maar er wordt over het effect van een HRA-ingreep dus op verschillende manieren gedacht.
Ik vind zelf dat er een met HRA vergelijkbare regeling zou moeten komen voor wie zijn hypotheek vanuit zijn vermogen in plaats van zijn inkomen aflost. Statistisch betaal je voor een huis dat met een 30-jaars hypotheek gefinancierd is zo'n driemaal de aanschafwaarde. Tweederde daarvan is rente, en daarvan krijg je zo'n 40% terug. Dat is dus 80% van de aanschafprijs die de lenende huizenkoper zomaar even cadeau krijgt! En dat staat nog helemaal los van de vraag of hij überhaupt wel aflost op zijn lening, dus dat HRA het woningbezit bevordert is nogal dubieus. Vanuit het oogpunt van rechtsgelijkheid vind ik dat wanneer iemand na lang sparen gewoon uit eigen zak een huis koopt, wat meteen 100% woningbezit is, die óók recht heeft op die 80% van de aanschafwaarde. Als ze dat nou eens invoeren gaan ik en een hoop andere spaarders meteen op huizenjacht.
Dit is de eerste keer dat ik deze constructie hoor, heb je een funda linkse toevallig? Mag ook per PM.quote:Op zondag 22 januari 2012 10:36 schreef RemcoDelft het volgende:
Een nieuwe poging om prijzen hoog te houden: m'n buren hebben hun huis ondertussen tijdelijk verhuurd (leegstandswet), en bieden nu 20k op afbetaling zodat de koper in aanmerking komt voor een starterslening! Is dat legaal?
Dus even samenvatten:
-Koper neemt de maximale hypotheek
-Koper leent ...k bij de gemeente
-Koper leent 20k bij de verkoper
Het behoeft geen uitleg dat je als koper beter af bent door te wachten tot de verkoper 20k in prijs zakt. Dit soort geintjes begon bij projectontwikkelaars, blijkbaar beginnen particulieren er nu ook aan. "Liever nu verkopen en nog wat te goed hebben dan de prijs laten zakken".
goed kans dat de verkoper die 20.000 niet krijgt, en dat het pand dus die verkoopprijs niet waard is, laat de bank er maar niet achter komenquote:Op zondag 22 januari 2012 10:36 schreef RemcoDelft het volgende:
Een nieuwe poging om prijzen hoog te houden: m'n buren hebben hun huis ondertussen tijdelijk verhuurd (leegstandswet), en bieden nu 20k op afbetaling zodat de koper in aanmerking komt voor een starterslening! Is dat legaal?
Dus even samenvatten:
-Koper neemt de maximale hypotheek
-Koper leent ...k bij de gemeente
-Koper leent 20k bij de verkoper
Het behoeft geen uitleg dat je als koper beter af bent door te wachten tot de verkoper 20k in prijs zakt. Dit soort geintjes begon bij projectontwikkelaars, blijkbaar beginnen particulieren er nu ook aan. "Liever nu verkopen en nog wat te goed hebben dan de prijs laten zakken".
Die zitten naar hun veel te dure grond te kijken, die hun grondbedrijfdirecteuren hebben gekocht van bevriende speculantenquote:Op zondag 22 januari 2012 13:00 schreef pberends het volgende:
Gemeenten hebben de komende jaren echt geen geld meer voor starters. Met dank aan het kabinet-Rutte overigens.
"Maar het is het waard, echt waar!"quote:Op zondag 22 januari 2012 13:01 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Die zitten naar hun veel te dure grond te kijken, die hun grondbedrijfdirecteuren hebben gekocht van bevriende speculanten
Ik pak mij bierviltje er maar weer even bij... He, hoeft die 102k nooit afgelost te worden ?quote:Op zondag 22 januari 2012 00:35 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Voor wie van fantasy houdt, moet de gedachtegang/rekenarij vanaf pagina 39 eens proberen te volgen
Een gezin met een mediaan inkomen kan een huis van 102k kopen volgens deze meneer (bij een rentestand van 6%; 121k bij een rentestand van 4%).
Rekent u even mee terug? 102k x 6% is 6k per jaar, minus laten we zeggen 1/3 belastingvoordeel, d.i. dat een gezin met een mediaan inkomen max. 4k per jaar mag verwonen, wat volgens mij 333 euro per maand netto is.
Yeah, sure
De inleiding is trouwens ook erg leuk en kwalificerend wetenschappelijk: ik vond altijd al dat de huizenmarkt overgewaardeerd was en dacht, laat ik daar nu eens argumenten bij bedenken....
Precies, volgens mij moet er ook nog 2/3e afgelost worden in 30 jaar, is dus nog eens 200 euro per maand erbij, en dan kom je idd op een veel realisitscher bedrag van rond de 500 euro per maand.quote:Op zondag 22 januari 2012 14:25 schreef Poekieman het volgende:
[..]
Ik pak mij bierviltje er maar weer even bij... He, hoeft die 102k nooit afgelost te worden ?
Dat kan ik niet berekenenquote:Op zaterdag 21 januari 2012 19:07 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
En hoeveel meer heb mie inmiddels meer aan huur uitgegeven dan bij koop?
Voor die berekening moet je inderdaad wel het mbo voor hebben gedaanquote:
Grapjas, dat is rond de 60 euro per maand. Ik betaal iets onder de150 en heb dan 2,5 ton afbetaald.quote:Op zondag 22 januari 2012 14:44 schreef raptorix het volgende:
[..]
Precies, volgens mij moet er ook nog 2/3e afgelost worden in 30 jaar, is dus nog eens 200 euro per maand erbij, en dan kom je idd op een veel realisitscher bedrag van rond de 500 euro per maand.
Dat zijn oude afleveringen van voor 2008. Tegenwoordig zijn dat soort huizen nog goedkoper. Alleen de fundering was van steen/ beton de rest alleen maar hout. Zelfs die corporatiekrot heeft een 2x betere bouw en isolatie dan de opgepimpte amerikaanskrot wat in eens dubbel waard is.quote:Op zondag 22 januari 2012 18:29 schreef michaelmoore het volgende:
Zat me net weer te verbazen op SBS6 verkocht men vrijstaande huizen voor 51.000 Dollar en compleet gerenoveerd koste het 115.000 Dollar
Drie verdiepingen met een forse kelderruimte
En dan vraagt men hier voor een afgeleefd tweekamer corporatiekrot maar zo 125.000 EURO
een corporatiekrot heeft geen isolatie en wel betonrotquote:Op zondag 22 januari 2012 19:22 schreef luckyb1rd het volgende:
[..]
Dat zijn oude afleveringen van voor 2008. Tegenwoordig zijn dat soort huizen nog goedkoper. Alleen de fundering was van steen/ beton de rest alleen maar hout. Zelfs die corporatiekrot heeft een 2x betere bouw en isolatie dan de opgepimpte amerikaanskrot wat in eens dubbel waard is.
Dat. En dat een corporatiewoning op grond in Nederland staat. Die is toch ietsjes duurder dan ergens midden op de prairie. En met suburbs moet je de situatie in Nederland ook niet vergelijken, die dingen liggen vaak 40 km van de stadscentra vandaan. Behalve misschien in het uiterste puntje van Friesland, vind je hier geen stukje grond dat op een dergelijke afstand van een stad ligt.quote:Op zondag 22 januari 2012 19:22 schreef luckyb1rd het volgende:
[..]
Dat zijn oude afleveringen van voor 2008. Tegenwoordig zijn dat soort huizen nog goedkoper. Alleen de fundering was van steen/ beton de rest alleen maar hout. Zelfs die corporatiekrot heeft een 2x betere bouw en isolatie dan de opgepimpte amerikaanskrot wat in eens dubbel waard is.
Het grote verschil is dat het in de VS gewoon is toegestaan te bouwen, ook binnen 40 km van dat stadscentrum. Als dat in Nederland ook zou mogen, zouden we gewoon dezelfde prijzen hebben. En veel grotere tuinenquote:Op zondag 22 januari 2012 20:08 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Dat. En dat een corporatiewoning op grond in Nederland staat. Die is toch ietsjes duurder dan ergens midden op de prairie. En met suburbs moet je de situatie in Nederland ook niet vergelijken, die dingen liggen vaak 40 km van de stadscentra vandaan. Behalve misschien in het uiterste puntje van Friesland, vind je hier geen stukje grond dat op een dergelijke afstand van een stad ligt.
Mijn bierviltje komt op aanmerkelijk meer uit. Hoe kom je aan die 60 / mnd ?quote:Op zondag 22 januari 2012 18:49 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Grapjas, dat is rond de 60 euro per maand. Ik betaal iets onder de150 en heb dan 2,5 ton afbetaald.
Ik geloof meer in Excel dan in bierviltjes ;-)quote:Op zondag 22 januari 2012 20:50 schreef Poekieman het volgende:
[..]
Mijn bierviltje komt op aanmerkelijk meer uit. Hoe kom je aan die 60 / mnd ?
Los van rente: 2/3 van 102k = 68k / 30 / 12 = 189 / mnd. Rente neemt natuurlijk wel af bij aflossen.
Ja hier moeten we er Poolse paarden opzetten om de grond duur te houdenquote:Op zondag 22 januari 2012 20:41 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Het grote verschil is dat het in de VS gewoon is toegestaan te bouwen, ook binnen 40 km van dat stadscentrum. Als dat in Nederland ook zou mogen, zouden we gewoon dezelfde prijzen hebben. En veel grotere tuinen
quote:Voor de totstandkoming van de EHS zal volgens de doelstelling tot 2018 ongeveer 150.000 hectare grond aan de landbouw worden onttrokken.
Plus dat je een huis vrij hebt (en 50k op de bank in het scenario van gerespecteerde meneer). Nog afgezien dat ik op mijn 70ste helemaal niet zo zit te springen om een afbetaald huis, liever geld op de bank....quote:Op zondag 22 januari 2012 21:47 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Ik geloof meer in Excel dan in bierviltjes ;-)
Met 189 in de maand heb je na 30 jaar 150683,31 gespaard uitgaande van sparen gekoppeld aan je hyp. van 5%
Het echte verschil zit in de inflatie, de huur is over dertig jaar verdubbeld, terwijl de hyp. kosten gelijk blijven. Je gaat dus relatief minder betalen, terwijl het bedrag gelijk blijft.
In Sydney zou men er (het afgeleefde corporatiekrot zomaar het drievoud voor vragen én beuren.quote:Op zondag 22 januari 2012 18:29 schreef michaelmoore het volgende:
Zat me net weer te verbazen op SBS6 verkocht men vrijstaande huizen voor 51.000 Dollar en compleet gerenoveerd koste het 115.000 Dollar
En dan vraagt men hier voor een afgeleefd tweekamer corporatiekrot) maar zo 125.000 EURO
Dan kun je toch niet meer vol blijven houden dat er geen betaalbare woonruimte is te vinden?quote:Op zondag 22 januari 2012 18:29 schreef michaelmoore het volgende:
Op basis waarvan zou michaelmoore een greencard willen krijgen? Al helemaal met die naam?quote:Op zondag 22 januari 2012 23:21 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dan kun je toch niet meer vol blijven houden dat er geen betaalbare woonruimte is te vinden?
Oke, dan moet je wel even verhuizen naar een ander land, met mindere sociale voorzieningen, in de middle of nowhere, en achterlijke wetgeving, maar aangezien die feiten niet worden meegerekend door jou, kan dat niet het probleem zijn. Toch?
En die huizen vergelijk jij met Nederlandse huizen?quote:Op zondag 22 januari 2012 18:29 schreef michaelmoore het volgende:
En dan vraagt men hier voor een afgeleefd tweekamer corporatiekrot maar zo 125.000 EURO
Dat je dan een huis in 10 jaar afschrijft, begrijp ik best.quote:Op zondag 22 januari 2012 23:35 schreef Leandra het volgende:
[..]
En die huizen vergelijk jij met Nederlandse huizen?
Hoe denk je dat het komt dat er bij een beetje tornado weer een halve stad weggeblazen is, en wat zie je dan nog wel staan van die huizen? Juist, de schoorsteen.... het enige dat er van steen gebouwd is, verder is het gewoon een houten hok, dat je kunt vergelijken met een chalet op een vakantiepark.
Als hier zo gebouwd zou (mogen) worden, dan zou het ook een stuk goedkoper zijn, zelfs met de NL grondprijzen.
Je moet voor de lol eens uitzoeken wat een volledig bakstenen huis in de VS kost, dan praat je over compleet andere prijzen.
Sterker nog in de meeste landen _kun_ je zelfs niks kopen als je geen (permanente) verblijfsvergunning hebt. Of blijk je opeens toch geen eigenaar te zijn.quote:Op maandag 23 januari 2012 00:01 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Zolang je niet vrij kunt vestigen in een land is iets kopen alleen voor de domme
We hebben ze hier niet, maar heb je serieus de illusie dat jouw huis na een tornado van dat niveau wel zou blijven staan? Of dat Nederland na een "Katrina" net ook tot 7 meter diep onder water zou staan?quote:Op zondag 22 januari 2012 23:35 schreef Leandra het volgende:
Hoe denk je dat het komt dat er bij een beetje tornado weer een halve stad weggeblazen is, en wat zie je dan nog wel staan van die huizen? Juist, de schoorsteen.... het enige dat er van steen gebouwd is, verder is het gewoon een houten hok, da
Als we niet zoveel in de delta werken en ander dijkonderhoud zouden investeren zouden hier ook vaker huizen onder water staan. Dat bedacle van katrina zat er ooit eens aan te komen, maar ja men wou niet investeren in de VS, en niet luisteren naar de techneuten.quote:Op maandag 23 januari 2012 08:13 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
We hebben ze hier niet, maar heb je serieus de illusie dat jouw huis na een tornado van dat niveau wel zou blijven staan? Of dat Nederland na een "Katrina" net ook tot 7 meter diep onder water zou staan?
We hebben het geluk dat we dat hier niet hebben. En in de VS wordt misschien 0,01% van de huizen door weersomstandigheden vernietigd, qua bouwkosten een fractie dus.
Lichtelijk offtopic, maar 77,1*850 = 100.000 doen mijn bierviltjes nooit! Ik heb dus meer vertrouwen in bierviltjes dan in Excelquote:Op zondag 22 januari 2012 21:47 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Ik geloof meer in Excel dan in bierviltjes ;-)
Dat is hier niet anders: zeer veel dijken voldoen niet aan de normen, daar wordt al jaren door experts voor gewaarschuwd, maar politici willen er stomweg niet/nauwelijks in investeren. Pas de laatste jaren gaat er wat meer geld naar dijken. Zo'n 800 km dijk (Google hit) bijvoorbeeld voldoet niet aan de veiligheidseisen.quote:Op maandag 23 januari 2012 09:05 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als we niet zoveel in de delta werken en ander dijkonderhoud zouden investeren zouden hier ook vaker huizen onder water staan. Dat bedacle van katrina zat er ooit eens aan te komen, maar ja men wou niet investeren in de VS, en niet luisteren naar de techneuten.![]()
Een andere grote stad in de VS die nog een keer geraakt gaat worden zal new york zijn.
quote:ma 23 jan 2012, 09:56
Nederland snel armer door daling huizenprijs
DEN HAAG (AFN) - Nederlanders hebben in 2010 aardig wat vermogen zien verdampen.
Over de hele linie ging er 12 procent van het vermogen in rook op, meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag.
Dat komt voor een belangrijk deel door de daling van de huizenprijzen.,Bijna zes op de tien huishoudens bezit een eigen woning.''
En begin 2011 was de gemiddelde waarde daarvan teruggelopen tot 233.000 euro waar dat een jaar eerder nog 237.000 euro was.
De gemiddelde hypotheekschuld ging juist omhoog; van 156.000 in 2010 tot 160.000 euro in 2011. ,,Ook de overige schulden stegen, van 37.000 euro tot 42.000 euro'', aldus het CBS.
Gebakken lucht wordt rook.quote:Op maandag 23 januari 2012 10:25 schreef Goofjansen het volgende:
Ach hemeltje, de virtuele waarde daalt, we gaan failliet![]()
![]()
http://www.telegraaf.nl/d(...)_.html?sn=binnenland
Ja logisch, de BBers verkopen en de starters kopen tochtige corporatiekrotten voor een topprijs x 120%
[..]
Precies, afgelopen november hoeft er maar een kleine sneeuwstorm en New York en omstreken licht weer op zijn gat. Met dank ook aan de stroomvoorziening die daar vaak nog bovengronds loopt.quote:Op maandag 23 januari 2012 09:34 schreef Basp1 het volgende:
Ik weet dat er mensen hier van overdrijven houden. Nou kwam er echt geen meter naar benenden bij katrina : http://en.wikipedia.org/wiki/Hurricane_Katrina ..![]()
En onze veiligheidseisen hoeveel strenger zijn die als de amerikaanse.
quote:Op maandag 23 januari 2012 10:25 schreef Goofjansen het volgende:
Ach hemeltje, de virtuele waarde daalt, we gaan failliet![]()
![]()
http://www.telegraaf.nl/d(...)_.html?sn=binnenland
Ja logisch, de BBers verkopen en de starters kopen tochtige corporatiekrotten voor een topprijs x 120%
[..]
Zoals ik al een aantal jaren beweer zijn de banken 'poeslief' voor hun wanbetalers, want men weet dat als men de wanbetalers in de executieverkoop stopt dit een rampzalig gevolg zal hebben voor de virtuele waarde van de huizenmarkt zeepbel.quote:Low foreclosures inflate Dutch RMBS arrears
Fitch Ratings says that the low level of completed foreclosures in prime Dutch RMBS transactions is adding to the pressure on collateral performance. The comment follows the agency's review of 51 prime Dutch RMBS transactions, which resulted in 173 tranches being affirmed, 2 being upgraded and 22 being downgraded.
Dutch RMBS loans' performance has softened over recent quarters. This is mainly evidenced by an increase in the proportion of loans in arrears, particularly late-stage arrears. While Dutch RMBS transactions have historically reported extremely low arrears, an increasing proportion of transactions are now reporting three month plus arrears in excess of 1%.
"Increased arrears are only partly a result of deterioration in the fundamental credit quality of Dutch residential mortgages," says Ibrahim Kamara, Analyst in Fitch's European RMBS team. "They also reflect a reluctance of servicers to sell properties at auction in current stagnant market conditions. Certain transactions have not reported a single completed foreclosure for quarters at a time."
The Dutch mortgage market is characterised by high loan-to-value ratios. Consequently, the majority of loans in arrears are also in negative equity. Reported loss severities are typically higher on loans that have been foreclosed upon through a court auction process. However, the low level of activity in the residential market means that consensual sales have become more difficult to complete. These factors combine to not only reduce the incentive for servicers to complete foreclosures through forced sales, but also to reduce the volume of consensual sales.
"It is important to note that absolute arrears levels remain relatively low despite the recent increases, particularly when compared to other European jurisdictions," says Gavin Crawford, Associate Director in Fitch's European RMBS team. "However, the increase in late-stage arrears, which Fitch expects to persist in 2012, is causing a build-up in potential foreclosure stock."
Dutch RMBS transactions do not explicitly define what constitutes a loan default. Consequently, provisioning mechanisms are only activated upon realisation of a loss, meaning that no provisions are currently being made for the loans in late-stage arrears. Most transactions feature guaranteed excess spread. Instead of being used to make provisions, these funds are instead flowing through the waterfall and being released back to the originator. Should completed foreclosures increase in the future, this could affect not only the balance of transactions' reserve funds, but also the most junior and/or uncollateralised note classes. These considerations drove the majority of the negative rating actions taken on 16 January 2012 by Fitch on Dutch RMBS.
Bron: Reuters
quote:ma 23 jan 2012, 10:58 ING: krimp van 0,6 procent
AMSTERDAM (AFN) - Het ING Economisch Bureau verwacht dat de Nederlandse economie dit jaar met 0,6 procent krimpt.
De uitvoer zal dalen door de eurocrisis en de zwakke wereldeconomie.
De investeringen van bedrijven en de uitgaven van consumenten zullen dalen.
De werkloosheid zal toenemen en de huizenprijzen dalen met nog eens 5 procent.
Ik hoop dat 'ie wel eerst de deur voor je opendoet, voordat ie je er doorheen schoptquote:Op maandag 23 januari 2012 11:27 schreef ComplexConjugate het volgende:
Economische krimpt... dat betekend stijgende werkeloosheid en dus stijgende wanbetaling op de hypotheken. Natuurlijk zijn er ook huurders die niet meer hun huren kunnen betalen, dit jaar ga ik maar eens pleiten bij mijn verhuurder voor een verlaging, immers de economie krimpt en de 'sociale verhuurder' moet dan maar zijn sociale gezicht laten zien
Ik maak denk ik een goede kans en anders ga ik wel wat huren van een scheeflenerquote:Op maandag 23 januari 2012 12:11 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik hoop dat 'ie wel eerst de deur voor je opendoet, voordat ie je er doorheen schopt
Ik kwam het op het nieuws ook weer tegen vandaag. Eigenlijk is het dus weinig anders dan in de VS!quote:Op maandag 23 januari 2012 12:19 schreef ComplexConjugate het volgende:
Maar wat denk jij eigenlijk van de 'foreclosure stockpile'? Fictie of feit?
Waarom niet? sociale woningbouw is toch bedoelt om mensen te helpen die er moeite mee hebben het zelf te redden?quote:Op maandag 23 januari 2012 12:24 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik kwam het op het nieuws ook weer tegen vandaag. Eigenlijk is het dus weinig anders dan in de VS!
-VS: Als je schuld hoger is dan je huis waard is, lever je de sleutel in en loop je weg. Of je stopt gewoon met betalen en wacht af of de bank z'n verlies wil nemen of niets doet.
-NL: Als je niet meer kan betalen blijf je ook gewoon wonen... Zo lang het duurt!
Dit brengt me op het volgende: waar gaan die mensen heen als de bank ze uit hun huis zet? Het kan toch niet zo zijn dat scheefleners strakt urgentie krijgen voor sociale huurwoningen?
Ik ben bang dat dat dan wel het geval is, nieuw gevalletje van "misdaad" loont.quote:Op maandag 23 januari 2012 12:24 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik kwam het op het nieuws ook weer tegen vandaag. Eigenlijk is het dus weinig anders dan in de VS!
-VS: Als je schuld hoger is dan je huis waard is, lever je de sleutel in en loop je weg. Of je stopt gewoon met betalen en wacht af of de bank z'n verlies wil nemen of niets doet.
-NL: Als je niet meer kan betalen blijf je ook gewoon wonen... Zo lang het duurt!
Dit brengt me op het volgende: waar gaan die mensen heen als de bank ze uit hun huis zet? Het kan toch niet zo zijn dat scheefleners strakt urgentie krijgen voor sociale huurwoningen?
we moeten gewoon veel meer indikken, in Rusland woont soms 20 man in een driekamer appartement en helemaal geen familie van elkaar hoorquote:Op maandag 23 januari 2012 11:27 schreef ComplexConjugate het volgende:
Economische krimpt... dat betekend stijgende werkeloosheid en dus stijgende wanbetaling op de hypotheken. Natuurlijk zijn er ook huurders die niet meer hun huren kunnen betalen, dit jaar ga ik maar eens pleiten bij mijn verhuurder voor een verlaging, immers de economie krimpt en de 'sociale verhuurder' moet dan maar zijn sociale gezicht laten zien
Ik ben heel benieuwd hoe deze stijging tot stand gekomen is. Ik kan me niet voorstellen dat tegenwoordig veel hypotheken nog eens verhoogd zijn/kunnen worden om een verbouwing te bekostigen. Dan zou deze stijging voornamelijk door nieuwe hypotheken moeten komen, maar omdat het omzet volume zo laag is geweest zouden die nieuwe hypotheken zo hoog moeten zijn dat dat ook niet realistisch is.quote:En begin 2011 was de gemiddelde waarde daarvan teruggelopen tot 233.000 euro waar dat een jaar eerder nog 237.000 euro was.
De gemiddelde hypotheekschuld ging juist omhoog; van 156.000 in 2010 tot 160.000 euro in 2011
De sociale woningbouw is bedoelt om betaalbare huurwoningen ter beschikking te stellen. Dat dit beperkt moet worden tot een selectief groepje mensen is een spin van Donner en kornuiten. Corporaties doen ook niet meer aan prioriteiten, ze werken tegenwoordig keurig hun lijst af, volgens mij is er nog maar 1 groep die voorrang krijgt nl. 'de nieuwe Nederlander'. Deze groep word ook nog eens flink in de watten gelegt met een forse 'startpremie van zo'n 8.000 euro.quote:Op maandag 23 januari 2012 12:31 schreef malleable het volgende:
[..]
Waarom niet? sociale woningbouw is toch bedoelt om mensen te helpen die er moeite mee hebben het zelf te redden?
Vind ik wel een beetje afgeleid eerlijk gezegd. Maar misschien wel als de OP tekstueel met wat verdere analyse wordt aangekleed? Anders wordt het waden in de grafieken....quote:Op maandag 23 januari 2012 12:52 schreef RemcoDelft het volgende:
Een plaatje van Woning verkopen met verlies op hypotheek :
[ afbeelding ]
Is dit wat voor de OP?
Nou overdrijf je toch weer schromelijk xeno, toen ik ging huren moest ik wel voor minstens 500 euro iets gaan huren omdat mijn inkomen boven een bepaalde grens lag, En dat was jaren geleden voordat donner& co het eu verhaal omtrent scheefhuren opgegedrongen hebben.quote:Op maandag 23 januari 2012 12:53 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
De sociale woningbouw is bedoelt om betaalbare huurwoningen ter beschikking te stellen. Dat dit beperkt moet worden tot een selectief groepje mensen is een spin van Donner en kornuiten. Corporaties doen ook niet meer aan prioriteiten, ze werken tegenwoordig keurig hun lijst af, volgens mij is er nog maar 1 groep die voorrang krijgt nl. 'de nieuwe Nederlander'. Deze groep word ook nog eens flink in de watten gelegt met een forse 'startpremie van zo'n 8.000 euro.
Goedkope gesubsidieerde woningen voor mensen die anders geen woonruimte kunnen betalen. Als je wel wat anders kan betalen, maar het gewoon verdomd is er ergens anders wel een betaalbare woning voor je beschikbaar.quote:Op maandag 23 januari 2012 12:53 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
De sociale woningbouw is bedoelt om betaalbare huurwoningen ter beschikking te stellen. Dat dit beperkt moet worden tot een selectief groepje mensen is een spin van Donner en kornuiten. Corporaties doen ook niet meer aan prioriteiten, ze werken tegenwoordig keurig hun lijst af, volgens mij is er nog maar 1 groep die voorrang krijgt nl. 'de nieuwe Nederlander'. Deze groep word ook nog eens flink in de watten gelegt met een forse 'startpremie van zo'n 8.000 euro.
Toch niet raar dat de corporatie je een woning aanbied die bij je inkomen past? Je hoeft deze niet te accepteren. Overigens was er eerder een bovengrens aan wat je kon huren dan een ondergrens, echter de goedkoopste woningen kennen over het algemeen de langste wachttijden.quote:Op maandag 23 januari 2012 13:00 schreef Basp1 het volgende:
Nou overdrijf je toch weer schromelijk xeno, toen ik ging huren moest ik wel voor minstens 500 euro iets gaan huren omdat mijn inkomen boven een bepaalde grens lag, En dat was jaren geleden voordat donner& co het eu verhaal omtrent scheefhuren opgegedrongen hebben.
De woningcorporaties hebben anders verdomd veel moeite met de nieuwe (EU) inkomenseis voor huurwoningen.quote:Op maandag 23 januari 2012 12:53 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Is hier ergens een overzicht van te vinden? Ik ben wel benieuwd naar de openstaande hypotheken (of heet dat anders?) op die miljoenen sociale huurwoningen.quote:Op maandag 23 januari 2012 13:01 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Nogal wiedes, want corporaties moeten de financieringskosten + onderhoud ook terugverdienen
aanschaf gemiddeld 50.000 guldenquote:Op maandag 23 januari 2012 13:27 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Is hier ergens een overzicht van te vinden? Ik ben wel benieuwd naar de openstaande hypotheken (of heet dat anders?) op die miljoenen sociale huurwoningen.
Goedkoop? Gesubsidieerd? Onzin... sociale huur is helemaal niet goedkoop, ja... misschien in verhouding tot de krankzinnige zeepbel prijzen in de gesubsidieerde koopsector.quote:Op maandag 23 januari 2012 13:01 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Goedkope gesubsidieerde woningen voor mensen die anders geen woonruimte kunnen betalen. Als je wel wat anders kan betalen, maar het gewoon verdomd is er ergens anders wel een betaalbare woning voor je beschikbaar.
Welke subsidies krijgen de corporaties? Goedkopere leningen? Die krijgen de banken ook maar daar hoor ik je dan weer niet over... Als je consequent zou zijn dan trek je daar ook even tegen van leerquote:Da's wat anders.
Ongesubsidieerde woningen hebben coorporaties namelijk ook, maar ik durf te wedden dat jij die niet betaalbaar vind. Nogal wiedes, want corporaties moeten de financieringskosten + onderhoud ook terugverdienen
Klopt... daarom is die regel ook compleet krankzinnig, Donner zou wegens landverraad in de gevangenis gegooid moeten wordenquote:Op maandag 23 januari 2012 13:13 schreef Leandra het volgende:
De woningcorporaties hebben anders verdomd veel moeite met de nieuwe (EU) inkomenseis voor huurwoningen.
In een markt zoals de Nederlandse markt is het gewoon niet reeel om mensen met een inkomen van amper boven modaal al een sociale huurwoning te weigeren.
Dat is echt een bizar slecht plan, we koppelen toch ook niet de prijs van een brood aan het inkomen? Er moet gewoon meer differentiatie komen in het aanbod, het probleem is echter dat we geen woonruimte voor de allerarmsten tussen de rijke stinkerds willen hebben. Maar ghettovorming is voor de socialisten weer geen optie, dus krijgen we scheefgroei.quote:Desnoods koppel je de hoogte van de huur aan het inkomen, maar nu staan die mensen letterlijk op straat: te klein voor het tafellaken (koopwoning), te groot voor het servet (huurwoning).
Kijk als het om koopwoningen gaat, heb jij daar weer een heel andere mening over, ik vind het wel een beetje raar dat je daar vind dat de overheid paal en perk moet stellen aan de beslissingsbevoegdheid van mensen.quote:Op maandag 23 januari 2012 14:00 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Goedkoop? Gesubsidieerd? Onzin... sociale huur is helemaal niet goedkoop, ja... misschien in verhouding tot de krankzinnige zeepbel prijzen in de gesubsidieerde koopsector.
Daarnaast is het natuurlijk niet aan de overheid om te beslissen hoeveel geld je aan wonen dient uit te geven. Ik vind het raar dat jij daar wel een voorstander van bent.
Voor 1994 kregen corporaties rijkssubsidie. Is in 1994 eenmalig afgekocht met een bak geld.quote:Welke subsidies krijgen de corporaties? Goedkopere leningen? Die krijgen de banken ook maar daar hoor ik je dan weer niet over... Als je consequent zou zijn dan trek je daar ook even tegen van leer
Ze hoeven minder te betalen voor kleine stukjes grond. Op dezelfde creatieve manier kan je zeggen dat aardgas voor grootverbruikers wordt gesubsidieerd, en diesel voor boeren.quote:Op maandag 23 januari 2012 14:00 schreef ComplexConjugate het volgende:
Welke subsidies krijgen de corporaties?
Ik heb gezegd dat als de banken hun eigen broek op konden houden ze elk bedrag zouden mogen uitlenen. Dat ze nu ineens niet meer mogen komt ze overigens goed uit hoor.... zo kunnen ze lekker zwartepieten.quote:Op maandag 23 januari 2012 14:07 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Kijk als het om koopwoningen gaat, heb jij daar weer een heel andere mening over, ik vind het wel een beetje raar dat je daar vind dat de overheid paal en perk moet stellen aan de beslissingsbevoegdheid van mensen.
Kwestie van je kosten opvoeren toch? Niks vreemd overigens toch?quote:Voor 1994 kregen corporaties rijkssubsidie. Is in 1994 eenmalig afgekocht met een bak geld.
Tot voor enkele jaren waren corporaties vrijgesteld van belasting. Tot op heden heeft er geen eentje een cent betaalt, en dat gaan ze het komende decennium ook niet doen (als ze een half capabele belastingadviseur hebben).
Ieder groot bedrijf kan over zijn belastingtarief onderhandelen met de BDquote:Ik zou als particulier eens die voorwaarden willen hebben.
Minder... maar nog steeds krankzinnig veel imo. De grondprijs is natuurlijk kunstmatig hoog door de bedreven grondpolitiek. Hetzelfde geld voor de 'belastingen' op diesel en aardgas, feitelijk betaal je als burger een enorme 'accijns' over bouwgrond.quote:Op maandag 23 januari 2012 14:08 schreef RemcoDelft het volgende:
Ze hoeven minder te betalen voor kleine stukjes grond. Op dezelfde creatieve manier kan je zeggen dat aardgas voor grootverbruikers wordt gesubsidieerd, en diesel voor boeren.
zwartepietenquote:Op maandag 23 januari 2012 14:14 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik heb gezegd dat als de banken hun eigen broek op konden houden ze elk bedrag zouden mogen uitlenen. Dat ze nu ineens niet meer mogen komt ze overigens goed uit hoor.... zo kunnen ze lekker zwartepieten.
Slecht geinformeerd, ze hadden een subjectieve vrijstelling.quote:Kwestie van je kosten opvoeren toch? Niks vreemd overigens toch?
Slecht geinformeerdquote:Ieder groot bedrijf kan over zijn belastingtarief onderhandelen met de BD
Gewoon achterstallig onderhoud wegwerken... kost geld en levert geen winst op.quote:Op maandag 23 januari 2012 14:24 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Maar volgens jou hebben ze meer kosten dan opbrengsten? D'er moet dus geld bij?
Goed dan heet het anders.... maar Nederland is een belastingparadijs voor bepaalde corporaties.quote:Slecht geinformeerd
Contra legem.
Kijk... toen ik beweerde dat banken een totale minachting hadden voor de autoriteiten werd er nog heel droef gedaan over de 'hoge boetes' die zie liever wilden voorkomenquote:Een hypotheek afsluiten is zo goed als onmogelijk
Rob Schouten, directeur Helder Hypotheek.nl − 23/01/12, 12:32
©ANP
De hypotheekproductie ligt stil en banken sluiten bijna geen nieuwe hypotheken meer af. De groei van hun hypothekenportefeuilles is nagenoeg tot stilstand gekomen. Natuurlijk speelt de slechte woningmarkt een rol, maar het is vooral de terughoudendheid van banken om hypotheken te verstrekken, waardoor het aantal nieuwe hypotheken tot een minimum is gedaald.
Ik erger me al een tijdje aan het verhaal dat de banken vertellen over hun situatie. Dat verhaal is niet eerlijk. Door maatregelen van de overheid hebben banken geen of minder geld om hypotheken te verstrekken. Zij kregen te maken met nieuwe en strengere kapitaaleisen. Maar waarom doen ze ondertussen tegen klanten die een lening willen alsof er niets aan de hand is? Ook naar de buitenwereld ontkennen sommige banken doodleuk dat ze geen of minder hypotheken en kredieten verstrekken. "Nee hoor, wij verstrekken gewoon hypotheken" of "Wij helpen graag ondernemers met hun financieringsvraagstuk".
Ik zie al geruime tijd dat banken er in de praktijk alles aan doen om maar vooral géén hypotheek te hoeven verstrekken. Zo kwam nu alweer een jaar geleden de accountmanager van de ABN Amro bij me met het indringende verzoek: "Beste Rob, wil je voorlopig géén hypotheken meer bij ons aanvragen, want we hebben geen geld meer". Hij vond het ook een vreemd verzoek. Diezelfde bank wees een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie af, nadat die garantie al akkoord was. Het onderpand was in orde, het inkomen ook, de taxatie - álles was perfect in orde. Alleen had de aanvrager wel eens rood gestaan op zijn gewone betaalrekening bij dezelfde bank.
BNP Paribas stopt niet alleen in Nederland, maar zelfs wereldwijd met het verstrekken van hypothecair krediet. Zonder duidelijke reden. Bestaande klanten mogen zich terecht zorgen maken over de nieuwe rente die zij na afloop van hun rentevasteperiode krijgen aangeboden. De bank zal de vervolgrente zo absurd hoog maken, dat iedereen graag de hypotheek aflost en naar een andere geldverstrekker gaat. Dat is ook het doel. Dan krijgen de banken hun uitgeleende geld terug en dat versterkt hun kapitaalpositie.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
De jaren gehanteerde, veilige normen voor de Nationale Hypotheek Garantie worden opeens compleet genegeerd. Er is geen bank die de inkomensnormen volgt. Klanten worden afgewezen. Als ik als bemiddelaar een hypotheek afsluit voor een klant, krijg ik steeds vaker van de bank de vraag hoe deze klant aan spaargeld komt. Een klant moest zelfs schriftelijk verklaren dat ze het echt zelf gespaard heeft. Een hypotheekaanvraag met een kleine correctie op een werkgeversverklaring (vanwege een verkeerde letter bij de postcode) wordt gezien als een fraude. Een 'achterstandscodering', hoe klein ook, leidt onherroepelijk tot een afwijzing van de hypotheekaanvraag. Er is geen enkele uitzondering meer mogelijk. Het is bijna onmogelijk een hypotheek te regelen voor een woning op grond in erfpacht.
Conclusie: banken verstrekken, onder het mom van zorgvuldigheid en klantgericht handelen, het liefst zo min mogelijk hypotheken. Zo brengen zij hun balans op orde. Zij gebruiken daarbij onjuiste en bedenkelijke argumentaties.
Banken lopen door hun schimmige argumenten het risico dat het vertrouwen van het publiek nog meer wordt geschaad. Pas als banken hier open en eerlijk worden over de echte reden van hun afwijzing, kunnen ze dat vertrouwen langzaam herstellen. Misschien kunnen dan de zware kapitaalseisen worden teruggeschroefd. Tot dat moment zullen de mensen die een huis willen kopen er last van blijven ondervinden.
bron: Trouw
Wat er aan de hand is dat banken liever rechtstreeks zaken doen ipv via een bemiddelaar. Ze zijn wel goed, maar niet gek, de klant vind de weg toch wel.quote:Op maandag 23 januari 2012 14:39 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Kijk... toen ik beweerde dat banken een totale minachting hadden voor de autoriteiten werd er nog heel droef gedaan over de 'hoge boetes' die zie liever wilden voorkomen![]()
Banken zijn niet bang voor boetes, nooit geweest en zullen dat ook nooit worden. Ze berekenen gewoon even snel door wat hun het meeste oplevert en steken dan met de minste moeite de middelvinger op tegen de toezichthouder, bankster style.
Wat er speelt is dat de banken een funding gap hebben en aan nieuwe hypotheken waarschijnlijk niet goed kunnen verdienen, tenslotte zit er nog een flinke afboeking aan te komen. Elk risico dat er is word vermeden, de markt helemaal stilleggen zal echter ook de virtuele waarde van het onderpand in geding brengen. Het is nu dus voorzichtig laveren voor de banksters maar ze hebben momenteel helemaal geen zin meer in de hypothecaire markt, die tijd is geweest.
Ik zie het hele probleem hier niet in: als land schiet je niets op met hogere schulden, prima dus dat de "groei" nu stopt.quote:Op maandag 23 januari 2012 14:39 schreef ComplexConjugate het volgende:
"De groei van hun hypothekenportefeuilles is nagenoeg tot stilstand gekomen."
Heb je de volkskrant van afgelopen weekend gelezen?quote:Op maandag 23 januari 2012 14:16 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Minder... maar nog steeds krankzinnig veel imo. De grondprijs is natuurlijk kunstmatig hoog door de bedreven grondpolitiek. Hetzelfde geld voor de 'belastingen' op diesel en aardgas, feitelijk betaal je als burger een enorme 'accijns' over bouwgrond.
als ze rijtjeswoningen laten bouwen dan is die grond zo verkochtquote:Op maandag 23 januari 2012 15:00 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Heb je de volkskrant van afgelopen weekend gelezen?
Apeldoorn moet waarschijnlijk 200 miljoen afschrijven op het grondbedrijf. Het zwarte pieten is ook daar begonnen maar natuurlijk is de enigste die er last van heeft de burger, de verantwoordelijke B&W niet, de ambtenaren niet, de economische adviseurs niet, enz...
De bemiddelaar word tegenwoordig betaald door de klant, dus dat argument gaat niet op.quote:Op maandag 23 januari 2012 14:44 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Wat er aan de hand is dat banken liever rechtstreeks zaken doen ipv via een bemiddelaar. Ze zijn wel goed, maar niet gek, de klant vind de weg toch wel.
Minder kredietgroei == faillissementenquote:Op maandag 23 januari 2012 14:44 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik zie het hele probleem hier niet in: als land schiet je niets op met hogere schulden, prima dus dat de "groei" nu stopt.
De belastingbetaler draait overal voor op, niks nieuws dus.quote:Op maandag 23 januari 2012 15:00 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Heb je de volkskrant van afgelopen weekend gelezen?
Apeldoorn moet waarschijnlijk 200 miljoen afschrijven op het grondbedrijf. Het zwarte pieten is ook daar begonnen maar natuurlijk is de enigste die er last van heeft de burger, de verantwoordelijke B&W niet, de ambtenaren niet, de economische adviseurs niet, enz...
Als ze betaalbare woningen laten bouwen maar men wil de hoofdprijs voor de grond.quote:Op maandag 23 januari 2012 15:08 schreef Goofjansen het volgende:
[..]
als ze rijtjeswoningen laten bouwen dan is die grond zo verkocht
Ja, of de hoofdprijs, of ze zetten er Poolse paarden op, dat is commercieel denken voor ambtenarenquote:Op maandag 23 januari 2012 15:11 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Als ze betaalbare woningen laten bouwen maar men wil de hoofdprijs voor de grond.
Komen jullie weer met de betaalbare woningen die in NL niet meer betaalbaar te bouwen zijn hoe hard jullie er ook aan rekenen.En als het al wel kan moeten jullie een bouwmaatsachappij opzetten en zelf de nieuwe vastgoedmagnaten van NL worden.quote:Op maandag 23 januari 2012 15:11 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Als ze betaalbare woningen laten bouwen maar men wil de hoofdprijs voor de grond.
Als ze 200M afschrijven is dat toch opgelost? Of schrijven ze af om vervolgens die grond braak te laten liggen? Of wordt het voor 1 miljoen euro weer verkocht aan een boer (die er eerder (bij wijze van spreken) 25 keer zo veel voor kreegquote:Op maandag 23 januari 2012 15:11 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Men schrijft erop af en vervolgens mag je er niet op bouwen, want dan had je maar de hoofdprijs moeten betalen.quote:Op maandag 23 januari 2012 15:31 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Als ze 200M afschrijven is dat toch opgelost? Of schrijven ze af om vervolgens die grond braak te laten liggen? Of wordt het voor 1 miljoen euro weer verkocht aan een boer (die er eerder (bij wijze van spreken) 25 keer zo veel voor kreeg)
Ik zie de prijzen voor vrijstaande woningen dalen tot onder de 150k.... hier staan de huis aan huis blaadjes vol met aanbiedingen van aannemers.... maar die grond hè.... dat blijft de hoofdprijs kosten.quote:Op maandag 23 januari 2012 15:17 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Komen jullie weer met de betaalbare woningen die in NL niet meer betaalbaar te bouwen zijn hoe hard jullie er ook aan rekenen.En als het al wel kan moeten jullie een bouwmaatsachappij opzetten en zelf de nieuwe vastgoedmagnaten van NL worden.![]()
![]()
Vooral dat het overal geldt! Tot in de verste uithoeken van Nederland zijn grondprijzen voor huizen enorm hoog. Kan de NMa eigenlijk ingrijpen bij overheden?quote:Op maandag 23 januari 2012 15:39 schreef ComplexConjugate het volgende:
maar die grond hè.... dat blijft de hoofdprijs kosten.
Wat fijn toch weer zo'n brainfart van jou die wederom nergens op gebaseerd blijkt te zijn.quote:Op maandag 23 januari 2012 15:43 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Vooral dat het overal geldt! Tot in de verste uithoeken van Nederland zijn grondprijzen voor huizen enorm hoog. Kan de NMa eigenlijk ingrijpen bij overheden?
Hier heeft de gemeente ook vrijwel geen omzet uit de grondverkoop, toch bracht de gemeente naar buiten dat de grondprijs 'onverminderd laag' zou blijven in 2012. De grondprijzen voor commercieel vastgoed gingen wel omhoog, dus vanuit de optiek van de lokale politiek deden ze de burger een groot plezier door de grondprijzen niet te verhogenquote:Op maandag 23 januari 2012 15:43 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Vooral dat het overal geldt! Tot in de verste uithoeken van Nederland zijn grondprijzen voor huizen enorm hoog. Kan de NMa eigenlijk ingrijpen bij overheden?
Polderklei om aardappel in te poten kost 6 euro per m2, diezelfde klei met aan andere bestemming kost ruim 200 euro per m2. In diezelfde polder word 20.000.000 m2 omgezet in natuurgebied... oooh ooh oh wat is die grond schaarsquote:Op maandag 23 januari 2012 16:04 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat fijn toch weer zo'n brainfart van jou die wederom nergens op gebaseerd blijkt te zijn.
http://www.vbowonenenzo.nl/content.asp?id=753![]()
In 2007 maar een factor 200 verschil over nederland heen afhankelijk van de locatie.
Lees de startpost nog eens, en ga je daarna eens in een hoekje zitten schamenquote:Op maandag 23 januari 2012 16:04 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat fijn toch weer zo'n brainfart van jou die wederom nergens op gebaseerd blijkt te zijn.
Leuk, 25 euro in het oosten van Nederland. Kan je mij ook een kaveltje-met-woonbestemming voor die prijs laten zien? Doe eens gek, misschien koop ik wel 400 vierkante meter, gewoon omdat het kan!quote:http://www.vbowonenenzo.nl/content.asp?id=753![]()
In 2007 maar een factor 200 verschil over nederland heen afhankelijk van de locatie.
^^ Dat ook. Landbouwgrond in de Randstad is vrijwel net zo veel waard als landbouwgrond in Groningen. Stomweg omdat de opbrengst in gewassen vrijwel hetzelfde is. Tenzij de boer in de Randstad alvast speculeert op verkoop aan een projectontwikkelaar...quote:Op maandag 23 januari 2012 16:07 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Polderklei om aardappel in te poten kost 6 euro per m2, diezelfde klei met aan andere bestemming kost ruim 200 euro per m2. In diezelfde polder word 20.000.000 m2 omgezet in natuurgebied... oooh ooh oh wat is die grond schaars
Trouwens deugd dat plaatje niet, of denk jij dat de boer in de randstad zijn koeien laat schijten op grond met een waarde van 500 euro per m2?
Ja lul er maar weer er over heen dat er wel degelijk een groot prijsverschil in woongrond tussen de gebieden in NL zitten.quote:Op maandag 23 januari 2012 16:07 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Polderklei om aardappel in te poten kost 6 euro per m2, diezelfde klei met aan andere bestemming kost ruim 200 euro per m2. In diezelfde polder word 20.000.000 m2 omgezet in natuurgebied... oooh ooh oh wat is die grond schaars
Trouwens deugd dat plaatje niet, of denk jij dat de boer in de randstad zijn koeien laat schijten op grond met een waarde van 500 euro per m2
Jou geforceerd uitzetten naar Siberië, de boer naar Dronten brengen en de mensen die wel wat toevoegen laten wonen op de grond van de boerquote:Op maandag 23 januari 2012 16:07 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Trouwens deugd dat plaatje niet, of denk jij dat de boer in de randstad zijn koeien laat schijten op grond met een waarde van 500 euro per m2?
RemcoDelft zegt ie.quote:Op maandag 23 januari 2012 16:16 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Wie wil er uberhaubt een kaveltje in pak hem beet Roermond, stadskanaal, sluis of Dronten?
Ik wacht op je linkje naar m'n kaveltje voor 25 euro per vierkante meter. Met een mooi vinkje "wonen" in het bestemmingsplan.quote:
http://www.funda.nl/koop/(...)traat-197/kenmerken/quote:Op maandag 23 januari 2012 16:28 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik wacht op je linkje naar m'n kaveltje voor 25 euro per vierkante meter. Met een mooi vinkje "wonen" in het bestemmingsplan.
Want met linkjes van belangenclubjes komen zegt niet zo veel, ik wil een kavel met "te koop" zien. Tot nog toe kwam ik ze ook in de meest afgelegen gebieden alleen tegen voor 1-3 ton.
Tja... wie zijn al die mensen die daar wonen?quote:Op maandag 23 januari 2012 16:16 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Wie wil er uberhaubt een kaveltje in pak hem beet Roermond, stadskanaal, sluis of Dronten?
Je bewijst m'n punt: zelfs in de verste uithoeken van Nederland (ik heb daar nog een ex wonenquote:Op maandag 23 januari 2012 16:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
http://www.funda.nl/koop/(...)traat-197/kenmerken/
beter zoeken. Het is helaas wel al verkocht voor , <66 euro de m^2
Ok dat is geen 25 maar bij lange na geen 1000 waarvoor het in de randstad van de hand gaat.
Ben je deze niet vergeten:quote:
Precies.... 66 eurie voor een kuub zandquote:Op maandag 23 januari 2012 16:59 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Je bewijst m'n punt: zelfs in de verste uithoeken van Nederland (ik heb daar nog een ex wonen![]()
) is een kaveltje met woonbestemming duur.
Nope, dat was het antwoordquote:Op maandag 23 januari 2012 17:00 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ben je deze niet vergeten:
Ow dus nu is 66 euro al te duurquote:Op maandag 23 januari 2012 16:59 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Je bewijst m'n punt: zelfs in de verste uithoeken van Nederland (ik heb daar nog een ex wonen![]()
) is een kaveltje met woonbestemming duur.
In het verleden waren er genoeg die het 'konden' (mochten); het is primair de bank die dat bepaalt.quote:Op maandag 23 januari 2012 17:58 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Wie kan nu overigens nog 104% financieren? Dat zal vast niet de gemiddelde starter of doorsnee Nederlander zijn
Ik kocht zelf vroeger een woning van 110.000 gulden KK en had voldoende aan een hypotheek van 85.000 gulden , dat was normaal., kon niet anders.quote:Op maandag 23 januari 2012 18:41 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
In het verleden waren er genoeg die het 'konden' (mochten); het is primair de bank die dat bepaalt.
Tegenwoordig is men daar inderdaad wat strikter in.
Voor een kuub grond is het behoorlijk duurquote:
In de hoogtij dagen kreeg je 125% hypotheek (liefst beleggingshypotheek) zonder NHG, leende je nog eens 25% erbij voor een nieuwe cabriolet met 2 extra vakanties; en je financieel adviseur (die zeer deskundig was) die adviseerde je nog eens 50% bij te lenen en te stoppen in een AEX-aandelenleaseplan bij een AEX-stand van 700, want de AEX zou binnen 5 jaar op minimaal 1500 staan etc. etc.quote:Op maandag 23 januari 2012 18:54 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ik kocht zelf vroeger een woning van 110.000 gulden KK en had voldoende aan een hypotheek van 85.000 gulden , dat was normaal., kon niet anders.
Mijn vrouw had wat,ik had wat, en mijn vader een beetje, en nog wat snel extra sparen
Geen nieuwe keuken , nee dat kon niet.
Was gewoon graniet keukenblokje met een spoelbak.
Toen we er woonden moesten we eerst sparen voor een nieuw kozijn aan de voorkant en daarna hebben we een schuine kap met dakkapel laten plaatsen en zelf betaald, en de aflossing op annuïteit ging gewoon door
men raakt gewend aan veelschulden en de bank maakt dan meer winst, de paniek komt nu , en dan stoppen banken met geld lenenquote:Op maandag 23 januari 2012 22:55 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Toch gek dat die meneen nu niet uit hun huís gezet worden, schijnbaar leven ze niet bobeen hun stand?
Of kan jij het uitleggen glazenwasser?
Kan aan mij liggen maar ik heb echt geen idee wat je wil zeggenquote:Op maandag 23 januari 2012 23:10 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
men raakt gewend aan veelschulden en de bank maakt dan meer winst, de paniek komt nu , en dan stoppen banken met geld lenen
Banken willen hun verlies niet nemen, publiek.quote:Op maandag 23 januari 2012 22:55 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Toch gek dat die meneen nu niet uit hun huís gezet worden, schijnbaar leven ze niet bobeen hun stand?
Of kan jij het uitleggen glazenwasser?
Momenteel zijn er een klein gedeelte van de klanten "wanbetaler". Dit wordt geslikt. Als deze groep groter word hoop ik maar dat de banken op tijd beseffen dat ze in moeten grijpen anders stort een bank in.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 01:25 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Inderdaad, als klanten niet of te weinig betalen maken de banken geen verlies
Fout!quote:Op dinsdag 24 januari 2012 01:25 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Inderdaad, als klanten niet of te weinig betalen maken de banken geen verlies
Hoe zouden ze dan in moeten grijpen? Banken verdienen thans megamarges, en vullen hun voorzieningenpotjes gestaag.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 08:38 schreef antfukker het volgende:
[..]
Momenteel zijn er een klein gedeelte van de klanten "wanbetaler". Dit wordt geslikt. Als deze groep groter word hoop ik maar dat de banken op tijd beseffen dat ze in moeten grijpen anders stort een bank in.
Wederom onjuist geinformeerd. Banken bouwen al sinds de jaren '80 gestaag voorzieningenpotjes op voor toekomstige afwaarderingen, die dus de resultaten van dit en voorafgaand jaren drukken. Zodra er sprake is van wanbetalingen spekken ze die potjes verder, en als er sprake is van een gerealiseerd verlies wordt de schade wordt het van dat potje afgeboekt. Het resultaat effect van die afboekingen zit 'm in de voorgaande jaren, niet in het jaar van afboeking.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:55 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Fout!
Banken maken pas verlies als het aantal wanbetalers een kritische massa gaat aannemen, per leenslaaf behaalt men een zekere winst en daarmee kunnen ze compenseren voor een wanbetalende leenslaven. De bank heeft daarnaast een groot belang bij het uit de executie houden van de woning, dit omdat ze zelf de kredietkraan hebben dichtgedraaid. Men weet dus dat het liquideren van de woning maar heel weinig geld gaat opleveren en dus gaat leiden tot een daadwerkelijke afboeking. Zolang je de woning uit de verkoop houd kun je deze tegen een hogere boekwaarde waarderen.
quote:Inkomsten lokale overheden omhoog
Nederland • Geschreven door ANP op 24-01-2012 @ 10:11
Lokale overheden halen dit jaar 12,2 miljard euro binnen aan heffingen. Vooral bij gemeenten en waterschappen stijgt de verwachte opbrengst.
Vergeleken met vorig jaar is er een toename van 3,2 procent. Dat meldde vandaag het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Vooral door stijgingen bij de onroerendezaakbelasting (ozb) en de rioolheffingen krijgen gemeenten meer geld in kas. Aan bouwvergunningen verwachten de gemeenten bijna 4 procent minder aan inkomsten. Die dalen voor het derde opeenvolgende jaar. Dat komt vooral door teruglopende bouwactiviteiten als gevolg van de verslechterde economische situatie.
Banken zijn momenteel hard bezig met het spekken van hun potjes, dat is vooral iets van de laatste tijdquote:Op dinsdag 24 januari 2012 10:02 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Wederom onjuist geinformeerd. Banken bouwen al sinds de jaren '80 gestaag voorzieningenpotjes op voor toekomstige afwaarderingen, die dus de resultaten van dit en voorafgaand jaren drukken. Zodra er sprake is van wanbetalingen spekken ze die potjes verder, en als er sprake is van een gerealiseerd verlies wordt de schade wordt het van dat potje afgeboekt. Het resultaat effect van die afboekingen zit 'm in de voorgaande jaren, niet in het jaar van afboeking.
Dan zeg ik dat je slap zeevertquote:Op dinsdag 24 januari 2012 10:55 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Banken zijn momenteel hard bezig met het spekken van hun potjes, dat is vooral iets van de laatste tijd![]()
Omdat panden in Nederland pas als laatste middel op een veiling komen.quote:Maar waarom spreekt Fitch eigenlijk over een foreclosure stockpile? Omdat er niemand komt opdraven op de executieveilingen?
Nou daar wil ik wel op reageren , natuurlijk belachelijk marges die de banken in nederland aanhouden, dat zou natuurlijk niet moeten kunnen met het dogma van marktwerking dat de consument hierdoor altijd het beste product (in dit geval dus goedkoopste) zou aangeboden krijgen.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 12:32 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Maar je zou ook eens op de cijfers hierboven kunnen reageren, natuurlijk
Met de marges van heden kunnen banken heel wat executieveilingen doorstaan.
Dus de banken verdienen teveel, én ze gaan ten onder aan de wanbetalers.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 12:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nou daar wil ik wel op reageren , natuurlijk belachelijk marges die de banken in nederland aanhouden, dat zou natuurlijk niet moeten kunnen met het dogma van marktwerking dat de consument hierdoor altijd het beste product (in dit geval dus goedkoopste) zou aangeboden krijgen.
Laat de NMA hier nogmaals eens naar kijken en als men niets vind moet er maar een wet komen dat de marge van banken aan gaat inperken.
Juist die marges heb ik eerder aangehaald: banken krijgen vrijwel zonder werk gigantische vermogens binnen. 't Is niet voor niets dat er zo enorm veel bonussen worden uitgedeeld: dat geld moet veiliggesteld worden voor de bankiers (niet eens voor de aandeelhouders).quote:Op dinsdag 24 januari 2012 12:32 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Maar je zou ook eens op de cijfers hierboven kunnen reageren, natuurlijk
Met de marges van heden kunnen banken heel wat executieveilingen doorstaan.
Ik ben bang dat je er veel te rooskleurig naar kijkt:quote:Op dinsdag 24 januari 2012 10:00 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik zal nog een keer een rekenvoorbeeld geven, om enig idee te geven wat de impact van verliesnemingen moet zijn om een bank over de kling te jagen.
Nee, omdat Amerikaanse banken de meeste foreclosures jarenlang voor zich uitgeschoven hebben, zodat ze nu met een stuwmeer van onverkoopbare huizen zitten, die ze niet ineens op de markt kunnen gooien zonder de huizenprijzen (en daarmee de waarde van hun resterende hypotheekportefeuille) nog verder naar de Gallemiezen te helpen.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 10:55 schreef ComplexConjugate het volgende:
Maar waarom spreekt Fitch eigenlijk over een foreclosure stockpile? Omdat er niemand komt opdraven op de executieveilingen?
Wat mij betreft gaan ze ten onder aan de wanbetalers, het kan toch niet zo zijn dat de mensen die wel verstandig met hun geld omgaan ook door banken nog eens genaaid gaan worden alleen maar omdat deze banken totaal incapabel waren om een juiste risicoinschatting te maken, en klanten dus met te hoge financieringen hebben opgezadeld.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 12:44 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Dus de banken verdienen teveel, én ze gaan ten onder aan de wanbetalers.
Demn, make up you mind!
Dat was ook mijn visie op de zaak maar ik vroeg me af met welke verklaring dino zou komenquote:Op dinsdag 24 januari 2012 12:56 schreef dvr het volgende:
Nee, omdat Amerikaanse banken de meeste foreclosures jarenlang voor zich uitgeschoven hebben, zodat ze nu met een stuwmeer van onverkoopbare huizen zitten, die ze niet ineens op de markt kunnen gooien zonder de huizenprijzen (en daarmee de waarde van hun resterende hypotheekportefeuille) nog verder naar de Gallemiezen te helpen.
Toen ze die leningen verstrekten was er nog geen risico, kennelijk gaan banken pas over risico's nadenken op het moment dat er daadwerkelijk problemen zijn. Misschien moeten ze eens een kijkje gaan nemen bij de verzekeraars om te zien hoe die met zulke zaken omgaanquote:Op dinsdag 24 januari 2012 13:00 schreef Basp1 het volgende:
Wat mij betreft gaan ze ten onder aan de wanbetalers, het kan toch niet zo zijn dat de mensen die wel verstandig met hun geld omgaan ook door banken nog eens genaaid gaan worden alleen maar omdat deze banken totaal incapabel waren om een juiste risicoinschatting te maken, en klanten dus met te hoge financieringen hebben opgezadeld.
hoeveel mensen kunnen en willen hun hypotheek niet betalen? Juist.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 12:56 schreef dvr het volgende:
[..]
Ik ben bang dat je er veel te rooskleurig naar kijkt:
- Nu al staan 500.000 huizen onderwater, als de prijzen nog 7% dalen zijn dat er een miljoen.
Veelal? Bron? NHG?quote:- Veelal zijn deze huizen tot 120% van de woningwaarde gefinancierd terwijl ze bij gedwongen verkoop maar 70% zullen opbrengen. Door het gebrek aan kredietwaardige kopers zal steeds vaker in deze cashmarkt verkocht moeten worden.
In de VS leveren mensen gewoon hun sleutels in. 'Opnemen van overwaarde' is van voor 1997 (of was het zelfs eerder). Ik denk niet dat dat de categorie huizenbezitters is waar de problemen zitten. "Laatste decennium" is dan ook onjuist. "Voorlaatste deccenium".quote:- Er zijn het laatste decennium heel veel 2e hypotheken verstrekt aan mensen die hun overwaarde opnamen. Deze 2e hypotheken zijn enorm gevoelig voor prijsdalingen omdat eerst de 1e hypotheek afgelost moet worden voordat er ook maar een cent naar de 2e gaat. Het risico op deze 2e hypotheken neemt met de dag toe. In de VS lopen 2e hypotheken al vaak letterlijk waardeloos af.
Als, indien..... én... huidige leningen zijn reeds gefund.quote:- De financieringskosten voor de banken lopen op naarmate hun eigen rating als gevolg van deze oplopende risico's verslechtert. Die 1.5% die ze nu maken zal snel tot de verleden tijd horen als de ECB ophoudt om goedkoop kort geld te blijven verstrekken.
En ook jaren veel minder. Sterker nog, het bovenstaande scenario zou volstrekt ongehoord zijn, daar zou de great depression nog niks bij wezen. Reken maar eens een alternatief scenario door, en probeer maar eens op een min uit te komenquote:- Deze problemen treden natuurlijk niet op in de vorm van 1 failissementje per jaar, dertig jaar lang -- de ellende concentreert zich in de jaren tijdens en direct na recessie, en daar komt bovenop dat banken de ellende meestal eerst een tijdje opzamelen voordat ze eindelijk tot executieverkopen gedwongen worden en daadwerkelijk met de verliezen geconfronteerd worden.
Kortom, er zullen n.m.m. jaren komen waarin de banken veel grotere aantallen hypotheken veel drastischer zullen moeten afwaarderen dan in je rekenvoorbeeld.
Ik begreep dat dit niet het geval is, meestal zijn ze maar op de korte termijn gefinancierd. Ik kan het mis hebben maar als dat het geval is en de rente gaat fors omhoog dan gaat iemand dat een hoop geld kosten.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 13:24 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Als, indien..... én... huidige leningen zijn reeds gefund.
Fitch schrijft toch iets over de NL hypotheken, niet over de VS hypotheken?quote:Op dinsdag 24 januari 2012 13:18 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Dat was ook mijn visie op de zaak maar ik vroeg me af met welke verklaring dino zou komen![]()
@Dino_sr, wat is het belang van het uitstellen van een executieverkoop als er geen vuiltje aan de lucht is? Als er gewoon de normale executiewaarde te halen valt? Dat hebben de banken toch allemaal meegenomen in hun calculaties? Of toch niet? Liever hangen ze de filantroop uit en laten die wanbetalers tot lengte van dagen in hun woning zitten, zomaar om ze een hart onder de riem te steken?
Wederom begrijp je dat dan verkeerd. Pak een jaarrekening van een bank, en lees de risicoparagraaf onder "renterisico" maar een keer. Dan zie je wat de rentegevoeligheid is.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 13:29 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik begreep dat dit niet het geval is, meestal zijn ze maar op de korte termijn gefinancierd. Ik kan het mis hebben maar als dat het geval is en de rente gaat fors omhoog dan gaat iemand dat een hoop geld kosten.
Kijk... dit verhaal vind ik al een stuk realistischer klinkenquote:Op dinsdag 24 januari 2012 13:30 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Fitch schrijft toch iets over de NL hypotheken, niet over de VS hypotheken?
Kijk, ik begrijp dat jij het liefst zoveel mogelijk bloed door de straten ziet lopen, en de huizen voor een appel en een ei op de kop wil tikken. Dat is niet in het belang van hypotheekhouders, noch van hun klanten. Anders dan in de VS blijf je hier wel met een restschuld zitten. Waarom zouden de betrokken met de botte bijl tekeer willen gaan en zichzelf maximale schade te berokkenen.
Op een veiling levert een pand nooit het maximale op, niet in goede en niet in slechte tijden.
Sterker nog, veel van de veilingen die uitiendelijk af gaan zijn fraudegevallen. Vertrokken Onbekend Waarheen types.
Bovendien zijn de meeste wanbetalers gevallen van mensen die wel een deel kunnen en willen betalen, mensen die tijdelijk verminderd betaalkrachtig zijn, etc.
Anders dan in de VS, waar mensen er gewoon de stekker uittrekken.
Er zijn momenteel 60.000 huishoudens met een achterstand van 3 of meer maanden en dat aantal neemt momenteel met 20% per jaar toe, ondanks dat de economie de laatste drie jaar door alle overheidsmaatregelen goed liep.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 13:24 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
hoeveel mensen kunnen en willen hun hypotheek niet betalen? Juist.
Het aandeel tophypotheken (meer dan woningwaarde gefinancierd) was in 2007 gegroeid tot 60%.quote:Veelal? Bron? NHG?
Absoluut niet, toen begon het pas en dat liep zeker t/m 2006 door, naarmate de huizenprijzen zo lekker doorstegen en er dus steeds meer te lenen viel. Het werd door de banken ook sterk aangemoedigd.quote:In de VS leveren mensen gewoon hun sleutels in. 'Opnemen van overwaarde' is van voor 1997 (of was het zelfs eerder).
Vanzelfsprekend. Maar zijn ze ook reeds voor de volle looptijd gefund, of hebben de banken in hun zucht naar kortetermijnwinst misschien een substantieel deel met kort geld gefinancierd..?quote:Als, indien..... én... huidige leningen zijn reeds gefund.
Op zich logisch en helder wat je schetst, echter waarom maken banken nu geen tientallen miljarden winst?quote:
Nee.... in hun hebzucht hebben ze de langlopende vaste renteleningen gewoon met kortlopende leningen gefinancierd. Immers de korte termijn rente was de afgelopen 30 jaar altijd goedkoper dan de langlopende rentequote:Op dinsdag 24 januari 2012 14:09 schreef dvr het volgende:
Vanzelfsprekend. Maar zijn ze ook reeds voor de volle looptijd gefund, of hebben de banken in hun zucht naar kortetermijnwinst misschien een substantieel deel met kort geld gefinancierd..?
Dapper hoor!!! de benen nemen als de grond onder je voeten te heet word. Typisch VVD gedrag, je vriendjes laten roven in de hoop er ooit zelf ook beter van te worden.quote:Gronddebacle nekt Apeldoornse wethouder
Metz was tot april 2010 VVD-wethouder van grondzaken en is nu onder meer verantwoordelijk voor vastgoed, openbare ruimte, ruimtelijke ordening, infrastructuur en bouwzaken.
Hij zou zijn vertrek maandagavond hebben medegedeeld aan zijn fractie en waarnemend burgemeester Hans Esmeijer. De wethouder vertrekt 2 februari, na het raadsdebat over de rapport over het grondbedrijf.
¤200 mln verlies
In het rapport concludeert een onderzoekscommissie dat de gemeente Apeldoorn mogelijk ¤200 mln verliest op grondpercelen die rond het jaar 2000 werden aangekocht voor woningen en bedrijfspanden. Tot dusver bleven de kavels onderbenut, wat de gemeente dus een financiële strop bezorgt.
Burgemeester en wethouders hadden weinig oog voor de risico’s en deden lange tijd niets met ambtelijke waarschuwingen. Ook hebben ze de gemeenteraad te laat en onvoldoende ingelicht over de risico’s, aldus het rapport.
Metz zegt ‘voldoende te onderschrijven en herkennen’ in het onderzoeksdocument. Bij ten minste evenveel ontbreekt volgens hem echter de nuance, context of realiteit.
Het Apeldoornse college van b&w meldt 'respect te hebben voor het besluit van Metz en voor de dappere wijze waarop hij tot dit indringende besluit is gekomen.'
bron: FD
Wedden dat hij dadelijk bij een vastgoed bedrijf of bank gaat werken.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 15:56 schreef ComplexConjugate het volgende:
In de politiek betekend 'je verantwoording nemen' niet dat je jezelf verhangt aan een brug, boom of lantaarnpaal. Nee... je neemt de benen en laat anderen de rotzooi opruimen en de rekeningen betalen
ik neem aan dat ie leuke gronddeals heeft gedaan met zijn aanbiedersquote:Op dinsdag 24 januari 2012 15:56 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Dapper hoor!!! de benen nemen als de grond onder je voeten te heet word. Typisch VVD gedrag, je vriendjes laten roven in de hoop er ooit zelf ook beter van te worden.
In de politiek betekend 'je verantwoording nemen' niet dat je jezelf verhangt aan een brug, boom of lantaarnpaal. Nee... je neemt de benen en laat anderen de rotzooi opruimen en de rekeningen betalen
quote:di 24 jan 2012, 16:05 | lees voor
De Jager: niet meer roepen over renteaftrek
DEN HAAG - Minister Jan Kees de Jager (Financiën) vindt dat de discussie over de hypotheekrenteaftrek de onrust op de woningmarkt verder aanwakkert.
Dat zei hij dinsdag tegen RTLZ, waar hij reageerde op AFM-topman Ronald Gerritse, die pleit voor een deltaplan om de huizenmarkt te reanimeren.
„Misschien is het wel verstandig dat we nou niet iedere keer in het openbaar allerlei dingen roepen en gewoon de onrust op de woningmarkt niet verder aanwakkeren”, zei De Jager.
Hij zei wel dat Autoriteit Financiële Markten als onafhankelijke toezichthouder kan zeggen wat ze wil.
John Keynes de Jager wil gewoon doorgaan met het stimuleren van de economiequote:Op dinsdag 24 januari 2012 16:29 schreef Goofjansen het volgende:
we mogen er niet meer over praten van Jan-Kees, behalve de AFM en de Ned.Bank
http://www.telegraaf.nl/b(...)innenland,buitenland
[..]
Ik stel voor om niet meer over Jantje Kees te pratenquote:Op dinsdag 24 januari 2012 16:29 schreef Goofjansen het volgende:
we mogen er niet meer over praten van Jan-Kees, behalve de AFM en de Ned.Bank
http://www.telegraaf.nl/b(...)innenland,buitenland
[..]
Correct... want het stond in de boeken voor een zekere waarde. Kennelijk heeft men niks begrepen van: "gehaalde resultaten uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst".quote:Op dinsdag 24 januari 2012 16:37 schreef RemcoDelft het volgende:
Dat hele probleem met die 200M "verlies" zou natuurlijk nooit gespeeld hebben als grondprijzen nooit zo waren opgedreven door het schaars te houden. Als ze in 2000 al grond aankochten en dat nu (12 jaar later!) nog steeds niet bebouwd is, is dat toch belachelijk? 8 jaar lang hadden ze de tijd om daar zeer gewilde huizen op te zetten (tot de crisis in 2008 in ieder geval), en al die tijd zaten ze te wachten/hopen op een hogere prijs o.i.d.?
Niks mis met een verbouwing maar moet er perse weer voor geleend worden? Wat is er mis met sparen en dan verbouwen? Eerst eten en dan pas schijten?quote:Op dinsdag 24 januari 2012 16:43 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Verbouwing = meer woongenot
De rest zijn redenen voor domme mensen
een strop van Euro 200 miljoen, is wel erruggg veel geld voor zo'n gemeente;quote:Op dinsdag 24 januari 2012 15:56 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Dapper hoor!!! de benen nemen als de grond onder je voeten te heet word. Typisch VVD gedrag, je vriendjes laten roven in de hoop er ooit zelf ook beter van te worden.
Er wordt gesproken van "tientallen miljoenen" tot "200 miljoen". Oftewel ze hebben geen flauw benul wat het verlies is, en het is dus totaal onduidelijk. Het kan net zo goed zijn dat het "niet gerealiseerde winst" betreft... Oftewel de grote vraag is nu hoeveel geld ze in 2000 daadwerkelijk hebben uitgegeven, en wat ze daarvoor hebben gekocht. Gek genoeg lees je in de media alleen schadebedragen, geen vierkante meters, en geen aankoopprijs.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 17:19 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
een strop van Euro 200 miljoen, is wel erruggg veel geld voor zo'n gemeente;
Die titelquote:Op dinsdag 24 januari 2012 19:42 schreef Basp1 het volgende:
http://www.apeldoorn.nl/d(...)grondbedrijf_def.pdf
Ga je gang.
En dat konden ze niet in minder dan bijna 300 pagina's kwijt? Hoeveel geld zou dit rapportje alleen al gekost hebben?quote:Op dinsdag 24 januari 2012 19:42 schreef Basp1 het volgende:
http://www.apeldoorn.nl/d(...)grondbedrijf_def.pdf
Ga je gang.
"De Jager is tegen dit topic"quote:Op dinsdag 24 januari 2012 20:59 schreef pberends het volgende:
De Jager: Stop met HRA-discussie
Volgende TT: Waar De Jager niet meediscussieert?
Ik dacht dat mijn aannames behoorlijk 'doom and gloom' waren en je dus prima zouden aanspreken. Mijn aanname was dat 30% klapt, hoe verhoudt zich dat met 60,000 huishoudens waarvan nog maar de vraag is of die tot schade gaat leiden?quote:Op dinsdag 24 januari 2012 14:09 schreef dvr het volgende:
[..]
Er zijn momenteel 60.000 huishoudens met een achterstand van 3 of meer maanden en dat aantal neemt momenteel met 20% per jaar toe, ondanks dat de economie de laatste drie jaar door alle overheidsmaatregelen goed liep.
Op de NHG werd vorig jaar 50% vaker dan in 2010 een succesvol beroep gedaan, namelijk 2000 keer. Een angstwekkend stijgingspercentage, veroorzaakt door de dalende huizenprijzen die ook dit jaar onverdroten voort zal zetten.
"Juist"...
Zie hier en hier.
[..]
Het aandeel tophypotheken (meer dan woningwaarde gefinancierd) was in 2007 gegroeid tot 60%.
Zie o.a. hier en hier. Maar jij bent degene die de potentiele problemen voor de banken wilde kwantificeren, doe dat dan ook zelf met objectieve cijfers in plaats van met makkelijke aannames die alleen ten doel lijken te hebben om de situatie rooskleurig voor te stellen.
quote:Absoluut niet, toen begon het pas en dat liep zeker t/m 2006 door, naarmate de huizenprijzen zo lekker doorstegen en er dus steeds meer te lenen viel. Het werd door de banken ook sterk aangemoedigd.
En momenteel wordt nog ongeveer een derde van de hypotheken aangewend om verbouwingen mee te financieren, waarvan het ook maar de vraag is in hoeverre die aan de totale woningwaarde zullen bijdragen.
Welk deel kun je lezen in de jaarrekening van banken (en verzekeraars overigens). Daar staat in omschreven hoeveel renterisico ze lopen en wat de nominale impact is.quote:Vanzelfsprekend. Maar zijn ze ook reeds voor de volle looptijd gefund, of hebben de banken in hun zucht naar kortetermijnwinst misschien een substantieel deel met kort geld gefinancierd..?
Bullshitquote:Op dinsdag 24 januari 2012 15:46 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Nee.... in hun hebzucht hebben ze de langlopende vaste renteleningen gewoon met kortlopende leningen gefinancierd. Immers de korte termijn rente was de afgelopen 30 jaar altijd goedkoper dan de langlopende rente![]()
Durf je nog wel over straat te lopen?quote:Als je heden ten dage nog je maximaal in de schulden steekt op variabele rente ben je echt oliedom bezig, zelfs een rentevaste termijn van 5 jaar is levensgevaarlijk
Ten eerste maken ze die winsten geleidelijk, niet ineens.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 14:19 schreef antfukker het volgende:
[..]
Op zich logisch en helder wat je schetst, echter waarom maken banken nu geen tientallen miljarden winst?
ik zal het even samenvatten:quote:Op dinsdag 24 januari 2012 20:43 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
En dat konden ze niet in minder dan bijna 300 pagina's kwijt? Hoeveel geld zou dit rapportje alleen al gekost hebben?
Of is dit bedoeld om te voorkomen dat al te veel mensen het doorlezen? Niet eens een samenvatting![]()
Dat geeft de mentaliteit weer van het graai-gajes dat deze groei-beslissingen neemt.quote:Als ik er even doorheen blader zie ik een conclusie vol met faalacties. En blijkbaar had Apeldoorn groeiplannen voor 20 jaar gemaakt! Uiteraard met de bedoeling om daar geld uit te halen... De grote vraag is: waarom?! Waarom zou een gemeente (en dus eigenlijk de bestaande inwoners) moeten verdienen aan nieuwe inwoners? Laat die bestaande inwoners hun eigen behoeften betalen! Dan zou het hele probleem nooit ontstaan zijn.
quote:Woz-waarde daalt niet mee met huizenprijs
Kater door woz-beschikking door Sameer van Alfen en Manno van den Berg
AMSTERDAM - De woz-beschikking, die vanaf deze week op de deurmat ploft, dreigt voor veel huizenbezitters op een bittere teleurstelling uit te draaien.
De door de crisis op de woningmarkt gedaalde huizenprijzen resulteren namelijk niet altijd in een lagere belastingaanslag.
Hiervoor waarschuwen de Vereniging Eigen Huis en woz-specialisten. Zij zijn geschrokken van de eerste signalen dat dalende huizenprijzen niet of nauwelijks worden vertaald in lagere woz-waarden. Hierdoor zijn huizenbezitters meer geld kwijt aan onroerendezaakbelasting (ozb) dan waarop ze hadden gerekend.
Beweer jij dat de banken de 'golden rule of banking' weer eerbiedigen?quote:Op dinsdag 24 januari 2012 23:22 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Bullshit
Kap 'ns met dat onderbuikgedram, en kom eens met feiten?
Waarom zou je geld gaan lenen als je eigen vermogen hebt? Alleen met een pervers systeem als de HRA is dat een optie voor sommigenquote:Dat hangt nogal af va de rest van je financien, en je spaarvermogen lijkt me.
Triest om te zien hoe de VEH weer hoog van de toren blaast. Dalen de kosten van de HRA? Nee!!! dus de overheid heeft gewoon die inkomsten uit de OZB nodig om haar financiën nog niet verder te laten verslappen. Als je zo tekeer gaat tegen dit systeem moet je ook even verder kijken dan je neus lang is, als je dit systeem oneerlijk vind, moet je ook even kijken aan welke kanten het mes nog meer snijdtquote:Op woensdag 25 januari 2012 09:11 schreef Goofjansen het volgende:
http://www.telegraaf.nl/o(...)_huiseigenaar__.html
[..]
Nou heb je natuurlijk helemaal gelijk, maar de vennootschapsbelasting of de omzetbelasting word ook niet verhoogt als de omzetten/winst omlaag gaan.quote:Op woensdag 25 januari 2012 09:48 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Triest om te zien hoe de VEH weer hoog van de toren blaast. Dalen de kosten van de HRA? Nee!!! dus de overheid heeft gewoon die inkomsten uit de OZB nodig om haar financiën nog niet verder te laten verslappen. Als je zo tekeer gaat tegen dit systeem moet je ook even verder kijken dan je neus lang is, als je dit systeem oneerlijk vind, moet je ook even kijken aan welke kanten het mes nog meer snijdt![]()
Als het aan de VEH ligt gaan huiseigenaren nog minder belasting betalen want hun virtuele waarde daalt... Ooh wat 'zielug' voor die arme mensen... ze verdienen wel een meevallertje in de vorm van een lagere OZB... maar de reële schulden bestaan nog steeds, net als de kosten daarvan. Moeten de overige belastingbetalers dan ook nog maar gaan opdraaien voor lagere inkomsten uit de OZB? Ik dacht het niet![]()
Nee... de subsidies zijn bedoelt om de consument een lagere prijs te laten betalen, terwijl de marktpartijen gewoon de 'ouderwetse' prijs konden innen. Daarmee heeft de overheid de kosten laten betalen door alle belastingbetalers en heeft de markt geen of onvoldoende prikkels gekregen om zijn prijsniveau aan te passen aan de marktsituatie.quote:Op woensdag 25 januari 2012 09:35 schreef RemcoDelft het volgende:
RTL7: De overheidsmaatregelen voor de bouw hebben niet geholpen, de 350M euro is alleen gebruikt om huizenprijzen te verlagen! Erg vreemde conclusie, want juist die steunmaatregelen leiden tot het hoogblijven van prijzen.
Wees daar maar niet zo zeker van....quote:Op woensdag 25 januari 2012 09:51 schreef malleable het volgende:
Nou heb je natuurlijk helemaal gelijk, maar de vennootschapsbelasting of de omzetbelasting word ook niet verhoogt als de omzetten/winst omlaag gaan.
Moeten we ook zo'n rant houden over scheefhuurders.quote:Op woensdag 25 januari 2012 09:48 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Triest om te zien hoe de VEH weer hoog van de toren blaast. Dalen de kosten van de HRA? Nee!!! dus de overheid heeft gewoon die inkomsten uit de OZB nodig om haar financiën nog niet verder te laten verslappen. Als je zo tekeer gaat tegen dit systeem moet je ook even verder kijken dan je neus lang is, als je dit systeem oneerlijk vind, moet je ook even kijken aan welke kanten het mes nog meer snijdt![]()
Als het aan de VEH ligt gaan huiseigenaren nog minder belasting betalen want hun virtuele waarde daalt... Ooh wat 'zielug' voor die arme mensen... ze verdienen wel een meevallertje in de vorm van een lagere OZB... maar de reële schulden bestaan nog steeds, net als de kosten daarvan. Moeten de overige belastingbetalers dan ook nog maar gaan opdraaien voor lagere inkomsten uit de OZB? Ik dacht het niet![]()
Kom maar.... ik ben heel benieuwd naar je argumentenquote:Op woensdag 25 januari 2012 10:07 schreef Basp1 het volgende:
Moeten we ook zo'n rant houden over scheefhuurders.![]()
Ik noem dat een rantquote:Nee ik denk dat ik er niet meer in mee ga met de verzuurde negatieve hurende azijnzeikers die hier al jaren wachten tot pasen en pinksteren op 1 dag vallen zodat ze ooit voor een appel en een ei een huis kunnen kopen.
Maar mensen met een afbetaald huis of maar minimaal profiteren van de HRA zijn dan ook de sjaak.quote:Op woensdag 25 januari 2012 10:14 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Kom maar.... ik ben heel benieuwd naar je argumenten
[..]
Ik noem dat een rant![]()
Misschien dat als je eens inhoudelijk zou reageren op mijn argumenten dat we dan wat meer begrip voor elkaar kunnen krijgen. Mijn stelling is simpel: waarom zou iemand die HRA krijgt minder OZB moeten betalen zodra de virtuele waarde van zijn woning daalt? De kosten van de HRA voor de overheid dalen immers niet. Moeten de overige belastingbetalers dan maar voor de tekorten opdraaien? Dat is toch niet rechtvaardig?
het is ook beter om nu gelijk de bijtelling te verhogen van 0,55% naaar 1% van de WOZ waardequote:Op woensdag 25 januari 2012 10:23 schreef Terrorizer het volgende:
[..]
Maar mensen met een afbetaald huis of maar minimaal profiteren van de HRA zijn dan ook de sjaak.
Beter plan was gewoon de HRA te beperken om daar direct kosten te besparen ipv weer een lapmiddel.
Uit eigen ervaring kan ik bevestigen dat banken graag geld lenen aan kredietwaardige personen voor een huis ja, en dat een bemiddelaar daartussen niet nodig is.quote:Op woensdag 25 januari 2012 10:21 schreef ComplexConjugate het volgende:
Misschien dat dino nog even kan reageren op deze: Huizenmarkttopic #178: Hypotheekverstrekking naar 90%
Want het is me nog steeds niet duidelijk waarom de bank liever direct zaken doet met een klant i.p.v. via een bemiddelaar? Ik kan dus gewoon bij de bank langsgaan en een zak geld ophalen voor een huis? Banken doen niet moeilijk over de zakken met geld omdat ze nog genoeg geld hebben?
Ze doen alleen moeilijk als je een zak geld wilt halen via een tussenpersoon? Ik snap er echt niks meer van, de wereld verandert ook in zo'n snel tempo.
Mee eens... maar dit kabinet heeft de heilige belofte gedaan om niet aan de HRA te komen. zodoende hebben ze elke mogelijkheid tot hervorming en stabilisatie geblokkeerd. Als Rutte het landsbelang en de democratie hoog heeft zitten stuurt hij zijn kabinet naar huis en worden er nieuwe verkiezingen gehouden.quote:Op woensdag 25 januari 2012 10:23 schreef Terrorizer het volgende:
[..]
Maar mensen met een afbetaald huis of maar minimaal profiteren van de HRA zijn dan ook de sjaak.
Beter plan was gewoon de HRA te beperken om daar direct kosten te besparen ipv weer een lapmiddel.
Het is gewoon onderdeel van het hele fiscale plaatje, je kan niet zoals de VEH de kosten en baten los van elkaar zien, uiteindelijk gaat het erom wat er in de schatkist terecht komt. Terrorizer lijkt het wel te begrijpen.quote:Op woensdag 25 januari 2012 10:31 schreef Scorpie het volgende:
Wel grappig dat mensen de OZB opeens koppelen aan de HRA en er klakkeloos vanuit gaan dat de HRA betaald wordt door de opbrengsten van de OZB. Creatief, dat zeker.
Heb jij in de recente maanden nog een huis gekocht dan?quote:Op woensdag 25 januari 2012 10:32 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Uit eigen ervaring kan ik bevestigen dat banken graag geld lenen aan kredietwaardige personen voor een huis ja, en dat een bemiddelaar daartussen niet nodig is.
Waarom niet de HRA afbouwen? Waarom toch die wens om maar zinloos geld te blijven rondpompen? Om zodoende geen kiezersbedrog te plegen? Als je daarmee het stemvee koest kan houden ziet het er niet best uit voor de financiële toekomst van NLquote:Op woensdag 25 januari 2012 10:30 schreef Goofjansen het volgende:
[..]
het is ook beter om nu gelijk de bijtelling te verhogen van 0,55% naaar 1% van de WOZ waarde
Toevalligerwijs ben ik in onderhandeling voor mijn zus ja.quote:Op woensdag 25 januari 2012 10:38 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Heb jij in de recente maanden nog een huis gekocht dan?
Dan ben jij de bemiddelaar toch.. Weliswaar doe jij het gratis voor haar waarschijnlijkquote:Op woensdag 25 januari 2012 11:08 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Toevalligerwijs ben ik in onderhandeling voor mijn zus ja.
Economische experts zijn het anders nogal oneens met jouw voorstelling van 'het hele fiscale plaatje' en zien wel degelijk kosten en baten los van elkaar.quote:Op woensdag 25 januari 2012 10:37 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Het is gewoon onderdeel van het hele fiscale plaatje, je kan niet zoals de VEH de kosten en baten los van elkaar zien, uiteindelijk gaat het erom wat er in de schatkist terecht komt. Terrorizer lijkt het wel te begrijpen.
Welke experts? Degenen die de crisis niet aan zagen komen? Of degene die al jarenlang pleiten voor een transparanter en eenvoudiger fiscaal systeem?quote:Op woensdag 25 januari 2012 11:09 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Economische experts zijn het anders nogal oneens met jouw voorstelling van 'het hele fiscale plaatje' en zien wel degelijk kosten en baten los van elkaar.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |