Ja, eens. Plus mensen die dachten, nu kan ik het nog net veroorloven, als prijzen nog verder stijgen niet meer, dus ik 'moet' nu wel. Nou, da's aanzienlijk winst, vandaag de dag "hoeft" dat niet, althans niet als je afhankelijk bent van (vergaande) financiering.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 12:02 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Toen de prijzen opliepen zat daar ook een stuk feedback in, immers mensen wilden zo snel mogelijk instappen om nu nog 'goedkoop' in te kunnen stappen. Dat was ook speculatie.
Ja, ik vat 'm ook niet helemaal, maar ik ben dan ook blontquote:Op vrijdag 20 januari 2012 12:07 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Tnx.
[..]
Ja, nu wel. Sterker nog: ik zie ook een blauw vlak in jouw quote van mij! Bugje van Fok
Dat dacht mijn pa ook, dus die had de gordijnrailzen daarmee vasrtgezet, maar toen kwamen na 1 week toch de de railzen met kit en wat van de gespoten stuc van het plafond.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 11:08 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Met Supermontagekit van Pattex kun je echt alles vastlijmen, het blijft gegarandeerd zitten
Geen probleem, ik zie in mijn omgeving redelijk veel studenten die (bijna) klaar zijn met studeren nog snel de sociale huurwoning in trekken. na een jaar huren die bijna allemaal scheef.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 12:16 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Kan je anno 2012 als starter nog scheefhuren?
quote:Huizenprijs op laagste punt in zes jaar
Huizenprijs op laagste punt in zes jaar
De huizenprijs is in december op het laagste niveau beland in meer dan zes jaar. Verkochte woningen waren in die maand gemiddeld 4,0 procent goedkoper dan een jaar daarvoor. De prijsdaling was flink groter dan in november, toen het Centraal Bureau voor de Statistiek en het Kadaster een daling noteerden van 3,3 procent.
December was de vijfde maand op rij dat de huizenprijzen daalden. In december bedroeg de gemiddelde huizenprijs ongeveer 231.500 euro. In november was dat nog circa 232.700 euro, een daling van 0,9 procent. In december 2010 gingen huizen gemiddeld voor 234.700 duizend euro van de hand.
ja hoor, gewoon blijven wonen na de studiequote:Op vrijdag 20 januari 2012 12:16 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Als woningcorporaties het willen kunnen ze nu toch ook bestaande woningen kopen tegen 90% van de WOZ waarde? Waar deze meneer op zinspeelt is dat er natuurlijk een compensatie moet komen voor de scheeflenersquote:Right to Rent
20-1-2012 10:06
Pieter Bregman, algemeen directeur-bestuurder Nijestee
Ik werd getriggerd door het idee van @hkregting om na het #kooprecht voor huurders ook het Recht op Huren van Koopwoningen in te voeren. Ik heb dat idee verder uitgewerkt tot een, al zeg ik het zelf, even simpele als briljante oplossing in één keer voor werkelijk álle problemen op de woningmarkt.
We geven corporaties het recht om de woningen van eigenaar / bewoners voor 90 procent van de WOZ waarde te kopen en te verhuren aan mensen met lage inkomens.
Dat heeft als gevolg dat:
* Het snel oplopende tekort aan sociale huurwoningen wordt teruggebracht;
* De groeiende groep eigenaren die in de problemen komt doordat ze hun woning niet kunnen verkopen wordt geholpen;
* De doorstroming vet op gang komt;
* Er een meer sociaal-economisch gemengde bevolkingsopbouw komt van voormalige rijkeluiswijken;
* De hypotheekrente-aftrek vermindert, immers corporaties genieten die niet. Dus, koopmarkt en huurmarkt komen in één keer vlot! Die eigenaren van woningen kunnen moeilijk bezwaar hebben. Immers, de woningen zijn voor een groot deel met hypotheekrenteaftrek betaald, en dus eigenlijk maatschappelijk bezit, en dus van iedereen. Het is zo makkelijk, je moet het alleen zien. Ik zit zelfs verder te denken... Als we die voormailge eigenaarbewoners nu het recht geven om aandelen te kopen in Nederlandse bedrijven dan kunnen ze toch aan vermogenopbouw doen! Zijn tegelijk ook de pensioenfondsen gered! Ik kom werkelijk uitroeptekens te kort.
Bron: Aedesnet.nl
Interessant probleem: kun je ook bezwaar maken tegen je WOZ waarde als je die te laag vindtquote:Op vrijdag 20 januari 2012 12:31 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Als woningcorporaties het willen kunnen ze nu toch ook bestaande woningen kopen tegen 90% van de WOZ waarde? Waar deze meneer op zinspeelt is dat er natuurlijk een compensatie moet komen voor de scheefleners![]()
Feitelijk wil deze man een 'verlaat de gevangenis zonder te betalen' pas voor de scheefleners en een bail out voor de banken. 'Socialize the losses' denken imo.
Ik denk dat woningcorporaties veel voordeliger uit zijn door het plegen van nieuwbouw, de oude afgeleefde troep van babyboomers kopen is natuurlijk helemaal niet voordelig en logistiek gezien zeer dom. Woningcorporaties hebben juist een voordeel omdat ze met een schaalvergroting werken. De offerte voor bouw en onderhoud van 10, 50 of 300 woningen is natuurlijk een stuk gunstiger dan voor hier en daar verspreid een individueel huis.
De rijkeluiswijken waar hij het over heeft zitten kennelijk vol met armlastige scheefleners die van hun voetstuk afgevallen zijn
Ik denk dat het wel of niet moeten delen van de voorzieningen een zeer belangrijk aspect van het begrip betaalbaarheid is. Stel ik moet mij auto delen met 3 buren zodat deze 'betaalbaar' wordt. Dan kun je wel volhouden dat deze betaalbaar is maar de praktijk is dus dat deze niet betaalbaar is voor het afzonderlijke individu.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 12:07 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Er is altijd betaalbare woonruimte. Zelfs als je keuken en badkamer moet delen. Je hebt het over wensen in relatie met betaalbaarheid. Waar jij stelt dat betaalbaarheid zich moet richten naar de wensen, denk ik eerder dat het praktisch gezien omgekeerd is.
Wederom... we hebben het goed maar het kan veel beter tegen lagere kosten. Kwestie van een betere welvaartsverdeling en een hogere productiviteit per capita.quote:Klopt, maar dat NL 100% kommer en kwel is, wil ik graag uit ervaring bestrijden
Maar het stukwerk zat nog wel vast aan de railsquote:Op vrijdag 20 januari 2012 12:14 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat dacht mijn pa ook, dus die had de gordijnrailzen daarmee vasrtgezet, maar toen kwamen na 1 week toch de de railzen met kit en wat van de gespoten stuc van het plafond.
Natuurlijk, er zijn genoeg gemeenten waar je per direct mag scheefhuren... graag zelfsquote:Op vrijdag 20 januari 2012 12:16 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Dat is een goeie... we geven er een positieve spin aan...quote:Op vrijdag 20 januari 2012 12:33 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Interessant probleem: kun je ook bezwaar maken tegen je WOZ waarde als je die te laag vindt
Gelukkig wil niemand daar wonenquote:Op vrijdag 20 januari 2012 12:40 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Natuurlijk, er zijn genoeg gemeenten waar je per direct mag scheefhuren... graag zelfs
My name is nobody...quote:Op vrijdag 20 januari 2012 12:44 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Gelukkig wil niemand daar wonen
Ik verbaas mij over het gegeven dat in topics over het kopen van huizen en hypotheken de helft van de reacties echter over huurhuizen gaat. Als het je daar zo geinteresseerd in bent, open daar dan een aparte topic overquote:Op vrijdag 20 januari 2012 12:40 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Natuurlijk, er zijn genoeg gemeenten waar je per direct mag scheefhuren... graag zelfs
Deze reeks gaat over de huizenmarkt, huren, kopen, leasen, kraken... het hoort er allemaal bij.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 12:48 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Ik verbaas mij over het gegeven dat in topics over het kopen van huizen en hypotheken de helft van de reacties echter over huurhuizen gaat. Als het je daar zo geinteresseerd in bent, open daar dan een aparte topic over
Het ziet er naar uit dat dit niet gaat werken, simpelweg omdat niet-modjes anders de info-tag zouden kunnen aanpassen. Dus evenquote:Op vrijdag 20 januari 2012 12:02 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Dat van die info tags moet ik even bij mijn collega navragen, maar volgens mij zouden die thans wel effect moeten hebben. Wel raar dat die niet meegaan naar een nieuw topic, kennelijk.
Net alsquote:Op vrijdag 20 januari 2012 12:50 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Deze reeks gaat over de huizenmarkt, huren, kopen, leasen, kraken... het hoort er allemaal bij.
Ja, die geldt voor nieuwe huurders. Mensen die ergens wonen kunnen gewoon lekker blijven zitten in de meeste gevallen.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 15:31 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Is die 32000 euro regel bij de huurmarkt al in gevoerd?
De grootste groep echte scheefhuurders zijn de mensen die al langer dan 15-20 jaar in hetzelfde huurhuis wonen. Maar als die daar naar grote tevredenheid wonen is dat toch prima?quote:Op vrijdag 20 januari 2012 15:41 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Als die regel overal wordt ingevoerd heb je toch geen nieuwe scheefhuurders meer?
Of althans geen hele erge scheefhuurders, weinig huurders die 7 à 8% van de waarde aan huur betalen
Ook weer niet helemaal, want mensen die net met hun studie klaar zijn nog geen vaste baan hebben dus ook nog niet veel inkomen stromen snel naar zo'n huisje en gaan daarna flink wat meer verdienen waardoor ze ook scheefhuurder worden. Verder zijn er nog mensen die eerst alleen woonden en daarna gaan samenwonen waardoor ze ook opeens scheefhuurder worden. En zo zijn er nog wel wat voorbeelden te vinden die het aantal scheefhuurders toch in stand houdt.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 15:41 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Als die regel overal wordt ingevoerd heb je toch geen nieuwe scheefhuurders meer?
Of althans geen hele erge scheefhuurders, weinig huurders die 7 à 8% van de waarde aan huur betalen
Markt volledig vrij gooien en iedereen onder een bepaald inkomen huursubsidie gevenquote:Op vrijdag 20 januari 2012 15:46 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ook weer niet helemaal, want mensen die net met hun studie klaar zijn nog geen vaste baan hebben dus ook nog niet veel inkomen stromen snel naar zo'n huisje en gaan daarna flink wat meer verdienen
Als ze een marktconforme prijs betalen wel, maar das nu niet het gevalquote:Op vrijdag 20 januari 2012 15:45 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
De grootste groep echte scheefhuurders zijn de mensen die al langer dan 15-20 jaar in hetzelfde huurhuis wonen. Maar als die daar naar grote tevredenheid wonen is dat toch prima?
ja de HRA weg en de huur vrij en dan een tijdelijke woontoeslag voor de mensen met een gezinsinkomen onder de 20.000 die meer dan 5% verwonenquote:Op vrijdag 20 januari 2012 15:47 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Markt volledig vrij gooien en iedereen onder een bepaald inkomen huursubsidie geven
Behalve in Amsterdam dan, daar mag dat nietquote:Op vrijdag 20 januari 2012 15:51 schreef Goofjansen het volgende:
gaan ze maar samenwonen , woonruimte is schaars , dus hup samenwonen
Tja, als er nou 'ns koopwoningen reeel zouden dalen in de prijzen dan zou dat scheefhuren ook geen probleem zijn. Maar zolang een grote groep mensen in deze samenleving een veels te hoge prijs blijft vragen voor hun woning, notabene gefinancieerd met geldcadeautjes van de staat, dan zal het niet doorstromen. De scheefhuurders zijn het probleem niet, het zijn de scheve huizenbezitters. Die houden de markt op slot.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 15:49 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Als ze een marktconforme prijs betalen wel, maar das nu niet het geval
De sociale huurmarkt in grote steden in de randstad en brabant en gelderland was al ver voor de boom in de huizenprijzen een groot probleem. Toen ik in 10 jaar geleden in tilburg (of al fucking places) iets wou gaan huren heb ik ook 5 jaar op een lijst moeten staan. In eindhoven zou ik nog langer op een lijst gestaan moeten hebben.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 16:21 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Tja, als er nou 'ns koopwoningen reeel zouden dalen in de prijzen dan zou dat scheefhuren ook geen probleem zijn. Maar zolang een grote groep mensen in deze samenleving een veels te hoge prijs blijft vragen voor hun woning, notabene gefinancieerd met geldcadeautjes van de staat, dan zal het niet doorstromen. De scheefhuurders zijn het probleem niet, het zijn de scheve huizenbezitters. Die houden de markt op slot.
Hier is huren momenteel goedkoper voor een soortgelijke woningquote:Op vrijdag 20 januari 2012 17:35 schreef _VoiD_ het volgende:
Basp, met jou vele duizenden anderen (waaronder ik).
Dan maar kopen hoor. Met alle gemeentelijke belastingen betaal ik nog steeds fors (200 euro) minder dan wat ik aan huur zou moeten betalen voor een soortgelijke woning.
Ik heb het appartemen wat ik eerst van de wbv huurde nadat het grondig gerenoveerd is gekocht. Op volgens sommige hier de top. Deze appartementen worden onder koopgarant verkocht en al 4 jaar voor dezelfde prijs.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 17:55 schreef antfukker het volgende:
[..]
Hier is huren momenteel goedkoper voor een soortgelijke woning
Thuis blijven wonen of op een kamertje(gedeeld app) sparen en hard werken om promotie te maken in je werkquote:Op vrijdag 20 januari 2012 17:35 schreef _VoiD_ het volgende:
Basp, met jou vele duizenden anderen (waaronder ik).
Dan maar kopen hoor. Met alle gemeentelijke belastingen betaal ik nog steeds fors (200 euro) minder dan wat ik aan huur zou moeten betalen voor een soortgelijke woning.
Ik haal nergens uit de context van void dat hij een nietsnut is of opquote:Op vrijdag 20 januari 2012 18:19 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Thuis blijven wonen of op een kamertje(gedeeld app) sparen en hard werken om promotie te maken in je werk
Misschien leer je dan ook nog eens dat niks voor niks is in het leven
Leuk speelgoed, CBS-cijfertjesquote:Op vrijdag 20 januari 2012 11:02 schreef Istrilyin het volgende:
[b]De CBS cijfertjes van december zijn uit...
Bedankt voor het plaatje, het staat nu in de OP. Ik heb het bij Tinypic er op gezet, dan hoef je je eigen webspace (naar ik aanneem) niet voor FOK! te gebruiken.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 13:16 schreef RemcoDelft het volgende:
Het ziet er naar uit dat dit niet gaat werken, simpelweg omdat niet-modjes anders de info-tag zouden kunnen aanpassen. Dus even [ afbeelding ] er in plakken lost het op.
Hahaha. Dus als huurders niet meer weg kunnen, noemen we dat 'gewoon lekker blijven zitten' en als kopers de storm af moeten wachten noemen we dat 'gevangen zitten'.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 15:39 schreef Boris_Karloff het volgende:
Ja, die geldt voor nieuwe huurders. Mensen die ergens wonen kunnen gewoon lekker blijven zitten in de meeste gevallen.
Nee, duidelijk niet. Ik hoop niet dat we dat uit moeten leggen.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 20:53 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Hahaha. Dus als huurders niet meer weg kunnen, noemen we dat 'gewoon lekker blijven zitten' en als kopers de storm af moeten wachten noemen we dat 'gevangen zitten'.
Zou het niet exact andersom zijn?
We?quote:Op vrijdag 20 januari 2012 22:58 schreef Istrilyin het volgende:
Nee, duidelijk niet. Ik hoop niet dat we dat uit moeten leggen.
Ik zie huren dan ook als een eenmalige get out of jail free card. Vrij in te zetten als je nog niet weet waar je hoelang wil gaan wonen.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 23:09 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
We?![]()
Leggen 'jullie' dat dan a.u.b toch maar even haarfijn uit.
Niet om het een of ander, maar als ik dan toch ergens gedwongen moet verblijven dan liever in een koopwoning dan in een sociaal huurkot. (Je begrijpt hopelijk dat als je niet in een sociale huurwoning woont, de inkomensbeperking niet opgaat, en je dus sowieso vrij bent om te gaan en te staan waar je wilt? Toch?)
Ook ergens te vinden hoeveel de gemiddelde prijzen zijn gedaald van januari 2009 tot december 2011quote:Op vrijdag 20 januari 2012 19:56 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Leuk speelgoed, CBS-cijfertjes
Ik heb hier een grafiekje van gemaakt, met de prijsstijging t.o.v. 12 maanden eerder. Hier zit geen inflatie in verwerkt:
[ afbeelding ]
Mijn persoonlijke kort-door-de-bocht-analyse:
-in 2008 sloeg de crisis toe, huizenprijzen begonnen te dalen
-in 2009 (het eerste dieptepunt) op het eerste dieptepunt kwam de overheid met een waslijst aan maatregelen om de prijzen op te drijven
-in 2010 was de prijsdaling hierdoor vrijwel gestopt
-in 2011 bleek dat ook de overheid de prijsdaling niet kan stoppen, de crisis slaat harder toe, EU-landen staan op omvallen
-in 2012 ... ? We zullen zien! Maar als ik een klein beetje extrapoleer voorzie ik enorme prijsdalingen. Tenzij de overheid met nog meer trucs komt, maar volgens mij is het geld daarvoor nu wel op.
Bij elkaar optellen en delen door aantal.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 10:47 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Ook ergens te vinden hoeveel de gemiddelde prijzen zijn gedaald van januari 2009 tot december 2011
Wat dacht je van de huizenprijzen omlaag? Waarom zouden we de huren gelijk moeten trekken aan het prijsniveau van de huizenmarkt zeepbel? Om de scheefleners de helpende hand toe te steken? Om de babyboomers nog meer geld toe te werpen? Om de mensen nog meer een slaaf te maken van de banksters? Nee dank je, laat de markt maar eens zijn werk doen zonder overheidsinterventies en bail outs.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 18:17 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Huur moet dan minimaal 200 euro duurder worden
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |