abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_107068340
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 10:00 schreef janatwork het volgende:

[..]

Ik zie huren dan ook als een eenmalige get out of jail free card. Vrij in te zetten als je nog niet weet waar je hoelang wil gaan wonen.
Je mag het zien zoals je wilt. Ik zie het, voor mij momenteel, als een middel om rustig de storm uit te zitten en rustig te orienteren op de ingewikkelde koopwoningmarkt :)
pi_107073461
En hoeveel meer heb mie inmiddels meer aan huur uitgegeven dan bij koop?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  zaterdag 21 januari 2012 @ 19:42:06 #103
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_107074465
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 19:07 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
En hoeveel meer heb mie inmiddels meer aan huur uitgegeven dan bij koop?
Wat is toch jouw belang bij het hogehuizenprijsminnen?
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  zaterdag 21 januari 2012 @ 19:59:01 #104
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_107075050
De mensen die da laatste jaren en de komende jaren van die corporaties de tochtige betonrot woningen kopen die zijn helemaal de pineut en dan heb je er ook nog die de grond niet verkopen maar op huurlease basis, dan ben je helemaal klaar, een lijfslaaf van de corporatieboeven
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zaterdag 21 januari 2012 @ 21:28:21 #105
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_107078199
Even reageren op de topictitel: juist met de doorzettende prijsdaling zou je toch verwachten dat 90% hypotheken banken enorm moeten aanspreken? Alles wat ze nu op 90% verkopen zit over 2 jaar alsnog op 100%, en alles wat nu 100% financiering heeft staat over 2 jaar diep onder water. Dat is toch een enorm risico voor banken? Waarom doen ze dat dan nu alsnog?
censuur :O
pi_107078848
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 19:56 schreef RemcoDelft het volgende:
-in 2012 ... ? We zullen zien! Maar als ik een klein beetje extrapoleer voorzie ik enorme prijsdalingen. Tenzij de overheid met nog meer trucs komt, maar volgens mij is het geld daarvoor nu wel op.
Hoe kan je nou op basis van deze cijfers zo extrapoleren :D je zou juist verwachten dat een tweede golf aan maatregelen van de overheid eraan zit te komen.
pi_107078883
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 21:28 schreef RemcoDelft het volgende:
Even reageren op de topictitel: juist met de doorzettende prijsdaling zou je toch verwachten dat 90% hypotheken banken enorm moeten aanspreken? Alles wat ze nu op 90% verkopen zit over 2 jaar alsnog op 100%, en alles wat nu 100% financiering heeft staat over 2 jaar diep onder water. Dat is toch een enorm risico voor banken? Waarom doen ze dat dan nu alsnog?
Waarom is een 100% financiering een risico als men voorziet dat in 2014-2015 de crisis ten einde zou lopen? Combineer dat met strengere verstrekkingen en banken lopen nauwelijks tot geen risico meer op 100% financiering.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 21-01-2012 21:49:14 ]
  zaterdag 21 januari 2012 @ 22:25:26 #108
323876 michaelmoore
pi_107080333
quote:
5s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 21:48 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Waarom is een 100% financiering een risico als men voorziet dat in 2014-2015 de crisis ten einde zou lopen? Combineer dat met strengere verstrekkingen en banken lopen nauwelijks tot geen risico meer op 100% financiering.
In het verleden was 90% van de executiewaarde het absolute maximum
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_107080557
Was deze al langs gekomen? Een door een zeer gekwalificeerd heerschap voor de BIS opgesteld rapport uit 2010 over de Nederlandse huizenmarkt, met als voornaamste conclusie, die ik al vele jaren deel, dat onze huizenprijzen zo'n 50% te hoog liggen om bestendig te kunnen zijn:

The Overvalued Housing Market in the Netherlands: A Conspiracy of Silence

Een korte toelichting op / inleiding tot het rapport:

quote:
"In the Netherlands the current economic crisis is most acutely felt by those trying to sell their house: Nobody's buying. This is not a huge surprise, given the governments measures to curb mortgage lending (no more mortgages of 120% of the value of the house) and unclarity about the future of tax deductibility of mortgage interest.

But there's another reason, one that is left unspoken by all, but which all know to be true: Houses aren't worth the prices asked for.

In recent years the OECD published a report stating that house prices in the Netherlands were overvalued by 20%. When I read that, I was convinced this was a underestimation. That conviction is now corroborated by a report by William Xu-Doeve: The Overvalued Housing Market in the Netherlands: A Conspiracy of Silence.

The report concludes that the housing market for owner-occupiers in the Netherlands is overvalued by around 100%. House prices are twice as much as is sustainable in the long term. In addition, mortgage related household debt is already in excess of 100% GNP and easily exceeds Mediterranean sovereign debt levels. And it is still increasing.

The cause of this aberration is firmly put on the doorstep of government. Government interference in the housing market since the late 1980's have destabilized the market, causing prices to spike. The current crisis has seen house-prices drop a little (the report puts it at 5% year on year). But there is no sign yet of a downward price-correction of around 50%, something the author thinks necessary to bring housing market prices back in line with long-term sustainable levels.

However, such a price correction, whether in the form of an uncontrolled crash or a long down-ward slide, will prove to be destructive for the economy, the financial sector and for Dutch society."
Bron
pi_107080826
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 22:31 schreef dvr het volgende:
met als voornaamste conclusie, die ik al vele jaren deel, dat onze huizenprijzen zo'n 50% te hoog liggen om bestendig te kunnen zijn:
Doe er je voordeel mee dan. Ik heb ook van een zeer gekwalificeerd heerschap gehoord dat de huizenprijzen binnen 4 jaar met 50% gaan dalen. Wat vandaag 4 ton kost, kost dan nog 2 ton. :Y

Geduld is dus blijkbaar een schone en tevens lucratieve zaak. ^O^
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_107082240
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 22:39 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Doe er je voordeel mee dan. Ik heb ook van een zeer gekwalificeerd heerschap gehoord dat de huizenprijzen binnen 4 jaar met 50% gaan dalen. Wat vandaag 4 ton kost, kost dan nog 2 ton. :Y

Geduld is dus blijkbaar een schone en tevens lucratieve zaak. ^O^
De inflatie verzacht het effect; zo'n vaart loopt het niet.

Als de Euro crasht, dan stijgen de huizen weer in (nominale) waarde !
  zaterdag 21 januari 2012 @ 23:23:17 #112
323876 michaelmoore
pi_107082373
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 23:20 schreef Bankfurt het volgende:

[..]

De inflatie verzacht het effect; zo'n vaart loopt het niet.

Als de Euro crasht, dan stijgen de huizen weer in (nominale) waarde !
Euro crasht niet
De EU gaat bezuinigen tot het einde
pi_107082517
"However, such a price correction, whether in the form of an uncontrolled crash or a long down-ward slide, will prove to be destructive for the economy, the financial sector and for Dutch society."

Kortom, als dat zou gebeuren zou het einde oefening zijn volgens diezelfde zeer hoog gekwalificeerd heerschap. Lijkt me dus dat die persoon ook inziet dat het niet haalbaar en ook niet wenselijk is.
pi_107083215
Niet haalbaar?? Je schrijft het alsof mensen ernaar streven om de woningprijzen omlaag te krijgen, wat onzin is. Die prijscorrectie komt vanzelf, iedereen streeft er juist naar om dat te voorkomen. De vraag is of DAT haalbaar is.
  zaterdag 21 januari 2012 @ 23:48:29 #115
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_107083287
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 23:46 schreef dvr het volgende:
Niet haalbaar?? Je schrijft het alsof mensen ernaar streven om de woningprijzen omlaag te krijgen, wat onzin is. Die prijscorrectie komt vanzelf, iedereen streeft er juist naar om dat te voorkomen. De vraag is of DAT haalbaar is.
De markt gaat gewoon zijn eigen gang. De beste methode is nog inflatie, maar dat willen de Duitsers niet. Maar onze totale schuld (door de huizenmarkt) benadert die van de Griekse staat zeker, terwijl die bijna geen schulden op de woning hebben.
The End Times are wild
pi_107083912
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 23:46 schreef dvr het volgende:
Niet haalbaar?? Je schrijft het alsof mensen ernaar streven om de woningprijzen omlaag te krijgen, wat onzin is.
Niet mensen, partijen, stromingen, politiek, belanghebbenden, en nee, dat is geen onzin.

quote:
Die prijscorrectie komt vanzelf, iedereen streeft er juist naar om dat te voorkomen. De vraag is of DAT haalbaar is.
Definieer 'iedereen'. Volgens mij is namelijk the latest word on the street dat de hypotheekrenteaftrek ter discussie staat, maar als je het beter weet, please do tell.
pi_107084756
quote:
14s.gif Op zondag 22 januari 2012 00:04 schreef Scorpie het volgende:

Definieer 'iedereen'. Volgens mij is namelijk the latest word on the street dat de hypotheekrenteaftrek ter discussie staat, maar als je het beter weet, please do tell.
Daar heb je een goed punt, maar in die discussie is het effect op de huizenprijzen nog nauwelijks aan de orde gekomen -- behalve in die zin, dat wanneer de HRA als een onzekere factor boven de markt blijft hangen, dat de doorstroming ook bepaald niet bevordert. En dat er dan maar beter een ingreep kan komen, zolang die maar duidelijkheid brengt. Dat idee deel ik overigens niet, maar er wordt over het effect van een HRA-ingreep dus op verschillende manieren gedacht.

Ik vind zelf dat er een met HRA vergelijkbare regeling zou moeten komen voor wie zijn hypotheek vanuit zijn vermogen in plaats van zijn inkomen aflost. Statistisch betaal je voor een huis dat met een 30-jaars hypotheek gefinancierd is zo'n driemaal de aanschafwaarde. Tweederde daarvan is rente, en daarvan krijg je zo'n 40% terug. Dat is dus 80% van de aanschafprijs die de lenende huizenkoper zomaar even cadeau krijgt! En dat staat nog helemaal los van de vraag of hij überhaupt wel aflost op zijn lening, dus dat HRA het woningbezit bevordert is nogal dubieus. Vanuit het oogpunt van rechtsgelijkheid vind ik dat wanneer iemand na lang sparen gewoon uit eigen zak een huis koopt, wat meteen 100% woningbezit is, die óók recht heeft op die 80% van de aanschafwaarde. Als ze dat nou eens invoeren gaan ik en een hoop andere spaarders meteen op huizenjacht.
pi_107085027
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 22:31 schreef dvr het volgende:
Was deze al langs gekomen? Een door een zeer gekwalificeerd heerschap voor de BIS opgesteld rapport uit 2010 over de Nederlandse huizenmarkt, met als voornaamste conclusie, die ik al vele jaren deel, dat onze huizenprijzen zo'n 50% te hoog liggen om bestendig te kunnen zijn:

The Overvalued Housing Market in the Netherlands: A Conspiracy of Silence

Een korte toelichting op / inleiding tot het rapport:

[..]

Voor wie van fantasy houdt, moet de gedachtegang/rekenarij vanaf pagina 39 eens proberen te volgen :)

Een gezin met een mediaan inkomen kan een huis van 102k kopen volgens deze meneer (bij een rentestand van 6%; 121k bij een rentestand van 4%).

Rekent u even mee terug? 102k x 6% is 6k per jaar, minus laten we zeggen 1/3 belastingvoordeel, d.i. dat een gezin met een mediaan inkomen max. 4k per jaar mag verwonen, wat volgens mij 333 euro per maand netto is.

Yeah, sure :)

De inleiding is trouwens ook erg leuk en kwalificerend wetenschappelijk: ik vond altijd al dat de huizenmarkt overgewaardeerd was en dacht, laat ik daar nu eens argumenten bij bedenken.... :D
pi_107085163
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2012 00:28 schreef dvr het volgende:

[..]

Daar heb je een goed punt, maar in die discussie is het effect op de huizenprijzen nog nauwelijks aan de orde gekomen -- behalve in die zin, dat wanneer de HRA als een onzekere factor boven de markt blijft hangen, dat de doorstroming ook bepaald niet bevordert. En dat er dan maar beter een ingreep kan komen, zolang die maar duidelijkheid brengt. Dat idee deel ik overigens niet, maar er wordt over het effect van een HRA-ingreep dus op verschillende manieren gedacht.

Ik vind zelf dat er een met HRA vergelijkbare regeling zou moeten komen voor wie zijn hypotheek vanuit zijn vermogen in plaats van zijn inkomen aflost. Statistisch betaal je voor een huis dat met een 30-jaars hypotheek gefinancierd is zo'n driemaal de aanschafwaarde. Tweederde daarvan is rente, en daarvan krijg je zo'n 40% terug. Dat is dus 80% van de aanschafprijs die de lenende huizenkoper zomaar even cadeau krijgt! En dat staat nog helemaal los van de vraag of hij überhaupt wel aflost op zijn lening, dus dat HRA het woningbezit bevordert is nogal dubieus. Vanuit het oogpunt van rechtsgelijkheid vind ik dat wanneer iemand na lang sparen gewoon uit eigen zak een huis koopt, wat meteen 100% woningbezit is, die óók recht heeft op die 80% van de aanschafwaarde. Als ze dat nou eens invoeren gaan ik en een hoop andere spaarders meteen op huizenjacht.
Een realistische kijk in dit topic, hulde. ^O^
pi_107085182
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2012 00:28 schreef dvr het volgende:

[..]

De contante waarde zou natuurlijk relatief veel kleiner zijn, zoals ik al vele malen eerder heb gedemonstreerd. Rekening houdend met 6% overdrachtsbelasting zelfs vrij klein. En als je onverhoopt 19% omzetbelasting moet betalen negatief of nihil.

Overigens hebben ze in Belgie iets soortgelijks voor de vennootschapsbelasting: notiele interest, een soort fictieve renteaftrek op eigen vermogen.
  zondag 22 januari 2012 @ 10:36:40 #121
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_107089618
Een nieuwe poging om prijzen hoog te houden: m'n buren hebben hun huis ondertussen tijdelijk verhuurd (leegstandswet), en bieden nu 20k op afbetaling zodat de koper in aanmerking komt voor een starterslening! Is dat legaal?
Dus even samenvatten:
-Koper neemt de maximale hypotheek
-Koper leent ...k bij de gemeente
-Koper leent 20k bij de verkoper

Het behoeft geen uitleg dat je als koper beter af bent door te wachten tot de verkoper 20k in prijs zakt. Dit soort geintjes begon bij projectontwikkelaars, blijkbaar beginnen particulieren er nu ook aan. "Liever nu verkopen en nog wat te goed hebben dan de prijs laten zakken".
censuur :O
pi_107089684
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2012 10:36 schreef RemcoDelft het volgende:
Een nieuwe poging om prijzen hoog te houden: m'n buren hebben hun huis ondertussen tijdelijk verhuurd (leegstandswet), en bieden nu 20k op afbetaling zodat de koper in aanmerking komt voor een starterslening! Is dat legaal?
Dus even samenvatten:

Het behoeft geen uitleg dat je als koper beter af bent door te wachten tot de verkoper 20k in prijs zakt. Dit soort geintjes begon bij projectontwikkelaars, blijkbaar beginnen particulieren er nu ook aan. "Liever nu verkopen en nog wat te goed hebben dan de prijs laten zakken".
Dit is de eerste keer dat ik deze constructie hoor, heb je een funda linkse toevallig? Mag ook per PM.
  zondag 22 januari 2012 @ 11:27:23 #123
323876 michaelmoore
pi_107090472
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2012 10:36 schreef RemcoDelft het volgende:
Dus even samenvatten:

goed kans dat de verkoper die 20.000 niet krijgt, en dat het pand dus die verkoopprijs niet waard is, laat de bank er maar niet achter komen

Die 20.000 is dus een korte lening, aflossen in 3- 5 jaar ofzo, dus 600- 400 euro per maand extra
pi_107090523
De meeste startersleningen zijn nu toch afgelopen de provincies/ gemeentes die deze verstrekten zijn ee toch mee gestopt.
pi_107092894
Gemeenten hebben de komende jaren echt geen geld meer voor starters. Met dank aan het kabinet-Rutte overigens.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')