Tijd voor een weerbaarheidscursus dan, niet allerlei betuttlende regeltjes waardoor dit vermogen nog verder ondergraafd wordt, totdat we alleen welwillende kasplantjes overhouden in Nederland.quote:Op donderdag 19 januari 2012 13:15 schreef Artimunor het volgende:
[..]
mee eens, dit is trouwens een behoorlijk filosofisch/maatschappelijk issue
waar over gepraat wordt van talkshows waar men het bedonderde omatje laat zien die reclame mensen als criminelen bestempelen tot cyberpunk romans die ideeen als virussen beschrijven
vast staat dat populistische opmerkingen als 'daar ben je toch zelf bij' en 'reclame is onschadelijk' alleen van toepassing zijn op mensen die zeer sterk in hun schoenen staan, of inderdaad door schade en schande wijs geworden zijn, schade, of schande, die dan wel eerst geleden is.
Autodrop!quote:het zou verboden moeten worden.
Ik vind dat wel een beetje verontrustende conclusie dat de gemiddelde men niet bijster snugger is....quote:jij hebt duidelijk geen goed beeld van de psyche van de gemiddelde mens.
die zijn niet bijster snugger...
met die informatie kan je 2 dingen mee doen:
a) misbruik van maken
b) ze voor zichzelf beschermen
imo zou een overheid voor optie b) moeten gaan
Ik weet niet in welke branche jij werkzaam bent. Ik werk in de metaal en daar lijkt een gebrek aan zelfkennis bijna noodzakelijk om daar te mogen werken.quote:Op donderdag 19 januari 2012 13:18 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Zelfkennis gecombineerd met begrip.
Dan hebben we nog de perverse constuctie voor vermogenden die hun kinderen financieren tegen "ruim boven de marktrente" en hun jaarlijkse schenkings recht maximaal benutten.quote:Op donderdag 19 januari 2012 13:44 schreef Sjabba het volgende:
Wat vinden de HRA-afschaffers uit dit topic van het idee om de vrijstelling van het gespaarde (verpande) geld af te schaffen?
Kan de HRA intact blijven en wordt deze vanzelf minder.
Ok, dat is een klein percentage maar dat is natuurlijk makkelijk op te lossen.quote:Op donderdag 19 januari 2012 14:03 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan hebben we nog de perverse constuctie voor vermogenden die hun kinderen financieren tegen "ruim boven de marktrente" en hun jaarlijkse schenkings recht maximaal benutten.
Wat bedoel je hiermee?quote:Op donderdag 19 januari 2012 13:44 schreef Sjabba het volgende:
Wat vinden de HRA-afschaffers uit dit topic van het idee om de vrijstelling van het gespaarde (verpande) geld af te schaffen?
Ik denk dat iedereen hier wel voorstander van is, behalve de mensen die er nu gebruik van maken.quote:Op donderdag 19 januari 2012 13:44 schreef Sjabba het volgende:
Ik maak er nu gebruik van en ben ook voor. Ik stem ook voor een betere samenleving en niet een betere positie voor mezelf.quote:Op donderdag 19 januari 2012 14:34 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik denk dat iedereen hier wel voorstander van is, behalve de mensen die er nu gebruik van maken.
Goed plan dan zijn al die exotische contructies helemaal niet meer rendabel en zulen banken dus alleen nog maar linieare en annuitaire hypotheken aanbieden.quote:Op donderdag 19 januari 2012 13:44 schreef Sjabba het volgende:
Dus junks zitten ook op het strafbankje? Overheden hebben drugsdealers immers ook een verkoopverbod opgelegd. De reden? Omdat junks niet om kunnen gaan met hun verslaving?quote:Op donderdag 19 januari 2012 13:01 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Dat doen ze niet, ze zetten burgers op de strafbank.
Natuurlijk hebben we banken wel met dit beleid, echter is het niet het beleid dat ertoe geleid heeft dat banken niet meer uitlenen. Ik denk dat de AFM weer 'macht' heeft gekregen omdat dit de banksters wel gelegen komt. De markten hebben besloten dat het afgelopen is met het zeepbelblazen, de banksters zoeken enkel een zwart schaap in de vorm van de AFM, met de macht die ze hebben over de politiek is het niet zo heel erg moeilijk om de AFM in die rol te manoeuvrerenquote:Ik begrijp best dat er volop speculanten zijn die hopen op een lagere huizenprijs, en opportunistisch elke maatregel toejuichen die wellicht daaraan zouden kunnen bijdragen, maar banken heb je met dit beleid niet hoor.
Dat is iets tussen de bank en die personen. Aflossingsvrij is risico bank om wel of niet te verstrekken. HRA kan je eventueel afbouwen of verbieden op deze vorm.quote:Op donderdag 19 januari 2012 14:56 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Goed plan dan zijn al die exotische contructies helemaal niet meer rendabel en zulen banken dus alleen nog maar linieare en annuitaire hypotheken aanbieden.
Maar wat doen we dan met de aflossingsvrije hypotheken waarvoor door de in mijn optiek onverstandige personen nooit gespaard gaat worden maar die gewoon die willen laten doorlopen?
No shit... minstens 50% van de mensen vormt een gevaar voor zijn eigen welzijn, hooguit 10% van de populatie is intelligent en wijs genoeg om zelfstandig verstandige beslissingen te kunnen nemen.quote:Op donderdag 19 januari 2012 13:18 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik vind dat wel een beetje verontrustende conclusie dat de gemiddelde men niet bijster snugger is....
Ik denk dat je dan beter een vermogensrendement heffing kan invoeren over de volledig openstaande schuld. Bij een spaarhypotheek zit er in het begin niets in de pot en loopt de inhoud pas op tegen het eind van de looptijd. Dat geeft niet echt een motivatie om af te lossen of om af te zien van deze hypotheekvorm en het levert nu vrijwel niets op. Ik ben geen voorstander van dit plan.quote:Op donderdag 19 januari 2012 13:44 schreef Sjabba het volgende:
Waarom zo complex? Gewoon de HRA afschaffen voor elke hypotheekschuld, veel simpeler en transparanter.quote:Op donderdag 19 januari 2012 15:00 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Dat is iets tussen de bank en die personen. Aflossingsvrij is risico bank om wel of niet te verstrekken. HRA kan je eventueel afbouwen of verbieden op deze vorm.
Omdat dat niet realistisch is misschien....quote:Op donderdag 19 januari 2012 15:09 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Waarom zo complex? Gewoon de HRA afschaffen voor elke hypotheekschuld, veel simpeler en transparanter.
Een heffing over een schuld invoeren. Ik dacht dat jij van het schrappen was?quote:Op donderdag 19 januari 2012 15:07 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik denk dat je dan beter een vermogensrendement heffing kan invoeren over de volledig openstaande schuld. Bij een spaarhypotheek zit er in het begin niets in de pot en loopt de inhoud pas op tegen het eind van de looptijd. Dat geeft niet echt een motivatie om af te lossen of om af te zien van deze hypotheekvorm en het levert nu vrijwel niets op. Ik ben geen voorstander van dit plan.
Waarom niet? Gewoon afschaffen en de IB verlagen, simpel, transparant en rechtvaardig.quote:Op donderdag 19 januari 2012 15:19 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Omdat dat niet realistisch is misschien....
Ik ben ook voorstander van het schrappen, maar dan wel op een dusdanige manier dat de motivatie om je diep in de schulden te steken ook direct verdwijnt, als de HRA verdwijnt ontstaat direct de motivatie om zo spoedig mogelijk te beginnen met aflossen.quote:Op donderdag 19 januari 2012 15:20 schreef Sjabba het volgende:
Een heffing over een schuld invoeren. Ik dacht dat jij van het schrappen was?
Ik ben ook voor afschaffing van de vermogensrendementsbelasting in de huidige vorm, liever zie ik dan een belasting over het daadwerkelijk gerealiseerde rendement. Waarom niet gewoon het rendement aanmerken als inkomen? Veel simpeler, transparanter en rechtvaardiger.quote:Mij lijkt het beter de vrijstelling te schrappen, gewoon box 3 voor het gespaarde deel. Eerste jaren heb je dus voordeel en dus voor starters is het een duwtje in de rug.
In de meeste andere westerse landen heeft men ook stimuli voor huizenbezitters, waarom zouden we het hier helemaal moeten afschaffen eigenlijk?quote:Op donderdag 19 januari 2012 15:09 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Waarom zo complex? Gewoon de HRA afschaffen voor elke hypotheekschuld, veel simpeler en transparanter.
het kost de regering 10 miljard euro per jaar, dat is de enige reden om ermee te stoppenquote:Op donderdag 19 januari 2012 15:40 schreef Basp1 het volgende:
[..]In de meeste andere westerse landen heeft men ook stimuli voor huizenbezitters, waarom zouden we het hier helemaal moeten afschaffen eigenlijk?
Hoeveel leveren de belastingen op van mensen die een koophuis hebben.quote:Op donderdag 19 januari 2012 15:55 schreef Goofjansen het volgende:
[..]
het kost de regering 10 miljard euro per jaar, dat is de enige reden om ermee te stoppen
Daarnaast is de OESO en de EU erop tegen
Maar beter was het als er in het jaar 2000 mee begonnen was, geleidelijk
Het onderzoek zal wel in opdracht van banken gedaan zijn anders was de zin wel geweest:quote:'Vertrouwen in banken gedaald'
Laatste update: 19 januari 2012 13:01 info.
AMSTERDAM - Het vertrouwen van Nederlandse consumenten in banken is het afgelopen jaar gedaald.
Slechts 30 procent van de Nederlanders gelooft dat banken het belang van hun klanten voorop stellen.
Een jaar geleden was dat nog 36 procent, meldde onderzoeksbureau Forrester donderdag.
Nederland wijkt daarin nauwelijks af van het Europese gemiddelde. Van alle Europeanen gelooft 29 procent dat banken eerst aan de klant denken en dan pas aan eigen gewin. Van de Nederlandse banken geniet ABN Amro het meeste vertrouwen van de consument. Forrester peilde de mening van in totaal bijna 24.000 Europeanen
een andere goede reden is dat de HRA gezonde economische verhoudingen blokkeert.quote:Op donderdag 19 januari 2012 15:55 schreef Goofjansen het volgende:
[..]
het kost de regering 10 miljard euro per jaar, dat is de enige reden om ermee te stoppen
...
Dat zou het dan al 110 jaar moeten doen, maar pas sinds de financiele innovaties opgekomen zijn is het uit de hand gelopen. Dan zou ik toch denken dat die financiele innovaties de veroorzaker zijn.quote:Op donderdag 19 januari 2012 17:36 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
een andere goede reden is dat de HRA gezonde economische verhoudingen blokkeert.
de schade die hiermee is gemoeid lijkt mij ook niet te verwaarlozen.
Het is uit de hand gelopen idd.quote:Op donderdag 19 januari 2012 17:40 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat zou het dan al 110 jaar moeten doen, maar pas sinds de financiele innovaties opgekomen zijn is het uit de hand gelopen. Dan zou ik toch denken dat die financiele innovaties de veroorzaker zijn.
Combineer dat met slechts 12000 nieuwe huizen die jaarlijks verkocht worden, en we zitten ondertussen op 1 miljoen euro HRA per nieuw opgeleverd huis!quote:Op donderdag 19 januari 2012 15:55 schreef Goofjansen het volgende:
[..]
Dit lijkt mij inderdaad voor alle partijen de meest gewenste situatie.quote:Op donderdag 19 januari 2012 17:43 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Gewoon ieder jaar 3% eraf, dat kost de gemiddelde huizenbezitter maar een paar tientjes per maand en daardoor wordt de schuld vanzelf kleiner, zonder dat de huizenprijzen ernstig onder druk komen te staan
Ze hebben het gewoon tussen een stapel andere voorstellen geschoven die vervolgens zijn goedgekeurdquote:Belgiė schaft hypotheekrenteaftrek stiekem af
Terwijl in Nederland de discussie over de hypotheekrenteaftrek voortduurt, schaft de regering van Belgiė de regeling stiekem af. Daar wordt het belastingvoordeel, beter bekend als ‘woonbonus’, per 1 januari 2012 geleidelijk afgebouwd. Dit werd echter pas ontdekt toen de Belgische zakenkrant ‘De Tijd’ het nieuwe regeerakkoord deze week nog eens onder de loep nam. Het nieuws leidde tot verbaasde reacties van politici. Het afschaffen van de woonbonus blijkt onderdeel van de staatshervorming. Per 1 januari 2014 is de hypotheekrente helemaal afgeschaft en mogen Vlaanderen en Walloniė zelf over de compensatie voor woningbezit beslissen.
quote:Per 1 januari 2014 is de hypotheekrente helemaal afgeschaft en mogen Vlaanderen en Walloniė zelf over de compensatie voor woningbezit beslissen.
er was inderdaad zojuist op de belgische radio dat de prijs van de gemiddelde woning daar iets onder de twee ton lag.quote:Op donderdag 19 januari 2012 19:39 schreef RemcoDelft het volgende:
In Belgie was de HRA jaren geleden al afgeschaft en vervangen door de huidige "woonbonus" (zeg maar 2k aftrek-forfait). De afschaffing daar ging zonder problemen en zonder protesten, precies zoals het hier in die tijd ook had moeten gebeuren voordat de schulden explodeerden.
Rond de 2,5.quote:Op donderdag 19 januari 2012 20:12 schreef Sjabba het volgende:
Hier ligt die toch ook net onder de 2 ton?
Dus afschaffing leidt niet tot prijzendaling?
quote:do 19 jan 2012, 20:02 | 0 reacties
'7 miljard extra bezuinigen door EU'
Den Haag - Door afspraken met de Europese Commissie uit 2009 moet het kabinet veel sneller en veel meer bezuinigen dan verwacht. Op grond van de huidige prognoses moet volgens ingewijden alleen al in 2013 minstens 7 miljard euro worden bespaard.
Het kabinet moet voor half april aan Brussel laten weten hoe het zijn financiėn voor 2013 op orde brengt. Ingewijden zeggen tegen het NRC Handelsblad dat bij het ministerie van Financiėn irritatie is ontstaan, omdat het Centraal Planbureau (CPB) in zijn decemberraming het kabinet aanspoort kalm aan te doen met bezuinigen, maar geen melding maakt van de deadline uit Brussel.
Kost wat reken werk maar ik weet vrij zeker dat als je er ernaast ook nog aflossing verplicht stelt dat je makkelijk tot een redelijk gelijkmatig bedrag over 30 jaar kan komenquote:Op donderdag 19 januari 2012 18:30 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Dit lijkt mij inderdaad voor alle partijen de meest gewenste situatie.
dat noemen ze annuļteitquote:Op donderdag 19 januari 2012 20:48 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Kost wat reken werk maar ik weet vrij zeker dat als je er ernaast ook nog aflossing verplicht stelt dat je makkelijk tot een redelijk gelijkmatig bedrag over 30 jaar kan komen
Ja dat is niet veel rekenwerk, is een functie in Excelquote:
...quote:Op donderdag 19 januari 2012 19:09 schreef CafeRoker het volgende:
was dit al langsgekomen?
[..]
Ze hebben het gewoon tussen een stapel andere voorstellen geschoven die vervolgens zijn goedgekeurd
...
Nou, deel de posters in dit topic dan maar in, zou ik zeggenquote:Op donderdag 19 januari 2012 15:03 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
No shit... minstens 50% van de mensen vormt een gevaar voor zijn eigen welzijn, hooguit 10% van de populatie is intelligent en wijs genoeg om zelfstandig verstandige beslissingen te kunnen nemen.
Het maakt de solvabiliteit van banken niet beter.quote:Op donderdag 19 januari 2012 23:03 schreef dvr het volgende:
Eigenlijk raar dat de HRA alleen in Box I werkt. Als ze hem ook voor Box III zouden openstellen, konden rijkelui met een veel te grote hypotheek verleid worden om wat spaargeld in een hypotheekaflossing om te zetten en zo de solvabiliteit van hun bank te verbeteren en het risico op de resterende lening te verkleinen. En het zou de staat nauwelijks iets kosten want de heffing in Box III is toch maar 1,2%.
Kareltje.... Kareltje.... jij grote leugenaar.... juist het verlagen van de leencapaciteit is de enige correcte oplossing om de risico's te beperken. Het WEW is een leuke constructie tijdens het zeepbelblazen, na het zeepbelblazen zal blijken dat de spaarpot snel leegloopt en waarschijnlijk door de belastingbetaler aangevuld dient te worden.quote:'Voorstel lage hypotheek funest voor starter'
AMSTERDAM (AFN) - Het voorstel van De Nederlandsche Bank (DNB) om hypothecaire leningen te beperken tot maximaal 90 procent van de waarde van de woning, is funest voor jonge starters op de woningmarkt. Dat stelt het Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW), dat garant staat voor woningaankopen via de Nationale Hypotheek Garantie (NHG).
Volgens het DNB-voorstel zouden deze huishoudens, inclusief kosten koper, in totaal 18 procent van de waarde van de woning aan eigen geld moeten inbrengen. Bij een gemiddelde starterswoning van 175.000 euro is dat 31.500 euro. Omdat het hier vooral gaat om bescheiden inkomens zal deze groep afzien van een eigen woning, vreest het Waarborgfonds. ,,Of de aankoop zal in afwachting van een hoger inkomen of de opbouw van spaargeld jaren worden uitgesteld.''
De afgelopen 2 jaar had ongeveer 70 procent van de huishoudens die hun woning financierde met een hypotheekgarantie, een lening van meer dan 90 procent van de waarde van de woning. Dat waren vooral starters jonger dan 30 jaar.
Het Waarborgfonds erkent dat het DNB-voorstel beoogt de risico's van woningaankopen met geleend geld te beperken. ,,Er is sprake van een groot spanningsveld tussen enerzijds de toegankelijkheid van het eigenwoningbezit voor starters en anderzijds de hieraan verbonden financiėle risico's", stelt Karel Schiffer, algemeen directeur van de Nationale Hypotheek Garantie. ,,Dit bevestigt voor mij het belang van de Nationale Hypotheek Garantie die de risico's van de financiering van een eigen woning beheersbaar maakt."
bron: Telegraaf
Het beperken van de leencapaciteit is idd een goede oplossing maar wie kan dat tegenwoordig nog opbrengen? Toch helemaal niemand.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 10:09 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Kareltje.... Kareltje.... jij grote leugenaar.... juist het verlagen van de leencapaciteit is de enige correcte oplossing om de risico's te beperken. Het WEW is een leuke constructie tijdens het zeepbelblazen, na het zeepbelblazen zal blijken dat de spaarpot snel leegloopt en waarschijnlijk door de belastingbetaler aangevuld dient te worden.
Kareltje is gewoon bank om zijn goed betaalde baantje te verliezen, jarenlang niets gepresteerd en goed je zakken gevuld.... ga jij nu ook als kapitein van het zinkende schip in de reddingsboot vallen?
10% + 2% overdrachtsbelasting + 1600 euro voor notaris (overdracht + hypotheekakte).quote:Op vrijdag 20 januari 2012 10:14 schreef Guidetti het volgende:
[..]
Het beperken van de leencapaciteit is idd een goede oplossing maar wie kan dat tegenwoordig nog opbrengen? Toch helemaal niemand.
Toen ik op mijzelf ging had ik 30k eigen geld. Echter is dat allemaal in het huis de tuin en inboedel gaan zitten.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 10:18 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
10% + 2% overdrachtsbelasting + 1600 euro voor notaris (overdracht + hypotheekakte).
Laten we stellen een huis van 180k, da's dan 12% x 180k + 1600 euro is een slordige 22k.
Waarom kan niemand dat opbrengen? Als je dat niet bij elkaar kunt sparen, hoe kan je dan de reterende 30 jaar hypotheek betalen + aflossen?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |