abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103442101
Onverdoofd ritueel slachten mag niet meer in Nederland. Vind ik goed.

Discussie gesloten? Nee hoor. Onze islamitische medelanders gaan nu opeens dreigen dat ze niet meer gaan stemmen als dit niet wordt ingetrokken.

Ik ben best tolerant, maar ik vind niet dat dit soort barbaarse rituelen thuishoren in onze samenleving. Accepteer het, wordt vegetarier of koop je vlees gewoon bij de slager. Maar hou op met dat gejank dat jullie vrijheid van godsdienst zo wordt beperkt.
pi_103442130
Hoe denk je dat de dieren die jij eet aan hun einde komen en vooral hoe ze daarvoor hebben moeten leven? :')
pi_103442149
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 02:39 schreef Buren_Kerkrade het volgende:
Hoe denk je dat de dieren die jij eet aan hun einde komen en vooral hoe ze daarvoor hebben moeten leven? :')
Ja tuurlijk, want die worden ook onverdoofd geslacht, ja toch? :')
pi_103442157
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 02:40 schreef trekeennummertje het volgende:

[..]

Ja tuurlijk, want die worden ook onverdoofd geslacht, ja toch? :')
Nee die worden eerst allemaal onder narcose gebracht, nou goed? :')
pi_103442164
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 02:40 schreef Buren_Kerkrade het volgende:

[..]

Nee die worden eerst allemaal onder narcose gebracht, nou goed? :')
I think i've made my point.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_103442178
quote:
8s.gif Op zondag 23 oktober 2011 02:37 schreef Pulzzar het volgende:Onze islamitische medelanders gaan nu opeens dreigen dat ze niet meer gaan stemmen als dit niet wordt ingetrokken.
Daar gaan de laatste stemmen voor de PvdA...
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_103442208
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 02:42 schreef Daffodil31LE het volgende:

[..]

Daar gaan de laatste stemmen voor de PvdA...
Sowieso PvdA stemmen; dan ben je echt een wereldvreemde. Eerst had ik medelij, maar word onderhand kwaad op ze. :r
pi_103442230
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 02:43 schreef trekeennummertje het volgende:

[..]

Sowieso PvdA stemmen; dan ben je echt een wereldvreemde. Eerst had ik medelij, maar word onderhand kwaad op ze. :r
Ik stem PvdA. Geen gein.

En ik vind juist VVD'ers en PVV'ers wereldvreemd.
pi_103442236
quote:

[..]

Waarom? Er wordt juist gedreigd om niet meer te stemmen. Precies door de laatste groep verstokte PvdA-stemmers.

Win-win.
pi_103442237
quote:

[..]

Sowieso PVV stemmen; dan ben je echt een wereldvreemde. Eerst had ik medelij, maar word onderhand kwaad op ze. :r
Fixed
pi_103442244
quote:
14s.gif Op zondag 23 oktober 2011 02:45 schreef CaptainCookie het volgende:

[..]

Ik stem PvdA. Geen gein.
Ik excuseer je voor jouw politieke ideologieën die oh-zo kortzichtig en kinds zijn.
pi_103442245
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 02:45 schreef Daffodil31LE het volgende:

[..]

Waarom? Er wordt juist gedreigd om niet meer te stemmen. Precies door de laatste groep verstokte PvdA-stemmers.

Win-win.
Mensen die denken dat de PvdA het moet hebben van allochtonen :').

[ Bericht 2% gewijzigd door Mwanatabu op 23-10-2011 11:18:33 ]
pi_103442251
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 02:46 schreef trekeennummertje het volgende:

[..]

Ik excuseer je voor jouw politieke ideologieën die oh-zo kortzichtig en kinds zijn.
Haha, PvdA'ers kortzichtig noemen :'). Geen idee wat jij stemt, maar JUIST de VVD is enorm kortzichtig. Maar dat zal jij wel niet inzien.
  zondag 23 oktober 2011 @ 02:48:36 #14
14142 Daffodil31LE
Pienter Pookje
pi_103442273
quote:
13s.gif Op zondag 23 oktober 2011 02:46 schreef CaptainCookie het volgende:

[..]

Mensen die denken dat de PvdA het moet hebben van allochtonen :').
Het is je ontgaan dat de PvdA de laatste tijd enorm veel aanhang is verloren?

Het is je ook ontgaan dat het meestal de allochtonen zijn die op de PvdA stemmen (en binnenkort te lezen als "stemden")?

[ Bericht 1% gewijzigd door Mwanatabu op 23-10-2011 11:18:50 ]
pi_103442282
quote:
14s.gif Op zondag 23 oktober 2011 02:47 schreef CaptainCookie het volgende:

[..]

Haha, PvdA'ers kortzichtig noemen :'). Geen idee wat jij stemt, maar JUIST de VVD is enorm kortzichtig. Maar dat zal jij wel niet inzien.
Mensen uitkeringen toespekken en net doen alsof ze niks kunnen en geen verwachtingen van ze hebben wat uiteindelijk een zelfbevestigende voorspelling realiseert; dat is pas kortzichtig.
pi_103442305
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 02:48 schreef Daffodil31LE het volgende:

[..]

Het is je ontgaan dat de PvdA de laatste tijd enorm veel aanhang is verloren?

Het is je ook ontgaan dat het meestal de allochtonen zijn die op de PvdA stemmen (en binnenkort te lezen als "stemden")?
Je weet dat als alle allochtonen in Nederland op de PvdA zouden stemmen, dit bij elkaar maar zo'n 4 of 5 zetels zijn terwijl ze er 30 hadden de vorige verkiezingen?

Je ziet hopelijk ook in dat de PvdA vooral zo weinig stemmen nu krijgt omdat ze overschreeuwd worden door vooral de PVV en de VVD, en er een soort onterechte PvdA-haat is gekomen door met name Geert Wilders, terwijl deze volledig onterecht is?

Je weet ook dat bijvoorbeeld massa-integratie helemaal niet door de PvdA maar door de VVD is ontstaan, maar alleen domme mensen dat geloven omdat iedereen het zo hard schreeuwt?
pi_103442317
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 02:39 schreef Buren_Kerkrade het volgende:
Eens. Die omstandigheden zijn niet echt beter.

Maar het feit dat het echt een godsdienstig ritueel is om die beesten te laten lijden, vind ik barbaars. Een beetje vergelijkbaar met de stierenvechten in Spanje. Ik vind het goed dat er nu een wet is tegen ritueel slachten.

Maar ik erger me aan dat gejank. Toen het wetsvoorstel kwam, was het meteen van "ik ben joods en ik denk meteen aan de tweede wereldoorlog, want het mocht van Hitler ook niet, boehoehoe". En nu dit weer.
pi_103442334
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 02:49 schreef trekeennummertje het volgende:

[..]

Mensen uitkeringen toespekken en net doen alsof ze niks kunnen en geen verwachtingen van ze hebben wat uiteindelijk een zelfbevestigende voorspelling realiseert; dat is pas kortzichtig.
Uitkeringen kan een hoop aan gedaan worden, maar het is heel kortzichtig om álle uitkeringen maar omlaag te gooien omdat er een groep van die probleemwijk-figuren is die er misbruik van maken.

Dat is ook meteen mijn grootste punt tegen de VVD, in plaats van goed te kijken waar het probleem vandaan komt en er echt wat aan doen, gooien ze er een kortzichtige oplossing tegenaan die het goed doet bij het volk. Jee, lekker de uitkeringstrekkers aanpakken die van onze belastingcenten leven.
pi_103442344
quote:
5s.gif Op zondag 23 oktober 2011 02:50 schreef CaptainCookie het volgende:

[..]

Je weet dat als alle allochtonen in Nederland op de PvdA zouden stemmen, dit bij elkaar maar zo'n 4 of 5 zetels zijn terwijl ze er 30 hadden de vorige verkiezingen?

Je ziet hopelijk ook in dat de PvdA vooral zo weinig stemmen nu krijgt omdat ze overschreeuwd worden door vooral de PVV en de VVD, en er een soort onterechte PvdA-haat is gekomen door met name Geert Wilders, terwijl deze volledig onterecht is?

Je weet ook dat bijvoorbeeld massa-integratie helemaal niet door de PvdA maar door de VVD is ontstaan, maar alleen domme mensen dat geloven omdat iedereen het zo hard schreeuwt?
Daarom zag je de PvdA tijdens de verkiezingen ook in de Schilderswijk pamflettjes uitdelen. Een 96% bevattende allochtonenbuurt.
pi_103442347
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 02:53 schreef trekeennummertje het volgende:

[..]

Daarom zag je ze tijdens de verkiezingen ook in de Schilderswijk pamflettjes uitdelen. Een 96% bevattende allochtonenbuurt.
Wat heeft dat precies met elkaar te maken? En was de PvdA alléén in dit soort wijken aan het campagne voeren?

Oh, en zijn allochtonen tegenwoordig al zulke onderkruipsels dat ze geen stem meer mogen hebben of zo? Of dat hun mening er niet toe doet?

Dat van jou is nou dus weer het toonbeeld van een kortzichtige kijk op het geheel.
pi_103442367
quote:
5s.gif Op zondag 23 oktober 2011 02:53 schreef CaptainCookie het volgende:

[..]

Wat heeft dat precies met elkaar te maken?
De allochtonen stemmen niet voor niets op de PvdA. Het wordt ze niet voor niets ingefluisterd dat ze erop moeten stemmen, terwijl ze noch enkel woordje Nederlands spreken, dat alles voor een uitkering.
pi_103442368
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 02:53 schreef trekeennummertje het volgende:

[..]

Daarom zag je ze tijdens de verkiezingen ook in de Schilderswijk pamflettjes uitdelen. Een 96% bevattende allochtonenbuurt.
Als je niks zinnigs meer te zeggen weet, hou dan gewoon je mond. :') Nu zet je jezelf alleen maar voor schut.
pi_103442377
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 02:54 schreef Buren_Kerkrade het volgende:

[..]

Als je niks zinnigs meer te zeggen weet, hou dan gewoon je mond. :') Nu zet je jezelf alleen maar voor schut.
Het is zinnig, het is alleen dat jij niet wijs genoeg bent om te luisteren.
pi_103442382
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 02:54 schreef trekeennummertje het volgende:

[..]

De allochtonen stemmen niet voor niets op de PvdA. Het wordt ze niet voor niets ingefluisterd dat ze erop moeten stemmen, terwijl ze noch enkel woordje Nederlands spreken, dat alles voor een uitkering.
Als je met zulke opmerkingen andere mensen nog kortzichtig durft te noemen, moet je echt eens leren zelfreflectie toe te passen, en ook zelf eens naar zaken te kijken in plaats van lekker schreeuwende politici na te praten.
pi_103442386
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 02:55 schreef trekeennummertje het volgende:

[..]

Het is zinnig, het is alleen dat jij niet wijs genoeg bent om te luisteren.
pi_103442403
quote:
14s.gif Op zondag 23 oktober 2011 02:55 schreef CaptainCookie het volgende:

[..]

Als je met zulke opmerkingen andere mensen nog kortzichtig durft te noemen, moet je echt eens leren zelfreflectie toe te passen, en ook zelf eens naar zaken te kijken in plaats van lekker schreeuwende politici na te praten.
Feiten kan je niet bestempelen als kortzichtig, beste jongen.
pi_103442413
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 02:57 schreef trekeennummertje het volgende:

[..]

Feiten kan je niet bestempelen als kortzichtig, beste jongen.
Wat is het punt nou eigenlijk dat je wilt maken? Allochtonen zijn slecht? Partijen waar allochtonen op stemmen zijn slecht? Allochtonen zouden niet gehoord mogen worden?
pi_103442442
Het begon trouwens over de massa-integratie, dat die door de VVD veroorzaakt was. Juist de linkse partijen waarschuwden toentertijd voor de gevolgen, maar de VVD wilde lekker goedkope arbeidskrachten binnenhalen.

Zoiets als ze nu met oost-europeanen gaan proberen. Dat worden over twintig jaar de nieuwe Marokkanen.
pi_103442444
quote:
5s.gif Op zondag 23 oktober 2011 02:58 schreef CaptainCookie het volgende:

[..]

Wat is het punt nou eigenlijk dat je wilt maken? Allochtonen zijn slecht? Partijen waar allochtonen op stemmen zijn slecht? Allochtonen zouden niet gehoord mogen worden?
Allochtonen zijn niet slecht, maar het punt dat ik wil maken is dat ik de PvdA een slechte partij vind. In zekere mate zijn dat er wel meer natuurlijk. Zal eerlijk zeggen dat ik de PVV ook een super slechte partij vind.
pi_103442463
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 03:00 schreef trekeennummertje het volgende:

[..]

Allochtonen zijn niet slecht, maar het punt dat ik wil maken is dat ik de PvdA een slechte partij vind. In zekere mate zijn dat er wel meer natuurlijk. Zal eerlijk zeggen dat ik de PVV ook een super slechte partij vind.
Gelukkig heb je nog geen enkele onderbouwing voor die mening gegeven. Prima als je VVD stemt, ieder zo zijn mening, maar er zijn gewoon veel te veel mensen die zich totaal niet verdiepen in de materie en daarom gewoon vooral de publieke opinie achterna gaan. En ja, op dit moment is het tof om de PvdA en de "linksche kerk" te haten en lekker VVD te stemmen.
pi_103442515
quote:
14s.gif Op zondag 23 oktober 2011 03:01 schreef CaptainCookie het volgende:

[..]

Gelukkig heb je nog geen enkele onderbouwing voor die mening gegeven. Prima als je VVD stemt, ieder zo zijn mening, maar er zijn gewoon veel te veel mensen die zich totaal niet verdiepen in de materie en daarom gewoon vooral de publieke opinie achterna gaan. En ja, op dit moment is het tof om de PvdA en de "linksche kerk" te haten en lekker VVD te stemmen.
Geen zin om dat nu allemaal op een rijtje te zetten, ook al heb ik al enigzins redenen aangegeven, kom ik later wel op terug met een topic. ;)
pi_103442529
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 03:05 schreef trekeennummertje het volgende:

[..]

Geen zin om dat nu allemaal op een rijtje te zetten, ook al heb ik al enigzins redenen aangegeven, kom ik later wel op terug met een topic. ;)
Je enige reden was dat ze flyerden in de schilderswijk met een hoog allochtonen-percentage :').

Maar oké, ik ben benieuwd.
  zondag 23 oktober 2011 @ 03:09:14 #33
283085 TWP
kassalade
pi_103442583
ik ga nu ff ritueel schijten.
:)
  zondag 23 oktober 2011 @ 03:12:56 #34
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_103442647
quote:
8s.gif Op zondag 23 oktober 2011 02:37 schreef Pulzzar het volgende:
Onze islamitische medelanders gaan nu opeens dreigen dat ze niet meer gaan stemmen als dit niet wordt ingetrokken.
Prima toch? Moeten ze lekker zelf weten.
Tics van je petten.
  † In Memoriam † zondag 23 oktober 2011 @ 03:30:19 #35
127870 Ratelslangetje
Lady
pi_103442853
Die islamieten gaan dreigen? Wat denken ze wel?
Donder op naar je (ouders) land van herkomst als de Nederlandse regeltjes/ wetgeving je niet bevalt.

Het moet eens afgelopen zijn met het aanpassen van onze kant aan dat volk.
Moet je eens in hun land(en) eisen gaan stellen of dreigen..wordt je meteen gestenigd of verbannen.
Giftig, Fel
Agressief en
Razendsnel
pi_103442859
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 03:30 schreef Ratelslangetje het volgende:
Donder op naar je (ouders) land van herkomst als de Nederlandse regeltjes/ wetgeving je niet bevalt.

Moet je eens in hun land(en) eisen gaan stellen of dreigen..wordt je meteen gestenigd of verbannen.
  † In Memoriam † zondag 23 oktober 2011 @ 03:36:24 #37
127870 Ratelslangetje
Lady
pi_103442889
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 03:31 schreef Buren_Kerkrade het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Leg uit waarom?
Giftig, Fel
Agressief en
Razendsnel
  zondag 23 oktober 2011 @ 03:36:39 #38
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_103442892
Sowieso gelovigen die denken dat ze boven de wet staan. :')
  zondag 23 oktober 2011 @ 03:40:50 #39
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_103442922
quote:
99s.gif Op zondag 23 oktober 2011 03:36 schreef Gary_Oak het volgende:
Sowieso gelovigen :')
Tics van je petten.
pi_103442933
quote:
4s.gif Op zondag 23 oktober 2011 03:36 schreef Ratelslangetje het volgende:

[..]

Leg uit waarom?
Omdat je post zo kortzichtig, dom en denigrerend is, dat je of Geert himself bent, of een lager IQ hebt dan een aap met downsyndroom, of dat je gewoon een slechte troll bent :')
  † In Memoriam † zondag 23 oktober 2011 @ 03:46:39 #41
127870 Ratelslangetje
Lady
pi_103442967
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 03:42 schreef Buren_Kerkrade het volgende:

[..]

Omdat je post zo kortzichtig, dom en denigrerend is..
Waarom?
Giftig, Fel
Agressief en
Razendsnel
pi_103442969
quote:

JA WANT ISLAMIETEN MOGEN NIKS ZEGGEN STEL JE VOOR DAT ISLAMIETEN VOOR HUN MENING OPKOMEN EN DAT NOG WEL IN EEN VRIJ LAND

Hoe durven ze.
pi_103443011
Ik gooi elke keer varkensvlees in de halal vlees sectie van de AH.

http://imageshack.us/photo/my-images/714/foto0885j.jpg/ (copy/paste deze link)
pi_103443012
quote:

Kan eigenlijk niet snappen wat je kunt bereiken door niet te stemmen en dus niet mee te doen aan de maatschappij, alhoewel ik er zelf van overtuigd ben dat stemmen ook bar weinig zin heeft om je zin te krijgen. Een politieke partij - daar stem je op, waarbij hun grootste zorg niet jouw zorg is, maar het behoudt van hun zetel.
  † In Memoriam † zondag 23 oktober 2011 @ 03:55:51 #45
127870 Ratelslangetje
Lady
pi_103443014
quote:
10s.gif Op zondag 23 oktober 2011 03:46 schreef CaptainCookie het volgende:

[..]

JA WANT ISLAMIETEN MOGEN NIKS ZEGGEN STEL JE VOOR DAT ISLAMIETEN VOOR HUN MENING OPKOMEN EN DAT NOG WEL IN EEN VRIJ LAND

Hoe durven ze.
Uiten van mening of eisen en dreigen maakt in dit land een groot verschil.
Nogmaals: als het ze niet aanstaat rotten ze maar mooi op naar hun eigen land waar wel alles is toegestaan wat ze willen.

Simpel zat. :)
Giftig, Fel
Agressief en
Razendsnel
pi_103443030
quote:
1s.gif Op zondag 23 oktober 2011 03:55 schreef Ratelslangetje het volgende:

[..]

Uiten van mening of eisen en dreigen maakt in dit land een groot verschil.
Nogmaals: als het ze niet aanstaat rotten ze maar mooi op naar hun eigen land waar wel alles is toegestaan wat ze willen.

Simpel zat. :)
Ik ben het als Nederlander ook niet eens met sommige dingen in dit land, maar heb ik daar wat op in te brengen? Nee, niet echt...

Moet ik dan ook oprotten? :P
  † In Memoriam † zondag 23 oktober 2011 @ 04:14:33 #47
127870 Ratelslangetje
Lady
pi_103443103
Laat ik het anders formuleren:
Heb je zelf de keus gemaakt om hier te wonen? Dan moet je niet zeiken.
Hebben je (voor)ouders die keus gemaakt en kun je je niet vinden in de Nederlandse wetgeving? Dan neem je een enkele reis naar land van herkomst van je familie.
Giftig, Fel
Agressief en
Razendsnel
pi_103443113
quote:
Ik ben best tolerant, maar ik vind niet dat dit soort barbaarse rituelen thuishoren in onze samenleving.
Je bent helemaal niet tolerant. Onder het mom van dierenwelzijn wordt een kleine groep in de samenleving een voor hun waardevol ritueel ontnomen. Deze groep heeft helemaal niet de intentie om het dier te laten lijden, sterker nog goede verzorging van het dier als het nog leeft heeft vaak een centrale rol in deze rituelen, je offert alleen het beste. Ook met de rituele slacht zelf is weinig mis. Je snijdt het dier de keel door en het dier bloedt snel dood. Het ziet er niet prettig uit maar dat is totaal geen reden om een ritueel te verbieden. Wat het nog erger maakt is dat deze wet ook nog eens gericht is op het rituele slachten.
  zondag 23 oktober 2011 @ 04:18:48 #49
329389 Muscle.N3rd
Walk With A Dip
pi_103443125
Idem. Of die lui het verschil zouden proeven tussen wel- en niet ritueel geslachte dieren. Onzin. Allahu Akbar, Allahu Akbar!
pi_103443139
quote:
99s.gif Op zondag 23 oktober 2011 03:36 schreef Gary_Oak het volgende:
Sowieso gelovigen die denken dat ze boven de wet staan. :')
Respect voor de zienswijzen van andersdenkenden en minderheden, dat is zo enorm belangrijk voor een prettige samenleving. Ik kan mij er nog steeds over opwinden dat voor zoiets futiels als het slachten van een dier (het neemt 10 minuten of zelfs nog minder in beslag) dat soort kernwaarden overboord gezet worden.
pi_103443161
quote:
14s.gif Op zondag 23 oktober 2011 03:00 schreef CaptainCookie het volgende:
Het begon trouwens over de massa-integratie, dat die door de VVD veroorzaakt was. Juist de linkse partijen waarschuwden toentertijd voor de gevolgen, maar de VVD wilde lekker goedkope arbeidskrachten binnenhalen.
De VVD is anders wel de partij die in de Eerste Kamer tegen het wetsvoorstel is. De pseudoliberalen van D66 laten het vooralsnog keihard afweten.
  zondag 23 oktober 2011 @ 04:29:42 #52
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_103443170
quote:
13s.gif Op zondag 23 oktober 2011 04:22 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Respect voor de zienswijzen van andersdenkenden en minderheden, dat is zo enorm belangrijk voor een prettige samenleving. Ik kan mij er nog steeds over opwinden dat voor zoiets futiels als het slachten van een dier (het neemt 10 minuten of zelfs nog minder in beslag) dat soort kernwaarden overboord gezet worden.
Flikker op. :') We leven nog altijd in een seculiere samenleving waar de wetten niet afgestemd worden op religieuze gewoontes. En die wet wordt volgens mij niet enkel geformuleerd om religie in te perken, maar juist vanuit het oogpunt om dierlijk lijden uit te bannen. Als er dan toevallig een religieuze gewoonte daaronder valt, is dat even pech.

Godsdienstvrijheid, Grondwet, artikel 6, lid 1: "Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet."
  zondag 23 oktober 2011 @ 04:31:06 #53
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_103443175
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 04:17 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Je bent helemaal niet tolerant. Onder het mom van dierenwelzijn wordt een kleine groep in de samenleving een voor hun waardevol ritueel ontnomen. Deze groep heeft helemaal niet de intentie om het dier te laten lijden, sterker nog goede verzorging van het dier als het nog leeft heeft vaak een centrale rol in deze rituelen, je offert alleen het beste. Ook met de rituele slacht zelf is weinig mis. Je snijdt het dier de keel door en het dier bloedt snel dood. Het ziet er niet prettig uit maar dat is totaal geen reden om een ritueel te verbieden. Wat het nog erger maakt is dat deze wet ook nog eens gericht is op het rituele slachten.
Stikken in je eigen bloed is inderdaad een fantastische manier om dood te gaan.
En alleen maar volgens een bepaalde traditie die verder niks toevoegt. Terecht dat het nu verboden is.
Dierenrechten > religie.
There's a lesson that you always have to learn
Through the consequence of fire comes the burn
pi_103443187
quote:
99s.gif Op zondag 23 oktober 2011 04:29 schreef Gary_Oak het volgende:
Flikker op. :') We leven nog altijd in een seculiere samenleving waar de wetten niet afgestemd worden op religieuze gewoontes. En die wet wordt volgens mij niet enkel geformuleerd om religie in te perken, maar juist vanuit het oogpunt om dierlijk lijden uit te bannen. Als er dan toevallig een religieuze gewoonte daaronder valt, is dat even pech.
Volgens mij snap je het niet helemaal. Ik pleit ongeacht het motief voor een open en vrije samenleving. Er is dus geen enkel geloofskader waar mijn stellingname uit voort komt. Vrijheid moet er ook voor gelovigen zijn, en dat heeft niks met een seculiere samenleving te maken.
pi_103443195
quote:
13s.gif Op zondag 23 oktober 2011 04:31 schreef Madame_Paon het volgende:
Stikken in je eigen bloed is inderdaad een fantastische manier om dood te gaan.
Er is geen enkele manier fantastisch om dood te gaan. Ritueel slachten door middel van het doorsnijden van de keel is een prima en snelle slachtmethode. Ik heb zelf menig vis onthoofd, om deze daarna lekker te bakken, daar komt echt geen dierenleed bij kijken. Ja, voor wat tere zieltjes die niet tegen de realiteit kunnen misschien.

quote:
En alleen maar volgens een bepaalde traditie die verder niks toevoegt.
Veel gelovigen zijn er anders zeer emotioneel onder.
  † In Memoriam † zondag 23 oktober 2011 @ 04:36:17 #56
127870 Ratelslangetje
Lady
pi_103443197
quote:

[..]

Flikker toch op met je goedpraterij. Rituelen die niet passen of gewenst zijn in Nederland voeren ze maar elders uit.
Giftig, Fel
Agressief en
Razendsnel
pi_103443209
quote:
99s.gif Op zondag 23 oktober 2011 04:29 schreef Gary_Oak het volgende:
Flikker op. :')
quote:
1s.gif Op zondag 23 oktober 2011 04:36 schreef Ratelslangetje het volgende:
Flikker toch op met je goedpraterij.
Aha, ik dacht al, waar blijven de persoonlijke aanvallen van de dierenliefhebbers. Leer je eens beheersen in een discussie, juist dit soort primair gedrag vormt de grondslag waarom jullie niet in staat lijken het belang van een open en vrije samenleving in te zien.
  zondag 23 oktober 2011 @ 04:40:41 #58
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_103443212
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 04:36 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Er is geen enkele manier fantastisch om dood te gaan. Ritueel slachten door middel van het doorsnijden van de keel is een prima en snelle slachtmethode. Ik heb zelf menig vis onthoofd, om deze daarna lekker te bakken, daar komt echt geen dierenleed bij kijken. Ja, voor wat tere zieltjes die niet tegen de realiteit kunnen misschien.

[..]

Veel gelovigen zijn er anders zeer emotioneel onder.
Ik heb anders meer dan genoeg verhalen gehoord over dieren die nog een behoorlijke tijd leefden en langzaam stikten in hun eigen bloed.
Sla ze dan gewoon op hun slaap. Zijn ze in één keer dood.
  zondag 23 oktober 2011 @ 04:41:07 #59
329389 Muscle.N3rd
Walk With A Dip
pi_103443215
quote:

[..]

zoiets futiels als het slachten van een dier (het neemt 10 minuten of zelfs nog minder in beslag)
Andersdenkenden, prima. Maar het dierenwelzijn moet zowaar ondergeschikt zijn om de vrede met deze bevolkingsgroep te bewaren? Weleens iemand langzaam zien wegglijden/ overlijden?

Jij schrijft 10 minuten alsof het in een zucht voorbij is. Ga eens 10 minuten hardlopen, dat is heus een lange tijd pijnlijden vriend. Genoeg onthoofding video's op LiveLeak die bevestigen dat het doorsnijden van de strot verre van pijnloos/ een kort proces is.

De bioindustrie is verre van diervriendelijk. Eens. Maar slachten middels een stroomstoot waardoor het dier vrijwel pijnvrij overlijd acht ik een betere optie.

Men moet eens loslaten aan deze middeleeuwse praktijken die die boeken van fictie als voorwaarde voorschrijven.
  zondag 23 oktober 2011 @ 04:41:38 #60
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_103443217
quote:
7s.gif Op zondag 23 oktober 2011 04:33 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Volgens mij snap je het niet helemaal. Ik pleit ongeacht het motief voor een open en vrije samenleving. Er is dus geen enkel geloofskader waar mijn stellingname uit voort komt. Vrijheid moet er ook voor gelovigen zijn, en dat heeft niks met een seculiere samenleving te maken.
Alle morele grenzen openzetten om iedereen zijn of haar religie volledig te kunnen belijden onder het mom van absolute vrijheid kan natuurlijk niet, dat weet je zelf ook wel. Er moet op een gegeven moment gewoon een wettelijke grens getrokken worden van wat wij niet meer aanvaardbaar vinden.

Maar goed, I rest my case, het is laat.
pi_103443218
quote:
2s.gif Op zondag 23 oktober 2011 04:40 schreef Madame_Paon het volgende:
Ik heb anders meer dan genoeg verhalen gehoord van dieren die nog een behoorlijke tijd leefden en langzaam stikten in hun eigen bloed.
Indianenverhalen. Snij de keel van een dier door en het is binnen 10 minuten morsdood.
  zondag 23 oktober 2011 @ 04:42:29 #62
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_103443221
quote:
7s.gif Op zondag 23 oktober 2011 04:40 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

[..]

Aha, ik dacht al, waar blijven de persoonlijke aanvallen van de dierenliefhebbers. Leer je eens beheersen in een discussie, juist dit soort primair gedrag vormt de grondslag waarom jullie niet in staat lijken het belang van een open en vrije samenleving in te zien.
Welkom in KLB.
  zondag 23 oktober 2011 @ 04:43:38 #63
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_103443225
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 04:41 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Indianenverhalen. Snij de keel van een dier door en het is binnen 10 minuten morsdood.
10 helse minuten ja.
Dierenrechten zijn wat mij betreft toch een stuk belangrijker dan tradities.
pi_103443234
quote:
1s.gif Op zondag 23 oktober 2011 04:41 schreef Muscle.N3rd het volgende:
Andersdenkenden, prima.
Andersdenkenden, prima. Ja, zolang ze aan jouw morele kader voldoen. Zet die primaire behoefte van je af. Op dit gebied mag je dan denken zoals de meerderheid, helaas, denkt, op andere vlakken kan dat weer andersom zijn.

Je moet voor andersdenkenden en minderheden opkomen omdat zij in de huidige democratie als heel snel een ondergeschikt rol spelen. Zo is democratie niet bedoeld. Democratie betekent heerschappij van het volk, dat betekent dat de meerderheid ook rekening moet houden met de wensen van de minderheid.
pi_103443235
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 04:43 schreef Madame_Paon het volgende:
10 helse minuten ja.
Een fractie als je het vergelijkt met de duur van het leven van een dier.

quote:
Dierenrechten zijn wat mij betreft toch een stuk belangrijker dan tradities.
Maar waarom dat morele kader opdringen aan anderen?
  zondag 23 oktober 2011 @ 04:47:29 #66
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_103443236
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 04:46 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Andersdenkenden, prima. Ja, zolang ze aan jouw morele kader voldoen. Zet die primaire behoefte van je af. Op dit gebied mag je dan denken zoals de meerderheid, helaas, denkt, op andere vlakken kan dat weer andersom zijn.

Je moet voor andersdenkenden en minderheden opkomen omdat zij in de huidige democratie als heel snel een ondergeschikt rol spelen. Zo is democratie niet bedoeld. Democratie betekent heerschappij van het volk, dat betekent dat de meerderheid ook rekening moet houden met de wensen van de minderheid.
Niet zolang die wensen mensen- en/of dierenrechten schaden.
pi_103443237
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 04:47 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Maar waarom dat morele kader opdringen aan anderen?
Omdat de dieren ermee onnodig getroffen worden. Waarom dat morele kader opdringen is gewoon zo simpel te beantwoorden.. echt wat bezielt je dat je die vraag niet eens zelf kan beantwoorden..
Rustig aan.
pi_103443242
quote:
Bij deze laten we jou ook 10minuten creperen... stelt toch niks voor in verhouding tot de duur van je leven... En mensen worden 10x zo oud als dieren dus we maken er wel 100minuten van trouwens. :{
Rustig aan.
pi_103443247
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 04:47 schreef kingtoppie het volgende:
Omdat de dieren ermee onnodig getroffen worden. Waarom dat morele kader opdringen is gewoon zo simpel te beantwoorden.. echt wat bezielt je dat je die vraag niet eens zelf kan beantwoorden..
Onzin, je beargumenteert niet waarom jij anderen jouw morele kader op mag leggen. Wat je zegt is dat dieren onnodig (onjuist, want voor het ritueel is het nodig dat dieren op deze wijze geslacht worden) getroffen worden, maar je beredeneert niet waarom je die opinie aan anderen op mag leggen.
pi_103443249
Ritueel is niet nodig daarom is dat onzin.
Rustig aan.
pi_103443251
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 04:53 schreef kingtoppie het volgende:
Ritueel is niet nodig dat is onzin.
Ritueel is wel nodig, sommige mensen hechten daar vanuit hun levensovertuiging veel waarde aan.
  zondag 23 oktober 2011 @ 04:55:48 #72
329389 Muscle.N3rd
Walk With A Dip
pi_103443252
quote:

[..]

Speel je nu de advocaat van de 'duivel' of is dit een weerspiegeling van jouw gedachtegoed?
  zondag 23 oktober 2011 @ 04:55:53 #73
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_103443253
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 04:55 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Ritueel is wel nodig, sommige mensen hechten daar vanuit hun levensovertuigen veel waarde aan.
Als je rituelen belangrijker vindt dan dierenrechten, klopt er iets niet.
pi_103443254
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 04:55 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Ritueel is wel nodig, sommige mensen hechten daar vanuit hun levensovertuigen veel waarde aan.
Vannuit mijn levensovertuiging mogen mensen met die levensovertuiging het zelf ook voelen, om welke reden is het laten creperen van mensen zoals jou niet nodig dan? Want vannuit mijn levensovertuiging hecht ik daar veel waarde aan.

Gast, ga gewoon weg met je getroll...
Rustig aan.
pi_103443257
quote:
15s.gif Op zondag 23 oktober 2011 04:55 schreef Madame_Paon het volgende:
Als je rituelen belangrijker vindt dan dierenrechten, klopt er iets niet.
Wat klopt er dan niet? Ik acht mensen in hoge mate superieur aan andere organismen, mensen staan bovenaan alle voedselketens en zijn veel geavanceerder dan andere organismen. Dat betekent niet dat ik dierenleed goed keur. Dieren mishandelen slaat nergens op. Maar dit is geen dierenmishandeling, hier spelen hele belangrijke levensbeschouwelijke aspecten voor sommige mensen.
pi_103443260
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 04:57 schreef kingtoppie het volgende:
Gast, ga gewoon weg met je getroll...
Ik troll absoluut niet, doorzoek mijn posthistorie maar. Ik en een aantal users zijn uitgesproken tegenstander van het verbod op ritueel slachten, ook al ben ik zelf niet gelovig. Ik kom op voor minderheden omdat ik vind dat die steeds meer bedreigd worden in onze samenleving.
pi_103443264
quote:
1s.gif Op zondag 23 oktober 2011 04:55 schreef Muscle.N3rd het volgende:
Speel je nu de advocaat van de 'duivel' of is dit een weerspiegeling van jouw gedachtegoed?
Nee, dit is echt mijn echte mening. Een onderwerp dat hieraan gerelateerd is is dat de SGP nu door de rechter gedwongen wordt om vrouwen toe te laten binnen de partij. Dat is ook een gebied waarop een kleine minderheid het onderspit delft tegen een grote meerderheid. Ik heb zelf niks met het vrouwenstandpunt van de SGP, maar ik vind het een teken van beschaving dat een samenleving ruimte biedt aan andersdenkenden, ook al vormen zij de minderheid.
pi_103443265
Ik kick hem stiekem naar POL aangezien de discussie nu weer actueel geworden is doordat er opkomende weerstand is bijvoorbeeld binnen de PvdA tegen het verbod.
  † In Memoriam † zondag 23 oktober 2011 @ 05:16:47 #79
127870 Ratelslangetje
Lady
pi_103443271
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 04:46 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Je moet voor andersdenkenden en minderheden opkomen omdat zij in de huidige democratie als heel snel een ondergeschikt rol spelen.
Denk je ook zo als het om skinheads gaat?
Giftig, Fel
Agressief en
Razendsnel
pi_103443312
Dit gaat echt nergens meer over

@koelkastlawaai
Nieuw is niet altijd beter.
pi_103443614
quote:
Wat het nog erger maakt is dat deze wet ook nog eens gericht is op het rituele slachten.
Kleine correctie:
Het algemene verbod op onverdoofd slachten bestaat al jaren. De wet bevatte tot op heden echter een uitzonderingsclausule voor de riten van Joden en Moslims.

Let wel: niet alle joden en moslims -alleen degenen die door een van 2 specifieke belangenverenigingen werden aangewezen als bevoegd.

Let wel: ALLEEN voor de riten van geselecteerde joden en moslims. Dus NIET voor Hindoes, Christenen etc. etc.

Er was dus enige mate van rechtsongelijkheid. Die nu wordt rechtgetrokken.

Jouw post suggereert echter dat je denkt dat het expliciet noemen van religie in de wet "iets nieuws" is; ipv iets waar men een eind aan wil maken.

[ Bericht 12% gewijzigd door MisterSqueaky op 23-10-2011 11:07:02 ]
pi_103445011
Een unicum dit, maar eens met Bolkesteijn. Verwoordt precies hoe ik hierover denk.
pi_103445694
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 04:18 schreef Muscle.N3rd het volgende:
Idem. Of die lui het verschil zouden proeven tussen wel- en niet ritueel geslachte dieren. Onzin. Allahu Akbar, Allahu Akbar!
Je vergeet "Bismillah"

Overigens word ik niet koud of warm van een verbod op ritueel slachten (of een dreigement niet meer te gaan stemmen), in ieder geval niet zolang de wantoestanden in slachthuizen in het algemeen vrolijk doorgaan. Pak alles aan denk ik dan en doe niet alsof dieren alleen onnodig lijden bij rituele slacht zuiver omdat dat beter in je politieke klaagzang past.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  zondag 23 oktober 2011 @ 11:37:04 #84
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_103445948
Laat mensen een beest gewoon slachten zoals zij willen.
pi_103446056
quote:
3s.gif Op zondag 23 oktober 2011 11:37 schreef betyar het volgende:
QFT
pi_103446130
quote:
3s.gif Op zondag 23 oktober 2011 11:37 schreef betyar het volgende:
Daarvoor is een wetswijziging nodig. En een waar de Joden en Moslims zich altijd tegen hebben verzet, aangezien ze hun speciale status als enigen die onverdoofd mochten slachten niet wilden kwijtraken.

Ik geniet nu dus van hun huilie-huilie ;)
  zondag 23 oktober 2011 @ 11:57:54 #87
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_103446539
quote:
3s.gif Op zondag 23 oktober 2011 11:44 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Daarvoor is een wetswijziging nodig. En een waar de Joden en Moslims zich altijd tegen hebben verzet, aangezien ze hun speciale status als enigen die onverdoofd mochten slachten niet wilden kwijtraken.

Ik geniet nu dus van hun huilie-huilie ;)
Ik vind het eerder triest en vooral zielig dat er men zo over denkt.
pi_103446677
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 11:57 schreef betyar het volgende:

[..]

Ik vind het eerder triest en vooral zielig dat er men zo over denkt.
Tsja. Ze hebben tig jaar de tijd gehad om te bepleiten dat andere religies en levensfilosofieen net zoveel respect verdienden als zijzelf kregen. In plaats daarvan hebben ze hun uiterste best gedaan om hun bijzondere uitzonderingspositie te behouden.

En nu, nu men die uitzonderingspositie wil afpakken, gaan ze janken over "discriminatie op religieuze gronden" en claimen dat "ze" religie aanvallen.

Tsja jongens. Wat men zaait zal men oogsten. Staat dat niet ergens in het heilige boek ?
Volgende keer dus wat meer respect voor andere geloven en filosofieën tonen, en misschien krijg je dan wat meer steun.
  zondag 23 oktober 2011 @ 12:05:57 #89
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_103446769
quote:
3s.gif Op zondag 23 oktober 2011 12:02 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Tsja. Ze hebben tig jaar de tijd gehad om te bepleiten dat andere religies en levensfilosofieen net zoveel respect verdienden als zijzelf kregen. In plaats daarvan hebben ze hun uiterste best gedaan om hun bijzondere uitzonderingspositie te behouden.
Bron?
pi_103446936
quote:

[..]

En nu, nu men die uitzonderingspositie wil afpakken, gaan ze janken over "discriminatie op religieuze gronden" en claimen dat "ze" religie aanvallen.

Tsja jongens. Wat men zaait zal men oogsten. Staat dat niet ergens in het heilige boek ?
Volgende keer dus wat meer respect voor andere geloven en filosofieën tonen, en misschien krijg je dan wat meer steun.
Serieus, dit verwijt jij elke willekeurige moslim die een stukje bief wil kopen?
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_103446941
quote:
Onverdoofd ritueel slachten mag niet meer in Nederland. Vind ik goed.

Discussie gesloten? Nee hoor. Onze islamitische medelanders gaan nu opeens dreigen dat ze niet meer gaan stemmen als dit niet wordt ingetrokken.

Ik ben best tolerant, maar ik vind niet dat dit soort barbaarse rituelen thuishoren in onze samenleving. Accepteer het, wordt vegetarier of koop je vlees gewoon bij de slager. Maar hou op met dat gejank dat jullie vrijheid van godsdienst zo wordt beperkt.
Scheelt een hoop stemmen voor de pvda als ze niet meer gaan stemmen. Van mij mag het.
pi_103447157
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 12:11 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Serieus, dit verwijt jij elke willekeurige moslim die een stukje bief wil kopen?
Aangezien het slachtbeleid voor moslims in Nederland al decennia wordt bepaald door het elitegroepje dat mag beslissen of iemand ritueel mag slachten of niet is de mening van de gemiddelde moslim niet echt relevant he ;)
  zondag 23 oktober 2011 @ 12:29:42 #93
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_103447461
quote:
3s.gif Op zondag 23 oktober 2011 12:19 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Aangezien het slachtbeleid voor moslims in Nederland al decennia wordt bepaald door het elitegroepje dat mag beslissen of iemand ritueel mag slachten of niet is de mening van de gemiddelde moslim niet echt relevant he ;)
Wie is dat "elite" groepje?
pi_103447546
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 04:59 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Wat klopt er dan niet? Ik acht mensen in hoge mate superieur aan andere organismen, mensen staan bovenaan alle voedselketens en zijn veel geavanceerder dan andere organismen. Dat betekent niet dat ik dierenleed goed keur. Dieren mishandelen slaat nergens op. Maar dit is geen dierenmishandeling, hier spelen hele belangrijke levensbeschouwelijke aspecten voor sommige mensen.
Dieren zijn ook minderheden. Zij worden niet eens als minderheid met gevoelens geteld.
Ritueel slachten en onverdoofd slachten is niet hetzelfde.
Ritueel slachten mag in principe niet verboden zijn, onverdoofd slachten wel.
In vroegere tijden kenden ze geen verdovingsmiddelen of men vond het gewoon niet nodig en zo ging men te werk. Later werd daaraan gekoppeld dat 'god' dat zo wilde.
Vele godsliefhebbers zijn niet in staat te herkennen dat hun idee van godswil ook maar menselijke fantasieën zijn en dat het waanzin is om je eigen opvatting tot universele en eeuwige waarheid uit te roepen.
Laatst op tv was er een Joodse man die zei dat onverdoofd slachten belangrijk was voor zijn identiteit. Ik vind dat belachelijk. Zo'n onbenullig standpunt verheffen tot 'wezenlijk aan de identiteit' Zelfrelativering is een taboe..
pi_103447575
Ik vind dat we op moeten houden met die verafgoding van dieren. Wij zijn het dominante ras en als wij een dier op een X-manier willen slachten dan doen we dat.

Ik word zo moe van dat hypocriete gedoe. Een koe mag alleen verdoofd geslacht worden, maar een mug wordt wel geëlektrocuteerd met een vliegenmepper voor luie mensen.
Cuz I'm praying for rain, And I'm praying for tidal waves
I wanna see the ground give way.I wanna watch it all go down.
Mom please flush it all away.I wanna watch it go right in and down.
I wanna watch it go right in. Watch you flush it all away.
pi_103447676
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 12:33 schreef Hoppahoppa het volgende:
Ik vind dat we op moeten houden met die verafgoding van dieren. Wij zijn het dominante ras en als wij een dier op een X-manier willen slachten dan doen we dat.

Dominant zijn is wat anders dan het recht hebben andere levende wezens te mishandelen.
pi_103447762
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 12:36 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dominant zijn is wat anders dan het recht hebben andere levende wezens te mishandelen.
Ach, houd toch op met je mishandelen. Toon nu eerst maar eens aan dat een ritueel geslacht dier meer pijn lijdt als die wesp die jij in de zomer van je bord afmept.
pi_103447891
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 12:39 schreef Hoppahoppa het volgende:

[..]

Ach, houd toch op met je mishandelen. Toon nu eerst maar eens aan dat een ritueel geslacht dier meer pijn lijdt als die wesp die jij in de zomer van je bord afmept.
Waarom moet ik dat aantonen.?
Toon jij maar eerst aan dat onverdoofd slachten minder pijnloos is .

Dat ik een wesp doodmep kun je niet als smoes aanvoeren om alle dierenmishandeling maar goed te keuren of net te doen alsof dieren geen pijn hebben
pi_103447953
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 12:43 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Waarom moet ik dat aantonen.?
Toon jij maar eerst aan dat onverdoofd slachten minder pijnloos is .

Dat ik een wesp doodmep kun je niet als smoes aanvoeren om alle dierenmishandeling maar goed te keuren of net te doen alsof dieren geen pijn hebben
Ik zou niet weten waarom ik dat aan moet tonen. Ik ben niet degene die zich hypocriet opstelt.

Maar natuurlijk, zo'n schattig koetje mag geen pijn lijden, maar zo'n enge spin of gemene wesp wel.
pi_103448126
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 12:45 schreef Hoppahoppa het volgende:

[..]

Ik zou niet weten waarom ik dat aan moet tonen. Ik ben niet degene die zich hypocriet opstelt.
Jawel, je bent wel hypocriet ... je rechtvaardigt dierenmishandeling met als smoesje dat ik een wesp doodmep. Het schijnt je geen bal te interesseren of onverdoofd vermoorden pijnlijker is... dus je wespargument is schijnheilig

quote:
Maar natuurlijk, zo'n schattig koetje mag geen pijn lijden, maar zo'n enge spin of gemene wesp wel.
ohhh.. daar kun je gelijk in hebben, maar dan is het nog steeds een schijnheilige smoes om onverdoofd slachten goed te praten
zeg dan openlijk dat het je geen bal interesseert of dieren pijn hebben of recht op een eigen leven.. en doe niet zo braaf
pi_103448183
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 12:50 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Jawel, je bent wel hypocriet ... je rechtvaardigt dierenmishandeling met als smoesje dat ik een wesp doodmep. Het schijnt je geen bal te interesseren of onverdoofd vermoorden pijnlijker is... dus je wespargument is schijnheilig

[..]

ohhh.. daar kun je gelijk in hebben, maar dan is het nog steeds een schijnheilige smoes om onverdoofd slachten goed te praten
zeg dan openlijk dat het je geen bal interesseert of dieren pijn hebben of recht op een eigen leven.. en doe niet zo braaf
Braaf? Ik??? Ik zeg toch dat het me geen reet kan schelen? Volgens mij was ik daar heel duidelijk in.
pi_103448432
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 05:08 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik kick hem stiekem naar POL aangezien de discussie nu weer actueel geworden is doordat er opkomende weerstand is bijvoorbeeld binnen de PvdA tegen het verbod.
Het zal wel weer zijn om een bepaalde religieuze minderheid te vertroetelen :')
pi_103448522
quote:
3s.gif Op zondag 23 oktober 2011 08:51 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Kleine correctie:
Het algemene verbod op onverdoofd slachten bestaat al jaren. De wet bevatte tot op heden echter een uitzonderingsclausule voor de riten van Joden en Moslims.
Dit dus. Het moet maar eens afgelopen zijn dat sommige groepen wel voordeeltjes krijgen en andere groepen weer niet.

Iedereen is volgens de wet gelijk, basta. Als je het er niet mee eens bent, dan ga je maar naar het apartheidsregime in Israel of die van enkele islamitische landen.
pi_103448715
quote:

[..]

Respect voor de zienswijzen van andersdenkenden en minderheden, dat is zo enorm belangrijk voor een prettige samenleving.
Volgens de jains (godsdienst uit India) mag je geen enkel levend wezen doden, dus ook geen dieren. Hoe moeten we dan nu respect voor de zienswijzen van andersdenkenden en minderheiden tonen?

- Door het doden van dieren te verbieden, om zo respect voor de denkwijze van jains te tonen, maar de woede van joden en moslims op je hals te halen?
- Of door het doden door onverdoofd ritueel slachten toe te staan, om zo respect voor de denkwijze van joden en moslims te tonen, maar de woede van joden en moslims op je hals te halen?

Of zullen we ons gewoon aan de wet houden, die democratisch gekozen wordt, ongeacht welke religie je aanhangt?
pi_103448878
quote:

[..]

Dit dus. De ironie _O-
pi_103448917
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 12:50 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

[..]

^O^

Echt, mensen hier zijn ziek en geïndoctrineerd.
Rustig aan.
pi_103448942
quote:
14s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:01 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Dit dus. Het moet maar eens afgelopen zijn dat sommige groepen wel voordeeltjes krijgen en andere groepen weer niet.

Gaan we dan ook alle dieren gelijk behandelen? Of is het ene dier meer waard dan het andere? Heeft een koe meer gevoel dan een mier?
pi_103449013
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:11 schreef Hoppahoppa het volgende:

[..]

Gaan we dan ook alle dieren gelijk behandelen? Of is het ene dier meer waard dan het andere? Heeft een koe meer gevoel dan een mier?
Ja is goed, jij bent ook een dier dus per keer dat jij vlees eet laten we jou ook creperen.

Mag een moslim eigenlijk wel verdoofd geopereerd worden?
Rustig aan.
pi_103449080
quote:
14s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:06 schreef Zienswijze het volgende:
Volgens de jains (godsdienst uit India) mag je geen enkel levend wezen doden, dus ook geen dieren. Hoe moeten we dan nu respect voor de zienswijzen van andersdenkenden en minderheiden tonen?
Essentieel is om in te zien dat ik zoveel mogelijk wil voorkomen dat mensen anderen hun eigen levensstijl opleggen. De Jains doden dus geen dieren, en de Moslims slachten op hun eigen rituele wijze. Geen enkel probleem, want ook van Jains en Moslims verwacht is dat zij in zien dat niet iedereen hun normen en waarden deelt.
pi_103449091
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:11 schreef Hoppahoppa het volgende:

[..]

Vrijwel niemand slaat voor z'n lol een stel mieren dood. Het is echter in de praktijk makkelijker om een koe dan een mier te ontwijken.
pi_103449103
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:14 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Essentieel is om in te zien dat ik zoveel mogelijk wil voorkomen dat mensen anderen hun eigen levensstijl opleggen. De Jains doden dus geen dieren, en de Moslims slachten op hun eigen rituele wijze. Geen enkel probleem, want ook van Jains en Moslims verwacht is dat zij in zien dat niet iedereen hun normen en waarden deelt.
Ja maar jij vind de dieren geen minderheid... dat is de essentie van je ''meningsverschil.''

Beargumenteer eens waarom het geen minderheid is. Staat geschreven!
O wat raar.. ik heb hier een boek en daar staat wat anders :{
Rustig aan.
pi_103449170
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:14 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Als moslims en joden, die een uitzondering van de wet krijgen, wél mogen doorgaan met het onverdoofd ritueel slachten, dan leggen ze hun levensstijl toch op de gehele Nederlandse samenleving op, terwijl ze nog geen 6% van de totale bevolking uitmaken?
pi_103449249
quote:
14s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:15 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Vrijwel niemand slaat voor z'n lol een stel mieren dood. Het is echter in de praktijk makkelijker om een koe dan een mier te ontwijken.
Nee, maar als jouw tuin vol zit met mierennesten dan strooi je toch ook chemische rotzooi. Vergeleken met een koe slachten is dat genocide.
pi_103449280
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:18 schreef Hoppahoppa het volgende:

[..]

Nee, maar als jouw tuin vol zit met mierennesten dan strooi je toch ook chemische rotzooi. Vergeleken met een koe slachten is dat genocide.
Ik ben geen tuinman :') Ben nog een student, wat kan mij een tuin roesten?
pi_103449306
Het halalvlees wordt voortaan uit het buitenland gehaald, geen enkel probleem.

Je rijdt met een koe de grens over naar een slachthuis, laat het slachten en met het complete karkas rij je naar de Islamitische slager in Nederland die er het netjes in gewenste stukjes maakt.

Deze wetgeving heeft pas zin als je het in Europees verband invoert.
pi_103449321
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:18 schreef Hoppahoppa het volgende:

[..]

Die genocide maakt geen flikker uit, het doel is die mieren opruimen, en als je goed verstand hebt dan is dat op de diervriendelijkste manier.
Rustig aan.
pi_103449339
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:19 schreef MaGNeT het volgende:
Het halalvlees wordt voortaan uit het buitenland gehaald, geen enkel probleem.

Je rijdt met een koe de grens over naar een slachthuis, laat het slachten en met het complete karkas rij je naar de Islamitische slager in Nederland die er het netjes in gewenste stukjes maakt.

Deze wetgeving heeft pas zin als je het in Europees verband invoert.
Verbod op verkoop -.-
Rustig aan.
pi_103449341
Hoeveel minderheidsreligies hebben we in Nederland? Een stuk of 10? Als we elke gelovige zijn zin gaan geven, zou het hier een mooie boel worden. Daarom hebben we wetgeving om alles in goede banen te leiden. Wordt een wet democratisch aangenomen, dan heb je het erbij neer te leggen, ongeacht welke religie je aanhangt.
pi_103449424
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:16 schreef Zienswijze het volgende:
Als moslims en joden, die een uitzondering van de wet krijgen, wél mogen doorgaan met het onverdoofd ritueel slachten, dan leggen ze hun levensstijl toch op de gehele Nederlandse samenleving op, terwijl ze nog geen 6% van de totale bevolking uitmaken?
Schaf die hele wet dan af en maak fatsoenlijk wetgeving die wel op onnodig dierenleed, ritueel slachten reken ik daar dus niet onder, gericht is. Neem dan bijvoorbeeld ook de hygiënemaatregelen onder de loep waardoor slachthuizen gedwongen worden om op een spekgladde vloer te slachten omdat die goed schoon te maken is. Op stro glijden hoefdieren niet uit, op tegels wel.
pi_103449438
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:20 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Verbod op verkoop -.-
Uhu, en hoe denk jij te gaan aantonen dat die koe in het buitenland halal geslacht is?
Kan jij dat zien aan een biefstuk?

En anders rij je de grens over en haal je daar je halalvlees voor je hele familie, achter in de kofferbak.
pi_103449439
quote:
2s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:20 schreef Zienswijze het volgende:
Hoeveel minderheidsreligies hebben we in Nederland? Een stuk of 10? Als we elke gelovige zijn zin gaan geven, zou het hier een mooie boel worden. Daarom hebben we wetgeving om alles in goede banen te leiden. Wordt een wet democratisch aangenomen, dan heb je het erbij neer te leggen, ongeacht welke religie je aanhangt.
Wat mij betreft speelt religie hier niet eens een prominente rol in de discussie.
pi_103449477
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:22 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Uhu, en hoe denk jij te gaan aantonen dat die koe in het buitenland halal geslacht is?
En anders rij je de grens over en haal je daar je halalvlees voor je hele familie, achter in de kofferbak.
Maakt niet uit, of het nut heeft of niet, we kunnen minstens laten zien wat wij er van vinden en wat wij vinden dat onze regels zouden moeten zijn. Als het volk dat niet wilt opvolgen zijn ze illegaal bezig maar daar valt inderdaad weinig aan te doen, care, geen reden om het niet te doen.
Rustig aan.
pi_103449569
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:22 schreef Hoppahoppa het volgende:

[..]

Wat mij betreft speelt religie hier niet eens een prominente rol in de discussie.
Van mij mag ieder geloof, binnen de mogelijkheden van de wet, hier in Nederland bestaan.
Halal slachten is nu verboden, dus het mag niet meer.

Punt is nu alleen dat je het probleem verplaatst naar het buitenland.

Wat had er wel gedaan moeten worden?
- in Europees verband, al kan vlees dan nog van buiten de EU betrokken worden
- kijken of je halal slachten kan verenigen met diervriendelijk slachten

Daarnaast vraag ik me af of ons "diervriendelijk slachten" wel zo diervriendelijk is.
Vaak genoeg hoor je verhalen van koeien die een pin door het hoofd geschoten krijgen en vervolgens met die pin in het hoofd de slagerij uitrennen.
pi_103449588
quote:
15s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:15 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Ja maar jij vind de dieren geen minderheid... dat is de essentie van je ''meningsverschil.''

Beargumenteer eens waarom het geen minderheid is. Staat geschreven!
O wat raar.. ik heb hier een boek en daar staat wat anders :{
Ey maar bolkie, reageer is op mij.
Rustig aan.
pi_103449601
quote:
14s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:22 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Schaf die hele wet dan af en maak fatsoenlijk wetgeving die wel op onnodig dierenleed, ritueel slachten reken ik daar dus niet onder, gericht is. Neem dan bijvoorbeeld ook de hygiënemaatregelen onder de loep waardoor slachthuizen gedwongen worden om op een spekgladde vloer te slachten omdat die goed schoon te maken is. Op stro glijden hoefdieren niet uit, op tegels wel.
Ik reken onverdoofd ritueel slachten slachten wel onder onnodig dierenleed. Dus daar verschillen we al van mening. Zodra je het woord "onnodig" gebruikt, begeef je je al op glad ijs, omdat dat een subjectief begrip is.

Het is voor mij een raadsel waarom joden en moslims zo in de watten worden gelegd, maar goed.
pi_103449666
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:25 schreef Zienswijze het volgende:
Ik reken onverdoofd ritueel slachten slachten wel onder onnodig dierenleed. .
De slachtwijze is een essentieel onderdeel van het ritueel, en is dus niet onnodig.
pi_103449695
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:22 schreef Hoppahoppa het volgende:

[..]

Daar wordt de discussie door de joodse en islamitische lobby wel op gegooid. Bovendien zitten sommige partijen, de VVD, de PVV en de PvdA in een spagaat omdat het religieze uitgangspunt voor hen wél meetelt.
pi_103449725
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:25 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Ik reken onverdoofd ritueel slachten slachten wel onder onnodig dierenleed. Dus daar verschillen we al van mening. Zodra je het woord "onnodig" gebruikt, begeef je je al op glad ijs, omdat dat een subjectief begrip is.

Het is voor mij een raadsel waarom joden en moslims zo in de watten worden gelegd, maar goed.
Het gaat niet om "in de watten leggen". Het gaat om vrijheden die je in Nederland hebt.
Partijen als de PVV en de VVD hebben niet voor niets "vrijheid" in hun afkorting.

Alleen doen ze er niet zoveel mee.
De V van verbieden was logischer geweest.
pi_103449758
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:27 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

De slachtwijze is een essentieel onderdeel van het ritueel, en is dus niet onnodig.
Begin je weer hoor, waarom is een ritueel nodig?
Rustig aan.
pi_103449768
quote:

[..]

Het ritueel wat in hun sprookjesboeken staat bedoel je? Als ik een nieuwe religie opricht, waarbij ik een sprookjesboek samen stel en bepaalt dat alle dieren de gaskamers in moeten, valt dan ook dan gewoon onder "een ritueel" en wordt het door jou goedgekeurd?
pi_103449812
Er is geen Jood of Moslim die om deze wet ook maar een stukje vlees minder eet.

Het enige wat we met dit verbod hebben bereikt, is dat we nu Halalvlees uit het verre buitenland importeren van dieren die mogelijk onder erbarmelijke omstandigheden geleefd hebben.

En dat alles om de laatste seconden van zo'n dier iets comfortabeler te maken.
pi_103449814
Waarom zijn dieren nou geen minderheid dan?
Rustig aan.
pi_103449815
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:28 schreef MaGNeT het volgende:
Partijen als de PVV en de VVD hebben niet voor niets "vrijheid" in hun afkorting.

Grappig, juist de VVD lijkt tegen te zijn in de senaat. Verder vinden VVD'ers als Wiegel en Bolkestein vrijheid nog steeds een belangrijk thema, kijk bijvoorbeeld ook naar het debat rondom de SGP.
pi_103449839
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:28 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Het gaat niet om "in de watten leggen". Het gaat om vrijheden die je in Nederland hebt.

Zeker, echter zitten aan vrijheden beperkingen. We hebben hier ook niet de sharia, ondanks dat het in principe de vrijheid van groepen moslims zou moeten zijn om dat uit te oefenen, maar de wet verbiedt dat door een democratisch gekozen meerderheid. Daar heb je het bij neer te leggen.
pi_103449847
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:30 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Grappig, juist de VVD lijkt tegen te zijn in de senaat. Mensen als Wiegel en Bolkestein vinden vrijheid nog steeds een belangrijk thema, kijk bijvoorbeeld ook naar het debat rondom de SGP.
Ja, ik hoorde het idd op Radio 1 gisteren.
pi_103449851
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:30 schreef MaGNeT het volgende:
Er is geen Jood of Moslim die om deze wet ook maar een stukje vlees minder eet.

Het enige wat we met dit verbod hebben bereikt, is dat we nu Halalvlees uit het verre buitenland importeren van dieren die mogelijk onder erbarmelijke omstandigheden geleefd hebben.

En dat alles om de laatste seconden van zo'n dier iets comfortabeler te maken.
True,
inhoud ^O^
Rustig aan.
pi_103449867
quote:
18s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:30 schreef kingtoppie het volgende:
Waarom zijn dieren nou geen minderheid dan?
Omdat het dieren zijn, mensen zijn superieur aan dieren. Dieren zijn helemaal niet gelijkwaardig met mensen.
pi_103449882
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:27 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Daar wordt de discussie door de joodse en islamitische lobby wel op gegooid. Bovendien zitten sommige partijen, de VVD, de PVV en de PvdA in een spagaat omdat het religieze uitgangspunt voor hen wél meetelt.
Precies. En dus wordt het onderwerp weer gebruikt om te Moslim-bashen. Normaliter vind ik dat niet zo'n probleem, maar nu wordt het gewoon een beetje hypocriet.
pi_103449885
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:30 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Zeker, echter zitten aan vrijheden beperkingen. We hebben hier ook niet de sharia, ondanks dat het in principe de vrijheid van groepen moslims zou moeten zijn om dat uit te oefenen, maar de wet verbiedt dat door een democratisch gekozen meerderheid. Daar heb je het bij neer te leggen.
Sharia rechtbanken bestaan in Nederland en ze zijn nog legaal ook, zolang het niet om misdrijven gaat.

Je kan ze vergelijken met de rijdende rechter als bemiddelaar; als beide partijen de uitkomst accepteren is er niets mis mee.

Uiteraard mogen straffen e.d. niet tegen de wet zijn.
pi_103449898
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:31 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Omdat het dieren zijn, mensen zijn superieur aan dieren. Dieren zijn helemaal niet gelijkwaardig met mensen.
Dit dus.
pi_103449913
quote:

[..]

Ach, mijn discussie met jou is over, alles is gezegd en gedaan maar dit waanbeeld van jou is de essentie voor het geen flikker opschieten in deze discussie. En ja ik ben nu heeel zeker van mijn mening.
Rustig aan.
pi_103449992
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:31 schreef Hoppahoppa het volgende:

[..]

Precies. En dus wordt het onderwerp weer gebruikt om te Moslim-bashen. Normaliter vind ik dat niet zo'n probleem, maar nu wordt het gewoon een beetje hypocriet.
Bolkensteijn, (de politicus, niet de user op Fok!), kwam er zelf mee dat joden hun rechten worden ontnomen. Hij o.a. gooit het akkefietje al op religieuze gronden. De PVV worstelt met hetzelfde probleem. De PvdA eveneens, maar dan in conflict met de islamitische achterban.
pi_103450017
quote:

[..]

Alle dieren ook maar de gaskamers in omdat ik een nieuwe religie opricht en dit een onderdeel van mijn ritueel is?
pi_103450021
quote:

[..]

Is dit een rechtvaardiging voor mishandeling als onverdoofd slachten ?
  zondag 23 oktober 2011 @ 13:35:11 #145
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_103450022
Als ik een dier wil slachten hier in de tuin, schuur of badkuip en ik doe dat zonder dat andere mensen er last van hebben moeten ze niet zeuren hoe ik een dier slacht.
pi_103450026
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:34 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Bolkensteijn, (de politicus, niet de user op Fok!), kwam er zelf mee dat joden hun rechten worden ontnomen. Hij o.a. gooit het akkefietje al op religieuze gronden. De PVV worstelt met hetzelfde probleem. De PvdA eveneens, maar dan in conflict met de islamitische achterban.
En niet te vergeten, de Joodse achterban van de PvdA.
pi_103450057
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:35 schreef betyar het volgende:
Als ik een dier wil slachten hier in de tuin, schuur of badkuip en ik doe dat zonder dat andere mensen er last van hebben moeten ze niet zeuren hoe ik een dier slacht.
Dat is jouw mening, gelukkig hebben we wetgeving om dieren te beschermen tegen mensen als jij.
pi_103450078
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:35 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

En niet te vergeten, de Joodse achterban van de PvdA.
Dat ook ja.
pi_103450097
Ik snap eigenlijk niet waarom mensen zich überhaupt willen verbinden met een god die voor het martelen voor dieren is.
Rustig aan.
pi_103450119
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:37 schreef kingtoppie het volgende:
Ik snap eigenlijk niet waarom mensen zich überhaupt willen verbinden met een god die voor het martelen voor dieren is.
En dan noemen de aanhangers hun religie ook nog eens "de religie van de vrede"....
pi_103450250
quote:
Juist dit soort kortzichtige opmerkingen veroorzaken een hoop onnodige frictie in de samenleving. Leven en laten leven.
pi_103450277
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:31 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Sharia rechtbanken bestaan in Nederland en ze zijn nog legaal ook, zolang het niet om misdrijven gaat.

Je kan ze vergelijken met de rijdende rechter als bemiddelaar; als beide partijen de uitkomst accepteren is er niets mis mee.

Uiteraard mogen straffen e.d. niet tegen de wet zijn.
Volgens mij mag je hier geen homo's ophangen, omdat we dat ooit democratisch bij wet besloten hebben. De vrijheid van godsdienst wordt beperkt door de wet, anders zou het hier een mooie boel worden. Evenzo als we democratisch besluiten om het onverdoofd ritueel slachten te verbieden, dan heeft men het erbij neer te leggen.
pi_103450286
quote:
quote:
14s.gif Op
zondag 23 oktober 2011 13:37 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

En dan noemen de aanhangers hun religie ook nog eens "de religie van de vrede"....
Een Moslim of Jood kijkt heel anders naar ritueel slachten dan jij en ik.

Een leeuw verdooft zijn prooi ook niet voor hij hem doodt.
Hetzelfde geldt voor een kat die met een muis of een vogeltje speelt en het doodt.
Wat voor de één normaal is, kan voor de ander onacceptabel zijn.
  zondag 23 oktober 2011 @ 13:42:55 #154
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_103450321
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:36 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat is jouw mening, gelukkig hebben we wetgeving om dieren te beschermen tegen mensen als jij.
Een absurde wetgeving als je mij vraagt. Niemand laat dieren onnodig lijden, als je een dier de strot doorsnijdt snij je slagaders mee en zenuwen, hierdoor stopt het hart door het enorme bloedverlies en krijgen de hersenen geen signalen van pijn omdat de zenuwen zijn doorgesneden.
Heel dat verdoofd slachten is gebaseerd op onderbuikgevoelens van kansloze hippies die ergens tegen moeten schoppen.
pi_103450327
quote:
2s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:41 schreef CaptainCookie het volgende:

[..]

Leven en laten leven.
Die bal kan je ook richting joden en moslims kaatsen. Dieren mogen leven en laat dieren leven.
pi_103450352
quote:
2s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:41 schreef CaptainCookie het volgende:

[..]

Juist dit soort kortzichtige opmerkingen veroorzaken een hoop onnodige frictie in de samenleving. Leven en laten leven.
Hoezo is het nou weer kortzichtig ?
Rustig aan.
pi_103450371
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:41 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Volgens mij mag je hier geen homo's ophangen, omdat we dat ooit democratisch bij wet besloten hebben. De vrijheid van godsdienst wordt beperkt door de wet, anders zou het hier een mooie boel worden. Evenzo als we democratisch besluiten om het onverdoofd ritueel slachten te verbieden, dan heeft men het erbij neer te leggen.
Geef je nu aan dat je het met me eens bent?
pi_103450384
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:42 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

[..]

Een Moslim of Jood kijkt heel anders naar ritueel slachten dan jij en ik.

Een leeuw verdooft zijn prooi ook niet voor hij hem doodt.
Hetzelfde geldt voor een kat die met een muis of een vogeltje speelt en het doodt.
Wat voor de één normaal is, kan voor de ander onacceptabel zijn.
Ja, een radicale moslim die homo's ophangt, noemt zijn religie nog evengoed de religie van de vrede. Dat betekent niet dat we hun gebruiken, die van joden en moslims, in een niet-joods en een niet-islamitisch land zomaar moeten overnemen. Of vind je van wel?
pi_103450409
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:43 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Geef je nu aan dat je het met me eens bent?
Nee, zeker niet. Aan de vrijheid van godsdienst zitten beperkingen, begrensd door de wet.
pi_103450431
quote:

Klink misschien erg respectloos tegenover moslims, maar ik ben het er wel mee eens.

Ik snap de frustratie wel, want als je alleen ritueel geslacht vlees mag eten, maar die rituelen zijn opeens verboden, dan is het 'onmogelijk' om vlees te eten. Als ik moslim zou zijn, was ik waarschijnlijk ook boos.

Maar die rituelen zijn van meer dan 1000 jaar terug. De tijden zijn inmiddels veranderd. Religie moet zich ook aanpassen aan de tijd. Ik respecteer iedere religie, maar die moet wel binnen de wet worden gepraktiseerd.
pi_103450461
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:42 schreef betyar het volgende:

[..]

Een absurde wetgeving als je mij vraagt. Niemand laat dieren onnodig lijden, als je een dier de strot doorsnijdt snij je slagaders mee en zenuwen, hierdoor stopt het hart door het enorme bloedverlies en krijgen de hersenen geen signalen van pijn omdat de zenuwen zijn doorgesneden.
Heel dat verdoofd slachten is gebaseerd op onderbuikgevoelens van kansloze hippies die ergens tegen moeten schoppen.
Als jij kan bewijzen dat het leed verwaarloosbaar is dan is het toch einde discussie lijkt mij.. maar bewijs het maar.
Rustig aan.
pi_103450471
quote:

[..]

Mij hoor je niet zeggen dat ik vind dat ritueel onverdoofd slachten een ramp is voor een dier.
Ik vind een goed leven van een dier belangrijker dan de laatste seconden van een dier.

Jij gaf echter aan dat je vond dat iedereen zelf mocht weten hoe hij dat doet.
En ik vind dat, ook ritueel slachten, wel aan duidelijk regels verbonden moet zijn.
Je kan een dier ook met satéhprikkers doden als dat je geloof is, daarom ging ik tegen jouw "mag ik zelf weten" in.
pi_103450491
quote:

[..]

Zullen we jou ook even onverdoofd ritueel slachten? :D Even kijken of je het dan ook niet onnodig lijden noemt.
pi_103450544
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:46 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Zullen we jou ook even onverdoofd ritueel slachten? :D Even kijken of je het dan ook niet onnodig lijden noemt.
Goh, die hebben we nog niet eerder gehoord in dit soort topics.
pi_103450618
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:47 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Goh, die hebben we nog niet eerder gehoord in dit soort topics.
Draai de zaken om en kijk dan of mensen nog steeds zo bagatelliseren.
pi_103450699
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:48 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Nee dan krijg je gewoon geen antwoord
Rustig aan.
pi_103450700
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:46 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:48 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Zullen we jou ook even verdoofd slachten? :D Even kijken of je het dan niet onnodig lijden noemt?
  zondag 23 oktober 2011 @ 13:50:11 #168
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_103450763
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:45 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Als jij kan bewijzen dat het leed verwaarloosbaar is dan is het toch einde discussie lijkt mij.. maar bewijs het maar.
Dat heb ik in de post die je quote uitgelegd.
pi_103450765
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:49 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

[..]

Zullen we jou ook even verdoofd slachten? :D Even kijken of je het dan niet onnodig lijden noemt?
Als ik moest kiezen doe het dan maar verdoofd ja :) Als je per definitie iets tegen slachten hebt eet je maar geen vlees.
Rustig aan.
  zondag 23 oktober 2011 @ 13:50:44 #170
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_103450799
De zoveelste onnodige discussie over religie.

Dierenrechten > religie.

Zo simpel is het.

*stopt volgen*
pi_103450827
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:49 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

[..]

Ik ben tegen elke vorm van slachten, onverdoofd of verdoofd. Ben dan ook een vegetarier. Niet zo snel oordelen graag ;)
  zondag 23 oktober 2011 @ 13:52:37 #172
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_103450955
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:46 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Mij hoor je niet zeggen dat ik vind dat ritueel onverdoofd slachten een ramp is voor een dier.
Ik vind een goed leven van een dier belangrijker dan de laatste seconden van een dier.

Jij gaf echter aan dat je vond dat iedereen zelf mocht weten hoe hij dat doet.
En ik vind dat, ook ritueel slachten, wel aan duidelijk regels verbonden moet zijn.
Je kan een dier ook met satéhprikkers doden als dat je geloof is, daarom ging ik tegen jouw "mag ik zelf weten" in.
Niemand zal een dier onnodig laten lijden tenzij je ziek in je hoofd bent. daar ben ik dan ook op tegen.
Ik ken dan ook geen een ander dier dat zijn prooi onnodig laat lijden, tenzij het een jong dier is dat oefent op de jacht.
pi_103451010
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:50 schreef betyar het volgende:

[..]

Dat heb ik in de post die je quote uitgelegd.
Ik vind het niet genuanceerd genoeg sorry... Geef eens aan hoeveel stress zo een dier heeft bij een slachthuis en wat de precieze verschillen zijn in die ervaring van stress.. valt misschien wetenschappelijk te bewijzen door cortisol spiegels etc te analyseren? Weet ik het, maar dit is voor mij geen bewijs.
Rustig aan.
pi_103451034
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:52 schreef betyar het volgende:

[..]

Niemand zal een dier onnodig laten lijden tenzij je ziek in je hoofd bent. daar ben ik dan ook op tegen.
Onnodig is een subjectief begrip he? Sommige mensen vinden het onverdoofd doorsnijden van dieren onnodig lijden, en anderen weer niet.
pi_103451087
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:51 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Ik ben tegen elke vorm van slachten, onverdoofd of verdoofd. Ben dan ook een vegetarier. Niet zo snel oordelen graag ;)
Planten hebben ook gevoel, is onlangs bij onderzoek aangetoond.
pi_103451227
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:54 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Planten hebben ook gevoel, is onlangs bij onderzoek aangetoond.
I know. Fruitariers eten dat ook niet.
  zondag 23 oktober 2011 @ 13:56:53 #177
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_103451294
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:53 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Ik vind het niet genuanceerd genoeg sorry... Geef eens aan hoeveel stress zo een dier heeft bij een slechthuis en wat de preciese verschillen zijn in die ervaring van stress.. valt misschien wetenschappelijk te bewijzen door cortisol spiegels etc te analyseren? Weet ik het, maar dit is voor mij geen bewijs.
Zo'n dier ervaart al stress zodra ze op transport gaan. Dat heeft niks te maken met de manier van slachten. op het moment van slachten zal door goed gereedschap het beest de minste pijn hebben. Maar wie zegt dat een beest niks meer voelt als het is verdoofd d.m.v. stroomstoten of een pin in de schedel? Allemaal speculaties gebaseerd op onderbuikgevoelens.
pi_103451339
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:56 schreef betyar het volgende:

[..]

Zo'n dier ervaart al stress zodra ze op transport gaan. Dat heeft niks te maken met de manier van slachten. op het moment van slachten zal door goed gereedschap het beest de minste pijn hebben. Maar wie zegt dat een beest niks meer voelt als het is verdoofd d.m.v. stroomstoten of een pin in de schedel? Allemaal speculaties gebaseerd op onderbuikgevoelens.
Bij een stroomstoot is het beest toch praktisch hersendood?
Rustig aan.
  zondag 23 oktober 2011 @ 13:58:08 #179
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_103451369
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:53 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Onnodig is een subjectief begrip he? Sommige mensen vinden het onverdoofd doorsnijden van dieren onnodig lijden, en anderen weer niet.
Daarom is heel die wet en de discussie daarop gebaseerd op onderbuikgevoelens. Schrappen die wet.
pi_103451423
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:58 schreef betyar het volgende:

[..]

Daarom is heel die wet en de discussie daarop gebaseerd op onderbuikgevoelens. Schrappen die wet.
Is het niet zo dat het eten van dieren op onderbuikgevoelens gebasseerd is? We hebben immers geen dieren nodig om ons van voedstel voorzien; zat andere dingen die we kunnen eten. Maar het vlees is lekker en we zijn sterker dan dieren, dus vermoorden die handel maar..?
  zondag 23 oktober 2011 @ 13:59:30 #181
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_103451432
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:57 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Stroomstoot is het beest toch praktisch hersendood?
En dat weet je zeker? Het beest is ook hersendood als de hersenen worden gescheiden van het lichaam.
pi_103451448
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:59 schreef betyar het volgende:

[..]

En dat weet je zeker? Het beest is ook hersendood als de hersenen worden gescheiden van het lichaam.
Onzin.
Rustig aan.
  zondag 23 oktober 2011 @ 14:02:07 #183
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_103451538
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:59 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Is het niet zo dat het eten van dieren op onderbuikgevoelens gebasseerd is? We hebben immers geen dieren nodig om ons van voedstel voorzien; zat andere dingen die we kunnen eten. Maar het vlees is lekker en we zijn sterker dan dieren, dus vermoorden die handel maar..?
Nog zo'n goede dooddoener, wat wil je dan eten? Vlees heeft bouwstoffen die de mens nodig heeft, vele producten zijn afhankelijk van dieren.
  zondag 23 oktober 2011 @ 14:02:54 #184
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_103451589
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:59 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Onzin.
Dat weet je zeker?
pi_103451639
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 14:02 schreef betyar het volgende:

[..]

Dat weet je zeker?
Uhhuh, als jouw keel doorgesneden word ben je daar nog bewust van totdat het laatste stukje zenuw aan die kant is afgesneden.. vervolgens is er nog genoeg bloed in je hoofd om +- 8 sec bij bewustzijn te zijn.

Bij guillotines hielden ze niet voor niks dat hoofd zo omhoog om te tonen aan het publiek :)
Durf zelfs te stellen dat je oogspieren het nog gewoon doen.

En dat is gewoon onnodig denk ik
Rustig aan.
pi_103451764
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 14:02 schreef betyar het volgende:

[..]

Nog zo'n goede dooddoener, wat wil je dan eten? Vlees heeft bouwstoffen die de mens nodig heeft, vele producten zijn afhankelijk van dieren.
Dat zit ook in andere producten.
pi_103451844
Ach hoelang wonen de joden in Nederland, duizenden jaren? Nooit een probleem geweest dat ritueel slachten. En natuurlijk mag de bio-industrie lekker doorgaan, ga dat maar eerst afschaffen, maar helaas kost dat heel erg veel geld. Maar ja lekker moslims pesten, Henk en Ingrid zijn weer tevreden en gaan weer vandaag lekker een biefstukje uit de bio-industrie eten.
pi_103451871
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:59 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

De aarde zou met een 75% kleinere veestapel wel veel beter afzijn, daar ben ik het met je eens.
Vlees is ontzettend belastend voor het milieu, alleen al als je kijkt naar de plaatsen waar we het voer vandaan halen en hoeveel water en planten er nodig zijn voor een kilo vlees.

Ik word niet vegetarisch maar ik vind 1 of 2x per week een stukje vlees meer dan genoeg.
  zondag 23 oktober 2011 @ 14:09:05 #189
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_103451886
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 14:03 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Uhhuh, als jouw keel doorgesneden word ben je daar nog bewust van totdat het laatste stukje zenuw aan die kant is afgesneden.. vervolgens is er nog genoeg bloed in je hoofd om +- 8 sec bij bewustzijn te zijn.
De keel wordt in minder dan 1 sec. doorgesneden. Zenuwen zijn verbroken en er komt geen bloed meer in de hersenen, het bloed zal tijdens het doorsnijden al de hersenen grotendeels verlaten, iets met rondpompen en zwaartekracht.

quote:
Bij guillotines hielden ze niet voor niks dat hoofd zo omhoog om te tonen aan het publiek :)
Durf zelfs te stellen dat je oogspieren het nog gewoon doen.
Ooit gehoord van stuiptrekkingen?
pi_103451996
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 14:08 schreef Doler12 het volgende:
Ach hoelang wonen de joden in Nederland, duizenden jaren? Nooit een probleem geweest dat ritueel slachten. En natuurlijk mag de bio-industrie lekker doorgaan, ga dat maar eerst afschaffen, maar helaas kost dat heel erg veel geld. Maar ja lekker moslims pesten, Henk en Ingrid zijn weer tevreden en gaan weer vandaag lekker een biefstukje uit de bio-industrie eten.
Ik haat die drog-redenaties, ja er moet aan allebei iets gedaan worden... het een is geen excuus voor het ander..
Rustig aan.
  zondag 23 oktober 2011 @ 14:11:55 #191
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_103452031
quote:
3s.gif Op zondag 23 oktober 2011 14:06 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Dat zit ook in andere producten.
Dierenresten? Dat klopt.
pi_103452052
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 14:08 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

De aarde zou met een 75% kleinere veestapel wel veel beter afzijn, daar ben ik het met je eens.
Vlees is ontzettend belastend voor het milieu, alleen al als je kijkt naar de plaatsen waar we het voer vandaan halen en hoeveel water en planten er nodig zijn voor een kilo vlees.

Ik word niet vegetarisch maar ik vind 1 of 2x per week een stukje vlees meer dan genoeg.
Dit dus. Helemaal mee eens.
pi_103452092
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 14:09 schreef betyar het volgende:

[..]

De keel wordt in minder dan 1 sec. doorgesneden. Zenuwen zijn verbroken en er komt geen bloed meer in de hersenen, het bloed zal tijdens het doorsnijden al de hersenen grotendeels verlaten, iets met rondpompen en zwaartekracht.

[..]

Ooit gehoord van stuiptrekkingen?
Er is nog bloed in de hersenen en de oogspieren werken volgens mij niet via een bepaald hersendeel dat afgesneden is van je bewustzijn.
Rustig aan.
pi_103452110
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 14:11 schreef betyar het volgende:

[..]

Dierenresten? Dat klopt.
Klopt ook. Het is moeilijk om op alles te laten. Echter is er een verschil tussen

- 5x per week vlees op je bord te hebben omdat je vindt dat dieren minderwaardig zijn en dierenvlees tot de mens toebehoort
- of je eet 1x per week vlees puur om je voedingspatroon af te wisselen.
  zondag 23 oktober 2011 @ 14:19:18 #195
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_103452377
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 14:13 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Klopt ook. Het is moeilijk om op alles te laten. Echter is er een verschil tussen

- 5x per week vlees op je bord te hebben omdat je vindt dat dieren minderwaardig zijn en dierenvlees tot de mens toebehoort
- of je eet 1x per week vlees puur om je voedingspatroon af te wisselen.
Mijn voedingspatroon afwisselen? De energie die uit vlees komt heb ik elke dag nodig, het verbrand veel vlugger op de menselijke activiteiten dan energie uit planten.
pi_103452466
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 14:19 schreef betyar het volgende:

[..]

Mijn voedingspatroon afwisselen? De energie die uit vlees komt heb ik elke dag nodig, het verbrand veel vlugger op de menselijke activiteiten dan energie uit planten.
Hier heb ik ook mijn twijfels bij... In vlees zitten vooral eiwitten... dat is een opbouwende/herstelende stof en niet een verbrandingsstof.
Rustig aan.
  zondag 23 oktober 2011 @ 14:28:08 #197
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_103452855
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 14:21 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Hier heb ik ook mijn twijfels bij... In vlees zitten vooral eiwitten... dat is een opbouwende/herstelende stof en niet een verbrandingsstof.
Eiwitten die we vlug nodig hebben, als wij ons lichaam gebruiken beschadigen en herstellen we spieren.
Als we op plantaardig voedsel konden leven stonden we heel de dag in de wei met een dubbele maag gras op te braken en stonden ons ogen wat verder uit elkaar om gevaren te kunnen zien.
pi_103452948
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 14:28 schreef betyar het volgende:

[..]

Eiwitten die we vlug nodig hebben, als wij ons lichaam gebruiken beschadigen en herstellen we spieren.
Als we op plantaardig voedsel konden leven stonden we heel de dag in de wei met een dubbele maag gras op te braken en stonden ons ogen wat verder uit elkaar om gevaren te kunnen zien.
Ja, dus je bent het met me eens dat je het voornamelijk niet gebruikt als verbrandingsstof :')

Krampachtig je gelijk proberen te halen en daardoor wijs proberen te doen maar eigenlijk je stelling veranderen is wat je aan het doen bent... Atleast zo ervaar ik het.
Rustig aan.
pi_103453014
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:52 schreef betyar het volgende:
Niemand zal een dier onnodig laten lijden tenzij je ziek in je hoofd bent.
En daar gaat het dus om. Waarom wordt bij dat ritueel het dier persé NIET verdoofd? Ik maak dus op dat het lijden van een dier onderdeel is van het ritueel. En daar ben ik op tegen.

Als deze wet niet serieus genomen wordt, wordt het welzijn van het dier in het algemeen niet serieus genomen.
  zondag 23 oktober 2011 @ 14:35:17 #200
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_103453243
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 14:29 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Ja, dus je bent het met me eens dat je het voornamelijk niet gebruikt als verbrandingsstof :')

Krampachtig je gelijk proberen te halen en daardoor wijs proberen te doen maar eigenlijk je stelling veranderen is wat je aan het doen bent... Atleast zo ervaar ik het.
Je gebruikt het wel voornamelijk voor verbranding, immers is voedsel de brandstof van het lichaam, een lichaam gebouwd om te jagen wel te verstaan. Ons lichaam is niet gebouwd om heel de dag stil te gaan staan in de wei.
pi_103453312
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 14:35 schreef betyar het volgende:

[..]

Je gebruikt het wel voornamelijk voor verbranding, immers is voedsel de brandstof van het lichaam, een lichaam gebouwd om te jagen wel te verstaan. Ons lichaam is niet gebouwd om heel de dag stil te gaan staan in de wei.
Dus... Ga je bio leren. Eiwitten zijn een herstellende stof, opbouwende stof, spieren etc, beschadigingen herstellen... dan heb je glucose wat je voornamelijk gebruikt voor verbranding.
Maar what the hack zoek zelf ergens op hoe het allemaal werkt.
Rustig aan.
  zondag 23 oktober 2011 @ 14:38:54 #202
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_103453404
quote:
1s.gif Op zondag 23 oktober 2011 14:30 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

En daar gaat het dus om. Waarom wordt bij dat ritueel het dier persé NIET verdoofd? Ik maak dus op dat het lijden van een dier onderdeel is van het ritueel. En daar ben ik op tegen.

Als deze wet niet serieus genomen wordt, wordt het welzijn van het dier in het algemeen niet serieus genomen.
Hoe weet je dat het beest lijdt? Onderbuikgevoelens.
  zondag 23 oktober 2011 @ 14:44:33 #203
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_103453647
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 14:36 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Dus... Ga je bio leren. Eiwitten zijn een herstellende stof, opbouwende stof, spieren etc, beschadigingen herstellen... dan heb je glucose wat je voornamelijk gebruikt voor verbranding.
Klopt excuses daarvoor, ik bedoel dan ook het complete plaatje van vlees van eiwitten tot vitamines.
Maar dat doet nog niet af van het feit dat de mens geen lichaam heeft om heel de dag in de wei te gaan staan grazen onder het mom we hebben geen vlees nodig.
pi_103453937
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 14:36 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Je kan kippen (of ganzen/eenden/struisvogels) houden en de eieren opeten.
Heb je ook je dierlijke eiwit binnen en die kip legt z'n eieren toch wel.
En anders zijn er wel boeren die de eieren van hun vrijlopende kippen aan de weg verkopen.
Je legt 2 euro in het bakje en je hebt een doosje met 10 overheerlijke scharreleieren :)
pi_103453998
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 14:52 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Je kan kippen houden en de eieren opeten.
Heb je ook je dierlijke eiwit binnen en die kip legt z'n eieren toch wel.
En anders zijn er wel boeren die de eieren van hun vrijlopende kippen aan de weg verkopen.
Je legt 2 euro in het bakje en je hebt een doosje met 10 overheerlijke scharreleieren :)
^O^
Ik bedoel maar, er is best iets mogelijk
Rustig aan.
pi_103454211
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 04:41 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Het is binnen een minuut compleet van de wereld, dat wil zeggen, als de slacht goed gaat.
De enge filmpjes hierover gaan meestal over hele slechte slachters, die hun werk niet naar behoren doen, dan kan het wel tot 10 minuten duren idd, maar een reguliere slacht die fout gaat is niet minder gruwelijk en ook niet minder langdurig.

Bij een nette slacht is er weinig verschil, gaat het eerder om een verschil van seconden dan om minuten.
En mensen moeten eens ophouden met denken dat de verdoofde slacht ontwikkeld is om dierenleed te verkomen, dat is niet waar. Het is ontwikkeld om sneller te kunnen werken, effectiever te zijn.

Een varken die stikt in co2 slaapt niet zachtjes en vredig in, die snakt naar adem en raakt in paniek, een kip die aan de poten in de machine gehangen wordt om door een bak water die onder stroom staat te gaan met de kop hangt daar niet gelukzalig, het varken dat vaak meerdere stroomstoten krijgt draait zich niet op zijn rug om zich op zijn buikje te laten kriebelen met de stroomstok.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_103454319
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 14:59 schreef erodome het volgende:

[..]

Het is binnen een minuut compleet van de wereld, dat wil zeggen, als de slacht goed gaat.
De enge filmpjes hierover gaan meestal over hele slechte sachters, die hun werk niet naar behoren doen, dan kan het wel tot 10 minuten duren idd, maar een reguliere slacht die fout gaat is niet minder gruwelijk en ook niet minder langdurig.

Bij een nette slacht is er weinig verschil, gaat het eerder om een verschil van seconden dan om minuten.
En mensen moeten eens ophouden met denken dat de verdoofde slacht ontwikkeld is om dierenleed te verkomen, dat is niet waar. Het is ontwikkeld om sneller te kunnen werken, effectiever te zijn.

Een varken die stikt in co2 slaapt niet zachtjes en vredig in, die snakt naar adem en raakt in paniek, een kip die aan de poten in de machine gehangen wordt om door een bak water die onder stroom staat te gaan met de kop hangt daar niet gelukzalig, het varken dat vaak meerdere stroomstoten krijgt draait zich niet op zijn rug om zich op zijn buikje te laten kriebelen met de stroomstok.
Als ritueel slachten daadwerkelijk diervriendelijker zou zijn dan is dit toch gewoon aantoonbaar of ben ik gek?
Rustig aan.
  zondag 23 oktober 2011 @ 15:02:37 #208
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_103454331
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 14:59 schreef erodome het volgende:

[..]

De enge filmpjes hierover gaan meestal over hele slechte slachters, die hun werk niet naar behoren doen, dan kan het wel tot 10 minuten duren idd, maar een reguliere slacht die fout gaat is niet minder gruwelijk en ook niet minder langdurig.

Helemaal mee eens.
pi_103454336
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 15:02 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Als ritueel slachten daadwerkelijk diervriendelijker zou zijn dan is dit toch gewoon aantoonbaar of ben ik gek?
Het is niet diervriendelijker, het is ook niet minder diervriendelijk.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_103454446
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 15:02 schreef erodome het volgende:

[..]

Nou als je een varken laat stikken dan is dat wellicht minder prettig dan een doorgesneden keel...

Maar als je buiten bewustzijn gestroomstoot wordt dan lijkt mij dat wel degelijk prettiger.
Rustig aan.
pi_103454568
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 15:02 schreef erodome het volgende:

[..]

Maar wat vind jij er nou van dat er sommige users zijn die dieren minderwaardig vinden aan mensen en met de gedachte lopen dat dierenleed voor een ritueel gerectificeerd is?
Rustig aan.
pi_103454599
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 15:05 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Nou als je een varken laat stikken dan is dat wellicht minder prettig dan een doorgesneden keel...

Maar als je buiten bewustzijn gestroomstoot wordt dan lijkt mij dat wel degelijk prettiger.
Varkens worden dan ook niet door moslims geslacht, dat gaat ook niet zomaar via de rituele manier.
Die krijg je niet in 1 snede neer, daar is geen enorm bloedruk verlies wat ze out laat gaan.

Slachten is niet prettig, zo simpel is het, zolang dat in de perken wordt gehouden, er gelet wordt op of de dieren niet teveel stress hebben of te lang lijden zie ik het probleem niet.
10 minuten is veelste gortig, dat kan beter, maar alles rond een minuut is gewoon goed, ook verdoofde slacht gaat vaak niet sneller dan dat.
pi_103454665
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 15:09 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Maar wat vind jij er nou van dat er sommige users zijn die dieren minderwaardig vinden aan mensen en met de gedachte lopen dat dierenleed voor een ritueel gerectificeerd is?
Daar ben ik het niet mee eens, voor mij zijn dieren niet in die mate minderwaardig.
Maar ik ben en blijf meer voor een goede certificering en controle voor rituele slacht, dat het echt netjes volgens de regels gaat waardoor er veel oog is voor het welzijn van het dier en de slacht zo netjes en snel mogelijk gebeurd.

Maar wat mij betrefd mag de gehele industriele slacht onder de loep worden genomen.
pi_103454840
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 15:12 schreef erodome het volgende:
Maar wat mij betrefd mag de gehele industriele slacht onder de loep worden genomen.
Vind ik ook wel... en gewoon de beste oplossing, als het onderlinge verschil tussen deze 2 slachten verwaarloosbaar is heb ik ook niks tegen die slacht, maar daar ben ik niet bepaald door overtuigd.
Rustig aan.
pi_103459692
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 15:17 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Vind ik ook wel... en gewoon de beste oplossing, als het onderlinge verschil tussen deze 2 slachten verwaarloosbaar is heb ik ook niks tegen die slacht, maar daar ben ik niet bepaald door overtuigd.
Want?
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
pi_103460195
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 13:34 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Bolkensteijn, (de politicus, niet de user op Fok!),
Die naamsverwarring is goed te voorkomen. Bolkesteijn is de user, Bolkestein is de VVD-coryfee.
pi_103460667
Aangezien bij elke fatsoenlijke religie het lijden van dieren moet worden geminimaliseerd als je hen dan toch al slacht voor het vlees weegt het dierenwelzijn veel zwaarder dan de cultuur die verbonden is aan die religie.
Ik snap niet hoe hier überhaupt volgens sommigen een discussie over mogelijk is.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_103460725
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 17:19 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Want?
Omdat ik genoeg vertrouwen heb in ons systeem om te bedenken dat er wél over nagedacht is.

Maargoed maybe ben ik daar naïef in
Rustig aan.
pi_103461152
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 17:45 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Omdat ik genoeg vertrouwen heb in ons systeem om te bedenken dat er wél over nagedacht is.

Maargoed maybe ben ik daar naïef in
Als ik dit lees moet ik steeds denken aan een intervieuw met de minister van landbouw(vorige kabinet), die met droge ogen zat te beweren dat ze zeker wist dat kippen het hartstikke goed hadden en dat kuikentjes vriendelijk afgemaakt werden.
Ze was waarschijnlijk vergeten hoe het eraan toe gaat met de hakselaar voor haankuikens ;)
pi_103461271
Ik heb het idee dat de meesten hierboven nog nooit een dier hebben geslacht.
Ik dus wel. Als ik vroeger kippen, ganzen of kalkoenen slachtte sloeg ik op een hakblok hun kop eraf.
Dat was toen de meest humane manier.
Nu er betere manieren zijn en men de dieren eerst verdoofd, moeten die betere methoden zo goed mogelijk worden toegepast. Dat spreekt vanzelf.
Religie mag nooit een reden zijn om onnodig dieren te martelen. Ik kan me ook niet voorstellen dat er een goede God bestaat die het leuk vind dat zijn schepselen, ter meerdere eer en glorie van hem, gemarteld worden.
Maar er zijn ongetwijfeld mensen die met veel plezier martelen.
pi_103461301
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 17:54 schreef erodome het volgende:

[..]

Als ik dit lees moet ik steeds denken aan een intervieuw met de minister van landbouw(vorige kabinet), die met droge ogen zat te beweren dat ze zeker wist dat kippen het hartstikke goed hadden en dat kuikentjes vriendelijk afgemaakt werden.
Ze was waarschijnlijk vergeten hoe het eraan toe gaat met de hakselaar voor haankuikens ;)
Tjah... Ik heb geen idee hoe het er aan toe gaat en ik weet ook wel zeker dat het beter kan. Ik denk alleen niet dat ritueel slachten de betere methode is, hoewel ik mits het onderlinge verschil redelijk verwaarloosbaar is zou ik het wel laten toestaan.. niks met geloof te maken dit verder, dat staat op de 2e plaats.. dierenwelzijn daar moet het om draaien.
Rustig aan.
pi_103461798
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 17:56 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Tjah... Ik heb geen idee hoe het er aan toe gaat en ik weet ook wel zeker dat het beter kan. Ik denk alleen niet dat ritueel slachten de betere methode is, hoewel ik mits het onderlinge verschil redelijk verwaarloosbaar is zou ik het wel laten toestaan.. niks met geloof te maken dit verder, dat staat op de 2e plaats.. dierenwelzijn daar moet het om draaien.
Daarom ben ik ook meer voor een goed keurmerk met een goede controle erachter.
Ritueel vlees zou dan eco vlees worden, waarbij rust en geduld rond de slacht de boventoon voeren, dieren met zo min mogelijk stress en dat soort zaken.
pi_103462048
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 17:56 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Hier kan je zien hoe ''wij'' bijvoorbeeld een kip behandelen en slachten, beter kijk
je het hele filmpje dan weet je wat je eet als je GEEN biologisch vlees eet,
als je alleen ''onze verdoofde'' slacht wilt zien moet je vanaf minuut 6 kijken.

en als je echt meer wilt weten of het verschil tussen wel of niet ritueel dan kan je een
heleboel info en filmpjes hier bekijken

De Bio-industrie

edit: het is jammer dat de meeste foto's niet meer werken in dat topic, maar
je kan de ellende ook hier zien.

http://www.wakkerdier.nl/vee-industrie/megastallen
pi_103462517
Kippenhemel @ 8minuten :)
Rustig aan.
pi_103463002
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 17:56 schreef Truffelvarken het volgende:
Ik heb het idee dat de meesten hierboven nog nooit een dier hebben geslacht.
Ik dus wel. Als ik vroeger kippen, ganzen of kalkoenen slachtte sloeg ik op een hakblok hun kop eraf.
Dat was toen de meest humane manier.
Nu er betere manieren zijn en men de dieren eerst verdoofd, moeten die betere methoden zo goed mogelijk worden toegepast. Dat spreekt vanzelf.
Religie mag nooit een reden zijn om onnodig dieren te martelen. Ik kan me ook niet voorstellen dat er een goede God bestaat die het leuk vind dat zijn schepselen, ter meerdere eer en glorie van hem, gemarteld worden.
Maar er zijn ongetwijfeld mensen die met veel plezier martelen.
Vreemd genoeg, is juist het kop gelijk afhakken nog steeds de humane manier om kippen, ganzen of kalkoenen te slachten.
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 14:57:43 #226
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_103543071
quote:

[..]

Waarom zou een onderdeel van een ritueel niet onnodig kunnen zijn? Of waarom zou het hele ritueel niet onrechtvaardig kunnen zijn? Geldt dat argument ook voor vrouwenbesnijdenis? Het is essentieel onderdeel van het ritueel, dus niet onnodig?

We ontzeggen een groep mensen hun recht op vrouwenbesnijdenis, omdat we hun ritueel niet op vinden wegen tegen het leed dat anderen hiermee aan wordt gedaan. Dat is een utilitaristische argumentatie. Die argumentatie valt eenvoudig door te trekken naar de dieren: We ontzeggen een groep mensen hun recht op onverdoofd slachten, omdat hun recht niet opweegt tegenover het onnodige extra leed dat ze bij dieren veroorzaken.
I am a black hole shitting into the void
pi_103543560
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 14:57 schreef Gimmick het volgende:
Waarom zou een onderdeel van een ritueel niet onnodig kunnen zijn? Of waarom zou het hele ritueel niet onrechtvaardig kunnen zijn? Geldt dat argument ook voor vrouwenbesnijdenis? Het is essentieel onderdeel van het ritueel, dus niet onnodig?
Voor mensen hanteer ik duidelijk andere normen dan voor dieren. Mensen moeten altijd elkaars lichaam met rust laten tenzij iemand er mee instemt dat dat niet gebeurd. Bij vrouwenbesnijdenis is dat meestal niet het geval omdat het om kinderen gaat.
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 15:36:13 #228
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_103544270
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 15:13 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Voor mensen hanteer ik duidelijk andere normen dan voor dieren. Mensen moeten altijd elkaars lichaam met rust laten tenzij iemand er mee instemt dat dat niet gebeurd. Bij vrouwenbesnijdenis is dat meestal niet het geval omdat het om kinderen gaat.
Dan komt daar dus je argumentatie op neer. Dat onverdoofd slachten uit maakt van een ritueel is dus geen rechtvaardiging van onverdoofd slachten. Fijn dat we dat helder hebben.

Ik hanteer voor dieren ook andere normen dan voor mensen, maar wel vind ik dat we aan dieren verplicht zijn om waar mogelijk leed te voorkomen. Het leed dat bij onverdoofd slachten komt kijken is makkelijk weg te nemen: door verdoofd te slachten. Het belang op minder leed vind ik een groter belang dan het uitvoeren van een ritueel. Dat is een liberale gedachtegang.

Mocht je overigens echt van mening zijn dat mensen elkaars lichaam met rust moeten laten tenzij iemand er mee instemt, betekent dat ook dat je net als ik tegen jongensbesnijdenis bent. Maar dat staat weer haaks op je eerdere argumentatie dat je minderheden wilt beschermen. Het blijft lastig een zuivere liberaal te zijn.
pi_103544440
Maar verdoofd slachten is helemaal niet ontwikkeld voor het dierenwelzijn, het is zo'n onoprecht argument en spreekt zo van een verromantisering van de slacht!
pi_103544825
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 15:36 schreef Gimmick het volgende:
Dan komt daar dus je argumentatie op neer. Dat onverdoofd slachten uit maakt van een ritueel is dus geen rechtvaardiging van onverdoofd slachten. Fijn dat we dat helder hebben.
Nee, want dat gaat over dieren en niet over mensen. Jij gaat er vanuit dat een norm die ik voor mij zelf hanteer daarmee ook in alle gevallen geldt, dat is onjuist. In het geval van mensen wordt de norm om aan een ritueel vast te houden beperkt door de norm dat ik wil dat mensen elkaar lichaam met rust laten. En die norm staat dus boven de norm dat mensen aan eigen rituelen vast mogen houden. De norm gerelateerd aan mensen die ik hanteer is dus in het geheel niet van toepassing op gevallen met dieren want de norm geldt alleen in gevallen waarbij het om mensen gaat.

quote:
Mocht je overigens echt van mening zijn dat mensen elkaars lichaam met rust moeten laten tenzij iemand er mee instemt, betekent dat ook dat je net als ik tegen jongensbesnijdenis bent. Maar dat staat weer haaks op je eerdere argumentatie dat je minderheden wilt beschermen. Het blijft lastig een zuivere liberaal te zijn.
Het staat er niet haaks op, want het past perfect binnen de hogere norm die ik hanteer dat mensen andere mensen met rust moeten last tenzij iemand anders aangeeft. Wat je doet is denken dat ik slechts een norm hanteer, dat is natuurlijk onzin, het betreft een heel netwerk waarbij sommige normen door andere normen beperkt worden. In het geval van dieren zijn er een stuk minder beperkende normen bij mij dan bij mensen.
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 16:32:54 #231
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_103546396
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 15:52 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Nee, want dat gaat over dieren en niet over mensen. Jij gaat er vanuit dat een norm die ik voor mij zelf hanteer daarmee ook in alle gevallen geldt, dat is onjuist. In het geval van mensen wordt de norm om aan een ritueel vast te houden beperkt door de norm dat ik wil dat mensen elkaar lichaam met rust laten. En die norm staat dus boven de norm dat mensen aan eigen rituelen vast mogen houden. De norm gerelateerd aan mensen die ik hanteer is dus in het geheel niet van toepassing op gevallen met dieren want de norm geldt alleen in gevallen waarbij het om mensen gaat.

Het ging mij om het argument: 'Onverdoofd slachten is gerechtvaardigd, want het is onderdeel van een belangrijk ritueel'. Je geeft zelf al aan dat dit argument geen stand houdt als bij het leed geen dieren maar mensen betrokken zijn. Als jijzelf niet overtuigd wordt door iemand die besnijdenis wil verdedigen met het argument 'besnijdenis is gerechtvaardigd, want onderdeel van een belangrijk ritueel', waarom zou je met een soort gelijk beroep op rituelen dan wel 'ons' kunnen overtuigen? Voor jou is een heilig ritueel niet heilig. Voor 'ons' ook niet. Jij trekt de grens bij mensenleed, 'wij' bij dierenleed.

quote:
Het staat er niet haaks op, want het past perfect binnen de hogere norm die ik hanteer dat mensen andere mensen met rust moeten last tenzij iemand anders aangeeft. Wat je doet is denken dat ik slechts een norm hanteer, dat is natuurlijk onzin, het betreft een heel netwerk waarbij sommige normen door andere normen beperkt worden. In het geval van dieren zijn er een stuk minder beperkende normen bij mij dan bij mensen.
Oké, dan blijf je inderdaad zuiver in je redenatie. Het verschil blijft dan het belang dat we hechten aan dierenleed, en bij de moeilijke vraag wat dierenleed nu precies is.
pi_103648249
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 16:32 schreef Gimmick het volgende:

[..]

Het ging mij om het argument: 'Onverdoofd slachten is gerechtvaardigd, want het is onderdeel van een belangrijk ritueel'. Je geeft zelf al aan dat dit argument geen stand houdt als bij het leed geen dieren maar mensen betrokken zijn. Als jijzelf niet overtuigd wordt door iemand die besnijdenis wil verdedigen met het argument 'besnijdenis is gerechtvaardigd, want onderdeel van een belangrijk ritueel', waarom zou je met een soort gelijk beroep op rituelen dan wel 'ons' kunnen overtuigen? Voor jou is een heilig ritueel niet heilig. Voor 'ons' ook niet. Jij trekt de grens bij mensenleed, 'wij' bij dierenleed.

[..]

Oké, dan blijf je inderdaad zuiver in je redenatie. Het verschil blijft dan het belang dat we hechten aan dierenleed, en bij de moeilijke vraag wat dierenleed nu precies is.
Nee, godsdienstvrijheid impliceert inderdaad niet dat alles toegestaan is. Dat er grenzen zijn aan de godsdienstvrijheid impliceert echter niet dat elke inperking van de godsdienstvrijheid dus ook meteen ok is. En in het geval van ritueel slachten is het dat niet.

Vrijheid van religie of levensovertuiging is een grondrecht, en daarmee een van de fundamentele rechten in onze samenleving. Die kun je alleen inperken op basis van zeer zwaarwegende redenen. Een inperking van deze vrijheid moet onder meer voldoen aan het criterium van proportionaliteit. Twee religies in NL de mogelijkheid ontzeggen hun religie te belijden is een nogal grove inperking van de godsdienstvrijheid. Daar staat dan tegenover een potentiële winst op het gebied van dierenwelzijn die behoorlijk minimaal is.

Waarom potentiëel? Omdat wetenschappers het er niet over eens zijn of een dier langer lijdt bij rituele slacht. Waarom een minimale winst? Omdat de wetenschappers het er wel over eens zijn dat áls een dier bij rituele slacht langer lijdt, dit zich beperkt tot maximaal 25 seconden voor schapen en andere dieren, en tot 45 seconden voor runderen, allereerst. Ten tweede: omdat de t hoeveelheid ritueel geslacht vee in NL slechts 0,2% van de totale hoeveelheid geslacht vee in NL uitmaakt.

Dus nogmaals: een potentiële marginale winst op het gebied van dierenwelzijn tegenover een grote schade voor religieuze minderheden. Dat is dus NOGAL buitenproportioneel. Dit was overigens ook het oordeel van de Raad van State, die negatief over het wetsvoorstel adviseerde. Daarbij was een andere motivering dat dieren geen rechtssubjecten zijn, maar (speciale) rechtsobjecten. Ze hebben geen rechten zoals mensen dat hebben. Uiteraard hebben we wel een zorgplicht jegens dieren. Juridisch gezien is het daarmee zeer problematisch om 'rechten' van dieren (of: onze zorgplicht tegenover hen) te laten prevaleren boven mensenrechten. Nu ben ik een groot voorstander van dierenwelzijn en daarmee zeer begaan, dus ik vind onze zorgplicht zeer veel waard. Maar je kunt je afvragen of het ook een grote schending van een fundamenteel mensenrecht waard is.

Woorden als rituele marteling etc. die ik ook hier voorbij zie komen zijn overigens belachelijke overdrijvingen die de discussie enorm sturen en tot gevolg hebben dat deze op emotie wordt gevoerd in plaats van op ratio.

Tot slot vind ik het gewoon allemaal uitermate hypocriet. Ja, dat er in de bioindustrie nog veel meer dierenleed plaatsvindt is in zichzelf geen argument om niets te doen aan een kleiner potentieel leed. Maar: het kardinale verschil in deze is dat de ene bevolkingsgroep de andere bevolkingsgroep de les leest mbt dierenwelzijn, dit terwijl die ene bevolkingsgroep (wij dus) nog veel slechter om gaan met dierenwelzijn als je het gehele proces in acht neemt. Een beetje alsof Kim Jong-il ons gaat vertellen dat ons systeem niet democratisch genoeg vindt, en hij ons om die reden wil verbieden x of y te doen, terwijl hij zelf vrolijk doorgaat op de huidige voet in zijn eigen land. Uitermáte hypocriet.

Daarbij vind ik ook dat heel veel Nederlanders zich in deze discussie ontpoppen tot gelegenheids-dierenvrienden. Want o wee als het vlees in NL 1,5 keer zo duur zou worden zodat het dierenwelzijn in de bio-industrie eens fundamenteel verbeterd kan worden. Waarom is dat nog niet gebeurd denk je? Omdat het een groot deel van de Nederlanders geen flikker kan schelen, en omdat ze er de ogen voor sluiten. Maar als je éigen goedkope lapje vlees niet in het geding is, dan is iedereen ineens uitermate begaan met het dierenwelzijn en is onverdoofde slacht HET probleem en barbaars, etc. Zoals ik zeg: dat komt nogal opportunistisch over.

Moslims en joden die ritueel slachten hebben voorts op zijn minst nog religieuze op dierenwelzijn gerichte regels, en dus een zekere levensovertuiging als reden. Voor het veel grotere dierenleed wat wij veroorzaken hebben we geen enkel excuus behalve onze gulzigheid: de wens naar een goedkoop lapje vlees. En dan noemen wij moslims en joden barbaren en dierenmishandelaars, primitief etc... Wie verdient er hier nu werkelijk dat stempel? Er is slechts één joodse slager in NL. Joden betalen 2-3 keer zoveel voor dat vlees dan wij voor ons reguliere bio-industrie vlees, omdat het nu eenmaal veel meer tijd kost om kosher te slachten: het dier wordt individueel de ruimte binnengeleid (want mag geen andere dode dieren zien), wordt zo rustig mogelijk gehouden (vlees van gestresste dieren is niet kosher), en wordt handmatig door een vakman die een opleiding van meer dan 4 jaar heeft met één messnede om het leven gebracht. Joden rijden speciaal naar amsterdam voor dat stukje vlees. Je kunt er van alles van vinden, maar dat getuigt wel van een bereidheid moeite te doen voor wat zij als juist geslacht vlees zien; de gemiddelde Nederlander is een stuk gemakszuchtiger.
Denn was schwer ist, ist auch schön, gut, groß (Beethoven)
// wandelende paradox //
pi_103648654
Ik vraag me overigens af of iedereen die zo fanatiek tegen rituele slacht is dus ook nog nooit een broodje kebab heeft gegeten. Ik ga er vanuit dat de tegenstanders dit uit principe nooit hebben gegeten, noch zullen eten, vanwege de grote bezwaren die zij hebben tegen die 'rituele marteling'?
// wandelende paradox //
pi_103648684
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 22:48 schreef cinnamon_M het volgende:
Ik vraag me overigens af of iedereen die zo fanatiek tegen rituele slacht is dus ook nog nooit een broodje kebab heeft gegeten. Ik ga er vanuit dat de tegenstanders dit uit principe nooit hebben gegeten, noch zullen eten, vanwege de grote bezwaren die zij hebben tegen die 'rituele marteling'?
Is dat allemaal zo ritueel geslacht dan?
Rustig aan.
pi_103648819
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 22:42 schreef cinnamon_M het volgende:
Dus nogmaals: een potentiële marginale winst op het gebied van dierenwelzijn tegenover een grote schade voor religieuze minderheden. Dat is dus NOGAL buitenproportioneel.
Dit vind ik zo een stomme redenatie.. Die marginale winst gaat over onnodig dierenleed, ieder beetje helpt, dus gewoon aanpakken die hap.
Alsjeblieft, onnodig dierenleed is nooit gerechtvaardigd, of zeg ik gekke dingen? (O wacht, daar zijn dus mensen het over oneens ''omdat de mens hoger staat dan het dier''.)
Rustig aan.
pi_103649502
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 22:50 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Dit vind ik zo een stomme redenatie.. Die marginale winst gaat over onnodig dierenleed, ieder beetje helpt, dus gewoon aanpakken die hap.
Alsjeblieft, onnodig dierenleed is nooit gerechtvaardigd, of zeg ik gekke dingen? (O wacht, daar zijn dus mensen het over oneens ''omdat de mens hoger staat dan het dier''.)
Dus feitelijk vindt jij dat het recht op vrijheid van levensovertuiging (let wel: niet enkel religie, maar simpelweg levensovertuiging) geen drol waard is? Immers, de reden van inperking hoeft helemaal niet zwaarwegend te zijn, dat mag ook een marginale potentiële winst zijn. Nou prima, schaf dan maar dat hele grondrecht af.
// wandelende paradox //
pi_103649573
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 22:48 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Is dat allemaal zo ritueel geslacht dan?
In lang niet alle zaken, maar uiteraard wel in een flink aantal.
Overigens snap ik niet dat je me dit moet vragen als je zo begaan bent met dierenleed, er zo van overtuigd bent dat rituele slacht zoveel dierenleed veroorzaakt en dus zo'n enorme tegenstander bent van rituele slacht. Dan zoek je dat toch uit?
// wandelende paradox //
pi_103649704
Sowieso is het principe van proportionaliteit een basisbeginsel als het gaat om wetgeving; als ik een wet wil instellen die conflicteert met een bepaald recht dan moet de winst die de wet oplevert wel opwegen tegen de inperking van dat recht. We zouden in een vreselijk land leven als dat niet gebeurde. Dus ik begrijp totaal niet dat je dit punt zomaar wegwuift.
// wandelende paradox //
pi_103649719
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 23:02 schreef cinnamon_M het volgende:

[..]

In lang niet alle zaken, maar uiteraard wel in een flink aantal.
Overigens snap ik niet dat je me dit moet vragen als je zo begaan bent met dierenleed, er zo van overtuigd bent dat rituele slacht zoveel dierenleed veroorzaakt en dus zo'n enorme tegenstander bent van rituele slacht. Dan zoek je dat toch uit?
Nergens gezegd, ik heb het over je die redenatie die hier gehanteerd wordt dat ''dat kleine beetje extra dierenleed wel gerechtvaardigd is voor een geloof''
Rustig aan.
pi_103649776
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 23:04 schreef cinnamon_M het volgende:
Sowieso is het principe van proportionaliteit een basisbeginsel als het gaat om wetgeving; als ik een wet wil instellen die conflicteert met een bepaald recht dan moet de winst die de wet oplevert wel opwegen tegen de inperking van dat recht. We zouden in een vreselijk land leven als dat niet gebeurde. Dus ik begrijp totaal niet dat je dit punt zomaar wegwuift.
Als 80% moslim zou zijn in Nederland zou de impact groter zijn maar dan zou het juist niet verboden worden lijkt mij...
Rustig aan.
pi_103649910
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 23:01 schreef cinnamon_M het volgende:

[..]

Dus feitelijk vindt jij dat het recht op vrijheid van levensovertuiging (let wel: niet enkel religie, maar simpelweg levensovertuiging) geen drol waard is? Immers, de reden van inperking hoeft helemaal niet zwaarwegend te zijn, dat mag ook een marginale potentiële winst zijn. Nou prima, schaf dan maar dat hele grondrecht af.
Gezamenlijke levensovertuiging praten we over, en als we gezamenlijk vinden dat religie dierenleed niet rectificeert dan moeten we dan toch gewoon fijn doorvoeren... als ik er geen afkeer van zou hebben zou ik er geen mening over hebben.. daar ben ik wel eerlijk in.
Rustig aan.
pi_103650003
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 23:05 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Nergens gezegd, ik heb het over je die redenatie die hier gehanteerd wordt dat ''dat kleine beetje extra dierenleed wel gerechtvaardigd is voor een geloof''
Deze hele zin geeft aan waar het vaak misgaat in het debat. Het draait om een klein beetje dierenleed dat afgewogen wordt tegenover een fundamenteel grondrecht, niet tegenover een geloof.

Door de afweging te maken tussen dierenleed en geloof krijgen we hier een subjectieve discussie; iedereen die niet gelooft en persoonlijk geloof onzin vindt, vindt dierenleed uiteraard belangrijker dan religie: immers, als atheïst is religie voor mij persoonlijk helemaal geen drol waard. Maar het gaat er in deze niet om wat ik persoonlijk van religie vind; het gaat erom dat ondanks dat ik religie onzin vind die mensen wel recht hebben om volgens hun eigen overtuiging te leven. En dát recht is wél heel erg belangrijk - ook voor mij.

Vrijheid van levensovertuiging is niet bedacht om te beschermen wat een meerderheid geen probleem vindt, maar juist om te beschermen wat een meerderheid mishaagt en tegen de borst stuit.
// wandelende paradox //
  donderdag 27 oktober 2011 @ 23:10:51 #243
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_103650062
quote:
14s.gif Op zondag 23 oktober 2011 02:47 schreef CaptainCookie het volgende:

[..]

Want buiten pvda en vvd bestaat er niets :') _________________!
pi_103650093
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 23:08 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Gezamenlijke levensovertuiging praten we over, en als we gezamenlijk vinden dat religie dierenleed niet rectificeert dan moeten we dan toch gewoon fijn doorvoeren... als ik er geen afkeer van zou hebben zou ik er geen mening over hebben.. daar ben ik wel eerlijk in.
We praten helemaal niet over een gezamenlijke levensovertuiging; dat grondrecht is er nu juist om minderheden te beschermen, zodat ook hij die niet een levensovertuiging heeft die de meerderheid heeft zijn overtuiging kan belijden. En dus niet onderdrukt wordt door de meerderheid.
// wandelende paradox //
pi_103650104
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 23:09 schreef cinnamon_M het volgende:

[..]

Deze hele zin geeft aan waar het vaak misgaat in het debat. Het draait om een klein beetje dierenleed dat afgewogen wordt tegenover een fundamenteel grondrecht, niet tegenover een geloof.

Door de afweging te maken tussen dierenleed en geloof krijgen we hier een subjectieve discussie; iedereen die niet gelooft en persoonlijk geloof onzin vindt, vindt dierenleed uiteraard belangrijker dan religie: immers, als atheïst is religie voor mij persoonlijk helemaal geen drol waard. Maar het gaat er in deze niet om wat ik persoonlijk van religie vind; het gaat erom dat ondanks dat ik religie onzin vind die mensen wel recht hebben om volgens hun eigen overtuiging te leven. En dát recht is wél heel erg belangrijk - ook voor mij.

Vrijheid van levensovertuiging is niet bedacht om te beschermen wat een meerderheid geen probleem vindt, maar juist om te beschermen wat een meerderheid mishaagt en tegen de borst stuit.
Hey hey, ik zeg laat ze fijn geloven, maar ik zeg nee tegen extra dierenleed rectificeren door je geloof... net zozeer als andere onnodige dingen die naar mijn weten niet goed te praten zijn.. als ze er niemand mee hebben zijn ze vrij te doen wat ze willen.
Rustig aan.
pi_103650220
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 23:11 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Hey hey, ik zeg laat ze fijn geloven, maar ik zeg nee tegen extra dierenleed rectificeren door je geloof... net zozeer als andere onnodige dingen die naar mijn weten niet goed te praten zijn.. als ze er niemand mee hebben zijn ze vrij te doen wat ze willen.
Ja daar hebben ze wat aan. 'Geloof maar fijn wat je wil, zolang je maar niks doet waar ik het toevallig niet mee eens ben'. Jij vindt rituele slacht onnodig, omdat je niet gelooft. Een moslim vindt het wel nodig. Ik krijg de indruk dat je vindt dat jouw mening in deze er meer toe doet dan die van een moslim. Dus mogen we onze mening over het belang van rituele slacht maar gewoon aan de religieuze minderheid opleggen. Klassiek voorbeeld van dictatuur van de meerderheid.
// wandelende paradox //
pi_103650262
Dictatuur van de meerderheid noemt je het... Nee, ik mag ook geen mensen vermoorden.. is dat dictatuur van de meerderheid?

Dit gaat mij puur om dierenrechten vs privileges voor gelovigen, en op het 2e heb ik sowieso iets.. gelovigen zijn gelijk aan andere mensen, klaar.

Ik bekijk het niet eens vanuit gelovig oogpunt wist je dat? Maar die moeten een privilege krijgen op mijn mening, daar heb ik iets tegen. Ik vind dat een geloof zich aan moet passen aan de wet ja, en zolang het zich daar binnen weet te houden mogen ze van mij alles doen.

Of als die extra dierenleed te verwaarlozen is, wat al geopperd is in dit topic, dan zou ik het ook fijn willen laten toestaan.. Maar dierenleed goedpraten met religie daar kots ik over :@

[ Bericht 37% gewijzigd door kingtoppie op 27-10-2011 23:28:47 ]
Rustig aan.
pi_103650312
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 23:15 schreef kingtoppie het volgende:
Dictatuur van de meerderheid noemt je het... Nee, ik mag ook geen mensen vermoorden.. is dat dictatuur van de meerderheid?
Heb je mijn post begrepen? Ik krijg de indruk van niet. Zo wel, kun je dan uitleggen wat deze opmerking met mijn post te maken heeft?
// wandelende paradox //
pi_103650356
(vergeef me mijn felheid. Ik heb al in veel debatten over dit onderwerp geparticipeerd, heb er een sterke mening over en ben inmiddels misschien wat ongeduldig in de discussie)
// wandelende paradox //
pi_103650435
quote:
Dus mogen we onze mening over het belang van rituele slacht maar gewoon aan de religieuze minderheid opleggen. Klassiek voorbeeld van dictatuur van de meerderheid.
Jij stelt dat als de meerderheid zijn wil aan iemand oplegt dat het een dictatuur van de meerderheid wordt...
Rustig aan.
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 00:19:25 #251
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_103653643
Je druk maken over de laatste 5 seconden van een stervend dier. Als je echt wat wil bereiken en dan zal iedereen je de hand reiken, zeker de Moslims, zorg je er voor dat dieren gewoon een beter leven hebben. :')

:{²

[ Bericht 1% gewijzigd door BansheeBoy op 28-10-2011 00:33:23 ]
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_103660325
quote:

[..]

Maar waarom weet je dan niet of je kabab of shoarma halal is?
Als het je echt wat had kunnen schelen had je dat natuurlijk al jaren niet meer gegeten behalve wanneer je zeker was dat het verdoofd geslacht was.

Maar ik zie teveel mensen die met een broodje kebab van de turk in hun hand brullen over halal slacht, dat vind ik raar.
Zeg niet dat jij dat doet, maar om even een overduidelijk vb te geven.
Net zoals mensen die gillen over rituele marteling omtrent slacht, maar dezelfde dag nog even een kilo goedkope kip kopen, de plofkippen, kippenveger, hakselaar of gaskamer voor kuikens, de manier van kippen slachten is blijkbaar niet erg.
pi_103662846
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 10:05 schreef erodome het volgende:

[..]

Als het je echt wat had kunnen schelen had je dat natuurlijk al jaren niet meer gegeten behalve wanneer je zeker was dat het verdoofd geslacht was.

Maar ik zie teveel mensen die met een broodje kebab van de turk in hun hand brullen over halal slacht, dat vind ik raar.
Net zoals mensen die gillen over rituele marteling omtrent slacht, maar dezelfde dag nog even een kilo goedkope kip kopen, de plofkippen, kippenveger, hakselaar of gaskamer voor kuikens, de manier van kippen slachten is blijkbaar niet erg.
Ja, dat is precies ook wat ik zie en wat ik in een eerdere post 'gelegenheidsdierenvrienden' noemde. Je alleen drukmaken over dieren als het gaat om rituele slacht. Ik krijg het idee dat het in de discussie helemaal niet over dieren gaat, maar dat er iets anders achter zit: niet-gelovigen die het idee dat je op een bepaalde manier zou slachten 'alleen maar omdat dat in een of ander boekje staat' zo belachelijk vinden dat het maar verboden moet worden.

Maarja, als we alles maar gaan verbieden wat iemand belachelijk vindt, of onnodig... Dan zijn we ver van huis.
// wandelende paradox //
pi_103662865
quote:
15s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 00:19 schreef BansheeBoy het volgende:
Je druk maken over de laatste 5 seconden van een stervend dier. Als je echt wat wil bereiken en dan zal iedereen je de hand reiken, zeker de Moslims, zorg je er voor dat dieren gewoon een beter leven hebben. :')

Eensch.
// wandelende paradox //
pi_103662907
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 23:18 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Jij stelt dat als de meerderheid zijn wil aan iemand oplegt dat het een dictatuur van de meerderheid wordt...
Nee, niet automatisch. Ik stel dat als de meerderheid ongelimiteerd zijn wil aan de minderheid oplegt, zonder rekening te houden met de behoeftes van die minderheid, er sprake is van een dictatuur van de meerderheid.
// wandelende paradox //
pi_103663111
quote:

[..]

Wat ik hierboven zei, met 'het gaat helemaal niet (alleen) om de dieren' zie ik ook in deze opmerking. Het probleem is niet dat dieren misschien meer lijden an sich, het probleem is dat dieren misschien meer lijden ten behoeve van een religie. En dat vinden veel mensen niet kunnen/mogen. Terwijl dat onze zaak helemaal niet is. Sterker nog, het is een omkering van een van onze grondbeginselen: dat juist als iemand iets doet vanuit een bepaalde levensovertuiging, we voorzichtiger moeten zijn met het verbieden van die handelingen, omdat iemands vrijheid zijn levensovertuiging te belijden gerespecteerd moet worden.
// wandelende paradox //
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 13:24:27 #257
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_103666866
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 22:42 schreef cinnamon_M het volgende:

[..]

Nee, godsdienstvrijheid impliceert inderdaad niet dat alles toegestaan is. Dat er grenzen zijn aan de godsdienstvrijheid impliceert echter niet dat elke inperking van de godsdienstvrijheid dus ook meteen ok is. En in het geval van ritueel slachten is het dat niet.

Vrijheid van religie of levensovertuiging is een grondrecht, en daarmee een van de fundamentele rechten in onze samenleving. Die kun je alleen inperken op basis van zeer zwaarwegende redenen. Een inperking van deze vrijheid moet onder meer voldoen aan het criterium van proportionaliteit. Twee religies in NL de mogelijkheid ontzeggen hun religie te belijden is een nogal grove inperking van de godsdienstvrijheid. Daar staat dan tegenover een potentiële winst op het gebied van dierenwelzijn die behoorlijk minimaal is.

Waarom potentiëel? Omdat wetenschappers het er niet over eens zijn of een dier langer lijdt bij rituele slacht. Waarom een minimale winst? Omdat de wetenschappers het er wel over eens zijn dat áls een dier bij rituele slacht langer lijdt, dit zich beperkt tot maximaal 25 seconden voor schapen en andere dieren, en tot 45 seconden voor runderen, allereerst. Ten tweede: omdat de t hoeveelheid ritueel geslacht vee in NL slechts 0,2% van de totale hoeveelheid geslacht vee in NL uitmaakt.

Dus nogmaals: een potentiële marginale winst op het gebied van dierenwelzijn tegenover een grote schade voor religieuze minderheden. Dat is dus NOGAL buitenproportioneel. Dit was overigens ook het oordeel van de Raad van State, die negatief over het wetsvoorstel adviseerde. Daarbij was een andere motivering dat dieren geen rechtssubjecten zijn, maar (speciale) rechtsobjecten. Ze hebben geen rechten zoals mensen dat hebben. Uiteraard hebben we wel een zorgplicht jegens dieren. Juridisch gezien is het daarmee zeer problematisch om 'rechten' van dieren (of: onze zorgplicht tegenover hen) te laten prevaleren boven mensenrechten. Nu ben ik een groot voorstander van dierenwelzijn en daarmee zeer begaan, dus ik vind onze zorgplicht zeer veel waard. Maar je kunt je afvragen of het ook een grote schending van een fundamenteel mensenrecht waard is.

Woorden als rituele marteling etc. die ik ook hier voorbij zie komen zijn overigens belachelijke overdrijvingen die de discussie enorm sturen en tot gevolg hebben dat deze op emotie wordt gevoerd in plaats van op ratio.
Je argumentatie komt neer op:
- Godsdiensvrijheid is een grondrecht
- Dieren hebben een andere rechtspositie

Complimenten voor je onderbouwing, maar het zijn beide nogal praktische punten en minder principiële punten. Godsdienstvrijheid is inderdaad een grondrecht en daarom worden er vele uitzonderingen voor gemaakt. Ik ben het daarmee sowieso oneens. Ik vind dat godsdienst geen uitzonderingspositie verdient. Sterker nog: het liefst zie ik elke verwijzing naar godsdienst in de grondwet verdwijnen. Dat betekent niet dat ik tegen het uitoefenen van religie ben. Ik vind dat de overige bepalingen (vrijheid van meningsuiting, vrijheid van vereniging) voldoende garantie bieden voor de uitvoering van welke godsdienst dan ook. Wel verdwijnt de uitzonderingspositie.

Wat dat is het geval: er zijn slachtregels waaraan iedereen zich moet houden tenzij je een beroep doet op religie. Waarom is dat? Omdat religie in de grondwet beschermt is. Waarom verdient religie die extra bescherming? Die weeffout moet mijn inziens uit de grondwet. Dat de raad van state op basis van diezelfde grondwet mogelijk anders oordeelt, overtuigt mij dus niet.

Je tweede punt is inderdaad ook belangrijk. Dieren hebben momenteel een andere rechtspositie. Ook dit is weer een praktisch argument, waarbij ik zeg: dan wordt het dus hoogtijd om de rechtspositie van dieren aan te passen. Dier en mens zijn niet gelijkwaardig, maar we hebben wel belangrijke overeenkomsten. Die overeenkomsten zouden de basis voor onze houding ten opzichte van dieren moeten zijn - niet de verschillen.

De grondwet komt uit een tijd waarbij religie belangrijker wordt gevonden dan dierenrechten. Over godsdienstvrijheid zijn drie artikelen te vinden. Over dierenrechten wordt niets gezegd. Niet geheel toevallig komen dieren er in vrijwel elke religie er bekaaid vanaf (de mens staat immers centraal). Als je op basis van dat document blijft kijken naar dierenrechten, staan de dieren al met 3-0 achter.

quote:
Tot slot vind ik het gewoon allemaal uitermate hypocriet. Ja, dat er in de bioindustrie nog veel meer dierenleed plaatsvindt is in zichzelf geen argument om niets te doen aan een kleiner potentieel leed. Maar: het kardinale verschil in deze is dat de ene bevolkingsgroep de andere bevolkingsgroep de les leest mbt dierenwelzijn, dit terwijl die ene bevolkingsgroep (wij dus) nog veel slechter om gaan met dierenwelzijn als je het gehele proces in acht neemt. Een beetje alsof Kim Jong-il ons gaat vertellen dat ons systeem niet democratisch genoeg vindt, en hij ons om die reden wil verbieden x of y te doen, terwijl hij zelf vrolijk doorgaat op de huidige voet in zijn eigen land. Uitermáte hypocriet.

Daarbij vind ik ook dat heel veel Nederlanders zich in deze discussie ontpoppen tot gelegenheids-dierenvrienden. Want o wee als het vlees in NL 1,5 keer zo duur zou worden zodat het dierenwelzijn in de bio-industrie eens fundamenteel verbeterd kan worden. Waarom is dat nog niet gebeurd denk je? Omdat het een groot deel van de Nederlanders geen flikker kan schelen, en omdat ze er de ogen voor sluiten. Maar als je éigen goedkope lapje vlees niet in het geding is, dan is iedereen ineens uitermate begaan met het dierenwelzijn en is onverdoofde slacht HET probleem en barbaars, etc. Zoals ik zeg: dat komt nogal opportunistisch over.

Moslims en joden die ritueel slachten hebben voorts op zijn minst nog religieuze op dierenwelzijn gerichte regels, en dus een zekere levensovertuiging als reden. Voor het veel grotere dierenleed wat wij veroorzaken hebben we geen enkel excuus behalve onze gulzigheid: de wens naar een goedkoop lapje vlees. En dan noemen wij moslims en joden barbaren en dierenmishandelaars, primitief etc... Wie verdient er hier nu werkelijk dat stempel? Er is slechts één joodse slager in NL. Joden betalen 2-3 keer zoveel voor dat vlees dan wij voor ons reguliere bio-industrie vlees, omdat het nu eenmaal veel meer tijd kost om kosher te slachten: het dier wordt individueel de ruimte binnengeleid (want mag geen andere dode dieren zien), wordt zo rustig mogelijk gehouden (vlees van gestresste dieren is niet kosher), en wordt handmatig door een vakman die een opleiding van meer dan 4 jaar heeft met één messnede om het leven gebracht. Joden rijden speciaal naar amsterdam voor dat stukje vlees. Je kunt er van alles van vinden, maar dat getuigt wel van een bereidheid moeite te doen voor wat zij als juist geslacht vlees zien; de gemiddelde Nederlander is een stuk gemakszuchtiger.
Hierin heb je voor een groot gedeelte gelijk. Er spelen absoluut hypocriete sentimenten en de bio-industrie is een veel groter probleem. Iedereen die tegen religieus slachten is maar wel bio-industrievlees eet is hypocriet bezig. Overigens wordt vaak gedaan alsof dieren die voor religieuze slacht worden gebruikt een veel beter leven hebben gehad. Dat is misschien soms het geval, maar in de meeste gevallen is het gewoon een bio-industrie dier.
pi_103667511
quote:
waarbij ik zeg: dan wordt het dus hoogtijd om de rechtspositie van dieren aan te passen. Dier en mens zijn niet gelijkwaardig, maar we hebben wel belangrijke overeenkomsten. Die overeenkomsten zouden de basis voor onze houding ten opzichte van dieren moeten zijn - niet de verschillen.
Zwaai maar :W met je handje naar lekker goedkoop vlees!

Nee, dat willen ze niet doen in den haag, de wet aanpassen zodat dieren meer rechten krijgen. Dat gaat niet lukken binnen afzienbare tijd!
Dat zou namelijk echt zoden aan de dijk zetten!
pi_103674533
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 10:05 schreef erodome het volgende:

[..]

Je hebt wel een punt, hypocriete hond dat ik toch ben... toch vind ik het niet erg als de prijzen omhoog zouden gaan als er beter voor de dieren gezorgd zou worden, en toch het goedkoopste vlees kopen..

Ik probeer maar te zeggen dat de meeste mensen er zich gewoon niet bewust over zijn, zoals ik in dit geval.

(En ik blijf bij mijn standpunt dat religie dierenleed niet rectificeerd)
Rustig aan.
pi_103684967
quote:
15s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 00:19 schreef BansheeBoy het volgende:

Nee je druk maken over iets feitelijks zoals het extra onnodig lijden van een dier is onzinnig, maar je druk maken over wat een fictief verzonnen massa-moordend opperwezen wil is wel belangrijk :')
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_103685535
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 11:46 schreef cinnamon_M het volgende:

[..]

Wat ik hierboven zei, met 'het gaat helemaal niet (alleen) om de dieren' zie ik ook in deze opmerking. Het probleem is niet dat dieren misschien meer lijden an sich, het probleem is dat dieren misschien meer lijden ten behoeve van een religie. En dat vinden veel mensen niet kunnen/mogen. Terwijl dat onze zaak helemaal niet is. Sterker nog, het is een omkering van een van onze grondbeginselen: dat juist als iemand iets doet vanuit een bepaalde levensovertuiging, we voorzichtiger moeten zijn met het verbieden van die handelingen, omdat iemands vrijheid zijn levensovertuiging te belijden gerespecteerd moet worden.
Wat een TOTALE kolder. Met jouw redenatie kunnen we ook kannibalisme gaan goedpraten, pedofilie of om het even welk ongewenst gedrag. JUIST in een moderne rechtsstaat en democratie moeten wetten voor een ieder gelijk zijn en kan er NIET voor slechts voor de aanhangers van 2 van de 3.000 verzonnen godjes ter wereld een uitzondering gemaakt worden op wetten die voor iedereen gelden. Dat is pas willekeur.
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_103734720
quote:
10s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 20:58 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Nee je druk maken over iets feitelijks zoals het extra onnodig lijden van een dier is onzinnig, maar je druk maken over wat een fictief verzonnen massa-moordend opperwezen wil is wel belangrijk :')
Ach kom, kijk hier eens naar, miljoenen varkens worden zo "verdoofd" in nederland.
Dit is een keurig filmpje zelfs, waarbij er een expiriment wordt uitgevoerd, waarbij de dieren met rust en vriendelijkheid worden behandeld ipv het massa, snel snel werk bij de echte slacht.

Zo zacht die co2, ze slapen zo zachtjes in, er is in het geheel geen leed!
Echt de onverdoofde slacht is zoveel slechter, duurt wel even lang!

Kijk dan ook eens naar de kippenslacht, nee heel humaan, echt!
Dat runderen het redelijk goed hebben met hun pin ben ik het mee eens, dat gaat echt heel snel, maar dat gaat voor de meeste slachtdieren niet op.

In de praktijk verschilt het amper van elkaar, ik vind het ronduit hypocriet om ritueel onverdoofd als gruwelijk te zien en dit dan "humaan" te noemen, schijnheilig te doen dat co2 de dieren zachtjes in laat slapen, het is niet waar, co2 verdrijft zuurstof, de dieren stikken gewoon tot ze er bewusteloos bij neervallen.
pi_103734848
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 10:32 schreef erodome het volgende:

[..]

Ach kom, kijk hier eens naar, miljoenen varkens worden zo "verdoofd" in nederland.
Dit is een keurig filmpje zelfs, waarbij er een expiriment wordt uitgevoerd, waarbij de dieren met rust en vriendelijkheid worden behandeld ipv het massa, snel snel werk bij de echte slacht.

Zo zacht die co2, ze slapen zo zachtjes in, er is in het geheel geen leed!
Echt de onverdoofde slacht is zoveel slechter, duurt wel even lang!

Kijk dan ook eens naar de kippenslacht, nee heel humaan, echt!
Dat runderen het redelijk goed hebben met hun pin ben ik het mee eens, dat gaat echt heel snel, maar dat gaat voor de meeste slachtdieren niet op.

In de praktijk verschilt het amper van elkaar, ik vind het ronduit hypocriet om ritueel onverdoofd als gruwelijk te zien en dit dan "humaan" te noemen, schijnheilig te doen dat co2 de dieren zachtjes in laat slapen, het is niet waar, co2 verdrijft zuurstof, de dieren stikken gewoon tot ze er bewusteloos bij neervallen.
Not the point. Regels zijn regels en een uitzondering maken voor aanhangers van 2 van de 3.000 aanbeden goden is gewoon lachwekkende onzin.
"Het moet van mijn opperwezen" :')
pi_103735022
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 10:37 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Not the point. Regels zijn regels en een uitzondering maken voor aanhangers van 2 van de 3.000 aanbeden goden is gewoon lachwekkende onzin.
Maar het is wel hypocriet dan om andere dingen niet te verbieden.. maar alcohol is natuurlijk ook geen reden tot het legaal maken van drugs... nou ik ben het er niet mee eens, hypocriete onzin moet gewoon de deur uit geramd worden.
Rustig aan.
pi_103735187
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 10:37 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Er zijn vele manieren van slachten, verdoofde slacht is NIET ontwikkeld voor de diervriendelijkheid, maar om het geheel zo effectief mogelijk te laten verlopen, om sneller meer dieren te kunnen slachten.

Onverdoofde slacht is gewoon een andere manier van slachten, het is niet beter, het is niet slechter en moet net als reguliere slacht heel goed in het oog gehouden worden of mensen zich wel aan de regels houden.

Het gaat niet om iedereen dezelfde regels, want dat is nu ook niet het geval binnen verdoofde slacht, er zijn vele verschillende methoden die allemaal hun eigen regelvoering kennen, er is geen eenheid daarin.
We mogen ook haankuikentjes zo onverdoofd in de hakselaar mikken, wat met zoveel tegelijk gaat dat het met zeer grote regelmaat voorkomt dat die kuikentjes niet snel dood gaan, maar dat er gewoon een stukje van ze afgehakt wordt en ze langzaam gesmoord worden en leegbloeden tussen de gehakte resten van hun soortgenootjes.

Kijk het filmpje maar, geheel onverdoofd, maar dat mag wel blijkbaar, kortom, het is niet waar dat er algehele regels zijn en een algeheel verbod op onverdoofd, dit mag namelijk wel, ook als verdoofde rituele slacht verboden is.
pi_103755013
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 10:52 schreef erodome het volgende:
Kijk het filmpje maar, geheel onverdoofd, maar dat mag wel blijkbaar, kortom, het is niet waar dat er algehele regels zijn en een algeheel verbod op onverdoofd, dit mag namelijk wel, ook als verdoofde rituele slacht verboden is.
quote:
GEZONDHEIDS- EN WELZIJNSWET VOOR DIEREN (Gwwd)

Artikel 44

8.Het slachten zonder voorafgaande bedwelming mag slechts geschieden:

a. voor zover het betreft het slachten volgens de israëlitische ritus: door personen die daartoe door het Opperrabbinaat voor Nederland zijn gemachtigd, en

b. voor zover het betreft het slachten volgens de islamitische ritus: door personen die daartoe door de in het vijfde lid, onderdeel b, bedoelde organisaties zijn aangewezen, mits die personen daarvan door een schriftelijk bewijs aan de keuringsdierenarts hebben doen blijken.
"Mag slechts geschieden". Alle anderen mogen het dus niet.

Maar, idd, dit geldt alleen voor de dieren die eerder in de wet opgesomd worden.
pi_103757719
Waarom is verdoofd (niet echt verdoofd) slachten eigenlijk verplicht geworden in Nederland?
pi_103777108
quote:
3s.gif Op zondag 30 oktober 2011 19:52 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

[..]

"Mag slechts geschieden". Alle anderen mogen het dus niet.

Maar, idd, dit geldt alleen voor de dieren die eerder in de wet opgesomd worden.
Leuk dat dat daar staat, maar wat hebben de mannelijke kuikens daaraan die zo de hakselaar ingaan?

Het is gewoon niet zo zwart/wit, de "verdovings" manieren varieren, het gaat niet allemaal om die prachtige pin die echt in 1 klap het gevoelscentrum uitschakeld, de gas manier duurt een ruime halve minuut van stikken en paniek, de kippen worden eerst aan de poten in een machine gehangen, de weg tot de verdoving duurt lang(wat daarvoor gebeurd is ook gruwelijk, kippenveger of invangen, bij het vangen worden er poten en vleugels gebroken, een fiks deel komt dood of ernstig gewond aan bij de slacht), de verdoving zelf gaat lang niet altijd goed(waardoor de kip niet stilhangt en dus niet netjes de keel door krijgt). Elektro is vaak niet maar 1 schok, maar meerdere schokken bij grotere dieren, ook hier gaat het soms niet goed en komt een dier bij die al hangt.

Er zijn dus een heel aantal verschillende methoden, waarbij de een sneller gaat dan de ander, daarnaast pleuren we dan die kuikens levend in de gehaktmolen of we vergassen ze.

Het is niet eenduidig, je kan het niet zo snel hebben over onverdoofd versus verdoofd, elke methode moet je apart bekijken.
pi_103819233
erodome ik bewonder je doorzettingsvermogen maar als je even rondzapt op FOK
dan zie je dat de grootste ''dierenvrienden'' gewoon bij Mac Donald vreten :')
pi_103834182
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 04:54 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Dat was een beetje mijn idee.. je mag dit wel via de overheid spelen want het volk is dom :)
Rustig aan.
pi_105565215
quote:
Moslims en Joodse gemeenschap opgelucht na afwijzing slachtverbod

14-12-11 07:23 uur Het Contactorgaan Moslim Overheid en Nederlands-Israëlitisch Kerkgenootschap reageren opgelucht dat het verbod op rituele slacht dinsdagnacht niet door de Senaat kwam.
http://www.parool.nl/paro(...)g-slachtverbod.dhtml

Mensen die hun geloof en de primitiviteiten die daarbij horen plaatsen boven het dierenwelzijn. :|W
pi_105565250
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 04:54 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Of zelf radicaal vegetarisch zijn maar wel huisdieren houden en die vlees voeren :').
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_105568238
Heel naar weer om te ontdekken dat onze wijze mannen en vrouwen in de politiek kiezen voor een sprookjeswet boven een door ons allen in Nederland geregelde wetgeving.
Signature
pi_105568626
Ik denk dat de politici in nederland maar eens ritueel afgeslacht zouden moeten worden, pas DAN wordt het opeens verboden. Ze zijn gestoord, bang voor religie en vertegenwoordigen niet wat het volk wil, dat moge duidelijk zijn.De meeste mensen zijn tegen het dragen van bond, waarom zou ritueel slachten opeens wel mogen in de naam van een god die geneens bestaat? Inperken die godsdienst slavernij, die dieren zijn immers ook niet vrij, noch zijn de mensen die onder religie vallen vrij. Als deze mensen onze democratie niet erkennen, dan erkennen wij ook hun godsdienst niet. Slopen maar al die moskeeen. Die angshazen in de politiek zouden moeten kiezen voor wat menselijk is, en diervriendelijk , en niet voor een kut religie.
pi_105569217
quote:
Omdat zijn oud-collega's in de Eerste Kamer niets lijken te willen weten van een verbod op onverdoofd - ritueel - slachten, heeft oud-VVD-senator Robert de Haze Winkelman vandaag zijn lidmaatschap van de VVD opgezegd.

De Haze Winkelman (57) laat weten dat de VVD-fractie in de Eerste Kamer er bewust voor kiest om dierenmishandeling in stand te houden. Hij wil dat niet accepteren. Robert de Haze Winkelman zat van 1995 tot 1999 in de Eerste Kamer. Hij was 39 jaar lid van de VVD.

De afgelopen weken had De Haze Winkelman veel contact met de VVD-fractie in de Eerste Kamer. 'Maar dat heeft nergens toe geleid. Men heeft een andere afweging gemaakt. Er is gekozen voor godsdienstvrijheid en men gaat gemakshalve voorbij aan dierenwelzijn.'

Robert de Haze Winkelman vindt dierenwelzijn een 'heel belangrijk principieel punt'. Hij heeft geen enkel begrip voor de keuze van de VVD in deze kwestie: 'Godsdienstvrijheid mag nooit een alibi zijn om dieren te mishandelen.'
Hulde voor deze man, niet dat het veel zal veranderen maar de VVD laat gewoon zijn oren hangen naar de fundi's van de SGP die dan ook nog eens het verbod op basis van discriminatie willen doorvoeren.
  woensdag 14 december 2011 @ 12:00:52 #276
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_105570394
Welke regels staan er nog meer in de Thora, Bijbel of Koran?
En is het wenselijk om dat allemaal toe te staan vanwege de vrijheid van godsdienst?
Ik vind eigenlijk van niet.
pi_105570532
Prachtig _O_ toch goed dat we een Eerste Kamer hebben.
pi_105570650
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 11:21 schreef Ericr het volgende:

[..]

Hulde voor deze man, niet dat het veel zal veranderen maar de VVD laat gewoon zijn oren hangen naar de fundi's van de SGP die dan ook nog eens het verbod op basis van discriminatie willen doorvoeren.
Juist van een VVD'er (en ook D66 trouwens) verwacht ik dat hij/zij tegen een verbod op ritueel slachten is, dat heeft helemaal niks met de SGP te maken.
pi_105570669
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 11:01 schreef zetalore het volgende:
Ik denk dat de politici in nederland maar eens ritueel afgeslacht zouden moeten worden, pas DAN wordt het opeens verboden. Ze zijn gestoord, bang voor religie en vertegenwoordigen niet wat het volk wil, dat moge duidelijk zijn.De meeste mensen zijn tegen het dragen van bond, waarom zou ritueel slachten opeens wel mogen in de naam van een god die geneens bestaat? Inperken die godsdienst slavernij, die dieren zijn immers ook niet vrij, noch zijn de mensen die onder religie vallen vrij. Als deze mensen onze democratie niet erkennen, dan erkennen wij ook hun godsdienst niet. Slopen maar al die moskeeen. Die angshazen in de politiek zouden moeten kiezen voor wat menselijk is, en diervriendelijk , en niet voor een kut religie.
"Ze zijn gestoord, bang voor religie en vertegenwoordigen niet wat het volk wil"
1) Dat politici religie iets vinden om rekening mee te houden impliceert niet dat zij er bang voor zijn.
2) Religieuzen zijn volgens jou geen onderdeel van 'het volk'? Het is de taak van een politicus om met de gehele bevolking rekening te houden. Democratie is geen dictatuur van de meerderheid.

"Als deze mensen onze democratie niet erkennen, dan erkennen wij ook hun godsdienst niet. Slopen maar al die moskeeen"
Aha. Dus als je het ergens niet mee eens bent, dan erken je onze democratie niet en dan moet de overheid jou ook maar niet erkennen. Dat klinkt nogal dictatoriaal, vind je zelf niet? Jij vindt religie onzin en vindt dat god niet bestaat. Dat is prima. Maar jij lijkt te denken dat je de waarheid in pacht hebt en dat derhalve religieuzen dus ongelijk hebben en dan maar gemarginaliseerd mogen worden. Gevaarlijke gedachte. Stel je voor dat de religieuzen in de meerderheid zijn. Dan wil jij toch ook dat ze respecteren dat jij er anders over denkt? Of mogen zij van jou dan ook roepen "die achterlijke ketters, die erkennen de Waarheid niet, nou dan erkennen wij hen ook niet en hun vrijheid om niet naar de kerk te gaan ontnemen wij hen, want zij zijn dom dat ze niet inzien dat God bestaat!"?

Als jij in een dictatuur van de meerderheid wil leven, prima. Maar erg democratisch is die gedachte niet, dus ik zou niet zo hoog van de toren blazen over democratie niet erkennen. Verder zou enige mate van relativisme in plaats van blind zijn voor de mogelijkheid dat jouw gelijk niet absoluut is, en jouw waarheid niet 100% zeker, je zeker sieren.
// wandelende paradox //
pi_105570695
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 12:05 schreef Bolkesteijn het volgende:
Prachtig _O_ toch goed dat we een Eerste Kamer hebben.
:Y
Daar zijn eindelijk de argumenten op tafel gekomen die in de 2e kamer ondergesneeuwd waren.
// wandelende paradox //
pi_105571030
quote:
2s.gif Op woensdag 14 december 2011 12:00 schreef Flow3r het volgende:
Welke regels staan er nog meer in de Thora, Bijbel of Koran?
En is het wenselijk om dat allemaal toe te staan vanwege de vrijheid van godsdienst?
Ik vind eigenlijk van niet.
Nee, dat is niet per definitie wenselijk. Elk geval moet op zijn eigen merites beoordeeld worden, en wel om de volgende reden: in de extreme gevallen is het wel duidelijk of de balans doorslaat naar vrijheid van religie of andere fundamentele waarden. De key-question is: waar leg je de grens. Het is dus afhankelijk van waar in het spectrum het vraagstuk zich bevindt of de afweging ten gunste van vrijheid van religie komt of niet.

In het geval van ritueel slachten weegt vrijheid van godsdienst imo zwaarder, omdat a) het niet zeker is of het dier meer lijdt; b) de potentiële extra hoeveelheid lijden minimaal is (0-50 seconden); c) dierenwelzijn helemaal geen fundamentele waarde in onze samenleving is, getuige de bio-industrie en kiloknallers. Er is dus niet eens sprake van een fundamentele waarde versus vrijheid van religie; d) proportionaliteit: enorm weinig dieren worden ritueel geslacht & het potentiele extra leed is relatief klein, terwijl er het leed voor een groep gelovigen zeer groot is. Er is op andere vlakken veel meer te winnen als het gaat om dierenwelzijn, zonder dat dat gepaard gaat met zo'n groot 'verlies' voor een deel van onze bevolking.
// wandelende paradox //
  woensdag 14 december 2011 @ 12:52:06 #282
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_105571838
Ik had al eerder gezegd in een ander topic dat dit in strijd zou zijn met de vrijheid van Godsdienst. Gelukkig zagen ze dit in de Eerste Kamer ook. Ik vond het verbod op ritueel slachten maar symboolwetgeving net als 130 rijden op de snelweg. In mijn ogen is ook niet aangetoond dat ritueel slachten minder dieronvriendelijk is dan verdoofd slachten.
  woensdag 14 december 2011 @ 12:55:09 #283
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_105571923
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 12:09 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Juist van een VVD'er (en ook D66 trouwens) verwacht ik dat hij/zij tegen een verbod op ritueel slachten is, dat heeft helemaal niks met de SGP te maken.
En beide partijen zullen dan ook tegen het voorstel van Thieme stemmen volgende week, net zoals de PvdA. Samen met CDA, CU en SGP maakt dat een meerderheid. :).
  woensdag 14 december 2011 @ 13:01:51 #284
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_105572123
De reden dat het wordt afgeschoten door de Eerste Kamer is dat het gewoon een slecht wetsvoorstel is.

Het wetsvoorstel
- beperkt de godsdienstvrijheid te veel
- is symboolpolitiek, want de import wordt niet verboden. Bovendien betreft het een miniem deel van de totale slacht in Nederland
- bevat een amendement dat door de Tweede Kamer is toegevoegd, en onwerkbaar is. Slagers kunnen een ontheffing aanvragen voor 5 jaar als ze aan kunnen tonen dat ritueel slachten niet dieronvriendelijker is dan 'normaal' slachten. Een onderwerp waar geen wetenschappelijke consensus over is, terwijl er al miljoenen gestoken is in onderzoeken, moet dan dus door de ene koosjere slager in Nederland even aangetoond worden. Elke 5 jaar weer. Dat zal in de praktijk onhaalbaar zijn, en bovendien is er dan sprake van omgekeerde bewijslast.
pi_105572338
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 13:01 schreef freako het volgende:
De reden dat het wordt afgeschoten door de Eerste Kamer is dat het gewoon een slecht wetsvoorstel is.

Het wetsvoorstel
- is symboolpolitiek, want de import wordt niet verboden. Bovendien betreft het een miniem deel van de totale slacht in Nederland
- bevat een amendement dat door de Tweede Kamer is toegevoegd, en onwerkbaar is. Slagers kunnen een ontheffing aanvragen voor 5 jaar als ze aan kunnen tonen dat ritueel slachten niet dieronvriendelijker is dan 'normaal' slachten. Een onderwerp waar geen wetenschappelijke consensus over is, terwijl er al miljoenen gestoken is in onderzoeken, moet dan dus door de ene koosjere slager in Nederland even aangetoond worden. Elke 5 jaar weer. Dat zal in de praktijk onhaalbaar zijn, en bovendien is er dan sprake van omgekeerde bewijslast.
Misschien of zou het de joodse lobby zijn geweest? ;)
pi_105579070
quote:

Het wetsvoorstel
QFT.
// wandelende paradox //
pi_105579096
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 13:08 schreef Big-Ern het volgende:

[..]

Misschien of zou het de joodse lobby zijn geweest? ;)
Er is veel gelobbyd door tegenstanders, maar het zijn zeker niet allen joden en moslims die tegenstanders zijn. Ik heb ook gelobbyd en ben zo atheïstisch als wat.
// wandelende paradox //
pi_105584453
quote:

Het wetsvoorstel
Dus... onverdoofd ritueel slachten voor alle religies behalve (speciaal geselecteerde groepjes van) Jodendom en Islam verbieden is prima, geen probleem, cool (dit is namelijk al heel lang de huidige situatie) - maar onverdoofd ritueel slachten voor alle religies inclusief Jodendom en Islam verbieden is een te grote beperking van de godsdienstvrijheid ;) ?

Hoe wordt dit "te groot" dan precies gemeten ?

quote:
- is symboolpolitiek, want de import wordt niet verboden.
Eens.

quote:
Bovendien betreft het een miniem deel van de totale slacht in Nederland
Dat is natuurlijk niet relevant.

quote:
Wederom eens.
pi_105607620
Aan de andere kant, militairen worden ook onverdoofd geslacht, of erger..
Signature
pi_105608605
quote:

[..]

Precies, terwijl wij ze eerst hun hele leven hebben laten doorbrengen in een piepklein ruimtetje. Maar hey, we slachten wel verdoofd :')
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  donderdag 15 december 2011 @ 10:49:20 #291
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_105609115
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 10:29 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Precies, terwijl wij ze eerst hun hele leven hebben laten doorbrengen in een piepklein ruimtetje. Maar hey, we slachten wel verdoofd :')
Met dien verstande dat verdoving betekent: electrocutie, een pin door het hoofd , of bedwelming met CO2.
pi_105609164
quote:
2s.gif Op donderdag 15 december 2011 10:49 schreef freako het volgende:

[..]

Met dien verstande dat verdoving betekent: electrocutie, een pin door het hoofd , of bedwelming met CO2.
Maak daar maar bewusteloosheid door verstikking van bij co2, wat ook een minuut duurt, waarbij het langste voor een nette rituele slacht op 50 seconde staat.
pi_105609448
Indien Nederland ritueel slachten laat doorgaan in het kader van godsdienstvrijheid, dan valt er ook een lans te breken voor vrouwenbesnijdenis, het stenigen van homo's en het onthoofden van vrouwen die verkracht zijn.

Wel even voordien met de reli-slachters overleggen hoe het leed zoveel mogelijk beperkt kan worden dan graag.

Is godsdienstvrijheid trouwens 'hoger' dan alle andere wetgeving? Ik was altijd van mening van niet maar ik kan het mis hebben natuurlijk.
Of is deze wetgeving hieromheen wellicht zo een EU boven Nederland dingetje?
Signature
pi_105609553
Wat een ongelovelijke onzin om vrouwenbesnijdenis en steniging op 1 lijn te gooien met een geloofswetgeving rondom slachten die gericht is op een goede behandeling en pijn minimaliseren.
pi_105611249
Als ik jou was zou ik allang uitgediscussieerd zijn denk ik erodome...
Ik vind het hypocriet om een slachtmethode te verbieden die beter is dan enkele andere methodes, minder pijnlijk is dan andere methodes, zonder dat die andere methodes ook verboden worden.

En is dat niet gewoon wetenschappelijk te bewijzen ofzo? Het gaat toch helemaal nergens meer over als je de feiten gewoon voor je kunt laten spreken...
Rustig aan.
pi_105611376
quote:
14s.gif Op woensdag 14 december 2011 08:03 schreef du_ke het volgende:

[..]

Of zelf radicaal vegetarisch zijn maar wel huisdieren houden en die vlees voeren :').
In kattenvoer zit gewoon vlees ''afval'' dus als er meer mensen Biologisch vlees zouden eten
zouden ze hun geliefde kat dus ook gewoon Biologisch kattenvoer kunnen geven, in principe
hoeft dat helemaal niet duurder te zijn, maar dikke kans dat de fabrikanten het wél duurder zullen
maken.

In kattenvoer zit, hoe mooi verpakt ook, gewoon kadavers van koeien, kippen en varkens,
maar ook destructiedieren als honden en katten - ook zieke dieren.

Als je kijkt op etiketten zie je daar naast toevoegingen als vlees of vis vaak dingen staan als
'dierlijke bijproducten'.

Een term die alles dekt.
De reden hiervan is mogelijk de prijs, die de fabrikanten zo laag mogelijk willen houden omdat
de consument daarom vraagt.

Veel bedrijven willen zo goedkoop mogelijk produceren.
Vandaar dat er ook allerlei chemische toevoegingen in het voer gedaan worden.

Als je kijkt naar de stoffen die het voer lang houdbaar moeten maken, daar zitten (goedkope)
stoffen bij als ethoxiquine, dat in de landbouw als pesticide wordt gebruikt.
Deze stof mag in voedsel voor mensen niet worden gebruikt, maar wel in diervoeding.

Nog een goeie reden voor mensen met huisdieren zoals honden en katten om aan het Biologisch
vlees te gaan, hoe meer mensen er Biologisch vlees eten, hoe meer ''Biologisch afval''. :)

Gat in de markt (8>

Je zou je kat of hond dus eigenlijk net zo goed kunnen meenemen naar KFC, Mac Donald of
Burger King, krijgen ze net zoveel rotzooi naar binnen.

eet smakelijk ....
pi_105613125
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 11:05 schreef erodome het volgende:
Wat een ongelovelijke onzin om vrouwenbesnijdenis en steniging op 1 lijn te gooien met een geloofswetgeving rondom slachten die gericht is op een goede behandeling en pijn minimaliseren.
Dat lijkt op het eerste gezicht alleen maar onzin.

Het vreemde in Nederland is dat velen tegen van alles zijn, maar als het op godsdienstvrijheid aankomt, dan zijn de voorste dwepers van de Islam ineens ook rechters en belerende vinger opstekers.

Kijken we naar de kern, oude woorden in een boek, dan staan alle zaken juist wel gelijk, besnijdenis, manier van slachten, huwelijken tussen oud en erg jong, straffen en zo voorts, het is allemaal van 1 geloof en 1 bundel aan wetgeving, Sharia.

[ Bericht 0% gewijzigd door spambuster op 15-12-2011 20:22:31 ]
Signature
pi_105645922
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 11:02 schreef spambuster het volgende:

Is godsdienstvrijheid trouwens 'hoger' dan alle andere wetgeving?
Blijkbaar wel. :{

Hoe het zit met de scheiding van kerk en staat is me ook niet helemaal duidelijk in deze kwestie.
pi_105645985
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2011 07:20 schreef idefixo het volgende:

[..]

Blijkbaar wel. :{

Hoe het zit met de scheiding van kerk en staat is me ook niet helemaal duidelijk in deze kwestie.
Niet ? Huidige wet; die helaas dus niet veranderd gaat worden:

"Onverdoofd slachten is verboden voor iedereen, behalve voor mensen die door twee particuliere belangenorganisaties zijn aangewezen als uitverkoren vertegenwoordigers van de Islam of het Jodendom. Alle andere aanhangers van deze religies, aanhangers van andere religies, mensen met een niet-religieuze reden om onverdoofd te willen slachten etc hebben dikke vette pech".

Toch duidelijk helemaal objectief en op geen enkele wijze bezig bepaalde bevolkingsgroepen voor te trekken ;) ?
pi_105646005
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 12:07 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Nog een goeie reden voor mensen met huisdieren zoals honden en katten om aan het Biologisch
vlees te gaan, hoe meer mensen er Biologisch vlees eten, hoe meer ''Biologisch afval''. :)

Gat in de markt (8>

Je zou je kat of hond dus eigenlijk net zo goed kunnen meenemen naar KFC, Mac Donald of
Burger King, krijgen ze net zoveel rotzooi naar binnen.

Eigenlijk vooral ook een goede reden voor iemand die dierenliefde en -welzijn predikt om in elk geval geen vleesetende huisdieren te nemen.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_105646016
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 02:54 schreef trekeennummertje het volgende:

[..]

_O- Nee, dit is lekker Nederlands :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')