Dus... Ga je bio leren. Eiwitten zijn een herstellende stof, opbouwende stof, spieren etc, beschadigingen herstellen... dan heb je glucose wat je voornamelijk gebruikt voor verbranding.quote:Op zondag 23 oktober 2011 14:35 schreef betyar het volgende:
[..]
Je gebruikt het wel voornamelijk voor verbranding, immers is voedsel de brandstof van het lichaam, een lichaam gebouwd om te jagen wel te verstaan. Ons lichaam is niet gebouwd om heel de dag stil te gaan staan in de wei.
Hoe weet je dat het beest lijdt? Onderbuikgevoelens.quote:Op zondag 23 oktober 2011 14:30 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
En daar gaat het dus om. Waarom wordt bij dat ritueel het dier persé NIET verdoofd? Ik maak dus op dat het lijden van een dier onderdeel is van het ritueel. En daar ben ik op tegen.
Als deze wet niet serieus genomen wordt, wordt het welzijn van het dier in het algemeen niet serieus genomen.
Klopt excuses daarvoor, ik bedoel dan ook het complete plaatje van vlees van eiwitten tot vitamines.quote:Op zondag 23 oktober 2011 14:36 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Dus... Ga je bio leren. Eiwitten zijn een herstellende stof, opbouwende stof, spieren etc, beschadigingen herstellen... dan heb je glucose wat je voornamelijk gebruikt voor verbranding.
Maar what the hack zoek zelf ergens op hoe het allemaal werkt.
Je kan kippen (of ganzen/eenden/struisvogels) houden en de eieren opeten.quote:Op zondag 23 oktober 2011 14:36 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Dus... Ga je bio leren. Eiwitten zijn een herstellende stof, opbouwende stof, spieren etc, beschadigingen herstellen... dan heb je glucose wat je voornamelijk gebruikt voor verbranding.
Maar what the hack zoek zelf ergens op hoe het allemaal werkt.
quote:Op zondag 23 oktober 2011 14:52 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Je kan kippen houden en de eieren opeten.
Heb je ook je dierlijke eiwit binnen en die kip legt z'n eieren toch wel.
En anders zijn er wel boeren die de eieren van hun vrijlopende kippen aan de weg verkopen.
Je legt 2 euro in het bakje en je hebt een doosje met 10 overheerlijke scharreleieren
Het is binnen een minuut compleet van de wereld, dat wil zeggen, als de slacht goed gaat.quote:Op zondag 23 oktober 2011 04:41 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Indianenverhalen. Snij de keel van een dier door en het is binnen 10 minuten morsdood.
Als ritueel slachten daadwerkelijk diervriendelijker zou zijn dan is dit toch gewoon aantoonbaar of ben ik gek?quote:Op zondag 23 oktober 2011 14:59 schreef erodome het volgende:
[..]
Het is binnen een minuut compleet van de wereld, dat wil zeggen, als de slacht goed gaat.
De enge filmpjes hierover gaan meestal over hele slechte sachters, die hun werk niet naar behoren doen, dan kan het wel tot 10 minuten duren idd, maar een reguliere slacht die fout gaat is niet minder gruwelijk en ook niet minder langdurig.
Bij een nette slacht is er weinig verschil, gaat het eerder om een verschil van seconden dan om minuten.
En mensen moeten eens ophouden met denken dat de verdoofde slacht ontwikkeld is om dierenleed te verkomen, dat is niet waar. Het is ontwikkeld om sneller te kunnen werken, effectiever te zijn.
Een varken die stikt in co2 slaapt niet zachtjes en vredig in, die snakt naar adem en raakt in paniek, een kip die aan de poten in de machine gehangen wordt om door een bak water die onder stroom staat te gaan met de kop hangt daar niet gelukzalig, het varken dat vaak meerdere stroomstoten krijgt draait zich niet op zijn rug om zich op zijn buikje te laten kriebelen met de stroomstok.
Helemaal mee eens.quote:Op zondag 23 oktober 2011 14:59 schreef erodome het volgende:
[..]
Het is binnen een minuut compleet van de wereld, dat wil zeggen, als de slacht goed gaat.
De enge filmpjes hierover gaan meestal over hele slechte slachters, die hun werk niet naar behoren doen, dan kan het wel tot 10 minuten duren idd, maar een reguliere slacht die fout gaat is niet minder gruwelijk en ook niet minder langdurig.
Bij een nette slacht is er weinig verschil, gaat het eerder om een verschil van seconden dan om minuten.
En mensen moeten eens ophouden met denken dat de verdoofde slacht ontwikkeld is om dierenleed te verkomen, dat is niet waar. Het is ontwikkeld om sneller te kunnen werken, effectiever te zijn.
Een varken die stikt in co2 slaapt niet zachtjes en vredig in, die snakt naar adem en raakt in paniek, een kip die aan de poten in de machine gehangen wordt om door een bak water die onder stroom staat te gaan met de kop hangt daar niet gelukzalig, het varken dat vaak meerdere stroomstoten krijgt draait zich niet op zijn rug om zich op zijn buikje te laten kriebelen met de stroomstok.
Het is niet diervriendelijker, het is ook niet minder diervriendelijk.quote:Op zondag 23 oktober 2011 15:02 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Als ritueel slachten daadwerkelijk diervriendelijker zou zijn dan is dit toch gewoon aantoonbaar of ben ik gek?
Nou als je een varken laat stikken dan is dat wellicht minder prettig dan een doorgesneden keel...quote:Op zondag 23 oktober 2011 15:02 schreef erodome het volgende:
[..]
Het is niet diervriendelijker, het is ook niet minder diervriendelijk.
Maar wat vind jij er nou van dat er sommige users zijn die dieren minderwaardig vinden aan mensen en met de gedachte lopen dat dierenleed voor een ritueel gerectificeerd is?quote:Op zondag 23 oktober 2011 15:02 schreef erodome het volgende:
[..]
Het is niet diervriendelijker, het is ook niet minder diervriendelijk.
Varkens worden dan ook niet door moslims geslacht, dat gaat ook niet zomaar via de rituele manier.quote:Op zondag 23 oktober 2011 15:05 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Nou als je een varken laat stikken dan is dat wellicht minder prettig dan een doorgesneden keel...
Maar als je buiten bewustzijn gestroomstoot wordt dan lijkt mij dat wel degelijk prettiger.
Daar ben ik het niet mee eens, voor mij zijn dieren niet in die mate minderwaardig.quote:Op zondag 23 oktober 2011 15:09 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Maar wat vind jij er nou van dat er sommige users zijn die dieren minderwaardig vinden aan mensen en met de gedachte lopen dat dierenleed voor een ritueel gerectificeerd is?
Vind ik ook wel... en gewoon de beste oplossing, als het onderlinge verschil tussen deze 2 slachten verwaarloosbaar is heb ik ook niks tegen die slacht, maar daar ben ik niet bepaald door overtuigd.quote:Op zondag 23 oktober 2011 15:12 schreef erodome het volgende:
Maar wat mij betrefd mag de gehele industriele slacht onder de loep worden genomen.
Want?quote:Op zondag 23 oktober 2011 15:17 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Vind ik ook wel... en gewoon de beste oplossing, als het onderlinge verschil tussen deze 2 slachten verwaarloosbaar is heb ik ook niks tegen die slacht, maar daar ben ik niet bepaald door overtuigd.
Die naamsverwarring is goed te voorkomen. Bolkesteijn is de user, Bolkestein is de VVD-coryfee.quote:Op zondag 23 oktober 2011 13:34 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Bolkensteijn, (de politicus, niet de user op Fok!),
Omdat ik genoeg vertrouwen heb in ons systeem om te bedenken dat er wél over nagedacht is.quote:
Als ik dit lees moet ik steeds denken aan een intervieuw met de minister van landbouw(vorige kabinet), die met droge ogen zat te beweren dat ze zeker wist dat kippen het hartstikke goed hadden en dat kuikentjes vriendelijk afgemaakt werden.quote:Op zondag 23 oktober 2011 17:45 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Omdat ik genoeg vertrouwen heb in ons systeem om te bedenken dat er wél over nagedacht is.
Maargoed maybe ben ik daar naïef in
Tjah... Ik heb geen idee hoe het er aan toe gaat en ik weet ook wel zeker dat het beter kan. Ik denk alleen niet dat ritueel slachten de betere methode is, hoewel ik mits het onderlinge verschil redelijk verwaarloosbaar is zou ik het wel laten toestaan.. niks met geloof te maken dit verder, dat staat op de 2e plaats.. dierenwelzijn daar moet het om draaien.quote:Op zondag 23 oktober 2011 17:54 schreef erodome het volgende:
[..]
Als ik dit lees moet ik steeds denken aan een intervieuw met de minister van landbouw(vorige kabinet), die met droge ogen zat te beweren dat ze zeker wist dat kippen het hartstikke goed hadden en dat kuikentjes vriendelijk afgemaakt werden.
Ze was waarschijnlijk vergeten hoe het eraan toe gaat met de hakselaar voor haankuikens
Daarom ben ik ook meer voor een goed keurmerk met een goede controle erachter.quote:Op zondag 23 oktober 2011 17:56 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Tjah... Ik heb geen idee hoe het er aan toe gaat en ik weet ook wel zeker dat het beter kan. Ik denk alleen niet dat ritueel slachten de betere methode is, hoewel ik mits het onderlinge verschil redelijk verwaarloosbaar is zou ik het wel laten toestaan.. niks met geloof te maken dit verder, dat staat op de 2e plaats.. dierenwelzijn daar moet het om draaien.
Hier kan je zien hoe ''wij'' bijvoorbeeld een kip behandelen en slachten, beter kijkquote:Op zondag 23 oktober 2011 17:56 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Tjah... Ik heb geen idee hoe het er aan toe gaat en ik weet ook wel zeker dat het beter kan. Ik denk alleen niet dat ritueel slachten de betere methode is, hoewel ik mits het onderlinge verschil redelijk verwaarloosbaar is zou ik het wel laten toestaan.. niks met geloof te maken dit verder, dat staat op de 2e plaats.. dierenwelzijn daar moet het om draaien.
Vreemd genoeg, is juist het kop gelijk afhakken nog steeds de humane manier om kippen, ganzen of kalkoenen te slachten.quote:Op zondag 23 oktober 2011 17:56 schreef Truffelvarken het volgende:
Ik heb het idee dat de meesten hierboven nog nooit een dier hebben geslacht.
Ik dus wel. Als ik vroeger kippen, ganzen of kalkoenen slachtte sloeg ik op een hakblok hun kop eraf.
Dat was toen de meest humane manier.
Nu er betere manieren zijn en men de dieren eerst verdoofd, moeten die betere methoden zo goed mogelijk worden toegepast. Dat spreekt vanzelf.
Religie mag nooit een reden zijn om onnodig dieren te martelen. Ik kan me ook niet voorstellen dat er een goede God bestaat die het leuk vind dat zijn schepselen, ter meerdere eer en glorie van hem, gemarteld worden.
Maar er zijn ongetwijfeld mensen die met veel plezier martelen.
Waarom zou een onderdeel van een ritueel niet onnodig kunnen zijn? Of waarom zou het hele ritueel niet onrechtvaardig kunnen zijn? Geldt dat argument ook voor vrouwenbesnijdenis? Het is essentieel onderdeel van het ritueel, dus niet onnodig?quote:Op zondag 23 oktober 2011 13:27 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
De slachtwijze is een essentieel onderdeel van het ritueel, en is dus niet onnodig.
Voor mensen hanteer ik duidelijk andere normen dan voor dieren. Mensen moeten altijd elkaars lichaam met rust laten tenzij iemand er mee instemt dat dat niet gebeurd. Bij vrouwenbesnijdenis is dat meestal niet het geval omdat het om kinderen gaat.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 14:57 schreef Gimmick het volgende:
Waarom zou een onderdeel van een ritueel niet onnodig kunnen zijn? Of waarom zou het hele ritueel niet onrechtvaardig kunnen zijn? Geldt dat argument ook voor vrouwenbesnijdenis? Het is essentieel onderdeel van het ritueel, dus niet onnodig?
Dan komt daar dus je argumentatie op neer. Dat onverdoofd slachten uit maakt van een ritueel is dus geen rechtvaardiging van onverdoofd slachten. Fijn dat we dat helder hebben.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 15:13 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Voor mensen hanteer ik duidelijk andere normen dan voor dieren. Mensen moeten altijd elkaars lichaam met rust laten tenzij iemand er mee instemt dat dat niet gebeurd. Bij vrouwenbesnijdenis is dat meestal niet het geval omdat het om kinderen gaat.
Nee, want dat gaat over dieren en niet over mensen. Jij gaat er vanuit dat een norm die ik voor mij zelf hanteer daarmee ook in alle gevallen geldt, dat is onjuist. In het geval van mensen wordt de norm om aan een ritueel vast te houden beperkt door de norm dat ik wil dat mensen elkaar lichaam met rust laten. En die norm staat dus boven de norm dat mensen aan eigen rituelen vast mogen houden. De norm gerelateerd aan mensen die ik hanteer is dus in het geheel niet van toepassing op gevallen met dieren want de norm geldt alleen in gevallen waarbij het om mensen gaat.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 15:36 schreef Gimmick het volgende:
Dan komt daar dus je argumentatie op neer. Dat onverdoofd slachten uit maakt van een ritueel is dus geen rechtvaardiging van onverdoofd slachten. Fijn dat we dat helder hebben.
Het staat er niet haaks op, want het past perfect binnen de hogere norm die ik hanteer dat mensen andere mensen met rust moeten last tenzij iemand anders aangeeft. Wat je doet is denken dat ik slechts een norm hanteer, dat is natuurlijk onzin, het betreft een heel netwerk waarbij sommige normen door andere normen beperkt worden. In het geval van dieren zijn er een stuk minder beperkende normen bij mij dan bij mensen.quote:Mocht je overigens echt van mening zijn dat mensen elkaars lichaam met rust moeten laten tenzij iemand er mee instemt, betekent dat ook dat je net als ik tegen jongensbesnijdenis bent. Maar dat staat weer haaks op je eerdere argumentatie dat je minderheden wilt beschermen. Het blijft lastig een zuivere liberaal te zijn.
Het ging mij om het argument: 'Onverdoofd slachten is gerechtvaardigd, want het is onderdeel van een belangrijk ritueel'. Je geeft zelf al aan dat dit argument geen stand houdt als bij het leed geen dieren maar mensen betrokken zijn. Als jijzelf niet overtuigd wordt door iemand die besnijdenis wil verdedigen met het argument 'besnijdenis is gerechtvaardigd, want onderdeel van een belangrijk ritueel', waarom zou je met een soort gelijk beroep op rituelen dan wel 'ons' kunnen overtuigen? Voor jou is een heilig ritueel niet heilig. Voor 'ons' ook niet. Jij trekt de grens bij mensenleed, 'wij' bij dierenleed.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 15:52 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Nee, want dat gaat over dieren en niet over mensen. Jij gaat er vanuit dat een norm die ik voor mij zelf hanteer daarmee ook in alle gevallen geldt, dat is onjuist. In het geval van mensen wordt de norm om aan een ritueel vast te houden beperkt door de norm dat ik wil dat mensen elkaar lichaam met rust laten. En die norm staat dus boven de norm dat mensen aan eigen rituelen vast mogen houden. De norm gerelateerd aan mensen die ik hanteer is dus in het geheel niet van toepassing op gevallen met dieren want de norm geldt alleen in gevallen waarbij het om mensen gaat.
Oké, dan blijf je inderdaad zuiver in je redenatie. Het verschil blijft dan het belang dat we hechten aan dierenleed, en bij de moeilijke vraag wat dierenleed nu precies is.quote:Het staat er niet haaks op, want het past perfect binnen de hogere norm die ik hanteer dat mensen andere mensen met rust moeten last tenzij iemand anders aangeeft. Wat je doet is denken dat ik slechts een norm hanteer, dat is natuurlijk onzin, het betreft een heel netwerk waarbij sommige normen door andere normen beperkt worden. In het geval van dieren zijn er een stuk minder beperkende normen bij mij dan bij mensen.
Nee, godsdienstvrijheid impliceert inderdaad niet dat alles toegestaan is. Dat er grenzen zijn aan de godsdienstvrijheid impliceert echter niet dat elke inperking van de godsdienstvrijheid dus ook meteen ok is. En in het geval van ritueel slachten is het dat niet.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 16:32 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Het ging mij om het argument: 'Onverdoofd slachten is gerechtvaardigd, want het is onderdeel van een belangrijk ritueel'. Je geeft zelf al aan dat dit argument geen stand houdt als bij het leed geen dieren maar mensen betrokken zijn. Als jijzelf niet overtuigd wordt door iemand die besnijdenis wil verdedigen met het argument 'besnijdenis is gerechtvaardigd, want onderdeel van een belangrijk ritueel', waarom zou je met een soort gelijk beroep op rituelen dan wel 'ons' kunnen overtuigen? Voor jou is een heilig ritueel niet heilig. Voor 'ons' ook niet. Jij trekt de grens bij mensenleed, 'wij' bij dierenleed.
[..]
Oké, dan blijf je inderdaad zuiver in je redenatie. Het verschil blijft dan het belang dat we hechten aan dierenleed, en bij de moeilijke vraag wat dierenleed nu precies is.
Is dat allemaal zo ritueel geslacht dan?quote:Op donderdag 27 oktober 2011 22:48 schreef cinnamon_M het volgende:
Ik vraag me overigens af of iedereen die zo fanatiek tegen rituele slacht is dus ook nog nooit een broodje kebab heeft gegeten. Ik ga er vanuit dat de tegenstanders dit uit principe nooit hebben gegeten, noch zullen eten, vanwege de grote bezwaren die zij hebben tegen die 'rituele marteling'?
Dit vind ik zo een stomme redenatie.. Die marginale winst gaat over onnodig dierenleed, ieder beetje helpt, dus gewoon aanpakken die hap.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 22:42 schreef cinnamon_M het volgende:
Dus nogmaals: een potentiële marginale winst op het gebied van dierenwelzijn tegenover een grote schade voor religieuze minderheden. Dat is dus NOGAL buitenproportioneel.
Dus feitelijk vindt jij dat het recht op vrijheid van levensovertuiging (let wel: niet enkel religie, maar simpelweg levensovertuiging) geen drol waard is? Immers, de reden van inperking hoeft helemaal niet zwaarwegend te zijn, dat mag ook een marginale potentiële winst zijn. Nou prima, schaf dan maar dat hele grondrecht af.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 22:50 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Dit vind ik zo een stomme redenatie.. Die marginale winst gaat over onnodig dierenleed, ieder beetje helpt, dus gewoon aanpakken die hap.
Alsjeblieft, onnodig dierenleed is nooit gerechtvaardigd, of zeg ik gekke dingen? (O wacht, daar zijn dus mensen het over oneens ''omdat de mens hoger staat dan het dier''.)
In lang niet alle zaken, maar uiteraard wel in een flink aantal.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 22:48 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Is dat allemaal zo ritueel geslacht dan?
Nergens gezegd, ik heb het over je die redenatie die hier gehanteerd wordt dat ''dat kleine beetje extra dierenleed wel gerechtvaardigd is voor een geloof''quote:Op donderdag 27 oktober 2011 23:02 schreef cinnamon_M het volgende:
[..]
In lang niet alle zaken, maar uiteraard wel in een flink aantal.
Overigens snap ik niet dat je me dit moet vragen als je zo begaan bent met dierenleed, er zo van overtuigd bent dat rituele slacht zoveel dierenleed veroorzaakt en dus zo'n enorme tegenstander bent van rituele slacht. Dan zoek je dat toch uit?
Als 80% moslim zou zijn in Nederland zou de impact groter zijn maar dan zou het juist niet verboden worden lijkt mij...quote:Op donderdag 27 oktober 2011 23:04 schreef cinnamon_M het volgende:
Sowieso is het principe van proportionaliteit een basisbeginsel als het gaat om wetgeving; als ik een wet wil instellen die conflicteert met een bepaald recht dan moet de winst die de wet oplevert wel opwegen tegen de inperking van dat recht. We zouden in een vreselijk land leven als dat niet gebeurde. Dus ik begrijp totaal niet dat je dit punt zomaar wegwuift.
Gezamenlijke levensovertuiging praten we over, en als we gezamenlijk vinden dat religie dierenleed niet rectificeert dan moeten we dan toch gewoon fijn doorvoeren... als ik er geen afkeer van zou hebben zou ik er geen mening over hebben.. daar ben ik wel eerlijk in.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 23:01 schreef cinnamon_M het volgende:
[..]
Dus feitelijk vindt jij dat het recht op vrijheid van levensovertuiging (let wel: niet enkel religie, maar simpelweg levensovertuiging) geen drol waard is? Immers, de reden van inperking hoeft helemaal niet zwaarwegend te zijn, dat mag ook een marginale potentiële winst zijn. Nou prima, schaf dan maar dat hele grondrecht af.
Deze hele zin geeft aan waar het vaak misgaat in het debat. Het draait om een klein beetje dierenleed dat afgewogen wordt tegenover een fundamenteel grondrecht, niet tegenover een geloof.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 23:05 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Nergens gezegd, ik heb het over je die redenatie die hier gehanteerd wordt dat ''dat kleine beetje extra dierenleed wel gerechtvaardigd is voor een geloof''
Want buiten pvda en vvd bestaat er nietsquote:Op zondag 23 oktober 2011 02:47 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Haha, PvdA'ers kortzichtig noemen. Geen idee wat jij stemt, maar JUIST de VVD is enorm kortzichtig. Maar dat zal jij wel niet inzien.
We praten helemaal niet over een gezamenlijke levensovertuiging; dat grondrecht is er nu juist om minderheden te beschermen, zodat ook hij die niet een levensovertuiging heeft die de meerderheid heeft zijn overtuiging kan belijden. En dus niet onderdrukt wordt door de meerderheid.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 23:08 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Gezamenlijke levensovertuiging praten we over, en als we gezamenlijk vinden dat religie dierenleed niet rectificeert dan moeten we dan toch gewoon fijn doorvoeren... als ik er geen afkeer van zou hebben zou ik er geen mening over hebben.. daar ben ik wel eerlijk in.
Hey hey, ik zeg laat ze fijn geloven, maar ik zeg nee tegen extra dierenleed rectificeren door je geloof... net zozeer als andere onnodige dingen die naar mijn weten niet goed te praten zijn.. als ze er niemand mee hebben zijn ze vrij te doen wat ze willen.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 23:09 schreef cinnamon_M het volgende:
[..]
Deze hele zin geeft aan waar het vaak misgaat in het debat. Het draait om een klein beetje dierenleed dat afgewogen wordt tegenover een fundamenteel grondrecht, niet tegenover een geloof.
Door de afweging te maken tussen dierenleed en geloof krijgen we hier een subjectieve discussie; iedereen die niet gelooft en persoonlijk geloof onzin vindt, vindt dierenleed uiteraard belangrijker dan religie: immers, als atheïst is religie voor mij persoonlijk helemaal geen drol waard. Maar het gaat er in deze niet om wat ik persoonlijk van religie vind; het gaat erom dat ondanks dat ik religie onzin vind die mensen wel recht hebben om volgens hun eigen overtuiging te leven. En dát recht is wél heel erg belangrijk - ook voor mij.
Vrijheid van levensovertuiging is niet bedacht om te beschermen wat een meerderheid geen probleem vindt, maar juist om te beschermen wat een meerderheid mishaagt en tegen de borst stuit.
Ja daar hebben ze wat aan. 'Geloof maar fijn wat je wil, zolang je maar niks doet waar ik het toevallig niet mee eens ben'. Jij vindt rituele slacht onnodig, omdat je niet gelooft. Een moslim vindt het wel nodig. Ik krijg de indruk dat je vindt dat jouw mening in deze er meer toe doet dan die van een moslim. Dus mogen we onze mening over het belang van rituele slacht maar gewoon aan de religieuze minderheid opleggen. Klassiek voorbeeld van dictatuur van de meerderheid.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 23:11 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Hey hey, ik zeg laat ze fijn geloven, maar ik zeg nee tegen extra dierenleed rectificeren door je geloof... net zozeer als andere onnodige dingen die naar mijn weten niet goed te praten zijn.. als ze er niemand mee hebben zijn ze vrij te doen wat ze willen.
Heb je mijn post begrepen? Ik krijg de indruk van niet. Zo wel, kun je dan uitleggen wat deze opmerking met mijn post te maken heeft?quote:Op donderdag 27 oktober 2011 23:15 schreef kingtoppie het volgende:
Dictatuur van de meerderheid noemt je het... Nee, ik mag ook geen mensen vermoorden.. is dat dictatuur van de meerderheid?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |