of je kunt natuurlijk je auto aanvoelen en niet als een bezetene gaan rijdenquote:Op donderdag 20 oktober 2011 08:10 schreef starla het volgende:
Hmm ok, mooi dealtjeGewoon niet met sneeuw de weg op gaan, ook niet in het weekend.
Niet iedereen is zo lui dat i 20000km/jr moet maken in z'n auto hoor.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 07:55 schreef starla het volgende:
Slim om nieuwe zomerbanden in de herfst eronder te zetten.
zeker slim want nieuwe zomerbanden hebben veel meer grip in slechte omstandigheden dan oude en versleten zomerbandenquote:Op donderdag 20 oktober 2011 07:55 schreef starla het volgende:
Slim om nieuwe zomerbanden in de herfst eronder te zetten.
Dit. Gewoon wat iedereen tot een paar jaar terug nog deed in de winter.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 07:52 schreef silenthill het volgende:
Rustig rijden, ver vooruit kijken en extra afstand houden.
En nog een extragratis tip: in de zomer mag je ook rustig rijden, ver vooruit kijken en afstand houden.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 09:03 schreef JDude het volgende:
[..]
Dit. Gewoon wat iedereen tot een paar jaar terug nog deed in de winter.
Nee, niks.quote:
Zomerbanden bestaan wel.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 09:30 schreef MrNiles het volgende:
zomerbanden bestaan toch niet? zijn dat niet all-weather banden
Een oldtimer die door de pekel gejaagd wordt is niet van een liefhebber, maar een belasting ontduiker. Mijn auto's staan in een verwamde, droge garage en lijden daar minder van dan in Nederland op de openbare weg rijden.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 09:33 schreef silenthill het volgende:
@DaNpy
Heb jij zelf een Daf? Dan rij je daar toch ook zoveel mogelijk mee?
Een oldtimer heb je niet om hem een winterslaap te geven.
Worden ze alleen maar slechter van, langdurige stilstand.
Dan ben jij er zoeen die 25 gaat rijden op een 80 weg waar mensen met winterbanden graag wel wat door willen rijden omdat ze simpelweg meer grip hebben.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 09:33 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Ach alsof je meteen een gevaar op de weg bent. Ik heb altijd met normale (vrij sportieve) banden gereden in de winter en nooit problemen gehad of per ongeluk geslipt.
Dat kun je ook zeggen van ABS, gordels, stuurbekrachtiging, ESP, airbags, traction control, kreukelzones, kinderzitjes, rembekrachtiging etc etc.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 09:30 schreef MrNiles het volgende:
winterbanden is DE verkoopstunt van de laatste jaren
ineens lijkt het alsof iedereen winterbanden moet hebben omdat je anders niet meer op de openbare weg kan rijden....iedereen heeft jaren zonder gedaan...
goede marketing
Helaas, je denkbeeld gaat niet op.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 09:35 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dan ben jij er zoeen die 25 gaat rijden op een 80 weg waar mensen met winterbanden graag wel wat door willen rijden omdat ze simpelweg meer grip hebben.
En ga je je auto dan buiten stallen in de kou als je een garage hebt?quote:Op donderdag 20 oktober 2011 09:38 schreef silenthill het volgende:
Sorry hoor, maar elke week je bodem en wielkasten en dat soort dingen met de hogedrukspuit schoonmaken en je komt zonder moeite de winter door. Auto komt uit 1980 en is nog keihard.
Ergens volgend jaar heb ik ook een eigen garage, maar das ook voor wat onderhoud wat ik dan zelf kan verichten.
Ik nodig iedereen uit om hier (op prive terrein) met hun zomerbandjes wat testjes te doen tegen mijn auto (RWD met winterbanden).quote:Op donderdag 20 oktober 2011 09:39 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Helaas, je denkbeeld gaat niet op.
Prima, maar aangezien ik meerdere voertuigen heb gebruik ik mijn DAF voor mijn plezierquote:Op donderdag 20 oktober 2011 09:45 schreef silenthill het volgende:
Kom op man, hij is 3 jaar geleden, compleet overgespoten en ik was hem met de hand.
Hij ziet er dus echt knap uit.
Dat is een hele andere stelling dan dat iedereen op "zomer"banden langzaam rijdt in de winter.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 09:46 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ik nodig iedereen uit om hier (op prive terrein) met hun zomerbandjes wat testjes te doen tegen mijn auto (RWD met winterbanden).
We trekken simpelweg op naar 30 (of 50), en remmen weer af naar 0. Daarmee kijken we wie het snelst weg is en het eerst stilstaat, en dus het meeste grip heeft.
Mijn enige eis is dat het gefilmd wordt om de niet-winterbanden rijders met de verschillen om de oren te slaan.
Oh ik geloof best dat het verschil maakt hoor met sneeuw. Alleen ik vind het nu nog de moeite niet waard, zeker niet omdat ik geen problemen heb tijdens het rijden.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 09:46 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ik nodig iedereen uit om hier (op prive terrein) met hun zomerbandjes wat testjes te doen tegen mijn auto (RWD met winterbanden).
We trekken simpelweg op naar 30 (of 50), en remmen weer af naar 0. Daarmee kijken we wie het snelst weg is en het eerst stilstaat, en dus het meeste grip heeft.
Mijn enige eis is dat het gefilmd wordt om de niet-winterbanden rijders met de verschillen om de oren te slaan.
wat hij zegt.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 08:11 schreef rulerofdeath het volgende:
[..]
of je kunt natuurlijk je auto aanvoelen en niet als een bezetene gaan rijden
Jammer dat je het pas de moeite waard vind als je iemand anders auto van achter in elkaar hebt gedouwd. Of een fietser over je motorkap hebt gehad.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 09:56 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Oh ik geloof best dat het verschil maakt hoor met sneeuw. Alleen ik vind het nu nog de moeite niet waard, zeker niet omdat ik geen problemen heb tijdens het rijden.
Ik ga niet zeggen dat dat niet gebeuren gaat, dat is gevaarlijk, maar ik pas mijn rijstijl aan. En sowieso, mijn eigen auto gaat sowieso op stal en met andermans auto rijd ik niet zo lomp als met mijn eigen, haha.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 09:59 schreef daNpy het volgende:
[..]
Jammer dat je het pas de moeite waard vind als je iemand anders auto van achter in elkaar hebt gedouwd. Of een fietser over je motorkap hebt gehad.
quote:Op donderdag 20 oktober 2011 09:35 schreef daNpy het volgende:
[..]
Een oldtimer die door de pekel gejaagd wordt is niet van een liefhebber, maar een belasting ontduiker. Mijn auto's staan in een verwamde, droge garage en lijden daar minder van dan in Nederland op de openbare weg rijden.
quote:Op donderdag 20 oktober 2011 10:58 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Tuurlijk blijven auto's beter als ze binnen staan, maar hoe kun je jezelf nou een liefhebber noemen als je dat ding nooit gebruikt![]()
Tja ik heb 1 oldtimer en 90% van de ritten is doelloos en voor mijn eigen plezier, ik gebruik 'm nu voor woon-werkverkeer als het lekker weer is maar binnenkort gaat 'ie weer op stal. Gebruik is slijtage helaas en zeker in de winter tast de pekel alles aan, dat wil ik niet. Ik geef geen geld uit aan wielen en spuiten en plaatwerk om het door pekel op te laten vreten.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 10:58 schreef RaymondK het volgende:
Tuurlijk blijven auto's beter als ze binnen staan, maar hoe kun je jezelf nou een liefhebber noemen als je dat ding nooit gebruikt![]()
Nounou wel 5 duizend km.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 10:58 schreef RaymondK het volgende:
[..]![]()
Mensen die dit sschrijven hebben niet alleen 2 linkerhanden, maar alleen maar duimen.
Mijn 30jr oude kevertje rijd het hele jaar door zo'n 5000km.(enige auto) En dus ook als het glad is en er gepekeld wordt. Ding staat vanuit de fabriek zwaar in de tektyl aan de onderkant.
Prima toch, maar een ander doet dat weer anders. Om dan gelijk te roepen dat je geen liefhebber bent omdat je met je auto in de winter rijdt...quote:Op donderdag 20 oktober 2011 11:50 schreef daNpy het volgende:
[..]
Nounou wel 5 duizend km.
Dat rijdt ik ook bijna met mn DAF en ook op de motor.
Dat is nog buiten het woon werk waar ik een daily voor heb.
Ik heb meerdere auto's en kan niet in allemaal tegelijk rijden. Daarom hebben ze allen hun eigen doel.
Extreem voorbeeld om de situatie uit te leggenquote:Op donderdag 20 oktober 2011 11:54 schreef Kreupel het volgende:
[..]
Prima toch, maar een ander doet dat weer anders. Om dan gelijk te roepen dat je geen liefhebber bent omdat je met je auto in de winter rijdt...
Haha, ik heb niet een kever gekocht omdat ik teweinig geld heb heur LoL.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 11:56 schreef daNpy het volgende:
[..]
Extreem voorbeeld om de situatie uit te leggen
En er zijn genoeg Volvo rijders die hem enkel hebben omdat het zo lekker goedkoop is op gas en zonder MRB. Die hebben ook elke X jaar een nieuwe want elke cent aan onderhoud is er 1 teveel.
Iemand als Raymond zal misschien zijn Kevertje ook liever in een (warme) garage zien staan en als hij straks meer geld heeft, dit ook willen gebruiken voor comfort en zijn Kever te sparen. Maar ik ken er ook genoeg die alleen maar DAF rijden. Het hele jaar door, en echt niets anders
Die mensen geven niets uit aan onderhoud en de 2 jaarlijkse APK is een doorn in het oog.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 11:58 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Haha, ik heb niet een kever gekocht omdat ik teweinig geld heb heur LoL.
Maar omdat ik een liefhebber ben![]()
Maar ik begrijp je punt wel. Er zijn idd. genoeg mensen die het voor de wegenbelasting doen.
Al zijn die wel belachlijk dom, want het onderhoud kost je in veel gevallen waarschijnlijk meer dan die hele wegebenlasting.
Een oldtimer zonder onderhoud bestaat niet.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 12:00 schreef daNpy het volgende:
[..]
Die mensen geven niets uit aan onderhoud en de 2 jaarlijkse APK is een doorn in het oog.
Maar idd, het geld zwat ze kwijt zijn aan elke X jaar van auto wisselen kunnen ze ook aan onderhoud uitgeven en op vakantie gaan.
quote:Op donderdag 20 oktober 2011 11:56 schreef daNpy het volgende:
[..]
Extreem voorbeeld om de situatie uit te leggen
Dit was een voorbeeld? Aparte manier van uitdrukken...quote:Op donderdag 20 oktober 2011 09:35 schreef daNpy het volgende:
[..]
Een oldtimer die door de pekel gejaagd wordt is niet van een liefhebber, maar een belasting ontduiker.
Laatst nog de motorsteunen vervangen, was niet echt nodig, maar kost wel 100 euro. Ik houd niet zo van half werk. Momenteel wordt het interieur aangepakt, nieuwe bekleding op achterbank en stoelenquote:Op donderdag 20 oktober 2011 12:00 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Een oldtimer zonder onderhoud bestaat niet.
Jawel, maar die staan in een museum, of in een warme garage
ik heb meer dan 10 auto's en alle zijn belastingvrij en ik geef zoveel uit aan onderhoud dat ik zelf soms niet normaal kan eten... liever koop ik een onderdeel dan dat ik belasting betaal dat welquote:Op donderdag 20 oktober 2011 12:00 schreef daNpy het volgende:
[..]
Die mensen geven niets uit aan onderhoud en de 2 jaarlijkse APK is een doorn in het oog.
Maar idd, het geld zwat ze kwijt zijn aan elke X jaar van auto wisselen kunnen ze ook aan onderhoud uitgeven en op vakantie gaan.
Props.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 12:01 schreef Kreupel het volgende:
[..]
[..]
Dit was een voorbeeld? Aparte manier van uitdrukken...
Overigens, ik heb als enige auto een bijna oldtimer (volgens de huidige wetgeving). Dit is bewust mijn 'daily' en al kreeg ik een miljoen, dit zou mijn daily blijven. Ik beleef het plezier namelijk juist aan het woon-werkverkeer. En dat betekent 20.000 km per jaar en helaas dus ook pekel en regen.
Jij valt ook niet in de aangehaalde categoriequote:Op donderdag 20 oktober 2011 12:04 schreef T42 het volgende:
[..]
ik heb meer dan 10 auto's en alle zijn belastingvrij en ik geef zoveel uit aan onderhoud dat ik zelf soms niet normaal kan eten... liever koop ik een onderdeel dan dat ik belasting betaal dat wel
Heb jij je winterbanden gekocht om meer grip te hebben en veiliger te rijden of heb je je winterbanden om sneller te kunnen rijden, als dit de reden is dat we tegenwoordig allemaal winterbanden hebben dan zijn die dingen natuurlijk niks veiliger.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 09:35 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dan ben jij er zoeen die 25 gaat rijden op een 80 weg waar mensen met winterbanden graag wel wat door willen rijden omdat ze simpelweg meer grip hebben.
'Een oldtimer die door de pekel gejaagd wordt is vaak niet van een liefhebber, maar een belasting ontduiker' bedoel je dus?quote:Op donderdag 20 oktober 2011 12:04 schreef daNpy het volgende:
[..]
Props.
En ja, het was een voorbeeld, want dat soort lui zijn er echt genoeg.
Is dat een vraag, of een ikweethetbeter statement?quote:Op donderdag 20 oktober 2011 12:07 schreef Kreupel het volgende:
[..]
'Een oldtimer die door de pekel gejaagd wordt is vaak niet van een liefhebber, maar een belasting ontduiker' bedoel je dus?
Dat bedoel ik...quote:Op donderdag 20 oktober 2011 12:09 schreef KaheemSaid het volgende:
Misschien is die liefhebber wel een liefhebber van belasting ontduiken. Wie zijn jullie om te bepalen wie wel of niet een oldtimer verdient of lief heeft.
ben voor de stale pin in het stuur plaats van de airbagquote:Op donderdag 20 oktober 2011 09:35 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dan ben jij er zoeen die 25 gaat rijden op een 80 weg waar mensen met winterbanden graag wel wat door willen rijden omdat ze simpelweg meer grip hebben.
maar ik tuffel dus gewoon door pekelquote:Op donderdag 20 oktober 2011 12:05 schreef daNpy het volgende:
[..]
Jij valt ook niet in de aangehaalde categorie
De oldtimer regeling is bedoeld om oude auto's in het straatbeeld te houden.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 12:09 schreef KaheemSaid het volgende:
Misschien is die liefhebber wel een liefhebber van belasting ontduiken. Wie zijn jullie om te bepalen wie wel of niet een oldtimer verdient of lief heeft.
Mensen met en zonder winterbanden rijden idd vaak te hard voor de situatie.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 12:10 schreef T42 het volgende:
[..]
ben voor de stale pin in het stuur plaats van de airbagals sneeuw ligt dan kun je misschien maar 10kmh nou dikke pech dan maar geen 80. of je moet graad dood willen dan mag je een boom zoekken.. mensen in nederland kunne zowat niet rijden... ze willen altijd 120...
en ik rij ook door in de winter trouwens;) zelfs met een w108 uit 69 (heb het wel geweten..)
Je spreekt jezelf behoorlijk tegen, want jij was toch degene die last had van de langzaam rijdende, zomerband onder de auto hebbende, automobilist?quote:Op donderdag 20 oktober 2011 12:17 schreef daNpy het volgende:
[..]
Mensen met en zonder winterbanden rijden idd vaak te hard voor de situatie.
Feit blijft echter dat winterbanden meer grip hebben dan zomerbanden in winterse omstandigheden. Imo niet om harder te rijden, maar juist om eerder te kunnen stoppen(!).
Maar dit bedoel ik dus. Denk je dat iemand die 'dus' veel kilometers maakt of 'dus' met zijn/haar auto door de pekel rijdt geen liefhebber is?quote:Op donderdag 20 oktober 2011 12:14 schreef daNpy het volgende:
[..]
De oldtimer regeling is bedoeld om oude auto's in het straatbeeld te houden.
Liefhebbers koesteren en onderhouden de auto, rijden hiermee voor hun plezier, maken dus relatief weinig kms en krijgen hiervoor korting op verzekeringen en de MRB.
Waar spreek ik me dan tegen?quote:Op donderdag 20 oktober 2011 12:18 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Je spreekt jezelf behoorlijk tegen, want jij was toch degene die last had van de langzaam rijdende, zomerband onder de auto hebbende, automobilist?
Ben je in het dagelijks leven ook zo letterlijk of kun je wel een normaal gesprek voeren?quote:Op donderdag 20 oktober 2011 12:18 schreef Kreupel het volgende:
[..]
Maar dit bedoel ik dus. Denk je dat iemand die 'dus' veel kilometers maakt of 'dus' met zijn/haar auto door de pekel rijdt geen liefhebber is?
Ik loop je echt niet te pesten hoor, ik vraag oprecht me af waar je denkwijze vandaan komt...
Ben je niet juist een liefhebber als je de auto daily inzet. Als ik gek op een auto was, dan zou ik deze zoveel mogelijk willen gebruiken. Tegelijk zou ik ook proberen deze zo goed mogelijk te onderhouden, maar de auto is gemaakt voor gebruik dus dat zou er ook mee moeten gebruiken.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 12:14 schreef daNpy het volgende:
[..]
De oldtimer regeling is bedoeld om oude auto's in het straatbeeld te houden.
Liefhebbers koesteren en onderhouden de auto, rijden hiermee voor hun plezier, maken dus relatief weinig kms en krijgen hiervoor korting op verzekeringen en de MRB.
Er zijn er echter een hoop die als enige auto een oldtimer hebben en deze als daily inzetten. KM standen terugdraaien is geen probleem om de verzekering op te lichten, de prijs van een gas installatie is er in no-time uit. Auto kapot of te erg gaar voor de APK -> andere.
Dankzij die mensen is de MRB-regeling een halt toegeroepen en zijn oldtimer vanaf 1 jan 1987 niet meer MRB vrij. Onder allerlei smoesjes waaronder milieu is deze regeling stopgezet, maar mainstream auto's van eind jaren 80 krijgen juist allemaal zaken die béter zijn voor het milieu: injectie, katalysatoren etc., dus dat is ook een fabeltje.
Ben jij in het dagelijks leven ook zo vaag of kun je wel antwoord geven?quote:Op donderdag 20 oktober 2011 12:21 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ben je in het dagelijks leven ook zo letterlijk of kun je wel een normaal gesprek voeren?
quote:Op donderdag 20 oktober 2011 12:17 schreef daNpy het volgende:
[..]
Imo niet om harder te rijden, maar juist om eerder te kunnen stoppen(!).
Je zegt eerst niet om harder te rijden, daarna zeg je je kan harder rijden. Volgens mij is dat nou juist niet de bedoeling. Verder mag je er gerust van uit gaan dat ik niet weet wat een winterband doet, maar dat heb ik nergens in dit topic gemeld.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 12:19 schreef daNpy het volgende:
[..]
Waar spreek ik me dan tegen?
Je kan met een winterband harder rijden en eerder stoppen dan met een zomerband, maar zolang je het zelf niet hebt ervaren, praat ik toch tegen dovemansoren.
Dit is nou net wat ik bedoel. Mensen gaan omdat ze meer grip hebben harder rijden, met alle gevolgen van dien. Winterbanden zijn inderdaad veiliger, als men net zo rijdt als ze voorheen op zomerbanden deden, maar zo werkt de mens nu eenmaal niet.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 12:26 schreef machtpen het volgende:
Mensen die in de winter niet met zomerbanden kunnen rijden zouden hun rijbewijs moeten inleveren.
Pure schijnveiligheid winterbanden en als het fout gaat wordt er nog harder gereden. Bij ijsvorming doen winterbanden helemaal niks en daar zit in de winter juist het gevaar.
Te hard rijden voor de situatie is niet per definitie gelijk aan harder rijden met winter- dan met zomerbanden.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 12:27 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
[..]
Je zegt eerst niet om harder te rijden, daarna zeg je je kan harder rijden. Volgens mij is dat nou juist niet de bedoeling. Verder mag je er gerust van uit gaan dat ik niet weet wat een winterband doet, maar dat heb ik nergens in dit topic gemeld.
Nee , want ik rij op allebei en al 20 jaar toen er nog helemaal geen winterbanden waren.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 12:30 schreef daNpy het volgende:
[..]
Te hard rijden voor de situatie is niet per definitie gelijk aan harder rijden met winter- dan met zomerbanden.
@machtpen: ook op ijs hebben winterbanden meer grip.
Het gaat me ook niet over het te hard rijden voor de situatie. Het gaat me er gewoon om dat mensen met winterbanden harder gaan rijden. Op dat moment lijkt dat ook veilig, door de grip. Maar bij een kleine inschattingsfout (waar een ongelukje vaak door ontstaat) ga je wel gewoon harder.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 12:30 schreef daNpy het volgende:
[..]
Te hard rijden voor de situatie is niet per definitie gelijk aan harder rijden met winter- dan met zomerbanden.
Op ijs heeft helemaal niets grip, alleen spikes. En daar mag je in NL niet mee op de openbare weg....quote:Op donderdag 20 oktober 2011 12:30 schreef daNpy het volgende:
@machtpen: ook op ijs hebben winterbanden meer grip.
Wc-eend testje , de praktijk is anders.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 12:46 schreef RealBizkit666 het volgende:
De banden ijs test...
Winterbanden helpen wel degelijk op ijs...
Mijn uitnodiging staat.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 12:57 schreef machtpen het volgende:
[..]
Wc-eend testje , de praktijk is anders.
Ondanks dat ik winterbanden heb, vind ik dit best een kansloze stellingname.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 09:31 schreef daNpy het volgende:
[..]
Nee, niks.
Gewoon thuis blijven als je geen cent over hebt voor veiligheid maar wel het risico wil nemen schade te maken (of erger), aan andermans eigendommen.
En dan nog kost op winterbanden nagenoeg niks want je zomerbanden slijten niet in de winter en vice versa.
Maargoed, het blijkt altijd dat deze discussie geen zin heeft met mensen die niet op winterbanden rijden want ze kennen het verschil simpelweg niet. Enkel de mensen die overstappen hoor je zeggen "Wat een verschil zeg!".
Ja maar met winterbanden gaat het allemaal iets makkelijker. Het is niet zo dat je met zomerbanden niets kan in de winterquote:Op donderdag 20 oktober 2011 14:12 schreef drdoofenshmirtz het volgende:
Heb zelf een oldtimer met achterwielaandrijving die zo'n 1400 kg weegt, en daar is het de afgelopen twee winters prima mee gegaan op zomerbanden. Ook in de sneeuw.
Ik heb een automaat en het is een diesel, dus kan heel langzaam wegrijden op de kruipstand van de automaat.
Maar omdat ik tegenwoordig vaker in Duitsland kom overweeg ik een setje winterrubber wel.
op ijs werken alleen spikes!quote:Op donderdag 20 oktober 2011 12:30 schreef daNpy het volgende:
[..]
Te hard rijden voor de situatie is niet per definitie gelijk aan harder rijden met winter- dan met zomerbanden.
@machtpen: ook op ijs hebben winterbanden meer grip.
ik maak met een kever extra rondjes met sneeuwquote:Op donderdag 20 oktober 2011 14:12 schreef drdoofenshmirtz het volgende:
Heb zelf een oldtimer met achterwielaandrijving die zo'n 1400 kg weegt, en daar is het de afgelopen twee winters prima mee gegaan op zomerbanden. Ook in de sneeuw.
Ik heb een automaat en het is een diesel, dus kan heel langzaam wegrijden op de kruipstand van de automaat.
Maar omdat ik tegenwoordig vaker in Duitsland kom overweeg ik een setje winterrubber wel.
ik heb een gordeloze auto gehad en daar ga je ineens heel netjes in rijden hoor áls je weet dat je kwetsbaar bent. nu krijg je een veilig gevoel en ga je trappen in een auto vind ikquote:Op donderdag 20 oktober 2011 13:32 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Ondanks dat ik winterbanden heb, vind ik dit best een kansloze stellingname.
Ik neem aan dat jij dan ook een auto hebt die voorzien is van de allerlaatste actieve veiligheidssnufjes?
Ik ben er bekend mee. Ook in Kevers gereden en dergelijkequote:Op donderdag 20 oktober 2011 15:03 schreef T42 het volgende:
[..]
ik heb een gordeloze auto gehad en daar ga je ineens heel netjes in rijden hoor áls je weet dat je kwetsbaar bent. nu krijg je een veilig gevoel en ga je trappen in een auto vind ik
Je bedoelt adaptieve cruise, een auto die zelf gaat remmen als hij denkt dat er een botsing komt, etc?quote:Op donderdag 20 oktober 2011 13:32 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Ondanks dat ik winterbanden heb, vind ik dit best een kansloze stellingname.
Ik neem aan dat jij dan ook een auto hebt die voorzien is van de allerlaatste actieve veiligheidssnufjes?
jah? kom jij met je winterbanden mee naar de schaatsbaan?quote:Op donderdag 20 oktober 2011 15:12 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Tips om met zomerbanden in de winter te rijden.
quote:Op donderdag 20 oktober 2011 17:02 schreef daNpy het volgende:
[..]
Je bedoelt adaptieve cruise, een auto die zelf gaat remmen als hij denkt dat er een botsing komt, etc?
Nee, heb ik niet. Er moet nog wel iets te sturen blijven, en bij een noodstop heb je niets aan een auto die zelf remt als hij een waardeloos contact heeft met de ondergrond.
Hebben we het nu over auto's die op de openbare weg mogen, of speciaal geprepareerde voertuigen?quote:Op donderdag 20 oktober 2011 17:03 schreef T42 het volgende:
[..]
jah? kom jij met je winterbanden mee naar de schaatsbaan?
waarom hebben icekarts spikes of ijsmotoren??? winterbandje er op is veel goedkoper....
Want?quote:Op donderdag 20 oktober 2011 17:04 schreef T42 het volgende:
[..]nu ben je wel heel zielig aant doen hoor...
ABS zorgt voor een langere remweg. Your point being?quote:Op donderdag 20 oktober 2011 19:29 schreef KaheemSaid het volgende:
Als je veiligheid zo belangrijk vind kom je dan wel met je Daf op de weg? Vind je ook dat deze verboden moet worden door dat bijvoorbeeld ABS ontbreekt?
maar de auto blijft wel beter bestuurbaarquote:Op donderdag 20 oktober 2011 19:45 schreef daNpy het volgende:
[..]
ABS zorgt voor een langere remweg. Your point being?
Sinds wanneer heeft ABS iets met sturen te maken? Mis ik iets?quote:Op donderdag 20 oktober 2011 19:59 schreef rulerofdeath het volgende:
[..]
maar de auto blijft wel beter bestuurbaar
ABS zorgt ervoor dat je wielen niet blokkeren zodat je kan sturen...quote:Op donderdag 20 oktober 2011 20:20 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
Sinds wanneer heeft ABS iets met sturen te maken? Mis ik iets?
Ik heb wel eens testen gedaan op zo'n baan geschikt voor de slipcursus. Met ABS stond je toch wel een behoorlijk eind eerder stil en had je behoorlijk meer controle.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 19:45 schreef daNpy het volgende:
[..]
ABS zorgt voor een langere remweg. Your point being?
Ga hier klein beetje mee met daNpy.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 20:47 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ik heb wel eens testen gedaan op zo'n baan geschikt voor de slipcursus. Met ABS stond je toch wel een behoorlijk eind eerder stil en had je behoorlijk meer controle.
Met de huidige ABS systemen is daar geen sprake meer van.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 21:05 schreef Rainesz het volgende:
[..]
Ga hier klein beetje mee met daNpy.
Op een droge weg,en met volledige zelfbeheersing kun je veel sneller stil staan zonder ABS als met.
Heb zelfs ooit in me opleiding een reportage in de les gezien waar ze dit uitvoerig deden testen.
Maar daar we niet allemaal coureurs zijn,is voor het grote gross abs waarschijnlijk beter.
Dan zou ik (als het een moderne auto is) toch je ABS eens laten nakijken, want ABS zorgt er juist voor dat je bij een noodstop (in nood tot de bodem de rem intrappen) de wielen niet blokkeren.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 22:45 schreef Gokhan03 het volgende:
Met ABS krijg ik het nog altijd voor elkaar om de wielen te blokkeren hoor. Het is maar hard genoeg trappen
Ik heb ook een aantal slipcursussen gedaan, erg leerzaam.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 19:29 schreef KaheemSaid het volgende:
Als je veiligheid zo belangrijk vind kom je dan wel met je Daf op de weg? Vind je ook dat deze verboden moet worden door dat bijvoorbeeld ABS ontbreekt?
Deze mag wel in het topic met faal-comments...quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 08:45 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
Ik maar denken dat ik gewone banden heb, blijken het 'zomerbanden' te zijn. Rijd ik al een half seizoen illegaal.
dan heb je een auto met een afkeurpunt en zal er ook een lampje beanden in je dashbordquote:Op donderdag 20 oktober 2011 22:45 schreef Gokhan03 het volgende:
Met ABS krijg ik het nog altijd voor elkaar om de wielen te blokkeren hoor. Het is maar hard genoeg trappen
ABS werkt goed niet daarvan. Heb zelf nog laatst alles gecontroleerd en uitgelezen. Het is nou zo dat als het glad is en je spontaan op de rem springt dat je wielen hoe dan ook zullen blokkerenquote:Op vrijdag 21 oktober 2011 10:02 schreef T42 het volgende:
[..]
dan heb je een auto met een afkeurpunt en zal er ook een lampje beanden in je dashbord
jah ik rij alleen oud en JAH ik weet dat die 40x onveiliger zijn dan een moderne auto.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 18:32 schreef daNpy het volgende:
[..]
Want?
Banden zijn je belangrijkste contact met de weg.
De allernieuwste elektronische snufjes niet
En nog een extraextragratis tip: in de winter mag je met winterbanden ook rustig rijden, ver vooruit kijken en afstand houden. Winterbanden helpen wel, maar zijn geen wondermiddel. Als je gaat, dan ga je.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 09:12 schreef mstx het volgende:
[..]
En nog een extragratis tip: in de zomer mag je ook rustig rijden, ver vooruit kijken en afstand houden.
dat zei je eerst niequote:Op vrijdag 21 oktober 2011 10:05 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
ABS werkt goed niet daarvan. Heb zelf nog laatst alles gecontroleerd en uitgelezen. Het is nou zo dat als het glad is en je spontaan op de rem springt dat je wielen hoe dan ook zullen blokkerenNogmaals...ABS is geen oplossing maar een hulpmiddel.
Heb je gelijk in. Ik wordt alleen misselijk van de mensen die aankomen met jaa ABS werkt goed op ijs en dan gebeurt er niets.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 10:12 schreef T42 het volgende:
[..]
dat zei je eerst niedus ging ervan uit dat je altijd blokerende wielen had bij hard trappen
Nog een tip dan maar... Je hebt met winterbanden meer marge tot het fout gaat dan met zomerbanden...quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 10:12 schreef rekenwonder het volgende:
[..]
En nog een extraextragratis tip: in de winter mag je met winterbanden ook rustig rijden, ver vooruit kijken en afstand houden. Winterbanden helpen wel, maar zijn geen wondermiddel. Als je gaat, dan ga je.
Dit bestrijdt helemaal niemand.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 10:21 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Dat je niet zo hard kunt rijden als wanneer er geen sneeuw ligt, is een feit. Maar als die er wel ligt kun je met winterbanden zeer zeker harder rijden dan met zomerbanden... Misschien 70 km/h op de snelweg in plaats van 120 km/h, terwijl zomerbandrijders misschien maar 40/50 km/h kunnen rijden om dezelfde remafstand te houden, en dat zorgt dan gewoon voor onzettend oponthoud. Om maar te zwijgen over het maken van bochten waar zomerbandrijders bijna stil moeten gaan staan terwijl de winterbandrijder dit niet hoeft.
Ik rijd ook automaat en kreeg van een collega de tip om als er heel veel sneeuw ligt in zijn 2 te rijden (wat normaal bedoeld is om in de bergen te rijden), helpt wel iets heb ik gemerkt. De technische uitleg over het WAAROM heb ik nietquote:Op donderdag 20 oktober 2011 23:08 schreef Biogarde het volgende:
En ik rij automaten en ik kan niet eens afremmen op de motor![]()
Nooit gezeik, gewoon rijden en opletten.
Dus ik mag toch rijden op mijn gewone banden?quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 09:58 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Deze mag wel in het topic met faal-comments...
Een band is pas 'illegaal' als deze minder dan 1,6 MM profiel heeft. Het maakt niet uit of dit zomer/winter/all-season/blabla type is...
In de 2 wegrijden vanuit stilstand neem ik aan?quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 10:32 schreef Karina het volgende:
[..]
Ik rijd ook automaat en kreeg van een collega de tip om als er heel veel sneeuw ligt in zijn 2 te rijden (wat normaal bedoeld is om in de bergen te rijden), helpt wel iets heb ik gemerkt. De technische uitleg over het WAAROM heb ik niet
Nou in een automaat kan je hem nooit in zn 2 zetten toch? Ik heb hiervoor 2 bmw 5 series gehad en wanneer je hem in zn 2 zette en stil stond, dan had hij een lichte 1e versnelling waarmee hij daarna naar zn 2 schakelde.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 10:32 schreef Karina het volgende:
[..]
Ik rijd ook automaat en kreeg van een collega de tip om als er heel veel sneeuw ligt in zijn 2 te rijden (wat normaal bedoeld is om in de bergen te rijden), helpt wel iets heb ik gemerkt. De technische uitleg over het WAAROM heb ik niet
Ja klopt en ook in 2 blijven rijden daarna. Ik heb ook nog een 3e versnelling, geen idee of dat dan nog beter rijdt.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 10:45 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
In de 2 wegrijden vanuit stilstand neem ik aan?
Dan wordt er op lage snelheid minder vermogen naar de wielen gestuurd, zodat je minder snel doorslipt.
Hmm in zijn 3 of 4 trok hij bij mij mooi in zn 1 opquote:Op vrijdag 21 oktober 2011 11:06 schreef Karina het volgende:
[..]
Ja klopt en ook in 2 blijven rijden daarna. Ik heb ook nog een 3e versnelling, geen idee of dat dan nog beter rijdt.
@Gokhan: ik heb het een paar keer zo gedaan, geen problemen gehad (maar dat was dus inderdaad in zijn 2 wegrijden in in 2 blijven rijden).
quote:
80% van de 1-serie rijders denkt dat hun auto FWD is.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 11:33 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]![]()
Welk gedeelte van 'monteren op de aangedreven wielen' zal hij niet snappen?
Al zou je geen kennis over auto's hebben maar dit staat toch echter op je kentekenpapieren.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 11:34 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
80% van de 1-serie rijders denkt dat hun auto FWD is.
zou perfect zijn voor een south park aflevering...quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 10:28 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Dit bestrijdt helemaal niemand.
De discussie begon met dat mensen met zomerbanden helemaal van de weg moeten blijven. Moeten ze lekker zelf weten. Direct dat vingerwijzende gedoe met 'Oh, jij hebt zomerbanden, jij hoort helemaal niet meer op de weg. Blijf thuis!!!'. Dat is kansloos, kan er niets anders van maken.
Beetje in dezelfde categorie als die aflevering over hybridesquote:Op vrijdag 21 oktober 2011 12:10 schreef T42 het volgende:
[..]
zou perfect zijn voor een south park aflevering...
Ja, dan rem je af op de motor (die stand heet ook wel de caravan stand). Alleen maak je op de rechte stukken onnodig meer toeren (dus meer slijtage en meer verbruik) zonder belasting zoals een caravan of aanhanger.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 10:32 schreef Karina het volgende:
[..]
Ik rijd ook automaat en kreeg van een collega de tip om als er heel veel sneeuw ligt in zijn 2 te rijden (wat normaal bedoeld is om in de bergen te rijden), helpt wel iets heb ik gemerkt. De technische uitleg over het WAAROM heb ik niet
100% met je eens maar hier vind ik ze niet nodigquote:Op vrijdag 21 oktober 2011 13:59 schreef Pizza_Boom het volgende:
Ik ben in de kerstperiode met zowel zomersloffen als wintersloffen naar Oostenrijk geweest en ik kan daarover (eigen ervaring) het volgende zeggen:
Ik ga liever op wintersloffen. Terug met zomersloffen via Stuttgard gegaan in plaats van blazen over de A3, terwijl ik een blaasbak bij me had (MB C combi).
Natuurlijk, als je op aangereden sneeuw je handrem aantrekt of, in geval van de MB, je stuur dwars zet en je gas hard intrapt terwijl traction controll uitstaat, dan krijg je de wagen wel om, dat lukt je zelfs met kettingen (ja, heb ik ook gedaan).
Feit is dat ik het prettiger vond om in natte en opvriezende sneeuw in Oostenrijk op winterbanden te rijden dan op zomerbanden. Helemaal in de Alpen kan je op winterbanden beter meekomen met het normale verkeer, is mijn ervaring.
had een benz uit 69 en heb hem niet eens op de winterstand hoeven te zetten.quote:Op zondag 23 oktober 2011 00:35 schreef Biogarde het volgende:
[..]
Ja, dan rem je af op de motor (die stand heet ook wel de caravan stand). Alleen maak je op de rechte stukken onnodig meer toeren (dus meer slijtage en meer verbruik) zonder belasting zoals een caravan of aanhanger.
Als er 50 op de snelweg wordt gereden is er wel iets anders aan de hand en ligt het niet aan de banden.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 14:48 schreef rival het volgende:
Ik vind het wel jammer dat er mensen zijn die winterbanden onzin vinden...
en dan voor de veiligheid 50 gaan rijden op de snelweg.....
Ik koop ze namelijk wel, en ik zou graag naar huis willen 's middags.... en daarmee bedoel ik niet 50 over de snelweg cruisen
Jammer dat je niet snapt dat iemand met een winterband harder kan rijden in de sneeuw dan iemand met een zomerband zonder op veiligheid in te leveren.quote:Op zondag 23 oktober 2011 02:52 schreef machtpen het volgende:
[..]
Als er 50 op de snelweg wordt gereden is er wel iets anders aan de hand en ligt het niet aan de banden.
Op de snelweg 50 rijden door zomerbanden is klinkklare onzin.quote:Op zondag 23 oktober 2011 08:58 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Jammer dat je niet snapt dat iemand met een winterband harder kan rijden in de sneeuw dan iemand met een zomerband zonder op veiligheid in te leveren.
Ook als je al op locatie bent en bij vertrek er opeens 15cm blijkt te zijn gevallen?quote:Op donderdag 20 oktober 2011 07:52 schreef silenthill het volgende:
Bij echt slecht weer laat ik de auto staan.
Dat mag je me even uitleggen, want ik snap inderdaad niet dat ik iemand met zomerbanden in gevaar breng als ik harder kan rijden, eerder stil staat, beter door de bocht kan... Dus met sneeuw heeft een zomerbandrijder geen gevaar van een winterbandrijder...quote:Op zondag 23 oktober 2011 09:47 schreef Sounddragon het volgende:
Jammer dat veel mensen niet willen snappen dat ze best harder kunnen rijden in de sneeuw, maar dat ze dan op de veiligheid van mensen zonder winterbanden inleveren
Waar ik vandaan kom, noemen ze dat asociaal![]()
Als je een veilige stopafstand wilt hebben in de sneeuw dan kun je niet veel sneller inderdaad, in ieder geval niet even snel of sneller dan iemand met een winterband...quote:Op zondag 23 oktober 2011 09:54 schreef machtpen het volgende:
[..]
Op de snelweg 50 rijden door zomerbanden is klinkklare onzin.
Mensen met zomerbanden hebben dat dus allemaal niet, of iig minder, en volgens jou moeten die dus maar over hun limiet gaan rijden omdat jij dat wel kan, of begrijp ik je nou helemaal verkeerd?quote:Op zondag 23 oktober 2011 10:32 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Dat mag je me even uitleggen, want ik snap inderdaad niet dat ik iemand met zomerbanden in gevaar breng als ik harder kan rijden, eerder stil staat, beter door de bocht kan... Dus met sneeuw heeft een zomerbandrijder geen gevaar van een winterbandrijder...
Mensen die over de limiet gaan doen dan ook in de zomer met zomerbanden, daar hebben ze de winter niet voor nodig.
De limiet met een winterband ligt hoger dan met een zomerband. Dus ik snap nog steeds niet dat als ze harder rijden (omdat ze dat ook daadwerkelijk kunnen) dat ze dan iemand met een zomerband in gevaar brengen...quote:Op zondag 23 oktober 2011 10:59 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Mensen met zomerbanden hebben dat dus allemaal niet, of iig minder, en volgens jou moeten die dus maar over hun limiet gaan rijden omdat jij dat wel kan, of begrijp ik je nou helemaal verkeerd?
Nee mensen met zomerbanden moeten gewoon thuis blijven. Want het verschil is simpelweg te grootquote:Op zondag 23 oktober 2011 10:59 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Mensen met zomerbanden hebben dat dus allemaal niet, of iig minder, en volgens jou moeten die dus maar over hun limiet gaan rijden omdat jij dat wel kan, of begrijp ik je nou helemaal verkeerd?
Kunnen ze dat, of denken ze dat te kunnen? Het is bewezen dat mensen, naarmate ze denken dat hun auto veiliger is, ze onveiliger gaan rijden.quote:Op zondag 23 oktober 2011 11:03 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
De limiet met een winterband ligt hoger dan met een zomerband. Dus ik snap nog steeds niet dat als ze harder rijden (omdat ze dat ook daadwerkelijk kunnen) dat ze dan iemand met een zomerband in gevaar brengen...
En mensen zonder abs, en mensen zonder esp. Oh, en alleen rode auto's mogen de weg op, want die zijn het best/snelst zichtbaar.quote:Op zondag 23 oktober 2011 11:06 schreef daNpy het volgende:
[..]
Nee mensen met zomerbanden moeten gewoon thuis blijven. Want het verschil is simpelweg te groot
Ze kunnen het ook, winterband heeft meer grip, dus je kan harder om dezelfde veiligheidsmarges te hebben...quote:Op zondag 23 oktober 2011 11:06 schreef Frezer het volgende:
[..]
Kunnen ze dat, of denken ze dat te kunnen? Het is bewezen dat mensen, naarmate ze denken dat hun auto veiliger is, ze onveiliger gaan rijden.
Met op die manier netto dus geen resultaat...quote:Op zondag 23 oktober 2011 11:12 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Ze kunnen het ook, winterband heeft meer grip, dus je kan harder om dezelfde veiligheidsmarges te hebben...
Nee, mensen zonder verstand moeten thuisblijvenquote:Op zondag 23 oktober 2011 11:06 schreef daNpy het volgende:
[..]
Nee mensen met zomerbanden moeten gewoon thuis blijven. Want het verschil is simpelweg te groot
Hou me dan tegen jongeuh!quote:Op zondag 23 oktober 2011 11:06 schreef daNpy het volgende:
[..]
Nee mensen met zomerbanden moeten gewoon thuis blijven. Want het verschil is simpelweg te groot
Dus iemand met winterband moet rustiger rijden om nog meer marge te hebben of wat, dan moet die zomerbandrijder nog rustger rijden voor hetzelfde resultaat dus kan de winterband alsnog harder...quote:Op zondag 23 oktober 2011 11:14 schreef Frezer het volgende:
[..]
Met op die manier netto dus geen resultaat...
Uhuh, steek je kop maar lekker in het zandquote:Op zondag 23 oktober 2011 11:03 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
De limiet met een winterband ligt hoger dan met een zomerband. Dus ik snap nog steeds niet dat als ze harder rijden (omdat ze dat ook daadwerkelijk kunnen) dat ze dan iemand met een zomerband in gevaar brengen...
Dat iemand met zomerband dan denkt dat hij net zo hard kan rijden als iemand met een winterband is toch echt zijn eigen probleem, niet dat van de winterbandrijder...
Moeten we dan allemaal max 45 km/h gaan rijden omdat er in invalidenwagentjes op de weg rijden?quote:Op zondag 23 oktober 2011 11:33 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Uhuh, steek je kop maar lekker in het zand
Dat sowieso, maar niet alleen in de winter.quote:Op zondag 23 oktober 2011 11:14 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Nee, mensen zonder verstand moeten thuisblijven
Toch draai je het wel een beetje om dat mensen met zomerbanden "last" hebben van mensen die zich wél aanpassen aan de omgeving. Dat heb je toch zelf ook wel door he?quote:Op zondag 23 oktober 2011 11:33 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Uhuh, steek je kop maar lekker in het zand
quote:Op donderdag 20 oktober 2011 09:16 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Rustig rijden, anticiperen, en bij langzaam rijden snel opschakelen en weinig gas geven. Vooral niet met slippende koppeling gaan rijden.
Snap je de topictitel niet ofzo?quote:Op zondag 23 oktober 2011 12:09 schreef daNpy het volgende:
De tip is neem winterbanden.
Je zomerbanden slijten niet, je winterbanden niet in de zomer en je netto kosten zijn 0.
Je hebt meer grip, meer marge om een stop te kunnen maken en kan beter met het verkeer meekomen.
Als je er zelf achter wil komen dat "voorzichtig rijden en voldoende afstand houden" geen substitutie zijn voor grip, veel succesquote:
Aldus een winterbandenprediker hoef je niet voorzichtig te rijden en voldoende afstand te houden zolang je maar de heilige winterband hebt.quote:Op zondag 23 oktober 2011 12:14 schreef daNpy het volgende:
[..]
Als je er zelf achter wil komen dat "voorzichtig rijden en voldoende afstand houden" geen substitutie zijn voor grip, veel succes
Sorry, maar dat heb ik nergens beweerd.quote:Op zondag 23 oktober 2011 12:18 schreef D0808 het volgende:
[..]
Aldus een winterbandenprediker hoef je niet voorzichtig te rijden en voldoende afstand te houden zolang je maar de heilige winterband hebt.
Heb je nog tips om te rijden met zomerbanden in de winter? Nee? Ga dan lekker jezelf aftrekken op je winterrubber.quote:Op zondag 23 oktober 2011 12:48 schreef daNpy het volgende:
[..]
Sorry, maar dat heb ik nergens beweerd.
Mijn uitnodiging staat nog steeds om te komen bewijzen dat winterrubber onnodig isquote:Op zondag 23 oktober 2011 12:51 schreef D0808 het volgende:
[..]
Heb je nog tips om te rijden met zomerbanden in de winter? Nee? Ga dan lekker jezelf aftrekken op je winterrubber.
Volgens mij begrijp jij het niet helemaalquote:Op zondag 23 oktober 2011 11:33 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Uhuh, steek je kop maar lekker in het zand
Prima, mag jij deze winter een keer deze kant op komen. Ik heb in de zomer 205/45/17 rondom op mijn auto(1200kilo)liggen, in de winter heb ik smallere 15 inch winterbanden. Dit is op een RWD auto. Je komt he-le-maal nergens met die zomerbanden, zo erg dat ik zelf een keer de berm in ben gegleden toen ik stil stond! (de weg liep schuin af)quote:Op zondag 23 oktober 2011 13:00 schreef daNpy het volgende:
[..]
Mijn uitnodiging staat nog steeds om te komen bewijzen dat winterrubber onnodig is
daNpy is aan het strijden voor winterbandenquote:Op zondag 23 oktober 2011 16:55 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Prima, mag jij deze winter een keer deze kant op komen. Ik heb in de zomer 205/45/17 rondom op mijn auto(1200kilo)liggen, in de winter heb ik smallere 15 inch winterbanden. Dit is op een RWD auto. Je komt he-le-maal nergens met die zomerbanden, zo erg dat ik zelf een keer de berm in ben gegleden toen ik stil stond! (de weg liep schuin af)
Maar ach, we zitten natuurlijk in een topic vol met henk en ingrids die winterbanden maar iets voor de rijke elite vinden. Dat ze een gevaar op de weg zijn deert ze niets.
edit: ik moet er wel bij zeggen dat bij een kleinere hatchback die van zichzelf al smallere bandjes heeft, de effecten veel minder dramatisch zijn. De verschillen zijn alsnog aanzienlijk, maar daar valt doorgaans nog mee te rijden. Het is gewoon niet zo veilig als met winterbanden.
Mijn tip dan: Als het sneeuwt, blijf van de weg, en de dagen daarna ook...quote:Op zondag 23 oktober 2011 12:08 schreef D0808 het volgende:
Waar blijven de tips? Dit topic is helaas weer volgelopen met winterbandpriesters die hun heilige winterbandreligie komen prediken.
Je moet wel voldoende afstand houden, maar dat moet je ook als het niet sneeuwt. Alleen moet je met zomerbanden nog veel meer afstand houden en nog voorzichter rijden. Snap het nu gewoon eens een keer...quote:Op zondag 23 oktober 2011 12:18 schreef D0808 het volgende:
[..]
Aldus een winterbandenprediker hoef je niet voorzichtig te rijden en voldoende afstand te houden zolang je maar de heilige winterband hebt.
Je hebt teveel marketingblabla gehoort...quote:Op zondag 23 oktober 2011 16:50 schreef Straatcommando. het volgende:
[...]
Winterbanden zijn niet alleen voor sneeuw, ze zijn er voor alle omstandigheden beneden de 7 graden(uit m'n hoofd)
Op dat punt bieden winterbanden je meer grip dan zomerbanden, of dit nou droog, nat, glad of whatever is. Vergeet niet dat je in een stalen kooi van minimaal 800+ kilo rijdt, en als zoiets eenmaal begint te glijden dan stop je dat niet.
Want een zomerband heeft evenveel grip op sneeuw dan een winterband? Indien je met nee antwoord, dan heeft een zomerband dus ook een langere remweg... Indien je ja zegt, dan snap ik wel dat je er niets van snapt...quote:Op zondag 23 oktober 2011 18:01 schreef machtpen het volgende:
Jullie lopen gewoon die verhalen over de zomerbanden ter plekke te verzinnen. Mega ongeloofwaardig allemaal.
Normale mensen maken die dingen niet mee op de weg die jullie dan wel weer meemaken. Jullie lopen gewoon te trollen.quote:Op zondag 23 oktober 2011 18:06 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Want een zomerband heeft evenveel grip op sneeuw dan een winterband? Indien je met nee antwoord, dan heeft een zomerband dus ook een langere remweg... Indien je ja zegt, dan snap ik wel dat je er niets van snapt...
Nee voor normale mensen sneeuwt/vriest het buiten nooit.quote:Op zondag 23 oktober 2011 18:23 schreef machtpen het volgende:
[..]
Normale mensen maken die dingen niet mee op de weg die jullie dan wel weer meemaken. Jullie lopen gewoon te trollen.
Nee, domweg niet iedereen heeft de mogelijkheden (lees: financiën) om zich winterbanden inclusief velgen aan te schaffen, en die mensen kun je ook niet zomaar sommeren om dan maar thuis te blijven. De automobiele wereld rijdt als sinds 1904 ofzo in het rond op normaal rubber, maar sinds de uitvinding van de winterband is dat ineens allemaal 'bloedgevaarlijk'quote:Op zondag 23 oktober 2011 11:42 schreef daNpy het volgende:
[..]
Toch draai je het wel een beetje om dat mensen met zomerbanden "last" hebben van mensen die zich wél aanpassen aan de omgeving. Dat heb je toch zelf ook wel door he?
quote:Op zondag 23 oktober 2011 20:21 schreef RealBizkit666 het volgende:
Ah, vroeger weer. Toen er nog geen gordels, geen kreukelzones, geen stuurbekrachtiging, geen rembekrachtiging was?
Dat refereren naar vroeger is zinloos, tijden veranderen, banden veranderen...
En als je geen winterbanden kunt permitteren, dan heb je een auto boven je stand gekocht. Daar blijf ik gewoon bij. Want je kunt ook onverwachte reparaties krijgen of er kan plotseling een band klappen. Dan heb je ook geld nodig om dat op te kunnen vangen.
De enige argumenten die ik hoor om het niet te doen zijn 'te duur' (wat uiteindelijk niet zo is, alleen meer piekbedragen) en 'vroeger had niemand het'. Qua veiligheid hoor je niemand om het niet te doen, maar niemand wil investeren in zijn eigen veiligheid en dus ook niet in de veiligheid van andere mensen.quote:Op zondag 23 oktober 2011 20:43 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
En nou kap ik er mee, niet mee te praten
meeste zomerbanden zijn volledige seizoenbanden. of je moet iets sportiefs hebben als bandquote:Op zondag 23 oktober 2011 21:38 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
De enige argumenten die ik hoor om het niet te doen zijn 'te duur' (wat uiteindelijk niet zo is, alleen meer piekbedragen) en 'vroeger had niemand het'. Qua veiligheid hoor je niemand om het niet te doen, maar niemand wil investeren in zijn eigen veiligheid en dus ook niet in de veiligheid van andere mensen.
Dat je het in Nederland misschien maar 30 dagen effectief nodig hebt snap ik ook wel, maar de procentuele nadelen van winterbanden bij goed weer zijn te verwaarlozen met de procentuele nadelen van zomerbanden met slecht weer.
Daarnaast, als je geen winterbanden wilt kopen, schaf dan all-season aan, dan heb je tenminste altijd iets voordeel of iets nadeel (ten opzichte van de volledige seizoenband), maar ook dat is dan wel procentueel te verwaarlozen. Dan heb je ook geen last meer van 'te duur'.
Dan kan ik nog een stapje verder gaan en zeggen: Mensen zonder AWD mogen niet de weg op in de winter. Levensgevaarlijk!quote:Op zondag 23 oktober 2011 11:06 schreef daNpy het volgende:
[..]
Nee mensen met zomerbanden moeten gewoon thuis blijven. Want het verschil is simpelweg te groot
verdikkkie dan mag ik niet meer rijdenquote:Op zondag 23 oktober 2011 22:58 schreef Grielen het volgende:
[..]
Dan kan ik nog een stapje verder gaan en zeggen: Mensen zonder AWD mogen niet de weg op in de winter. Levensgevaarlijk!
Ik snap het wel. Ik heb een relatief nieuwe auto uit de tijd dat ik nog werkte maar rijd nu nog maar een km of 10.000 per jaar en daar ga ik echt geen winterbanden voor aanschaffen. Als het winter is rijd ik nog wat rustiger dan normaal, gaat al jarenlang goed. Schade aan mijn en andersmans zooi is de verzekering voor en met de snelheden en wegen die ik rijd acht ik de kans klein dat ik er zelf iets ernstigs aan overhoud. Verder heb ik niets met mijn auto qua sentiment. Verder geloof ik geen kut van dat winderbanden geneuzel beneden de 7 graden. Ben gisteren nog behoorlijk hard aan het knallen geweest op de motor met rond de 8 graden en die banden daarvoor zijn lastig te bestempelen als winterbanden.quote:Op maandag 24 oktober 2011 00:14 schreef Straatcommando. het volgende:
Wat ik wel heel vreemd vind is dat er zo krenterig gedaan word over banden, en dan heb ik het niet eens over puur en alleen winterbanden.
t1 is toch ouder hoorquote:Op zondag 23 oktober 2011 23:34 schreef Sounddragon het volgende:
Ken Block beat you to that![]()
[ afbeelding ]
Ik heb een E46. En volgens mij heb je mn uitnodiging niet goed gelezenquote:Op zondag 23 oktober 2011 16:55 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Prima, mag jij deze winter een keer deze kant op komen. Ik heb in de zomer 205/45/17 rondom op mijn auto(1200kilo)liggen, in de winter heb ik smallere 15 inch winterbanden. Dit is op een RWD auto. Je komt he-le-maal nergens met die zomerbanden, zo erg dat ik zelf een keer de berm in ben gegleden toen ik stil stond! (de weg liep schuin af)
Maar ach, we zitten natuurlijk in een topic vol met henk en ingrids die winterbanden maar iets voor de rijke elite vinden. Dat ze een gevaar op de weg zijn deert ze niets.
edit: ik moet er wel bij zeggen dat bij een kleinere hatchback die van zichzelf al smallere bandjes heeft, de effecten veel minder dramatisch zijn. De verschillen zijn alsnog aanzienlijk, maar daar valt doorgaans nog mee te rijden. Het is gewoon niet zo veilig als met winterbanden.
In 1904 stonden er nog geen files en was het wagenpark iets ingeperkter als nu.quote:
Dit dus..slotjequote:Op maandag 24 oktober 2011 18:57 schreef Revolution-NL het volgende:
Winter banden geven aanzienlijk meer grip bij gladde omstandigheden dan zomerbanden. Echter kan je met zomer banden ook prima rijden in de winter. Je moet alleen wel je rijgedrag daarop aanpassen dus langzamer rijden, niet abrupt remmen / gas geven en goed anticiperen.
Het is klinklare onzin dat het levensgevaarlijk is om zomerbanden te rijden.
PS. Ik heb jaaaaaren op winterbanden gereden echter de laatste twee winters op zomerbanden door een ander lease contract.
Nogmaals.quote:Op maandag 24 oktober 2011 18:42 schreef daNpy het volgende:
[..]
In 1904 stonden er nog geen files en was het wagenpark iets ingeperkter als nu.
Dat het netto nagenoeg niets kost om een set zomer en winterbanden te hebben, is al vaker uitgelegd.
En als je autorijden te duur vind, ga je maar lekker met de bus
En dat is dus geen winterband.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 07:27 schreef RealBizkit666 het volgende:
Met zulke lage kilometer standen moet je er voor kiezen om een All-Season band te nemen...
Klopt. Maar het biedt meer veiligheid dan een zomerband in de winter.quote:
Weet je wat ook helpt. Niet voor elke scheet die dwars zit de auto pakken, maar gaan fietsen.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 07:29 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Klopt. Maar het biedt meer veiligheid dan een zomerband in de winter.
Net als dat een winterband niet heilig is, maar wel degelijk de verkeersveiligheid ten goede komt. En het blijft jammer dat mensen niet investeren daarin...
Voor mensen die 50 km naar het werk moeten rijden is dat geen optie.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 07:30 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Weet je wat ook helpt. Niet voor elke scheet die dwars zit de auto pakken, maar gaan fietsen.
= minder auto's op de weg = minder kans op ongelukken.
Dan ga je dichterbij wonen of werken.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 07:31 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Voor mensen die 50 km naar het werk moeten rijden is dat geen optie.
Dan moet mijn vrouw weer verder rijden. Kom op zeg... Naïeveling. Daarnaast zijn er nog persoonlijke omstandigheden waardoor niet iedereen kan verhuizen...quote:
Waar een wil is is een weg.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 07:32 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Dan moet mijn vrouw weer verder rijden. Kom op zeg... Naïeveling. Daarnaast zijn er nog persoonlijke omstandigheden waardoor niet iedereen kan verhuizen...
Dat doe ik ook niet. Ik ben persoonlijk van mening dat als je minder dan 10.000 km/jaar rijdt, dat je All-Seasons moet nemen, en daarboven een setje zomer en winterbanden. En nogmaals, ik weet dat winterbanden niet heilig zijn in de sneeuw (je moet je zeer zeker aanpassen, dat heb ik ook al aangegeven, maar met zomerbanden moet je je nog extremer aanpassen), maar ze vergroten de veiligheid wel degelijk. Net als dat zomerbanden de veiligheid in de zomer vergoten.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 07:35 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Waar een wil is is een weg.
Maar als je echt 100km/dag woon werk rijd, zit je op 20000km/jr. Dan zijn winterbanden wel te verslijten ja. Dit moet je niet gaan lopen vergelijken met een situatie zoals ik beschreef.
Toch begrijp ik dat mensen die met een oude auto, heel weinig rijden per jaar, en dus geen afschrijving en nauwelijks onderhoudskosten hebben, niet zomaar een extra set banden aan gaan lopen schaffen voor een paar km/jr.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 07:41 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Dat doe ik ook niet. Ik ben persoonlijk van mening dat als je minder dan 10.000 km/jaar rijdt, dat je All-Seasons moet nemen, en daarboven een setje zomer en winterbanden. En nogmaals, ik weet dat winterbanden niet heilig zijn in de sneeuw (je moet je zeer zeker aanpassen, dat heb ik ook al aangegeven, maar met zomerbanden moet je je nog extremer aanpassen), maar ze vergroten de veiligheid wel degelijk. Net als dat zomerbanden de veiligheid in de zomer vergoten.
Op een pak sneeuw heb je met winterbanden meer grip dan op zo'n glibberige baan die al een hele dag platgereden wordt.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 14:04 schreef HOEAH1980 het volgende:
Ik rijd al 5 jaar zonder winterbanden naar mijn werk en heb nog nooit een situatie meegemaakt waarbij ik dacht "Had ik maar winterbanden". Ik rij gewoon normaal en hou bij glad wegdek voldoende afstand.
Vind het altijd mooi om te zien dat er gasten op de meest linker ongeveegde baan gaan rijden omdat ze winterbanden hebben en denken King of the Road te zijn![]()
Ik snap verder wel de meerwaarde van winterbanden, in Duitsland zijn ze in winterse omstandigheden verplicht. En voor mensen die jaarlijks heel veel kilometers maken is het natuurlijk ook aan te raden of zelfs verplicht.
Blijf van mening dat winterbanden tegenwoordig door je strot worden gedouwd. Als partikulier begin ik er niet aan.
als je nou ook zegt waarom dat zo is dan zou je post enizin nut heeft. Aangezien je het over een feit hebt kan een bron handig zijn.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 17:56 schreef machtpen het volgende:
Feitelijk is dat heel millieu onvriendelijk die winterbanden. Maar daar zitten de winterbanden sjonnies natuurlijk niet mee.
Duh , je hebt twee paar banden terwijl je er maar een nodig hebt. Pure verspilling en millieuterrorisme maar dat willen jullie zeker weer niet zien.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 18:10 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
als je nou ook zegt waarom dat zo is dan zou je post enizin nut heeft. Aangezien je het over een feit hebt kan een bron handig zijn.
Mooie grap.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 18:42 schreef machtpen het volgende:
[..]
Duh , je hebt twee paar banden terwijl je er maar een nodig hebt. Pure verspilling en millieuterrorisme maar dat willen jullie zeker weer niet zien.
quote:Op woensdag 26 oktober 2011 18:42 schreef machtpen het volgende:
[..]
Duh , je hebt twee paar banden terwijl je er maar een nodig hebt. Pure verspilling en millieuterrorisme maar dat willen jullie zeker weer niet zien.
10 jaar terug konden mensen beter autorijden. Nu heb je teveel klapjosti,s met tomtom , abs en winterbanden.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 20:47 schreef daNpy het volgende:
10 jaar terug was het ook minder druk op de weg.
Ik nog niet en nog veel meer mensen. Gewoon ouderwetse kaarten op papier die werken veel beter.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 22:24 schreef RealBizkit666 het volgende:
TomTom is echt al zo 2001... Tegenwoordig heeft bijna iedereen navigatie in de auto of gratis via de smartphone.
En als je 7jr met 1 setje deed, doe je 14jr met 2 setjes. En kun je na 8jr beide setjes weggooien omdat ze worden afgekeurd op droogtescheurtjes.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 19:15 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Als je 3 jaar zou doen met 1 setje banden, dan doe je 6 jaar met 2 setjes banden. En het maakt geen ruk uit of je dat doet met 2 sets zomerbanden, of met een set zomer en winterbanden...
Als je zolang met banden doet, had je All-Seasons moeten nemen.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 07:46 schreef RaymondK het volgende:
[..]
En als je 7jr met 1 setje deed, doe je 14jr met 2 setjes. En kun je na 8jr beide setjes weggooien omdat ze worden afgekeurd op droogtescheurtjes.
Daar zijn we in deze tread al een keer geweest...quote:Op donderdag 27 oktober 2011 07:47 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Als je zolang met banden doet, had je All-Seasons moeten nemen.
Hoe kom je hier bij trouwens? Absoluut niet waar.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 19:08 schreef opa_sigaar het volgende:
[..]
Winterbanden zijn immers kleiner dan de zomerbanden, hierdoor heb je dus minder rubber verspild.
In een land waar de gemiddelde woon-werk afstand 22 km is kan je je ook wel bedenken dat het een groot deel met gemak op de fiets kan. 50km is idd te veel om elke dag te fietsen.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 07:31 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Voor mensen die 50 km naar het werk moeten rijden is dat geen optie.
Tja ik pak zelf altijd juist liever de fiets als het glad is:quote:Op donderdag 27 oktober 2011 10:46 schreef RealBizkit666 het volgende:
En mensen hebben in de winter geen zin om te fietsen omdat het koud, nat en glad op de weg kan zijn. En als het sneeuwt, dan weten ze al helemaal niet hoe snel ze in de auto moeten springen.
Hier op het werk komen er ook een flink aantal met de fiets, maar als het sneeuwt of regent, dan komen ze allemaal met de auto...
Van dat eerste argument zie ik graag een onderbouwing.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 20:59 schreef machtpen het volgende:
[..]
10 jaar terug konden mensen beter autorijden. Nu heb je teveel klapjosti,s met tomtom , abs en winterbanden.
Dan zijn dat allemaal mietjes. En wat Metro zegt idd.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 10:46 schreef RealBizkit666 het volgende:
En mensen hebben in de winter geen zin om te fietsen omdat het koud, nat en glad op de weg kan zijn. En als het sneeuwt, dan weten ze al helemaal niet hoe snel ze in de auto moeten springen.
Hier op het werk komen er ook een flink aantal met de fiets, maar als het sneeuwt of regent, dan komen ze allemaal met de auto...
nouja, mietjes of niet.. het zijn zelden de beste chauffeurs.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 10:51 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Dan zijn dat allemaal mietjes. En wat Metro zegt idd.
"Als ik maar van A naar B kom"quote:Op donderdag 27 oktober 2011 10:52 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
nouja, mietjes of niet.. het zijn zelden de beste chauffeurs.
Ja precies. Maar helaas lukt dat nu net te vaak nietquote:Op donderdag 27 oktober 2011 10:55 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
"Als ik maar van A naar B kom"
AWD is toch niet altijd 100% aandrijving overal maar achter meer dan voren?quote:Op donderdag 27 oktober 2011 16:54 schreef Grielen het volgende:
Als je 2 winterbanden (nieuw en op staal) en 2 zomerbanden (lichtmetaal) hebt, op welke as zou je dan de winterbanden doen en op welke de zomerbanden?
-Auto is AWD-
Alle varianten zijn mogelijk.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 17:28 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
AWD is toch niet altijd 100% aandrijving overal maar achter meer dan voren?
Achter.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 16:54 schreef Grielen het volgende:
Als je 2 winterbanden (nieuw en op staal) en 2 zomerbanden (lichtmetaal) hebt, op welke as zou je dan de winterbanden doen en op welke de zomerbanden?
-Auto is AWD-
Op de sturende wielen. Voren dus. Daar heb je grip nodig als je om een bocht wilt gaan namelijk. Ook als je remt komt de druk op de voorkant van de auto, en dus op de voorwielen waardoor je ook meer grip hebt.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 16:54 schreef Grielen het volgende:
Als je 2 winterbanden (nieuw en op staal) en 2 zomerbanden (lichtmetaal) hebt, op welke as zou je dan de winterbanden doen en op welke de zomerbanden?
-Auto is AWD-
Ik denk dat het dan veiliger is om dan je 4 zomerbanden te laten zitten. Je wilt echt niet 2 banden die enorm veel grip hebben en 2 banden die geen grip hebben onder je auto als het glad is. Dan eindig je 100% gegarandeerd in de vangrail.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 16:54 schreef Grielen het volgende:
Als je 2 winterbanden (nieuw en op staal) en 2 zomerbanden (lichtmetaal) hebt, op welke as zou je dan de winterbanden doen en op welke de zomerbanden?
-Auto is AWD-
En daarmee creeer je dus snap-oversteer.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 07:58 schreef RealBizkit666 het volgende:
De meeste mensen krijgen hem ook niet met onderstuur weer recht op de weg, dus je punt?
Bovendien zul je in de winter vaker onderstuur dan overstuur hebben, het rechtdoor glijden in de bocht waar iedereen het over heeft...
Onderstuur komt door te hoge snelheid. Remedie is de snelheid verlagen.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 07:58 schreef RealBizkit666 het volgende:
De meeste mensen krijgen hem ook niet met onderstuur weer recht op de weg, dus je punt?
Bovendien zul je in de winter vaker onderstuur dan overstuur hebben, het rechtdoor glijden in de bocht waar iedereen het over heeft...
We hebben het nog steeds over de winter (sneeuw) toch? Daar waar je net graag wat beter wilt kunnen remmen dan hard van rijstrook wisselen of hard door de bocht? De ADAC adviseert dan inderdaad dat je de banden voor moeten leggen...quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 12:33 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Onderstuur komt door te hoge snelheid. Remedie is de snelheid verlagen.
Bij overstuur moet je tegensturen, koppeling in, enz. Stukken moeilijker voor de gemiddelde bestuurder.
ADAC adviseert het zelfs: LINK
quote:Gängige Meinungen, dass die Vorderachse die besser bereifte sein sollte, konnten die Tester bestätigen – zumindest was Aquaplaning und Bremsen angeht.
Niet hard van rijstrook te wisselen, om überhaupt van rijstrook te wisselen.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 12:41 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
We hebben het nog steeds over de winter (sneeuw) toch? Daar waar je net graag wat beter wilt kunnen remmen dan hard van rijstrook wisselen of hard door de bocht? De ADAC adviseert dan inderdaad dat je de banden voor moeten leggen...
Overdrijven is ook een kunst. Anders had ik in het "Je eerste ongeluk" topic al moeten posten. Dat is me tot op heden nog niet gelukt. En ik rijd ongeveer 30.000 km per jaar en heb de beste banden altijd voren liggen. En met gematigde snelheid als het sneeuwt heb ik altijd van rijstrook kunnen wisselen. En ik kan daarnaast nog op tijd stil komen omdat ik de meeste grip voren heb.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 13:17 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Niet hard van rijstrook te wisselen, om überhaupt van rijstrook te wisselen.
Waarom denk je dat er bij een slipschool met versleten achterbanden gereden wordt?
Prima dat je voor jezelf die keuze maakt, maar elke slipinstructeur zal je adviseren de beste banden achter te monteren.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 13:32 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Overdrijven is ook een kunst. Anders had ik in het "Je eerste ongeluk" topic al moeten posten. Dat is me tot op heden nog niet gelukt. En ik rijd ongeveer 30.000 km per jaar en heb de beste banden altijd voren liggen. En met gematigde snelheid als het sneeuwt heb ik altijd van rijstrook kunnen wisselen. En ik kan daarnaast nog op tijd stil komen omdat ik de meeste grip voren heb.
Ik ga niet bestrijden dat het helpt als je van rijstrook wisselt. Maar voor je eigen veiligheid en (wederom) die van anderen, kun je ze beter voren leggen. En mij lijkt stilkomen nog steeds voorrang te hebben op het hard door een bocht rijden of rijstrookwissel uit te voeren...
Ik zou 4 dezelfde banden eronder houden idd, is beter voor 'onze' AWD.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 16:54 schreef Grielen het volgende:
Als je 2 winterbanden (nieuw en op staal) en 2 zomerbanden (lichtmetaal) hebt, op welke as zou je dan de winterbanden doen en op welke de zomerbanden?
-Auto is AWD-
Bij AWD wel, bij RWD wordt koppeling in en tegensturen geleerd opslipscholen.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 20:44 schreef Straatcommando. het volgende:
Overstuur corrigeer je door gas te blijven geven, niet door als een malloot op de rem te trappen.
Ik heb zelf een RWD, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik vaker overstuur op commando heb dan dat het me overkomt..quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 20:58 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Bij AWD wel, bij RWD wordt koppeling in en tegensturen geleerd opslipscholen.
En remmen verergert het inderdaad.
Wielen met de meeste grip krijgen meeste koppel volgens mij, met symmetrical all-wheel drive. Ik kan het ook nergens instellen hoe de koppelverdeling is, dat gebeurd gewoon met de differentiëlen.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 20:26 schreef InFrA-WiZ het volgende:
[..]
Ik zou 4 dezelfde banden eronder houden idd, is beter voor 'onze' AWD.
Al heeft jou Legacy volgensmij 50/50 als t een handbak is
Zo te merken heb jij nog nooit met winterbanden gereden. Ik ben heel eerlijk en zal zeggen dat ik het vroeger ook niet nodig vond. Dit totdat ik heel rustig een dijkje afreed. Toen kwam ik tot de ontdekking dat zomerbanden nul grip hadden. Dit heeft me gelukkig alleen een kromme velg gekost, maar als er mensen voor hadden gelopen had het veel erger kunnen worden.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 12:26 schreef machtpen het volgende:
Mensen die in de winter niet met zomerbanden kunnen rijden zouden hun rijbewijs moeten inleveren.
Pure schijnveiligheid winterbanden en als het fout gaat wordt er nog harder gereden. Bij ijsvorming doen winterbanden helemaal niks en daar zit in de winter juist het gevaar.
ABS is een hulp middel. Net als ESP . Zonder ABS valt er nog prima te remmen. Als je gedoseerd remt grijpt deze niet niet eens in. Banden daarintegen hebben altijd invloed op je remweg. Bij slechte banden zal je ABS inderdaad vaak ingrijpen waardoor je denkt dat het belangrijk is voor je veiligheid.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 19:29 schreef KaheemSaid het volgende:
Als je veiligheid zo belangrijk vind kom je dan wel met je Daf op de weg? Vind je ook dat deze verboden moet worden door dat bijvoorbeeld ABS ontbreekt?
Ik heb vaak zat met winterbanden gereden en al dik twintig jaar mijn rijbewijs. Als je nog niet eens in de winter een dijkje kan afrijden ben je gewoon een slechte chauffeur. Als er mensen voor lopen ligt het aan de slechte chauffeur en niet aan de zomerbanden. Feitelijk dus niet verantwoord om aan het verkeer deel te nemen.quote:Op zondag 30 oktober 2011 12:50 schreef Yoda87 het volgende:
[..]
Zo te merken heb jij nog nooit met winterbanden gereden. Ik ben heel eerlijk en zal zeggen dat ik het vroeger ook niet nodig vond. Dit totdat ik heel rustig een dijkje afreed. Toen kwam ik tot de ontdekking dat zomerbanden nul grip hadden. Dit heeft me gelukkig alleen een kromme velg gekost, maar als er mensen voor hadden gelopen had het veel erger kunnen worden.
Hierna een setje winterbanden gekocht en daarna veel minder last gehad van uitbreken en weg glijden. Ik rij ook makkelijk weg als er sneeuw licht(met RWD), terwijl ik andere altijd zie kloten om weg te komen.
quote:Op donderdag 27 oktober 2011 16:54 schreef Grielen het volgende:
Als je 2 winterbanden (nieuw en op staal) en 2 zomerbanden (lichtmetaal) hebt, op welke as zou je dan de winterbanden doen en op welke de zomerbanden?
-Auto is AWD-
Mercedessen en BMW's met achterwielaandrijving is sowieso kansloos in de sneeuw. ( Tenzij je een wat nieuwere hebt met traction control ) Er ligt dan amper gewicht op de aangedreven wielen dus dan gaan ze als een gek slippen. Ben blij dat ik met mijn Avensis gewoon voorwielaandrijving heb.quote:Op zondag 30 oktober 2011 22:59 schreef _Drake_ het volgende:
Het stomme is dat ik een paar jaar geleden een 306 had met Bridgestone Turanza er300 rondom (vrij nieuw), dat ging ondanks dat het zomerbanden waren zeer goed in de sneeuw. Een merc 190D die we hier ook hebben had winterbanden maar desondanks duidelijk minder grip (wel erg fun met rwd).
Daarintegen was een identieke 306 met tyfoon sucessor 2 banden voor in de sneeuw onrijdbaar (en dat was ook geen ramp gezien ik de auto bijna niet nodig had toen). Het ligt er ook dus een beetje aan wat voor zomerbanden het zijn (en ok tyfoon is zelfs in de regen extreem slecht, maar ze zaten er nieuw onder en dan rij je ze toch liever eerst op).
quote:Op dinsdag 8 november 2011 13:07 schreef novel het volgende:
Voor een winterband moet het toch onder 7 graden zijn? En daarboven presteerden ze toch slechter?
In Duitsland ben je 'zeker' van een lage temperatuur en sneeuw na een bepaalde datum.
In NL niet.
'sWinters is het vaak nog boven 7 graden en dan ben je slechter af, slechts af en toe is het heel heel koud met sneeuw.
Dan heb je toch meer aan all-season, lijkt me.
Ik hoorde trouwens kortgeleden in een autoprogramma dat een goede 4 seizoenenband er spoedig aan zit te komen.
Beter voor NL, tenzij je op wintersport gaat.
Nee want jij hebt de moeite genomen om het topic door te lezenquote:Op dinsdag 8 november 2011 19:25 schreef novel het volgende:
[..]
Dank, dat je nog even de moeite hebt genomen. Sterk beargumenteerd ook.
2 Opties: OF je hebt nog nooit echt hard moeten remmen of je durft niet hard te remmen. Bij wagens met ABS is het gewoon: trap dat pedaal maar tegen de plank aan, je ABS is veel efficiënter met drukverdeling en drukverlichting dan jijzelf. Als je eens de mogelijkheid hebt op een verlaten stuk weg waar het nat is, schakel eens op naar 100 ofzo en trap hem dan vol in. Je zult de ABS dan horen werken door het telkens lossen van je remmen.quote:Op zondag 30 oktober 2011 12:50 schreef Yoda87 het volgende:
Mijn huidige auto heeft trouwens wel ABS. En wel of niet hebben, ik heb er zelf nog niet veel van gemerkt.
Of je weet natuurlijk wat de grenzen van je auto zijn en je zorgt dat je daar niet over heen komt. Ben je trouwens al orgaandonr want zo te lezen zit je aardig in de doelgroep daarvoor.quote:Op dinsdag 8 november 2011 22:53 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
2 Opties: OF je hebt nog nooit echt hard moeten remmen of je durft niet hard te remmen.
Wel eens gedaan, toen lagen de spullen van de achterbank voorin. Met de banden die eronder zaten begon hij te werken ja, maar nadat ik er een paar nieuwe sloffen onder had gegooid moest ik heel erg mijn best doen om hem aan het slippen te krijgen.quote:Op dinsdag 8 november 2011 22:53 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
2 Opties: OF je hebt nog nooit echt hard moeten remmen of je durft niet hard te remmen. Bij wagens met ABS is het gewoon: trap dat pedaal maar tegen de plank aan, je ABS is veel efficiënter met drukverdeling en drukverlichting dan jijzelf. Als je eens de mogelijkheid hebt op een verlaten stuk weg waar het nat is, schakel eens op naar 100 ofzo en trap hem dan vol in. Je zult de ABS dan horen werken door het telkens lossen van je remmen.
Tevens kom ik met zomerbanden in de winter inderdaad ook wel weg hoor, maar ik geef de voorkeur aan winterbanden. Je hebt meer grip (in je band zitten kleine sneetjes waardoor het oppervlakte dat contact heeft bij het remmen groter is), hetgeen natuurlijk geen vrijbrief is om maar te gaan racen, maar wel erg prettig is.
Het lijkt mij een slechte zaak als je een auto met ABS hebt en nooit hebt uitgeprobeerd hoe dat voelt. Ik heb pas 1x in een echte situatie ABS voelen ingrijpen maar wel meerdere malen op trainingen ermee gewerkt zodat ik weet hoe te reageren in noodsituaties.quote:Op woensdag 9 november 2011 01:03 schreef machtpen het volgende:
[..]
Of je weet natuurlijk wat de grenzen van je auto zijn en je zorgt dat je daar niet over heen komt. Ben je trouwens al orgaandonr want zo te lezen zit je aardig in de doelgroep daarvoor.
Is helemaal geen slechte zaak , je hebt toch ook airbags die je niet uitprobeerd.quote:Op woensdag 9 november 2011 18:49 schreef BazzieK het volgende:
[..]
Het lijkt mij een slechte zaak als je een auto met ABS hebt en nooit hebt uitgeprobeerd hoe dat voelt. Ik heb pas 1x in een echte situatie ABS voelen ingrijpen maar wel meerdere malen op trainingen ermee gewerkt zodat ik weet hoe te reageren in noodsituaties.
Laat maarquote:Op woensdag 9 november 2011 19:17 schreef machtpen het volgende:
[..]
Is helemaal geen slechte zaak , je hebt toch ook airbags die je niet uitprobeerd.
Het gaat erom dat je niet schrikt als je het onverwacht nodig hebt. Dan weet je tenminste hoe het aanvoelt als de ABS moet ingrijpen. Je zou namelijk niet de eerste zijn die van schrik zijn voet van de rempedaal haalt als die opeens begint te trillen.quote:Op woensdag 9 november 2011 19:17 schreef machtpen het volgende:
[..]
Is helemaal geen slechte zaak , je hebt toch ook airbags die je niet uitprobeerd.
Je was wat vergeten...quote:Op woensdag 9 november 2011 19:27 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
winterbanden zijn onzin in nederland onder 95% van de omstandigheden. ligt er sneeuw en glibberigheid, dan merk je veel verschil. zit je toch op de weg:
- niet remmen op de motor (slipgevaar)
- niet schakelen / remmen in bochten (met normaal weer ook niet handig, met mogelijke gladheid levensgevaarlijk)
- extreem veel afstand houden extra belangrijk met zomerbanden, een stuk minder met winterbanden,
- anticiperen anticiperen
- extreem langzaam rijden zodat mensen met winterbanden achter je in een file moeten rijden
ik vind die mensen met winterbanden die als mongooltjes rijden een stuk irritanter dan mensen met zomerbanden die wat extra voorzichtig zijn.quote:
Je bedoeld toch niet dezelfde mensen die harder kunnen rijden omdat hun marge groter is. Waarom blijven mensen dat niet snappen...quote:Op woensdag 9 november 2011 19:32 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
ik vind die mensen met winterbanden die als mongooltjes rijden een stuk irritanter dan mensen met zomerbanden die wat extra voorzichtig zijn.
jouw marge is niet groter. ik denk dat jij het type bent wat ik bedoeldequote:Op woensdag 9 november 2011 19:34 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Je bedoeld toch niet dezelfde mensen die harder kunnen rijden omdat hun marge groter is. Waarom blijven mensen dat niet snappen...
Aangezien je extreem langzaam moet rijden met zomerbanden dan, lijkt het al snel alsof iemand met winterbanden als een achterlijke rijdt, terwijl deze inderdaad makkelijk 2 keer zo hard kan rijden met dezelfde veiligheidsmarge...
http://www.bandeko.nl/Documenten/Autoweek_UG7plus.pdfquote:Op woensdag 9 november 2011 19:37 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
jouw marge is niet groter. ik denk dat jij het type bent wat ik bedoelde
ik zie winterbanden als abs. het is een nice to have maar anticiperen op het totale verkeersbeeld is het belangrijkste. jij kan misschien kankerhard remmen met je stoere 200 pk en winterbandjes, die vrachtwagen achter je zal sowieso meer meters nodig hebben dan normaal en als je achterklep door je voortandjes geramd is, doet dat best zeer.quote:Op woensdag 9 november 2011 19:39 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
http://www.bandeko.nl/Documenten/Autoweek_UG7plus.pdf
Om maar even aan te tonen dat de remweg alleen al ruim 10 meter langer is bij 50 KM/h, hoef ik je echt niet uit te leggen, dat ik met een hogere snelheid op winterbanden, evenlang nodig heb als een zomerband met 50. Om het maar niet over bochten te hebben...
Maar goed, vooral blijven volhouden dat er geen verschil, dan kom je er wel.
De marge is gewoon wel groter...
Als ik anticipeer dat die vrachtauto niet op tijd stil kan komen, dan kan ik de andere rijbaan opschieten of de berm in, zonder de controle over de auto kwijt te raken. Met zomerbanden kom je in een slip, knal je op je voorganger en vervolgens knalt die vrachtauto vol op jou achterkant.quote:Op woensdag 9 november 2011 19:43 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
ik zie winterbanden als abs. het is een nice to have maar anticiperen op het totale verkeersbeeld is het belangrijkste. jij kan misschien kankerhard remmen met je stoere 200 pk en winterbandjes, die vrachtwagen achter je zal sowieso meer meters nodig hebben dan normaal en als je achterklep door je voortandjes geramd is, doet dat best zeer.
je rijdt toch wel wat zachter he als het regent, want in dat geval is je remvermogen juist minder dan met zomerbanden
quote:Op donderdag 10 november 2011 00:00 schreef Estolan het volgende:
Gereden in zwitserse bergen
Toyota avensis 2L handbak benzine
Winterbanden en alle electronische snufjes
Bij 130km/h op snelweg van baan verwisselen als er sneeuw ligt, met van die ijs ribbels op de lijnen
Trust me, 2 handen aan het stuur, en blij zijn met abs/esp/tc en winterbanden
En zelfs dan kan het fout gaan
Dus rij nou maar gewoon de toegestane snelheid, das altijd beter dan een risico lopen
Uhm ja, dat is de toegestane snelheid daar he. In duitsland gaan de borden dan ook op 130quote:Op donderdag 10 november 2011 00:02 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
[..]
Jij rijdt met 130 km/h op een besneeuwde rijbaan? Idioot...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |