quote:Op dinsdag 8 november 2011 13:07 schreef novel het volgende:
Voor een winterband moet het toch onder 7 graden zijn? En daarboven presteerden ze toch slechter?
In Duitsland ben je 'zeker' van een lage temperatuur en sneeuw na een bepaalde datum.
In NL niet.
'sWinters is het vaak nog boven 7 graden en dan ben je slechter af, slechts af en toe is het heel heel koud met sneeuw.
Dan heb je toch meer aan all-season, lijkt me.
Ik hoorde trouwens kortgeleden in een autoprogramma dat een goede 4 seizoenenband er spoedig aan zit te komen.
Beter voor NL, tenzij je op wintersport gaat.
Nee want jij hebt de moeite genomen om het topic door te lezenquote:Op dinsdag 8 november 2011 19:25 schreef novel het volgende:
[..]
Dank, dat je nog even de moeite hebt genomen. Sterk beargumenteerd ook.
2 Opties: OF je hebt nog nooit echt hard moeten remmen of je durft niet hard te remmen. Bij wagens met ABS is het gewoon: trap dat pedaal maar tegen de plank aan, je ABS is veel efficiënter met drukverdeling en drukverlichting dan jijzelf. Als je eens de mogelijkheid hebt op een verlaten stuk weg waar het nat is, schakel eens op naar 100 ofzo en trap hem dan vol in. Je zult de ABS dan horen werken door het telkens lossen van je remmen.quote:Op zondag 30 oktober 2011 12:50 schreef Yoda87 het volgende:
Mijn huidige auto heeft trouwens wel ABS. En wel of niet hebben, ik heb er zelf nog niet veel van gemerkt.
Of je weet natuurlijk wat de grenzen van je auto zijn en je zorgt dat je daar niet over heen komt. Ben je trouwens al orgaandonr want zo te lezen zit je aardig in de doelgroep daarvoor.quote:Op dinsdag 8 november 2011 22:53 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
2 Opties: OF je hebt nog nooit echt hard moeten remmen of je durft niet hard te remmen.
Wel eens gedaan, toen lagen de spullen van de achterbank voorin. Met de banden die eronder zaten begon hij te werken ja, maar nadat ik er een paar nieuwe sloffen onder had gegooid moest ik heel erg mijn best doen om hem aan het slippen te krijgen.quote:Op dinsdag 8 november 2011 22:53 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
2 Opties: OF je hebt nog nooit echt hard moeten remmen of je durft niet hard te remmen. Bij wagens met ABS is het gewoon: trap dat pedaal maar tegen de plank aan, je ABS is veel efficiënter met drukverdeling en drukverlichting dan jijzelf. Als je eens de mogelijkheid hebt op een verlaten stuk weg waar het nat is, schakel eens op naar 100 ofzo en trap hem dan vol in. Je zult de ABS dan horen werken door het telkens lossen van je remmen.
Tevens kom ik met zomerbanden in de winter inderdaad ook wel weg hoor, maar ik geef de voorkeur aan winterbanden. Je hebt meer grip (in je band zitten kleine sneetjes waardoor het oppervlakte dat contact heeft bij het remmen groter is), hetgeen natuurlijk geen vrijbrief is om maar te gaan racen, maar wel erg prettig is.
Het lijkt mij een slechte zaak als je een auto met ABS hebt en nooit hebt uitgeprobeerd hoe dat voelt. Ik heb pas 1x in een echte situatie ABS voelen ingrijpen maar wel meerdere malen op trainingen ermee gewerkt zodat ik weet hoe te reageren in noodsituaties.quote:Op woensdag 9 november 2011 01:03 schreef machtpen het volgende:
[..]
Of je weet natuurlijk wat de grenzen van je auto zijn en je zorgt dat je daar niet over heen komt. Ben je trouwens al orgaandonr want zo te lezen zit je aardig in de doelgroep daarvoor.
Is helemaal geen slechte zaak , je hebt toch ook airbags die je niet uitprobeerd.quote:Op woensdag 9 november 2011 18:49 schreef BazzieK het volgende:
[..]
Het lijkt mij een slechte zaak als je een auto met ABS hebt en nooit hebt uitgeprobeerd hoe dat voelt. Ik heb pas 1x in een echte situatie ABS voelen ingrijpen maar wel meerdere malen op trainingen ermee gewerkt zodat ik weet hoe te reageren in noodsituaties.
Laat maarquote:Op woensdag 9 november 2011 19:17 schreef machtpen het volgende:
[..]
Is helemaal geen slechte zaak , je hebt toch ook airbags die je niet uitprobeerd.
Het gaat erom dat je niet schrikt als je het onverwacht nodig hebt. Dan weet je tenminste hoe het aanvoelt als de ABS moet ingrijpen. Je zou namelijk niet de eerste zijn die van schrik zijn voet van de rempedaal haalt als die opeens begint te trillen.quote:Op woensdag 9 november 2011 19:17 schreef machtpen het volgende:
[..]
Is helemaal geen slechte zaak , je hebt toch ook airbags die je niet uitprobeerd.
Je was wat vergeten...quote:Op woensdag 9 november 2011 19:27 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
winterbanden zijn onzin in nederland onder 95% van de omstandigheden. ligt er sneeuw en glibberigheid, dan merk je veel verschil. zit je toch op de weg:
- niet remmen op de motor (slipgevaar)
- niet schakelen / remmen in bochten (met normaal weer ook niet handig, met mogelijke gladheid levensgevaarlijk)
- extreem veel afstand houden extra belangrijk met zomerbanden, een stuk minder met winterbanden,
- anticiperen anticiperen
- extreem langzaam rijden zodat mensen met winterbanden achter je in een file moeten rijden
ik vind die mensen met winterbanden die als mongooltjes rijden een stuk irritanter dan mensen met zomerbanden die wat extra voorzichtig zijn.quote:
Je bedoeld toch niet dezelfde mensen die harder kunnen rijden omdat hun marge groter is. Waarom blijven mensen dat niet snappen...quote:Op woensdag 9 november 2011 19:32 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
ik vind die mensen met winterbanden die als mongooltjes rijden een stuk irritanter dan mensen met zomerbanden die wat extra voorzichtig zijn.
jouw marge is niet groter. ik denk dat jij het type bent wat ik bedoeldequote:Op woensdag 9 november 2011 19:34 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Je bedoeld toch niet dezelfde mensen die harder kunnen rijden omdat hun marge groter is. Waarom blijven mensen dat niet snappen...
Aangezien je extreem langzaam moet rijden met zomerbanden dan, lijkt het al snel alsof iemand met winterbanden als een achterlijke rijdt, terwijl deze inderdaad makkelijk 2 keer zo hard kan rijden met dezelfde veiligheidsmarge...
http://www.bandeko.nl/Documenten/Autoweek_UG7plus.pdfquote:Op woensdag 9 november 2011 19:37 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
jouw marge is niet groter. ik denk dat jij het type bent wat ik bedoelde
ik zie winterbanden als abs. het is een nice to have maar anticiperen op het totale verkeersbeeld is het belangrijkste. jij kan misschien kankerhard remmen met je stoere 200 pk en winterbandjes, die vrachtwagen achter je zal sowieso meer meters nodig hebben dan normaal en als je achterklep door je voortandjes geramd is, doet dat best zeer.quote:Op woensdag 9 november 2011 19:39 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
http://www.bandeko.nl/Documenten/Autoweek_UG7plus.pdf
Om maar even aan te tonen dat de remweg alleen al ruim 10 meter langer is bij 50 KM/h, hoef ik je echt niet uit te leggen, dat ik met een hogere snelheid op winterbanden, evenlang nodig heb als een zomerband met 50. Om het maar niet over bochten te hebben...
Maar goed, vooral blijven volhouden dat er geen verschil, dan kom je er wel.
De marge is gewoon wel groter...
Als ik anticipeer dat die vrachtauto niet op tijd stil kan komen, dan kan ik de andere rijbaan opschieten of de berm in, zonder de controle over de auto kwijt te raken. Met zomerbanden kom je in een slip, knal je op je voorganger en vervolgens knalt die vrachtauto vol op jou achterkant.quote:Op woensdag 9 november 2011 19:43 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
ik zie winterbanden als abs. het is een nice to have maar anticiperen op het totale verkeersbeeld is het belangrijkste. jij kan misschien kankerhard remmen met je stoere 200 pk en winterbandjes, die vrachtwagen achter je zal sowieso meer meters nodig hebben dan normaal en als je achterklep door je voortandjes geramd is, doet dat best zeer.
je rijdt toch wel wat zachter he als het regent, want in dat geval is je remvermogen juist minder dan met zomerbanden
quote:Op donderdag 10 november 2011 00:00 schreef Estolan het volgende:
Gereden in zwitserse bergen
Toyota avensis 2L handbak benzine
Winterbanden en alle electronische snufjes
Bij 130km/h op snelweg van baan verwisselen als er sneeuw ligt, met van die ijs ribbels op de lijnen
Trust me, 2 handen aan het stuur, en blij zijn met abs/esp/tc en winterbanden
En zelfs dan kan het fout gaan
Dus rij nou maar gewoon de toegestane snelheid, das altijd beter dan een risico lopen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |