abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 10:23:49 #251
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_103660785
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 07:58 schreef RealBizkit666 het volgende:
De meeste mensen krijgen hem ook niet met onderstuur weer recht op de weg, dus je punt?

Bovendien zul je in de winter vaker onderstuur dan overstuur hebben, het rechtdoor glijden in de bocht waar iedereen het over heeft...
En daarmee creeer je dus snap-oversteer.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_103664848
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 07:58 schreef RealBizkit666 het volgende:
De meeste mensen krijgen hem ook niet met onderstuur weer recht op de weg, dus je punt?

Bovendien zul je in de winter vaker onderstuur dan overstuur hebben, het rechtdoor glijden in de bocht waar iedereen het over heeft...
Onderstuur komt door te hoge snelheid. Remedie is de snelheid verlagen.
Bij overstuur moet je tegensturen, koppeling in, enz. Stukken moeilijker voor de gemiddelde bestuurder.

ADAC adviseert het zelfs: LINK
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_103665186
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 12:33 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]

Onderstuur komt door te hoge snelheid. Remedie is de snelheid verlagen.
Bij overstuur moet je tegensturen, koppeling in, enz. Stukken moeilijker voor de gemiddelde bestuurder.

ADAC adviseert het zelfs: LINK
We hebben het nog steeds over de winter (sneeuw) toch? Daar waar je net graag wat beter wilt kunnen remmen dan hard van rijstrook wisselen of hard door de bocht? De ADAC adviseert dan inderdaad dat je de banden voor moeten leggen...
quote:
Gängige Meinungen, dass die Vorderachse die besser bereifte sein sollte, konnten die Tester bestätigen – zumindest was Aquaplaning und Bremsen angeht.
pi_103665194
Bij overstuur moet je gas bijgeven en tegensturen :P
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_103666607
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 12:41 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

We hebben het nog steeds over de winter (sneeuw) toch? Daar waar je net graag wat beter wilt kunnen remmen dan hard van rijstrook wisselen of hard door de bocht? De ADAC adviseert dan inderdaad dat je de banden voor moeten leggen...

Niet hard van rijstrook te wisselen, om überhaupt van rijstrook te wisselen.
Waarom denk je dat er bij een slipschool met versleten achterbanden gereden wordt?
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_103667143
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 13:17 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]

Niet hard van rijstrook te wisselen, om überhaupt van rijstrook te wisselen.
Waarom denk je dat er bij een slipschool met versleten achterbanden gereden wordt?
Overdrijven is ook een kunst. Anders had ik in het "Je eerste ongeluk" topic al moeten posten. Dat is me tot op heden nog niet gelukt. En ik rijd ongeveer 30.000 km per jaar en heb de beste banden altijd voren liggen. En met gematigde snelheid als het sneeuwt heb ik altijd van rijstrook kunnen wisselen. En ik kan daarnaast nog op tijd stil komen omdat ik de meeste grip voren heb.

Ik ga niet bestrijden dat het helpt als je van rijstrook wisselt. Maar voor je eigen veiligheid en (wederom) die van anderen, kun je ze beter voren leggen. En mij lijkt stilkomen nog steeds voorrang te hebben op het hard door een bocht rijden of rijstrookwissel uit te voeren...
pi_103675524
Overstuur onderstuur...is tot een beperkt mate te corrigeren..als dit te hard gebeurd dan kan je er vrijwel weinig aan doen. Tenzij je op een 8 baans weg zit :P
pi_103675897
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 13:32 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Overdrijven is ook een kunst. Anders had ik in het "Je eerste ongeluk" topic al moeten posten. Dat is me tot op heden nog niet gelukt. En ik rijd ongeveer 30.000 km per jaar en heb de beste banden altijd voren liggen. En met gematigde snelheid als het sneeuwt heb ik altijd van rijstrook kunnen wisselen. En ik kan daarnaast nog op tijd stil komen omdat ik de meeste grip voren heb.

Ik ga niet bestrijden dat het helpt als je van rijstrook wisselt. Maar voor je eigen veiligheid en (wederom) die van anderen, kun je ze beter voren leggen. En mij lijkt stilkomen nog steeds voorrang te hebben op het hard door een bocht rijden of rijstrookwissel uit te voeren...
Prima dat je voor jezelf die keuze maakt, maar elke slipinstructeur zal je adviseren de beste banden achter te monteren.

LINK
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 20:26:50 #259
72894 InFrA-WiZ
Confidence in motion
pi_103683176
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 16:54 schreef Grielen het volgende:
Als je 2 winterbanden (nieuw en op staal) en 2 zomerbanden (lichtmetaal) hebt, op welke as zou je dan de winterbanden doen en op welke de zomerbanden?

-Auto is AWD-
Ik zou 4 dezelfde banden eronder houden idd, is beter voor 'onze' AWD.
Al heeft jou Legacy volgensmij 50/50 als t een handbak is :)
  Forum Admin vrijdag 28 oktober 2011 @ 20:44:09 #260
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_103684115
Overstuur corrigeer je door gas te blijven geven, niet door als een malloot op de rem te trappen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_103684961
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 20:44 schreef Straatcommando. het volgende:
Overstuur corrigeer je door gas te blijven geven, niet door als een malloot op de rem te trappen.
Bij AWD wel, bij RWD wordt koppeling in en tegensturen geleerd opslipscholen.
En remmen verergert het inderdaad.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
  Forum Admin vrijdag 28 oktober 2011 @ 21:02:22 #262
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_103685181
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 20:58 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]

Bij AWD wel, bij RWD wordt koppeling in en tegensturen geleerd opslipscholen.
En remmen verergert het inderdaad.
Ik heb zelf een RWD, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik vaker overstuur op commando heb dan dat het me overkomt.. :') koppeling in en tegensturen werkt inderdaad ook, ben er zelf niet zo'n fan van omdat de auto dan kan gaan ''fishtailen''
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 21:18:46 #263
302018 Grielen
Ave est autem verbum
pi_103686054
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 20:26 schreef InFrA-WiZ het volgende:

[..]

Ik zou 4 dezelfde banden eronder houden idd, is beter voor 'onze' AWD.
Al heeft jou Legacy volgensmij 50/50 als t een handbak is :)
Wielen met de meeste grip krijgen meeste koppel volgens mij, met symmetrical all-wheel drive. Ik kan het ook nergens instellen hoe de koppelverdeling is, dat gebeurd gewoon met de differentiëlen.

Ik ga gewoon in de winter het een en ander testen op een leeg terrein, mits er sneeuw valt. Uiteraard is 4 dezelfde banden het meest gewenste, maar ik wil gewoon kijken of er iets te verbeteren valt zonder geld uit te hoeven geven :)
hier schreef kensei: haha komen
hier schreef UnicornFarts: Ik weet dat SV heet is, Grielen heet is, maar van jou heb ik nog geen bewijs.
pi_103697778
Ik raad aan om de beste banden voor te doen. Qua remmen en het insturen van bochten heb je die het hardst nodig.

Als je eenmaal aan het glijden bent kan je ze weer beter achter hebben, maar als je ze voor hebt en je doet rustig aan is er niet zoveel aan de hand.

Ik rij ook altijd met all-weather banden. 1x is het bijna misgegaan. Dat kwam omdat ik de afslag (naar rechts) op een provinciale weg nam, maar de provinciale weg was wel gestrooid, maar de afslag niet... Ik gleed recht door en trok aan mn handrem om vervolgens naar rechts te sturen en gas geven. Toen braken mn achterwielen uit en stuurde ik tegen. Ging allemaal net goed.

Je kan op een verlatenm parkeerterrein even oefenen met je handrem. Werkt best goed als je alle grip kwijt bent. Gewoon even 1 seconde aantrekken en je gaat al.
pi_103714007
Hahah 2 jaar terug was er lekker goed gestrooid op de A9 en kon je weer lekker met 100/120 rijden. Ik nam hier de afslag maar wat blijkt..er lag ijzel op de weg en ABS kon hem ook al niet meer hebben.. NET aan de bocht kunnen redden.
pi_103738902
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 12:26 schreef machtpen het volgende:
Mensen die in de winter niet met zomerbanden kunnen rijden zouden hun rijbewijs moeten inleveren.

Pure schijnveiligheid winterbanden en als het fout gaat wordt er nog harder gereden. Bij ijsvorming doen winterbanden helemaal niks en daar zit in de winter juist het gevaar.
Zo te merken heb jij nog nooit met winterbanden gereden. Ik ben heel eerlijk en zal zeggen dat ik het vroeger ook niet nodig vond. Dit totdat ik heel rustig een dijkje afreed. Toen kwam ik tot de ontdekking dat zomerbanden nul grip hadden. Dit heeft me gelukkig alleen een kromme velg gekost, maar als er mensen voor hadden gelopen had het veel erger kunnen worden.
Hierna een setje winterbanden gekocht en daarna veel minder last gehad van uitbreken en weg glijden. Ik rij ook makkelijk weg als er sneeuw licht(met RWD), terwijl ik andere altijd zie kloten om weg te komen.
Maar ja, zoals overal hier al staat, de mensen die het nooit geprobeerd hebben zullen altijd vol blijven houden dat voorzichtig rijden genoeg is.

quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 19:29 schreef KaheemSaid het volgende:
Als je veiligheid zo belangrijk vind kom je dan wel met je Daf op de weg? Vind je ook dat deze verboden moet worden door dat bijvoorbeeld ABS ontbreekt?
ABS is een hulp middel. Net als ESP . Zonder ABS valt er nog prima te remmen. Als je gedoseerd remt grijpt deze niet niet eens in. Banden daarintegen hebben altijd invloed op je remweg. Bij slechte banden zal je ABS inderdaad vaak ingrijpen waardoor je denkt dat het belangrijk is voor je veiligheid.
Mijn huidige auto heeft trouwens wel ABS. En wel of niet hebben, ik heb er zelf nog niet veel van gemerkt.
When the priest killed a maiden in the metal church
Armored saints and warlocks watched the slaughter
Rage of the slayer forced the pretty maids
To kiss the Queen in crimson glory
pi_103743311
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 12:50 schreef Yoda87 het volgende:

[..]

Zo te merken heb jij nog nooit met winterbanden gereden. Ik ben heel eerlijk en zal zeggen dat ik het vroeger ook niet nodig vond. Dit totdat ik heel rustig een dijkje afreed. Toen kwam ik tot de ontdekking dat zomerbanden nul grip hadden. Dit heeft me gelukkig alleen een kromme velg gekost, maar als er mensen voor hadden gelopen had het veel erger kunnen worden.
Hierna een setje winterbanden gekocht en daarna veel minder last gehad van uitbreken en weg glijden. Ik rij ook makkelijk weg als er sneeuw licht(met RWD), terwijl ik andere altijd zie kloten om weg te komen.
Ik heb vaak zat met winterbanden gereden en al dik twintig jaar mijn rijbewijs. Als je nog niet eens in de winter een dijkje kan afrijden ben je gewoon een slechte chauffeur. Als er mensen voor lopen ligt het aan de slechte chauffeur en niet aan de zomerbanden. Feitelijk dus niet verantwoord om aan het verkeer deel te nemen.
pi_103745067
Ook wel makkelijk gezegd dat het alles aan de chauffeur ligt... Bij ijzel is het soms heel moeilijk in te schatten. En dan kan je met 15 km/u al de fout in gaan.

Ik denk wel dat er veel mensen overmoedig worden met winterbanden waardoor ze nog steeds ongelukken krijgen.
pi_103749520
Gewoon rustig rijden.. winterbanden worden de afgelopen jaren gehyped door de anwb :P
pi_103755099
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 16:54 schreef Grielen het volgende:
Als je 2 winterbanden (nieuw en op staal) en 2 zomerbanden (lichtmetaal) hebt, op welke as zou je dan de winterbanden doen en op welke de zomerbanden?

-Auto is AWD-

Gooi er dan gewoon 4 zomerbanden om. 2 om 2 is gevaarlijker dan 4 zomerbanden.
pi_103767899
Het stomme is dat ik een paar jaar geleden een 306 had met Bridgestone Turanza er300 rondom (vrij nieuw), dat ging ondanks dat het zomerbanden waren zeer goed in de sneeuw. Een merc 190D die we hier ook hebben had winterbanden maar desondanks duidelijk minder grip (wel erg fun met rwd).

Daarintegen was een identieke 306 met tyfoon sucessor 2 banden voor in de sneeuw onrijdbaar (en dat was ook geen ramp gezien ik de auto bijna niet nodig had toen). Het ligt er ook dus een beetje aan wat voor zomerbanden het zijn (en ok tyfoon is zelfs in de regen extreem slecht, maar ze zaten er nieuw onder en dan rij je ze toch liever eerst op).
pi_103782113
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 22:59 schreef _Drake_ het volgende:
Het stomme is dat ik een paar jaar geleden een 306 had met Bridgestone Turanza er300 rondom (vrij nieuw), dat ging ondanks dat het zomerbanden waren zeer goed in de sneeuw. Een merc 190D die we hier ook hebben had winterbanden maar desondanks duidelijk minder grip (wel erg fun met rwd).

Daarintegen was een identieke 306 met tyfoon sucessor 2 banden voor in de sneeuw onrijdbaar (en dat was ook geen ramp gezien ik de auto bijna niet nodig had toen). Het ligt er ook dus een beetje aan wat voor zomerbanden het zijn (en ok tyfoon is zelfs in de regen extreem slecht, maar ze zaten er nieuw onder en dan rij je ze toch liever eerst op).
Mercedessen en BMW's met achterwielaandrijving is sowieso kansloos in de sneeuw. ( Tenzij je een wat nieuwere hebt met traction control ) Er ligt dan amper gewicht op de aangedreven wielen dus dan gaan ze als een gek slippen. Ben blij dat ik met mijn Avensis gewoon voorwielaandrijving heb.
  maandag 31 oktober 2011 @ 13:02:38 #273
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_103782401
Wat een bullshit. Je kan gewoon niet rijden :')
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_103790966
Precies, ik kwam gewoon prima ermee weg (ik zij ook, minder grip niet geen grip ;) ).
pi_103886550
Ik heb nog nooit zomerbanden gehad, Wel all-seasons, Kan je nog aardig mee wegkomen in de sneeuw. Eigenlijk nu 2 winters gereden met zomer/sportbanden. Grip is goed te noemen, maar wel goed anticiperen op het overige verkeer. Kwam enkel 1x niet weg uit een parkeerplaats omdat ingesneeuwd.

Bandenmaat 215/40 op 16inch auto 1070kg. 60km per dag woon werk totaal.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')