En daarmee creeer je dus snap-oversteer.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 07:58 schreef RealBizkit666 het volgende:
De meeste mensen krijgen hem ook niet met onderstuur weer recht op de weg, dus je punt?
Bovendien zul je in de winter vaker onderstuur dan overstuur hebben, het rechtdoor glijden in de bocht waar iedereen het over heeft...
Onderstuur komt door te hoge snelheid. Remedie is de snelheid verlagen.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 07:58 schreef RealBizkit666 het volgende:
De meeste mensen krijgen hem ook niet met onderstuur weer recht op de weg, dus je punt?
Bovendien zul je in de winter vaker onderstuur dan overstuur hebben, het rechtdoor glijden in de bocht waar iedereen het over heeft...
We hebben het nog steeds over de winter (sneeuw) toch? Daar waar je net graag wat beter wilt kunnen remmen dan hard van rijstrook wisselen of hard door de bocht? De ADAC adviseert dan inderdaad dat je de banden voor moeten leggen...quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 12:33 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Onderstuur komt door te hoge snelheid. Remedie is de snelheid verlagen.
Bij overstuur moet je tegensturen, koppeling in, enz. Stukken moeilijker voor de gemiddelde bestuurder.
ADAC adviseert het zelfs: LINK
quote:Gängige Meinungen, dass die Vorderachse die besser bereifte sein sollte, konnten die Tester bestätigen – zumindest was Aquaplaning und Bremsen angeht.
Niet hard van rijstrook te wisselen, om überhaupt van rijstrook te wisselen.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 12:41 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
We hebben het nog steeds over de winter (sneeuw) toch? Daar waar je net graag wat beter wilt kunnen remmen dan hard van rijstrook wisselen of hard door de bocht? De ADAC adviseert dan inderdaad dat je de banden voor moeten leggen...
Overdrijven is ook een kunst. Anders had ik in het "Je eerste ongeluk" topic al moeten posten. Dat is me tot op heden nog niet gelukt. En ik rijd ongeveer 30.000 km per jaar en heb de beste banden altijd voren liggen. En met gematigde snelheid als het sneeuwt heb ik altijd van rijstrook kunnen wisselen. En ik kan daarnaast nog op tijd stil komen omdat ik de meeste grip voren heb.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 13:17 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Niet hard van rijstrook te wisselen, om überhaupt van rijstrook te wisselen.
Waarom denk je dat er bij een slipschool met versleten achterbanden gereden wordt?
Prima dat je voor jezelf die keuze maakt, maar elke slipinstructeur zal je adviseren de beste banden achter te monteren.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 13:32 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Overdrijven is ook een kunst. Anders had ik in het "Je eerste ongeluk" topic al moeten posten. Dat is me tot op heden nog niet gelukt. En ik rijd ongeveer 30.000 km per jaar en heb de beste banden altijd voren liggen. En met gematigde snelheid als het sneeuwt heb ik altijd van rijstrook kunnen wisselen. En ik kan daarnaast nog op tijd stil komen omdat ik de meeste grip voren heb.
Ik ga niet bestrijden dat het helpt als je van rijstrook wisselt. Maar voor je eigen veiligheid en (wederom) die van anderen, kun je ze beter voren leggen. En mij lijkt stilkomen nog steeds voorrang te hebben op het hard door een bocht rijden of rijstrookwissel uit te voeren...
Ik zou 4 dezelfde banden eronder houden idd, is beter voor 'onze' AWD.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 16:54 schreef Grielen het volgende:
Als je 2 winterbanden (nieuw en op staal) en 2 zomerbanden (lichtmetaal) hebt, op welke as zou je dan de winterbanden doen en op welke de zomerbanden?
-Auto is AWD-
Bij AWD wel, bij RWD wordt koppeling in en tegensturen geleerd opslipscholen.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 20:44 schreef Straatcommando. het volgende:
Overstuur corrigeer je door gas te blijven geven, niet door als een malloot op de rem te trappen.
Ik heb zelf een RWD, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik vaker overstuur op commando heb dan dat het me overkomt..quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 20:58 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Bij AWD wel, bij RWD wordt koppeling in en tegensturen geleerd opslipscholen.
En remmen verergert het inderdaad.
Wielen met de meeste grip krijgen meeste koppel volgens mij, met symmetrical all-wheel drive. Ik kan het ook nergens instellen hoe de koppelverdeling is, dat gebeurd gewoon met de differentiëlen.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 20:26 schreef InFrA-WiZ het volgende:
[..]
Ik zou 4 dezelfde banden eronder houden idd, is beter voor 'onze' AWD.
Al heeft jou Legacy volgensmij 50/50 als t een handbak is
Zo te merken heb jij nog nooit met winterbanden gereden. Ik ben heel eerlijk en zal zeggen dat ik het vroeger ook niet nodig vond. Dit totdat ik heel rustig een dijkje afreed. Toen kwam ik tot de ontdekking dat zomerbanden nul grip hadden. Dit heeft me gelukkig alleen een kromme velg gekost, maar als er mensen voor hadden gelopen had het veel erger kunnen worden.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 12:26 schreef machtpen het volgende:
Mensen die in de winter niet met zomerbanden kunnen rijden zouden hun rijbewijs moeten inleveren.
Pure schijnveiligheid winterbanden en als het fout gaat wordt er nog harder gereden. Bij ijsvorming doen winterbanden helemaal niks en daar zit in de winter juist het gevaar.
ABS is een hulp middel. Net als ESP . Zonder ABS valt er nog prima te remmen. Als je gedoseerd remt grijpt deze niet niet eens in. Banden daarintegen hebben altijd invloed op je remweg. Bij slechte banden zal je ABS inderdaad vaak ingrijpen waardoor je denkt dat het belangrijk is voor je veiligheid.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 19:29 schreef KaheemSaid het volgende:
Als je veiligheid zo belangrijk vind kom je dan wel met je Daf op de weg? Vind je ook dat deze verboden moet worden door dat bijvoorbeeld ABS ontbreekt?
Ik heb vaak zat met winterbanden gereden en al dik twintig jaar mijn rijbewijs. Als je nog niet eens in de winter een dijkje kan afrijden ben je gewoon een slechte chauffeur. Als er mensen voor lopen ligt het aan de slechte chauffeur en niet aan de zomerbanden. Feitelijk dus niet verantwoord om aan het verkeer deel te nemen.quote:Op zondag 30 oktober 2011 12:50 schreef Yoda87 het volgende:
[..]
Zo te merken heb jij nog nooit met winterbanden gereden. Ik ben heel eerlijk en zal zeggen dat ik het vroeger ook niet nodig vond. Dit totdat ik heel rustig een dijkje afreed. Toen kwam ik tot de ontdekking dat zomerbanden nul grip hadden. Dit heeft me gelukkig alleen een kromme velg gekost, maar als er mensen voor hadden gelopen had het veel erger kunnen worden.
Hierna een setje winterbanden gekocht en daarna veel minder last gehad van uitbreken en weg glijden. Ik rij ook makkelijk weg als er sneeuw licht(met RWD), terwijl ik andere altijd zie kloten om weg te komen.
quote:Op donderdag 27 oktober 2011 16:54 schreef Grielen het volgende:
Als je 2 winterbanden (nieuw en op staal) en 2 zomerbanden (lichtmetaal) hebt, op welke as zou je dan de winterbanden doen en op welke de zomerbanden?
-Auto is AWD-
Mercedessen en BMW's met achterwielaandrijving is sowieso kansloos in de sneeuw. ( Tenzij je een wat nieuwere hebt met traction control ) Er ligt dan amper gewicht op de aangedreven wielen dus dan gaan ze als een gek slippen. Ben blij dat ik met mijn Avensis gewoon voorwielaandrijving heb.quote:Op zondag 30 oktober 2011 22:59 schreef _Drake_ het volgende:
Het stomme is dat ik een paar jaar geleden een 306 had met Bridgestone Turanza er300 rondom (vrij nieuw), dat ging ondanks dat het zomerbanden waren zeer goed in de sneeuw. Een merc 190D die we hier ook hebben had winterbanden maar desondanks duidelijk minder grip (wel erg fun met rwd).
Daarintegen was een identieke 306 met tyfoon sucessor 2 banden voor in de sneeuw onrijdbaar (en dat was ook geen ramp gezien ik de auto bijna niet nodig had toen). Het ligt er ook dus een beetje aan wat voor zomerbanden het zijn (en ok tyfoon is zelfs in de regen extreem slecht, maar ze zaten er nieuw onder en dan rij je ze toch liever eerst op).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |