10 jaar terug konden mensen beter autorijden. Nu heb je teveel klapjosti,s met tomtom , abs en winterbanden.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 20:47 schreef daNpy het volgende:
10 jaar terug was het ook minder druk op de weg.
Ik nog niet en nog veel meer mensen. Gewoon ouderwetse kaarten op papier die werken veel beter.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 22:24 schreef RealBizkit666 het volgende:
TomTom is echt al zo 2001... Tegenwoordig heeft bijna iedereen navigatie in de auto of gratis via de smartphone.
En als je 7jr met 1 setje deed, doe je 14jr met 2 setjes. En kun je na 8jr beide setjes weggooien omdat ze worden afgekeurd op droogtescheurtjes.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 19:15 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Als je 3 jaar zou doen met 1 setje banden, dan doe je 6 jaar met 2 setjes banden. En het maakt geen ruk uit of je dat doet met 2 sets zomerbanden, of met een set zomer en winterbanden...
Als je zolang met banden doet, had je All-Seasons moeten nemen.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 07:46 schreef RaymondK het volgende:
[..]
En als je 7jr met 1 setje deed, doe je 14jr met 2 setjes. En kun je na 8jr beide setjes weggooien omdat ze worden afgekeurd op droogtescheurtjes.
Daar zijn we in deze tread al een keer geweest...quote:Op donderdag 27 oktober 2011 07:47 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Als je zolang met banden doet, had je All-Seasons moeten nemen.
Hoe kom je hier bij trouwens? Absoluut niet waar.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 19:08 schreef opa_sigaar het volgende:
[..]
Winterbanden zijn immers kleiner dan de zomerbanden, hierdoor heb je dus minder rubber verspild.
In een land waar de gemiddelde woon-werk afstand 22 km is kan je je ook wel bedenken dat het een groot deel met gemak op de fiets kan. 50km is idd te veel om elke dag te fietsen.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 07:31 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Voor mensen die 50 km naar het werk moeten rijden is dat geen optie.
Tja ik pak zelf altijd juist liever de fiets als het glad is:quote:Op donderdag 27 oktober 2011 10:46 schreef RealBizkit666 het volgende:
En mensen hebben in de winter geen zin om te fietsen omdat het koud, nat en glad op de weg kan zijn. En als het sneeuwt, dan weten ze al helemaal niet hoe snel ze in de auto moeten springen.
Hier op het werk komen er ook een flink aantal met de fiets, maar als het sneeuwt of regent, dan komen ze allemaal met de auto...
Van dat eerste argument zie ik graag een onderbouwing.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 20:59 schreef machtpen het volgende:
[..]
10 jaar terug konden mensen beter autorijden. Nu heb je teveel klapjosti,s met tomtom , abs en winterbanden.
Dan zijn dat allemaal mietjes. En wat Metro zegt idd.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 10:46 schreef RealBizkit666 het volgende:
En mensen hebben in de winter geen zin om te fietsen omdat het koud, nat en glad op de weg kan zijn. En als het sneeuwt, dan weten ze al helemaal niet hoe snel ze in de auto moeten springen.
Hier op het werk komen er ook een flink aantal met de fiets, maar als het sneeuwt of regent, dan komen ze allemaal met de auto...
nouja, mietjes of niet.. het zijn zelden de beste chauffeurs.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 10:51 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Dan zijn dat allemaal mietjes. En wat Metro zegt idd.
"Als ik maar van A naar B kom"quote:Op donderdag 27 oktober 2011 10:52 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
nouja, mietjes of niet.. het zijn zelden de beste chauffeurs.
Ja precies. Maar helaas lukt dat nu net te vaak nietquote:Op donderdag 27 oktober 2011 10:55 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
"Als ik maar van A naar B kom"
AWD is toch niet altijd 100% aandrijving overal maar achter meer dan voren?quote:Op donderdag 27 oktober 2011 16:54 schreef Grielen het volgende:
Als je 2 winterbanden (nieuw en op staal) en 2 zomerbanden (lichtmetaal) hebt, op welke as zou je dan de winterbanden doen en op welke de zomerbanden?
-Auto is AWD-
Alle varianten zijn mogelijk.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 17:28 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
AWD is toch niet altijd 100% aandrijving overal maar achter meer dan voren?
Achter.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 16:54 schreef Grielen het volgende:
Als je 2 winterbanden (nieuw en op staal) en 2 zomerbanden (lichtmetaal) hebt, op welke as zou je dan de winterbanden doen en op welke de zomerbanden?
-Auto is AWD-
Op de sturende wielen. Voren dus. Daar heb je grip nodig als je om een bocht wilt gaan namelijk. Ook als je remt komt de druk op de voorkant van de auto, en dus op de voorwielen waardoor je ook meer grip hebt.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 16:54 schreef Grielen het volgende:
Als je 2 winterbanden (nieuw en op staal) en 2 zomerbanden (lichtmetaal) hebt, op welke as zou je dan de winterbanden doen en op welke de zomerbanden?
-Auto is AWD-
Ik denk dat het dan veiliger is om dan je 4 zomerbanden te laten zitten. Je wilt echt niet 2 banden die enorm veel grip hebben en 2 banden die geen grip hebben onder je auto als het glad is. Dan eindig je 100% gegarandeerd in de vangrail.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 16:54 schreef Grielen het volgende:
Als je 2 winterbanden (nieuw en op staal) en 2 zomerbanden (lichtmetaal) hebt, op welke as zou je dan de winterbanden doen en op welke de zomerbanden?
-Auto is AWD-
En daarmee creeer je dus snap-oversteer.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 07:58 schreef RealBizkit666 het volgende:
De meeste mensen krijgen hem ook niet met onderstuur weer recht op de weg, dus je punt?
Bovendien zul je in de winter vaker onderstuur dan overstuur hebben, het rechtdoor glijden in de bocht waar iedereen het over heeft...
Onderstuur komt door te hoge snelheid. Remedie is de snelheid verlagen.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 07:58 schreef RealBizkit666 het volgende:
De meeste mensen krijgen hem ook niet met onderstuur weer recht op de weg, dus je punt?
Bovendien zul je in de winter vaker onderstuur dan overstuur hebben, het rechtdoor glijden in de bocht waar iedereen het over heeft...
We hebben het nog steeds over de winter (sneeuw) toch? Daar waar je net graag wat beter wilt kunnen remmen dan hard van rijstrook wisselen of hard door de bocht? De ADAC adviseert dan inderdaad dat je de banden voor moeten leggen...quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 12:33 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Onderstuur komt door te hoge snelheid. Remedie is de snelheid verlagen.
Bij overstuur moet je tegensturen, koppeling in, enz. Stukken moeilijker voor de gemiddelde bestuurder.
ADAC adviseert het zelfs: LINK
quote:Gängige Meinungen, dass die Vorderachse die besser bereifte sein sollte, konnten die Tester bestätigen – zumindest was Aquaplaning und Bremsen angeht.
Niet hard van rijstrook te wisselen, om überhaupt van rijstrook te wisselen.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 12:41 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
We hebben het nog steeds over de winter (sneeuw) toch? Daar waar je net graag wat beter wilt kunnen remmen dan hard van rijstrook wisselen of hard door de bocht? De ADAC adviseert dan inderdaad dat je de banden voor moeten leggen...
Overdrijven is ook een kunst. Anders had ik in het "Je eerste ongeluk" topic al moeten posten. Dat is me tot op heden nog niet gelukt. En ik rijd ongeveer 30.000 km per jaar en heb de beste banden altijd voren liggen. En met gematigde snelheid als het sneeuwt heb ik altijd van rijstrook kunnen wisselen. En ik kan daarnaast nog op tijd stil komen omdat ik de meeste grip voren heb.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 13:17 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Niet hard van rijstrook te wisselen, om überhaupt van rijstrook te wisselen.
Waarom denk je dat er bij een slipschool met versleten achterbanden gereden wordt?
Prima dat je voor jezelf die keuze maakt, maar elke slipinstructeur zal je adviseren de beste banden achter te monteren.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 13:32 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Overdrijven is ook een kunst. Anders had ik in het "Je eerste ongeluk" topic al moeten posten. Dat is me tot op heden nog niet gelukt. En ik rijd ongeveer 30.000 km per jaar en heb de beste banden altijd voren liggen. En met gematigde snelheid als het sneeuwt heb ik altijd van rijstrook kunnen wisselen. En ik kan daarnaast nog op tijd stil komen omdat ik de meeste grip voren heb.
Ik ga niet bestrijden dat het helpt als je van rijstrook wisselt. Maar voor je eigen veiligheid en (wederom) die van anderen, kun je ze beter voren leggen. En mij lijkt stilkomen nog steeds voorrang te hebben op het hard door een bocht rijden of rijstrookwissel uit te voeren...
Ik zou 4 dezelfde banden eronder houden idd, is beter voor 'onze' AWD.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 16:54 schreef Grielen het volgende:
Als je 2 winterbanden (nieuw en op staal) en 2 zomerbanden (lichtmetaal) hebt, op welke as zou je dan de winterbanden doen en op welke de zomerbanden?
-Auto is AWD-
Bij AWD wel, bij RWD wordt koppeling in en tegensturen geleerd opslipscholen.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 20:44 schreef Straatcommando. het volgende:
Overstuur corrigeer je door gas te blijven geven, niet door als een malloot op de rem te trappen.
Ik heb zelf een RWD, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik vaker overstuur op commando heb dan dat het me overkomt..quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 20:58 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Bij AWD wel, bij RWD wordt koppeling in en tegensturen geleerd opslipscholen.
En remmen verergert het inderdaad.
Wielen met de meeste grip krijgen meeste koppel volgens mij, met symmetrical all-wheel drive. Ik kan het ook nergens instellen hoe de koppelverdeling is, dat gebeurd gewoon met de differentiëlen.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 20:26 schreef InFrA-WiZ het volgende:
[..]
Ik zou 4 dezelfde banden eronder houden idd, is beter voor 'onze' AWD.
Al heeft jou Legacy volgensmij 50/50 als t een handbak is
Zo te merken heb jij nog nooit met winterbanden gereden. Ik ben heel eerlijk en zal zeggen dat ik het vroeger ook niet nodig vond. Dit totdat ik heel rustig een dijkje afreed. Toen kwam ik tot de ontdekking dat zomerbanden nul grip hadden. Dit heeft me gelukkig alleen een kromme velg gekost, maar als er mensen voor hadden gelopen had het veel erger kunnen worden.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 12:26 schreef machtpen het volgende:
Mensen die in de winter niet met zomerbanden kunnen rijden zouden hun rijbewijs moeten inleveren.
Pure schijnveiligheid winterbanden en als het fout gaat wordt er nog harder gereden. Bij ijsvorming doen winterbanden helemaal niks en daar zit in de winter juist het gevaar.
ABS is een hulp middel. Net als ESP . Zonder ABS valt er nog prima te remmen. Als je gedoseerd remt grijpt deze niet niet eens in. Banden daarintegen hebben altijd invloed op je remweg. Bij slechte banden zal je ABS inderdaad vaak ingrijpen waardoor je denkt dat het belangrijk is voor je veiligheid.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 19:29 schreef KaheemSaid het volgende:
Als je veiligheid zo belangrijk vind kom je dan wel met je Daf op de weg? Vind je ook dat deze verboden moet worden door dat bijvoorbeeld ABS ontbreekt?
Ik heb vaak zat met winterbanden gereden en al dik twintig jaar mijn rijbewijs. Als je nog niet eens in de winter een dijkje kan afrijden ben je gewoon een slechte chauffeur. Als er mensen voor lopen ligt het aan de slechte chauffeur en niet aan de zomerbanden. Feitelijk dus niet verantwoord om aan het verkeer deel te nemen.quote:Op zondag 30 oktober 2011 12:50 schreef Yoda87 het volgende:
[..]
Zo te merken heb jij nog nooit met winterbanden gereden. Ik ben heel eerlijk en zal zeggen dat ik het vroeger ook niet nodig vond. Dit totdat ik heel rustig een dijkje afreed. Toen kwam ik tot de ontdekking dat zomerbanden nul grip hadden. Dit heeft me gelukkig alleen een kromme velg gekost, maar als er mensen voor hadden gelopen had het veel erger kunnen worden.
Hierna een setje winterbanden gekocht en daarna veel minder last gehad van uitbreken en weg glijden. Ik rij ook makkelijk weg als er sneeuw licht(met RWD), terwijl ik andere altijd zie kloten om weg te komen.
quote:Op donderdag 27 oktober 2011 16:54 schreef Grielen het volgende:
Als je 2 winterbanden (nieuw en op staal) en 2 zomerbanden (lichtmetaal) hebt, op welke as zou je dan de winterbanden doen en op welke de zomerbanden?
-Auto is AWD-
Mercedessen en BMW's met achterwielaandrijving is sowieso kansloos in de sneeuw. ( Tenzij je een wat nieuwere hebt met traction control ) Er ligt dan amper gewicht op de aangedreven wielen dus dan gaan ze als een gek slippen. Ben blij dat ik met mijn Avensis gewoon voorwielaandrijving heb.quote:Op zondag 30 oktober 2011 22:59 schreef _Drake_ het volgende:
Het stomme is dat ik een paar jaar geleden een 306 had met Bridgestone Turanza er300 rondom (vrij nieuw), dat ging ondanks dat het zomerbanden waren zeer goed in de sneeuw. Een merc 190D die we hier ook hebben had winterbanden maar desondanks duidelijk minder grip (wel erg fun met rwd).
Daarintegen was een identieke 306 met tyfoon sucessor 2 banden voor in de sneeuw onrijdbaar (en dat was ook geen ramp gezien ik de auto bijna niet nodig had toen). Het ligt er ook dus een beetje aan wat voor zomerbanden het zijn (en ok tyfoon is zelfs in de regen extreem slecht, maar ze zaten er nieuw onder en dan rij je ze toch liever eerst op).
quote:Op dinsdag 8 november 2011 13:07 schreef novel het volgende:
Voor een winterband moet het toch onder 7 graden zijn? En daarboven presteerden ze toch slechter?
In Duitsland ben je 'zeker' van een lage temperatuur en sneeuw na een bepaalde datum.
In NL niet.
'sWinters is het vaak nog boven 7 graden en dan ben je slechter af, slechts af en toe is het heel heel koud met sneeuw.
Dan heb je toch meer aan all-season, lijkt me.
Ik hoorde trouwens kortgeleden in een autoprogramma dat een goede 4 seizoenenband er spoedig aan zit te komen.
Beter voor NL, tenzij je op wintersport gaat.
Nee want jij hebt de moeite genomen om het topic door te lezenquote:Op dinsdag 8 november 2011 19:25 schreef novel het volgende:
[..]
Dank, dat je nog even de moeite hebt genomen. Sterk beargumenteerd ook.
2 Opties: OF je hebt nog nooit echt hard moeten remmen of je durft niet hard te remmen. Bij wagens met ABS is het gewoon: trap dat pedaal maar tegen de plank aan, je ABS is veel efficiënter met drukverdeling en drukverlichting dan jijzelf. Als je eens de mogelijkheid hebt op een verlaten stuk weg waar het nat is, schakel eens op naar 100 ofzo en trap hem dan vol in. Je zult de ABS dan horen werken door het telkens lossen van je remmen.quote:Op zondag 30 oktober 2011 12:50 schreef Yoda87 het volgende:
Mijn huidige auto heeft trouwens wel ABS. En wel of niet hebben, ik heb er zelf nog niet veel van gemerkt.
Of je weet natuurlijk wat de grenzen van je auto zijn en je zorgt dat je daar niet over heen komt. Ben je trouwens al orgaandonr want zo te lezen zit je aardig in de doelgroep daarvoor.quote:Op dinsdag 8 november 2011 22:53 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
2 Opties: OF je hebt nog nooit echt hard moeten remmen of je durft niet hard te remmen.
Wel eens gedaan, toen lagen de spullen van de achterbank voorin. Met de banden die eronder zaten begon hij te werken ja, maar nadat ik er een paar nieuwe sloffen onder had gegooid moest ik heel erg mijn best doen om hem aan het slippen te krijgen.quote:Op dinsdag 8 november 2011 22:53 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
2 Opties: OF je hebt nog nooit echt hard moeten remmen of je durft niet hard te remmen. Bij wagens met ABS is het gewoon: trap dat pedaal maar tegen de plank aan, je ABS is veel efficiënter met drukverdeling en drukverlichting dan jijzelf. Als je eens de mogelijkheid hebt op een verlaten stuk weg waar het nat is, schakel eens op naar 100 ofzo en trap hem dan vol in. Je zult de ABS dan horen werken door het telkens lossen van je remmen.
Tevens kom ik met zomerbanden in de winter inderdaad ook wel weg hoor, maar ik geef de voorkeur aan winterbanden. Je hebt meer grip (in je band zitten kleine sneetjes waardoor het oppervlakte dat contact heeft bij het remmen groter is), hetgeen natuurlijk geen vrijbrief is om maar te gaan racen, maar wel erg prettig is.
Het lijkt mij een slechte zaak als je een auto met ABS hebt en nooit hebt uitgeprobeerd hoe dat voelt. Ik heb pas 1x in een echte situatie ABS voelen ingrijpen maar wel meerdere malen op trainingen ermee gewerkt zodat ik weet hoe te reageren in noodsituaties.quote:Op woensdag 9 november 2011 01:03 schreef machtpen het volgende:
[..]
Of je weet natuurlijk wat de grenzen van je auto zijn en je zorgt dat je daar niet over heen komt. Ben je trouwens al orgaandonr want zo te lezen zit je aardig in de doelgroep daarvoor.
Is helemaal geen slechte zaak , je hebt toch ook airbags die je niet uitprobeerd.quote:Op woensdag 9 november 2011 18:49 schreef BazzieK het volgende:
[..]
Het lijkt mij een slechte zaak als je een auto met ABS hebt en nooit hebt uitgeprobeerd hoe dat voelt. Ik heb pas 1x in een echte situatie ABS voelen ingrijpen maar wel meerdere malen op trainingen ermee gewerkt zodat ik weet hoe te reageren in noodsituaties.
Laat maarquote:Op woensdag 9 november 2011 19:17 schreef machtpen het volgende:
[..]
Is helemaal geen slechte zaak , je hebt toch ook airbags die je niet uitprobeerd.
Het gaat erom dat je niet schrikt als je het onverwacht nodig hebt. Dan weet je tenminste hoe het aanvoelt als de ABS moet ingrijpen. Je zou namelijk niet de eerste zijn die van schrik zijn voet van de rempedaal haalt als die opeens begint te trillen.quote:Op woensdag 9 november 2011 19:17 schreef machtpen het volgende:
[..]
Is helemaal geen slechte zaak , je hebt toch ook airbags die je niet uitprobeerd.
Je was wat vergeten...quote:Op woensdag 9 november 2011 19:27 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
winterbanden zijn onzin in nederland onder 95% van de omstandigheden. ligt er sneeuw en glibberigheid, dan merk je veel verschil. zit je toch op de weg:
- niet remmen op de motor (slipgevaar)
- niet schakelen / remmen in bochten (met normaal weer ook niet handig, met mogelijke gladheid levensgevaarlijk)
- extreem veel afstand houden extra belangrijk met zomerbanden, een stuk minder met winterbanden,
- anticiperen anticiperen
- extreem langzaam rijden zodat mensen met winterbanden achter je in een file moeten rijden
ik vind die mensen met winterbanden die als mongooltjes rijden een stuk irritanter dan mensen met zomerbanden die wat extra voorzichtig zijn.quote:
Je bedoeld toch niet dezelfde mensen die harder kunnen rijden omdat hun marge groter is. Waarom blijven mensen dat niet snappen...quote:Op woensdag 9 november 2011 19:32 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
ik vind die mensen met winterbanden die als mongooltjes rijden een stuk irritanter dan mensen met zomerbanden die wat extra voorzichtig zijn.
jouw marge is niet groter. ik denk dat jij het type bent wat ik bedoeldequote:Op woensdag 9 november 2011 19:34 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Je bedoeld toch niet dezelfde mensen die harder kunnen rijden omdat hun marge groter is. Waarom blijven mensen dat niet snappen...
Aangezien je extreem langzaam moet rijden met zomerbanden dan, lijkt het al snel alsof iemand met winterbanden als een achterlijke rijdt, terwijl deze inderdaad makkelijk 2 keer zo hard kan rijden met dezelfde veiligheidsmarge...
http://www.bandeko.nl/Documenten/Autoweek_UG7plus.pdfquote:Op woensdag 9 november 2011 19:37 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
jouw marge is niet groter. ik denk dat jij het type bent wat ik bedoelde
ik zie winterbanden als abs. het is een nice to have maar anticiperen op het totale verkeersbeeld is het belangrijkste. jij kan misschien kankerhard remmen met je stoere 200 pk en winterbandjes, die vrachtwagen achter je zal sowieso meer meters nodig hebben dan normaal en als je achterklep door je voortandjes geramd is, doet dat best zeer.quote:Op woensdag 9 november 2011 19:39 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
http://www.bandeko.nl/Documenten/Autoweek_UG7plus.pdf
Om maar even aan te tonen dat de remweg alleen al ruim 10 meter langer is bij 50 KM/h, hoef ik je echt niet uit te leggen, dat ik met een hogere snelheid op winterbanden, evenlang nodig heb als een zomerband met 50. Om het maar niet over bochten te hebben...
Maar goed, vooral blijven volhouden dat er geen verschil, dan kom je er wel.
De marge is gewoon wel groter...
Als ik anticipeer dat die vrachtauto niet op tijd stil kan komen, dan kan ik de andere rijbaan opschieten of de berm in, zonder de controle over de auto kwijt te raken. Met zomerbanden kom je in een slip, knal je op je voorganger en vervolgens knalt die vrachtauto vol op jou achterkant.quote:Op woensdag 9 november 2011 19:43 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
ik zie winterbanden als abs. het is een nice to have maar anticiperen op het totale verkeersbeeld is het belangrijkste. jij kan misschien kankerhard remmen met je stoere 200 pk en winterbandjes, die vrachtwagen achter je zal sowieso meer meters nodig hebben dan normaal en als je achterklep door je voortandjes geramd is, doet dat best zeer.
je rijdt toch wel wat zachter he als het regent, want in dat geval is je remvermogen juist minder dan met zomerbanden
quote:Op donderdag 10 november 2011 00:00 schreef Estolan het volgende:
Gereden in zwitserse bergen
Toyota avensis 2L handbak benzine
Winterbanden en alle electronische snufjes
Bij 130km/h op snelweg van baan verwisselen als er sneeuw ligt, met van die ijs ribbels op de lijnen
Trust me, 2 handen aan het stuur, en blij zijn met abs/esp/tc en winterbanden
En zelfs dan kan het fout gaan
Dus rij nou maar gewoon de toegestane snelheid, das altijd beter dan een risico lopen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |