abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 26 oktober 2011 @ 20:47:02 #226
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_103597949
10 jaar terug was het ook minder druk op de weg.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_103598661
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 20:47 schreef daNpy het volgende:
10 jaar terug was het ook minder druk op de weg.
10 jaar terug konden mensen beter autorijden. Nu heb je teveel klapjosti,s met tomtom , abs en winterbanden.
pi_103604189
TomTom is echt al zo 2001... Tegenwoordig heeft bijna iedereen navigatie in de auto of gratis via de smartphone. :P
pi_103611163
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 22:24 schreef RealBizkit666 het volgende:
TomTom is echt al zo 2001... Tegenwoordig heeft bijna iedereen navigatie in de auto of gratis via de smartphone. :P
Ik nog niet en nog veel meer mensen. Gewoon ouderwetse kaarten op papier die werken veel beter.
  donderdag 27 oktober 2011 @ 07:46:16 #230
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_103613318
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 19:15 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

:')

Als je 3 jaar zou doen met 1 setje banden, dan doe je 6 jaar met 2 setjes banden. En het maakt geen ruk uit of je dat doet met 2 sets zomerbanden, of met een set zomer en winterbanden...
En als je 7jr met 1 setje deed, doe je 14jr met 2 setjes. En kun je na 8jr beide setjes weggooien omdat ze worden afgekeurd op droogtescheurtjes.
pi_103613328
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 07:46 schreef RaymondK het volgende:

[..]

En als je 7jr met 1 setje deed, doe je 14jr met 2 setjes. En kun je na 8jr beide setjes weggooien omdat ze worden afgekeurd op droogtescheurtjes.
Als je zolang met banden doet, had je All-Seasons moeten nemen. :')
  donderdag 27 oktober 2011 @ 07:47:44 #232
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_103613335
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 07:47 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Als je zolang met banden doet, had je All-Seasons moeten nemen. :')
Daar zijn we in deze tread al een keer geweest...
pi_103615367
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 19:08 schreef opa_sigaar het volgende:

[..]
Winterbanden zijn immers kleiner dan de zomerbanden, hierdoor heb je dus minder rubber verspild.
Hoe kom je hier bij trouwens? Absoluut niet waar.
Velgmaat is wellicht kleiner, maar de omtrek van de band blijft hetzelfde natuurlijk.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
  donderdag 27 oktober 2011 @ 10:38:50 #234
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_103616170
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 07:31 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Voor mensen die 50 km naar het werk moeten rijden is dat geen optie. :')
In een land waar de gemiddelde woon-werk afstand 22 km is kan je je ook wel bedenken dat het een groot deel met gemak op de fiets kan. 50km is idd te veel om elke dag te fietsen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Metro2005 op 27-10-2011 10:45:07 ]
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_103616339
En mensen hebben in de winter geen zin om te fietsen omdat het koud, nat en glad op de weg kan zijn. En als het sneeuwt, dan weten ze al helemaal niet hoe snel ze in de auto moeten springen.

Hier op het werk komen er ook een flink aantal met de fiets, maar als het sneeuwt of regent, dan komen ze allemaal met de auto...
  donderdag 27 oktober 2011 @ 10:50:42 #236
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_103616446
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 10:46 schreef RealBizkit666 het volgende:
En mensen hebben in de winter geen zin om te fietsen omdat het koud, nat en glad op de weg kan zijn. En als het sneeuwt, dan weten ze al helemaal niet hoe snel ze in de auto moeten springen.

Hier op het werk komen er ook een flink aantal met de fiets, maar als het sneeuwt of regent, dan komen ze allemaal met de auto...
Tja ik pak zelf altijd juist liever de fiets als het glad is:

- Geen kans op schade aan de auto, kan hooguit op mijn bek gaan
- Geen eeeeeeeeeeelle lange files
- niet krabben en sneeuwvrij maken van de auto
- als ik niet door een stuk sneeuw kom kan ik een stukje gaan lopen

Genoeg reden om juist NIET de auto te pakken bij sneeuw of gladheid :P
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_103616471
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 20:59 schreef machtpen het volgende:

[..]

10 jaar terug konden mensen beter autorijden. Nu heb je teveel klapjosti,s met tomtom , abs en winterbanden.
Van dat eerste argument zie ik graag een onderbouwing.

Wat betreft dat tweede is het wel zo dat juist al die auto's met abs wel een enorm verschil maken met vroeger; toen duurde het ook wel even voor de auto voor je stilstond. Als die nu ABS heeft en de ankers uitgooit ben je bijna kansloos als je er met een auto zonder ABS achter zit, zeker als er wat sneeuw ligt.
  donderdag 27 oktober 2011 @ 10:51:45 #238
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_103616473
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 10:46 schreef RealBizkit666 het volgende:
En mensen hebben in de winter geen zin om te fietsen omdat het koud, nat en glad op de weg kan zijn. En als het sneeuwt, dan weten ze al helemaal niet hoe snel ze in de auto moeten springen.

Hier op het werk komen er ook een flink aantal met de fiets, maar als het sneeuwt of regent, dan komen ze allemaal met de auto...
Dan zijn dat allemaal mietjes. En wat Metro zegt idd.
pi_103616487
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 10:51 schreef RaymondK het volgende:

[..]

Dan zijn dat allemaal mietjes. En wat Metro zegt idd.
nouja, mietjes of niet.. het zijn zelden de beste chauffeurs.
pi_103616572
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 10:52 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

nouja, mietjes of niet.. het zijn zelden de beste chauffeurs.
"Als ik maar van A naar B kom"
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_103617158
quote:
14s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 10:55 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

"Als ik maar van A naar B kom"
Ja precies. Maar helaas lukt dat nu net te vaak niet :')
pi_103626238
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 07:59 schreef silenthill het volgende:
Zat 50% korting op, dus ja slim :P
Waar heb je ze gekocht??
  donderdag 27 oktober 2011 @ 16:54:14 #243
302018 Grielen
Ave est autem verbum
pi_103629637
Als je 2 winterbanden (nieuw en op staal) en 2 zomerbanden (lichtmetaal) hebt, op welke as zou je dan de winterbanden doen en op welke de zomerbanden?

-Auto is AWD-
hier schreef kensei: haha komen
hier schreef UnicornFarts: Ik weet dat SV heet is, Grielen heet is, maar van jou heb ik nog geen bewijs.
pi_103631042
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 16:54 schreef Grielen het volgende:
Als je 2 winterbanden (nieuw en op staal) en 2 zomerbanden (lichtmetaal) hebt, op welke as zou je dan de winterbanden doen en op welke de zomerbanden?

-Auto is AWD-
AWD is toch niet altijd 100% aandrijving overal maar achter meer dan voren?
pi_103632256
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 17:28 schreef Gokhan03 het volgende:

[..]

AWD is toch niet altijd 100% aandrijving overal maar achter meer dan voren?
Alle varianten zijn mogelijk.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  donderdag 27 oktober 2011 @ 18:24:02 #246
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_103633479
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 16:54 schreef Grielen het volgende:
Als je 2 winterbanden (nieuw en op staal) en 2 zomerbanden (lichtmetaal) hebt, op welke as zou je dan de winterbanden doen en op welke de zomerbanden?

-Auto is AWD-
Achter.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_103634428
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 16:54 schreef Grielen het volgende:
Als je 2 winterbanden (nieuw en op staal) en 2 zomerbanden (lichtmetaal) hebt, op welke as zou je dan de winterbanden doen en op welke de zomerbanden?

-Auto is AWD-
Op de sturende wielen. Voren dus. Daar heb je grip nodig als je om een bocht wilt gaan namelijk. Ook als je remt komt de druk op de voorkant van de auto, en dus op de voorwielen waardoor je ook meer grip hebt.
pi_103652980
Banden met de meeste grip moeten altijd achter. Meeste mensen weten een oversturende auto niet uit een slip te krijgen.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_103658517
De meeste mensen krijgen hem ook niet met onderstuur weer recht op de weg, dus je punt?

Bovendien zul je in de winter vaker onderstuur dan overstuur hebben, het rechtdoor glijden in de bocht waar iedereen het over heeft...
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 08:36:38 #250
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_103658864
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 16:54 schreef Grielen het volgende:
Als je 2 winterbanden (nieuw en op staal) en 2 zomerbanden (lichtmetaal) hebt, op welke as zou je dan de winterbanden doen en op welke de zomerbanden?

-Auto is AWD-
Ik denk dat het dan veiliger is om dan je 4 zomerbanden te laten zitten. Je wilt echt niet 2 banden die enorm veel grip hebben en 2 banden die geen grip hebben onder je auto als het glad is. Dan eindig je 100% gegarandeerd in de vangrail.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 10:23:49 #251
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_103660785
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 07:58 schreef RealBizkit666 het volgende:
De meeste mensen krijgen hem ook niet met onderstuur weer recht op de weg, dus je punt?

Bovendien zul je in de winter vaker onderstuur dan overstuur hebben, het rechtdoor glijden in de bocht waar iedereen het over heeft...
En daarmee creeer je dus snap-oversteer.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_103664848
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 07:58 schreef RealBizkit666 het volgende:
De meeste mensen krijgen hem ook niet met onderstuur weer recht op de weg, dus je punt?

Bovendien zul je in de winter vaker onderstuur dan overstuur hebben, het rechtdoor glijden in de bocht waar iedereen het over heeft...
Onderstuur komt door te hoge snelheid. Remedie is de snelheid verlagen.
Bij overstuur moet je tegensturen, koppeling in, enz. Stukken moeilijker voor de gemiddelde bestuurder.

ADAC adviseert het zelfs: LINK
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_103665186
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 12:33 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]

Onderstuur komt door te hoge snelheid. Remedie is de snelheid verlagen.
Bij overstuur moet je tegensturen, koppeling in, enz. Stukken moeilijker voor de gemiddelde bestuurder.

ADAC adviseert het zelfs: LINK
We hebben het nog steeds over de winter (sneeuw) toch? Daar waar je net graag wat beter wilt kunnen remmen dan hard van rijstrook wisselen of hard door de bocht? De ADAC adviseert dan inderdaad dat je de banden voor moeten leggen...
quote:
Gängige Meinungen, dass die Vorderachse die besser bereifte sein sollte, konnten die Tester bestätigen – zumindest was Aquaplaning und Bremsen angeht.
pi_103665194
Bij overstuur moet je gas bijgeven en tegensturen :P
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_103666607
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 12:41 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

We hebben het nog steeds over de winter (sneeuw) toch? Daar waar je net graag wat beter wilt kunnen remmen dan hard van rijstrook wisselen of hard door de bocht? De ADAC adviseert dan inderdaad dat je de banden voor moeten leggen...

Niet hard van rijstrook te wisselen, om überhaupt van rijstrook te wisselen.
Waarom denk je dat er bij een slipschool met versleten achterbanden gereden wordt?
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_103667143
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 13:17 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]

Niet hard van rijstrook te wisselen, om überhaupt van rijstrook te wisselen.
Waarom denk je dat er bij een slipschool met versleten achterbanden gereden wordt?
Overdrijven is ook een kunst. Anders had ik in het "Je eerste ongeluk" topic al moeten posten. Dat is me tot op heden nog niet gelukt. En ik rijd ongeveer 30.000 km per jaar en heb de beste banden altijd voren liggen. En met gematigde snelheid als het sneeuwt heb ik altijd van rijstrook kunnen wisselen. En ik kan daarnaast nog op tijd stil komen omdat ik de meeste grip voren heb.

Ik ga niet bestrijden dat het helpt als je van rijstrook wisselt. Maar voor je eigen veiligheid en (wederom) die van anderen, kun je ze beter voren leggen. En mij lijkt stilkomen nog steeds voorrang te hebben op het hard door een bocht rijden of rijstrookwissel uit te voeren...
pi_103675524
Overstuur onderstuur...is tot een beperkt mate te corrigeren..als dit te hard gebeurd dan kan je er vrijwel weinig aan doen. Tenzij je op een 8 baans weg zit :P
pi_103675897
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 13:32 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Overdrijven is ook een kunst. Anders had ik in het "Je eerste ongeluk" topic al moeten posten. Dat is me tot op heden nog niet gelukt. En ik rijd ongeveer 30.000 km per jaar en heb de beste banden altijd voren liggen. En met gematigde snelheid als het sneeuwt heb ik altijd van rijstrook kunnen wisselen. En ik kan daarnaast nog op tijd stil komen omdat ik de meeste grip voren heb.

Ik ga niet bestrijden dat het helpt als je van rijstrook wisselt. Maar voor je eigen veiligheid en (wederom) die van anderen, kun je ze beter voren leggen. En mij lijkt stilkomen nog steeds voorrang te hebben op het hard door een bocht rijden of rijstrookwissel uit te voeren...
Prima dat je voor jezelf die keuze maakt, maar elke slipinstructeur zal je adviseren de beste banden achter te monteren.

LINK
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 20:26:50 #259
72894 InFrA-WiZ
Confidence in motion
pi_103683176
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 16:54 schreef Grielen het volgende:
Als je 2 winterbanden (nieuw en op staal) en 2 zomerbanden (lichtmetaal) hebt, op welke as zou je dan de winterbanden doen en op welke de zomerbanden?

-Auto is AWD-
Ik zou 4 dezelfde banden eronder houden idd, is beter voor 'onze' AWD.
Al heeft jou Legacy volgensmij 50/50 als t een handbak is :)
  Forum Admin vrijdag 28 oktober 2011 @ 20:44:09 #260
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_103684115
Overstuur corrigeer je door gas te blijven geven, niet door als een malloot op de rem te trappen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_103684961
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 20:44 schreef Straatcommando. het volgende:
Overstuur corrigeer je door gas te blijven geven, niet door als een malloot op de rem te trappen.
Bij AWD wel, bij RWD wordt koppeling in en tegensturen geleerd opslipscholen.
En remmen verergert het inderdaad.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
  Forum Admin vrijdag 28 oktober 2011 @ 21:02:22 #262
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_103685181
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 20:58 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]

Bij AWD wel, bij RWD wordt koppeling in en tegensturen geleerd opslipscholen.
En remmen verergert het inderdaad.
Ik heb zelf een RWD, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik vaker overstuur op commando heb dan dat het me overkomt.. :') koppeling in en tegensturen werkt inderdaad ook, ben er zelf niet zo'n fan van omdat de auto dan kan gaan ''fishtailen''
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 21:18:46 #263
302018 Grielen
Ave est autem verbum
pi_103686054
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 20:26 schreef InFrA-WiZ het volgende:

[..]

Ik zou 4 dezelfde banden eronder houden idd, is beter voor 'onze' AWD.
Al heeft jou Legacy volgensmij 50/50 als t een handbak is :)
Wielen met de meeste grip krijgen meeste koppel volgens mij, met symmetrical all-wheel drive. Ik kan het ook nergens instellen hoe de koppelverdeling is, dat gebeurd gewoon met de differentiëlen.

Ik ga gewoon in de winter het een en ander testen op een leeg terrein, mits er sneeuw valt. Uiteraard is 4 dezelfde banden het meest gewenste, maar ik wil gewoon kijken of er iets te verbeteren valt zonder geld uit te hoeven geven :)
hier schreef kensei: haha komen
hier schreef UnicornFarts: Ik weet dat SV heet is, Grielen heet is, maar van jou heb ik nog geen bewijs.
pi_103697778
Ik raad aan om de beste banden voor te doen. Qua remmen en het insturen van bochten heb je die het hardst nodig.

Als je eenmaal aan het glijden bent kan je ze weer beter achter hebben, maar als je ze voor hebt en je doet rustig aan is er niet zoveel aan de hand.

Ik rij ook altijd met all-weather banden. 1x is het bijna misgegaan. Dat kwam omdat ik de afslag (naar rechts) op een provinciale weg nam, maar de provinciale weg was wel gestrooid, maar de afslag niet... Ik gleed recht door en trok aan mn handrem om vervolgens naar rechts te sturen en gas geven. Toen braken mn achterwielen uit en stuurde ik tegen. Ging allemaal net goed.

Je kan op een verlatenm parkeerterrein even oefenen met je handrem. Werkt best goed als je alle grip kwijt bent. Gewoon even 1 seconde aantrekken en je gaat al.
pi_103714007
Hahah 2 jaar terug was er lekker goed gestrooid op de A9 en kon je weer lekker met 100/120 rijden. Ik nam hier de afslag maar wat blijkt..er lag ijzel op de weg en ABS kon hem ook al niet meer hebben.. NET aan de bocht kunnen redden.
pi_103738902
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 12:26 schreef machtpen het volgende:
Mensen die in de winter niet met zomerbanden kunnen rijden zouden hun rijbewijs moeten inleveren.

Pure schijnveiligheid winterbanden en als het fout gaat wordt er nog harder gereden. Bij ijsvorming doen winterbanden helemaal niks en daar zit in de winter juist het gevaar.
Zo te merken heb jij nog nooit met winterbanden gereden. Ik ben heel eerlijk en zal zeggen dat ik het vroeger ook niet nodig vond. Dit totdat ik heel rustig een dijkje afreed. Toen kwam ik tot de ontdekking dat zomerbanden nul grip hadden. Dit heeft me gelukkig alleen een kromme velg gekost, maar als er mensen voor hadden gelopen had het veel erger kunnen worden.
Hierna een setje winterbanden gekocht en daarna veel minder last gehad van uitbreken en weg glijden. Ik rij ook makkelijk weg als er sneeuw licht(met RWD), terwijl ik andere altijd zie kloten om weg te komen.
Maar ja, zoals overal hier al staat, de mensen die het nooit geprobeerd hebben zullen altijd vol blijven houden dat voorzichtig rijden genoeg is.

quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 19:29 schreef KaheemSaid het volgende:
Als je veiligheid zo belangrijk vind kom je dan wel met je Daf op de weg? Vind je ook dat deze verboden moet worden door dat bijvoorbeeld ABS ontbreekt?
ABS is een hulp middel. Net als ESP . Zonder ABS valt er nog prima te remmen. Als je gedoseerd remt grijpt deze niet niet eens in. Banden daarintegen hebben altijd invloed op je remweg. Bij slechte banden zal je ABS inderdaad vaak ingrijpen waardoor je denkt dat het belangrijk is voor je veiligheid.
Mijn huidige auto heeft trouwens wel ABS. En wel of niet hebben, ik heb er zelf nog niet veel van gemerkt.
When the priest killed a maiden in the metal church
Armored saints and warlocks watched the slaughter
Rage of the slayer forced the pretty maids
To kiss the Queen in crimson glory
pi_103743311
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 12:50 schreef Yoda87 het volgende:

[..]

Zo te merken heb jij nog nooit met winterbanden gereden. Ik ben heel eerlijk en zal zeggen dat ik het vroeger ook niet nodig vond. Dit totdat ik heel rustig een dijkje afreed. Toen kwam ik tot de ontdekking dat zomerbanden nul grip hadden. Dit heeft me gelukkig alleen een kromme velg gekost, maar als er mensen voor hadden gelopen had het veel erger kunnen worden.
Hierna een setje winterbanden gekocht en daarna veel minder last gehad van uitbreken en weg glijden. Ik rij ook makkelijk weg als er sneeuw licht(met RWD), terwijl ik andere altijd zie kloten om weg te komen.
Ik heb vaak zat met winterbanden gereden en al dik twintig jaar mijn rijbewijs. Als je nog niet eens in de winter een dijkje kan afrijden ben je gewoon een slechte chauffeur. Als er mensen voor lopen ligt het aan de slechte chauffeur en niet aan de zomerbanden. Feitelijk dus niet verantwoord om aan het verkeer deel te nemen.
pi_103745067
Ook wel makkelijk gezegd dat het alles aan de chauffeur ligt... Bij ijzel is het soms heel moeilijk in te schatten. En dan kan je met 15 km/u al de fout in gaan.

Ik denk wel dat er veel mensen overmoedig worden met winterbanden waardoor ze nog steeds ongelukken krijgen.
pi_103749520
Gewoon rustig rijden.. winterbanden worden de afgelopen jaren gehyped door de anwb :P
pi_103755099
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 16:54 schreef Grielen het volgende:
Als je 2 winterbanden (nieuw en op staal) en 2 zomerbanden (lichtmetaal) hebt, op welke as zou je dan de winterbanden doen en op welke de zomerbanden?

-Auto is AWD-

Gooi er dan gewoon 4 zomerbanden om. 2 om 2 is gevaarlijker dan 4 zomerbanden.
pi_103767899
Het stomme is dat ik een paar jaar geleden een 306 had met Bridgestone Turanza er300 rondom (vrij nieuw), dat ging ondanks dat het zomerbanden waren zeer goed in de sneeuw. Een merc 190D die we hier ook hebben had winterbanden maar desondanks duidelijk minder grip (wel erg fun met rwd).

Daarintegen was een identieke 306 met tyfoon sucessor 2 banden voor in de sneeuw onrijdbaar (en dat was ook geen ramp gezien ik de auto bijna niet nodig had toen). Het ligt er ook dus een beetje aan wat voor zomerbanden het zijn (en ok tyfoon is zelfs in de regen extreem slecht, maar ze zaten er nieuw onder en dan rij je ze toch liever eerst op).
pi_103782113
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 22:59 schreef _Drake_ het volgende:
Het stomme is dat ik een paar jaar geleden een 306 had met Bridgestone Turanza er300 rondom (vrij nieuw), dat ging ondanks dat het zomerbanden waren zeer goed in de sneeuw. Een merc 190D die we hier ook hebben had winterbanden maar desondanks duidelijk minder grip (wel erg fun met rwd).

Daarintegen was een identieke 306 met tyfoon sucessor 2 banden voor in de sneeuw onrijdbaar (en dat was ook geen ramp gezien ik de auto bijna niet nodig had toen). Het ligt er ook dus een beetje aan wat voor zomerbanden het zijn (en ok tyfoon is zelfs in de regen extreem slecht, maar ze zaten er nieuw onder en dan rij je ze toch liever eerst op).
Mercedessen en BMW's met achterwielaandrijving is sowieso kansloos in de sneeuw. ( Tenzij je een wat nieuwere hebt met traction control ) Er ligt dan amper gewicht op de aangedreven wielen dus dan gaan ze als een gek slippen. Ben blij dat ik met mijn Avensis gewoon voorwielaandrijving heb.
  maandag 31 oktober 2011 @ 13:02:38 #273
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_103782401
Wat een bullshit. Je kan gewoon niet rijden :')
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_103790966
Precies, ik kwam gewoon prima ermee weg (ik zij ook, minder grip niet geen grip ;) ).
pi_103886550
Ik heb nog nooit zomerbanden gehad, Wel all-seasons, Kan je nog aardig mee wegkomen in de sneeuw. Eigenlijk nu 2 winters gereden met zomer/sportbanden. Grip is goed te noemen, maar wel goed anticiperen op het overige verkeer. Kwam enkel 1x niet weg uit een parkeerplaats omdat ingesneeuwd.

Bandenmaat 215/40 op 16inch auto 1070kg. 60km per dag woon werk totaal.
pi_104117438
Voor een winterband moet het toch onder 7 graden zijn? En daarboven presteerden ze toch slechter?

In Duitsland ben je 'zeker' van een lage temperatuur en sneeuw na een bepaalde datum.
In NL niet.
'sWinters is het vaak nog boven 7 graden en dan ben je slechter af, slechts af en toe is het heel heel koud met sneeuw.
Dan heb je toch meer aan all-season, lijkt me.
Ik hoorde trouwens kortgeleden in een autoprogramma dat een goede 4 seizoenenband er spoedig aan zit te komen.
Beter voor NL, tenzij je op wintersport gaat.
pi_104119553
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 13:07 schreef novel het volgende:
Voor een winterband moet het toch onder 7 graden zijn? En daarboven presteerden ze toch slechter?

In Duitsland ben je 'zeker' van een lage temperatuur en sneeuw na een bepaalde datum.
In NL niet.
'sWinters is het vaak nog boven 7 graden en dan ben je slechter af, slechts af en toe is het heel heel koud met sneeuw.
Dan heb je toch meer aan all-season, lijkt me.
Ik hoorde trouwens kortgeleden in een autoprogramma dat een goede 4 seizoenenband er spoedig aan zit te komen.
Beter voor NL, tenzij je op wintersport gaat.
:O
pi_104132633
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 14:15 schreef DoorgestokenKaart het volgende:

[..]

:O
Dank, dat je nog even de moeite hebt genomen. Sterk beargumenteerd ook.
pi_104134488
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 19:25 schreef novel het volgende:

[..]

Dank, dat je nog even de moeite hebt genomen. Sterk beargumenteerd ook.
Nee want jij hebt de moeite genomen om het topic door te lezen :Z
pi_104143906
weg rijden in versnelling 2
  FOK!fotograaf dinsdag 8 november 2011 @ 22:53:48 #281
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_104144355
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 12:50 schreef Yoda87 het volgende:
Mijn huidige auto heeft trouwens wel ABS. En wel of niet hebben, ik heb er zelf nog niet veel van gemerkt.
2 Opties: OF je hebt nog nooit echt hard moeten remmen of je durft niet hard te remmen. Bij wagens met ABS is het gewoon: trap dat pedaal maar tegen de plank aan, je ABS is veel efficiënter met drukverdeling en drukverlichting dan jijzelf. Als je eens de mogelijkheid hebt op een verlaten stuk weg waar het nat is, schakel eens op naar 100 ofzo en trap hem dan vol in. Je zult de ABS dan horen werken door het telkens lossen van je remmen.
Tevens kom ik met zomerbanden in de winter inderdaad ook wel weg hoor, maar ik geef de voorkeur aan winterbanden. Je hebt meer grip (in je band zitten kleine sneetjes waardoor het oppervlakte dat contact heeft bij het remmen groter is), hetgeen natuurlijk geen vrijbrief is om maar te gaan racen, maar wel erg prettig is.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_104149005
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 22:53 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

2 Opties: OF je hebt nog nooit echt hard moeten remmen of je durft niet hard te remmen.
Of je weet natuurlijk wat de grenzen van je auto zijn en je zorgt dat je daar niet over heen komt. Ben je trouwens al orgaandonr want zo te lezen zit je aardig in de doelgroep daarvoor.
pi_104170716
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 22:53 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

2 Opties: OF je hebt nog nooit echt hard moeten remmen of je durft niet hard te remmen. Bij wagens met ABS is het gewoon: trap dat pedaal maar tegen de plank aan, je ABS is veel efficiënter met drukverdeling en drukverlichting dan jijzelf. Als je eens de mogelijkheid hebt op een verlaten stuk weg waar het nat is, schakel eens op naar 100 ofzo en trap hem dan vol in. Je zult de ABS dan horen werken door het telkens lossen van je remmen.
Tevens kom ik met zomerbanden in de winter inderdaad ook wel weg hoor, maar ik geef de voorkeur aan winterbanden. Je hebt meer grip (in je band zitten kleine sneetjes waardoor het oppervlakte dat contact heeft bij het remmen groter is), hetgeen natuurlijk geen vrijbrief is om maar te gaan racen, maar wel erg prettig is.
Wel eens gedaan, toen lagen de spullen van de achterbank voorin. Met de banden die eronder zaten begon hij te werken ja, maar nadat ik er een paar nieuwe sloffen onder had gegooid moest ik heel erg mijn best doen om hem aan het slippen te krijgen.
When the priest killed a maiden in the metal church
Armored saints and warlocks watched the slaughter
Rage of the slayer forced the pretty maids
To kiss the Queen in crimson glory
pi_104170879
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 01:03 schreef machtpen het volgende:

[..]

Of je weet natuurlijk wat de grenzen van je auto zijn en je zorgt dat je daar niet over heen komt. Ben je trouwens al orgaandonr want zo te lezen zit je aardig in de doelgroep daarvoor.
Het lijkt mij een slechte zaak als je een auto met ABS hebt en nooit hebt uitgeprobeerd hoe dat voelt. Ik heb pas 1x in een echte situatie ABS voelen ingrijpen maar wel meerdere malen op trainingen ermee gewerkt zodat ik weet hoe te reageren in noodsituaties.

Het kennen van de grenzen van je auto is belangrijk maar in het verkeer kan een ander altijd roet in het eten gooien waardoor het wat mij betreft verstandig is daar toch op voorbereid en getraind te zijn.
pi_104172297
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 18:49 schreef BazzieK het volgende:

[..]

Het lijkt mij een slechte zaak als je een auto met ABS hebt en nooit hebt uitgeprobeerd hoe dat voelt. Ik heb pas 1x in een echte situatie ABS voelen ingrijpen maar wel meerdere malen op trainingen ermee gewerkt zodat ik weet hoe te reageren in noodsituaties.

Is helemaal geen slechte zaak , je hebt toch ook airbags die je niet uitprobeerd.
pi_104172451
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 19:17 schreef machtpen het volgende:

[..]

Is helemaal geen slechte zaak , je hebt toch ook airbags die je niet uitprobeerd.
Laat maar :)
pi_104172694
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 19:17 schreef machtpen het volgende:

[..]

Is helemaal geen slechte zaak , je hebt toch ook airbags die je niet uitprobeerd.
Het gaat erom dat je niet schrikt als je het onverwacht nodig hebt. Dan weet je tenminste hoe het aanvoelt als de ABS moet ingrijpen. Je zou namelijk niet de eerste zijn die van schrik zijn voet van de rempedaal haalt als die opeens begint te trillen.

Maar als jij een systeem dat je zelf kunt testen wilt gaan vergelijken met een systeem wat je niet zelf kunt testen (althans, niet opzettelijk normaal gesproken). Be my guest, maar je hebt er alleen jezelf mee...
pi_104172835
winterbanden zijn onzin in nederland onder 95% van de omstandigheden. ligt er sneeuw en glibberigheid, dan merk je veel verschil. zit je toch op de weg:
- niet remmen op de motor (slipgevaar)
- niet schakelen / remmen in bochten (met normaal weer ook niet handig, met mogelijke gladheid levensgevaarlijk)
- afstand houden extra belangrijk
- anticiperen anticiperen
pi_104172852
had ik al anticiperen gezegd :7
pi_104172953
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 19:27 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
winterbanden zijn onzin in nederland onder 95% van de omstandigheden. ligt er sneeuw en glibberigheid, dan merk je veel verschil. zit je toch op de weg:
- niet remmen op de motor (slipgevaar)
- niet schakelen / remmen in bochten (met normaal weer ook niet handig, met mogelijke gladheid levensgevaarlijk)
- extreem veel afstand houden extra belangrijk met zomerbanden, een stuk minder met winterbanden,
- anticiperen anticiperen
- extreem langzaam rijden zodat mensen met winterbanden achter je in een file moeten rijden
Je was wat vergeten...
pi_104173097
quote:
14s.gif Op woensdag 9 november 2011 19:29 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Je was wat vergeten...
ik vind die mensen met winterbanden die als mongooltjes rijden een stuk irritanter dan mensen met zomerbanden die wat extra voorzichtig zijn.
pi_104173142
En winterbanden presteren 10% slechter dan zomerbanden met droog weer. Terwijl zomerbanden tot wel 80% slechter presteren bij sneeuw.
De test kan ik er wel bij zoeken als het moet...

Ik heb toch liever wat extra marge als het glad is, dan extra marge als het droog is, maar dat is slechts mijn gedachtekronkel...

Edit: Test bijgevoegd
http://www.bandeko.nl/Documenten/Autoweek_UG7plus.pdf
pi_104173247
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 19:32 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

ik vind die mensen met winterbanden die als mongooltjes rijden een stuk irritanter dan mensen met zomerbanden die wat extra voorzichtig zijn.
Je bedoeld toch niet dezelfde mensen die harder kunnen rijden omdat hun marge groter is. Waarom blijven mensen dat niet snappen... :')

Aangezien je extreem langzaam moet rijden met zomerbanden dan, lijkt het al snel alsof iemand met winterbanden als een achterlijke rijdt, terwijl deze inderdaad makkelijk 2 keer zo hard kan rijden met dezelfde veiligheidsmarge...
pi_104173361
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 19:34 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Je bedoeld toch niet dezelfde mensen die harder kunnen rijden omdat hun marge groter is. Waarom blijven mensen dat niet snappen... :')

Aangezien je extreem langzaam moet rijden met zomerbanden dan, lijkt het al snel alsof iemand met winterbanden als een achterlijke rijdt, terwijl deze inderdaad makkelijk 2 keer zo hard kan rijden met dezelfde veiligheidsmarge...
jouw marge is niet groter. ik denk dat jij het type bent wat ik bedoelde :+
pi_104173474
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 19:37 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

jouw marge is niet groter. ik denk dat jij het type bent wat ik bedoelde :+
http://www.bandeko.nl/Documenten/Autoweek_UG7plus.pdf

Om maar even aan te tonen dat de remweg alleen al ruim 10 meter langer is bij 50 KM/h, hoef ik je echt niet uit te leggen, dat ik met een hogere snelheid op winterbanden, evenlang nodig heb als een zomerband met 50. Om het maar niet over bochten te hebben...

Maar goed, vooral blijven volhouden dat er geen verschil, dan kom je er wel. ^O^
De marge is gewoon wel groter...
pi_104173672
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 19:39 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

http://www.bandeko.nl/Documenten/Autoweek_UG7plus.pdf

Om maar even aan te tonen dat de remweg alleen al ruim 10 meter langer is bij 50 KM/h, hoef ik je echt niet uit te leggen, dat ik met een hogere snelheid op winterbanden, evenlang nodig heb als een zomerband met 50. Om het maar niet over bochten te hebben...

Maar goed, vooral blijven volhouden dat er geen verschil, dan kom je er wel. ^O^
De marge is gewoon wel groter...
ik zie winterbanden als abs. het is een nice to have maar anticiperen op het totale verkeersbeeld is het belangrijkste. jij kan misschien kankerhard remmen met je stoere 200 pk en winterbandjes, die vrachtwagen achter je zal sowieso meer meters nodig hebben dan normaal en als je achterklep door je voortandjes geramd is, doet dat best zeer.

je rijdt toch wel wat zachter he als het regent, want in dat geval is je remvermogen juist minder dan met zomerbanden :7
pi_104174119
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 19:43 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

ik zie winterbanden als abs. het is een nice to have maar anticiperen op het totale verkeersbeeld is het belangrijkste. jij kan misschien kankerhard remmen met je stoere 200 pk en winterbandjes, die vrachtwagen achter je zal sowieso meer meters nodig hebben dan normaal en als je achterklep door je voortandjes geramd is, doet dat best zeer.

je rijdt toch wel wat zachter he als het regent, want in dat geval is je remvermogen juist minder dan met zomerbanden :7
Als ik anticipeer dat die vrachtauto niet op tijd stil kan komen, dan kan ik de andere rijbaan opschieten of de berm in, zonder de controle over de auto kwijt te raken. Met zomerbanden kom je in een slip, knal je op je voorganger en vervolgens knalt die vrachtauto vol op jou achterkant.

Om het maar even in het gelijke te trekken dan... _O-

Oh, en het persoonlijk gaan maken, getuigt van een zwaktebod. Heel jammer. :)
pi_104187733
Jij begon met het stigmatiseren van niet-winterbanden rijders en zonder inhoudelijk bewijs zeggen dat ze te langzaam rijden. Daar begon het zwaktebod. Als jij dan blijk geeft dat je zelf tot de groep 'ik hou wel van doorrijden en dat kan ik ook met sneeuw, want, winterbanden :D' hoort, dan maak je het persoonlijk. :{w
pi_104188009
Gereden in zwitserse bergen

Toyota avensis 2L handbak benzine
Winterbanden en alle electronische snufjes

Bij 130km/h op snelweg van baan verwisselen als er sneeuw ligt, met van die ijs ribbels op de lijnen

Trust me, 2 handen aan het stuur, en blij zijn met abs/esp/tc en winterbanden

En zelfs dan kan het fout gaan

Dus rij nou maar gewoon de toegestane snelheid, das altijd beter dan een risico lopen
pi_104188054
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 00:00 schreef Estolan het volgende:
Gereden in zwitserse bergen

Toyota avensis 2L handbak benzine
Winterbanden en alle electronische snufjes

Bij 130km/h op snelweg van baan verwisselen als er sneeuw ligt, met van die ijs ribbels op de lijnen

Trust me, 2 handen aan het stuur, en blij zijn met abs/esp/tc en winterbanden

En zelfs dan kan het fout gaan

Dus rij nou maar gewoon de toegestane snelheid, das altijd beter dan een risico lopen
:?

Jij rijdt met 130 km/h op een besneeuwde rijbaan? Idioot...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')